FOK!forum / Films & Series / Babel: alle ingrediënten aanwezig nieuw meesterwerk Iñárritu
Arceezaterdag 12 maart 2005 @ 23:26
De regisseur van het briljante Amores Perros en van het ijzersterke 21 Grams komt nu met Babel. Er is nog vrijwel niets van bekend, maar de enkele ingrediënten die bekend lijken te zijn doen mij al watertanden. Ten eerste zal Guillermo Arriaga weer het scenario schrijven. Hij schreef ook de scripts voor beide eerder genoemde films. Ten tweede worden Brad Pitt, Cate Blanchett en Gael García Bernal genoemd voor de hoofdrollen. En tot slot zal Alejandro González Iñárritu dus weer regisseren.

Kortom: alle ingrediënten aanwezig voor een nieuw meesterwerk.

IMDb: http://us.imdb.com/title/tt0449467/
Californiazaterdag 12 maart 2005 @ 23:51
Las ik laatst over, ik geloof dat ik letterlijk begon te kwijlen .
Klinkt voorlopig erg goed.
Sokolskyzondag 13 maart 2005 @ 00:00
Ik zit dit project ook met veel interesse te volgen
quote:
In de film wordt een koppel op vakantie getroffen door een tragedie, waarna vier verschillende verhalen worden verteld die plaatsvinden in Marokko, Tunesië, Mexico en Japan.
Asskicker14zondag 13 maart 2005 @ 00:28
Speelt Ryan Babel de hoofdrol?
Ang3lzondag 13 maart 2005 @ 03:46
"In de film wordt een koppel op vakantie getroffen door een tragedie, waarna vier verschillende verhalen worden verteld die plaatsvinden in Marokko, Tunesië, Mexico en Japan."

............ en dat vind ik dus weer ontzettend jammer van Iñárritu. kan ie nou niks anders? Amores Perros was een erg goede film.... ging ook over een aantal levens die door een tragedie samenkwamen. 21 Grams.... ook erg goed, maar hierbij ging het ook om 3 levens die door een tragedie samenkwamen............... maar als we nou nog een film van hem krijgen over een aantal levens die door een tragedie samenkomen dan begin in me och echt af te vragen of ie nog iets anders kan dan dit ....of zijn het straks 3 tragische films die door een tragedie samenkomen in de vierde?
Sokolskyzondag 13 maart 2005 @ 17:42
Vond jij 21 Grams een mindere film omdat je Amores Perros al had gezien?
Ang3lzondag 13 maart 2005 @ 17:44
Hmmmz. Ja, eigenlijk wel.
Ik vond hem wel goed, maar het bleef in m\'n achthoofd spoken \"He\'s done this before\". En als film 3 dan NOG eens een keer zo is.... Kweetniet, dan krijg ik toch een beetje het gevoel dat ie niets anders kan bedenken. Dan mogen de films op zich solo wel erg goed zijn, maar hem als geheel als regisseur is dan beduidend minder boeiend aan \'t worden.
-Mzraki-zondag 13 maart 2005 @ 20:41
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:42 schreef Sokolsky het volgende:
Vond jij 21 Grams een mindere film omdat je Amores Perros al had gezien?
Een ijzersterke opmerking.
Arceezondag 28 mei 2006 @ 20:44
Op het filmfestival in Cannes:
quote:
De Mexicaan Alejandro González Iñárritu werd gelauwerd als de beste regisseur voor zijn film Babel.


* Arcee heeft echt wel zin in deze film.

Releasedate: Netherlands 30 November 2006.

Iñárritu.
SaintOfKillerszondag 28 mei 2006 @ 20:50
Het zal ongetwijfeld een sterke film zijn, maar hij mag wel eens een nieuw truukje gaan bedenken, verschillende verhaallijnen die elkaar kruisen, mja.....

Als men Shyamalan zijn twists maar verwijten, dan mag dat bij AGI ook (gebrek aan originele ideetjes dus).
Ang3lzondag 28 mei 2006 @ 21:26
Helemaal mee eens. Zowel Amores Perros als 21 Grams hebben hetzelfde trucje. Beide mooie films, maar de derde film heeft dat truucje nu wéér..... Maar goed, als ie weer net zo sterk is dan zal ik 'm dat maar vergeven.
Arceezondag 28 mei 2006 @ 21:39
quote:
Op zondag 28 mei 2006 21:26 schreef Ang3l het volgende:
Helemaal mee eens. Zowel Amores Perros als 21 Grams hebben hetzelfde trucje. Beide mooie films, maar de derde film heeft dat truucje nu wéér..... Maar goed, als ie weer net zo sterk is dan zal ik 'm dat maar vergeven.
Hoezo alwéér? En zo veel leken AP en 21G nou ook weer niet op elkaar, behalve dat ze allebei retegoed waren, IMHO.
SaintOfKillersdonderdag 17 augustus 2006 @ 23:16






Wat stills.
RobertoCarlosvrijdag 18 augustus 2006 @ 01:06
quote:
Op zondag 28 mei 2006 20:50 schreef SaintOfKillers het volgende:
Het zal ongetwijfeld een sterke film zijn, maar hij mag wel eens een nieuw truukje gaan bedenken, verschillende verhaallijnen die elkaar kruisen, mja.....
Mee eens. AP was een briljante film ook al wat mij betreft vanwege de snelle rauwheid en directheid. 21Grams vond ik iets waziger, maar die moet ik nog maar eens keertje zien voordat ik er echt iets over kan zeggen.

Ik hoop idd ook dat zijn nieuwe film een nieuw trucje laat zien, maar aan de andere kant is zo'n vertelstijl al eeuwenoud (in literatuur dus....) en heeft hij dat natuurlijk niet verzonnen. Ik denk ook dat het te maken heeft met zijn manier van filmen, als je dat in 3 films met eenzelfde vertelstijl ziet dan wordt het ook minder interessant.

Maar desondanks ben ik zeeeer benieuwd!
Arceezaterdag 23 september 2006 @ 17:16
quote:
Op zondag 28 mei 2006 20:44 schreef Arcee het volgende:
* Arcee heeft echt wel zin in deze film.

Releasedate: Netherlands 30 November 2006.

Iñárritu.
Maak daar maar 2 november van.
Heraldwoensdag 18 oktober 2006 @ 00:29
Net gezien in de bioscoop. Vond hem tegenvallen. Sowieso lijken dit soort films, waarbij verschillende levens elkaar kruisen door een gebeurtenis de nieuwste rage uit filmland.

Heb de andere films van AGI niet gezien, dus geen idee hoe die zijn opgebouwd, maar hier zijn letterlijk 4 verhalen te volgen. Je ziet om beurten hoe het verloopt met een herdersfamilie in Tunesië die verantwoordelijk is voor de heisa omtrent de Amerikaanse vrouw, de oppas van de Amerikanen, het Amerikaanse echtpaar en ten slotte het verhaal over een doofstom japans meisje. Niet lastig om te volgen dus.

De verhalen verschillen van tijd, waardoor je in het tweede segment al weet hoe het derde segment gaat aflopen. Zodoende dat het derde segment me niet kon bekoren, en het vierde segment was enkel boeiend omdat je afvraagt wat er met het meisje gaat gebeuren, want het heeft nauwelijks een raakvlak met de overige verhalen.
Het eerste verhaal vond ik het beste, omdat een simpel spelletje van twee kinderen uitloopt tot een internationale rel. Hoe zoiets wordt opgeblazen tot terroristische aanslag en de plaatselijke bevolking als vuil wordt behandeld terwijl de hele wereld meeleeft met het lot van een toeriste. Plus er zat het meeste vaart in.
Het tweede verhaal is pas leuk als het misgaat en dat duurt een poosje. Het derde verhaal laat zien hoe vriendelijk zo'n woestijnvolkje is terwijl de Westerlingen bij voorbaat een negatieve mening over ze hebben. En het vierde verhaal, tja een doofstom meisje dat door haar handicap geen genegenheid kan vinden. Geen idee wat dat met de rest te maken heeft.
crossoverwoensdag 18 oktober 2006 @ 00:54
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 00:29 schreef Herald het volgende:
Net gezien in de bioscoop. Vond hem tegenvallen. Sowieso lijken dit soort films, waarbij verschillende levens elkaar kruisen door een gebeurtenis de nieuwste rage uit filmland.
Crash had het wél goed gedaan. Wat een kutfilm was dat zeg. Het ging zo sloom allemaal.. En ik ergerde aan de wisseling van verhaallijn net toen het spannend begon te worden.
Patvswoensdag 18 oktober 2006 @ 15:04
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:26 schreef Arcee het volgende:

Kortom: alle ingrediënten aanwezig voor een nieuw meesterwerk.
En een meesterwerk is het geworden! Moest gister een lastige sneak preview keuze maken: The Science of Sleep van Michel Gondry of Babel (beide toevallig met Gael García Bernal).

Babel werkt op verschillende niveaus heel erg goed. Ten eerste is de filmstijl van Alejandro González Iñárritu gewoon prachtig. Alle details, van muziek, montage, camera, (en casting) komen heel erg mooi samen. Dat was ik natuurlijk al gewend van zijn vorige films, maar hij is er merkbaar nog beter in geworden. Ten tweede is er weer een unieke verhaalstructuur. Dat blijft inderdaad een trucje van hem (en in 21 Grams vond ik het gepuzzel door alle scenes zo ingewikkeld mogelijk door elkaar te husselen zelfs storend), maar het werkt hier prima.

Het thema van (mis-)communicatie, hoe mensen door het niet spreken van dezelfde taal, volledig langs elkaar heenleven, is echt heel erg sterk. (en komt in alle verhaallijnen terug) Allemaal lekker pretentieus (in positieve zin) waarbij ook nog kritiek op de politiek een rol speelt. (echt een film waar veel mensen.... die ik dan al snel al "dom" bestempel want zo arrogant ben ik zelf dan ook wel weer... een grote hekel aan zullen hebben)
Het mooie is dat niet alle verhaallijnen even goed samenkomen, en dat heel veel dingen die je verwacht juist niet gebeuren. (hierdoor is het niet zo'n vervelende "Crash" film waar ALLES door toeval met elkaar gelinked is)

Hij schijnt dat Amores Perros, 21 Grams, en Babel als een soort trilogie moeten worden gezien. Babel is de beste van de drie. Hopelijk wordt z'n volgende film iets geheel anders. Het enige dat ik mis in de films van Alejandro González Iñárritu is dat ze wel heel erg emotioneel geladen zijn, maar me niet zoals andere films kunnen ontroeren. En dat ze wel een heel beklemmende sfeer hebben, maar het wordt nooit ondragelijk beklemmend (waar ik eigenlijk juist heel erg van houd)

[ Bericht 3% gewijzigd door Patvs op 18-10-2006 15:14:25 ]
Heraldwoensdag 18 oktober 2006 @ 15:22
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 15:04 schreef Patvs het volgende:
Het thema van (mis-)communicatie, hoe mensen door het niet spreken van dezelfde taal, volledig langs elkaar heenleven, is echt heel erg sterk. (en komt in alle verhaallijnen terug)
Dat vond ik dus niet. Het eerste segment gaat over die jongetjes, die spreken dezelfde taal. Het tweede segment gaat over de Mexicaanse oppas die noodgedwongen de kinderen meeneemt naar Mexico en bij de grens argwanend wordt behandeld door de douane. Heeft verder niks met taal te maken. In het derde segment spreekt Brad Pitt weliswaar niet Arabisch maar heeft een tolk bij zich. Enkel in het vierde segment is er echt sprake van barrieres omdat het meisje doofstom is wat haar minder in trek maakt bij jongens.

Het gaat eigenlijk net als Crash meer over vooroordelen, want de berberfamilie wordt meteen beschouwd als terroristen, de Mexicanen als kindontvoerders en de vriendelijke dorpsbewoners als bloeddorstig incompetent volk.
crossoverwoensdag 18 oktober 2006 @ 15:49
Wat raar dat iedereen zo lovend is over deze film, ik vond het echt onder niveau. De muziek bijvoorbeeld.. naar mijn mening was het echt te simpel. Zoals bijvoorbeeld in die disco, dat je dat door de ogen van dat doofstomme meisje zag, echt goedkoop en simpel gedaan, en nog langdradig en voorspelbaar ook. Verder sloeg het natuurlijk nergens op dat dat meisje zo sexueel gefrustreerd leek, ik vond het echt een ckv-film.

Ohja en het verschil met Crash vond ik vooral dat daar op het einde de verhaallijnen nog op een vindingrijke manier bij elkaar kwamen. Hier was dat niet zo spectaculair gedaan.
Arceedinsdag 31 oktober 2006 @ 21:49
Nog 2 dagen.
keijzdinsdag 31 oktober 2006 @ 21:56
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 21:49 schreef Arcee het volgende:
Nog 2 dagen.
Ik ga hem zeker zien
heiden6dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:57
Gisteren de trailer gezien, ga deze film wel kijken denk ik.
jack-bauerdinsdag 31 oktober 2006 @ 22:27
Ik heb Babel gezien op het Leids filmfestival. Ik vond hem erg goed! Als je 21 Grams en Amores Perros kan waarderen vind je dit ook goed!
Ang3ldinsdag 31 oktober 2006 @ 22:38
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 15:22 schreef Herald het volgende:
Het gaat eigenlijk net als Crash meer over vooroordelen, want de berberfamilie wordt meteen beschouwd als terroristen, de Mexicanen als kindontvoerders en de vriendelijke dorpsbewoners als bloeddorstig incompetent volk.
En dat heeft dan juist met het niet luisteren naar elkaar en/of het niet verstaan en begrijpen van elkaar te maken.
Vandaar ook dat woord in de trailer: LISTEN. Zoveel misverstanden kunnen in de wereld verholpen worden als we nou eenmaal maar eens de moeite nemen naar elkaar te luisteren.
GoodNewswoensdag 1 november 2006 @ 12:40
2 weken geleden gezien wat zal ik zeggen. Opzich wel een aparte film en word ook niet echt saai, dus je wilt kijken tot het einde.

Maar om nou te zeggen dat deze film een meesterwerk is? Nee, daar zijn de verbanden tussen de drie afzonderlijke verhaallijnen eenmaal te dun voor.
JelleSwoensdag 1 november 2006 @ 13:36
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 15:22 schreef Herald het volgende:

[..]

Dat vond ik dus niet. Het eerste segment gaat over die jongetjes, die spreken dezelfde taal. Het tweede segment gaat over de Mexicaanse oppas die noodgedwongen de kinderen meeneemt naar Mexico en bij de grens argwanend wordt behandeld door de douane. Heeft verder niks met taal te maken. In het derde segment spreekt Brad Pitt weliswaar niet Arabisch maar heeft een tolk bij zich. Enkel in het vierde segment is er echt sprake van barrieres omdat het meisje doofstom is wat haar minder in trek maakt bij jongens.

Het gaat eigenlijk net als Crash meer over vooroordelen, want de berberfamilie wordt meteen beschouwd als terroristen, de Mexicanen als kindontvoerders en de vriendelijke dorpsbewoners als bloeddorstig incompetent volk.
Bij de grenspost heeft alles met miscommunicatie te maken. Eigenlijk is er niks aan de hand, maar doorda ze niet mogen uitpraten gaat het mis. Natuurlijk gaat het ook over verschillende culturen, en daardoor juist ook over taal en communicatie. De film heet niet voor niks Babel.

Meneer Haggis zou deze film is moeten gaan kijken, misschien dat die dan begrijpt dat je niet in elke scene de nadruk op het thema moet leggen en de kijker niet moet behandelen alsof ze allemaal in Texas wonen en niet verder dan groep 3 zijn gekomen.

Babel is een meesterwerk, maar dan wel vooral mensen die oog hebben voor de filmische aspecten. Als het de Oscar voor sound en sound editing niet krijgt is het een schande. Alles lijkt te kloppen.

[ Bericht 1% gewijzigd door JelleS op 01-11-2006 13:47:10 ]
Arceevrijdag 3 november 2006 @ 00:29
Doet iets onder voor AP en 21G, maar vond 'm weer erg goed. De sfeer, beelden en muziek maakten het toch weer tot een bijzondere ervaring. De link tussen de diverse verhaallijnen was dun, maar op zich wel fascinerend. Vooral het grote verschil in de locaties maakten het boeiend. Elk verhaal had zo z'n intense momenten (aangrijpend hard ook ). Daarnaast ook enkele momenten die het tempo wat uit de film haalden. Voor mij hadden Pitt en Blanchett er niet per se in hoeven spelen. Hoewel altijd erg goed, hadden onbekende gezichten wellicht beter geweest. Gael Garcia Bernal had wel weer meer screentijd mogen hebben. Ik vind hem altijd erg goed.

Al met al een waardig slot van een fantastische trilogie. Hopelijk houden z'n volgende films dezelfde kwaliteit. Ik kijk er iig nu al weer naar uit.

Wat is Tokio trouwens een prachtige stad. Dat vond ik na Lost in Translation ook al.
opgebaardevrijdag 3 november 2006 @ 03:19
Deze ga ik zeer snel kijken

Beidewaj, de regisseur en schrijver van deze 'trilogie' hebben ruzie (regisseur zegt dat hij het genie achter het verhaal is maar dat is de schrijver) dus dit was de laatste film die ze samen deden. Maar beide gaan door gelukkig
Ang3lvrijdag 3 november 2006 @ 08:09
Ooooow nou wordt ik wel heel erg nieuwsgierig.
Nee angel, niet te hoge verwachten krijgen, niet doen niet doen
Maar P en 21G waren beide erg mooi, ik hou sowieso van spaanse films (ja spaanse regisseurs met engelse films tellen ook mee) en van Gael En ik vind miss Blanchett ene erg goede actrice.
Gillinghamvrijdag 3 november 2006 @ 09:44
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 08:09 schreef Ang3l het volgende:
Ooooow nou wordt ik wel heel erg nieuwsgierig.
Nee angel, niet te hoge verwachten krijgen, niet doen niet doen
Maar P en 21G waren beide erg mooi, ik hou sowieso van spaanse films (ja spaanse regisseurs met engelse films tellen ook mee) en van Gael En ik vind miss Blanchett ene erg goede actrice.
Leuk, maar de beste man is een Mexicaan, zoals Amores Perros een Mexicaanse film was.

Ik kijk overigens ook erg uit naar deze film, binnenkort maar eens gaan kijken in de bioscoop.
Liejannuhzondag 5 november 2006 @ 01:58
Wat een geweldige film! Ik ben helemaal onder de indruk van dit meesterwerk.
De verhaallijnen, de lokaties, de sfeer in die verschillende lokaties die mij weer terug deden reizen naar Mexico en Marokko, helemaal geweldig allemaal.

Mooi moraliserend einde trouwens, ondanks dat we elkaar soms niet begrijpen, willen we allemaal onze geliefden bij ons houden.

Ga deze film zien mensen!
Ik ga Amores Perros en 21 Grams maar eens kijken binnenkort.
Ang3lzondag 5 november 2006 @ 04:59
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 09:44 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Leuk, maar de beste man is een Mexicaan, zoals Amores Perros een Mexicaanse film was.
En wat spreken ze in Mexico? Juist ja.
Ik bedoelde dan ook dat spaanstalige films me erg trekken.
Y tu mama tambien, amores perros, la mala educacion, habla con ella etc
Liejannuhzondag 5 november 2006 @ 10:56
Had ik al gezegd dat ik ademloos en soms met een grote grijns op mijn gezicht naar de film heb zitten kijken gister?
Ik heb zitten genieten van de band op de bruiloft! De muziek! Geweldig!
De angst van Susan om ziek te worden van de ijsblokjes in de cola was zo herkenbaar en zo typerend voor veel toeristen.
De scenes in de discotheek in Tokyo! Mooi! Zo benauwend! Geweldig!
Het broertje dat om zijn straf te ontlopen even snel aan zijn vader verteld dat zijn broertje zijn zusje begluurd.
Geweldige film!
linebearzondag 5 november 2006 @ 17:59
zo'n mooie film....
echt helemaa top. Moet hemnog een keer zien
Viking84maandag 6 november 2006 @ 00:25
Vanavond gezien. Echt, wat een topper. Hij werd gaandeweg de film steeds beter. Alles klopte. Nooit werd de film saai of traag. Deze wil ik op dvd hebben .
Rejectedmaandag 6 november 2006 @ 17:46
On my list!
Roidinsdag 7 november 2006 @ 21:35
tvp. Durf dit topic nog niet te lezen ivm spoilers
Rejecteddinsdag 7 november 2006 @ 22:38
Idd ik ook niet! Ik ga er zaterdag heen en dan kan ik daarna lekker spoilertags gebruiken!
opgebaardedonderdag 9 november 2006 @ 02:28
* opgebaarde heeft gekeken

reactie: wow
DuranKdonderdag 9 november 2006 @ 23:26
Gister gezien. Ik vond het een erg mooie film. Degene met wie ik erheen was vond het pure bagger
Aventuravrijdag 10 november 2006 @ 00:23
Mooie film. Wel iets te lang. Er liepen mensen halverwege de film de zaal uit (16-jarigebreezahs). Ook hoorde ik een meisje verzuchten dat ze er niets van begreep. En dat begrijp ik weer niet. Veel valt er aan deze film niet te begrijpen, het is een prachtige sfeerschets. Een film om helemaal door geabsorbeerd te worden. Ik vind de muziek ook echt prachtig, vooral dat stemmige pianonummer op het einde, met de balkonscene...
Sokolskyvrijdag 10 november 2006 @ 00:29

Top 100-materiaal.

Een beetje jammer dat die meisjes achter mij het wat minder waardeerden.
Aventuravrijdag 10 november 2006 @ 00:32
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 00:29 schreef Sokolsky het volgende:

Top 100-materiaal.

Een beetje jammer dat die meisjes achter mij het wat minder waardeerden.
Toevallig ook Pathe de Munt?
Sokolskyvrijdag 10 november 2006 @ 00:34
Nee, Cinestar. Deze bleven helaas wel zitten...
Harmen1984vrijdag 10 november 2006 @ 10:08
Morgenavond 18.40 naar Pathé De Kuip

tvp dus
Billie29vrijdag 10 november 2006 @ 14:35
De verwachtingen waren hoog, maar het viel me zwaar tegen. Ik vond het een saaie pretentieuze film, zonder karakters die konden raken en vooral leunend op het clichébeeld dat er van de wereld bestaat. Ik kon het gapen echt niet onderdrukken. Vond Amores Perros en 21 Grams wel goed, maar Babel viel wat mij betreft meer in de categorie quasi-intellectuele interessant-doenerij.
Duderinnetjezaterdag 11 november 2006 @ 18:31
Oh, wat ontzettend mooi!
Ik vond de personages bijna om aan te raken, zo echt. En het verdriet, de wanhoop, de spijt en het verlangen van de hoofdpersonen waren al even tastbaar.
Van begin tot eind (helaas onderbroken door een pauze) compleet gebiologeerd zitten kijken. De vier hoofdlijnen, de zijlijntjes, de onderhuids kabbelende mini-lijntjes, de stiekeme lijntjes die je pas later begrijpt... meesterlijk.

Eén vraag: wat zou er op dat briefje van het Japanse meisje hebben gestaan?
Viking84zaterdag 11 november 2006 @ 18:44
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:31 schreef Duderinnetje het volgende:
Oh, wat ontzettend mooi!
Ik vond de personages bijna om aan te raken, zo echt. En het verdriet, de wanhoop, de spijt en het verlangen van de hoofdpersonen waren al even tastbaar.
Van begin tot eind (helaas onderbroken door een pauze) compleet gebiologeerd zitten kijken. De vier hoofdlijnen, de zijlijntjes, de onderhuids kabbelende mini-lijntjes, de stiekeme lijntjes die je pas later begrijpt... meesterlijk.

Eén vraag: wat zou er op dat briefje van het Japanse meisje hebben gestaan?
Ik doe mijn vermoeden maar even tussen spoilerstags:
SPOILER
ze zei tegen die agent dat haar moeder zelfmoord had gepleegd door van het balkon te springen. Dat was niet waar, want haar moeder schoot zichzelf door het hoofd. Later trof haar vader haar inderdaad naakt op het balkon aan. Ik denk dus dat er op het briefje stond dat ze zelf van het balkon zou springen. Waarom zou ze anders aan die agent verteld hebben dat haar moeder van het balkon was gesprongen als dat niet zo was?
Viking84zaterdag 11 november 2006 @ 18:45
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 14:35 schreef Billie29 het volgende:
De verwachtingen waren hoog, maar het viel me zwaar tegen. Ik vond het een saaie pretentieuze film, zonder karakters die konden raken en vooral leunend op het clichébeeld dat er van de wereld bestaat. Ik kon het gapen echt niet onderdrukken. Vond Amores Perros en 21 Grams wel goed, maar Babel viel wat mij betreft meer in de categorie quasi-intellectuele interessant-doenerij.
Dat vond ik juist van 21 grams. Zelden zo'n saaie film gezien . Amores Perros heb ik nog niet gezien.
Duderinnetjezaterdag 11 november 2006 @ 18:47
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:44 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik doe mijn vermoeden maar even tussen spoilerstags:
SPOILER
ze zei tegen die agent dat haar moeder zelfmoord had gepleegd door van het balkon te springen. Dat was niet waar, want haar moeder schoot zichzelf door het hoofd. Later trof haar vader haar inderdaad naakt op het balkon aan. Ik denk dus dat er op het briefje stond dat ze zelf van het balkon zou springen. Waarom zou ze anders aan die agent verteld hebben dat haar moeder van het balkon was gesprongen als dat niet zo was?
Ja, plausibele verklaring!

Maar
SPOILER
waarom bleef die agent dan zo rustig in dat restaurant zitten, en snelde hij zich niet naar de vermoede plek des onheils?
Liejannuhzaterdag 11 november 2006 @ 19:04
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:47 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ja, plausibele verklaring!

Maar
SPOILER
waarom bleef die agent dan zo rustig in dat restaurant zitten, en snelde hij zich niet naar de vermoede plek des onheils?
SPOILER
Het was ook de enige verklaring die ik kon bedenken. Het was vast iets van "Ik wil niet meer, zeg tegen mijn vader dat ik van hem hou!" en hij kwam de vader tegen toen hij uit de lift stapte.
Duderinnetjezaterdag 11 november 2006 @ 19:27
SPOILER
Hij vond het kennelijk de moeite niet waard om alarm te slaan. Hij nam haar niet serieus. Het toonde aan dat die agent al net zo'n lul was als de rest van de mensen om haar heen. zij schrijft een noodkreet en wéér wordt zij niet gehoord. Zoiets is het vast
Liejannuhzaterdag 11 november 2006 @ 19:57
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 19:27 schreef Duderinnetje het volgende:
SPOILER
Hij vond het kennelijk de moeite niet waard om alarm te slaan. Hij nam haar niet serieus. Het toonde aan dat die agent al net zo'n lul was als de rest van de mensen om haar heen. zij schrijft een noodkreet en wéér wordt zij niet gehoord. Zoiets is het vast
SPOILER
Ja!! Dat is het vast! Wat een symboliek!!!
Wanneer komt de DVD uit?
Liejannuhzaterdag 11 november 2006 @ 20:15
http://www.imdb.com/title/tt0449467/board/nest/58013495
Is ook wel een interessante link met een discussie over
SPOILER
het briefje
Viking84zaterdag 11 november 2006 @ 21:32
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:47 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ja, plausibele verklaring!

Maar
SPOILER
waarom bleef die agent dan zo rustig in dat restaurant zitten, en snelde hij zich niet naar de vermoede plek des onheils?
SPOILER
daar zat ik ook al mee, ja. Misschien was hij al te ver weg en realiseerde hij zich dat hij sowieso te laat zou zijn om haar te redden. Hij schrok zichtbaar, dus de inhoud moet sowieso wel heftig zijn geweest.
Rejectedzaterdag 11 november 2006 @ 23:28
Vond het niet zo een hele leuke film, not my cup of tea I think.
Wezzelmaandag 13 november 2006 @ 15:27
Ik begrijp niet wat de relatie is tussen het japanse meisje en wat er in marokko gebeurt. Haar vader heeft dan wel het geweer waarmee die vrouw is beschoten gegeven aan een van die marokkanen maar dit heeft eigenlijk vrij weinig met de film te maken. Ik vind het stuk over dat japanse meisje dus meer een verhaal apart, wat geen gevolg is van de beschieting.

Wie is het hier niet mee eens en vertel me waarom.
Arceemaandag 13 november 2006 @ 15:33
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:27 schreef Wezzel het volgende:
Ik begrijp niet wat de relatie is tussen het japanse meisje en wat er in marokko gebeurt. Haar vader heeft dan wel het geweer waarmee die vrouw is beschoten gegeven aan een van die marokkanen maar dit heeft eigenlijk vrij weinig met de film te maken. Ik vind het stuk over dat japanse meisje dus meer een verhaal apart, wat geen gevolg is van de beschieting.

Wie is het hier niet mee eens en vertel me waarom.
Het zijn idd aparte verhalen met een hele losse link, die op zich toch weer boeiend is. Zo zie ik 't.
Duderinnetjemaandag 13 november 2006 @ 15:59
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:27 schreef Wezzel het volgende:
Ik begrijp niet wat de relatie is tussen het japanse meisje en wat er in marokko gebeurt. Haar vader heeft dan wel het geweer waarmee die vrouw is beschoten gegeven aan een van die marokkanen maar dit heeft eigenlijk vrij weinig met de film te maken. Ik vind het stuk over dat japanse meisje dus meer een verhaal apart, wat geen gevolg is van de beschieting.

Wie is het hier niet mee eens en vertel me waarom.
Zij is de ultieme exponent van miscommunicatie (' Babel'). De anderen hebben alle mogelijke middelen om met elkaar te communiceren, maar willen/kunnen dat niet. Zij heeft een enorme communicatiebarrière en schreeuwt het bijna uit om die te doorbreken.
Dat maakt haar de heldin van de film vind ik.

Maar die verhaallijn stond er qua directe relatie een beetje buiten inderdaad. Ik vond dat juist wel mooi. Wat overeenkwam is dat ook zij te maken heeft gehad met een schot (waarmee haar moeder zelfmoord pleegde) dat haar leven definitief heeft veranderd.
Duderinnetjemaandag 13 november 2006 @ 16:00
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 20:15 schreef Liejannuh het volgende:
http://www.imdb.com/title/tt0449467/board/nest/58013495
Is ook wel een interessante link met een discussie over
SPOILER
het briefje
Dit is wel een hele leuke link, dank je
Wezzelmaandag 13 november 2006 @ 16:42
Ooh nu begrijp ik het! Dank je Duderinnetje
Sorcerer8472woensdag 15 november 2006 @ 00:11
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:33 schreef Arcee het volgende:

[..]

Het zijn idd aparte verhalen met een hele losse link, die op zich toch weer boeiend is. Zo zie ik 't.
Ik vond die link nogal loos en nietsbetekenend...
SPOILER
Het ene verhaal gaat over een neergeschoten vrouw, het andere over het jongetje dat dat gedaan heeft (verder totaal geen link tussen die verhalen eigenlijk) en de laatste gaat over een Japans meisje dat haar nieuw'verworven' seksuele gevoelens niet kan uiten/bespreken omdat ze doof is en in mindere mate dan de rest van haar leeftijdsgenoten wordt geaccepteerd.
Verder zaten er sommige scènes in die wel heeeeel lang duurden, en normaalgesproken vind ik dat helemaal geen probleem (Langer Licht van David Lammers bijvoorbeeld vond ik een prachtfilm, Crash ook...).

Verder blijft alles een beetje in het midden hangen en gebeurt er niets dat echt boeiend is. Het acteerwerk is meesterlijk, de muziek is prachtig, maar de film als geheel is een beetje jammer, leunt inderdaad te veel op cliché's op een negatieve manier (Crash deed dit juist meesterlijk).

Ook het frustratiegehalte liep soms tot ongekend irritante hoogte op. Normaalgesproken stoor ik me hier niet zo aan, maar een té grote hoeveelheid misverstanden vind ik gewoon niet passen in een kwaliteitsfilm; een film moet het daar niet van willen hebben!

Tenslotte
SPOILER
had Brad Pitt die irritante gast uit die bus gewoon een flinke mep voor z'n kanis moeten geven!
JelleSwoensdag 15 november 2006 @ 00:39
quote:
Op woensdag 15 november 2006 00:11 schreef Sorcerer8472 het volgende:

leunt inderdaad te veel op cliché's op een negatieve manier (Crash deed dit juist meesterlijk).
Door steeds op het centrale thema te hameren, alles er zo dik boven op te leggen en de kijker behandelen alsof het een kind van 3 jaar zeker?
Sorcerer8472woensdag 15 november 2006 @ 01:57
quote:
Op woensdag 15 november 2006 00:39 schreef JelleS het volgende:

[..]

Door steeds op het centrale thema te hameren, alles er zo dik boven op te leggen en de kijker behandelen alsof het een kind van 3 jaar zeker?
Nee, het er net een stukje onder te begraven, het babylonische taalprobleem toe te voegen en het een artistiek smaakje te geven is veel beter joh

Tuurlijk was Crash op zijn eigen manier ook 'over the top', maar dat kon ik accepteren en waarderen om één of andere reden. Blijft een gevoelskwestie natuurlijk. In ieder geval pretendeerde Crash niet een fantastisch verhaal te hebben ofzo, met al die toevalligheden. Babel vind ik wat dat betreft veel pretentieuzer en leger: bij Crash ging onder ogenschijnlijk eenvoudige gebeurtenissen een grote wereld van gevoelens en interpretatieruimte schuil. Bij Babel is die ruimte voor eigen interpretatie er veel minder, hangen de thema's niet samen (seksualiteit, een neergeschoten vrouw, familieproblemen ... ook al was er wel heel dunnetjes die rode draad van 'elkaar niet begrijpen', die draad was veeel te dun), hangt er een (weliswaar dunne) pretentieuze waas over het geheel en raak je minder betrokken bij de personages.

Verder nog een paar dingen die ik over the top vond:
SPOILER
- de scène waar Blanchett in de schouder werd geschoten: je wist dat het ging gebeuren maar dat shot (voor het schot ) duurde veeeeeeeeeeeeeel te lang
- thema seksuale onzekerheid te grafisch uitgewerkt, had beter gekund
- tandartsscène was waaaaay over the top
- telefoongesprek dat je voor de 2e keer ziet duurde te lang (Pitt in ziekenhuis)
- scène tijdens rave @ Japan, te veel gekloot met audio uit/aan, was onnodig en beetje 'gemakkelijk' om het juist alleen tijdens deze scène te doen
Overigens is mijn enige kritiek op Crash dat de toevalligheden tijdens die film gewoon veeeeeel te toevallig waren
7th_wavewoensdag 15 november 2006 @ 02:07
ik vond dit wel een goede film er bekroop mij toch wel een naar gevoel gedurende al die ingrijpende gebeurtenissen.
opgebaardewoensdag 15 november 2006 @ 10:30
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 19:27 schreef Duderinnetje het volgende:
SPOILER
Hij vond het kennelijk de moeite niet waard om alarm te slaan. Hij nam haar niet serieus. Het toonde aan dat die agent al net zo'n lul was als de rest van de mensen om haar heen. zij schrijft een noodkreet en wéér wordt zij niet gehoord. Zoiets is het vast


Ik heb het even gevolg maar ik denk niet dat dat op het briefje stond, jouw hierbovenstaande vraag blijft dan open en in mijn ogen is dat niet echt logisch.
SPOILER
Waarom zij gelogen heeft over haar moeder, is dat niet vanwege aandacht en zij het erg extreem moeilijk mee heeft dat zij haar moeder gevonden heeft?

Stond er op haar briefje geen excuses voor haar sexdrang en dat zij door haar stomzijn het extreem moeilijk heeft en dacht dat als ze één keer sex zou hebben alles beter zou zijn? Dat haar leeftijdsgenoten dom zijn? Zoiets lijkt me logischer, vooral omdat die agent niks meer deed.
opgebaardewoensdag 15 november 2006 @ 10:34
quote:
Op woensdag 15 november 2006 00:11 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Ik vond die link nogal loos en nietsbetekenend...
SPOILER
Het ene verhaal gaat over een neergeschoten vrouw, het andere over het jongetje dat dat gedaan heeft (verder totaal geen link tussen die verhalen eigenlijk) en de laatste gaat over een Japans meisje dat haar nieuw'verworven' seksuele gevoelens niet kan uiten/bespreken omdat ze doof is en in mindere mate dan de rest van haar leeftijdsgenoten wordt geaccepteerd.
-knip- sorry
SPOILER
had Brad Pitt die irritante gast uit die bus gewoon een flinke mep voor z'n kanis moeten geven!
SPOILER
De wazige link, maakt dit net de film niet mooier? Meer emoties, een ander verhaal en op deze manier is het stukken geloofwaardiger want als er een directer aanknopingspunt gegegeven was, dan zou het ongeloofwaardiger worden. Het verhaal van het Japanse meisje is verschirkkelijk mooi.
SPOILER
eensch
maar die irritante vent laat de wel mooi zien dat wij allemaal denken dat er daar alleen terroristen wonen, dat je om niks dood kan gaan. Die vent lijkt aso maar toch, heel die bus is erg bang en eigenlijk reageert hij heel logisch. Ik liep me wel op te vreten toen
opgebaardewoensdag 15 november 2006 @ 10:39
quote:
Op woensdag 15 november 2006 01:57 schreef Sorcerer8472 het volgende:


Verder nog een paar dingen die ik over the top vond:
SPOILER
- de scène waar Blanchett in de schouder werd geschoten: je wist dat het ging gebeuren maar dat shot (voor het schot ) duurde veeeeeeeeeeeeeel te lang
- thema seksuale onzekerheid te grafisch uitgewerkt, had beter gekund
- tandartsscène was waaaaay over the top
- telefoongesprek dat je voor de 2e keer ziet duurde te lang (Pitt in ziekenhuis)
- scène tijdens rave @ Japan, te veel gekloot met audio uit/aan, was onnodig en beetje 'gemakkelijk' om het juist alleen tijdens deze scène te doen
SPOILER
1) het stuk voor het schietincident vond ik net geweldig, de totaal andere wereld die wij kennen, echt extreem, de eenzaamheid, de achterstand met onze wereld, geweldig!
2)tandartsscene vond ik wel iets toevoegen, vandaar mijn eerdere posting hier over haar brieftje, zij heeft sex veel te hoog zitten, ze is niet bezig met haar stomzijn maar meer met sex.
3) telefoongesprek, dat had ik ook, maar na 30sec of 1 minuut was dat weg, hoe je zijn reacties zag, mooi!
4) dat feest in Japan. Ja dat geswitch vond ik ook erg vervelend want het gebeurde teveel en misschien waren andere momenten wel mooier geweest, ben ik wel redelijk met jou eens
Sokolskywoensdag 15 november 2006 @ 10:41
quote:
Op woensdag 15 november 2006 01:57 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Bij Babel is die ruimte voor eigen interpretatie er veel minder, hangen de thema's niet samen (seksualiteit, een neergeschoten vrouw, familieproblemen ... ook al was er wel heel dunnetjes die rode draad van 'elkaar niet begrijpen', die draad was veeel te dun), hangt er een (weliswaar dunne) pretentieuze waas over het geheel en raak je minder betrokken bij de personages.
Een neergeschoten vrouw is geen thema hoor. Seksualiteit en familieproblemen kunnen dat wel zijn, maar in deze film niet; ze waren immers een gevolg van de hoofdthema's, en kwamen zo slechts in één van de verhalen voor. De belangrijkste thema's vind ik communicatie en verantwoordelijkheid. De eerste ligt er nogal dik bovenop (hoezo dunnetjes? de miscommunicatie leidt eerst tot onbegrip en daarna tot wantrouwen, in alle verhalen), maar de tweede is ook erg sterk uitgewerkt.

Opvallend dat je het
SPOILER
tweede telefoongesprek
over-the-top vindt; ik vind dat echt een brok-in-je-keel-scène.
opgebaardewoensdag 15 november 2006 @ 10:47
ow wat ik erg opvallend vond
SPOILER
brad en chica zijn nog in dat kleine dorpje, wachten op een ambulance wat een eeuwigheid duurt, en overal is al op het nieuws dat zij is neergeschoten. Dat zij is neergeschoten is belangrijker dan haar te helpen, dat vond ik erg opvallend.
Heraldwoensdag 15 november 2006 @ 11:36
quote:
Op woensdag 15 november 2006 10:41 schreef Sokolsky het volgende:
(hoezo dunnetjes? de miscommunicatie leidt eerst tot onbegrip en daarna tot wantrouwen, in alle verhalen)
Dunnetjes omdat de misommunicatie met uitzondering van het laatste verhaal nauwelijks wordt aangeraakt.
SPOILER
Wat is de miscommunicatie in het eerste verhaal? Iets verzwijgen voor je ouders? Dat de politie niet wil praten maar meteen de wapens trekt?
Wat is de miscommunicatie in het tweede verhaal? Dat begint toch pas als de dronken neef vertelt dat de oppas de tante is van de kinderen.
Wat is de miscommunicatie in het derde verhaal? Dat er een breuk is in de relatie van het echtpaar? Dat Susan in een land op vakantie is waar ze niet wil zijn? Dat mensen weigeren te stoppen om hulp te bieden? Dat de toeristen de dorpsbewoners niet vertrouwen? Je hebt geen 'aanslag' nodig om te stranden in een godverlaten dorp in het buitenland om vervolgens de taal niet te kennen.
Enlighten me, want ik ga me steeds dommer voelen omdat ik klaarblijkelijk de film totaal niet begrepen heb.
Sorcerer8472woensdag 15 november 2006 @ 11:38
***** Lichte spoilers komen voor in onderstaande tekst *****

opgebaarde: dat laatste deel ik met je, tekent ook een beetje onze huidige politiek correcte samenleving.

Sokolsky: ik bedoel juist dat het ene verhaal draaide om een neergeschoten vrouw, het ander om seksualiteit en het derde om familieproblemen. Mij stoort het dat de film diepgang pretendeert te hebben maar dat ik die eigenlijk overal wel mis, behalve bij dat Japanse meisje.

Granted, er worden heel mooi gevoelens en verschillen weergegeven (Amerikaanse kinderen in Mexico, toch vertederend om te zien hoe ze eerst bang zijn maar daarna heeel snel 'integreren'; kunnen wij volwassenen wat van leren), maar ik mis een betekenis erachter en het stoorde me dat die er niet was of dat er te weinig open wordt gelaten voor eigen interpretatie (behalve bij het Japanse meisje dus weer ).

En die losse link, mja, je kunt het mooi vinden, maar ik vind het echt totaal loos. In wezen zijn het gewoon 4 films (we vergeten de Mexicanen) die door elkaar zijn geplakt. De link tussen die verhalen is sowieso al ongeloofwaardig (net als bij Crash, die was nog veel erger ), dus wat mij betreft had wat meer samenhang echt geen kwaad gekund.

En over dat telefoongesprek:
SPOILER
het had niet gehoeven, het voegt echt niks toe. Ik had gedacht dat ze het al voor die hermadingeskrekels of wat het ook waren zouden afkappen maar het bleef maar doorgaan terwijl de toegevoegde context van het gesprek minimaal blijft. Brok-in-je-keel okee, maar emotionele of inhoudelijke waarde toevoegen? Nee :/
Over de bus:
SPOILER
ja, die reacties zijn begrijpelijk en ook typerend voor de huidige individualistische samenleving. Desalniettemin voegt het alleen toe aan het frustratiegehalte. Er had meer in kunnen zitten!
Over die ene shot:
SPOILER
Ik heb het dus over de shot waar Blanchett in beeld is een halve minuut lang ofzo, en dan ineens het glas kapotslaat en ze heftig bloedt doordat ze geraakt is. Je weeeeeeeeeet dat het gaat gebeuren en dat shot zo lang rekken is een goedkope manier cq. montagetrucje van spanning opbouwen en ontladen, vind ik niet passen in zo'n film.
Hij viel me tegen, had echt veel verwacht van deze film. Desalniettemin krijgt hij een 7 op imdb. Zoals ik al zei: geweldig acteerwerk, prachtige muziek en overigens ook mooi camerawerk en mooie omgeving waar het is opgenomen. Het gegeven en de samenloop van omstandigheden zijn vaak mooi om te zien, maar daar komt dus wel bovenstaande kritiek bij
Heraldwoensdag 15 november 2006 @ 11:57
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:31 schreef Duderinnetje het volgende:
Oh, wat ontzettend mooi!
Ik vond de personages bijna om aan te raken, zo echt. En het verdriet, de wanhoop, de spijt en het verlangen van de hoofdpersonen waren al even tastbaar.
hebben wij dezelfde film gekeken? Over een Mexicaanse oppas die al jaren voor een stel kinderen zorgt en bekt met een oude bekende op de bruiloft van haar zoon. Wat is de diepgang in haar karakter dan? De enige persoon die werd uitgewerkt was het Japanse meisje omdat haar verhaal ook echt over haar gaat. Ik vind Riddick in Pitch Black meer verdriet, wanhoop, spijt en verlangen tonen dan menig karakter in deze film.
Sorcerer8472woensdag 15 november 2006 @ 12:07
quote:
Op woensdag 15 november 2006 11:36 schreef Herald het volgende:

[..]

Dunnetjes omdat de misommunicatie met uitzondering van het laatste verhaal nauwelijks wordt aangeraakt.
SPOILER
Wat is de miscommunicatie in het eerste verhaal? Iets verzwijgen voor je ouders? Dat de politie niet wil praten maar meteen de wapens trekt?
Wat is de miscommunicatie in het tweede verhaal? Dat begint toch pas als de dronken neef vertelt dat de oppas de tante is van de kinderen.
Wat is de miscommunicatie in het derde verhaal? Dat er een breuk is in de relatie van het echtpaar? Dat Susan in een land op vakantie is waar ze niet wil zijn? Dat mensen weigeren te stoppen om hulp te bieden? Dat de toeristen de dorpsbewoners niet vertrouwen? Je hebt geen 'aanslag' nodig om te stranden in een godverlaten dorp in het buitenland om vervolgens de taal niet te kennen.
Enlighten me, want ik ga me steeds dommer voelen omdat ik klaarblijkelijk de film totaal niet begrepen heb.
Je raakt precies het punt dat ik bedoel: het is oppervlakkig (terwijl het pretendeert diepgang te hebben, maargoed, het is en blijft een Hollywoodfilm met een budget van $25 miljoen!!! Ter vergelijking: het budget van Crash was $6,5 miljoen). Ik had echt hoge verwachtingen na het zien van de trailer, maar helaas...

Miscommunicatie is een moeilijk te communiceren (:')) thema, maar wat meer diepgang en wat meer risico nemen (de filmmakers dan) had geen kwaad gekund.
JelleSwoensdag 15 november 2006 @ 12:07
quote:
Op woensdag 15 november 2006 11:38 schreef Sorcerer8472 het volgende:

En die losse link, mja, je kunt het mooi vinden, maar ik vind het echt totaal loos. In wezen zijn het gewoon 4 films (we vergeten de Mexicanen) die door elkaar zijn geplakt. De link tussen die verhalen is sowieso al ongeloofwaardig (net als bij Crash, die was nog veel erger ), dus wat mij betreft had wat meer samenhang echt geen kwaad gekund.
Waarom zou er een duidelijke link moeten zijn als de thematiek de verhalen al samenvoegt. Waarom zou iets logisch, realistisch en geloofwaardig moeten zijn? Leg mij dat eens uit.

Over dat schot. Als je de hoek bekijkt zou ze nooit zo geraakt kunnen worden. Gelukkig was de rest zo mooi dat het me niks meer uitmaakte. Iemand anders dit nog opgevallen, of heb ik het gewoon verkeerd gezien?
quote:
Op woensdag 15 november 2006 12:07 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Je raakt precies het punt dat ik bedoel: het is oppervlakkig (terwijl het pretendeert diepgang te hebben, maargoed, het is en blijft een Hollywoodfilm met een budget van $25 miljoen!!! Ter vergelijking: het budget van Crash was $6,5 miljoen). Ik had echt hoge verwachtingen na het zien van de trailer, maar helaas...
. Oppervlakkig? Hollywood? Volgens mij heb je het nu juist over Crash.
opgebaardewoensdag 15 november 2006 @ 12:09
Misschien is het maar goed dat de schrijver van deze film alswel 21 grams en die andere (excuses geen idee hoe die heet) niet meer samenwerkt met deze regisseur
Sokolskywoensdag 15 november 2006 @ 12:46
Als ik op alles wat Sorcerer beweert moet reageren kost me dat veel te veel tijd, dus ik beperk me even tot deze vraag: wat vind jij de diepgang in Crash die deze film schijnt te missen?
Sokolskywoensdag 15 november 2006 @ 12:47
quote:
Op woensdag 15 november 2006 12:09 schreef opgebaarde het volgende:
Misschien is het maar goed dat de schrijver van deze film alswel 21 grams en die andere (excuses geen idee hoe die heet) niet meer samenwerkt met deze regisseur
Van iemand die niet weet wat Amores Perros is kan ik zo'n opmerking niet serieus nemen. En ja, ik chargeer nu even.
Sokolskywoensdag 15 november 2006 @ 12:54
Herald: miscommunicatie -> onbegrip -> wantrouwen. Dat kun je uitbreiden van het individu (Chieko) naar een cultuur. En dan is de thematiek in alle verhalen heel duidelijk.

Daarnaast vond ik de vraag over verantwoordelijkheid mooi er doorheen verwerven; deed mij denken aan Kieslowski. Verschillende situaties, steeds dezelfde vraag.
opgebaardewoensdag 15 november 2006 @ 12:55
quote:
Op woensdag 15 november 2006 12:47 schreef Sokolsky het volgende:

[..]

Van iemand die niet weet wat Amores Perros is kan ik zo'n opmerking niet serieus nemen. En ja, ik chargeer nu even.
Prima, al was het geen opmerking van mijn kant. Feit is dat de schrijver, het genie achter de verhalen met een andere regisseur verder gaat, maak daar zelf wat van, op dit moment is daar alleen over te filosoferen en heeft iedereen net zoals over films daar een eigen kijk op.
Sokolskywoensdag 15 november 2006 @ 13:18
Overigens bedacht ik me net nog iets, met het risico dat ik nu te ver doordraaf:
Miscommunicatie -> Onbegrip -> Wantrouwen -> Arrogantie.
Die laatste stap is niet in alle verhalen even duidelijk, maar als we 'm er gewoon laten staan zijn we weer bij terug bij af: Arrogantie was immers de oorzaak van de Babylonische spraakverwarring... zou een leuke kwinkslag zijn
Sorcerer8472woensdag 15 november 2006 @ 23:02
quote:
Op woensdag 15 november 2006 12:07 schreef JelleS het volgende:

[..]

Waarom zou er een duidelijke link moeten zijn als de thematiek de verhalen al samenvoegt. Waarom zou iets logisch, realistisch en geloofwaardig moeten zijn? Leg mij dat eens uit.

Over dat schot. Als je de hoek bekijkt zou ze nooit zo geraakt kunnen worden. Gelukkig was de rest zo mooi dat het me niks meer uitmaakte. Iemand anders dit nog opgevallen, of heb ik het gewoon verkeerd gezien?
[..]
Het gaat niet om de hoek, het gaat om dat die scène zo verdomde lang duurt voordat ze geraakt wordt. En die verhalen hangen gewoon niet echt aan elkaar vast, zoals bij Crash (op een ongeloofwaardige manier, dat wel) wél...

21 Grams blijft nog steeds één van de mooiste films die ik ooit heb gezien

Overigens heb ik nooit beweerd dat Crash zo veel diepgang heeft, valt namelijk ook reuze tegen, maar die film zat op één of andere manier zo in elkaar dat hij het kon hebben...

Maargoed, smaken verschillen, gelukkig maar
jorienvdherikdonderdag 16 november 2006 @ 18:16
Ik ga er nu heen, maar volgens mij is het niet zo leuke film
crossoverdonderdag 16 november 2006 @ 18:17
quote:
Op donderdag 16 november 2006 18:16 schreef jorienvdherik het volgende:
Ik ga er nu heen, maar volgens mij is het niet zo leuke film
Klopt.
jorienvdherikdonderdag 16 november 2006 @ 18:20
Ik hoop daarom ook dat als we er zijn als nog besluiten naar een andere film te gaan
crossoverdonderdag 16 november 2006 @ 18:23
quote:
Op donderdag 16 november 2006 18:20 schreef jorienvdherik het volgende:
Ik hoop daarom ook dat als we er zijn als nog besluiten naar een andere film te gaan
Ik zou voor The Departed gaan. Toffe cast
jorienvdherikdonderdag 16 november 2006 @ 18:25
quote:
Op donderdag 16 november 2006 18:23 schreef crossover het volgende:

[..]

Ik zou voor The Departed gaan. Toffe cast
Al gezien, hoop texas
Liejannuhdonderdag 16 november 2006 @ 18:25
Nee! Babel is echt heel tof! Gewoon gaan, laat je meezuigen in het verhaal!*O*
Roizondag 19 november 2006 @ 14:07
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 00:23 schreef Aventura het volgende:
Mooie film. Wel iets te lang. Er liepen mensen halverwege de film de zaal uit (16-jarigebreezahs). Ook hoorde ik een meisje verzuchten dat ze er niets van begreep. En dat begrijp ik weer niet. Veel valt er aan deze film niet te begrijpen, het is een prachtige sfeerschets. Een film om helemaal door geabsorbeerd te worden. Ik vind de muziek ook echt prachtig, vooral dat stemmige pianonummer op het einde, met de balkonscene...
Bij mij liepen er ook van die breezahs weg tijden de film !

Ik vondt het een aangrijpende film, had het heel anders verwacht maar toch is het positief uitgekomen.
Ik vondt het zo zielig voor dat Japanse meisje .
SPOILER
Ik denk dat in het briefje stond dat zij haar moeder had vermoord.
Je gaat er iig over doordenken, het is niet zomaar een film wat je zo weer vergeet.
Ang3lzondag 19 november 2006 @ 20:22
Een fil over taalbarrieres en het onvermogen om te communiceren met elkaar....... Ik zag hem met een Portugees. Nou dat gaf wel een extra dimensie aan de film Moest nl de marokkaanse en japanse stukjes af en toe vertalen. Ja nou ja, de Nederlandse ondertitling dan. "What is.... jager?" *LOL*
blonchizondag 17 december 2006 @ 15:34
quote:
Op zondag 28 mei 2006 21:26 schreef Ang3l het volgende:
Helemaal mee eens. Zowel Amores Perros als 21 Grams hebben hetzelfde trucje. Beide mooie films, maar de derde film heeft dat truucje nu wéér..... Maar goed, als ie weer net zo sterk is dan zal ik 'm dat maar vergeven.
En waarom mag dat niet van jou?
De meeste regisseurs maken alleen maar films die netjes in chronologische volgorde verlopen. Moeten zij dan ook iets anders verzinnen?

Zowel Amores Perros áls 21 Grams áls Babel zijn fantastische films.
En ze hebben alle dat 'trucje' gemeen. So what?

Ik merk hier een beetje azijnpisserij...

[ Bericht 7% gewijzigd door blonchi op 17-12-2006 15:52:53 ]
golferdinsdag 19 december 2006 @ 02:21
Net helemaal bekeken.
Wat een prachtige film, zowel qua sfeer als acteren.
Viking84dinsdag 19 december 2006 @ 07:42
Gisteren Amores Perros gezien. Die vond ik best goed, maar beduidend minder dan Babel. 21 grams vond ik helemaal niets. Dus deel 3 vind ik de beste, daarna deel 2 en daarna 1 . Maar omdat ik deel 2 en 3 wel goed vind en deel 1 niet, moet er een second opinion voor deel 1 komen, dus die ga ik binnenkort ook weer even bekijken .
SaintOfKillersdinsdag 19 december 2006 @ 11:15
Ik vind dat het bij Babel (en daar zit een beetje de vergelijking met Crash) veel te duidelijk is dat er ergens een schrijver was die alles zit te bedenken om het dramatischer te maken. Dingen die geforceerd voelen, enkel en alleen om het verhaal te doen werken, dat vond ik Arriaga in zijn andere films beter doen.
SPOILER
Op een bus schieten en dan verbaasd zijn dat je iemand raakt... Jezus, dat weet zelfs het kleinste kind. En als illegaal met de kinderen van een ander naar het buitenland trekken en verbaasd zijn dat je niet zomaar zonder problemen terug binnen raakt, mja. En zelfs wanneer de problemen nog niet zo groot zijn toch in paniek wegsnellen en dan het oma'tje met de kindjes in de donkere woestijn dumpen. Yeah, right.
Ik vond het script dan ook rommelig en soms gewoon lui. De film wordt wel rechtgehouden door het acteerwerk en natuurlijk is Iñárritu een goede regisseur, maar hij mag eens met een andere schrijver gaan samenwerken, de frisheid is uit hun relatie, alsof Arriaga veel moeite had om ook nog eens die derde keer een zwaarmoedige mozaiekfilm uit zijn pen te persen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SaintOfKillers op 19-12-2006 20:30:00 ]
Heralddinsdag 19 december 2006 @ 16:20
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 07:42 schreef Viking84 het volgende:
Dus deel 3 vind ik de beste, daarna deel 2 en daarna 1
wat bedoel je precies met die smiley?
Viking84dinsdag 19 december 2006 @ 17:16
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 16:20 schreef Herald het volgende:

[..]

wat bedoel je precies met die smiley?
nou, meestal worden sequels slechter, maar in dit geval dus niet .
Heralddinsdag 19 december 2006 @ 17:58
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 17:16 schreef Viking84 het volgende:
nou, meestal worden sequels slechter, maar in dit geval dus niet .
maar het zijn ten eerste geen sequels, en ten tweede is Amores Perros eerder gemaakt dan 21 Grams wat dan volgens jou deel 1 is. Maar deel 1 vind je niks, Amores Perreos dus, en 21 Grams, deel 2 volgens jou theorie, vind je ook al slecht. Dus je vindt deel 1 en 2 slecht, maar vindt deel 2 toch beter dan 1 maar gek genoeg 21 grams weer beduidend minder dan Amores Perros en tegelijkertijd deel 2 en 3 toch weer goed

Gebruik je die stomme smiley trouwens ook altijd om te zeggen dat Saving Private Ryan beter is dan 1941 en The Lost World, omdat dat SPR deel 18 is, 1941 deel 4 en TLW 16 volgens jouw beredenatie? Want een film die later is gemaakt dan een andere is natuurlijk standaard slechter
BliksemSchigtdonderdag 4 januari 2007 @ 00:03
Ik vond het maar tegenvallen eigenlijk . Had er veel meer van verwacht. Ik vond hem ook niet slecht oid, hij was goed te kijken, goed gefilmd, maar als geheel vond ik het wel tegenvallen.

21 grams en Crash raakte me bijvoorbeeld veel meer. De hele verhaallijn met het Aziatische meisje was wel vergezocht, gezien de link van de andere drie met elkaar.
Mikkiedonderdag 4 januari 2007 @ 01:08
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 78% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:24:09 ]
HetwasietsmeteenFdonderdag 4 januari 2007 @ 11:07
Ik heb hem gister gezien, en ik vond het echt een schitterende film... 21 Grams en Crash heb ik niet gezien, dus ik heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal, maar ik vond het echt boeiend tot het einde... en ik kon me helemaal inleven met de verschillende personen. En ik vond het prachtig dat je al die verschillende culturen zag... ik ben er helemaal weg van
Maar mijn bioscoop-maatje vond het weer een tenenkrommend slechte film...
pfafdinsdag 16 januari 2007 @ 15:13
Eindelijk gezien, erg onder de indruk! Goed acteerwerk, prachtige muziek, erg meeslepend. Alleen de aftermath was soms wat langdradig. De laatste 30 minuten hadden wel wat ingekort gemogen, als was de muziek op de balkonscene werkelijk wonderschoon!
mbt tot het briefje:
SPOILER
Ik dacht ook dat ze zou bekennen haar moeder vermoord te hebben, al was daar verder geen aanleiding toe, gewoon een gevoel.
MaJodonderdag 18 januari 2007 @ 02:09
Gisteren gezien. Zal morgen reageren
golferdonderdag 18 januari 2007 @ 02:38
Golden Globe.
Maar verslaggever sprak het uit als: beebel?
Ringovrijdag 26 januari 2007 @ 19:35
Soms kan je maar beter niks van een film meekrijgen voordat je 'm hebt gezien. Ging met heel hoge verwachtingen naar Babel toe ('ultieme mozaiekfilm' blablabla 'verhalen die fantastisch met elkaar verwoven zijn' etc etc) maar hij viel me nogal tegen. Goeie sfeerschets, dat wel, mooie plaatjes, maar dramatisch vond ik hem nogal zwak en de verschillende verhaallijnen... nou ja, bij de eindjes aan mekaar geknoopt. Het lukte me niet om door de film gegrepen te worden, daarvoor vond ik de film teveel melodrama, effectbejag.
Dat Amerikaanse stel werkte trouwens van het begin al op mijn zenuwen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 26-01-2007 19:43:13 ]
Arceevrijdag 26 januari 2007 @ 19:58
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:35 schreef Ringo het volgende:
Soms kan je maar beter niks van een film meekrijgen voordat je 'm hebt gezien.
Soms? Altijd.
Ringovrijdag 26 januari 2007 @ 22:04
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:58 schreef Arcee het volgende:
Soms? Altijd.
Dat is in principe waar, maar veel films zou ik nooit hebben gezien als ik er niet eerst wat over had gelezen.
Echoeszondag 28 januari 2007 @ 10:53
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:35 schreef Ringo het volgende:
Goeie sfeerschets, dat wel, mooie plaatjes, maar dramatisch vond ik hem nogal zwak en de verschillende verhaallijnen... nou ja, bij de eindjes aan mekaar geknoopt. Het lukte me niet om door de film gegrepen te worden, daarvoor vond ik de film teveel melodrama, effectbejag.
Dat Amerikaanse stel werkte trouwens van het begin al op mijn zenuwen.
vind ik ook.
schitterende film, maar toch greep ie me niet op de een of andere manier weet niet waarom.
Maar hij is toch erg goed/mooi.
Cutebutpsychozaterdag 3 februari 2007 @ 15:46
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:31 schreef Duderinnetje het volgende:
Oh, wat ontzettend mooi!
Ik vond de personages bijna om aan te raken, zo echt. En het verdriet, de wanhoop, de spijt en het verlangen van de hoofdpersonen waren al even tastbaar.
Van begin tot eind (helaas onderbroken door een pauze) compleet gebiologeerd zitten kijken. De vier hoofdlijnen, de zijlijntjes, de onderhuids kabbelende mini-lijntjes, de stiekeme lijntjes die je pas later begrijpt... meesterlijk.

Eén vraag: wat zou er op dat briefje van het Japanse meisje hebben gestaan?
Ik ging totaal onverwachts naar deze film, dus in het begin moest ik erg inkomen. Ik kende de hele film niet, en ging er heen met de instelling van "gewoon een filmpje pakken", en we waren te laat voor de andere films . Publiek was wel een beetje anders dan "normaal"(veel meer "ouderen" en minder van dat breezervolk ), dat is het enige wat mij opviel.
Juist doordat ik er totaal onwetend in ging dacht ik na een half uurtje beelden uit de woestijn en een zich aftrekkende 12 jarige "blijft dit zo, wat iiiiiiis dit nou weer voor iets ", wat overigens bevestigd werd door het vriendinnetje waar mee ik naar de film ging. Zij tikte me op een gegeven moment aan, keek me raar aan en stelde mij precies die vraag.

Echter, hoe langer hij duurde, hoe meer ik dacht "dit kan nog eens erg goed worden"... En ja inderdaad.. Wat duderinnetje zegt.. Zelden een film gezien waar de emoties van de karakters zo goed te voelen is...Deze film had 'het' echt voor mij. Misschien is de verhaallijn niet geweldig bijzonder, maar de emoties karakters en gebeurtenissen.. zo puur en pakkend.

Maargoed, als je erin gaat met hele hoge verwachtingen dan zou het misschien ook heel erg tegen kunnen vallen zoals Ringo zegt. Ik vermoed dat ik dat ook zou hebben. Zo'n film als dit daar moet je gewoon in vallen.. .Dus ik heb geluk gehad, met mijn van niks weten , en daarom heeft ie mij in ieder geval heel erg verrast, op een positieve manier. En ik denk dat ik niet de enige in de zaal was, want iedereen bleef een tijdje zitten toen de aftiteling begon..:)
SunChaserzondag 25 februari 2007 @ 00:14
21 gramns vond ik ruk, maar Babel is erg goed, het verhaal kabbelt wel voort, maar is niet zo fragmentatrisch als 21 Grams.

Het is echt zo goed geregiseerd, alsof je naar een docu kijkt met echte mensen. Ik vond de Mexicaanse oppaas qua ellende erg lijken op de moeder in Requim for a Dream trouwens, in haar rode jurk.
Mirjammaandag 26 februari 2007 @ 23:16
babel was best okay.
soms een tikje saai, maar wel veel mooie beelden, leuk om te zien hoe alles mooi op elkaar aansluit
alleen dat briefje.. ik kan maar niet verzinnen wat er nou op zou kunnen staan
SPOILER
ook dat dat meisje heel wat anders zei dan de vader m.b.t. de doodsoorzaak van moeder, ik kon niet achterhalen wie van de 2 nu de waarheid sprak voor mijn gevoel.
Camickaezemaandag 5 maart 2007 @ 01:29
Iemand enig idee hoe het nummer heet dat in de discotheek wordt gespeeld (tweede nummer, niet Saterdaynight fever ofzo)...
Rory78donderdag 28 juni 2007 @ 12:09
Gisteren (!) pas voor het eerst gezien tijdens de laatste voorstelling in filmhuis Lumière te Maastricht. Een prachtcinematografie! Werkelijk schitterende beelden en een ontroerend verhaal. Net als mijn voorgangers hierboven heb ook ik een flinke rits vragen open staan na het zien van het einde; naar mijn smaak een iets TE open einde, maar dat past wel in deze film..
* Uiteraard: WAT staat er op dat briefje?
* Hoe gaat het verder met het gezin in Amerika?
* Hoe gaat het verder met de dader(s) in Marokko?
De twee voorgangers van dit trilogie-slotstuk heb ik ook nog steeds niet gezien, dus die ga ik maar eens gauw van stal halen..
Dodecahedronzondag 16 december 2007 @ 20:24
Gisteren voor het eerst gezien. De vier verhaallijnen waren allen goed. Alleen is het vrij geforceerd aan elkaar gelinkt allemaal. Het lijkt alsof ze eerst dat Japan-verhaal en Marokko-verhaal apart hebben geschreven, en toen dachten: oh schrijf er even vlug tussen dat die vader jager is en op jacht ging in Marokko en dat ze zo dat wapen hebben gekregen. Met name die link vond ik vrij goedkoop.

Ik vond de sfeer ook veel beter dan het plot. Brad Pitt en Kate Blanchett in dat Marokkaanse dorpje, dat Marokkaanse gezin van die 2 jongetjes (met z'n allen in de couscous graaien), die Japanners die trippen op pilletjes en met name die blonde Amerikaanse kindertjes die feest vieren tussen de Mexicanen.
iriswwwdinsdag 22 september 2009 @ 22:41


[ Bericht 100% gewijzigd door iriswww op 22-09-2009 22:46:28 ]