Na je dood zul je vanzelf zien hoe het in elkaar zit. Dus zekerheid op dit moment over de ene of de andere theorie is eigenlijk onmogelijk.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:50 schreef tulpje6 het volgende:
Je kunt je ook afvragen in hoeverre we het nodig hebben om ons gebeurtenissen en feiten uit een voorgaand leven te herinneren. Gaat het niet in de eerste plaats om het hier en nu? Hebben we aan dit leven al vaak niet de handen vol? Waarom zouden we dan ook nog de ellende van vorige levens erbij op onze schouders moeten nemen? Ja, er moet wel een heel wijze reden zijn voor het gegeven, dat we bij de geboorte geen herinnering meer hebben aan datgene, wat we daarvòòr - in welke sfeer of op welk hemellichaam dan ook - zijn geweest.
Natuurlijk speelt onze persoonlijke achtergrond altijd een rol mee: de één draagt duidelijk wat meer geestelijk licht in zich mee dan de ander, maar wat echt doorslaggevend is, dat is de vraag wat we hier en nu met dat beetje licht en liefde doen: dáár komt het op aan. Ik geloof dat dit leven niet het enige is, want mijn diepste overtuiging is dat we al héél lang bestaan, ook al was dat in een andere bestaansvorm.
Ik denk dat dit misschien wel een vorm van reincarnatie is.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:05 schreef tulpje6 het volgende:
Ik heb zelf altijd geloofd dat er reincarnatie bestaat, maar nu ben ik een beetje in het boek 'Geleid door het licht' (embraced by the light) van Betty J. Eadie aan het lezen (gaat over een vrouw die een bijna dood ervaring heeft gehad en veel geleerd aan gene zijde) en daar kwam ik de volgende passage tegen:
verhaal
Naja gaarna jullie visie en bewijsvoering die de visie van deze vrouw onderuithaalt of juist steunt.
Dat is ook zo.. Vele mensen die overlijden zullen nog geen antwoorden vinden gewoonweg omdat ze hier nog niet aan toe zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:11 schreef Enyalius het volgende:
onthoud dat...ondanks dat je je op astraal niveau begeeft, betekend niet dat je automatisch alle antwoorden hebt. je ontdekt nieuwe dingen die je weer iets nieuws leren, maar je weet verre van alles. veel mensen denken dat, geleerd uit bijbel, dat alle informatie beschikbaar is voor degene die het zoekt. FOUT niet alle informatie is voor iedereen geschikt.
kijk.. dit is interessant..quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:43 schreef sweetgirly het volgende:
Herinneringen ed worden, zeg het nu even crú, opgeslagen idd of zijn opgeslagen, let wel in het astrale lichaam. Daarom hebben of krijgen mensen die gaan mediteren en/of werken aan zichzelf veelal eerst veel grote(re) klachten, circa spanningen.
Gezien het astrale lichaam een pakhuis is van je totale verlangen, je totale begeerte. Daardoor is het 't meest gespannen deel van je wezen. Wanneer je bijv. gaat mediteren whatever word je zelf bewust van deze spanningen (en het zou in mijn geval en ook in andere gevallen misschien de electriciteitsstoringen verklaren). Ze zijn echter (dus) niet toegenomen, maar je wordt jezelf er bewust van. Astrale spanningen zijn het resultaat van zoveel levens, die dus liggen opgeslagen (daar).
In die zin zou reïncarnatie wel of ook kunnen bestaan omdat je het telkens meeneemt en in die zin zou je het ook kwijt kunnen raken. Tenminste iets of enige misschien wat kan, misschien kan er nog wel meer met de tijd, is dat ze alleen doorleefd en daardoor gekend kunnen worden. Want niet alleen door fysieke spanningen, je wilt er bijv. mooier etc uitzien, ontstaat er spanning in je fysieke lichaam, sowieso kan als deze spanningen dieper gaan of worden, dit doorwerken. En tja, laat een gezond iemand (zonder spanningen, belast, etc) nou meestal stralen van geluk, etc.
Maargoed, er valt hier veel voor te zeggen, is ook erg interessant vind ik.
En waar komen die herinneringen vandaan?quote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:05 schreef tulpje6 het volgende:
als we ons een vorig leven schijnen te 'herinneren', halen we in werkelijkheid herinneringen op die in de cellen zijn opgeslagen.'
OOO, Fijn!!!quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:09 schreef Kuja het volgende:
Je bent hier niet om te leren.
Je bent hier om je te herinneren.
quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit misschien wel een vorm van reincarnatie is.
Als het inderdaad herinneringen van voorouders zijn is het toch een vorm van reincarnatie of zie ik dat verkeerd
Osho héquote:
Yep, en de mensen die wat open staan circa verder zijn, wat oa te bemerken valt aan dromen, naar mijn, Osho's en vast ook anderen hun mening, kunnen hier ook 'last' van krijgen en/of is hulp soms erg handig en/of goede informatie etc etc. Balans, gezondheid, alles. Wanneer niet zou men zeggen? Zekers, maar ook hierin.quote:Daarom is mediteren niet altijd voor iedereen goed. Ook moet je goed weten waar je mee bezig bent want er zijn nogal wat gevaren. Ook buiten wat jij nu zegt.
Dus een goede leermeester is geen overbodige luxe wanneer je wilt gaan mediteren.
Dat soort dingen zijn gewoon idd (soms even) te frappant.quote:Ook interessant zijn de electriciteitsstoringen waar jij het over hebt..
Ik herken dit goed. Heb even geen zin om al mijn ervaringen hier neer te 'pennen' maar zal de meest heftige toch even vertellen. Ben leuk aan het computeren en ineens knalt de lamp aan het plafond boven mijn pc met een hoop vuur stuk. Stoppen slaan door en alles is donker. Nu was het al 'gewoon' dat deze lamp ééns per week stuk ging terwijl ik achter de pc zat maar zo heftig nog nooit.
Het hoeft ook niet los te laten, aan de andere kant had ik zoiets van als iets opgeslagen is, kan men het ook weer kwijt raken, toch? Zo was mijn gedachtegang een beetje. Daarbij, die verlichte mensen, is dat niet ergens (ook) het voorbeeld van (over)belast kwijtraken, onder andere dan, en in die zin 'verlicht' zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:38 schreef Enyalius het volgende:
uhm...wat sweetgirly ()zegt van dat je astrale lichaam alles van wat je begeert etc loslaat is onzin. je menselijk ego wilt dingen bezitten en heeft last van overtollige emoties. als je astraal bent of gewoonweg dood dan ben je hier los van.
Tja, wie zegt waar kennis vandaan komt? Echte kennis.quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:16 schreef livEliveD het volgende:
Ik denk zelf dat je de kennis (die dus niet in je hoofd zou moeten en kunnen zitten maar blijkbaar daar toch echt terechtkomt imho) uit een of andere 'algemene' centrale bron komt.
Akasha kroniekenquote:Op woensdag 11 mei 2005 22:52 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Tja, wie zegt waar kennis vandaan komt? Echte kennis.
En waar ligt het opgeslagen? Hersenen, quarks of hoe die dingen ook heten, misschien en wel bepaalde dingen. Maar toch, maar toch ...
* insert twilightzonemuziekje en pitten gaat
Sowieso deels in je hersens en dus ook deels in elementaire deeltjes. Ik heb wel het vermoeden dat er ook nog een 'opvraagbaar' deel buiten je hersens ligt. Of dat van jezelf is, een ander, of iets van algemeen gebruik zou puur gissen zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:52 schreef sweetgirly het volgende:
Tja, wie zegt waar kennis vandaan komt? Echte kennis.
En waar ligt het opgeslagen? Hersenen, quarks of hoe die dingen ook heten, misschien en wel bepaalde dingen. Maar toch, maar toch ...
Als deze vrouw logisch had nagedacht, had ze geweten dat haar theorie niet kan kloppen. Herinneringen aan vorige levens waarin degene in de herinnering kinderloos is gebleven, kunnen nooit via cellen zijn doorgegeven...quote:Ik vernam ook dat we geen herhaalde levens op deze aarde hebben; als we ons een vorig leven schijnen te 'herinneren', halen we in werkelijkheid herinneringen op die in de cellen zijn opgeslagen.'
Interessant, dit is dus het eerste stuk wat ik lees, waardoor ik ga twijfelen aan het bestaan van reincarnatie. Tulpje, weet je waar dit vandaan komt? Of er boeken over zijn of zo, of meer informatie?quote:''reïncarnatie-herinneringen worden in de regel veroorzaakt door lagere, aardgebonden geesten. Omdat zij nog gefixeerd zijn op de gebeurtenissen in hun voorbije leven op aarde en daar om de één of andere reden nog geen afscheid van hebben kunnen nemen, zoeken zij verbinding met levenden die een zeker affiniteit met hen hebben. Wie daar gevoelig voor is en één of meer belangrijke karaktertrekken met hen gemeen heeft, kan een auraverbinding met hen aangaan. Daardoor kunnen er ook beelden uit het voorbije leven van die geest binnendringen. Een hypnose, waarbij je je niet voor deze invloeden hebt afgeschermd, kan als kanaal dienen voor deze overdracht. Wij zien de beelden uit dat leven dan aan voor herinneringen aan onze vorige incarnaties, en hoe meer we daar in gaan geloven, des te sterker wordt ook die band.
Allemaal leuk en aardig, er zijn ook patienten waarbij de gegevens wel bleken te kloppen.quote:Veel herinneringen aan voorgaande levens zijn zonder meer het product van de fantasie of zijn afkomstig uit het onderbewustzijn. Zo vertelde een spiritueel therapeut, die ik in 1995 bezocht, mij dat veel van zijn patiënten die d.m.v. hypnose teruggingen naar 'vorige levens', allerlei feiten, namen en omstandigheden noemden die bij controle geen van alle bleken te kloppen. Dergelijke herinneringen hebben in een therapeutische setting vaak alleen maar ten doel om dieperliggende conflicten en spanningen in de psyche op het spoor te komen: ze symboliseren innerlijke processen, maar staan in de regel los van de uiterlijke werkelijkheid. Als geneesmethode mag zoiets misschien wel effectief zijn, maar het idee dat er ook werkelijk iets uit een vorig leven wordt waargenomen of opnieuw doorleefd, berust vaak op een illusie.
Die man heeft geweldige dingen geschreven, een aanrader voor iedereen die meer wil weten over reincarnatie/regressie.quote:Boeken van 'reïncarnatietherapeuten' als Pieter Langedijk bevestigen dit ook.
Nokwanda, dit volg ik effe niet, kan je meer vertellen over deze theorie?quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:07 schreef nokwanda het volgende:
[..]
De woorden die ik zocht.
Maar er is more to it.
Wij worden na ons overlijden een van die voorouders.
Ik kom nu weer terug op het oude geloof in de stroom van het leven.
De poel der ongeborenen, de rivier van het leven en de zee der voorouders. Maar die worden op hun beurt weer voorouders van een ziel uit de poel der ongeborenen. Dus daar moet ik de link nog vinden.
Afijn... ik zoek door.
sorry maar de basis hiervan lijkt wel erg veel op de Akashaquote:Op donderdag 12 mei 2005 18:07 schreef nokwanda het volgende:
Nou Nature.... dan moet ik je wat achtergrondinformatie geven:
Ik verdiep me in Afrikaanse cultuur en dan met name Zuid Afrikaanse. Voorouders maken deel uit van het dagelijks leven. Heel gewoon. Heb dat ook altijd zo ervaren daar. Dat is hier heel anders. Omdat ik als persoon tussen de verschillende culturen insta (verbaas me soms dat het echt EEN wereld is) kijk ik anders naar de theorieen.
Daarom zit er voor mij een bepaalde logica in de TT. Het verenigd verschillende ideen waarmee ik al langer mentaal stoei. Maar ik kom er vooralsnog niet he;lemaal uit (gebrek aan tijd ook).
De idee ongeboren/levend/overleden zou een lineair iets zijn volgens de ontstaanslegenden.
Er is een soort poel van ongeborenen (metaforisch natuurlijk. Ik stel me dat voor als een soort gigantische eierstok met ik weet niet hoeveel vrucht)
Die kabbelt in de stroom van het leven waar de vrucht groeit in de moeder, geboren wordt en zijn/haar leven leeft. Na de tijd van overlijden vertrekt de ziel/geest naar wat wel een enorme zee van voorouders moet zijn, aangezien er zoveel mensen overlijden. Daar zijn ze een bron van kennis. In Zuid-Afrika worden deze overledenen geconsulteerd via een Sangoma/ Nyanga. Daarnaast wordt er regelmatig geofferd aan overledenen. Uitgebreid kort na de dood en nogmaals na een jaar (rouwverwerking). Maar ook daarna nog bij hoogtijdagen worden overledenen uit je familie aangeroepen bij naam en toenaam en wordt er aan hen geofferd. Zij antwoorden ook op hun eigen manier.
In ZA wordt bijvoorbeeld regen met blijdschap en vruchtbaarheid geassocieerd en als het op een offerdag (na een tijd vorbereiding) regend dan wordt dat beschouwd als teken dat het offer geaccepteerd is en het zelfs met blijdschap ontvangen is. Sommige dieren worden ook gezien als boodschappers van de voorouders. Zoals sommige spinnensoorten en slangen.
Wat me dwars zit aan die theorie is het lineaire aspect. Het moet voor mijn gevoel een cirkel zijn.
Nu is het in de wereldgeschiedenis zo dat alle legenden metaforen zijn voor gegevens maar door mensen wel letterlijk worden opgevat. Dus als er gesproken wordt over een database in iedere individuele cel van een lichaam is dat in mijn ogen een prachtige zee van voorouders die hun kennis daar hebben achtergelaten. Mensen die zelf geen kinderen hebben gekregen worden niet uitgesloten want zij waren genetisch wel verbonden aan anderen en hebben op welke andere manier kennis doorgegeven die wel opgeslagen is in genen van hen die die kennis hebben opgedaan.
Als een sangoma of Nyanga dus de vooroudergeesten consulteerd kan het zijn dat zij/hij onbewust de eigen genetische database ingaat. Dat is namelijk niet iets dat zonder bijzonder bewustzijn zomaar een twee drie kan doen. De antwoorden van voorouders kunnen uitingen zijn van de eigen opgeroepen energieen.
Voor mij voelde dat op zulke momenten iig wel zo. Eerder dan dat ik het gevoel had dat er allemaal voorouders rondcirkelden.
Maar het is me nog steeds niet duidelijk (als dat ooit mogelijk is voor ik zelf dood ben) wat er dan (volgens boek uit TT) met je ziel gebeurd als je doodgaat als er dan geen reincarnatie is.
in favorieten gezet. Zal worden gelezen bij het eerst volgende rustpunt. thx.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:39 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
sorry maar de basis hiervan lijkt wel erg veel op de Akasha
kronieken
of
Akasha kronieken
Door te praten en met mensen om te gaan dus? Daar kun je onmogelijk zoveel ervaringen mee doorgeven dat een heel leven herinnert kan worden, of moet ik dit anders zien?quote:...en hebben op welke andere manier kennis doorgegeven die wel opgeslagen is in genen van hen die die kennis hebben opgedaan.
Als ik kijk naar mijn eigen leven dan durf ik gerust te stellen dat niet alleen mijn eigen persoonlijke ervaringen bepalend zijn maar ook die van mensen om mij heen. Kwestie van luisteren en opnemen en invoelen. Als mijn beste vriendin iets overkomt, goed of slecht, dan zal ik de vreugde of het verdriet net zo meemaken. Dat maakt het dan tot een gedeelde ervaring. En dus doorgeefbaar volgens de stelling als in TT.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 00:38 schreef Nature het volgende:
Bedankt voor de uitlegOp zich geen rare gedachte, maar ik blijf met het volgende zitten:
[..]
Door te praten en met mensen om te gaan dus? Daar kun je onmogelijk zoveel ervaringen mee doorgeven dat een heel leven herinnert kan worden, of moet ik dit anders zien?
En hoe kijk je naar de volgende stellingen?
- Je herinnert je een leven tijdens een regressie, waarin je iemand was van een uitgestorven stam, lijkt me moeilijk dat een uitgestorven stam herinneringen heeft doorgegeven. Ik weet natuurlijk niet of dit soort herinneringen voorkomt en het is uiteraard niet te controleren.
- Er zijn mensen die herinneringen hebben van een leven als dier, hoe past dat in de genen-theorie? (uiteraard valt ook dit soort herinneringen niet te controleren).
Ja het delen van ervaringen kan ik wel inkomen, maar al deel je honderd ervaringen, dan nog lijkt het me moeilijk om te zien hoe het leven van de ander er door haar ogen uit zag, van geboorte tot en met dood? Bovendien zijn veel zaken die bij reincarnatie naar voren komen gegevens die niks met emotie te maken en dus nooit de moeite waard zijn geweest om door te geven.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 08:37 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Als ik kijk naar mijn eigen leven dan durf ik gerust te stellen dat niet alleen mijn eigen persoonlijke ervaringen bepalend zijn maar ook die van mensen om mij heen. Kwestie van luisteren en opnemen en invoelen. Als mijn beste vriendin iets overkomt, goed of slecht, dan zal ik de vreugde of het verdriet net zo meemaken. Dat maakt het dan tot een gedeelde ervaring. En dus doorgeefbaar volgens de stelling als in TT.
Zeker weten dat er stammen/volkeren zijn geweest die nooit contact hebben gehad met nu nog levende mensen. Als er nu dus mensen zijn die zich een leven van zo'n stam/volk herinneren, kan dat niet via de genen zijn doorgegeven. Maarja dit valt dan jammergenoeg ook nooit te controleren.quote:Een stam kan uitgestorven zijn als herkenbaar deel van de mensheid. Dat wil niet zeggen dat er geen genen van zijn achtergebleven in andere bevolkingsgroepen. Er moet wel enige uitwisseling zijn geweest omdat het anders een grote inteelt zooi zou zijn. Dus dat genetisch materiaal is ergens gebleven.
Sorry, deze vat ik effe nietquote:Vraag me maar niet naar regressietherapie. Ik krijg er alleen beelden van van de Mac Donaldsreclame.... Die gozer who put the body on the couch en die niet verder terug wil dan naar zijn zesde toen ie met paps naar de Mac ging.![]()
Dit vind ik heel boeiend, doet me denken aan een theorie die Iteejer een tijd terug schreef, valt hier meer over te lezen Enyalius?quote:in zeldzame gevallen wordt je ziel tijdelijk op gesplits en in meerdere lichamen gestopt.
Dan heb je het over het fysiek uitspreken van namen. Maar herinneringen en gedachtes aan die mensen zijn eerst mentaal. Volgens jouw theorie zouden die namen niet uitgesproken moeten worden maar wat nou als die namen in gedachtes van mensen zijn. Voor mij is dat zo goed als hetzelfde als uitgesproken worden. Je kunt toch moeilijk een stuk geheugen van mensen uitwissen zodat ze niet aan aardse namen van overledenen gaan denken.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:29 schreef Enyalius het volgende:
kunt er niet op lezen. vind die info op het astrale vlak. ga op reis zou ik zeggen.
trouwens wat betreft dodenherdenken. doodgaan is niet traumatisch maar zielen gaan verder. en door hun oude naam te gebruiken roep je ze weer op en haal je ze weer trug voor een tijdje. dit kan traumatisch ervaren worden door de individu met een ziel die op zo'n plakaat opgelezen word. omdat die ziel dus weer even op reis gaat naar die plek omdat ie geroepen werd door zo'n malloot die niet es weet dat ie het doet. daarom moeten in mijn opinie...NOOIT namen hardop opgelezen worden bij een dodenherdenking, zelfs niet eens stil gelezen worden door een begaafd persoon.
Ja... dat dierlijke zit ik ook wel mee ja. Er is ook een deel van me dat vind dat we allemaal iets van ieder wezen in ons dragen. Voor mij is een van mijn poezen bijvoorbeeld, niet minder als wezen dan ik als mens. En ook de communicatie op mentaal niveau is niet minder omdat we genetisch een andere soort zijn.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:22 schreef Nature het volgende:
[..]
Ja het delen van ervaringen kan ik wel inkomen, maar al deel je honderd ervaringen, dan nog lijkt het me moeilijk om te zien hoe het leven van de ander er door haar ogen uit zag, van geboorte tot en met dood? Bovendien zijn veel zaken die bij reincarnatie naar voren komen gegevens die niks met emotie te maken en dus nooit de moeite waard zijn geweest om door te geven.
Nu kan je aan de andere kant natuurlijk stellen dat daarom juist veel reincarnatie-herinneringen onjuist zijn, opgevuld met fantasie omdat nooit alles van leven kan worden doorgegeven. Lastig![]()
Een leven als dier herinneren zitten we nog wel mee![]()
[..]
Zeker weten dat er stammen/volkeren zijn geweest die nooit contact hebben gehad met nu nog levende mensen. Als er nu dus mensen zijn die zich een leven van zo'n stam/volk herinneren, kan dat niet via de genen zijn doorgegeven. Maarja dit valt dan jammergenoeg ook nooit te controleren.
[..]
Sorry, deze vat ik effe niet![]()
[..]
Dit vind ik heel boeiend, doet me denken aan een theorie die Iteejer een tijd terug schreef, valt hier meer over te lezen Enyalius?
Begrijp ik, vroeg me af of er misschien mensen met ervaring boeken over hadden geschreven of zoquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:29 schreef Enyalius het volgende:
kunt er niet op lezen. vind die info op het astrale vlak. ga op reis zou ik zeggen.
Een beetje de "alles is een" gedachte die je vaak hoort wat betreft spirituele zaken? Ik probeer dat nog steeds te begrijpen, zal daarvoor wel zelf "op reis" moeten zoals Enyalius al zei.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:12 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ja... dat dierlijke zit ik ook wel mee ja. Er is ook een deel van me dat vind dat we allemaal iets van ieder wezen in ons dragen.
Mee eens.quote:Voor mij is een van mijn poezen bijvoorbeeld, niet minder als wezen dan ik als mens.En ook de communicatie op mentaal niveau is niet minder omdat we genetisch een andere soort zijn.
Is wel iets om over na te denken, idd. Misschien is het wel iets dat terug gaat naar een heeel verre oorsprong van voor de genetische differentiatie.
Hmm, even een simpel model:quote:dat oudestammen gedoe.......Het gaat niet perse over nu nog levenden die daadwerkelijk contact moeten hebben gehad met een uitgestorven stam. Iemand kan eeeuwen geleden contact hebben gehad met zo'n stam of zelfs direct genetisch materiaal opgedaan hebben en dat dan nu nog verdund doorgeven aan alle nazaten. Dat is het idee van verre voorouders. Ik denk niet alleen aan de nu levenden maar ook aan hen die ver voor onze tijd gestorven zijn.
Oh ok, ik kijk zelden tv dus ken hem niet, hehe.quote:Die ene die je niet vatte:
Was een reclame van Mac Donalds van een korte tijd geleden op tv waar ik aan dacht.
Dat je als individu ophoudt te bestaan geloof ik ook. Maar dat je 'leven' zich weer terugtrekt naar een soort van groot 'totaal', geloof ik eveneens. Al is dat leven, die ziel, niet individueel. Maar kan die misschien wel enigszins gekleurd worden door zijn verblijf in een lichaam, en daarmee ook dat grote geheel waar hij weer naar terugkeert een beetje kleuren.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 14:33 schreef Lllaura het volgende:
Ik zou willen dat ik heilig kon geloven in een leven na de dood, of in reincarnatie of iets dergelijks. Maar daar ben ik te nuchter voor. Ik denk dat reincarnatie en het hiernamaals voor de aarde en de natuur totaal geen nut hebben. Waarom zou de natuur zo omslachtig doen? Dood is dood, daar treurt moeder aarde echt niet om.
Jij doelt hiermee dus 'gewoon' op de kringloop van de natuur? Daar geloof ik ook in. Daar heeft de natuur namelijk wèl wat aan. Maar ik geloof niet dat een individu (al is het maar een beetje) het grote geheel kan beinvloeden. Dat zou betekenen dat de geest ook deelneemt aan de kringloop en daar geloof ik niet in. Ik denk dat de geest gewoon verloren gaat omdat die niet kan leven zonder lichaam. Alleen de energie van het lichaam wordt dus hergebruikt.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 14:54 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat je als individu ophoudt te bestaan geloof ik ook. Maar dat je 'leven' zich weer terugtrekt naar een soort van groot 'totaal', geloof ik eveneens. Al is dat leven, die ziel, niet individueel. Maar kan die misschien wel enigszins gekleurd worden door zijn verblijf in een lichaam, en daarmee ook dat grote geheel waar hij weer naar terugkeert een beetje kleuren.
Vraagje: is jouw mening gebaseerd op dingen die je meegemaakt of ervaren hebt, of is dat een puur rationele overtuiging?
Ik geloof dat het menselijk bewustzijn, en de menselijke identiteit, een gevolg zijn van de eigen complexiteit: een ingewikkeld geheel van moleculen, die organen en functies vormen, moet wel een soort van overkoepelend 'ik' hebben om al die organen en processen etc in dienst te stellen van dat ene individu.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:05 schreef Lllaura het volgende:
Jij doelt hiermee dus 'gewoon' op de kringloop van de natuur? Daar geloof ik ook in. Daar heeft de natuur namelijk wèl wat aan. Maar ik geloof niet dat een individu (al is het maar een beetje) het grote geheel kan beinvloeden. Dat zou betekenen dat de geest ook deelneemt aan de kringloop en daar geloof ik niet in. Ik denk dat de geest gewoon verloren gaat omdat die niet kan leven zonder lichaam. Alleen de energie van het lichaam wordt dus hergebruikt.
Welke ervaringen gaan hier tegenin, en waarom veeg je die van tafel met je rationaliteit?quote:Mijn mening is niet gebaseerd op ervaringen, sommige ervaringen gaan hier juist tegenin... Natuurlijk weet ik niks zeker, daarom juist benader ik het maar zo rationeel mogelijk.![]()
Ik denk ook in die richting.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 14:54 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat je als individu ophoudt te bestaan geloof ik ook. Maar dat je 'leven' zich weer terugtrekt naar een soort van groot 'totaal', geloof ik eveneens. Al is dat leven, die ziel, niet individueel. Maar kan die misschien wel enigszins gekleurd worden door zijn verblijf in een lichaam, en daarmee ook dat grote geheel waar hij weer naar terugkeert een beetje kleuren.
Ik 'wijt' deze gehele complexiteit aan de evolutie. Ik vind juist dat je de natuur met al haar kracht onderschat wanneer je stelt dat een een overkoepelend 'ik' hiervoor verantwoordelijk is. De natuur is zo onvoorstelbaar lang bezig geweest om élk klein dingetje te perfectioneren en alles op elkaar af te stemmen, daar kunnen wij ons geen voorstelling van maken. Júist alle individuen hebben zich sinds het ontstaan van de aarde op elkaar afgestemd. Ik denk niet dat hier iets overkoepelends verantwoordeljk voor is, dit is gewoon een must om de aarde met al haar organismen te laten bestaan en is in de loop der jaren zo gegroeid.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:23 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ik geloof dat het menselijk bewustzijn, en de menselijke identiteit, een gevolg zijn van de eigen complexiteit: een ingewikkeld geheel van moleculen, die organen en functies vormen, moet wel een soort van overkoepelend 'ik' hebben om al die organen en processen etc in dienst te stellen van dat ene individu.
Ik stel mens en dier helemaal gelijk. Wij zijn allemaal van evengroot belang voor de natuur. Sterker nog, een eencellig bibberbeestje is denk ik van groter belang dan wij. Beestjes verzieken de boel niet en dat doen wij nu juist weer wel. Ik denk dus dat ons allemaal hetzelfde lot beschoren is en dat we niet de arrogantie mogen hebben om te denken dat ons iets anders te wachten staat omdat wij over een bewustzijn beschikken.quote:Een schep zand hoeft dat niet, daar is geen leven, en heeft dus ook geen bewustzijn nodig.
Een eencellig bibberbeestje cq bacterie heeft dat ook veel minder nodig: het overkoepelende ik-besef kan veel en veel beperkter zijn dan dat van dieren of mensen. Bewustzijn in gradaties dus. (Filosofen als Descartes en velen na hem hebben het hier uitgebreid over gehad)
Dat dat vervalt en verdwijnt met het overlijden, en weer in biochemische zin wordt hergebruikt is uiteraard duidelijk. Maar dat geldt dan imo ook voor het bewustzijn, het individu an sich.
Mijn oma kreeg ooit van haar buurvrouw een foeilelijk schilderij. Omdat haar buurvrouw bijna dagelijks langskwam, kon ze het niet maken om het weg te gooien. Ze hing het daarom maar in het trapgat, zo kon de buuf 't toch zien hangen, maar hing het niet zo in het zicht.quote:Welke ervaringen gaan hier tegenin, en waarom veeg je die van tafel met je rationaliteit?
Hier ben ik het wel mee eens, ik geloof niet in een God of zo, maar wel dat er meer is dan de evolutie.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:51 schreef Lllaura het volgende:
[..]
Ik 'wijt' deze gehele complexiteit aan de evolutie. Ik vind juist dat je de natuur met al haar kracht onderschat wanneer je stelt dat een een overkoepelend 'ik' hiervoor verantwoordelijk is. De natuur is zo onvoorstelbaar lang bezig geweest om élk klein dingetje te perfectioneren en alles op elkaar af te stemmen, daar kunnen wij ons geen voorstelling van maken. Júist alle individuen hebben zich sinds het ontstaan van de aarde op elkaar afgestemd. Ik denk niet dat hier iets overkoepelends verantwoordeljk voor is, dit is gewoon een must om de aarde met al haar organismen te laten bestaan en is in de loop der jaren zo gegroeid.
Of ze nou nut hebben of niet, de ervaringen zijn er wel.quote:Maar voor het voortbestaan van de aarde heeft dit soort zaken totaal geen nut.
Ik denk dat het ook allemaal wel zo ongeveer in mekaar zit..quote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:23 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ik geloof dat het menselijk bewustzijn, en de menselijke identiteit, een gevolg zijn van de eigen complexiteit: een ingewikkeld geheel van moleculen, die organen en functies vormen, moet wel een soort van overkoepelend 'ik' hebben om al die organen en processen etc in dienst te stellen van dat ene individu.
Een schep zand hoeft dat niet, daar is geen leven, en heeft dus ook geen bewustzijn nodig.
Een eencellig bibberbeestje cq bacterie heeft dat ook veel minder nodig: het overkoepelende ik-besef kan veel en veel beperkter zijn dan dat van dieren of mensen. Bewustzijn in gradaties dus. (Filosofen als Descartes en velen na hem hebben het hier uitgebreid over gehad)
Dat dat vervalt en verdwijnt met het overlijden, en weer in biochemische zin wordt hergebruikt is uiteraard duidelijk. Maar dat geldt dan imo ook voor het bewustzijn, het individu an sich.
Ander verhaal is de ziel: iets goddelijks, iets wat toegevoegd wordt aan dat puur materieel gefundeerde bewustzijn. Vanuit eigen ervaringen kan ik niet anders dan hierin geloven. Al ben ik wetenschappelijk opgeleid
[..]
Welke ervaringen gaan hier tegenin, en waarom veeg je die van tafel met je rationaliteit?
Dan heb ik het niet goed gezegdquote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:51 schreef Lllaura het volgende:
Ik 'wijt' deze gehele complexiteit aan de evolutie. Ik vind juist dat je de natuur met al haar kracht onderschat wanneer je stelt dat een een overkoepelend 'ik' hiervoor verantwoordelijk is.
Helemaal met je eens. Welk belang (mens of bibberbeest) groter of kleiner is weet ik niet, hangt er ook vanaf wie dat belang meet en met welke criteria.quote:Ik stel mens en dier helemaal gelijk. Wij zijn allemaal van evengroot belang voor de natuur. Sterker nog, een eencellig bibberbeestje is denk ik van groter belang dan wij. Beestjes verzieken de boel niet en dat doen wij nu juist weer wel. Ik denk dus dat ons allemaal hetzelfde lot beschoren is en dat we niet de arrogantie mogen hebben om te denken dat ons iets anders te wachten staat omdat wij over een bewustzijn beschikken.
Wie zegt dat deze zaken geen nut hebben voor het voortbestaan van de aarde? Welk nut heeft het nut van de aarde uberhaupt? Post wordt te lang nu, maar ik kom hier later wel op terug andes wil niemand dit nog lezenquote:Mijn oma kreeg ooit van haar buurvrouw een foeilelijk schilderij. Omdat haar buurvrouw bijna dagelijks langskwam, kon ze het niet maken om het weg te gooien. Ze hing het daarom maar in het trapgat, zo kon de buuf 't toch zien hangen, maar hing het niet zo in het zicht.
Ze is thuis overleden, aan kanker. Ze was nog geen tien minuten dood, of het schilderijtje flikkerde van de muur. Ook brak er aan de onderkant van de trap (waar je tegenaan keek als je kelder inliep) een plank af. Onder die plank stond de tekst: "Ik kwam al gauw".
Ook droomde ik een paar jaar geleden dat ik bij haar op bezoek was, in haar huis in Valkenburg.
Ik omhelsde 'r en merkte dat ik groter was gegroeid dan zij. Dit viel me op, omdat ik toen ze stierf kleiner was dan zij.
Na een tijdje met 'r gepraat te hebben, vertelde ik 'r dat ik eigenlijk droomde en dat zij in mijn echte leven al jaren eerder was gestorven. Ik vroeg haar toen hoe ik haar zou kunnen zien, als ik weer wakker was. Ze vertelde me toen dat ik de openhaard aan moest steken, twee kaarsen aan weerszijden moest branden en erin moest kijken, dan zou ik haar zien.
Ik heb 't (nog) nooit gedurfd...
Spannend om over na te denken, en ik hoop ook dat ze er nog is en dat ik haar ooit nog eens tegenkom. Maar voor het voortbestaan van de aarde heeft dit soort zaken totaal geen nut. En dat is argument geeft voor mij de doorslag om er niet in te geloven.![]()
Ja waarom niet..quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:18 schreef Lllaura het volgende:
Heb je het dan over de zieltjes van werkelijk álle levende wezens op aarde?
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:28 schreef Woodbridge het volgende:
[..]
Ja waarom niet..
Al het leven op en buiten deze aarde.
Dan heb je het dus ook over zieltjes van eencelligen en de meeste zoogdieren e.d. die niet over een bewustzijn beschikken. Hoe kan je leren van je ervaringen als je geen bewustzijn hebt?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:14 schreef Woodbridge het volgende:
[..]
Die zieltjes zijn nu dus onderweg om ervaringen op te doen en te leren o.a. d.m.v. een tig aantal levens op deze aarde.
Wie zegt dat ééncelligen niet in een volgend leven als iets anders weer kunnen komen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:32 schreef Lllaura het volgende:
[..]
[..]
Dan heb je het dus ook over zieltjes van eencelligen en de meeste zoogdieren e.d. die niet over een bewustzijn beschikken. Hoe kan je leren van je ervaringen als je geen bewustzijn hebt?
Zoiets kun je wel zeggen, maar dat heeft pas dan echt waarde als je ook weet wat je onder die ziel moet verstaan.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:44 schreef Woodbridge het volgende:
Volgens mij heeft alles een 'ziel' bomen, rotsen etc. etc.
By the way...... Zit je daarvoor niet in het verkeerde topic. Dit valt toch zeker onder astrale erotiek.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 18:06 schreef FuifDuif het volgende:
Zeg maar Mirage, als je je zo één voelt met mij, zullen we eens een afspraak plannen om ook fysiek één te worden.
exactquote:Op vrijdag 13 mei 2005 18:06 schreef FuifDuif het volgende:
Ja Mirage, die overtuiging heb ik dus ook steeds meer. Uiteindelijk zijn wij allemaal één, als één collectief bewustzijn zeg maar. Als één God zeg maar. Het individuele leven hier op aarde is in feite een illusie, omdat het de indruk wekt dat jij als persoon losstaat van een ander persoon enzovoort. Fysiek is dat wel zo, maar spiritueel dus niet.
quote:Zeg maar Mirage, als je je zo één voelt met mij, zullen we eens een afspraak plannen om ook fysiek één te worden.
Hier kom ik vanavond even op terug.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 11:55 schreef iteejer het volgende:
Mirage, dit collectieve leven van jou, zit daar ook al het leven in? Dus ook van planten en dieren? Een soort van kosmisch leven, dat zichzelf kan nestelen in biochemische structuren zoals planten dieren en mensen?
(Zou zich dat ook ooit in een kunstmatig iets kunnen nestelen, bv in een machine?)
En, tweede punt, wat denk je van de stelling dat we 'goed' moeten doen in dit leven om zo het totale leven langzaamaan 'schoon te spoelen', beter te maken?
Kan je van zand chips bakken? Nee serieus, dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 13:19 schreef livEliveD het volgende:
Zand zelf is niks maar bak er chips van en ineens kan het heel veel. Hier is geen extra ingrediënt voor nodig om het te laten werken. Geen centrale sturing dat beslist wat er gebeurt. Toch geloof ik er in dat als je dat zand op de juiste manier bakt het ook zelfbewust zal zijn.
Verschillende definities:quote:Net als met reincarnatie. Wat reïncarneert er dan? Wat blijft er over na je overlijden dat weer reïncarneert? Ik zou niet weten welk component. Als ik uitga van een ziel, als in iets dat het ervaren (!) van emoties omvat, en deze ziel komt in een nieuw lichaam wat is er dan toegevoegd? De identiteit van deze nieuwe persoon is immers begrensd door wat deze weet en dus puur door zijn geheugen. Dat 'ik' besef kan dus niet bestaan zonder geheugen en dit geheugen is een materiele structuur die wordt afgebroken bij overlijden (soms helaas al tijdens je leven).
Volgens mij kan het zo wijds zijn, dat het onze (menselijke) perceptie wel eens danig te boven zal kunnen gaan.quote:Hiermee wil ik overigens niet impliceren dat paranormale ervaringen klets zijn want dat dat zo is heb ik ook een hard hoofd in. Ik denk alleen niet dat je het ziel concept perse nodig hebt om een coherent model te maken dat deze ervaringen mogelijk maakt.
Ik heb nog niet haar hele boek (geleid door het licht, ook het enige boek nog wat ik van haar ken) gelezen hoor. Alleen het begin en daarna een paar losse stukken, en daar kwam ik dus de passage in tegen die ik in mn beginpost heb gezet.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:12 schreef sweetgirly het volgende:
Hypnotiseurs, Rasta Rostelli bijv.ed, werken overigens ook met dit astrale lichaam.
Niemand snapt er vaak een jojo van hoe het werkt, maar het zou in die zin (het weer) kunnen verklaren.
dat vind ik dan weer![]()
edit- Betty J.Eady zei je, kwam me al bekend voor, heb het boek 'De kracht van pure liefde' van haar hier liggen, voor een prikkie ofzo toen op de kop getikt. Volgens mij ben ik er aan begonnen, maar vond ik het te zoetsappig of echt te ver gezocht. I don't know, vond het niet lekker (weg)lezen iig. Meestal, valt mezelf nu op, vind ik mannen die over dit soort dingen schrijven, tot nu toe, veelzeggender.
Osho bijv., of Echart J. Tolle en zelfs John Gray.
Maar misschien ga ik er (nu) wel binnenkort in beginnen, kijken wat ik er nu van vind, zeg ik wel gelijk misschien wat ik ervan denk, van haar visies.
Die herinneringen uit dat celgeheugen zouden dan dus komen van je voorouders. Door de generaties heen worden er nieuwe ervaringen opgedaan en opgeslagen. Je kan je dan dus dingen 'herinneren' die je ouders hebben meegemaakt of gedacht, maar ook je oma, je overoverovergrootopa etc.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En waar komen die herinneringen vandaan?
Baseer je mening niet op één boek of één persoon. Michael Newton heeft tests gedaan betreffende vorige levens, reincarnatie en life between lifes met ongeveer 3000 personen. Ongeacht religie, afkomst, leeftijd of kennis waren de resultaten van die tests nagenoeg gelijk.
Als je met vragen hierover zit, kan je me mailen als je dat wilt.
Wat ik in de OP niet terugvind is wat er dan wel gaat gebeuren met de geest/ziel van de overledene. Alleen wat er niet mee gebeurd.quote:
Nee. Het is dan een ziel die leeft in de astrale wereld. Maar elke ziel die daar leeft gaat maar 1 keer naar de aarde om daar eens een leventje mee te maken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:40 schreef FuifDuif het volgende:
Tulpje, maar in dat boek zegt ze toch wel dat reïncarnatie bestaat? Denk aan die passage over die ziel die wilde incarneren in een gehandicapt mens. Ze zegt volgens mij duidelijk dat de zielen terug komen op aarde om daar dingen te leren.
En de schrijver zelf heeft het allemaal wel begrepen?quote:Op maandag 16 mei 2005 23:18 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Ik kan jullie het boek "Een blik in het Hiernamaals" van Jozef Rulof. Dat gaat over een soort plan van overledenen om deze aarde te helpen in het spirituisme.
Daarin wordt verteld dat er nog geen enkele ziel van aarde zo gestemd was dat het de sfeer van christus binnen mocht. Ook werd verteld dat Christus niet terug zal keren naar de aarde, omdat na 2000 jaar niemand zijn leer juist heeft begrepen.
Mijn gevoel zegt precies hetzelfde. Deze gedachte lijkt mij ook het meest logisch.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:24 schreef Mirage het volgende:
Wat je nu moet geloven of denken ?
Zoals jíj het voelt.
Er zijn voor iedere theoriedie je kan bedenken wel mensen te vinden die (denken) het meegemaakt of ervaren hebben.
Zelf sluit ik niet uit dat wij reïncarneren, hoewel ik het wel anders zie.
Mijn eigen inzicht is dat wij "één" zijn...allemaal verbonden met elkaar ( de ziel of wat voor naam je het ook wil geven ).
Delen van dat "één" worden in een jasje "het lichaam" gegoten waarop het als (ogenschijnlijk) zelfstandig mens leeft. Dat wat in het lichaam gegoten is maakt nog steeds deel uit van het één.
Het kan dus ook linken naar herinneringen van het één ( die door een deel van het één toen het in een lichaam zat gevormd zijn ).
Zodra je terug keert naar het één kan je wat mij betreft ook weer terug komen in een lichaam.
Al dan niet zoals het deeltje al eerder gesplitst was van het één of gemengt met een deeltje dat zelf ook al in een lichaam gegoten is geweest... waardoor de ziel ( laten we het deeltje maar even zo noemen ) gevormd is uit delen wat eerder afzonderlijk van elkaar in een lichaam gegoten is geweest.
Voor mijn gevoel is alles dus één en kan je op meerdere manieren dingen herinneren uit vorige levens die al dan niet door het deeltje van het één dat nu jouw ziel vormt meegemaakt is.
In mijn optiek is de ziel het enige niet vergankelijke aan ons bestaan en daarbij ook het meest waardevolle wat wij bezitten en de rest is eigenlijk maar bijzaak.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:04 schreef iteejer het volgende:
[..]
Zoiets kun je wel zeggen, maar dat heeft pas dan echt waarde als je ook weet wat je onder die ziel moet verstaan.
Vanuit een soort totaal-visie, maar ook en vooral als iets wat een plaats heeft in eigen ervaringen.
Tenminste, dergelijke redenaties zorgden er steeds voor dat ik mijn eigen ideeen talloze malen in de prullebak gekieopt heb en weer moest anapassen etc
Ehhhhhhquote:Op maandag 16 mei 2005 17:13 schreef sweetgirly het volgende:
Kan je van zand chips bakken? Nee serieus, dat wist ik niet.
Wist wel dat je van aardappels veel kan maken, maar van zand, cool.
Dit omschrijf je wel mooi. Puur geborenquote:Verschillende definities:
1. één we worden allemaal puur geboren, na verloop van tijd vertroebelt het één en ander (helaas).
Dit vind ik iets teveel aannames. Waarom 7? Waarom geen 6 of 8?quote:2. geest en/of astrale lichaam (theorie van de 7 lichamen, het eerste fysieke lichaam overlijdt dus in die zin)
Drie sta ik wel voor open. Als in een soort algemene informatiebron die te raadplegen is. Nu is dit ook maar een naampje en niet echt een verklaring. Verder moet er nog aardig wat gebeuren in de medische wetenschap idd. Een groot deel is echter simpelweg niet geschikt om met medicijnen te behandelen omdat er teveel chaos is je hoofd zit die je niet zomaar kunt veranderen.quote:3. het geheugen zit niet (zie 2 weer) in het fysieke lichaam (en/of alleen), dat bijv. mensen ziek kunnen worden door stress/veel frustraties en/of onderdrukking van etc, is algemeen bekend. Brok in je keel hebben, is ook een klein voorbeeldje. Er zit, naar mijn mening dus meer onder, waar onder, onder het fysieke. En dan heb ik het niet over gedachtes alleen. We slaan het op. Daarom is alleen een medicijn en/of operatie soms niet alleen voldoende vermoed ik. Vooral niet als het onverwerkt blijft en/of niet los komt. En dan komen we misschien ook weer terug, om te leren, uiteindelijk. Hebben we geleerd/ondervonden komen we misschien niet meer terug en/of worden we geboren, uit jawel, onszelf, deze vind ik trouwens zo mooi.
Dat zou zo maar kunnen iddquote:Volgens mij kan het zo wijds zijn, dat het onze (menselijke) perceptie wel eens danig te boven zal kunnen gaan.
Ik dacht dat men tegenwoordig juist steeds meer er van overtuigd raakt dat herinneringen niet in de hersenen worden opgeslagen en wellicht zelfs niet in het fysieke lichaam. Er zijn een aantal studies die deze gedachte ondersteunen. Hersenen worden meer en meer gezien als een soort ontvanger van signalen. Een soort doorgeefluik en machine van het lichaam.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:05 schreef displission het volgende:
Ik denk dat de herinneringen uit de hersenen komen. Ik kan me voorstellen dat je zonder een been kunt leven, maar als je een normaal gezond mens bent is het bijna onmogelijk om zonder je hersenen te leven danwel een normaal leven te hebben. Ik ben dan wel van mening dat de informatie uit het verleden ligt opgeslagen in cellen, maar dat de hersenen hier een crusiale rol in spelen, daar ligt immers je geheugen.
Ja, ik heb ze zo niet bij de hand, maar ze staan in de literatuurlijst van een boek van mij. Ik zal er vandaag naar kijken en kom er op terug. Natuurlijk niet zomaar in het luchtledigequote:Op donderdag 19 mei 2005 10:30 schreef displission het volgende:
heb je links van die studies? dus dat het geheugen daarbuiten ligt bedoel je? in de lucht?
Dat geloof ik dus niet wat je zegt. De hersenen zijn nog en eens niet helemaal onderzocht en op het terein van onderzoek gaan ze al gelijk verder dan dat. Nee, ik ben nog steeds van mening dat ons geheugen en alles wat daarbij komt in onze hersenen afspeelt fuifduif. Maar als jij bewijzen hebt..graag..
quote:Edit: Een model van 2 stammen die uit dezelfde bron zijn voortgekomen, maar geen contact meer met elkaar hebben.
Ergens zijn de wegen gesplitst tussen, laten we zeggen, stam A en stam B; de kinderen van stam A dragen dus volgens de theorie wat "materiaal" van stam B en de kinderen van stam B dragen wat "materiaal" van stam A.... Dan wordt het lastig op het moment dat een kind van stam A een reincarnatie-herinnering krijgt van een kind van stam B, dit kan niet zijn doorgegeven door de voorouders, omdat het leven van kind B pas plaatsvond na de splitsing. Ik hoop dat het nog te volgen is.
quote:- Er zijn mensen die herinneringen hebben van een leven als dier, hoe past dat in de genen-theorie? (uiteraard valt ook dit soort herinneringen niet te controleren).
Aannames? Theorieën joh! En waarom niet?quote:Op donderdag 19 mei 2005 01:36 schreef livEliveD het volgende:
Dit vind ik iets teveel aannames. Waarom 7? Waarom geen 6 of 8?![]()
Ja, ieder voor zich.quote:Drie sta ik wel voor open. Als in een soort algemene informatiebron die te raadplegen is. Nu is dit ook maar een naampje en niet echt een verklaring. Verder moet er nog aardig wat gebeuren in de medische wetenschap idd. Een groot deel is echter simpelweg niet geschikt om met medicijnen te behandelen omdat er teveel chaos is je hoofd zit die je niet zomaar kunt veranderen.
Ik zou graag willen dat je dit makkelijker vertelt want ik kan niet reageren op het bovenstaande omdat het best wel moeilijk voor me is om te bergrijpen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:26 schreef Nature het volgende:
Displission, aangezien jij gelooft in de cellen-theorie, zou je kunnen zeggen hoe je aankijkt tegen de volgende punten die ik eerder heb gepost?
[..]
[..]
Ik vind dieren ook waardevol en geloof zeker dat ze veel kunnen ervaren.quote:de dieren liggen op dat gebied dus ook dichter bij ons als nu denken..vergis je niet, ik praat niet met dieren..ik schat wel de waarde van de dieren in
Als je het dus hebt over "een dier wat je bent geweest", dan doel je dus op de evolutietheorie, dat je van dat dier afstamt, of lees ik dit verkeerd? Maarja, er zijn mensen met herinneringen dat ze een vogel waren in de Middeleeuwen, daar kunnen ze nooit van afstammen.quote:En wat cellen hiermee te maken hebben..een dier wat je wilt zijn of kan zijn of bent geweest..het is natuurlijk niet te bewijzen..het enige gevoel wat telt is je verbintenis die je voelt..en misschien kun je deze wel met vrienden delen, maar niet met de rest van de wereld..het blijft jouw wereldje..
Ik denk dat zijn/haar herinneringen in jouw cellen zijn opgeslagen omdat je je daar persee mee wilt verbinden. Het is nodig om verder te gaan het helpt je verder op je pad. Zo zal een man die dacht dat hij vroeger Osiris was dezelfde mythologische ervaring meemaken, maar dan in een ander tijdsbestek. Het is dan wel wat moeilijker om "the big-picture" te zien, maar deze is er wel degelijk.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:07 schreef Nature het volgende:
Sorry dat het te onduidelijk was, ik zal het effe opnieuw uittypen![]()
Volgens de cellen-theorie zijn reincarnatie-herinneringen opgeslagen in de cellen, dat betekent dus, voor zover ik het kan zien, dat deze herinneringen afkomstig zijn van je (verre) voorouders. Op het moment dat je herinneringen krijgt van iemand die nooit contact heeft gehad met iemand in jouw bloedlijn, omdat diegene bijvoorbeeld in een ander gebied leefde, hoe is het dan mogelijk dat zijn/haar herinneringen in jouw cellen zijn opgeslagen?
Of een simpeler voorbeeld: Hoe kun je een reincarnatie-herinnering hebben van iemand die nooit kinderen heeft gehad, en nooit een goede band met een ander mens heeft gehad?
[..]
Wat ik een beetje bedoel is het volgende: Je hebt een of andere klotenervaring in je jeugd waardoor je op latere leeftijd depressief wordt. Je weet niet echt waarom maar op de een of andere manier heb je een rotgevoel. Ome pillenboer geeft je positieve stofjes waardoor je je happy gaat voelen maar in feite zou een betere oplossing zijn om de basis aan te pakken. Waar zit die herinnering? Kom je daar met medicijnen bij? En wat doe je dan? Allemaal dingen die voorlopig nog geen oplossing hebben. Therapie of iets dergelijks lijkt me dan beter.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:24 schreef sweetgirly het volgende:
Maar hoe bedoel je precies, een groot deel is echter niet geschikt om met medicijnen te behandelen, gezien de chaos in het hoofd? Denk eerder andersom namelijk, een groot deel is niet alleen met medicijnen te behandelen, gezien de chaos in het mentale, etc lichaam.
Ik denk dat de reguliere gezondheidszorg samen moet gaan met de alternatieve. Dan moet de alternatieve geneeskunde natuurlijk wel wat volwassener worden. Er zitten nog genoeg rotte appels tussen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:24 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Wat ik een beetje bedoel is het volgende: Je hebt een of andere klotenervaring in je jeugd waardoor je op latere leeftijd depressief wordt. Je weet niet echt waarom maar op de een of andere manier heb je een rotgevoel. Ome pillenboer geeft je positieve stofjes waardoor je je happy gaat voelen maar in feite zou een betere oplossing zijn om de basis aan te pakken. Waar zit die herinnering? Kom je daar met medicijnen bij? En wat doe je dan? Allemaal dingen die voorlopig nog geen oplossing hebben. Therapie of iets dergelijks lijkt me dan beter.
Beetje laat, maar ja.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 11:55 schreef iteejer het volgende:
Mirage, dit collectieve leven van jou, zit daar ook al het leven in? Dus ook van planten en dieren? Een soort van kosmisch leven, dat zichzelf kan nestelen in biochemische structuren zoals planten dieren en mensen?
(Zou zich dat ook ooit in een kunstmatig iets kunnen nestelen, bv in een machine?)
Helemaal mee eens.. alleen het woordje "moet" stoort mij eraan. Ik ben namelijk van mening dat er niemand "is" die algemeen geldende verplichtingen/ eisen aan ons op heeft gelegd of probeert te leggen zoals bijvoorbeeld een Christelijke God.quote:En, tweede punt, wat denk je van de stelling dat we 'goed' moeten doen in dit leven om zo het totale leven langzaamaan 'schoon te spoelen', beter te maken?
Persoonlijk vind ik dit een beetje te ver gaan.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:29 schreef Enyalius het volgende:
trouwens wat betreft dodenherdenken. doodgaan is niet traumatisch maar zielen gaan verder. en door hun oude naam te gebruiken roep je ze weer op en haal je ze weer trug voor een tijdje. dit kan traumatisch ervaren worden door de individu met een ziel die op zo'n plakaat opgelezen word. omdat die ziel dus weer even op reis gaat naar die plek omdat ie geroepen werd door zo'n malloot die niet es weet dat ie het doet. daarom moeten in mijn opinie...NOOIT namen hardop opgelezen worden bij een dodenherdenking, zelfs niet eens stil gelezen worden door een begaafd persoon.
quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:29 schreef Enyalius het volgende:
als je begaafd bent en bewust iemand bij de volle naam opnoemd komt die ziel al naar voren.
quote:schijnbaar was deze beambte begaafd
Als we even deze theorie van jou volgen, zou er dus niets aan de hand hoeven zijn op 5 mei.quote:nu doe dit es ff op een grotere schaal zoals een dode herdenking van 5mei en we hebben een klein probleempje
mooie post hoor !quote:Op donderdag 9 juni 2005 17:09 schreef displission het volgende:
Ik zal een voorbeeld noemen en dit is best wel persoonlijk dus val me er niet op aan, kijk alleen wat je ermee wilt doen. Ik schrijf een zin op kijk jij maar(1 ieder mag kijken wat ie er van vind):
ik val diep, kom eruit, recover en stijg. Ik val dieper, ik kom eruit en ik stijg verder, ik val het diepst, ik denk ik om eruit en ik groei dmv. positiviteit te waarborgen.
Wat ik hiermee bedoel is het volgende. A mistake can lead to ur advance. De meeste mensen willen allemaal perfect zijn, als we vallen zien we dat meestal in de normale realitiet als iets totaal onperfects, we zijn uit de running en kunnen wel janken. Als daarna een eventuele depressie volgt, of hoe je het ook wilt noemen en mensen helpen je weer overeind zie je de eigenlijke perfectie van het leven langzaam maar zeker in. Zo moet je dus kunnen accepteren en kunnen incaseren. En wat ik zo mooi vind en waar ik me helemaal in kan vinden is dat enyalius(ken je niet by the way zegt:) volg je gevoel en probeer te accepteren hoe dingen gaan. Probeer op een gegeven moment ook terug te kijken, maar durf ook vooruit te kijken. Houdt vast aan je fouten en leer ervan..zodoende komen er dagen dat het tegenzit en nog erger wordt. Sleep jezelf uit deze negativiteit en houdt aan dan vast aan het positieve of probeer de lijn op een bepaald niveau vast te houden om weer tot rust te komen. Wees wakker in je eigen wereld..Luister met al je oren open en help je medemens met je kennis die je hebt. Er is niks mooiers dan dat..! Iets wat jij wilt voor een ander(de ander heeft het bijv. hard nodig) kun jij hartstikke goed geven! Zo dat wilde ik kwijt in dit topic..
* displission hoopt dat jullie er wat aan hebben
Inderdaad, mooi gezegd jongen...quote:Op donderdag 9 juni 2005 17:09 schreef displission het volgende:
Ik zal een voorbeeld noemen en dit is best wel persoonlijk dus val me er niet op aan, kijk alleen wat je ermee wilt doen. Ik schrijf een zin op kijk jij maar(1 ieder mag kijken wat ie er van vind):
ik val diep, kom eruit, recover en stijg. Ik val dieper, ik kom eruit en ik stijg verder, ik val het diepst, ik denk ik om eruit en ik groei dmv. positiviteit te waarborgen.
Wat ik hiermee bedoel is het volgende. A mistake can lead to ur advance. De meeste mensen willen allemaal perfect zijn, als we vallen zien we dat meestal in de normale realitiet als iets totaal onperfects, we zijn uit de running en kunnen wel janken. Als daarna een eventuele depressie volgt, of hoe je het ook wilt noemen en mensen helpen je weer overeind zie je de eigenlijke perfectie van het leven langzaam maar zeker in. Zo moet je dus kunnen accepteren en kunnen incaseren. En wat ik zo mooi vind en waar ik me helemaal in kan vinden is dat enyalius(ken je niet by the way zegt:) volg je gevoel en probeer te accepteren hoe dingen gaan. Probeer op een gegeven moment ook terug te kijken, maar durf ook vooruit te kijken. Houdt vast aan je fouten en leer ervan..zodoende komen er dagen dat het tegenzit en nog erger wordt. Sleep jezelf uit deze negativiteit en houdt aan dan vast aan het positieve of probeer de lijn op een bepaald niveau vast te houden om weer tot rust te komen. Wees wakker in je eigen wereld..Luister met al je oren open en help je medemens met je kennis die je hebt. Er is niks mooiers dan dat..! Iets wat jij wilt voor een ander(de ander heeft het bijv. hard nodig) kun jij hartstikke goed geven! Zo dat wilde ik kwijt in dit topic..
* displission hoopt dat jullie er wat aan hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |