abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:00:04 #1
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_27795529
Borderline

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beper-kingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam.

Officiële symptomen zijn;

• zwart-wit denken
  • stemmingswisselingen
  • impulsiviteit
  • moeilijk contact kunnen leggen
  • moeilijk alleen kunnen zijn
  • woede uitbarstingen
  • dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat rea-geert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.

De binnenwereld ziet er anders uit; angst, soms door agressie bedekt eenzaamheid, zelfs in gezelschap leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt een kloof tussen gevoel en verstand overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
    relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk
    periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Overigens hoef je niet aan alle criteria te voldoen om borderline te hebben en geen enkel criterium op zich is specifiek voor borderline.

Verwijzing

Niet alle mensen met Borderline hoeven opgenomen te worden of op een andere manier gebruik te maken van de geestelijke gezondheidszorg. Onze ervaring heeft geleerd dat niet alleen de psychiatrie oplossingen biedt voor Borderline, maar dat er ook andere vormen van hulpverlening goed kunnen werken zoals gesprekstherapie, psychomotorische therapie, haptotherapie, de Linehan-methode en de lotgenotengroepen. Indien nodig wil de stichting mensen met Borderline door kunnen verwijzen naar (goede) hulpverleners.

Er is in samenwerking met de familie organisatie en de hulpverlening, waarmee wij geparticipeerd zijn in het Triade-overleg, hard gewerkt aan een goede sociale kaart, zodat duidelijk is waar goede behandelmogelijkheden zijn voor Borderline.

Wij kunnen suggesties geven, de keuze is aan jezelf. En wat voor de één een geschikte hulpverlener of therapie is, is het soms voor de andere niet. Zo langzamerhand beginnen zich meerdere vormen van behandeling van borderline te ontwikkelen. Een hele goede zaak!

Van de site: www.stichtingborderline.nl

En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....

djeeezzzzz...
  • "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
    pi_27795884
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:00 schreef avotar het volgende:
    Officiële symptomen zijn;

• zwart-wit denken
  • Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft ?
    pi_27795994
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:

[..]

Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft ?

Dat is hetzelfde als iedereen die hoofdpijn heeft, bestempelen met migraine.
    Denk toch eens na man.

Wel intressant stukje, maakt een hoop duidelijk over iemand uit mijn omgeving.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 08:48:40 #4
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27796016
    quote:

[..]

Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft ?
    hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...
    "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
      vrijdag 10 juni 2005 @ 08:49:34 #5
    38972 Pasl2001
    Yoghurtlul!
    pi_27796037
    quote:

[..]

nou dat is wel erg zwart-wit gesteld hoor
    pi_27796165
    Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...

Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
    Probeer niet subtiel te zijn, als je iets belangrijks wilt zeggen!
    pi_27796448
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
    Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...

Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
    Geloof ik ook, en dat zie je niet alleen bij borderline, maar ook bij bijv. ADHD, MDS, HSP gazomaardoor. En dan zijn het niet alleen de patienten zelf of hun omgeving die te snel een etiketje plakken, maar ook gewoon de 'professionele' hulpverleners. Daar zit ook een hoop kaf tussen het koren, figuren die net een bijscholingscursus ADHD hebben gehad en de symptomen ineens in iedereen die ze voor zich krijgen menen te herkennen. Of het gewoon niet weten en toch een diagnose willen stellen.

Borderline-verschijnselen herkent iedereen idd wel in enige mate bij zichzelf, en volgens mij zijn een heleboel mensen die in het grote grijze gebied vallen de laatste jaren tot borderlinepatient verklaard. Waardoor borderline nu een veel te breed begrip is geworden, met variaties van het niet zo goed in haar vel zittende pubermeisje dat even door een moeilijke periode gaat tot figuren als de moeder van Savanna.
    pi_27796459
    quote:
    Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!
    Fake it till you make it...
    pi_27798462
    Mijn vader zegt altijd dat er meer gekken loslopen dan er vast zitten en ik ben het helemaal met hem eens.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 10:39:53 #10
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_27798511
    ik ken wel n aantal borderliners, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het erg moeilijk vind om met ze om te gaan..
    maard aar gaat t hier niet over geloof ik.
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_27798559
    Ik hoor pas sinds een aantal jaren over Borderline, is dit redelijk nieuw? Nieuw in de zin dat deze diagnose gesteld wordt?
    pi_27798786
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 09:11 schreef Nijna het volgende:

[..]

Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!
    klopt ... ik denk persoonlijk als je het idee hebt borderline oid te hebben dat je dat wel uit laat zoeken. En geloof me leven met borderline is pittig hoor
      vrijdag 10 juni 2005 @ 10:51:54 #13
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_27798867
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 10:41 schreef _The_General_ het volgende:
    Ik hoor pas sinds een aantal jaren over Borderline, is dit redelijk nieuw? Nieuw in de zin dat deze diagnose gesteld wordt?
    nee hoor, echt heel nieuw is het niet. al wordt soms naar mijn idee de diagnose te snel gesteld.
    het is denk ik gewoon wat meer 'in opkomst'
    en 'hip' om over te spreken denk ik.
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:44:50 #15
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800448
    Wat een geweldige OP!

Ik heb een kleine toevoeging:
    quote:
    Beschrijving

Levercirrose is een toestand waarbij leverweefsel onherstelbaar is beschadigd als gevolg van een infectie, vergiftiging of van een andere ziekte.

Levercirrose is het eindstadium van alle chronische leverziekten

Het normale leverweefsel wordt vervangen door littekenweefsel en gebieden met herstellende levercellen. Als levercellen afsterven, kan daar dik littekenweefsel voor in de plaats komen. Door het afsterven van deze cellen zullen de functies van de lever door steeds minder cellen vervuld moeten worden. De lever wordt daardoor eerst groter, later bij verdere verlittekening, wordt de lever kleiner.

Als de levercellen afsterven wordt het steeds moeilijker voor het bloed om door de lever te stromen. Er treedt stuwing op en de bloedstroom zal een omweg om de lever gaan maken. Omdat de lever niet meer in staat is om afbraakproducten op de juiste manier af te voeren wordt de concentratie van deze stoffen in het bloed steeds hoger. Dit kan leiden tot ernstige complicaties, waaronder coma door hersenbeschadiging en kan zelfs fataal zijn.
    Bron
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
    pi_27800513
    quote:

akkoord ...
    ensemble, tout est plus joli
    PETITLAPIN krijgt een DOCHTER
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:47:39 #17
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800527
    Dit lijkt me ook wel in dit topic passen:
    quote:
    Prikkelbare Darm Syndroom (IBS)

Prikkelbare darm syndroom (vaak wordt ook het Engelse woord irritable bowel syndrome (IBS) gebruikt) wordt soms ook spastisch colon of 'spastische darm' genoemd. Maar dat is een ongelukkige benaming omdat daarmee een onjuiste oorzaak voor de aandoening wordt gesuggereerd.
    Het prikkelbare darm syndroom komt voor bij 15 tot 20 procent van de vrouwen en 5 tot 20 procent van de mannen, voornamelijk vanaf het 15e tot het 65e levensjaar. Slechts éénderde van de mensen met klachten die overeenkomen met het prikkelbare darm syndroom zoekt medische hulp.
    Het is een vervelende maar geen ernstige aandoening. Er bestaat geen verhoogde kans op darmkanker.

Wat is het?
    Er is sprake van het prikkelbare darm syndroom als een u tijdens het voorbije jaar gedurende langere tijd (minstens 12 weken aan een stuk) continu of met tussenpauzen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt, met daarbij één of meer van de volgende klachten:
    - een opgeblazen gevoel in de buik,
    - een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan drie maal per week, geregeld diarree en/of verstopping of een afwisseling van beide),
    - abnormale vorm van de ontlasting (zacht of waterig, of zeer hard)
    - wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel van dat er nog iets achter gebleven is na de ontlasting);
    - slijm zonder bloed in de ontlasting,
    - winderigheid
    - Bij drukken op de buik een pijnlijke en gevoelige dikke darm

Soms gaat het gepaard met andere klachten zoals misselijkheid, minder goed verteren van voedsel en herhaaldelijk boeren (dyspepsie), moeheid, klachten bij het plassen (dysurie). Ook komen soms klachten van angst, depressie en stress voor.
    De klachten zijn vaak langdurig, komen voor in periodes, en zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe bij iemand het beloop van de klachten zal zijn.

Oorzaak
    Er bestaat momenteel nog geen goede verklaring voor de klachten van het prikkelbare darm syndroom.
    Soms lijken de klachten te ontstaan na een eerdere ernstige darminfectie (zoals een besmetting met bacteriën zoals Campylobacter of Salmonella), of bij een periode van grote spanning.
    Volgens sommige onderzoekers zou het ook kunnen te maken hebben met een gebrek aan vezels in de voeding, of het gebruik van melkproducten (lactose-intolerantie).

Wanneer naar de huisarts?

Omdat een prikkelbare darm in principe een onschuldige aandoening is hoeft u er niet mee naar de huisarts te gaan.
    Het is wel raadzaam naar de huisarts te gaan als er sprake is van:

- Gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd. Vooral als er geen duidelijke verklaring voor is zoals het volgen van een dieet;
    - Als er darmkanker in de familie voorkomt;
    - Bij pijn laag in de buik;
    - Bij koorts of temperatuurverhoging;
    - Als er (bij vrouwen) een relatie tussen de buikpijn en de menstruatie lijkt te zijn;
    - Als er een relatie lijkt te zijn met het gebruik van medicijnen (antibiotica, calciumantagonisten, diuretica, codeïne, morfine), voedingsmiddelen, genotsmiddelen, melk, kunstmatige zoetstoffen, light producten (sorbitol en aspartaam) of alcohol;
    - Na een verblijf in de (sub-)tropen of het Middellandse Zeegebied;
    - Bloed bij de ontlasting;
    - Langer dan twee weken diarree;
    - Hardnekkige klachten met ernstige hinder of als het normale dagelijkse functioneren eronder begint te lijden;
    - Als u zich ernstig ongerust maakt;
    - Bij een verstopping (obstipatie) die niet overgaat ondanks het gebruik van veel vezels en veel drinken.

Diagnose
    Meestal kan de arts de diagnose stellen zonder aanvullend onderzoek. Wanneer evenwel twijfel bestaat dat het om een inflammatoire darmziekte (zoals de ziekte van Crohn) of darmkanker zou kunnen gaan, is aanvullend onderzoek altijd aangewezen. Ook bij oudere mensen die voor het eerst klachten hebben, zal aanvullend onderzoek nodig zijn om darmkanker met voldoende zekerheid uit te sluiten.

zie ook artikel : Darmkanker

zie ook artikel : Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa

De klachten van het prikkelbare darm syndroom vertonen ook gelijkenis met klachten die passen bij sommige genitale aandoeningen (bv. endometriose).

zie ook artikel : Endometriose

Alarmtekenen voor ernstige pathologie:
    • diarree langer dan 2 weken, met ernstig ziekzijn of rectaal bloedverlies (verdenking op inflammatoire darmziekte)
    • oudere patiënten met voor het eerst klachten, bloedverlies bij ontlasting, onbedoeld gewichtsverlies (meer dan 3 kg in een maand), bij palpatie of rectaal toucher (linkszijdige) weerstand, het voorkomen van een colorectaal carcinoom bij eerstegraads familieleden (verdenking op een colorectale maligniteit)

Behandeling
    Er bestaat momenteel geen behandeling en geneesmiddelen zijn in de meeste gevallen niet aan te raden.
    • Belangrijk is vooral dat u als patiënt goed geïnformeerd bent over het prikkelbaar darm syndroom en u niet nodeloos ongerust maakt. Ongerustheid kan een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van de klachten. Er kan een vicieuze cirkel ontstaan van klachten, ongerustheid, verergering klachten, ongerustheid enz.
    • Sommige mensen vermijden allerlei activiteiten omdat ze angst hebben voor het optreden van de klachten, zonder dat daar medisch gezien een noodzaak toe bestaat. Dit kan de klachten verergeren. U moet uw normale activiteiten zoveel mogelijk blijven verrichten.
    • Er bestaat een verband tussen stress en het prikkelbare darm syndroom. Spanningen en klachten kunnen elkaar negatief beïnvloeden.

Voeding

- Hoewel er enige samenhang is tussen afwijkende voeding, eet-, bewegingspatronen en buikklachten, zijn effecten van maatregelen op dit vlak niet aangetoond. Ook is het nuttig effect van een vezelrijk dieet onvoldoende aangetoond. Indien de klachten lijken samen te hangen met een onregelmatig eetpatroon wordt regelmatig eten volgens de richtlijnen van gezonde voeding aanbevolen. Ook bij klachten over obstipatie en diarree gelden de richtlijnen voor gezonde voeding.
    Dat betekent o.m.:
    - dagelijks gebruik van voldoende verse groente en fruit;
    - voldoende vezel inname;
    - minimaal twee liter vocht per dag;
    - weinig vet
    - Bij weinig lichamelijke activiteit en vooral bij obstipatie (verstopping) beveelt de huisarts extra lichaamsbeweging aan, bijvoorbeeld dagelijks een half uur wandelen of fietsen.

Geneesmiddelen
    Bij behandeling van het prikkelbare darm syndroom worden geneesmiddelen meestal niet aangeraden omdat van geen enkel medicament de effectiviteit is aangetoond.
    - Bij obstipatie (verstopping) kan de huisarts evt. een vezelrijk dieet of bulkvormers(zoals psyllium) voorschrijven, met ruime vochtinname. Een andere mogelijkheid is een laxerend middel zoals lactulose of natrium picosulfaat.
    - De effectiviteit van geneesmiddelen die de bewegelijkheid van de darm beïnvloeden (zoals mebeverine, merknaam Duspatalin), of zg. spasmolitica zoals Otilonium bromide (Spasmomen) en pinaveriumbromide (Dicetel), is niet aangetoond.
    Bron
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:47:45 #18
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800529
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:38 schreef Wolkje het volgende:
    Borderline Persoonlijkheidsstoornis - deel 3
    liep al een 'reeks' over
    Sorry wolkje niet gezien...

maar ik heb al gemerkt dat de reden dat ik dit uberhaupt postte al verloren is gegaan...
    quote:
    [..]

En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....

djeeezzzzz...
    "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:48:46 #19
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800558

[ Bericht 100% gewijzigd door avotar op 10-06-2005 11:51:08 (laat maar) ]
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:49:18 #20
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800572
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:47 schreef avotar het volgende:

[..]

Sorry wolkje niet gezien...

maar ik heb al gemerkt dat de reden dat ik dit uberhaupt postte al verloren is gegaan...
    Ach goshie.
    Je post een lijst met symptomen...
    Wat moeten we daar mee?
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:50:28 #21
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800606
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:49 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ach goshie.
    Je post een lijst met symptomen...
    Wat moeten we daar mee?
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:48 schreef avotar het volgende:

[..]

hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...
    pi_27800632
    ik vind het ook interessant, moonah, van het zo eens te lezen ...
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:52:32 #23
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800673
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
    ik vind het ook interessant, moonah, van het zo eens te lezen ...
    Ik vind het ook interessant om over een prikkelbare darm te lezen.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:53:24 #24
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_27800700
    Was laatst nog een interessant TV-programma over op Nederland 2
    Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:53:44 #25
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800708
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
    ... lezen ...
    doe dat dan ook eens.....
    pi_27800738
    Borderline is fictie
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:56:36 #27
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800792
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende:
    Borderline is fictie
    En kijk, daar hebben we de eerste scepticus al.

Avator, het is niet mijn bedoeling je in de zeik te zetten (al deed ik dat wel), maar zoals gezegd, een OP als de jouwe, wat moeten we daar mee? Het lokt imo enkel weer mensen die BL gaan bashen. Krijgen we weer zo'n fijne respectvolle discussie.
    pi_27800801
    Ik vind ook dat mensen te gauw en te pas en te onpas roepen dat iemand borderline of wat dan ook heeft. Sterker: dat komen mensen met een echt ziektebeeld nou niet ten goede.

En van mensen die het zelf roepen en/of dat andere mensen gek zijn, mijn idee is dat diegene zelf vaak ook niet helemaal in orde (zal) zijn. Ook heb ik zoiets van, als ik om mij heen kijk, luister, zie, etc dat de meeste mensen wat gekkig zijn, en soms hoe normaler men zich gedraagt en/of gaat gedragen hoe ik meer ik mezelf juist ga of kan afvragen 'wat zit er onder' .
    pi_27800912
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:53 schreef avotar het volgende:

doe dat dan ook eens.....
    ik zeg toch dat ik het echt interessant vindt, oprecht, om eens de symptomen van borderline te lezen

en ik ben ook een scepticus ja ... maar dat doet nu niet terzake ...
    pi_27801623
    Oh ja, maar ik heb dan ook geen borderline, sterker geen arts komt er achter wat ik heb. Maar ben gewoon openminded en mens. Maar volgens mij is dat (nog) nieuw ofzo
    pi_27802340
    quote:

[..]

† In Memoriam † vrijdag 10 juni 2005 @ 12:48:14 #32
    43556 miss_dynastie
    pi_27802440
    quote:
    Tja, mensen houden nu eenmaal van etiketjes
    Als ik jou was zou ik erover ophouden me eraan te ergeren, i.p.v. te proberen de wereld om je heen te verbeteren.
    pi_27802474
    Vorig jaar had ik 8 van de 9 sympt.Maar met medicijnen zijn er al heel wat minder geworden.Maar zonder medicijnen gaat het wel fout
    pi_27808231
    Kheb vroeger (god wat ben ik al oud ) een vriendinnetje gehad met borderline. Dat was behoorlijk intens, ik heb nog nooit zo goed geluisterd naar iemand , deed alles voor haar
    Ik hoorde achteraf pas (toen het uit was, ze was me denk ik beu na een tijdje) dat ze borderline was, verklaarde voor mij een hoop.
    M'n beste vriendin is ook borderline, nog zo eentje die me in principe alles zou kunnen laten doen als ik niet beter had geweten
    Maar dat lijstje met symptomen dat in de OP staat klopt volgensch mij niet echt hoor...is tenminste niet zoals ik het ken.
    "Are you pondering what I'm pondering, Pinky?"
    "Uh... yeah, Brain, but this time you wear the tutu!"
    pi_27809062
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 15:45 schreef Silk1980 het volgende:

M'n beste vriendin is ook borderline, nog zo eentje die me in principe alles zou kunnen laten doen als ik niet beter had geweten
    Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeft .
    Just an idea.
    pi_27809792
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 16:12 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeft .
    Just an idea.
    Jij mag het interpreteren zoals je wil.

Misschien dat dit wat treffender is voor borderline:
    http://www.geestelijke-gezondheid.nl/borderline.htm
    pi_27810086
    Kan het wel gaan lezen, wat ik niet doe .
    Maar sorry hoor, als mannen door het stof kruipen wil dat óf zeggen dat ze hopeloos verliefd zijn óf dat ze geen karakter lees (zelf genoeg) vertrouwen hebben. En dat zou dus dan betekenen dat borderline gelijk staat aan een sterke persoonlijkheid ofzo .

Wat ik denk, naar mijn mening wordt er iets teveel gestrooid met termen als borderline, ADHD, etc etc. Moet iedereen zelf weten, maar valt mij wel op dat het meestal afkomstig is van mannen die óf zijn gekwetst óf waarvan het meisje er een punt achter heeft gezet et cetera. Maar goed excuus voor het falen van mansego . Dus als er dan over borderline of welk ziektebeeld dan ook gesproken wordt, gaarna iets serieuzer, want dat is oordelen om het oordelen zelf.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 17:28:28 #38
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_27811234
    Borderline is toch het nieuwe RSI?
    pi_27813291
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 16:46 schreef sweetgirly het volgende:
    Kan het wel gaan lezen, wat ik niet doe .
    Maar sorry hoor, als mannen door het stof kruipen wil dat óf zeggen dat ze hopeloos verliefd zijn óf dat ze geen karakter lees (zelf genoeg) vertrouwen hebben. En dat zou dus dan betekenen dat borderline gelijk staat aan een sterke persoonlijkheid ofzo .

Wat ik denk, naar mijn mening wordt er iets teveel gestrooid met termen als borderline, ADHD, etc etc. Moet iedereen zelf weten, maar valt mij wel op dat het meestal afkomstig is van mannen die óf zijn gekwetst óf waarvan het meisje er een punt achter heeft gezet et cetera. Maar goed excuus voor het falen van mansego . Dus als er dan over borderline of welk ziektebeeld dan ook gesproken wordt, gaarna iets serieuzer, want dat is oordelen om het oordelen zelf.
    Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.
    Als het vastgesteld is door een arts en niet door mij, dan denk ik dat dat geen oordelen om het oordelen zelf is. Zoals ik al eerder zei hoorde ik pas achteraf dat ze borderline was. Als je dat niet weet is het moeilijk om daar op in te spelen. Ik denk niet dat dat een excuus is voor het falen van mansego, maar wel voor mij een verklaring waarom ik toen niet wist hoe ik ermee om moest gaan, en voor mij misschien ook wel een geruststelling dat het misschien niet aan mij lag. Klap voor de mansego als het uitgemaakt wordt, tuurlijk! Lijkt me ook niet zo vreemd. Ik zou het eerder heel vreemd vinden als iemand (man of vrouw) er geen zak om zou geven als hij of zij "gedumpt" werd, maar dat terzijde: het ging hier om borderline.

M'n beste vriendin is ook borderline. Dit heeft ze mij zelf verteld, dus heb ik niet zelf bedacht. Ze is getrouwd, maar wordt heel makkelijk verliefd op andere jongens. Gelukkig is ze er zelf erg van bewust dat dat te maken heeft met het borderline syndroom. Ik zou daar zelf ook nooit misbruik van maken, daar is ze mij te dierbaar voor. Ze snijdt, brandt zichzelf af en toe. Nouja, ik kan hier wel een hele lijst van dingen op gaan noemen, maar dat was eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet bij m'n eerste post in dit topic. Waar het mij om ging is dat het geen probleem hoeft te zijn voor de mensen in je omgeving, zolang je er maar van bewust bent.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker voor je gemaakt heb.
    pi_27821065
    ten eerste sorry, was niet, als ik dat al gedaan heb..maar toch, de bedoeling je voor het hoofd te stoten. Geloof het niet volgens mij . Deze week had ik het idealistische en onhaalbare streven of moet ik gewoon zeggen, idee in mijn hoofd gehaald om mannen wat (meer) respect voor vrouwen te laten krijgen. Dom, dom ik weet het . Nee, ok, maar dat idealistische had ik een beetje en zat er even goed in (altijd leuker dan leren ) en die topics deze week hielpen daar ook lekker aan mee . En bij je eerste zin/quote kreeg ik zoiets van: 'uhhh'. Maargoed.
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 18:45 schreef Silk1980 het volgende:

Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.
    Als het vastgesteld is door een arts en niet door mij, dan denk ik dat dat geen oordelen om het oordelen zelf is. Zoals ik al eerder zei hoorde ik pas achteraf dat ze borderline was. Als je dat niet weet is het moeilijk om daar op in te spelen. Ik denk niet dat dat een excuus is voor het falen van mansego, maar wel voor mij een verklaring waarom ik toen niet wist hoe ik ermee om moest gaan, en voor mij misschien ook wel een geruststelling dat het misschien niet aan mij lag. Klap voor de mansego als het uitgemaakt wordt, tuurlijk! Lijkt me ook niet zo vreemd. Ik zou het eerder heel vreemd vinden als iemand (man of vrouw) er geen zak om zou geven als hij of zij "gedumpt" werd, maar dat terzijde: het ging hier om borderline.

M'n beste vriendin is ook borderline. Dit heeft ze mij zelf verteld, dus heb ik niet zelf bedacht. Ze is getrouwd, maar wordt heel makkelijk verliefd op andere jongens. Gelukkig is ze er zelf erg van bewust dat dat te maken heeft met het borderline syndroom. Ik zou daar zelf ook nooit misbruik van maken, daar is ze mij te dierbaar voor. Ze snijdt, brandt zichzelf af en toe. Nouja, ik kan hier wel een hele lijst van dingen op gaan noemen, maar dat was eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet bij m'n eerste post in dit topic. Waar het mij om ging is dat het geen probleem hoeft te zijn voor de mensen in je omgeving, zolang je er maar van bewust bent.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker voor je gemaakt heb.
    Tuurlijk is het allemaal duidelijk en helder (genoeg), sterker, het gaat me ook geen worst aan.
    En dat soort dingen dienen dan idd serieus genomen te worden en zijn/klinken idd serieus genoeg, zacht uitgedrukt. Petje af voor je iig.

Moet zeggen dat ik met mijn idealistisch gedoe even meer in het algemeen praatte, lees of kom wel vaker dat soort dingen tegen en ik ben weer iemand die zich daar soms aan stoort , ja irritant kind ben ik wat dat betreft. Dat geoordeel soms enzo, maakt ook geen klap uit waar het soms omgaat, het is te vergelijken met dat iemand de hele dag door met ziekteverwensingen strooit, kan ik op een gegeven moment ook kippevel van krijgen. Maargoed dat is mijn probleem , kom er wel overheen. Maar in die zin vind ik je verhaal juist toppie eigenlijk . Bedankt.
    pi_27826445
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 22:58 schreef sweetgirly het volgende:
    Verhaal

[.Mijn slap gelul..]

Nog meer verhaal, maar toch effe gequote om duidelijk te maken dat ik weer terugpraat naar jou
    Het ging me ook verder niet over dat ik zo nodig 'mijn verhaal' kwijt moest ofzo, of dat ik zo'n medelijden heb met mezelf of met mensen die borderline zijn. Ik probeerde wat meer inhoud te geven aan dit topic, aangezien er tot nu toe alleen maar met symptomen gegooid werd.
    Hou me ook nog maar even ten goede hoor, ik ben nog nieuw hier in R&P, kom van ONZ af
    M'n posts zijn echter geen onzin hoor, wel allemaal echt. En over mijn respect voor vrouwen hoef je je ook geen zorgen te maken hoor
    Het feit dat m'n beste vriendin mij verteld heeft dat ze snijdt/krast/hoe je het ook wilt noemen, maakt voor mij al duidelijk genoeg dat ik vrouwen genoeg respecteer; haar ouders weten het namelijk niet en ze vond bij mij dat vertrouwen om het wel te vertellen. Natuurlijk weet haar man het ook, het lijkt me ook niet echt makkelijk om zoiets te verbergen
    En ja ik deed er misschien ook wel een beetje nonchalant over in m'n eerste post. Maar zo is mijn algehele houding nou eenmaal. Dat wil niet zeggen dat ik niet serieus meen wat ik zeg.
    Nouja, ondertussen zijn we wel een beetje afgedwaald van waar het hier over ging: borderline.
    Uhm...wat wilde ik daar nog over zeggen dan...
    Ohja, dat ik iemand ken die borderline is wil voor mij nog niet zeggen dat ik haar een speciale behandeling moet geven. Ik ga met haar net zo om als met m'n andere vrienden/vriendinnen. Je merkt vanzelf wel wanneer je even een pas op de plaats moet maken, net zo goed als dat bij anderen af en toe moet. Alleen dat merk je (in ieder geval geldt dat zo voor mij) pas wanneer je ook weet dat er meer kan spelen dan alleen maar even een dipje. Dus misschien wordt borderline de laatste tijd wel erg makkelijk toegewezen, dat wil nog niet zeggen dat het helemaal niet bestaat.
    Tot zover mij relaas, ik ga m'n bed opzoeken
    pi_27865199
    Weet je , er valt best met Borderline te leven als je een goede therapie hebt gehad. Bij mij is na de therapie de Borderline veel minder geworden.
    We are the weirdo's mr - The Craft
    pi_27866593
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Avator, het is niet mijn bedoeling je in de zeik te zetten (al deed ik dat wel)
    Stiekem vond ik het wel een hele goede manier

Maar ik snap wat Avator bedoeld, iedereen roept hier maar ZOU HET VAN MIJN VRIEND/VRIENDIN GEEN BORDERLINE KUNNEN ZIJN???

Mensen moesten eens weten hoe een erge ziekte dat is. Ik heb ooit die stempel op me gekregen, en toen is het er gelukkig weer vanaf gehaald maar andere mensen bij mij in therapie hadden (en hebben natuurlijk nog steeds want het is niet te genezen je moet er mee leren leven) dit, en het is gewoon best wel een enge ziekte...
    pi_27867011
    Dan heb ik ook borderline.

mag ik nu ook medicijnen? (aandacht)
    pi_27884501
    Alleen een psycholoog of psychiater kan vaststellen of iemand borderline heeft.
    Iemand die overigens symptonen van Bordeline vertoont hoef ook niet perse een Bordeliner te zijn.
    Borderline is dus niet iets wat je bij iemand anders kan constateren, daarnaast is het zo dat Borderliners vaak ontkennen Borderline te hebben.
    De wereld is wat je er zelf van maakt.
    pi_27884837
    P.s. Ik denk ook dat er met name hier op een topic van mij wordt gedoeld over een ex van mij die mij lastig blijft vallen. Ik heb de conclussie niet ineens vanuit het niet gegrepen, er zijn meerdere mensen die hieraan dachten, zo ook een familielid van mij die zelf psychiater is en werkt in een inrichting hiervoor.
    Hij kwam ook met het idee dat mijn ex (inmiddels al een paar maanden geleden dat hij hier mee kwam) verdacht veel symptonen van een Borderliner had.

Ik stel dus niet in mijn topic dat zij Borderline heeft, noch vraag ik iemand anders om dat te constateren. Ik vraag simpelweg alleen naar de mening van andere of zij hier een vergelijking mee zien. Andere mensen kunnen dus ook niet constateren over haar of zij Borderline heeft, dat kan dus alleen een psychiater of psycholoog die deze persoon in behandeling heeft of neemt.
      maandag 13 juni 2005 @ 13:42:36 #47
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27885588
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 13:24 schreef superbezo het volgende:
    P.s. Ik denk ook dat er met name hier op een topic van mij wordt gedoeld over een ex van mij die mij lastig blijft vallen.
    + gelijk in de verdediging duikend en wazig verhaal
    Ook ja..
    Overigens.. ja .. je stelt het wel...

en ik val hier dus niet daadwerkelijke patienten af. dat is geenszins mijn bedoeling.
    maar goed.. gelukkig is het doel van mijn topic al bij een aantal mensen duidelijk geworden.
    pi_27885938
    Hmm, als je mijn topic goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er alleen mensen die dachten dat mijn ex wel eens Borderline zou kunnen hebben. Ik nog andere mensen vor zo ver ik heb kunnen constateren hebben ooit een diagnose gesteld dat zij Borderline zou hebben. Ik stel ook niet de vraag of ander mensen die diagnose kunnen stellen. Ik stel alleen de vraag of ze hier in deze theorie ook iets zien.

Overigens wil ik niemand hiermee aanvallen, dat is in geenzins mijn bedoeling. Ik vind dat Borderline serieus genomen moet worden, en niet dat iedereen gaat lopen roepen: jij hebt ook Borderline!
    Borderline is een serieus iets, dus laten we alsjeblieft met z'n allen serieus over blijven.
    pi_27886069
    www.avro.nl
    En dan vinger aan de pols, daar was laatst een aflevering over Bordeline...
    Voor als je interesse hebt
    'Koop een taart en vier het'
      maandag 13 juni 2005 @ 13:54:54 #50
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27886104
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 13:50 schreef superbezo het volgende:
    Hmm, als je mijn topic goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er alleen mensen die dachten dat mijn ex wel eens Borderline zou kunnen hebben. Ik nog andere mensen vor zo ver ik heb kunnen constateren hebben ooit een diagnose gesteld dat zij Borderline zou hebben. Ik stel ook niet de vraag of ander mensen die diagnose kunnen stellen. Ik stel alleen de vraag of ze hier in deze theorie ook iets zien.

Overigens wil ik niemand hiermee aanvallen, dat is in geenzins mijn bedoeling. Ik vind dat Borderline serieus genomen moet worden, en niet dat iedereen gaat lopen roepen: jij hebt ook Borderline!
    Borderline is een serieus iets, dus laten we alsjeblieft met z'n allen serieus over blijven.
    voila... en als jij mijn topic had gelezen had je nu niet meer gereageerd
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')