Je bent niet voor of tegen,quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef Klonk het volgende:
leg eens uit ?
Lijkt mij juist dat als je niet stemt dat je stem naar de meerderheid gaat. Met blanco stemmen weet je tenminste zeker dat er niks met je stem gedaan wordt.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:09 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Je bent niet voor of tegen,
Niet tegen is dus voor.
(natuurlijk kan je dat ook andersom stellen maar dat zullen jp & co niet doen)
Volgens mij heb je genoeg tijd gehad om na te denken over je keuze...quote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:48 schreef wickie het volgende:
Ik heb het gevoel dat het ineens allemaal heel snel gaat, ik vind dat het rustiger moet verlopen zodat het volk meer tijd heeft de grondwet te begrijpen en misschien daardoor een betere beslissing kan nemen.
preciesquote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.
Die gaan linea recta de vuilnisbak in.
Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
Veel te simplistisch gesteld door jou.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:09 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Je bent niet voor of tegen,
Niet tegen is dus voor.
(natuurlijk kan je dat ook andersom stellen maar dat zullen jp & co niet doen)
ben ik 100% met je eens. Maar ik heb een aantal enquetes gedaan en daar kwam uit dat ik 'nee' zou stemmen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:22 schreef wickie het volgende:
Alles wat ik in de media zie of lees kan ik niet objectief noemen. Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).
Alleen de, 500 bladzijden tellende, grondwet lezen zou voor mijn gevoel de enigste manier zijn om een mening tussen ja en nee te vormen. Sorry maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad ik zit midden in mijn afstuderen.
Tuurlijk niet, je geeft dan 1 groep het voordeel terwijl je het helemaal niet weet. Niet weten = niet stemmen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.
Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
Nee... en ook geen VOOR stem....quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:45 schreef Juichtoon het volgende:
Bij twijfel stem je TEGEN en dus voor de handhaving van de huidige situatie. Blanco stemmen zal worden gebruikt door de 2eKamer als hun eigen voordeel om het er toch doorheen te drukken, want het is immers geen TEGEN stem.
Ja, maar als 48% tegen is, 45% voor en 7% blanco dan kan je op je vingers al natellen dat die grondwet doorgaat.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:46 schreef LennyKravitz het volgende:
Blanco stemmen zorgt voor opkrikken opkomstcijfers...
idd.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.
Sterker nog: in sommige gevallen handhaaf je de huidige situatie juist als je VOOR stemt. Quote uit ander topic:quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Oftewel, de nee-stemmers roepen dan wel dingen over 'teveel betalen', maar eigenlijk is dat een voor-argument:quote:Onder de bestaande regels wordt dan het oude budget gehandhaafd, verhoogd met het gemiddelde groeipercentage van de afgelopen jaren. De Grondwet schrijft echter voor dat het oude budget wordt bevroren.
Die knop staat dichtbij de rode stemknop.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:53 schreef -erwin- het volgende:
staat er op die stemmachines een optie blanco? ik heb het nog nooit zien staan eigenlijk?
quote:Willem-Alexander stemt niet mee
Van een verslaggever
DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende verwacht niet dat kroonprins Willem-Alexander woensdag zal gaan stemmen bij het referendum over de Europese grondwet.
De prins moet boven de partijen staan. Als hij zou stemmen, zou dat blanco zijn. Maar omdat dit niet te controleren is, denkt de premier dat de prins woensdag niet naar de stembus gaat.
De prins zou bij algemene verkiezingen blanco willen stemmen om de democratie op zich te ondersteunen, maar omdat iedereen dan toch blijft gissen wat hij heeft ingevuld, doet hij dat maar niet.
Hij verscheurt zijn stemkaart altijd onmiddellijk, maar heeft dat bij de oproep voor het referendum niet gedaan. Dat leverde, ten onrechte, het gerucht op dat hij overwoog te gaan stemmen.
Hij neigt er echter zeer sterk naar om ook ditmaal niet van zijn kiesrecht gebruik te maken, zo heeft hij een dezer dagen aan derden laten doorschemeren.
Het Parool
Een foto:quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:53 schreef -erwin- het volgende:
staat er op die stemmachines een optie blanco? ik heb het nog nooit zien staan eigenlijk?
Dat moet ik nog zien. Hebben ze het lef en de arrogantie nog wel?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:21 schreef Sidekick het volgende:
er bij een te lage opkomst door het parlement wordt ingestemd met de grondwet.
quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:19 schreef kenz het volgende:
c). je vindt dat er niets van te snappen valt en je stemt TEGEN omdat je vind dat ze jou een onmogelijke opgave hebben voorgeschoteld.
Als je op deze keuze zo serieus reageert, waarom dan niet op de anderen? of vond je antwoord a) "kop of munt" wel een goede optie?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:37 schreef m021 het volgende:
[..]Daar gaat het referendum niet over. De vraag ik straks "ben je voor of tegen de Europese grondwet?", niet "vind je dat de regering je een onmogelijke opgave heeft voorgeschoteld?".
Stem over de grondwet, niet over de regering. Voor stemmen over de regering heb je in 2007 weer een kans.
Dit begrijp ik niet. Hoe stang je de regering door blanco te stemmen? Denk je dat ze daar wakker van liggen ofzo? Als iedereen blanco stemt, doen ze gewoon hun eigen zin. Wat is er nou aan om iemand zo te stangen, dat-ie gewoon zijn eigen gang kan gaan?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:29 schreef releaze het volgende:
als iedereen die een stem wilt uitbrengen om te stangen nou ook voor blanco koos dan zal de uitslag van het referendum ook "eerlijker" zijn.
De regering heeft de zaak bar slecht uitgelegd en de reden is simpel: dit document is met argumenten niet te verdedigen. Dus hebben ze allerlei emotie over WO2 nodig, die volstrekt irrelevant is. Elk pro-argument begint met: "Zestig jaar geleden..."quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:37 schreef m021 het volgende:Daar gaat het referendum niet over. De vraag ik straks "ben je voor of tegen de Europese grondwet?", niet "vind je dat de regering je een onmogelijke opgave heeft voorgeschoteld?".
Stem over de grondwet, niet over de regering. Voor stemmen over de regering heb je in 2007 weer een kans.
Precies! Dat is verdacht genoeg om de politiek niet te vertrouwen om goedkeuring te geven aan het honderden pagina's tellende document. Gewoon een uitstekende reden om NEE te stemmen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De regering heeft de zaak bar slecht uitgelegd en de reden is simpel: dit document is met argumenten niet te verdedigen. Dus hebben ze allerlei emotie over WO2 nodig, die volstrekt irrelevant is. Elk pro-argument begint met: "Zestig jaar geleden..."
wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je wilt stangen je andere middelen moet zoeken en niet zoiets serieus als de grondwet daarvoor gebruiken omdat het een makkelijk middel is. stem dan blanco als je toch zo nodig moet protesteren(, is de blanco stemfunctie daar ook niet voor?) want anders zadel je heel europa op met je pestrijen, met je onvrede over de nederlandse aanpak. Bull, Zweden heeft he-le-maal niks te maken met hoe dit kabinet het nederlandse volk behandelt, dus waarom hen ook afstraffen??quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:44 schreef kenz het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet. Hoe stang je de regering door blanco te stemmen? Denk je dat ze daar wakker van liggen ofzo? Als iedereen blanco stemt, doen ze gewoon hun eigen zin. Wat is er nou aan om iemand zo te stangen, dat-ie gewoon zijn eigen gang kan gaan?
Overigens weet ik ook niet wat er eerlijker aan wordt.
De Zweden willen juist graag dat wij tegenstemmen omdat hun regering geen referendum heeft uitgeschreven.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:10 schreef releaze het volgende:
wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je wilt stangen je andere middelen moet zoeken en niet zoiets serieus als de grondwet daarvoor gebruiken omdat het een makkelijk middel is. stem dan blanco als je toch zo nodig moet protesteren(, is de blanco stemfunctie daar ook niet voor?) want anders zadel je heel europa op met je pestrijen, met je onvrede over de nederlandse aanpak. Bull, Zweden heeft he-le-maal niks te maken met hoe dit kabinet het nederlandse volk behandelt, dus waarom hen ook afstraffen??
de uitslag is dan eerlijker omdat het puurder is. puurder over de inhoud, niet het foeilelijke inpakpapier.
sowieso kunnen we uit de eu stappen en dr zal vast en zeker een mogelijkheid zijn om wetsvoorstellen zoals die in de "grondwet" staan te verwerpen. Het is niet een partijplan, een begroting, een sociale koers die door een partij uitgestippeld wordt, het is een combinatie van verdragen waar nederland al lang lang geleden mee akkoord is gegaan, inclusief een aantal veranderingen die de gang van zaken binnen de EU in mijn optiek eerlijker zouden moeten maken, al is dat niet altijd in mijn voordeel. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel dingen al in de gang van zaken in nederland die niet in mijn voordeel zijn, niet alle 450miljoen inwoners uit europa of 16 miljoen uit nederland kunnen altijd hun zin krijgen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:03 schreef Juichtoon het volgende:
[..]
Precies! Dat is verdacht genoeg om de politiek niet te vertrouwen om goedkeuring te geven aan het honderden pagina's tellende document. Gewoon een uitstekende reden om NEE te stemmen.
Niet vertrouwen is niet doen, het gaat hier niet over Kamer-verkiezingen waar we na 4 jaar onze mening weer kunnen herzien. Hier zitten we voor ALTIJD aan vast!
Dat verandert mijn uitspraak niet. Als de zweden hun regering willen afstraffen omdat hun regering hun belangen slecht behandelt moeten ze niet bij "ons volk" gaan bedelen om een herkansing maar eerst hun regering. is dat niet wat al die eurosceptici zo vrezen? Dat een ander land wat te zeggen heeft over hun gang van zaken? Is dat niet wat er in zo'n geval wel een beetje gebeurt? Zolang het maar in het voordeel is, ja, dan is alles koek en ei. Maar can't have it all. Lusten en lasten moeten gedeeld worden, waar nederland profijt bij heeft heeft italie dat weer niet, en waar frankrijk profijt bij heeft heeft heeft zweden bijvoorbeeld weer niet. Geven en nemen, ik ben bereid dat te doen omdat het de enige reeele aanpak is, maar de meeste nederlanders weer niet.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De Zweden willen juist graag dat wij tegenstemmen omdat hun regering geen referendum heeft uitgeschreven.
Leuk! Parabels verduidelijken voor veel mensen een hoop.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:33 schreef Juichtoon het volgende:
Inderdaad een goede column!
[[url=http://img182.echo.cx/img182/9532/stofzuiger1kg.th.jpg]afbeelding][/URL]
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:33 schreef Juichtoon het volgende:
Inderdaad een goede column!
waarom denk jij dat ik denk dat elke tegenstander tegenstem om de regering af te straffen?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:32 schreef PJORourke het volgende:
Waarom denk jij dat elke tegenstander tegen stemt om de regering af te straffen? Er zijn er zat die het document zelf waardeloos vinden, waaronder ik. Tegen de regering heb ik niet zo veel.
Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar ja!quote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:48 schreef wickie het volgende:
...verhaaltje...
Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar nee stem anders blanco, daarmee kun je aan de regering aangeven dat er nog te veel twijfel en is en dat het meer tijd nodig heeft.
Wat een enorme bullshit!quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.
www.echtereferendumwijzer.nlquote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:01 schreef mien-moeke het volgende:
http://www.referendumwijzer.nl/index.htm
Alsof elke verandering altijd goed isquote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:13 schreef ChillyWilly het volgende:
Zo ken ik er nog een!![]()
Blanco stemmen is onzin.
Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:
www. echtebevooroordeeldereferendumwijzer. nl
Nee, ik wilde alleen aangeven dat de naam 'echtereferendumwijzer' misleidend is, want dat ding is gemaakt door het nee-kamp en geeft in 99% van de gevallen een 'nee'-uitslag.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:38 schreef Siegfried het volgende:
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?
Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:41 schreef m021 het volgende:
goede redenen om ja te zeggen
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
Ik krijg meteen uitslag als ik jouw avatar zie, daar klaag ik toch ook niet over?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:22 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
wat een pokketest was dat, die andere referendumwijzer vond ik beter. ik vond dit eerder een "test je kennis van de grondwet" test. Zucht.quote:
Als je het niet weet, stem niet. Laat het over aan de mensen die het wel denken te weten. Of het nou voor of tegen is.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.
Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...quote:Op zondag 29 mei 2005 00:33 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
Nee, er is wel een meerderheidquote:Op zondag 29 mei 2005 00:57 schreef Juichtoon het volgende:
[..]
Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
In de parabel wordt ook vergeten dat het publiek geheim is dat de verkoper drie jaar geleden 24 karaats ringen huis aan huis verkocht(maar daar nooit voor veroordeeld is) waarvan achteraf bleek dat ze van nepgoud waren gemaakt. Geloof je zo'n verkoper dan?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 17:33 schreef m021 het volgende:
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.
Kloptquote:Op zondag 29 mei 2005 01:26 schreef LennyKravitz het volgende:
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...
Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.
De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.
Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.
M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
Als je tegenstemt is Balkenende hier nog steeds hoor (en slaat hij een nog harder 'pleefiguur').quote:Op zondag 29 mei 2005 00:34 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
quote:Op zondag 29 mei 2005 00:35 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
Da's dus onzin:quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.
Ik vind dit een redelijk onderbouwd stuk. In objectieve zin snijdt een aantal punten hout. Echter, ondanks het feit dat steeds wordt benadrukt dat emotionele argumenten niet mee mogen spelen, is het wel degelijk geeigend om dit te doen. Het gaat om vertrouwen. Zo noemt de schrijver dat milieu en economische belangen naast elkaar staan. Dat was in de Lissabon agenda ook al zo: toch won bij economische tegenspoed de economie het van sociale en milieu factoren. Er wordt benadrukt dat liberalisering van diensten niet per se hoeft. Toch is dat gebeurd bij OV (een drama) en telecom (dat ging dan wel weer goed). Is het geloofwaardig dat schrijvers van de grondwet een sociaal europa voor ogen hebben, als het woord bank zes maal vaker voorkomt dan mens of sociaal?quote:Op maandag 30 mei 2005 21:29 schreef marleenhoofd- het volgende:
[QOUTE]
lan stuk
De Europese grondwet:
Ja precies, er zijn 4 opties namelijk ja, nee, blanco en niet stemmen, maar de meesten lijken te denken dat die laatste twee op hetzelfde neer komen (wat natuurlijk niet het geval is).quote:Op maandag 30 mei 2005 23:56 schreef wickie het volgende:
ik ben blij dat ik medestanders heb in mijn blanco stem.
waar ik nogal chaggerijnig van word is dat deze optie gewoon echt niet genoemd wordt in de media. Zo veel mensen weten het niet.
Mee eens.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:45 schreef Juichtoon het volgende:
Dat de poltiek je niet goed heeft voorgelicht IS HUN PROBLEEM.
Grote onzin.quote:Het is niet de taak van de burger om 498 bladzijdes aan grondwet door te lezen. Dat is de taak van de volksvertegenwoordiger, die het ons vervolgens uitlegt.
Dus jij houdt ook regelmatig bij welke wetsvoorstellen er worden ingediend in Brussel? Of in Den Haag?quote:
Typisch een uitspraak van het Nee-kamp.quote:
En niet zomaar een nee-kamper, eentje die overal juicht dat 'nee' gaat winnen maar nog geen zinnig argument genoemd heeft.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 12:53 schreef Stereotomy het volgende:
Typisch een uitspraak van het Nee-kamp.
danku, voor t complimenquote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:26 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik vind dit een redelijk onderbouwd stuk. In objectieve zin snijdt een aantal punten hout. Echter, ondanks het feit dat steeds wordt benadrukt dat emotionele argumenten niet mee mogen spelen, is het wel degelijk geeigend om dit te doen. Het gaat om vertrouwen. Zo noemt de schrijver dat milieu en economische belangen naast elkaar staan. Dat was in de Lissabon agenda ook al zo: toch won bij economische tegenspoed de economie het van sociale en milieu factoren. Er wordt benadrukt dat liberalisering van diensten niet per se hoeft. Toch is dat gebeurd bij OV (een drama) en telecom (dat ging dan wel weer goed). Is het geloofwaardig dat schrijvers van de grondwet een sociaal europa voor ogen hebben, als het woord bank zes maal vaker voorkomt dan mens of sociaal?
Een blanco stem is voor de wet gelijk aan een ongeldige stem (vroegâh, toen er nog stembiljetten werden gebruikt, kon je ook meerdere hokjes aankruisen, dit was een ongeldige stem). Bij "echte" verkiezingen wordt voor het bepalen van de kiesdeler het aantal geldige stemmen gebruikt. Ik zie niet in waarom dat bij het bepalen van de uitslag van het referendum niet zou worden gedaan.quote:Op zondag 29 mei 2005 01:26 schreef LennyKravitz het volgende:
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...
Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.
Het is een raadplegend (of raadgevend, ik haal die twee altijd door elkaar) referendum. Er is een opkomsteis van 30% gesteld om er een geldig advies richting het parlement van te maken. Bijna alle partijen hebben echter gezegd het resultaat over te nemen, zonder opkomsteis, waarmee het de facto een bindend referendum zonder opkomsteis is geworden.quote:De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.
Omdat ze de grondwet gelezen hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat het beter is voor Europa en Nederland dan de huidige situatie!quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:06 schreef SlimShady het volgende:
Waarom zijn de PvdA en GroenLinks voor?
Ik vond beide partijen een beetje blijven hangen bij het argument dat een "NEE" stem een stem tegen Europa is! Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:06 schreef SlimShady het volgende:
Waarom zijn de PvdA en GroenLinks voor?
Helemaal niet!quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:57 schreef ASroma het volgende:
blanco stemmen worden bij de winnende "ja" of "nee" opgetelt
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:14 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Helemaal niet!
Als er 8 miljoen kiesgerechtigden zijn waarvan er 2.2 miljoen "ja" stemmen en 2.8 miljoen "nee" is er een nee-meerderheid van 56%.
Maar als er van de 3 miljoen mensen die niet hebben gestemd honderdduizend blanco gaan stemmen, is er nog maar een 54.9% nee-meerderheid (en 43.1% ja, en 2% blanco). Die blanco stemmen worden absoluut niet bij het nee-percentage opgeteld!
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!quote:Op woensdag 1 juni 2005 01:59 schreef LG_Konjo het volgende:
...
Ronduit vreemd dus dat een blanco stem in nederland nog steeds gelijk staat aan een ongeldige stem, maar wel de boodschap van het niet willen kiezen van een kant uitdraagt.
Tis me wat he meidquote:Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:
[..]
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
WHAAH! Grote frustratie, dat kan toch niet?
Je hebt toch recht op 'geen mening'?
Omdat deze zaak te ingewikkeld is?
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?
![]()
![]()
![]()
Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheurenquote:Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
WHAAH! Grote frustratie, dat kan toch niet?
Je hebt toch recht op 'geen mening'?
Omdat deze zaak te ingewikkeld is?
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?
Het zal ongetwijfeld een heel klein percentage zijn geweest. Bijvoorbeeld 0.2% blanco, 54.9% nee en 44.9% ja, wat dan bij het bekend maken van de uitslag wordt afgerond tot "55% nee en 45% ja".quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?
deze vraag boeit eigenlijk niet. NL moet vandaag stemmen, daar gaat het om.
Bedankt voor je medeleven!quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:53 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Tis me wat he meidwat heb je gestemd??
Jaquote:Op woensdag 1 juni 2005 10:13 schreef MissMenita het volgende:
[..]
Bedankt voor je medeleven!![]()
Maarreh, uit wantrouwen over het blanco-amsterdamse-stemgebeuren heb ik ja gestemd....
Blijft een uitermate onbevredigend referendum...
Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!quote:Op woensdag 1 juni 2005 10:02 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheuren
Nee.quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:
[..]
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?
deze vraag boeit eigenlijk niet. NL moet vandaag stemmen, daar gaat het om.
Nee, hoe?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef speedfreak1 het volgende:
Je snapt hoe blanco-stemmen over het algemeen worden misbruikt?
Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!
als je blanko stemt, is het een ongeldige stem. Dus door er neer te schrijven BLANKO wordt de stem ongeldig, en stem je blanko.
Door te verscheuren of nadat je je stemkaart hebt ingeleverd en geregistreerd bent als stemmer je stembiljet weg te gooien, stem je ook blanko. Je bent immers wel een stemmer.
Nee, kijk naar de reken-formulesquote:Op woensdag 1 juni 2005 12:06 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?
Ja en jij bent nogal gekleurd he..... Jij bent zeker voor omdat je voor moet zijn?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:42 schreef the_disheaver het volgende:
En vooral LPF en een beetje SP zijn gewoon tegen om tegen te zijn. Als ze voor zijn, dan is het ook niet leuk meer, hoe kunnen ze dan nog een beetje aandacht krijgen (lpf krijg nu toch ook al nauwelijks). En SP is overal zowat op tegen... Dus ze moeten wel...
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:35 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat is eigenlijk behoorlijk krom. Als er dus 6 miljoen mensen gaan stemmen waarvan er 1 miljoen JA zeggen, 1 miljoen NEE, en 4 miljoen BLANCO, dan wordt de uitslag 50% ja / 50% nee?
Wat is dat voor onzin, dan beïnvloedt je dus alléén het opkomstpercentage. Dat is zo verneukeratief als het maar kan, want dan zou de uitslag bij bovenstaand scenario luiden: "opkomst 6 miljoen waarvan 50% ja, 50% nee", en dat is pertinent onwaar.
Ah, okee, dat leek mij ook, dit is precies de reden waarom ik blanco heb gestemd.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:52 schreef JohnDDD het volgende:
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.
Hmja ik wou proberen tegen te werken dat er een NEE-meerderheid van 55% wordt behaald, maar ik wou ook geen JA stemmen.quote:Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Een blanco stem is een JA stem. Immers, als er geen duidelijke uitslag uit dit raadgevende referendum komt, beslist het parlement zelf. En we weten wat er dan gebeurt. Helaas kun je je in deze dus niet 'neutraal' opstellen en is blanco gewoon een keuze voor de grondwet.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.
Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.
Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
Stel je voor dat de NEE opkomst hoger is, dan zit je daar ook met je blanco stem en heb je er evengoed niks aan gehad.quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:19 schreef ChicaneBT het volgende:
Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
Een NEE stem terwijl je niet voor of tegen bent is natuurlijk niet handig voor jezelf he. Net zomin als iemand zou zeggen dat je JA moet stemmen terwijl je dat niet wil.quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:19 schreef ChicaneBT het volgende:
[..]
Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
Ik snap je verhaal wel en heb me ook voldoende ingelezen, maar de mensen die BLANCO stemmen met hun stem wordt niets gedaan. Dus wanneer er een hogere opkomst is voor het JA kamp dan gaat Nederland wel door met ratificatie.quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:33 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Een NEE stem terwijl je niet voor of tegen bent is natuurlijk niet handig voor jezelf he. Net zomin als iemand zou zeggen dat je JA moet stemmen terwijl je dat niet wil.![]()
Stem je nu TEGEN het nieuwe verdrag, dan stem je voor het huidige Verdrag van Nice dat verouderd is, en aan modernisering toe is, want zeg nou zelf: hoe Europa nu werkt, dat kan natuurlijk beter. Het verdrag van Nice kan dan nog jaren standhouden, en ik ben van mening dat we er nu iets aan moeten doen met behulp van een nieuw verdrag.
Stem je nu VOOR het nieuwe verdrag, dan kunnen eindelijk geplande wijzigingen doorgevoerd worden zodat Europa met z'n allen meer bestuurbaar en controleerbaar blijft, aangepast aan de huidige tijd en situatie, waar zowel midden-linkse als midden-rechtse politieke partijen achter staan.
Als je niet VOOR en niet TEGEN bent, dan moet je niet thuisblijven, maar blanco stemmen, zodat jouw stem opgeteld wordt bij de opkomst (en lees je maar eens in hoe belangrijk de opkomstcijfer is).
Nee dat zeg ik niet (wat opzich niet verkeerd is want dan blijft de huidige situatie gehandhaafd maargoed). Jij schrijft wanneer men TEGEN deze grondwet is maar VOOR bijvoorbeeld een nieuw verdrag BLANCO moet stemmen.quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:55 schreef Stereotomy het volgende:
Okee, nog een keertje, want volgens mij snap je het bijna:
Jij zegt, tegen de mensen die zowel niet voor of tegen dit verdrag zijn, omdat ze geen keuze kunnen maken:
stem dan maar nee.
Nee, dan moet je gewoon blanco stemmen. Ze WILLEN niet nee stemmen, net zomin als ze JA willen stemmen. Maar ze willen *wel* meetellen in de opkomst. Daarom stem je blanco.
Wat denk je dat het verschil is voor Balkenende wanneer hij dit ziet: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 3.5 miljoen JA en 2.5 miljoen NEE" of dit: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 2.5 miljoen JA, 1.5 miljoen NEE en 2 miljoen BLANCO".quote:Op woensdag 1 juni 2005 15:02 schreef ChicaneBT het volgende:
Nee dat zeg ik niet (wat opzich niet verkeerd is want dan blijft de huidige situatie gehandhaafd maargoed). Jij schrijft wanneer men TEGEN deze grondwet is maar VOOR bijvoorbeeld een nieuw verdrag BLANCO moet stemmen.
Wat bereik je hier nu concreet mee? Je bent opkomst oke dat is natuurlijk altijd beter dan niet stemmen en wegblijven. Echter als de uitkomst JA is wat heb je dan nog bereikt met je BLANCO stem want een nieuw verdrag gaat er niet meer komen want de EU grondwet is aangenomen.
Ja het is heel leuk om dit signaal af te geven alleen ze doen er niks mee dus wat is dan het nut? Er wordt alleen gekeken naar JA of NEE.quote:Op woensdag 1 juni 2005 15:10 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Wat denk je dat het verschil is voor Balkenende wanneer hij dit ziet: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 3.5 miljoen JA en 2.5 miljoen NEE" of dit: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 2.5 miljoen JA, 1.5 miljoen NEE en 2 miljoen BLANCO".
Het zal ongetwijfeld in beide (zeer onwaarschijnlijke) scenario's wel doorgaan, maar bij dat tweede geven we volgens mij toch een heel ander signaal af als kiezer.
Nee natuurlijk niet! Dan moet je gewoon NEE stemmen! Waar zeg ik zoiets dan? Lees nou eens!!!!quote:Nee dat zeg ik niet (wat opzich niet verkeerd is want dan blijft de huidige situatie gehandhaafd maargoed). Jij schrijft wanneer men TEGEN deze grondwet is maar VOOR bijvoorbeeld een nieuw verdrag BLANCO moet stemmen.
Dat je geen voorkeur hebt is ook een duidelijk signaal aan de politiek. Het laat wel zien dat ze geen goed werk hebben gedaan. En dat kan slechte voorlichting of een slecht 'produkt' zijn waar veel twijfel over is.quote:Op woensdag 1 juni 2005 15:28 schreef Byte_Me het volgende:
maar toch gaat je stem verloren, aangezien je geen voorkeur uitspreekt.
Ja dat weten we nu wel dat JIJ voor stemtquote:Op woensdag 1 juni 2005 15:31 schreef Stereotomy het volgende:
En sommige mensen, zoals Calvobbes, die niet overtuigd ja of nee kunnen stemmen, hebben dan toch hun stem laten gelden en kunnen met opgeheven hoofd later zeggen dat ze in ieder geval niet actief een verkeerde keuze hebben gemaakt.
Top.
Als je het *wel* weet, stem dan gewoon VOOR of TEGEN, en laat de blanco mensen met rust.
Ik stem VOOR.
Het zou handiger zijn als je de term grondwet (ondanks dat het dat niet is) gebruikt en verdrag alleen voor Nice etc.quote:Op woensdag 1 juni 2005 15:25 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet! Dan moet je gewoon NEE stemmen! Waar zeg ik zoiets dan? Lees nou eens!!!!
Met jouw leeskwaliteiten ben ik bang dat je ook het een en ander in het verdrag gemist hebt of misinterpreteerd hebt.
Als je twijfelt, en echt geen keuze kunt maken en met een goed gevoel VOOR of TEGEN kan stemmen, dan moet je BLANCO stemmen, omdat je met een van de andere keuzes er toch niet 100% achter kan staan.
Man, kunnen we deze discussie nou eindelijk afsluiten?
In deze discussie dus niet, en bovendien gaat het referendum inderdaad over een VERDRAG. En uit de context kunnen anderen er perfect eruithalen wat ik bedoel.quote:Het zou handiger zijn als je de term grondwet (ondanks dat het dat niet is) gebruikt en verdrag alleen voor Nice etc.
Dan heb ik dus eigenlijk de keuze uit 3 opties:quote:Op woensdag 1 juni 2005 15:15 schreef ChicaneBT het volgende:
Ja het is heel leuk om dit signaal af te geven alleen ze doen er niks mee dus wat is dan het nut? Er wordt alleen gekeken naar JA of NEE.
Oke die keuze kan ik wel begrijpen maar dan zou ik als ik jou was even goed kijken wat de peilingen doen wat het ziet er op dit moment niet naar uit dat JA gaat winnen.quote:Op woensdag 1 juni 2005 16:05 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Dan heb ik dus eigenlijk de keuze uit 3 opties:
nee = grondwet niet door laten gaan
ja = grondwet zonder meer door laten gaan
blanco = grondwet door laten gaan maar met kritische kanttekening
En uit deze opties kies ik liever de laatste dan de eerste. Als blanco geen optie was geweest had ik waarschijnlijk ja gestemd. Ook al vind ik de grondwet verre van perfect, ik vind het nog altijd een vooruitgang ten opzichte van nu.
Absoluut niet, reageert er verder ook nog iemand op jou danquote:Op woensdag 1 juni 2005 15:48 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
In deze discussie dus niet, en bovendien gaat het referendum inderdaad over een VERDRAG. En uit de context kunnen anderen er perfect eruithalen wat ik bedoel.
Ik stem VOOR Jennifer Connelly
Klopt, daar ben ik ook bang voor, maar daarvoor had het niet uitgemaakt of ik ja of blanco stem (beide verlagen namelijk het nee-percentage evenveel).quote:Op woensdag 1 juni 2005 16:08 schreef ChicaneBT het volgende:
Oke die keuze kan ik wel begrijpen maar dan zou ik als ik jou was even goed kijken wat de peilingen doen wat het ziet er op dit moment niet naar uit dat JA gaat winnen.
Nee.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:52 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.
Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Op ELKE stemmachine is het mogelijk blanco te stemmen. De knop "blanco" zit links naast de display, waar ie altijd zit.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:11 schreef JohnDDD het volgende:
bij mij zat er ook geen knopje Blanco zoals bij de tweede kamerverkiezingen geloof ik wel
ik heb overigens Tegen gestemd
ik had van de overheid wel verwacht dat men het zou omdraaien; "Bent u voor of tegen afwijzing van..." dus hjet viel me nog mee
het zou me níet verbazen als een voorstadner een klacht indient dat men niet blanco kon stemmen waarna het referendum ongeldig wordt verklaard
Officiële uitslag van het Franse referendum van afgelopen zondag:quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:56 schreef the_disheaver het volgende:
Iemand eigenlijk een idee hoeveel blanko's er in frankrijk uitgebracht werden?
Nou, dat is dan behoorlijk debiel, want dat zou in bovenstaand voorbeeld er wel op neerkomen dat ze bij het bekendmaken van de uitslag doodleuk verkondigen "er hebben 6 miljoen mensen gestemd, waarvan 50% ja en 50% nee". Wat gewoon NIET waar isquote:Op woensdag 1 juni 2005 17:49 schreef freako het volgende:
Nee.
Blanco wordt niet vermeld bij de uitslag. Alleen de geldige stemmen worden meegeteld. In jouw eerste voorbeeld is het dus zowel 50% JA als 50% NEE. Wel zal er dan waarschijnlijk als kanttekening worden vermeld dat tweederde van de kiezers blanco of ongeldig heeft gestemd.
Bij het bepalen van de uitslag wordt eerst gekeken naar het aantal uitgebrachte stemmen. Dit geeft het opkomstpercentage. Vervolgens worden na het tellen alleen de geldige stemmen (JA en NEE) gebruikt voor het bepalen van de uitslag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |