Helemaal niet!quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:57 schreef ASroma het volgende:
blanco stemmen worden bij de winnende "ja" of "nee" opgetelt
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:14 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Helemaal niet!
Als er 8 miljoen kiesgerechtigden zijn waarvan er 2.2 miljoen "ja" stemmen en 2.8 miljoen "nee" is er een nee-meerderheid van 56%.
Maar als er van de 3 miljoen mensen die niet hebben gestemd honderdduizend blanco gaan stemmen, is er nog maar een 54.9% nee-meerderheid (en 43.1% ja, en 2% blanco). Die blanco stemmen worden absoluut niet bij het nee-percentage opgeteld!
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!quote:Op woensdag 1 juni 2005 01:59 schreef LG_Konjo het volgende:
...
Ronduit vreemd dus dat een blanco stem in nederland nog steeds gelijk staat aan een ongeldige stem, maar wel de boodschap van het niet willen kiezen van een kant uitdraagt.
Tis me wat he meidquote:Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:
[..]
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
WHAAH! Grote frustratie, dat kan toch niet?
Je hebt toch recht op 'geen mening'?
Omdat deze zaak te ingewikkeld is?
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?
![]()
![]()
![]()
Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheurenquote:Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
WHAAH! Grote frustratie, dat kan toch niet?
Je hebt toch recht op 'geen mening'?
Omdat deze zaak te ingewikkeld is?
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?
Het zal ongetwijfeld een heel klein percentage zijn geweest. Bijvoorbeeld 0.2% blanco, 54.9% nee en 44.9% ja, wat dan bij het bekend maken van de uitslag wordt afgerond tot "55% nee en 45% ja".quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?
deze vraag boeit eigenlijk niet. NL moet vandaag stemmen, daar gaat het om.
Bedankt voor je medeleven!quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:53 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Tis me wat he meidwat heb je gestemd??
Jaquote:Op woensdag 1 juni 2005 10:13 schreef MissMenita het volgende:
[..]
Bedankt voor je medeleven!![]()
Maarreh, uit wantrouwen over het blanco-amsterdamse-stemgebeuren heb ik ja gestemd....
Blijft een uitermate onbevredigend referendum...
Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!quote:Op woensdag 1 juni 2005 10:02 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheuren
Nee.quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:
[..]
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?
deze vraag boeit eigenlijk niet. NL moet vandaag stemmen, daar gaat het om.
Nee, hoe?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef speedfreak1 het volgende:
Je snapt hoe blanco-stemmen over het algemeen worden misbruikt?
Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!
als je blanko stemt, is het een ongeldige stem. Dus door er neer te schrijven BLANKO wordt de stem ongeldig, en stem je blanko.
Door te verscheuren of nadat je je stemkaart hebt ingeleverd en geregistreerd bent als stemmer je stembiljet weg te gooien, stem je ook blanko. Je bent immers wel een stemmer.
Nee, kijk naar de reken-formulesquote:Op woensdag 1 juni 2005 12:06 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?
Ja en jij bent nogal gekleurd he..... Jij bent zeker voor omdat je voor moet zijn?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:42 schreef the_disheaver het volgende:
En vooral LPF en een beetje SP zijn gewoon tegen om tegen te zijn. Als ze voor zijn, dan is het ook niet leuk meer, hoe kunnen ze dan nog een beetje aandacht krijgen (lpf krijg nu toch ook al nauwelijks). En SP is overal zowat op tegen... Dus ze moeten wel...
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:35 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat is eigenlijk behoorlijk krom. Als er dus 6 miljoen mensen gaan stemmen waarvan er 1 miljoen JA zeggen, 1 miljoen NEE, en 4 miljoen BLANCO, dan wordt de uitslag 50% ja / 50% nee?
Wat is dat voor onzin, dan beïnvloedt je dus alléén het opkomstpercentage. Dat is zo verneukeratief als het maar kan, want dan zou de uitslag bij bovenstaand scenario luiden: "opkomst 6 miljoen waarvan 50% ja, 50% nee", en dat is pertinent onwaar.
Ah, okee, dat leek mij ook, dit is precies de reden waarom ik blanco heb gestemd.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:52 schreef JohnDDD het volgende:
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.
Hmja ik wou proberen tegen te werken dat er een NEE-meerderheid van 55% wordt behaald, maar ik wou ook geen JA stemmen.quote:Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Een blanco stem is een JA stem. Immers, als er geen duidelijke uitslag uit dit raadgevende referendum komt, beslist het parlement zelf. En we weten wat er dan gebeurt. Helaas kun je je in deze dus niet 'neutraal' opstellen en is blanco gewoon een keuze voor de grondwet.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.
Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.
Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |