abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:36:31 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27218668
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden

Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.

Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,

Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:42:23 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27218823
Waar wil je precies heen met deze topic?
pi_27218839
Formules zijn puik.
↑ ↑ ↓ ← → A B Select
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:49:00 #4
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27218984
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:42 schreef Alicey het volgende:
Waar wil je precies heen met deze topic?
dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27219113
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn.
Voor een buitenstaander misschien. Ik kan geen chocola maken van Chinees, maar meer dan een miljard andere mensen wel.
quote:
hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt
Dat is niet waar, een beetje geoefend natuurkundige kan er wat mee, al is het wel zo dat het lezen van één bladzijde vol formules veel meer tijd kost dan gewone tekst.
Maar het is gewoon een overzichtelijke en duidelijke manier van relaties weergeven, met alleen tekst zou het niks worden.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_27219263
Overigens, ik moet bekennen dat ik ook wel even moest slikken toen ik mijn eerste wiskundediktaatje in handen kreeg (Differentiaal- en Integraalrekening). Maar na een tijdje leer je die wiskundige notaties steeds sneller lezen en schrikt het je niet meer zo af.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_27220023
Formules zijn oke
pi_27220692
mietjes
Boeit wel, ach ja, boeien....
pi_27220984
Goed topic.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_27221005
Die formules zijn het probleem niet, de notatie wel. Al die indexen aangeven en die rare griekse symbolen
verlangen voorbij vanitas
pi_27221029
De uitkomst is 3.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_27221178
schopje naar KLB??

OT: ik zou spontaan gaan spijbelen
Heb je comentaar op mijn spelling/gramatica? hou het lekker voor je! mij boeit het niet
comentaar via email (ambong[@]gmail)
dit is een stupide tekstje, waar heel veel mensen 3 seconden van hun leven aan verspillen door het te lezen
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:09:21 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27221205
KLB is inderdaad een goed idee.

WFL >>> KLB
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:09:22 #14
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_27221209
wat ben je dan wel gaan doen eigenlijk?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_27221211
Eitje.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:16:49 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27221426
WFL >>> KLB

(nogmaals)
pi_27221538
Puike formule

Weet ik weer waarom ik geen natuurkunde of wiskunde ben gaan studeren (Wiskunde A1 hebben en dan op je diploma een 3,5 hebben (afgerond een 4 )
pi_27221587
Mietje, jij zult het ver schoppen met zo'n instelling.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:30:04 #19
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_27221796
Je moet weten waar de stukjes voor staan, daar wen je aan als je d'r mee werkt. Vervolgens pleur je het hele zwikkie met een paar waarden in Matlab of Mathematica en de computer doet de rest.

Ben overigens niet met natuurkunde bezig maar met probabilistische inferentie, waar je soms ook niet vrolijk van wordt. De basisbegrippen zijn echter eenvoudige kansrekening, en als je dat snapt zijn de ingewikkeldere modellen ook wel te volgen.
iedereen is uniek behalve ik
pi_27222095
E=MC² .
pi_27232080
pussy... ga jij maar lekker in de bouw werken dan, muurtjes metselen enzo
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  zaterdag 21 mei 2005 @ 23:47:45 #22
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_27232809
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 23:29 schreef Agiath het volgende:
pussy... ga jij maar lekker in de bouw werken dan, muurtjes metselen enzo
hey! die mensen zijn ook nodig
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_27234474
Ik zeg toch niet dat het onnodig is
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_27234508
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden
[afbeelding]
[afbeelding]

Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.

Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,

Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
één troost... ik snap d'r ook de ballen van.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 22 mei 2005 @ 11:41:57 #25
92039 A.J.
His Royal Dudeness
pi_27239790
natuurkunde
daar word je toch niet rijk van
The Dude: Nobody calls me Lebowski. You got the wrong guy. I'm the Dude, man.
pi_27246097
quote:
Op zondag 22 mei 2005 00:38 schreef Agiath het volgende:
Ik zeg toch niet dat het onnodig is
maar je doet er wel denigrerend over
  zondag 22 mei 2005 @ 16:56:45 #27
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_27247874
dit lijkt me meer een SES topic...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_27249058
zo schrijf ik mijn boodschappenlijstjes altijd
A signature always reveals a man's character - and sometimes even his name.
pi_27249152
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:41 schreef lurkerdelurklurk het volgende:
zo schrijf ik mijn boodschappenlijstjes altijd
wat koop jij dan voor rare chocolade letters?!
verlangen voorbij vanitas
pi_27249451
Ik ben om een hele andere reden geen natuurkunde gaan studeren.
pi_27250242
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Vind je dat niet mooi dan, al die Lagrangiaantjes? Ik krijg er altijd zo'n warm gevoel van in mn onderbuik.

Maar ej....wat wil je precies met dit topic? Pimpen met het feit dat je weet wat een Fouriertransformatie of een labda-operator is?
pi_27250317
Wat nog veel erger is dat je op een gegeven moment realizeert dat al die ingewikkelde formules vaak hele botte benaderingen zijn.
pi_27250335
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt
Ah.

Nou, je kunt er prima mee rekenen, dat zie ik als "eruit komen". Dat je er geen kloot meer van kunt voorstellen waar je mee bezig bent ( en dan vooral zaken als quantumveldentheorie, algemene relativiteit etc ) is soms wel jammer, maar heeft ook wel een bepaalde charme, vind ik. Als het puntje bij paaltje komt kun je de zooi nameten, en dan kun je kijken of je wiskundige zooi ergens op sloeg.

Wat jij aanhaalt, het Lagrangiaans formalisme, is erg mooi: je ziet het terug in Quantumveldentheorie, maar je kunt bijvoorbeeld ook met een heel eenvoudig uitziende Lagrangiaan de vacuumvergelijking van de algemene relativiteitstheorie afleiden. Eenvoudig uitziend, want het narekenen is ontzettend kutwerk
pi_27250388
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:29 schreef joshus_cat het volgende:
Wat nog veel erger is dat je op een gegeven moment realizeert dat al die ingewikkelde formules vaak hele botte benaderingen zijn.
Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt. Daar zit een element wat je goed in de smiezen moet hebben als natuurkundige: je moet weten wanneer je zaken kunt verwaarlozen. In het begin had ik erzelf vrij veel moeite mee; je doet tenslotte een exacte studie Maar dat went, denk ik. Zolang je het exacte formalisme erachter kent is daar niks mis mee, denk ik.
pi_27250415
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:55 schreef thabit het volgende:
Ik ben om een hele andere reden geen natuurkunde gaan studeren.
Je zit nu zeker met je hand om je pieledoos te wachten totdat ik ga vragen waarom jij geen natuurkunde bent gaan studeren?
  zondag 22 mei 2005 @ 18:33:31 #36
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27250422
Natuurkunde is kut, ja.
Ik ga wiskunde studeren, en dan komen ze af met elk jaar een hoop natuurkundevakken die me geen bal interesseren.

En ja, die constructies zien er ingewikkeld uit, maar het zijn ook wiskundig niet interessante formules.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:37:07 #37
8369 speknek
Another day another slay
pi_27250512
Niks mis met lange formules. Totdat ze er een imaginair getal doorheen gaan gooien (zoals hierboven). Ik haaat imaginaire getallen, dan ben ik altijd gelijk de voorstelling kwijt.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:43 schreef UpUpDownLeftRightABSelect het volgende:
Formules zijn puik.
Ben jij de Konami code?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:37:16 #38
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27250515
Ach joh, die hele ingewikkelde formules boeien in de praktijk toch geen ene hol.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_27250570
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt.
...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.
pi_27250584
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:37 schreef speknek het volgende:
Niks mis met lange formules. Totdat ze er een imaginair getal doorheen gaan gooien (zoals hierboven). Ik haaat imaginaire getallen, dan ben ik altijd gelijk de voorstelling kwijt.
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bij
pi_27250654
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.
Ja, maar dan heb je het over moleculen, en kom je al gauw in het regime van scheikunde. In de niet-relativistische quantumfysica is het enige exact uitrekenbare atoom het waterstof-atoom: zodra je met meer elektronen komt aanzetten, moet je perturbaties aanvoeren. Moleculen beschrijven met quantumfysica is werk voor computers, wat je alleen kunt doen met benaderingen. Dus als iemand nog een Nobelprijs wil : Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaan
pi_27250786
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb je het over moleculen,
...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'
pi_27250855
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'
Nou ja, ik vind het zelf ook wel jammer dat je in veel praktische gevallen niet concreet kunt rekenen met modellen als quantumveldentheorie. Maar het is wel erg mooi om te zien hoe de constructie inmekaar steekt, en belangrijker nog: de theorie doet genoeg erg nauwkeurige uitspraken die je kunt nameten. Dat vind ik altijd wel bijzonder: dat het op papier zo mysterieus eruit ziet, en dat het dan toch in de natuur voorkomt. Mooi toch.

OT: Daarom ben ik natuurkunde gaan studeren
  zondag 22 mei 2005 @ 18:48:49 #44
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27250857
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.

Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
pi_27250914
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.

Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
Moet je es algemene relativiteit gaan doen Da's notationeel zowaar het ergste vak wat ik ooit gevolgd heb. Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
pi_27250953
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Haushofer het volgende:

Mooi toch.
Nou moet ik wel toegeven dat ik zelf ook altijd graag een deeltjesversneller in m'n achtertuin had gewild. Als je kunt aantonen dat je zo'n ding nodig hebt dan steekt dat toch met kop en schouders uit boven, zeg, een HPLC-kolom
pi_27250962
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaan
De wat?!?!

Hmm... statistiek is veel leuker
Danmark: more usefull every day!
pi_27250979
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:

Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Toch niet op speciaal verzoek?
  zondag 22 mei 2005 @ 18:58:18 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27251106
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Moet je es algemene relativiteit gaan doen
Dat soort vakken krijgen wij standaard niet in Delft. Het is bij 'ons' een obscuur keuzevak.

We krijgen standaard wel een klein beetje relativistische mechanica, gewoon voor de leut, maar dat mag geen naam hebben.

Verder hebben we ook geen quantum 1t/m5, maar inleidend quantum ('kinderquantum') en gewone quantum .
quote:
Da's notationeel zowaar het ergste vak wat ik ooit gevolgd heb. Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Ik denk niet dat daar veel animo voor is, hier op FOK!
  zondag 22 mei 2005 @ 19:33:18 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_27252150
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bij
Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')