abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 juni 2005 @ 22:26:49 #131
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_27999506
Goed, dan had ik misschien voor het voorbeeld er expliciteter erbij moeten brullen dat het om ca. 50 mm analoog gaat of ca. 35 mm digitaal op een DSLR met cropfactor 1.5.

Tele heeft natuurlijk meerdere betekenissen, dat weet jij net zo goed als ik. Het kan brandpuntsafstanden >50mm aanduiden, of de uiterste standen met de grootste brandpuntsafstanden van een zoomlens, zelfs als het een wide zoom betreft die <50mm ophoudt.

Wat ik dus in Jip en Janneke vergelijkingen wilde laten zien aan Braamhaar is dat hij moet kijken naar de brandpuntsafstanden van de lens en niet zozeer naar "hoeveel keer zoom" zo'n lens heeft. Een lens kan theoretisch wel 10x zoom hebben, als het <50mm (analoog) eindigt, dan heb je nog niet het gevoel alsof je iets dichterbij aan het halen bent.

Zo nog beter?
Confidence through competence
pi_27999692
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 22:25 schreef Braamhaar het volgende:
AAARRRGH!
Ik dacht dat 't simpel was.
Ik zit idd te klooien met x-zoom, Tele, Zoom en brandpuntsafstanden.
Maar, neem bv die Panasonic met z'n 12x zoom, wat voor lens heb je nodig op een DSLR om tot dezelfde '12x zoomafstand' te komen?
Hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is.
Een 34mm - 408 mm
Een 28-300 lens komt al in de buurt van 12x zoom, maar de Panasonic heeft dan nog 100mm meer.

Maar als je echt een grote zoom wil, dus van een klein brandpuntsafstand naar een groot, kan je beter geen DSLR nemen. Het lenzen veranderen hoort er nu eenmaal bij.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28000487
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 22:26 schreef Stereotomy het volgende:
Zo nog beter?
Perfect

Ik heb het trouwens gisteren ook nog helemaal zitten uitleggen in het "ik zoek een digicam" topic vanaf hier.

Maar volgens mij kunnen we het nog zo vaak uitleggen of in FAQ's zetten, mensen blijven rommelen met zoomfactoren door de mooie marketing en doordat veel mensen geen zin hebben om eens een pagina over lenzen en camera's te lezen voordat ze iets gaan kopen
pi_28000533
Mooi, bedankt allemaal!
Het zal toch een DSLR worden omdat ik niet tevreden ben over m'n huidige compact. (Sony V1) Het enige wat ik wil met een camera is dat ie scherpe plaatjes kan maken (van heel dichtbij tot zeer ver weg), direct(er) te bedienen is, snel is, hoge ISO-waardes aankan met weinig ruis, handmatig kan focussen zonder stops, enz...
Het enige voordeel aan de Sony is dat je 'm zo in je zak mee kunt nemen.
Maar dat idee laat ik maar varen dan.
Iemand nog interesse in een Sony V1? ;-)
pi_28000593
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 22:55 schreef Gizz het volgende:

[..]

Perfect

Ik heb het trouwens gisteren ook nog helemaal zitten uitleggen in het "ik zoek een digicam" topic vanaf hier.

Maar volgens mij kunnen we het nog zo vaak uitleggen of in FAQ's zetten, mensen blijven rommelen met zoomfactoren door de mooie marketing en doordat veel mensen geen zin hebben om eens een pagina over lenzen en camera's te lezen voordat ze iets gaan kopen
Je kan idd beter een foto, zoals in de voorbeelden die ik iets hoger gaf, posten. Dat is dan ook duidelijker omdat je er een beeld van hebt.
pi_28000679
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 22:56 schreef Braamhaar het volgende:
Mooi, bedankt allemaal!
Het zal toch een DSLR worden omdat ik niet tevreden ben over m'n huidige compact. (Sony V1) Het enige wat ik wil met een camera is dat ie scherpe plaatjes kan maken (van heel dichtbij tot zeer ver weg), direct(er) te bedienen is, snel is, hoge ISO-waardes aankan met weinig ruis, handmatig kan focussen zonder stops, enz...
Het enige voordeel aan de Sony is dat je 'm zo in je zak mee kunt nemen.
Maar dat idee laat ik maar varen dan.
Iemand nog interesse in een Sony V1? ;-)
Maar ben je dan ook bereid om lenzen te gaan wisselen?
pi_28000991
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 22:25 schreef Braamhaar het volgende:
Maar, neem bv die Panasonic met z'n 12x zoom, wat voor lens heb je nodig op een DSLR om tot dezelfde '12x zoomafstand' te komen?
Zoomafstand bestaat niet, zoomfactor wel. (eventueel zou je zoomafstand de verandering in formaat van je lens tijdens het zoomen kunnen noemen, maar dat is niet waar jij op doelt)
Zoomfactor houdt in dat de langste brandpuntsafstand de zoomfactor keer zo lang is als de kortste stand.

Een 100-200 lens heeft dus een zoomfactor van 2.

Wat jij bedoelt is het bereik van de lens. Immers, met een 12x zoomfactor kan je elke willekeurige lens met een 12x zoomfactor bedoelen. Denk aan een 1-12mm lens, of een 1000-12000.

Het-Gele-Teken heeft al redelijk uitgelegd welke lens je dan nodig hebt bij een DSLR om hetzelfde bereik te hebben. Hij vergat echter de cropfactor mee te nemen in zijn berekening die alle DSLR's hebben in jouw prijssegment (dat neem ik dan maar even aan).

34mm - 408 mm heeft de Panasonic. Om dat op een Canon DSLR (1.6x cropfactor) danwel Nikon DSLR (1.5x cropfactor) te hebben, heb je een 21-255 respectievelijk 23-272mm lens nodig. De sigma/tamron 18-200 komt daar bijvoorbeeld in de buurt, alswel de Tokina 24-200.
Maar realiseer je wel dat je met deze superzooms veel kwaliteit inlevert. Een aparte groothoek lens en telezoom leveren ongelooflijk veel meer kwaliteit.
pi_28001655
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 23:00 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Maar ben je dan ook bereid om lenzen te gaan wisselen?
Er zal niets anders opzitten!
Het lenzen wisselen is geen probleem, zal alleen een wat grotere jaszak aan moeten schaffen.
pi_28001685
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 23:09 schreef Gizz het volgende:

[..]

Maar realiseer je wel dat je met deze superzooms veel kwaliteit inlevert. Een aparte groothoek lens en telezoom leveren ongelooflijk veel meer kwaliteit.
Daar ben ik nu wel achter gekomen ja.
pi_28001793
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 23:31 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Er zal niets anders opzitten!
Het lenzen wisselen is geen probleem, zal alleen een wat grotere jaszak aan moeten schaffen.
Ik zou uitkijken naar een fototas. Met lenzen gaat het meestal zo dat je denkt "oh, die lens zou ik ook nog willen hebben" zodat je er al snel een stuk of 10 bezit.
pi_28002710
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 23:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Ik zou uitkijken naar een fototas. Met lenzen gaat het meestal zo dat je denkt "oh, die lens zou ik ook nog willen hebben" zodat je er al snel een stuk of 10 bezit.
Eerst maar 's de camera én een goede standaardlens!
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:39:34 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_28138768
quote:

[..]

Mits je de kapitein van de Zilvervloot bent natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_28139018
quote:

[..]

Of je kunt meteen de goede lenzen kopen. Met een 17-40mm f4, 70-200mm f2.8 IS, 300mm f4 IS, 50mm f1.4, 100mm macro en een 1.4x extender weet ik verder niet wat ik nog nodig zou moeten hebben. Dit is dan het Canon rijtje, ik weet zeker dat Nikon vergelijkbaar spul heeft.

En dan zit je pas op 5 lenzen ...
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:51:42 #144
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_28139095
Ik beschik trouwens sinds afgelopen zaterdag over de ongeloofelijk betaalbare Canon EF II 50/1,8 USM Erg lekker lensje, snelle AF, werkt ook prima samen met de Tamron TC, zelfs met AF En die combinatie vormt (als 100/3,5) een heerlijk portret-objectiefje. Nog niet echt veel mee kunnen testen, maar ik heb nog wel een testje op het programma staan tussen deze 50/1,8 + TC tegen de 90-300/4,5-5,6 (op 100/4,5 dus). Kijken hoeveel dat scheelt in licht en helderheid en zo
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:52:03 #145
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_28139106
ik ga mss binnekort weer naar NYC, en ben van plan om weer heel wat foto's te schieten. We hebben een canon dig. rebel. Wat is nou een leuke lens om steden te fotograferen? Ik wil vooral het straatleven, skyline en architecteur van gebouwen fotograferen. We hebben nog de orignele lens erop zitten (18-55mm). Ik wil niet te veel uitgeven, ben een amateur.
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:52:47 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_28139125
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef luap het volgende:

[..]

Of je kunt meteen de goede lenzen kopen. Met een 17-40mm f4, 70-200mm f2.8 IS, 300mm f4 IS, 50mm f1.4, 100mm macro en een 1.4x extender weet ik verder niet wat ik nog nodig zou moeten hebben. Dit is dan het Canon rijtje, ik weet zeker dat Nikon vergelijkbaar spul heeft.

Ahoy Kap'tein
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:55:36 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_28139196
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 17:52 schreef The.PhantoM het volgende:
ik ga mss binnekort weer naar NYC, en ben van plan om weer heel wat foto's te schieten. We hebben een canon dig. rebel. Wat is nou een leuke lens om steden te fotograferen? Ik wil vooral het straatleven, skyline en architecteur van gebouwen fotograferen. We hebben nog de orignele lens erop zitten (18-55mm). Ik wil niet te veel uitgeven, ben een amateur.
voor gewoon stadsgezichten en zo is die kitlens prima hoor Als je architectonisch echt details wilt vastleggen heb je wel wat langer spul nodig. Voor rond de 200 euro heb je dan de 90-300mm, waar je behoorlijk tele mee kan schieten, mocht je dat willen. Maar ik weet niet wat je onder "niet te veel uitgeven" verstaat

Deze heb ik bijvoorbeeld in Kopenhagen met de 18-55 geschoten (op 34 mm):

woensdag 22 juni 2005 @ 18:03:43 #148
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_28139408
En anders kan je altijd een dagje bij wijze van test door je eigen stad heen lopen met je cam Kijken hoe dat bevalt
  FOK!fotograaf woensdag 22 juni 2005 @ 19:17:26 #149
73911 ultra_ivo
pi_28141375
Vandaag nog een camera aan mijn collectie toegevoegd. Voor ruim onder de 50 euro via ebay een Penatx SFX volautomatische AF reflex camera. Werd vandaag afgeleverd. Past het glas wat ik voor m'n istDs koch top.
pi_28146180
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef luap het volgende:

[..]

Je hebt dan wel leuke lenzen, maar als je macro's wil maken van mieren en bladluizen neem je er ook nog een paar andere lenzen. Ok, dan heb je er 7 of 8 .. maar daar komt nog een ringflits en andere zooi bij. Ik stelde theatraal voor dat het gewoon niet in je jaszak past.
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:28:50 #151
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_28154441
OK,

Ik ben op zoek naar een zoomlens, voor op de D70s. Ik twijfel tussen deze twee:

Sigma 70-300/4.0-5.6 dg apo macro super 2 ¤ 239,00
Nikon 70-300/4.0-5.6 af ed ¤ 299,00

De sigma heeft als voordeel dat de lens ook als macro lens kan worden gebruikt. Heeft als nadeel dat hij luidruchtig is en een riemaandrijving heeft (slechte constructie).

De Nikon heeft een betere constructie. Kan niet als macro lens gebruikt worden (wel met een voorzetlens), is stiller en heeft een snellere autofocus.

Macro fotograferen lijkt me wel geinig, maar heb ik nog nooit gedaan. Da's een pre voor de Sigma.
De Nikon zou beter bij m'n andere Nikon lenzen passen qua kleurenweergave.

Wat zouden jullie doen ?
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 juni 2005 @ 10:30:28 #152
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28155791
Ik ken een paar mensen die die Sigma hebben, en die zijn er uitermate tevreden over

Net zoals ikzelf met mijn Tamron 70-300 trouwens
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 23 juni 2005 @ 11:22:06 #153
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_28157101
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 09:28 schreef Pikkebaas het volgende:
OK,

Ik ben op zoek naar een zoomlens, voor op de D70s. Ik twijfel tussen deze twee:

Sigma 70-300/4.0-5.6 dg apo macro super 2 ¤ 239,00
Nikon 70-300/4.0-5.6 af ed ¤ 299,00

De sigma heeft als voordeel dat de lens ook als macro lens kan worden gebruikt. Heeft als nadeel dat hij luidruchtig is en een riemaandrijving heeft (slechte constructie).

De Nikon heeft een betere constructie. Kan niet als macro lens gebruikt worden (wel met een voorzetlens), is stiller en heeft een snellere autofocus.

Macro fotograferen lijkt me wel geinig, maar heb ik nog nooit gedaan. Da's een pre voor de Sigma.
De Nikon zou beter bij m'n andere Nikon lenzen passen qua kleurenweergave.

Wat zouden jullie doen ?
Ik bezit de nikkor 70-300 AF ED. Xilantof vond em beter dan zijn "G" versie. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen ervaring met de sigma.

Bedenk dat als je een lens koopt die ook macro kan, dat de kans bestaat dat het een beroerde macro is. De 70-300 is primair een zoomlens. Als je macro's wil maken is het misschien beter om een aparte macro lens te kopen. En daarbij kan je natuurlijk van een paar meter beeldvullend inzoomen op die bij niet echt macro, maar wel een optie
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 23 juni 2005 @ 12:28:35 #154
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_28159056
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 11:22 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik bezit de nikkor 70-300 AF ED. Xilantof vond em beter dan zijn "G" versie. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen ervaring met de sigma.

Bedenk dat als je een lens koopt die ook macro kan, dat de kans bestaat dat het een beroerde macro is. De 70-300 is primair een zoomlens. Als je macro's wil maken is het misschien beter om een aparte macro lens te kopen. En daarbij kan je natuurlijk van een paar meter beeldvullend inzoomen op die bij niet echt macro, maar wel een optie
Eensch. Hoe bevalt de constructie van de lens ? Ik vind Nikkors altijd iets steviger aanvoelen dan sigma's.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  donderdag 23 juni 2005 @ 13:52:48 #155
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_28161716
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 12:28 schreef Pikkebaas het volgende:
Eensch. Hoe bevalt de constructie van de lens ? Ik vind Nikkors altijd iets steviger aanvoelen dan sigma's.
Die is stevig.Dat van de stevigheid hebben de meeste bladen het ook over
Hij heeft een mooie brede zoom ring, en, wat kenmerkend is voor de betere nikkors, is dat de scherpstel-ring breed is (niet dat je em vaak gebruikt, maar wel een grappig kenmerk) De goedkope kitlezen van welleer hadden van die iele ringetjes.

Ik heb ook de 80-200, maar vanwege gewicht en bereik gaat de 70-300 altijd mee... nou ja, vanaf nu niet meer, ik heb een andere, betere...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_28531040
Geen Canon of Nikon deze keer, sorry... Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een F*300/4.5 van Pentax. Hier op de foto gecombineerd met een Pentax F1.7x adapter voor 510/F8.

En dit doet ie op 510mm:

Ook deze keer weer klikbaar!!

(excuses voor deze 'pimp' en 'compensatie' post, ik ben er gewoon erg blij mee , as you were )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')