abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:36:31 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27218668
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden

Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.

Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,

Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:42:23 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27218823
Waar wil je precies heen met deze topic?
pi_27218839
Formules zijn puik.
↑ ↑ ↓ ← → A B Select
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:49:00 #4
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27218984
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:42 schreef Alicey het volgende:
Waar wil je precies heen met deze topic?
dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27219113
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn.
Voor een buitenstaander misschien. Ik kan geen chocola maken van Chinees, maar meer dan een miljard andere mensen wel.
quote:
hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt
Dat is niet waar, een beetje geoefend natuurkundige kan er wat mee, al is het wel zo dat het lezen van één bladzijde vol formules veel meer tijd kost dan gewone tekst.
Maar het is gewoon een overzichtelijke en duidelijke manier van relaties weergeven, met alleen tekst zou het niks worden.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_27219263
Overigens, ik moet bekennen dat ik ook wel even moest slikken toen ik mijn eerste wiskundediktaatje in handen kreeg (Differentiaal- en Integraalrekening). Maar na een tijdje leer je die wiskundige notaties steeds sneller lezen en schrikt het je niet meer zo af.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_27220023
Formules zijn oke
pi_27220692
mietjes
Boeit wel, ach ja, boeien....
pi_27220984
Goed topic.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_27221005
Die formules zijn het probleem niet, de notatie wel. Al die indexen aangeven en die rare griekse symbolen
verlangen voorbij vanitas
pi_27221029
De uitkomst is 3.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_27221178
schopje naar KLB??

OT: ik zou spontaan gaan spijbelen
Heb je comentaar op mijn spelling/gramatica? hou het lekker voor je! mij boeit het niet
comentaar via email (ambong[@]gmail)
dit is een stupide tekstje, waar heel veel mensen 3 seconden van hun leven aan verspillen door het te lezen
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:09:21 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27221205
KLB is inderdaad een goed idee.

WFL >>> KLB
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:09:22 #14
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_27221209
wat ben je dan wel gaan doen eigenlijk?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_27221211
Eitje.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:16:49 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27221426
WFL >>> KLB

(nogmaals)
pi_27221538
Puike formule

Weet ik weer waarom ik geen natuurkunde of wiskunde ben gaan studeren (Wiskunde A1 hebben en dan op je diploma een 3,5 hebben (afgerond een 4 )
pi_27221587
Mietje, jij zult het ver schoppen met zo'n instelling.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:30:04 #19
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_27221796
Je moet weten waar de stukjes voor staan, daar wen je aan als je d'r mee werkt. Vervolgens pleur je het hele zwikkie met een paar waarden in Matlab of Mathematica en de computer doet de rest.

Ben overigens niet met natuurkunde bezig maar met probabilistische inferentie, waar je soms ook niet vrolijk van wordt. De basisbegrippen zijn echter eenvoudige kansrekening, en als je dat snapt zijn de ingewikkeldere modellen ook wel te volgen.
iedereen is uniek behalve ik
pi_27222095
E=MC² .
pi_27232080
pussy... ga jij maar lekker in de bouw werken dan, muurtjes metselen enzo
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  zaterdag 21 mei 2005 @ 23:47:45 #22
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_27232809
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 23:29 schreef Agiath het volgende:
pussy... ga jij maar lekker in de bouw werken dan, muurtjes metselen enzo
hey! die mensen zijn ook nodig
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_27234474
Ik zeg toch niet dat het onnodig is
pi_27234508
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden
[afbeelding]
[afbeelding]

Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.

Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,

Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
één troost... ik snap d'r ook de ballen van.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 22 mei 2005 @ 11:41:57 #25
92039 A.J.
His Royal Dudeness
pi_27239790
natuurkunde
daar word je toch niet rijk van
The Dude: Nobody calls me Lebowski. You got the wrong guy. I'm the Dude, man.
pi_27246097
quote:
Op zondag 22 mei 2005 00:38 schreef Agiath het volgende:
Ik zeg toch niet dat het onnodig is
maar je doet er wel denigrerend over
  zondag 22 mei 2005 @ 16:56:45 #27
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_27247874
dit lijkt me meer een SES topic...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_27249058
zo schrijf ik mijn boodschappenlijstjes altijd
A signature always reveals a man's character - and sometimes even his name.
pi_27249152
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:41 schreef lurkerdelurklurk het volgende:
zo schrijf ik mijn boodschappenlijstjes altijd
wat koop jij dan voor rare chocolade letters?!
pi_27249451
Ik ben om een hele andere reden geen natuurkunde gaan studeren.
pi_27250242
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Vind je dat niet mooi dan, al die Lagrangiaantjes? Ik krijg er altijd zo'n warm gevoel van in mn onderbuik.

Maar ej....wat wil je precies met dit topic? Pimpen met het feit dat je weet wat een Fouriertransformatie of een labda-operator is?
pi_27250317
Wat nog veel erger is dat je op een gegeven moment realizeert dat al die ingewikkelde formules vaak hele botte benaderingen zijn.
pi_27250335
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt
Ah.

Nou, je kunt er prima mee rekenen, dat zie ik als "eruit komen". Dat je er geen kloot meer van kunt voorstellen waar je mee bezig bent ( en dan vooral zaken als quantumveldentheorie, algemene relativiteit etc ) is soms wel jammer, maar heeft ook wel een bepaalde charme, vind ik. Als het puntje bij paaltje komt kun je de zooi nameten, en dan kun je kijken of je wiskundige zooi ergens op sloeg.

Wat jij aanhaalt, het Lagrangiaans formalisme, is erg mooi: je ziet het terug in Quantumveldentheorie, maar je kunt bijvoorbeeld ook met een heel eenvoudig uitziende Lagrangiaan de vacuumvergelijking van de algemene relativiteitstheorie afleiden. Eenvoudig uitziend, want het narekenen is ontzettend kutwerk
pi_27250388
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:29 schreef joshus_cat het volgende:
Wat nog veel erger is dat je op een gegeven moment realizeert dat al die ingewikkelde formules vaak hele botte benaderingen zijn.
Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt. Daar zit een element wat je goed in de smiezen moet hebben als natuurkundige: je moet weten wanneer je zaken kunt verwaarlozen. In het begin had ik erzelf vrij veel moeite mee; je doet tenslotte een exacte studie Maar dat went, denk ik. Zolang je het exacte formalisme erachter kent is daar niks mis mee, denk ik.
pi_27250415
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:55 schreef thabit het volgende:
Ik ben om een hele andere reden geen natuurkunde gaan studeren.
Je zit nu zeker met je hand om je pieledoos te wachten totdat ik ga vragen waarom jij geen natuurkunde bent gaan studeren?
  zondag 22 mei 2005 @ 18:33:31 #36
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27250422
Natuurkunde is kut, ja.
Ik ga wiskunde studeren, en dan komen ze af met elk jaar een hoop natuurkundevakken die me geen bal interesseren.

En ja, die constructies zien er ingewikkeld uit, maar het zijn ook wiskundig niet interessante formules.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:37:07 #37
8369 speknek
Another day another slay
pi_27250512
Niks mis met lange formules. Totdat ze er een imaginair getal doorheen gaan gooien (zoals hierboven). Ik haaat imaginaire getallen, dan ben ik altijd gelijk de voorstelling kwijt.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:43 schreef UpUpDownLeftRightABSelect het volgende:
Formules zijn puik.
Ben jij de Konami code?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:37:16 #38
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27250515
Ach joh, die hele ingewikkelde formules boeien in de praktijk toch geen ene hol.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_27250570
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt.
...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.
pi_27250584
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:37 schreef speknek het volgende:
Niks mis met lange formules. Totdat ze er een imaginair getal doorheen gaan gooien (zoals hierboven). Ik haaat imaginaire getallen, dan ben ik altijd gelijk de voorstelling kwijt.
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bij
pi_27250654
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.
Ja, maar dan heb je het over moleculen, en kom je al gauw in het regime van scheikunde. In de niet-relativistische quantumfysica is het enige exact uitrekenbare atoom het waterstof-atoom: zodra je met meer elektronen komt aanzetten, moet je perturbaties aanvoeren. Moleculen beschrijven met quantumfysica is werk voor computers, wat je alleen kunt doen met benaderingen. Dus als iemand nog een Nobelprijs wil : Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaan
pi_27250786
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb je het over moleculen,
...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'
pi_27250855
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'
Nou ja, ik vind het zelf ook wel jammer dat je in veel praktische gevallen niet concreet kunt rekenen met modellen als quantumveldentheorie. Maar het is wel erg mooi om te zien hoe de constructie inmekaar steekt, en belangrijker nog: de theorie doet genoeg erg nauwkeurige uitspraken die je kunt nameten. Dat vind ik altijd wel bijzonder: dat het op papier zo mysterieus eruit ziet, en dat het dan toch in de natuur voorkomt. Mooi toch.

OT: Daarom ben ik natuurkunde gaan studeren
  zondag 22 mei 2005 @ 18:48:49 #44
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27250857
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.

Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
pi_27250914
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.

Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
Moet je es algemene relativiteit gaan doen Da's notationeel zowaar het ergste vak wat ik ooit gevolgd heb. Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
pi_27250953
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Haushofer het volgende:

Mooi toch.
Nou moet ik wel toegeven dat ik zelf ook altijd graag een deeltjesversneller in m'n achtertuin had gewild. Als je kunt aantonen dat je zo'n ding nodig hebt dan steekt dat toch met kop en schouders uit boven, zeg, een HPLC-kolom
pi_27250962
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaan
De wat?!?!

Hmm... statistiek is veel leuker
Danmark: more usefull every day!
pi_27250979
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:

Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Toch niet op speciaal verzoek?
  zondag 22 mei 2005 @ 18:58:18 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27251106
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Moet je es algemene relativiteit gaan doen
Dat soort vakken krijgen wij standaard niet in Delft. Het is bij 'ons' een obscuur keuzevak.

We krijgen standaard wel een klein beetje relativistische mechanica, gewoon voor de leut, maar dat mag geen naam hebben.

Verder hebben we ook geen quantum 1t/m5, maar inleidend quantum ('kinderquantum') en gewone quantum .
quote:
Da's notationeel zowaar het ergste vak wat ik ooit gevolgd heb. Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Ik denk niet dat daar veel animo voor is, hier op FOK!
  zondag 22 mei 2005 @ 19:33:18 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_27252150
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bij
Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_27252454
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.
Tja, dat is iets om bij stil te staan.

TS zegt dat die formularia onbegrijpelijk zijn. Maar dat is puur een uitspraak gebasseerd op de wens dat de natuur voorstelbaar is. Dat is ze niet. In de wiskunde zie je dat nog veel meer; een imaginair getal is niet voor te stellen. Maar negatieve getallen ook niet. Of irrationele. Nou spreekt dat imaginaire wat tot de verbeelding, maar eigenlijk is het met heel veel getallen zo Getallen wil je je toch voorstellen als een hoeveelheid van iets stoffelijks, denk ik.
pi_27253774
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.
  zondag 22 mei 2005 @ 20:31:21 #53
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27254047
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.
Mwah, er bestaat ook weldegelijk zoiets als 'formuleblindheid'. Is vergelijkbaar met dyslectie.
  zondag 22 mei 2005 @ 20:35:45 #54
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27254183
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:33 schreef placebeau het volgende:
Natuurkunde is kut, ja.
Ik ga wiskunde studeren, en dan komen ze af met elk jaar een hoop natuurkundevakken die me geen bal interesseren.
wiskunde in Groningen of zo?
quote:
En ja, die constructies zien er ingewikkeld uit, maar het zijn ook wiskundig niet interessante formules.
precies
  Moderator zondag 22 mei 2005 @ 20:37:03 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_27254226
drievoudige integralen in fourier transformaties en ik doe biologie krijg je die krengen nog
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 22 mei 2005 @ 20:39:53 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27254330
quote:
jij snapt het
quote:
  zondag 22 mei 2005 @ 20:42:20 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27254423
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

TS zegt dat die formularia onbegrijpelijk zijn. Maar dat is puur een uitspraak gebasseerd op de wens dat de natuur voorstelbaar is. Dat is ze niet. In de wiskunde zie je dat nog veel meer; een imaginair getal is niet voor te stellen. Maar negatieve getallen ook niet. Of irrationele. Nou spreekt dat imaginaire wat tot de verbeelding, maar eigenlijk is het met heel veel getallen zo Getallen wil je je toch voorstellen als een hoeveelheid van iets stoffelijks, denk ik.
imag getallen zijn juist heel goed voor te stellen
i2 = -1
simpel toch

pi_27254899
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Eigenlijk heel gek, want een formule zegt meer dan 1000 woorden.

Nou was ik vroeger ook een druif qua wiskunde, maar het is gewoon ff doorzetten. Daarna valt het meestal wel mee, vind ik.
pi_27254935
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

imag getallen zijn juist heel goed voor te stellen
i2 = -1
simpel toch

Ja, ik bedoelde dus meer in termen van hoeveelheid. 1 appel, of een halve appel zijn nog voor te stellen. Maar 1/pi appel, of i*appel niet meer. En dat leidt tot een hoop doelloos gezever in de populaire literatuur.
pi_27255064
quote:

Nou ja, de meer theoretische vakken kampen allemaal met dat probleem: notationeel wil het nog wel es uit de hand lopen. Tel daarbij de verschillende conventies bij op, en je zit soms met je handen in het haar
  zondag 22 mei 2005 @ 21:04:58 #61
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255169
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, de meer theoretische vakken kampen allemaal met dat probleem: notationeel wil het nog wel es uit de hand lopen. Tel daarbij de verschillende conventies bij op, en je zit soms met je handen in het haar

Zie formules in OP

Ik kijg het idee dat jij nog wel wat ingewikkeldere formules weet. Plaats ze eens .
  zondag 22 mei 2005 @ 21:05:42 #62
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255197
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik bedoelde dus meer in termen van hoeveelheid. 1 appel, of een halve appel zijn nog voor te stellen. Maar 1/pi appel, of i*appel niet meer. En dat leidt tot een hoop doelloos gezever in de populaire literatuur.
wat zeg je nou, je vindt de reele getallen al moeilijk
  zondag 22 mei 2005 @ 21:07:09 #63
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27255244
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:35 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wiskunde in Groningen of zo?
[..]

precies
In Leuven
  zondag 22 mei 2005 @ 21:08:15 #64
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255281
Bij de imaginaire getallen is de notatie aanvankelijk lastig, dat is denk ik het probleem voor veel mensen
het zijn eigenlijk paren (a, b) maar je schrijft het a + bi. Die + kennen de mensen dan van de reele getallen waar je na uitvoeren van de + ook echt een punt op de reeele as kan aanwijzen maar bij de a + bi valt niks op te tellen. Het blijkt echter dat het wel handige notatie is omdat je wel alle algebraische operaties die je van R kent kan uitvoeren.

als ik zelf een lesprogramma mocht fixen zou ik aanvankelijk aan komen zetten met a + b*sqrt(2) waar a en b dan gehele getallen zijn. Laat ze daar maar mee rekenen, dat zal geen probleem zijn en zo zullen ze de complexe getallen ook beter snappen

[ Bericht 11% gewijzigd door McCarthy op 22-05-2005 21:18:10 ]
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 21:08:48 #65
47213 ArmaniMania
pi_27255303
Ohw wacht nu komen de über slimme mensen hier die er alles van af weten Integenstelling tot mezelf heb ik dat soort formules nooit gehad.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:10:21 #66
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255368
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:07 schreef placebeau het volgende:

[..]

In Leuven
de oudste uni van Belgie
  zondag 22 mei 2005 @ 21:12:07 #67
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27255430
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:08 schreef ArmaniMania het volgende:
Integenstelling tot mezelf heb ik dat soort formules nooit gehad.
Die zin is anders behoorlijk 'imaginair'
pi_27255781
Natuurkunde op de middelbare school was ik heel erg goed in, maar ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een hekel aan wiskunde heb. Een natuurkundestudie is een verkapte wiskundestudie.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:34:15 #69
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27256216
lap, typ ik hier net een tekst van een halve bladzijde, valt het scherm weg.

Opnieuw:

Het probleem dat ik met fysica is dat het gewoon soms niet te vatten is. Zoals Feinmann al zei: "I think I can safely say that nobody understands quantumphysics", en hij had gelijk. Niet omdat alles zo klein is, of omdat het gewoon raar is, maar het feit dat die complexe wiskundige systemen daadwerkelijk de werkelijkheid beschrijven. Ik kan bijvoorbeeld niet snappen wat de schrodingervergelijk met de werkelijkheid te maken heeft. Okee, ik zie wel in dat het compatibel is met wat we weten over quantumtheorie, dat we er geweldige toepassingen mee kunnen doen, en dat we er vanalles uit kunnen afleiden. Maar ik verlang te weten wat er echt is. Het is eigenlijk wat paradoxaal, je gebruikt om de fysische werkelijkheid te beschrijven onwerkelijke zaken, pure complexe wiskunde. In dit opzicht heb je ook de uitspraak van einstein "god doesn't play dices". Dit zei hij niet omdat hij de theorie van stochastiek in de fysica niet geloofde, maar wel omdat hij niet dacht dat dit al de werkelijkheid beschreef, er moest meer verder onderzocht worden. Maar ondertussen is het al redelijk duidelijk dat dit niet kan, we kunnen niet dieper, we kunnen het gewoon niet vatten.
Zo voel ik het toch aan.

En dan heb je de wiskunde, wat gewoon het voordeel heeft dat je het niet moet kunnen inbeelden, toch niet fysisch, of beter, reëel. punten hoeven geen punten zijn, punten zijn pure logische objecten. als je in de elementa van Euclides punten door rechten vervangt en vice versa, dan klopt alles nog altijd. imaginaire getallen is ook zoiets, de wortel van een algebraïsche vergelijking wordt ineens een meetkundig object, een punt in het vlak. Dat is zo mooi eraan.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:39:58 #70
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27256406
Ik maak er altijd een sport van om me bij moeilijke formules nog iets concreets voor te kunnen stellen. Dat lukt vrijwel altijd, bijvoorbeeld met zaken als electromagnetisme of stromingsleer, wat toch ook vrij complex kan worden. Maar da's iha vectormeetkunde, en dus in drie dimensies voor te stellen.

Bij hogere quantum wordt het echter heel lastig, al lukt het soms nog wel als je je hersens echt aan het werk zet en een abstactieniveautje hoger tilt. Maar als je dat dag in dag uit moet doen, word je volgens mij compleet gek .
  zondag 22 mei 2005 @ 21:42:14 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27256503
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:39 schreef Lemmeb het volgende:
Ik maak er altijd een sport van om me bij moeilijke formules nog iets concreets voor te kunnen stellen. Dat lukt vrijwel altijd, bijvoorbeeld met zaken als electromagnetisme of stromingsleer, wat toch ook vrij complex kan worden. Maar da's iha vectormeetkunde, en dus in drie dimensies voor te stellen.

Bij hogere quantum wordt het echter heel lastig, al lukt het soms nog wel als je je hersens echt aan het werk zet en een abstactieniveautje hoger tilt. Maar als je dat dag in dag uit moet doen, word je volgens mij compleet gek .
je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.

Ik denk dat QM daarom voor wiskundigen wel goed te doen is, die zijn dat toch meer gewent.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:46:33 #72
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27256679
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.

Ik denk dat QM daarom voor wiskundigen wel goed te doen is, die zijn dat toch meer gewent.
Ik was er toch ineerste zittijd dik voor gebuisd. Je moet gewoon de fysica loslaten als je met kwantumfysica werkt en dan lukt het wel, maar ik deed het absoluut niet graag!
  zondag 22 mei 2005 @ 21:47:17 #73
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27256716
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:46 schreef placebeau het volgende:

[..]

Ik was er toch ineerste zittijd dik voor gebuisd. Je moet gewoon de fysica loslaten als je met kwantumfysica werkt en dan lukt het wel, maar ik deed het absoluut niet graag!
even wachten?
Jij studeert wiskunde en krijgt ook QM???????????
doe je math. fysica of zo?
  zondag 22 mei 2005 @ 21:49:00 #74
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27256796
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Ik denk dat wiskundigen er vooral goed in zijn om hun verstand op nul te zetten, een formule te accepteren zoals hij eruit komt rollen, en er gewoon mee aan de slag te gaan om nog moeilijkere formules eruit af te leiden. Maar dat is niet het 'abstractie'-niveau dat ik bedoel .

Natuurkundigen zijn juist erg goed in 'abstract' denken, daar staan ze juist om bekend. Een goede natuurkundige is altijd op zoek naar de link tussen de formule en de werkelijkheid (de natuur), daar ben je nu eenmaal natuurkundige voor. Dat vereist soms wel dat je je brein rare gedachtenkronkels laat maken, en je soms voor de buitenwereld complete wartaal praat.

Natuurkundigen zijn vaak juist erg goed in wiskunde, het interesseert ze vaak alleen minder. Het is nu eenmaal niet het einddoel: het einddoel is het begrip voor de werkelijkheid.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:49:27 #75
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27256821
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:47 schreef McCarthy het volgende:

[..]

even wachten?
Jij studeert wiskunde en krijgt ook QM???????????
doe je math. fysica of zo?
nee, ik doe pure wiskunde, maar in de kandidaturen krijg je bij ons een heel brede opleiding, dan kun je pas in de licenties (nu dus bachelor-master) kiezen voor pure wiskunde- fysische wiskunde of toegepaste wiskunde (statistiek en zo)
pi_27257060
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:31 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Mwah, er bestaat ook weldegelijk zoiets als 'formuleblindheid'. Is vergelijkbaar met dyslectie.
Da's precies hetzelfde wat ik zeg, alleen geef ik een psychologische basis en jij een biologische. Het verschil is dat biologische oorzaken vaak worden gezien als een 'extern' iets, waar je zelf niets aan kan doen, terwijl psychologische verklaringen vaak gezien worden als iets waar je zelf nog het een en ander aan kan doen. Terwijl het in feite niet uitmaakt.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:57:37 #77
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27257189
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:54 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Da's precies hetzelfde wat ik zeg, alleen geef ik een psychologische basis en jij een biologische. Het verschil is dat biologische oorzaken vaak worden gezien als een 'extern' iets, waar je zelf niets aan kan doen, terwijl psychologische verklaringen vaak gezien worden als iets waar je zelf nog het een en ander aan kan doen. Terwijl het in feite niet uitmaakt.
Oh oke

Naja, het zal wel een beetje van allebei zijn heh. Iemand die moeite heeft met het lezen van formules zal er vanzelf ook wel een bepaalde angst voor ontwikkelen. En vice versa.
pi_27265775
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:49 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik denk dat wiskundigen er vooral goed in zijn om hun verstand op nul te zetten, een formule te accepteren zoals hij eruit komt rollen, en er gewoon mee aan de slag te gaan om nog moeilijkere formules eruit af te leiden. Maar dat is niet het 'abstractie'-niveau dat ik bedoel .

Natuurkundigen zijn juist erg goed in 'abstract' denken, daar staan ze juist om bekend. Een goede natuurkundige is altijd op zoek naar de link tussen de formule en de werkelijkheid (de natuur), daar ben je nu eenmaal natuurkundige voor. Dat vereist soms wel dat je je brein rare gedachtenkronkels laat maken, en je soms voor de buitenwereld complete wartaal praat.

Natuurkundigen zijn vaak juist erg goed in wiskunde, het interesseert ze vaak alleen minder. Het is nu eenmaal niet het einddoel: het einddoel is het begrip voor de werkelijkheid.
Een leuk voorbeeldje zijn de veldvergelijkingen van Einstein: deze geven een scala aan oplossingen,. maar het is de kunst om de fysische eruit te plukken.
  maandag 23 mei 2005 @ 09:40:34 #79
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_27265828
42.
pi_27266765
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb en meer geinteresseerd ben in concepten, structuren en logische redeneringen.
  maandag 23 mei 2005 @ 10:22:53 #81
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_27266883
een natuurkundige formulie is een concept, een structuur en vooral een logische redenering.
  maandag 23 mei 2005 @ 10:24:07 #82
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27266914
quote:
Op maandag 23 mei 2005 10:22 schreef -DailaLama- het volgende:
een natuurkundige formulie is een concept, een structuur en vooral een logische redenering.
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.
pi_27267175
Ik heb het ooit 1 jaar geprobeerd, maar ben toen toch maar werktuigbouwkunde gaan doen. Natuurkunde was voor mij te theoretisch (wel in de 4 jaar wtb nooit meer wat aan mijn wiskunde hoeven te doen ).Wie kan zich nu voorstellen dat de capaciteit van een half oneindig lange vlakke plaat anders is dan de capaciteit van een oneindig lange plaat.
  maandag 23 mei 2005 @ 10:34:53 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_27267190
quote:
Op maandag 23 mei 2005 10:24 schreef placebeau het volgende:
Jamaar, een architect is meestal bouwkundig zo oninteressant.
  maandag 23 mei 2005 @ 11:02:30 #85
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27267998
quote:
Op maandag 23 mei 2005 10:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Jamaar, een architect is meestal bouwkundig zo oninteressant.
Je hebt gelijk.

Ik denk dat ik wiskunde gewoon leuker vind dan natuurkunde omdat je in wiskunde de realiteit, die ik eigenlijk niet zodanig interessant vind, buiten beschouwing mag laten. Gewoon een kwestie van voorkeur.
pi_27268174
quote:
Op maandag 23 mei 2005 11:02 schreef placebeau het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.

Ik denk dat ik wiskunde gewoon leuker vind dan natuurkunde omdat je in wiskunde de realiteit, die ik eigenlijk niet zodanig interessant vind, buiten beschouwing mag laten. Gewoon een kwestie van voorkeur.
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.
  maandag 23 mei 2005 @ 12:04:00 #87
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27270012
quote:
Op maandag 23 mei 2005 11:07 schreef thabit het volgende:

[..]

Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.
Laten we er geen natuurkunde/wiskunde bashtopic van maken .

Persoonlijk vind ik natuurkunde de moeder aller wetenschappen. Wiskunde is voor mij niet meer dan een tool, net als een computer. Met wiskunde alleen bereik je helemaal niks. Overigens net zomin als met natuurkunde alleen: de twee hebben elkaar nodig om tot grote, relevante resultaten te komen .

/edit Overigens is in de praktijk de scheidslijn tussen de 2 helemaal zo groot niet (meer). Wiskundigen doen veel natuurkundig onderzoek, en vice versa.
  maandag 23 mei 2005 @ 12:08:27 #88
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27270178
quote:
Op maandag 23 mei 2005 12:04 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Laten we er geen natuurkunde/wiskunde bashtopic van maken .
De titel is toch, waarom ben ik geen natuurkunde gaan studeren?
pi_27271789
quote:
Op maandag 23 mei 2005 10:24 schreef placebeau het volgende:

[..]

De studie heet dan ook natuurkunde. En geen wiskunde.
pi_27271881
quote:
Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb en meer geinteresseerd ben in concepten, structuren en logische redeneringen.
Tja, een natuurkundige zal vaak de wiskunde an sich niet interessant vinden, omdat je juist in de wiskunde met een schijnwereldje bezig bent, en het vaak niet tastbaar is. Met natuurkunde beschrijf je iets tastbaars aan de hand van wiskunde. Het is niet alleen de wiskunde op een bepaald niveau begrijpen, maar ook snappen welke elementen je eruit moet pikken om de natuur ermee te beschrijven. Dat spreekt mij dan weer meer aan.
pi_27277986
Natuurkunde/scheikunde vind ik interresanter dan wiskunde omdat je je daarbij nog iets kan voorstellen...bij wiskunde kan je bij formules soms alleen nog maar lijnen in gedachte nemen...dan word je gillend gek...
pi_27283631
quote:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb
Om dezelfde reden doe ik het wel.
pi_27284334
quote:
Waarom ben je dan geen scheikunde, biologie of economie gaan studeren?
pi_27284691
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:17 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Waarom ben je dan geen scheikunde, biologie of economie gaan studeren?
Om dezelfde reden!
pi_27284809
Waaraan ik nog wil toevoegen dat ik meer affiniteit heb met de deductieve denkwijzen van de wiskunde dan met de inductieve denkwijzen in veel andere wetenschappen.
pi_27289230
quote:
Op maandag 23 mei 2005 11:07 schreef thabit het volgende:

[..]

De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:11:24 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_27294737
Mja een beetje een zinloos topic. Als je natuurkunde niet trekt moet je vooral een andere studie gaan doen. Al zal zo'n formule voor een gevorderde een eitje zijn. Op de basisschool vonden we immers de simpelste sommen met variabelen er al futuristisch uitzien. En inderdaad zijn universitaire technische studies al snel erg wiskundig. Een van mijn redenen om die maar niet te gaan doen aangezien ik Wiskunde over het algemeen niet zo boeiend vind.
pi_27298735
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:35 schreef Maethor het volgende:

[..]

De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".
Tja, de grote Feynman....ik kan me herinneren dat Thabit Edward Witten ooit een loodgieter heeft genoemd, dus ik denk niet dat ie onder de indruk is van meneer Feynmann
pi_27300298
Formuletjes zijn gaaaaf, zolang je ze niet zelf hoeft over te schrijven. Vergeet altijd wat en dan klopt het niet meer zo. Verder gewoon nergens over nadenken, verstand op nul, alleen even een link leggen tussen de symbooltjes en je gegevens, wat herschrijven en klaar!
Is ook zo'n beetje het enige waar ik goed in ben, droge theorie zonder enkele logica en toepassing haak ik bij af.
Je zou toch de hele wereld kunnen beschrijven met formules, zou het leven zo simpel maken. Dat zou de enige reden voor mij zijn om natuurkunde te gaan studeren.
Sweet and innocent...
pi_27304689
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 10:11 schreef Innocence het volgende:
Formuletjes zijn gaaaaf, zolang je ze niet zelf hoeft over te schrijven. Vergeet altijd wat en dan klopt het niet meer zo. Verder gewoon nergens over nadenken, verstand op nul, alleen even een link leggen tussen de symbooltjes en je gegevens, wat herschrijven en klaar!
Is ook zo'n beetje het enige waar ik goed in ben, droge theorie zonder enkele logica en toepassing haak ik bij af.
Je zou toch de hele wereld kunnen beschrijven met formules, zou het leven zo simpel maken. Dat zou de enige reden voor mij zijn om natuurkunde te gaan studeren.
Nou ja, de reden dat ik natuurkunde ben gaan studeren is omdat het bij de vrouwen zo goed valt

Ze waarschuwden me aan het begin al: als een vrouw je vraagt in de kroeg wat je studeert, zeg dan sterrenkunde. En geen natuurkunde. Sterrenkunde is immers romantiek, natuurkunde is voor autistische nerds.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:43:43 #101
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27304919
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, de reden dat ik natuurkunde ben gaan studeren is omdat het bij de vrouwen zo goed valt

Ze waarschuwden me aan het begin al: als een vrouw je vraagt in de kroeg wat je studeert, zeg dan sterrenkunde. En geen natuurkunde. Sterrenkunde is immers romantiek, natuurkunde is voor autistische nerds.
Hé, dat doe ik ook soms, sterrenkunde vinden ze allemaal heel romantisch (ze moesten eens weten)
  dinsdag 24 mei 2005 @ 13:08:53 #102
70703 MariekeP
troetelbeertje
pi_27305744
natuurkunde dat is toch met bloemetjes en bijtjes?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 13:11:49 #103
8369 speknek
Another day another slay
pi_27305822
Natuurkunde een slecht imago bij vrouwen? Moet je eens zeggen dat je informatica studeert...
  dinsdag 24 mei 2005 @ 13:13:47 #104
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27305888
quote:

Dat valt toch wel mee? En anders ben je gewoon mijn knuffel-natuurkundige.
pi_27306126
Vrouwen linken sterrenkunde natuurlijk meteen aan horoscopen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:40:41 #106
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27308908
quote:

[..]

wat zal ik als wiskundige zeggen? Econometrie
pi_27312804
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 13:20 schreef thabit het volgende:
Vrouwen linken sterrenkunde natuurlijk meteen aan horoscopen.
In ieder geval Breezah-meisjes Maar er zijn denk ik ook aardig wat kerels die die ideeen er op na houden.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 16:50:10 #108
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27313380
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 16:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In ieder geval Breezah-meisjes Maar er zijn denk ik ook aardig wat kerels die die ideeen er op na houden.
Ik herinner me een hilarische uitspraak van een meisje, toen een kameraad van me verteld had dat hij wiskunde deed: "I'm so different than you, I like art and music and literature." De trut

Maar goed, we wijken af
pi_27316664
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:40 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat zal ik als wiskundige zeggen? Econometrie
Ik heb me d'r heel erg over verbaasd dat er bij econometrie veel ergere nerds rondlopen dan bij wiskunde en natuurkunde.
pi_27345618
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:35 schreef Maethor het volgende:

[..]

Feynman hield zich wiskundig waarschijnlijk hoofdzakelijk bezig met differentiaalvergelijkingen en numerieke analyse. Van daaruit is zijn visie zeer goed te begrijpen. Als hij ook nog wat aan getaltheorie en algebraische meetkunde had gedaan, dan was z'n uitspraak hoogst waarschijnlijk andersom geweest.
  woensdag 25 mei 2005 @ 17:13:39 #111
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27345683
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 13:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee?
Nee dat valt niet mee . Ik lieg altijd maar gewoon .
  woensdag 25 mei 2005 @ 17:14:34 #112
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27345712
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 13:08 schreef MariekeP het volgende:
natuurkunde dat is toch met bloemetjes en bijtjes?
een vrouw naar m'n hart.
  woensdag 25 mei 2005 @ 17:14:37 #113
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27345714
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee dat valt niet mee . Ik lieg altijd maar gewoon .
Nouja, dan is Haushofer mijn knuffel-natuurkundige.
  woensdag 25 mei 2005 @ 17:18:39 #114
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27345856
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat zei je al
  woensdag 25 mei 2005 @ 17:20:21 #115
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27345911
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:18 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat zei je al
Dat klopt.
  woensdag 25 mei 2005 @ 18:53:05 #116
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27348454
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Feynman hield zich wiskundig waarschijnlijk hoofdzakelijk bezig met differentiaalvergelijkingen en numerieke analyse.
dat is idd niet de meest heftige wiskunde
quote:
Van daaruit is zijn visie zeer goed te begrijpen. Als hij ook nog wat aan getaltheorie en algebraische meetkunde had gedaan, dan was z'n uitspraak hoogst waarschijnlijk andersom geweest.
kan je van beide vakken een paar enthousiastmakertjes geven (hoeft niet al te lang)?
of open er een topic over.
pi_27352892
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Deze dag is ook weer goed
pi_27352948
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Feynman hield zich wiskundig waarschijnlijk hoofdzakelijk bezig met differentiaalvergelijkingen en numerieke analyse. Van daaruit is zijn visie zeer goed te begrijpen. Als hij ook nog wat aan getaltheorie en algebraische meetkunde had gedaan, dan was z'n uitspraak hoogst waarschijnlijk andersom geweest.
Feynman zei het dan ook vanuit een natuurkundige visie. Dat lijkt mij dus triviaal. Als hij wiskundige was geweest dan was hij waarschijnlijk minder enthousiast over natuurkunde. Dat lijkt mij ook triviaal.
pi_27356989
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:38 schreef joshus_cat het volgende:

Ik heb me d'r heel erg over verbaasd dat er bij econometrie veel ergere nerds rondlopen dan bij wiskunde en natuurkunde.
Econometristen zijn doodeng; de meesten zijn verstoken van enig sociaal besef. Geloof me, ik loop er al 4 jaar rond. Brrrr
  woensdag 25 mei 2005 @ 23:02:10 #120
92039 A.J.
His Royal Dudeness
pi_27357992
Natuurkunde
Daar word je toch niet rijk van

A.J. gaat volgend jaar IBA aan de EUR studeren
The Dude: Nobody calls me Lebowski. You got the wrong guy. I'm the Dude, man.
pi_27358776
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 23:02 schreef A.J. het volgende:
Natuurkunde
Daar word je toch niet rijk van

A.J. gaat volgend jaar IBA aan de EUR studeren
Natuurkunde en technische natuurkunde staan hoog in de top 15 van marktwaardige studies; bovendien zijn de mogelijkheden vrij breed, het gaat vooral om het analytische denken wat je verkrijgt in je studie. De beginsalarissen zijn goed, en de kans op een baan is hoog vergeleken met andere studies.

Nou ben ik zelf natuurkunde gaan studeren omdat het me gewoon interesseert, maar zulke info is toch mooi meegenomen
  vrijdag 27 mei 2005 @ 09:30:05 #122
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27397996
Ik studeer natuurkunde omdat ik in de richting van meteorologie wil en dan moet je eerst natuurkunde studeren Overigens wel leuk hoor, maar soms idd wat ingewikkeld, maar ja... je moet er gewoon wat tijd in steken en niet opgeven, ik moet volgend jaar 2 wiskundevakken over doen maar de rest heb ik wel gehaald
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 10:29:20 #123
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_27399710
Formules als TS beschrijft (maar dan nog een stuk simpeler ), waren voor mij ook reden genoeg om in 5VWO af te haken voor Natuurkunde...

Jammer. Er zaten best wat onderwerpen tussen die ik leuk vond, maar ik wist gewoon dat ik op een aantal vlakken het examen nooit zou gaan halen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:02:40 #124
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27406316
5 VWO, natuurkunde, moeilijk? Dat kan niet, als je netjes je sommetjes maakt is het echt wel te doen.... tenzij je natuurlijk een talenknobbel bent
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_27427712
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:02 schreef maniack28 het volgende:
5 VWO, natuurkunde, moeilijk? Dat kan niet, als je netjes je sommetjes maakt is het echt wel te doen.... tenzij je natuurlijk een talenknobbel bent
Ik was zo'n talenknobbel Talen lagen mij iig veel meer dan wiskunde en scheikunde. Natuurkunde vond ik daarentegen dan weer niet zo moeilijk.
pi_27436970
Haushofer.. die grapjes met einstein.. wat vreselijk flauw
pi_27437030
.. er is ook een derde inmiddels.. polynomial *Zucht*
  zaterdag 28 mei 2005 @ 19:56:14 #128
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27437088
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:50 schreef Volano het volgende:
Zo flauw dat ze om dubbel om te liggen zijn.
pi_27437110
Wat betekent zo'n letter N onder dat teken van "$alles"
  zaterdag 28 mei 2005 @ 19:59:51 #130
104895 fayakill
echt werie
pi_27437190
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je zit nu zeker met je hand om je pieledoos te wachten totdat ik ga vragen waarom jij geen natuurkunde bent gaan studeren?
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_27438843
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:50 schreef Volano het volgende:
Ja, en weet je wat nog mooier is: de mensen die niet weten wat een uitproduct is vinden allemaal het tweede grapje veel leuker dan de eerste
  zondag 29 mei 2005 @ 00:08:32 #132
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_27442405
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:41 schreef A.J. het volgende:
natuurkunde
daar word je toch niet rijk van
mwa: http://www.nnv.nl/frames/NPN/folderN2.pdf

business studies doet iedereen al dus daar wordt je ook niet meer rijk van lijkt mij.
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
  zondag 29 mei 2005 @ 00:10:53 #133
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_27442467
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 21:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, en weet je wat nog mooier is: de mensen die niet weten wat een uitproduct is vinden allemaal het tweede grapje veel leuker dan de eerste
Eerste is echt beter inderdaad
  zondag 29 mei 2005 @ 00:18:09 #134
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_27442579
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:08 schreef The.PhantoM het volgende:

[..]

mwa: http://www.nnv.nl/frames/NPN/folderN2.pdf

business studies doet iedereen al dus daar wordt je ook niet meer rijk van lijkt mij.
en hier wil ik nog aan toevoegen:
quote:
In een onderlinge vergelijking van de starters met minder dan twee jaar werkervaring, blijken de technisch natuurkundigen het meeste te verdienen met gemiddelde beloning van 28.716 euro per jaar. Maar omdat het hier een klein aantal waarnemingen betreft, kunnen de gegevens van deze groep niet echt representatief genoemd worden. Na de technisch natuurkundigen volgen de bedrijfskundig ingenieurs met 28.680 euro, de elektrotechnisch ingenieurs met 25.824 euro, de bouwkundig ingenieurs met 25.704 euro, de werktuigbouwkundig ingenieurs met 25.080 euro en de chemisch/scheikundig ingenieurs met 24.756 euro. De civiel technici/weg- en waterbouwkundigen zijn de absolute hekkensluiters met een gemiddeld startsalaris van 23.892 euro per jaar.

bron: http://216.239.59.104/search?q=cache:llidEwiK2eAJ:www.debreed.net/page.php%3Fkey%3Dbeloning_publicaties_1nov2002+natuurkundigen+salaris&hl=nl
en nog een tabel:

kweet niet of imageshack het via fok doet, anders hier de link als het plaatje ut niet doet:

http://img222.echo.cx/img222/7464/salarystudy6hw.jpg

je kan er toch vrij rijk van worden. Khad trouwens ook ergens gelezen dat veel mensen die een technische studie hebben gevolgd later een leiding gevende baan krijgen omdat ze veel inzicht hebben. En natuurkunde is breed, dus je kan veel kanten op.

* The.PhantoM gaat waarschijnlijk technische natuurkunde studeren volgend jaar khoop dat ut leuk is.

Natuurkunde is tenminste nu mijn favo vak op school

[ Bericht 25% gewijzigd door The.PhantoM op 29-05-2005 00:30:56 ]
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
pi_27458512
Technische natuurkunde is leuk. Maar theoretische natuurkunde is natuurlijk het je-van-het

Het is maar net wat je ligt: bij TN krijg je in de latere jaren vakken als "physics of electronical devices", "materiaalkunde", ontwerpvakken ed. Ik ben meer van de wiskunde en de mathematische fysica zoals relativistische quantumfysica, quantumveldentheorie, algemene relativiteit, en uiteindelijk misschien een beetje snaartheorie. Minder praktisch, maar wel meer tot de verbeelding sprekend vind ik. En dat vleugje Romantiek.
  zondag 29 mei 2005 @ 19:00:06 #136
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27460102
quote:
Op zondag 29 mei 2005 18:01 schreef Haushofer het volgende:
Technische natuurkunde is leuk. Maar theoretische natuurkunde is natuurlijk het je-van-het

Het is maar net wat je ligt: bij TN krijg je in de latere jaren vakken als "physics of electronical devices", "materiaalkunde", ontwerpvakken ed. Ik ben meer van de wiskunde en de mathematische fysica zoals relativistische quantumfysica, quantumveldentheorie, algemene relativiteit, en uiteindelijk misschien een beetje snaartheorie. Minder praktisch, maar wel meer tot de verbeelding sprekend vind ik. En dat vleugje Romantiek.
pfffff..... theoretische natuurkunde Doe mij maar experimentele natuurkunde Lekker onderzoek doen, geweldig vind ik dat!!! Iedereen bij ons is blij dat we volgend jaar geen practicum hebben, ik baal dat ik het 1e half jaar geen enkel practicum meer kan volgen, maar alleen maar fouriertheorie, integraalstellingen, infinitisemaalrekening, lineaire algabra kan volgen (laatste 2 omdat ik die dit jaar niet heb gehaald ). Alleen maar wiskunde dus.... ow en wacht ik krijg nog thermische fysica en misschien dat ik nog klimaat en fysica kies, maar dat weet ik nog niet zeker, anders wordt het helemaal zo druk... mjah, misschien voor de afwisseling wel beter, anders zit ik alleen maar wiskunde te doen
pi_27465192
Ik studeer Technische Natuurkunde maar de Materiaalkundige vakken en dergelijke boeien me maar matig. Theoretische vakken daarentegen vind ik heel interessant, maar gaan me al gauw wat te diep, en worden wat 'droog'. De experimentele richting trekt wel een beetje, en ook de wetenschapscommunicatie.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:08:02 #138
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27465650
quote:
In de KULeuven zitten die op het bovenste verdiep van het gebouw van de Fysici.
Onze prof wiskunde omschreef het als "zij die het dichtst bij god" zaten.
Nu ja, ik deed het wel graag maar kon het niet goed.
pi_27467782
quote:
En dat vleugje Romantiek.
Pah. Echte romantiek is om om kwart voor vijf 's morgens de zon op te zien komen vanaf 't dak van de B-faculteit, terwijl drie etages lager een supergeleidende magneet en een 285 GHz meetbrug jouw experimenten uitvoeren op 10 T.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:28:33 #140
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_27468437
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:02 schreef maniack28 het volgende:
4 van mijn 7 examenvakken waren talen...
pi_27473620
quote:
Op zondag 29 mei 2005 19:00 schreef maniack28 het volgende:

[..]

pfffff..... theoretische natuurkunde Doe mij maar experimentele natuurkunde Lekker onderzoek doen, geweldig vind ik dat!!! Iedereen bij ons is blij dat we volgend jaar geen practicum hebben, ik baal dat ik het 1e half jaar geen enkel practicum meer kan volgen, maar alleen maar fouriertheorie, integraalstellingen, infinitisemaalrekening, lineaire algabra kan volgen (laatste 2 omdat ik die dit jaar niet heb gehaald ). Alleen maar wiskunde dus.... ow en wacht ik krijg nog thermische fysica en misschien dat ik nog klimaat en fysica kies, maar dat weet ik nog niet zeker, anders wordt het helemaal zo druk... mjah, misschien voor de afwisseling wel beter, anders zit ik alleen maar wiskunde te doen
Meteorologie vind ik ook erg interessant, maar volgens mij geven ze in Groningen niet dergelijke vakken. Het is iig wel een mooie toepassing van al die gortdroge natuur&wiskunde. Verder ben ik niet zo praktisch ingesteld, of liever: ik heb er geen zin in.
  maandag 30 mei 2005 @ 09:35:57 #142
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27473708
Heb je geen zin in praktische dingen? Hoe kan dat nou? Wat is er nou mooier dan berekenen welke afstand er tussen wolken zit die bij een berg ontstaan door geforceerde opwaartse stijging? Dat kan je gewoon zien, dat is toch geweldig!!!!
pi_27478064
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:35 schreef maniack28 het volgende:
Heb je geen zin in praktische dingen? Hoe kan dat nou? Wat is er nou mooier dan berekenen welke afstand er tussen wolken zit die bij een berg ontstaan door geforceerde opwaartse stijging? Dat kan je gewoon zien, dat is toch geweldig!!!!
Je zou es moeten weten waar ik nu allemaal mee bezig ben

Ik ben nu bezig om via minimale koppeling een scalarveld in de lagrangiaan van de veldvergelijking van Einstein te stouwen, en door middel daarvan proberen een leuk inflatiemodelletje op te stellen.
Dat is ook leuk.
  maandag 30 mei 2005 @ 12:47:27 #144
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27478934
ook leuk ja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')