Da's precies hetzelfde wat ik zeg, alleen geef ik een psychologische basis en jij een biologische. Het verschil is dat biologische oorzaken vaak worden gezien als een 'extern' iets, waar je zelf niets aan kan doen, terwijl psychologische verklaringen vaak gezien worden als iets waar je zelf nog het een en ander aan kan doen. Terwijl het in feite niet uitmaakt.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mwah, er bestaat ook weldegelijk zoiets als 'formuleblindheid'. Is vergelijkbaar met dyslectie.
Oh okequote:Op zondag 22 mei 2005 21:54 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Da's precies hetzelfde wat ik zeg, alleen geef ik een psychologische basis en jij een biologische. Het verschil is dat biologische oorzaken vaak worden gezien als een 'extern' iets, waar je zelf niets aan kan doen, terwijl psychologische verklaringen vaak gezien worden als iets waar je zelf nog het een en ander aan kan doen. Terwijl het in feite niet uitmaakt.
Een leuk voorbeeldje zijn de veldvergelijkingen van Einstein: deze geven een scala aan oplossingen,. maar het is de kunst om de fysische eruit te plukken.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk dat wiskundigen er vooral goed in zijn om hun verstand op nul te zetten, een formule te accepteren zoals hij eruit komt rollen, en er gewoon mee aan de slag te gaan om nog moeilijkere formules eruit af te leiden. Maar dat is niet het 'abstractie'-niveau dat ik bedoel.
Natuurkundigen zijn juist erg goed in 'abstract' denken, daar staan ze juist om bekend. Een goede natuurkundige is altijd op zoek naar de link tussen de formule en de werkelijkheid (de natuur), daar ben je nu eenmaal natuurkundige voor. Dat vereist soms wel dat je je brein rare gedachtenkronkels laat maken, en je soms voor de buitenwereld complete wartaal praat.
Natuurkundigen zijn vaak juist erg goed in wiskunde, het interesseert ze vaak alleen minder. Het is nu eenmaal niet het einddoel: het einddoel is het begrip voor de werkelijkheid.
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:22 schreef -DailaLama- het volgende:
een natuurkundige formulie is een concept, een structuur en vooral een logische redenering.
Jamaar, een architect is meestal bouwkundig zo oninteressant.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:24 schreef placebeau het volgende:
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.
Je hebt gelijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Jamaar, een architect is meestal bouwkundig zo oninteressant.
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.quote:Op maandag 23 mei 2005 11:02 schreef placebeau het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Ik denk dat ik wiskunde gewoon leuker vind dan natuurkunde omdat je in wiskunde de realiteit, die ik eigenlijk niet zodanig interessant vind, buiten beschouwing mag laten. Gewoon een kwestie van voorkeur.
Laten we er geen natuurkunde/wiskunde bashtopic van makenquote:Op maandag 23 mei 2005 11:07 schreef thabit het volgende:
[..]
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.
De titel is toch, waarom ben ik geen natuurkunde gaan studeren?quote:Op maandag 23 mei 2005 12:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Laten we er geen natuurkunde/wiskunde bashtopic van maken.
De studie heet dan ook natuurkunde. En geen wiskunde.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:24 schreef placebeau het volgende:
[..]
Jamaar, meestal wiskundig zo oninteressant.
Tja, een natuurkundige zal vaak de wiskunde an sich niet interessant vinden, omdat je juist in de wiskunde met een schijnwereldje bezig bent, en het vaak niet tastbaar is. Met natuurkunde beschrijf je iets tastbaars aan de hand van wiskunde. Het is niet alleen de wiskunde op een bepaald niveau begrijpen, maar ook snappen welke elementen je eruit moet pikken om de natuur ermee te beschrijven. Dat spreekt mij dan weer meer aan.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb en meer geinteresseerd ben in concepten, structuren en logische redeneringen.
Om dezelfde reden doe ik het wel.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb
Waarom ben je dan geen scheikunde, biologie of economie gaan studeren?quote:Op maandag 23 mei 2005 10:18 schreef thabit het volgende:
Ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een schurfthekel aan oninteressante formules heb en meer geinteresseerd ben in concepten, structuren en logische redeneringen.
Om dezelfde reden!quote:Op maandag 23 mei 2005 19:17 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Waarom ben je dan geen scheikunde, biologie of economie gaan studeren?
De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".quote:Op maandag 23 mei 2005 11:07 schreef thabit het volgende:
[..]
Inderdaad. Minder restricties die de esthetiek aantasten en juist meer restricties die de esthetiek bevorderen. Wiskunde wint het dus in alle opzichten van natuurkunde.
Tja, de grote Feynman....ik kan me herinneren dat Thabit Edward Witten ooit een loodgieter heeft genoemd, dus ik denk niet dat ie onder de indruk is van meneer Feynmannquote:Op maandag 23 mei 2005 21:35 schreef Maethor het volgende:
[..]
De grote Feynman schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Physics is to mathematics what sex is to masturbation".
Nou ja, de reden dat ik natuurkunde ben gaan studeren is omdat het bij de vrouwen zo goed valtquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:11 schreef Innocence het volgende:
Formuletjes zijn gaaaaf, zolang je ze niet zelf hoeft over te schrijven. Vergeet altijd wat en dan klopt het niet meer zo. Verder gewoon nergens over nadenken, verstand op nul, alleen even een link leggen tussen de symbooltjes en je gegevens, wat herschrijven en klaar!
Is ook zo'n beetje het enige waar ik goed in ben, droge theorie zonder enkele logica en toepassing haak ik bij af.
Je zou toch de hele wereld kunnen beschrijven met formules, zou het leven zo simpel maken.Dat zou de enige reden voor mij zijn om natuurkunde te gaan studeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |