vers van de pers (nos tt)quote:***************************************
"Budget omroepen wordt gehalveerd"
DEN HAAG De publieke omroepen moeten
minstens de helft inleveren van hun
budget,staat in een uitgelekt voorstel
van staatssecretaris Van der Laan.Ook
wil ze dat één van de netten speciaal
wordt ingericht voor jeugd en jongeren.
Van der Laan beschrijft twee varianten.
In de eerste krijgen de omroepen nog
een kwart van hun budget,alleen voor
het maken van opiniërende programma's.
In de tweede variant krijgen ze ook
geld voor bijvoorbeeld praatprogramma's
en satire.Dan blijft er nog 45% van hun
budget over,zo'n 95 miljoen euro.Een
omroep kan geld terugverdienen met meer
culturele en educatieve programma's.
Je derde punt is overigens juist het argument om een deel van de publieke omroep te gebruiken om die doelgroep dan ook goed te bedienen, en het maakt eigenlijk gelijk je eerste twee punten onklaar. Uiteraard zit je bij alles wat jongeren aangaat met de kosten die door ouderen wordt opgebracht ja, zoals geld voor onderwijs, maar dat maakt het niet per definitie slecht.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:16 schreef Kaalhei het volgende:
Goed idee dat er flink gesneden wordt. Ik vind het primair niet te verdedigen om collectieve fondsen te besteden aan amusement op tv. Het idee om een net,de helft van het bestel dus, te richten op jongeren vind ik echter volstrekt belachelijk. Ten eerste maken jongeren een veel kleiner deel uit van de NLse bevolking dan 50%. Ten tweede is dit aandeel ook nog eens dalende agv vergrijzing. Ten derde maken jongeren relatief meer gebruik van andere media dan ouderen. Ten vierde dragen ouderen financieel veel meer bij aan het bestel dan jongeren.
je bedoelt: daar is minder verlies op te makenquote:Op donderdag 12 mei 2005 18:33 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je derde punt is overigens juist het argument om een deel van de publieke omroep te gebruiken om die doelgroep dan ook goed te bedienen, en het maakt eigenlijk gelijk je eerste twee punten onklaar. Uiteraard zit je bij alles wat jongeren aangaat met de kosten die door ouderen wordt opgebracht ja, zoals geld voor onderwijs, maar dat maakt het niet per definitie slecht.
Die halvering van het budget is wel mogelijk, voor als er wat meer samenwerking komt tussen de verschillende omroepen. Een tijdje geleden was er een reportage over de publieke omroep waar elk omroepje zijn eigen overhead-kosten had om tv-programma's te maken, uit te zenden etc. Daar is veel winst op de halen.
beetje dubieus vind je niet? Je hebt wel wat met dictatorsquote:
zolang ze maar niet uit de staatsruif eten vind ik alles bestquote:Op donderdag 12 mei 2005 18:37 schreef Drugshond het volgende:
Als ze e.e.a. kunnen omvormen tot een educatieve ?! nieuwszender(s) kan ik dit wel mijn goedkeuring verdienen. Maar het moge duidelijk zijn dat het publieke bestel en de achterliggende zuilen/stromingen (NCRV, KRO, EO, VPRO) hun beste tijd gehad hebben.
De programma's zullen niet verdwijnen van de TV, maar zullen eerder terug te vinden zijn op de (eventueel nog op te richten) commerciele omroepen (waar ze wellicht beter tot hun recht komen).
Doe er wat aan zou ik zeggenquote:Het enigste nadeel zijn wel de speelfilms op de publieke zenders... straks hebben we alleen nog maar films met reclameblokken.,
Jack Spijkermanquote:Ik denk dat alle publieke omroepen nu een probleem hebben hoe ze e.e.a. moeten omvormen. En sommige omroepen hebben al een tijd lang de boot gemist (AVRO en TROS). En hadden moeten handelen toen de tijd er rijp voor was.
Met dit gegeven feitje.... kun je het J.Spijkerman eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij via de achterdeur is vertrokken (die kiest nu eieren voor zijn geld - en terecht).
voor niets gaat de zon op dus als je sesamstraat zonder reclame wilt dan zul je er voor moeten betalen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:04 schreef Harry_Sack het volgende:
what's next, reklameblokken tussen sesamstraat ? [afbeelding]
Heb je weer zoiemand die te lang in de zon heeft gestaardquote:Op donderdag 12 mei 2005 19:10 schreef McCarthy het volgende:
[..]
voor niets gaat de zon op dus als je sesamstraat zonder reclame wilt dan zul je er voor moeten betalen.
De stelling die je poneert, gaat ervan uit de onderstaande stellingen allemaal met ‘ja’ zouden moeten beantwoord.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:33 schreef Sidekick het volgende:
Je derde punt is overigens juist het argument om een deel van de publieke omroep te gebruiken om die doelgroep dan ook goed te bedienen,
Ik zie niet in wat een (dalende) ondervertegenwoordig van een populatie in een groep te maken heeft met het gebruik maken van andere media van die populatie.quote:en het maakt eigenlijk gelijk je eerste twee punten onklaar.
De middengroep (qua leeftijd) betaalt en de ouderen en de jongeren ontvangen. Ik pleit er juist voor om de sterk groeiende groep ouderen, waar de tv bovendien een belangrijkere rol in het leven speelt, te voorzien in de behoefte.quote:Uiteraard zit je bij alles wat jongeren aangaat met de kosten die door ouderen wordt opgebracht ja, zoals geld voor onderwijs, maar dat maakt het niet per definitie slecht.
Waarom zou je rennen als je ook kan wandelen. Publieke omroepen hebben veel minder prikkels om hun best te doen. Ze zullen dan ook nooit een hoge mate van effientie halen.quote:Die halvering van het budget is wel mogelijk, voor als er wat meer samenwerking komt tussen de verschillende omroepen. Een tijdje geleden was er een reportage over de publieke omroep waar elk omroepje zijn eigen overhead-kosten had om tv-programma's te maken, uit te zenden etc. Daar is veel winst op de halen.
Ik zie wel eens het logo van de NOS tussen de reclames door als ik naar de CL kijk, dus het schijnt nog te bestaan.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:57 schreef NightH4wk het volgende:
Hadden we publieke omroepen?
Als je er gewoon voor betaalt dan heb je het zonder reclame. Van het geld dat naar de publieke omroepen gaat kan je wel een paar DVD's huren. Zelf Canal+ wordt dan aantrekkelijk, zeker gezien het feit dat bij een dergelijke omvang van afname grote positieve schaaleffecten kunnen worden gerealiseerd. Gezien je avatars de laatste weken zijn er dan ook genoeg films bij die je aquote:Op donderdag 12 mei 2005 18:37 schreef Drugshond het volgende:
Het enigste nadeel zijn wel de speelfilms op de publieke zenders... straks hebben we alleen nog maar films met reclameblokken.,
waarom kan je nou niet normaal reageren. Als jij SeSt gratis wilt zien moet je niet miepen over reclame. Wil je het zonder reclame dan zul je moeten betalen. Is dat nou zo raar?quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:13 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Heb je weer zoiemand die te lang in de zon heeft gestaard![]()
Ow, een van die kanalen met Sacha de Boer om 8 uur.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:17 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik zie wel eens het logo van de NOS tussen de reclames door als ik naar de CL kijk, dus het schijnt nog te bestaan.
ja het is raar om geld te vragen voor iets wat nooit geld heeft gekostquote:Op donderdag 12 mei 2005 19:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
waarom kan je nou niet normaal reageren. Als jij SeSt gratis wilt zien moet je niet miepen over reclame. Wil je het zonder reclame dan zul je moeten betalen. Is dat nou zo raar?
Die zooi kost belasting?quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:49 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
ja het is raar om geld te vragen voor iets wat nooit geld heeft gekost
quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:49 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
ja het is raar om geld te vragen voor iets wat nooit geld heeft gekost
Nou dan, waar maak je je dan druk omquote:
quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:10 schreef McCarthy het volgende:
[..]
voor niets gaat de zon op dus als je sesamstraat zonder reclame wilt dan zul je er voor moeten betalen.
National Geographic was vroeger wel goed. Ik dacht dat Discovery Channel subchannels had die ook echt aan wetenschap doen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:55 schreef Vassili_Z het volgende:
Tros en AVRO eruit, NCRV, EO, VARA, VPRO, NPS blijven bestaan. Goed idee. Komt alleen maar de kwaliteit ten goede. Mits TROS en de AVRO ook daadwerkelijk gaan. Anders is het een idioot plan wat zeer ten koste gaat van de kwaliteit. (zeg nou zelf, commercieele omroepen en kwaliteitsprogramma's waar je ook nog wat van kunt leren???)
History Channel schopt ook kont, maar die hebben we hier niet.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:59 schreef McCarthy het volgende:
[..]
National Geographic was vroeger wel goed. Ik dacht dat Discovery Channel subchannels hadden die ook echt aan wtenschap doen.
Dus ja het kan.
Discovery en National Geographic komen niet met het aanbod aan wat bijvoorbeeld de VPRO wel heeft.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:59 schreef McCarthy het volgende:
[..]
National Geographic was vroeger wel goed. Ik dacht dat Discovery Channel subchannels hadden die ook echt aan wtenschap doen.
Dus ja het kan.
nee duh, waarom zouden zij dat doen als de VPRO het al doet?quote:Op donderdag 12 mei 2005 20:02 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Discovery en National Geographic komen niet met het aanbod aan wat bijvoorbeeld de VPRO wel heeft.
Het gaat helemaal niet om een extra net, maar om aanpassing van een bestaand net aan een doelgroep, zoals pluriformiteit al als leidraad geldt.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:16 schreef Kaalhei het volgende:
[..]Is het wenselijk om de jeugd ‘te bedienen’ dmv een extra televisienet? Wat zou de rationale hierachter moeten zijn?
Ok, ik zie nu dat je het hebt over het gebruik van andere media door jongeren. Dat maakt de zaak anders.quote:[..]
Ik zie niet in wat een (dalende) ondervertegenwoordig van een populatie in een groep te maken heeft met het gebruik maken van andere media van die populatie.
Er blijven twee netten over voor niet-jongeren.quote:
[..]
De middengroep (qua leeftijd) betaalt en de ouderen en de jongeren ontvangen. Ik pleit er juist voor om de sterk groeiende groep ouderen, waar de tv bovendien een belangrijkere rol in het leven speelt, te voorzien in de behoefte.
Efficientie is imho dan ook niet belangrijk voor de publieke omroep. Het gaat om kwaliteit en diversiteit, want voor efficientie heb je wel de commerciele omroepen.quote:[..]
Waarom zou je rennen als je ook kan wandelen. Publieke omroepen hebben veel minder prikkels om hun best te doen. Ze zullen dan ook nooit een hoge mate van effientie halen.
sluit het een de ander uit of zo.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:16 schreef Sidekick het volgende:
Efficientie is imho dan ook niet belangrijk voor de publieke omroep. Het gaat om kwaliteit en diversiteit, want voor efficientie heb je wel de commerciele omroepen.
Hoeft niet inderdaad. Natuurlijk moet je een beetje op de centen letten bij de publieke omroep, maar zoals gezegd is het niet het belangsrijkste.quote:
quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:00 schreef du_ke het volgende:
Een speciaal jeugdnet kost klauwen met geld en brengt nooit wat er van verwacht wordt.
bedrijven moeten ook op de centen & de kwaliteit letten. Ik zie niet waarom de overheid dat niet zou hoeven. Het is tenslotte gemeenschapsgeld.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:22 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hoeft niet inderdaad. Natuurlijk moet je een beetje op de centen letten bij de publieke omroep, maar zoals gezegd is het niet het belangsrijkste.
Wat ik zeg. Zo'n jeugdnet vind ik een onzalig plan. Al die geforceerde pogingen om de jeugd erbij te halen zijn tot mislukken gedoemd en ik snap ook niet waarom je dat zo ontzettend graag zou willen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:25 schreef McCarthy het volgende:
zeg het eens SCH
Voor een gegarandeerd aanbod van onderwerpen die we op de tv willen zien (zoals nieuwsvoorziening, cultuur, etc). Uiteraard, de markt zou het ook kunnen, maar garantie heb je niet.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:26 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bedrijven moeten ook op de centen & de kwaliteit letten. Ik zie niet waarom de overheid dat niet zou hoeven. Het is tenslotte gemeenschapsgeld.
Dus waarom hoeft de overheid niet op de centen te letten en bedrijven wel. Leg mij dat nou eens uit?
hmmquote:Op donderdag 12 mei 2005 21:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Voor een gegarandeerd aanbod van onderwerpen die we op de tv willen zien (zoals nieuwsvoorziening, cultuur, etc). Uiteraard, de markt zou het ook kunnen, maar garantie heb je niet.
Ja, ik vind dat nooit het fraaiste argument. De overheid zorgt ook niet voor een gegarandeerd aanbod van brood, maar toch liggen de supers vol met vreten.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Voor een gegarandeerd aanbod van onderwerpen die we op de tv willen zien (zoals nieuwsvoorziening, cultuur, etc). Uiteraard, de markt zou het ook kunnen, maar garantie heb je niet.
Wanneer komt er kernfusie Kaalhei? Want he, we hebben brood zonder overheidsingrijpen, en jij stelt dat we dus via liberalisering gelijk van alles kunnen hebben. Over fraaie argumenten gesproken. Creativiteit laat zich wat lastiger vangen dan productie en verkoop van etenswaar, dus is je vergelijking gewoon niet relevant.quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:06 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat nooit het fraaiste argument. De overheid zorgt ook niet voor een gegarandeerd aanbod van brood, maar toch liggen de supers vol met vreten.
Kernfusie is er gewoon en functioneert. Google maar eens op JET en ITER, beetjke op de hoogte blijven, poeperd.quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:25 schreef Sidekick het volgende:
Wanneer komt er kernfusie Kaalhei?
Nee hoor, dat stel ik helemaal niet. Maar als jij wilt denken dat ik dat denk om de mate van cognitieve dissonantie in jouw hoofd te reduceren, dan ben jij hier uiteraard vrij in.quote:Want he, we hebben brood zonder overheidsingrijpen, en jij stelt dat we dus via liberalisering gelijk van alles kunnen hebben.
quote:Over fraaie argumenten gesproken.
Als er een sector creatief en innovatief is, dan is het wel de NLse voedingsmiddelenindustrie. Elke week komen er wel weer nieuwe producten bij.quote:Creativiteit laat zich wat lastiger vangen dan productie en verkoop van etenswaar, dus is je vergelijking gewoon niet relevant.
Er is in bijna elke productiekolom wel een element te vinden waarin de overheid interventies pleegt. Hier wordt de markt voor de grondstoffen van het product in casu verstoord, maar dit wil niet zeggen dat het functioneren, zowel als het gaat om statische als om dynamische efficientie, van andere lagen in de productiekolom erdoor (relevant) beinvloed wordt.quote:Ik kan me overigens nog een topic voor de geest halen waar jij het had over de met subsidies verstoorde voedselmarkt. Maar uiteraard komt het nu weer even beter uit dat het een uitstekend voorbeeld is van liberalisering.
Dankzij miljardensubsidie van internationale overheden.quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Kernfusie is er gewoon en functioneert. Google maar eens op JET en ITER, beetjke op de hoogte blijven, poeperd.
Komt je brood-voorbeeld in een veel beter licht te staan. Want ik wil geen alom aanwezig brood op de publieke omroep. Ik wil een nieuw product, waar uiteraard de markt voor kan zorgen, maar we willen specifieke nieuwe producten die wrs niet erg gewild/winstgevend zijn door ons motto van pluriformiteit.quote:[..]
Als er een sector creatief en innovatief is, dan is het wel de NLse voedingsmiddelenindustrie. Elke week komen er wel weer nieuwe producten bij.
Correct. Door specifieke eigenschappen die inherent zijn aan de betreffende technologie, economische ontwikkelingen en een paar sociologische en economische problemen onstaat er marktfalen in de ontwikkeling van deze technologie. Een specifieke invulling van die punten heb ik inmiddels gegeven. Maar omdat er hier sprake is van marktfalen wil niet zeggen dat er overal sprake is van marktfalen. Ik zie niet zo 1-2-3 in wat de aanwezigheid van marktfalen in de ontwikkeling van commercieel haalbare kernfusie te maken heeft met het (volgens jou) falen van de markt in het geval van televisieuitzendingen. Mijns inziens is hier wel sprake van marktfalen in deze sector, maar is interventie van de overheid die gepleegd wordt vele malen te groot. Ik heb van jou nog geen enkel argument gehoord waarom de markt hier niet zou kunnen voorzien in de vraag vanuit de markt. Als je die nu eens zou noemen, in plaats van kernfusie (!) erbij te halen dan is er een discussie mogelijk.quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:50 schreef Sidekick het volgende:
Dankzij miljardensubsidie van internationale overheden.
Net zoals jij dat wilde, in het heroine-olie-topic.
Goed toch.
Ervaring op veel markten heeft ondertussen toch wel aangetoond dat diversiteit van aanbod over het algemeen een eigenschap is van vrije marktwerking. In Amerika kan je 500 verschillende soorten broden krijgen in een supermarkt, in Europa 100 in good ol' Russia 1, als je geluk hebt.quote:Komt je brood-voorbeeld in een veel beter licht te staan. Want ik wil geen alom aanwezig brood op de publieke omroep.
Het komt op mij bijzonder vreemd over dat er een vraag zou zijn naar een dienst en er een aanbod is, maar er zou geen sprake zijn van afname van de dienst. Welke factoren zou je kunnnen bedenken die dit zouden veroorzaken? Dat is hier relevant. Je zou het argument van toetredingsbarrieres kunnen noemen, iets dat zeer relevant was ten tijde van de oprichting van de omroepen, maar dat is gezien de technologische ontwikkelingen op het gebied van tv, radio en internet een wandelend anachronisme geworden. Maar als je je best doet kan je er nog wel een paar vinden.quote:Ik wil een nieuw product, waar uiteraard de markt voor kan zorgen, maar we willen specifieke nieuwe producten die wrs niet erg gewild/winstgevend
Geef hier eens concrete invulling aan aub. Wat bedoel je hierme?quote:zijn door ons motto van pluriformiteit.
Klopt. Het is een intern regeringsdiscussiestuk. Was er vorige of volgende week een dergelijk stuk uitgelekt, dan had er weer heel wat anders op de voorpagina's gestaan.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:50 schreef SCH het volgende:
En Potus 3)
Dit plan heeft weinig kans om door de kamer te komen omdat CDA en PvdA er waarschijnlijk voor zullen gaan liggen. Waardoor de hele boel ws. naar een volgend kabinet wordt doorgeschoven.
Mwah, ik zie het wat positiever in. Zeker na bepaalde concessies op dit gebied richting D66 om ze binnen het kabinet te houden.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:50 schreef SCH het volgende:
En Potus 3)
Dit plan heeft weinig kans om door de kamer te komen omdat CDA en PvdA er waarschijnlijk voor zullen gaan liggen. Waardoor de hele boel ws. naar een volgend kabinet wordt doorgeschoven.
Het BBC-model wordt in mijn ogen schromelijk overschat en nogal verheerlijkt in Nederland. Het systeem is in Engeland niet zo geliefd.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:34 schreef Libris het volgende:
Het zou mooi zijn als de publieke omroep richting BBC zou gaan. Kwaliteits programma's, waaronder documentaires, maar ook humor (ab fab, bottom, fawlty towers), amusement (not the ten o'clock new, don't mind the buzzcocks), sport (dan geen voetbal, maar andere sporten) en geen reclame. Weg met de omroepen, op naar meer kwaliteit
Mee eens.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Het BBC-model wordt in mijn ogen schromelijk overschat en nogal verheerlijkt in Nederland.
Vanwege de kosten.quote:Het systeem is in Engeland niet zo geliefd.
Dat is een heel belangrijk punt, dat zal ook hier niet op enthousiasme stuiten.quote:
Ik ben 1 van de gelukkige ontvangers van meer BBC-kanalen dan de gebruikelijke twee (+ BBC World in sommige gebieden) in Nederland. Het zijn er overigens meer dan 5quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een heel belangrijk punt, dat zal ook hier niet op enthousiasme stuiten.
Maar ook vanwege het feit dat er wel vijf BBC zenders zijn (ipv de 2 waar we het hier altijd over hebben) en ook de kwaliteit van de programma's is een discussiepunt. Er is ook veel amusement waarover je van mening kan verschillen.
Dat zou heel goed kunnen maar het is wel goed om vast te stellen dat de verheerlijking van de BBC ietwat overdreven is en dat het BBC-model allesbehalve zaligmakend is.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben 1 van de gelukkige ontvangers van meer BBC-kanalen dan de gebruikelijke twee (+ BBC World in sommige gebieden) in Nederland. Het zijn er overigens meer dan 5
Ik ben het met je eens dat ook de BBC een hele hoop slechte programma's maakt en dat de kwaliteit vaak ook ver te zoeken is. Maar desondanks ligt de kwaliteit m.i. hoger dan in Nederland.
De overheid heeft wel een eigen krant hoor. Namelijk de staatscourant waarin alle wetswijzigingen en maatregelen van bestuur worden afgekondigd.quote:Op donderdag 12 mei 2005 17:54 schreef McCarthy het volgende:
Een goeie stap in de juiste richting (definitieve ontmanteling van de propaganda clupjes als de Vara en de ncrv). TV is gewoon geen kerntaak van de overheid en het is bovendien betaald met geld dat mensen omvrijwillig hebben moeten afstaan. Bij de PO maken ze zich dus mede schuldig aan diefstal.
De overheid heeft toch ook geen eigen krant , opinie tijdschrift of muziekuitgeverij!
Dat doen ze dan ook niet.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:50 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Voor de rest lijkt het me een goede zaak om de publieke omroep te beknotten zodat ze geen onzinnige programma's als Lingo onder de noemer cultuur uitzenden.
Zijn de kosten van de BBC in totaal hoger, of ook per inwoner vergeleken met Nederland?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een heel belangrijk punt, dat zal ook hier niet op enthousiasme stuiten.
Maar ook vanwege het feit dat er wel vijf BBC zenders zijn (ipv de 2 waar we het hier altijd over hebben) en ook de kwaliteit van de programma's is een discussiepunt. Er is ook veel amusement waarover je van mening kan verschillen.
Alletwee.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:03 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Zijn de kosten van de BBC in totaal hoger, of ook per inwoner vergeleken met Nederland?
Qua financiën, organisatie, aantal zenders, programmering lijkt je voorstel in de verste verte niet op het BBC-model.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:32 schreef chairman.fx het volgende:
Natuurlijk hoeft de Nederlandse publieke omroep deze aspecten niet over te nemen. Als de publieke omroep inkrimpt tot twee zenders, al het loze amusement als lingo eruit gooit, alles onder één organisatie brengt, zodat programma's beter op elkaar kunnen worden afgestemd en kosten bespaard worden, is een nieuw BBC model geboren.
Het is dan ook anders dan de BBC.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 14:17 schreef Potus het volgende:
[..]
Qua financiën, organisatie, aantal zenders, programmering lijkt je voorstel in de verste verte niet op het BBC-model.
Verwijs dan ook niet naar een BBC-model.quote:
Hoe ziet dat BBC model er dan uberhaupt uit?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:29 schreef Potus het volgende:
[..]
Verwijs dan ook niet naar een BBC-model.
Fors in de schoften, met beugel en een plat West End accent. Ze heet Alfie.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Hoe ziet dat BBC model er dan uberhaupt uit?.
Och, ik moet het allemaal nog zien of van der Laan al die ideeen ook echt gaat uitvoering. Vooral het verdwijnen van amusement zal imho niet lang duren... Want Lingo bevordert ook de taalkennis en is dus educatief!quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:13 schreef pberends het volgende:
Je kunt het kabinet iig niet verwijten dat ze besluiten uitstellen.
quote:Van der Laan: budget omroepen halveren
Van onze verslaggever Sanne ten Hoove
DEN HAAG - De omroepen moeten minstens 55 procent van hun vaste budget inleveren. Ook moet een van de drie publieke netten worden omgevormd tot jeugd- en jongerenzender. Dat is de kern van een concept-plan van D66-staatssecretaris Van der Laan van Media.
De nieuwe jongerenzender moet ‘multi-mediaal’ (ook via internet) uitzenden en nieuws en opinie speciaal toesnijden op jongeren. Er mogen niet te veel tekenfilms worden uitgezonden. Van der Laan hoopt met de jongerenzender de vergrijzing en de leegloop op de publieke netten te keren.
Het voorstel is een uitwerking van het Paasakkoord, dat de coalitiepartijen eind maart hebben gesloten. Toen werd duidelijk dat de omroepverenigingen niet langer op subsidie kunnen rekenen voor ‘plat amusement’. Volgens Van der Laan behoren programma’s als Lingo en Sterrenslag daartoe. De vernieuwingen moeten in 2008 ingaan.
De omroepen moeten zich vanaf dat moment toeleggen op nieuws, opinie, achtergronden en programma’s die voortkomen uit hun identiteit. Volgens de staatssecretaris kunnen ze daarom met minder geld toe. In de zuinigste variant krijgen ze een basisbudget voor opiniërende programma’s, wat neerkomt op 27 procent van het huidige budget. Maar misschien krijgen ze ook geld voor andere programma’s, zoals satire. In dat geval behouden ze 55 procent van hun vaste subsidie. Het totale omroepbudget is nu 212 miljoen.
Omroepen kunnen hun vaste budget wel aanvullen voor het maken van culturele en educatieve programma’s. Hierbij moeten ze concurreren met nieuwe aanbieders. Dat kunnen stichtingen zijn die hoofdzakelijk programma’s produceren en aantoonbaar een band hebben met hun donateurs. Verenigingen met leden, zoals de ANWB, mogen niet meedingen naar omroepsubsidie.
Het D66-Kamerlid Bakker denkt dat omroepen geprikkeld worden door de nieuwe concurrentie. ‘Ze moeten aantonen dat ze goed zijn. Ze vinden het allemaal veel te snel gaan. Maar er zijn ook genoeg mensen die vinden dat dit al tien jaar geleden had moeten gebeuren.’
Het CDA reageert afwijzend. ‘Dit klinkt me niet als muziek in de oren’, zegt het Kamerlid Atsma. ‘Bovendien zegt het Paasakkoord niets over budgetdaling. En over een jongerenzender hebben we ook niet gesproken. Eigenlijk zit ik daar helemaal niet op te wachten.’ Hij verwacht een ‘buitengewoon ingewikkelde’ discussie.
Van der Laan ziet niets in een reclamevrij bestel, zoals de VVD heeft voorgesteld. Het kabinet buigt zich binnenkort over het plan van de staatssecretaris.
Bron: De Volkskrant
quote:]Analyse
Van der Laan opent aanval op publieke omroep
Frank van Zijl
Halvering van het budget, programma’s maken enkel met als doel ‘opinievorming en debat’: de toekomst van de omroepvereniging, of die nu VARA heet of TROS, is een uiterst wankele. Staatssecretaris Van der Laan (D66) is van zins ‘Hilversum’ danig op de schop te nemen en speelt in het kabinet hoog spel om een nieuw publiek bestel te realiseren.
Haar inzet leidt tot grote opwinding in Hilversum. Omroepvoorzitters, maar ook programmamakers verkeren in onzekerheid of zij na het verlopen van de huidige concessieperiode in 2007, überhaupt nog iets op het Mediapark te zoeken hebben. Bij de NOS, zoveel is zeker, zit je tegenwoordig beter dan bij de amusementsfabriek van de TROS.
Wat wil de staatssecretaris?
Ze voorziet een publieke organisatie met heldere opdrachten: het verzorgen van nieuws (voorbehouden aan de NOS), opinievorming en debat (door de omroepverenigingen) en cultuur en educatie (door omroepen en ‘derden’, zoals stichtingen). Om de vergrijzing van het omroepbestel tegen te gaan (de jeugd heeft zich allang afgewend van de publieke televisie) moet er één net komen voor jeugd-en jongerenprogramma’s, die moeten voldoen aan de algemene criteria: dus geen tekenfilms of videoclips, maar cultuur, educatie, opinievorming en debat.
Hoe organiseert Van der Laan dit?
Allereerst door de macht van de omroepen te breken. Zij blijken een verlammende werking te hebben op de vernieuwing, die zo noodzakelijk is door de komst van de commerciële zenders . Leidend is straks de raad van bestuur van de NOS. Omroepvoorzitters mogen adviseren, niet regeren. Het centrale gezag ‘stuurt’ met het budget (de rijksbijdrage) en de wijze van programmering.
De voorstellen van Van der Laan, die een uitvloeisel zijn van het in maart gesloten Paasakkoord, worden door de omroepen als ‘het einde der tijden’ ervaren. Gingen de gevechten de afgelopen jaren vooral over wie de baas is in Hilversum, nu staat hun eigen positie op het spel. Hun taakomschrijving wordt beperkt en er wordt fors ingegrepen in de financiën.
Mochten deze plannen door het kabinet worden gedragen, dan voorziet Hilversum een forse sanering van het personeelsbestand (de helft, dat is ongeveer 1800 banen). Dat alleen al zal voor menige omroep reden zijn aan te kondigen ‘desnoods uit het bestel te stappen’. Voor een omroep als de TROS lijkt in de plannen van Van der Laan al helemaal geen plaats meer.
Krijgt de staatssecretaris haar zin?
Niet op korte termijn. Eerst zal zij haar collega’s in het kabinet moeten overtuigen. De voorstellen worden nog bediscussieerd in een ‘regiegroep’ van het kabinet, waar ook Balkenende, Zalm, Brinkhorst en Van der Hoeven in zitten. D66 en de VVD mogen ver willen gaan in hun hervormingsdrift, het CDA heeft zich tot de dag van vandaag de beschermheer van het bestel getoond. Balkenende was notabene zelf ooit vice-voorzitter van de NCRV. Die zet daar niet zomaar de bijl in.
Mocht er op korte termijn al een kabinetsstandpunt komen in de door D66 gewenste richting, dan zal het gevecht worden voortgezet in de Tweede Kamer. Van der Laan zal de visie van het kabinet in een wetsvoorstel moeten omzetten. Dat neemt gauw een jaar in beslag. Dan, aan de vooravond van nieuwe verkiezingen, kan de politieke werkelijkheid een hele andere zijn.
Er is een grote kans dat het CDA met steun van oppositiepartij PvdA de nieuwe omroepwet torpedeert, om de toekomst van het bestel veilig te stellen. Hiertoe ongetwijfeld aangevuurd door een breed Hilversums verzetsfront. Daarna mag er weer een nieuw kabinet mee aan de slag.
Bron: De Volkskrant
Zal je zometeen zien dat er naast het wegvallen van Lingo niets gaat gebeuren. Mooi Paasakkoord.quote:Kabinet wil geen jongerenzender
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 1 JUNI. Het kabinet wil niet dat een van de huidige tv-netten wordt omgevormd tot een jeugd- en jongerenzender. In plaats daarvan moet de de publieke omroep een multimediaal offensief beginnen om jongeren te bereiken.
Dat bevestigen bronnen in Den Haag. Eerder lekten plannen van staatssecretaris Van der Laan (Media, D66) uit waarin zij voorstelde één van de drie huidige televisienetten om te vormen tot een jeugd- en jongerenzender. Zo'n zender met ,,samenhangende programmering voor jongeren'' zou het ook makkelijker maken om jongeren via een ,,variatie aan platforms'', zoals internet, themakanalen en UMTS te bereiken. Het CDA wil liever niet dat een van de netten wordt omgevormd tot jongerenzender, omdat dat de mogelijkheden voor omroepen op de andere twee netten teveel beperkt. De VVD wil zo'n zender wel, maar alleen als digitaal themakanaal. De liberalen vinden dat de STER en een van de huidige netten moet worden opgeheven. Er kijken nu te weinig jongeren naar de publieke omroep die 'van iedereen en voor iedereen' wil zijn, aldus het motto. Jongeren kijken liever naar commerciële zenders. Vanmiddag zou Journaal-hoofdredacteur Hans Laroes met parlementariërs spreken over plannen van de NOS om jongeren beter te bereiken met informatie.
Binnen het kabinet wordt volop gediscusieerd over de hoogte van de vaste bijdrage die omroepverenigingen van de overheid moeten krijgen. Van der Laan en de VVD willen dat omroepen 27 procent van hun huidige, vaste budget houden. Dat geld moeten zij besteden aan het maken van opiniërende programma's. Daartoe behoren onder meer actualiteitenrubrieken en levensbeschouwelijke programma's. Voor het overige geld moeten zij concurreren met andere instellingen, zoals stichtingen met donateurs. De raad van bestuur moet dat geld verdelen.
Het CDA probeert de vaste bijdrage voor de omroepen zo hoog mogelijk te houden. Vrijdag spreekt een regiegroep onder leiding van premier Balkenende opnieuw over de omroepplannen. Staatssecretaris Van der Laan zei maandag in de Tweede Kamer ernaar te streven half juni de langetermijnvisie van het kabinet op de omroep te presenteren.
NRC Handelsblad
Welk tuig ?quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:26 schreef PJORourke het volgende:
Prima. Knijp dat tuig financieel uit.
Het budget voor programma's wordt niet verlaagd.quote:Op zondag 5 juni 2005 16:36 schreef thabit het volgende:
Jammer dat kwaliteitstelevisie nu voorgoed zal verdwijnen en er alleen nog commerciele pulp over zal blijven.
Welke kwaliteits-tv? De egotripperij van Bram van Splunteren?quote:Op zondag 5 juni 2005 16:36 schreef thabit het volgende:
Jammer dat kwaliteitstelevisie nu voorgoed zal verdwijnen en er alleen nog commerciele pulp over zal blijven.
heel goedquote:Op zondag 5 juni 2005 00:40 schreef Sidekick het volgende:
En het plan van de jongerenzender is alweer afgeschoten:
[..]
Zal je zometeen zien dat er naast het wegvallen van Lingo niets gaat gebeuren. Mooi Paasakkoord.
net of er nu zoveel kwaliteit is op de POquote:Op zondag 5 juni 2005 16:36 schreef thabit het volgende:
Omdat die niet bijster interessant zijn voor adverteerders en commerciele omroepen.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:26 schreef McCarthy het volgende:
Waarom zouden er als de markt volwassen is geen kwalitaitsprogrammas komen.
Misschien komt dat omdat de publieke omroep 3 inkomstenbronnen heeft, terwijl programma's op de commerciele zenders het meestal alleen moet hebben van reclame inkomsten.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat die niet bijster interessant zijn voor adverteerders en commerciele omroepen.
Maar zo als ik het nu zie zijn er op de PO een stuk meer kwaliteitsprogramma's te bewonderen.
Zolang er met dat geld boeiende programma's worden gemaakt waar veel mensen van genieten lijkt me dat niet zo'n probleemquote:Op zondag 5 juni 2005 20:18 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Misschien komt dat omdat de publieke omroep 3 inkomstenbronnen heeft, terwijl programma's op de commerciele zenders het meestal alleen moet hebben van reclame inkomsten.
Concurrentievervalsing is op de lange termijn niet houdbaar.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:24 schreef du_ke het volgende:
Zolang er met dat geld boeiende programma's worden gemaakt waar veel mensen van genieten lijkt me dat niet zo'n probleem.
wat een monovisie heb jij zegquote:Op zondag 5 juni 2005 20:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat die niet bijster interessant zijn voor adverteerders en commerciele omroepen.
Maar zo als ik het nu zie zijn er op de PO een stuk meer kwaliteitsprogramma's te bewonderen.
Hoezo we betalen er toch al voorquote:Op zondag 5 juni 2005 20:31 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat een monovisie heb jij zeg
Je kan je echt niet voorstellen dat je er wel eens voor zou moeten betalen net zoals voor een brood of een DVD speler.
Een pay-per-view zender als HBO in Amerika zou het hier nog wel eens goed kunnen doen met hoogstaande programma's.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:32 schreef du_ke het volgende:
Hoezo we betalen er toch al voor.
Veel te veel en diefstal is het volgens sommigen zelfs.
hoe danquote:
Zou misschien kunnen ware het niet dat het Nederlandse taalgebied er wat te klein voor is. En dat in Nederland een pay per view systeem zeer moeilijk zal aanslaan.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een pay-per-view zender als HBO in Amerika zou het hier nog wel eens goed kunnen doen met hoogstaande programma's.
Door middel van belastingen en evt het lidmaatschap van een omroepquote:
ik geloof dat jij ons niet helemaal snapt. Jij zei dacht ik dat de commerciele geen kwaliteits TV gingen maken, ik zei toen dat je niet zo'n monovisie moest hebben omdat TV makers ook anders dan reclame aan hun inkomsten kunnen komen. Pay per view bijvoorbeeldquote:Op zondag 5 juni 2005 20:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Door middel van belastingen en evt het lidmaatschap van een omroep.
Die programma's hoeven niet in het Nederlands te zijn hoor. Het liefst niet. Krijg je misschien wat originelere ideen dan het filmen van een zeikerd in een midlife-crisis.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:37 schreef du_ke het volgende:
Zou misschien kunnen ware het niet dat het Nederlandse taalgebied er wat te klein voor is. En dat in Nederland een pay per view systeem zeer moeilijk zal aanslaan.
Belastingen zijn het verkeerde middel hiervoor. TV is geen overheidstaak.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:38 schreef du_ke het volgende:
Door middel van belastingen en evt het lidmaatschap van een omroep.
Het kan een combinatie zijn.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:39 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Die programma's hoeven niet in het Nederlands te zijn hoor. Het liefst niet. Krijg je misschien wat originelere ideen dan het filmen van een zeikerd in een midlife-crisis.
Lang niet alles is kwaliteit maar ze zenden in hun eentje wel ongeveer even veel kwaliteit uit als al die commerciele omroepen...quote:Want laten we eerlijk zijn, hoeveel van NL3 is werkelijk goede TV?
...vergeleken met de commerciëlen?quote:Op zondag 5 juni 2005 20:39 schreef PJORourke het volgende:
Want laten we eerlijk zijn, hoeveel van NL3 is werkelijk goede TV?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |