abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27544218
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:19 schreef ChicaneBT het volgende:
Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
Stel je voor dat de NEE opkomst hoger is, dan zit je daar ook met je blanco stem en heb je er evengoed niks aan gehad.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  woensdag 1 juni 2005 @ 14:33:39 #127
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_27544285
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:19 schreef ChicaneBT het volgende:

[..]

Leuk allemaal deze theorie, maar het heeft niets met werkelijkheid te maken want een blanco stem is een stem op niets. Een BLANCO stem levert niets op, als je NEE zou stemmen kun je dat beter doen want stel je voor dat de JA opkomst hoger is dan zit je daar met je BLANCO stem en heb je er niks aangehad.
Een NEE stem terwijl je niet voor of tegen bent is natuurlijk niet handig voor jezelf he. Net zomin als iemand zou zeggen dat je JA moet stemmen terwijl je dat niet wil.

Stem je nu TEGEN het nieuwe verdrag, dan stem je voor het huidige Verdrag van Nice dat verouderd is, en aan modernisering toe is, want zeg nou zelf: hoe Europa nu werkt, dat kan natuurlijk beter. Het verdrag van Nice kan dan nog jaren standhouden, en ik ben van mening dat we er nu iets aan moeten doen met behulp van een nieuw verdrag.

Stem je nu VOOR het nieuwe verdrag, dan kunnen eindelijk geplande wijzigingen doorgevoerd worden zodat Europa met z'n allen meer bestuurbaar en controleerbaar blijft, aangepast aan de huidige tijd en situatie, waar zowel midden-linkse als midden-rechtse politieke partijen achter staan.

Als je niet VOOR en niet TEGEN bent, dan moet je niet thuisblijven, maar blanco stemmen, zodat jouw stem opgeteld wordt bij de opkomst (en lees je maar eens in hoe belangrijk de opkomstcijfer is).
Confidence through competence
pi_27544960
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:33 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Een NEE stem terwijl je niet voor of tegen bent is natuurlijk niet handig voor jezelf he. Net zomin als iemand zou zeggen dat je JA moet stemmen terwijl je dat niet wil.

Stem je nu TEGEN het nieuwe verdrag, dan stem je voor het huidige Verdrag van Nice dat verouderd is, en aan modernisering toe is, want zeg nou zelf: hoe Europa nu werkt, dat kan natuurlijk beter. Het verdrag van Nice kan dan nog jaren standhouden, en ik ben van mening dat we er nu iets aan moeten doen met behulp van een nieuw verdrag.

Stem je nu VOOR het nieuwe verdrag, dan kunnen eindelijk geplande wijzigingen doorgevoerd worden zodat Europa met z'n allen meer bestuurbaar en controleerbaar blijft, aangepast aan de huidige tijd en situatie, waar zowel midden-linkse als midden-rechtse politieke partijen achter staan.

Als je niet VOOR en niet TEGEN bent, dan moet je niet thuisblijven, maar blanco stemmen, zodat jouw stem opgeteld wordt bij de opkomst (en lees je maar eens in hoe belangrijk de opkomstcijfer is).
Ik snap je verhaal wel en heb me ook voldoende ingelezen, maar de mensen die BLANCO stemmen met hun stem wordt niets gedaan. Dus wanneer er een hogere opkomst is voor het JA kamp dan gaat Nederland wel door met ratificatie.

En wat heb jij dan bereikt met je BLANCO stem, niets je bent zelf verder weggeraakt van je doel.
  woensdag 1 juni 2005 @ 14:55:52 #129
55709 Stereotomy
pi_27545027
Okee, nog een keertje, want volgens mij snap je het bijna:

Jij zegt, tegen de mensen die zowel niet voor of tegen dit verdrag zijn, omdat ze geen keuze kunnen maken:

stem dan maar nee.

Nee, dan moet je gewoon blanco stemmen. Ze WILLEN niet nee stemmen, net zomin als ze JA willen stemmen. Maar ze willen *wel* meetellen in de opkomst. Daarom stem je blanco.
pi_27545248
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 14:55 schreef Stereotomy het volgende:
Okee, nog een keertje, want volgens mij snap je het bijna:

Jij zegt, tegen de mensen die zowel niet voor of tegen dit verdrag zijn, omdat ze geen keuze kunnen maken:

stem dan maar nee.

Nee, dan moet je gewoon blanco stemmen. Ze WILLEN niet nee stemmen, net zomin als ze JA willen stemmen. Maar ze willen *wel* meetellen in de opkomst. Daarom stem je blanco.
Nee dat zeg ik niet (wat opzich niet verkeerd is want dan blijft de huidige situatie gehandhaafd maargoed). Jij schrijft wanneer men TEGEN deze grondwet is maar VOOR bijvoorbeeld een nieuw verdrag BLANCO moet stemmen.

Wat bereik je hier nu concreet mee? Je bent opkomst oke dat is natuurlijk altijd beter dan niet stemmen en wegblijven. Echter als de uitkomst JA is wat heb je dan nog bereikt met je BLANCO stem want een nieuw verdrag gaat er niet meer komen want de EU grondwet is aangenomen.
pi_27545559
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:02 schreef ChicaneBT het volgende:
Nee dat zeg ik niet (wat opzich niet verkeerd is want dan blijft de huidige situatie gehandhaafd maargoed). Jij schrijft wanneer men TEGEN deze grondwet is maar VOOR bijvoorbeeld een nieuw verdrag BLANCO moet stemmen.

Wat bereik je hier nu concreet mee? Je bent opkomst oke dat is natuurlijk altijd beter dan niet stemmen en wegblijven. Echter als de uitkomst JA is wat heb je dan nog bereikt met je BLANCO stem want een nieuw verdrag gaat er niet meer komen want de EU grondwet is aangenomen.
Wat denk je dat het verschil is voor Balkenende wanneer hij dit ziet: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 3.5 miljoen JA en 2.5 miljoen NEE" of dit: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 2.5 miljoen JA, 1.5 miljoen NEE en 2 miljoen BLANCO".

Het zal ongetwijfeld in beide (zeer onwaarschijnlijke) scenario's wel doorgaan, maar bij dat tweede geven we volgens mij toch een heel ander signaal af als kiezer.
pi_27545737
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:10 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Wat denk je dat het verschil is voor Balkenende wanneer hij dit ziet: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 3.5 miljoen JA en 2.5 miljoen NEE" of dit: "6 miljoen mensen hebben gestemd, 2.5 miljoen JA, 1.5 miljoen NEE en 2 miljoen BLANCO".

Het zal ongetwijfeld in beide (zeer onwaarschijnlijke) scenario's wel doorgaan, maar bij dat tweede geven we volgens mij toch een heel ander signaal af als kiezer.
Ja het is heel leuk om dit signaal af te geven alleen ze doen er niks mee dus wat is dan het nut? Er wordt alleen gekeken naar JA of NEE.
  woensdag 1 juni 2005 @ 15:25:33 #133
55709 Stereotomy
pi_27546079
quote:
Nee natuurlijk niet! Dan moet je gewoon NEE stemmen! Waar zeg ik zoiets dan? Lees nou eens!!!!

Met jouw leeskwaliteiten ben ik bang dat je ook het een en ander in het verdrag gemist hebt of misinterpreteerd hebt.

Als je twijfelt, en echt geen keuze kunt maken en met een goed gevoel VOOR of TEGEN kan stemmen, dan moet je BLANCO stemmen, omdat je met een van de andere keuzes er toch niet 100% achter kan staan.

Man, kunnen we deze discussie nou eindelijk afsluiten?
pi_27546143
* calvobbes heeft blanco gestemd

Ik zie evenveel voors als tegens en ik wilde mijn stem toch niet verloren laten gaan.
pi_27546206
ok, blanca stemmen is beter dan niet stemmen, omdat bij een hogere opkomst de uitslag meer waarde heeft. maar toch gaat je stem verloren, aangezien je geen voorkeur uitspreekt.
  woensdag 1 juni 2005 @ 15:31:14 #136
55709 Stereotomy
pi_27546310
En sommige mensen, zoals Calvobbes, die niet overtuigd ja of nee kunnen stemmen, hebben dan toch hun stem laten gelden en kunnen met opgeheven hoofd later zeggen dat ze in ieder geval niet actief een verkeerde keuze hebben gemaakt.

Top.

Als je het *wel* weet, stem dan gewoon VOOR of TEGEN, en laat de blanco mensen met rust.

Ik stem VOOR.
pi_27546358
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:28 schreef Byte_Me het volgende:

maar toch gaat je stem verloren, aangezien je geen voorkeur uitspreekt.
Dat je geen voorkeur hebt is ook een duidelijk signaal aan de politiek. Het laat wel zien dat ze geen goed werk hebben gedaan. En dat kan slechte voorlichting of een slecht 'produkt' zijn waar veel twijfel over is.

En ik ga dan liever blanco stemmen dan dat ik een keuze forceer.
pi_27546460
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:31 schreef Stereotomy het volgende:
En sommige mensen, zoals Calvobbes, die niet overtuigd ja of nee kunnen stemmen, hebben dan toch hun stem laten gelden en kunnen met opgeheven hoofd later zeggen dat ze in ieder geval niet actief een verkeerde keuze hebben gemaakt.

Top.

Als je het *wel* weet, stem dan gewoon VOOR of TEGEN, en laat de blanco mensen met rust.

Ik stem VOOR.
Ja dat weten we nu wel dat JIJ voor stemt .
pi_27546606
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:25 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet! Dan moet je gewoon NEE stemmen! Waar zeg ik zoiets dan? Lees nou eens!!!!

Met jouw leeskwaliteiten ben ik bang dat je ook het een en ander in het verdrag gemist hebt of misinterpreteerd hebt.

Als je twijfelt, en echt geen keuze kunt maken en met een goed gevoel VOOR of TEGEN kan stemmen, dan moet je BLANCO stemmen, omdat je met een van de andere keuzes er toch niet 100% achter kan staan.

Man, kunnen we deze discussie nou eindelijk afsluiten?
Het zou handiger zijn als je de term grondwet (ondanks dat het dat niet is) gebruikt en verdrag alleen voor Nice etc.

Fijn om te weten dat jij weet wat er allemaal in de grondwet staat. Met mijn leeskwaliteiten is totaal niets mis.
  woensdag 1 juni 2005 @ 15:48:41 #140
55709 Stereotomy
pi_27547006
quote:
Het zou handiger zijn als je de term grondwet (ondanks dat het dat niet is) gebruikt en verdrag alleen voor Nice etc.
In deze discussie dus niet, en bovendien gaat het referendum inderdaad over een VERDRAG. En uit de context kunnen anderen er perfect eruithalen wat ik bedoel.

Ik stem VOOR Jennifer Connelly
pi_27547706
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:15 schreef ChicaneBT het volgende:
Ja het is heel leuk om dit signaal af te geven alleen ze doen er niks mee dus wat is dan het nut? Er wordt alleen gekeken naar JA of NEE.
Dan heb ik dus eigenlijk de keuze uit 3 opties:

nee = grondwet niet door laten gaan
ja = grondwet zonder meer door laten gaan
blanco = grondwet door laten gaan maar met kritische kanttekening

En uit deze opties kies ik liever de laatste dan de eerste. Als blanco geen optie was geweest had ik waarschijnlijk ja gestemd. Ook al vind ik de grondwet verre van perfect, ik vind het nog altijd een vooruitgang ten opzichte van nu.
pi_27547802
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 16:05 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Dan heb ik dus eigenlijk de keuze uit 3 opties:

nee = grondwet niet door laten gaan
ja = grondwet zonder meer door laten gaan
blanco = grondwet door laten gaan maar met kritische kanttekening

En uit deze opties kies ik liever de laatste dan de eerste. Als blanco geen optie was geweest had ik waarschijnlijk ja gestemd. Ook al vind ik de grondwet verre van perfect, ik vind het nog altijd een vooruitgang ten opzichte van nu.
Oke die keuze kan ik wel begrijpen maar dan zou ik als ik jou was even goed kijken wat de peilingen doen wat het ziet er op dit moment niet naar uit dat JA gaat winnen.
pi_27547873
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:48 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

In deze discussie dus niet, en bovendien gaat het referendum inderdaad over een VERDRAG. En uit de context kunnen anderen er perfect eruithalen wat ik bedoel.

Ik stem VOOR Jennifer Connelly
Absoluut niet, reageert er verder ook nog iemand op jou dan .

.
  woensdag 1 juni 2005 @ 16:13:11 #144
53720 Mik-xa
Toffe peer
pi_27547998
Ik speel al langer met het idee om gewoon een rijke stinkerd te zoeken die geld wil pompen in een enorme campagne voor : "STEM WEL , KIES NIET"

En dan gewoon lekker veel promotie doen, reclames op tv, op de ratdio, arbi's , en lekker veel in talkshows komen enz.. Lijkt me wel een goed plan!

Ik kan me namelijk met geen enkele partij identificieren (en wat ze in de partij programma's allemaal noemen maken ze toch nooit waard). Zo is het nu ook met die grondwet, ik vind ook dat nederland als makke lammetjes gaat stemmen. De argumenten die ik hoor om vóór te stemmen vind ik niet overtuigend. maar de argumenten van tégen stemmers in mijn omgeving zijn ook enorm triest:

- Ik wil niet dat de turken de baas worden hier
- Ik haat Balkenende
enz enz

Mijn stem wordt dus ook BLANCO
pi_27548207
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 16:08 schreef ChicaneBT het volgende:
Oke die keuze kan ik wel begrijpen maar dan zou ik als ik jou was even goed kijken wat de peilingen doen wat het ziet er op dit moment niet naar uit dat JA gaat winnen.
Klopt, daar ben ik ook bang voor, maar daarvoor had het niet uitgemaakt of ik ja of blanco stem (beide verlagen namelijk het nee-percentage evenveel).
pi_27548611
zoals verwacht heb ik blanco gestemd, en ik ben blij met mijn keuze
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:49:57 #147
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_27550351
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:52 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Als er 6 miljoen mensen opkomen, 1 miljoen stemt JA en 1 miljoen NEE, en 4 miljoen blanco, dan is de uitslag 16.7% JA, 16.7% NEE en 66.7% blanco.

Het verneukeratieve hieraan is dat het CDA en ik geloof ook de PvdA een bepaald percentage als referentiekader hadden gesteld. Stel dat de uitslag 10% JA, 30% NEE en 60% blanco zou zijn, dan heeft 66.7% van de niet-blancostemmers tegen gestemd, maar dan is het nee-percentage alsnog slechts 30%. Wat misschien ook niet meer dan eerlijk is, maar goed.
Nee.

Blanco wordt niet vermeld bij de uitslag. Alleen de geldige stemmen worden meegeteld. In jouw eerste voorbeeld is het dus zowel 50% JA als 50% NEE. Wel zal er dan waarschijnlijk als kanttekening worden vermeld dat tweederde van de kiezers blanco of ongeldig heeft gestemd.

Bij het bepalen van de uitslag wordt eerst gekeken naar het aantal uitgebrachte stemmen. Dit geeft het opkomstpercentage. Vervolgens worden na het tellen alleen de geldige stemmen (JA en NEE) gebruikt voor het bepalen van de uitslag.

Het CDA heeft als eis gesteld dat 55% tegen moest zijn bij een opkomst van minstens 30%, anders stemden ze voor in het parlement. Stel dat de blanco-stemmers in dit geval de opkomst boven de 30% helpen, dan is aan de eis van het CDA voldaan. De opkomst is dan boven de 30% door de blancostemmers, terwijl 75% van de (geldige) stemmen NEE is. Dat dit niet helemaal de bedoeling van het CDA is, is het probleem van het CDA.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:54:29 #148
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_27550455
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:11 schreef JohnDDD het volgende:
bij mij zat er ook geen knopje Blanco zoals bij de tweede kamerverkiezingen geloof ik wel

ik heb overigens Tegen gestemd

ik had van de overheid wel verwacht dat men het zou omdraaien; "Bent u voor of tegen afwijzing van..." dus hjet viel me nog mee

het zou me níet verbazen als een voorstadner een klacht indient dat men niet blanco kon stemmen waarna het referendum ongeldig wordt verklaard
Op ELKE stemmachine is het mogelijk blanco te stemmen. De knop "blanco" zit links naast de display, waar ie altijd zit.
  woensdag 1 juni 2005 @ 18:03:16 #149
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_27550645
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 21:56 schreef the_disheaver het volgende:
Iemand eigenlijk een idee hoeveel blanko's er in frankrijk uitgebracht werden?
Officiële uitslag van het Franse referendum van afgelopen zondag:

Kiesgerechtigden: 41 799 866

Aantal stemmen: 28 985 293 (69,34%)

Blanco: 728 620 (2,51 % van het aantal uitgebrachte stemmen; 1,74% van het aantal kiesgerechtigden)

Geldige stemmen: 28 256 673

JA: 12 806 394
NEE: 15 450 279

http://francepolitique.free.fr/referendum2005.htm
  woensdag 1 juni 2005 @ 20:00:02 #150
75049 BasOne
Spaceship!
pi_27554011
Van wat ik gehoord heb zit de Blanco knop naast de rode 'bevestig' knop (heb er niet op gelet met stemmen :S)

Maar ligt het nou aan mij... of...

Is hier bij JP alles direct naast de rode knop afgeplakt?
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')