dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomtquote:
Voor een buitenstaander misschien. Ik kan geen chocola maken van Chinees, maar meer dan een miljard andere mensen wel.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn.
Dat is niet waar, een beetje geoefend natuurkundige kan er wat mee, al is het wel zo dat het lezen van één bladzijde vol formules veel meer tijd kost dan gewone tekst.quote:hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt![]()
hey! die mensen zijn ook nodigquote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:29 schreef Agiath het volgende:
pussy... ga jij maar lekker in de bouw werken dan, muurtjes metselen enzo
één troost... ik snap d'r ook de ballen van.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden
[afbeelding]
[afbeelding]
Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.
Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,
Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
wat koop jij dan voor rare chocolade letters?!quote:Op zondag 22 mei 2005 17:41 schreef lurkerdelurklurk het volgende:
zo schrijf ik mijn boodschappenlijstjes altijd![]()
Vind je dat niet mooi dan, al die Lagrangiaantjes? Ik krijg er altijd zo'n warm gevoel van in mn onderbuik.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden
[afbeelding]
[afbeelding]
Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.
Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,
Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
Ah.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt![]()
Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt. Daar zit een element wat je goed in de smiezen moet hebben als natuurkundige: je moet weten wanneer je zaken kunt verwaarlozen. In het begin had ik erzelf vrij veel moeite mee; je doet tenslotte een exacte studiequote:Op zondag 22 mei 2005 18:29 schreef joshus_cat het volgende:
Wat nog veel erger is dat je op een gegeven moment realizeert dat al die ingewikkelde formules vaak hele botte benaderingen zijn.
Je zit nu zeker met je hand om je pieledoos te wachten totdat ik ga vragen waarom jij geen natuurkunde bent gaan studeren?quote:Op zondag 22 mei 2005 17:55 schreef thabit het volgende:
Ik ben om een hele andere reden geen natuurkunde gaan studeren.
Ben jij de Konami code?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:43 schreef UpUpDownLeftRightABSelect het volgende:
Formules zijn puik.
...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt.
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bijquote:Op zondag 22 mei 2005 18:37 schreef speknek het volgende:
Niks mis met lange formules. Totdat ze er een imaginair getal doorheen gaan gooien (zoals hierboven). Ik haaat imaginaire getallen, dan ben ik altijd gelijk de voorstelling kwijt.
Ja, maar dan heb je het over moleculen, en kom je al gauw in het regime van scheikunde. In de niet-relativistische quantumfysica is het enige exact uitrekenbare atoom het waterstof-atoom: zodra je met meer elektronen komt aanzetten, moet je perturbaties aanvoeren. Moleculen beschrijven met quantumfysica is werk voor computers, wat je alleen kunt doen met benaderingen. Dus als iemand nog een Nobelprijs wil : Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaanquote:Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.
...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'quote:Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb je het over moleculen,
Nou ja, ik vind het zelf ook wel jammer dat je in veel praktische gevallen niet concreet kunt rekenen met modellen als quantumveldentheorie. Maar het is wel erg mooi om te zien hoe de constructie inmekaar steekt, en belangrijker nog: de theorie doet genoeg erg nauwkeurige uitspraken die je kunt nameten. Dat vind ik altijd wel bijzonder: dat het op papier zo mysterieus eruit ziet, en dat het dan toch in de natuur voorkomt. Mooi toch.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'![]()
Moet je es algemene relativiteit gaan doenquote:Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.
Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
Nou moet ik wel toegeven dat ik zelf ook altijd graag een deeltjesversneller in m'n achtertuin had gewild. Als je kunt aantonen dat je zo'n ding nodig hebt dan steekt dat toch met kop en schouders uit boven, zeg, een HPLC-kolomquote:
De wat?!?!quote:Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaan
Toch niet op speciaal verzoek?quote:Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:
Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Dat soort vakken krijgen wij standaard niet in Delft. Het is bij 'ons' een obscuur keuzevak.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Moet je es algemene relativiteit gaan doen
Ik denk niet dat daar veel animo voor is, hier op FOK!quote:Da's notationeel zowaar het ergste vak wat ik ooit gevolgd heb. Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bij
Tja, dat is iets om bij stil te staan.quote:Op zondag 22 mei 2005 19:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.
Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.quote:Op zondag 22 mei 2005 19:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, dat is iets om bij stil te staan.
Mwah, er bestaat ook weldegelijk zoiets als 'formuleblindheid'. Is vergelijkbaar met dyslectie.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.
wiskunde in Groningen of zo?quote:Op zondag 22 mei 2005 18:33 schreef placebeau het volgende:
Natuurkunde is kut, ja.
Ik ga wiskunde studeren, en dan komen ze af met elk jaar een hoop natuurkundevakken die me geen bal interesseren.
preciesquote:En ja, die constructies zien er ingewikkeld uit, maar het zijn ook wiskundig niet interessante formules.
jij snapt hetquote:Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.
quote:Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
imag getallen zijn juist heel goed voor te stellenquote:Op zondag 22 mei 2005 19:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, dat is iets om bij stil te staan.
TS zegt dat die formularia onbegrijpelijk zijn. Maar dat is puur een uitspraak gebasseerd op de wens dat de natuur voorstelbaar is. Dat is ze niet. In de wiskunde zie je dat nog veel meer; een imaginair getal is niet voor te stellen. Maar negatieve getallen ook niet. Of irrationele. Nou spreekt dat imaginaire wat tot de verbeelding, maar eigenlijk is het met heel veel getallen zoGetallen wil je je toch voorstellen als een hoeveelheid van iets stoffelijks, denk ik.
Eigenlijk heel gek, want een formule zegt meer dan 1000 woorden.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.
Ja, ik bedoelde dus meer in termen van hoeveelheid. 1 appel, of een halve appel zijn nog voor te stellen. Maar 1/pi appel, of i*appel niet meer. En dat leidt tot een hoop doelloos gezever in de populaire literatuur.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:42 schreef McCarthy het volgende:
[..]
imag getallen zijn juist heel goed voor te stellen
i2 = -1
simpel toch
Nou ja, de meer theoretische vakken kampen allemaal met dat probleem: notationeel wil het nog wel es uit de hand lopen. Tel daarbij de verschillende conventies bij op, en je zit soms met je handen in het haarquote:Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
quote:Op zondag 22 mei 2005 21:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, de meer theoretische vakken kampen allemaal met dat probleem: notationeel wil het nog wel es uit de hand lopen. Tel daarbij de verschillende conventies bij op, en je zit soms met je handen in het haar
wat zeg je nou, je vindt de reele getallen al moeilijkquote:Op zondag 22 mei 2005 20:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde dus meer in termen van hoeveelheid. 1 appel, of een halve appel zijn nog voor te stellen. Maar 1/pi appel, of i*appel niet meer. En dat leidt tot een hoop doelloos gezever in de populaire literatuur.
In Leuvenquote:Op zondag 22 mei 2005 20:35 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wiskunde in Groningen of zo?
[..]
precies![]()
de oudste uni van Belgiequote:
Die zin is anders behoorlijk 'imaginair'quote:Op zondag 22 mei 2005 21:08 schreef ArmaniMania het volgende:
Integenstelling tot mezelf heb ik dat soort formules nooit gehad.
je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:39 schreef Lemmeb het volgende:
Ik maak er altijd een sport van om me bij moeilijke formules nog iets concreets voor te kunnen stellen. Dat lukt vrijwel altijd, bijvoorbeeld met zaken als electromagnetisme of stromingsleer, wat toch ook vrij complex kan worden. Maar da's iha vectormeetkunde, en dus in drie dimensies voor te stellen.
Bij hogere quantum wordt het echter heel lastig, al lukt het soms nog wel als je je hersens echt aan het werk zet en een abstactieniveautje hoger tilt. Maar als je dat dag in dag uit moet doen, word je volgens mij compleet gek.
Ik was er toch ineerste zittijd dik voor gebuisd. Je moet gewoon de fysica loslaten als je met kwantumfysica werkt en dan lukt het wel, maar ik deed het absoluut niet graag!quote:Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.
Ik denk dat QM daarom voor wiskundigen wel goed te doen is, die zijn dat toch meer gewent.
even wachten?quote:Op zondag 22 mei 2005 21:46 schreef placebeau het volgende:
[..]
Ik was er toch ineerste zittijd dik voor gebuisd. Je moet gewoon de fysica loslaten als je met kwantumfysica werkt en dan lukt het wel, maar ik deed het absoluut niet graag!
Ik denk dat wiskundigen er vooral goed in zijn om hun verstand op nul te zetten, een formule te accepteren zoals hij eruit komt rollen, en er gewoon mee aan de slag te gaan om nog moeilijkere formules eruit af te leiden. Maar dat is niet het 'abstractie'-niveau dat ik bedoelquote:Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.
Ik denk dat QM daarom voor wiskundigen wel goed te doen is, die zijn dat toch meer gewent.
nee, ik doe pure wiskunde, maar in de kandidaturen krijg je bij ons een heel brede opleiding, dan kun je pas in de licenties (nu dus bachelor-master) kiezen voor pure wiskunde- fysische wiskunde of toegepaste wiskunde (statistiek en zo)quote:Op zondag 22 mei 2005 21:47 schreef McCarthy het volgende:
[..]
even wachten?
Jij studeert wiskunde en krijgt ook QM???????????
doe je math. fysica of zo?
Da's precies hetzelfde wat ik zeg, alleen geef ik een psychologische basis en jij een biologische. Het verschil is dat biologische oorzaken vaak worden gezien als een 'extern' iets, waar je zelf niets aan kan doen, terwijl psychologische verklaringen vaak gezien worden als iets waar je zelf nog het een en ander aan kan doen. Terwijl het in feite niet uitmaakt.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mwah, er bestaat ook weldegelijk zoiets als 'formuleblindheid'. Is vergelijkbaar met dyslectie.
Oh okequote:Op zondag 22 mei 2005 21:54 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Da's precies hetzelfde wat ik zeg, alleen geef ik een psychologische basis en jij een biologische. Het verschil is dat biologische oorzaken vaak worden gezien als een 'extern' iets, waar je zelf niets aan kan doen, terwijl psychologische verklaringen vaak gezien worden als iets waar je zelf nog het een en ander aan kan doen. Terwijl het in feite niet uitmaakt.
Een leuk voorbeeldje zijn de veldvergelijkingen van Einstein: deze geven een scala aan oplossingen,. maar het is de kunst om de fysische eruit te plukken.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk dat wiskundigen er vooral goed in zijn om hun verstand op nul te zetten, een formule te accepteren zoals hij eruit komt rollen, en er gewoon mee aan de slag te gaan om nog moeilijkere formules eruit af te leiden. Maar dat is niet het 'abstractie'-niveau dat ik bedoel.
Natuurkundigen zijn juist erg goed in 'abstract' denken, daar staan ze juist om bekend. Een goede natuurkundige is altijd op zoek naar de link tussen de formule en de werkelijkheid (de natuur), daar ben je nu eenmaal natuurkundige voor. Dat vereist soms wel dat je je brein rare gedachtenkronkels laat maken, en je soms voor de buitenwereld complete wartaal praat.
Natuurkundigen zijn vaak juist erg goed in wiskunde, het interesseert ze vaak alleen minder. Het is nu eenmaal niet het einddoel: het einddoel is het begrip voor de werkelijkheid.
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:22 schreef -DailaLama- het volgende:
een natuurkundige formulie is een concept, een structuur en vooral een logische redenering.
Jamaar, een architect is meestal bouwkundig zo oninteressant.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:24 schreef placebeau het volgende:
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.
Je hebt gelijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Jamaar, een architect is meestal bouwkundig zo oninteressant.
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.quote:Op maandag 23 mei 2005 11:02 schreef placebeau het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Ik denk dat ik wiskunde gewoon leuker vind dan natuurkunde omdat je in wiskunde de realiteit, die ik eigenlijk niet zodanig interessant vind, buiten beschouwing mag laten. Gewoon een kwestie van voorkeur.
Laten we er geen natuurkunde/wiskunde bashtopic van makenquote:Op maandag 23 mei 2005 11:07 schreef thabit het volgende:
[..]
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.
De titel is toch, waarom ben ik geen natuurkunde gaan studeren?quote:Op maandag 23 mei 2005 12:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Laten we er geen natuurkunde/wiskunde bashtopic van maken.
De studie heet dan ook natuurkunde. En geen wiskunde.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:24 schreef placebeau het volgende:
[..]
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.
Tja, een natuurkundige zal vaak de wiskunde an sich niet interessant vinden, omdat je juist in de wiskunde met een schijnwereldje bezig bent, en het vaak niet tastbaar is. Met natuurkunde beschrijf je iets tastbaars aan de hand van wiskunde. Het is niet alleen de wiskunde op een bepaald niveau begrijpen, maar ook snappen welke elementen je eruit moet pikken om de natuur ermee te beschrijven. Dat spreekt mij dan weer meer aan.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb en meer geinteresseerd ben in concepten, structuren en logische redeneringen.
Om dezelfde reden doe ik het wel.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb
Waarom ben je dan geen scheikunde, biologie of economie gaan studeren?quote:Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb en meer geinteresseerd ben in concepten, structuren en logische redeneringen.
Om dezelfde reden!quote:Op maandag 23 mei 2005 19:17 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Waarom ben je dan geen scheikunde, biologie of economie gaan studeren?
De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".quote:Op maandag 23 mei 2005 11:07 schreef thabit het volgende:
[..]
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.
Tja, de grote Feynman....ik kan me herinneren dat Thabit Edward Witten ooit een loodgieter heeft genoemd, dus ik denk niet dat ie onder de indruk is van meneer Feynmannquote:Op maandag 23 mei 2005 21:35 schreef Maethor het volgende:
[..]
De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".
Nou ja, de reden dat ik natuurkunde ben gaan studeren is omdat het bij de vrouwen zo goed valtquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:11 schreef Innocence het volgende:
Formuletjes zijn gaaaaf, zolang je ze niet zelf hoeft over te schrijven. Vergeet altijd wat en dan klopt het niet meer zo. Verder gewoon nergens over nadenken, verstand op nul, alleen even een link leggen tussen de symbooltjes en je gegevens, wat herschrijven en klaar!
Is ook zo'n beetje het enige waar ik goed in ben, droge theorie zonder enkele logica en toepassing haak ik bij af.
Je zou toch de hele wereld kunnen beschrijven met formules, zou het leven zo simpel maken.Dat zou de enige reden voor mij zijn om natuurkunde te gaan studeren.
Hé, dat doe ik ook soms, sterrenkunde vinden ze allemaal heel romantisch (ze moesten eens weten)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, de reden dat ik natuurkunde ben gaan studeren is omdat het bij de vrouwen zo goed valt
Ze waarschuwden me aan het begin al: als een vrouw je vraagt in de kroeg wat je studeert, zeg dan sterrenkunde. En geen natuurkunde. Sterrenkunde is immers romantiek, natuurkunde is voor autistische nerds.
Dat valt toch wel mee? En anders ben je gewoon mijn knuffel-natuurkundige.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:36 schreef Haushofer het volgende:
Ze waarschuwden me aan het begin al: als een vrouw je vraagt in de kroeg wat je studeert, zeg dan sterrenkunde. En geen natuurkunde. Sterrenkunde is immers romantiek, natuurkunde is voor autistische nerds.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, de reden dat ik natuurkunde ben gaan studeren is omdat het bij de vrouwen zo goed valt
In ieder geval Breezah-meisjesquote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:20 schreef thabit het volgende:
Vrouwen linken sterrenkunde natuurlijk meteen aan horoscopen.
Ik herinner me een hilarische uitspraak van een meisje, toen een kameraad van me verteld had dat hij wiskunde deed: "I'm so different than you, I like art and music and literature." De trutquote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In ieder geval Breezah-meisjesMaar er zijn denk ik ook aardig wat kerels die die ideeen er op na houden.
Ik heb me d'r heel erg over verbaasd dat er bij econometrie veel ergere nerds rondlopen dan bij wiskunde en natuurkunde.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:40 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat zal ik als wiskundige zeggen? Econometrie
Feynman hield zich wiskundig waarschijnlijk hoofdzakelijk bezig met differentiaalvergelijkingen en numerieke analyse. Van daaruit is zijn visie zeer goed te begrijpen. Als hij ook nog wat aan getaltheorie en algebraische meetkunde had gedaan, dan was z'n uitspraak hoogst waarschijnlijk andersom geweest.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:35 schreef Maethor het volgende:
[..]
De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".
Nee dat valt niet meequote:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:08 schreef MariekeP het volgende:
natuurkunde dat is toch met bloemetjes en bijtjes?
Nouja, dan is Haushofer mijn knuffel-natuurkundige.quote:Op woensdag 25 mei 2005 17:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee dat valt niet mee. Ik lieg altijd maar gewoon
.
Dat zei je alquote:Op woensdag 25 mei 2005 17:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja, dan is Haushofer mijn knuffel-natuurkundige.
dat is idd niet de meest heftige wiskundequote:Op woensdag 25 mei 2005 17:11 schreef thabit het volgende:
[..]
Feynman hield zich wiskundig waarschijnlijk hoofdzakelijk bezig met differentiaalvergelijkingen en numerieke analyse.
kan je van beide vakken een paar enthousiastmakertjes geven (hoeft niet al te lang)?quote:Van daaruit is zijn visie zeer goed te begrijpen. Als hij ook nog wat aan getaltheorie en algebraische meetkunde had gedaan, dan was z'n uitspraak hoogst waarschijnlijk andersom geweest.
Deze dag is ook weer goedquote:Op woensdag 25 mei 2005 17:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja, dan is Haushofer mijn knuffel-natuurkundige.
Feynman zei het dan ook vanuit een natuurkundige visie. Dat lijkt mij dus triviaal. Als hij wiskundige was geweest dan was hij waarschijnlijk minder enthousiast over natuurkunde. Dat lijkt mij ook triviaal.quote:Op woensdag 25 mei 2005 17:11 schreef thabit het volgende:
[..]
Feynman hield zich wiskundig waarschijnlijk hoofdzakelijk bezig met differentiaalvergelijkingen en numerieke analyse. Van daaruit is zijn visie zeer goed te begrijpen. Als hij ook nog wat aan getaltheorie en algebraische meetkunde had gedaan, dan was z'n uitspraak hoogst waarschijnlijk andersom geweest.
Econometristen zijn doodeng; de meesten zijn verstoken van enig sociaal besef. Geloof me, ik loop er al 4 jaar rond. Brrrrquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:38 schreef joshus_cat het volgende:
Ik heb me d'r heel erg over verbaasd dat er bij econometrie veel ergere nerds rondlopen dan bij wiskunde en natuurkunde.
Natuurkunde en technische natuurkunde staan hoog in de top 15 van marktwaardige studies; bovendien zijn de mogelijkheden vrij breed, het gaat vooral om het analytische denken wat je verkrijgt in je studie. De beginsalarissen zijn goed, en de kans op een baan is hoog vergeleken met andere studies.quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:02 schreef A.J. het volgende:
Natuurkunde![]()
Daar word je toch niet rijk van![]()
A.J. gaat volgend jaar IBA aan de EUR studeren![]()
Ik was zo'n talenknobbelquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:02 schreef maniack28 het volgende:
5 VWO, natuurkunde, moeilijk? Dat kan niet, als je netjes je sommetjes maakt is het echt wel te doen.... tenzij je natuurlijk een talenknobbel bent
Zo flauw dat ze om dubbel om te liggen zijn.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:50 schreef Volano het volgende:
Haushofer.. die grapjes met einstein.. wat vreselijk flauw
quote:Op zondag 22 mei 2005 18:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je zit nu zeker met je hand om je pieledoos te wachten totdat ik ga vragen waarom jij geen natuurkunde bent gaan studeren?
Ja, en weet je wat nog mooier is: de mensen die niet weten wat een uitproduct is vinden allemaal het tweede grapje veel leuker dan de eerstequote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:50 schreef Volano het volgende:
Haushofer.. die grapjes met einstein.. wat vreselijk flauw
mwa: http://www.nnv.nl/frames/NPN/folderN2.pdfquote:
Eerste is echt beter inderdaadquote:Op zaterdag 28 mei 2005 21:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en weet je wat nog mooier is: de mensen die niet weten wat een uitproduct is vinden allemaal het tweede grapje veel leuker dan de eerste
en hier wil ik nog aan toevoegen:quote:Op zondag 29 mei 2005 00:08 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
mwa: http://www.nnv.nl/frames/NPN/folderN2.pdf
business studies doet iedereen al dus daar wordt je ook niet meer rijk van lijkt mij.
en nog een tabel:quote:In een onderlinge vergelijking van de starters met minder dan twee jaar werkervaring, blijken de technisch natuurkundigen het meeste te verdienen met gemiddelde beloning van 28.716 euro per jaar. Maar omdat het hier een klein aantal waarnemingen betreft, kunnen de gegevens van deze groep niet echt representatief genoemd worden. Na de technisch natuurkundigen volgen de bedrijfskundig ingenieurs met 28.680 euro, de elektrotechnisch ingenieurs met 25.824 euro, de bouwkundig ingenieurs met 25.704 euro, de werktuigbouwkundig ingenieurs met 25.080 euro en de chemisch/scheikundig ingenieurs met 24.756 euro. De civiel technici/weg- en waterbouwkundigen zijn de absolute hekkensluiters met een gemiddeld startsalaris van 23.892 euro per jaar.
bron: http://216.239.59.104/search?q=cache:llidEwiK2eAJ:www.debreed.net/page.php%3Fkey%3Dbeloning_publicaties_1nov2002+natuurkundigen+salaris&hl=nl
pfffff..... theoretische natuurkundequote:Op zondag 29 mei 2005 18:01 schreef Haushofer het volgende:
Technische natuurkunde is leuk. Maar theoretische natuurkunde is natuurlijk het je-van-het![]()
Het is maar net wat je ligt: bij TN krijg je in de latere jaren vakken als "physics of electronical devices", "materiaalkunde", ontwerpvakken ed. Ik ben meer van de wiskunde en de mathematische fysica zoals relativistische quantumfysica, quantumveldentheorie, algemene relativiteit, en uiteindelijk misschien een beetje snaartheorie. Minder praktisch, maar wel meer tot de verbeelding sprekend vind ik. En dat vleugje Romantiek.
In de KULeuven zitten die op het bovenste verdiep van het gebouw van de Fysici.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:01 schreef Haushofer het volgende:
Technische natuurkunde is leuk. Maar theoretische natuurkunde is natuurlijk het je-van-het![]()
Pah. Echte romantiek is om om kwart voor vijf 's morgens de zon op te zien komen vanaf 't dak van de B-faculteit, terwijl drie etages lager een supergeleidende magneet en een 285 GHz meetbrug jouw experimenten uitvoeren op 10 T.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:01 schreef Haushofer het volgende:
En dat vleugje Romantiek.
4 van mijn 7 examenvakken waren talen...quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:02 schreef maniack28 het volgende:
5 VWO, natuurkunde, moeilijk? Dat kan niet, als je netjes je sommetjes maakt is het echt wel te doen.... tenzij je natuurlijk een talenknobbel bent
Meteorologie vind ik ook erg interessant, maar volgens mij geven ze in Groningen niet dergelijke vakken. Het is iig wel een mooie toepassing van al die gortdroge natuur&wiskunde. Verder ben ik niet zo praktisch ingesteld, of liever: ik heb er geen zin in.quote:Op zondag 29 mei 2005 19:00 schreef maniack28 het volgende:
[..]
pfffff..... theoretische natuurkundeDoe mij maar experimentele natuurkunde
Lekker onderzoek doen, geweldig vind ik dat!!! Iedereen bij ons is blij dat we volgend jaar geen practicum hebben, ik baal dat ik het 1e half jaar geen enkel practicum meer kan volgen, maar alleen maar fouriertheorie, integraalstellingen, infinitisemaalrekening, lineaire algabra kan volgen (laatste 2 omdat ik die dit jaar niet heb gehaald
). Alleen maar wiskunde dus.... ow en wacht ik krijg nog thermische fysica en misschien dat ik nog klimaat en fysica kies, maar dat weet ik nog niet zeker, anders wordt het helemaal zo druk... mjah, misschien voor de afwisseling wel beter, anders zit ik alleen maar wiskunde te doen
![]()
Je zou es moeten weten waar ik nu allemaal mee bezig benquote:Op maandag 30 mei 2005 09:35 schreef maniack28 het volgende:
Heb je geen zin in praktische dingen? Hoe kan dat nou? Wat is er nou mooier dan berekenen welke afstand er tussen wolken zit die bij een berg ontstaan door geforceerde opwaartse stijging? Dat kan je gewoon zien, dat is toch geweldig!!!!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |