dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomtquote:
Voor een buitenstaander misschien. Ik kan geen chocola maken van Chinees, maar meer dan een miljard andere mensen wel.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn.
Dat is niet waar, een beetje geoefend natuurkundige kan er wat mee, al is het wel zo dat het lezen van één bladzijde vol formules veel meer tijd kost dan gewone tekst.quote:hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt![]()
hey! die mensen zijn ook nodigquote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:29 schreef Agiath het volgende:
pussy... ga jij maar lekker in de bouw werken dan, muurtjes metselen enzo
één troost... ik snap d'r ook de ballen van.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden
[afbeelding]
[afbeelding]
Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.
Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,
Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
wat koop jij dan voor rare chocolade letters?!quote:Op zondag 22 mei 2005 17:41 schreef lurkerdelurklurk het volgende:
zo schrijf ik mijn boodschappenlijstjes altijd![]()
Vind je dat niet mooi dan, al die Lagrangiaantjes? Ik krijg er altijd zo'n warm gevoel van in mn onderbuik.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef McCarthy het volgende:
Omdat je je dan met dit soort ingewikkelde krioelerige fomrules bezig kan gaan houden
[afbeelding]
[afbeelding]
Die onderste moet je dus in de bovenste substituren, kortom, de formule is eigenlijk nog veel ingewikkelder.
Deze forumule heeft trouwens te maken met quantum chromodynamics Gra95that describes all phenomena related to strongly interacting particles,
Hebben jullie wel eens een partieel differentiaal vergelijkingen vak gevolgd. Daar zijn de formules nog ingewikkelder. 3 dubbele sommaties met indexes van indexes, Besselfuncties erin gemieterd, Fourier transformaties, integralen, nabla en labda operatoren
Ah.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat natuurkunde formules zo ingewikkeld zijn. hele bouwwerken zijn het waar volgnes mij geen mens meer uitkomt![]()
Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt. Daar zit een element wat je goed in de smiezen moet hebben als natuurkundige: je moet weten wanneer je zaken kunt verwaarlozen. In het begin had ik erzelf vrij veel moeite mee; je doet tenslotte een exacte studiequote:Op zondag 22 mei 2005 18:29 schreef joshus_cat het volgende:
Wat nog veel erger is dat je op een gegeven moment realizeert dat al die ingewikkelde formules vaak hele botte benaderingen zijn.
Je zit nu zeker met je hand om je pieledoos te wachten totdat ik ga vragen waarom jij geen natuurkunde bent gaan studeren?quote:Op zondag 22 mei 2005 17:55 schreef thabit het volgende:
Ik ben om een hele andere reden geen natuurkunde gaan studeren.
Ben jij de Konami code?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:43 schreef UpUpDownLeftRightABSelect het volgende:
Formules zijn puik.
...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, dat is niet waar: de formules zijn vaak exact. Maar je maakt daarop vaak benaderingen, omdat anders je systeem veels te complex wordt.
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bijquote:Op zondag 22 mei 2005 18:37 schreef speknek het volgende:
Niks mis met lange formules. Totdat ze er een imaginair getal doorheen gaan gooien (zoals hierboven). Ik haaat imaginaire getallen, dan ben ik altijd gelijk de voorstelling kwijt.
Ja, maar dan heb je het over moleculen, en kom je al gauw in het regime van scheikunde. In de niet-relativistische quantumfysica is het enige exact uitrekenbare atoom het waterstof-atoom: zodra je met meer elektronen komt aanzetten, moet je perturbaties aanvoeren. Moleculen beschrijven met quantumfysica is werk voor computers, wat je alleen kunt doen met benaderingen. Dus als iemand nog een Nobelprijs wil : Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaanquote:Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
...en dat is nogal snel. Tijdens m'n universiteitstijd heb ik me wel redelijk doodgeergerd aan theoreten die niet verder kwamen dan het doorrekenen van methaan (en 't al een hele prestatie vonden), terwijl ik metingen deed aan ijzer-zwavel clusters.
...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'quote:Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb je het over moleculen,
Nou ja, ik vind het zelf ook wel jammer dat je in veel praktische gevallen niet concreet kunt rekenen met modellen als quantumveldentheorie. Maar het is wel erg mooi om te zien hoe de constructie inmekaar steekt, en belangrijker nog: de theorie doet genoeg erg nauwkeurige uitspraken die je kunt nameten. Dat vind ik altijd wel bijzonder: dat het op papier zo mysterieus eruit ziet, en dat het dan toch in de natuur voorkomt. Mooi toch.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
...en dat klinkt dan wel weer als de typisch theoretische verzuchting 'dat de praktijk te moeilijk is voor de theorie'![]()
Moet je es algemene relativiteit gaan doenquote:Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.
Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
Nou moet ik wel toegeven dat ik zelf ook altijd graag een deeltjesversneller in m'n achtertuin had gewild. Als je kunt aantonen dat je zo'n ding nodig hebt dan steekt dat toch met kop en schouders uit boven, zeg, een HPLC-kolomquote:
De wat?!?!quote:Op zondag 22 mei 2005 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind een exacte uitdrukking voor de Hamiltoniaan van methaan
Toch niet op speciaal verzoek?quote:Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:
Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Dat soort vakken krijgen wij standaard niet in Delft. Het is bij 'ons' een obscuur keuzevak.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Moet je es algemene relativiteit gaan doen
Ik denk niet dat daar veel animo voor is, hier op FOK!quote:Da's notationeel zowaar het ergste vak wat ik ooit gevolgd heb. Maar op Fok! hebben ze gelukkig nu nieuwe knopjes, zodat je in no-time allemaal geile tensoren op je scherm kunt toveren
Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar je moet je het ook niet willen kunnen voorstellen. En tenslotte is dit quantumveldentheorie, daar horen nou eenmaal imaginaire getallen bij
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |