abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26587890
Ik heb een goeie vriend die doet VMBO (het vroegere MAVO) zelf zit ik in 4VWO, maar wat boeit het verschil eigenlijk? ik merk er echt heel weinig van, heb ook een vriendin gehad die MAVO deed, helemaal geen verschil.. (tot heel weinig, maar dat is gewoon omdat wij dieper ingaan op de stof, daarom hebben we er ook 2 jaar langer voor)

Ik ben van mening dat de opleiding meer zegt over de motivatie van een persoon, dan over de intelligentie van dezelfde persoon, ik weet zeker dat veel MAVO'ers veel hoger zouden kunnen doen, als ze meer motivatie hebben, ik ken echt niemand van de mavo die huiswerk maakt thuis, terwijl het voor VWO geen uitzondering is dat ze er uren per dag achter zitten (believe me, I know..)

Wat vinden jullie?
pi_26587909
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:29 schreef Sasuke het volgende:
ik weet zeker dat veel MAVO'ers veel hoger zouden kunnen doen, als ze meer motivatie hebben, Wat vinden jullie?
bull,

opleiding zegt niet al teveel, je hebt vwo'ers die zo achterlijk zijn als een banaan en mavisten die wat nuttigs te verkondigen hebben.
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_26587919
Op VWO zitten de nerds, op de MAVO zitten de kneuzen. Die twee zijn gescheiden, is dat niet leuk?
pi_26587924
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:32 schreef woutabest het volgende:
Op VWO zitten de nerds, op de MAVO zitten de kneuzen. Die twee zijn gescheiden, is dat niet leuk?
en op de havo?
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_26587933
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:32 schreef Onderbroek het volgende:

[..]

en op de havo?
HAVO is tof
pi_26587983
dus!
  vrijdag 29 april 2005 @ 02:38:57 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26587984
Alleen al het feit dat je de verschillen aanhaalt maakt duidelijk dat je er toch over na denkt...
Ik zie in ieder geval niet in waarom mensen dezelfde opleiding zouden moeten volgen om vrienden te kunnen zijn.
pi_26588002
Tja het boeit me ook niet zo. Alleen heb je op de VWO wel van die kansloze nerds zitten die gewoon niks boeiends weten te vertellen enzo.
pi_26588003
Waarom een serieus topic op dit tijdstip?

eigenlijk?
pi_26588005
Over het algemeen zijn mensen met een middelbare opleiding meer praktisch gericht, ze kunnen goed met hun handen werken en mensen met een hogere opleiding meer theoretisch (het welbekende 'analytisch denken').
Dit is dus wel degelijk een kwestie van intelligentie en specifieker nog, talent.

Ik deed trouwens maar vrij weinig aan huiswerk op 't VWO en was daarmee echt geen uitzondering.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  vrijdag 29 april 2005 @ 02:42:55 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588012
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:41 schreef MaartenGrendel het volgende:
Over het algemeen zijn mensen met een middelbare opleiding meer praktisch gericht, ze kunnen goed met hun handen werken en mensen met een hogere opleiding meer theoretisch (het welbekende 'analytisch denken').
Dit is dus wel degelijk een kwestie van intelligentie en specifieker nog, talent.

Ik deed trouwens maar vrij weinig aan huiswerk op 't VWO en was daarmee echt geen uitzondering.
Maar zouden die verschillen een vriendschap in de weg moeten staan?
pi_26588014
quote:
Ik heb een goeie vriend die doet VMBO (het vroegere MAVO) zelf zit ik in 4VWO, maar wat boeit het verschil eigenlijk? ik merk er echt heel weinig van, heb ook een vriendin gehad die MAVO deed, helemaal geen verschil.. (tot heel weinig, maar dat is gewoon omdat wij dieper ingaan op de stof, daarom hebben we er ook 2 jaar langer voor)

Ik ben van mening dat de opleiding meer zegt over de motivatie van een persoon, dan over de intelligentie van dezelfde persoon, ik weet zeker dat veel MAVO'ers veel hoger zouden kunnen doen, als ze meer motivatie hebben, ik ken echt niemand van de mavo die huiswerk maakt thuis, terwijl het voor VWO geen uitzondering is dat ze er uren per dag achter zitten (believe me, I know..)

Wat vinden jullie?
Wat een onzin. Hiermee zeg je dus ook dat iedereen wel de relativiteistheorie of quantumphysica kan uitleggen, als diegene maar genoeg tijd neemt om het zelf te snappen. Die redenatie klopt dus niet volgens mij.

Vriendschap heeft hier overigens echt niks mee te maken, m.i..
pi_26588018
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar zouden die verschillen een vriendschap in de weg moeten staan?
Natuurlijk niet, maar ik ben het niet eens met de mening van de TS.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  vrijdag 29 april 2005 @ 02:46:25 #14
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588031
Even drie voorbeelden van mensen die niet verder zijn gekomen dan de basisschool:

-Joop v/d Ende
-Harry Mens
-Hans v. Breukhoven

Dom zou ik deze heren echter niet willen noemen...
pi_26588063
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Even drie voorbeelden van mensen die niet verder zijn gekomen dan de basisschool:

-Joop v/d Ende
-Harry Mens
-Hans v. Breukhoven

Ik zeg ook niet dat mensen zonder hoge opleiding (of zonder opleiding in het geheel) dom zijn, maar de keuze voor de vervolgopleiding na de basisschool wordt vrijwel altijd gebaseerd op basis van een capaciteitentest (citotoets) en niet op basis van motivatie.
  vrijdag 29 april 2005 @ 02:57:25 #16
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588078
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:53 schreef MaartenGrendel het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat mensen zonder hoge opleiding (of zonder opleiding in het geheel) dom zijn, maar de keuze voor de vervolgopleiding na de basisschool wordt vrijwel altijd gebaseerd op basis van een capaciteitentest (citotoets) en niet op basis van motivatie.
Ik weet het, ik sta zelf voor de klas. Toch speelt motivatie een belangrijke rol, en wordt te allen tijde rekening gehouden met het feit dat de Cito-toets enkel een momentopname is.
pi_26588133
Maar iemand die een VMBO-advies scoort met de citotoets zal normaal gesproken niet toch maar VWO gaan doen omdat hij/zij dat misschien wel zou kunnen.
  vrijdag 29 april 2005 @ 03:27:20 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588190
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:13 schreef MaartenGrendel het volgende:
Maar iemand die een VMBO-advies scoort met de citotoets zal normaal gesproken niet toch maar VWO gaan doen omdat hij/zij dat misschien wel zou kunnen.
Het advies staat of valt niet alleen bij een Cito-toets hoor. En daarbij, tussen VMBO en VWO zit ook nog eens een HAVO.
pi_26588219
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het advies staat of valt niet alleen bij een Cito-toets hoor. En daarbij, tussen VMBO en VWO zit ook nog eens een HAVO.
Maar zelfs als wat de TS beweert klopt, en dus...
quote:
...veel MAVO'ers veel hoger zouden kunnen doen, als ze meer motivatie hebben...
...zou dat niet betekenen dat ze dat ook zouden móeten doen.
De maatschappij zou eerder een zooitje worden als de meerderheid van de scholieren in plaats van een beroepsopleiding een hbo-of universitaire studie zou gaan doen.
  vrijdag 29 april 2005 @ 03:37:18 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588237
Maar wat TS zegt klopt niet. Niet iedere 'mavist' is geschikt voor de havo. En niet iedere havist kan het HBO aan.
pi_26588240
opleiding zegt hoeveel je later ongeveer gaat verdienen
pi_26588247
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar wat TS zegt klopt niet. Niet iedere 'mavist' is geschikt voor de havo. En niet iedere havist kan het HBO aan.
Dan zijn we het daarover eens.
  vrijdag 29 april 2005 @ 03:40:40 #23
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588261
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:38 schreef BennieK het volgende:
opleiding zegt hoeveel je later ongeveer gaat verdienen
Nope. Zie een paar posten terug.
pi_26588276
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Nope. Zie een paar posten terug.
anders dan het bekende spreekwoord doet denken: uitzonderingen bevestigen geen regels
  vrijdag 29 april 2005 @ 03:54:49 #25
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_26588329
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:42 schreef BennieK het volgende:

[..]

anders dan het bekende spreekwoord doet denken: uitzonderingen bevestigen geen regels
Dan nog. Een HBO-er of een WO-er verdient echt niet per definitie meer dan een MBO-er hoor. De meeste ondernemingen worden door MBO-ers gestart bijvoorbeeld...
pi_26588446
Ik denk dat het niet per sé verschil hóeft uit te maken, motivatie is natuurlijk ook heel belangrijk, maar toch is het een feit dat niet iedereen HAVO/VWO/HBO/WO aankan. Op zich is dit ook helemaal niet erg, ten slotte zijn de meeste banen in dit land nog altijd op MBO-niveau of lager. En wat omgang in de privé en relationele sfeer tussen 'lager' en 'hoger' opgeleiden betreft, daar kan ik niet zo veel over zeggen. Als je gaat studeren en in een studentenhuis gaat wonen, dan zit je toch automatisch tussen mensen van hetzelfde 'niveau' en heb je verder weinig te maken met 'de andere groep' die meteen gaat werken na de middelbare school of een MBO-opleiding oid gaat doen. Ik weet nog wel dat, toen ik in een studentenhuis woonde, er ook één jongen tussenzat die na de MAVO meteen was gaan werken, terwijl de andere mensen in het huis allemaal met een HBO/WO-opleiding bezigwaren. Er was toch wel een heel duidelijk verschil in opvattingen en interesses tussen hem en de rest van het huis, al durf ik dan nog niet te zeggen dat het aan de (gebrek aan) opleiding lag, omdat het sowieso een geval apart was. Ook heb ik ooit een korte relatie gehad met een MAVO-meisje toen ik 17 was en ook toen al merkte ik toch wel een duidelijk verschil in opvattingen en algemene interesses. Maar nogmaals, het is natuurlijk zeker niet per definitie zo dat iemand die een MAVO/VMBO-opleiding heeft gedaan, minder te melden hoeft te hebben dan iemand die een hogere opleiding heeft gedaan.
pi_26588716
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:38 schreef BennieK het volgende:
opleiding zegt hoeveel je later ongeveer gaatkunt gaan verdienen
pi_26588811
Er is wel degelijk verschil. Er is vaak verschil qua interesses tussen mavo lieden en vwo. Daarbij klopt het ook dat een vwo'er gemiddeld meer gaat verdienen dan de gemiddelde mavo'er.
Daarbij heeft een mavo'er gemiddeld ook vaak totaal andere opvattingen dan een gemiddeld vwo'er. In het algemeen dan. Je hebt wat van die uitzonderingen .
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 29 april 2005 @ 08:42:03 #29
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26589017
Niet te druk over maken. Als je goed met elkaar overweg kunt moet je gewoon de verschillen accepteren, dat maakt het juist leuk. In een relatie lijkt het me op den duur wat lastiger, maar met vrienden onder elkaar zou dat geen punt moeten zijn.
Vampire Romance O+
pi_26589027
quote:

-Joop v/d Ende
-Harry Mens
-Hans v. Breukhoven
3 voorbeelden zeggen natuurlijk niets. Het overgrote deel van de mensen die niet verder dan de basisschool zijn gekomen staan aan de onderkant van de maatschappelijke ladder. Dat zegt natuurlijk niets over jullie vriendschap, dat bepaal je lekker zelf.
  vrijdag 29 april 2005 @ 08:43:13 #31
84309 pooier
bling bling
pi_26589028
1 ding hebben ze gemeen; school zuigt
copyright 2006
  vrijdag 29 april 2005 @ 08:43:58 #32
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26589033
Trouwens, het is niet zo dat er alleen maar vwo types op het vwo zitten en alleen maar vmbo types op het vmbo. Dat prototype vmbo'er heb je op het vwo ook, maar dan minder vaak. Net als je het prototype vwo-er ook op het vmbo ziet. Eveneens in kleine hoeveelheden.
Vampire Romance O+
pi_26589161
quote:

Wat vinden jullie?
Dat is gewoon niet zo, ik ken een heleboel gevallen uit een vmbo/havo brugklas die heel graag naar havo willen en daar ook voor werken, maar dat zit er gewoon niet in.

In mijn vriendenkring merk ik ook verschillen. Mijn eigen groepje is allemaal hoger opgeleid en over het algemeen erg lui, net als veel klasgenoten van me. Net als ik hebben veel van hen HAVO /VWO ook op hun sloffen afgemaakt en was (is) motivatie vezeker niet hoog. Maar we gaan ook vaker om met een groep waarvan een groot deel lager opgeleid is, je merkt gewoon dat die mensen minder intelligent zijn. Leuk om lol mee te hebben op feestjes, maar een interessant gesprek/discussie met hen komt zelden voor.
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:04:04 #34
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_26589270
En ik ken ook VWO-leerlingen, waaronder mijzelf, die nooit met school bezig zijn en het toch halen. En over het algemeen kunnen VWO-leerlingen wel beter leren dan VMBO leerlingen, maar veel VWO-leerlingen zijn nogal wereldvreemd en kunnen dan ook totaal niet met mensen overweg. Dit merk ik erg in mijn klas, zodra het woord sex oid valt, krijg je allemaal gelach en verlegenheid en die mensen zijn 17 jaar en praten doen ze helemaal niet.
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:05:46 #35
29301 Bl00dy
Powered by my girl !
pi_26589295
quote:

Wat vinden jullie?
Ik ben een levend voorbeeld ervan, ik ben begonnen op de MAVO en doe nu eerlijk gezegd met behoorlijk gemak een HBO opleiding met zeer goede cijfers. Dus opleiding zegt IMHO meestal niets.

Bovendien kun je mensen er niet op beoordelen. Ik ken mensen die een praktijkschool hebben gedaan omdat ze een laag IQ hebben die vaak meer boeiends te vertellen hebben dan mensen met een hoog IQ en dito opleiding.

En trouwens ik doe eigenlijk ook nooit huiswerk, af en toe een dagje studeren voor een paar tentamens, dat is alles.
Age si quid agis!
pi_26589302
Shit niet _weer_ een "kijk-ik-doe-vwo-en-ben-zo-goed-om-een-kneus-mavovriendje-te-nemen"
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:32:42 #37
94827 het_ismij
Life is great
pi_26589762
srymaar opleiding niveau zegt wel degelijk wat over je intelligentie,.. ik zie een vmbo persoon neit zomaar een vwo klas binnenstappen en meegaan met de stof.
Het woord NIVEAU zet het al!!
De opleiding is aangepast aan het vermogen van verwerken en opslaan van diegenen die de opleiding volgen op welk niveau dan ook.

Maar voor vriendsschap maakt dat niet uit!!

[ Bericht 3% gewijzigd door het_ismij op 29-04-2005 09:41:25 ]
Gr33tz
het_ismij
Het verschil tussen een bloem en onkruid is een oordeel
pi_26589781
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:32 schreef het_ismij het volgende:

Het wordt NIVEAU zet het al!!
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:34:04 #39
114120 gigant
pi_26589788
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:06 schreef Quickie_Bat het volgende:
Shit niet _weer_ een "kijk-ik-doe-vwo-en-ben-zo-goed-om-een-kneus-mavovriendje-te-nemen"
Flikker toch op, lijer. Ik heb een heel groot gedeelte VMBO vrienden of lager denk ik, ik kies me vrienden niet uit op schoolniveau.

Wat een teringkneus ben jij, ga maar andere mensen beledigen, je moeder bijvoorbeeld.
pi_26589852
Ik heb mavo, havo en vwo gedaan. Je komt op de MAVO ook hele slimme mensen tegen en op het VWO ook hele domme mensen. Je hebt hele ijverige MAVO-leerlingen en hele luie VWO-leerlingen. Op de MAVO is het echter écht niet cool om iets aan je studie te doen en op het VWO kom je er nog wel mee weg. Ook is de motivatie van VWO-leerlingen om in ieder geval af en toe echt iets aan hun huiswerk te doen meestal wat hoger.

Maar ik heb wel heel erg de indruk dat het niveau van het VMBO vér achterblijft bij het niveau van de MAVO. Op de MAVO was sommige stof (wiskunde) behoorlijk pittiger dan wiskunde A op de HAVO, serieus waar! De MAVO was, imho, best een degelijke opleiding. Maar met de invoering van het studiehuis is de kwaliteit van het middelbaar onderwijs echter ernstig aangetast, daar ben ik van overtuigd.

Al met al ben ik het dus met je eens dat opleidingsniveau zeker niet per definitie iets zegt over intelligentie of inzet. Ik ken een heel aantal mensen die in de brugklas gewoon gestruikeld zijn om een of andere reden, naar de MAVO zijn weggebonjourd en die vervolgens zijn opgeklommen naar de HAVO of het VWO. Een aantal daarvan doen, net als ik, inmiddels een universitaire opleiding en presteren daarbij ook nog eens goed tot zeer goed.
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:42:25 #41
94827 het_ismij
Life is great
pi_26589947
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:33 schreef Quickie_Bat het volgende:

[..]

geen stress tis nog vroeg,.. en bijna weekend!!! wwhhhoooeeehhhoooeee
Gr33tz
het_ismij
pi_26589979
Er zijn veel VMBO'ers die wel een redelijke intelligentie hebben, maar ze zouden nooit Havo of VWO kunnen, waarom niet? Omdat ze nooit in staat zullen zijn de mentaliteit / motivatie op te brengen om ervoor te werken.

Nu kan het zijn dat je zonder enige motivatie of hard werken het VWO haalt, maar dan moet je zo intelligent zijn dat je alles in een keer begrijpt. Gemiddels per VWO klas heb je denk ik niet meer dan 2-3 van die mensen.
pi_26589981
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:42 schreef het_ismij het volgende:

[..]

geen stress tis nog vroeg,.. en bijna weekend!!! wwhhhoooeeehhhoooeee
Ja praat het maar goed
Sommige dingen moet je gewoon vanuit een soort automatische modus gelijk goed doen
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:45:56 #44
114120 gigant
pi_26590007
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:44 schreef Quickie_Bat het volgende:

[..]

Ja praat het maar goed
Sommige dingen moet je gewoon vanuit een soort automatische modus gelijk goed doen
Misschien moet jij maar een interessant leven gaan zoeken.
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:46:37 #45
94827 het_ismij
Life is great
pi_26590019
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:44 schreef Quickie_Bat het volgende:

[..]

Ja praat het maar goed
Het was een zware nacht,..
maar goed i dont give a fuck anyway om wat jij er van vindt.
Ennuh mij auto modus is gecrashed,.. het enige wat nog werkt is lopen zonder om te vallen
Gr33tz
het_ismij
  vrijdag 29 april 2005 @ 09:51:37 #46
108504 Shreever
Tintinnabulation!
pi_26590111
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:44 schreef Nature het volgende:
Er zijn veel VMBO'ers die wel een redelijke intelligentie hebben, maar ze zouden nooit Havo of VWO kunnen, waarom niet? Omdat ze nooit in staat zullen zijn de mentaliteit / motivatie op te brengen om ervoor te werken.

Nu kan het zijn dat je zonder enige motivatie of hard werken het VWO haalt, maar dan moet je zo intelligent zijn dat je alles in een keer begrijpt. Gemiddels per VWO klas heb je denk ik niet meer dan 2-3 van die mensen.
Toch vind ik dat dat aan de persoon zelf ligt, en niet per se aan het opleidingsniveau. Tussen de VWO-ers zitten ook mensen zonder motivatie/de juiste mentaliteit.
Excuse me... have you seen my sanity...I think I lost it.
pi_26590260
Ik heb VSO-MAVO gedaan, en studeer in januari af aan HBO. Misschien dat ik na een half jaar 'pauze' probeer om een master studie te volgen.

Wat betreft de omgang met mensen met een 'mindere' en een 'hogere' opleiding maakt me niks uit. Ik doe naar de mensen die op de bouw staan niet superieur, en voor mensen met een uni opleiding ben ik zeker niet minder. Diegene die van mening is dat wel te zijn, heeft een serieus mentaliteitsprobleem.

Daarnaast heb ik ook vrienden die VWO-advies kregen, maar die hun hart gevolgd hebben en voor een vak geleerd hebben dat ze interesseert. Voor die mensen heb ik meer respect dat de mensen die uit zijn op status en kiezen voor een baan die ze eigenlijk niks interesseert.

[ Bericht 12% gewijzigd door Botje96 op 29-04-2005 10:07:47 ]
pi_26590261
De school waar ik op heb gezeten was een samenvoeging van een VBO en een MAVO/HAVO/VWO school. Zodoende bestond de school uit twee gebouwen die een paar honderd meter van elkaar af lagen. Op het 'andere gebouw' of in de volksmond 'het boerengebouw' werd vooral lesgegeven aan VBO-ers. Die twee gebouwen waren echt een wereld van verschil, echt ongelofelijk. Als brugklasser had je een goede reden om heel erg op je hoede te zijn in het andere gebouw, er werd daar altijd nogal gebeukt enzo. Het was altijd weer een kunst om veilig door de gang te komen.

Vooral in de onderbouw van de HAVO/VWO keken wij echt neer op het VBO, en in zekere mate ook op de MAVO. We spraken altijd over boeren, farmers, heis voor je treiter of een slag voor je bakkes, etc. Het was gewoon onderdeel van de cultuur bij ons om op alles neer te kijken, inclusief conciërges etc. (omgekeerd hadden zij het vol overtuiging over studies etc. dus het was wederzijds) Ik ging zelf wel met MAVO-ers om, en dit werd raar gevonden door mijn klasgenoten. En hier hadden ze wel een punt, het niveau van deze MAVO-ers was ook gewoon nogal treurig, maarja ik had niet zoveel vrienden. (Dit klinkt net zo triest als het is)

Goed voorbeeeld vond ik bijvoorbeeld dat er op de MAVO folders uitgedeeld werden voor het geweldige vak van magazijnmedewerker. Die mensen namen stuk voor stuk allemaal die folder bloedje serieus. Christus.

Maar goed mijn punt is dat er gewoon een wereld van verschil zit tussen het VMBO en de HAVO/VWO. Natuurlijk zijn er weleens verwaalde personen die de uitzondering op de regel bevestingen. Het lijkt me echter politiek correct doenerij om dit verschil te ontkennen.

Echter, komt er op een gegeven moment wel een punt waarop je hier overheen groeit. (Hoort te groeien) Ik bedoel, stel je ontmoet een nieuw iemand, en je maakt er een praatje mee, dan ga je je toch niet afvragen wat diegene op de middelbare school gedaan heeft? Je merkt vanzelf wel of er met iemand een zinnig gesprek te voeren valt. Zo moeilijk is dat toch niet lijkt mij.
  vrijdag 29 april 2005 @ 10:05:48 #49
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26590427
Het HOEFT geen verschil te maken. Om stof van welk niveau dan ook te begrijpen heb je tijd en inzet/ambitie nodig. Hoeveel tijd en inzet is afhankelijk van intelligentie en algemene interesse in die stof.

De combinatie van die factoren zijn bepalend waar je terechtkomt. (Mogelijke sociale omstandigheden neem ik even niet mee)
Heb je 2 personen die evenveel inzet tonen en tijd besteden aan school per dag, maar ze zitten op verschillende scholen, dan zal er verschil in het intelligentie-niveau zijn.

Maar weet je ALLEEN dat 1 persoon VMBO doet en de ander VWO, dan HOEFT er geen verschil in intelligentie-niveau te zijn. Het kan ook aan een andere factor liggen
  vrijdag 29 april 2005 @ 10:57:55 #50
118798 OneStupidDog
Mr. Hollywood-fan
pi_26591747
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik weet het, ik sta zelf voor de klas. Toch speelt motivatie een belangrijke rol, en wordt te allen tijde rekening gehouden met het feit dat de Cito-toets enkel een momentopname is.
Nou volgens mij speelt motivatie ook geen rol. Bij mij iig niet, want ik heb het VWO met 5 vingers in de neus gehaald, terwijl leraren zich opvraten over het feit dat ik nooit huiswerk maakte (Tweede Fase hè, dan is dat ineens zelfstudie geworden). Mijn zelfdiscipline en motivatie wat betreft studeren is dan ook zeer klein. Toch haal ik nagenoeg alle vakken van mijn universitaire studie ook, door slechts college te volgen en een paar samenvattingen te lezen een dag voor het tentamen. Enige vak wat ik nog niet gehaald heb is statistiek, en dat is duidelijk een vaardigheidsvak en geen leervak. Ik ben ook zeker niet hoogbegaafd, althans ik hoop van niet...
Well isn't that cute... But it's WRONGGGG!!
pi_26592758
Geen idee, boeit mezelf ook weinig.

Ben zelf begonnen op de (jaja) Mavo en zit nu op de uni, als er iemand verstand heeft van opleidingen ben ik het iig wel . Want wat heb ik niet gedaan . Mijn schoolloopbaanperiode is er één waar geen peil op te trekken valt en heb tussendoor ook nog het één en ander gedaan, Middenstandsdiploma gehaald, etc etc. Ach, het houdt je bezig, heb veel verschillende mensen leren kennen, schoolculturen, plaatsen (van A'dam t/m Alkmaar), mavo, mbo, havo, hbo en nu uni meegemaakt. Hehe, het is wat dus .

Ik zou dus niet weten wat het zegt, het enige wat ik weet, is dat mijn interesses nogal breed zijn en ik eigenlijk erg veel dingen interessant vind. Val ergens danig buiten de boot met mijn rariteitenkabinet (ik zie het echter gewoon zo: doen wat goed voelt of stoppen met iets wat niet goed voelt + uitdagingen aangaan = gewoon doen) en eigenlijk pas ik ook overal weer bij. Tja

Of ik later rijk ga worden, zien we dan wel weer, als ik maar gelukkig word/ben, met of zonder hoog diploma. Heb iig veel geleerd, gezien etc en heb ook nog geleefd . En als ik in de collegebanken zit en/of naar mijn boeken(collectie) kijk + ook nog word gebeld door mensen die mij lief zijn + in mijn eigen huisje zit met mijn lieve poes knorrend op haar hangmatje, dan voel ik: 'ja '.
pi_26594527
Ik wil nog wel een puntje ter discussie stellen:

De HAVO is voor gemotiveerde MAVO-ers en luie VWO-ers.. ?

Ik ben het er in principe wel mee eens.. bij ons zag je ook in 4 VWO een hele bups afzakken naar de HAVO omdat ze gewoon te lui waren om ook maar IETS te doen.. gingen ze daar lekker met 3 vingers in hun neus verder relaxxen...(tuurlijk heb je ook LUIE VWO-ers die zo slim zijn dat ze niets hoeven te doen,maar dta waren er niet bijster veel) ...eveneens zag je na de MAVO de meest gemotiveerd people naar 4 HAVO gaan en daar KEIHARD gaan ploeteren voor hun HAVO-diploma...!
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
  vrijdag 29 april 2005 @ 12:43:24 #53
94827 het_ismij
Life is great
pi_26594565
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:42 schreef Neverending het volgende:
Ik wil nog wel een puntje ter discussie stellen:

De HAVO is voor gemotiveerde MAVO-ers en luie VWO-ers.. ?

Ik ben het er in principe wel mee eens.. bij ons zag je ook in 4 VWO een hele bups afzakken naar de HAVO omdat ze gewoon te lui waren om ook maar IETS te doen.. gingen ze daar lekker met 3 vingers in hun neus verder relaxxen...(tuurlijk heb je ook LUIE VWO-ers die zo slim zijn dat ze niets hoeven te doen,maar dta waren er niet bijster veel) ...eveneens zag je na de MAVO de meest gemotiveerd people naar 4 HAVO gaan en daar KEIHARD gaan ploeteren voor hun HAVO-diploma...!
ik denk wel dat dit waar is!!!
*voorbeeld*
Gr33tz
het_ismij
pi_26594858
quote:

-Joop v/d Ende
-Harry Mens
-Hans v. Breukhoven

Tijden veranderen.. .
pi_26594979
Overigens ben ik zelf een mavo/mbo klantje en k heb veel kennissen/vrienden die universiteit doen en ik merk eigenlijk niets van het niveau verschil.. behalve dat zij wat meer (algemene) kennis in huis hebben (is gewoon zo.).
Moet wel zeggen dat mavo/mbo mensen meestal wat minder saai zijn . Stop 30 willekeurige mbo-ers in een kamer en 30 VWO-ers en dan zal het in 9 van de 10 gevallen bij de mbo-ers veel minder saai zijn . (VWO-ers zullen dat misschien weer beschouwen als kinderachtig ofzo...)
  vrijdag 29 april 2005 @ 13:04:31 #56
94827 het_ismij
Life is great
pi_26595134
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:58 schreef Sport_Life het volgende:
Overigens ben ik zelf een mavo/mbo klantje en k heb veel kennissen/vrienden die universiteit doen en ik merk eigenlijk niets van het niveau verschil.. behalve dat zij wat meer (algemene) kennis in huis hebben (is gewoon zo.).
Moet wel zeggen dat mavo/mbo mensen meestal wat minder saai zijn . Stop 30 willekeurige mbo-ers in een kamer en 30 VWO-ers en dan zal het in 9 van de 10 gevallen bij de mbo-ers veel minder saai zijn . (VWO-ers zullen dat misschien weer beschouwen als kinderachtig ofzo...)

heb je cker gelijk in!!
Van alle vwo/hbo/uni klanten die k ken zijn er maar weinig waar ik echt lol mee kan hebben (is ook niet echt mijn slag mensen,..) ook al maakt het kwa niveau niet uit,.. hun gedrag zich toch,.. ja anders,..ingetogen,..
Gr33tz
het_ismij
pi_26595136
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:42 schreef Neverending het volgende:
eveneens zag je na de MAVO de meest gemotiveerd people naar 4 HAVO gaan en daar KEIHARD gaan ploeteren voor hun HAVO-diploma...!
Haha idd , van de 10 klasgenoten die van 2 mavo naar 3 havo gingen zijn er na een jaar al 4 gestrand (paar gingen MBO doen, andere kwamen weer bij mij in de klas ) en degene die het wel haalden waren dan ook super serieus bezig met school en hadden bij ons op de mavo ook de bijnaam "stuudje" . Of ze het uiteindelijk ook gehaald hadden weet ik niet, 1 is er nog blijven zitten geloof ik (vanwege prive omstandigheden.. ) en de rest heb ik niet meer gesproken sinds ik van de middelbare school ben.
pi_26596689
ik kom zelf ook van de mavo en denk idd dat motivatie een hele grote rol speelt. Motivatie gedurende op de mavo had ik gewoonweg niet ik heb het wel in 1x gehaald maar vraag me niet hoe
ik heb absoluut wel respect voor mensen die bijvoorbeeld op de universiteit zitten en zich helemaal uit de naad leren iedere dag. Als ik nu iets moet leren lukt het me al bijna niet, veel te snel afgeleid vind al snel dingen saai etc.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:14:04 #59
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_26596880
Ach, ik heb maar liefst zes hele jaren op de MAVO doorgebracht. Puur omdat ik een kutpuber was die met allerlei andere dingen dan school bezig was. Toen ik van school werd afgetrapt en bijna nergens meer werd aangenomen, ging bij mij het motivatielichtje wel branden. Ik wilde tenslotte Journalistiek gaan studeren.
MAVO met zeven vakken en hele goede score alsnog afgemaakt, doorgegaan naar de HAVO, HBO en ook nog een jaartje Universiteit gedaan.

Bij mij was het vooral een kwestie van puberteit . Die wake up call kwam op tijd, anders zat ik nu waarschijnlijk tegen een kassa aan te kijken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_26598697
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 10:57 schreef OneStupidDog het volgende:

[..]

Nou volgens mij speelt motivatie ook geen rol. Bij mij iig niet, want ik heb het VWO met 5 vingers in de neus gehaald, terwijl leraren zich opvraten over het feit dat ik nooit huiswerk maakte (Tweede Fase hè, dan is dat ineens zelfstudie geworden). Mijn zelfdiscipline en motivatie wat betreft studeren is dan ook zeer klein. Toch haal ik nagenoeg alle vakken van mijn universitaire studie ook, door slechts college te volgen en een paar samenvattingen te lezen een dag voor het tentamen. Enige vak wat ik nog niet gehaald heb is statistiek, en dat is duidelijk een vaardigheidsvak en geen leervak. Ik ben ook zeker niet hoogbegaafd, althans ik hoop van niet...
Hey, het wordt alweer zo'n topic waarbij alle genialen der Fok kenbaar worden gemaakt
pi_26598909
quote:

Wat vinden jullie?
Intelligentie is 1 ding, je moet er ook wat mee willen. Als je erg snel leert, en je doet er niks mee, ben je in mijn ogen nog een domme lul. Van die mensen die dan zeggen dat ze best " de universiteit hadden kunnen doen". Doe dat dan ook, of hou je stil. Alsof intelligentie alleen zo bijzonder is. Dat je op het VWO meer uren per dag huiswerk maakt is onzin, dat zal niet verschillen met de MAVO. De VWO-klas waar ik in zat was zo gedemotiveerd, dat er meer krant werd gelezen dan huiswerk werd gemaakt. Dat kun je moeilijk vergelijken. Daarbij kende ikzelf mensen op het VWO die nou niet bepaald snugger waren; wat ze leerden, dat kenden ze. En daarbuiten eigenlijk niet zoveel.

Zit zelf in de situatie dat mn vriendengroepje dat ik ken uit mn ouders dorp allemaal MBO of HBO doen, en in Grunn zitten dan natuurlijk de studerende vrienden. En ik merk het verschil wel wat; andere gespreksonderwerpen enzo. Maar een beetje afwisseling is dan ook wel weer leuk.
pi_26598938
Och, het verschil tussen een HBO'er en een academicus is doorgaans best te merken, om over MBO'ers maar niet te spreken. Start een discussie over politiek of geschiedenis en ze staren je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. Veel HBO'ers lezen amper heb ik het idee, dat ook nog eens.

Ik prefereer doorgaans toch mensen die qua conversatie wat verder komen dan de nieuwste ringtone of die ene goeie shoarmatent op de hoek.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  vrijdag 29 april 2005 @ 16:07:41 #63
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_26599885
quote:

Mwah, ik denk dat dit niet de regel is maar uitzondering. Mensen leren nu eenmaal niet allemaal even snel. Ik had het VWO nooit aangekunt. Tuurlijk zijn er ook luiwammessen. Maar in grote lijnen zal je opleiding wel wat over je intelligentie zeggen, maar niet zo veel dat je er op blind kunt varen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 29 april 2005 @ 16:17:18 #64
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_26600197
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 15:32 schreef nozem het volgende:
Och, het verschil tussen een HBO'er en een academicus is doorgaans best te merken, om over MBO'ers maar niet te spreken.
Ik denk dat MBO'ers veel dichter bij HBO'ers zitten dan academici, tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring. MAVO-MBO-HBO kon ik halen met doorwerken en redelijk wat vrije tijd,nu op de uni met ik toch wel stevig aanpoten.
quote:
Start een discussie over politiek of geschiedenis en ze staren je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. Veel HBO'ers lezen amper heb ik het idee, dat ook nog eens.
Dit weet ik nog zo net niet, dat heeft meer te maken met hoe ruim het blikveld van betreffende persoon is. Je hebt ook academici met oogkleppen. Qua diepgang heb je wel een punt, maar ook daarin heb je weer academici die weer de andere kant in doorslaan en compleet geen praktisch inzicht hebben.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_26601525
quote:
ik weet zeker dat veel MAVO'ers veel hoger zouden kunnen doen, als ze meer motivatie hebben, ik ken echt niemand van de mavo die huiswerk maakt thuis, terwijl het voor VWO geen uitzondering is dat ze er uren per dag achter zitten (believe me, I know..)

Wat vinden jullie?
wat een onzin dat mavo'ers geen motivatie zouden hebben en nooit huiswerk zouden maken. dan ken jij toch de verkeerde mavo'ers. in mijn tijd was het toch heel anders... flink gemotiveerd en veel huiswerk maken
pi_26601530
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan nog. Een HBO-er of een WO-er verdient echt niet per definitie meer dan een MBO-er hoor. De meeste ondernemingen worden door MBO-ers gestart bijvoorbeeld...
En elke onderneming is succesvol? Doe niet zo dom zeg. Ja, als je een onderneming start heb je (kleine) kans om een zeer groot kapitaal te vergaren. Met de banen die je als HBOer of WOer kunt krijgen ben je haast verzekerd van een bovengemiddeld inkomen.
pi_26602013
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 17:05 schreef Hanneke1983 het volgende:

[..]

wat een onzin dat mavo'ers geen motivatie zouden hebben en nooit huiswerk zouden maken. dan ken jij toch de verkeerde mavo'ers. in mijn tijd was het toch heel anders... flink gemotiveerd en veel huiswerk maken
Denk eerder dat jij dan een uitzondering bent.. Zeker 90% van mijn mavo-klas voerde geen fuck uit. De andere 10% deed wel wat en waren niet tevreden met een 7.
pi_26604088
quote:
terwijl het voor VWO geen uitzondering is dat ze er uren per dag achter zitten (believe me, I know..)
Spreek voor jezelf
dat jij elke dag uren zit te blokken om je huiswerk af te krijgen, wil niet zeggen dat ik dat ook doe. EN dat terwijl ik op het gymnasium zit.
4
pi_26604335
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 18:43 schreef Brunette het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf
dat jij elke dag uren zit te blokken om je huiswerk af te krijgen, wil niet zeggen dat ik dat ook doe. EN dat terwijl ik op het gymnasium zit.
Ja, je bent geniaal.

Wat een dom topic weer. Echt Fok!, waar de "geniale breinen van Fok!" wel even zullen vertellen dat zij de slimste zijn, geen gesprek op niveau kunnen hebben met een lager opgeleide, en dat niet iedereen hun "niveau" kan halen.
pi_26604855
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 17:25 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Denk eerder dat jij dan een uitzondering bent.. Zeker 90% van mijn mavo-klas voerde geen fuck uit. De andere 10% deed wel wat en waren niet tevreden met een 7.
on-zin

elke klas is anders, en elk mens ook
  vrijdag 29 april 2005 @ 19:33:31 #71
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26605282
Ik ga mijn eigen bericht niet helemaal herhalen, maar welk niveau opleiding iemand doet heeft niet uitsluitend met intelligentie te maken... Voor het uitgebreidere verhaal lees je mijn vorige post maar
pi_26607258
Alle mensen die geen VWO->Universiteit doen zijn low-lifes...

*er kwam vervolgens een angry mob achter frizzel aan*

grapje !
"The best way into a girl's bed is through her parents. Have sex with them, and you're in."
pi_26607673
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:58 schreef frizzel het volgende:
Alle mensen die geen VWO->Universiteit doen zijn low-lifes...

*er kwam vervolgens een angry mob achter frizzel aan*

grapje !
Humor leren ze je niet op de universiteit
pi_26609922
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:41 schreef CasB het volgende:
Tja het boeit me ook niet zo. Alleen heb je op de VWO wel van die kansloze nerds zitten die gewoon niks boeiends weten te vertellen enzo.
Lekker onnozele opmerking, op het VMBO heb je ook figuren die alleen over sigaretten, zuipen en scooters kunnen zaniken .
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:24:06 #75
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26610184
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 15:32 schreef nozem het volgende:
Och, het verschil tussen een HBO'er en een academicus is doorgaans best te merken, om over MBO'ers maar niet te spreken. Start een discussie over politiek of geschiedenis en ze staren je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. Veel HBO'ers lezen amper heb ik het idee, dat ook nog eens.

Ik prefereer doorgaans toch mensen die qua conversatie wat verder komen dan de nieuwste ringtone of die ene goeie shoarmatent op de hoek.
Nou, je hebt een punt, alleen denk ik dat het in z'n algemeenheid niet klopt. Ik denk dat zowel academici als HBO'ers meestal redelijk op gelijk niveau kunnen discussieren. Weliswaar met een iets andere inslag (wetenschappelijk vs. praktisch). Echter, jij hebt het nu over relatief slimme personen met een tamelijk lage algemene ontwikkeling. En binnen de groep "slimmere mensen" vind je die personen nu net op het HBO omdat je er daar nog enigszins mee wegkomt. In tegenstelling tot de universiteit.
Vampire Romance O+
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:33:47 #76
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26610351
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 23:24 schreef MouseOver het volgende:

Nou, je hebt een punt, alleen denk ik dat het in z'n algemeenheid niet klopt. Ik denk dat zowel academici als HBO'ers meestal redelijk op gelijk niveau kunnen discussieren. Weliswaar met een iets andere inslag (wetenschappelijk vs. praktisch).
Nee, die inslag is het niet alleen. Ook ik vind dat er verschillen in algemene ontwikkeling tussen academici en HBO'ers bestaan. Ik heb toch het idee dat de interesses van academici gemiddeld gezien verder gaan dan die van HBO'ers. Dat is niet alleen de opleiding, maar ook het type mens en de opvoeding. Academici komen veelal toch uit gezinnen met hoog opgeleide ouders, terwijl dat bij HBÓ'ers gemiddeld (met de nadruk op gemiddeld, anders komt er straks natuurlijk weer iemand melden dat dit bij hem anders is) gezien iets lager is. Aangezien het verschil maakt of de NRC of de Telegraaf op tafel ligt en of de boekenkast gevuld is met kasteelromannetjes of geschiedenisboeken en literatuur komt dit naar voren in de ontwikkeling van de kinderen.

Maar goed, dit zal wel weer afgeschoten worden, want om de één of andere reden mag je dit niet zeggen en springen bepaalde mensen dan op de kast.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_26610406
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 18:43 schreef Brunette het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf
je komt nu anders behoorlijk dom over...elke gymnasiast weet dat het not done is om over je opleiding op te scheppen, of hoeveel tijd je daaraan besteed. Of voel je jezelf beter?

kun je liever naar havo gaan, daar zitten alle wannabees
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:45:09 #78
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26610626
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 23:33 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Nee, die inslag is het niet alleen. Ook ik vind dat er verschillen in algemene ontwikkeling tussen academici en HBO'ers bestaan. Ik heb toch het idee dat de interesses van academici gemiddeld gezien verder gaan dan die van HBO'ers. Dat is niet alleen de opleiding, maar ook het type mens en de opvoeding. Academici komen veelal toch uit gezinnen met hoog opgeleide ouders, terwijl dat bij HBÓ'ers gemiddeld (met de nadruk op gemiddeld, anders komt er straks natuurlijk weer iemand melden dat dit bij hem anders is) gezien iets lager is. Aangezien het verschil maakt of de NRC of de Telegraaf op tafel ligt en of de boekenkast gevuld is met kasteelromannetjes of geschiedenisboeken en literatuur komt dit naar voren in de ontwikkeling van de kinderen.

Maar goed, dit zal wel weer afgeschoten worden, want om de één of andere reden mag je dit niet zeggen en springen bepaalde mensen dan op de kast.
Je quote m'n tweede helft niet. Die is tamelijk essentieel
Vampire Romance O+
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:48:51 #79
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_26610710
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:33 schreef woutabest het volgende:

[..]

HAVO is tof
Havo zuigt
feest
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:50:42 #80
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26610760
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 23:45 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je quote m'n tweede helft niet. Die is tamelijk essentieel
OK, dat is waar, is inderdaad vrij essentiëel en dat is ook het grote verschil tussen universiteit en HBO. Wat dat betreft staat het HBO denk ik dichter bij het MBO dan bij de universiteit.
  zaterdag 30 april 2005 @ 00:04:35 #81
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26611084
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

OK, dat is waar, is inderdaad vrij essentiëel en dat is ook het grote verschil tussen universiteit en HBO. Wat dat betreft staat het HBO denk ik dichter bij het MBO dan bij de universiteit.
Ik weet het niet, ik vind het lastig om te plaatsen. Je kunt naar mijn mening wel stellen dat HBO'ers intelligenter dan gemiddeld zijn. Wat betreft ontiwkkeling is het lastig. We verschillen eigenlijk nog van mening over waar de grens ligt, nietwaar? Jij stelt dat die tussen HBO en universiteit ligt. Ik denk dat die ergens midden op het HBO ligt (de HBO populatie dus in tweeen gehakt). De reden dat ik dat denk is dat er op het HBO ook mensen zitten die veel lezen, nadenken over de wereld om hun heen en kritisch tegen situaties aankijken.

Ik ben het wel met je eens dat er op het HBO zeker genoeg mensen met een uitgesproken MBO mentaliteit zitten. Voor een deel lijkt me dat trouwens ook te verklaren door de gemiddeld jongere leeftijd.
Vampire Romance O+
  zaterdag 30 april 2005 @ 00:09:55 #82
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26611232
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 00:04 schreef MouseOver het volgende:

De reden dat ik dat denk is dat er op het HBO ook mensen zitten die veel lezen, nadenken over de wereld om hun heen en kritisch tegen situaties aankijken.
Natuurlijk heb je die, dat ontken ik ook helemaal niet. Net zoals je op de universiteit (en dan met name technische universiteiten) mensen hebt die dat niet doen. Maar gemiddeld gezien ligt het niveau van academici op dat gebied hoger dan dat van HBO'ers.
  zaterdag 30 april 2005 @ 00:14:07 #83
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26611330
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 00:09 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je die, dat ontken ik ook helemaal niet. Net zoals je op de universiteit (en dan met name technische universiteiten) mensen hebt die dat niet doen. Maar gemiddeld gezien ligt het niveau van academici op dat gebied hoger dan dat van HBO'ers.
Het zou niet goed zijn als dat niet zo was

Maar volgens mij zei je net toch een tikje zwartwitter. Anyway, volgens mij denken we er wel ongeveer hetzelfde over.
Vampire Romance O+
pi_26611753
ik vind dat een opleiding niet zo veel zegt, niet het niveau in iedergeval

Als je 12 bent en op de basisschool het advies: VMBO krijgt, dan kom je automatisch daarna op MBO, en is het best moeilijk om uiteindelijk op bijv. HBO te komen.

En dat omdat je op je 12e niet je best deed, en later wel.
Ik bedoel, Hoe je het op de basisschool doet dat bepaalt je "start", en als kind van 12 denk je nog niet erover na wat de gevolgen zijn als je niet je best doet voor school.
En had je achteraf gezien ook wel op HAVO kunnen beginnen.
sorry voor al m'n typfouten
pi_26612166
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 03:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Uhm...zo maar een gok: misschien zijn er meer MBO-ers dan HBO-ers/WO-ers en worden er daardoor meer ondernemeningen gestart door MBO-ers???

En over het algemeen is het ook zo, hoe hoger de opleiding, hoe hoger het salaris...dat is niet meer dan logisch (tuurlijk zijn er uitzonderingen)
pi_26614074
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 00:31 schreef surferr het volgende:
ik vind dat een opleiding niet zo veel zegt, niet het niveau in iedergeval

Als je 12 bent en op de basisschool het advies: VMBO krijgt, dan kom je automatisch daarna op MBO, en is het best moeilijk om uiteindelijk op bijv. HBO te komen.

En dat omdat je op je 12e niet je best deed, en later wel.
Ik bedoel, Hoe je het op de basisschool doet dat bepaalt je "start", en als kind van 12 denk je nog niet erover na wat de gevolgen zijn als je niet je best doet voor school.
En had je achteraf gezien ook wel op HAVO kunnen beginnen.
Het spijt me wel, maar ik vind jouw post totale onzin. Op de basisschool wordt vooral door de indruk die de leerkracht van je heeft bepaald naar wat voor school je gaat. (Al lijkt de huidige tendens te zijn dat iedereen zich blindstaart op de CITO toets.) Dan kun je nog zo je best doen, als het er niet uitkomt ga je niet naar een andere school. Bovendien doet de factor 'je best doen' op de basisschool volgens mij totaal nog niet terzake. Je klooit allemaal maar wat aan.
  zaterdag 30 april 2005 @ 10:37:39 #87
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26614944
-edit-

je kunt het bij nader inzien op 2 manieren lezen
Vampire Romance O+
pi_26616336
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 00:52 schreef ByondXpectation het volgende:

[..]

Uhm...zo maar een gok: misschien zijn er meer MBO-ers dan HBO-ers/WO-ers en worden er daardoor meer ondernemeningen gestart door MBO-ers???

En over het algemeen is het ook zo, hoe hoger de opleiding, hoe hoger het salaris...dat is niet meer dan logisch (tuurlijk zijn er uitzonderingen)
lol ondernemingen die gestart worden door MBOers, ja iemand heeft een cursus schoonmaken gehad en gaat voor zichzelf werken . als je dat een onderneming noemt.
Het zelfde geld voor bouw ect. Die bedrijven kunnen wel succesvol worden... niet vaak.
CEO's van Unileven/Shell/Philips/Pathe Ga maar door 0% MBO:)
"The best way into a girl's bed is through her parents. Have sex with them, and you're in."
pi_26616848
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 23:35 schreef BennieK het volgende:

[..]

je komt nu anders behoorlijk dom over...elke gymnasiast weet dat het not done is om over je opleiding op te scheppen, of hoeveel tijd je daaraan besteed. Of voel je jezelf beter?

kun je liever naar havo gaan, daar zitten alle wannabees
Nee maar ik wil gewoon de gedachte dat iedere vwo'er elke dag uren met zijn huiswerk bezig is uit de wereld helpen. Want dat is helemaal niet zo , geloof me..... echt niet. En je hoeft er hélémaal geen geniale brein voor te hebben. Je moet gewoon kunnen uitmaken welk soort huiswerk en welke opdrachten van belang zijn en niet zo maar alles gaan maken wat de leraar/lerares opgeeft. En dat bespaart je echt tijd

En ik wil hélémaal niet opscheppen over mijn opleiding , alleen ik vind het gewoon niet terecht dat mensen denken dat vwo'ers alléén maar tussen de boeken zitten ,saai zijn , geen sociallife hebben enz. Net zoals zij zulke vooroordelen hebben over vmbo'ers
4
pi_26616897
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 18:55 schreef dawg het volgende:

[..]

Ja, je bent geniaal.

Wat een dom topic weer. Echt Fok!, waar de "geniale breinen van Fok!" wel even zullen vertellen dat zij de slimste zijn, geen gesprek op niveau kunnen hebben met een lager opgeleide, en dat niet iedereen hun "niveau" kan halen.
@ Dawg: Lees mijn reactie boven
4
  zaterdag 30 april 2005 @ 12:34:14 #91
108312 stijgende_ster
Yeah Kællingebyvej!!!!
pi_26616927
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 02:41 schreef MaartenGrendel het volgende:

Lijstje: Daryll Ann - Weeps, Daryll Ann - Happy Traum, Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures, The Fratellis - Costello Music, Moss - The Long Way Back, Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob, Bette Serveert - Bare Stripped Naked
  zaterdag 30 april 2005 @ 12:52:04 #92
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_26617247
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 00:04 schreef MouseOver het volgende:
Ik weet het niet, ik vind het lastig om te plaatsen. Je kunt naar mijn mening wel stellen dat HBO'ers intelligenter dan gemiddeld zijn. Wat betreft ontiwkkeling is het lastig. We verschillen eigenlijk nog van mening over waar de grens ligt, nietwaar? Jij stelt dat die tussen HBO en universiteit ligt. Ik denk dat die ergens midden op het HBO ligt (de HBO populatie dus in tweeen gehakt). De reden dat ik dat denk is dat er op het HBO ook mensen zitten die veel lezen, nadenken over de wereld om hun heen en kritisch tegen situaties aankijken.

Ik ben het wel met je eens dat er op het HBO zeker genoeg mensen met een uitgesproken MBO mentaliteit zitten. Voor een deel lijkt me dat trouwens ook te verklaren door de gemiddeld jongere leeftijd.
Zoals ik al eerder aangaf (en ik ben echt geen snelle leerder, ik heb altijd echt moeten werken voor mijn punten) is het HBO inmijn ogen qua opleiding nauwelijks zwaarder als het MBO, dus hoef je in principe dus niet veel intelligenter te zijn om het aan te kunnen.

MBO mentaliteit vind ik een beetje ongelukkig gekozen; ik neem aan dat je mensen bedoeld die er vooral zitten omdat ze het moeten, en eigelijk niet zo'n zin in leren hebben. Die ben ik tot nu toe nog op elk "niveau" tegen gekomen, maar ze verdwijnen eerder van een opleiding op een hoger niveau. Ze zijn niet meer verplicht te leren, of ze doen een stapje terug. In dat opzicht zul je die mensen meer tegen komen bij een lagere opleiding omdat ze daar nog moeten blijven.

Je hebt dus snelle en langzame leerders, maar als je wilt leren kun je hoe dan ook een heel eind komen. Ik denk dat het al dan niet willen leren (of hun best willen doen om iets te bereiken) mij veel meer zegt over een persoon dan zijn/haar opleidingsniveau.
pi_26617493
Wat ik vooraf aan een proefwerk doe, is gewoon de stof proberen te begrijpen en dus niet alles uit mijn kop te knallen. Dat bespaart je echt tijd en het is ook veel effectiever.
Je moet proberen verbanden te leggen en gewoon logisch kijken hoe bepaalde dingen bijv. veroorzaakt worden en wat het gevolg daarvan is. Als je het zo bekijkt, hoeft ''leren'' helemaal niet zo'n hel te zijn zoals sommigen ons willen laten geloven
4
  zaterdag 30 april 2005 @ 13:19:30 #94
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_26617752
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 13:05 schreef Brunette het volgende:

...Als je het zo bekijkt, hoeft ''leren'' helemaal niet zo'n hel te zijn zoals sommigen ons willen laten geloven
Ligt wel een beetje aan het onderwerp hé. Woordjes leren voor Frans was voor mij een ramp, en daarmee kon je niet veel anders dan die rijtjes uit je kop (proberen) te leren.

Maar verder, als je iets leert wat je leuk vind is het soweiso niet zo ramzalig .
  zaterdag 30 april 2005 @ 13:26:39 #95
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26617864
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 12:52 schreef Frezer het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder aangaf (en ik ben echt geen snelle leerder, ik heb altijd echt moeten werken voor mijn punten) is het HBO inmijn ogen qua opleiding nauwelijks zwaarder als het MBO, dus hoef je in principe dus niet veel intelligenter te zijn om het aan te kunnen.

MBO mentaliteit vind ik een beetje ongelukkig gekozen; ik neem aan dat je mensen bedoeld die er vooral zitten omdat ze het moeten, en eigelijk niet zo'n zin in leren hebben. Die ben ik tot nu toe nog op elk "niveau" tegen gekomen, maar ze verdwijnen eerder van een opleiding op een hoger niveau. Ze zijn niet meer verplicht te leren, of ze doen een stapje terug. In dat opzicht zul je die mensen meer tegen komen bij een lagere opleiding omdat ze daar nog moeten blijven.

Je hebt dus snelle en langzame leerders, maar als je wilt leren kun je hoe dan ook een heel eind komen. Ik denk dat het al dan niet willen leren (of hun best willen doen om iets te bereiken) mij veel meer zegt over een persoon dan zijn/haar opleidingsniveau.
Nee, dat bedoelde ik niet. Het ligt natuurlijk wat gevoelig dus val niet teveel over hoe ik het nu ga formuleren.

Over het algemeen zijn MBO'ers minder kritisch. Ze denken van wel, maar dat is soms schijn. Ik heb de indruk dat ze vaak kritisch zijn om het kritisch zijn. Dat betekent dus dat ze vaak voor de hand liggende kritiekpunten tot speerpunten bombarderen en niet verder kijken dan dat. Oppervlakkige scheldpartijen over de euro zijn daar een goed voorbeeld van.

Daarnaast hebben ze vaak minder interesse voor theoretische zaken. NRC werd een stukje terug als voorbeeld daarvan aangehaald. En omdat ze die missen mist soms een stukje "verlichting": het zien van verbanden die je alleen kunt zien door het hebben van achtergrondkennis.

En een combinatie van die 2 noemde ik een MBO mentaliteit. Niet direct negatief want er zijn ook positieve punten die ik hier niet belichtte. Maar wel anders en karakteriserend.

HBO is misschien idd niet zwaarder dan MBO en dat komt juist omdat het "moeilijker" is. Er wordt meer inzicht vereist dan op het MBO. En daarom kun je naar mijn mening stellen dat HBOers intelligenter zijn. En ik denk zelfs gemiddeld genomen bijna even intelligent als universiteitsstudenten. Wel zullen de piek-iq's die je op een universiteit tegenkomt hoger zijn dan de piekende HBOers.

Maar op een universiteit worden bepaalde eisen aan je gesteld mbt nuance en algemene ontwikkeling waar je met die genoemde MBO instelling nauwelijks aan kunt voldoen, terwijl je er op het HBO wel mee wegkomt. En op dat verschil doelde ik.

edit; overigens zeg ik niet dat iedere mbo-ers een dergelijke mentaliteit heeft. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Vampire Romance O+
pi_26618755
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 08:50 schreef smvs het volgende:

[..]

Het spijt me wel, maar ik vind jouw post totale onzin. Op de basisschool wordt vooral door de indruk die de leerkracht van je heeft bepaald naar wat voor school je gaat. (Al lijkt de huidige tendens te zijn dat iedereen zich blindstaart op de CITO toets.) Dan kun je nog zo je best doen, als het er niet uitkomt ga je niet naar een andere school. Bovendien doet de factor 'je best doen' op de basisschool volgens mij totaal nog niet terzake. Je klooit allemaal maar wat aan.
ja dat bedoel ik ook, wat jij zegt. Ik bedoel dus, dat je die kinderen op die leeftijd nog niet echt op "niveau"kunt inschatten, en dat gebeurt wel. Dus als je dan een start krijgt op het VMBO of HAVO dan maakt dat zeker wel uit.
En had achteraf diegene die op VMBO moest starten ook wel HAVO kunnen halen
pi_26619112
Nou, ik moet toegeven, die CITOtoets had het wel behoorlijk goed bij mij.

Ik had redelijk laag, en kreeg een VMBO advies. Ben ik in de tweede klas doorgestroomd naar HAVO, ging hartstikke goed maar ik deed niets dat op schoolwerk leek. In de tweede fase moet ik dus wel iets doen, wat dus niet goed gaat bij mij. Volgend jaar ga ik dus naar MBO.

die CITO had het dus wél goed ingeschat bij mij, hoewel ik even dacht van niet.
pi_26619751
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 14:27 schreef surferr het volgende:

[..]

ja dat bedoel ik ook, wat jij zegt. Ik bedoel dus, dat je die kinderen op die leeftijd nog niet echt op "niveau"kunt inschatten, en dat gebeurt wel. Dus als je dan een start krijgt op het VMBO of HAVO dan maakt dat zeker wel uit.
En had achteraf diegene die op VMBO moest starten ook wel HAVO kunnen halen
Zoals de post hierboven denk ik eigenlijk ook wel dat je kinderen dan al wel kunt inschatten. Bij ons op de basisschool was er weinig twijfel over mogelijk waar iedereen heen ging, en als ik die mensen nu terugzie vind ik nog steeds niet dat dat verkeerde keuzes waren. Ja, je hebt wel een meisje die niet wilde leren en i.p.v. het VWO naar het VBO is gegaan, maar dat was een bewuste keuze (waarom weet ik ook niet), en één iemand die op de kotter wilde varen (ik kom uit de blubber) die makkelijk het VWO had gekund, maar dat wist diegene ook al toen hij 3 jaar oud was.
pi_26620053
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 12:32 schreef Brunette het volgende:

[..]

@ Dawg: Lees mijn reactie boven
Ja.
Dan nog vind ik dit een dom topic.
Ten eerste kun je niet trots zijn op je mate van intelligentie, want dat krijg je, of niet.Verder vind ik neerkijken (en zeker op basis van opleiding) op mensen getuigen van een bepaalde domheid, niemand is immers beter of slechter. Trouwens ben je sowieso triest als je mensen gaat beoordelen op opleiding, en daar het niveau aan koppelt. Ieder mens is anders, en daar dien je respect voor te hebben. Het is juist typerend dat vaak de zgn. hoogopgeleiden dat niet hebben.

Dus ja, ik vind dit nog steeds een dom topic. En typisch ook, de reacties.
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:05:50 #100
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26620258
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 15:53 schreef dawg het volgende:

Het is juist typerend dat vaak de zgn. hoogopgeleiden dat niet hebben.
Laat me raden: je hebt zelf je opleiding niet afgemaakt en daarom spui je nu maar je frustraties over "zgn. hoogopgeleiden". Pure afgunst dus.
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:07:47 #101
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26620295
quote:

[..]

Ja.
Ten eerste kun je niet trots zijn op je mate van intelligentie, want dat krijg je, of niet.Verder vind ik neerkijken (en zeker op basis van opleiding) op mensen getuigen van een bepaalde domheid, niemand is immers beter of slechter. Trouwens ben je sowieso triest als je mensen gaat beoordelen op opleiding, en daar het niveau aan koppelt. Ieder mens is anders, en daar dien je respect voor te hebben. Het is juist typerend dat vaak de zgn. hoogopgeleiden dat niet hebben.

Het is al eens vaker gezegd, maar de gemiddelde laagopgeleide heeft ook 0.0 respect voor bijvoorbeeld een bankdirecteur.
Vampire Romance O+
pi_26620344
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:05 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Laat me raden: je hebt zelf je opleiding niet afgemaakt en daarom spui je nu maar je frustraties over "zgn. hoogopgeleiden". Pure afgunst dus.
Dat is echt de meest voorspelbare reactie die je kon geven.

En mouseover: logisch toch, what you give is what you get.
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:13:03 #103
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26620367
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:11 schreef dawg het volgende:

Misschien, maar blijkbaar wel waar, want je ontkent het niet.
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:16:08 #104
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26620410
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:11 schreef dawg het volgende:

[..]

En mouseover: logisch toch, what you give is what you get.
Dat is nog maar de vraag eigenlijk. De meeste hoger opgeleiden werken ook in hogere posities.

Omdat lageropgeleiden niet altijd zien wat zo iemand doet wordt dat al snel afgedaan met "sigaren roken"
Vampire Romance O+
pi_26620420
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:13 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Misschien, maar blijkbaar wel waar, want je ontkent het niet.
Ach, mensen met voorbarige conclusies ben ik inmiddels allang aan gewend.
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:17:40 #106
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26620442
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:16 schreef dawg het volgende:

[..]

Ach, mensen met voorbarige conclusies ben ik inmiddels allang aan gewend.
Over voorbarige conclusies en vooroordelen gesproken...
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:18:23 #107
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_26620458
Ik vind ook dat opleiding weinig zegt. Leuk dat je kritisch naar de wereld kijken ik kijk er met een roze bril naar. Maak er gewoon een leuke tijd van, want zo lang heb je niet. Verder heb ik relaties gehad met meisjes van MBO tot Uni en ik kan naar eerlijkheid zeggen dat het absoluut geen invloed heeft gehad.

Ik studeer zelf ook trws...
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
pi_26620595
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:17 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Over voorbarige conclusies en vooroordelen gesproken...
pi_26621655
quote:

[..]

Ja.

Je mag toch best een beetje trots zijn op wat voor opleiding je doet? Ik heb dat wel, iig. Trouwens, dat vaak de "zgn hoogopgeleiden geen respect zouden hebben voor andere mensen" vind ik een erg rare uitspraak. Maar dat zal wel wat afgunst zijn ofzo.
  zaterdag 30 april 2005 @ 17:21:50 #110
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_26622165
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 13:26 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nee, dat bedoelde ik niet. Het ligt natuurlijk wat gevoelig dus val niet teveel over hoe ik het nu ga formuleren.

Over het algemeen zijn MBO'ers minder kritisch. Ze denken van wel, maar dat is soms schijn. Ik heb de indruk dat ze vaak kritisch zijn om het kritisch zijn. Dat betekent dus dat ze vaak voor de hand liggende kritiekpunten tot speerpunten bombarderen en niet verder kijken dan dat. Oppervlakkige scheldpartijen over de euro zijn daar een goed voorbeeld van.

Daarnaast hebben ze vaak minder interesse voor theoretische zaken. NRC werd een stukje terug als voorbeeld daarvan aangehaald. En omdat ze die missen mist soms een stukje "verlichting": het zien van verbanden die je alleen kunt zien door het hebben van achtergrondkennis.

En een combinatie van die 2 noemde ik een MBO mentaliteit. Niet direct negatief want er zijn ook positieve punten die ik hier niet belichtte. Maar wel anders en karakteriserend.
Ik snap wat je bedoelt ja . Met als kanttekening dat er een soortgelijk verschijnsel bestaat wat ik dan bij deze de academici mentaliteit doop, waarvoor je jou uitleg kunt omdraaien. Geen voeling meer met de praktijk, en niet meer kunnen communiceren met lager opgeleiden.

Vooral dat laatste is iets wat elke hoger opgeleide wel zou moeten kunnen (binnen een relatie misschien een ander verhaal, maar professioneel zeer belangrijk). Je kunt van laag opgeleiden niet verwachten dat ze jou theoretische "taal" begrijpen, jij zult die problemen dus ook praktisch moeten kunnen vertalen. Dat is iets waar hoger opgeleiden vaak geen kaas van hebben gegeten, en daar loopt dus ook heel veel mee mis in het bedrijfsleven.
quote:
HBO is misschien idd niet zwaarder dan MBO en dat komt juist omdat het "moeilijker" is. Er wordt meer inzicht vereist dan op het MBO. En daarom kun je naar mijn mening stellen dat HBOers intelligenter zijn. En ik denk zelfs gemiddeld genomen bijna even intelligent als universiteitsstudenten. Wel zullen de piek-iq's die je op een universiteit tegenkomt hoger zijn dan de piekende HBOers.

Maar op een universiteit worden bepaalde eisen aan je gesteld mbt nuance en algemene ontwikkeling waar je met die genoemde MBO instelling nauwelijks aan kunt voldoen, terwijl je er op het HBO wel mee wegkomt. En op dat verschil doelde ik.
Ik denk nog steeds dat je het niveau van het HBO nog steeds wat te hoog inschat (de personen die er op zitten even buiten beschouwing gelaten) Het HBO is heel erg toepassingsgericht, net als het MBO. Welliswaar meer gericht op het toepassen van theorie, maar je gaat niet het waarom van die theorie bedenken. Een gemiddeld presterende MBO student kan zonder problemen een gemiddeld presterende HBO student worden. De stap HBO -> uni is echt een stuk groter en wordt ook (tenminste in mijn omgeving) veel minder gedaan dan MBO ->HBO.
quote:
edit; overigens zeg ik niet dat iedere mbo-ers een dergelijke mentaliteit heeft. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Tuurlijk, en de een zal het sterker hebben dan de ander.
pi_26631774
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 19:16 schreef Hanneke1983 het volgende:

[..]

on-zin

elke klas is anders, en elk mens ook
elke klas is anders ja en er zijn vast ook wel rustige klassen op het mbo, vandaar ook 90% van de gevallen
pi_26633754
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 15:33 schreef smvs het volgende:

[..]

Zoals de post hierboven denk ik eigenlijk ook wel dat je kinderen dan al wel kunt inschatten. Bij ons op de basisschool was er weinig twijfel over mogelijk waar iedereen heen ging, en als ik die mensen nu terugzie vind ik nog steeds niet dat dat verkeerde keuzes waren. Ja, je hebt wel een meisje die niet wilde leren en i.p.v. het VWO naar het VBO is gegaan, maar dat was een bewuste keuze (waarom weet ik ook niet), en één iemand die op de kotter wilde varen (ik kom uit de blubber) die makkelijk het VWO had gekund, maar dat wist diegene ook al toen hij 3 jaar oud was.
ja maar in de tijd 12 tot 18 jaar verander je enorm, Ik bedoel als je nou 18 ben, en eenmaal op het MBO zit, dat betekent niet echt dat je niet hoger kan op dat moment, het zou best kunnen dan je dan wel de "gaven"hebt om HBO te volgen, alleen theoretisch gezien mag je dat dan niet, omdat je ooit laag begonnen ben en geen enorme sprongen kan maken (van VMBO naar HBO ofzo).

ik bedoel je kan enorm veranderen in die tijd, maar ookal ben je nog zo slim je wordt vanaf MBO-niv2 nog steeds niet toegelaten op het HBO, enkel omdat je die papieren niet hebt.'

En daarom antwoord ik op de vraag: "wat zegt de opleiding? "
Niet veel, tenminste het geeft niet altijd aan op welk "niveau"je nou werkenlijk denkt,presteert.
"het geeft alleen theoretische prestaties neer, geen dingen in de praktijk"

beter kan ik niet uitleggen, sorry (ik ben een mbo-er hé )
  zondag 1 mei 2005 @ 02:46:31 #113
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26634332
quote:
Op zondag 1 mei 2005 01:26 schreef surferr het volgende:
ik bedoel je kan enorm veranderen in die tijd, maar ookal ben je nog zo slim je wordt vanaf MBO-niv2 nog steeds niet toegelaten op het HBO, enkel omdat je die papieren niet hebt.'
Vanaf 21 kun je een toelatingsexamen doen. Dat is ongeveer op hetzelfde moment dat je die mbo afgerond hebt.
Vampire Romance O+
  zondag 1 mei 2005 @ 02:53:46 #114
119905 Teringjakkie
Hiepelaktief!
pi_26634380
Ik heb mavo gedaan en examen gehaald zonder een uur te leren alle jaren.
Ik haat gewoon leren, ik ben slim genoeg maar ik haat gewoon leren.
Ik lees wel boeken en ik ben erg creatief e.d. ... maar iets met macht mijn hoofd binnendreunen, neen dank u.
Ik ben geen Chinees, ik ben Joods.
  zondag 1 mei 2005 @ 02:55:34 #115
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26634391
quote:
Op zondag 1 mei 2005 02:53 schreef Teringjakkie het volgende:
Ik lees wel boeken en ik ben erg creatief e.d. ... maar iets met macht mijn hoofd binnendreunen, neen dank u.
Dus?
Vampire Romance O+
  zondag 1 mei 2005 @ 10:02:16 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_26635464
pff weer zo'n topic met van die ik-heb-mavo-gedaan-maar-doe-nu-HBO-dus-het-heeft-niets-met-elkaar-te-maken

Het onderwijssysteem is nou eenmaal op grotendeels intelligentie gebaseerd. En iemand waar geen greintje intelligentie in zit zal nooit een hogere studie kunnen afmaken. Je kunt nou eenmaal zeggen dat er gemiddeld genomen op het VWO wat inteligentere mensen zitten dan op het VMBO. UItzonderingen daargetalen. DE VMBO/Mavo klaten die hier een HBO diploma hebben gehaald zijn dus kennelijk toch best slim en zouden dat hoogstwaarschijnlijk ook via de Havo wel hebben kunnen gehaald. Alleen is het zo niet gelopen door de een of de andere reden. En voor wie op het VWO niet veel heeft hoeven doen. Dat betekent niet dat dat van laag nivo is. Er zijn genoeg leerlingen die behoorlijk hard moeten werken om mee te komen. Dat heeft dus ook met intelligentie te maken.

Laat ik het zo stellen dat de mensen op de hogere studies over het algemeen op zijn minst beschikken over een redelijk goede intelligentie. Mischien zijn sommigen op andere vlakken wel waardeloos. Intelligentie zegt namelijk niet alles over de capaciteiten van een persoon inderdaad. Maar op het gebied van leren wel. Ik kan ook wel stellen dat de dommere mensen dan wel op de lage studies zitten. Daar zeg ik niet mee dat alles wat daar zit dom is. Dat hebben doorstromers wel laten zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 01-05-2005 10:33:34 ]
  zondag 1 mei 2005 @ 10:32:57 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_26635825
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:58 schreef Sport_Life het volgende:
Nou ik als HBO' er vind dat toch andersom eigenlijk. De gemiddelde VMBO/MBO' er zal wanneer ik een inhoudelijk gesprek begin mij aankijken met "kende da ete" . En zal zich veel moeilijker kunnen motiveren om verder te kijken dan zijn neus lang is. Bovendien luisteren ze alleen maar top 40 muziek lezen ze nooit boeken of strips en zijn buiten hun studie nooit met iets zelfontplooiends bezig.

Ik zit een beetje in het studentenwereldje en daar is juist het vooroordeel dat MBO' ers saai en suf zijn. Ze gaan immers iedere week uit naar dezelfde boerenzuiptent en doen dara iedere week hetzelfde. Tot ze een vriendin hebben want dan mag dat ineens niet meer en moeten ze de hele avond met dr op de bank zitten. Organisatie en activiteiten rondom hun studie hebben ze nauwelijks. Rondom een Universiteit en ook nog wel het HBO zijn tal van studieverenigingen , studentenverengingen, sportverengingen, activiteitenverenigingen, discussieplatforms, disputen etc. Daardoor is er altijd wat te doen en zijn het aantal borrels en studentenfeestjes met een factor 1000 hoger dan op het MBO. En dat terwijl die MBO'ers dan al lang thuis zitten en naar het weekend verlangen want dan gaan ze hun standaard-avondje uit.

You get my point?

Er is nou eenmaal een groot verschil in de beleving van lol tussen mensen met een hogen of lage intelligentie. Een intelligent persoon heeft over het algemeen veel meer prikkels nodig om zich te amuseren en zal zich tussen mensen met een lagere intelligentie al snel stierlijk vervelen. Een minder intelligent persoon kan echter niet begrijpen wat de lol van een intelligenter persoon is aan zijn activiteiten.

Wat ik in mn eerste 2 alinea's nee heb gezet is heel generaliserend maar het is eigenlijk hetzelfde als jouw post maar dan andersom. Natuurlijk zijn er op het MBO ook interessante mensen en heb je op het HBO en het WO net zulke suffe figuren. Maar ik denk dat je mijn punt een beetje begrijpt.
pi_26636042
quote:
Lol, denk je ik leren zo leuk vind, ik studeer rechten dus ik doe nix anders... ik geef toe soms is het interressant maar vaak is het ook heel saai.
Je moet dr gewoon wat voor over hebben,
  zondag 1 mei 2005 @ 11:23:06 #119
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26636676
quote:
Dat is nu exact het foute beeld dat veel MBO'ers van de universiteit hebben. Een groter misverstand is nauwelijks denkbaar. Natuurlijk moet je zeker in het eerste jaar veel stof van buiten leren, maar als je verder komt in je studie dan wordt het een ander verhaal. Met alleen dingen uit je hoofd leren red je het dan echt niet meer. Bovendien draait het op universiteiten vooral om het zelfstandig leren denken en dat goed dingen van buiten kunnen leren.

Ik denk dan ook dat dit het grootste probleem is: veel mensen die zelf nooit gestudeerd hebben denken dat de academie een soort middelbare school in het quadraat is. Als je daar je topografie uit je hoofd leerde haalde je een 10, maar tentamens op een universiteit zien er doorgaans toch wat anders uit.
pi_26636960
En je moet een scriptie helemaal zelf schrijven, daar kan je dan mooi je creativiteit in uiten =]
pi_26640275
quote:
Op zondag 1 mei 2005 10:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou ik als HBO' er vind dat toch andersom eigenlijk. De gemiddelde VMBO/MBO' er zal wanneer ik een inhoudelijk gesprek begin mij aankijken met "kende da ete" . En zal zich veel moeilijker kunnen motiveren om verder te kijken dan zijn neus lang is. Bovendien luisteren ze alleen maar top 40 muziek lezen ze nooit boeken of strips en zijn buiten hun studie nooit met iets zelfontplooiends bezig.

Ik zit een beetje in het studentenwereldje en daar is juist het vooroordeel dat MBO' ers saai en suf zijn. Ze gaan immers iedere week uit naar dezelfde boerenzuiptent en doen dara iedere week hetzelfde. Tot ze een vriendin hebben want dan mag dat ineens niet meer en moeten ze de hele avond met dr op de bank zitten. Organisatie en activiteiten rondom hun studie hebben ze nauwelijks. Rondom een Universiteit en ook nog wel het HBO zijn tal van studieverenigingen , studentenverengingen, sportverengingen, activiteitenverenigingen, discussieplatforms, disputen etc. Daardoor is er altijd wat te doen en zijn het aantal borrels en studentenfeestjes met een factor 1000 hoger dan op het MBO. En dat terwijl die MBO'ers dan al lang thuis zitten en naar het weekend verlangen want dan gaan ze hun standaard-avondje uit.

You get my point?
Nu vergelijk je eigenlijk meer de thuiswonende studenten met de "echte" studenten die uit huis zijn. Ja die hebben feest na feest etc dat geloof ik graag. Maar van de VWO-ers ken ik niemand die veel door de weekse feestjes heeft zoals uitwonende studenten. Veel vwo-ers zitten ook te wachten tot het weekend wordt en dan pas los gaan. Je moet er ook rekening mee houden dat de MBO-ers als ze beginnen 2 jaar jonger zijn dan WO-ers. (en HBO-ers worden meegelift met de WO-ers in het studentenwereldje).

Overigens pak je een klein deel van de mbo-ers met het vooroordeel van ze alleen top40 muziek luisteren (5% misschien), maar je wil toch niet zeggen dat je die niet op het HBO hebt? Ik ken een paar mensen die WO doen en als je die vraagt van wat voor muziek houden zeggen ze top40 muziek. (met een kop erbij van "wat een stomme vraag, luistert iedereen toch..?"). Nou dan ben je snel uitgepraat.

En dat mbo-ers minder boeken lezen dat kan best kloppen, maar nu vraag ik me af of hbo-ers zoveel boeken lezen. Maar hier heb je wel een punt denk ik. (hoewel er een hoop mbo-ers wel boeken lezen, maar dat zijn dan de wat "saaiere" personen vaak )

En ik begrijp je volkomen . Maar ik vraag me af hoeveel MBO-ers jij goed kent om dit te zeggen. In jou geval is het dus misschien meer vooroordeel dan in mijn geval, ik ken immers een aantal WO-ers/HBO-ers.
pi_26640444
quote:
Op zondag 1 mei 2005 02:46 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Vanaf 21 kun je een toelatingsexamen doen. Dat is ongeveer op hetzelfde moment dat je die mbo afgerond hebt.
dat bewijst dan juist toch weer dat een opleiding niet veel zegt, want als je toegelaten wordt op het HBO na je 21e , dan hadden de opleidingen voor je 21e allemaal niks gezegd.
  zondag 1 mei 2005 @ 14:31:47 #123
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26640523
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:27 schreef surferr het volgende:

[..]

dat bewijst dan juist toch weer dat een opleiding niet veel zegt, want als je toegelaten wordt op het HBO na je 21e , dan hadden de opleidingen voor je 21e allemaal niks gezegd.
Beperkt. Dat geldt trouwens ook voor de universiteit. Dus dat houdt in dat je het volgen van een hogere opleiding niet kunt afschuiven op verkeerde keuzes uit het verleden.
Vampire Romance O+
pi_26640551
quote:
Op zondag 1 mei 2005 10:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

You get my point?

Er is nou eenmaal een groot verschil in de beleving van lol tussen mensen met een hogen of lage intelligentie. Een intelligent persoon heeft over het algemeen veel meer prikkels nodig om zich te amuseren en zal zich tussen mensen met een lagere intelligentie al snel stierlijk vervelen. Een minder intelligent persoon kan echter niet begrijpen wat de lol van een intelligenter persoon is aan zijn activiteiten.

Wat ik in mn eerste 2 alinea's nee heb gezet is heel generaliserend maar het is eigenlijk hetzelfde als jouw post maar dan andersom. Natuurlijk zijn er op het MBO ook interessante mensen en heb je op het HBO en het WO net zulke suffe figuren. Maar ik denk dat je mijn punt een beetje begrijpt.
ik denk dat je prioriteiten rond een MBO-er en HBO-er gewoon anders zijn, en niet zozeer de intelligentie.

Maar als je kijkt naar de lessen en opdrachten op MBO , tja daar wordt geen mens nou echt slimmer van, MBO is ook niet uitdagend. De basischool heeft nog meer variatie
  zondag 1 mei 2005 @ 14:36:11 #125
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26640594
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:33 schreef surferr het volgende:

[..]

ik denk dat je prioriteiten rond een MBO-er en HBO-er gewoon anders zijn, en niet zozeer de intelligentie.

Maar als je kijkt naar de lessen en opdrachten op MBO , tja daar wordt geen mens nou echt slimmer van, MBO is ook niet uitdagend. De basischool heeft nog meer variatie
Terzijde: ik hoor eigenlijk alleen maar negatieve geluiden als MBOers het over hun opleiding hebben. Ligt dat aan mij, kent iemand ook mensen die gewoonweg tevreden over hun opleiding zijn?
Vampire Romance O+
pi_26640629
quote:

[..]

Maar als je kijkt naar de lessen en opdrachten op MBO , tja daar wordt geen mens nou echt slimmer van, MBO is ook niet uitdagend.
Op een aantal vakken na heb je wel gelijk ja . Wiskunde is bij ons nu best lastig met zo'n grafische rekenmachine, de afgeleide bepalen etc.. (en door de uitvallende lessen word alles ingekort). Daar gaan er een hoop stranden bij de toets denk ik:). (bij een andere klas was het gemiddelde een 4 oid ). Dat is het enige vak (module eigenlijk, normaal is Wiskunde wel simpel) waarbij je echt alles moet snappen om het te kunnen ipv klakkeloos de opgave uit je kop leren wetende dat die op de toets hetzelfde is op een aantal cijfers na dan .

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat een hoop vakken waaronder wiskunde dus bij ons een extratje zijn om het mbo diploma wat meer waarde te geven. (vooral handig voor de doorstroming naar het HBO). Andere mbo opleidingen hebben dat niet.
  zondag 1 mei 2005 @ 14:41:48 #127
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26640688
quote:

Indien de prioriteiten anders zijn dan kun je dat weer aan intelligentie koppelen, want een intelligent mens zal eerder beseffen dat een goede opleiding van belang is. Bovendien zou ik tegen al die mensen die zeggen dat de universiteit niet veel voorstelt en ze het makkelijk zouden kunnen willen zeggen: doe het dan! Bewijs dan dat het geen grootspraak is.
pi_26640723
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:36 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Terzijde: ik hoor eigenlijk alleen maar negatieve geluiden als MBOers het over hun opleiding hebben. Ligt dat aan mij, kent iemand ook mensen die gewoonweg tevreden over hun opleiding zijn?
Opleiding zelf is (te) simpel eigenlijk. Maar aan de andere kant hoef ik geen huiswerk te maken en heb ik genoeg vrije tijd om oa te fokken en te sporten etc. ik denk ook dat ik veel tekort kom aan motivatie als ik er veel meer voor moest doen. Dan zou ik wel switchen van opleiding en een leuke gaan doen. (best klote hoor als je op je 15e al MOET kiezen wat je later wilt worden..)
  zondag 1 mei 2005 @ 14:47:43 #129
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_26640773
quote:

Wat vinden jullie?
Ik ben het ook met je eens.

Mijn mening:

Deze maatschappij, eist gewoon van je dat je een hoog diploma moet hebben, wil je serieus genomen worden. Als je geen "diploma" hebt, kun je lullen en denken wat je wilt. (ook al is datgene wat je zegt en denkt waar) Men zal je niet serieus nemen, omdat men denkt dat het gemakkelijke praat is. Juist voor diegene die met een leergierigheids instelling geboren zijn en zelfs de kleinste dingen in hun hoofd weten te stampen (leren), is het gemakkelijke praat. Iedereen is geboren met bepaalde voorrechten, bij de een is dat missschien alleen leren, bij de ander is het tekenen, muziekinstrumenten bespelen etc.etc.
Maar men zal niet zo snel naar je om kijken zodra je niet "hoog" geschoold bent. Het is gewoon zo. Stom, maar het is gewoon zo. Niks aan te doen.
Opleiding zegt iets over motivatie, niet over de specifieke denkwijze van een persoon.
Iemand met een hoge opleiding kan nog zo stom denken. En andersom ook. Men verwacht dan dus ook gewoon dat iemand met een "hoge(re)" opleiding slimmer zal denken. (wat dus relatief gezien moeten worden, dat even terzijde) Gewoon omdat het iemand met een "hogere" opleiding betreft. Maar wat is dan slimmer? 100 formules weten te ontbinden in factoren, binnen 5 seconden??

Het ligt er gewoon aan waar je interesse ligt. En voor bepaalde functie's in het leven vragen ze gewoon hooggeschoolde mensen. Ik vind het hele principe nergens op slaan. Want het zegt niks over je capaciteiten en motivatie die je hebt wat betreft je eventuele toekomstige functie, of de baan die je heel graag wilt.
(helaas voor mij dus, en zal ik nog langer moeten doorleren) Maar het is nou eenmaal zo. Lage opleidingen tellen niet (meer) mee in deze maatschappij. En dan hebben we het tegelijkertijd over een maatschappij die iedereen niet in vakjes moet plaatsen, en iedereen moet nemen zoals die is. Ik zeg hierbij; daar merk ik soms niet veel van! Maar ja, juist de mensen met een hooggeschoolde opleiding zouden toch beter moeten weten, immers zijn worden gezien als de slimmere mensen van deze maatschappij. Nou kennelijk zijn ze ook weer niet ZO slim genoeg om te weten dat respect Punt 1 is van het leven. Want ik bespeur vaak minachting naar "lager" geschoolde mensen toe.

Ik zeg dit niet omdat ik niet hoog ben begonnen met school, ik zal de ladder moeten beklimmen en het scheelt nog een paar jaar. Maar ik zeg dit gewoon omdat het zo is deze tijd. Ik heb mijn doelen en die zal ik halen ook. Hierbij gaat het om motivatie en niet om hoe "slim" je bent. Want wat is slim?
In deze maatschappij is slim; het hebben van minstens een Universiteit Diploma. En de rest... Who cares. Dit is een maatschappij met kleppen op, maar dat vind ik.

Ontopic: het verschil heeft helemaal niet met opleiding te maken. Het gaat erom hoe je geestelijk ervoor staat, en dat zit van binnen, tussen je oren. Dat kun je niet aanleren en er staat ook nergens in boeken hoe je jezelf dat kan aanleren. Dus qua kameraadschap moet het geestelijk klikken, en niet aan de hand van iemands opleiding.

[ Bericht 1% gewijzigd door Super_Six_One op 01-05-2005 15:15:24 ]
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
pi_26642760
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:47 schreef Super_Six_One het volgende:

lang verhaal
dit slaat natuurlijk nergens op, dus alle mensen op het vmbo kunnen allemaal wel vwo maar ze missen alleen motivatie??
naar mijn idee is het zo dat mensen op het vwo sneller dingen snappen en verbanden kunnen leggen dan mensen op bv. het vmbo, dat heeft niets met motivatie te maken.

je zegt dat mensen met een hogere opleiding neerkijken op mensen met een lagere opleiding, dat is ook wel eens het geval ja, maar hoe vaak is het niet andersom??
  zondag 1 mei 2005 @ 16:47:42 #131
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_26643335
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:20 schreef roze-meisje het volgende:

[..]

dit slaat natuurlijk nergens op, dus alle mensen op het vmbo kunnen allemaal wel vwo maar ze missen alleen motivatie??
naar mijn idee is het zo dat mensen op het vwo sneller dingen snappen en verbanden kunnen leggen dan mensen op bv. het vmbo, dat heeft niets met motivatie te maken.

je zegt dat mensen met een hogere opleiding neerkijken op mensen met een lagere opleiding, dat is ook wel eens het geval ja, maar hoe vaak is het niet andersom??
Dit was weer een typisch verwacht antwoord. Ik zeg niet dat alle mensen vwo aankunnen aan de hand van hun motivatie. Dat maak jij hierop uit. Met motivatie kun je een hoop bereiken even dat je het weet he En ik zei ook in mijn post dat de een voorrecht heeft om dingen nou eenmaal beter op te pakken, dan de ander. Veelal bestaat het uit motivatie als je iets wilt bereiken dat wil ik duidelijk maken. Beter lezen.

Ik zeg inderdaad dat sommige mensen met een hogere opleiding neerkijken op mensen met een lagere opleiding. Hoe vaak het andersom is? Dus dat mensen met een lagere opleiding neerzouden kijken op mensen met een hoge opleiding? Ik denk niet dat dat kan, ze hebben toch niet voor niks een lage opleiding? als je lager staat dan iemand, hoe kun je dan op diegene neerkijken die hoger staan dan jezelf? Dat lijkt mij vrij sterk. Leg me dat maar eens uit als je wilt.

Veel mensen met een lage opleiding voelen zich in het nauw gedrukt omdat ze overschaduwd worden door de mensen met een hogere opleiding. Het is vanzelf sprekend dat je op veel gebieden veel makkelijker in het leven van deze tijd staat met een hogere opleiding. En dus ook heel makkelijk om te denken en te laten zien dat je flink boven wat mensen staat.
Wat ik dus in mijn verhaal duidelijk maak, en dus de meeste mensen met een lagere opleiding krijgen gelijk schijt aan die mensen met een "hogere" opleiding. Doordat zij zich onderdrukt voelen door de "hoogeschoolde" mensen, aangezien een gedeelte daarvan zichzelf gewoon sterk boven de laaggeschoolde verheft. Terwijl zij juist beter zouden moeten weten. Dus met die kennis die zij zouden moeten hebben, want immers zij hebben er toch voor geleerd, (dat verwacht je van hun anders hebben ze niet zo een hoge opleiding toch?, de hooggeschoolde dus), is dat zij zeker zouden moeten weten wat respect is. En dat respectvol omgaan is heel makkelijk te onderdrukken als men zich "hoger" voelt dan iemand anders.
(wat ik dus ook al zei in mijn verhaal)

Ikzelf toon respect aan iedereen ongeschoold of geschoold, en ik merk dat hun stemming omslaat als je laat zien dat zij ook gewoon mensen zijn, en dat opleiding er niet aan toe doet. Dat je ze ook laat zien dat je mens kan zijn en bent, zonder dat daarvoor een hoge opleiding nodig is! (Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die blijven mopperen, omdat ze echt van zichzelf weten dat het hun eigen schuld is. Maar die laat ik even voor wat ze zijn dan.)

Roze meisje, misschien snap je de positie niet denk ik, van iemand met geen of een lage opleiding t.o.v. iemand met een hoge opleiding. Het is veel makkelijker om respect te tonen aan mensen als iemand in het bezit is van hoge(re) opleiding, dus naar de laaggeschoolden toe, i.p.v. dat de situatie andersom zou zijn.

Lees mijn verhaal nog een keer door, en je begrijpt wat ik bedoel met een "opleiding hebben"
Ze zeggen: "kennis is macht" Daar zeg ik bij: "Hoe meer macht, des te groter de verantwoordelijkheid is die je moet dragen.", dat zie ik er nou juist niet uit komen, bij die mensen die die macht ook hebben, die zouden juist beter moeten weten!

En ik merk op veel manieren dat er toch veel mensen zijn van jonge leeftijd tot oude leeftijd, die nogal met de neus in de wind lopen, en dat op soms hele botte manieren laten merken. En zij vinden zichzelf nu heel wat... diegene die zo zijn, zijn eigenlijk maar zielig in het leven. Gelukkig maar voor hun dat ze zo een papiertje hebben anders waren ze helemaal niks waard.

[ Bericht 5% gewijzigd door Super_Six_One op 02-05-2005 01:31:51 ]
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
  zondag 1 mei 2005 @ 17:15:52 #132
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26643999
quote:

Wat vinden jullie?
Ha ha, als je dat Plato aan het verstand kan peuteren koop ik op de singles meet 3 biertjes voor je!

Gaap Goals rulezzz!
  zondag 1 mei 2005 @ 17:25:38 #133
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26644209
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:05 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Tsssss, je blijf het maar niet snappen he?

Dawg, jij krijgt ook een biertje!
Gaap Goals rulezzz!
pi_26644282
Dit is gewoon hopeloos. Dit hele topic al is het welles/nietes verhaal aan de gang.
  zondag 1 mei 2005 @ 17:31:32 #135
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26644337
Ja sorry hoor maar ik kan gewoon niet uitstaan dat mensen zo kortzichtig zijn om alles aan 1 fokking papiertje te hangen. Alsof iemand met bla bla bladibla (ik heb ook eigenijk geen zin weer alles uit te leggen)
Gaap Goals rulezzz!
  zondag 1 mei 2005 @ 17:46:20 #136
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26644658
Overigens, ik heb 2 HBO-vrienden en 1 UNI-vriend. Maar met name die UNI-vriend lig ik vaak in de clinche. Hij benadert veel dingen altijd zo ontzettend rationeel, zonder enkel gevoel. Terwijl het bij vrouwen (om maar weer even die overstap te maken) vaak helemaal niet om de harde feiten gaat, maar om het gevoel achter dingen. En dat doet hij dan vaak weer af als niet ter zaken doende.

Wie denk je, gaat meer succes met vrouwen hebben, hij of ik?

Gaap Goals rulezzz!
  zondag 1 mei 2005 @ 17:48:35 #137
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26644702
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:31 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ja sorry hoor maar ik kan gewoon niet uitstaan dat mensen zo kortzichtig zijn om alles aan 1 fokking papiertje te hangen. Alsof iemand met bla bla bladibla (ik heb ook eigenijk geen zin weer alles uit te leggen)
Haal dat papiertje dan als het zo simpel is!
  zondag 1 mei 2005 @ 17:53:04 #138
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26644788
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:48 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Haal dat papiertje dan als het zo simpel is!
Het gaat niet om dat papiertje, ik zeg niet dat een universitaire studie niets voorstelt maar het zegt NIETS over de kwaliteit van een relatie die je met zo iemand kunt hebben. Relaties gaan over gevoel (althans, de goede). Jij zou een hele knappe, leuke, vriendelijke meid waar je misschien een hartstikke leuke relatie mee kan hebben afwijzen PUUR EN ALLEEN op opleidingsniveau. Nou sorry hoor, hoe dom en kortzichtig kun je zijn.

Shit heb ik me toch weer tot uitleg laten verleiden.
Gaap Goals rulezzz!
  zondag 1 mei 2005 @ 17:58:20 #139
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26644894
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:53 schreef M_Schtoppel het volgende:

[..]

Het gaat niet om dat papiertje, ik zeg niet dat een universitaire studie niets voorstelt maar het zegt NIETS over de kwaliteit van een relatie die je met zo iemand kunt hebben. Relaties gaan over gevoel (althans, de goede). Jij zou een hele knappe, leuke, vriendelijke meid waar je misschien een hartstikke leuke relatie mee kan hebben afwijzen PUUR EN ALLEEN op opleidingsniveau. Nou sorry hoor, hoe dom en kortzichtig kun je zijn.

Shit heb ik me toch weer tot uitleg laten verleiden.
Over de kwaliteit van een relatie an sich zegt het niet zo veel, maar toch denk ik dat jij bitter weinig kans maakt bij vrouwen met een universitaire opleiding. Dat kun je onterecht of dom vinden, maar het is wel een feit.

En inderdaad, ik zou geen relatie beginnen met een MBO-meisje. Indien het MBO haar topniveau is dan past ze niet bij me en indien ze beter kan maar dat desondanks niet gedaan heeft dan heeft ze een lakse levensinstelling waar ik niet van gediend ben.
  zondag 1 mei 2005 @ 18:06:25 #140
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26645058
Dat zeg jij dat ik bitter weinig kans maak. Als die vrouwen net zo narrow-minded zijn als jij en mij al niet eens de KANS geven wel ja. Mijn voorkeur gaat trouwens niet uit naar zo'n uni-poes omdat ik niet van al te ambitieuze vrouwen houd. En waarom niet? Omdat die vrouwen vaak (niet altijd uiteraard) hun carriere boven de relatie stellen en dat wil ik niet.

Ik lach me kapot als jij ooit tot over je oren verliefd wordt op een MBO-chickie en het blijkt een hele goede relatie te worden.
Gaap Goals rulezzz!
  zondag 1 mei 2005 @ 18:10:01 #141
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26645126
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:46 schreef M_Schtoppel het volgende:
Wie denk je, gaat meer succes met vrouwen hebben, hij of ik?

Ehm... hij
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_26645148
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ehm... hij
  zondag 1 mei 2005 @ 18:12:28 #143
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26645188
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ehm... hij
Oh, that is really funny doodette! Kom ook naar de meet, kunnen we eindelijk eens stoeien!

Grrrwrrrrauau
Gaap Goals rulezzz!
  zondag 1 mei 2005 @ 18:16:44 #144
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26645276
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:12 schreef M_Schtoppel het volgende:
Kom ook naar de meet, kunnen we eindelijk eens stoeien!

Grrrwrrrrauau
Zit er niet in.
Ik stoei al ruim 3 jaar met de man van mijn leven.
  zondag 1 mei 2005 @ 18:19:54 #145
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_26645340
Oehh, dat was niet het stoeien dat ik in gedachten had, jij stoute meid.

Maar oke, ik snap je, stoei vooral verder met hem, eneuh, laat hem OOK eens winnen.
Gaap Goals rulezzz!
pi_26645354
quote:
Ik ben van mening dat de opleiding meer zegt over de motivatie van een persoon, dan over de intelligentie van dezelfde persoon, ik weet zeker dat veel MAVO'ers veel hoger zouden kunnen doen, als ze meer motivatie hebben
Soms. Maar over het algemeen zitten op het MAVO/VMBO de idioten en de snuggere figuren op het VWO.
pi_26645434
Trouwens een vriend (die toen VWO deed, nu uni) van me nam eens een klasgenoot mee met het klimmen en toen ik uitlegde hoe ze een bepaalde knoop moest leggen die echt super simpel is (8 knoop) kon ze het na 2x voordoen nog niet..

Dan mag je wel super slim zijn, maar als je geen praktisch inzicht hebt, heb je er ook weinig aan! .
  zondag 1 mei 2005 @ 18:30:01 #148
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26645563
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:19 schreef M_Schtoppel het volgende:

Maar oke, ik snap je, stoei vooral verder met hem, eneuh, laat hem OOK eens winnen.
Je schat me verkeerd in. Maar dat geeft niet, dat zal andersom ws ook zo zijn.

Maar laat ik eens OT gaan:
Opleiding hoeft niet alles te zeggen over een persoon. Maar toch, een vergelijkbaar niveau vind ik wel zo prettig.
Zo heb ik eens met een huisschilder gescharreld. Heerlijke vent, lief blablabla, maar het intellect van een... tja, van een schilder.
Dat is dus bij scharrelen gebleven.
  zondag 1 mei 2005 @ 18:38:21 #149
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26645743
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:06 schreef M_Schtoppel het volgende:

Ik lach me kapot als jij ooit tot over je oren verliefd wordt op een MBO-chickie en het blijkt een hele goede relatie te worden.
Dat zal nooit gebeuren kan ik je verzekeren!
  zondag 1 mei 2005 @ 18:40:14 #150
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_26645783
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:58 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Over de kwaliteit van een relatie an sich zegt het niet zo veel, maar toch denk ik dat jij bitter weinig kans maakt bij vrouwen met een universitaire opleiding. Dat kun je onterecht of dom vinden, maar het is wel een feit.
Haha jij bent echt lachwekkend hoor. Ik ben arrogant als ik commentaar heb op het uiterlijk van iemand. Maar jij mag wel een ander beoordelen op intelligentie.

Verder werk ik in het uitgaansleven met genoeg mensen die mbo en hbo doen waar universitair geschoolde vrouwen helemaal mee weglopen. Het gaat echt niet om scholing in het datings gebeuren. Als je lekker genoeg bent dan 'scoor' je ook de hoger opgeleide meisjes. En als je hoog geschoold bent maar lelijk dan kost t je net zoveel moeite als een laaggeschoolde.

Zelf ben je universitair geschoold en maak je blijkbaar bitter weinig kans op die vrouwen, terwijl ik genoeg lager geschoolde jongens ken die die universitaire studentjes helemaal kapot neuken.

Uit eigen ervaring weet ik dat uni gesch meisjes zelfs t makkelijkst neuken met een gozer. Wonen lekker op zichzelf en laten zich helemaal gaan in hun studententijd...
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
  zondag 1 mei 2005 @ 18:58:15 #151
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_26646197
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:58 schreef Plato1980 het volgende:
Gelul. En dat kan ik, in tegenstelling tot jij, uit ervaring zeggen.

Verder vind ik je maar een naar mannetje, waarvan ik wel steeds beter begrijp dat het niet gaat lukken bij de meisjes.

Want wat is intelligentie? Goed kunnen leren? Goed analystisch kunnen denken? Een eigen bedrijf winstgevend kunnen maken? Vrouwen kunnen versieren? Op het juiste moment de juiste grap maken? Iemand iets aan kunnen leren wat hij voorheen nog niet kon? Kortom de definitie die je gebruikt bepaalt de uitkomst.

En opleiding..? Ach met een beetje tijd kan 80% van Nederland elke opleiding aan. (Pareto was dat toch?) Kan een indicatie geven, meer ook eigenlijk niet. Er zijn zat knurften met een Universitaire opleiding. Mensen met een communicatieachterstand met een Betaopleiding etc.

Voor mijzelf weet ik wel dat ik er weinig waarde aan hecht. Het is hooguit handig als ze een beetje inkomen heeft. Maar daar mag ze ook een rijke pappie voor hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')