Jaquote:
Is het Classicisme een uiting van late Barok of een nieuwe stijl als voorloper op de Romantiek? Oh nee, da's geen WFL...quote:Waar wil je het over hebben?
Ik heb de hele dag een beetje op de bank gehangen onder een deken (ik heb het zo koud) en thee met honing gedronken. Maar omdat dat zo saai is, kom ik zo nu en dan even hier kijkenquote:Op woensdag 6 april 2005 17:32 schreef Yosomite het volgende:
Hé miss_sly ben je weer een beetje opgeknapt? (omdat wij je met rust lieten)
Niet pruilen, je bent niet meer alleen nuquote:
Euhm, ik ben niet zo helder nu en ik weet er niet heel veel vanaf dus kan het onderwerp voor nu ietsje lichter?quote:Is het Classicisme een uiting van late Barok of een nieuwe stijl als voorloper op de Romantiek? Oh nee, da's geen WFL...
Ok: is het enige verschil tussen de metafysica en de fysica dat de ene nìet en de andere wèl door experimenten getoetst kan worden?
Klinkt goedquote:Op woensdag 6 april 2005 17:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hetzelfde als eergisteren.Spinazie, eitjes en gekruide aardappelpartjes met pindasaus.
Wat zal ik eten vanavond?quote:Op woensdag 6 april 2005 17:40 schreef miss_sly het volgende:
Euhm, ik ben niet zo helder nu en ik weet er niet heel veel vanaf dus kan het onderwerp voor nu ietsje lichter?
Voor een beetje input, moet ik eerst weten waar je van houdt of wat je absoluut niet eet.quote:
Ben vegetariër, moet (voor vanavond dan) makkelijk en snel en ik hou niet van andijviequote:Op woensdag 6 april 2005 18:29 schreef miss_sly het volgende:
Voor een beetje input, moet ik eerst weten waar je van houdt of wat je absoluut niet eet.
En of je ernstig vasthoudt aan alles zelfgemaakt of ook pakjes (zoals wereldgerechten of die groenteschotels) gebruikt
Champignons met paprika en daar overheen sate-saus.quote:Op woensdag 6 april 2005 18:48 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Ben vegetariër, moet (voor vanavond dan) makkelijk en snel en ik hou niet van andijvie. Voor de rest: schiet maar
.
Wat heb jij een bijzonder... eh... combinatievermogen.quote:Op woensdag 6 april 2005 18:53 schreef Alicey het volgende:
Champignons met paprika en daar overheen sate-saus.
Uhuh.. Moet ik dat trouwens positief, negatief of neutraal opvatten?quote:Op woensdag 6 april 2005 19:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat heb jij een bijzonder... eh... combinatievermogen.
Hmm.. Als het enige criterium snel klaar is natuurlijk wel.quote:Lekker roerbakje met rijst, altijd goed.
Of pizza natuurlijk.
Dat is nou het leuke van platte tekst, dat kun je helemaal zelf invullen.quote:Op woensdag 6 april 2005 19:07 schreef Alicey het volgende:
Uhuh.. Moet ik dat trouwens positief, negatief of neutraal opvatten?
Een maaltijdsalade:quote:Op woensdag 6 april 2005 18:48 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Ben vegetariër, moet (voor vanavond dan) makkelijk en snel en ik hou niet van andijvie. Voor de rest: schiet maar
.
zonder twijfel is dat beter voor zijn omvang, maar wel minder lekker...liever toch ganzenlever met zwezerik en truffels...of is dat politiek incorrect ?quote:Op woensdag 6 april 2005 19:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
SingleCoil mag voor straf een week rauwe worteltjes eten nu.
Haske leuk natuurlijk, maar je bedoelde er wel iets mee.quote:Op woensdag 6 april 2005 19:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is nou het leuke van platte tekst, dat kun je helemaal zelf invullen. [afbeelding]
Ik heb gister ongeveer hetzelfde gegeten, maar dan zonder nootjes en pitjes en met feta ipv geitenkaasquote:Op woensdag 6 april 2005 19:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een maaltijdsalade:
Gemengde sla
Komkommer
Ei
Tomaat
Croutons
Pijnboompitjes
Walnoten
Hierop een warmgemaakt geitenkaasje met een zoetige dressing (ik doe vaak de honing-appeldressing die je kant en klaar kunt kopen). Het geitenkaasje leg je bovenop de salade, dressing ervoer...smullen maar![]()
Met zwezerik en truffels heb ik geen problemen. Ganzenlever mag van mij helemaal verboden worden.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:07 schreef SingleCoil het volgende:
zonder twijfel is dat beter voor zijn omvang, maar wel minder lekker...liever toch ganzenlever met zwezerik en truffels...of is dat politiek incorrect ?
Welnee, dat zal die ganzen eens leren!quote:Op woensdag 6 april 2005 20:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
zonder twijfel is dat beter voor zijn omvang, maar wel minder lekker...liever toch ganzenlever met zwezerik en truffels...of is dat politiek incorrect ?
Op zich een goede stap. Nu nog die nootjes en pitjes terug, en die tomaat en komkommer eruit, en het gaat nog ergens op lijken.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:13 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik heb gister ongeveer hetzelfde gegeten, maar dan zonder nootjes en pitjes en met feta ipv geitenkaas.
ook vegetarioot, a. ? drinkt zeker ook geen melk...quote:Op woensdag 6 april 2005 20:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Welnee, dat zal die ganzen eens leren!
Hoe raad je dat zo SingleCoil?quote:Op woensdag 6 april 2005 20:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ook vegetarioot, a. ? drinkt zeker ook geen melk...
Last minute learningquote:Op woensdag 6 april 2005 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zo, mijn leeruittreksel voor morgen is klaar. 5 pagina's, ik heb morgen ongeveer 4 uren om het te leren; mijn tentamen begint om 13:30. Tijd zat.
Op naar het volgende tentamenquote:Op woensdag 6 april 2005 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zo, mijn leeruittreksel voor morgen is klaar. 5 pagina's, ik heb morgen ongeveer 4 uren om het te leren; mijn tentamen begint om 13:30. Tijd zat.
In vrijwel elke eetgelegenheid wordt ik opgezadeld met salades met tomaatquote:
Ja, inderdaad. Maar ik zorg altijd wel dat ik bij alle colleges ben, alles goed bijhouden, dan weet je het meeste al.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:25 schreef Geartsjuh het volgende:
Last minute learning. Doe ik ook altijd
. Werkt perfect.
Tomaten en komkommers zijn lekker! En er zijn weinig dingen zo gezond als tomaten. Tomaten werken preventief tegen kanker!quote:Op woensdag 6 april 2005 20:30 schreef Alicey het volgende:
In vrijwel elke eetgelegenheid wordt ik opgezadeld met salades met tomaaten komkommer.
En iedere keer twist ik er weer over.. Over smaak moet dus kennelijk toch getwist worden.
Gezond is geen eenzijdig begrip, je moet dan wel aangeven op welk gebied. Tomatenpuree of pasta's op basis van tomatenpuree heb ik overigens geen problemen mee, dus misschien pak ik zo nog wat van die kankerpreventie mee.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Tomaten en komkommers zijn lekker! En er zijn weinig dingen zo gezond als tomaten. Tomaten werken preventief tegen kanker!
Alsof zuivel de enige bron van eiwitten isquote:Op woensdag 6 april 2005 20:37 schreef SingleCoil het volgende:
echt ook geen zuivelproducten ? hoe kom je dan aan je eiwitten ?
De tomaat doe ik er zelf ook nooit in, want daar hou ik niet van, maar omdat de meeste mensen dat erbij vinden horen, zet ik het maar standaard erbij als ik het over sla hebquote:Op woensdag 6 april 2005 20:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
In vrijwel elke eetgelegenheid wordt ik opgezadeld met salades met tomaaten komkommer.
En iedere keer twist ik er weer over.. Over smaak moet dus kennelijk toch getwist worden.
Eiwitten zijn vooral nodig voor spiervorming, en ik vind niet dat dat bij mij nodig is.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
echt ook geen zuivelproducten ? hoe kom je dan aan je eiwitten ?
Tomaten zijn overal gezond voor! Of je ze nou opeet, rectaal inbrengt, onder je oksels smeert, ze zijn en blijven reuzegezond!quote:Op woensdag 6 april 2005 20:42 schreef Alicey het volgende:
Gezond is geen eenzijdig begrip, je moet dan wel aangeven op welk gebied. Tomatenpuree of pasta's op basis van tomatenpuree heb ik overigens geen problemen mee, dus misschien pak ik zo nog wat van die kankerpreventie mee.
Je maakt het niet optioneel?quote:Op woensdag 6 april 2005 20:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De tomaat doe ik er zelf ook nooit in, want daar hou ik niet van, maar omdat de meeste mensen dat erbij vinden horen, zet ik het maar standaard erbij als ik het over sla heb
Ok, het geitenkaasje ging ik er ook al uithalen.quote:En bij een geitenkaasje is juist een zoete dressing erg lekker, ook bijvoorbeeld frambozendressing.
Ik maak zelf nooit salades, maar dit klinkt in ieder geval goed.quote:Over gewone sla doe ik vaak knoflook-spek of kruiden-knoflook dressing; die zakjes poeder die je aan kunt maken met olijfolie en water. Erg lekker en beslist niet zoetig![]()
Er zijn een aantal groenten waar veel kalk in zit, broccoli is er eentje van.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:45 schreef SingleCoil het volgende:
...en kalk ..?
afgezien van de gymnastische aspecten lijkt mij rectaal tomaatgebruik een kliederige en niet typisch gezonde affaire. maar over smaak valt te twisten, natuurlijk...quote:Op woensdag 6 april 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Tomaten zijn overal gezond voor! Of je ze nou opeet, rectaal inbrengt, onder je oksels smeert, ze zijn en blijven reuzegezond!
[afbeelding]
Ik ben gek op cashewnoten, en die zitten boordevol calcium.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:45 schreef SingleCoil het volgende:
...en kalk ..?
Voor mij blijft het het gezondst als ik voedsel heb wat in de eerste plaats goed smaakt.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Tomaten zijn overal gezond voor! Of je ze nou opeet, rectaal inbrengt, onder je oksels smeert, ze zijn en blijven reuzegezond!
[afbeelding]
er is een aantal...quote:Op woensdag 6 april 2005 20:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er zijn een aantal groenten ...
Allebei mag.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:55 schreef SingleCoil het volgende:
er is een aantal...
yep! ganzenlever, truffel, zwezerik, ossenhaas, kreeft, krab, gevulde kwartel, coquilles, oesters....dode beesten met paddestoelen, eigenlijk...quote:Op woensdag 6 april 2005 20:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor mij blijft het het gezondst als ik voedsel heb wat in de eerste plaats goed smaakt.
Je moest eens weten wat je op basis van noten en verse groenten kunt maken.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
yep! ganzenlever, truffel, zwezerik, ossenhaas, kreeft, krab, gevulde kwartel, coquilles, oesters....dode beesten met paddestoelen, eigenlijk...
quote:Op woensdag 6 april 2005 20:59 schreef SingleCoil het volgende:
yep! ganzenlever, truffel, zwezerik, ossenhaas, kreeft, krab, gevulde kwartel, coquilles, oesters....dode beesten met paddestoelen, eigenlijk...
Je had natuurlijk ook een vegetarische rijsttafel bij de Chinees kunnen bestellen..quote:Op woensdag 6 april 2005 21:01 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb net iskender kebab besteld![]()
geen zin om te koken
modernistisch geneuzel lijkt mij, bedacht door en voor luie linkse mensen. `een aantal` is enkelvoud, `aantallen` is meervoud. waarom dan deze abberatie ?quote:Op woensdag 6 april 2005 20:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Sterker nog, SC, meervoud is beter. De Van Dale geeft als voorbeeld bij 'aantal':
een aantal mensen staken de straat over
ganzenlever had ik een paar weken geleden nog in Brussel. Erg lekker, maar niet leuk voor de gans...maar goed, dat is vaker zo met voer gemaakt van dierenonderdelen.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dat had ook gekund inderdaad.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je had natuurlijk ook een vegetarische rijsttafel bij de Chinees kunnen bestellen..
Dat hoeft ook niet elke dag hoor lief Schaapje.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:01 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb net iskender kebab besteld![]()
geen zin om te koken
Ja, de Van Dale is een links bolwerk.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:03 schreef SingleCoil het volgende:
modernistisch geneuzel lijkt mij, bedacht door en voor luie linkse mensen. `een aantal` is enkelvoud, `aantallen` is meervoud. waarom dan deze abberatie ?
ik somde slechts mijn favo gerechten op. Op de kast jagen is, zoals wij reeds eerder zagen, niet lastig maar slechts een enkele keer grappig. Wist je dat kalsfvlees een bijprodukt van de zuivelindustrie is ? Zonder kalf geen melk...quote:Op woensdag 6 april 2005 21:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Je zult toch echt met iets originelers moeten komen als je een vegetariër op de kast wilt jagen...
daarom haal ik ook vaak wat kant en klaars bij de keurslager. die heeft allerlei gerechten klaargemaakt die alleen nog even in de magnetron moeten !quote:Op woensdag 6 april 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet elke dag hoor lief Schaapje.
Nee, dat zie je verkeerd. Zonder melk geen kalf!quote:Op woensdag 6 april 2005 21:10 schreef SingleCoil het volgende:
ik somde slechts mijn favo gerechten op. Op de kast jagen is, zoals wij reeds eerder zagen, niet lastig maar slechts een enkele keer grappig. Wist je dat kalsfvlees een bijprodukt van de zuivelindustrie is ? Zonder kalf geen melk...
mijn ouders, vooral m'n vader zijn geindoctrineerd door de melkindustrie. m'n broer is daar in meegegaan, die drinkt nu ook nog melk vanuit het principe dat het goed voor je isquote:Op woensdag 6 april 2005 20:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Even over de zuivelmythe: Is koemelk gezond?
En ze maken er nog steeds reclame voor... Ik weet niet of het ook op dat linkje staat, maar in landen waar geen of weinig zuivel wordt gebruikt, komt veel minder botontkalking voor. Ik snap niet dat er niet eens wat gedaan wordt aan dat soort leugenachtige propaganda... Maar ja, het Voedingscentrum ('Eerlijk over eten'quote:Op woensdag 6 april 2005 21:21 schreef het_fokschaap het volgende:
mijn ouders, vooral m'n vader zijn geindoctrineerd door de melkindustrie. m'n broer is daar in meegegaan, die drinkt nu ook nog melk vanuit het principe dat het goed voor je is
en vroeger op school...schoolmelk
Een groot deel van de wereldbevolking kan geen melk verteren. Melk is dan ook babyvoedsel. En als je het (zoals het hoort) na je babytijd niet meer drinkt, dan verlies je de mogelijkheid om het te verteren.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:30 schreef het_fokschaap het volgende:
en negers schijnen helemaal last te hebben van maagkramp vanwege melk omdat ze een bepaald systeem niet aanmaken, misschien het genoemde lactase.
en wat stuurde nederland als ontwikkelingshulp ? melkpoeder...
Da's volgens mij best lekker zegquote:Op woensdag 6 april 2005 19:44 schreef miss_sly het volgende:
Een maaltijdsalade:
Gemengde sla
Komkommer
Ei
Tomaat
Croutons
Pijnboompitjes
Walnoten
Hierop een warmgemaakt geitenkaasje met een zoetige dressing (ik doe vaak de honing-appeldressing die je kant en klaar kunt kopen). Het geitenkaasje leg je bovenop de salade, dressing ervoer...smullen maar![]()
linkse vega-propaganda. de gemidddelde melkveehouderij heeft 100 koeien, die produceren voor ongeveer 140.000 euro aan melk. de aanwasomzet bedraagt ca. 15000 euro per jaar. melk brengt tien keer zo veel op als kalfsvlees (netto). bron http://www.lei.dlo.nl/index.php3?page=nl/content/agri-monitor/artikel.php&id=294quote:Op woensdag 6 april 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. Zonder melk geen kalf!
Een 'bij'product kun je het nauwelijks noemen. Die kalveren brengen waarschijnlijk meer op dan die melk met de huidige melkprijs.
* Maethor was dus ook wel een grote jongen geworden zonder melk te drinken?quote:Op woensdag 6 april 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En ze maken er nog steeds reclame voor... Ik weet niet of het ook op dat linkje staat, maar in landen waar geen of weinig zuivel wordt gebruikt, komt veel minder botontkalking voor. Ik snap niet dat er niet eens wat gedaan wordt aan dat soort leugenachtige propaganda... Maar ja, het Voedingscentrum ('Eerlijk over eten') wordt ook gewoon gefinancierd door Unilever en consorten...
Ik zoog dat gewoon uit mijn duim, heb dat niet geïndoctrineerd gekregen. Het leek mij gewoon zo, gezien de absurd lage melkprijs van dit moment...quote:Op woensdag 6 april 2005 21:47 schreef SingleCoil het volgende:
linkse vega-propaganda. de gemidddelde melkveehouderij heeft 100 koeien, die produceren voor ongeveer 140.000 euro aan melk. de aanwasomzet bedraagt ca. 15000 euro per jaar. melk brengt tien keer zo veel op als kalfsvlees (netto).
Nou, moedermelk is wel handig, maar melk van een andere diersoort was nergens voor nodig geweest inderdaad.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:53 schreef Maethor het volgende:
* Maethor was dus ook wel een grote jongen geworden zonder melk te drinken?![]()
dat heeft meer met je genen te maken dan met melkquote:Op woensdag 6 april 2005 21:53 schreef Maethor het volgende:
[..]
* Maethor was dus ook wel een grote jongen geworden zonder melk te drinken?![]()
ik denk dat je wel gelijk hebt. alles met mate !quote:Op woensdag 6 april 2005 21:59 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat een gevarieerd dieet met zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas), vlees, groenten, brood, enz. een goed dieet is. Als je ergens niet te veel van eet, is het ook niet slecht voor je, zeker niet als je het zo gewend bent. Je krijgt op die manier toch de verschillende voedingstoffen binnen die je nodig hebt.
Als iemand geen melk, kaas, vlees of whatever wil eten, is dat ook prima, maar ik denk dat het niet per se allemaal slecht is en dus beter niet gegeten kan worden.
Anywayz, ik ga naar bed. Begin me steeds beroerder te voelen.
Truste
nog een vegafaqts-grap...had je dit al gelezen ?quote:Op woensdag 6 april 2005 21:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik zoog dat gewoon uit mijn duim, heb dat niet geïndoctrineerd gekregen. Het leek mij gewoon zo, gezien de absurd lage melkprijs van dit moment...
quote:Tot slot is er voor veel vegetariërs de morele afweging dat ze niet willen dat dieren voor hun voedsel worden gedood, zeker niet als de dieren een slecht leven hebben gehad.
Was is daar 'grappig' aan?quote:Op woensdag 6 april 2005 22:03 schreef SingleCoil het volgende:
nog een vegafaqts-grap...had je dit al gelezen ?
Die dubbelheid zie ik natuurlijk ook wel. Maar biologisch vlees vervangt bio-industrievlees. Voor elke zoveel klanten stapt er weer een boer over. Dus het argument geldt wel degelijk.quote:Op woensdag 6 april 2005 22:25 schreef SingleCoil het volgende:
1. de grap is dat dieren met een slecht leven kennelijk langer moeten blijven leven dan dieren met een goed leven...
Daar is wat mij betreft ook niks mis mee. Ik kots alleen van mensen die er hypocriet over doen. De mensen die krokodillentranen huilden tijdens de MKZ-crisis en die gewoon vlees blijven kopen; de mensen die geen hele kip kopen omdat je dan nog kunt zien dat het een dier is; de mensen die protesteren tegen het eten van honden in Korea maar die 's avonds gewoon een karbootje eten. Hypocriete huilies.quote:2. ik heb (lang geleden, in een ver land) eens twee varkens gekocht, om op te fokken en te slachten. Toen ze groot genoeg waren om te slachten sliepen ze bij me in bed en keken we gezamenlijk naar het journaal onder het genot van een lepeltje koffie...varkens zijn intelligenter dan honden en nog veel socialer...toch eet ik graag een schnitzeltje...
Dat is heel makkelijk om te draaien.quote:Op woensdag 6 april 2005 22:03 schreef SingleCoil het volgende:
quote:
Tot slot is er voor veel vegetariërs de morele afweging dat ze niet willen dat dieren voor hun voedsel worden gedood, zeker niet als de dieren een slecht leven hebben gehad.
Ja, 't gaat over jouquote:Op donderdag 7 april 2005 01:08 schreef STORMSEEKER het volgende:
Stilte voor de Storm...heb ik iets gemist?
Hm ja, ik heb liever dat iemand eerlijk is over wat hij werkelijk vindt dan dat hij een politiek correcte mening uitspreekt maar intussen iets anders denkt...quote:Op woensdag 6 april 2005 23:29 schreef SingleCoil het volgende:
dat bedoel ik idd, y.
lupa: als er 1 ding is dat ik niet dig dan is het hypo. stelling: beter racist dan hypocriet!
Zonder hypocrisie zou een perfecte rechtlijnigheid ontstaan, hetgeen tegen de natuur van de mens is.quote:Op donderdag 7 april 2005 07:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Overigens ben ik wel van mening dat iedereen tot op zekere hoogte hypocriet is.
Ja. Ik heb dan ook maar schoorvoetend aanvaard dat ik soms nu eenmaal hypocriet ben...quote:Op donderdag 7 april 2005 07:42 schreef Yosomite het volgende:
Ik denk dat hypocrisie een noodzakelijk kwaad is
We zien wel wat het wordt.quote:Op donderdag 7 april 2005 07:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En daar voel ik weer een rel aankomen! Alleen is ki_ki_ niet echt de relpartner waarop ik had gehoopt...
Ik zou het geen kwaad willen noemen. Hypocrisie laat ruimte over om zelf na te denken en om gevoel te laten spreken.quote:Op donderdag 7 april 2005 07:42 schreef Yosomite het volgende:
Ik denk dat hypocrisie een noodzakelijk kwaad is
Hoe bedoel je dat? Hypocrisie betekent voor mij 'het ene zeggen en het andere denken/doen'.quote:Op donderdag 7 april 2005 07:46 schreef Alicey het volgende:
Ik zou het geen kwaad willen noemen. Hypocrisie laat ruimte over om zelf na te denken en om gevoel te laten spreken.
Hypocrisie zie ik in een iets bredere context, waar onder andere ook in voorkomt dat het in het ene geval misschien minder verstandig is om aan principes vast te hangen dan in een ander geval.quote:Op donderdag 7 april 2005 07:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Hypocrisie betekent voor mij 'het ene zeggen en het andere denken/doen'.
Het zou op zich kunnen hoor.quote:Op donderdag 7 april 2005 07:53 schreef Yosomite het volgende:
Ik denk ook meer in Lupa's termen. Schijnheiligheid.
Hypocrisie heeft een wat negatieve lading en ik denk, Alicey, dat je het wat teveel afzwakt.
Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat hoe je bent een momentopname is. Wat ik nu zeg kan op andere momenten misschien wel niet meer geldig zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:14 schreef Yosomite het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wil je een slag om de arm houden omdat je jezelf nog niet goed genoeg kent, of om flexibel, dynamisch te kunnen zijn en daarom ben je 'gedwongen' om hypocriet te zijn?
Dat gaat me wat ver.
Hetgeen overigens een verschil is wat veel mensen niet snappen.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alleen is niet hetzelfde als eenzaam!Ik ben heel graag alleen, daarom heb ik die naam gekozen, maar ik ben zelden eenzaam.
Was dat maar waarquote:Op donderdag 7 april 2005 08:36 schreef Yosomite het volgende:
hallo miss_sly! Weer helemaal de oude?
I knowquote:Op donderdag 7 april 2005 08:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alleen is niet hetzelfde als eenzaam!Ik ben heel graag alleen, daarom heb ik die naam gekozen, maar ik ben zelden eenzaam.
Dan moeten ze aan Koningin Wilhelmina denken, wier autobiografie de titel had Eenzaam, maar niet alleenquote:Op donderdag 7 april 2005 08:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hetgeen overigens een verschil is wat veel mensen niet snappen.
Truequote:Op donderdag 7 april 2005 08:42 schreef miss_sly het volgende:
I know
Maar 'Lone Wolf' wordt toch doorgaans vertaald met 'Eenzame Wolf' niet met 'Allene Wolf'
Ik heb het nooit gelezen, maar het sugereert wel dat het eenzaam is aan de top en als je je omringt weet door mensen ben je nooit alleen.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan moeten ze aan Koningin Wilhelmina denken, wier autobiografie de titel had Eenzaam, maar niet alleen
is het dan niet 'lonely' ipv 'lone'? - mogguh trouwens ...quote:Op donderdag 7 april 2005 08:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
I know
Maar 'Lone Wolf' wordt toch doorgaans vertaald met 'Eenzame Wolf' niet met 'Allene Wolf'
Ja, 'lone' betekent 'alleen, verlaten, eenzaam, solitair'. Blijkbaar vindt het woordenboek ook dat 'alleen' en 'eenzaam' synoniemen zijn. 'Eenzaam' volgens de Van Dale: 'zonder gezelschap of ver van anderen verwijderd'. In feite een neutraal woord dus, maar mensen gebruiken het meestal in een andere betekenis.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
is het dan niet 'lonely' ipv 'lone'? - mogguh trouwens ...
Of a lone gunman.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:56 schreef SingleCoil het volgende:
net als the lone ranger
Ik ben meer de wolf die zich vrijwillig uit de roedel heeft teruggetrokken... Al is het misschien een subtiel verschil. Als kind werd ik uit de roedel gestoten, uiteindelijk heb ik er zelf voor gekozen om er uit te blijven.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een solitaire wolf is meestal een wolf die uit de roedel gestoten is...
Ja, dan weten we precies wat voor wolvenvlees we in de kuip hebbenquote:Op donderdag 7 april 2005 09:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat heerlijk, zo'n autopsychoanalyse op de vroege morgen.
Ik vind honden geweldig en cavia's zijn leuke fluffie beestjes, maar als ik naar China of Peru ga (wat beide op het verlanglijstje staat voor een mooie reis) zal ik, indien dit op mijn bordje komt, deze dieren wel eten.quote:Op woensdag 6 april 2005 22:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die dubbelheid zie ik natuurlijk ook wel. Maar biologisch vlees vervangt bio-industrievlees. Voor elke zoveel klanten stapt er weer een boer over. Dus het argument geldt wel degelijk.
Daar is wat mij betreft ook niks mis mee. Ik kots alleen van mensen die er hypocriet over doen. De mensen die krokodillentranen huilden tijdens de MKZ-crisis en die gewoon vlees blijven kopen; de mensen die geen hele kip kopen omdat je dan nog kunt zien dat het een dier is; de mensen die protesteren tegen het eten van honden in Korea maar die 's avonds gewoon een karbootje eten. Hypocriete huilies.
Nee, want het wordt als bijvoeglijk naamwoord gebruikt.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
is het dan niet 'lonely' ipv 'lone'? - mogguh trouwens ...
Dat zou ik als ik geen vegetariër was waarschijnlijk ook geen probleem vinden. Is wel afhankelijk van hoe de dieren behandeld zijn overigens. In Korea worden honden gemarteld voordat ze gedood worden, want dat zou het vlees smakelijker maken. Dàt hoef ik dus niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:04 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind honden geweldig en cavia's zijn leuke fluffie beestjes, maar als ik naar China of Peru ga (wat beide op het verlanglijstje staat voor een mooie reis) zal ik, indien dit op mijn bordje komt, deze dieren wel eten.
SC dus ook niet. Toch zit ook daar een zekere hypocrisie in, want met elk varken dat je eet, had je precies zo'n band kunnen hebben...quote:De varkentjes uit het voorbeeld van SC zullen bij mij vrees ik lang en gelukkig leven, want dat kan ik niet meer over mijn hart verkrijgen om te eten.
Over wolfjes en schaapjesquote:Op donderdag 7 april 2005 09:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat heerlijk, zo'n autopsychoanalyse op de vroege morgen.
Oh, dus ik heb het ook fout?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Lonely is niet alleen een bijwoord, zoals je eigen voorbeeld al aangeeft. A lonely guy, a lonely place. Het is een bijvoeglijk naamwoord dat toevallig al op -ly eindigt. Net als homely of silly.
Eenzaamheid is dan denk ik meer het 'verwijderd van anderen voelen' omdat je eenzaamheid ook gewoon in gezelschap kan ervaren. Dan ben je niet alleen maar je voelt je wel alleen.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
'Eenzaam' volgens de Van Dale: 'zonder gezelschap of ver van anderen verwijderd'. In feite een neutraal woord dus, maar mensen gebruiken het meestal in een andere betekenis.
Ik weet niet welke kleren ik aanheb vandaag en wat er in zit.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En wolven in schaapskleren en andersom.
Hier zal het vast ook nog wel (Net als gisteren en eergisteren) gaan regenen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Du lucht hier is loodgrijs, het is donker en het regent...
Dat zie ik ook als het verschil. Opvallend genoeg kan ik me in gezelschap eenzaam voelen, maar in mijn eentje heel wat minder..quote:Op donderdag 7 april 2005 09:10 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Eenzaamheid is dan denk ik meer het 'verwijderd van anderen voelen' omdat je eenzaamheid ook gewoon in gezelschap kan ervaren. Dan ben je niet alleen maar je voelt je wel alleen.
Hoi!quote:En een goedemorgen!
Ik heb een collega (Vietnamese bootvluchteling) die kan dit bevestigen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
... In Korea worden honden gemarteld voordat ze gedood worden, want dat zou het vlees smakelijker maken. ....
Dat is niet zo vreemd, toch? Juist een groep mensen om je heen kan je doen beseffen dat je geen deel uitmaakt van die groep en daardoor kun je je eenzaam gaan voelen. Er is geen omstandigheid waarin ik me zo eenzaam kan voelen als te midden van een grote groep mensen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:11 schreef Alicey het volgende:
Dat zie ik ook als het verschil. Opvallend genoeg kan ik me in gezelschap eenzaam voelen, maar in mijn eentje heel wat minder..
Ik had het gister nog toen ik bij mijn projectgenoten zat. Die zijn allemaal zo anders. Dan voel je je wel een beetje allenig of eenzaam.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat zie ik ook als het verschil. Opvallend genoeg kan ik me in gezelschap eenzaam voelen, maar in mijn eentje heel wat minder..
quote:Hoi!
Adrenaline komt vrij. Alleen ik vind het erg vreemd dat dit het vlees lekkerder zou doen smaken. Bij de dieren die wij gewoonlijk eten, is 'stressvlees' oneetbaar (zeer taai). Ik vraag me af waar het verschil dan in zit. Zouden carnivoren lekkerder worden bij stress en herbivoren minder lekker?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:17 schreef Yosomite het volgende:
Ik heb een collega (Vietnamese bootvluchteling) die kan dit bevestigen.
Ook in Vietnam worden honden gegeten (hij heeft het ook gedaan) en ze smaken lekkerder als ze bang zijn voordat ze dood gaan. Dan schijnen er stoffen in het lichaam aangemaakt worden die het vlees scherper van smaak maken.
Van hem (notabene) kreeg ik ook te horen dat wij in Nederland tot zo'n 1930 er geen probleem mee hadden om honden en katten te eten.
Ik heb je gemist!quote:Op donderdag 7 april 2005 09:19 schreef Doffy het volgende:![]()
Zónder honden en katten erbij, overigens.
Mogguh iedereen!Ik ben er weer!
Ja, ben nu aan het 'leren'.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:20 schreef Geartsjuh het volgende:
Lupa, heb jij zo niet tentamen? Alvast veel succes!
Goh, we kennen elkaar alweer.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd, toch? Juist een groep mensen om je heen kan je doen beseffen dat je geen deel uitmaakt van die groep en daardoor kun je je eenzaam gaan voelen. Er is geen omstandigheid waarin ik me zo eenzaam kan voelen als te midden van een grote groep mensen.
quote:Op donderdag 7 april 2005 09:19 schreef Doffy het volgende:![]()
Zónder honden en katten erbij, overigens.
Mogguh iedereen!Ik ben er weer!
In m'n eentje voel ik me ook zelden eenzaam, al komt het dus heel soms wel voor. Dat mensen anders zijn hoeft op zich geen reden te zijn om me er niet thuis te voelen, zolang er maar een paar fundamentele raakvlakken zijn.. Die laatsten ontbreken dus wel bij veel mensen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:20 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik had het gister nog toen ik bij mijn projectgenoten zat. Die zijn allemaal zo anders. Dan voel je je wel een beetje allenig of eenzaam.
Bij andere mensen weer helemaal niet. Ook in m'n eentje heb ik het maar zelden.
Succes!quote:Ik ga met school bezig.. drukke dag vandaag!
Hier is het zonnig, wat kleine cumulus hier en daar en een straffe westerquote:Op donderdag 7 april 2005 09:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De lucht hier is loodgrijs, het is donker en het regent...
Kan iemand kij uitleggen waarom het eten van katten en honden 'verschrikkelijk' en 'afkeurenswaardig' is, en het eten van koeien en varkens voor de meeste mensen geen problemen oplevert?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:17 schreef Yosomite het volgende:
Van hem (notabene) kreeg ik ook te horen dat wij in Nederland tot zo'n 1930 er geen probleem mee hadden om honden en katten te eten.
Hier zijn de eerste druppuls al weer gevallen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:26 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Hier is het zonnig, wat kleine cumulus hier en daar en een straffe wester.
Omdat katten en honden zo lief en knuffelbaar zijn, en de meeste mensen zelf een hond of kat hebben, waardoor zij hun dier geassocieerd zien met het bord vlees..quote:Op donderdag 7 april 2005 09:27 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Kan iemand kij uitleggen waarom het eten van katten en honden 'verschrikkelijk' en 'afkeurenswaardig' is, en het eten van koeien en varkens voor de meeste mensen geen problemen oplevert?
quote:
Moe... maar lekker bezig. En nu weer even heel klein beetje tijd om te Fokkenquote:Hoe is het?
Een konijn is prima, maar zo gauw die een naam gekregen heeft...quote:Op donderdag 7 april 2005 09:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Omdat katten en honden zo lief en knuffelbaar zijn, en de meeste mensen zelf een hond of kat hebben, waardoor zij hun dier geassocieerd zien met het bord vlees..
Ikzelf ben ook hypocriet op dat gebied.
Wil alles een beetje vlotten?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:30 schreef Doffy het volgende:
[..]
[afbeelding] A L I C E Y [afbeelding]
[..]
Moe... maar lekker bezig.
Ja, we hebben je gemist!quote:En nu weer even heel klein beetje tijd om te Fokken
Die blijft overigens best aardig.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:32 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Een konijn is prima, maar zo gauw die een naam gekregen heeft...
Youp vt Hek had daar een liedje ove.r.
Ik denk dat ik zelfs in Korea die betreffende honden zou eten als ze op mijn bord kwamen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zou ik als ik geen vegetariër was waarschijnlijk ook geen probleem vinden. Is wel afhankelijk van hoe de dieren behandeld zijn overigens. In Korea worden honden gemarteld voordat ze gedood worden, want dat zou het vlees smakelijker maken. Dàt hoef ik dus niet.
Ik haat cavia's, zou ze graag eten.![]()
Het gaat er niet om wat had gekund maar wat is.quote:SC dus ook niet. Toch zit ook daar een zekere hypocrisie in, want met elk varken dat je eet, had je precies zo'n band kunnen hebben...
Okquote:Op donderdag 7 april 2005 09:29 schreef Alicey het volgende:
Omdat katten en honden zo lief en knuffelbaar zijn, en de meeste mensen zelf een hond of kat hebben, waardoor zij hun dier geassocieerd zien met het bord vlees.
Als het een bewuste keuze is, kan dat nooit afkeurenswaardig zijnquote:Ikzelf ben ook hypocriet op dat gebied.
Yep. Laatste week érg druk gehad; deadlines, cursus, verhuizing, gedoe. Maar dat is allemaal goed verlopen. Phew!quote:
quote:Ja, we hebben je gemist!
Het gaat misschien ook meer om het al dan niet hebben van een band met een dier, waarmee je automatisch de gehele soort niet meer eet..quote:Op donderdag 7 april 2005 09:37 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Ok. Je hebt voor een heel deel wel gelijk denk ik... Maar er zijn ook mensen die zowel varkens als honden hebben en de varkens zonder problemen aan de electro leggen, terwijl ze hun hond van hun leven niet zouden opeten... En kalfjes en lammetjes zijn òòk knuffelbaar
.
Dat weet ik niet. Ik ben nooit voor de keus gesteld om hond of kat te eten. Ook in de AH is geen kattenvlees en hondenvlees verkrijgbaar.quote:Als het een bewuste keuze is, kan dat nooit afkeurenswaardig zijn.
Nee, dat gaat me te ver. Ik keur het mishandelen van honden af en dus wil ik er niet medeplichtig aan zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:36 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat ik zelfs in Korea die betreffende honden zou eten als ze op mijn bord kwamen.
Cavia's zijn dom, dik en lelijk.quote:Waarom haat je cavia's dan?
Dat vraag ik me dus af. Er is feitelijk geen verschil tussen jouw knuffelvarken en het vleesvarken. Daar denk je liever niet aan omdat je dat vleesvarken wilt opeten, maar het is wel een gegeven...quote:Het gaat er niet om wat had gekund maar wat is.
Misschien ben ik dan vegetariër omdat ik gewoon dol ben op dieren en een band met hen voel zelfs als ik ze niet ken.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:43 schreef Alicey het volgende:
Het gaat misschien ook meer om het al dan niet hebben van een band met een dier, waarmee je automatisch de gehele soort niet meer eet..
Het zou best kunnen. Je houdt tenslotte ook van paarden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Misschien ben ik dan vegetariër omdat ik gewoon dol ben op dieren en een band met hen voel zelfs als ik ze niet ken.
En paardenvlees is dus inderdaad iets wat ik niet zou willen eten, ook al is dat misschien hypocriet, want ik zou best bereid zijn om andere dieren te eten. Maar paardenvlees is voor mij een soort heiligschennis. Dat heeft ook te maken met de status van het paard. Het is een dier dat zijn leven lang belangeloos de mens dient. Ik vind het wel erg ondankbaar om het dan op te eten. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van een koe of varken, maar daar is meer sprake van een gedwongen dienstbaarheid, terwijl een paard bereid is om vrijwillig een band met de mens aan te gaan. Als je een goede band met een paard hebt, gaat hij letterlijk voor je door het vuur. Dat zie ik een koe nog niet doen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:54 schreef Alicey het volgende:
Het zou best kunnen. Je houdt tenslotte ook van paarden.
Feitelijk is er geen verschil, gevoelsmatig wel. Dat is het belangrijkste, imo.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, dat gaat me te ver. Ik keur het mishandelen van honden af en dus wil ik er niet medeplichtig aan zijn.
[..]
Cavia's zijn dom, dik en lelijk.
[..]
Dat vraag ik me dus af. Er is feitelijk geen verschil tussen jouw knuffelvarken en het vleesvarken. Daar denk je liever niet aan omdat je dat vleesvarken wilt opeten, maar het is wel een gegeven...
Je weet inmiddels wel hoe ik er over denk.. En dat was weer een incompatibiliteit.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En paardenvlees is dus inderdaad iets wat ik niet zou willen eten, ook al is dat misschien hypocriet, want ik zou best bereid zijn om andere dieren te eten.
Hoe moet ik dat vrijwillig zien? Wilde paarden zouden een soort van band met een mens kunnen aangaan?quote:Maar paardenvlees is voor mij een soort heiligschennis. Dat heeft ook te maken met de status van het paard. Het is een dier dat zijn leven lang belangeloos de mens dient. Ik vind het wel erg ondankbaar om het dan op te eten. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van een koe of varken, maar daar is meer sprake van een gedwongen dienstbaarheid, terwijl een paard bereid is om vrijwillig een band met de mens aan te gaan.
Hmm.. Ik denk dat mijn eigen negatieve ervaringen met paarden mijn mening flink kleuren.quote:Als je een goede band met een paard hebt, gaat hij letterlijk voor je door het vuur. Dat zie ik een koe nog niet doen.
Ja, en dat doen ze ook. De man die model stond voor 'de paardenfluisteraar' deed dat bijvoorbeeld. Hij haalde mustangs uit het wild, niet door ze te vangen, maar door ze in paardenlichaamstaal te vragen een band met hen aan te gaan en zich bij hem aan te sluiten. Hij gaf ze de keus en ze kozen ervoor om met hem mee te gaan. Hij heet Monty Roberts.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef Alicey het volgende:
Hoe moet ik dat vrijwillig zien? Wilde paarden zouden een soort van band met een mens kunnen aangaan?
Hey, you're talking to Missus Ratio.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Feitelijk is er geen verschil, gevoelsmatig wel. Dat is het belangrijkste, imo.
Dan zal er wel iets mis zijn met mijn paardenlichaamstaal.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, en dat doen ze ook. De man die model stond voor 'de paardenfluisteraar' deed dat bijvoorbeeld. Hij haalde mustangs uit het wild, niet door ze te vangen, maar door ze in paardenlichaamstaal te vragen een band met hen aan te gaan en zich bij hem aan te sluiten. Hij gaf ze de keus en ze kozen ervoor om met hem mee te gaan. Hij heet Monty Roberts.
En ook met die van de meeste paardenmensen, net zoals met die van de meeste hondenmensen. De meeste mensen begrijpen helemaal niets van de lichaamstaal van hun dier en dat zorgt voor misverstanden en ongelukken. Een paard is een bijna perfect voorspelbaar dier, als je maar weet waarop je moet letten. Er valt heel goed te praten met paarden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:24 schreef Alicey het volgende:
Dan zal er wel iets mis zijn met mijn paardenlichaamstaal.
Daar schijn ik toch ook op te lijken, maar misschien een iets emotionelere versiequote:Op donderdag 7 april 2005 10:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hey, you're talking to Missus Ratio.
Ik bèn wel emotioneel, maar het gebeurt regelmatig dat ik die emoties aan de kant zet ten faveure van een rationeel besluit. Zo ook in het geval van vlees eten. Ik weet dat ik al die dieren tot vrienden zou kùnnen maken en daarom eet ik ze niet, ookal heb ik helemaal geen emotionele problemen met een biefstuk van de slager.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef miss_sly het volgende:
Daar schijn ik toch ook op te lijken, maar misschien een iets emotionelere versie
Dan kunnen die er inderdaad ook niets van.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En ook met die van de meeste paardenmensen, net zoals met die van de meeste hondenmensen. De meeste mensen begrijpen helemaal niets van de lichaamstaal van hun dier en dat zorgt voor misverstanden en ongelukken. Een paard is een bijna perfect voorspelbaar dier, als je maar weet waarop je moet letten. Er valt heel goed te praten met paarden.
De wijze waarop ik besluit om dieren al dan niet te eten is niet echt berust op rationeel denken heb ik het idee.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik bèn wel emotioneel, maar het gebeurt regelmatig dat ik die emoties aan de kant zet ten faveure van een rationeel besluit.
Niet al mijn besluiten hebben een rationele basis, hoor. Alleen die die ik belangrijk vind.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:31 schreef Alicey het volgende:
De wijze waarop ik besluit om dieren al dan niet te eten is niet echt berust op rationeel denken heb ik het idee.Ach, zo heeft iedereen wel wat.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Haus gaat weer leren. Wens hem veel plezier toe
Frank Franken uit Amsterdam heeft misschien buitengewoon irritante cavia'squote:Op donderdag 7 april 2005 10:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie maakt er voor mij even een leuke, goed onthoudbare zin waarvan de woorden met de volgende letters beginnen (hoeft niet in die volgorde):
quote:
Ik weet het bij mezelf niet echt.. Geen enkele beslissing is denk ik zuiver rationeel of zuiver emotioneel.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Niet al mijn besluiten hebben een rationele basis, hoor. Alleen die die ik belangrijk vind.
Succes Haus!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Haus gaat weer leren. Wens hem veel plezier toe
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:38 schreef Alicey het volgende:
Frank Franken uit Amsterdam heeft misschien buitengewoon irritante cavia's
Nou ja, dat misschien niet, al denk ik graag van mezelf dat ik besluiten neem op rationele gronden. In elk geval moeten besluiten achteraf te rationaliseren zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:38 schreef Alicey het volgende:
Ik weet het bij mezelf niet echt.. Geen enkele beslissing is denk ik zuiver rationeel of zuiver emotioneel.
Yep, en deze ga ik zeker weten onthouden. Sterker nog, ik denk dat ik 'm mijn leven lang niet meer vergeet. Ik moest er namelijk erg om lachen.quote:
poging 0001quote:Op donderdag 7 april 2005 10:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie maakt er voor mij even een leuke, goed onthoudbare zin waarvan de woorden met de volgende letters beginnen (hoeft niet in die volgorde):
C
H
M
U
B
I
F
F
A
Die is ook leukquote:Op donderdag 7 april 2005 10:43 schreef Yosomite het volgende:
poging 0001
Cavia’s Hopen Maar Uiteindelijk Beslis Ik Fliere Fluitend Alles
Pas maar op, straks hebben we weer een heel forum over cavia's!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
We blijven wel bij het thema cavia's hè?De volgende LFC moet een cavia in de titel hebben!
Hm, dat lijkt me toch een wat dubieuze stelling... Geldt 'ie ook voor zelfmoordterroristen?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef miss_sly het volgende:
Geen enkele beslissing is verkeerd, als je er op het moment dat je die neemt volledig achter staat.
Cavia's zijn maar goed voor één doel: frituren!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:48 schreef miss_sly het volgende:
Cavia's zijn ook lieve fluffie diertjes
Lekker wollig en knuffelbaar
Ja, feitelijk wel, voor hen is het de juiste beslissing.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hm, dat lijkt me toch een wat dubieuze stelling... Geldt 'ie ook voor zelfmoordterroristen?
Soms kun je toch niet anders dan een beslissing nemen op basis van de keuze tussen verschillende kwaden. Zeker in eerste instantie lijkt mij niet aannemelijk dat je daar dan volledig achter staat..quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef miss_sly het volgende:
Geen enkele beslissing is verkeerd, als je er op het moment dat je die neemt volledig achter staat. Wel is het verkeerd om geen beslissing te nemen.
Kan een beslissing gebaseerd op onjuiste informatie een juiste beslissing zijn?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:49 schreef miss_sly het volgende:
Ja, feitelijk wel, voor hen is het de juiste beslissing.
Ik weet nog niet hoe ze dat in Peru bereiden, maar als ik er geweest ben, zal ik het zeker laten wetenquote:Op donderdag 7 april 2005 10:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Cavia's zijn maar goed voor één doel: frituren!
Nou ja, barbecuen mag ook.
Als je de minste van twee kwaden kiest, lijkt mij dat juist. Niet goed of slecht, maar juist.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Alicey het volgende:
Soms kun je toch niet anders dan een beslissing nemen op basis van de keuze tussen verschillende kwaden. Zeker in eerste instantie lijkt mij niet aannemelijk dat je daar dan volledig achter staat..
Is dat goed of verkeerd?
Dat is nog steeds een goede beslissing, want je hebt de beslissing gemaakt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Soms kun je toch niet anders dan een beslissing nemen op basis van de keuze tussen verschillende kwaden. Zeker in eerste instantie lijkt mij niet aannemelijk dat je daar dan volledig achter staat..
Is dat goed of verkeerd?
Ja, want je baseert de beslissing op de informatie die je hebt. Je kunt toch niet anders? Hoe kan het dan een verkeerde beslissing zijn?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Kan een beslissing gebaseerd op onjuiste informatie een juiste beslissing zijn?
Nou, soms kan het best verstandig zijn om een beslissing even uit te stellen. Dat hangt nogal van de situatie af. Halsoverkop iets besluiten zodat je tenminste iets hebt besloten lijkt me niet altijd verkieslijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef miss_sly het volgende:
Dat is nog steeds een goede beslissing, want je hebt de beslissing gemaakt.
Je kunt ook blijven steken in de situatie, zonder daarvoor gekozen te hebben maar omdat je het nemen van de beslissing uitstelt, en dat is imo altijd slechter.
Het kan achteraf gezien een verkeerde beslissing zijn. Al is er bij zelfmoordterroristen natuurlijk geen sprake van een achteraf.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:54 schreef miss_sly het volgende:
Ja, want je baseert de beslissing op de informatie die je hebt. Je kunt toch niet anders? Hoe kan het dan een verkeerde beslissing zijn?
Ik zeg dus ook neit dat je halsoverkop een beslissing moet nemen, juist niet. Maar als je een beslissing neemt nadat je er over na hebt gedacht, dan is het de juiste beslissing op dat moment.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, soms kan het best verstandig zijn om een beslissing even uit te stellen. Dat hangt nogal van de situatie af. Halsoverkop iets besluiten zodat je tenminste iets hebt besloten lijkt me niet altijd verkieslijk.
Kon?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind als je een bepaald patroon hebt doorlopen om tot een beslissing te komen en dat is gebeurd, dan moet het goed zijn. Ook al pakt het niet zo uit als je had gewild of gehoopt. Je kon kennelijk op dat moment in die situatie met de jouw bekende informatie geen andere beslissing nemen,
Daar ben ik het volledig mee eens. Maar daarom kan de beslissing achteraf gezien nog wel fout zijn geweest en je doen besluiten om het de volgende keer anders aan te pakken.quote:dus achteraf spijt hebben, is onzin.
Waar je misschien vooral op doelt is dat je het beter acht om een beslissing te nemen en onderuit te gaan, dan geen beslissingen te nemen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind als je een bepaald patroon hebt doorlopen om tot een beslissing te komen en dat is gebeurd, dan moet het goed zijn. Ook al pakt het niet zo uit als je had gewild of gehoopt. Je kon kennelijk op dat moment in die situatie met de jouw bekende informatie geen andere beslissing nemen, dus achteraf spijt hebben, is onzin.
Als je iemand niet in een opwelling vermoordt maar er goed over nagedacht hebt, de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebt en je doet het dan, dan zul je in de gevangenis niet erachter komen dat het niet zo'n goed idee was.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het kan achteraf gezien een verkeerde beslissing zijn. Al is er bij zelfmoordterroristen natuurlijk geen sprake van een achteraf.
Stel, je vermoordt iemand. Op het moment dat je dat doet, sta je er volledig achter. In de gevangenis kom je erachter dat het toch niet zo'n goed idee was. Dan heb je toch gewoon de verkeerde beslissing genomen?
Daar kan ik me ook in vinden, maar wat jij nu zegt impliceert ook dat foute beslissingen wel degelijk bestaan, terwijl miss_sly zegt dat dat niet zo is.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:00 schreef Alicey het volgende:
Waar je misschien vooral op doelt is dat je het beter acht om een beslissing te nemen en onderuit te gaan, dan geen beslissingen te nemen.
Daar kan ik me overigens prima in vinden.
Jij?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:01 schreef het_fokschaap het volgende:
en ik ben hout uit m'n huis aan het slepen. twee aanhangwagens vol, drie verdiepingen naar beneden
wie verzint zoiets ?
Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat ik blijkbaar uitga van een bepaalde universele moraal van waaruit bepaalde beslissingen (zoals iemand vermoorden) altijd verkeerd zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:01 schreef miss_sly het volgende:
Als je iemand niet in een opwelling vermoordt maar er goed over nagedacht hebt, de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebt en je doet het dan, dan zul je in de gevangenis niet erachter komen dat het niet zo'n goed idee was.
Hoogstens zul je met nieuwe info bedenken dat je het niet had gedaan, als je dat had geweten, maar dat maakt de beslissing op het moment dat je die nam nog steeds de juiste.
Dat is maar de vraag. Als je er goed over nagedacht hebt en je moordt dan, krijg je doorgaans ook meer tijd om na te denken in de gevangenis dan dat je het in een opwelling doet.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je iemand niet in een opwelling vermoordt maar er goed over nagedacht hebt, de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebt en je doet het dan, dan zul je in de gevangenis niet erachter komen dat het niet zo'n goed idee was.
Op dat moment dus.. Inderdaad, want je kunt niet alles weten. Achteraf gezien bleek de beslissing echter niet juist, op basis van nieuwe informatie en ervaringen, en zul je een andere keer anders beslissen. Dit proces heet ook wel leren door trial-and-error.quote:Hoogstens zul je met nieuwe info bedenken dat je het niet had gedaan, als je dat had geweten, maar dat maakt de beslissing op het moment dat je die nam nog steeds de juiste.
Iemand vermoorden is in mijn ogen ook altijd verkeerd. Dat zal ik dus ook niet als optie meewegen als ik een beslissing moet nemen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat ik blijkbaar uitga van een bepaalde universele moraal van waaruit bepaalde beslissingen (zoals iemand vermoorden) altijd verkeerd zijn.
Qua probleem-oplossend denken denk ik toch vaak wel in een breed kader, en neem ik alle mogelijke oplossingen mee. Als iemand vermoorden een potentiele oplossing is, zal ik het in mijn overwegingen meenemen. Doorgaans worden dergelijke potentiele oplossingen echter vrij snel uitgefilterd.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iemand vermoorden is in mijn ogen ook altijd verkeerd. Dat zal ik dus ook niet als optie meewegen als ik een beslissing moet nemen.
Je mist het woordje universeel in mijn post. Ik ga ervan uit dat er enkele universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Als jij vindt dat je recht hebt op leven, dan volgt daaruit dat een ander mens het ook heeft. Iedereen vindt dat hij recht heeft op leven en dus zou ook ieder mens tot de conclusie moeten kunnen komen dat het doden van een ander mens immoreel is. Altijd, trouwens. Als iemand vlak voor WOII Hitler had vermoord, zou dat ook immoreel zijn geweest. Maar ik had wel graag gehad dat het was gebeurd.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:06 schreef miss_sly het volgende:
Iemand vermoorden is in mijn ogen ook altijd verkeerd. Dat zal ik dus ook niet als optie meewegen als ik een beslissing moet nemen.
Echter, als een ander een beslissing moet nemen, doet diegene dat niet met mijn moraal. Kennelijk zijn er mensen die het op een bepaald moment wel juist achten om iemand te vermoorden. Het feit dat er mensen zijn die moord altijd verkeerd vinden, maakt niet dat die persoon dus in zijn/haar ogen een verkeerde beslissing neemt. Het gaat immers om wat je zelf denkt, voelt, vindt en op basis daarvan neem je de beslissing!
Het gaat me er ook niet om dat je in de toekomst niet anders kunt besluiten, vanwege wat je hebt geleerd in je leven.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag. Als je er goed over nagedacht hebt en je moordt dan, krijg je doorgaans ook meer tijd om na te denken in de gevangenis dan dat je het in een opwelling doet.
[..]
Op dat moment dus.. Inderdaad, want je kunt niet alles weten. Achteraf gezien bleek de beslissing echter niet juist, op basis van nieuwe informatie en ervaringen, en zul je een andere keer anders beslissen. Dit proces heet ook wel leren door trial-and-error.
Dan begrijpen we elkaar denk ik.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat me er ook niet om dat je in de toekomst niet anders kunt besluiten, vanwege wat je hebt geleerd in je leven.
Maar op dat moment was die beslissing de juiste.
Ik ben er nog niet uit of ik denk dat er universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Ik weet niet of ik doden in iedere situatie verkeerd vindt voor iedereen. Ik kan me situaties voorstellen dat het doden van een ander niet verkeerd is: uit zelfverdediging, om iemand uit zijn lijden te verlossen...quote:Op donderdag 7 april 2005 11:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je mist het woordje universeel in mijn post. Ik ga ervan uit dat er enkele universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Als jij vindt dat je recht hebt op leven, dan volgt daaruit dat een ander mens het ook heeft. Iedereen vindt dat hij recht heeft op leven en dus zou ook ieder mens tot de conclusie moeten kunnen komen dat het doden van een ander mens immoreel is. Altijd, trouwens. Als iemand vlak voor WOII Hitler had vermoord, zou dat ook immoreel zijn geweest. Maar ik had wel graag gehad dat het was gebeurd.
Dat denk ik ookquote:
Er zijn ook situaties waarin doden de 'beste' keus is, maar dan vind ik het nog steeds immoreel.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben er nog niet uit of ik denk dat er universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Ik weet niet of ik doden in iedere situatie verkeerd vindt voor iedereen. Ik kan me situaties voorstellen dat het doden van een ander niet verkeerd is: uit zelfverdediging, om iemand uit zijn lijden te verlossen...
Universele waarden bestaan denk ik niet. En al bestaan ze, dan kun je dat nog wel verneuken door definities anders te gaan leggen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Eigenlijk is er helemaal geen basis voor mij bewering dat er universele waarden bestaan. Ik lul misschien uit mijn nek.
Universele waarden vragen om een god die die waarden oplegt, geloof ik. Een objectief superbewustzijn. Zoiets. Zo'n soort god hebben ze alleen nog niet uitgevonden.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:19 schreef Alicey het volgende:
Universele waarden bestaan denk ik niet. En al bestaan ze, dan kun je dat nog wel verneuken door definities anders te gaan leggen.
En dat vraag ik mij weer af.. Moorden zou ik denk ik alsnog niet doen. Als er een andere manier is zou ik die wel aangrijpen. Mijn overlevingsdrang is sowieso soms beperkt heb ik het idee..quote:Op donderdag 7 april 2005 11:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Stel, ik bevind mij in een levensbedreigende situatie. Het is hij of ik. Moreel gezien vind ik dat ik me moet laten vermoorden, omdat moorden immoreel is. Maar in zo'n situatie is overlevingsdrang sterker dan ratio. Maar dat maakt het nog geen morele daad om de ander te doden.
De ervaring leert echter dat daar altijd gedonder van komt, dus laten we het voorlopig maar achterwege laten dan.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Universele waarden vragen om een god die die waarden oplegt, geloof ik. Een objectief superbewustzijn. Zoiets.
Ik ga er in mijn hypothetische situatie even vanuit dat de ander doden de enige mogelijkheid is. En dan nog is dat wat mij betreft niet de meest morele keus, wel de beste, voor mij.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:20 schreef Alicey het volgende:
En dat vraag ik mij weer af.. Moorden zou ik denk ik alsnog niet doen. Als er een andere manier is zou ik die wel aangrijpen. Mijn overlevingsdrang is sowieso soms beperkt heb ik het idee..
Ook hier geldt echter dat het zo'n extreme situatie is dat voorspellen wat ik zou doen zinloos is.
Maar een juiste beslissing voor jou op dat moment is nog niet per definitie een moreel juiste beslissing, vind ik.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er zijn ook situaties waarin doden de 'beste' keus is, maar dan vind ik het nog steeds immoreel.
Stel, ik bevind mij in een levensbedreigende situatie. Het is hij of ik. Moreel gezien vind ik dat ik me moet laten vermoorden, omdat moorden immoreel is. Maar in zo'n situatie is overlevingsdrang sterker dan ratio. Maar dat maakt het nog geen morele daad om de ander te doden.
Ja, dat is het probleem.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:21 schreef Alicey het volgende:
De ervaring leert echter dat daar altijd gedonder van komt, dus laten we het voorlopig maar achterwege laten dan.
(Foutje, edit)quote:Op donderdag 7 april 2005 11:22 schreef miss_sly het volgende:
Maar een juiste beslissing is nog niet per definitie een moreel juiste beslissing, vind ik.
Als iemand anders het belangrijk vindt om jou te vermoorden is dat voor die persoon dus een juiste beslissing. Jij zult niet in jouw verdediging hem doden, omdat dat in jouw ogen altijd verkeerd is, en op het moment van eventuele verdediging zal dan de moraal de boventoon voeren. Dus jij gaat dood.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Echter, als een ander een beslissing moet nemen, doet diegene dat niet met mijn moraal. Kennelijk zijn er mensen die het op een bepaald moment wel juist achten om iemand te vermoorden. Het feit dat er mensen zijn die moord altijd verkeerd vinden, maakt niet dat die persoon dus in zijn/haar ogen een verkeerde beslissing neemt. Het gaat immers om wat je zelf denkt, voelt, vindt en op basis daarvan neem je de beslissing!
Ik denk dat ik het niet zou doen. Niet de beste keuze voor mij, maar dat heb ik ook wel vaker.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ga er in mijn hypothetische situatie even vanuit dat de ander doden de enige mogelijkheid is. En dan nog is dat wat mij betreft niet de meest morele keus, wel de beste, voor mij.
Ik denk dat je dan helemaal niks meer denkt en dat je instinct het overneemt. En dat instinct zegt: ik wil leven, kostte wat kost.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:25 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat ik het niet zou doen. Niet de beste keuze voor mij, maar dat heb ik ook wel vaker.
Het probleem is denk ik toch vooral dat moraal van binnen moet komen, en niet extern opgelegd.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, dat is het probleem.
De gelovigen zeggen wel eens, zonder god geen moraal, maar die god van hen heeft dan weer een erg dubieuze moraal. Als hun god inderdaad een objectief superbewustzijn zou zijn dan was het nog enigszins geloofwaardig.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik me moest verdedigen, want ik geloof dat ik daar niet zo goed in ben. Maar dat even buiten beschouwing gelaten, denk ik dat het doorgaans waar is wat je zegt.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:25 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Als iemand anders het belangrijk vindt om jou te vermoorden is dat voor die persoon dus een juiste beslissing. Jij zult niet in jouw verdediging hem doden, omdat dat in jouw ogen altijd verkeerd is, en op het moment van eventuele verdediging zal dan de moraal de boventoon voeren. Dus jij gaat dood.
Ik denk niet dat je dit toestaat. Want je leven is je lief, dus je zult je verdedigen.
We hebben onlangs ook vastgesteld dat Schaapje zelf ook megacute is.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:25 schreef Doffy het volgende:
Je hebt wel een megacute schaapje, schaapje!
Dus je bent bereid immoreel gedrag te laten prevaleren.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
(Foutje, edit)
Dat is precies wat ik zeg: de ander doden is juist voor mij op dat moment, maar immoreel.
Zelfs dat betwijfel ik. Ik hoop echter niet te weten te komen hoe het is.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan helemaal niks meer denkt en dat je instinct het overneemt. En dat instinct zegt: ik wil leven, kostte wat kost.
En dat betekent meteen dat er niet zoiets als een universele moraal bestaat. Er bestaat alleen maar een subjectieve moraal, die bovendien nog continu verandert ook.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:27 schreef Alicey het volgende:
Het probleem is denk ik toch vooral dat moraal van binnen moet komen, en niet extern opgelegd.
'We'?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
We hebben onlangs ook vastgesteld dat Schaapje zelf ook megacute is.
Daarom dus.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En dat betekent meteen dat er niet zoiets als een universele moraal bestaat. Er bestaat alleen maar een subjectieve moraal, die bovendien nog continu verandert ook.
Ik denk dat dat wel per persoon verschillend is.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan helemaal niks meer denkt en dat je instinct het overneemt. En dat instinct zegt: ik wil leven, kostte wat kost.
Ja, als de belangen groot zijn. Ik ben doorgaans behoorlijk principieel, maar er zijn uitzonderingen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:27 schreef Yosomite het volgende:
Dus je bent bereid immoreel gedrag te laten prevaleren.
Ongetwijfeld, gelukkig komt het nooit voor. Ik kan namelijk maar moeilijk met mezelf leven als ik iets doe dat ik zelf immoreel vind.quote:Als je het hier doet, zijn er andere situaties te bedenken waar je het ook doet.
Vast wel...quote:En uiteindelijk is ieder mens immoreel.
Nee? Ikke wel.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:28 schreef Doffy het volgende:
Daarbij, ik kijk niet naar andere mannen!
Hoe ver gaat dat bij jou?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel per persoon verschillend is.
Ik ben erg slecht in mezelf verdedigen. Als een man lastig/opdringerig of erger is, vind ik het heel moeilijk zo niet onmogelijk om me tegen hen te verzetten/verdedigen.
Hmm.. Ik weet het niet. Ik kan zelf alleen agressief en sterk zijn als ik ergens zwaar pissed over ben. Iemand die mij probeert te vermoorden kan ik veel over voelen, maar waarschijnlijk word ik er niet boos om.quote:Ik heb nog nooit in de situatie gezeten dat ik mijn leven moet verdedigen, maar ik ben niet erg hoopvol gestemd over mijn overlevingskansen...
De geschiedenis bewijst dat mensen in dergelijke situaties vaak over krachten beschikken waarvan ze niet wisten dat ze ze in zich hadden. Je bewustzijn vernauwt zich, al je krachten worden gericht op vechten of vluchten. Dat is niet iets wat je besluit, het gebeurt gewoon in zo'n extreme situatie. Je bent dan even gewoon een dier in doodsnood. En er zijn natuurlijk dieren die op zo'n moment verlamd raken van angst of alleen maar proberen te vluchten. Maar de meesten vechten, desnoods tot ze er dood bij neervallen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:29 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb nog nooit in de situatie gezeten dat ik mijn leven moet verdedigen, maar ik ben niet erg hoopvol gestemd over mijn overlevingskansen...
Hetgeen trouwens ook bij minder bedreigende situaties geleerd kan worden. Op zich best een veilige gedachte om te weten dat je indien nodig meer kunt dan normaal.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De geschiedenis bewijst dat mensen in dergelijke situaties vaak over krachten beschikken waarvan ze niet wisten dat ze ze in zich hadden.
Dat is helaas wel eens veel te ver gegaan, door een man in kwestie dus.quote:
Ik ben allergisch voor agressie. Ben zelf niet agressief en kan er niet tegen agressief behandeld te worden. Daar kan ik niets mee.quote:Hmm.. Ik weet het niet. Ik kan zelf alleen agressief en sterk zijn als ik ergens zwaar pissed over ben. Iemand die mij probeert te vermoorden kan ik veel over voelen, maar waarschijnlijk word ik er niet boos om.
Helaas doet dezelfde reactie zich voor in situaties waarin vechten of vluchten geen goede oplossing is -> stress.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
Hetgeen trouwens ook bij minder bedreigende situaties geleerd kan worden. Op zich best een veilige gedachte om te weten dat je indien nodig meer kunt dan normaal.
Shhht! Ik ook, maar dan wordt mijnquote:Op donderdag 7 april 2005 11:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee? Ikke wel.Kijken kost niks.
Mijnquote:Op donderdag 7 april 2005 11:47 schreef Doffy het volgende:
Shhht! Ik ook, maar dan wordt mijnjaloers
Hmm. Op zich best herkenbaar. Ik heb niet met echt veel agressie te maken gehad denk ik, maar ik vind wel dat ik soms te weinig van me afbijt.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is helaas wel eens veel te ver gegaan, door een man in kwestie dus.
Ik kan daar heel weinig tegen doen, voel me alleen maar ontzettend bedreigd en weet daar geen uiting aan te geven.
Het kan best zijn dat dit juist komt omdat het dan een sexueel gerichte aanval is, en ik me wel kan verdedigen tegen een andere vorm van agressie. Gelukkig heb ik dat nooit meegemaakt.
Dat heb ik ook wel. Met als uitzondering dus wanneer ik echt zwaar boos/geirriteerd ben, maar dan moet iets wel heel erg ver gaan.quote:Ik ben allergisch voor agressie. Ben zelf niet agressief en kan er niet tegen agressief behandeld te worden. Daar kan ik niets mee.
Hmm.. Deze is op zich wel een goede voor mij om over na te denken. Misschien is dat bij mij ook wel het geval, en misschien is dat ook wel een deel van de slechte band die ik o.a. met mijn ouders heb.quote:Ik kan hoogstens hard praten tegen degenen die dat het minste verdienen: mijn vriend, mijn ouders en mijn zus. Maar bij hen voel ik me kennelijk veilig genoeg om dat wel te doen.
Ik heb het niet alleen over vechten of vluchten. Ik heb het er over dat wat je kunt (In de breedste zin des woords) op momenten dat het nodig is meer kan zijn dan wat het normaalgesproken is of wat je denkt.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Helaas doet dezelfde reactie zich voor in situaties waarin vechten of vluchten geen goede oplossing is -> stress.
Oh ja, dat is ook wel zo. Maar sommige mensen slaan juist helemaal dicht op het moment dat er een buitengewone prestatie van hen gevraagd wordt (spreken voor een groep, een groot werkstuk voor een bepaalde datum inleveren etc.).quote:Op donderdag 7 april 2005 11:53 schreef Alicey het volgende:
Ik heb het niet alleen over vechten of vluchten. Ik heb het er over dat wat je kunt (In de breedste zin des woords) op momenten dat het nodig is meer kan zijn dan wat het normaalgesproken is of wat je denkt.
Hmm.. Dit vind ik ook lastig, omdat ik er zelf weinig ervaring mee heb. Ik heb zelf denk ik ook wel een lichte vorm van faalangst, maar ook wel een mentaliteit van "het moet toch een keer gebeuren". Op een of andere manier blijken dat soort dingen bij mij toch vaak goed te gaan, en soms weet ik niet eens waardoor dat komt.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook wel zo. Maar sommige mensen slaan juist helemaal dicht op het moment dat er een buitengewone prestatie van hen gevraagd wordt (spreken voor een groep, een groot werkstuk voor een bepaalde datum inleveren etc.).
Maar die hebben er geen enkel probleem mee.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan hoogstens hard praten tegen degenen die dat het minste verdienen: mijn vriend, mijn ouders en mijn zus. Maar bij hen voel ik me kennelijk veilig genoeg om dat wel te doen.
Toen ik nog bij de Hare Krishna zat, kookte ik soms voor tweehonderd mensen. Als er dan een feestmaal was, werden er tien of twaalf verschillende gerechten bereid die allemaal op dezelfde tijd klaar moesten zijn. Het lukte altijd. Vraag me niet hoe.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:57 schreef Alicey het volgende:
Hmm.. Dit vind ik ook lastig, omdat ik er zelf weinig ervaring mee heb. Ik heb zelf denk ik ook wel een lichte vorm van faalangst, maar ook wel een mentaliteit van "het moet toch een keer gebeuren". Op een of andere manier blijken dat soort dingen bij mij toch vaak goed te gaan, en soms weet ik niet eens waardoor dat komt.
Natuurlijk hulp van boven, het enige ware geloof.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Toen ik nog bij de Hare Krishna zat, kookte ik soms voor tweehonderd mensen. Als er dan een feestmaal was, werden er tien of twaalf verschillende gerechten bereid die allemaal op dezelfde tijd klaar moesten zijn. Het lukte altijd. Vraag me niet hoe.
Hulp van boven?
Ik heb dat zelf minder. Daarom neem ik ook de tijd voor bepaalde dingen.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik werk trouwens optimaal onder tijdsdruk. Daarom doe ik bepaalde dingen ook last-minute.
Precies!quote:Op donderdag 7 april 2005 11:58 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Maar die hebben er geen enkel probleem mee.
Zij kennen je en accepteren je zonder enig voorbehoud.
Dat herken ik ook.
Ik kan me wel met woorden tegen woorden verdedigen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hmm. Op zich best herkenbaar. Ik heb niet met echt veel agressie te maken gehad denk ik, maar ik vind wel dat ik soms te weinig van me afbijt.
Als ik echt boos of geirriteerd ben, kan ik wel proberen me met woorden te verweren. NIet met daden, hooguit weglopen.quote:Dat heb ik ook wel. Met als uitzondering dus wanneer ik echt zwaar boos/geirriteerd ben, maar dan moet iets wel heel erg ver gaan.
In welk opzicht is dat deels de slechte band?quote:Hmm.. Deze is op zich wel een goede voor mij om over na te denken. Misschien is dat bij mij ook wel het geval, en misschien is dat ook wel een deel van de slechte band die ik o.a. met mijn ouders heb.
Dat is wel erg extreem... Misschien eens een cursus assertiviteit of zelfverdediging doen...?quote:Op donderdag 7 april 2005 12:09 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan me wel met woorden tegen woorden verdedigen.
Maar tegen sexuele agressie ben ik hulpeloos. En sexuele agressie moet je dan al heel breed zien.
Ik heb eens een hele treinrit naast een man gezeten die me bij het instappen volgde naar de bank waar ik ging zitten, helemaal tegen me aanschoof en zijn hand tegen mijn been legde. Ik had niet eens het lef om op te staan en ergens anders te gaan zitten. 25 minuten heb ik naast die viezerik gezeten.
Ik moet zeggen dat dat soort zaken mij ook niet echt traumatiseren. Ik word er alleen maar goed pissig om.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:12 schreef Monidique het volgende:
Ik ben ook eens door een jongen aangerand in de trein. Maar in mijn geval was dat natuurlijk eerder grappig dan traumatiserend.
Blijkbaar mis ik een hoop humor omdat ik geen meisjes aanrand...quote:Op donderdag 7 april 2005 12:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik moet zeggen dat dat soort zaken mij ook niet echt traumatiseren. Ik word er alleen maar goed pissig om.
Monidique is geen meisje. En had je niet eigenlijk hem willen quoten?quote:Op donderdag 7 april 2005 12:17 schreef Doffy het volgende:
Blijkbaar mis ik een hoop humor omdat ik geen meisjes aanrand...![]()
Ik reis niet meer met de trein en ik ben niet meer zo'n lief klein blond meisje als ik was. Volgens mij ben ik redelijk uit de gevarenzone tegenwoordig.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is wel erg extreem... Misschien eens een cursus assertiviteit of zelfverdediging doen...?
Volgens mij is geen enkele vrouw ooit uit de gevarenzone als het gaat om aanranding en verkrachting... Er worden zelfs bejaarde vrouwen verkracht...quote:Op donderdag 7 april 2005 12:21 schreef miss_sly het volgende:
Ik reis niet meer met de trein en ik ben niet meer zo'n lief klein blond meisje als ik was. Volgens mij ben ik redelijk uit de gevarenzone tegenwoordig.
I know.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Volgens mij is geen enkele vrouw ooit uit de gevarenzone als het gaat om aanranding en verkrachting... Er worden zelfs bejaarde vrouwen verkracht...
Het was dan ook geen echte aanranding. Een jongen ging tegenover mij zitten en liet zijn knie telkens tegen mijn knie aankomen, later begon-ie ook nog zogenaamde vieze praatjes te bezigen. Daarom vond ik het wel komisch, en omdat het niet zo lang duurde. Ik kan me natuurlijk wel verweren, zeker tegen een jongen die ongeveer net zo oud is als ik, maar voor meiden en vrouwen kan het wel eng zijn, dat begrijp ik. Toen ik bij mijn station kwam, zei ik toch nog maar even tegen hem, nadat ik eerst rustig met hem meepraatte, dat hij zeker een beetje gek in z'n hoofd was. "Waarom?"quote:Op donderdag 7 april 2005 12:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik zou het als man overigens ook geenszins 'grappig' vinden...
Ik denk het wel, je kunt absoluut leren om je anders te gedragen en ook andere gevoelens te hebben als zoiets je overkomt.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:27 schreef miss_sly het volgende:
I know.
Ik ben op zich assertief genoeg, dus daar ligt het niet aan.
En of je zelfverdediging kunt toepassen als het erop aan komt is ook maar de vraag.
En bij deze kerel had ik gewoon op moeten staan en moeten vertrekken, maar ik denk niet dat een assertiviteitscursus of zelfverdediging me daarbij hadden geholpen.
Hm, daar moet ik vooral hard om lachen. Waarom voel je je dan 'violated'?quote:Ik voel me al 'violated' (dat woord pas beter, vind ik) als ik geconfronteerd word met een kerel die voor de gein zijn lul uit zijn broek haalt...ik ben op dat gebied gewoon een ontzettend watje.
Ah, weer wat geleerdquote:Op donderdag 7 april 2005 12:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Monidique is geen meisje.
Ik zal het meenemen voor toekomstige threadsquote:En had je niet eigenlijk hem willen quoten?
Dat hangt van de context en de andere persoon afquote:Ik zou het als man overigens ook geenszins 'grappig' vinden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |