Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeftquote:
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft?
hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft?
nou dat is wel erg zwart-wit gesteld hoorquote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Geloof ik ook, en dat zie je niet alleen bij borderline, maar ook bij bijv. ADHD, MDS, HSP gazomaardoor. En dan zijn het niet alleen de patienten zelf of hun omgeving die te snel een etiketje plakken, maar ook gewoon de 'professionele' hulpverleners. Daar zit ook een hoop kaf tussen het koren, figuren die net een bijscholingscursus ADHD hebben gehad en de symptomen ineens in iedereen die ze voor zich krijgen menen te herkennen. Of het gewoon niet weten en toch een diagnose willen stellen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...
Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...
klopt ... ik denk persoonlijk als je het idee hebt borderline oid te hebben dat je dat wel uit laat zoeken. En geloof me leven met borderline is pittig hoorquote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:11 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!
nee hoor, echt heel nieuw is het niet. al wordt soms naar mijn idee de diagnose te snel gesteld.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:41 schreef _The_General_ het volgende:
Ik hoor pas sinds een aantal jaren over Borderline, is dit redelijk nieuw? Nieuw in de zin dat deze diagnose gesteld wordt?
quote:Beschrijving
Levercirrose is een toestand waarbij leverweefsel onherstelbaar is beschadigd als gevolg van een infectie, vergiftiging of van een andere ziekte.
Levercirrose is het eindstadium van alle chronische leverziekten
Het normale leverweefsel wordt vervangen door littekenweefsel en gebieden met herstellende levercellen. Als levercellen afsterven, kan daar dik littekenweefsel voor in de plaats komen. Door het afsterven van deze cellen zullen de functies van de lever door steeds minder cellen vervuld moeten worden. De lever wordt daardoor eerst groter, later bij verdere verlittekening, wordt de lever kleiner.
Als de levercellen afsterven wordt het steeds moeilijker voor het bloed om door de lever te stromen. Er treedt stuwing op en de bloedstroom zal een omweg om de lever gaan maken. Omdat de lever niet meer in staat is om afbraakproducten op de juiste manier af te voeren wordt de concentratie van deze stoffen in het bloed steeds hoger. Dit kan leiden tot ernstige complicaties, waaronder coma door hersenbeschadiging en kan zelfs fataal zijn.
Bron
akkoord ...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
quote:Prikkelbare Darm Syndroom (IBS)
Prikkelbare darm syndroom (vaak wordt ook het Engelse woord irritable bowel syndrome (IBS) gebruikt) wordt soms ook spastisch colon of 'spastische darm' genoemd. Maar dat is een ongelukkige benaming omdat daarmee een onjuiste oorzaak voor de aandoening wordt gesuggereerd.
Het prikkelbare darm syndroom komt voor bij 15 tot 20 procent van de vrouwen en 5 tot 20 procent van de mannen, voornamelijk vanaf het 15e tot het 65e levensjaar. Slechts éénderde van de mensen met klachten die overeenkomen met het prikkelbare darm syndroom zoekt medische hulp.
Het is een vervelende maar geen ernstige aandoening. Er bestaat geen verhoogde kans op darmkanker.
Wat is het?
Er is sprake van het prikkelbare darm syndroom als een u tijdens het voorbije jaar gedurende langere tijd (minstens 12 weken aan een stuk) continu of met tussenpauzen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt, met daarbij één of meer van de volgende klachten:
- een opgeblazen gevoel in de buik,
- een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan drie maal per week, geregeld diarree en/of verstopping of een afwisseling van beide),
- abnormale vorm van de ontlasting (zacht of waterig, of zeer hard)
- wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel van dat er nog iets achter gebleven is na de ontlasting);
- slijm zonder bloed in de ontlasting,
- winderigheid
- Bij drukken op de buik een pijnlijke en gevoelige dikke darm
Soms gaat het gepaard met andere klachten zoals misselijkheid, minder goed verteren van voedsel en herhaaldelijk boeren (dyspepsie), moeheid, klachten bij het plassen (dysurie). Ook komen soms klachten van angst, depressie en stress voor.
De klachten zijn vaak langdurig, komen voor in periodes, en zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe bij iemand het beloop van de klachten zal zijn.
Oorzaak
Er bestaat momenteel nog geen goede verklaring voor de klachten van het prikkelbare darm syndroom.
Soms lijken de klachten te ontstaan na een eerdere ernstige darminfectie (zoals een besmetting met bacteriën zoals Campylobacter of Salmonella), of bij een periode van grote spanning.
Volgens sommige onderzoekers zou het ook kunnen te maken hebben met een gebrek aan vezels in de voeding, of het gebruik van melkproducten (lactose-intolerantie).
Wanneer naar de huisarts?
Omdat een prikkelbare darm in principe een onschuldige aandoening is hoeft u er niet mee naar de huisarts te gaan.
Het is wel raadzaam naar de huisarts te gaan als er sprake is van:
- Gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd. Vooral als er geen duidelijke verklaring voor is zoals het volgen van een dieet;
- Als er darmkanker in de familie voorkomt;
- Bij pijn laag in de buik;
- Bij koorts of temperatuurverhoging;
- Als er (bij vrouwen) een relatie tussen de buikpijn en de menstruatie lijkt te zijn;
- Als er een relatie lijkt te zijn met het gebruik van medicijnen (antibiotica, calciumantagonisten, diuretica, codeïne, morfine), voedingsmiddelen, genotsmiddelen, melk, kunstmatige zoetstoffen, light producten (sorbitol en aspartaam) of alcohol;
- Na een verblijf in de (sub-)tropen of het Middellandse Zeegebied;
- Bloed bij de ontlasting;
- Langer dan twee weken diarree;
- Hardnekkige klachten met ernstige hinder of als het normale dagelijkse functioneren eronder begint te lijden;
- Als u zich ernstig ongerust maakt;
- Bij een verstopping (obstipatie) die niet overgaat ondanks het gebruik van veel vezels en veel drinken.
Diagnose
Meestal kan de arts de diagnose stellen zonder aanvullend onderzoek. Wanneer evenwel twijfel bestaat dat het om een inflammatoire darmziekte (zoals de ziekte van Crohn) of darmkanker zou kunnen gaan, is aanvullend onderzoek altijd aangewezen. Ook bij oudere mensen die voor het eerst klachten hebben, zal aanvullend onderzoek nodig zijn om darmkanker met voldoende zekerheid uit te sluiten.
zie ook artikel : Darmkanker
zie ook artikel : Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa
De klachten van het prikkelbare darm syndroom vertonen ook gelijkenis met klachten die passen bij sommige genitale aandoeningen (bv. endometriose).
zie ook artikel : Endometriose
Alarmtekenen voor ernstige pathologie:
• diarree langer dan 2 weken, met ernstig ziekzijn of rectaal bloedverlies (verdenking op inflammatoire darmziekte)
• oudere patiënten met voor het eerst klachten, bloedverlies bij ontlasting, onbedoeld gewichtsverlies (meer dan 3 kg in een maand), bij palpatie of rectaal toucher (linkszijdige) weerstand, het voorkomen van een colorectaal carcinoom bij eerstegraads familieleden (verdenking op een colorectale maligniteit)
Behandeling
Er bestaat momenteel geen behandeling en geneesmiddelen zijn in de meeste gevallen niet aan te raden.
• Belangrijk is vooral dat u als patiënt goed geïnformeerd bent over het prikkelbaar darm syndroom en u niet nodeloos ongerust maakt. Ongerustheid kan een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van de klachten. Er kan een vicieuze cirkel ontstaan van klachten, ongerustheid, verergering klachten, ongerustheid enz.
• Sommige mensen vermijden allerlei activiteiten omdat ze angst hebben voor het optreden van de klachten, zonder dat daar medisch gezien een noodzaak toe bestaat. Dit kan de klachten verergeren. U moet uw normale activiteiten zoveel mogelijk blijven verrichten.
• Er bestaat een verband tussen stress en het prikkelbare darm syndroom. Spanningen en klachten kunnen elkaar negatief beïnvloeden.
Voeding
- Hoewel er enige samenhang is tussen afwijkende voeding, eet-, bewegingspatronen en buikklachten, zijn effecten van maatregelen op dit vlak niet aangetoond. Ook is het nuttig effect van een vezelrijk dieet onvoldoende aangetoond. Indien de klachten lijken samen te hangen met een onregelmatig eetpatroon wordt regelmatig eten volgens de richtlijnen van gezonde voeding aanbevolen. Ook bij klachten over obstipatie en diarree gelden de richtlijnen voor gezonde voeding.
Dat betekent o.m.:
- dagelijks gebruik van voldoende verse groente en fruit;
- voldoende vezel inname;
- minimaal twee liter vocht per dag;
- weinig vet
- Bij weinig lichamelijke activiteit en vooral bij obstipatie (verstopping) beveelt de huisarts extra lichaamsbeweging aan, bijvoorbeeld dagelijks een half uur wandelen of fietsen.
Geneesmiddelen
Bij behandeling van het prikkelbare darm syndroom worden geneesmiddelen meestal niet aangeraden omdat van geen enkel medicament de effectiviteit is aangetoond.
- Bij obstipatie (verstopping) kan de huisarts evt. een vezelrijk dieet of bulkvormers(zoals psyllium) voorschrijven, met ruime vochtinname. Een andere mogelijkheid is een laxerend middel zoals lactulose of natrium picosulfaat.
- De effectiviteit van geneesmiddelen die de bewegelijkheid van de darm beïnvloeden (zoals mebeverine, merknaam Duspatalin), of zg. spasmolitica zoals Otilonium bromide (Spasmomen) en pinaveriumbromide (Dicetel), is niet aangetoond.
Bron
Sorry wolkje niet gezien...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:38 schreef Wolkje het volgende:
Borderline Persoonlijkheidsstoornis - deel 3
liep al een 'reeks' over
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:00 schreef avotar het volgende:
[..]
En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....
djeeezzzzz...![]()
Ach goshie.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:47 schreef avotar het volgende:
[..]
Sorry wolkje niet gezien...
maar ik heb al gemerkt dat de reden dat ik dit uberhaupt postte al verloren is gegaan...![]()
![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ach goshie.
Je post een lijst met symptomen...
Wat moeten we daar mee?
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:48 schreef avotar het volgende:
[..]
hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...
Ik vind het ook interessant om over een prikkelbare darm te lezen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
ik vind het ook interessant, moonah, van het zo eens te lezen ...
doe dat dan ook eens.....quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
... lezen ...
En kijk, daar hebben we de eerste scepticus al.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende:
Borderline is fictie
ik zeg toch dat ik het echt interessant vindt, oprecht, om eens de symptomen van borderline te lezenquote:
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Tja, mensen houden nu eenmaal van etiketjesquote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:00 schreef avotar het volgende:
En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....
Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeftquote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:45 schreef Silk1980 het volgende:
M'n beste vriendin is ook borderline, nog zo eentje die me in principe alles zou kunnen laten doen als ik niet beter had geweten![]()
Jij mag het interpreteren zoals je wil.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:12 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeft.
Just an idea.
Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:46 schreef sweetgirly het volgende:
Kan het wel gaan lezen, wat ik niet doe.
Maar sorry hoor, als mannen door het stof kruipen wil dat óf zeggen dat ze hopeloos verliefd zijn óf dat ze geen karakter lees (zelf genoeg) vertrouwen hebben. En dat zou dus dan betekenen dat borderline gelijk staat aan een sterke persoonlijkheid ofzo.
Wat ik denk, naar mijn mening wordt er iets teveel gestrooid met termen als borderline, ADHD, etc etc. Moet iedereen zelf weten, maar valt mij wel op dat het meestal afkomstig is van mannen die óf zijn gekwetst óf waarvan het meisje er een punt achter heeft gezet et cetera. Maar goed excuus voor het falen van mansego. Dus als er dan over borderline of welk ziektebeeld dan ook gesproken wordt, gaarna iets serieuzer, want dat is oordelen om het oordelen zelf.
Tuurlijk is het allemaal duidelijk en helder (genoeg), sterker, het gaat me ook geen worst aan.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 18:45 schreef Silk1980 het volgende:
Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.
Als het vastgesteld is door een arts en niet door mij, dan denk ik dat dat geen oordelen om het oordelen zelf is. Zoals ik al eerder zei hoorde ik pas achteraf dat ze borderline was. Als je dat niet weet is het moeilijk om daar op in te spelen. Ik denk niet dat dat een excuus is voor het falen van mansego, maar wel voor mij een verklaring waarom ik toen niet wist hoe ik ermee om moest gaan, en voor mij misschien ook wel een geruststelling dat het misschien niet aan mij lag. Klap voor de mansego als het uitgemaakt wordt, tuurlijk! Lijkt me ook niet zo vreemd. Ik zou het eerder heel vreemd vinden als iemand (man of vrouw) er geen zak om zou geven als hij of zij "gedumpt" werd, maar dat terzijde: het ging hier om borderline.
M'n beste vriendin is ook borderline. Dit heeft ze mij zelf verteld, dus heb ik niet zelf bedacht. Ze is getrouwd, maar wordt heel makkelijk verliefd op andere jongens. Gelukkig is ze er zelf erg van bewust dat dat te maken heeft met het borderline syndroom. Ik zou daar zelf ook nooit misbruik van maken, daar is ze mij te dierbaar voor. Ze snijdt, brandt zichzelf af en toe. Nouja, ik kan hier wel een hele lijst van dingen op gaan noemen, maar dat was eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet bij m'n eerste post in dit topic. Waar het mij om ging is dat het geen probleem hoeft te zijn voor de mensen in je omgeving, zolang je er maar van bewust bent.
Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker voor je gemaakt heb.![]()
Het ging me ook verder niet over dat ik zo nodig 'mijn verhaal' kwijt moest ofzo, of dat ik zo'n medelijden heb met mezelf of met mensen die borderline zijn. Ik probeerde wat meer inhoud te geven aan dit topic, aangezien er tot nu toe alleen maar met symptomen gegooid werd.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:58 schreef sweetgirly het volgende:
Verhaal
[.Mijn slap gelul..]
Nog meer verhaal, maar toch effe gequote om duidelijk te maken dat ik weer terugpraat naar jou
Stiekem vond ik het wel een hele goede manierquote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Avator, het is niet mijn bedoeling je in de zeik te zetten (al deed ik dat wel)
Ook ja..quote:Op maandag 13 juni 2005 13:24 schreef superbezo het volgende:
P.s. Ik denk ook dat er met name hier op een topic van mij wordt gedoeld over een ex van mij die mij lastig blijft vallen.
+ gelijk in de verdediging duikend en wazig verhaal
voila... en als jij mijn topic had gelezen had je nu niet meer gereageerdquote:Op maandag 13 juni 2005 13:50 schreef superbezo het volgende:
Hmm, als je mijn topic goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er alleen mensen die dachten dat mijn ex wel eens Borderline zou kunnen hebben. Ik nog andere mensen vor zo ver ik heb kunnen constateren hebben ooit een diagnose gesteld dat zij Borderline zou hebben. Ik stel ook niet de vraag of ander mensen die diagnose kunnen stellen. Ik stel alleen de vraag of ze hier in deze theorie ook iets zien.
Overigens wil ik niemand hiermee aanvallen, dat is in geenzins mijn bedoeling. Ik vind dat Borderline serieus genomen moet worden, en niet dat iedereen gaat lopen roepen: jij hebt ook Borderline!
Borderline is een serieus iets, dus laten we alsjeblieft met z'n allen serieus over blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |