abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27252454
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Jaja, er zijn wel meer vakgebieden waar ze bij horen. En op zich is het ook niet zo ingewikkeld, maar het is gewoon zo'n cue voor m'n hersenen: "stop maar, nu begrijp je het niet meer". Ik weet ook niet waarom.
Tja, dat is iets om bij stil te staan.

TS zegt dat die formularia onbegrijpelijk zijn. Maar dat is puur een uitspraak gebasseerd op de wens dat de natuur voorstelbaar is. Dat is ze niet. In de wiskunde zie je dat nog veel meer; een imaginair getal is niet voor te stellen. Maar negatieve getallen ook niet. Of irrationele. Nou spreekt dat imaginaire wat tot de verbeelding, maar eigenlijk is het met heel veel getallen zo Getallen wil je je toch voorstellen als een hoeveelheid van iets stoffelijks, denk ik.
pi_27253774
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.
  zondag 22 mei 2005 @ 20:31:21 #53
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27254047
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Een hoop mensen hebben zoiets als 'formule-angst'. Als je tegen iemand zegt dat de afstand die je aflegt gelijk is aan je snelheid keer de tijd dat je die snelheid hebt, dan snapt iedereen dat. Zeg je in plaats daarvan 's=v*t', of erger nog, s=integraal v(t) dt en 95% van je publiek haakt meteen af.
Mwah, er bestaat ook weldegelijk zoiets als 'formuleblindheid'. Is vergelijkbaar met dyslectie.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 22 mei 2005 @ 20:35:45 #54
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27254183
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:33 schreef placebeau het volgende:
Natuurkunde is kut, ja.
Ik ga wiskunde studeren, en dan komen ze af met elk jaar een hoop natuurkundevakken die me geen bal interesseren.
wiskunde in Groningen of zo?
quote:
En ja, die constructies zien er ingewikkeld uit, maar het zijn ook wiskundig niet interessante formules.
precies
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  Moderator zondag 22 mei 2005 @ 20:37:03 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_27254226
drievoudige integralen in fourier transformaties en ik doe biologie krijg je die krengen nog
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 22 mei 2005 @ 20:39:53 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27254330
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.
jij snapt het
quote:
Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 22 mei 2005 @ 20:42:20 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27254423
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

TS zegt dat die formularia onbegrijpelijk zijn. Maar dat is puur een uitspraak gebasseerd op de wens dat de natuur voorstelbaar is. Dat is ze niet. In de wiskunde zie je dat nog veel meer; een imaginair getal is niet voor te stellen. Maar negatieve getallen ook niet. Of irrationele. Nou spreekt dat imaginaire wat tot de verbeelding, maar eigenlijk is het met heel veel getallen zo Getallen wil je je toch voorstellen als een hoeveelheid van iets stoffelijks, denk ik.
imag getallen zijn juist heel goed voor te stellen
i2 = -1
simpel toch

pi_27254899
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Eigenlijk heel gek, want een formule zegt meer dan 1000 woorden.

Nou was ik vroeger ook een druif qua wiskunde, maar het is gewoon ff doorzetten. Daarna valt het meestal wel mee, vind ik.
pi_27254935
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

imag getallen zijn juist heel goed voor te stellen
i2 = -1
simpel toch

Ja, ik bedoelde dus meer in termen van hoeveelheid. 1 appel, of een halve appel zijn nog voor te stellen. Maar 1/pi appel, of i*appel niet meer. En dat leidt tot een hoop doelloos gezever in de populaire literatuur.
pi_27255064
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als technisch natuurkundige vrijwel alleen de schurft had aan quantummechanische formules, voornamelijk vanwege de veelheid aan indices en symbolen.

Bij andere vakgebieden heb je dat vele malen minder en da's veel makkelijker te volgen.
Nou ja, de meer theoretische vakken kampen allemaal met dat probleem: notationeel wil het nog wel es uit de hand lopen. Tel daarbij de verschillende conventies bij op, en je zit soms met je handen in het haar
  zondag 22 mei 2005 @ 21:04:58 #61
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255169
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, de meer theoretische vakken kampen allemaal met dat probleem: notationeel wil het nog wel es uit de hand lopen. Tel daarbij de verschillende conventies bij op, en je zit soms met je handen in het haar

Zie formules in OP

Ik kijg het idee dat jij nog wel wat ingewikkeldere formules weet. Plaats ze eens .
  zondag 22 mei 2005 @ 21:05:42 #62
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255197
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik bedoelde dus meer in termen van hoeveelheid. 1 appel, of een halve appel zijn nog voor te stellen. Maar 1/pi appel, of i*appel niet meer. En dat leidt tot een hoop doelloos gezever in de populaire literatuur.
wat zeg je nou, je vindt de reele getallen al moeilijk
  zondag 22 mei 2005 @ 21:07:09 #63
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27255244
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:35 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wiskunde in Groningen of zo?
[..]

precies
In Leuven
  zondag 22 mei 2005 @ 21:08:15 #64
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255281
Bij de imaginaire getallen is de notatie aanvankelijk lastig, dat is denk ik het probleem voor veel mensen
het zijn eigenlijk paren (a, b) maar je schrijft het a + bi. Die + kennen de mensen dan van de reele getallen waar je na uitvoeren van de + ook echt een punt op de reeele as kan aanwijzen maar bij de a + bi valt niks op te tellen. Het blijkt echter dat het wel handige notatie is omdat je wel alle algebraische operaties die je van R kent kan uitvoeren.

als ik zelf een lesprogramma mocht fixen zou ik aanvankelijk aan komen zetten met a + b*sqrt(2) waar a en b dan gehele getallen zijn. Laat ze daar maar mee rekenen, dat zal geen probleem zijn en zo zullen ze de complexe getallen ook beter snappen

[ Bericht 11% gewijzigd door McCarthy op 22-05-2005 21:18:10 ]
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 21:08:48 #65
47213 ArmaniMania
pi_27255303
Ohw wacht nu komen de über slimme mensen hier die er alles van af weten Integenstelling tot mezelf heb ik dat soort formules nooit gehad.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:10:21 #66
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27255368
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:07 schreef placebeau het volgende:

[..]

In Leuven
de oudste uni van Belgie
  zondag 22 mei 2005 @ 21:12:07 #67
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27255430
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:08 schreef ArmaniMania het volgende:
Integenstelling tot mezelf heb ik dat soort formules nooit gehad.
Die zin is anders behoorlijk 'imaginair'
pi_27255781
Natuurkunde op de middelbare school was ik heel erg goed in, maar ik ben geen natuurkunde gaan studeren omdat ik een hekel aan wiskunde heb. Een natuurkundestudie is een verkapte wiskundestudie.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:34:15 #69
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27256216
lap, typ ik hier net een tekst van een halve bladzijde, valt het scherm weg.

Opnieuw:

Het probleem dat ik met fysica is dat het gewoon soms niet te vatten is. Zoals Feinmann al zei: "I think I can safely say that nobody understands quantumphysics", en hij had gelijk. Niet omdat alles zo klein is, of omdat het gewoon raar is, maar het feit dat die complexe wiskundige systemen daadwerkelijk de werkelijkheid beschrijven. Ik kan bijvoorbeeld niet snappen wat de schrodingervergelijk met de werkelijkheid te maken heeft. Okee, ik zie wel in dat het compatibel is met wat we weten over quantumtheorie, dat we er geweldige toepassingen mee kunnen doen, en dat we er vanalles uit kunnen afleiden. Maar ik verlang te weten wat er echt is. Het is eigenlijk wat paradoxaal, je gebruikt om de fysische werkelijkheid te beschrijven onwerkelijke zaken, pure complexe wiskunde. In dit opzicht heb je ook de uitspraak van einstein "god doesn't play dices". Dit zei hij niet omdat hij de theorie van stochastiek in de fysica niet geloofde, maar wel omdat hij niet dacht dat dit al de werkelijkheid beschreef, er moest meer verder onderzocht worden. Maar ondertussen is het al redelijk duidelijk dat dit niet kan, we kunnen niet dieper, we kunnen het gewoon niet vatten.
Zo voel ik het toch aan.

En dan heb je de wiskunde, wat gewoon het voordeel heeft dat je het niet moet kunnen inbeelden, toch niet fysisch, of beter, reëel. punten hoeven geen punten zijn, punten zijn pure logische objecten. als je in de elementa van Euclides punten door rechten vervangt en vice versa, dan klopt alles nog altijd. imaginaire getallen is ook zoiets, de wortel van een algebraïsche vergelijking wordt ineens een meetkundig object, een punt in het vlak. Dat is zo mooi eraan.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:39:58 #70
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27256406
Ik maak er altijd een sport van om me bij moeilijke formules nog iets concreets voor te kunnen stellen. Dat lukt vrijwel altijd, bijvoorbeeld met zaken als electromagnetisme of stromingsleer, wat toch ook vrij complex kan worden. Maar da's iha vectormeetkunde, en dus in drie dimensies voor te stellen.

Bij hogere quantum wordt het echter heel lastig, al lukt het soms nog wel als je je hersens echt aan het werk zet en een abstactieniveautje hoger tilt. Maar als je dat dag in dag uit moet doen, word je volgens mij compleet gek .
  zondag 22 mei 2005 @ 21:42:14 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27256503
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:39 schreef Lemmeb het volgende:
Ik maak er altijd een sport van om me bij moeilijke formules nog iets concreets voor te kunnen stellen. Dat lukt vrijwel altijd, bijvoorbeeld met zaken als electromagnetisme of stromingsleer, wat toch ook vrij complex kan worden. Maar da's iha vectormeetkunde, en dus in drie dimensies voor te stellen.

Bij hogere quantum wordt het echter heel lastig, al lukt het soms nog wel als je je hersens echt aan het werk zet en een abstactieniveautje hoger tilt. Maar als je dat dag in dag uit moet doen, word je volgens mij compleet gek .
je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.

Ik denk dat QM daarom voor wiskundigen wel goed te doen is, die zijn dat toch meer gewent.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:46:33 #72
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27256679
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je moet bij QM ook niet aan de werkelijkheid denken maar gewoon aan een abstracte wereld.

Ik denk dat QM daarom voor wiskundigen wel goed te doen is, die zijn dat toch meer gewent.
Ik was er toch ineerste zittijd dik voor gebuisd. Je moet gewoon de fysica loslaten als je met kwantumfysica werkt en dan lukt het wel, maar ik deed het absoluut niet graag!
  zondag 22 mei 2005 @ 21:47:17 #73
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27256716
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:46 schreef placebeau het volgende:

[..]

Ik was er toch ineerste zittijd dik voor gebuisd. Je moet gewoon de fysica loslaten als je met kwantumfysica werkt en dan lukt het wel, maar ik deed het absoluut niet graag!
even wachten?
Jij studeert wiskunde en krijgt ook QM???????????
doe je math. fysica of zo?
  zondag 22 mei 2005 @ 21:49:00 #74
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27256796
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Ik denk dat wiskundigen er vooral goed in zijn om hun verstand op nul te zetten, een formule te accepteren zoals hij eruit komt rollen, en er gewoon mee aan de slag te gaan om nog moeilijkere formules eruit af te leiden. Maar dat is niet het 'abstractie'-niveau dat ik bedoel .

Natuurkundigen zijn juist erg goed in 'abstract' denken, daar staan ze juist om bekend. Een goede natuurkundige is altijd op zoek naar de link tussen de formule en de werkelijkheid (de natuur), daar ben je nu eenmaal natuurkundige voor. Dat vereist soms wel dat je je brein rare gedachtenkronkels laat maken, en je soms voor de buitenwereld complete wartaal praat.

Natuurkundigen zijn vaak juist erg goed in wiskunde, het interesseert ze vaak alleen minder. Het is nu eenmaal niet het einddoel: het einddoel is het begrip voor de werkelijkheid.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:49:27 #75
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27256821
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:47 schreef McCarthy het volgende:

[..]

even wachten?
Jij studeert wiskunde en krijgt ook QM???????????
doe je math. fysica of zo?
nee, ik doe pure wiskunde, maar in de kandidaturen krijg je bij ons een heel brede opleiding, dan kun je pas in de licenties (nu dus bachelor-master) kiezen voor pure wiskunde- fysische wiskunde of toegepaste wiskunde (statistiek en zo)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')