Beide lenzen worden goed beoordeeld en hebben minimale vervorming. De Sigma is op f4 iets scherper dan de Nikkor omdat hij dan afgestopt is.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:40 schreef miekd het volgende:
Het softe van de Sigma zou het twistpunt zijn op dit moment. Hoe zit het met distortion?
jij hebt zeker de 28-80 lens?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 23:00 schreef blackbully het volgende:
Hier kan vast wel iemand een zinnig antwoord op geven.
Ik heb een D70 met de standaard kit-lens.
nu zou ik graag een groothoek lens er bij hebben wegends veel fotografie binnens huis. van modellen. (en zo ruim zijn de kamers niet)
wie kan me een betaalbare lens aanbevelen?
alvast hartelijk dank
nope heb wel de 18-70quote:Op dinsdag 14 juni 2005 23:22 schreef Xilantof het volgende:
[..]
jij hebt zeker de 28-80 lens?
Zoja, dan kan ik je de 18-70 echte kitlens aanraden
goede lens, niet duur, en lekker groothoek
Beide zijn ook goede opties ja.quote:Op woensdag 15 juni 2005 05:30 schreef elcastel het volgende:
Misschien een keer kijken naar een Sigma 12-24 ?? Niet echt goedkoop (670¤. ), maar wel groothoek. Geen idee hoe hij het doet verder. Er is ook een Tokina (op komst) op 12-24, die kost 460¤.
De Sigma :
[afbeelding]
De Tokina :
[afbeelding]
...quote:Op donderdag 16 juni 2005 05:24 schreef Xilantof het volgende:
soms is het te simpel.
36 x 12 = 432mm
het 18-70mm objectief is dus een:
70/18= 3.888888888889 ~ 4x zoom
Dit hangt af van de vergrotingsfactor van je lens. Als je met een 50mm een 1.5:1 verhouding hebt (doordat de focus in macro tot 2cm gaat) klopt het niet meer dat wat je met je ogen ziet ook is wat je op de foto krijgt.quote:Op donderdag 16 juni 2005 12:39 schreef Stereotomy het volgende:
Bedenk je wel goed dat je voor je gevoel bij een 18-50mm lens, bijvoorbeeld helemaal geen zoom ziet, als je op 50mm door de lens kijkt, en meteen daarna met je eigen ogen naar de situatie kijkt zonder camera? 50 mm is eigenlijk wat je met je eigen ogen ziet namelijk. Dus het blindstaren op "4x, 8x" etc. zoom kan bedrogen uitkomen.
De sensor die door panasonic gebruikt wordt is dan ook een stuk kleiner dan die van een DSLR en al helemaal kleiner dan een 35mm film. De lens van de panasonic is omgerekend naar 35mm daardoor voveel meer. Een 'kanon' van een SLR heeft wel als voordeel dat ze scherper is en meestal een stuk lichtsterker.quote:Op donderdag 16 juni 2005 18:54 schreef Braamhaar het volgende:
Maar ik heb nu ongeveer 'een richtlijn' hoe dit toch enigzins in elkaar steekt.
Trouwens wel knap dan hoe ze het bij Panasonic voor elkaar krijgen om zo'n lens(je) te bouwen waar je bij een SLR een enorm kanon nodig hebt om 'hetzelfde' resultaat' te bereiken.
Kwam trouwens dit: http://www.photozone.de/active/survey/surveyform.jsp#browse nog tegen.
Een Database met een hoop lenzen, geselecteerd op de kwaliteit ervan.(volgens de gebruikers althans)
Geen zoom zien??quote:Op donderdag 16 juni 2005 12:39 schreef Stereotomy het volgende:
Bedenk je wel goed dat je voor je gevoel bij een 18-50mm lens, bijvoorbeeld helemaal geen zoom ziet, als je op 50mm door de lens kijkt, en meteen daarna met je eigen ogen naar de situatie kijkt zonder camera? 50 mm is eigenlijk wat je met je eigen ogen ziet namelijk.
Als je nou eens LEEST voordat je gaat brullen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:49 schreef Gizz het volgende:
[..]
Geen zoom zien??
Zoomen is de brandpuntsafstand veranderen, en je ziet toch duidelijk het beeld veranderen als je van 18mm naar 50 zoomt (of andersom).
Wat jij bedoelt is tele, en 50mm is vergelijken met kleinbeeld 75mm en dus wel tele. Ongeveer 30mm op een D70 komt overeen met je ogen (schijnt).
Ook dit is niet helemaal waar, je hebt zoal een verschil tussen mannen en vrouwen. De beeldhoek is meer dan 60 graden voor de vrouw, 45 graden voor de man.quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:55 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Als je nou eens LEEST voordat je gaat brullen.
Ik maak een vergelijking van het beeld dat je ziet bij een analoge SLR met een (zoom)lens op 50mm, en normaal beeld wat je ziet als je gewoon uit je doppen kijkt.
Aan de context van de posting van Braamhaar is te zien dat hij zich waarschijnlijk op de marketingtruc 4x zoom!, 8x zoom! blindstaart, en als ie dan een 18-50mm lens koopt, erachter komt dat ie zit met een groothoek die de dingen helemaal niet "dichterbij" haalt ondanks dat er zo'n "3x zoom" op zit.
Zeg, ik brul niet want ik gebruik geen '!'quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:55 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Als je nou eens LEEST voordat je gaat brullen.
Deed je niet, je had het over de 18-50 lens op een Nikon D70, (18-50 lenzen doen het niet zo goed op een fullframe camera)quote:Ik maak een vergelijking van het beeld dat je ziet bij een analoge SLR met een (zoom)lens op 50mm, en normaal beeld wat je ziet als je gewoon uit je doppen kijkt.
Leg dan uit wat het verschil is tussen tele en zoom. Je zegt nu alleen dat Braamhaar minder zoom zal ervaren dan hij verwacht, zonder te zeggen dat de term zoom dus verkeerd is en hij tele moet hebben.quote:Aan de context van de posting van Braamhaar is te zien dat hij zich waarschijnlijk op de marketingtruc 4x zoom!, 8x zoom! blindstaart, en als ie dan een 18-50mm lens koopt, erachter komt dat ie zit met een groothoek die de dingen helemaal niet "dichterbij" haalt ondanks dat er zo'n "3x zoom" op zit.
Een 34mm - 408 mmquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:25 schreef Braamhaar het volgende:
AAARRRGH!
Ik dacht dat 't simpel was.
Ik zit idd te klooien met x-zoom, Tele, Zoom en brandpuntsafstanden.
Maar, neem bv die Panasonic met z'n 12x zoom, wat voor lens heb je nodig op een DSLR om tot dezelfde '12x zoomafstand' te komen?
Hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is.
Perfectquote:
Je kan idd beter een foto, zoals in de voorbeelden die ik iets hoger gaf, posten. Dat is dan ook duidelijker omdat je er een beeld van hebt.quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:55 schreef Gizz het volgende:
[..]
Perfect
Ik heb het trouwens gisteren ook nog helemaal zitten uitleggen in het "ik zoek een digicam" topic vanaf hier.
Maar volgens mij kunnen we het nog zo vaak uitleggen of in FAQ's zetten, mensen blijven rommelen met zoomfactoren door de mooie marketing en doordat veel mensen geen zin hebben om eens een pagina over lenzen en camera's te lezen voordat ze iets gaan kopen
Maar ben je dan ook bereid om lenzen te gaan wisselen?quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:56 schreef Braamhaar het volgende:
Mooi, bedankt allemaal!
Het zal toch een DSLR worden omdat ik niet tevreden ben over m'n huidige compact. (Sony V1) Het enige wat ik wil met een camera is dat ie scherpe plaatjes kan maken (van heel dichtbij tot zeer ver weg), direct(er) te bedienen is, snel is, hoge ISO-waardes aankan met weinig ruis, handmatig kan focussen zonder stops, enz...
Het enige voordeel aan de Sony is dat je 'm zo in je zak mee kunt nemen.
Maar dat idee laat ik maar varen dan.
Iemand nog interesse in een Sony V1? ;-)
Zoomafstand bestaat niet, zoomfactor wel. (eventueel zou je zoomafstand de verandering in formaat van je lens tijdens het zoomen kunnen noemen, maar dat is niet waar jij op doelt)quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:25 schreef Braamhaar het volgende:
Maar, neem bv die Panasonic met z'n 12x zoom, wat voor lens heb je nodig op een DSLR om tot dezelfde '12x zoomafstand' te komen?
Er zal niets anders opzitten!quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:00 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Maar ben je dan ook bereid om lenzen te gaan wisselen?
Daar ben ik nu wel achter gekomen ja.quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:09 schreef Gizz het volgende:
[..]
Maar realiseer je wel dat je met deze superzooms veel kwaliteit inlevert. Een aparte groothoek lens en telezoom leveren ongelooflijk veel meer kwaliteit.
Ik zou uitkijken naar een fototas. Met lenzen gaat het meestal zo dat je denkt "oh, die lens zou ik ook nog willen hebben" zodat je er al snel een stuk of 10 bezit.quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:31 schreef Braamhaar het volgende:
[..]
Er zal niets anders opzitten!![]()
Het lenzen wisselen is geen probleem, zal alleen een wat grotere jaszak aan moeten schaffen.![]()
Eerst maar 's de camera én een goede standaardlens!quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik zou uitkijken naar een fototas. Met lenzen gaat het meestal zo dat je denkt "oh, die lens zou ik ook nog willen hebben" zodat je er al snel een stuk of 10 bezit.
Mits je de kapitein van de Zilvervloot bent natuurlijkquote:Op donderdag 16 juni 2005 23:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik zou uitkijken naar een fototas. Met lenzen gaat het meestal zo dat je denkt "oh, die lens zou ik ook nog willen hebben" zodat je er al snel een stuk of 10 bezit.
Of je kunt meteen de goede lenzen kopen. Met een 17-40mm f4, 70-200mm f2.8 IS, 300mm f4 IS, 50mm f1.4, 100mm macro en een 1.4x extender weet ik verder niet wat ik nog nodig zou moeten hebben. Dit is dan het Canon rijtje, ik weet zeker dat Nikon vergelijkbaar spul heeft.quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ahoy Kap'teinquote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef luap het volgende:
[..]
Of je kunt meteen de goede lenzen kopen. Met een 17-40mm f4, 70-200mm f2.8 IS, 300mm f4 IS, 50mm f1.4, 100mm macro en een 1.4x extender weet ik verder niet wat ik nog nodig zou moeten hebben. Dit is dan het Canon rijtje, ik weet zeker dat Nikon vergelijkbaar spul heeft.
En dan zit je pas op 5 lenzen...
voor gewoon stadsgezichten en zo is die kitlens prima hoorquote:Op woensdag 22 juni 2005 17:52 schreef The.PhantoM het volgende:
ik ga mss binnekort weer naar NYC, en ben van plan om weer heel wat foto's te schieten. We hebben een canon dig. rebel. Wat is nou een leuke lens om steden te fotograferen? Ik wil vooral het straatleven, skyline en architecteur van gebouwen fotograferen. We hebben nog de orignele lens erop zitten (18-55mm). Ik wil niet te veel uitgeven, ben een amateur.
Je hebt dan wel leuke lenzen, maar als je macro's wil maken van mieren en bladluizen neem je er ook nog een paar andere lenzen. Ok, dan heb je er 7 of 8 .. maar daar komt nog een ringflits en andere zooi bij. Ik stelde theatraal voor dat het gewoon niet in je jaszak past.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef luap het volgende:
[..]
Of je kunt meteen de goede lenzen kopen. Met een 17-40mm f4, 70-200mm f2.8 IS, 300mm f4 IS, 50mm f1.4, 100mm macro en een 1.4x extender weet ik verder niet wat ik nog nodig zou moeten hebben. Dit is dan het Canon rijtje, ik weet zeker dat Nikon vergelijkbaar spul heeft.
En dan zit je pas op 5 lenzen...
Ik bezit de nikkor 70-300 AF ED. Xilantof vond em beter dan zijn "G" versie. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen ervaring met de sigma.quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:28 schreef Pikkebaas het volgende:
OK,
Ik ben op zoek naar een zoomlens, voor op de D70s. Ik twijfel tussen deze twee:
Sigma 70-300/4.0-5.6 dg apo macro super 2 ¤ 239,00
Nikon 70-300/4.0-5.6 af ed ¤ 299,00
De sigma heeft als voordeel dat de lens ook als macro lens kan worden gebruikt. Heeft als nadeel dat hij luidruchtig is en een riemaandrijving heeft (slechte constructie).
De Nikon heeft een betere constructie. Kan niet als macro lens gebruikt worden (wel met een voorzetlens), is stiller en heeft een snellere autofocus.
Macro fotograferen lijkt me wel geinig, maar heb ik nog nooit gedaan. Da's een pre voor de Sigma.
De Nikon zou beter bij m'n andere Nikon lenzen passen qua kleurenweergave.
Wat zouden jullie doen ?
quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:22 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik bezit de nikkor 70-300 AF ED. Xilantof vond em beter dan zijn "G" versie. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen ervaring met de sigma.
Bedenk dat als je een lens koopt die ook macro kan, dat de kans bestaat dat het een beroerde macro is. De 70-300 is primair een zoomlens. Als je macro's wil maken is het misschien beter om een aparte macro lens te kopen. En daarbij kan je natuurlijk van een paar meter beeldvullend inzoomen op die bij niet echt macro, maar wel een optie
Die is stevig.Dat van de stevigheid hebben de meeste bladen het ook overquote:Op donderdag 23 juni 2005 12:28 schreef Pikkebaas het volgende:Eensch. Hoe bevalt de constructie van de lens ? Ik vind Nikkors altijd iets steviger aanvoelen dan sigma's.
Mooie lens hoor! Ik vind een 300 mm vastebrandpunt erg prettig werken (heb de Canon versie maar dan f/4, zo ook even gepimpt, oh wacht: met IS... klaar met pimpenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:09 schreef MacroTough het volgende:
Geen Canon of Nikon deze keer, sorry... Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een F*300/4.5 van Pentax. Hier op de foto gecombineerd met een Pentax F1.7x adapter voor 510/F8.
En dit doet ie op 510mm:
(excuses voor deze 'pimp' en 'compensatie' post, ik ben er gewoon erg blij mee, as you were
)
Och mensen die hun pentax spullen laten zien pimpen niet hoor. Dan wil ik spontaan gaan storten op giro 555quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:09 schreef MacroTough het volgende:
Geen Canon of Nikon deze keer, sorry... Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een F*300/4.5 van Pentax. Hier op de foto gecombineerd met een Pentax F1.7x adapter voor 510/F8.
[[url=http://www.everybodylovesden.net/images/20050705/IMG_2277-550.jpg]afbeelding][/url]
En dit doet ie op 510mm:
[[url=http://www.everybodylovesden.net/images/20050705/IMGP6532-550.jpg]afbeelding][/url]
Ook deze keer weer klikbaar!!
(excuses voor deze 'pimp' en 'compensatie' post, ik ben er gewoon erg blij mee, as you were
)
Ehm, nee. Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:41 schreef Xilantof het volgende:
Luap: offtopic:
heb jij soms familie die in de deursystemen zit?
Help, ik heb een stalker....quote:Op woensdag 6 juli 2005 08:37 schreef Xilantof het volgende:
[..]
door je achternaam
google er maar eens open dan de eerste hit
Dan bied ik nog wat Pentax-Takumar M42 spulquote:Op woensdag 6 juli 2005 13:42 schreef MacroTough het volgende:
@Shark.Bait
Promises, promises... En wat maak je naar míj over als ik een fotootje plaats van m'n A28/2.8, FA35/2.0, FA50/1.4 en FA135/2.8?
Nou ja, zonder doel... ik heb vaak toch wel een doel: de grotere libelles, vlindertjes, mooie bloemen, vogeltjes (maar daar is 300mm eigenlijk nog te kort voor). Voor al dat soort dingen is een 300mm zeer goed bruikbaar. De mooi vage achtergrond die je krijgt vind ik echt fantastisch. Heb er nu ook een close up filter bij. Daarmee kan ik ongeveer 1:1 fotograferen met de 300 mm. Super! Alleen wel wat kleine scherptediepte. Maar goed dat is de uitdaging zullen we maar zeggenquote:Op woensdag 6 juli 2005 13:42 schreef MacroTough het volgende:
@luap
De Canon is inderdaad ook geen verkeerd stuk glas, ik ben zelf ook wel meer van de tele, maar ik zou niet zo zonder doel met de 300 rond gaan lopen. Ik neem nog wel vaak alleen de 135/2.8 mee met de 1.7x converter. Dat is gelukkig allemaal nog erg compact(zoals het bij Pentax hoort
).
niks stalkerquote:Op woensdag 6 juli 2005 08:47 schreef luap het volgende:
[..]
Help, ik heb een stalker....![]()
Sorry Xil maar ik val niet op mannen, volgende keer beter.![]()
quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:42 schreef MacroTough het volgende:
@Shark.Bait
Promises, promises... En wat maak je naar míj over als ik een fotootje plaats van m'n A28/2.8, FA35/2.0, FA50/1.4 en FA135/2.8?
psssst: Ook Tamron heeft een 70-200 2.8quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:23 schreef HMaster-II het volgende:
Ik wil graag een betere lens kopen voor binnen/concert fotografie. Nu zit ik te denken aan een EF 70-200mm f/2.8L USM lens van Canon. Omdat deze een f van 2.8 heeft. Is det een goede keuze?
Behalve dat me de prijs nog tegenvalt.
De twee grote lenzen die ik heb zijn een 75-300mm f/4-5.6 en een 80-200mm f/4.5-6.5. Deze lenzen hebben een te lange sluitertijd nodig voor ISO 1600, zodat de meeste foto's te bewogen zijn of te donker.
Bedoel je deze GeelTeken??quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:34 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
psssst: Ook Tamron heeft een 70-200 2.8![]()
Ja idd, de 70-210quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:38 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Bedoel je deze GeelTeken??
Tamron AF SP 70-210/2.8 LD ø 77mm Staat bij www.koopdigitaal.nl voor 950
Of kan deze ook????
Sigma AF 70-200/2.8 EX APO (HSM) ø 77mm DG Staat bij www.koopdigitaal.nl voor 770
Sowwyquote:Op woensdag 6 juli 2005 21:50 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ja idd, de 70-210
Maar ook Sigma heeft er eentje, en dat is wel een 70-200 2.8
[edit] dat zei je dus ook![]()
quote:Op woensdag 6 juli 2005 22:03 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik heb de Sigma, naar het schijnt is de tamron ietsjes scherper die iets scherper dan de Tamron.
Dit verschil ga je denk'k niet zien, zelfs niet bij lichte vergrotingen. Ik zal es kijken of'k iets heb om te posten van die lens.
De data kan'k niet meer terugvinden, maar iemand die een salto maakt doe je niet onbewogen op 1/5quote:Op woensdag 6 juli 2005 22:28 schreef HMaster-II het volgende:
Wat is de belichtingstijd van die foto??
Want ik heb wel een paar zeer goede foto's op f/5 en f/5.6 op ISO1600, maar dat zijn wel foto's van 1/5sec. En dat is al het max wat ik kon trekken met mijn lenzen binnen de 80mm. En dan had ik het geluk, om vlak voor het podium te kunnen staan.
Beste keuze lijkt mij dan de Jupiter J9 met een Canon adaptor. Is een 2.0/85. Preset, past dus op iedere camera, geen greintje electronica voor nodigquote:Op woensdag 6 juli 2005 22:28 schreef HMaster-II het volgende:
Wat is de belichtingstijd van die foto??
Want ik heb wel een paar zeer goede foto's op f/5 en f/5.6 op ISO1600, maar dat zijn wel foto's van 1/5sec. En dat is al het max wat ik kon trekken met mijn lenzen binnen de 80mm. En dan had ik het geluk, om vlak voor het podium te kunnen staan.
Edit: Ik wil dus ook van verder af kunnen fotograferen zonder problemen.. En de lens moet op een EOS300 en EOS300D passen!!!!!
Maar ook met een 85 moet je nog aardig dicht bij een podium gaan staan. Ik wou iets met zoom ook, zodat ik niet volledig afhankelijk was van m'n eigen positie. Voor optredens enzo heb ik me deze lens aangeschaft, hoewel ze met een EF25 II extender prima werkt als macrolens.quote:Op woensdag 6 juli 2005 22:47 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Beste keuze lijkt mij dan de Jupiter J9 met een Canon adaptor. Is een 2.0/85. Preset, past dus op iedere camera, geen greintje electronica voor nodig
Tot 5.6 prima bruikbaar, daarboven begint het preset werken toch nadelig te worden. Zo rond de 2.0 onverslaanbaar door modern materieel, zeker gezien de prijs.
Dat is wel heel dichtbij halen. Dat wordt eng.quote:Op woensdag 6 juli 2005 22:54 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
En met die extender krijg je dan een foto die ik in het vorige macro topic ook poste.
deze dus:
[afbeelding]
Een 2.0 zoomlens lijkt me razend duur en hardstikke zwaar. Met de cropfactor meegerekend wordt 85mm trouwens 125mm, ziet al beter uitquote:Op woensdag 6 juli 2005 22:52 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Maar ook met een 85 moet je nog aardig dicht bij een podium gaan staan. Ik wou iets met zoom ook, zodat ik niet volledig afhankelijk was van m'n eigen positie. Voor optredens enzo heb ik me deze lens aangeschaft, hoewel ze met een EF25 II extender prima werkt als macrolens.
Dit is niet dichtbij, bijlange nog nietquote:Op woensdag 6 juli 2005 22:56 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Dat is wel heel dichtbij halen. Dat wordt eng.Ik zal een seen keuze gaan maken een dezer dagen. (Kan ik hem als verjaardagskado aan mezelf schenken
)
Wist je dat er op nagels ook haartjes staan? Dat is idd te dichtbijquote:Op woensdag 6 juli 2005 23:06 schreef HMaster-II het volgende:
Je bedoeld die foto van die insecten kop??? Ieuw das te dichtbij......![]()
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik toch voor de telezoom gaan. Tijdens een concert ga je denk ik toch geen lenzen verwisselen ivm stof en meer van dat soort dingen. Daarnaast geeft de vragensteller aan dat hij behoorlijk actieve personen wil fotograferen. AF lijkt me dan erg handig voor scherpstellen. De zoomfunctie kan dan gebruikt worden om je onderwerp mooi te kaderen ook al loopt ie wat heen en weer. Of je kunt er af en toe een close-up van het gezicht mee maken.quote:Op woensdag 6 juli 2005 22:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een 2.0 zoomlens lijkt me razend duur en hardstikke zwaar. Met de cropfactor meegerekend wordt 85mm trouwens 125mm, ziet al beter uit
Voor de prijs die je betaalt voor een 2.8 telezoom kun je een net serietje oude lichtsterke telelenzen kopen.
Ik ga iig niet naar podiumgebeurtenissen zonder m'n Jupiter.
En wat dacht je van het uit je handen laten stoten van de objectieven door wild publiek e.d.quote:Op donderdag 7 juli 2005 09:06 schreef luap het volgende:
[..]
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik toch voor de telezoom gaan. Tijdens een concert ga je denk ik toch geen lenzen verwisselen ivm stof en meer van dat soort dingen.
Lijkt mij ook iddquote:Daarnaast geeft de vragensteller aan dat hij behoorlijk actieve personen wil fotograferen. AF lijkt me dan erg handig voor scherpstellen. De zoomfunctie kan dan gebruikt worden om je onderwerp mooi te kaderen ook al loopt ie wat heen en weer. Of je kunt er af en toe een close-up van het gezicht mee maken.
Ehm.. had ymke geen problemen daarmeee? Dat tijdens het wisselen het objectief viel en tussen de menigte wegrolde?quote:Op donderdag 7 juli 2005 09:06 schreef luap het volgende:
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik toch voor de telezoom gaan. Tijdens een concert ga je denk ik toch geen lenzen verwisselen ivm stof en meer van dat soort dingen.
Ik weet het niet maar dat lijkt me in ieder geval geen pretjequote:Op donderdag 7 juli 2005 10:44 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ehm.. had ymke geen problemen daarmeee? Dat tijdens het wisselen het objectief viel en tussen de menigte wegrolde?
Ligt eraan hoe kritisch je bent. Hoe groter het zoombereik van een objectief, hoe meer compromissen de fabrikant gemaakt heeft. En als die overeen komen met de jouwe, is er geen probleem. ik denk dat een 18-200 zoom ws veel compromissen heeft. en alleen jij kan door het uittesten ervan bepalen of het je waard is.quote:Op woensdag 13 juli 2005 22:40 schreef snoop het volgende:
ik ga binnenkort de Nikon D70s kopen, maar ipv de kit wilde ik alleen de body kopen en dan apart een Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) MACRO erbij kopen. Weet iemand iets over dit objectief, en of het aan- of af te raden is?
Zoom lenzen hebben allemaal een lichte kussenvorming. bij andere heb je dan weer dat als je een effen vlak fotografeert dat het licht afneemt naar de randen toe. Dan heb je ook nog dat een objectief op een bepaalde zoom (=mm) bij een bepaald diafragma onscherp is. het is helaas geen exacte wetenschap, het hangt af van een aantal factoren. Googlen naar revieuws is ws je beste houvast...quote:Op woensdag 13 juli 2005 23:17 schreef snoop het volgende:
maar hoe kan je dat dan het beste uitproberen? waar moet je op letten, wat voor compromissen heb je het over?
Het nadeel daarvan is dat je al vanaf 55mm met lichtzwakte van je objectieven te maken hebt. Je zal in lichtslechte omstandigheden al naar een hoger ISO waarde gaan of flisten.quote:Op donderdag 14 juli 2005 00:28 schreef snoop het volgende:
dus het aanschaffen van bv de Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED en de Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED is een beter idee? Dat komt maar iets duurder uit, scheelt dus niet veel. Wel de moeite waard?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |