abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2005 @ 07:37:36 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27731351
Het is Hoogervorst gelukt om het nieuwe zorgstelsel erdoor te krijgen. Een goede zaak, het nieuwe zorgstelsel zorgt ervoor dat die rare ziekenfonds/partikulierdrempel verdwijnt en maakt het geheel een stuk controleerbaarde en beter voorbereid op de toekomst. Toch iets waar het kabinet trots op kan zijn.

Wat vinden jullie hiervan?
quote:
Senaat akkoord met hoofdlijnen zorgstelsel
De Eerste Kamer is akkoord met de hoofdlijnen van het nieuwe zorgstelsel. Dat bleek na afloop van het debat met minister Hoogervorst. Het stelsel moet op 1 januari ingaan.
Bezwaren weg
Hoogervorst wist de grootste bezwaren bij de senaat weg te halen. Volgende week volgt nog een hoofdelijke stemming over de twee wetten die nodig zijn om het nieuwe zorgstelsel volgend jaar in te laten gaan. Overigens moet de zogenoemde invoeringswet ook nog worden goedgekeurd door zowel de Eerste als Tweede Kamer.

Fel tegen
Hoogervorst houdt er rekening mee dat er problemen ontstaan bij de invoering van het nieuwe systeem. Maar hij verwacht geen grote chaos. Het is Hoogervorst er alles aangelegen dat het goed gaat: "Als het niet goed gaat heb ik niet alleen politiek maar ook persoonlijk een probleem."

Het CDA dat aanvankelijk kritisch was, bleek uiteindelijk de beste verdediger van de plannen van de minister.

Basisverzekering
Al dertig jaar wordt er gesproken over één basisverzekering. Het nieuwe zorgstelsel, dat op 1 januari 2006 moet ingaan, maakt een einde aan het verschil tussen de ziekenfondswet en particuliere verzekeringen. Iedereen moet verplicht een basisverzekering afsluiten.
bron: www.rtlnieuws.nl

[ Bericht 68% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 08-06-2005 07:44:53 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27731373
Waarom heb ik het idee dat ik aan het einde van de rit toch weer genaaid zal worden en duurder uit zal zijn?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_27731399
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:43 schreef Strolie75 het volgende:
Waarom heb ik het idee dat ik aan het einde van de rit toch weer genaaid zal worden en duurder uit zal zijn?
Waarschijnlijk omdat dat altijd het geval is Mja, we hadden toch al genoeg geld over om de sputterende economie uit het slop te trekken.
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:22:31 #4
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27731548
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het is Hoogervorst gelukt om het nieuwe zorgstelsel erdoor te krijgen. Een goede zaak, het nieuwe zorgstelsel zorgt ervoor dat die rare ziekenfonds/partikulierdrempel verdwijnt en maakt het geheel een stuk controleerbaarde en beter voorbereid op de toekomst. Toch iets waar het kabinet trots op kan zijn.

Wat vinden jullie hiervan?
[..]

bron: www.rtlnieuws.nl
Je moet dus verplicht een 3x zo dure verzekering nemen (ook al ga je nooit naar de dokter)
en jij vindt dat fijn?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:28:07 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_27731600
Wat ik vooral zinloos vind is dat 75% van de mensen subsidie krijgt op de premie! Oftewel 25% moet het ophoesten voor 3 mensen per persoon!!

Doe mij het Belgische systeem: zeer lage premie, alleen het hoogst noodzakelijke verzekerd, geen wachtlijsten, en de rest zelf bijverzekeren!
censuur :O
pi_27731601
Gaat het nu per 01-01-2006 of per 01-06-2006 in
aangezien ik 01-06-2006 als ingangsdatum ook al ergens gelezen heb
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:29:38 #7
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27731613
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 08:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik vooral zinloos vind is dat 75% van de mensen subsidie krijgt op de premie! Oftewel 25% moet het ophoesten voor 3 mensen per persoon!!

Doe mij het Belgische systeem: zeer lage premie, alleen het hoogst noodzakelijke verzekerd, geen wachtlijsten, en de rest zelf bijverzekeren!
Inderdaad en daar moeten ook allemaal weer mensen voor werken om dat uit te rekenen en die subsidies terug te laten storten, wat uiteraard ook allemaal weer een hoop geld gaat kosten.
nee, echt fantastisch dit plan
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:35:17 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_27731666
Wat ook leuk is: als ik een reisverzekering neem (nee niet zo'n doorlopende waarbij je thuis verzekerd moet zijn maar een echte), ben ik veeeeel minder geld kwijt om wereldwijd in elk land (behalve Nederland) verzekerd te zijn! Ik wacht nog steeds op de verklaring van premiestijgingen (ziekenfonds) met 260% in 5 jaar..... Daar is geen verklaring voor! Het is gewoon ronduit belachelijk hoe duur "zorg" momenteel is!
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:53:12 #9
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27731920
- Leuk Amerikaans model, de basis verzekering, die overigens ook niet werkt -
Wat zijn eigenlijk de kosten voor een basis verzekering, zijn daar al gegevens van ?
pi_27731931
Goedkope ziekenfonds en dure particuliere verzekering verdwijnt en er komt een voor ieder gelijk systeem. Conclusie: De lagere inkomens, waarvoor de goedkope ziekenfonds bedoeld was, gaan flink meer betalen, de hogere inkomens, die duurdere particuliere verzekeringen hadden, gaan iets minder betalen, want uiteraard gaat het ons gemiddeld allemaal meer kosten. We worden gewoon weer genaaid, dit keer weer eens in combinatie met een typisch staaltje afbraakpolitiek waar dit kabinet berucht om begint te worden.
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:55:10 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_27731956
Drugshond ==> Daar wil geen van de "uitleg"-websites iets over zeggen... Maar ga er maar van uit dat je meer gaat betalen dan nu :S
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:58:27 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_27732007
Vhiper ==> Het gekke is dus dat het ziekenfonds nu helemaal niet goedkoop is! Tenminste, aan "totale" kosten: als partikulier verzekerde betaal je een wettelijk verplicht tarief voor de ziekenfondsverzekerden, de werkgever betaald voor de ziekenfondsluitjes, de werknemer zelf, en dan nog de premie....... Alles bij elkaar een hele bak geld, ook al staat het niet meteen op de offerte die de ziekenfondsklant krijgt.

En als je dan af en toe leest dat ziekenhuizen niet meer opereren, omdat ze er geen geld voor krijgen, vraag ik me af waarom ze niet per operatie worden betaald.... Ik gok dat er heel veel geld bij enorme bedrijven blijft hangen
pi_27732074
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Vhiper ==> Het gekke is dus dat het ziekenfonds nu helemaal niet goedkoop is! Tenminste, aan "totale" kosten: als partikulier verzekerde betaal je een wettelijk verplicht tarief voor de ziekenfondsverzekerden, de werkgever betaald voor de ziekenfondsluitjes, de werknemer zelf, en dan nog de premie....... Alles bij elkaar een hele bak geld, ook al staat het niet meteen op de offerte die de ziekenfondsklant krijgt.
Ik durf wel te wedden dat dit nieuwe systeem het alleen maar nog duurder gaat maken. dan heb ik het nog niet eens gehad over de chaos die zal ontstaan met dit nieuwe systeem, waarbij heel Nederland dus nieuwe verzekeringen moet gaan sluiten, verzekeringen waarvan nu dus nog niet eens informatie beschikbaar is.

Hoogervorst meldde net dat hij zal aftreden als het een chaos wordt, ja ja, vlucht maar nadat je er een puinhoop van gemaakt hebt! Wat een flut-minister zeg!
quote:
En als je dan af en toe leest dat ziekenhuizen niet meer opereren, omdat ze er geen geld voor krijgen, vraag ik me af waarom ze niet per operatie worden betaald.... Ik gok dat er heel veel geld bij enorme bedrijven blijft hangen
Yup, maar reken er maar niet op dat dit nieuwe stelsel voor meer operaties gaat zorgen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 09:05:26 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_27732119
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 09:03 schreef Vhiper het volgende:

Hoogervorst meldde net dat hij zal aftreden als het een chaos wordt, ja ja, vlucht maar nadat je er een puinhoop van gemaakt hebt! Wat een flut-minister zeg!
Zijn aftreden wordt dan toch wel geeist, dan kan hij beter de eer aan zichzelf houden vind je niet
pi_27732234
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 09:05 schreef TR08 het volgende:

[..]

Zijn aftreden wordt dan toch wel geeist, dan kan hij beter de eer aan zichzelf houden vind je niet
Dan blijft het toch een flut-minister
  woensdag 8 juni 2005 @ 09:16:09 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_27732361
Een pluspuntje: ik las dat 5000 (!!!) medewerkers van verzekeraars vrezen voor hun baan! 5000 mensen die "meeverdienen" aan de zorg, zonder een patient te helpen! Ik zal ze niet missen.
Maar ik vraag me af: hoeveel mensen werken er totaal in de zorg? En hoeveel daarvan zijn bezig met de administratie?
Zoals een weekend-huisarts die ik ooit bezocht... Ik kreeg in een consult van 2 minuten te horen "dat gaat vanzelf over, en anders moet je maar terugkomen", daarna was ze 5 minuten bezig met zoeken hoe ze een rekening (79,20 guldentjes nog) moest maken.... Niet echt efficient! Geen enkele garage zou hier trouwens zo'n rekening voor durven geven, maar in de gezondheidszorg hebben ze daar geen buikpijn van ...

Wat ik bedoel: er werken zoveel mensen in ziekenhuizen die de hele dag achter de balie zitten, zonder de hele dag "druk" te zijn, bij verzekeraars werken misschien tienduizenden mensen die nodig zijn om alle rekeningen, kortingen, subsidies en offertes op de juiste plek te krijgen, en daar blijft heel veel geld "aan de strijkstok" hangen!
  woensdag 8 juni 2005 @ 09:31:11 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27732698
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Een pluspuntje: ik las dat 5000 (!!!) medewerkers van verzekeraars vrezen voor hun baan! 5000 mensen die "meeverdienen" aan de zorg, zonder een patient te helpen! Ik zal ze niet missen.
Maar ik vraag me af: hoeveel mensen werken er totaal in de zorg? En hoeveel daarvan zijn bezig met de administratie?
Zoals een weekend-huisarts die ik ooit bezocht... Ik kreeg in een consult van 2 minuten te horen "dat gaat vanzelf over, en anders moet je maar terugkomen", daarna was ze 5 minuten bezig met zoeken hoe ze een rekening (79,20 guldentjes nog) moest maken.... Niet echt efficient! Geen enkele garage zou hier trouwens zo'n rekening voor durven geven, maar in de gezondheidszorg hebben ze daar geen buikpijn van ...

Wat ik bedoel: er werken zoveel mensen in ziekenhuizen die de hele dag achter de balie zitten, zonder de hele dag "druk" te zijn, bij verzekeraars werken misschien tienduizenden mensen die nodig zijn om alle rekeningen, kortingen, subsidies en offertes op de juiste plek te krijgen, en daar blijft heel veel geld "aan de strijkstok" hangen!
En dalijk heb je weer 5000 mensen nodig om al die subsidies uit te laten rekenen
per saldo schiet je er niks mee op en zijn we dalijk allemaal een stuk armer.
Het is nu in 2 jaar tijd van 15 euro naar nu 35 euro gegaan en straks dus naar 90 euro.
flink verhoginkje mag ik wel zeggen
pi_27732731
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Geweldig, weer 5000 WW'ers erbij die op onze belastingcenten mogen gaan teren
quote:
Ik hoef hopelijk niet het belang van een goede administratie in de zorg aan te stippen? Het zijn juist de ineffectieve procedures door een slecht functionele organisatie en het voortdurende gezeik om geld (Ja, dit land vergrijst, dus ja, dit land zal meer aanspraak op zorg gaan maken, dat kost geld, dat moeten die sukkels in Den Haag nou maar eens in hun kop stampen) die de zorg parten spelen.
quote:
Zoals een weekend-huisarts die ik ooit bezocht... Ik kreeg in een consult van 2 minuten te horen "dat gaat vanzelf over, en anders moet je maar terugkomen", daarna was ze 5 minuten bezig met zoeken hoe ze een rekening (79,20 guldentjes nog) moest maken.... Niet echt efficient!
79,20 gulden voor 2 minuten werk? Dat komt dus neer op een uurloon van 2376 gulden en dan durven ze nog te klagen in Den Haag, dat die huisartsen het zo slecht hebben? Of ligt het toch anders?

Overigens, met een beetje investering in declaratiesoftware is zo'n factuurtje na 5 toetsaanslagen verwerkt.
quote:
Geen enkele garage zou hier trouwens zo'n rekening voor durven geven, maar in de gezondheidszorg hebben ze daar geen buikpijn van ...
Mhoa, autoreparaties lopen anders ook flink in de papieren....
quote:
Tsja, de prijs van vrije marktwerking in de zorg, is dat er vele aanbieders met vele offertes, kortingen, acties, etc etc komen. Zoveel verzekeraars, met allemaal hun eigen systeempje enzo, dat werkt inefficient. 1 declaratiesysteem met een electronisch systeem tussen verzekeraars en zorgverleners zou daar al flink kunnen besparen, maarja, dan moet men samenwerken en dat vind men in Nederland maar niks...
pi_27732855
Ik heb op verschilldende sites al gelezen dat de basisverzekering tussen de 1000 en 1100 euro per jaar gaat kosten.
pi_27736110
En wat te denken van het afcshaffen van het beroepsgeheim? Geen kleine ingreep, en zeer nadelig voor de patient (Hoogervorst zwijgt hier dan ook in alle talen over, want geen retoriek en drogredenering etc. kan hem helpen dit positief te verkopen).
pi_27736320
Na jarenlang onbeschoft hoge premies voor een particuliere ziektekostenverzekering te hebben moeten betalen waarin een heffing zat om de ziekenfondsverzekering van kansloze sloebers te sponsoren, vind ik dit een hele vooruitgang. Het levert mij een besparing van vele honderden euro's per jaar op en een uitgebreidere verzekering. Eindelijk een eind aan de praktijk dat particulier verzekerden de gezondheid van anderen betalen.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:52:22 #22
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27736502
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
En wat te denken van het afschaffen van het beroepsgeheim? Geen kleine ingreep, en zeer nadelig voor de patient (Hoogervorst zwijgt hier dan ook in alle talen over, want geen retoriek en drogredenering etc. kan hem helpen dit positief te verkopen).
Marktwerking is per definitie niet in het belang van de patient. En ook niet voor de verpleegkundigen.

Zo'n leuter als Hoogervorst kan dan wel roepen dat hij persoonlijk een probleem heeft bij mislukking, hij is al een van de meest uitgekotste minister van dit kabinet, dus zijn aftreden zullen de problemen nooit en te nimmer oplossen.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_27736742
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:46 schreef speedfreak1 het volgende:
Na jarenlang onbeschoft hoge premies voor een particuliere ziektekostenverzekering te hebben moeten betalen waarin een heffing zat om de ziekenfondsverzekering van kansloze sloebers te sponsoren, vind ik dit een hele vooruitgang. Het levert mij een besparing van vele honderden euro's per jaar op en een uitgebreidere verzekering. Eindelijk een eind aan de praktijk dat particulier verzekerden de gezondheid van anderen betalen.
Behalve dat dit mijn beeld van de typische Wilders stemmer weer eens doet bevestigen ( ), ben ik bang dat je voordeeltje nog eens flink tegen kan gaan vallen...Zeker als de komende jaren de premies voor die basisverzekering door de voortgaande vergrijzing en de incompetente overheidsingrepen in de zorg nog eens flink gaan stijgen.
pi_27737021
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:59 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Behalve dat dit mijn beeld van de typische Wilders stemmer weer eens doet bevestigen ( ), ben ik bang dat je voordeeltje nog eens flink tegen kan gaan vallen...Zeker als de komende jaren de premies voor die basisverzekering door de voortgaande vergrijzing en de incompetente overheidsingrepen in de zorg nog eens flink gaan stijgen.
Wat ben jij eigenlijk een simpele ziel. Die stijgende premies zit ik al jaren tegenaan te kijken, en geloof me, die stijgen veel harder dan de ziekenfondspremies, mede door de pooling. Niets nieuws onder de zon dus. Verder vind ik het gewoon volkomen terecht dat mensen voor hun eigen gezondheidszorg betalen. Vergeet ook niet dat mensen als ze er zelf voor betalen ook eisen kunnen gaan stellen. Je krijgt dus meer marktwerking en minder overheid, hetgeen gewoon valt toe te juichen. Of dacht je dat de stijgende kosten voor de gezondheidszorg niet betaald hoeven te worden? Ik geef toe, het zal best comfortabel zijn als een andere groep particulier verzekerden de klappen opvangt. Eindelijk gaan de ziekenfondsverzekerden eens betalen wat ze al jarenlang hadden moeten betalen. Overigens gelden voor de laagste inkomens zoals gewoonlijk weer regelingen zodat ze alsnog goedkoper uit zijn. Regelingen die ook betaald moeten worden....... driemaal raden wie daarvoor opdraaien. Maar dat je op Wilders meent te moeten wijzen, en mij weer dingen meent te moeten toedichten zegt in ieder geval meer over jouzelf dan over mij.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27737468
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:09 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Wat ben jij eigenlijk een simpele ziel. Die stijgende premies zit ik al jaren tegenaan te kijken, en geloof me, die stijgen veel harder dan de ziekenfondspremies, mede door de pooling. Niets nieuws onder de zon dus.
Die premies kan jij makkelijk ophoesten, terwijl mensen die minder gelukkig in het leven staan, er moeite mee hebben. Vind je het erg als ik met jou geen enkele medelijden heb en ik je een complete egoist vind als jij straks met je uitgespaarde premie een terrasje pakt, terwijl een bijstandsgezinnetje in een achterafkamertje wegkwijnt aan weet ik niet welke kwellende, makkelijk behandelbare ziekte, waarvan ze de behandeling niet meer kunnen betalen?
quote:
Verder vind ik het gewoon volkomen terecht dat mensen voor hun eigen gezondheidszorg betalen. Vergeet ook niet dat mensen als ze er zelf voor betalen ook eisen kunnen gaan stellen.
Ja, je zou maar een kamer in het ziekenhuis moeten delen met je hoge premie. Laat die sloebers maar voor het ziekenhuis wegrotten, als jij maar rustig kan liggen, toch?
quote:
Je krijgt dus meer marktwerking en minder overheid, hetgeen gewoon valt toe te juichen.
quote:
Of dacht je dat de stijgende kosten voor de gezondheidszorg niet betaald hoeven te worden?
Uiteraard wel, maar jij laat ze liever door de zwakkeren in de samenleving betalen, merk ik.
quote:
Ik geef toe, het zal best comfortabel zijn als een andere groep particulier verzekerden de klappen opvangt.
Egoistisch dus...
quote:
Eindelijk gaan de ziekenfondsverzekerden eens betalen wat ze al jarenlang hadden moeten betalen.
We zullen de gevolgen gaan merken, niet dat jou dat interesseert, natuurlijk. Als het in de eigen portemonnee maar goed zit, he?
quote:
Overigens gelden voor de laagste inkomens zoals gewoonlijk weer regelingen zodat ze alsnog goedkoper uit zijn. Regelingen die ook betaald moeten worden....... driemaal raden wie daarvoor opdraaien.
Jij, wat erg!
quote:
Maar dat je op Wilders meent te moeten wijzen, en mij weer dingen meent te moeten toedichten zegt in ieder geval meer over jouzelf dan over mij.
Ik dicht jou niets toe, dat doe je zelf. Je stelt zelf dat je blij bent zelf erop vooruit te gaan. Je stelt zelf dat anderen maar de klappen moeten opvangen en je link met Wilders, tsja, die is zo duidelijk dat ik hem niet eens ga uitleggen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:43:18 #26
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_27737949
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:52 schreef Harry_Sack het volgende:
Marktwerking is per definitie niet in het belang van de patient. En ook niet voor de verpleegkundigen.

Zo'n leuter als Hoogervorst kan dan wel roepen dat hij persoonlijk een probleem heeft bij mislukking, hij is al een van de meest uitgekotste minister van dit kabinet, dus zijn aftreden zullen de problemen nooit en te nimmer oplossen.
Waarom is marktwerking per definitie niet in het belang van de patient? Auto's worden toch ook gerepareerd?

Ik vraag me trouwens af in welke zin er meer sprake zou zijn van marktwerking, alles wordt nu onder 1 noemer geplaatst.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:56:49 #27
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_27738298
Ik snap echt niet hoe wij dit kunne pikken,iedere dag weer. We moeten in opstand komen tegen dit kut kabinet.Er gaan Amerikaanse toestanden ontstaan mensen die zich niet gaan vezekeren

[ Bericht 18% gewijzigd door dvdfreak op 08-06-2005 13:59:20 ]
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:21:21 #28
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27739183
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Waarom is marktwerking per definitie niet in het belang van de patient? Auto's worden toch ook gerepareerd?

Ik vraag me trouwens af in welke zin er meer sprake zou zijn van marktwerking, alles wordt nu onder 1 noemer geplaatst.
Het zou leuk zijn als je operaties in een garage zou kunnen uitvoeren, dat drukt ook in de kosten
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:34:08 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_27739639
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:21 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Het zou leuk zijn als je operaties in een garage zou kunnen uitvoeren, dat drukt ook in de kosten
Dat lijkt me nogal duur vanwege de rechtzaken die zullen volgen.
pi_27739687
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:25 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Die premies kan jij makkelijk ophoesten, terwijl mensen die minder gelukkig in het leven staan, er moeite mee hebben. Vind je het erg als ik met jou geen enkele medelijden heb en ik je een complete egoist vind als jij straks met je uitgespaarde premie een terrasje pakt, terwijl een bijstandsgezinnetje in een achterafkamertje wegkwijnt aan weet ik niet welke kwellende, makkelijk behandelbare ziekte, waarvan ze de behandeling niet meer kunnen betalen?
Ik heb aan die bijstandssloebers die op mijn zak teren geen enkele boodschap. Laat ze maar fijn gaan werken voor de centjes. Dat ik die premie eventueel makkelijk zou kunnen ophoesten(toch wel apart dat jij denkt te weten hoe mijn financiele toestand in elkaar steekt) is verder voor het gegeven volkomen onbelangrijk. Moet ik mij schuldig gaan voelen omdat ik het wel kan betalen? ik dacht het niet. Je geeft precies weer wat er mis is met het socialisme, de afgedwongen solidariteit, als Al Capone dat doet heet het afpersing en maffia.
[..]
quote:
Ja, je zou maar een kamer in het ziekenhuis moeten delen met je hoge premie. Laat die sloebers maar voor het ziekenhuis wegrotten, als jij maar rustig kan liggen, toch?
Je wordt met de seconde lachwekkender. En het blijkt per seconde meer en meer dat je een vertroebeld beeld van de realiteit hebt.
[..]

[..]
quote:
Uiteraard wel, maar jij laat ze liever door de zwakkeren in de samenleving betalen, merk ik.
Bullshit, ik vind dat iedereen gewoon evenveel moet betalen. Maar dat is voor jou kennelijk een soort hoofdzonde, omdat je kennelijk van mening bent dat de gore kapitalist dat best wel kan missen. Je roodheid druipt er vanaf.
[..]
quote:
Egoistisch dus...
Inderdaad, en daar ben ik nog trots op ook. Iemand die beweert niet egoïstisch te zijn huichelt.
[..]
quote:
We zullen de gevolgen gaan merken, niet dat jou dat interesseert, natuurlijk. Als het in de eigen portemonnee maar goed zit, he?
Je huichelt weer eens. Je loopt overal rond te strooien dat jij dingen in je portemonnee voelt tot in dit topic toe. Ik heb met jou dus absoluut geen medelijden, je bent kennelijk iemand die maximaal van de verzorgingsstaat profiteert.
quote:
Ik dicht jou niets toe, dat doe je zelf. Je stelt zelf dat je blij bent zelf erop vooruit te gaan. Je stelt zelf dat anderen maar de klappen moeten opvangen en je link met Wilders, tsja, die is zo duidelijk dat ik hem niet eens ga uitleggen.
Triest dat je zelf niet eens in de gaten hebt wat je neerzet. Verder begrijp je kennelijk maar weinig. Tipje, zoek eens op wat een particulier ziektekostenverzekering kost, en begin dan nog eens te blaten over klappen opvangen. Dat doen de particulier verzekerden namelijk al heel lang.

Ik hoop van ganser harte dat jij erg veel extra gaat betalen, dan voel je ook eens in je portemonnee wat ik en veel anderen al decennia in hun portemonnee voelen.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27740512
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:35 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Ik heb aan die bijstandssloebers die op mijn zak teren geen enkele boodschap. Laat ze maar fijn gaan werken voor de centjes. Dat ik die premie eventueel makkelijk zou kunnen ophoesten(toch wel apart dat jij denkt te weten hoe mijn financiele toestand in elkaar steekt) is verder voor het gegeven volkomen onbelangrijk. Moet ik mij schuldig gaan voelen omdat ik het wel kan betalen? ik dacht het niet. Je geeft precies weer wat er mis is met het socialisme, de afgedwongen solidariteit, als Al Capone dat doet heet het afpersing en maffia.
En jij geeft precies weer wat er met jou mis is: puur egoisme, een ikke ikke ikke en de rest kan stikken gedachte, waarbij je er geen enkel probleem van maakt als iemand anders voor jou wel de kastanjes uit het vuur haalt.
quote:
Je wordt met de seconde lachwekkender. En het blijkt per seconde meer en meer dat je een vertroebeld beeld van de realiteit hebt.
De realiteit waarin jij leeft, is inderdaad gelukkig niet de mijne.
quote:
Bullshit, ik vind dat iedereen gewoon evenveel moet betalen. Maar dat is voor jou kennelijk een soort hoofdzonde, omdat je kennelijk van mening bent dat de gore kapitalist dat best wel kan missen. Je roodheid druipt er vanaf.
Ik vind dat iedereen recht heeft op een zelfde mate van eerste levensbehoeften en daar reken ik zeker de zorg bij. Als een bepaalde groep die eerste levensbehoefte niet zou kunnen betalen, ben ik inderdaad van mening dat de rest dat gaatje moet vullen. Ik vind het niet normaal dat de een met geld de idiootste dingen kan doen, terwijl de ander het zelfs zonder eerste levensbehoeften moet stellen.
quote:
Inderdaad, en daar ben ik nog trots op ook. Iemand die beweert niet egoïstisch te zijn huichelt.
Gelukkig is niet iedereen zoals jij...Wat een wereld zou dat worden zeg..
quote:
Je huichelt weer eens. Je loopt overal rond te strooien dat jij dingen in je portemonnee voelt tot in dit topic toe. Ik heb met jou dus absoluut geen medelijden, je bent kennelijk iemand die maximaal van de verzorgingsstaat profiteert.
Ik huichel nergens. Het gaat mij om de eerste levensbehoeften en die moeten voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. Verder ben ik waarschijnlijk een grotere kapitalist dan jij

Overigens zal dit hele nieuwe stelsel mij persoonlijk worst zijn. Mijn werkgever betaald mijn ziektekostenverzekering. Ik ga hier dus helemaal niets van merken. Goed, ik zal het pasje in mijn portemonnee moeten vervangen...Een verspilling van 10 seconden van mijn leven, dat is inderdaad wel ergelijk, maar ik ben de beroerdste niet, ik neem dat wel voor lief
quote:
Triest dat je zelf niet eens in de gaten hebt wat je neerzet. Verder begrijp je kennelijk maar weinig. Tipje, zoek eens op wat een particulier ziektekostenverzekering kost, en begin dan nog eens te blaten over klappen opvangen. Dat doen de particulier verzekerden namelijk al heel lang.
En daar moeten ze dus maar gewoon mee doorgaan als dit nieuwe stelsel voor onverzekerden gaat zorgen.
quote:
Ik hoop van ganser harte dat jij erg veel extra gaat betalen, dan voel je ook eens in je portemonnee wat ik en veel anderen al decennia in hun portemonnee voelen.
Dan heb je dus pech
pi_27740658
Je bent dus inderdaad een vuile rooie profiteur.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:12:47 #33
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_27740955
Ik lees net op de site van FBTO (mijn huidige ziektekostenverzekeraar (particulier):
quote:
De premie bestaat uit twee delen. Er wordt een procentuele premie betaald die inkomensafhankelijk is. Daarnaast wordt er een nominale premie berekend die voor alle verzekerden met een zelfde pakket hetzelfde is. Voor verzekerden met een laag inkomen komt er een compensatie via een zorgtoeslag. Deze wordt door de Belastingdienst uitbetaald.
Betekend dat dus dat ik (als we de zorgtoeslag buiten beschouwing laten) door die procentuele premie voor hetzelfde pakket straks meer betaal dan een collega van mij met een lager salaris? Of is de inkomensafhankelijke toeslag voor rekening van mijn werkgever?

Ik heb het idee dat dit hele proces voor mij alleen veranderingen op papier met zich meebrengt en dat het voor de rest (behalve dan ongetwijfeld premiestijgingen) allemaal hetzelfde blijft. Ik heb nu immers ook een basisverzekering bij FBTO en kies daar stel daar zelf nog een aanvullend pakket bij samen...
pi_27741588
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:12 schreef twentemeisje het volgende:
Ik lees net op de site van FBTO (mijn huidige ziektekostenverzekeraar (particulier):
[..]

Betekend dat dus dat ik (als we de zorgtoeslag buiten beschouwing laten) door die procentuele premie voor hetzelfde pakket straks meer betaal dan een collega van mij met een lager salaris? Of is de inkomensafhankelijke toeslag voor rekening van mijn werkgever?

Ik heb het idee dat dit hele proces voor mij alleen veranderingen op papier met zich meebrengt en dat het voor de rest (behalve dan ongetwijfeld premiestijgingen) allemaal hetzelfde blijft. Ik heb nu immers ook een basisverzekering bij FBTO en kies daar stel daar zelf nog een aanvullend pakket bij samen...
Ik denk dat je het één en ander verkeerd hebt gezien. Bij het zilveren kruis staat:
quote:

Wat is de basisverzekering?

Op 1 januari 2006 is er één basisverzekering tegen ziektekosten. De verzekering geldt voor iedereen die (rechtmatig) in Nederland woont. Het onderscheid tussen ziekenfonds en particuliere ziektekostenverzekering vervalt hiermee.

De nieuwe verzekering is voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd, gezondheid of inkomen. Verzekeraars krijgen de plicht om iedereen te accepteren voor een wettelijk vastgelegd pakket. De nieuwe verzekering dekt de kosten van alle noodzakelijke medische zorg. Daar staat tegenover dat alle Nederlandse inwoners verplicht zijn zich te verzekeren tegen ziektekosten.

De zorgverzekeraar heeft een zorgplicht voor haar verzekerden. De verzekerde heeft recht op zorg in natura of op vergoeding van de gemaakte kosten.

Verzekeraars mogen zelf de premie vaststellen. Wel moeten ze alle verzekerden, los van hun leeftijd of gezondheid, dezelfde premie berekenen voor hetzelfde pakket.

De no-claimteruggaaf geldt ook voor de basisverzekering. Als mensen minder dan 255 euro aan zorgkosten per jaar besteden, krijgen ze het overgebleven deel op hun rekening teruggestort. Dit is de no-claimteruggaaf die in 2005 al voor ziekenfondsverzekerden is ingevoerd.

Verzekeraars kunnen verschillende eigen risico mogelijkheden aanbieden, tot 500 euro. Wie dat wil, kan naast de no-claimteruggaaf een vrijwillig eigen risico nemen. De premie wordt dan lager.

De premie ligt waarschijnlijk tussen de 1.000 en 1.100 euro per persoon per jaar. Kinderen tot 18 jaar betalen geen premie.

Verzekeraars kunnen straks ook collectieve pakketten aanbieden. Verzekeraars mogen een korting tot 10% geven op deze pakketten.

Verzekerden kunnen elk jaar opnieuw beslissen of ze toch niet liever naar een andere verzekeraar gaan.

Om de kosten van de premie ook na invoering van de basisverzekering voor iedereen betaalbaar te houden, komt er een zorgtoeslag. De hoogte van die zorgtoeslag is afhankelijk van het inkomen. Je vraagt de zorgtoeslag aan bij de Belastingdienst.

De huidige Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) gaat veranderen. De AWBZ wordt kleiner en er vindt een verschuiving plaats. Een deel van de geestelijke gezondheidszorg, zoals kortdurende psychologisch hulp, wordt per 2006 uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) overgeheveld naar de basisverzekering. En een deel gaat over naar de gemeente op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), bijvoorbeeld de huishoudelijke hulp.
Er is dus een vaste voor iedereen gelijke premie, en lage inkomens krijgen een inkomensafhankelijke toeslag, om het niet al teveel in de portemonnee te laten doorklinken.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:34:15 #35
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_27741645
Ik heb het niet verkeerd gezien, zo staat het op die site...

Een stukje verder op de faq-pagine over het nieuwe zorgstelsel staat:
quote:
Veel particulier verzekerden krijgen een tegemoetkoming in het salaris, blijft dat zo?
Het is na de invoering van de Zorgverzekeringswet verplicht dat werkgevers een bijdrage leveren aan de premie van al haar werknemers. De werkgever draagt de procentuele premie af voor haar werknemers. Daarnaast is het mogelijk ook een gedeelte van de nominale premie te vergoeden. Dit is afhankelijk van de afspraken tussen werkgever en werknemers.
Das dus helder...
pi_27744076
Overigens tref ik bij zilver kruis ook aan:
quote:
Waarom komt er een basisverzekering?

De overheid is van plan om op 1 januari 2006 de basisverzekering in te voeren. Als er niets verandert in de gezondheidszorg gaan de kosten namelijk steeds zwaarder drukken op de inkomens van burgers en de lasten van werkgevers. Premiestijgingen zijn dan, naast invoering van meer eigen bijdragen, onvermijdelijk.

De overheid vindt het belangrijk dat de consument kritisch is. Niet alleen tegenover de zorg die hij krijgt, maar ook tegenover de zorgverzekering die hij heeft. De overheid denkt dat, als de consument bewuste keuzes maakt, de kosten omlaag gaan. Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten dan namelijk meer concurreren.

Met de komst van de basisverzekering is het voor verzekerden makkelijker om zorgverzekeraars met elkaar te vergelijken en te wisselen van zorgverzekeraar. De keuzegids van de Consumentenbond en de internetsite van VWS: kiesbeter.nl, zijn een aftrap van deze veranderingen.

Daarnaast wil de minister in de nieuwe verzekering de contracteerplicht gedeeltelijk afschaffen. Kern van dit idee is dat de zorgverzekeraars, die er in slagen voor een scherpe prijs goede zorg in te kopen, dit tot uiting kunnen brengen in een lagere premie.

Met zorgverleners die te duur zijn of onvoldoende kwaliteit leveren hoeft geen contract meer afgesloten te worden. Zorgverzekeraars kunnen daarnaast ook in zee gaan met nieuwe zorgaanbieders, bijvoorbeeld particuliere instellingen. Per 1 februari 2005 hebben we hier een start mee gemaakt met fysiotherapie en een deel van de ziekenhuisbehandelingen.
En deze doelstellingen kan ik volledig achter staan. Het wordt gewoon goedkoper en beter, en dat geldt voor verreweg de meeste mensen. Maar Vipher zal dat natuurlik wel weer asociaal en egoïstisch vinden.........
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:43:26 #37
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27744274
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:35 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik heb aan die bijstandssloebers die op mijn zak teren geen enkele boodschap. Laat ze maar fijn gaan werken voor de centjes.
Ik vind dat de samenleving in lengte van dagen mag blijven vragen om een bijdrage van jouw kant, aangezien je al meerdere jaren ongetrwijfeld geprofiteerd hebt van diverse publieke goederen, waaronder zorg en onderwijs. Deze hebben jou mede gevormd tot de mens die je nu bent. Zo niet, dan ontvangt de samenleving graag het in jou geïnvesteerde bedrag per omgaande terug op rekening 666.
quote:
Deze reactie was aan iemand amders gericht, maar ik reageer maar even. Ik betaal al sinds jaar en dag 330 euro per maand voor mijn gezin. Ik ben verplicht particulier verzekerd omdat ik in het onderwijs werk. Ik heb veel te winnen bij een nieuw zorgstelsel. Ik vind het ook een goed idee.

Ik heb echter wel bedenkingen:
- Ik vind inderdaad dat verzekeringsmaatschappijen te veel macht krijgen. Ik heb Hoogervorst wel zinnige dingen horen zeggen over het ondervangen van de problemen, m.n. voor chronisch zieken. Zo krijgen verz. mij een onkostenvergoeding voor chronisch zieken. Dat zou ze stimuleren om efficient te werken zodat ze zelfs geld kunnen verdienen aan chronischen - een groep die nu vaak problemen heeft bij verzekeren. Het gaat me om efficient, ik hoop nl. niet dat hier medicijnen onder vallen die slechter werken maar goedkoper zijn.
- Tweede manco vind ik de inrichting van het basispakket. Alles zou er nog inzitten, maar de concrete manier waarop is nog niet bekend. Voorbeeld: kraamzorg zit er nu in en straks ook. Maar de afgelopen jaren is het aantal uren gedaald van 64 naar 24. Dat noem ik niet hetzelfde hoewel een minster terecht beweert dat "kraamzorg nog in het pakket zit". Zo kunnen allerlei kostenbesparingen plaatsvinden zonder dat de belofte wordt verbroken.
- Derde: de kosten. Ikvermoed dat iedereen zo'n 20% extra gaat betalen en op zijn hoogst, bij maximale zorgtoeslag en geen kosten, even duur uitkomt.
Wasserwunderland
pi_27744750
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:04 schreef speedfreak1 het volgende:
Je bent dus inderdaad een vuile rooie profiteur.
Dat ik een zekere voorkeur voor de linkerkant van het midden heb, ontken ik inderdaad niet, maar ik wil van jou wel graag even horen waarom ik: a. vuil zou zijn en b. zou profiteren. Ik betaal als werkende meer aan de schatkist dan ik eruit ontvang.
pi_27744973
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:37 schreef speedfreak1 het volgende:
Overigens tref ik bij zilver kruis ook aan:
[..]

En deze doelstellingen kan ik volledig achter staan. Het wordt gewoon goedkoper en beter, en dat geldt voor verreweg de meeste mensen. Maar Vipher zal dat natuurlik wel weer asociaal en egoïstisch vinden.........
De doelstellingen zijn nobel en in tegenstelling tot wat jij denkt, sta ik daar volledig achter. Alleen zullen die doelstellingen naar mijn mening met deze maatregelen bij lange na niet gehaald worden. De kosten zullen blijven stijgen, die basisverzekering zal nog minder zorg voor nog meer geld veroorzaken, waarbij vooral de lagere inkomens het flink in de portemonnee zullen voelen.

p.s. De naam is Vhiper...Het zijn maar 6 letters....
pi_27747937
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:43 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik vind dat de samenleving in lengte van dagen mag blijven vragen om een bijdrage van jouw kant, aangezien je al meerdere jaren ongetrwijfeld geprofiteerd hebt van diverse publieke goederen, waaronder zorg en onderwijs. Deze hebben jou mede gevormd tot de mens die je nu bent. Zo niet, dan ontvangt de samenleving graag het in jou geïnvesteerde bedrag per omgaande terug op rekening 666.
[..]

Deze reactie was aan iemand amders gericht, maar ik reageer maar even. Ik betaal al sinds jaar en dag 330 euro per maand voor mijn gezin. Ik ben verplicht particulier verzekerd omdat ik in het onderwijs werk. Ik heb veel te winnen bij een nieuw zorgstelsel. Ik vind het ook een goed idee.
maar dat vergeet meneer maar even
quote:
Ik heb echter wel bedenkingen:
- Ik vind inderdaad dat verzekeringsmaatschappijen te veel macht krijgen. Ik heb Hoogervorst wel zinnige dingen horen zeggen over het ondervangen van de problemen, m.n. voor chronisch zieken. Zo krijgen verz. mij een onkostenvergoeding voor chronisch zieken. Dat zou ze stimuleren om efficient te werken zodat ze zelfs geld kunnen verdienen aan chronischen - een groep die nu vaak problemen heeft bij verzekeren. Het gaat me om efficient, ik hoop nl. niet dat hier medicijnen onder vallen die slechter werken maar goedkoper zijn.
- Tweede manco vind ik de inrichting van het basispakket. Alles zou er nog inzitten, maar de concrete manier waarop is nog niet bekend. Voorbeeld: kraamzorg zit er nu in en straks ook. Maar de afgelopen jaren is het aantal uren gedaald van 64 naar 24. Dat noem ik niet hetzelfde hoewel een minster terecht beweert dat "kraamzorg nog in het pakket zit". Zo kunnen allerlei kostenbesparingen plaatsvinden zonder dat de belofte wordt verbroken.
- Derde: de kosten. Ikvermoed dat iedereen zo'n 20% extra gaat betalen en op zijn hoogst, bij maximale zorgtoeslag en geen kosten, even duur uitkomt.
verder de zwijgplicht van doktoren gaat weg.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 8 juni 2005 @ 17:38:51 #41
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27748220
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 17:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
aar dat vergeet meneer maar even
SNel tikken, ik bedoelde natuurlijk dat ik er persoonlijk voordeel bij heb, en dat ik in principe voor een basisverzekering ben, maar dat......<volgen de nadelen>. Dit als tegenwicht voor Sppedfreak die weer eens denkt dat iedereen die tegen het nieuwe stelsel is baat heeft bij het oude systeem: lekker goedkoop parasiteren op kosten van arme Speedfreak.
Wasserwunderland
  woensdag 8 juni 2005 @ 17:59:09 #42
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27748764
raar dat veel mensen zo negatief doen. Hhet systeem wordt veel duidelijker, handelbaarder, eerlijker en je hebt meer keuze om zelf je pakket samen te stellen met een basisverzekering voor iedereen. Natuurlijk zullen er best wel wat kinderziektes naar boven komen, maar het oude systeem was gewoon hoog nodig aan vernieuwing toe.

Ik denk dat het nieuwe stelsel veel meer voordelen biedt dan nadelen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 8 juni 2005 @ 18:09:59 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_27749056
Ben in ieder geval blij dat die stomme ziekenfonds/particulier grens weg is.
Ben zelf ondernemer, en dan heb je in het begin een relatief laag inkomen (door oa. veel aftrekposten) moest daardoor voor het eerst van mijn leven in het ziekenfonds.

Max. premie kan je dan dokken, want tegen de tijd dat je moet betalen is je inkomen alweer omhoog: : 1640 EUR over 2003+ 12*25 per maand= 1940 EUR alleen al voor mezelf.
En nu hoef ik tenminste niet weer particulier te worden; om dan nog meer te mogen dokken.

Dat 75% van de bevolking nu kennelijk weer steun nodig heeft om die premies te kunnen betalen is belachelijk.
- of je zorgt dat een groter deel van de mensen wat te besteden heeft ( belastingen omlaag)
- of je zorgt voor een kariger verzekering.
Nu is het weer iedereen afhankelijk laten zijn van de overheid (analoog aan onze wonderbaarlijk goed werkende volkshuisvesting ) zoadat de domme burger zelf niet meer hoeft te denken/betalen/verantwoording nemen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_27749152
Er komt straks een pin-automaat te staan op de balie bij de huisarts.
Mag je meteen je eigen bijdrage van een paar euro voor een consult afrekenen.
Voor die paar euro's gaat de huisarts geen nota's sturen...
  woensdag 8 juni 2005 @ 18:33:13 #45
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27749681
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 18:13 schreef DennisMoore het volgende:
Er komt straks een pin-automaat te staan op de balie bij de huisarts.
Mag je meteen je eigen bijdrage van een paar euro voor een consult afrekenen.
Voor die paar euro's gaat de huisarts geen nota's sturen...
Hm, die staat er al hoor. De tandarts heeft een nieuwe policy, alle bedragen van 100 euries of meer moeten per direct worden voldaan. Hij heeft vast geen zin om ruzie te maken met de verzekeraar die het eigenlijk ook niet weet..
Ingenieur in de ornithologische huisvesting &lt;- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w &lt;- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o &lt;- Pol
pi_27749778
Huisarts, niet tandarts. .
pi_27749852
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 17:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar dat vergeet meneer maar even
Een moderator die off-topic gaat.............. tssskkkk.............. Sommige moderators worden onderwerp van een weblogje.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 8 juni 2005 @ 18:43:02 #48
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27749956
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 18:36 schreef DennisMoore het volgende:
Huisarts, niet tandarts. .
= ook zorg
pi_27750180
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 18:43 schreef Harry_Sack het volgende:

= ook zorg
Huisarts krijgt nu zijn vergoeding voor ziekenfondspatiënten via een abonnementshonorarium. Daarmee moet ie alles afrekenen. Bij een tandarts werkt dat niet zo.

Vraag is hoe het straks met de basisverzekering zal zijn. Waarschijnlijk ook voor een deel in de vorm van abonnementen.

Vervelende is straks dat je aan al je zorgverleners moet gaan vragen of ze wel een contract hebben gesloten met jouw verzekeraar... zo niet, dan krijg je waarschijnlijk je nota's (deels) niet vergoed, erg lastig.

Bovendien krijgen de verzekeraars zo een flinke macht over zorgverleners. Voldoen ze niet aan de eisen van de verzekeraar, dan krijgen ze geen contract, en dus geen patiënten.

En of we nou zo'n vertrouwen moeten hebben in de verzekeraars... ik vraag het me af.
  woensdag 8 juni 2005 @ 18:54:36 #50
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27750314
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 18:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Huisarts krijgt nu zijn vergoeding voor ziekenfondspatiënten via een abonnementshonorarium. Daarmee moet ie alles afrekenen. Bij een tandarts werkt dat niet zo.

Vraag is hoe het straks met de basisverzekering zal zijn. Waarschijnlijk ook voor een deel in de vorm van abonnementen.

Vervelende is straks dat je aan al je zorgverleners moet gaan vragen of ze wel een contract hebben gesloten met jouw verzekeraar... zo niet, dan krijg je waarschijnlijk je nota's (deels) niet vergoed, erg lastig.

Bovendien krijgen de verzekeraars zo een flinke macht over zorgverleners. Voldoen ze niet aan de eisen van de verzekeraar, dan krijgen ze geen contract, en dus geen patiënten.

En of we nou zo'n vertrouwen moeten hebben in de verzekeraars... ik vraag het me af.
o zo, dat wist ik niet. Het gekke is dat herhaalrecepten totnutoe wel altijd automatisch verrekent kunnen worden.

Laten we eens kijken hoe Hoogervorst ons komt voorliegen over het gemak van deze manier van werken.
pi_27750422
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:43 schreef Tup het volgende:

[..]
Ook in het nieuwe stelsel beslist de doctor welke medicijnen nodig zijn. Als de docter de <XXX> werkzame stof voorschrijft, dan kan de verzekeraar geen medicijn geven welke een andere stof bevat. Het is dus aan de verzekeraar om een keuze te maken uit de merken die de voorgeschreven werkzame stof bevatten. Ofwel ik zie geen probleem op dit punt.
quote:
Opzich heeft deze verandering als doel het stelsel te veranderen, niet het pakket te veranderen. Bij vorige ingrepen was bepaalde zaken uit het pakket zetten duidelijk het doel, hier niet. Je kan er dan ook vanuit gaan dat het nieuwe basispakket alles bevat wat nu in het ziekenfonds zit.
quote:
Waarom zou dit het geval zijn, waar basseer je je op? Volgens mij heeft de verandering als doel grofweg premieneutraal te zijn.
pi_27750488
Wat is overigens het probleem met het beroepsgeheim? Nu kunnen verzekeraars toch ook achterhalen wat iemand mankeerd aan de hand van het recept dat moet worden ingediend als declaratie? Wat veranderd er in het nieuwe stelsel?
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:05:37 #53
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27750667
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:00 schreef chairman.fx het volgende:
Wat is overigens het probleem met het beroepsgeheim? Nu kunnen verzekeraars toch ook achterhalen wat iemand mankeerd aan de hand van het recept dat moet worden ingediend als declaratie? Wat veranderd er in het nieuwe stelsel?
Volgens de daarvoor opgerichtte website: http://www.zorggeenmarkt.nl/
quote:
* Minder samenwerking
Samenwerking en samenhang zijn wat de zorg juist méér nodig heeft. Door samenwerking kan de zorg beter op de zorgvrager worden gericht, integraal worden gegeven en kunnen wachtlijsten beter worden aangepakt (ketenzorg). Bundeling van krachten is noodzakelijk evenals een goede en gewenste spreiding in het land (ziekenhuizen). Concurrentie werkt samenwerking tegen, is hier zelfs tegenstrijdig mee en zal leiden tot versnippering van de zorg. Transmurale zorg wordt moeilijker.

* De zorg wordt duurder
De markt en de vraagsturing daarin zullen de kosten niet in de hand houden. Bij de huidige schaarste zullen de prijzen stijgen (bij het loslaten van de prijzen) en bij het opheffen van de schaarste zal de vraag stijgen. Marktwerking werkt consumptie in de hand. In de VS waar de zorg grotendeels is overgelaten aan de vrije markt, zijn de uitgaven aan zorg als aandeel in het nationaal inkomen het hoogst (14,8% BBP in 2002, OECD, Health data 2004). Uit vele recente Amerikaanse onderzoeken blijkt dat de kosten van de zorg toenemen bij marktwerking. Dat valt onder meer te verklaren uit meer bureaucratie, hogere salarissen managers en winstgerichtheid.

* Minder kwaliteit
Het marktprincipe betekent zoveel mogelijk zorg leveren tegen een zo laag mogelijke prijs. Het risico is groot dat er bezuinigd wordt op kwaliteit, scholing en arbeidsomstandigheden van het personeel. Zoals bij de medio jaren negentig ingevoerde marktwerking in de thuiszorg. Ook de kritische conclusies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg over de kwaliteit van privé-klinieken geven alle reden tot bezorgdheid.

* Meer bureaucratie
Marktwerking leidt tot meer bureaucratie. De overheid zal misschien minder regels stellen maar de marktspelers zullen verantwoording eisen tot in detail. Uit recente Amerikaanse onderzoeken blijken bureaucratie en overhead juist hoger te zijn dan in een niet-marktsituatie. De nieuwe ziekenhuisfinanciering (Diagnose Behandel Combinatie) als marktgericht instrument zal de bureaucratie enorm doen toenemen.

* Te weinig oog voor de lange termijn
Preventie, bij uitstek dat onderdeel van de zorg dat zich richt op de lange termijn, zal minder aandacht krijgen. Meer investeren in preventie kan op termijn enorme gezondheidswinst opleveren. Omdat het niet op korte termijn geld oplevert voor de zorgverzekeraars, is de kans groot dat zij hier juist minder in investeren.

* Aantasting solidariteit
De markt zal zich eerder richten op lucratieve zorg waar snel aan te verdienen valt. De markt zal zich eerder richten op klanten die het kunnen betalen zoals voorrangszorg voor werkgevers en mensen met hogere inkomens. Het risico bestaat dat wie niet bij kan betalen, langer moet wachten, kwalitatief minder zorg krijgt, of minder keuzevrijheid. Bovendien bestaat het gevaar van risicoselectie door zorgverzekeraars.
pi_27750703
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 16:02 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De kosten zullen blijven stijgen,
Daar heb je helemaal gelijk in. De kosten zullen inderdaad blijven stijgen, de onderliggende vergrijzing is daar oorzaak aan. De verandering van het zorgsysteem heeft als doel deze stijging af te remmen. Je verwacht toch niet werkelijk dat de premies de komende tientallen jaren op dit reeele niveau zouden blijven??
pi_27750759
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:05 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Volgens de daarvoor opgerichtte website: http://www.zorggeenmarkt.nl/
[..]
Sorry, ik wil graag onderbouwde argumentatie hebben. Niet 'de zorg wordt duurder'. Punt. Daar heb ik niks aan.
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:10:33 #56
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27750854
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:07 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Sorry, ik wil graag onderbouwde argumentatie hebben. Niet 'de zorg wordt duurder'. Punt. Daar heb ik niks aan.
waar baseer jij je gelijk op in het vorige antwoord waarin je zegt dat iemand gelijk heeft dat de kosten zullen blijven stijgen dan?
pi_27750868
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:07 schreef chairman.fx het volgende:

Geez. Dat ís onderbouwde argumentatie!
  woensdag 8 juni 2005 @ 20:56:09 #58
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27754557
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 18:58 schreef chairman.fx het volgende:
Ook in het nieuwe stelsel beslist de doctor welke medicijnen nodig zijn. Als de docter de <XXX> werkzame stof voorschrijft, dan kan de verzekeraar geen medicijn geven welke een andere stof bevat. Het is dus aan de verzekeraar om een keuze te maken uit de merken die de voorgeschreven werkzame stof bevatten. Ofwel ik zie geen probleem op dit punt.
Nu ga je uit van de werkzame stof. Ik kan me voorstellen dat twee producten met werkzame stoffen -maar akkoord ik ben geen farmaco-expert- verschillende bijwerkingen hebben, bijvoorbeeld door de "toegevoegde" stoffen. Ik vind dat een patient een medicijn moet krijgen met de minste bijwerkingen, dus als dit systeem in de hand werkt dat verzekeraars alleen de "goedkope" werkzame medicijn vergoedt, en dat de patient maar moet leren leven met bijwerkingen óf meer moet betalen, dan vind ik dit niet correct.
quote:
Opzich heeft deze verandering als doel het stelsel te veranderen, niet het pakket te veranderen. Bij vorige ingrepen was bepaalde zaken uit het pakket zetten duidelijk het doel, hier niet. Je kan er dan ook vanuit gaan dat het nieuwe basispakket alles bevat wat nu in het ziekenfonds zit.
Akkoord, ik geef slechts mijn "angst" weer. Met kraamzorg is het echt zo gegaan: kraamzorg zit nog steeds in het pakket (dus geen veranderingen) maar wel een flink lager aantal uren.
quote:
Waarom zou dit het geval zijn, waar basseer je je op? Volgens mij heeft de verandering als doel grofweg premieneutraal te zijn.
Ik heb een casus uitgerekend. Gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen. Bij Unive nu in ziekenfonds zo'n 900 euro wordt 2100 euro, minus de zorgtoeslag levertzo', 1150 op. Dat is 250 euro, grofweg de no claim korting. Ik vermoed dat het eigen risico er dan ook nog is, want daar zijn de plannen nog vaag over. Dus premieneutraal als:
- je geen beroep op zorg doet
- je de maximale zorgtoeslag krijgt
Ik heb er dus een hard hoofd in, maar goed...we zullen zien.
Wasserwunderland
  woensdag 8 juni 2005 @ 20:57:42 #59
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27754604
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:00 schreef chairman.fx het volgende:
In een nieuw stelsel worden dokters gedwongen om die informatie door te geven. In jouw voorbeeld vinden de verzekeraars dat zelf uit.
Wasserwunderland
pi_27754770
Dit gaat uiteraard een stuk duurder uitpakken.

Ben er overigens eerder voor om de specialisten in loondienst te laten nemen door de ziekenhuizen. Dat scheelt al aardig en verder de artsenopleidingen toegankelijk maken voor meer studenten. Nu houdt men de eigen schaarste in stand.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 juni 2005 @ 21:06:07 #61
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27754862
Och, ik betaal nu 250,- per maand... kan alleen maar minder worden .
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:00:49 #62
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27757281
Dit betekend dus dat studenten niet meer goedkoper uit zijn? Dus ik moet straks als uitwonende ook lekker 1000 euro per jaar gaan ophoesten, waar moet ik dat van doen dan? Geld groeit niet op me rug hoor, stelletje kutflikkers!!!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_27757452
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:00 schreef maniack28 het volgende:
Dit betekend dus dat studenten niet meer goedkoper uit zijn? Dus ik moet straks als uitwonende ook lekker 1000 euro per jaar gaan ophoesten, waar moet ik dat van doen dan? Geld groeit niet op me rug hoor, stelletje kutflikkers!!!
Je zou natuurlijk naast je studie kunnen gaan werken. Deed ik ook. En jaloers dat de medestudenten waren joh. Ik reed in een auto en kon me alle luxe veroorloven die zij niet konden kopen omdat pappa en mamma alles voor ze betaalden. Verder, serieus, er is een toeslagregeling voor mensen met een laag inkomen. Verder zal het me niets verbazen als voor uitwonende studenten een aparte regeling komt.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:08:53 #64
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27757626
ok maar ik werk al naast mn studie, alleen 1000 euro per jaar is een beetje veel vind je niet, das +/- 100 euro per maand oftewel 1/3 van de huur
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 juni 2005 @ 22:10:29 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27757700
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:08 schreef maniack28 het volgende:
ok maar ik werk al naast mn studie, alleen 1000 euro per jaar is een beetje veel vind je niet, das +/- 100 euro per maand
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 21:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Och, ik betaal nu 250,- per maand... kan alleen maar minder worden .
Ik lees steeds betere redenen voor dit stelsel
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:12:15 #66
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27757794
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:48 schreef sol1tair het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat dat altijd het geval is Mja, we hadden toch al genoeg geld over om de sputterende economie uit het slop te trekken.
Ja, en we zijn de afgelopen jaren toch al niet meer gaan betalen voor de ziektenkosten met een veel belabberde dekking

Ik ga er eigenlijk al gewoon van uit dat het weer slechter en weer duurder zal woorden. Want zoals altijd is de burger de zak!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27757935
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:12 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, en we zijn de afgelopen jaren toch al niet meer gaan betalen voor de ziektenkosten met een veel belabberde dekking
Klopt helemaal, ik heb in 5 jaar tijd mijn particuliere premie zien verviervoudigen.
quote:
Ik ga er eigenlijk al gewoon van uit dat het weer slechter en weer duurder zal woorden. Want zoals altijd is de burger de zak!!
Dat willen ze met de invoering van dit stelsel nou juist keren.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:19:53 #68
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27758113
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:00 schreef maniack28 het volgende:
Rustig maar, bedenk goed dat je hoort tot de minder dan 1% van de wereldbevolking die de beste kansen in zn leven krijgt!!.... Een beetje relativeren helpt altijd en verder zou ik pas boos worden als het straks echt niet werkt.

1 ding is zeker , met het handhaven van het oude systeem zou het ZEKER slechter en onrechtvaardiger worden. Ik vind dat dit nieuwe systeem een kans moet krijgen, er is lang genoeg over nagedacht. Er is zeker wel gedacht aan de minder draagkrachtigen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:21:35 #69
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27758183
Je hebt gelijk, alleen het scheelt, dat die mensen niet kunnen studeren en hoeven zich er ook geen zorgen over te maken
pi_27764493
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:06 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in. De kosten zullen inderdaad blijven stijgen, de onderliggende vergrijzing is daar oorzaak aan. De verandering van het zorgsysteem heeft als doel deze stijging af te remmen. Je verwacht toch niet werkelijk dat de premies de komende tientallen jaren op dit reeele niveau zouden blijven??
De verandering van het zorgsysteem gaat die stijging niet afremmen, maar eerder aanwakkeren. Het verschuift zowiezo al een deel van de kosten van de mensen die nu een partculiere verzkeering kunnen betalen, naar de mensen die het nu met het ziekenfonds moeten doen. Verder zijn er de kosten van deze hele overstap. Wie denk je dat alle administratiekosten van al die miljoenen nieuwe verzekeringen mag gaan ophoesten?

Het wordt gewoon duurder, duurder dan het bij ongewijzigd beleid zou zijn geworden.
pi_27765068
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 09:39 schreef Taira01 het volgende:
Ik heb op verschilldende sites al gelezen dat de basisverzekering tussen de 1000 en 1100 euro per jaar gaat kosten.
Zo, als dat klopt hou ik behoorlijk wat over aan deze verandering. Ik betaal nu ¤160 per maand zag ik op mijn loonstrook.
pi_27765339
Als iedereen zijn premies zit te vergelijken, is het wel goed om te weten dat de basisverzekering globaal het kale ziekenfondspakket van nu is.

Je zult hiernaast toch echt aanvullende verzekeringen nodig hebben (bv. tandarts, fysio), en het is maar de vraag hoe duur deze zullen gaan worden.

Dus als je premies gaat vergelijken, zou je de premies voor de aanvullende en de basisverzekering bij elkaar moeten optellen en die vergelijken met wat je nu betaalt.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_27765454
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 08:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zo, als dat klopt hou ik behoorlijk wat over aan deze verandering. Ik betaal nu ¤160 per maand zag ik op mijn loonstrook.
Zoals men al noemde, zal je voor die 1100 euro per maand, een basisverzekering krijgen die bestaat uit het ziekenfondspakket wat je nu hebt. Een beetje verstandig persoon zal zich dus nog bij moeten verzekeren. Dat gaat je geheid meer kosten dan de 160 euro die je nu betaald.
pi_27766115
Ik heb helemaal geen ziekenfondspakket.
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:11:23 #75
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27768428
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 06:17 schreef Vhiper het volgende:
Het wordt gewoon duurder, duurder dan het bij ongewijzigd beleid zou zijn geworden.
Daarnaast wordt uitstelgedrag in de hand gewerkt, waardoor de zorgkosten nog hoger uitvallen.
Wasserwunderland
pi_27768860
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:11 schreef Tup het volgende:

[..]

Daarnaast wordt uitstelgedrag in de hand gewerkt, waardoor de zorgkosten nog hoger uitvallen.
Daar zorgt die no-claim inderdaad aardig voor. Iemand met een simpel te behandelen kwaaltje, zal daar (te) lang mee doorlopen, om z'n no claim maar niet kwijt te raken en de gevolgen van te lang met een kwaal doorlopen, lopen inderdaad aardig in de papieren.
pi_27768953
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:26 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Daar zorgt die no-claim inderdaad aardig voor. Iemand met een simpel te behandelen kwaaltje, zal daar (te) lang mee doorlopen, om z'n no claim maar niet kwijt te raken en de gevolgen van te lang met een kwaal doorlopen, lopen inderdaad aardig in de papieren.
Zou je dat zelf doen? Zo ja, dan ben je erg dom bezig, zo nee, waarom denk je dat anderen dat wel zouden doen?
Ik stem Wilders. U ook?
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:34:00 #78
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27769076
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:29 schreef speedfreak1 het volgende:
Zou je dat zelf doen? Zo ja, dan ben je erg dom bezig, zo nee, waarom denk je dat anderen dat wel zouden doen?
Waarom gaan we eigenlijk naar een dokter, jij denkt nl. dat een patiënt zelf de diagnose kan stellen. Ik ga toch naar een dokter c.q. wil ik naar een specialist omdat ik niet weet wat er met me mis is. Nu ga ik niet meer omdat sommige personen met meteen een "aansteller" vinden én dan ook mijn noclaim er eens aan gaat.
Wasserwunderland
pi_27769182
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:34 schreef Tup het volgende:

[..]

Waarom gaan we eigenlijk naar een dokter, jij denkt nl. dat een patiënt zelf de diagnose kan stellen. Ik ga toch naar een dokter c.q. wil ik naar een specialist omdat ik niet weet wat er met me mis is.
Even goed opletten waar ik op reageer jah. Ik stel gewoon vast dat wat de Vhiper weer eens als waarheid lanceert totaal niet waar hoeft te zijn. Meneer beweert tenslotte maar eventjes dat mensen om geld uit te sparen niet meer naar de dokter zouden gaan. Het bezopene en onhoudbare van zijn bewering leg ik gewoon ik één regeltje al bloot.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27769225
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:34 schreef Tup het volgende:

[..]

Waarom gaan we eigenlijk naar een dokter, jij denkt nl. dat een patiënt zelf de diagnose kan stellen. Ik ga toch naar een dokter c.q. wil ik naar een specialist omdat ik niet weet wat er met me mis is. Nu ga ik niet meer omdat sommige personen met meteen een "aansteller" vinden én dan ook mijn noclaim er eens aan gaat.
Hier geloof ik dus niks van. Als iets gratis is of er is een kleine eigen bijdrage inde vorm van de (no-claim), dan gaan mensen toch anders met de zorg om. Vorige week was al in het nieuws dat mensen nu minder zorg 'afnemen', omdat ze het zelf in de portemonnee merken.
Er was niet onderzocht of mensen wegbleven voor noodzakelijk zorg. Zolang dat niet blijkt lijkt het mij heel gezond dat je het in je eigen portemonnee voelt als je van een dienst gebruik maakt. Houdt echt de onzingevallen weg. De dokter moet geen uitstapje worden.
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:44:53 #81
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27769362
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:39 schreef kenz het volgende:
Hier geloof ik dus niks van. Als iets gratis is of er is een kleine eigen bijdrage inde vorm van de (no-claim), dan gaan mensen toch anders met de zorg om. Vorige week was al in het nieuws dat mensen nu minder zorg 'afnemen', omdat ze het zelf in de portemonnee merken.
Er was niet onderzocht of mensen wegbleven voor noodzakelijk zorg. Zolang dat niet blijkt lijkt het mij heel gezond dat je het in je eigen portemonnee voelt als je van een dienst gebruik maakt. Houdt echt de onzingevallen weg. De dokter moet geen uitstapje worden.
Waaruit blijkt dat allemaal "onzinzorg" was? Iemand kan beter "voor de zekerheid" een keer te veel naar de huisarts/specialist gaan dan te weinig.

"Vorige week was al in het nieuws dat mensen nu minder zorg 'afnemen', omdat ze het zelf in de portemonnee merken. "

Hetzelfde gebeurt met de WAO cijfers, die dalen en dát is het bewijs dat de maatregelen terecht zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Tup op 09-06-2005 11:55:47 ]
Wasserwunderland
pi_27770645
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:44 schreef Tup het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat allemaal "onzinzorg" was? Iemand kan beter "voor de zekerheid" een keer te veel naar de huisarts/specialist gaan dan te weinig.

"Vorige week was al in het nieuws dat mensen nu minder zorg 'afnemen', omdat ze het zelf in de portemonnee merken. "

Hetzelfde gebeurt met de WAO cijfers, die dalen en dát is het bewijs dat de maatregelen terecht zijn.
Wat ik zeg is dus dat er duidelijk moet worden, waarom mensen minder zorg afnemen. Voordat je dat weet kun je niet zonder meer concluderen dat het een slechte ontwikkeling is. Ik geloof er wel in, want het gaat om een relatief klein bedrag, maar het is toch een drempel. Als dingen voor niks weggaan, ontstaat er misbruik/ onnodig gebruik.

En met de WAO heeft dit H É L É M Á Á L niets te maken. Hoe kom je daar nu weer aan? Ook het aantal immigranten daalt. Is dat soms ook een argument
Bij de WAO gaat het duidelijk niet om financiële drempels ofzo. Mensen worden daar zonder pardon uitgedonderd. Of ze nu ziek zijn of niet, als de cijfers maar dalen. En daar gaat het beleid echt over lijken.

[ Bericht 5% gewijzigd door kenz op 09-06-2005 12:31:19 (toch maar anders) ]
pi_27771094
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:38 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Even goed opletten waar ik op reageer jah. Ik stel gewoon vast dat wat de Vhiper weer eens als waarheid lanceert totaal niet waar hoeft te zijn. Meneer beweert tenslotte maar eventjes dat mensen om geld uit te sparen niet meer naar de dokter zouden gaan. Het bezopene en onhoudbare van zijn bewering leg ik gewoon ik één regeltje al bloot.
Tup's antwoord is dezelfde als die ik zou geven. Men zal nu minder snel met een kwaal naar de dokter stappen, om maar niet gezien te worden als aansteller en de no claim kwijt te raken. Als jij je een beetje grieperig voelt, of een beetje hoofdpijn hebt, of wat druk op de borst hebt na een sprintje, zal je nu minder snel bij een arts naar binnen stappen, terwijl je net zo goed een longontsteking, hersentumor of hartaanval kan hebben.
pi_27771188
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:39 schreef kenz het volgende:

[..]

Zodra de zorg noodzakelijk wordt, is het vaak al te laat. Juist er erg vroeg bij zijn bespaart veel kosten (en veel mensenlevens).

De maatschappij is goedkoper af met wat extra hartfilmpjes, dan met een toename van spoedeisende open hart operaties.
  donderdag 9 juni 2005 @ 13:01:44 #85
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27771526
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Rustig maar, bedenk goed dat je hoort tot de minder dan 1% van de wereldbevolking die de beste kansen in zn leven krijgt!!.... Een beetje relativeren helpt altijd en verder zou ik pas boos worden als het straks echt niet werkt.
Als dit kabinet iets bedenkt werkt het toch nooit waarom dit dan wel? Eerst gaan ze het ziekenfonds uitkleden en daarna nemen ze alles op de schop. Waarom niet alles tegelijk?
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind dat dit nieuwe systeem een kans moet krijgen, er is lang genoeg over nagedacht. Er is zeker wel gedacht aan de minder draagkrachtigen.
Je, er is zo lang over nagedacht dat ze nog eerst het ziekenfonds hebben uitgekleed en daarna pas alles gaan veranderen.

Nee heb absoluut geen vertrouwen in het nieuwe zorgstelsel. Het zal wel een grote ramp worden die de burgers weer honderde euro's per jaar extra gaat kosten.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 9 juni 2005 @ 13:07:08 #86
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_27771739
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 45% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:11:00 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 9 juni 2005 @ 13:11:48 #87
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27771879
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 13:07 schreef Mikkie het volgende:
In de krant stond dat de nominale premie volgend jaar op 1.100 euro uitkomt. Da's meer dan twee keer zoveel als nu. Hoe moet ik dat ooit gaan betalen?
Dat is wat ik nu per jaar voor twee personen betaal inclusief aanvullende verzekering.

Yes, we worden weer genaaid door de politiek.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27771897
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 13:07 schreef Mikkie het volgende:
In de krant stond dat de nominale premie volgend jaar op 1.100 euro uitkomt. Da's meer dan twee keer zoveel als nu. Hoe moet ik dat ooit gaan betalen?
In diezelfde krant waren ze waarschijnlijk vergeten te melden dat je hoogstwaarschijnlijk ook in aanmerking gaat komen voor een zorgtoeslag, waar de belastingdienst voor gaat zorgen. Al die paniekverhalen dat mensen er zwaar op achteruit zouden gaan berusten in feite gewoon op onzin.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27772010
Wat ik overigens nergens voorbij heb zien komen is dat het ook een positief inkomenseffect voor zowel werknemer als werkgever heeft. De ziekenfondspremie verdwijnt tenslotte van de loonstrook, hetgeen het netto van de werknemer hoger maakt, en het bruto voor de werkgever lager maakt. Pure win-win, die gunstig is voor de economie.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27772089
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 12:48 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Tup's antwoord is dezelfde als die ik zou geven. Men zal nu minder snel met een kwaal naar de dokter stappen, om maar niet gezien te worden als aansteller en de no claim kwijt te raken. Als jij je een beetje grieperig voelt, of een beetje hoofdpijn hebt, of wat druk op de borst hebt na een sprintje, zal je nu minder snel bij een arts naar binnen stappen, terwijl je net zo goed een longontsteking, hersentumor of hartaanval kan hebben.
Weet je dat as verbrande turf is? Je blijft maar doemscenario's verkondigen. Ik krijg sterk de indruk dat volgens jou deze regering gewoon niks goed kan doen, omdat er op gekankerd dient te worden, omdat ze jouw politieke kleur niet hebben.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27773547
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 13:15 schreef speedfreak1 het volgende:
Wat ik overigens nergens voorbij heb zien komen is dat het ook een positief inkomenseffect voor zowel werknemer als werkgever heeft. De ziekenfondspremie verdwijnt tenslotte van de loonstrook, hetgeen het netto van de werknemer hoger maakt, en het bruto voor de werkgever lager maakt. Pure win-win, die gunstig is voor de economie.
Ja, leuk, een hoger netto salaris EN een hogere ziektekostenverzekeringspremie, waardoor je in totaal dus achteruit gaat. Nee, echt een win-win situatie....
pi_27773640
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 13:17 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Weet je dat as verbrande turf is? Je blijft maar doemscenario's verkondigen. Ik krijg sterk de indruk dat volgens jou deze regering gewoon niks goed kan doen, omdat er op gekankerd dient te worden, omdat ze jouw politieke kleur niet hebben.
Dan moet je eens wat meer topics waarin ik post lezen, alhoewel het klopt dat er weinig is in het huidige beleid waarin ik me kan vinden. Veel van de doelen komen goed met mijn mening overeen, maar het is voornamelijk de manier waarop men de doelen wil bereiken en de uitvoering van hun beleid dat ze inderdaad niet goed doen.
pi_27775370
quote:
Je vergeet even dat de uitvoering van de plannen (ingewikkeld systeem van geld terugvragen via de bestingen) per jaar een paar honderd miljoen gaat kosten...

En nog zo iets leuk, scholieren/ studenten die zich vanwege b.v. een bijbaantje moeten gaan verzekeren maar te weinig verdienen om belasting te betalen en dus terug te vragen. Ook daar zal weer een ingewikkelde dus dure uitzonderingsregel voor bedacht moeten worden...
pi_27775563
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je vergeet even dat de uitvoering van de plannen (ingewikkeld systeem van geld terugvragen via de bestingen) per jaar een paar honderd miljoen gaat kosten...
Al zou dat zo zijn, het effect op de loonstrookjes is vele malen groter.
quote:
En nog zo iets leuk, scholieren/ studenten die zich vanwege b.v. een bijbaantje moeten gaan verzekeren maar te weinig verdienen om belasting te betalen en dus terug te vragen. Ook daar zal weer een ingewikkelde dus dure uitzonderingsregel voor bedacht moeten worden...
Scholieren zijn verzekerd bij hun ouders, de teruggave drempel is ¤25,--, voor studenten bestaat er altijd al een aparte regeling, bovendien gaat dat om een marginale groep, 100.000 personen is op een complete samenleving peanuts.
Weinig overtuigend wat je aanvoert dus.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27775694
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:00 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ja, leuk, een hoger netto salaris EN een hogere ziektekostenverzekeringspremie, waardoor je in totaal dus achteruit gaat. Nee, echt een win-win situatie....
jij beweerde helemaal geen last te hebben daarvan, dus wat jij nou loopt te beweren begint echt heel ongeloofwaardig te worden.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27776088
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe jij in staat bent om te beweren dat door het nieuwe stelsel veel meer bureaucratie ontstaat. Niemand van ons kent het stelsel goed genoeg om zo'n claim te maken. Jouw bewering is daarom ook een grove leugen.
pi_27776275
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:14 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe jij in staat bent om te beweren dat door het nieuwe stelsel veel meer bureaucratie ontstaat. Niemand van ons kent het stelsel goed genoeg om zo'n claim te maken. Jouw bewering is daarom ook een grove leugen.
Hoogleraar sociale geneeskunde beweerde dit aardig onderbouwd bij 2 Vandaag van de week. En ja die wil ik wel geloven...
pi_27776402
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoogleraar sociale geneeskunde beweerde dit aardig onderbouwd bij 2 Vandaag van de week. En ja die wil ik wel geloven...
Voor elke hoogleraaar die het een zegt is een ander die het tegenovergestelde zegt. Dit gewoon overnemen is ronduit slecht. Dit is zeker geen overtuigende argumentatie.
pi_27776540
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:24 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Voor elke hoogleraaar die het een zegt is een ander die het tegenovergestelde zegt. Dit gewoon overnemen is ronduit slecht. Dit is zeker geen overtuigende argumentatie.
Daarbij bijgestaan door oud staatssecretaris en ziekenhuisdirecteur simons en nog een knakker waar ik de naam van kwijt ben .

Maar hoe zie je het voor je? 2 huisartsen in een dorp moeten elkaar beconcureren om patienten maar tegelijkertijd ook samenwerken voor de weekend en nachtdiensten... Of je mag niet naar het ziekenhuis in de buurt omdat je zorgverzekeraar daarmee in de clinch ligt. Eg praktisch allemaal...
pi_27776697
pi_27776857
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:02 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

jij beweerde helemaal geen last te hebben daarvan, dus wat jij nou loopt te beweren begint echt heel ongeloofwaardig te worden.
Waar stelde ik dat ik er persoonlijk last van heb?

Of mag ik pas wat zeggen als iets me persoonlijk in mijn portemonnee raakt?
pi_27777099
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarbij bijgestaan door oud staatssecretaris en ziekenhuisdirecteur simons en nog een knakker waar ik de naam van kwijt ben .

Maar hoe zie je het voor je? 2 huisartsen in een dorp moeten elkaar beconcureren om patienten maar tegelijkertijd ook samenwerken voor de weekend en nachtdiensten... Of je mag niet naar het ziekenhuis in de buurt omdat je zorgverzekeraar daarmee in de clinch ligt. Eg praktisch allemaal...
In groep één van de middelbare school noemden we dit een drogreden. Meneer X zegt iets dus het is waar, is een Drogreden (zie Beroep op autoriteit).

Het bovenstaande voorbeeld is totaal uit de lucht geplukt en heeft niks met de verandering van het stelsel te maken. Het gaat om concurrentie tussen zorgverzekeraars, deze kunnen een keuze maken tussen de verschillende aanbieders van zorg. Met aanbieders van zorg wordt gedoeld op specialistische zorg. Hier zal concurrentie plaatsvinden welke de kwaliteit en de kosten enorm ten goede zal komen.
pi_27777213
Hoe moet dat dan beter worden? Moet een specialist plotseling van de verzekeraar dan een groter percentage patienten redden van de dood? Of per jaar meer patienten helpen?

Volgens mij moet de zorg centraal en voorop staan niet de heilige markt die alle problemen oplost (daarbij wel heel wat slachtoffers achterlatend maar dat is uiteraard bijzaak ).
pi_27777495
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:52 schreef du_ke het volgende:
Hoe moet dat dan beter worden? Moet een specialist plotseling van de verzekeraar dan een groter percentage patienten redden van de dood? Of per jaar meer patienten helpen?

Volgens mij moet de zorg centraal en voorop staan niet de heilige markt die alle problemen oplost (daarbij wel heel wat slachtoffers achterlatend maar dat is uiteraard bijzaak ).
Concurrentie geeft een incentive tot verbetering van kwaliteit en prijs, in alle markten! Jij weet net zo goed als ik dat met de juiste incentives grote efficientievoordelen kunnen worden bereikt. Enkel en alleen al doordat instellingen de negatieve gevolgen zullen voelen wanneer een andere instelling een betere prijs kwaliteit kan leveren.

De zorg staat ook centraal in de markt, ze sluiten elkaar niet uit, het zijn complementaire factoren. Dit is overigens weer een drogreden, zie in de voorgaande link: 'beroep op angst'.
pi_27777521
@ duke: 2 vandaag zuigt grote tijd, is zo rood als de pest en zeker niet betrouwbaar. Als 2 vandaag iets negatiefs over de regering kan brengen wordt majeur overbelicht. Het argument dat één of andere rooie flikker iets in een rood televisieprogramma zegt is voor mij dus absoluut geen argument.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27777603
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:01 schreef speedfreak1 het volgende:
@ duke: 2 vandaag zuigt grote tijd, is zo rood als de pest en zeker niet betrouwbaar. Als 2 vandaag iets negatiefs over de regering kan brengen wordt majeur overbelicht. Het argument dat één of andere rooie flikker iets in een rood televisieprogramma zegt is voor mij dus absoluut geen argument.
Ehm het waren vooral CDA'ers aan het woord .

Wat is er zo rood aan 2 vandaag ? Geef eens een korte analyse van de producerende omroepen en de presentatoren?
pi_27777799
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:00 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Concurrentie geeft een incentive tot verbetering van kwaliteit en prijs, in alle markten! Jij weet net zo goed als ik dat met de juiste incentives grote efficientievoordelen kunnen worden bereikt. Enkel en alleen al doordat instellingen de negatieve gevolgen zullen voelen wanneer een andere instelling een betere prijs kwaliteit kan leveren.
Concurrentie kan tot verbetering leiden. Echter in dit geval is de verwachting dat het eerder tot hogere kosten zal leiden... Je ziet toch ook wel dat dit voorstel compleet kansloos is (de gehele beroepsgroep is tegen dat maakt de invoering als zeer lastig) en dat het dus allemaal tegen veel te hoge kosten over een paar jaar moet worden teruggedraaid?
quote:
De zorg staat ook centraal in de markt, ze sluiten elkaar niet uit, het zijn complementaire factoren. Dit is overigens weer een drogreden, zie in de voorgaande link: 'beroep op angst'.
Dat is jouw mening. Naar mijn idee zal de markt zorg uitsluiten voor bepaalde groepen omdat dit niet rendabel is. Denk aan dunbevolkte gebieden of achterstandsgebieden.

Maar ach het is er door en we zullen wel zien en lijden wat er van komt .
Dat het de prijs nog wat extra omhoog zal stuwen staat iig wel vast .
pi_27777962
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:01 schreef speedfreak1 het volgende:
Dat vind ik wel een rare redenatie.
pi_27778041
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Concurrentie kan tot verbetering leiden. Echter in dit geval is de verwachting dat het eerder tot hogere kosten zal leiden... Je ziet toch ook wel dat dit voorstel compleet kansloos is (de gehele beroepsgroep is tegen dat maakt de invoering als zeer lastig) en dat het dus allemaal tegen veel te hoge kosten over een paar jaar moet worden teruggedraaid?
Het maakt niet uit wat de beroepsbevolking vindt, ze zijn onwetend. Ze willen dat de stijging van de zorgkosten wordt geremd, dat is wat deze verandering tot doel heeft. Het zo dogmatisch uitsluiten van concurentie is een enorme stap terug in de tijd die onze regering gelukkig niet maakt.
quote:
[..]

Dat is jouw mening. Naar mijn idee zal de markt zorg uitsluiten voor bepaalde groepen omdat dit niet rendabel is. Denk aan dunbevolkte gebieden of achterstandsgebieden.

Maar ach het is er door en we zullen wel zien en lijden wat er van komt .
Dat het de prijs nog wat extra omhoog zal stuwen staat iig wel vast .
Het zorgstelsel wordt niet zomaar geprivatiseerd. Er wordt concurrentie toegestaan op gepaalde gebieden. het blijft een publiek zorgstelsel. Je argumentatie is weer eens erg mager. En nog steeds het inspelen op angst.
pi_27785523
Ik las gister in de krant dat de premie met het nieuwe stelsel gaat stijgen van 400 euro naar 1200 euro of iets in die trant. En nu droomde ik vannacht dat ik 500 euro per maand moest gaan betalen aan premie hehe. Ik zo 'ik verdien verdomme maar 300 euro in de maand, waar moet ik dat van betalen?'. Vrouw van verzekering gerustellend: 'maar die 500 euro geldt alleen maar als je thuiswonend bent (want dan kunnen je ouders meebetalen)'.
Ik terug 'Ja maar ik BEN juist thuiswonend, en mn ouders willen echt niet meebetalen!'.

Hehe. Amaai maar echt duurder dan wat ik nu betaal (40-50 euro) moet het echt niet worden hoor, hou nu al geen geld over voor andere dingen dan rekeningen en boodschappen.
pi_27788716
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 20:40 schreef tulpje6 het volgende:
Ik las gister in de krant dat de premie met het nieuwe stelsel gaat stijgen van 400 euro naar 1200 euro of iets in die trant. En nu droomde ik vannacht dat ik 500 euro per maand moest gaan betalen aan premie hehe. Ik zo 'ik verdien verdomme maar 300 euro in de maand, waar moet ik dat van betalen?'. Vrouw van verzekering gerustellend: 'maar die 500 euro geldt alleen maar als je thuiswonend bent (want dan kunnen je ouders meebetalen)'.
Ik terug 'Ja maar ik BEN juist thuiswonend, en mn ouders willen echt niet meebetalen!'.

Hehe. Amaai maar echt duurder dan wat ik nu betaal (40-50 euro) moet het echt niet worden hoor, hou nu al geen geld over voor andere dingen dan rekeningen en boodschappen.
Je krijgt zorg-toeslag, en op basis van dat inkomen waarschijnlijk nog veel ook. Verder is de premie 11oo per jaar, dus hoe je aan die 500 per maand komt is wel duister te noemen.
Ik stem Wilders. U ook?
  donderdag 9 juni 2005 @ 22:18:34 #112
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27789010
Het zijn dromen he En alle dromen zijn bedrog En verder vind ik 40 euro per maand wel een mooi bedrag
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:32:27 #113
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27791703
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:14 schreef chairman.fx het volgende:
Niemand van ons kent het stelsel goed genoeg om zo'n claim te maken.
EN dit is nu het allergrootste probleem. We weten nog veel te weinig. Voor 1 november moet de zorgtoeslag aangevraagd zijn. Kosten van aanvullende verzekeringen zijn onbekend. Kortom, we zijn slecht geïnformeerd (was er niet laatst een 450 pagina's tellend document dat vele marktadepten, veelal Wilders-aanhangers- o.a. om díe reden afserveerden?) en het moet toch al op 1 januari ingaan.
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:00 schreef chairman.fx het volgende:
De zorg staat ook centraal in de markt, ze sluiten elkaar niet uit, het zijn complementaire factoren.
Centraal bij bedrijven staat het maken van winst, anders zouden ze allemaal wel nonprofit kunnen worden en net als Univé eventuele meevallers weer teruggeven aan de polishouders.
Wasserwunderland
  vrijdag 10 juni 2005 @ 13:16:36 #114
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_27803361

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:11:00 ]
Zerg schreef:
pi_27804318
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 13:16 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Ik heb wat gehoord van die zorgtoeslag ja, maar net alsof dat zaligmakend is, kom op nou zeg. Als die toeslag de volledige verhoging zou dekken, was die verhoging niet nodig.
Je maakt een fout. Het doel is niet het verhogen van de lasten. Het doel is een efficientie-operatie, zodat de uitvoeringskosten dalen.
quote:
Dus je gaat er altijd op achteruit. Dat was afgelopen jaar al, en vanaf volgend jaar dus nog veel meer.
Dat is lang niet altijd gezegd. Ik ga er als ondernemer met een particuliere verzekering bijvoorbeeld zwaar op vooruit.
quote:
En bovendien zul je dan wel weer met belachelijke grenzen te maken krijgen.
Je hebtt nu nog de ziekenfondsgrens, het inkomen waaronder je nog verplicht verzekerd bent. Dat is zo heeg, dat in de praktijk de meeste wernemers daaronder vallen. Zo zal het met de zorgtoeslag, die ook inkomensafhankelijk is, wat overigens wel een bedenking van mij tegen het plan is, ik houd niet zo van nivellerende grappen, wel mee gaan vallen.
quote:
Ik heb een bijbaantje waarmee ik aardig verdien zodat ik m'n studie en m'n leven kan betalen, en vanaf binnenkort moet ik ook nog huur betalen. Maar de overheid kennende verdien ik dan teveel om een fatsoenlijke zorgtoeslag te krijgen, zo was het nu ook. Verdien je wat geld om dingen te kunnen betalen, kom je meteen in een dik belastingtarief terecht en mag je de knip trekken
Je vergist je waarschijnlijk. Je moet in NL wel erg veel verdienen om voor bepaalde regels en toeslagen niet meer in aanmerking te komen. Maar ik merk dat jij belastingbetalen ook niet echt als je hobby beschouwt.............
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27814849
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:32 schreef Tup het volgende:

[..]

EN dit is nu het allergrootste probleem. We weten nog veel te weinig. Voor 1 november moet de zorgtoeslag aangevraagd zijn. Kosten van aanvullende verzekeringen zijn onbekend. Kortom, we zijn slecht geïnformeerd (was er niet laatst een 450 pagina's tellend document dat vele marktadepten, veelal Wilders-aanhangers- o.a. om díe reden afserveerden?) en het moet toch al op 1 januari ingaan.
Waarom maak je dan ongefundeerde claims dat alles veel bureaucratische wordt als je zelf toegeeft dat je dat niet kan beoordelen met de huidige informatie? Inspelen op angst om deze verandering te boycotten?
quote:
[..]

Centraal bij bedrijven staat het maken van winst, anders zouden ze allemaal wel nonprofit kunnen worden en net als Univé eventuele meevallers weer teruggeven aan de polishouders.
Maar ga nou eens bij jezelf na hoe bedrijven winst kunnen maken binnen het institutionele framework welke deze wet instelt (het framework welke het mogelijk maakt marktfalen in de zorg tegen gaat)?

Juist, door de beste prijs/kwaliteitsverhouding te leveren wat betreft zorg, op alle gebieden!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 19:58:17 #117
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27815578
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 19:38 schreef chairman.fx het volgende:
Waarom maak je dan ongefundeerde claims dat alles veel bureaucratische wordt als je zelf toegeeft dat je dat niet kan beoordelen met de huidige informatie? Inspelen op angst om deze verandering te boycotten?
Ik vind het de taak van dit kabinet om ons tijdig, goed te informeren en ik vind dat die termijn al verstreken is: we hebben nog een half jaar (vgl. de grondwetdiscussie). Verdervind ik dat de belofte die de minister maakt tav. koopkrachtbehoud in de wet moet worden opgenomen. Straks staan we voor een voldongen feit, stijgen de kosten, zijn veel mensen ontevreden en dan zeggen marktadepten dat het komt omdat er nog steeds geen sprake is van een volledig vrije markt. Zo kun je wel door blijven gaan. Het kabinet wil de verandering. Ik vind dat zij dan de juiste randvoorwaarden moet scheppen voor invoering. De bewijslast ligt wat mij betreft bij voorstanders van verandering.
quote:
Maar ga nou eens bij jezelf na hoe bedrijven winst kunnen maken binnen het institutionele framework welke deze wet instelt (het framework welke het mogelijk maakt marktfalen in de zorg tegen gaat)? Juist, door de beste prijs/kwaliteitsverhouding te leveren wat betreft zorg, op alle gebieden!
Tja, hier gaan we het niet over eens worden. Voor bedrijven is de beste prijs/kwaliteit verhouding anders dan voor gebruikers van zorg. Jij vindt vast van niet. Bedrijven zijn machtige instituties, door verdeel en heers toe te passen kunnen bedrijven hun zin doordrammen. Het gaat om vertrouwen, ik vertrouw m.n. farmaco en verzekeringsbedrijven niet; ze hebben eerder al bewezen de grenzen van de wet op te zoeken.
Wasserwunderland
  vrijdag 10 juni 2005 @ 19:59:25 #118
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_27815625

[ Bericht 97% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:11:01 ]
Zerg schreef:
pi_27815794
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 19:58 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik vind het de taak van dit kabinet om ons tijdig, goed te informeren en ik vind dat die termijn al verstreken is: we hebben nog een half jaar (vgl. de grondwetdiscussie). Verdervind ik dat de belofte die de minister maakt tav. koopkrachtbehoud in de wet moet worden opgenomen. Straks staan we voor een voldongen feit, stijgen de kosten, zijn veel mensen ontevreden en dan zeggen marktadepten dat het komt omdat er nog steeds geen sprake is van een volledig vrije markt. Zo kun je wel door blijven gaan. Het kabinet wil de verandering. Ik vind dat zij dan de juiste randvoorwaarden moet scheppen voor invoering. De bewijslast ligt wat mij betreft bij voorstanders van verandering.
Niks gaat vlekkeloos. Een 100% koopkracht garantie is waanzin omdat de koopkracht door vele factoren wordt beinvloedt. Veranderingen moeten gemaakt worden, voor de overgang is er voldoende waarborg (je wordt automatisch herverzekerd). De informatie campagne start volgens mij over een paar maanden, laten we maar zien wat daarna de stand van zaken is.
quote:
[..]

Tja, hier gaan we het niet over eens worden. Voor bedrijven is de beste prijs/kwaliteit verhouding anders dan voor gebruikers van zorg. Jij vindt vast van niet. Bedrijven zijn machtige instituties, door verdeel en heers toe te passen kunnen bedrijven hun zin doordrammen. Het gaat om vertrouwen, ik vertrouw m.n. farmaco en verzekeringsbedrijven niet; ze hebben eerder al bewezen de grenzen van de wet op te zoeken.
Maar het wettelijk kader geeft juist precies aan wat wel en niet mag, wat tot resultaat heeft dat er een concurrerende markt onstaat binnen het kader. En waar sprake is van een goede markt (waar marktfalen wordt weggenomen) staat winst maken gelijk aan goede zorg leveren tegen een betere prijs.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 20:38:06 #120
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27816972
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 20:03 schreef chairman.fx het volgende:
staat winst maken gelijk aan goede zorg leveren tegen een betere prijs.
Dit is natuurlijk een aanname of conclusie uit de economische wetenschap. Ik zou graag een artikel/boek lezen waarin deze theorie nog eens wordt uiteengezet (en er uiteraard vele kritische kanttekeningen bij zet)
Wasserwunderland
  vrijdag 10 juni 2005 @ 23:57:29 #121
85889 lucida
équilibre
pi_27822981
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 19:58 schreef Tup het volgende:

[..]

[..]

Ondanks dat ik er zelf met het nieuwe zorgstelsel stevig op vooruit ga, vind ik de manier waarop Hoogervorst een basisverzekering voor iedereen wil invoeren bepaald niet in alle opzichten een verbetering. Zelf krijg ik de indruk dat het nieuwe zorgstelsel van Hoogervorst een open uitverkoop van de gezondheidszorg is aan grote zorg- en ziektekostenverzekeraars.

Daarbij dient te worden opgemerkt dat deze maatschappijen niet in alle opzichten gebonden zijn aan het verdrag van Maastricht en zich paradoxaal genoeg wettelijk, aan Europese wet- en regelgeving m.b.t. "verzekeringsplicht" kunnen en zullen onttrekken. Er bestaat namelijk een 'grijs schemergebied' waarbinnen de zorgverzekeraars zich op “uitsluitingsclausules” mogen beroepen, zonder dat de overheid hier ook maar iets aan kan veranderen.

Zo had de overheid in het oude stelsel wel een stem in het vaststellen van de nominale premie, maar t.a.v. het vaststellen van de hoogte van de verschillende aanvullende premies had de overheid ook al geen zeggenschap meer.

Het nog meer blootstellen van de zorgtaken aan de vrije marktwerking, wordt in het nieuwe zorgstelsel pijnlijk zichtbaar, want we zien gebeuren dat de overheid nu ook nog eens de controle op het vastellen van de hoogte der nominale premies prijsgeeft, en van de zorgverzekeraars in ruil daarvoor slechts de papieren garantie terugkrijgt dat iedereen zich naar eigen keuze kan verzekeren bij een maatschappij of verzekeraar.

Het ligt dus voor de hand dat het zorgstelsel een systeem in de hand werkt, waarin de aandeelhouders van de verschillende zorgverzekeraars grof geld gaan verdienen over de ruggen van de patiënten. Nergens zijn er afdoende wettelijke randvoorwaarden geschapen, waarmee de tomeloze overnamedrang (kartelvorming) door deze maatschappijen - en de moordende concurentieslag die dat binnen de zorgwereld teweeg zal brengen - een halt toe kan worden geroepen.

Dat er nog nooit een prijswet is afgekondigd t.a.v. de aanhoudende kostenstijgingen in geneesmiddelenindustrie is m.i. veelzeggend voor het wegkwijnende overheidsgezag m.b.t. het wel en wee van de ( maatschappelijk) gezondheidszorg. Voor dit zagen aan de eigen poten zal Hoogervorst ongetwijfeld, zoals destijd ook met van Linschoten het geval was, na afloop van zijn ministerschap rijkelijk worden beloond.

De risicoanalyse m.b.t. iemands 'gezondheid' (levensverwachting) komt dus geheel in private handen, en zal bovenop de basisverzekering bepalend zijn voor de hoogte van de premie. En de hoogte van de premie die bovenop de basisverzekering dient te worden betaald is vervolgens bepalend voor de 'kwaliteit' van de zorg - al dan niet op maat!...

Mensen met een laag inkomen die een gezondheidsvlekje hebben zullen , ondanks de bescheiden zorgtoeslag van een miljard euro, toch het gelag van dit nieuwe stelsel moeten betalen. Concreet betekent dit dat met name chronisch zieken en gehandicapten de nadelen ervan letterlijk aan den lijven zullen ondervinden - het credo van Hoogervorst te weten, "omgekeerde solidariteit" zegt in dit verband alles.

Ik kan nog steeds moeilijk begrijpen waarom Hoogervorst niet gewoonweg voor een inkomensafhankelijk stelsel heeft gekozen, i.p.v. nu de hoge basiskosten van de marktwerking in de zorg via een omweg op de minst draagkrachtigen te verhalen. Immers van wie meer heeft, mag meer gevraagd worden!

Mensen die waarschuwen voor een tweedeling in de zorg worden met dit nieuwe stelsel alleen maar extra bevestigt in hun bange vermoedens. Hoogervorst benadrukt dan wel steeds dat er een 'absolute acceptatieplicht' geldt maar hij rept er niet over wat een klant met bepaalde aandoeningen vervolgens extra moet bijbetalen om blijvend van goede zorg verzekerd te zijn!

[ Bericht 0% gewijzigd door lucida op 11-06-2005 00:09:01 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_27830322
Helemaal met je eens Lucida. Voor dikke darm- en lympklierkanker patienten is er nu al geen goede zorg. Immers, Hansje speelt al tijden voor God, door deze mensen een medicijn, dat hun GENEEST te onthouden, omdat het te duur is. Hierdoor sterven er onnodig gemiddeld twee mensen per dag. Hoe lang mag slager Hoogerworst nog blijben zitten?
  zondag 12 juni 2005 @ 19:57:29 #123
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_27865173
Het word ook duurder wat ze willen dat de premies nu tussen de 100 en 110 euro moet gaan liggen om mensen zogenaamd een goede verzekering te laten kiezen terwijl ik nu 60 euro per maand betaald dus bijna het dubbele moeten gaan betalen vanaf 1 januari.Kut Kabinet de rijken moeten minder gaan betalen en de armen veel meer
pi_27865965
quote:
Op zondag 12 juni 2005 19:57 schreef dvdfreak het volgende:
Het word ook duurder wat ze willen dat de premies nu tussen de 100 en 110 euro moet gaan liggen om mensen zogenaamd een goede verzekering te laten kiezen terwijl ik nu 60 euro per maand betaald dus bijna het dubbele moeten gaan betalen vanaf 1 januari.Kut Kabinet de rijken moeten minder gaan betalen en de armen veel meer
Zit je in het ziekenfonds? Kijk eens naar je loonbrief wat dat kost. Dat is wel een beetje meer dan ¤100,-- in de maand hoor.
Ik stem Wilders. U ook?
  zondag 12 juni 2005 @ 20:20:49 #125
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27866054
quote:
Op zondag 12 juni 2005 19:57 schreef dvdfreak het volgende:
Nee, iedereen moet hetzelfde gaan betalen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 12 juni 2005 @ 20:42:08 #126
85889 lucida
équilibre
pi_27866799
quote:
Op zondag 12 juni 2005 20:20 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, iedereen moet hetzelfde gaan betalen.
Zoals ik reeds schreef:
quote:
De risicoanalyse m.b.t. iemands 'gezondheid' (levensverwachting) komt dus geheel in private handen, en zal bovenop de basisverzekering bepalend zijn voor de hoogte van de premie. En de hoogte van de premie die bovenop de basisverzekering dient te worden betaald is vervolgens bepalend voor de 'kwaliteit' van de zorg - al dan niet op maat!...
Het is dus belangrijk te beseffen dat de basispremie binnen het nieuwe zorgstelsel slechts het 'minimale' aan behandeling en kosten zal dekken.

M.a.w. het huidige basispaket binnen de nu nog geldende verplichte ziektekostenverzekering wordt afgeslankt en het aanbod aan verzekerde zorg zal verschralen. En daarvoor zal een verzekeringsarrangement in de plaats komen dat slechts het meest basale aan medische zorg en vergoeding van geneesmiddelen dekt.

Hierdoor zullen veel zorgconsumenten genoodzaakt zijn om zich fors bij te verzekeren, d.i. als ze ook binnen het nieuwe zorgstelsel van een volwaardige gezondheidszorg verzekerd willen blijven.

En dan moet je toch al gauw denken aan bedragen die schommelen tussen de ¤250 en ¤ 450 per maand. Ik zou dus zeggen reken jezelf vooral niet rijk met het nieuwe zorgstelsel, want je zou nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen!...

[ Bericht 1% gewijzigd door lucida op 12-06-2005 20:47:58 ]
het is zoals het is
non-conforming link
  zondag 12 juni 2005 @ 21:01:41 #127
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27867346
Doet me denken aan dat hartkleppen verhaal, in Nederland worden 3e rangs hartkleppen gebruik voor mensen met zware hartproblemen. Door aan de bovenkant de zogenaamde marges onder druk te zetten zullen omgekeerd de verzekeraars alle moeite doen om primaire niet de beste maar eerder de goedkoopste zorg aan de man te bieden.
- Door dit nieuwe zorgstelsel zal de balans nog sneller doorslaan naar kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Want zeg nu zelf wie controleert straks nog de kwaliteit van de aangeboden diensten en hulpmiddelen ? .Of moet dit straks de (onwetende) zorgverzekerde gaan doen, die via informatiekanalen op de stoel van de chirurg , arts of doktor moet gaat zitten.
En wordt die dienst dan ook aangeboden ?!?, is daar een markt voor.

Ik wil nog niet zeggen dat de kwaliteit van de zorg slechter wordt, maar nieuwe dure medicijnen (die waarschijnlijk beter weter), zullen straks niet gesupported worden door de verzekeraars.

- Dat is mijn gevoel -.
  maandag 13 juni 2005 @ 22:22:37 #128
120251 thaMoon
ja nee....!
pi_27902655
Misschien heeft al iemand dit genoemd, heb nog niet alles gelezen.
Maar ook een 'leuk' feitje wat bij dat nieuwe zorgstelstel komt kijken: Je mag niet meer je eigen specialisten uitkiezen als je naar het ziekenhuis gaat.
Huisartsen worden verplicht om, als ze nog wat inbreng in naar welke specialist ze verwijzen willen houden, contracten af te sluiten met de zorgverzekeraars, waarin de specialisten vastgelegd worden.
Is dit niet het geval, dan kan je als je pech hebt wel eens 6 steden verder gestuurd worden als je naar het ziekenhuis moet.

Lijkt mij op zich wel minder....

Mensen die denken dat ze beter af zijn met dit stelsel, omdat de premies goedkoper worden hebben het mis.
Iedereen is dus verplicht een basisverzekering af te sluiten. Wat hierbij komt kijken is dat je een miezerig zielig pakketje krijgt waar alleen de "herhalingsreceptjes en jaarlijkse controle" patienten baat bij hebben. (Recepten moeten trouwens hierbij grotendeels zelf betaald worden)

Als je een chronische ziekte hebt of krijgt, zit je met een groter probleem en zal je hoe dan ook een dure aanvullende verzekering moeten afsluiten. Duurder dan wat je nu aan verzekering betaalt.
Hierbij wordt natuurlijk ook geen rekening gehouden met je inkomen, wat voor de minder bedeelden onder ons niet echt handig is.Je kiest er immers niet voor om chronische patient te worden, dus erg eerlijk is dit ook niet natuurlijk.

Zo zie je maar weer dat zorgverzekeraars op deze manier erg veel macht krijgen, over dingen waar ze, op premies en pakketten na, niet veel vanaf weten. Ze gaan alleen maar op de winst van de aanvullende verzekeringen af.

Ik vind het nix.
Stress: the confusion created when the mind must override the body's basic desire to choke the living daylights out of some idiot who desperately deserves it.
  maandag 13 juni 2005 @ 23:05:51 #129
85889 lucida
équilibre
pi_27904333
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 23:57 schreef lucida het volgende:

[..]

Bovenstaande citaat wordt vandaag in Trouw in een wat andere context bevestigd. Onder de veelzeggende kop: Toezicht pillenindustrie is sterfhuis geworden, wordt de noodbel geluid over het uiteenvallen van de sector reclamecodetoezicht van de inspectie voor de volksgezondheid.

citaat:
quote:
Door het reclametoezicht in drie jaar tijd te marginaliseren tot een vleugellam en onderbezet bureautje - dat geen opsporingstaken meer mocht uitvoeren - bereikt Kingma langs de achterdeur wat hem via de voordeur niet lukte: de farmaceitische industrie controleert voortaan zichzelf, zonder deugdelijk staatstoezicht.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_28659818
quote:
Sorry, hoezo een positief inkomenseffect?

Iedereen krijgt een basispremie van pak weg 1.100 euro. De ziekenfondspremie verdwijnt echter er komt een werkgeversbijdrage van 6,25% over premieloon; maximum over 30.000 euro. Over deze bijdrage wordt loonheffing geheven. Nu ken je een werkgeversbijdrage welke van bruto loon afgetrokken wordt. Volgensmij gebeurd dit niet met de nieuwe nominale premie ad 1.100 euro.
In mijn ogen een dik achteruitgang behalve wanneer je particulier verzekerd bent en kinderen hebt.

Ik heb mijn eigen situatie nagerekend. Ik ben zelf particulier verzekerd en betaal hiervoor 140 euro per maand. Ik ben alleenstaand of wel vrijgezel. De werkgever heeft geen werkgeverslast ziekenfonds en betaald mij 167 bruto als vergoeding voor de hogere particuliere ziektekosten. In de nieuwe situatie ga ik 150 euro netto achteruit.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:14:48 #132
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28660589
dat is op zich wel weer goed, want daarom gaan de mensen wat beter op de centen letten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 10 juli 2005 @ 20:19:42 #133
99433 Tup
Tupperwaar
pi_28689327
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 19:46 schreef Brakius het volgende:
In mijn ogen een dik achteruitgang behalve wanneer je particulier verzekerd bent en kinderen hebt.
Particulier en drie kinderen.
En dan toch bedenkingen hebben!!! Wat een zelfopoffering
Wasserwunderland
  maandag 11 juli 2005 @ 21:08:58 #134
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_28717954
De armen die betalen voor de rijken het is gewoon een compesatie zorgstelsel
  woensdag 13 juli 2005 @ 14:33:42 #135
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_28769466
Ik heb zojuist de informatie pakket in de brievenbus gekregen,en daar staat in:
de basis pakket en dat is :
Geneeskundige zorg waaronder zorg door huistartsen,ziekenhuizen,medische specialisten en verloskundigen
Ziekenhuisverblijf
Tandheelkundige zorg(tot 18 jaar,vanaf 18 jaar alleen specialistische tandheelkunde en het kunstgebit)
Hulpmiddelen
Geneesmiddelen
Kraamzorg
Ziekenvervoer
Paramedische zorg(beperkt fysiotheraphie/oefentherapy.logopedie,ergotherapie,dieetadviesering)
De zorgtoeslag is tot een inkomen van maximaal 25000 euro per jaar als alleenstaand(420 euro zorgtoeslag) en bij een gezamelijke inkomen tot 40000 euro per jaar als u een meerpersoonshuishouden vormt(maximaal 1200 euro zorgtoeslag)
Dus kort samen gevat we zijn gewoon duurder uit .Hogevorst

[ Bericht 27% gewijzigd door dvdfreak op 13-07-2005 14:46:35 ]
pi_28776138
Wie weet of, en hoeveel 't netto salaris omhoog gaat?
pi_29397646
quote:
Op zondag 10 juli 2005 20:19 schreef Tup het volgende:

[..]

Particulier en drie kinderen.
En dan toch bedenkingen hebben!!! Wat een zelfopoffering
En als je 3 kinderen achttien zijn betaal je wel 1100 euro per kind, en dan nog is de studie . Dan kom je van een hele kouwe kermis thuis.
pi_29397682
..

laat maar...
pi_29397856
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 20:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat is op zich wel weer goed, want daarom gaan de mensen wat beter op de centen letten.
Zeg [censuur] hond. Hier moeten mensen ook blij mee zijn?
http://www.nu.nl/news/568(...)_zorgstelsel%27.html
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_29397894
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 18:18 schreef DennisMoore het volgende:
Wie weet of, en hoeveel 't netto salaris omhoog gaat?
Wat dacht je van of niet?
  woensdag 3 augustus 2005 @ 18:46:47 #141
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29400028
quote:
E 04. Hoe hoog wordt mijn zorgtoeslag?

Dat verschilt per situatie en is mede afhankelijk van uw persoonlijke situatie en uw (verzamel)inkomen. Een eenpersoonshuishouden heeft recht op een zorgtoeslag van maximaal 425 euro per jaar. Als er in een huishouden meerdere inkomens zijn - volgens de definitie van de Wet op de zorgtoeslag - dan bestaat recht op maximaal 1200 euro per jaar.
m.a.w. een student als ik krijgt dus 425 euro per jaar zorgtoeslag, dat betekend dat ik per jaar 1100-425 = 675 euro moet gaan betalen. Even ervan uitgaande dat ik geen gebruik maak van mijn no claim van 255 euro, dan moet ik dus 420 euro betalen (en dan ben ik niet eens verzekerd voor een gewoon tandartsbezoek, wat me dus 2x per jaar 50 euro gaat kosten dan, mits ik me niet aanvullend verzeker.

Dus.... dit betekend dat ik 1/6 van mijn jaarinkomen (uitwondend stufi = 240 per maand =2880 euro per jaar) kwijt ben aan de verzekering. m.a.w. ik ben nu dus wel verplicht de hele zaterdag te gaan werken om rond te komen..... en dan ga ik niet eens veel uit (1x per maand en ik drink neit zoveel) geef ik samen met mijn vriendin maar 30 euro per week aan eten uit en dan kom ik dus net aan rond.... leuk... die nieuwe verzekering...

bron: http://www.zorgverzekeringswet.nl/faq.htm
pi_29403341
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 18:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

m.a.w. een student als ik krijgt dus 425 euro per jaar zorgtoeslag, dat betekend dat ik per jaar 1100-425 = 675 euro moet gaan betalen. Even ervan uitgaande dat ik geen gebruik maak van mijn no claim van 255 euro, dan moet ik dus 420 euro betalen (en dan ben ik niet eens verzekerd voor een gewoon tandartsbezoek, wat me dus 2x per jaar 50 euro gaat kosten dan, mits ik me niet aanvullend verzeker.

Dus.... dit betekend dat ik 1/6 van mijn jaarinkomen (uitwondend stufi = 240 per maand =2880 euro per jaar) kwijt ben aan de verzekering. m.a.w. ik ben nu dus wel verplicht de hele zaterdag te gaan werken om rond te komen..... en dan ga ik niet eens veel uit (1x per maand en ik drink neit zoveel) geef ik samen met mijn vriendin maar 30 euro per week aan eten uit en dan kom ik dus net aan rond.... leuk... die nieuwe verzekering...

bron: http://www.zorgverzekeringswet.nl/faq.htm
Ik gebruik die noclaim, leuk chronisch ziek zijn op die manier...

Dus ik betaal per jaar dan voor de basis verzekering 675 euro. Terwijl ik op het moment voor mijn basis studentenverzekering 534 euro betaal per jaar.
En dan heb ik het nog niet over de aanvullende verzekering waardoor ik op het moment op jaarbasis 726 euro betaal (niet te vergeten het eigen risico van 250 euro dat ik dit jaar opeens moest betalen, wij danken u regering).
Dus ik ben heel benieuwd naar hoe dit voor mij gaat uitvallen qua betalen, dekking en de compensatie via de studiefinanciering.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 20:31:11 #143
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29403414
compensatie via stufi Denk je dat ze gek zijn geworden? Ik denk dat we allemaal keihard genaaid worden....
pi_29403575
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:31 schreef maniack28 het volgende:
compensatie via stufi Denk je dat ze gek zijn geworden? Ik denk dat we allemaal keihard genaaid worden....
Die compensatie wordt overal genoemd op websites met informatie over de nieuwe zorgwet. Alleen wat dat inhoud en eventueel wat het bedrag is staat nergens. Wat dus verschrikkelijk irritant is...
  woensdag 3 augustus 2005 @ 20:38:39 #145
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29403690
Compensatie via stufi? Voor chronisch zieken of voor alle studenten? Want dat heb ik nog nergens gelezen, terwijl ik toch al aandacht gelezen heb op allerlei sites...
pi_29404071
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:38 schreef maniack28 het volgende:
Compensatie via stufi? Voor chronisch zieken of voor alle studenten? Want dat heb ik nog nergens gelezen, terwijl ik toch al aandacht gelezen heb op allerlei sites...
Op de CZ website staat het volgende:
quote:
Moeten studenten straks ook premie betalen?

Ja. Vanaf hun achttiende verjaardag betalen ook studenten, met of zonder bijbaan, een nominale premie van ongeveer 1.100 à 1.200 euro per jaar. Zij betalen daarnaast echter (naar alle waarschijnlijkheid) geen inkomensgerelateerde bijdrage als er geen sprake is van inkomen uit arbeid. Ook studenten hebben recht op een zorgtoeslag. Daarnaast worden zij voor een deel gecompenseerd via de Studiefinanciering.
Kan het op het moment niet vinden op de website van de overheid (www.denieuwezorgverzekering.nl), maar durf te zweren dat ik het daar ook gelezen had....
  woensdag 3 augustus 2005 @ 20:55:24 #147
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29404225
ah ok... maar bedoelen ze dat de stufi dan omhoog gaat? Of zeggen ze gewoon dat je gecompenseerd wordt zoals je altijd al gecompenseerd wordt
  donderdag 4 augustus 2005 @ 02:49:48 #148
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_29415311
Ik denk dat het zorgstelsel gewoon een soepzooi word. De belastingdienst krijgt nooit op tijd de zorgtoeslag wetgeving in orde. Die uitbetaling dat word een ramp. Net als de huursubsidie een paar jaar terug. Ook krijgt de belastingdienst in 2006 zoveel taken dat ik er totaal geen vertrouwen in heb. Het stelsel ik zie weinig verschillen. Alleen dat ik net als de rest hier flink meer moet neertellen. Verschil is de ene krijgt 20 euro per maand terug en de andere 75 als het ware. Dus er is ook weinig eerlijkheid te vinden. Want als jij net 3 euro meer betaald dan iemand met het minimumloon dan moet je zoveel meer betalen. Dus mensen met een laag inkomen zullen weer extra moeten snijden in hun begroting vanwege deze nieuwe zorgwetgeving!
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
http://www.timt.web-log.nl/
pi_29416772
Basispolis kost zo'n ¤1300 per persoon

Ziektepremie valt hoger uit
door Edwin Timmer
AMSTERDAM - Nederlanders moeten volgend jaar nog dieper in de buidel tasten voor hun ziektekostenpolis. De nominale premie voor de basisverzekering kost straks geen 1100 euro maar loopt op tot tussen de 1250 en 1300 euro per persoon.

Verzekeraars moeten namelijk ook de administratiekosten voor de polis berekenen. Dat bevestigt Astrid Visser, directeur van ambtenarenverzekeraar IZA, een onderdeel van de VGZ/IZA Groep. Visser: "De minister gaat uit van de premie die nodig is om de totale zorgkosten te betalen. Maar wij hebben ook uitgaven voor administratie, zeker in de uiterst complexe overgang naar het nieuwe zorgstelsel."

Uit de Telegraaf van vanochtend. Lang leve de marktwerking zal ik maar zeggen
pi_29416801
En die verhoging tbv (eenmalige) administratiekosten is natuurlijk niet tijdelijk he? .

Knap trouwens, dat ze voor het aanpassen van de systemen per verzekerde zo'n 200 euro nodig hebben, daar kun je heel wat uitzendkrachten voor laten typen. En dat jaren lang...
pi_29416814
Voor administratiekosten lijkt mij het ook wel wat veel. Maar ik geloof er niks van dat (als ze de opstart achter de rug hebben) de premie weer met 200 euro gaan verlagen.
pi_29417800
Zag het vanmorgen op het journaal. Ben benieuwd hoe de overheid hierop gaat reageren omdat ze zelf consequent maximaal 1100 euro aanhouden.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 10:17:19 #153
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29418739
Ik denk dat ik me maar gewoon niet ga verzekeren Dan maar een boete riskeren Trieste overheid hier..... Ik haat alle mensen die voor dit verrotte kabinet gestemd hebben!!!! Vooral aanhangers van die bak ellende......
pi_29418999
Genaaid, we worden weer zo heerlijk genaaid door deze regering...
  donderdag 4 augustus 2005 @ 14:55:12 #155
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_29423623
Vooral studenten, uitkeringstrekkers, AOW'ers en mensen met het laagste loon worden hier door gepakt. Jan Peter zal het niet voelen in zijn protomonee.
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
http://www.timt.web-log.nl/
pi_29423713
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:55 schreef TimT het volgende:
Vooral studenten, uitkeringstrekkers, AOW'ers en mensen met het laagste loon worden hier door gepakt. Jan Peter zal het niet voelen in zijn protomonee.
Ik ben student en WaJonger, ben ik nu dubbel genaaid?
pi_29456169
Als nou bijna niemand er op vooruit gaat, hoe kunnen ze het dan een verbetering noemen? Een verbetering voor wie? Jaar op jaar leveren de meesten al koopkracht in en dan komt dit onzalig plan er nog bij. Nederland hinkt volgend jaar weer gezellig achteraan bij de economische groei in Europa. Procentje of 2 negatieve groei volgend jaar als iedereen hetzelfde gaat besteden en de compensatie niet toereikend is om op hetzelfde nettoloon niveau te blijven.

Zelf verdien ik volgend jaar in vergelijking met 4 jaar terug dan 4.000 euro per jaar meer, maar het netto effect is dat ik ,in vergelijking met 4 jaar geleden, gewoon heb ingeleverd. Motiverend om geld uit te geven en dan verdien ik zelf niet eens slecht. Voor grote groepen wordt het straks helemaal op een houtje bijten. Hoogervorst bedankt.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:37:37 #158
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29461569
Enige voordeel is, dat verzekeraars chronisch zieken enzo niet meer mogen weigeren voor een standaard verzekering (wel voor een aanvullende, maar de verzekeringen hebben afgesloten dat alle chronisch zieken een keer de kans krijgen bij zijn of haar huidige verzekering ook een aanvullende verzekering af te sluiten.
pi_29464345
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:55 schreef TimT het volgende:
Vergeet de zelfstandigen niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')