quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 00:22 schreef Xortes het volgende:Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?
Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.
Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
Voorzover ik weet kan je niet gediagnosticeerd worden met BPO, de PO's zijn een andere manier van symptomen uitsplitsen die veroorzaakt worden door allerlei stoornissen, waaronder BPD.
De symptomen die als een BPO aangemerkt worden zijn grotendeels dezelfde als de criteria voor BPD, en de criteria van de DSM-IV voor BPD zijn daar zelfs gedeeltelijk uit afgeleid.
Simpel gezegd is Kernberg's (sterk bekritiseerde) systeem van klassificeren anders dan die van de DSM-IV, en heeft zijn 'ding' een andere naam. Maar uiteindelijk gaat het over dezelfde symptomen en dezelfde stoornis.
[ Bericht 9% gewijzigd door raphidae op 22-08-2005 21:12:07 ]
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] |
http://ra.phid.ae/