abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2005 @ 17:52:20 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_26951370
quote:
"Budget omroepen wordt gehalveerd"

DEN HAAG De publieke omroepen moeten
minstens de helft inleveren van hun
budget,staat in een uitgelekt voorstel
van staatssecretaris Van der Laan.Ook
wil ze dat één van de netten speciaal
wordt ingericht voor jeugd en jongeren.

Van der Laan beschrijft twee varianten.
In de eerste krijgen de omroepen nog
een kwart van hun budget,alleen voor
het maken van opiniërende programma's.

In de tweede variant krijgen ze ook
geld voor bijvoorbeeld praatprogramma's
en satire.Dan blijft er nog 45% van hun
budget over,zo'n 95 miljoen euro.Een
omroep kan geld terugverdienen met meer
culturele en educatieve programma's.
vers van de pers (nos tt)
commentaar komt zo
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_26951418
Compleet mallotig die van der Laan .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 12 mei 2005 @ 17:54:47 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_26951427
Een goeie stap in de juiste richting (definitieve ontmanteling van de propaganda clupjes als de Vara en de ncrv). TV is gewoon geen kerntaak van de overheid en het is bovendien betaald met geld dat mensen omvrijwillig hebben moeten afstaan. Bij de PO maken ze zich dus mede schuldig aan diefstal.

De overheid heeft toch ook geen eigen krant , opinie tijdschrift of muziekuitgeverij!
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_26951484
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 17:54 schreef du_ke het volgende:
Compleet mallotig die van der Laan .
Waarom?
pi_26951551
Een speciaal jeugdnet kost klauwen met geld en brengt nooit wat er van verwacht wordt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26951552
Goed nieuws. Sowieso, elk plan dat ervoor kan zorgen dat Lingo van de buis verdwijnt krijgt mijn steun
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:16:50 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_26951966
Goed idee dat er flink gesneden wordt. Ik vind het primair niet te verdedigen om collectieve fondsen te besteden aan amusement op tv. Het idee om een net,de helft van het bestel dus, te richten op jongeren vind ik echter volstrekt belachelijk. Ten eerste maken jongeren een veel kleiner deel uit van de NLse bevolking dan 50%. Ten tweede is dit aandeel ook nog eens dalende agv vergrijzing. Ten derde maken jongeren relatief meer gebruik van andere media dan ouderen. Ten vierde dragen ouderen financieel veel meer bij aan het bestel dan jongeren.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:33:09 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26952426
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:16 schreef Kaalhei het volgende:
Goed idee dat er flink gesneden wordt. Ik vind het primair niet te verdedigen om collectieve fondsen te besteden aan amusement op tv. Het idee om een net,de helft van het bestel dus, te richten op jongeren vind ik echter volstrekt belachelijk. Ten eerste maken jongeren een veel kleiner deel uit van de NLse bevolking dan 50%. Ten tweede is dit aandeel ook nog eens dalende agv vergrijzing. Ten derde maken jongeren relatief meer gebruik van andere media dan ouderen. Ten vierde dragen ouderen financieel veel meer bij aan het bestel dan jongeren.
Je derde punt is overigens juist het argument om een deel van de publieke omroep te gebruiken om die doelgroep dan ook goed te bedienen, en het maakt eigenlijk gelijk je eerste twee punten onklaar. Uiteraard zit je bij alles wat jongeren aangaat met de kosten die door ouderen wordt opgebracht ja, zoals geld voor onderwijs, maar dat maakt het niet per definitie slecht.

Die halvering van het budget is wel mogelijk, voor als er wat meer samenwerking komt tussen de verschillende omroepen. Een tijdje geleden was er een reportage over de publieke omroep waar elk omroepje zijn eigen overhead-kosten had om tv-programma's te maken, uit te zenden etc. Daar is veel winst op de halen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:35:59 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_26952498
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:33 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je derde punt is overigens juist het argument om een deel van de publieke omroep te gebruiken om die doelgroep dan ook goed te bedienen, en het maakt eigenlijk gelijk je eerste twee punten onklaar. Uiteraard zit je bij alles wat jongeren aangaat met de kosten die door ouderen wordt opgebracht ja, zoals geld voor onderwijs, maar dat maakt het niet per definitie slecht.

Die halvering van het budget is wel mogelijk, voor als er wat meer samenwerking komt tussen de verschillende omroepen. Een tijdje geleden was er een reportage over de publieke omroep waar elk omroepje zijn eigen overhead-kosten had om tv-programma's te maken, uit te zenden etc. Daar is veel winst op de halen.
je bedoelt: daar is minder verlies op te maken
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:37:57 #10
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26952551
Als ze e.e.a. kunnen omvormen tot een educatieve ?! nieuwszender(s) kan ik dit wel mijn goedkeuring verdienen. Maar het moge duidelijk zijn dat het publieke bestel en de achterliggende zuilen/stromingen (NCRV, KRO, EO, VPRO) hun beste tijd gehad hebben.
De programma's zullen niet verdwijnen van de TV, maar zullen eerder terug te vinden zijn op de (eventueel nog op te richten) commerciele omroepen (waar ze wellicht beter tot hun recht komen).

Het enigste nadeel zijn wel de speelfilms op de publieke zenders... straks hebben we alleen nog maar films met reclameblokken.,

Ik denk dat alle publieke omroepen nu een probleem hebben hoe ze e.e.a. moeten omvormen. En sommige omroepen hebben al een tijd lang de boot gemist (AVRO en TROS). En hadden moeten handelen toen de tijd er rijp voor was.

Met dit gegeven feitje.... kun je het J.Spijkerman eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij via de achterdeur is vertrokken (die kiest nu eieren voor zijn geld - en terecht).

[PS : is deze avatar beter ?! ]
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:48:54 #11
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_26952800
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:37 schreef Drugshond het volgende:

[PS : is deze avatar beter ?! ]
beetje dubieus vind je niet? Je hebt wel wat met dictators

Maar dat terzijde, ik zou het jammer vinden als bepaalde series of films niet meer worden uitgezonden door de publieke omroepen omdat er geen geld voor is of omdat het niet genoeg kijkers trekt. Niet iedereen houdt van het voornamelijk doelloze vermaak wat de commerciëlen bieden. Aan de andere kant is er ook ruimte voor efficiëntie en bezuiniging bij de publieken. Zoals sidekick al zei, meer intergratie en samenwerking tussen de verschillende omroepen zal aannemelijk kunnen schelen. Maar vanwege constitutionele verplichtingen of overtuigingen kan het ook wel weer lastig samenwerken zijn wat de uitkomsten qua programma's kan hinderen
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:52:02 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_26952850
quote:
Als ze e.e.a. kunnen omvormen tot een educatieve ?! nieuwszender(s) kan ik dit wel mijn goedkeuring verdienen. Maar het moge duidelijk zijn dat het publieke bestel en de achterliggende zuilen/stromingen (NCRV, KRO, EO, VPRO) hun beste tijd gehad hebben.
De programma's zullen niet verdwijnen van de TV, maar zullen eerder terug te vinden zijn op de (eventueel nog op te richten) commerciele omroepen (waar ze wellicht beter tot hun recht komen).
zolang ze maar niet uit de staatsruif eten vind ik alles best
quote:
Het enigste nadeel zijn wel de speelfilms op de publieke zenders... straks hebben we alleen nog maar films met reclameblokken.,
Doe er wat aan zou ik zeggen
quote:
Ik denk dat alle publieke omroepen nu een probleem hebben hoe ze e.e.a. moeten omvormen. En sommige omroepen hebben al een tijd lang de boot gemist (AVRO en TROS). En hadden moeten handelen toen de tijd er rijp voor was.

Met dit gegeven feitje.... kun je het J.Spijkerman eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij via de achterdeur is vertrokken (die kiest nu eieren voor zijn geld - en terecht).
Jack Spijkerman
pi_26952937
Hadden we publieke omroepen?
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:03:33 #14
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26953089
Dag Jiskefet, dag Papaul, dag ditwashetnieuws

hebben we nou nog niet genoeg van der Laantjes? We hadden Mabel toch al ..
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:04:47 #15
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26953117
what's next, reklameblokken tussen sesamstraat ?
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:10:02 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_26953267
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:04 schreef Harry_Sack het volgende:
what's next, reklameblokken tussen sesamstraat ? [afbeelding]
voor niets gaat de zon op dus als je sesamstraat zonder reclame wilt dan zul je er voor moeten betalen.
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:13:58 #17
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26953386
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:10 schreef McCarthy het volgende:

[..]

voor niets gaat de zon op dus als je sesamstraat zonder reclame wilt dan zul je er voor moeten betalen.
Heb je weer zoiemand die te lang in de zon heeft gestaard
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:16:00 #18
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_26953448
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:33 schreef Sidekick het volgende:
Je derde punt is overigens juist het argument om een deel van de publieke omroep te gebruiken om die doelgroep dan ook goed te bedienen,
De stelling die je poneert, gaat ervan uit de onderstaande stellingen allemaal met ‘ja’ zouden moeten beantwoord.
  • Is het wenselijk om de jeugd ‘te bedienen’ dmv een extra televisienet? Wat zou de rationale hierachter moeten zijn?
  • Bedient een publiek tv-kanaal dat zich uitsluitend op jongeren richt, de jeugd beter dan nu gebeurt? De commercielen hebben immers ook kanalen op kinderen gericht.
  • Zou een extra TV-kanaal de jongeren uberhaupt naar de tv trekken, of zouden ze gewoon lekker achter hun spelcomputer of pc blijven zitten of andere manieren van vermaak vinden?
  • Zijn er niet veel andere betere opties op de jeugd te ‘bedienen’ dan een tv-kanaal?
  • Moet de jeugd op kosten van de overheid ‘bediend’ worden?
    quote:
    en het maakt eigenlijk gelijk je eerste twee punten onklaar.
    Ik zie niet in wat een (dalende) ondervertegenwoordig van een populatie in een groep te maken heeft met het gebruik maken van andere media van die populatie.
    quote:
    Uiteraard zit je bij alles wat jongeren aangaat met de kosten die door ouderen wordt opgebracht ja, zoals geld voor onderwijs, maar dat maakt het niet per definitie slecht.
    De middengroep (qua leeftijd) betaalt en de ouderen en de jongeren ontvangen. Ik pleit er juist voor om de sterk groeiende groep ouderen, waar de tv bovendien een belangrijkere rol in het leven speelt, te voorzien in de behoefte.
    quote:
    Waarom zou je rennen als je ook kan wandelen. Publieke omroepen hebben veel minder prikkels om hun best te doen. Ze zullen dan ook nooit een hoge mate van effientie halen.
  • Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      donderdag 12 mei 2005 @ 19:17:15 #19
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_26953490
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 18:57 schreef NightH4wk het volgende:
    Hadden we publieke omroepen?
    Ik zie wel eens het logo van de NOS tussen de reclames door als ik naar de CL kijk, dus het schijnt nog te bestaan.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
      donderdag 12 mei 2005 @ 19:20:50 #20
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_26953596
    quote:
    Als je er gewoon voor betaalt dan heb je het zonder reclame. Van het geld dat naar de publieke omroepen gaat kan je wel een paar DVD's huren. Zelf Canal+ wordt dan aantrekkelijk, zeker gezien het feit dat bij een dergelijke omvang van afname grote positieve schaaleffecten kunnen worden gerealiseerd. Gezien je avatars de laatste weken zijn er dan ook genoeg films bij die je a
      donderdag 12 mei 2005 @ 19:23:45 #21
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_26953690
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 19:13 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Heb je weer zoiemand die te lang in de zon heeft gestaard
    waarom kan je nou niet normaal reageren. Als jij SeSt gratis wilt zien moet je niet miepen over reclame. Wil je het zonder reclame dan zul je moeten betalen. Is dat nou zo raar?
    pi_26954358
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 19:17 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik zie wel eens het logo van de NOS tussen de reclames door als ik naar de CL kijk, dus het schijnt nog te bestaan.
    Ow, een van die kanalen met Sacha de Boer om 8 uur.
      donderdag 12 mei 2005 @ 19:49:04 #23
    78509 Harry_Sack
    bidibidibidibidi
    pi_26954503
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 19:23 schreef McCarthy het volgende:

[..]

waarom kan je nou niet normaal reageren. Als jij SeSt gratis wilt zien moet je niet miepen over reclame. Wil je het zonder reclame dan zul je moeten betalen. Is dat nou zo raar?
    ja het is raar om geld te vragen voor iets wat nooit geld heeft gekost
    pi_26954584
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 19:49 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

ja het is raar om geld te vragen voor iets wat nooit geld heeft gekost
    Die zooi kost belasting?
    pi_26954627
    Duwtje in de rug van AVRO en TROS om uit het publieke gestel te stappen en commercieel te gaan.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')