1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Het Nederlandse productiepotentieel is hard nodig voor de wereldvoedselvoorziening Export meer richten op landen buiten Europa Niet de ambachtelijke, maar de industriele aanpak is de trend Ligging van Nederland is gunstig voor afzet verse producten De grote verscheidenheid van de agrosector is een sterk punt Kennis en innovatief vermogen goed uitbuiten Voeg een mooi verhaal en emotie toe an het product, zoals bij wijn en auto's Het EU-landbouwbeleid lijkt duur, maar is het niet Liberalisering wereldhandel vergroot exportkansen Groene diensten beter vermarkten |
De subsidies zijn voornamelijk voor produkten die we uit b.v. de VS halen (graan, wijn en soja).quote:Op donderdag 14 april 2005 18:06 schreef Megumi het volgende:
Landbouw in andere delen van de wereld is veel goedkoper dan hier. Maar doordat de EU de prijzen kunstmatig hoog houden voor produkten uit met name de derde wereld gaat het daar ook zo slecht. Mijn voorstel is de subsidies op de landbouw per direct afschaffen.
Heb je het wel gelezen? Ik hoop van niet, anders ben je wel erg dom.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:06 schreef Megumi het volgende:
Landbouw in andere delen van de wereld is veel goedkoper dan hier. Maar doordat de EU de prijzen kunstmatig hoog houden voor produkten uit met name de derde wereld gaat het daar ook zo slecht. Mijn voorstel is de subsidies op de landbouw per direct afschaffen.
ja en dan zijn we afhankelijk geworden van andere machtsblokken voor onze voedselvoorziening.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:06 schreef Megumi het volgende:
jij vind dus het openbaar vervoer belangrijker dan of je eten hebtquote:Op donderdag 14 april 2005 18:33 schreef NoktetMort het volgende:
Ok, het is een beetje eenzijdig verhaal, de hele wereld is namelijk best in staat, om de mensheid te voeden. (Op dit moment)
Mensen die in de wereld honger hebben, krijgen die honger, door: natuurlijke omstandigheden(oa rampen, of droogte), of oorlog.
Daar komt bij, dat in de economie, elk bedrijf dat overeind moet blijven, met behulp van subsidie, eigenlijk niet rendabel genoeg is. (met uitzondering van bedrijven, zoals openbaar vervoer, dat heeft te maken met algemeen publiek belang (ik weet het precieze begrip niet meer))
Het is ook zo nog eens, dat de subsidies uit de rijke landen heel de markt verpesten. Door de subsidies genereert men overschotten die weer getransporteerd worden naar de armere landen. De prijzen zijn door de exportsubsidies (bovenop productiesubsidie) nog een keer zo ontzettend laag. Dat de lokale boeren weggeconcureerd worden.
maw laat die subsidie vallen, kunnen we heel wat moois mee doen (zorg, pensioengat, milieu)
Alleen als je een beetje vooronderzoek doet, kom je al heel wat te weten, zo zie je maar weer, dat sommige mensen teveel achter het bureau onderzoek doen.
En die paar boeren in NL, die kunnen best iets anders doen.
3 woorden:quote:Het Nederlandse productiepotentieel is hard nodig voor de wereldvoedselvoorziening
Export meer richten op landen buiten Europa
Niet de ambachtelijke, maar de industriele aanpak is de trend
De grote verscheidenheid van de agrosector is een sterk punt
Kennis en innovatief vermogen goed uitbuiten
Voeg een mooi verhaal en emotie toe an het product, zoals bij wijn en auto's
Liberalisering wereldhandel vergroot exportkansen
Groene diensten beter vermarkten
mee eens.quote:Ligging van Nederland is gunstig voor afzet verse producten
wordt voor mij niet helemaal duidelijk uit het artikelquote:Het EU-landbouwbeleid lijkt duur, maar is het niet
is dat erg?quote:Op donderdag 14 april 2005 18:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja en dan zijn we afhankelijk geworden van andere machtsblokken voor onze voedselvoorziening.
die "apen" waar jij het over hebt geloven gewoon in een vrije markt econmie. Een concept dat jij nog niet snapt.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:03 schreef du_ke het volgende:
Ben zeker wel voor landbouw in Nederland. Echter de gemiddelde conservatieve aap is dat niet en die hebben het momenteel voor het zeggen.
dat vertel ik nergens, lees maar eens goed, ik zeg alleen maar, dat we dat voedsel best wel ergens anders vandaan halen.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
jij vind dus het openbaar vervoer belangrijker dan of je eten hebt![]()
verder moeten ze wel wat doen aan die subsidies idd
Precies de kern van de zaak. De wereld is een onstabiele gevaarlijke omgeving.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ja en dan zijn we afhankelijk geworden van andere machtsblokken voor onze voedselvoorziening.
het is al erg zat dat we afhankelijk zijn van het midden oosten voor de enrgie
het vrije westen nietquote:Op donderdag 14 april 2005 18:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Precies de kern van de zaak. De wereld is een onstabiele gevaarlijke omgeving.
is dit serieus?quote:Daarom is het van het grootste belang dat wij de primaire levensbehoeften zelf in huis houden.
Dat is dus conservatief.
Het wegpesten van boeren met regeltjes en heffingen is een hobby van links en Europa. En dan heb je ook nog de milieu organisaties met Volkert van der G. types waar het boertje pesten tot ultime kunst is verheven. Ook kunnen allerlei actiegroepen tegen de bio industrie vrijwel ongestoord voortgaan.
Landbouw en veeteeld zijn nog steeds het fundament van onze beschaving.![]()
Een concept dat helaas ook veel nadelen heeft.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:42 schreef Landmass het volgende:
[..]
die "apen" waar jij het over hebt geloven gewoon in een vrije markt econmie. Een concept dat jij nog niet snapt.
Het zijn dan ook onafhankelijke economen die tot deze conclusies komen! En laten we eerlijk zijn als de agrarische export wegvalt dan gaan we van een flink handelsoverschot naar een flink tekort.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:57 schreef Landmass het volgende:
.
Leuk zo;n symposium maar ik hoop dat de minister zich er verder niet mee gaat bemoeien: Laissez-faire
hebben we dan niet lekker veel ruimte over voor industrie? Kunnen bedrijven eindelijk een keer uitbreiden.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:08 schreef more het volgende:
[..]
Het zijn dan ook onafhankelijke economen die tot deze conclusies komen! En laten we eerlijk zijn als de agrarische export wegvalt dan gaan we van een flink handelsoverschot naar een flink tekort.
als agrariers boswachtertje willen spelen prima, maar ga niet oneerlijk lopen concureren op de wereldmarkt.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een concept dat helaas ook veel nadelen heeft.
En ook al is het goedkoper om rundvlees uit namibie aan te slepen en tapioca voor onze varkens uit thailand (waarna die varkens via italie weer in onze schappen belanden). Dat wil niet zeggen dat het beter is.
En dan is er ook nog de agrariër die een belangrijke rol speelt bij het beheer van ons landschap.
waarom zou dat erg zijn?quote:Op donderdag 14 april 2005 19:08 schreef more het volgende:
[..]
Het zijn dan ook onafhankelijke economen die tot deze conclusies komen! En laten we eerlijk zijn als de agrarische export wegvalt dan gaan we van een flink handelsoverschot naar een flink tekort.
Misschien moet de voedselvoorziening wel niet zo'n wereldmarkt zijn.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]
als agrariers boswachtertje willen spelen prima, maar ga niet oneerlijk lopen concureren op de wereldmarkt.
ben jij nou iemand die voor de minima opkomt ja of nee?quote:Op donderdag 14 april 2005 19:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Misschien moet de voedselvoorziening wel niet zo'n wereldmarkt zijn.
Het gaat erom dat door die belachelijk hoge EU-subsidies de wereldmarktprijs van landbouwproducten kunstmatig laag is. Hiertegen kunnen derde wereldboeren niet concurreren en lopen inkomsten mis.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:36 schreef du_ke het volgende:
Ik ben er gewoon niet zo voor om allerlei voedselstromen 3 keer de aarde rond te sturen. En minima worden van een dergelijke vrije markt niet beter hoorwant echt aan de prijs zijn de eerste levens behoeften nu ook al niet hoor.
dat gebeurt dan ook nietquote:Op donderdag 14 april 2005 19:36 schreef du_ke het volgende:
Ik ben er gewoon niet zo voor om allerlei voedselstromen 3 keer de aarde rond te sturen.
vrije markt garandeert goeie kwaliteit producten voor een lage prijs! En daar zijn de minima niet gebaat bij volgens jou?quote:En minima worden van een dergelijke vrije markt niet beter hoor
een brood voor 65 eurocent. Wat wil je nog meerquote:want echt aan de prijs zijn de eerste levens behoeften nu ook al niet hoor.
Ok dan anderhalf keer lijkt me ook al wat te vaak eigenlijk.quote:
Die goede kwaliteit heb ik nog wel m'n twijfels over. Zeker wanneer concurrentie op prijs de overhand heeft (zie je nu al in de Nederlandse supermarktbranche de kwaliteit van veel producten is duidelijk minder geworden).quote:vrije markt garandeert goeie kwaliteit producten voor een lage prijs! En daar zijn de minima niet gebaat bij volgens jou?
Ook voor minder kan je al een brood halen (zeker bij een aldi of een lidl). En een liter melk kan je voor 40 cent halen.quote:een brood voor 65 eurocent. Wat wil je nog meer
Dit is een grapje hoop ik? Als er wel een totaal verziekte branche is is het de landbouw. ze produceren niet veel meer als mais en varkens(stront) in mijn streek, (want daar krijg je subsidies voor). ik ken genoeg percelen waar de mais zelfs niet meer wordt afgehaald. ik hoop echt dat morgen de subsidies in de huidige vorm worden afgeschaft en dat we eens een normale, gevarieerde akkerbouw en "veeteeld" krijgen vooral gericht op de lokale markt.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het wegpesten van boeren met regeltjes en heffingen is een hobby van links en Europa. En dan heb je ook nog de milieu organisaties met Volkert van der G. types waar het boertje pesten tot ultime kunst is verheven. Ook kunnen allerlei actiegroepen tegen de bio industrie vrijwel ongestoord voortgaan.
Landbouw en veeteeld zijn nog steeds het fundament van onze beschaving.![]()
Fout! Dat is één van de acht mythes.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:42 schreef Bolkonsky het volgende:
[..]
Het gaat erom dat door die belachelijk hoge EU-subsidies de wereldmarktprijs van landbouwproducten kunstmatig laag is. Hiertegen kunnen derde wereldboeren niet concurreren en lopen inkomsten mis.
quote:Veerman laat mythes doorprikken
Onjuiste en verouderde opvattingen over de landbouw moeten uit de wereld. Minister Veerman laat een speciaal symposium beleggen waarin acht mythes worden doorgeprikt.
Dat er in het dichtbevolkte Nederland geen plaats meer zou zijn voor landbouw is een gedachte die zich bij velen ten onrechte heeft vastgezet. Dat de landbouw nauwelijks nog bijdraagt aan de economie is er ook zo één. Die vooroordelen lopen zowel het ministerie van LNV en de sector zelf voor de voeten. Zelfs bij collega bewindslieden leven die misverstanden. Zo denkt minister Zalm dat de EU-landbouwuitgaven veel te hoog zijn, en sprak staatssecretaris van Gennip van Economische Zaken onlangs smalend over een "klompen- en tulpenimago."
Veerman heeft vier professoren uitgenodigd om over de mythes hun mening te geven. Het symposium is ’s middags 7 april in Den Haag en is in principe openbaar.
Veerman laat mythes doorprikken
De acht mythes
1 Nederland is als klein en dichtbevolkt land geen plek om landbouw te bedrijven.
2 De landbouwsector draagt nauwelijks bij aan de Nederlandse economie.
3 De landbouwsector wordt in leven gehouden door steun van de Europese Unie.
4 Het Europese landbouwbeleid is onbetaalbaar geworden.
5 De consument betaalt als gevolg van het EU landbouwbeleid veel teveel voor zijn voeding.
6 Liberalisatie in de landbouw is nodig vooral ter wille van de armen in de derde wereldlanden.
7 De landbouwsector is geen innovatieve sector.
8 De Nederlandse landbouw maakt gebruik van de intensiefste teeltmethoden en is het meest
milieubelastend.
Tuurlijk heeft het wel nut. Dat scheelt bakken met belastinggeld dus de belastingen kunnen omlaag dus meer welvaart.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:46 schreef du_ke het volgende:
Overigens doen ze in de VS net zo hard aan subsidies als de EU. Dus er nu mee kappen heeft weinig nut.
Je weet er niks vanaf.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:08 schreef attila het volgende:
[..]
Dit is een grapje hoop ik? Als er wel een totaal verziekte branche is is het de landbouw. ze produceren niet veel meer als mais en varkens(stront) in mijn streek, (want daar krijg je subsidies voor). ik ken genoeg percelen waar de mais zelfs niet meer wordt afgehaald. ik hoop echt dat morgen de subsidies in de huidige vorm worden afgeschaft en dat we eens een normale, gevarieerde akkerbouw en "veeteeld" krijgen vooral gericht op de lokale markt.
Oja, en als het massaal op de akker gekieperde stikstof binnenkort en masse het grondwater gaat bereiken gaan de boeren het nog heel, heel zwaar krijgen want dat moet er allemaal uitgehaald worden en wie gaat de betalen.? Dat zal de burger wel moeten doen en die willen vast wel weten waardat allemaal vandaan komt.
De beste kwaliteit is vaak voor de export,omdat ze in het buitenland vaak een betere prijs betalen.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:58 schreef du_ke het volgende:
Die goede kwaliteit heb ik nog wel m'n twijfels over. Zeker wanneer concurrentie op prijs de overhand heeft (zie je nu al in de Nederlandse supermarktbranche de kwaliteit van veel producten is duidelijk minder geworden).
[..]
dus als iets goedkoop kost is het van slechte kwaliteit. Wat een belachelijk bewering.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:58 schreef du_ke het volgende:
Die goede kwaliteit heb ik nog wel m'n twijfels over. Zeker wanneer concurrentie op prijs de overhand heeft (zie je nu al in de Nederlandse supermarktbranche de kwaliteit van veel producten is duidelijk minder geworden).
[..]
kijk eens aanquote:Ook voor minder kan je al een brood halen (zeker bij een aldi of een lidl). En een liter melk kan je voor 40 cent halen.
Ja en dus? Die werken toch ook hard?quote:Maar ik neem aan dat jij ook wel weet dat het grootste deel van de prijzen die wij als consument betalen voor ons voedsel niet bij de boeren terecht komt maar bij de voedselproducenten, hun marketeers en de supermarkten.
idd het eerste wat sneuvelt als de prijs omlaag moet is de kwaliteit en of ik de afrikaanse voedselautoriteiten nu ga vertrouwenquote:Op donderdag 14 april 2005 19:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok dan anderhalf keer lijkt me ook al wat te vaak eigenlijk.
[..]
[..]
Ook voor minder kan je al een brood halen (zeker bij een aldi of een lidl). En een liter melk kan je voor 40 cent halen.
Maar ik neem aan dat jij ook wel weet dat het grootste deel van de prijzen die wij als consument betalen voor ons voedsel niet bij de boeren terecht komt maar bij de voedselproducenten, hun marketeers en de supermarkten.
we hebben een inspectie voor de volksgezondheid die ook steekproefgewijs de import checkt. duhquote:Op donderdag 14 april 2005 20:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd het eerste wat sneuvelt als de prijs omlaag moet is de kwaliteit en of ik de afrikaanse voedselautoriteiten nu ga vertrouwen![]()
je zal wel slapeloze nachten hebben in dit land dat een van de meest open en internationale economien ter wereld heeft.quote:verder doet iedereen er aan (die het kan betalen) omdat het gewoon weg niet wenselijk is afhankelijk te zijn van anderen en zeker niet in de primaire levensbehoeften.
geen slecht punt maar je moet risicos kunnen afwegen.quote:nu we niets hoeven te importeren verkleinen we de kans ziektes van andere continenten.
nee want dat wordt dan aan andere dingen uitgegeven.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:17 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft het wel nut. Dat scheelt bakken met belastinggeld dus de belastingen kunnen omlaag dus meer welvaart.
dat is dan blijkbaar wat de nederlandse consument wil.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:19 schreef more het volgende:
[..]
De beste kwaliteit is vaak voor de export,omdat ze in het buitenland vaak een betere prijs betalen.
je moet dan wel rechts stemmen natuurlijkquote:Op donderdag 14 april 2005 20:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee want dat wordt dan aan andere dingen uitgegeven.
de nederlandse boeren krijgen al nauwelijks subsidiesquote:verder zeg iik niet dat het in deze huidige vorm moet doorgaan.
Maar het helemaal afschaffen is funest voor onze positie
okee, dan zal dan zo zijn. maar in mijn omgeving hoor ik heel veel boeren klagen. waarom is dat dan als die sector het zo goed doet? Is het succes van die sector variabel binnen Nederland?quote:Op donderdag 14 april 2005 20:19 schreef more het volgende:
Het Nederlandse agrocomplex wordt internationaal als een reus beschouwd. Nederland is op basis van de totale agrarische export de tweede exporteur ter wereld na de Verenigde Staten en op basis van de netto agrarische export (exporten minus importen) de derde na de Verenigde Staten en Frankrijk. Uit het onderzoek van TNO 'De economische kracht van Nederland' ) op basis van de benadering van Porter bleek dat - gemeten naar het aandeel in de totale wereldhandel als indicator van de concurrentiekracht van economische clusters - negen van de Nederlandse top tien tot het landbouw-voeding-cluster behoorden (naast aardgas) en dertien van de top twintig. (In detail: snijbloemen 1e, eieren 2e, levende varkens 3e, zuivel 5e, varkensvlees 11e).
dat snap ik maar toch voel ik me er niet lekker bijquote:Op donderdag 14 april 2005 20:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]
we hebben een inspectie voor de volksgezondheid die ook steekproefgewijs de import checkt. duh
[..]
je zal wel slapeloze nachten hebben in dit land dat een van de meest open en internationale economien ter wereld heeft.
[..]
geen slecht punt maar je moet risicos kunnen afwegen.
Ik zeg dat de kwaliteit gedurende de laatste prijzenslag omlaag is gegaan dat is toch wat anders. Als de focus alleen op prijs ligt is de kans groot dat de kwaliteit inderdaad achteruit gaat.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dus als iets goedkoop kost is het van slechte kwaliteit. Wat een belachelijk bewering.
Ik heb een casio horloge van iets meer dan 10 euro om mijn pools en hij doet het voortreffelijk
[..]
Dat klopt maar dat zorgt er ook voor dat je prijsverlagingen van de grondstoffen als consument of als minima niet merkt (melk die 2 cent per liter minder kost of 3 cent minder voor een kilo graan, en dus 1 cent op een brood, gaan echt niet ten goede komen aan de consumentquote:Ja en dus? Die werken toch ook hard?
Alleen de Nederlandse export is al veel meer dan het totale subsidiebudget voor de hele EU. Laat ik het anders zeggen zonder agrarische export zou de Nederlandse economie van een licht herstellende economie, wat het nu is, in een zeer diepe crisis tetecht komen.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:27 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je moet dan wel rechts stemmen natuurlijk
[..]
de nederlandse boeren krijgen al nauwelijks subsidies
dus waar ben je bang voor?
Dat klopt maar een argentijns hormonen rund dat 3 jaar in een slachthuis heeft gehangen trekt me toch niet echtquote:Op donderdag 14 april 2005 20:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]
we hebben een inspectie voor de volksgezondheid die ook steekproefgewijs de import checkt. duh
[..]
ook rechts zal daar weinig aan gaan doen. (zeker met de aankomende EU legermacht moet er meer geld in defensie gestoken worden en andere EU zaken)quote:Op donderdag 14 april 2005 20:27 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je moet dan wel rechts stemmen natuurlijk
[..]
de nederlandse boeren krijgen al nauwelijks subsidies
dus waar ben je bang voor?
dan koop je het toch nietquote:Op donderdag 14 april 2005 20:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat klopt maar een argentijns hormonen rund dat 3 jaar in een slachthuis heeft gehangen trekt me toch niet echt.
waarom?quote:Op donderdag 14 april 2005 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ook rechts zal daar weinig aan gaan doen. (zeker met de aankomende EU legermacht moet er meer geld in defensie gestoken worden en andere EU zaken)
omdat wij niet alleen afhankelijk zijn van NL boeren maar vooral van franse met hun graan.
de subsidies eerst in een jaar of 5 terug brengen naar 50%.
kijken of we nog genoeg boeren hebben. en hoeveel subsidie er nog af kan en dan streven naar zo`n 25%-30%
ik dacht dat ze 7 procent van het BBP genereerden.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:35 schreef more het volgende:
[..]
Alleen de Nederlandse export is al veel meer dan het totale subsidiebudget voor de hele EU. Laat ik het anders zeggen zonder agrarische export zou de Nederlandse economie van een licht herstellende economie, wat het nu is, in een zeer diepe crisis tetecht komen.
Terwijl Nederland een relatief klein land is binnen de EU (1% van het totaal Europees oppervlak), is de landbouwproductie naar verhouding heel groot (7% van de totale Europese landbouwproductie)
dan koop je je voedsel toch ergens andersquote:Op donderdag 14 april 2005 20:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik zeg dat de kwaliteit gedurende de laatste prijzenslag omlaag is gegaan dat is toch wat anders. Als de focus alleen op prijs ligt is de kans groot dat de kwaliteit inderdaad achteruit gaat.
[..]
luister, we hebben net geconstateert dat 1e levensbehoeften als melk en brood voor minder dan een euro per stuk gekocht kunnen worden. Wat zit je nou te zeuren?quote:Dat klopt maar dat zorgt er ook voor dat je prijsverlagingen van de grondstoffen als consument of als minima niet merkt (melk die 2 cent per liter minder kost of 3 cent minder voor een kilo graan, en dus 1 cent op een brood, gaan echt niet ten goede komen aan de consument).
ik heb niet zo hoog op van de kwaliteiten van veel politici.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en de EU vind het risico blijkbaar te groot
De agrarische export bedraagt ongeveer ¤ 45 miljard per jaar. (de totale Nederlandse export bedraagt ¤ 250 miljard.)quote:Op donderdag 14 april 2005 20:50 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik dacht dat ze 7 procent van het BBP genereerden.
Goedkope meuk uit die buurt zal het duurdere kwaliteitsvlees uit Nederland van de markt drukken vrees ikquote:
nogmaals: ca 7% van het BBP, net als de financiele dienstverlening & de electro-metaal en chemische industriequote:Op donderdag 14 april 2005 20:52 schreef more het volgende:
[..]
De agrarische export bedraagt ongeveer ¤ 45 miljard per jaar. (de totale Nederlandse export bedraagt ¤ 250 miljard.
Dus behoorlijk belangrijk die agrarische sector.
als er maar genoeg Dukes zijn dan zal er voldoende vraag zijn dan zal er dus op in gesprongen worden.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Goedkope meuk uit die buurt zal het duurdere kwaliteitsvlees uit Nederland van de markt drukken vrees ik.
vandaar de keuringsdienst van warenquote:De meeste consumenten zijn zich totaal niet bewust van wat ze kopen. Je weet toch wel het een en ander over vermeende rationaliteit mag ik hopen?
omdat ze nu te hoog zijn en 25%-30% acceptabel zou vinden plus ik denk dat we dan nog steeds autarkisch zullen zijn het is niet op enig onderzoek gebaseert maar geld moet je er toch altijd in pompenquote:
Jij wil het goedkoper hebben voor de minima ik nietquote:Op donderdag 14 april 2005 20:51 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dan koop je je voedsel toch ergens anders
[..]
luister, we hebben net geconstateert dat 1e levensbehoeften als melk en brood voor minder dan een euro per stuk gekocht kunnen worden. Wat zit je nou te zeuren?
je weet toch ook dat de vrije markt economie kan falen.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:56 schreef McCarthy het volgende:
[..]
als er maar genoeg Dukes zijn dan zal er voldoende vraag zijn dan zal er dus op in gesprongen worden.
Je snapt toch wel hoe de vrije markt ecoomie werkt hoop ik?
[..]
vandaar de keuringsdienst van waren
Die 7% is puur de waarde van primaire produkten, maar de agrarische verwerkende industrie, vaak cooperatie's dus van de boeren, is wel afhankelijk van deze primaire producten. De toegevoegde waarde die ze eraan geven zorgt ervoor de het belang veel groter is dan de door jouw genoemde 7 % van het BNP.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:55 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nogmaals: ca 7% van het BBP, net als de financiele dienstverlening & de electro-metaal en chemische industrie
iddquote:Op donderdag 14 april 2005 21:04 schreef more het volgende:
[..]
Die 7% is puur de waarde van primaire produkten, maar de agrarische verwerkende industrie, vaak cooperatie's dus van de boeren, is wel afhankelijk van deze primaire producten. De toegevoegde waarde die ze eraan geven zorgt ervoor de het belang veel groter is dan de door jouw genoemde 7 % van het BNP.
Bekende boerencooperaties: o.a. Campina, Friesche Vlag, Suikerunie, CHV, CSM, Avebe
Bekende merken van cooperaties: o.a. Chocomel, Mona, dubbelfris, appelsientje, Aviko etc. etc.
goed jij wil autarkie, leuk voor een ander topicquote:Op donderdag 14 april 2005 20:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
omdat ze nu te hoog zijn en 25%-30% acceptabel zou vinden plus ik denk dat we dan nog steeds autarkisch zullen zijn het is niet op enig onderzoek gebaseert maar geld moet je er toch altijd in pompen
dat zouden we er dan eens op na moeten slaan, heb je stats?quote:Op donderdag 14 april 2005 21:04 schreef more het volgende:
[..]
Die 7% is puur de waarde van primaire produkten, maar de agrarische verwerkende industrie, vaak cooperatie's dus van de boeren, is wel afhankelijk van deze primaire producten. De toegevoegde waarde die ze eraan geven zorgt ervoor de het belang veel groter is dan de door jouw genoemde 7 % van het BNP.
Bekende boerencooperaties: o.a. Campina, Friesche Vlag, Suikerunie, CHV, CSM, Avebe
Bekende merken van cooperaties: o.a. Chocomel, Mona, dubbelfris, appelsientje, Aviko etc. etc.
niet een markt van volledige mededinging wat de agrirische industrie is.quote:Op donderdag 14 april 2005 21:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je weet toch ook dat de vrije markt economie kan falen.
kan je niet lezen of zo: keuringsdienst van warenquote:en het probleem wordt dan dat hewt kwaliteitsvlees te duur zal gaan worden zodat de volksgezondheid achteruit zxal gaan
ben je toch niet die che chevuara die je pretendeert te zijnquote:Op donderdag 14 april 2005 20:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij wil het goedkoper hebben voor de minima ik niet.
Ik denk inderdaad dat zaken als zuivel en vlees in Nederland te goedkoop zijn.quote:Op donderdag 14 april 2005 21:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ben je toch niet die che chevuara die je pretendeert te zijn
Uhm, de hele economie hangt op die manier samen en waarom zouden deze takken ook verdwijnen dan? Het wordt alleen meer ergens anders geproduceerd (al weet ik niet waar Chocomel nu al haar cacao vandaan wil halen uit Nederland.)quote:Op donderdag 14 april 2005 21:04 schreef more het volgende:
[..]
http://www.lei.wur.nl/publicaties/PDF/2004/PR_xxx/PR_04_02.pdfquote:Op donderdag 14 april 2005 21:15 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat zouden we er dan eens op na moeten slaan, heb je stats?
dat past juist in dit topic want 1 van de redenen voor het behoud van de subsidies is dat de EU autarkisch wil zijnquote:Op donderdag 14 april 2005 21:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
goed jij wil autarkie, leuk voor een ander topic
Ik leest het wel maar die gaan die grote instroom niet aankunnenquote:Op donderdag 14 april 2005 21:17 schreef McCarthy het volgende:
[..]
niet een markt van volledige mededinging wat de agrirische industrie is.
[..]
kan je niet lezen of zo: keuringsdienst van waren
vandaar ook al die banaankwekerijen hier?quote:Op donderdag 14 april 2005 21:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat past juist in dit topic want 1 van de redenen voor het behoud van de subsidies is dat de EU autarkisch wil zijn
nu ook al niet eig, vandaar dat men ook steekproeven doet, alhoewel het behelpen blijft natuurlijkquote:Op donderdag 14 april 2005 21:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik leest het wel maar die gaan die grote instroom niet aankunnen
beidequote:Op donderdag 14 april 2005 21:42 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
vandaar ook al die banaankwekerijen hier?
lijkt mij eerder dat men de zekerheid van betaalbare voedselvoorziening wil vergroten en de inkomsten van boeren met relatief weinig grond wil beschermen
bron?quote:Op donderdag 14 april 2005 21:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat past juist in dit topic want 1 van de redenen voor het behoud van de subsidies is dat de EU autarkisch wil zijn
pessimistquote:Op donderdag 14 april 2005 21:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik leest het wel maar die gaan die grote instroom niet aankunnen
realistquote:
quote:Prachtig weer, een grote oogst, maar dure redding
Door onze redacteur Marcel aan de Brugh
Europese Commissie geeft honderden miljoenen euro uit aan overschot suiker, graan en wijn
ROTTERDAM, 9 APRIL. Europa zit met enorme overschotten aan graan, suiker en wijn. Uit bescherming van de boeren neemt de Europese Commissie partijen over. De kosten lopen snel op. ,,Dit is een dure hobby.''
Hongarije en Tsjechië bulken van het graan. Frankrijk en Duitsland weten niet waar ze met hun suiker naartoe moeten. Spanje heeft miljoenen hectoliters wijn over.
Het zachte weer van vorig jaar heeft in Europa tot uitzonderlijk goede oogsten geleid. Maar door het grote aanbod zijn de prijzen de afgelopen maanden gekelderd. Tot ramp van boeren en handelaren. De overschotten zijn zo groot dat de Europese Commissie kort geleden heeft besloten in te grijpen. Zo neemt ze voor het eerst in twintig jaar weer partijen suiker over, om daarmee de marktprijzen wat te stabiliseren. Eerder deze week meldde de Commissie dat handelaren vorige maand 164.000 ton suiker voor opslag hadden aangeboden. De grootste hoeveelheid ooit. Van graan is de afgelopen maanden maar liefst 11 miljoen ton aangeboden. ,,Daarvan is al bijna de helft geaccepteerd'', zegt Gert-Jan van Noortwijk, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Graanhandelaren. ,,De Commissie zal de andere helft ook overnemen, want daartoe is ze volgens de EU-regels verplicht.'' Van Noortwijk verwacht dat het aanbod van graan nog verder zal oplopen, misschien wel tot 20 miljoen ton. Dat is 10 procent van de totale productie.
Frankrijk heeft inmiddels ook 2 miljoen hectoliter wijn aangeboden. En Spanje maar liefst 6,5 miljoen hectoliter, het meeste met de kwaliteit van tafelwijn. Het overschot is een gevolg van het dalende aandeel op de wereldmarkt, ten gunste van Amerika, Azië en Australië. Daarnaast zijn Fransen en Spanjaarden minder wijn gaan drinken. En dat terwijl met name de Spaanse wijntelers de productie per vierkante kilometer het laatste decennium flink hebben opgevoerd.
In geval van wijn, en ook suiker, heeft de Commissie echter geen verplichting tot overname. Ze beraadt zich nog wat te doen met de wijn. ,,We staan er niet weigerachtig tegenover'', zegt een woordvoerder van eurocommissaris Fischer-Boel van Landbouw. ,,Maar waarschijnlijk gaat dat gepaard met een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld dat Spanje zijn wijnareaal afbouwt.''
Hoeveel deze operatie de Commissie gaat kosten is niet duidelijk. Bedragen als 2 miljard euro, en meer, zijn genoemd. De woordvoerder van Fischer-Boel houdt het voorlopig op ,,enkele honderden miljoenen euro's''. Het bedrag moet in principe worden betaald uit het bestaande EU-budget voor landbouw van circa 44 miljard euro - bijna de helft van het totale budget van de Commissie.
Volgens de woordvoerder gaat het om een uitzonderlijke situatie. Het beeld van de almaar groeiende boterbergen en melkplassen, uit de jaren zeventig en tachtig, gaat niet meer op. Er zijn sindsdien quota ingevoerd, die een plafond stellen aan de productie. Subsidies die het opvoeren van de productie stimuleren, zijn voor de meeste gewassen teruggeschroefd. Ook bij suiker, dat nog flink wordt gesteund, wil de Commissie de subsidies fors verminderen.
Dat er nu zulke enorme partijen worden aangeboden heeft niet alleen te maken met het goede weer, maar ook met de toetreding van de tien nieuwe lidstaten vorig jaar. Hongarije en Tsjechië, twee serieuze graanproducenten, horen sindsdien bij de EU. Volgens handelaar Van Noortwijk heeft Hongarije ruim 4 miljoen ton aan de Commissie aangeboden, en Tsjechië 1 miljoen ton. Andere belangrijke aanbieders zijn Duitsland (6,8 miljoen ton) en Frankrijk (1,4 miljoen ton). Die laatste twee hebben het voordeel dat ze aan zee grenzen, en havens bezitten. Ze kunnen het graan aanbieden op de wereldmarkt en het vervolgens vanuit die havens exporteren naar bijvoorbeeld het Midden-Oosten of Noord-Afrika, eventueel gesteund door subsidies van de commissie. Voor Hongarije en Tsjechië is dat geen optie, want ze hebben geen havens. Ze produceren voor de lokale markt, en die kan het plotselinge overschot niet aan. ,,Ze gaan daar niet ineens veel meer brood eten'', zegt Van Noortwijk. Alternatief is het overschot eerst naar een internationale zeehaven te transporteren, zoals Constanta aan de Zwarte Zee of Koper aan de Adriatische Zee. Maar dat maakt het graan weer veel te duur.
Volgens Van Noortwijk is er nu een strijd gaande tussen aan de ene kant de nieuwe lidstaten, en aan de andere kant traditionele EU-landen als Frankrijk en Duitsland. De nieuwe lidstaten dringen er bij de commissie op aan dat ze veel graan overneemt. Frankrijk en Duitsland willen juist dat de commissie extra geld uittrekt voor de subsidiëring van de export, zodat zij makkelijker van hun graan afkomen. Volgens Fred Klein van het Hoofdproductschap Akkerbouw in Den Haag, voert de Commissie een onduidelijk beleid. ,,Even heeft ze de export gesteund waardoor de graanprijs weer wat aantrok, maar een paar weken geleden is ze daar plotseling mee gestopt'', zegt hij. Ten onrechte, meent Klein. Want Amerika en Argentinië hebben ook exportsubsidies op graan verleend. En daardoor hebben zij hun marktaandeel in onder andere het Midden-Oosten weten te vergroten. ,,Ten koste van Europa'', zegt Klein. Volgens hem is de Commissie daarom zelf medeverantwoordelijk voor het ontstane overschot.
Bij suiker speelt volgens deskundigen ook de tegenvallende consumptie in de nieuwe lidstaten een rol. Burgers zijn vlak voor de toetreding, om de een of andere reden, suiker gaan hamsteren. Daardoor kopen ze nu minder van de laatste suikeroogst.
Klein wijst erop dat voor de huidige interventie veel opslagcapaciteit nodig is. ,,En opslag is een dure hobby'', aldus Klein. In grote zeehavens, zoals Rotterdam, zal het graan en de suiker niet langdurig worden opgeslagen. ,,Want de silo's daar kosten een vermogen.'' In Hongarije liggen de partijen graan verspreid door het land opgeslagen. In Frankrijk ligt veel in het gebied tussen Bordeaux en de Spaanse grens.
De Commissie verwacht niet heel lang te blijven zitten met de opgeslagen partijen. Vorige week hebben belangstellende kopers de eerste biedingen gedaan op graan, hoewel die niet allemaal zijn geaccepteerd. ,,Polen wilde 80.000 ton opkopen voor circa 80 euro per ton. Dat bod vonden we te laag'', zegt de woordvoerder van Fischer-Boel. Wel is er bijvoorbeeld een partij van 55.000 ton naar Oostenrijk gegaan, dat 95 euro bood.
Graanhandelaar Van Noortwijk betwijfelt of de partijen snel worden verkocht. ,,De Commissie vergeet één ding. De kans dat ook 2005 weer een goede oogst oplevert is groot, want het weer in Oost-Europa is tot nog toe goed geweest. Als dat zo is wordt ze met nog meer spul opgescheept.''
Interventieprijs van Europese Unie beschermt boeren en handelaren
In de Europese Unie gelden regels die boeren en handelaren moeten beschermen tegen grote verliezen. Zo is er voor graan een interventieprijs vastgesteld. Als de marktprijs voor graan onder de interventieprijs zakt - die ligt nu op 110 euro per ton - mag een boer of handelaar zijn partijen ter interventie aanbieden aan de Europese Commissie. Die is vervolgens verplicht om ze over te nemen. Voor suiker en wijn geldt die verplichting niet. Een handelaar mag wel iets aanbieden, maar de Commissie overlegt vervolgens of ze zijn partij wel of niet overneemt. De interventieprijs voor suiker ligt op 63 euro per 100 kilo.
Wordt een partij voor interventie aangeboden, dan kan een opkoper zich aanmelden. Hij krijgt van de Commissie vervolgens het transport naar een opslagplaats vergoed, en ook de opslag zelf. De lening die de opkoper moet afsluiten om een interventiepartij op te kopen, krijgt hij ook vergoed. Vervolgens is het wachten tot iemand een bod doet op zo'n partij. De Commissie moet instemmen met de hoogte van een bod. Ligt die te ver onder de interventieprijs dan zal ze niet akkoord gaan. Ze moet namelijk na verkoop ook nog het verschil betalen tussen de interventieprijs en de verkoopprijs, die meestal lager ligt. Wordt een partij boven de interventieprijs verkocht dan gaat de meerprijs naar de Commissie.
Voor suiker geldt een soortgelijk systeem. Voor wijn niet. Bij overschotten kan wijn worden aangeboden voor crisisdistillatie. De Commissie vergoedt dat proces. De alcohol die uit deze `crisiswijn' wordt gedistilleerd mag niet worden verwerkt in alcoholhoudende dranken. Hij wordt bijvoorbeeld gebruikt als brandstof (bio-ethanol) voor auto's. Graan en suiker uit interventie mogen wel voor menselijke consumptie worden verkocht. Eenmaal in opslag blijven deze in principe jarenlang goed.
Volgens mij moet je dat anders zien:quote:Op donderdag 14 april 2005 18:45 schreef NoktetMort het volgende:
[..]
dat vertel ik nergens, lees maar eens goed, ik zeg alleen maar, dat we dat voedsel best wel ergens anders vandaan halen.
Ik weet geen exacte getallen uit m,n hoofd, maar wel dat de landbouw voor plm 50% van het handelsoverschot zorgt.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:08 schreef more het volgende:
[..]
maar als er elders meer verdiend kan worden met die ene euro dan maakt dat de landbouw toch wel duur, en er zijn wel erg veel andere doelen te bedenken die zoiets beter kunnen gebruiken, zoals onderwijs, volksgezondheid, infrastructuurquote:Op zaterdag 16 april 2005 20:46 schreef gtotep het volgende:
Het EU-landbouwbeleid lijkt duur, maar is het niet
Uitleg volgens mij:
Door de landbouw 1 euro subsidie te geven worden er 2 verdiend.
En dan ook nog door slechts 3% van de Nederlandse beroepsbevolking.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:35 schreef more het volgende:
De agrarische export bedraagt ongeveer ¤ 45 miljard per jaar, dus dat levert de schatkist behoorlijk war euro's op.
Terwijl Nederland een relatief klein land is binnen de EU (1% van het totaal Europees oppervlak), is de landbouwproductie naar verhouding heel groot (7% van de totale Europese landbouwproductie)
En juist voor snijbloemen GEEN SUBSIDIEquote:Op zaterdag 16 april 2005 21:05 schreef gtotep het volgende:
[Het Nederlandse agrocomplex wordt internationaal als een reus beschouwd. Nederland is op basis van de totale agrarische export de tweede exporteur ter wereld na de Verenigde Staten en op basis van de netto agrarische export (exporten minus importen) de derde na de Verenigde Staten en Frankrijk. Uit het onderzoek van TNO 'De economische kracht van Nederland' ) op basis van de benadering van Porter bleek dat - gemeten naar het aandeel in de totale wereldhandel als indicator van de concurrentiekracht van economische clusters - negen van de Nederlandse top tien tot het landbouw-voeding-cluster behoorden (naast aardgas) en dertien van de top twintig. (In detail: snijbloemen 1e, eieren 2e, levende varkens 3e, zuivel 5e, varkensvlees 11e).
[..]
De beste kwaliteit is vaak voor de export,omdat ze in het buitenland vaak een betere prijs betalen.
Goedkope smakeloze spaanse paprika's worden nu al uit de markt gedrukt, ten koste van de nederlands geteelde paprikaquote:Op donderdag 14 april 2005 20:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Goedkope meuk uit die buurt zal het duurdere kwaliteitsvlees uit Nederland van de markt drukken vrees ik.
De meeste consumenten zijn zich totaal niet bewust van wat ze kopen. Je weet toch wel het een en ander over vermeende rationaliteit mag ik hopen?
falsequote:Op zondag 17 april 2005 15:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
precies op het basisvoedsel zit subsidie de rest niet
dan heb ik een beter plan. Belast het vervuilen van het milieu en laat het voor de rest aan de vrije markt over.quote:Op zondag 8 mei 2005 13:52 schreef mechatronics het volgende:
goeje kick!
ikzelf redeneer op deze manier, we zouden iig genoeg moeten telen om onszelf te voorzien van voedsel,waarom?
Omdat men zo graag milieubewust wil zijn, toch?
Nou, dan teel je zoveel mogelijk in eigen land, scheelt weer transport.
Als er elke dag tientallen vrachtwagens met tomaten uit spanje moeten komen rijden omdat dat totaal goedkoper is, dan levert dat wel lekker extra broeikasgassen op.
ik haal yvonne wel, die vind wel een reden om je te bannenquote:Zo simpel bekijk ik het. Sue me
Dus jij zegt, afschaffen die hele subsidie, en laat dat werk door goedkope marrokanen in spanje uitvoeren,quote:Op maandag 9 mei 2005 19:57 schreef thabit het volgende:
Landbouw is ongeveer het enige waarvan ik vind dat het niet genoeg geliberaliseerd is. Op veel andere vlakken is economische liberalisering volkomen absurd en averechts werkend. Maar bij landbouw is er zoveel overproductie die rechtstreeks de vuilnisbak ingaat dat daar maar eens grondig wat aan gedaan moet worden.
bij welke andere sectoren vindt jij liberalisering ook een positief iets?quote:Op maandag 9 mei 2005 19:57 schreef thabit het volgende:
Landbouw is ongeveer het enige waarvan ik vind dat het niet genoeg geliberaliseerd is. Op veel andere vlakken is economische liberalisering volkomen absurd en averechts werkend. Maar bij landbouw is er zoveel overproductie die rechtstreeks de vuilnisbak ingaat dat daar maar eens grondig wat aan gedaan moet worden.
Bij sectoren die voldoende flexibel zijn om de werking van concurrentie een positief effect te laten hebben en die geen extra waarde hebben dan handel. Dat het bijvoorbeeld bij onderwijs negatief is laat niet alleen de spelling in jouw post goed zien, maar bijvoorbeeld ook het feit dat onderwijs een vormende waarde heeft en effect op de lange termijn. Bij openbaar vervoer is het negatief omdat die sector onvoldoende concurrentie toelaat, een voorbeeld hiervan zijn de N.S.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bij welke andere sectoren vindt jij liberalisering ook een positief iets?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |