abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29533918
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende: Borderline is fictie
Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald
pi_29540071
Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.

Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
M'n signature, wat doe je :{
pi_29546427
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 16:37 schreef Viper_74 het volgende:
Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.
Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
Ik bedoelde dat de term 'borderline' gewoon achterhaald is. Symptomen komen wel voor enzo.. Maar ik dacht dat in de psychologie was afgesproken om de term niet meer te gebruiken of is die afspraak ook al weer achterhaald?
  donderdag 11 augustus 2005 @ 03:00:01 #219
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29552735
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 04:30 schreef Kered het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald
Het is een hokje. Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn te weten waarom ze dingen doen zoals ze doen (Neeee, je verschuilen achter dat hokje is dan niet wat ik bedoel en ja, dat zullen genoeg types doen) en kan dat werken als opluchting. Als jij dat fictie vindt; dat kan. Maar voor een hele hoop mensen vallen een hoop puzzelstukjes op hun plek als ze zo'n etiketje op krijgen geplakt.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_29554167
Het is ook een benaming om veel syptomen bij elkaar te pakken en makkelijker begrijpbaar te maken. Als je mensen moet gaan uitleggen dat je psychische problemen hebt en dit en dat etc.

borderline is gewoon korter

Trouwens het gaat nu de goede kant op (beter), dus we zien wel waar het heen gaat

ps. Waarschijnlijk open ik morgen een topic met "relatie voorbij"
M'n signature, wat doe je :{
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:22:43 #221
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_29571877
Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?

Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.

Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 02:13:54 #222
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29574022
Is een BPO hetzelfde als een highlevel borderliner?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_29574451
Edit: doe maar niet.

[ Bericht 92% gewijzigd door Copycat op 12-08-2005 08:52:58 (Onzin = weg) ]
pi_29576644
Vaak zijn er veel symptomen van borderline, maar mag het zo niet genoemd worden. Volgens mij is dat wel een afspraak die vaak gemaakt wordt tussen hulpverleners. Is net als iemand RSI heeft, dan zijn er syptomen van RSI, maar zo mag het niet genoemd worden.

Bij een vriendin van mij hebben hulpverleners wel degelijk gezegd dat ze borderline heeft. Ze heeft er veel over gelezen en daardoor meer inzicht gekregen. Ze is door diepe dalen gegaan, maar is nu gelukkig weer op de goede weg.
Ze ziet alles erg zwart-wit. Iemand is goed of deugt niet. In de tijd dat het erg slecht met haar ging beschadigde ze zichzelf heel erg en mocht van zichzelf ook geen mooie spullen e.d. hebben. Die gooide ze dan ook kapot.

BPO ken ik helemaal niet.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:41:34 #225
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_29581277
PBO is eigenlijk is heel anders dan BPS, maar heeft er wel degelijk mee te maken. Ik zal eens een officiele defintie zoeken.

Hier staat een goede uitleg:

http://www.moeilijkemensen.nl/info/structurelediagnostiek.html
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
pi_29592702
Was dat niet gewoon het verschil tussen borderline als persoonlijkheidsstoornis (nauwelijks te behandelen, gaat nooit over) en het hebben van borderlinekenmerken, maar geen persoonlijkheidsstoornis (wel te behandelen en iedereen heeft het)?
pi_29691582
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 02:13 schreef SEMTEX het volgende:
Is een BPO hetzelfde als een highlevel borderliner?
Een hoogbegaafde borderliner zeg maar? Zijn die ook hoog sensitief?
pi_29761103
BPO? leer elke dag wat nieuws....
  maandag 22 augustus 2005 @ 21:04:07 #229
26467 raphidae
...antichrist...
pi_29870782
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 00:22 schreef Xortes het volgende:
Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?

Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.

Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
Voorzover ik weet kan je niet gediagnosticeerd worden met BPO, de PO's zijn een andere manier van symptomen uitsplitsen die veroorzaakt worden door allerlei stoornissen, waaronder BPD.

De symptomen die als een BPO aangemerkt worden zijn grotendeels dezelfde als de criteria voor BPD, en de criteria van de DSM-IV voor BPD zijn daar zelfs gedeeltelijk uit afgeleid.

Simpel gezegd is Kernberg's (sterk bekritiseerde) systeem van klassificeren anders dan die van de DSM-IV, en heeft zijn 'ding' een andere naam. Maar uiteindelijk gaat het over dezelfde symptomen en dezelfde stoornis.

[ Bericht 9% gewijzigd door raphidae op 22-08-2005 21:12:07 ]
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:41:22 #230
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_29874547
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?
Je weet dat er grote wetenschappelijke twijfels zijn of zoiets als MPS wel bestaat of dat het allemaal fantasten zijn. (dat is natuurllijk ook een persoonlijkheidsstoornis )

Ik heb een vriendin bij wie de diagnose borderline gesteld is, het is een fantastisch mens, maar ik denk niet dat het ooit beter gaat worden qua stemmingswisselingen en hoe zij zich daardoor mee laat sleuren, en de invloed die dat weer heeft op haar leven.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tarak op 23-08-2005 02:04:39 (zinsvolgorde gewijzigd) ]
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')