Niet al mijn besluiten hebben een rationele basis, hoor. Alleen die die ik belangrijk vind.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:31 schreef Alicey het volgende:
De wijze waarop ik besluit om dieren al dan niet te eten is niet echt berust op rationeel denken heb ik het idee.Ach, zo heeft iedereen wel wat.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Haus gaat weer leren. Wens hem veel plezier toe
Frank Franken uit Amsterdam heeft misschien buitengewoon irritante cavia'squote:Op donderdag 7 april 2005 10:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie maakt er voor mij even een leuke, goed onthoudbare zin waarvan de woorden met de volgende letters beginnen (hoeft niet in die volgorde):
quote:
Ik weet het bij mezelf niet echt.. Geen enkele beslissing is denk ik zuiver rationeel of zuiver emotioneel.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Niet al mijn besluiten hebben een rationele basis, hoor. Alleen die die ik belangrijk vind.
Succes Haus!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Haus gaat weer leren. Wens hem veel plezier toe
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:38 schreef Alicey het volgende:
Frank Franken uit Amsterdam heeft misschien buitengewoon irritante cavia's
Nou ja, dat misschien niet, al denk ik graag van mezelf dat ik besluiten neem op rationele gronden. In elk geval moeten besluiten achteraf te rationaliseren zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:38 schreef Alicey het volgende:
Ik weet het bij mezelf niet echt.. Geen enkele beslissing is denk ik zuiver rationeel of zuiver emotioneel.
Yep, en deze ga ik zeker weten onthouden. Sterker nog, ik denk dat ik 'm mijn leven lang niet meer vergeet. Ik moest er namelijk erg om lachen.quote:
poging 0001quote:Op donderdag 7 april 2005 10:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wie maakt er voor mij even een leuke, goed onthoudbare zin waarvan de woorden met de volgende letters beginnen (hoeft niet in die volgorde):
C
H
M
U
B
I
F
F
A
Die is ook leukquote:Op donderdag 7 april 2005 10:43 schreef Yosomite het volgende:
poging 0001
Cavia’s Hopen Maar Uiteindelijk Beslis Ik Fliere Fluitend Alles
Pas maar op, straks hebben we weer een heel forum over cavia's!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
We blijven wel bij het thema cavia's hè?De volgende LFC moet een cavia in de titel hebben!
Hm, dat lijkt me toch een wat dubieuze stelling... Geldt 'ie ook voor zelfmoordterroristen?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef miss_sly het volgende:
Geen enkele beslissing is verkeerd, als je er op het moment dat je die neemt volledig achter staat.
Cavia's zijn maar goed voor één doel: frituren!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:48 schreef miss_sly het volgende:
Cavia's zijn ook lieve fluffie diertjes
Lekker wollig en knuffelbaar
Ja, feitelijk wel, voor hen is het de juiste beslissing.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hm, dat lijkt me toch een wat dubieuze stelling... Geldt 'ie ook voor zelfmoordterroristen?
Soms kun je toch niet anders dan een beslissing nemen op basis van de keuze tussen verschillende kwaden. Zeker in eerste instantie lijkt mij niet aannemelijk dat je daar dan volledig achter staat..quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef miss_sly het volgende:
Geen enkele beslissing is verkeerd, als je er op het moment dat je die neemt volledig achter staat. Wel is het verkeerd om geen beslissing te nemen.
Kan een beslissing gebaseerd op onjuiste informatie een juiste beslissing zijn?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:49 schreef miss_sly het volgende:
Ja, feitelijk wel, voor hen is het de juiste beslissing.
Ik weet nog niet hoe ze dat in Peru bereiden, maar als ik er geweest ben, zal ik het zeker laten wetenquote:Op donderdag 7 april 2005 10:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Cavia's zijn maar goed voor één doel: frituren!
Nou ja, barbecuen mag ook.
Als je de minste van twee kwaden kiest, lijkt mij dat juist. Niet goed of slecht, maar juist.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Alicey het volgende:
Soms kun je toch niet anders dan een beslissing nemen op basis van de keuze tussen verschillende kwaden. Zeker in eerste instantie lijkt mij niet aannemelijk dat je daar dan volledig achter staat..
Is dat goed of verkeerd?
Dat is nog steeds een goede beslissing, want je hebt de beslissing gemaakt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Soms kun je toch niet anders dan een beslissing nemen op basis van de keuze tussen verschillende kwaden. Zeker in eerste instantie lijkt mij niet aannemelijk dat je daar dan volledig achter staat..
Is dat goed of verkeerd?
Ja, want je baseert de beslissing op de informatie die je hebt. Je kunt toch niet anders? Hoe kan het dan een verkeerde beslissing zijn?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Kan een beslissing gebaseerd op onjuiste informatie een juiste beslissing zijn?
Nou, soms kan het best verstandig zijn om een beslissing even uit te stellen. Dat hangt nogal van de situatie af. Halsoverkop iets besluiten zodat je tenminste iets hebt besloten lijkt me niet altijd verkieslijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef miss_sly het volgende:
Dat is nog steeds een goede beslissing, want je hebt de beslissing gemaakt.
Je kunt ook blijven steken in de situatie, zonder daarvoor gekozen te hebben maar omdat je het nemen van de beslissing uitstelt, en dat is imo altijd slechter.
Het kan achteraf gezien een verkeerde beslissing zijn. Al is er bij zelfmoordterroristen natuurlijk geen sprake van een achteraf.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:54 schreef miss_sly het volgende:
Ja, want je baseert de beslissing op de informatie die je hebt. Je kunt toch niet anders? Hoe kan het dan een verkeerde beslissing zijn?
Ik zeg dus ook neit dat je halsoverkop een beslissing moet nemen, juist niet. Maar als je een beslissing neemt nadat je er over na hebt gedacht, dan is het de juiste beslissing op dat moment.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, soms kan het best verstandig zijn om een beslissing even uit te stellen. Dat hangt nogal van de situatie af. Halsoverkop iets besluiten zodat je tenminste iets hebt besloten lijkt me niet altijd verkieslijk.
Kon?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind als je een bepaald patroon hebt doorlopen om tot een beslissing te komen en dat is gebeurd, dan moet het goed zijn. Ook al pakt het niet zo uit als je had gewild of gehoopt. Je kon kennelijk op dat moment in die situatie met de jouw bekende informatie geen andere beslissing nemen,
Daar ben ik het volledig mee eens. Maar daarom kan de beslissing achteraf gezien nog wel fout zijn geweest en je doen besluiten om het de volgende keer anders aan te pakken.quote:dus achteraf spijt hebben, is onzin.
Waar je misschien vooral op doelt is dat je het beter acht om een beslissing te nemen en onderuit te gaan, dan geen beslissingen te nemen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind als je een bepaald patroon hebt doorlopen om tot een beslissing te komen en dat is gebeurd, dan moet het goed zijn. Ook al pakt het niet zo uit als je had gewild of gehoopt. Je kon kennelijk op dat moment in die situatie met de jouw bekende informatie geen andere beslissing nemen, dus achteraf spijt hebben, is onzin.
Als je iemand niet in een opwelling vermoordt maar er goed over nagedacht hebt, de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebt en je doet het dan, dan zul je in de gevangenis niet erachter komen dat het niet zo'n goed idee was.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het kan achteraf gezien een verkeerde beslissing zijn. Al is er bij zelfmoordterroristen natuurlijk geen sprake van een achteraf.
Stel, je vermoordt iemand. Op het moment dat je dat doet, sta je er volledig achter. In de gevangenis kom je erachter dat het toch niet zo'n goed idee was. Dan heb je toch gewoon de verkeerde beslissing genomen?
Daar kan ik me ook in vinden, maar wat jij nu zegt impliceert ook dat foute beslissingen wel degelijk bestaan, terwijl miss_sly zegt dat dat niet zo is.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:00 schreef Alicey het volgende:
Waar je misschien vooral op doelt is dat je het beter acht om een beslissing te nemen en onderuit te gaan, dan geen beslissingen te nemen.
Daar kan ik me overigens prima in vinden.
Jij?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:01 schreef het_fokschaap het volgende:
en ik ben hout uit m'n huis aan het slepen. twee aanhangwagens vol, drie verdiepingen naar beneden
wie verzint zoiets ?
Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat ik blijkbaar uitga van een bepaalde universele moraal van waaruit bepaalde beslissingen (zoals iemand vermoorden) altijd verkeerd zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:01 schreef miss_sly het volgende:
Als je iemand niet in een opwelling vermoordt maar er goed over nagedacht hebt, de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebt en je doet het dan, dan zul je in de gevangenis niet erachter komen dat het niet zo'n goed idee was.
Hoogstens zul je met nieuwe info bedenken dat je het niet had gedaan, als je dat had geweten, maar dat maakt de beslissing op het moment dat je die nam nog steeds de juiste.
Dat is maar de vraag. Als je er goed over nagedacht hebt en je moordt dan, krijg je doorgaans ook meer tijd om na te denken in de gevangenis dan dat je het in een opwelling doet.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je iemand niet in een opwelling vermoordt maar er goed over nagedacht hebt, de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebt en je doet het dan, dan zul je in de gevangenis niet erachter komen dat het niet zo'n goed idee was.
Op dat moment dus.. Inderdaad, want je kunt niet alles weten. Achteraf gezien bleek de beslissing echter niet juist, op basis van nieuwe informatie en ervaringen, en zul je een andere keer anders beslissen. Dit proces heet ook wel leren door trial-and-error.quote:Hoogstens zul je met nieuwe info bedenken dat je het niet had gedaan, als je dat had geweten, maar dat maakt de beslissing op het moment dat je die nam nog steeds de juiste.
Iemand vermoorden is in mijn ogen ook altijd verkeerd. Dat zal ik dus ook niet als optie meewegen als ik een beslissing moet nemen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat ik blijkbaar uitga van een bepaalde universele moraal van waaruit bepaalde beslissingen (zoals iemand vermoorden) altijd verkeerd zijn.
Qua probleem-oplossend denken denk ik toch vaak wel in een breed kader, en neem ik alle mogelijke oplossingen mee. Als iemand vermoorden een potentiele oplossing is, zal ik het in mijn overwegingen meenemen. Doorgaans worden dergelijke potentiele oplossingen echter vrij snel uitgefilterd.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iemand vermoorden is in mijn ogen ook altijd verkeerd. Dat zal ik dus ook niet als optie meewegen als ik een beslissing moet nemen.
Je mist het woordje universeel in mijn post. Ik ga ervan uit dat er enkele universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Als jij vindt dat je recht hebt op leven, dan volgt daaruit dat een ander mens het ook heeft. Iedereen vindt dat hij recht heeft op leven en dus zou ook ieder mens tot de conclusie moeten kunnen komen dat het doden van een ander mens immoreel is. Altijd, trouwens. Als iemand vlak voor WOII Hitler had vermoord, zou dat ook immoreel zijn geweest. Maar ik had wel graag gehad dat het was gebeurd.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:06 schreef miss_sly het volgende:
Iemand vermoorden is in mijn ogen ook altijd verkeerd. Dat zal ik dus ook niet als optie meewegen als ik een beslissing moet nemen.
Echter, als een ander een beslissing moet nemen, doet diegene dat niet met mijn moraal. Kennelijk zijn er mensen die het op een bepaald moment wel juist achten om iemand te vermoorden. Het feit dat er mensen zijn die moord altijd verkeerd vinden, maakt niet dat die persoon dus in zijn/haar ogen een verkeerde beslissing neemt. Het gaat immers om wat je zelf denkt, voelt, vindt en op basis daarvan neem je de beslissing!
Het gaat me er ook niet om dat je in de toekomst niet anders kunt besluiten, vanwege wat je hebt geleerd in je leven.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag. Als je er goed over nagedacht hebt en je moordt dan, krijg je doorgaans ook meer tijd om na te denken in de gevangenis dan dat je het in een opwelling doet.
[..]
Op dat moment dus.. Inderdaad, want je kunt niet alles weten. Achteraf gezien bleek de beslissing echter niet juist, op basis van nieuwe informatie en ervaringen, en zul je een andere keer anders beslissen. Dit proces heet ook wel leren door trial-and-error.
Dan begrijpen we elkaar denk ik.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat me er ook niet om dat je in de toekomst niet anders kunt besluiten, vanwege wat je hebt geleerd in je leven.
Maar op dat moment was die beslissing de juiste.
Ik ben er nog niet uit of ik denk dat er universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Ik weet niet of ik doden in iedere situatie verkeerd vindt voor iedereen. Ik kan me situaties voorstellen dat het doden van een ander niet verkeerd is: uit zelfverdediging, om iemand uit zijn lijden te verlossen...quote:Op donderdag 7 april 2005 11:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je mist het woordje universeel in mijn post. Ik ga ervan uit dat er enkele universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Als jij vindt dat je recht hebt op leven, dan volgt daaruit dat een ander mens het ook heeft. Iedereen vindt dat hij recht heeft op leven en dus zou ook ieder mens tot de conclusie moeten kunnen komen dat het doden van een ander mens immoreel is. Altijd, trouwens. Als iemand vlak voor WOII Hitler had vermoord, zou dat ook immoreel zijn geweest. Maar ik had wel graag gehad dat het was gebeurd.
Dat denk ik ookquote:
Er zijn ook situaties waarin doden de 'beste' keus is, maar dan vind ik het nog steeds immoreel.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben er nog niet uit of ik denk dat er universele waarden zijn die voor elk mens gelden. Ik weet niet of ik doden in iedere situatie verkeerd vindt voor iedereen. Ik kan me situaties voorstellen dat het doden van een ander niet verkeerd is: uit zelfverdediging, om iemand uit zijn lijden te verlossen...
Universele waarden bestaan denk ik niet. En al bestaan ze, dan kun je dat nog wel verneuken door definities anders te gaan leggen.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Eigenlijk is er helemaal geen basis voor mij bewering dat er universele waarden bestaan. Ik lul misschien uit mijn nek.
Universele waarden vragen om een god die die waarden oplegt, geloof ik. Een objectief superbewustzijn. Zoiets. Zo'n soort god hebben ze alleen nog niet uitgevonden.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:19 schreef Alicey het volgende:
Universele waarden bestaan denk ik niet. En al bestaan ze, dan kun je dat nog wel verneuken door definities anders te gaan leggen.
En dat vraag ik mij weer af.. Moorden zou ik denk ik alsnog niet doen. Als er een andere manier is zou ik die wel aangrijpen. Mijn overlevingsdrang is sowieso soms beperkt heb ik het idee..quote:Op donderdag 7 april 2005 11:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Stel, ik bevind mij in een levensbedreigende situatie. Het is hij of ik. Moreel gezien vind ik dat ik me moet laten vermoorden, omdat moorden immoreel is. Maar in zo'n situatie is overlevingsdrang sterker dan ratio. Maar dat maakt het nog geen morele daad om de ander te doden.
De ervaring leert echter dat daar altijd gedonder van komt, dus laten we het voorlopig maar achterwege laten dan.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Universele waarden vragen om een god die die waarden oplegt, geloof ik. Een objectief superbewustzijn. Zoiets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |