Nee, die inslag is het niet alleen. Ook ik vind dat er verschillen in algemene ontwikkeling tussen academici en HBO'ers bestaan. Ik heb toch het idee dat de interesses van academici gemiddeld gezien verder gaan dan die van HBO'ers. Dat is niet alleen de opleiding, maar ook het type mens en de opvoeding. Academici komen veelal toch uit gezinnen met hoog opgeleide ouders, terwijl dat bij HBÓ'ers gemiddeld (met de nadruk op gemiddeld, anders komt er straks natuurlijk weer iemand melden dat dit bij hem anders is) gezien iets lager is. Aangezien het verschil maakt of de NRC of de Telegraaf op tafel ligt en of de boekenkast gevuld is met kasteelromannetjes of geschiedenisboeken en literatuur komt dit naar voren in de ontwikkeling van de kinderen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:24 schreef MouseOver het volgende:
Nou, je hebt een punt, alleen denk ik dat het in z'n algemeenheid niet klopt. Ik denk dat zowel academici als HBO'ers meestal redelijk op gelijk niveau kunnen discussieren. Weliswaar met een iets andere inslag (wetenschappelijk vs. praktisch).
je komt nu anders behoorlijk dom over...elke gymnasiast weet dat het not done is om over je opleiding op te scheppen, of hoeveel tijd je daaraan besteed. Of voel je jezelf beter?quote:Op vrijdag 29 april 2005 18:43 schreef Brunette het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf
dat jij elke dag uren zit te blokken om je huiswerk af te krijgen, wil niet zeggen dat ik dat ook doe. EN dat terwijl ik op het gymnasium zit.![]()
Je quote m'n tweede helft niet. Die is tamelijk essentieelquote:Op vrijdag 29 april 2005 23:33 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Nee, die inslag is het niet alleen. Ook ik vind dat er verschillen in algemene ontwikkeling tussen academici en HBO'ers bestaan. Ik heb toch het idee dat de interesses van academici gemiddeld gezien verder gaan dan die van HBO'ers. Dat is niet alleen de opleiding, maar ook het type mens en de opvoeding. Academici komen veelal toch uit gezinnen met hoog opgeleide ouders, terwijl dat bij HBÓ'ers gemiddeld (met de nadruk op gemiddeld, anders komt er straks natuurlijk weer iemand melden dat dit bij hem anders is) gezien iets lager is. Aangezien het verschil maakt of de NRC of de Telegraaf op tafel ligt en of de boekenkast gevuld is met kasteelromannetjes of geschiedenisboeken en literatuur komt dit naar voren in de ontwikkeling van de kinderen.
Maar goed, dit zal wel weer afgeschoten worden, want om de één of andere reden mag je dit niet zeggen en springen bepaalde mensen dan op de kast.
OK, dat is waar, is inderdaad vrij essentiëel en dat is ook het grote verschil tussen universiteit en HBO. Wat dat betreft staat het HBO denk ik dichter bij het MBO dan bij de universiteit.quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:45 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je quote m'n tweede helft niet. Die is tamelijk essentieel
Ik weet het niet, ik vind het lastig om te plaatsen. Je kunt naar mijn mening wel stellen dat HBO'ers intelligenter dan gemiddeld zijn. Wat betreft ontiwkkeling is het lastig. We verschillen eigenlijk nog van mening over waar de grens ligt, nietwaar? Jij stelt dat die tussen HBO en universiteit ligt. Ik denk dat die ergens midden op het HBO ligt (de HBO populatie dus in tweeen gehakt). De reden dat ik dat denk is dat er op het HBO ook mensen zitten die veel lezen, nadenken over de wereld om hun heen en kritisch tegen situaties aankijken.quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
OK, dat is waar, is inderdaad vrij essentiëel en dat is ook het grote verschil tussen universiteit en HBO. Wat dat betreft staat het HBO denk ik dichter bij het MBO dan bij de universiteit.
Natuurlijk heb je die, dat ontken ik ook helemaal niet. Net zoals je op de universiteit (en dan met name technische universiteiten) mensen hebt die dat niet doen. Maar gemiddeld gezien ligt het niveau van academici op dat gebied hoger dan dat van HBO'ers.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:04 schreef MouseOver het volgende:
De reden dat ik dat denk is dat er op het HBO ook mensen zitten die veel lezen, nadenken over de wereld om hun heen en kritisch tegen situaties aankijken.
Het zou niet goed zijn als dat niet zo wasquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:09 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je die, dat ontken ik ook helemaal niet. Net zoals je op de universiteit (en dan met name technische universiteiten) mensen hebt die dat niet doen. Maar gemiddeld gezien ligt het niveau van academici op dat gebied hoger dan dat van HBO'ers.
Uhm...zo maar een gok: misschien zijn er meer MBO-ers dan HBO-ers/WO-ers en worden er daardoor meer ondernemeningen gestart door MBO-ers???quote:Op vrijdag 29 april 2005 03:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dan nog. Een HBO-er of een WO-er verdient echt niet per definitie meer dan een MBO-er hoor. De meeste ondernemingen worden door MBO-ers gestart bijvoorbeeld...
Het spijt me wel, maar ik vind jouw post totale onzin. Op de basisschool wordt vooral door de indruk die de leerkracht van je heeft bepaald naar wat voor school je gaat. (Al lijkt de huidige tendens te zijn dat iedereen zich blindstaart op de CITO toets.) Dan kun je nog zo je best doen, als het er niet uitkomt ga je niet naar een andere school. Bovendien doet de factor 'je best doen' op de basisschool volgens mij totaal nog niet terzake. Je klooit allemaal maar wat aan.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:31 schreef surferr het volgende:
ik vind dat een opleiding niet zo veel zegt, niet het niveau in iedergeval
Als je 12 bent en op de basisschool het advies: VMBO krijgt, dan kom je automatisch daarna op MBO, en is het best moeilijk om uiteindelijk op bijv. HBO te komen.
En dat omdat je op je 12e niet je best deed, en later wel.
Ik bedoel, Hoe je het op de basisschool doet dat bepaalt je "start", en als kind van 12 denk je nog niet erover na wat de gevolgen zijn als je niet je best doet voor school.
En had je achteraf gezien ook wel op HAVO kunnen beginnen.
lol ondernemingen die gestart worden door MBOers, ja iemand heeft een cursus schoonmaken gehad en gaat voor zichzelf werkenquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:52 schreef ByondXpectation het volgende:
[..]
Uhm...zo maar een gok: misschien zijn er meer MBO-ers dan HBO-ers/WO-ers en worden er daardoor meer ondernemeningen gestart door MBO-ers???
En over het algemeen is het ook zo, hoe hoger de opleiding, hoe hoger het salaris...dat is niet meer dan logisch (tuurlijk zijn er uitzonderingen)
Nee maar ik wil gewoon de gedachte dat iedere vwo'er elke dag uren met zijn huiswerk bezig is uit de wereld helpen. Want dat is helemaal niet zo , geloof me..... echt niet. En je hoeft er hélémaal geen geniale brein voor te hebben. Je moet gewoon kunnen uitmaken welk soort huiswerk en welke opdrachten van belang zijn en niet zo maar alles gaan maken wat de leraar/lerares opgeeft. En dat bespaart je echt tijdquote:Op vrijdag 29 april 2005 23:35 schreef BennieK het volgende:
[..]
je komt nu anders behoorlijk dom over...elke gymnasiast weet dat het not done is om over je opleiding op te scheppen, of hoeveel tijd je daaraan besteed. Of voel je jezelf beter?![]()
kun je liever naar havo gaan, daar zitten alle wannabees![]()
@ Dawg: Lees mijn reactie bovenquote:Op vrijdag 29 april 2005 18:55 schreef dawg het volgende:
[..]
Ja, je bent geniaal.![]()
Wat een dom topic weer. Echt Fok!, waar de "geniale breinen van Fok!" wel even zullen vertellen dat zij de slimste zijn, geen gesprek op niveau kunnen hebben met een lager opgeleide, en dat niet iedereen hun "niveau" kan halen.![]()
quote:Op vrijdag 29 april 2005 02:41 schreef MaartenGrendel het volgende:
Over het algemeen zijn mensen met een middelbare opleiding meer praktisch gericht, ze kunnen goed met hun handen werken en mensen met een hogere opleiding meer theoretisch (het welbekende 'analytisch denken').
Dit is dus wel degelijk een kwestie van intelligentie en specifieker nog, talent.
Ik deed trouwens maar vrij weinig aan huiswerk op 't VWO en was daarmee echt geen uitzondering.
Zoals ik al eerder aangaf (en ik ben echt geen snelle leerder, ik heb altijd echt moeten werken voor mijn punten) is het HBO inmijn ogen qua opleiding nauwelijks zwaarder als het MBO, dus hoef je in principe dus niet veel intelligenter te zijn om het aan te kunnen.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:04 schreef MouseOver het volgende:
Ik weet het niet, ik vind het lastig om te plaatsen. Je kunt naar mijn mening wel stellen dat HBO'ers intelligenter dan gemiddeld zijn. Wat betreft ontiwkkeling is het lastig. We verschillen eigenlijk nog van mening over waar de grens ligt, nietwaar? Jij stelt dat die tussen HBO en universiteit ligt. Ik denk dat die ergens midden op het HBO ligt (de HBO populatie dus in tweeen gehakt). De reden dat ik dat denk is dat er op het HBO ook mensen zitten die veel lezen, nadenken over de wereld om hun heen en kritisch tegen situaties aankijken.
Ik ben het wel met je eens dat er op het HBO zeker genoeg mensen met een uitgesproken MBO mentaliteit zitten. Voor een deel lijkt me dat trouwens ook te verklaren door de gemiddeld jongere leeftijd.
Ligt wel een beetje aan het onderwerp hé. Woordjes leren voor Frans was voor mij een ramp, en daarmee kon je niet veel anders dan die rijtjes uit je kop (proberen) te leren.quote:Op zaterdag 30 april 2005 13:05 schreef Brunette het volgende:
...Als je het zo bekijkt, hoeft ''leren'' helemaal niet zo'n hel te zijn zoals sommigen ons willen laten geloven
Nee, dat bedoelde ik niet. Het ligt natuurlijk wat gevoelig dus val niet teveel over hoe ik het nu ga formuleren.quote:Op zaterdag 30 april 2005 12:52 schreef Frezer het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf (en ik ben echt geen snelle leerder, ik heb altijd echt moeten werken voor mijn punten) is het HBO inmijn ogen qua opleiding nauwelijks zwaarder als het MBO, dus hoef je in principe dus niet veel intelligenter te zijn om het aan te kunnen.
MBO mentaliteit vind ik een beetje ongelukkig gekozen; ik neem aan dat je mensen bedoeld die er vooral zitten omdat ze het moeten, en eigelijk niet zo'n zin in leren hebben. Die ben ik tot nu toe nog op elk "niveau" tegen gekomen, maar ze verdwijnen eerder van een opleiding op een hoger niveau. Ze zijn niet meer verplicht te leren, of ze doen een stapje terug. In dat opzicht zul je die mensen meer tegen komen bij een lagere opleiding omdat ze daar nog moeten blijven.
Je hebt dus snelle en langzame leerders, maar als je wilt leren kun je hoe dan ook een heel eind komen. Ik denk dat het al dan niet willen leren (of hun best willen doen om iets te bereiken) mij veel meer zegt over een persoon dan zijn/haar opleidingsniveau.
ja dat bedoel ik ook, wat jij zegt. Ik bedoel dus, dat je die kinderen op die leeftijd nog niet echt op "niveau"kunt inschatten, en dat gebeurt wel. Dus als je dan een start krijgt op het VMBO of HAVO dan maakt dat zeker wel uit.quote:Op zaterdag 30 april 2005 08:50 schreef smvs het volgende:
[..]
Het spijt me wel, maar ik vind jouw post totale onzin. Op de basisschool wordt vooral door de indruk die de leerkracht van je heeft bepaald naar wat voor school je gaat. (Al lijkt de huidige tendens te zijn dat iedereen zich blindstaart op de CITO toets.) Dan kun je nog zo je best doen, als het er niet uitkomt ga je niet naar een andere school. Bovendien doet de factor 'je best doen' op de basisschool volgens mij totaal nog niet terzake. Je klooit allemaal maar wat aan.
Zoals de post hierboven denk ik eigenlijk ook wel dat je kinderen dan al wel kunt inschatten. Bij ons op de basisschool was er weinig twijfel over mogelijk waar iedereen heen ging, en als ik die mensen nu terugzie vind ik nog steeds niet dat dat verkeerde keuzes waren. Ja, je hebt wel een meisje die niet wilde leren en i.p.v. het VWO naar het VBO is gegaan, maar dat was een bewuste keuze (waarom weet ik ook niet), en één iemand die op de kotter wilde varen (ik kom uit de blubber) die makkelijk het VWO had gekund, maar dat wist diegene ook al toen hij 3 jaar oud was.quote:Op zaterdag 30 april 2005 14:27 schreef surferr het volgende:
[..]
ja dat bedoel ik ook, wat jij zegt. Ik bedoel dus, dat je die kinderen op die leeftijd nog niet echt op "niveau"kunt inschatten, en dat gebeurt wel. Dus als je dan een start krijgt op het VMBO of HAVO dan maakt dat zeker wel uit.
En had achteraf diegene die op VMBO moest starten ook wel HAVO kunnen halen
Ja.quote:
Laat me raden: je hebt zelf je opleiding niet afgemaakt en daarom spui je nu maar je frustraties over "zgn. hoogopgeleiden". Pure afgunst dus.quote:Op zaterdag 30 april 2005 15:53 schreef dawg het volgende:
Het is juist typerend dat vaak de zgn. hoogopgeleiden dat niet hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |