abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27430536
Beste mensen die twijfelen of er maar niet uit kunnen komen enz... Je kan ook blanco stemmen.
Ikzelf wil graag mijn stem laten horen maar kan al weken lang niet beslissen of ik nu voor of tegen ben. Van de media word ik niet veel wijzer.

Ik heb het gevoel dat het ineens allemaal heel snel gaat, ik vind dat het rustiger moet verlopen zodat het volk meer tijd heeft de grondwet te begrijpen en misschien daardoor een betere beslissing kan nemen.
Als ik nee zou stemmen zou ik tegen de grondwet ben, wat ik opzich niet ben. Dus ik wil geen nee stemmen maar ook geen ja omdat misschien sommige punten in de grondwet beter bekeken moeten worden.
Daarom dacht ik ik ga blanco stemmen.

Ik hier wat research over gedaan en het is mogelijk. Het viel mij op dat niemand dit weet. Ik kom veel mensen tegen die nee gaan stemmen terwijl ze eigenlijk blanco denken.

Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar nee stem anders blanco, daarmee kun je aan de regering aangeven dat er nog te veel twijfel en is en dat het meer tijd nodig heeft.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_27430830
Je snapt hoe blanco-stemmen over het algemeen worden misbruikt?
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:02:53 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27430839
leg eens uit ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_27430871
Helemaal eens met de OP. Als je het niet weet, gewoon niet stemmen of blanco stemmen.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:05:47 #5
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27430898
Ik weet het niet, en heb me er niet goed genoeg in verdiept om een waardige stem uit te brengen, en stem daarom gewoon niet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:08:50 #6
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_27430955
Ik word er ook niet veel wijzer van...
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
pi_27430958
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef Klonk het volgende:
leg eens uit ?
Je bent niet voor of tegen,

Niet tegen is dus voor.

(natuurlijk kan je dat ook andersom stellen maar dat zullen jp & co niet doen)
pi_27430982
Dat weten die jonge pubertjes toch niet, die voor het eerst mogen stemmen
pi_27431003
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:09 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Niet tegen is dus voor.

Lijkt mij juist dat als je niet stemt dat je stem naar de meerderheid gaat. Met blanco stemmen weet je tenminste zeker dat er niks met je stem gedaan wordt.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:11:28 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_27431013
Blanco stemmen is onzin.
Die gaan linea recta de vuilnisbak in.

Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:15:05 #11
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_27431076
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 13:48 schreef wickie het volgende:
Ik heb het gevoel dat het ineens allemaal heel snel gaat, ik vind dat het rustiger moet verlopen zodat het volk meer tijd heeft de grondwet te begrijpen en misschien daardoor een betere beslissing kan nemen.
Volgens mij heb je genoeg tijd gehad om na te denken over je keuze... we wonen niet op de antillen waar alles relax is.
pi_27431110
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
precies
pi_27431119
blanco stemmen gaan niet linea recta de vuilnisbak in. Als ik nee stem ben ik definitief tegen en dat ben niet. Dus waarom zou ik dan nee stemmen.
Iedereen is zo zwart-wit.

Ik ben geen puber!! Ik heb al meerdere malen gestemd.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:21:25 #14
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_27431198
Was iedereen maar wat meer zwart-wit. Dan was er nu een hoop meer duidelijk geweest.
(niet té zwart-wit natuurlijk)
pi_27431214
Alles wat ik in de media zie of lees kan ik niet objectief noemen. Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).

Alleen de, 500 bladzijden tellende, grondwet lezen zou voor mijn gevoel de enigste manier zijn om een mening tussen ja en nee te vormen. Sorry maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad ik zit midden in mijn afstuderen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:25:05 #16
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27431252
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:09 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Niet tegen is dus voor.

Veel te simplistisch gesteld door jou.

Het gaat erom wat de partijen doen bij een bepaalde opkomst.

Indien een partij ALTIJD de uitkomst overneemt maakt het niet uit of je niet stemt of blanco stemt.

Indien een partij bij 50% opkomst de uitkomst overneemt kan een blanco ervoor zorgen dat de stemming OVER 50% komt waarbij dus de uitkomst overgenomen wordt.

Indien er 50%+ opkomst is en daarvan 75% tegen en 25% voor is wordt het voorstel niet aangenomen. Indien daarentegen 75% voor en 25% tegen is wordt het voorstel wel aangenomen.

Mocht de opkomst ONDER 50% komen vervalt een blanco stem maar iemand die NIET stemt stemt dan in lijn met de mening van de PARTIJEN. Je zorgt er namelijk voor door niet te komen dat de kans dat de opkomst onder de 50% blijft groter is dan wanneer je wel gaat. Aangezien 85% van de partijen voor zijn wil het zeggen dat niet stemmen een VOOR stem is.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_27431294
Ik heb de laatste keer Blanco gestemd, ik heb niemand kunnen vinden die mijn stem verdiende en ik wil toch gebruik maken van mijn stemrecht.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:30:10 #18
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_27431314
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:22 schreef wickie het volgende:
Alles wat ik in de media zie of lees kan ik niet objectief noemen. Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).

Alleen de, 500 bladzijden tellende, grondwet lezen zou voor mijn gevoel de enigste manier zijn om een mening tussen ja en nee te vormen. Sorry maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad ik zit midden in mijn afstuderen.
ben ik 100% met je eens. Maar ik heb een aantal enquetes gedaan en daar kwam uit dat ik 'nee' zou stemmen.

Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).
Dit is natuurlijk best erg. Alle redenen om ja of nee te stemmen worden je door de neus geboord. En er zijn maar weinig sites/stichting (whatever) die niet ja en niet nee zijn.

Als je aan (voorbeeld) Geert Wilders vraagt waarom ik nee zou moeten stemmen, dan noemt ie alle nadelen van de grondwet op. Maar de voordelen laat ie achterwege. Dit geld ook voor de rest.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:39:00 #19
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27431430
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Tuurlijk niet, je geeft dan 1 groep het voordeel terwijl je het helemaal niet weet. Niet weten = niet stemmen.
pi_27431510
Bij twijfel stem je TEGEN en dus voor de handhaving van de huidige situatie. Blanco stemmen zal worden gebruikt door de 2eKamer als hun eigen voordeel om het er toch doorheen te drukken, want het is immers geen TEGEN stem.

Dat de poltiek je niet goed heeft voorgelicht IS HUN PROBLEEM. Het is niet de taak van de burger om 498 bladzijdes aan grondwet door te lezen. Dat is de taak van de volksvertegenwoordiger, die het ons vervolgens uitlegt. Ze negeren het feit dat er ook nadelen zijn en dat kan natuurlijk niet. Ze voeren propaganda met halve waarheden en het VOOR-kamp legt zelfs artikelen van de grondwet anders uit.

Dat kan natuurlijk niet! Zoiets valt niet te vertrouwen (zijn er soms toch teveel nadelen verborgen?). En daar gaat het om: vertrouwen. Je moet de politici kunnen vertrouwen om een grote verandering als een grondwet te accepteren. Dat vertrouwen hebben ze geschaadt met de euro (die discussie heeft er in feite wel mee te maken) en dat vertrouwen schaden ze weer met propaganda, oorlogsdreigingen etc.

Je mag daarom niet instemmen met een grondwet waar wij onze hele leven aan vastzitten en ook de generaties na ons. Ga straks jezelf niet verwijten dat je het maar weer heb laten gebeuren en kies voor voortzetting van de huidige situatie en dus tegen!

Een TEGEN-stem hoeft niet een stem tegen elke grondwet of Europa te zijn zoals een Balkenende je wilt doen geloven. Je zet er alleen de rem erop! Wat mij betreft mogen ze bij de kiezer terugkomen zodra ze hun fouten toegeven en eerlijk spel spelen als het volk overtuigd moet worden van het nut van een grondwet.
pi_27431519
Blanco stemmen zorgt voor opkrikken opkomstcijfers...
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:50:00 #22
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27431570
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:45 schreef Juichtoon het volgende:
Bij twijfel stem je TEGEN en dus voor de handhaving van de huidige situatie. Blanco stemmen zal worden gebruikt door de 2eKamer als hun eigen voordeel om het er toch doorheen te drukken, want het is immers geen TEGEN stem.
Nee... en ook geen VOOR stem....
pi_27431579
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:46 schreef LennyKravitz het volgende:
Blanco stemmen zorgt voor opkrikken opkomstcijfers...
Ja, maar als 48% tegen is, 45% voor en 7% blanco dan kan je op je vingers al natellen dat die grondwet doorgaat.

In Den Haag neemt men de kiezer alleen serieus als er een meerderheid is, dus 51%! En het CDA neemt zelfs pas genoegen met een meerderheid van 60%! Is er dus geen meerderheid door de blanco stemmen zullen ze het zelf voor ons gaan bepalen.
pi_27431605
quote:
Blanco stemmen is onzin.

idd.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:53:05 #25
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_27431622
staat er op die stemmachines een optie blanco? ik heb het nog nooit zien staan eigenlijk?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_27431933
quote:
Sterker nog: in sommige gevallen handhaaf je de huidige situatie juist als je VOOR stemt. Quote uit ander topic:
quote:
Onder de bestaande regels wordt dan het oude budget gehandhaafd, verhoogd met het gemiddelde groeipercentage van de afgelopen jaren. De Grondwet schrijft echter voor dat het oude budget wordt bevroren.
Oftewel, de nee-stemmers roepen dan wel dingen over 'teveel betalen', maar eigenlijk is dat een voor-argument:
als je VOOR stemt (en de grondwet wordt ingevoerd) voorkom je dat Nederland nog meer moet betalen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:13:35 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27431944
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:53 schreef -erwin- het volgende:
staat er op die stemmachines een optie blanco? ik heb het nog nooit zien staan eigenlijk?
Die knop staat dichtbij de rode stemknop.

Overigens, Wim-lex zit nog te twijfelen:
quote:
Willem-Alexander stemt niet mee

Van een verslaggever

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende verwacht niet dat kroonprins Willem-Alexander woensdag zal gaan stemmen bij het referendum over de Europese grondwet.

De prins moet boven de partijen staan. Als hij zou stemmen, zou dat blanco zijn. Maar omdat dit niet te controleren is, denkt de premier dat de prins woensdag niet naar de stembus gaat.

De prins zou bij algemene verkiezingen blanco willen stemmen om de democratie op zich te ondersteunen, maar omdat iedereen dan toch blijft gissen wat hij heeft ingevuld, doet hij dat maar niet.

Hij verscheurt zijn stemkaart altijd onmiddellijk, maar heeft dat bij de oproep voor het referendum niet gedaan. Dat leverde, ten onrechte, het gerucht op dat hij overwoog te gaan stemmen.

Hij neigt er echter zeer sterk naar om ook ditmaal niet van zijn kiesrecht gebruik te maken, zo heeft hij een dezer dagen aan derden laten doorschemeren.

Het Parool
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:15:57 #28
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27431979
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:53 schreef -erwin- het volgende:
Een foto:

Links van het display dus.
pi_27432037
Als je blanco stemt, gaat in ieder geval het opkomstcijfer omhoog. Dan wordt de uitslag dus serieuzer genomen door de tweede kamer. Dat is goed nieuws!
Het slechte nieuws is dat je dan de voor- of tegenstanders helpt om dus serieuzer genomen te worden, maar je weet niet wie je helpt. Je wil dus wel dat er iets gebeurt, maar je laat het van anderen afhangen wat er dan gebeurt.

Een alternatief is dus om
a). zelf een muntje op te gooien: kop is TEGEN, munt is VOOR.
b). je verdiept je enigszins in de materie en gaat op je gevoel af.
c). je vindt dat er niets van te snappen valt en je stemt TEGEN omdat je vind dat ze jou een onmogelijke opgave hebben voorgeschoteld.
d). niets van bovenstaande, want je wilt helemaal niemand helpen, ook het opkomstcijfer niet. je hebt helemaal geen zin in al dat gedoe en besluit om maar helemaal niet meer te gaan.

Misschien heb je wat aan deze tips?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:21:32 #30
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27432069
Een blanco stem verhoogt overigens wel het opkomstpercentage, en kan dus ook in het voordeel zijn van het nee-kamp omdat er bij een te lage opkomst door het parlement wordt ingestemd met de grondwet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:29:48 #31
81237 releaze
best of both worlds
pi_27432212
als iedereen die een stem wilt uitbrengen om te stangen nou ook voor blanco koos dan zal de uitslag van het referendum ook "eerlijker" zijn.

en wie weet, wellicht als de blanco stem overheerst dan zou dat wel een reden zijn om over 1½ jaar weer een referendum te houden. mijn proteststem inzake de grondwet is dat ze pas een maand, drie weken van te voren actie hebben ondernomen om de burger te informeren en het is zo verschrikkelijk onduidelijk! ze hadden voor zoiets belangrijks veel meer tijd moeten uittrekken.

maar ja, ik kan dan wel nee stemmen omdat ik de gang van zaken niet tof vond, maar dan stem ik alsnog niet over de inhoud van de grondwet, en heb ik daar dus niet mn stem over uitgesproken.

ik ga dus hoogstwaarschijnlijk blanco stemmen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:35:03 #32
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27432308
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:21 schreef Sidekick het volgende:
er bij een te lage opkomst door het parlement wordt ingestemd met de grondwet.
Dat moet ik nog zien. Hebben ze het lef en de arrogantie nog wel?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_27432347
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:19 schreef kenz het volgende:
c). je vindt dat er niets van te snappen valt en je stemt TEGEN omdat je vind dat ze jou een onmogelijke opgave hebben voorgeschoteld.
Daar gaat het referendum niet over. De vraag ik straks "ben je voor of tegen de Europese grondwet?", niet "vind je dat de regering je een onmogelijke opgave heeft voorgeschoteld?".

Stem over de grondwet, niet over de regering. Voor stemmen over de regering heb je in 2007 weer een kans.
pi_27432442
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:37 schreef m021 het volgende:

[..]

Daar gaat het referendum niet over. De vraag ik straks "ben je voor of tegen de Europese grondwet?", niet "vind je dat de regering je een onmogelijke opgave heeft voorgeschoteld?".

Stem over de grondwet, niet over de regering. Voor stemmen over de regering heb je in 2007 weer een kans.
Als je op deze keuze zo serieus reageert, waarom dan niet op de anderen? of vond je antwoord a) "kop of munt" wel een goede optie?
pi_27432474
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:29 schreef releaze het volgende:
als iedereen die een stem wilt uitbrengen om te stangen nou ook voor blanco koos dan zal de uitslag van het referendum ook "eerlijker" zijn.
Dit begrijp ik niet. Hoe stang je de regering door blanco te stemmen? Denk je dat ze daar wakker van liggen ofzo? Als iedereen blanco stemt, doen ze gewoon hun eigen zin. Wat is er nou aan om iemand zo te stangen, dat-ie gewoon zijn eigen gang kan gaan?

Overigens weet ik ook niet wat er eerlijker aan wordt.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:49:06 #36
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27432545
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:37 schreef m021 het volgende:

De regering heeft de zaak bar slecht uitgelegd en de reden is simpel: dit document is met argumenten niet te verdedigen. Dus hebben ze allerlei emotie over WO2 nodig, die volstrekt irrelevant is. Elk pro-argument begint met: "Zestig jaar geleden..."
pi_27432786
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:49 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De regering heeft de zaak bar slecht uitgelegd en de reden is simpel: dit document is met argumenten niet te verdedigen. Dus hebben ze allerlei emotie over WO2 nodig, die volstrekt irrelevant is. Elk pro-argument begint met: "Zestig jaar geleden..."
Precies! Dat is verdacht genoeg om de politiek niet te vertrouwen om goedkeuring te geven aan het honderden pagina's tellende document. Gewoon een uitstekende reden om NEE te stemmen.

Niet vertrouwen is niet doen, het gaat hier niet over Kamer-verkiezingen waar we na 4 jaar onze mening weer kunnen herzien. Hier zitten we voor ALTIJD aan vast!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:10:24 #38
81237 releaze
best of both worlds
pi_27432928
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:44 schreef kenz het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet. Hoe stang je de regering door blanco te stemmen? Denk je dat ze daar wakker van liggen ofzo? Als iedereen blanco stemt, doen ze gewoon hun eigen zin. Wat is er nou aan om iemand zo te stangen, dat-ie gewoon zijn eigen gang kan gaan?

Overigens weet ik ook niet wat er eerlijker aan wordt.
wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je wilt stangen je andere middelen moet zoeken en niet zoiets serieus als de grondwet daarvoor gebruiken omdat het een makkelijk middel is. stem dan blanco als je toch zo nodig moet protesteren(, is de blanco stemfunctie daar ook niet voor?) want anders zadel je heel europa op met je pestrijen, met je onvrede over de nederlandse aanpak. Bull, Zweden heeft he-le-maal niks te maken met hoe dit kabinet het nederlandse volk behandelt, dus waarom hen ook afstraffen??

de uitslag is dan eerlijker omdat het puurder is. puurder over de inhoud, niet het foeilelijke inpakpapier.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:16:05 #39
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433050
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:10 schreef releaze het volgende:
wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je wilt stangen je andere middelen moet zoeken en niet zoiets serieus als de grondwet daarvoor gebruiken omdat het een makkelijk middel is. stem dan blanco als je toch zo nodig moet protesteren(, is de blanco stemfunctie daar ook niet voor?) want anders zadel je heel europa op met je pestrijen, met je onvrede over de nederlandse aanpak. Bull, Zweden heeft he-le-maal niks te maken met hoe dit kabinet het nederlandse volk behandelt, dus waarom hen ook afstraffen??

de uitslag is dan eerlijker omdat het puurder is. puurder over de inhoud, niet het foeilelijke inpakpapier.
De Zweden willen juist graag dat wij tegenstemmen omdat hun regering geen referendum heeft uitgeschreven.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:20:59 #40
81237 releaze
best of both worlds
pi_27433137
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:03 schreef Juichtoon het volgende:

[..]

Precies! Dat is verdacht genoeg om de politiek niet te vertrouwen om goedkeuring te geven aan het honderden pagina's tellende document. Gewoon een uitstekende reden om NEE te stemmen.

Niet vertrouwen is niet doen, het gaat hier niet over Kamer-verkiezingen waar we na 4 jaar onze mening weer kunnen herzien. Hier zitten we voor ALTIJD aan vast!
sowieso kunnen we uit de eu stappen en dr zal vast en zeker een mogelijkheid zijn om wetsvoorstellen zoals die in de "grondwet" staan te verwerpen. Het is niet een partijplan, een begroting, een sociale koers die door een partij uitgestippeld wordt, het is een combinatie van verdragen waar nederland al lang lang geleden mee akkoord is gegaan, inclusief een aantal veranderingen die de gang van zaken binnen de EU in mijn optiek eerlijker zouden moeten maken, al is dat niet altijd in mijn voordeel. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel dingen al in de gang van zaken in nederland die niet in mijn voordeel zijn, niet alle 450miljoen inwoners uit europa of 16 miljoen uit nederland kunnen altijd hun zin krijgen.
maar goed, ik dwaal af.

ik vind persoonlijk wel dat deze "grondwet" te "uitgebreid" / groot is. Ze hadden kunnen beginnen met iets kleins, of desnoods alleen alle bestaande en geauthoriseerde verdragen in één document. Dan had je een "grondwetachtig" begin waarop we hadden kunnen voortborduren, kwaliteit over kwantiteit, zo'n soort idee.

Over de inhoud van de grondwet weet ik te weinig, dank je wel met de late voorlichting, over het pakketje eromheen weet ik dat ik verschrikkelijk ontevreden ben, in mijn hart en verstand weet ik dat ik een aanhangster ben van de EU, maar ja, inhoudelijk weet ik dus niet of dit het juiste document ervoor is, dus stem ik gewoon blanco.
pi_27433151
Wat er gebeurd is met de voorlichtingscampagne van de overheid vind ik echt diep triest.

Als je ervoor kiest om de bevolking te vragen wat zij vinden, in de vorm van een referendum, dan moet je het volk ook laten kiezen. Dat je het volk hierover duidelijkheid verschaft lijkt mij een logisch gevolg.

Maar dat je dan een campagne gaat voeren dat iedereen ja moet stemmen, vind ik onbegrijpelijk en ook ontoelaatbaar. Hou dan geen referendum, als je toch niet geinteresseerd bent in wat de bevolking wil!

Daarbij storen mij alle campagnes; van de CDA tot Wilders, en van VVD tot de SP.
Allemaal proberen zij de kiezer met drogredenen te bewegen om ja/nee te stemmen.

Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat mensen het moeilijk vinden om hun irritatie over deze gang van zaken los te laten bij het bepalen van hun keuze.
Het is niet goed, en dat beseffen de meesten ook wel, maar men heeft het er moeilijk mee.

Voor mij word het in ieder geval een nee-stem, daarbij mijn bedenkingen over de campagne buiten beschouwing gelaten!

Eergisteren stond er een meesterlijke column in de metro: link (pagina 10)
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:27:46 #42
81237 releaze
best of both worlds
pi_27433275
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De Zweden willen juist graag dat wij tegenstemmen omdat hun regering geen referendum heeft uitgeschreven.
Dat verandert mijn uitspraak niet. Als de zweden hun regering willen afstraffen omdat hun regering hun belangen slecht behandelt moeten ze niet bij "ons volk" gaan bedelen om een herkansing maar eerst hun regering. is dat niet wat al die eurosceptici zo vrezen? Dat een ander land wat te zeggen heeft over hun gang van zaken? Is dat niet wat er in zo'n geval wel een beetje gebeurt? Zolang het maar in het voordeel is, ja, dan is alles koek en ei. Maar can't have it all. Lusten en lasten moeten gedeeld worden, waar nederland profijt bij heeft heeft italie dat weer niet, en waar frankrijk profijt bij heeft heeft heeft zweden bijvoorbeeld weer niet. Geven en nemen, ik ben bereid dat te doen omdat het de enige reeele aanpak is, maar de meeste nederlanders weer niet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:32:19 #43
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433358
Waarom denk jij dat elke tegenstander tegen stemt om de regering af te straffen? Er zijn er zat die het document zelf waardeloos vinden, waaronder ik. Tegen de regering heb ik niet zo veel.
pi_27433370
Inderdaad een goede column!

pi_27433943
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:33 schreef Juichtoon het volgende:

[[url=http://img182.echo.cx/img182/9532/stofzuiger1kg.th.jpg]afbeelding][/URL]
Leuk! Parabels verduidelijken voor veel mensen een hoop.
Hoe maak je zoiets?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27434357
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:33 schreef Juichtoon het volgende:
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.

zaterdag 28 mei 2005 @ 17:56:53 #47
81237 releaze
best of both worlds
pi_27434785
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:32 schreef PJORourke het volgende:
Waarom denk jij dat elke tegenstander tegen stemt om de regering af te straffen? Er zijn er zat die het document zelf waardeloos vinden, waaronder ik. Tegen de regering heb ik niet zo veel.
waarom denk jij dat ik denk dat elke tegenstander tegenstem om de regering af te straffen?

Ik heb het specifiek over de stangers, die er jammergenoeg genoeg zijn. Dat zijn niet alle nee-stemmers.
pi_27434993
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 13:48 schreef wickie het volgende:
...verhaaltje...

Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar nee stem anders blanco, daarmee kun je aan de regering aangeven dat er nog te veel twijfel en is en dat het meer tijd nodig heeft.
Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar ja!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:11:40 #50
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27435115
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Wat een enorme bullshit!
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:13:33 #52
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27435157
Zo ken ik er nog een!

Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:13:56 #53
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_27435165
gewoon nee stemmen
pi_27435488
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:13 schreef ChillyWilly het volgende:
Zo ken ik er nog een!

Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
Alsof elke verandering altijd goed is
pi_27435586
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:
www. echtebevooroordeeldereferendumwijzer. nl
pi_27435657
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?

Tuurlijk ben ik voor grensoverschrijdende aanpak van ziektes en terrorisme, en vind ik dat dierenrechten beschermd moeten worden. Maar ben ik dan ook meteen voor de grondwet?!
Nee dus..

Als je tegen die dingen bent, dan ben je een onmens, en dus tegen de grondwet..
Kromme redenatie!

pi_27435711
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:38 schreef Siegfried het volgende:
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?
Nee, ik wilde alleen aangeven dat de naam 'echtereferendumwijzer' misleidend is, want dat ding is gemaakt door het nee-kamp en geeft in 99% van de gevallen een 'nee'-uitslag.
pi_27435773
Same geldt voor referendumwijzer.nl die gister is gebruikt voor de 'neutrale' uitzending van rtl4
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:46:52 #59
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27435794
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:41 schreef m021 het volgende:
goede redenen om ja te zeggen
Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
pi_27436434
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27438064
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:22 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
Ik krijg meteen uitslag als ik jouw avatar zie, daar klaag ik toch ook niet over?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 21:52:48 #62
81237 releaze
best of both worlds
pi_27439728
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:

[..]

www.echtereferendumwijzer.nl
wat een pokketest was dat, die andere referendumwijzer vond ik beter. ik vond dit eerder een "test je kennis van de grondwet" test. Zucht.
pi_27442621
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet, stem niet. Laat het over aan de mensen die het wel denken te weten. Of het nou voor of tegen is.

Erg zielig dat 'jullie' tegenstanders stemmers proberen te trekken door mensen die er niet van afweten zo te proberen te pakken...

Alsof er een meerderheid voor het huidige europese situatie is....

Als je voor bent, stem je voor
Als je tegen bent, stem je tegen
Als je het niet weet heb je 3 keuzes:
- Stem Blanko
- Stem niet
- Ga als de wiedeweerga je inlezen!
pi_27442708
Tot slot: het is onzin te veronderstellen dat als je blanko zal stemmen, het door het parlement als voor-stem gezien wordt

De uitslag wordt geheel bekend gemaakt, dus ook de blanko stemmers. Mocht het parlement de blanko stemmers rekenen als voorstemmers, dan zal dat precies het zelfde zijn als mocht een meerderheid tegen zijn, toch de grondwet goed te keuren. Aangezien het geen bindend referendum is, kan het parlement (een partij) het referendum naast zich neer leggen (al dan niet met argumenten als 'Er zijn zoveel blanko stemmers, de nee-stemmers stemden toch alleen om de euro en niet om de grondwet' enzo) maar het is net zo duidelijk dat die partij zich verre van geliefd zal maken.
  zondag 29 mei 2005 @ 00:33:44 #65
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27442864
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
pi_27442884
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
pi_27442900
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
  zondag 29 mei 2005 @ 00:57:50 #68
103249 Juichtoon
Play dead!
pi_27443263
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:33 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
pi_27443319
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:57 schreef Juichtoon het volgende:

[..]

Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
Nee, er is wel een meerderheid

Een meerderheid is 50% +1 van de aantal geldige stemmen. Een blanco stem is het zelfde als een ongeldigde stem.

Dus er zal altijd een meerderheid zijn.
pi_27443605
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...

Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.

De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.

Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.

M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
  zondag 29 mei 2005 @ 01:47:06 #71
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27443822
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 17:33 schreef m021 het volgende:
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.
In de parabel wordt ook vergeten dat het publiek geheim is dat de verkoper drie jaar geleden 24 karaats ringen huis aan huis verkocht(maar daar nooit voor veroordeeld is) waarvan achteraf bleek dat ze van nepgoud waren gemaakt. Geloof je zo'n verkoper dan?

Overigens is de opkomst in principe niet meer van belang. Alleen PvdA en CDA zeggen hier op te letten (ik ga even uit van de betrouwbaarheid van de 2e kamer fracties ) en zij hebben samen een minderheid. De rest respecteert de uitslag hoedanook.
Wasserwunderland
pi_27445157
quote:
Op zondag 29 mei 2005 01:26 schreef LennyKravitz het volgende:
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...

Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.

De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.

Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.

M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
Klopt

Maar de meeste (iig pvda,d66,vvd,gl) partijen accepteren het zonder voorwaarde, dus ongeacht de opkomst.

En eigenlijk moet het wel erg vreemd lopen dat we niet boven die 30% (die door sommige genoemd wordt) komen.
pi_27445159
Je kunt ook gewoon niet gaan stemmen.
Als een dikke meerderheid van de bevolking nieteens de moeite neemt een aan die farce deel te nemen, is de boodschap stuk duidelijker en je bespaart kostbare tijd.
pi_27445697
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:34 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
Als je tegenstemt is Balkenende hier nog steeds hoor (en slaat hij een nog harder 'pleefiguur').
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:35 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
  maandag 30 mei 2005 @ 12:00:17 #75
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_27477582
Ik wil niet NIET stemmen, want het boeit me wel degelijk en ik heb er een mening over.

NEE zal voornamelijk worden geïnterpreteerd als onvrede over onze regering, en zo ontevreden ben ik helemaal niet (en eventuele onvrede heeft sowieso niets met dit referendum te maken). Bovendien ben ik wel voor een grondwet.

JA stemmen wil zeggen dat ik het met deze grondwet eens ben, maar dat is niet het geval.

Conclusie: ik stem BLANCO, ik denk (hoop) dat dat een ander signaal afgeeft dan NEE of NIET stemmen. Ik wil best, maar niet volgens de huidige opzet!

Een Europese Grondwet (of Verdrag, hoe je het ook noemt) lijkt me een goed idee, maar bepaalde onzin moet echt even anders dan nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')