abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juni 2005 @ 01:59:49 #101
67531 LG_Konjo
gladiator!
pi_27532578
Ik was nieuwsgierig naar wat een blanco stem nu echt inhield na wat tegenstrijdige berichten.
hier kan je wat meer lezen
http://www.stelling.nl/kleintje/actueel/UYUZ1087759450.html

Ronduit vreemd dus dat een blanco stem in nederland nog steeds gelijk staat aan een ongeldige stem, maar wel de boodschap van het niet willen kiezen van een kant uitdraagt.
pi_27534559
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:57 schreef ASroma het volgende:
blanco stemmen worden bij de winnende "ja" of "nee" opgetelt
Helemaal niet!

Als er 8 miljoen kiesgerechtigden zijn waarvan er 2.2 miljoen "ja" stemmen en 2.8 miljoen "nee" is er een nee-meerderheid van 56%.

Maar als er van de 3 miljoen mensen die niet hebben gestemd honderdduizend blanco gaan stemmen, is er nog maar een 54.9% nee-meerderheid (en 43.1% ja, en 2% blanco). Die blanco stemmen worden absoluut niet bij het nee-percentage opgeteld!
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_27534862
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:14 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Helemaal niet!

Als er 8 miljoen kiesgerechtigden zijn waarvan er 2.2 miljoen "ja" stemmen en 2.8 miljoen "nee" is er een nee-meerderheid van 56%.

Maar als er van de 3 miljoen mensen die niet hebben gestemd honderdduizend blanco gaan stemmen, is er nog maar een 54.9% nee-meerderheid (en 43.1% ja, en 2% blanco). Die blanco stemmen worden absoluut niet bij het nee-percentage opgeteld!
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?
deze vraag boeit eigenlijk niet. NL moet vandaag stemmen, daar gaat het om.
pi_27535025
Al de mensen die eerst nee wilden stemmen en dan naar ja overgaan kunnen beter blanco stemmen. Ik blijf bij mijn NEE

Verder vind ik het ook gemeen, het wordt geen Ja of Nee stemmen. Maar voor of tegen stemmen. Dit zullen (denk ik) veel ouderen in de war maken..
pi_27535568
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 01:59 schreef LG_Konjo het volgende:
...

Ronduit vreemd dus dat een blanco stem in nederland nog steeds gelijk staat aan een ongeldige stem, maar wel de boodschap van het niet willen kiezen van een kant uitdraagt.
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
WHAAH! Grote frustratie, dat kan toch niet?
Je hebt toch recht op 'geen mening'?
Omdat deze zaak te ingewikkeld is?
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?

pi_27535618
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:

[..]

Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?

Tis me wat he meid wat heb je gestemd??
pi_27535886
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:
Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheuren
pi_27536054
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:
Het zal ongetwijfeld een heel klein percentage zijn geweest. Bijvoorbeeld 0.2% blanco, 54.9% nee en 44.9% ja, wat dan bij het bekend maken van de uitslag wordt afgerond tot "55% nee en 45% ja".

Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als ja + nee samen maar tachtig procent zou zijn ofzo
pi_27536195
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:53 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Tis me wat he meid wat heb je gestemd??
Bedankt voor je medeleven!

Maarreh, uit wantrouwen over het blanco-amsterdamse-stemgebeuren heb ik ja gestemd....
Blijft een uitermate onbevredigend referendum...
pi_27536245
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:13 schreef MissMenita het volgende:

[..]

Bedankt voor je medeleven!

Maarreh, uit wantrouwen over het blanco-amsterdamse-stemgebeuren heb ik ja gestemd....
Blijft een uitermate onbevredigend referendum...
Ja

Volgens mij hebben die spotjes wel geholpen er zijn nu echt wel veel Ja-stemmers
pi_27539342
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:02 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheuren
Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!

als je blanko stemt, is het een ongeldige stem. Dus door er neer te schrijven BLANKO wordt de stem ongeldig, en stem je blanko.

Door te verscheuren of nadat je je stemkaart hebt ingeleverd en geregistreerd bent als stemmer je stembiljet weg te gooien, stem je ook blanko. Je bent immers wel een stemmer.
pi_27539641
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:

[..]

Nee.

Je hebt
a=kiesgerechtigde stemmers
b=Aantal stemmers
B= alle mensen die zijn stemkaart hebben ingeleverd, ook al lopen ze zonder een knopje in te drukken weg, gooien ze hun stemBILJET (in amsterdam) weg, of drukken ze op VOOR en TEGEN tegelijk (kan dat? )

Opkomstpercentage = B * 100% /A

V = aantal VOOR-stemmers
T = aantal TEGEN-stemmers
O = Ongeldige stemmen (BLANKO) = b (aantal stemmen) - (V + T)
G = Geldige stemmen = b - O

Percentage VOOR = V * 100% / G
Percentgae TEGEN = T * 100% / G
pi_27539665
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef speedfreak1 het volgende:
Je snapt hoe blanco-stemmen over het algemeen worden misbruikt?
Nee, hoe?
pi_27539749
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 11:54 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!

als je blanko stemt, is het een ongeldige stem. Dus door er neer te schrijven BLANKO wordt de stem ongeldig, en stem je blanko.

Door te verscheuren of nadat je je stemkaart hebt ingeleverd en geregistreerd bent als stemmer je stembiljet weg te gooien, stem je ook blanko. Je bent immers wel een stemmer.
Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?
pi_27539782
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:06 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?
Nee, kijk naar de reken-formules
pi_27539926
bij mij zat er ook geen knopje Blanco zoals bij de tweede kamerverkiezingen geloof ik wel

ik heb overigens Tegen gestemd

ik had van de overheid wel verwacht dat men het zou omdraaien; "Bent u voor of tegen afwijzing van..." dus hjet viel me nog mee

het zou me níet verbazen als een voorstadner een klacht indient dat men niet blanco kon stemmen waarna het referendum ongeldig wordt verklaard
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_27540137
Nu op Radio 1 Journaal: Moeilijheiden over het blanko stemmen

FF voor de duidelijkheid
Op de stemcomputer: Je hebt 4 knoppen en 1 display. Onder op de kiesvlak staan 2 knopjes VOOR en TEGEN (en dus niet JA of NEE).
Boven staat links van het display de BLANKO knop. Rechts van het display een rode knop: de bevestigingsknop.

Wil je voor/tegen stemmen: druk op voor/tegen, bekijk of het display de juiste keuze weergeeft en druk op de rode bevestigingsknop. Wil je blanko? Druk op de linker knop, en (waarschijnlijk ook op de bevestigingsknop.

Voor de stembiljet: de papierenversie
Een blanko stem is niets anders dan een ongeldige stem. Het enige wat je moet doen, is je stem ongeldig maken. Dat kan op vele manieren. BLANKO schrijven op het biljet, alle 2 vakjes inkleuren, verscheuren (wordt niet geadviseerd!) of gewoon niks invullen, en direct in de stembus gooien.

Een geldige stem is het hokje VOOR of TEGEN inkleuren/inkruizen.
pi_27540539
Dat is eigenlijk behoorlijk krom. Als er dus 6 miljoen mensen gaan stemmen waarvan er 1 miljoen JA zeggen, 1 miljoen NEE, en 4 miljoen BLANCO, dan wordt de uitslag 50% ja / 50% nee?

Wat is dat voor onzin, dan beïnvloedt je dus alléén het opkomstpercentage. Dat is zo verneukeratief als het maar kan, want dan zou de uitslag bij bovenstaand scenario luiden: "opkomst 6 miljoen waarvan 50% ja, 50% nee", en dat is pertinent onwaar.
pi_27540564
Ik dacht ook dat als je Blanco stemt dit meetelt bij de winnende club, echter het opkomst percentage is ook belangrijk anders is het referendum niet geldig .
pi_27540889
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:42 schreef the_disheaver het volgende:
En vooral LPF en een beetje SP zijn gewoon tegen om tegen te zijn. Als ze voor zijn, dan is het ook niet leuk meer, hoe kunnen ze dan nog een beetje aandacht krijgen (lpf krijg nu toch ook al nauwelijks). En SP is overal zowat op tegen... Dus ze moeten wel...
Ja en jij bent nogal gekleurd he..... Jij bent zeker voor omdat je voor moet zijn?
pi_27540979
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:35 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat is eigenlijk behoorlijk krom. Als er dus 6 miljoen mensen gaan stemmen waarvan er 1 miljoen JA zeggen, 1 miljoen NEE, en 4 miljoen BLANCO, dan wordt de uitslag 50% ja / 50% nee?

Wat is dat voor onzin, dan beïnvloedt je dus alléén het opkomstpercentage. Dat is zo verneukeratief als het maar kan, want dan zou de uitslag bij bovenstaand scenario luiden: "opkomst 6 miljoen waarvan 50% ja, 50% nee", en dat is pertinent onwaar.
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.

Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 1 juni 2005 @ 12:57:04 #122
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_27541144
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.

Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
Confidence through competence
pi_27541198
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:52 schreef JohnDDD het volgende:
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.
Ah, okee, dat leek mij ook, dit is precies de reden waarom ik blanco heb gestemd.
quote:
Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Hmja ik wou proberen tegen te werken dat er een NEE-meerderheid van 55% wordt behaald, maar ik wou ook geen JA stemmen.

Ben benieuwd of ze het percentage blanco uberhaupt noemen in de uitslag
pi_27543748
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.

Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
Een blanco stem is een JA stem. Immers, als er geen duidelijke uitslag uit dit raadgevende referendum komt, beslist het parlement zelf. En we weten wat er dan gebeurt. Helaas kun je je in deze dus niet 'neutraal' opstellen en is blanco gewoon een keuze voor de grondwet.

Helaas, maar je zal met die verantwoordelijkheid gewoon moeten leven. .

Overigens vind ik het wel bizar dat je als burger een woordje wil meespreken en vervolgens blanco stemt.
pi_27543844
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:

Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')