Chill ideequote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:34 schreef Berkery het volgende:
Als iedereen een top 10 maakt wil ik er wel een ranglijst van maken Al heb ik er ook geen ervaring mee. En dan kijken of het erg verschilt met de lijst van Kink
Ik wil het wel doen trouwens in afwachting van Menjo's reguliere albumlijstquote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:23 schreef ranja het volgende:
Naar aanleiding van dit topic KinkFM Cover top 15 is het misschien wel aardig een top zoveel van covers te doen. Ik zit dan te denken aan een lijst, niet echt een toernooi. Dus iedereen stuurt gewoon een eigen top 10/25/50/100 aan covers in en daar wordt dan een top zoveel uit samengesteld.
Zou dat lukken of gaan er alleen maar reacties van 'covers zijn kut' komen?
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:41 schreef nipeng het volgende:
Hoho niet te snel. Wacht even op de anderen met ideeen.
pfff...mietjequote:Denk dat het makkelijker is als er een nominatie ronde komt waardoor er een mooie lijst ontstaat.
Die lijst van Kink had ik zelf nooit kunnen verzinnen bijvoorbeeld terwijl ik toch de meeste nummers ken.
Als je één 'ironic punk cover' hebt gehoord dan ken je ze allemaalquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:47 schreef ranja het volgende:
ik heb bv nog nooit een nummer van Me First etc. gehoord.
kunnen we misschien tot een beslissing komen?? anders ben ik bang voor een stille doodquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:14 schreef ranja het volgende:
Ja, maar als het een top zoveel gaat worden zoals ik voorstel wil ik het wel gaan doen.
Een toernooi met poules en 1-op-1 wegstreeprondes laat ik graag aan iemand anders
Ik weet net 3 uur dat er een cover top 15 van Kink isquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:34 schreef kroegtijger het volgende:
kunnen we misschien tot een beslissing komen?? anders ben ik bang voor een stille dood
heb al genoeg covers verzameld in de loop der jaren (ben altijd op zoek dr naar.... omdat sommige nummers gewoon beter kunnen dan wat het orgineel is) dus ben al redelijk in mn nopjes met de lijst die ik heb...alleen de volgorde zou misschien aanpassen (en eventueel richard cheese er nog bij bedenk ik me net....ok, misschien dat de lijst wat aanpassingen gaat krijgenquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:42 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik weet net 3 uur dat er een cover top 15 van Kink is
Valt wel wat mee hoor, ik laat dit topic niet verwateren. Maar ik wil best nog wat meer meningen horen. Denk anders vast na over wat (meer) coversKun je tzt als eerste je lijst posten
ik zou zeggen: zodra de tekst gelijk is (of vrijwel gelijk) maar de uitvoerende artiest een ander dan het orgineel is, dan is het een cover. Je kunt t qua muziek namelijk helemaal anders doen en toch een cover noemen. Een remix is dus geen cover imho aangezien de uitvoerend artiest het orgineel ook heeft gemaaktquote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:22 schreef ranja het volgende:
Overigens moeten we ook nog even beslissen wat telt als cover... mijn voorstel is om alleen echte covers mee te tellen en geen remixen, mashups of gejatte basloopjes/samples.
Natuurlijk hou je dan randgevallen over, bv is Can't touch this van MC Hammer nou een cover van Superfreak of slechts een gejat basloopje?
lijkt mij dus niet...zoals ik hier boven had betoogd, omdat de uitvoerend artiest dezelfde is als het orgineelquote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:24 schreef ranja het volgende:
Lijkt me wel...
Nee, traditionals zijn vaak oude songs die geen orginele artiest hebben. Zoals Whiskey in the jar of Kort jakjequote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:40 schreef kroegtijger het volgende:
lijkt mij dus niet...zoals ik hier boven had betoogd, omdat de uitvoerend artiest dezelfde is als het orgineel
Aaah, op die manierquote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:55 schreef ranja het volgende:
[..]
Nee, traditionals zijn vaak oude songs die geen orginele artiest hebben. Zoals Whiskey in the jar of Kort jakjeOf het Wilhelmus in een punkversie ofzo
het is waarschijnlijk nog veel ouder...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:58 schreef kroegtijger het volgende:
Whiskey in the jar, die is toch orgineel van The Dubliners??![]()
Heb je even?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:51 schreef Berkery het volgende:
Ik heb hier alvast wat linkjes om inspiratie op te doen
Goede covers.
Melding slechte cover
Het lijstje van Kink
Covers die beter zijn dan het orgineel - er is ook zo'n soort topic op Fok maar kan ik niet vinden.
I'm not worthyquote:Op zaterdag 11 juni 2005 09:40 schreef nipeng het volgende:
[..]
Heb je even?
Slechte covers
Slechtste cover ooit
Genre overspannende covers
Slechtste (serieus bedoelde) covers/remixen ooit.
Wat is het meest gecoverde nummer ooit ?
Wat een vuile cover!
De covers en hun oorsprong.....
Laat je niet foppen - covers van het moment
Gecoverde liefdesliedjes
Covers die jij beter vindt dan het origineel![]()
Het is een traditional, maar wie het ooit heeft geschrevenquote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:58 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Aaah, op die manier
Whiskey in the jar, die is toch orgineel van The Dubliners??![]()
Ik kan me wel vinden in deze insteek.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:39 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
ik zou zeggen: zodra de tekst gelijk is (of vrijwel gelijk) maar de uitvoerende artiest een ander dan het orgineel is, dan is het een cover. Je kunt t qua muziek namelijk helemaal anders doen en toch een cover noemen. Een remix is dus geen cover imho aangezien de uitvoerend artiest het orgineel ook heeft gemaakt
Ja sorry, ik bedoel nummers voor op de keuzelijst.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 11:32 schreef ranja het volgende:
Lijkt me wel.
Nipeng nominaties zijn alleen nodig bij en toernooi![]()
Klopt, daar ben ik het volledig mee eens!quote:Op zaterdag 11 juni 2005 11:36 schreef ranja het volgende:
Ja, dat wil ik ook als eis stellen. Kost misschien wat google-werk maar dat moet iedereen er dan maar voor over hebben![]()
Je mag alvast over een lijst nadenken hoor, alleen met het posten even wachten tot het topic er isquote:Op zaterdag 11 juni 2005 12:40 schreef hooibaal het volgende:
Gaan met die banaan dan maar?
Ik had dat eigenlijk alleen bedacht om te voorkomen dat iemand de tracklist van een tribute CD oplepelt, maar verder niet echt belangrijkquote:Op zaterdag 11 juni 2005 13:33 schreef ranja het volgende:
Als iemand een top 50 wil maken met alleen Sabbath covers moet hij/zij dat zelf weten lijkt me.
Dan is het geen cover, ik zie een cover vooral als een herinterpretatie van een bestaand nummer dat al eens eerder is opgenomen. De eerste opname is dan ahw 'het origineel'.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 20:30 schreef cafca het volgende:
Nog ff een discussie aanzwengelen. Hoe zit het met nummers die artiest A voor artiest B geschreven heeft, maar artiest A later ook zelf heeft uitgevoerd?
vet!quote:
Juist. De eerste opname is het origineel. Zo zie ik dat ook.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 21:10 schreef Berkery het volgende:
[..]
Dan is het geen cover, ik zie een cover vooral als een herinterpretatie van een bestaand nummer dat al eens eerder is opgenomen. De eerste opname is dan ahw 'het origineel'.
Maar dit zijn slechts mijn 2 centen![]()
John Coltrane - Giant Stepsquote:Op zondag 12 juni 2005 02:32 schreef hooibaal het volgende:
Instrumentale covers gaan strikt genomen in tegen de eis dat de tekst hetzelfde moet zijn, een instrumentaal nummer heeft immer geen tekst.
In de OP van voornoemde topic Fok! Cover top100 staat expliciet dat (delen van) de tekst mogen worden weggelaten. Dus op basis daarvan zou ik persoonlijk dat soort nummers wel toelaten. Misschien een voorbeeldje, voor de beeldvorming?
Doe maar wel, ik wil 'm ook in mijn lijst hebbenquote:Op zondag 12 juni 2005 20:56 schreef ranja het volgende:
Nog een persoonlijk twijfelgeval: Slayer & Ice T die 3 nummers van The Expoited samensmeden tot 1 nummer. Cover? Eigenlijk wel.
Ik zit zelf een beetje te twijfelen wat ik met jazz moet doen in deze lijst. Ik denk dat zo ongeveer de helft van de oudere jazz die ik in de kast heb staan geen eigen composities zijn. Dat valt wel binnen de cover-definitie zoals die gegeven is, maar valt gevoelsmatig hier toch wat buiten. Misschien omdat niemand meer aan het origineel denkt bij het horen van de "cover". Jij denkt bij My Favorite Things vooral aan Coltrane (ik ook trouwens) , maar die heeft het natuurlijk ook niet zelf geschreven.quote:Op zondag 12 juni 2005 11:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
John Coltrane - Giant Steps
Victor Wooten - Giant Steps
John Coltrane - My Favorite Things
Dave Brubeck - My Favorite Things
Dave Brubeck Quartet - Blue Rondo a la Turk
The Nice - Rondo
klopt, die is van Oscar Hammerstein II en Richard Rodgers. Maar ik heb het origineel nog nooit gehoord, vandaar dat ik Coltrane maar als voorbeeld gebruikt heb. Ik zal het niet al te moeilijk maken en me beperken tot platen waarbij de oorspronkelijke artiest iets bekender is.quote:Op zondag 12 juni 2005 21:57 schreef fripper het volgende:
[..]
Jij denkt bij My Favorite Things vooral aan Coltrane (ik ook trouwens) , maar die heeft het natuurlijk ook niet zelf geschreven.
Ah ja, en natuurlijk de hele 'New Standard' van Herby Hancockquote:Aan de andere kant : Human Nature en Time after Time van Miles Davis kunnen denk ik weer wel , zonder twijfel covers van Michael Jackson en Cyndi Lauper.
(dat zijn dus ook instrumentale covers van vocale nummers)
Dat zal wel komen omdat Rodgers en Hammerstein het nooit hebben opgenomen. Rodgers en Hammerstein waren liedjesschrijvers, dit is een liedje uit de musical The Sound of Music. Er is denk ik ook niet zoiets als "de oiginele opname" .quote:Op zondag 12 juni 2005 22:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
klopt, die is van Oscar Hammerstein II en Richard Rodgers. Maar ik heb het origineel nog nooit gehoord
Zou ik wel op een of andere manier doen, de nummer 1 van iedereen moet lijkt mij evenveel punten opleveren, ongeacht de grootte van de lijst. Als je de nr 1 van een top 100 100 punten zou geven, en de nr 1 van een top 10 maar 10, dan heeft dat vrijwel geen invloed op de eindlijst.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:28 schreef ranja het volgende:
...
Ik zit nog na te denken of ik een weging ga toepassen bij een top 10/25/50...
volgens mij ookquote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:25 schreef Berkery het volgende:
Ik geloof dat menjo zoiets doet
top 10
100-99-98
top 25
105-104-103
top 50
110-109-108
etc...
Omdat die relatief op dezelfde plek in de lijst staan... een #5 in een top 10 en een #50 in een top 100 staan allerbei halverwege, en dus geef ik daar in mijn weging allebei 50 punten aan.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:06 schreef ranja het volgende:
Hooibaal dat is precies waar ik aan zat te denken
Van de andere kant, waarom zou een nummer 10 van een top 10 minder waard zijn dan een nummer 10 van een top 100? Ik twijfel nog.
Aaaaaj, origineel is van Solomon Burkequote:Op woensdag 15 juni 2005 00:12 schreef Kozzmic het volgende:
7. Janse Bagge Bend - Sollicitere (Spencer Davis Group (Gimme some lovin'))
Misschien dat je die nog even moet posten in Fok! Cover Top 100quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:35 schreef wackmaniac het volgende:
Dames en heren. De ultieme cover top tien:
-insert top10
quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:37 schreef wackmaniac het volgende:
[..]
Aaaaaj, origineel is van Solomon Burke
Idd, ik doe het ongeveer zo (maar dan is de top10 natuurlijk 100-90-80 en de top25 105-101-97 etc), omdat een top100 een stuk meer werk is en daar vaak langer over is nagedacht dan over een top10. Maar alle 'nummers 1' hetzelfde wegen kan natuurlijk ook, maar net wat je wil.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:25 schreef Berkery het volgende:
Ik geloof dat menjo zoiets doet
top 10
100-99-98
top 25
105-104-103
top 50
110-109-108
etc...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |