bron: http://www.vanharte.nl/kal_moederdag.htmquote:Moederdag wordt gevierd op de tweede zondag in mei. Het idee voor moederdag is ontstaan in Amerika. Anna Jarvis, leefde eind negentiende eeuw in Grafton, West Virginia. Anna's moeder had elf kinderen, waarvan er zeven jong stierven. Om haar verdriet te 'vergeten' besloot Anna's moeder haar leven te wijden aan het helpen van andere mensen. Op de sterfdag van haar moeder (de tweede zondag in mei 1906) besloot Anna iets te organiseren om alle moeders te eren. De kerkleiders zagen wel iets in haar plan en zo werd de tweede zondag van mei uitgeroepen tot Moederdag in Grafton.
Op de tweede verjaardag van haar moeders dood werd de eerste Moederdag gevierd in Grafton. Anna deelde op de tweede zondag van mei anjers uit aan de moeders in haar kerk. Een jaar later werd ook Moederdag gevierd in Philadelphia. Anna vond medestanders en samen deden ze er alles aan om Moederdag ook tot andere steden te laten doordringen. Ze praatten met invloedrijke personen en schreven samen meer dan 10.000 brieven, onder meer naar de gouverneur van West-Virginia. En met succes. Vanaf 1910 werd Moederdag in heel West-Virginia gevierd.
Dit was nog niet genoeg voor Anna. Ze legde haar idee voor aan de president, Woodrow Wilson. Met als gevolg dat Moederdag vanaf 1914 een nationale feestdag was. Moederdag waaide rond 1930 over naar België en Nederland. Anna zelf is overigens nooit getrouwd en heeft nooit zelf kinderen gehad.
Nog langer geleden
Natuurlijk was Anna niet de eerste met dit idee. Ook Julia Ward Howe stelde in 1872 voor een dag in te voeren waarop moeders werden geëerd. Zelfs in het oude Griekenland bestonden er al 'moederdagen'. In die tijd was de moeder die werd geëerd echter Rhea, de moeder van de goden. In de zeventiende eeuw bestond er in Engeland Moeder Zondag. Dit was de zondag voor Pasen. Bedienden (vaak nog erg jonge mensen) woonden in die tijd vaak in bij hun werkgever en gingen op deze dag terug naar huis om hun moeder te bezoeken en eren. Traditioneel brachten ze een speciale cake voor haar mee.
Over de wereld
Moederdag wordt in veel landen ter wereld gevierd, maar niet altijd op dezelfde datum. Zo wordt moederdag in veel katholieke landen op 15 augustus gevierd, de dag van Maria-ten-hemelopneming. In Frankrijk wordt moederdag gevierd op de laatste zondag in maart. Het vieren van Moederdag op de tweede zondag van mei is traditie in Denemarken, Italië, Turkije, Australië, België, Amerika en Nederland.
omdat ze zich anders achtergesteld voelden?quote:Op woensdag 4 mei 2005 09:46 schreef Runeblades het volgende:
ben beniewd waar vaderdag vandaan komt dan.. (wanneer is dat eigenlijk?:))
Ondankbaar kindquote:Op woensdag 4 mei 2005 11:12 schreef Dark_Killah het volgende:
Niks, ze was vorige week jarig. Tieft dan maaar een eind op hoor,
Leuk idee Shreeverquote:Op woensdag 4 mei 2005 11:30 schreef Shreever het volgende:
Mijn moeder krijgt elk jaar een tas vol cadeautjes
(ze is 9 mei jarig, dus ik combineer het altijd)
Ik gooi die tas vol met vanalles en nog wat, boeken, dvds, geurtjes, cd's, en allerlei andere leuke kleine cadeautjes. Dit is nu het derde jaar dat ze zo'n tas krijgt en ze vind het fantastisch
Alleen dit jaar past het niet in een cadeautas.. dus heb ik het in een gestreepte shopper gedaan![]()
En het is ook superleuk om alles bij elkaar te zoeken en duur hoeft het niet te zijnquote:
Ik heb een keer hetzelfde gedaanquote:Op woensdag 4 mei 2005 11:34 schreef Shreever het volgende:
[..]
En het is ook superleuk om alles bij elkaar te zoeken en duur hoeft het niet te zijn![]()
En er zit van alles wat in, van bonbons tot een bikini, van slippers tot parfum![]()
Ik doe het altijd in zo'n cadeautas, maar een mand is ook een goed ideequote:Op woensdag 4 mei 2005 11:35 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Ik heb een keer hetzelfde gedaan. Alleen dan een mand in plaats van een tas.
quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:34 schreef FlyingFox het volgende:
Een bloemeke, voor op 't graf.
dat is een hint om jou eraan te herinneren dat het al aanstaande zondag isquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:44 schreef Renesite het volgende:
Me ma zegt dat ze niets wil...
Dat zeggen ze allemaal...quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:44 schreef Renesite het volgende:
Me ma zegt dat ze niets wil...
quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:34 schreef LSS het volgende:
Ik zit er over te denken om haar weer naar de fitness te schoppen als moederdagcadeau want ze is veel te dik.
quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:25 schreef LostFormat het volgende:
Zoals elk jaar: niets.
mijn moeder zit ook bij haar moeder maar ja die is morgen ook jarig ,dus dan maar savonds naar me moederquote:Op zaterdag 7 mei 2005 17:34 schreef Skv het volgende:
Helemaal geen fuck.
Ze gaat naar mn oma toe, dat is haar moeder.
Ik ga niet meer, geen zin. Dat is mijn kado.
Kutdag.
wat zijn rukbonen ??quote:Op zaterdag 7 mei 2005 19:06 schreef XiChico het volgende:
Merci, rukbonen, celebirty chocola gedoe en bloemetje voor in de tuin![]()
Heineken?quote:
Heb het gekocht, net op tijd nog voor de winkels dicht ging.quote:
Je volle wasmandquote:Op zaterdag 7 mei 2005 19:19 schreef achmet het volgende:
wat kan je geven als je geen geld meer hebt
Bosje bloemen, vers geplukt bij de burenquote:Op zaterdag 7 mei 2005 19:19 schreef achmet het volgende:
Help moederdag !quote:Op zaterdag 7 mei 2005 19:19 schreef achmet het volgende:
Ik ookquote:Op zondag 8 mei 2005 03:14 schreef Cici het volgende:
Niets, ze is pas jarig geweest en had al wat moois en duurs gekregen.
Geld groeit me niet op de rug.
Gelukkig vind ze het niet erg
Nee ze zal zeggen: God zoon/dochter, wat een kutkadoquote:Op zondag 8 mei 2005 10:08 schreef HV het volgende:
Parfum ( hoe origineel)
Maar ze was er wel blij mee en daar gaat het om hé![]()
Humz...ach ja dat merk ik dan ook vanzelf. Dan geeft ze het vast weer weg aan iemand anders op een verjaardag ofzoquote:Op zondag 8 mei 2005 12:21 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Nee ze zal zeggen: God zoon/dochter, wat een kutkado
Een moeder met een verzameling is altijd makkelijkquote:Op zondag 8 mei 2005 15:36 schreef Xanna-X het volgende:
M'n moeder spaart Boedhabeeldjes, dus heb ik er een voor haar gekocht.
Inderdaad, ik had de keuze uit een schildpad, kikker of een boedha, aangezien ze al tig kikkers en schildpadden heeft en nog niet zoveel boedha's, ben ik maar voor de boedha gegaanquote:Op zondag 8 mei 2005 15:40 schreef Principessa het volgende:
[..]
Een moeder met een verzameling is altijd makkelijk
nee, vandaagquote:Op zaterdag 12 mei 2007 11:43 schreef kletskop het volgende:
ben ik nu stom of is moederdag morgen pas :S
kijk eens naar het jaartal in de ts (en de reacties boven je)quote:Op zaterdag 12 mei 2007 11:43 schreef kletskop het volgende:
ben ik nu stom of is moederdag morgen pas :S
JOAAAAAAAAAAAAHquote:Op zaterdag 12 mei 2007 11:52 schreef pussydeluxe het volgende:
Ook leuk voor de moeders: zo'n (bad)cadeausetje van Rituals...
[afbeelding]
geef je moeder zelf een massagequote:Op zaterdag 12 mei 2007 13:02 schreef paultjuhhh het volgende:
Ze wilt een massagebon waar koopje dat
komtie dan he komtie.. komtie dan he!quote:
Bij een schoonheidssalon. Hier bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 13:02 schreef paultjuhhh het volgende:
Ze wilt een massagebon waar koopje dat
Wat een leuke schaal!quote:Op zaterdag 12 mei 2007 11:56 schreef Adelante het volgende:
[afbeelding]
schaal die ze graag wilde hebben en gooi er nog wel iets van zeep/edt/ofzo bij
Als je haar een lekker dingetje wilt geven kan je mij gevenquote:Op zaterdag 12 mei 2007 14:46 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb wat lekkere dingetjes bij oil & vinegar uitgezocht en dat leuk laten inpakken
jij valt wel op oude(re) vrouwen?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 14:52 schreef BonJovi het volgende:
[..]
Als je haar een lekker dingetje wilt geven kan je mij geven![]()
Ligt eraan hoe oudquote:Op zaterdag 12 mei 2007 14:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
jij valt wel op oude(re) vrouwen?
Helemaal mee eens. Gewoon eens een spontaan cadeautje is veel leuker en echter dan een bloemetje of prulletje volgens een commercieël concept.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 12:21 schreef Gelderland het volgende:
NIETS... moederdag is zo'n trieste dag hé.. pfff.... echt debiel.... Vooral nu het zo commercieël is.
Het is leuk voor kleuters ed. Die kunnen dan een knutseltje maken en er op school aandacht aan besteden..
Maar dat 'volwassene' nog wat voor hun moeder kopen op deze dag 'omdat het moet'Nee, doe dan maar gewoon een keer wat SPONTAANS, door het jaar heen, en niet omdat het nou 'moederdag' is..
Mee eens, maar mijn moeder vindt het leuk, daar gaat het om.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 15:56 schreef Sabryas het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Gewoon eens een spontaan cadeautje is veel leuker en echter dan een bloemetje of prulletje volgens een commercieël concept.
Zelfde geldt voor vaderdag.![]()
Een luchtje is het dus gewordenquote:
Ik ookquote:Op woensdag 4 mei 2005 11:34 schreef FlyingFox het volgende:
quote:
Nee hoor!quote:
Hetzelfde als toen. Ze gaat naar oma, maar nu naar de moeder van mn vader. Die oma van 2 jaar geleden is inmiddels overleden.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 17:34 schreef Skv het volgende:
Helemaal geen fuck.
Ze gaat naar mn oma toe, dat is haar moeder.
Ik ga niet meer, geen zin. Dat is mijn kado.
Kutdag.
Mijn zusje geeft een bezem.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 13:11 schreef Principessa het volgende:
Dit jaar is het een... *roffel*... leesbril!!
quote:Op zondag 13 mei 2007 13:32 schreef paultjuhhh het volgende:
Weet je wat ik heb gegeven
Zo'n kneipp pakket![]()
![]()
dat is toch triestquote:Op zondag 13 mei 2007 13:34 schreef Sylvana het volgende:
ik heb geld geleend van mn moeder om een moederdagcadeautje te kopen![]()
![]()
moet toch wat als je blut bent
Heeft moeder zelf ook nog wat gehad?quote:Op zondag 13 mei 2007 14:34 schreef appelsap het volgende:
Ik heb mijn moeder 2 nieuwe kussen voor op de bank gegeven, dat was hard nodig. En een paar mooie kaarsen.
quote:Op zondag 13 mei 2007 16:57 schreef Blik het volgende:
Niks, want ze is in Spanje op vakantie
ik heb nog een klein broertje, dus ze wilde het echt vandaag doen, heb er zelf verder ook niet echt wat mee ofzoquote:Op zondag 13 mei 2007 13:44 schreef Gelderland het volgende:
[..]
dat is toch triestserieus, wat is er dan nog leuk aan
moederdag is al zoiets a-spontaans, en iets 'omdat het moet'
geef je moeder gewoon een x een cadeautje ipv op moederdag, is 1000000x leuker.....
eenscquote:Op zondag 13 mei 2007 18:09 schreef Sylvana het volgende:
[..]
ik heb nog een klein broertje, dus ze wilde het echt vandaag doen, heb er zelf verder ook niet echt wat mee ofzoDenk dat het vooral leuk is als je kleine kinderen hebt die nog wat op school maken enzo
australianquote:
Helemaal me eens!quote:Op zondag 13 mei 2007 18:09 schreef Sylvana het volgende:
[..]
ik heb nog een klein broertje, dus ze wilde het echt vandaag doen, heb er zelf verder ook niet echt wat mee ofzoDenk dat het vooral leuk is als je kleine kinderen hebt die nog wat op school maken enzo
bij mij ookquote:Op zondag 13 mei 2007 16:57 schreef Blik het volgende: schreef Blik het volgende:
[..]
Niks, want ze is in Spanje op vakantie
Geen marmeren deur?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:38 schreef Maikuuul het volgende:
DKNY parfum jeweet
quote:Op zondag 13 mei 2007 15:08 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Heeft moeder zelf ook nog wat gehad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |