abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27430536
Beste mensen die twijfelen of er maar niet uit kunnen komen enz... Je kan ook blanco stemmen.
Ikzelf wil graag mijn stem laten horen maar kan al weken lang niet beslissen of ik nu voor of tegen ben. Van de media word ik niet veel wijzer.

Ik heb het gevoel dat het ineens allemaal heel snel gaat, ik vind dat het rustiger moet verlopen zodat het volk meer tijd heeft de grondwet te begrijpen en misschien daardoor een betere beslissing kan nemen.
Als ik nee zou stemmen zou ik tegen de grondwet ben, wat ik opzich niet ben. Dus ik wil geen nee stemmen maar ook geen ja omdat misschien sommige punten in de grondwet beter bekeken moeten worden.
Daarom dacht ik ik ga blanco stemmen.

Ik hier wat research over gedaan en het is mogelijk. Het viel mij op dat niemand dit weet. Ik kom veel mensen tegen die nee gaan stemmen terwijl ze eigenlijk blanco denken.

Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar nee stem anders blanco, daarmee kun je aan de regering aangeven dat er nog te veel twijfel en is en dat het meer tijd nodig heeft.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_27430830
Je snapt hoe blanco-stemmen over het algemeen worden misbruikt?
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:02:53 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27430839
leg eens uit ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_27430871
Helemaal eens met de OP. Als je het niet weet, gewoon niet stemmen of blanco stemmen.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:05:47 #5
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27430898
Ik weet het niet, en heb me er niet goed genoeg in verdiept om een waardige stem uit te brengen, en stem daarom gewoon niet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:08:50 #6
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_27430955
Ik word er ook niet veel wijzer van...
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
pi_27430958
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef Klonk het volgende:
leg eens uit ?
Je bent niet voor of tegen,

Niet tegen is dus voor.

(natuurlijk kan je dat ook andersom stellen maar dat zullen jp & co niet doen)
pi_27430982
Dat weten die jonge pubertjes toch niet, die voor het eerst mogen stemmen
pi_27431003
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:09 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Niet tegen is dus voor.

Lijkt mij juist dat als je niet stemt dat je stem naar de meerderheid gaat. Met blanco stemmen weet je tenminste zeker dat er niks met je stem gedaan wordt.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:11:28 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_27431013
Blanco stemmen is onzin.
Die gaan linea recta de vuilnisbak in.

Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:15:05 #11
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_27431076
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 13:48 schreef wickie het volgende:
Ik heb het gevoel dat het ineens allemaal heel snel gaat, ik vind dat het rustiger moet verlopen zodat het volk meer tijd heeft de grondwet te begrijpen en misschien daardoor een betere beslissing kan nemen.
Volgens mij heb je genoeg tijd gehad om na te denken over je keuze... we wonen niet op de antillen waar alles relax is.
pi_27431110
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
precies
pi_27431119
blanco stemmen gaan niet linea recta de vuilnisbak in. Als ik nee stem ben ik definitief tegen en dat ben niet. Dus waarom zou ik dan nee stemmen.
Iedereen is zo zwart-wit.

Ik ben geen puber!! Ik heb al meerdere malen gestemd.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:21:25 #14
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_27431198
Was iedereen maar wat meer zwart-wit. Dan was er nu een hoop meer duidelijk geweest.
(niet té zwart-wit natuurlijk)
pi_27431214
Alles wat ik in de media zie of lees kan ik niet objectief noemen. Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).

Alleen de, 500 bladzijden tellende, grondwet lezen zou voor mijn gevoel de enigste manier zijn om een mening tussen ja en nee te vormen. Sorry maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad ik zit midden in mijn afstuderen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:25:05 #16
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27431252
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:09 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Niet tegen is dus voor.

Veel te simplistisch gesteld door jou.

Het gaat erom wat de partijen doen bij een bepaalde opkomst.

Indien een partij ALTIJD de uitkomst overneemt maakt het niet uit of je niet stemt of blanco stemt.

Indien een partij bij 50% opkomst de uitkomst overneemt kan een blanco ervoor zorgen dat de stemming OVER 50% komt waarbij dus de uitkomst overgenomen wordt.

Indien er 50%+ opkomst is en daarvan 75% tegen en 25% voor is wordt het voorstel niet aangenomen. Indien daarentegen 75% voor en 25% tegen is wordt het voorstel wel aangenomen.

Mocht de opkomst ONDER 50% komen vervalt een blanco stem maar iemand die NIET stemt stemt dan in lijn met de mening van de PARTIJEN. Je zorgt er namelijk voor door niet te komen dat de kans dat de opkomst onder de 50% blijft groter is dan wanneer je wel gaat. Aangezien 85% van de partijen voor zijn wil het zeggen dat niet stemmen een VOOR stem is.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_27431294
Ik heb de laatste keer Blanco gestemd, ik heb niemand kunnen vinden die mijn stem verdiende en ik wil toch gebruik maken van mijn stemrecht.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:30:10 #18
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_27431314
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:22 schreef wickie het volgende:
Alles wat ik in de media zie of lees kan ik niet objectief noemen. Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).

Alleen de, 500 bladzijden tellende, grondwet lezen zou voor mijn gevoel de enigste manier zijn om een mening tussen ja en nee te vormen. Sorry maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad ik zit midden in mijn afstuderen.
ben ik 100% met je eens. Maar ik heb een aantal enquetes gedaan en daar kwam uit dat ik 'nee' zou stemmen.

Zelfs die flut foldertjes van de regering die ontzettend veel geld hebben gekost zijn zo subjectief als de pest (richting de ja-kant).
Dit is natuurlijk best erg. Alle redenen om ja of nee te stemmen worden je door de neus geboord. En er zijn maar weinig sites/stichting (whatever) die niet ja en niet nee zijn.

Als je aan (voorbeeld) Geert Wilders vraagt waarom ik nee zou moeten stemmen, dan noemt ie alle nadelen van de grondwet op. Maar de voordelen laat ie achterwege. Dit geld ook voor de rest.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:39:00 #19
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27431430
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Tuurlijk niet, je geeft dan 1 groep het voordeel terwijl je het helemaal niet weet. Niet weten = niet stemmen.
pi_27431510
Bij twijfel stem je TEGEN en dus voor de handhaving van de huidige situatie. Blanco stemmen zal worden gebruikt door de 2eKamer als hun eigen voordeel om het er toch doorheen te drukken, want het is immers geen TEGEN stem.

Dat de poltiek je niet goed heeft voorgelicht IS HUN PROBLEEM. Het is niet de taak van de burger om 498 bladzijdes aan grondwet door te lezen. Dat is de taak van de volksvertegenwoordiger, die het ons vervolgens uitlegt. Ze negeren het feit dat er ook nadelen zijn en dat kan natuurlijk niet. Ze voeren propaganda met halve waarheden en het VOOR-kamp legt zelfs artikelen van de grondwet anders uit.

Dat kan natuurlijk niet! Zoiets valt niet te vertrouwen (zijn er soms toch teveel nadelen verborgen?). En daar gaat het om: vertrouwen. Je moet de politici kunnen vertrouwen om een grote verandering als een grondwet te accepteren. Dat vertrouwen hebben ze geschaadt met de euro (die discussie heeft er in feite wel mee te maken) en dat vertrouwen schaden ze weer met propaganda, oorlogsdreigingen etc.

Je mag daarom niet instemmen met een grondwet waar wij onze hele leven aan vastzitten en ook de generaties na ons. Ga straks jezelf niet verwijten dat je het maar weer heb laten gebeuren en kies voor voortzetting van de huidige situatie en dus tegen!

Een TEGEN-stem hoeft niet een stem tegen elke grondwet of Europa te zijn zoals een Balkenende je wilt doen geloven. Je zet er alleen de rem erop! Wat mij betreft mogen ze bij de kiezer terugkomen zodra ze hun fouten toegeven en eerlijk spel spelen als het volk overtuigd moet worden van het nut van een grondwet.
pi_27431519
Blanco stemmen zorgt voor opkrikken opkomstcijfers...
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:50:00 #22
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27431570
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:45 schreef Juichtoon het volgende:
Bij twijfel stem je TEGEN en dus voor de handhaving van de huidige situatie. Blanco stemmen zal worden gebruikt door de 2eKamer als hun eigen voordeel om het er toch doorheen te drukken, want het is immers geen TEGEN stem.
Nee... en ook geen VOOR stem....
pi_27431579
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:46 schreef LennyKravitz het volgende:
Blanco stemmen zorgt voor opkrikken opkomstcijfers...
Ja, maar als 48% tegen is, 45% voor en 7% blanco dan kan je op je vingers al natellen dat die grondwet doorgaat.

In Den Haag neemt men de kiezer alleen serieus als er een meerderheid is, dus 51%! En het CDA neemt zelfs pas genoegen met een meerderheid van 60%! Is er dus geen meerderheid door de blanco stemmen zullen ze het zelf voor ons gaan bepalen.
pi_27431605
quote:
Blanco stemmen is onzin.

idd.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:53:05 #25
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_27431622
staat er op die stemmachines een optie blanco? ik heb het nog nooit zien staan eigenlijk?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_27431933
quote:
Sterker nog: in sommige gevallen handhaaf je de huidige situatie juist als je VOOR stemt. Quote uit ander topic:
quote:
Onder de bestaande regels wordt dan het oude budget gehandhaafd, verhoogd met het gemiddelde groeipercentage van de afgelopen jaren. De Grondwet schrijft echter voor dat het oude budget wordt bevroren.
Oftewel, de nee-stemmers roepen dan wel dingen over 'teveel betalen', maar eigenlijk is dat een voor-argument:
als je VOOR stemt (en de grondwet wordt ingevoerd) voorkom je dat Nederland nog meer moet betalen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:13:35 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27431944
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:53 schreef -erwin- het volgende:
staat er op die stemmachines een optie blanco? ik heb het nog nooit zien staan eigenlijk?
Die knop staat dichtbij de rode stemknop.

Overigens, Wim-lex zit nog te twijfelen:
quote:
Willem-Alexander stemt niet mee

Van een verslaggever

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende verwacht niet dat kroonprins Willem-Alexander woensdag zal gaan stemmen bij het referendum over de Europese grondwet.

De prins moet boven de partijen staan. Als hij zou stemmen, zou dat blanco zijn. Maar omdat dit niet te controleren is, denkt de premier dat de prins woensdag niet naar de stembus gaat.

De prins zou bij algemene verkiezingen blanco willen stemmen om de democratie op zich te ondersteunen, maar omdat iedereen dan toch blijft gissen wat hij heeft ingevuld, doet hij dat maar niet.

Hij verscheurt zijn stemkaart altijd onmiddellijk, maar heeft dat bij de oproep voor het referendum niet gedaan. Dat leverde, ten onrechte, het gerucht op dat hij overwoog te gaan stemmen.

Hij neigt er echter zeer sterk naar om ook ditmaal niet van zijn kiesrecht gebruik te maken, zo heeft hij een dezer dagen aan derden laten doorschemeren.

Het Parool
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:15:57 #28
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27431979
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:53 schreef -erwin- het volgende:
Een foto:

Links van het display dus.
pi_27432037
Als je blanco stemt, gaat in ieder geval het opkomstcijfer omhoog. Dan wordt de uitslag dus serieuzer genomen door de tweede kamer. Dat is goed nieuws!
Het slechte nieuws is dat je dan de voor- of tegenstanders helpt om dus serieuzer genomen te worden, maar je weet niet wie je helpt. Je wil dus wel dat er iets gebeurt, maar je laat het van anderen afhangen wat er dan gebeurt.

Een alternatief is dus om
a). zelf een muntje op te gooien: kop is TEGEN, munt is VOOR.
b). je verdiept je enigszins in de materie en gaat op je gevoel af.
c). je vindt dat er niets van te snappen valt en je stemt TEGEN omdat je vind dat ze jou een onmogelijke opgave hebben voorgeschoteld.
d). niets van bovenstaande, want je wilt helemaal niemand helpen, ook het opkomstcijfer niet. je hebt helemaal geen zin in al dat gedoe en besluit om maar helemaal niet meer te gaan.

Misschien heb je wat aan deze tips?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:21:32 #30
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27432069
Een blanco stem verhoogt overigens wel het opkomstpercentage, en kan dus ook in het voordeel zijn van het nee-kamp omdat er bij een te lage opkomst door het parlement wordt ingestemd met de grondwet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:29:48 #31
81237 releaze
best of both worlds
pi_27432212
als iedereen die een stem wilt uitbrengen om te stangen nou ook voor blanco koos dan zal de uitslag van het referendum ook "eerlijker" zijn.

en wie weet, wellicht als de blanco stem overheerst dan zou dat wel een reden zijn om over 1½ jaar weer een referendum te houden. mijn proteststem inzake de grondwet is dat ze pas een maand, drie weken van te voren actie hebben ondernomen om de burger te informeren en het is zo verschrikkelijk onduidelijk! ze hadden voor zoiets belangrijks veel meer tijd moeten uittrekken.

maar ja, ik kan dan wel nee stemmen omdat ik de gang van zaken niet tof vond, maar dan stem ik alsnog niet over de inhoud van de grondwet, en heb ik daar dus niet mn stem over uitgesproken.

ik ga dus hoogstwaarschijnlijk blanco stemmen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:35:03 #32
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27432308
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:21 schreef Sidekick het volgende:
er bij een te lage opkomst door het parlement wordt ingestemd met de grondwet.
Dat moet ik nog zien. Hebben ze het lef en de arrogantie nog wel?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_27432347
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:19 schreef kenz het volgende:
c). je vindt dat er niets van te snappen valt en je stemt TEGEN omdat je vind dat ze jou een onmogelijke opgave hebben voorgeschoteld.
Daar gaat het referendum niet over. De vraag ik straks "ben je voor of tegen de Europese grondwet?", niet "vind je dat de regering je een onmogelijke opgave heeft voorgeschoteld?".

Stem over de grondwet, niet over de regering. Voor stemmen over de regering heb je in 2007 weer een kans.
pi_27432442
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:37 schreef m021 het volgende:

[..]

Daar gaat het referendum niet over. De vraag ik straks "ben je voor of tegen de Europese grondwet?", niet "vind je dat de regering je een onmogelijke opgave heeft voorgeschoteld?".

Stem over de grondwet, niet over de regering. Voor stemmen over de regering heb je in 2007 weer een kans.
Als je op deze keuze zo serieus reageert, waarom dan niet op de anderen? of vond je antwoord a) "kop of munt" wel een goede optie?
pi_27432474
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:29 schreef releaze het volgende:
als iedereen die een stem wilt uitbrengen om te stangen nou ook voor blanco koos dan zal de uitslag van het referendum ook "eerlijker" zijn.
Dit begrijp ik niet. Hoe stang je de regering door blanco te stemmen? Denk je dat ze daar wakker van liggen ofzo? Als iedereen blanco stemt, doen ze gewoon hun eigen zin. Wat is er nou aan om iemand zo te stangen, dat-ie gewoon zijn eigen gang kan gaan?

Overigens weet ik ook niet wat er eerlijker aan wordt.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:49:06 #36
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27432545
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:37 schreef m021 het volgende:

De regering heeft de zaak bar slecht uitgelegd en de reden is simpel: dit document is met argumenten niet te verdedigen. Dus hebben ze allerlei emotie over WO2 nodig, die volstrekt irrelevant is. Elk pro-argument begint met: "Zestig jaar geleden..."
pi_27432786
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:49 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De regering heeft de zaak bar slecht uitgelegd en de reden is simpel: dit document is met argumenten niet te verdedigen. Dus hebben ze allerlei emotie over WO2 nodig, die volstrekt irrelevant is. Elk pro-argument begint met: "Zestig jaar geleden..."
Precies! Dat is verdacht genoeg om de politiek niet te vertrouwen om goedkeuring te geven aan het honderden pagina's tellende document. Gewoon een uitstekende reden om NEE te stemmen.

Niet vertrouwen is niet doen, het gaat hier niet over Kamer-verkiezingen waar we na 4 jaar onze mening weer kunnen herzien. Hier zitten we voor ALTIJD aan vast!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:10:24 #38
81237 releaze
best of both worlds
pi_27432928
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 15:44 schreef kenz het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet. Hoe stang je de regering door blanco te stemmen? Denk je dat ze daar wakker van liggen ofzo? Als iedereen blanco stemt, doen ze gewoon hun eigen zin. Wat is er nou aan om iemand zo te stangen, dat-ie gewoon zijn eigen gang kan gaan?

Overigens weet ik ook niet wat er eerlijker aan wordt.
wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je wilt stangen je andere middelen moet zoeken en niet zoiets serieus als de grondwet daarvoor gebruiken omdat het een makkelijk middel is. stem dan blanco als je toch zo nodig moet protesteren(, is de blanco stemfunctie daar ook niet voor?) want anders zadel je heel europa op met je pestrijen, met je onvrede over de nederlandse aanpak. Bull, Zweden heeft he-le-maal niks te maken met hoe dit kabinet het nederlandse volk behandelt, dus waarom hen ook afstraffen??

de uitslag is dan eerlijker omdat het puurder is. puurder over de inhoud, niet het foeilelijke inpakpapier.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:16:05 #39
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433050
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:10 schreef releaze het volgende:
wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je wilt stangen je andere middelen moet zoeken en niet zoiets serieus als de grondwet daarvoor gebruiken omdat het een makkelijk middel is. stem dan blanco als je toch zo nodig moet protesteren(, is de blanco stemfunctie daar ook niet voor?) want anders zadel je heel europa op met je pestrijen, met je onvrede over de nederlandse aanpak. Bull, Zweden heeft he-le-maal niks te maken met hoe dit kabinet het nederlandse volk behandelt, dus waarom hen ook afstraffen??

de uitslag is dan eerlijker omdat het puurder is. puurder over de inhoud, niet het foeilelijke inpakpapier.
De Zweden willen juist graag dat wij tegenstemmen omdat hun regering geen referendum heeft uitgeschreven.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:20:59 #40
81237 releaze
best of both worlds
pi_27433137
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:03 schreef Juichtoon het volgende:

[..]

Precies! Dat is verdacht genoeg om de politiek niet te vertrouwen om goedkeuring te geven aan het honderden pagina's tellende document. Gewoon een uitstekende reden om NEE te stemmen.

Niet vertrouwen is niet doen, het gaat hier niet over Kamer-verkiezingen waar we na 4 jaar onze mening weer kunnen herzien. Hier zitten we voor ALTIJD aan vast!
sowieso kunnen we uit de eu stappen en dr zal vast en zeker een mogelijkheid zijn om wetsvoorstellen zoals die in de "grondwet" staan te verwerpen. Het is niet een partijplan, een begroting, een sociale koers die door een partij uitgestippeld wordt, het is een combinatie van verdragen waar nederland al lang lang geleden mee akkoord is gegaan, inclusief een aantal veranderingen die de gang van zaken binnen de EU in mijn optiek eerlijker zouden moeten maken, al is dat niet altijd in mijn voordeel. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel dingen al in de gang van zaken in nederland die niet in mijn voordeel zijn, niet alle 450miljoen inwoners uit europa of 16 miljoen uit nederland kunnen altijd hun zin krijgen.
maar goed, ik dwaal af.

ik vind persoonlijk wel dat deze "grondwet" te "uitgebreid" / groot is. Ze hadden kunnen beginnen met iets kleins, of desnoods alleen alle bestaande en geauthoriseerde verdragen in één document. Dan had je een "grondwetachtig" begin waarop we hadden kunnen voortborduren, kwaliteit over kwantiteit, zo'n soort idee.

Over de inhoud van de grondwet weet ik te weinig, dank je wel met de late voorlichting, over het pakketje eromheen weet ik dat ik verschrikkelijk ontevreden ben, in mijn hart en verstand weet ik dat ik een aanhangster ben van de EU, maar ja, inhoudelijk weet ik dus niet of dit het juiste document ervoor is, dus stem ik gewoon blanco.
pi_27433151
Wat er gebeurd is met de voorlichtingscampagne van de overheid vind ik echt diep triest.

Als je ervoor kiest om de bevolking te vragen wat zij vinden, in de vorm van een referendum, dan moet je het volk ook laten kiezen. Dat je het volk hierover duidelijkheid verschaft lijkt mij een logisch gevolg.

Maar dat je dan een campagne gaat voeren dat iedereen ja moet stemmen, vind ik onbegrijpelijk en ook ontoelaatbaar. Hou dan geen referendum, als je toch niet geinteresseerd bent in wat de bevolking wil!

Daarbij storen mij alle campagnes; van de CDA tot Wilders, en van VVD tot de SP.
Allemaal proberen zij de kiezer met drogredenen te bewegen om ja/nee te stemmen.

Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat mensen het moeilijk vinden om hun irritatie over deze gang van zaken los te laten bij het bepalen van hun keuze.
Het is niet goed, en dat beseffen de meesten ook wel, maar men heeft het er moeilijk mee.

Voor mij word het in ieder geval een nee-stem, daarbij mijn bedenkingen over de campagne buiten beschouwing gelaten!

Eergisteren stond er een meesterlijke column in de metro: link (pagina 10)
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:27:46 #42
81237 releaze
best of both worlds
pi_27433275
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De Zweden willen juist graag dat wij tegenstemmen omdat hun regering geen referendum heeft uitgeschreven.
Dat verandert mijn uitspraak niet. Als de zweden hun regering willen afstraffen omdat hun regering hun belangen slecht behandelt moeten ze niet bij "ons volk" gaan bedelen om een herkansing maar eerst hun regering. is dat niet wat al die eurosceptici zo vrezen? Dat een ander land wat te zeggen heeft over hun gang van zaken? Is dat niet wat er in zo'n geval wel een beetje gebeurt? Zolang het maar in het voordeel is, ja, dan is alles koek en ei. Maar can't have it all. Lusten en lasten moeten gedeeld worden, waar nederland profijt bij heeft heeft italie dat weer niet, en waar frankrijk profijt bij heeft heeft heeft zweden bijvoorbeeld weer niet. Geven en nemen, ik ben bereid dat te doen omdat het de enige reeele aanpak is, maar de meeste nederlanders weer niet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:32:19 #43
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433358
Waarom denk jij dat elke tegenstander tegen stemt om de regering af te straffen? Er zijn er zat die het document zelf waardeloos vinden, waaronder ik. Tegen de regering heb ik niet zo veel.
pi_27433370
Inderdaad een goede column!

pi_27433943
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:33 schreef Juichtoon het volgende:

[[url=http://img182.echo.cx/img182/9532/stofzuiger1kg.th.jpg]afbeelding][/URL]
Leuk! Parabels verduidelijken voor veel mensen een hoop.
Hoe maak je zoiets?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27434357
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:33 schreef Juichtoon het volgende:
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.

zaterdag 28 mei 2005 @ 17:56:53 #47
81237 releaze
best of both worlds
pi_27434785
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:32 schreef PJORourke het volgende:
Waarom denk jij dat elke tegenstander tegen stemt om de regering af te straffen? Er zijn er zat die het document zelf waardeloos vinden, waaronder ik. Tegen de regering heb ik niet zo veel.
waarom denk jij dat ik denk dat elke tegenstander tegenstem om de regering af te straffen?

Ik heb het specifiek over de stangers, die er jammergenoeg genoeg zijn. Dat zijn niet alle nee-stemmers.
pi_27434993
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 13:48 schreef wickie het volgende:
...verhaaltje...

Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar nee stem anders blanco, daarmee kun je aan de regering aangeven dat er nog te veel twijfel en is en dat het meer tijd nodig heeft.
Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar ja!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:11:40 #50
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27435115
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Wat een enorme bullshit!
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:13:33 #52
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27435157
Zo ken ik er nog een!

Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:13:56 #53
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_27435165
gewoon nee stemmen
pi_27435488
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:13 schreef ChillyWilly het volgende:
Zo ken ik er nog een!

Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
Alsof elke verandering altijd goed is
pi_27435586
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:
www. echtebevooroordeeldereferendumwijzer. nl
pi_27435657
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?

Tuurlijk ben ik voor grensoverschrijdende aanpak van ziektes en terrorisme, en vind ik dat dierenrechten beschermd moeten worden. Maar ben ik dan ook meteen voor de grondwet?!
Nee dus..

Als je tegen die dingen bent, dan ben je een onmens, en dus tegen de grondwet..
Kromme redenatie!

pi_27435711
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:38 schreef Siegfried het volgende:
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?
Nee, ik wilde alleen aangeven dat de naam 'echtereferendumwijzer' misleidend is, want dat ding is gemaakt door het nee-kamp en geeft in 99% van de gevallen een 'nee'-uitslag.
pi_27435773
Same geldt voor referendumwijzer.nl die gister is gebruikt voor de 'neutrale' uitzending van rtl4
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:46:52 #59
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27435794
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:41 schreef m021 het volgende:
goede redenen om ja te zeggen
Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
pi_27436434
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27438064
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:22 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
Ik krijg meteen uitslag als ik jouw avatar zie, daar klaag ik toch ook niet over?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 21:52:48 #62
81237 releaze
best of both worlds
pi_27439728
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:

[..]

www.echtereferendumwijzer.nl
wat een pokketest was dat, die andere referendumwijzer vond ik beter. ik vond dit eerder een "test je kennis van de grondwet" test. Zucht.
pi_27442621
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet, stem niet. Laat het over aan de mensen die het wel denken te weten. Of het nou voor of tegen is.

Erg zielig dat 'jullie' tegenstanders stemmers proberen te trekken door mensen die er niet van afweten zo te proberen te pakken...

Alsof er een meerderheid voor het huidige europese situatie is....

Als je voor bent, stem je voor
Als je tegen bent, stem je tegen
Als je het niet weet heb je 3 keuzes:
- Stem Blanko
- Stem niet
- Ga als de wiedeweerga je inlezen!
pi_27442708
Tot slot: het is onzin te veronderstellen dat als je blanko zal stemmen, het door het parlement als voor-stem gezien wordt

De uitslag wordt geheel bekend gemaakt, dus ook de blanko stemmers. Mocht het parlement de blanko stemmers rekenen als voorstemmers, dan zal dat precies het zelfde zijn als mocht een meerderheid tegen zijn, toch de grondwet goed te keuren. Aangezien het geen bindend referendum is, kan het parlement (een partij) het referendum naast zich neer leggen (al dan niet met argumenten als 'Er zijn zoveel blanko stemmers, de nee-stemmers stemden toch alleen om de euro en niet om de grondwet' enzo) maar het is net zo duidelijk dat die partij zich verre van geliefd zal maken.
  zondag 29 mei 2005 @ 00:33:44 #65
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27442864
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
pi_27442884
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
pi_27442900
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
  zondag 29 mei 2005 @ 00:57:50 #68
103249 Juichtoon
Play dead!
pi_27443263
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:33 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
pi_27443319
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:57 schreef Juichtoon het volgende:

[..]

Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
Nee, er is wel een meerderheid

Een meerderheid is 50% +1 van de aantal geldige stemmen. Een blanco stem is het zelfde als een ongeldigde stem.

Dus er zal altijd een meerderheid zijn.
pi_27443605
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...

Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.

De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.

Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.

M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
  zondag 29 mei 2005 @ 01:47:06 #71
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27443822
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 17:33 schreef m021 het volgende:
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.
In de parabel wordt ook vergeten dat het publiek geheim is dat de verkoper drie jaar geleden 24 karaats ringen huis aan huis verkocht(maar daar nooit voor veroordeeld is) waarvan achteraf bleek dat ze van nepgoud waren gemaakt. Geloof je zo'n verkoper dan?

Overigens is de opkomst in principe niet meer van belang. Alleen PvdA en CDA zeggen hier op te letten (ik ga even uit van de betrouwbaarheid van de 2e kamer fracties ) en zij hebben samen een minderheid. De rest respecteert de uitslag hoedanook.
Wasserwunderland
pi_27445157
quote:
Op zondag 29 mei 2005 01:26 schreef LennyKravitz het volgende:

Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.

De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.

Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.

M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
Klopt

Maar de meeste (iig pvda,d66,vvd,gl) partijen accepteren het zonder voorwaarde, dus ongeacht de opkomst.

En eigenlijk moet het wel erg vreemd lopen dat we niet boven die 30% (die door sommige genoemd wordt) komen.
pi_27445159
Je kunt ook gewoon niet gaan stemmen.
Als een dikke meerderheid van de bevolking nieteens de moeite neemt een aan die farce deel te nemen, is de boodschap stuk duidelijker en je bespaart kostbare tijd.
pi_27445697
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:34 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
Als je tegenstemt is Balkenende hier nog steeds hoor (en slaat hij een nog harder 'pleefiguur').
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:35 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
  maandag 30 mei 2005 @ 12:00:17 #75
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_27477582
Ik wil niet NIET stemmen, want het boeit me wel degelijk en ik heb er een mening over.

NEE zal voornamelijk worden geïnterpreteerd als onvrede over onze regering, en zo ontevreden ben ik helemaal niet (en eventuele onvrede heeft sowieso niets met dit referendum te maken). Bovendien ben ik wel voor een grondwet.

JA stemmen wil zeggen dat ik het met deze grondwet eens ben, maar dat is niet het geval.

Conclusie: ik stem BLANCO, ik denk (hoop) dat dat een ander signaal afgeeft dan NEE of NIET stemmen. Ik wil best, maar niet volgens de huidige opzet!

Een Europese Grondwet (of Verdrag, hoe je het ook noemt) lijkt me een goed idee, maar bepaalde onzin moet echt even anders dan nu.
  maandag 30 mei 2005 @ 12:03:36 #76
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_27477678
En zoals ik hier net aangaf, alleen JA/NEE is te beperkt want ik kan nu geen onderscheid maken tussen "ik wil best een grondwet, maar niet deze" en "NEE ik wil GEEN grondwet, of NEE de huidige regering is kut, of de gulden moet terug" etc.

Wat betreft hoe ze mijn stem zullen interpreteren, ik wil gewoon een bepaalde boodschap overbrengen. En ik denk dat die met BLANCO beter aankomt dan als ik NEE stem.
pi_27493929
[QOUTE]

De Europese grondwet:

Inleiding:
Wij hebben het onderwerp de Europese grondwet gekozen, omdat het actueel is.
Het sociale probleem van die onderwerp is: In juni wordt er een referendum gehouden in Nederland en de meeste mensen weten er eigenlijk maar weinig van. Als de Europese grondwet ingevoerd wordt, brengt dat veel veranderingen met zich mee en dus is het belangrijk dat men goed geïnformeerd is.
Het politieke probleem bij dit onderwerp is: politici zullen zich de komende tijd veel en veel meer bezig houden met deze kwestie. Voor en tegenargumenten zullen om je oren vliegen. Het zal een soort strijd worden in de politiek, tussen verschillende partijen, waar de burger in mag meebeslissen.
Wij wisten er ook niet veel van en vonden dat dus een goede reden om ons er nog eens wat extra in te verdiepen.

Wij hebben de volgende drie artikelen gekozen:
-Hoofdpunten van de Europese Grondwet
-Grondwet versterkt Nederland
-Site SP

Samenvattingen van de artikelen:
Hoofdpunten uit de Europese grondwet:
Bron: www.grondweteuropa.nl
- De grondwet moet de kloof tussen de burger en de Europese instellingen verkleinen.
- Na de uitbreiding met tien nieuwe lidstaten moet Europa als nog goed functioneren.
- Versterking van de positie van de Europese Unie in de wereld.
- Er komt een Europese minister van buitenlandse zaken.
- Bevordering van de misdaadbestrijding

Grondwet versterkt Nederland:
Bron: www.minbuza.nl (site van het ministerie van buitenlandse zaken) Volkskrant 22 februari 2005
Staatssecretaris van Europese zaken: Atzo Nicolai
Spanje heeft voor de grondwet gestemd. De grondwet is een stap vooruit voor Europa en ook voor Nederland. De economie zal profiteren van de grondwet omdat wij een middelgroot strategisch gelegen land zijn en wij dus baat hebben bij een sterk en goed georganiseerd Europa. De grondwet heeft geen invloed op de Nederlandse identiteit omdat de Nederlandse grondwet ook blijft bestaan en Nederland mag zelf beslissen over de nationale zaken. De grondwet versterkt de rol van de eerste en de tweede kamer omdat de nationale parlementen meer macht krijgen om Brussel te controleren. Verzinsels en onware geruchten over de EU en de Europese grondwet moeten uit de weg geholpen worden. De politie diensten gaan meer samenwerken zodat terrorisme en andere misdaad beter aangepakt en gecontroleerd kan worden. De EU wordt transparanter omdat meer documenten openbaar worden.

Informatie op de site van de SP:
De SP is tegen, door de volgende volgens hen negatieve punten van de grondwet:
-We hebben geen behoefte aan een Europese superstaat
- De centrale doelstelling is ‘een interne markt waar de mededinging vrij en onvervalst is.’ Zoals vastgelegd in artikel 3 van het verdrag, zonder daarbij onderscheid te maken tussen de publieke en private sector.
- De Europese grondwet verplicht ons, om meer marktwerking toe te laten in de zorg en het onderwijs.
- Marktbelangen gaan boven milieubelangen.
- De Europese grondwet ontneemt nationale en lokale overheden het recht zelf te bepalen hoe ze hun openbare diensten willen regelen.
- Artikel 1-41 verplicht lidstaten om hun militaire capaciteiten te versterken, om een duur Europees leger te legitimeren.
- Door de grondwet zal Europa nog minder democratisch worden. Er zal nog meer in Brussel
besloten worden en de politiek zal dus nog verder van de burger af komen te staan.
-De Grondwet voorziet wel in de mogelijkheid voor burgers om een petitie aan te bieden, maar de Europese Commissie hoeft hier niets mee te doen en kan deze zonder moeite naast zich neer leggen.
-Het traditionele bestuursmodel van de EU, met daarin een sterke rol van Raad en voorzitterschap, zonder goede mogelijkheden om die te corrigeren langs de weg van de parlementaire democratie, staat niet ter discussie.

De optieken:

De politiek-juridische optiek:
Het gaat dus om de Europese grondwet. Hierbij zijn eigenlijk alle Europeanen betrokken. In juni is er een referendum in Nederland. Echter de regering moet beslissen of Nederland instemt met de grondwet en ze kunnen de uitslag van het referendum ook gewoon naast zich neer leggen.

Een aantal stellingen, plus ontwrichtingen:
De Europese grondwet ontneemt nationale en lokale overheden het recht zelf te bepalen hoe ze hun openbare diensten willen regelen.
-In de grondwet gaat het om de diensten van ‘industriële, commerciële, en ambachtelijke aard’ en om de ‘vrij beroepen’. Het is dus niet zo dat publieke diensten moeten worden geregeld door de vrije markt.
De sociaal economische optiek:

Artikel |-41 verplicht lidstaten om hun militaire capaciteiten te versterken, om een duur Europees leger te legitimeren.
- De SP spreekt slecht over de gebrekkige samenwerking tijdens de Irak-crisis en nu wijzen ze een voorstel af dat gericht is op een betere samenwerking tussen de lidstaten. Dat klinkt ons wat tegenstrijdig in de horen. Wij denken dat een gezamenlijk leger voor meer duidelijkheid zorgt en dat zo terrorisme beter aangepakt kan worden.
De centrale doelstelling is ‘een interne markt waar de mededinging vrij en onvervalst is.’ Zoals vastgelegd in artikel 3 van het verdrag, zonder daarbij onderscheid te maken tussen de publieke en private sector.

De EU gaat zich voornamelijk richten op de defensie sector. Zo wordt BV Europa een militaircomplex met een eigen leger dat vroeg of laat ook daadwerkelijk zal worden ingezet.
- Door een algemeen leger kan er veel geld worden bespaard. In de grondwet staat ook dat dit leger alleen zal worden ingezet buiten de Europese Unie, voor vredeshandhaving, conflictpreventie en het versterken van de internationale veiligheid en in overeenstemming met de principes van het Handvest van de VN. Dus het zal niet echt voor verkeerde doeleinden worden gebruikt.

Door de grondwet zal Europa nog minder democratisch worden. Er zal nog meer in Brussel
besloten worden en de politiek zal dus nog verder van de burger af komen te staan.
- Dit is niet helemaal waar omdat het Europees parlement meer te zeggen krijgt op wel 80 beleidsterreinen. Burgers kunnen ook de Europese Commissie verzoeken voorstellen te doen die passen binnen het kader van de Europese grondwet. De nationale parlementen krijgen meer macht omdat als 1/3 van deze parlementen vindt dat de Europese Commissie buiten haar boekje gaat. De Europese Commissie moet dan met een nieuw voorstel komen. Eigenlijk wordt de EU na de invoering van de Europese grondwet dus alleen maar democratischer.

De Grondwet voorziet weliswaar in de mogelijkheid voor burgers om een petitie aan te bieden, maar de Europese Commissie hoeft hier niets mee te doen en kan deze zonder moeite naast zich neer leggen.
- Theoretisch gezien kan die inderdaad, maar gezien de enorme publiciteit die een dergelijke actie op zal roepen lijkt het dat het in de praktijk wel heel raar moet lopen wil de Commissie een dergelijk verzoek naast zich neer leggen.

Het handvest heeft geen meerwaarde omdat alle individuele rechten van de burger die als nieuw worden voorgedaan, al vast stonden in andere verdragen.
- Het handvest heeft wel degelijk meerwaarde voor de burgers, omdat zij nu de mogelijkheid hebben om individueel naar het Europese Hof te stappen.

Het traditionele bestuurd model van de EU, met daarin een sterke rol van Raad en voorzitterschap, zonder goede mogelijkheden om die te corrigeren langs de weg van de parlementaire democratie, staat niet ter discussie.
- De positie van de Commissie wordt versterkt zij krijgen initiatiefrecht. De raad kan alleen nog met unanimiteit afwijken van een voorstel van de Commissie. Wat natuurlijk nog niet perfect is, maar wel beter dan hoe het nu is.

De sociaal-economische optiek:
Het is de bedoeling dat er in dit nieuwe systeem minder geld verloren gaat aan de bureaucratie. Er wordt verwacht dat Nederland er op vooruit gaat omdat de handel met het buitenland soepeler wordt.

Een aantal stellingen, plus ontwrichtingen:
De Europese grondwet verplicht ons, om meer marktwerking toe te laten in de zorg en het onderwijs.
- Dit is simpelweg niet waar, want in artikel |||-278 staat dat de lidstaten zelf volledig hun eigen gezondheidsbeleid bepalen. In artikel |||-283 staat dat onderwijs zaak is van de lidstaten zelf. Dit argument van de SP is dus op niets gebaseerd.

Marktbelangen gaan boven milieubelangen.
-Dit is niet echt ergens op gebaseerd. De EU gaat namelijk over de markt- en de milieubelangen, er staat nergens dat de markt- boven de milieubelangen gaan.

De centrale doelstelling is ‘een interne markt waar de mededinging vrij en onvervalst is.’ Zoals vastgelegd in artikel 3 van het verdrag, zonder daarbij onderscheid te maken tussen de publieke en private sector.
- Ook dit is niet waar. Dit is inderdaad een van de doelstellingen van de Europese grondwet, maar wie zegt dat dit de centrale doelstelling is? In artikel 3 staan veel doelstellingen en volgens ons is de hoofddoelstelling: ‘het bevorderen van de vrede, haar waarden en het welzijn van haar volkeren’. Verder zijn er ook nog doelstellingen als ‘duurzame ontwikkeling, een sociale markteconomie die gericht is op volledige werkgelegenheid en op de kwaliteit van het milieu, strijd tegen sociale uitsluiting en discriminatie, sociale rechtvaardigheid en bescherming, gelijkheid van man en vrouw, solidariteit tussen de generaties en uitbanning van de armoede.’ De SP noemt deze helemaal niet en het lijkt ons ook sterk dat de SP hier tegen is.

De sociaal-culturele optiek:
Veel mensen zijn bang dat we met deze nieuwe grondwet de Nederlandse identiteit verliezen. Ze zijn bijvoorbeeld bang voor veranderingen in ons drugs- en euthanasiebeleid. Dit is echter nergens voor nodig omdat Nederland hier het laatste woord over houdt.

Een stelling, plus ontwrichting:
We hebben geen behoefte aan een Europese superstaat.
-Dit is geen goed argument omdat de grondwet niets zal veranderen aan de huidige verdragen waar de Europese Unie opgebaseerd is. Als je zegt dat het na de grondwet een Europese superstaat is, dan zou je het nu ook al zo moeten noemen. De grondwet kan die ‘superstaat’ of terwijl Europa alleen maar democratischer, transparanter en effectiever maken.

De vergelijkende optiek:
Spanje heeft al ‘ja’ gezegd tegen de Europese grondwet. Hoe meer landen er mee doen hoe groter het succes is. Wij vinden dan ook dat ons land het voorbeeld van Spanje moet volgen en dat wij dus ook ‘ja’ moeten zeggen tegen de grondwet.
Omdat er een minister van buitenlandse zaken komt in Europa, geeft dit meer duidelijkheid aan de buitenwereld. Zo valt er ook beter te concurreren met Amerika, omdat we net als Amerika meer een eenheid vormen. Echter het zal niet zo worden als in Amerika omdat Europa toch bestaat uit een eenheid van onafhankelijke landen.

Conclusie:
Wij vinden dat de grondwet aangenomen moet worden om de verschillende redenen: Wij vinden het belangrijk dat de burgers veel meer invloed krijgen op de Europese Unie en zo het systeem dus democratischer wordt. Door Europa, kan Nederland economisch beter worden en daardoor beter concurreren met o.a. Amerika. Door de grondwet worden de verschillende wetten in verschillende landen meer gelijk. Zo ontstaat er meer gelijkheid en dat is een kenmerk van de democratie. De bestrijding van de criminaliteit en het terrorisme krijgen meer kans, zodat het hier ook veiliger wordt. De grondwet heeft geen invloed op de Nederlandse identiteit omdat de EU zich niet met deze zaken mag bemoeien. Wij zien dus veel meer voordelen dan nadelen aan de Europese grondwet

Stellingen:
- De Europese grondwet moet aangenomen worden.
- Een ‘ja’ tegen de grondwet betekent een sterker Nederland.
[/QOUTE]
  maandag 30 mei 2005 @ 22:22:26 #78
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_27495854
quote:
Blanco stemmen is onzin.

Da's dus onzin:

nee = handhaving van de huidige, logge status quo met regelgeving en opbouw die verouderd is, toen de communicatie (internet), media, gemak van transport nog op zo'n 12 landen gericht was.

ja = implementatie van veranderingen zodat Europa als geheel, met behoud van de nationale individuele identiteiten, beter gaat functioneren.

Als je hier niet uit kunt kiezen, moet je blanco stemmen. Niet nee, en niet ja. Je stem wordt dan WEL meegenomen in de opkomsttelling, wat heel belangrijk is. Een hoge opkomst wordt beschouwd als een grotere stem van het volk.

Ik stem ja woensdag.
Confidence through competence
pi_27499245
ik ben blij dat ik medestanders heb in mijn blanco stem.
waar ik nogal chaggerijnig van word is dat deze optie gewoon echt niet genoemd wordt in de media. Zo veel mensen weten het niet.
al de hele week hoop ik geinterviewd te worden op straat zodat ik kon zeggen dat blanco ook een optie is, maar jammergenoeg is dat niet gelukt.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 00:26:03 #80
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27500076
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:29 schreef marleenhoofd- het volgende:
[QOUTE]
lan stuk

De Europese grondwet:
Ik vind dit een redelijk onderbouwd stuk. In objectieve zin snijdt een aantal punten hout. Echter, ondanks het feit dat steeds wordt benadrukt dat emotionele argumenten niet mee mogen spelen, is het wel degelijk geeigend om dit te doen. Het gaat om vertrouwen. Zo noemt de schrijver dat milieu en economische belangen naast elkaar staan. Dat was in de Lissabon agenda ook al zo: toch won bij economische tegenspoed de economie het van sociale en milieu factoren. Er wordt benadrukt dat liberalisering van diensten niet per se hoeft. Toch is dat gebeurd bij OV (een drama) en telecom (dat ging dan wel weer goed). Is het geloofwaardig dat schrijvers van de grondwet een sociaal europa voor ogen hebben, als het woord bank zes maal vaker voorkomt dan mens of sociaal?
Wasserwunderland
pi_27500500
quote:
Op maandag 30 mei 2005 23:56 schreef wickie het volgende:
ik ben blij dat ik medestanders heb in mijn blanco stem.
waar ik nogal chaggerijnig van word is dat deze optie gewoon echt niet genoemd wordt in de media. Zo veel mensen weten het niet.
Ja precies, er zijn 4 opties namelijk ja, nee, blanco en niet stemmen, maar de meesten lijken te denken dat die laatste twee op hetzelfde neer komen (wat natuurlijk niet het geval is).

Verder weet ik het eigenlijk best, maar wat ik wil komt noch met ja, noch met nee overeen, en nog het meeste met blanco.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_27501204
Kwoot TS: Denk goed na wat je stemt, stem niet zomaar nee stem anders blanco, daarmee kun je aan de regering aangeven dat er nog te veel twijfel en is en dat het meer tijd nodig heeft.

Dit geef je aan door NEE te stemmen en niet te doen alsof en dan maar blanco te stemmen! (held...)
pi_27501353
Ga toch is nee stemmen figuur,elite politiek we schuiven het wel door je strot.
pi_27506823
Waarom ik blanco stem? Omdat ik van mening ben dat ons helemaal niet gevraagd moet worden wat we er van vinden. Daarvoor is de politiek, en ben je het niet eens met de politiek? Dan is een ieder vrij in Nederland om een politiek partij te beginnen of zich bij een bestaande partij aan te sluiten en er zo voor te zorgen dat het beleid anders wordt.

De meeste mensen in Nederland zijn niet in staat om de grondwet door te lezen en deze dan ook zo te begrijpen als is bedoeld (voorbeeld; er staat wel degelijk in dat stierenvechten mag, stierenvechten wordt gezien als cultureel erfgoed en dus zal dit dierenleed niet verboden worden en daarnaast als je op Fok! alleen al eens kijkt hoeveel mensen tegen zijn puur en alleen om een protest-stem ivm Turkije en de Euro te laten horen). Hierdoor krijg je een vertekend beeld van de uitslag wat er toe zal leiden dat er conclusies worden getrokken die niet juist zijn en waar we vervolgens door politiek Den Haag mee rond de oren worden geslagen.
pi_27507694
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:45 schreef Juichtoon het volgende:
Dat de poltiek je niet goed heeft voorgelicht IS HUN PROBLEEM.
Mee eens.
quote:
Het is niet de taak van de burger om 498 bladzijdes aan grondwet door te lezen. Dat is de taak van de volksvertegenwoordiger, die het ons vervolgens uitlegt.
Grote onzin.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:45:03 #86
55709 Stereotomy
pi_27509819
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 11:37 schreef nikk het volgende:

[..]

Mee eens.
[..]

Grote onzin.
Dus jij houdt ook regelmatig bij welke wetsvoorstellen er worden ingediend in Brussel? Of in Den Haag?

Jij hebt een studie van 4 jaar rechten erop zitten en wetten doorpluizen is jouw grote hobby?

Het verdrag tot samenstelling van een grondwet is een fundament voor de EU. Niet voor een apart land. En is derhalve complexer dan een "normale" grondwet voor een land. Nu is die van Nederland ook niet op 1 A4'tje op te schrijven, en wetten, rechten en al dat soort legislatie is nu eenmaal zo complex. Zeur niet zo als je niet door de eerste bladzijde heenkomt, en dus maar nee stemt, en doe gewoon waar je wel goed in bent.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:49:15 #87
3904 Koos Voos
teringhond
pi_27509938
blanko stemmers zijn mietjes
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:53:11 #88
55709 Stereotomy
pi_27510054
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 12:49 schreef Koos Voos het volgende:
blanko stemmers zijn mietjes
Typisch een uitspraak van het Nee-kamp.

Als ze het niet in JA of NEE kunnen vinden, dan moeten ze blanco stemmen en niet thuis blijven zitten.
pi_27521681
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 12:53 schreef Stereotomy het volgende:
Typisch een uitspraak van het Nee-kamp.
En niet zomaar een nee-kamper, eentje die overal juicht dat 'nee' gaat winnen maar nog geen zinnig argument genoemd heeft.
pi_27523497
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 00:26 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik vind dit een redelijk onderbouwd stuk. In objectieve zin snijdt een aantal punten hout. Echter, ondanks het feit dat steeds wordt benadrukt dat emotionele argumenten niet mee mogen spelen, is het wel degelijk geeigend om dit te doen. Het gaat om vertrouwen. Zo noemt de schrijver dat milieu en economische belangen naast elkaar staan. Dat was in de Lissabon agenda ook al zo: toch won bij economische tegenspoed de economie het van sociale en milieu factoren. Er wordt benadrukt dat liberalisering van diensten niet per se hoeft. Toch is dat gebeurd bij OV (een drama) en telecom (dat ging dan wel weer goed). Is het geloofwaardig dat schrijvers van de grondwet een sociaal europa voor ogen hebben, als het woord bank zes maal vaker voorkomt dan mens of sociaal?
danku, voor t complimen t.. ik heb t zelf geschreven voor school.. ik ben het met u eens dat europa misschien wat te liberaal is, maar zou het dat niet worden zonder die grondwet? van onze eigen regering kan ik nou ook weer niet zeggen dat die sociaalheid uitstralen
  dinsdag 31 mei 2005 @ 20:39:04 #91
121290 Wie_zal_het_weten
Uitzonderlijk geval
pi_27524239
Er zijn toch mensen die beweren de grondwet nooit te gaan lezen en toch nee gaan stemmen.
De reden is dan ''waarom zou je ja stemmen voor iets waar je niets over weet''.
Oplossing==> STEM BLANCO!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 20:57:23 #92
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_27524756
quote:
Op zondag 29 mei 2005 01:26 schreef LennyKravitz het volgende:

Een blanco stem is voor de wet gelijk aan een ongeldige stem (vroegâh, toen er nog stembiljetten werden gebruikt, kon je ook meerdere hokjes aankruisen, dit was een ongeldige stem). Bij "echte" verkiezingen wordt voor het bepalen van de kiesdeler het aantal geldige stemmen gebruikt. Ik zie niet in waarom dat bij het bepalen van de uitslag van het referendum niet zou worden gedaan.

Dan krijg je dus:

Aantal kiesgerechtigden: 100

Aantal uitgebrachte stemmen 60 (opkomst 60,0%)

Blanco/ongeldig: 5

Geldig: 55

Voor: 30 (54,5%) 30/55e

Tegen: 25 (45,5%) 25/55e
quote:
Het is een raadplegend (of raadgevend, ik haal die twee altijd door elkaar) referendum. Er is een opkomsteis van 30% gesteld om er een geldig advies richting het parlement van te maken. Bijna alle partijen hebben echter gezegd het resultaat over te nemen, zonder opkomsteis, waarmee het de facto een bindend referendum zonder opkomsteis is geworden.
pi_27526571
Iemand eigenlijk een idee hoeveel blanko's er in frankrijk uitgebracht werden?
pi_27526895
Waarom zijn de PvdA en GroenLinks voor?
pi_27529873
Hoe kan iemand nu weten wat te stemmen?
Ik weet het niet en zou, net als anderen op dit forum, graag eerst de grondwet doorlezen, of uitgelegd krijgen, ook wat de gevolgen zijn en veranderingen met huidige regeling (wie weet dat nu?).
Maar ja, zo blijkt dat inderdaad niet te werken.
Begin me een beetje te realiseren wat het moet zijn in een totalitaire staat te leven, NIEMAND is te vertrouwen en iedereen handelt vanuit eigen belang.
Daar lijkt het sterk op.

Dacht twee weken geleden NEE te stemmen, wegens het-niet-eens-zijn met bepaalde 'grondwets'artikelen die kant noch wal slaan. Het hele begrip 'grondwet' al, dat is het toch niet??

Dacht afgelopen twee dagen JA te stemmen, want ja, moet je nu de vooruitgang blokkeren? We horen nu eenmaal bij de EU, je moet mee! Maar zodra JP cum suis dogretoriek van stal haalden begon ik te twijfelen....daar klopt iets niet....zoals gebruikelijk....

Dus blijft over: BLANCO!

Maar misschien word ik morgen wel weer heel anders wakker...
Argh!
Waardeloos zo'n referendum, wara hebben we nu een regering voor?????

[ Bericht 0% gewijzigd door MissMenita op 31-05-2005 23:35:38 (spelfouten...) ]
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:38:52 #96
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27530053
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:06 schreef SlimShady het volgende:
Omdat ze de grondwet gelezen hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat het beter is voor Europa en Nederland dan de huidige situatie!

Het zegt toch al genoeg dat 85% van de tweede kamer voor de grondwet is? En dat de enige tegenstanders zich aan het rechtse en linkse uiteinde bevinden?

Wat ik niet snap is dat men stemt voor een volksvertegenwoordiging, en nu massaal hun advies negeren. Krijgen SP, CU, Wilders en LPF bij de volgende verkiezingen ook de meerderheid van de kamer in handen? Dat zou wat zijn
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:41:13 #97
45281 Priapus
Enorme Lul
pi_27530142
Een blanco-stem geldt als een uitgebrachte stem.
SIM-PEL
In verband met Europa: "Nun! Volk steh auf und Sturm brich los!"
Die Fahne hoch! Die reihen fest geschlossen
Op socialisten! Sluit de rijen! Het Rode Vaandel volgen wij!
pi_27530190
En vooral LPF en een beetje SP zijn gewoon tegen om tegen te zijn. Als ze voor zijn, dan is het ook niet leuk meer, hoe kunnen ze dan nog een beetje aandacht krijgen (lpf krijg nu toch ook al nauwelijks). En SP is overal zowat op tegen... Dus ze moeten wel...
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:57:20 #99
97934 ASroma
Flamboyant
pi_27530619
blanco stemmen worden bij de winnende "ja" of "nee" opgetelt, niet doen dus! kun je beter het referendum massaal boycotten dan wordt het ongeldig verklaard
  woensdag 1 juni 2005 @ 00:32:01 #100
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_27531419
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:06 schreef SlimShady het volgende:
Ik vond beide partijen een beetje blijven hangen bij het argument dat een "NEE" stem een stem tegen Europa is! Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  woensdag 1 juni 2005 @ 01:59:49 #101
67531 LG_Konjo
gladiator!
pi_27532578
Ik was nieuwsgierig naar wat een blanco stem nu echt inhield na wat tegenstrijdige berichten.
hier kan je wat meer lezen
http://www.stelling.nl/kleintje/actueel/UYUZ1087759450.html

Ronduit vreemd dus dat een blanco stem in nederland nog steeds gelijk staat aan een ongeldige stem, maar wel de boodschap van het niet willen kiezen van een kant uitdraagt.
pi_27534559
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:57 schreef ASroma het volgende:
blanco stemmen worden bij de winnende "ja" of "nee" opgetelt
Helemaal niet!

Als er 8 miljoen kiesgerechtigden zijn waarvan er 2.2 miljoen "ja" stemmen en 2.8 miljoen "nee" is er een nee-meerderheid van 56%.

Maar als er van de 3 miljoen mensen die niet hebben gestemd honderdduizend blanco gaan stemmen, is er nog maar een 54.9% nee-meerderheid (en 43.1% ja, en 2% blanco). Die blanco stemmen worden absoluut niet bij het nee-percentage opgeteld!
pi_27534862
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:14 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Helemaal niet!

Als er 8 miljoen kiesgerechtigden zijn waarvan er 2.2 miljoen "ja" stemmen en 2.8 miljoen "nee" is er een nee-meerderheid van 56%.

Maar als er van de 3 miljoen mensen die niet hebben gestemd honderdduizend blanco gaan stemmen, is er nog maar een 54.9% nee-meerderheid (en 43.1% ja, en 2% blanco). Die blanco stemmen worden absoluut niet bij het nee-percentage opgeteld!
betekent dat niemand van de Franse bevolking blanco heeft gestemd?
deze vraag boeit eigenlijk niet. NL moet vandaag stemmen, daar gaat het om.
pi_27535025
Al de mensen die eerst nee wilden stemmen en dan naar ja overgaan kunnen beter blanco stemmen. Ik blijf bij mijn NEE

Verder vind ik het ook gemeen, het wordt geen Ja of Nee stemmen. Maar voor of tegen stemmen. Dit zullen (denk ik) veel ouderen in de war maken..
pi_27535568
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 01:59 schreef LG_Konjo het volgende:
...

Ronduit vreemd dus dat een blanco stem in nederland nog steeds gelijk staat aan een ongeldige stem, maar wel de boodschap van het niet willen kiezen van een kant uitdraagt.
Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
WHAAH! Grote frustratie, dat kan toch niet?
Je hebt toch recht op 'geen mening'?
Omdat deze zaak te ingewikkeld is?
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?

pi_27535618
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:

[..]

Ja, inderdaad en ronduit NOG VREEMDER dat het helemaal niet duidelijk is hoe blanco te stemmen!!
Ik heb net in A'dam gestemd en daar KAN HET DUS NIET, tenminste, er is alleen een hokje VOOR of TEGEN en een rood potlood! Argh, paniek in het stemhokje!
Ik heb even overwogen een extra 'blanco' hokje bij te tekenen, maar denk niet dat dat het stembiljet geldiger maakt.
Niets invullen dan maar? Maar ja, dan zie ik het al voor me vanavond bij de telling: 'Oh, deze is vergeten een hokje in te vullen!' en HOPPA, zo de vuilnisbak in!
Omdat het niet duidelijk is wat de voordelen van JA zijn en de nadelen van NEE?!
Omdat je je stemrecht wilt gebruiken, het opkomstpercentage wilt verhogen en de uitslag van het de grote meerderheid (he, democratie he) steunt?

Tis me wat he meid wat heb je gestemd??
pi_27535886
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:52 schreef MissMenita het volgende:
Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheuren
pi_27536054
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:
Het zal ongetwijfeld een heel klein percentage zijn geweest. Bijvoorbeeld 0.2% blanco, 54.9% nee en 44.9% ja, wat dan bij het bekend maken van de uitslag wordt afgerond tot "55% nee en 45% ja".

Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als ja + nee samen maar tachtig procent zou zijn ofzo
pi_27536195
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:53 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Tis me wat he meid wat heb je gestemd??
Bedankt voor je medeleven!

Maarreh, uit wantrouwen over het blanco-amsterdamse-stemgebeuren heb ik ja gestemd....
Blijft een uitermate onbevredigend referendum...
pi_27536245
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:13 schreef MissMenita het volgende:

[..]

Bedankt voor je medeleven!

Maarreh, uit wantrouwen over het blanco-amsterdamse-stemgebeuren heb ik ja gestemd....
Blijft een uitermate onbevredigend referendum...
Ja

Volgens mij hebben die spotjes wel geholpen er zijn nu echt wel veel Ja-stemmers
pi_27539342
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:02 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend ook blanco gestemd. Heb het nog speciaal gevraagd: het is inderdaad niets invullen en leeg in de bus doen. Dat telt het gewoon mee, en dat is dus iets anders dan niet stemmen of je stembiljet verscheuren
Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!

als je blanko stemt, is het een ongeldige stem. Dus door er neer te schrijven BLANKO wordt de stem ongeldig, en stem je blanko.

Door te verscheuren of nadat je je stemkaart hebt ingeleverd en geregistreerd bent als stemmer je stembiljet weg te gooien, stem je ook blanko. Je bent immers wel een stemmer.
pi_27539641
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:26 schreef SlimShady het volgende:

[..]

Nee.

Je hebt
a=kiesgerechtigde stemmers
b=Aantal stemmers
B= alle mensen die zijn stemkaart hebben ingeleverd, ook al lopen ze zonder een knopje in te drukken weg, gooien ze hun stemBILJET (in amsterdam) weg, of drukken ze op VOOR en TEGEN tegelijk (kan dat? )

Opkomstpercentage = B * 100% /A

V = aantal VOOR-stemmers
T = aantal TEGEN-stemmers
O = Ongeldige stemmen (BLANKO) = b (aantal stemmen) - (V + T)
G = Geldige stemmen = b - O

Percentage VOOR = V * 100% / G
Percentgae TEGEN = T * 100% / G
pi_27539665
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:02 schreef speedfreak1 het volgende:
Je snapt hoe blanco-stemmen over het algemeen worden misbruikt?
Nee, hoe?
pi_27539749
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 11:54 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Je stembiljet verscheuren is het zelfde als blanko stemmen!

als je blanko stemt, is het een ongeldige stem. Dus door er neer te schrijven BLANKO wordt de stem ongeldig, en stem je blanko.

Door te verscheuren of nadat je je stemkaart hebt ingeleverd en geregistreerd bent als stemmer je stembiljet weg te gooien, stem je ook blanko. Je bent immers wel een stemmer.
Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?
pi_27539782
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:06 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Gingen deze stemmen niet naar de meerderheid?
Nee, kijk naar de reken-formules
pi_27539926
bij mij zat er ook geen knopje Blanco zoals bij de tweede kamerverkiezingen geloof ik wel

ik heb overigens Tegen gestemd

ik had van de overheid wel verwacht dat men het zou omdraaien; "Bent u voor of tegen afwijzing van..." dus hjet viel me nog mee

het zou me níet verbazen als een voorstadner een klacht indient dat men niet blanco kon stemmen waarna het referendum ongeldig wordt verklaard
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_27540137
Nu op Radio 1 Journaal: Moeilijheiden over het blanko stemmen

FF voor de duidelijkheid
Op de stemcomputer: Je hebt 4 knoppen en 1 display. Onder op de kiesvlak staan 2 knopjes VOOR en TEGEN (en dus niet JA of NEE).
Boven staat links van het display de BLANKO knop. Rechts van het display een rode knop: de bevestigingsknop.

Wil je voor/tegen stemmen: druk op voor/tegen, bekijk of het display de juiste keuze weergeeft en druk op de rode bevestigingsknop. Wil je blanko? Druk op de linker knop, en (waarschijnlijk ook op de bevestigingsknop.

Voor de stembiljet: de papierenversie
Een blanko stem is niets anders dan een ongeldige stem. Het enige wat je moet doen, is je stem ongeldig maken. Dat kan op vele manieren. BLANKO schrijven op het biljet, alle 2 vakjes inkleuren, verscheuren (wordt niet geadviseerd!) of gewoon niks invullen, en direct in de stembus gooien.

Een geldige stem is het hokje VOOR of TEGEN inkleuren/inkruizen.
pi_27540539
Dat is eigenlijk behoorlijk krom. Als er dus 6 miljoen mensen gaan stemmen waarvan er 1 miljoen JA zeggen, 1 miljoen NEE, en 4 miljoen BLANCO, dan wordt de uitslag 50% ja / 50% nee?

Wat is dat voor onzin, dan beïnvloedt je dus alléén het opkomstpercentage. Dat is zo verneukeratief als het maar kan, want dan zou de uitslag bij bovenstaand scenario luiden: "opkomst 6 miljoen waarvan 50% ja, 50% nee", en dat is pertinent onwaar.
pi_27540564
Ik dacht ook dat als je Blanco stemt dit meetelt bij de winnende club, echter het opkomst percentage is ook belangrijk anders is het referendum niet geldig .
pi_27540889
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:42 schreef the_disheaver het volgende:
En vooral LPF en een beetje SP zijn gewoon tegen om tegen te zijn. Als ze voor zijn, dan is het ook niet leuk meer, hoe kunnen ze dan nog een beetje aandacht krijgen (lpf krijg nu toch ook al nauwelijks). En SP is overal zowat op tegen... Dus ze moeten wel...
Ja en jij bent nogal gekleurd he..... Jij bent zeker voor omdat je voor moet zijn?
pi_27540979
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:35 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat is eigenlijk behoorlijk krom. Als er dus 6 miljoen mensen gaan stemmen waarvan er 1 miljoen JA zeggen, 1 miljoen NEE, en 4 miljoen BLANCO, dan wordt de uitslag 50% ja / 50% nee?

Wat is dat voor onzin, dan beïnvloedt je dus alléén het opkomstpercentage. Dat is zo verneukeratief als het maar kan, want dan zou de uitslag bij bovenstaand scenario luiden: "opkomst 6 miljoen waarvan 50% ja, 50% nee", en dat is pertinent onwaar.
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.

Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 1 juni 2005 @ 12:57:04 #122
55709 Stereotomy
pi_27541144
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.

Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
pi_27541198
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:52 schreef JohnDDD het volgende:
Nee, want blanco is iets anders dan níet stemmen. Als je niet stemt, telt je stem in het geheel niet mee. Blanco is echter een extra keuze. Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.
Ah, okee, dat leek mij ook, dit is precies de reden waarom ik blanco heb gestemd.
quote:
Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Hmja ik wou proberen tegen te werken dat er een NEE-meerderheid van 55% wordt behaald, maar ik wou ook geen JA stemmen.

Ben benieuwd of ze het percentage blanco uberhaupt noemen in de uitslag
pi_27543748
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:
Nogmaals, blanco is voor de mensen die niet met de grondwet willen instemmen EN niet blij zijn met de huidige situatie in de EU: een groot log apparaat zonder goed bestuur. Ze willen wel een grondwet, het liefst zo snel mogelijk, maar niet deze.

Met een NEE stem bemoeilijk je de snelle creatie van een nieuwe grondwet, zeker met dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Met een Blanco stem laat je zien dat je wel een stem hebt, en dat je het belangrijk vindt dat de burgers in dit soort zaken ook een woordje meespreken.
Een blanco stem is een JA stem. Immers, als er geen duidelijke uitslag uit dit raadgevende referendum komt, beslist het parlement zelf. En we weten wat er dan gebeurt. Helaas kun je je in deze dus niet 'neutraal' opstellen en is blanco gewoon een keuze voor de grondwet.

Helaas, maar je zal met die verantwoordelijkheid gewoon moeten leven. .

Overigens vind ik het wel bizar dat je als burger een woordje wil meespreken en vervolgens blanco stemt.
pi_27543844
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:57 schreef Stereotomy het volgende:

Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
pi_27544218
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:19 schreef ChicaneBT het volgende:
Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
Stel je voor dat de NEE opkomst hoger is, dan zit je daar ook met je blanco stem en heb je er evengoed niks aan gehad.
  woensdag 1 juni 2005 @ 14:33:39 #127
55709 Stereotomy
pi_27544285
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:19 schreef ChicaneBT het volgende:

[..]

Een NEE stem terwijl je niet voor of tegen bent is natuurlijk niet handig voor jezelf he. Net zomin als iemand zou zeggen dat je JA moet stemmen terwijl je dat niet wil.

Stem je nu TEGEN het nieuwe verdrag, dan stem je voor het huidige Verdrag van Nice dat verouderd is, en aan modernisering toe is, want zeg nou zelf: hoe Europa nu werkt, dat kan natuurlijk beter. Het verdrag van Nice kan dan nog jaren standhouden, en ik ben van mening dat we er nu iets aan moeten doen met behulp van een nieuw verdrag.

Stem je nu VOOR het nieuwe verdrag, dan kunnen eindelijk geplande wijzigingen doorgevoerd worden zodat Europa met z'n allen meer bestuurbaar en controleerbaar blijft, aangepast aan de huidige tijd en situatie, waar zowel midden-linkse als midden-rechtse politieke partijen achter staan.

Als je niet VOOR en niet TEGEN bent, dan moet je niet thuisblijven, maar blanco stemmen, zodat jouw stem opgeteld wordt bij de opkomst (en lees je maar eens in hoe belangrijk de opkomstcijfer is).
pi_27544960
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:33 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Een NEE stem terwijl je niet voor of tegen bent is natuurlijk niet handig voor jezelf he. Net zomin als iemand zou zeggen dat je JA moet stemmen terwijl je dat niet wil.

Stem je nu TEGEN het nieuwe verdrag, dan stem je voor het huidige Verdrag van Nice dat verouderd is, en aan modernisering toe is, want zeg nou zelf: hoe Europa nu werkt, dat kan natuurlijk beter. Het verdrag van Nice kan dan nog jaren standhouden, en ik ben van mening dat we er nu iets aan moeten doen met behulp van een nieuw verdrag.

Stem je nu VOOR het nieuwe verdrag, dan kunnen eindelijk geplande wijzigingen doorgevoerd worden zodat Europa met z'n allen meer bestuurbaar en controleerbaar blijft, aangepast aan de huidige tijd en situatie, waar zowel midden-linkse als midden-rechtse politieke partijen achter staan.

Als je niet VOOR en niet TEGEN bent, dan moet je niet thuisblijven, maar blanco stemmen, zodat jouw stem opgeteld wordt bij de opkomst (en lees je maar eens in hoe belangrijk de opkomstcijfer is).
Ik snap je verhaal wel en heb me ook voldoende ingelezen, maar de mensen die BLANCO stemmen met hun stem wordt niets gedaan. Dus wanneer er een hogere opkomst is voor het JA kamp dan gaat Nederland wel door met ratificatie.

En wat heb jij dan bereikt met je BLANCO stem, niets je bent zelf verder weggeraakt van je doel.
  woensdag 1 juni 2005 @ 14:55:52 #129
55709 Stereotomy
pi_27545027
Okee, nog een keertje, want volgens mij snap je het bijna:

Jij zegt, tegen de mensen die zowel niet voor of tegen dit verdrag zijn, omdat ze geen keuze kunnen maken:

stem dan maar nee.

Nee, dan moet je gewoon blanco stemmen. Ze WILLEN niet nee stemmen, net zomin als ze JA willen stemmen. Maar ze willen *wel* meetellen in de opkomst. Daarom stem je blanco.
pi_27545248
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:55 schreef Stereotomy het volgende:
Okee, nog een keertje, want volgens mij snap je het bijna:

Jij zegt, tegen de mensen die zowel niet voor of tegen dit verdrag zijn, omdat ze geen keuze kunnen maken:

stem dan maar nee.

Nee, dan moet je gewoon blanco stemmen. Ze WILLEN niet nee stemmen, net zomin als ze JA willen stemmen. Maar ze willen *wel* meetellen in de opkomst. Daarom stem je blanco.
Nee dat zeg ik niet (wat opzich niet verkeerd is want dan blijft de huidige situatie gehandhaafd maargoed). Jij schrijft wanneer men TEGEN deze grondwet is maar VOOR bijvoorbeeld een nieuw verdrag BLANCO moet stemmen.

Wat bereik je hier nu concreet mee? Je bent opkomst oke dat is natuurlijk altijd beter dan niet stemmen en wegblijven. Echter als de uitkomst JA is wat heb je dan nog bereikt met je BLANCO stem want een nieuw verdrag gaat er niet meer komen want de EU grondwet is aangenomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')