Óf dit is een kromme zin, óf ik raak hier de draad kwijt...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:43 schreef Alicey het volgende:
[...]
Een lijn in deze ruimte noem je een wereldlijn, en dat zijn dus in principe meerdere gebeurtenissen die elkaar continu opvolgen. Bijvoorbeeld die boot door het water wordt voorgesteld als een lijn in de ruimte-tijd.
[...]
Oops.. Het is selectief gecopy/paste uit het eerdere topic, maar blijkbaar heb ik hier dus wel een referentie naar de boot gecopy/paste, maar zonder de boot zelf.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:54 schreef foton het volgende:
[..]
Óf dit is een kromme zin, óf ik raak hier de draad kwijt...![]()
Wanneer je sneller dan c zou bewegen (Even losgezien van effecten als massa-toename die dan ontstaan) zou je sneller dan licht gaan. Hierdoor zou je dus als het ware met je waarneming achteruit gaan in de tijd. Als je bijvoorbeeld 10 seconden reist met een snelheid van 2*c, dan zou je 10 seconden "achterlopen". Je zou echter geen invloed kunnen uitoefenen op het verleden.quote:Verder wel een interessant topic trouwens.![]()
Maar... kun je nou wel of niet achteruit in de tijd bewegen? En kan dat dan wel / niet omdat je wel / niet sneller dan c kunt bewegen over de ruimtelijke dimensies?
Het ligt er aan met welk doel je het doet. Als je een weergave wilt maken wat er op een bepaalde tijd gebeurt, dan zou je een grafiek kunnen maken waarin je de tijd afzet tegen de gebeurtenis.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:05 schreef achtbaan het volgende:
nuna deze leuke lange leerzame tekst. kom ik met een dom vraagje:
je kunt tijdsmomenten niet beschouwen als punten op een lijn.. of wel?
Het kleinste tijdinterval is dacht ik een Planck-tijd. Dit is het kortste tijdstip waarin het mogelijk is om vast te stellen of iets in tijd of in ruimte plaatsvindt. Het kan echter zijn dat dit niet helemaal correct is!! Wacht even tot een natuurkundige het goedkeurt of afkeurt.quote:maar dan krijg je toch oneindig veel punten en je krijgt zoiets als die paradox van Zeno of hoe zijn moeder hem ook heeft genoemd..
maar wat is dan het kleinste tijdinterval?...
zoiets heb ik oko gehoord..alleen ik wist niet precies wat dat inhield..quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het ligt er aan met welk doel je het doet. Als je een weergave wilt maken wat er op een bepaalde tijd gebeurt, dan zou je een grafiek kunnen maken waarin je de tijd afzet tegen de gebeurtenis.
[..]
Het kleinste tijdinterval is dacht ik een Planck-tijd. Dit is het kortste tijdstip waarin het mogelijk is om vast te stellen of iets in tijd of in ruimte plaatsvindt. Het kan echter zijn dat dit niet helemaal correct is!! Wacht even tot een natuurkundige het goedkeurt of afkeurt.
Oh, ja, als jij het zegt...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:40 schreef Alicey het volgende:
Dus de lichtsnelheid is altijd, en voor iedereen, hetzelfde. Ongeacht de waarnemer. Dat betekent dus, dat je niet meer zomaar snelheden bij elkaar mag optellen, als je met hoge snelheden werkt.
Kennelijk??quote:Voor kleine snelheden mag dat wel, dit kun je eenvoudig meten. Maar voor hoge snelheden gaat dat kennelijk fout.
Volgens mij werd dit juist voorspeld door de Relativiteitstheorie, en werd dit later pas waargenomen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:42 schreef Alicey het volgende:
Het blijkt ook, dat als een waarnemer een bewegende astronaut aanschouwt, de waarnemer meet dat de tijd van de astronaut langzamer gaat !
Dus je geeft met x,y,z een plaats aan, en vervolgens geef je met c*t nogmaals deze plaats aan.... ik zie het nu verder niet. Overigens weet je pas welke plaats het is als je ook een beginpunt en een richting hebt, volgens mij...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:43 schreef Alicey het volgende:
Nog iets over de ruimte-tijd.
In de Rel.theorie wordt alles bekeken vanuit de ruimte-tijd. Dat is een "ruimte", met 3 plaatselijke dimensies ( lengte, hoogte en breedte) en de tijd. Nou is het onzin om een grootheid tijd bij 3 grootheden plaats te smijten. Dus wat doe je? Je vermenigvuldigt de tijd met de lichtsnelheid.
Want:
-de lichtsnelheid is toch voor iedereen constant
-een snelheid maal een tijd is een plaats, en zo heb je dus in principe 4 grootheden plaats.
Een punt in deze ruimte-tijd is een gebeurtenis; een plaats met een bepaald tijdstip. Bijvoorbeeld je eigen geboorte. Dat is een punt in de ruimte-tijd, wat wordt geschreven als {c*t,x,y,z}.
Ja, de planck-lengte bestaat ook.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:43 schreef achtbaan het volgende:
[..]
zoiets heb ik oko gehoord..alleen ik wist niet precies wat dat inhield..
heb je dan ook planck-afstand? kleinste afstand waarin het mogelijk is om vast te stellen of iets in tijd of in ruimte plaatsvindt?!
Hier en daar is het misschien wat onoverzichtelijk geworden, omdat er selectief gecopy/paste is. Dit om wel de hoofdlijnen van het verhaal in de topic te krijgen, maar zonder alle zijsporen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 23:18 schreef Modwire het volgende:
Ik vind sommige dingen toch nog vrij vaag uitgelegt(hoewel ik alles wat er staat reeds begreep).
Bijvoorbeeld:
[..]
Het is zo waargenomen. BIj hoge snelheden is gemeten dat twee snelheden opgeteld niet meer simpelweg tot V1 + V2 leidt.quote:Oh, ja, als jij het zegt...
[..]
Kennelijk??
Het is een voorbeeldje. En dit voorbeeld is inderdaad eerst voorspeld, en later waargenomen. Zonder de relativiteitstheorie neem je het echter ook waar.quote:[..]
Volgens mij werd dit juist voorspeld door de Relativiteitstheorie, en werd dit later pas waargenomen.
Deze snap ik ook nog niet helemaal.. Maar daar gaan Haus of Maethor vast wel mee verder.quote:[..]
Dus je geeft met x,y,z een plaats aan, en vervolgens geef je met c*t nogmaals deze plaats aan.... ik zie het nu verder niet. Overigens weet je pas welke plaats het is als je ook een beginpunt en een richting hebt, volgens mij...
Opbouwende kritiek is welkom, het is de bedoeling dat deze topic zo compleet en accuraat mogelijk wordt, en het belangrijkste is dat iedereen het uiteindelijk kan begrijpen.quote:Overigens is deze gehele post bedoeld als opbouwende kritiek.![]()
Kun je wat er is uitgehaald en hier geplaatst een beetje volgen?quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:33 schreef miss_sly het volgende:
Zo, ik begin weer vooraan te lezen
Verkapte tvp, maar in het oude topic was ik afgehaakt omdat het geklets van rude en de daaropvolgende antwoorden niet meer te volgen waren voor me. Ik ben nog maar een beginneling![]()
Ik lees dit, en ik snap wat er staat, ik vraag me alleen af hoe dit kan.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:39 schreef Alicey het volgende:
We gaan het nu iets moeilijker maken. Iets wat bijvoorbeeld hier niet aan voldoet is licht. Daarom wordt ook wel gezegd dat licht een constante snelheid heeft.
We hebben gezien dat snelheid relatief is. Bij licht is dat echter niet het geval. Het maakt niet uit of ik stil sta of met 10.000 km/s beweeg, of tegen lichtsnelheid aan. Als ik kijk, zie ik altijd dat het licht ten opzichte van mijzelf met een snelheid van 299.792.458 m/s beweegt.
Ok.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:41 schreef miss_sly het volgende:
De samenvatting so far is duidelijk en komt nog overeen met waar ik gebleven was met begrijpen
We proberen het gewoon opnieuw.quote:Daarna kwamen er veel formules en veel theoretisch gewauwel (in mijn lekenoren that is) door rudeonline die dan weerlegt moesten worden met allerlei moeilijke dingen waar ik nog lang niet aan toe ben
Licht heeft geen massa, en kan daarom dus de lichtsnelheid bereiken (Vandaar lichtsnelheid.quote:Een vraagje hierover, dat is een subtiel iets waar ik in het vorige topic overheen gelezen had:
[..]
Ik lees dit, en ik snap wat er staat, ik vraag me alleen af hoe dit kan.
Misschien aardig voor mis sly en Rude. De c staat voor de lichtsnelheid.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:55 schreef DionysuZ het volgende:
V = (v1 + v2)/(1 + (v1v2/c2)
Klopt, het maakt niet uit hoe snel je gaat, licht heeft altijd dezelfde snelheid (In alle richtingen). Je zag het ook al in de formule, als je voor een van de snelheden de lichtsnelheid invult, komt er uit dat de snelheid die je waarneemt de lichtsnelheid is, ongeacht hoe hoog de andere snelheid is.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:03 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, en als ik invul V1= lichtsnelheid dan komt er ook c uit! Geweldig
Licht heeft altijd dezelfde snelheid tov iedere andere waarnemer, dat is niet afhankelijk van de waarnemer?
Dat klopt ook. Dit valt ook te benaderen met inertiaal-frames. Binnen een inertiaal-frame gelden de natuurwetten zoals wij die kennen. Binnen een inertiaal-frame geldt dus de wet dat de lichtsnelheid constant is, mechanica-wetten etc. Wanneer 2 waarnemers met dezelfde snelheid reizen, zitten zij in hetzelfde inertiaal-frame en kunnen zij dus de waarden die zij meten uitwisselen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:14 schreef miss_sly het volgende:
Daarom is lichtsnelheid een constante, want voor andere snelheden geldt dat iedere waarnemer een andere en toch goede snelheid kan waarnemen?
Duidelijk, en nu ook duidelijker dat je andere massa e.d. meet bij een ander, omdat je in een ander inertiaal-frame (nog nooit van gehoord, maar het verduidelijkt hier wel eea) zit. Ik moet er wel bij bekennen dat ik ook niet zo goed op de hoogte ben van diverse natuurwetten en mechanica-wetten (mijn exacte opleiding is gestopt in 4 VWO, zo'n 20 jaar geleden).quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat klopt ook. Dit valt ook te benaderen met inertiaal-frames. Binnen een inertiaal-frame gelden de natuurwetten zoals wij die kennen. Binnen een inertiaal-frame geldt dus de wet dat de lichtsnelheid constant is, mechanica-wetten etc. Wanneer 2 waarnemers met dezelfde snelheid reizen, zitten zij in hetzelfde inertiaal-frame en kunnen zij dus de waarden die zij meten uitwisselen.
Wanneer 2 waarnemers met een groot snelheidsverschil reizen, zitten zij ieder in hun eigen intertiaal-frame. Binnen hun eigen frame gelden de normale natuurwetten, en beiden nemen ook waar dat in hun eigen frame "alles klopt". Wanneer zij echter metingen willen verrichten ten opzichte van elkaar, dan blijkt dus dat er sprake is van verschillen. Bijvoorbeeld de snelheid die zij onderling meten is niet meer de snelheid die waarnemer 1 heeft + de snelheid die waarnemer 2 heeft.
Wanneer er nog een derde waarnemer wordt bijgezet, kan het zijn dat zij allemaal andere onderlinge waarden meten, waarbij voor allemaal geldt dat het binnen hun eigen frame correct is. Hun frames zijn verder gelijkwaardig, dus zij kunnen niet zeggen dat de een correcter meet dan de ander.
wat heb je gestudeerd dan?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:49 schreef Alicey het volgende:
Mooi dat het allemaal tot zover duidelijk is.Voor mij is het iets minder lang dan 20 jaar geleden, maar daarna heb ik ook eigenlijk niets meer gedaan met mijn exacte pakket..
Ik weet niet hoe snel jouw schoonmoeder is, maar ik denk dat het prima met Newtoniaanse mechanica te vatten is.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:02 schreef desiredbard het volgende:
en ik maar denken dat als je je schoonmoeder onder het beton in de keuken stort dat dat ook onder relatietijd theoriew ging
Je kan tenslotte maar zoveel hebben
en:
Als je niet weet waar je schoonmoeder is is ze overal aan het neuzen
en als je haar plaats kan bepalen (onder het keukenvloertje) is ze niet meer ovaral aan het neuzen
beetje zoals die snelheids plaats bepaling
Beetje flauw om de constantheid van de lichtsnelheid te verklaren met deze formule; de formule volgt uit de constantheid van licht!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:53 schreef Alicey het volgende:
(V1 + V2) / 1 + (V1 * V2 / c2) was de formule.
Dat licht altijd dezelfde snelheid heeft is gebleken uit een experiment in 1885. Albert Michelson en Edward Morley probeerden toen aan te tonen dat er zoiets is als een 'ether' waardoor licht zich voortplant. Dit deden ze door met het beroemde interferometerexperiment aan te tonen dat het licht zich met verschillende snelheden zou bewegen in richtingen parallel en dwars op de aardbaan om de zon. Dan zou de aarde immers door de ether bewegen en zou je een andere lichtsnelheid moeten meten.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:03 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, en als ik invul V1= lichtsnelheid dan komt er ook c uit! Geweldig
Licht heeft altijd dezelfde snelheid tov iedere andere waarnemer, dat is niet afhankelijk van de waarnemer?
Das niet helemaal waarquote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe snel jouw schoonmoeder is, maar ik denk dat het prima met Newtoniaanse mechanica te vatten is.
Het principe dat je niet tegelijkertijd de plaats en beweging kunt bepalen, heeft overigens weinig met de relativiteitstheorie te maken. We komen dan meer richting quantum mechanica.
ik dacht dat dit juist het onzekerheidsprincipe was? Je kunt nooit tegelijk de plaats en de snelheid (impuls) van een deeltje weten?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Das niet helemaal waar
kort gezegd je weet hoe snel je gaat en niet waar je bent of je weet waar je bent en dan weet je niet hoe snel je gaat (richting hoort daar ook bij)
Kortom die plaats snelheid heeft wel degelijk met de theorie snelheid toename gewicht te maken en licht daaraan ten grondslag.
ik heb de formule ooit ergens uitgeschreven 4 jaar geleden...en het doet werkelijk zeer aan je hoofd
kortom als ik weet waar ze is weet ik ook dat ze niet beweegt en dus niet haar neus in zaken aan het steken is: logisch ze ligt onder mijn keukenvloertje oorzaak=-gevolg
dat ik weet waar ze is hang direct samen met het feit dat ik dat daarvoer niet wist actie=reactie
Bovendien heb ik bewezen dat die kleppende onderkaak geen perpeteum mobilee is
Verdomme ...was een fysiek verschijnsel
Mischien moet ik haar opgraven en afstaan aan de universiteit.
Ik bedoel er is ook nog die missing link na de dynosauriers
Mja, ik probeer om met mn brakke kop hier antwoord op te gevenquote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik lees dit, en ik snap wat er staat, ik vraag me alleen af hoe dit kan.
lijkt me stug aangezien de speciale relativiteitstheorie al in 1905 naar buiten kwam en het onzekerheidsprincipe pas in 1927 ontdekt werdquote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:48 schreef desiredbard het volgende:
Ja Heisenberg had ook een schoonmoeder Einstein ook en Newton ook
Zie je het niet Schoonmoeders de basis voor natuurkunde
Maar alle gekheid op ene stokje
Heisenbergs onzekerheidsprincipe ligt aan de basis van de relatieviteits theorie
Nee. De quantummechanica en de rel.theorie zijn onafhankelijk van elkaar opgesteld. Het onzekerheidsprincipe heeft een heel erg andere oorsprong. Dat heeft te maken met de Cauchy-Schwarz ongelijkheid en Hilbert ruimtes.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:48 schreef desiredbard het volgende:
Ja Heisenberg had ook een schoonmoeder Einstein ook en Newton ook
Zie je het niet Schoonmoeders de basis voor natuurkunde
Maar alle gekheid op ene stokje
Heisenbergs onzekerheidsprincipe ligt aan de basis van de relatieviteits theorie
Dat is inderdaad het onzekerheidsprincipequote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik dacht dat dit juist het onzekerheidsprincipe was? Je kunt nooit tegelijk de plaats en de snelheid (impuls) van een deeltje weten?
Misschien aardig om te weten: Einstein was zeker niet de eerste die met het idee relativiteit kwam. Onder andere dhr Lorentz en dhr Poincaré hadden ook al zulke ideeen. Lorentz heeft zelfs de zo beroemde Lorentzcontractie gevonden ( waarbij lengtes dus korter worden van een bewegende waarnemer ) Alleen deed Lorentz dit niet axiomatisch, of via bepaalde fundamenten: hij vond dat het wel moest gelden, om het geheel kloppend te maken. Einstein echter heeft als eerste geopperd om als axioma te nemen dat de lichtsnelheid voor iedereen constant is, en kon derhalve de termen ook daadwerkelijk verklaren. Het verhaal gaat, dat Poincaré ziekelijk jaloers is geworden op Einstein, omdat hij ook op het punt stond om zijn ideeen een vaste vorm te geven.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:02 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Dat licht altijd dezelfde snelheid heeft is gebleken uit een experiment in 1885. .....
In 1905 heeft Albert Einstein toen z'n beroemde speciale relativiteitstheorie ontwikkeld, die dit gegeven als postulaat had.
Alle fotonen hebben energie. En ze hebben allemaal de lichtsnelheid. Een andere mening daarover hebben mag best, als je maar weet dat je ingaat tegen alle gebruikelijke modellen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:45 schreef Doffy het volgende:
Volgens mij zijn er fotonen zonder massa, maar die brengen ook geen energie over. Fotonen die wel energie hebben, hebben dan ook een lagere snelheid dan de lichtsnelheid.
Ik denk dat de juiste bewoording is: "dat het licht dat op aarde valt een impuls geeft van 50.000 kg m/s." Ofzo. Maar nou moet Haushofer het wetenschappelijk niveau maar hooghouden, want ik ga weg.quote:desiredbard: licht heeft inderdaad een "verpletterend" effect. Ik meen dat ik ooit eens gelezen dat het licht dat op aarde valt aan de zon-kant ongeveer 50.000 kg weegt.(verspreid over het hele beschenen oppervlak, natuurlijk).
quote:Op vrijdag 11 februari 2005 07:45 schreef Alicey het volgende:
quote:
[..]
Dus je geeft met x,y,z een plaats aan, en vervolgens geef je met c*t nogmaals deze plaats aan.... ik zie het nu verder niet. Overigens weet je pas welke plaats het is als je ook een beginpunt en een richting hebt, volgens mij...
Deze snap ik ook nog niet helemaal.
Zullen we even ontopic blijven ? Het gaat hier over de relativiteitstheorie.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:53 schreef desiredbard het volgende:
Kijk er zijn hier nog intelligente mensen, maar ik wilde het simpel houden.
Het grappige is gewoon dat we de ruimte aan het verkennen zijn, buiten ons zonnenstelsel willen gaan maar:
Nog onbekende organismen hebben op de bodem van de zee, en nog steeds niet exact weten wat licht nu precies is.
(afgezien van een paar Gristenen maar als ik al niet over mijn schoonmoeder
mag geinen zal ik Jesus er maar buitenhouden)
OK:
Wat is de vraag ...... heheheheheh
Dat is een erg mooi verhaal. Hij heeft namelijk een afleiding gebruikt met een doos met een foton erin, en impulsbehoud. Alleen is zijn redenatie verkeerd ! En toch zie je deze afleiding nog vaak terugkomen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:01 schreef DionysuZ het volgende:
daar kun je altijd een ander topic over openen desiredbard. Het gaat hier over de relativiteitstheorie.
kan iemand nog eens uitleggen hoe einstein bij e=mcc gekomen is, via welke weg. Dat is natuurlijk een aantal decennia het belangrijkste stukje van de relativiteitstheorie geweest, zonder was er nooit een koude oorlog geweest en zou de vs niet boos zijn op iran.
Verder zouden we ook het non-proliferatiegedrag niet schenden door de VS hier in ons land 20 kernkoppen te laten stallen, en zouden we dus legaler bezig zijn.
Anyway, e=mc^2 anyone?
Een mooie tvpquote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:54 schreef Rasing het volgende:
Het enige voorbeeld waarbij ik meende de theorie te snappen, was dat van de klok met de heen- en weerkaatsende lichtstraal....
.....
Perfect uitgelegdquote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:54 schreef Rasing het volgende:
Het enige voorbeeld waarbij ik meende de theorie te snappen, was dat van de klok met de heen- en weerkaatsende lichtstraal.
Er is dus een trein, waarop een klok staat die bestaat uit 2 spiegels waartussen een lichtstraal heen- en weerkaatst. Een waarnemer op de trein zal zien dat de straal de afstand tussen de spiegels in de kortst mogelijke weg aflegt:
____
...|
...|
...|
_ |___(in beide richtingen dus)
terwijl een waarnemer die langs het spoor staat, dit ziet:
_________
\........../\.....
.\......../..\....
..\...../.....\...
...\../........\..
__\/____\_
Omdat het licht vanuit beide waarnemers met 300.000 km/s reist, loopt de klok voor de stilstaande waarnemer langzamer dan voor de reizende. Het licht legt immers een langere weg af als je stilstaat.
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, als iemand op- of aanmerkingen heeft: feel free.
How's that for a tvp?![]()
Met het risico een permban te krijgen, aan geschiedenisvervalsing te doen, hier de unieke foto waarop de grote meester zelf laat zien hoe hij aan de formule kwam.quote:
zeer indrukwekkend en bovennatuurlijk logisch! geen wonder dat hij pas op zijn 3e kon praten! blijkaar had hij de letter C op een late leeftijd meegekregen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 19:27 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Met het risico een permban te krijgen, aan geschiedenisvervalsing te doen, hier de unieke foto waarop de grote meester zelf laat zien hoe hij aan de formule kwam.
[afbeelding]
De twee horizontale lijntjes stellen de spiegels voor. De lijnen ertussen de weg die een waarnemer het licht ziet afleggen als hij langs het spoor staat. (in plaats van licht kan je even een pingpongballetje voorstellen).quote:Op vrijdag 11 februari 2005 18:54 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg dat verhaal van die klok met die spiegels niet helemaal mee, ik vind de tekeningetjes wat onduidelijk; iemand die dat kan verduidelijken?
goeie vraag!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 20:52 schreef rudeonline het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe licht aan zijn snelheid komt?
Mja, dat is hier niet belangrijk, dat heeft meer te maken met de quantummechanica. En die staat los van de relativiteitstheorie.quote:Miss_sly:
en deeltje-golfje enz kan ik helemaal nog niet volgenn...jullie gaan ineens weer wat snel.
Een foton heeft energie, en dat is kinetische energie. Het heeft bovendien geen rustmassa, en dus moet een foton altijd met de lichtsnelheid reizen.quote:Kan iemand mij vertellen hoe licht aan zijn snelheid komt?
Nee, iets komt niet zomaar in beweging. Maar als jij bv benzine in je auto gooit, gooi je er in feite energie in. Zo'n foton heeft ook energie. En dus beweegt het. Omdat het geen rustmassa bezit, kan het niet stilstaan. Dat kun je in formulevorm zien: de impuls is gegeven door de energie gedeeld door de lichtsnelheid: p=E/c. Nu is een foton zonder energie geen foton; dan heb je niks. Dus zal een foton altijd bewegen. Die formule geldt alleen voor deeltjes zonder massa.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 22:04 schreef rudeonline het volgende:
Niets komt vanzelf in beweging, en als het geen rustmassa heeft, waarom zou het dan moeten bewegen?
Dat is ook Quantum Mechanica, FuifDuif, en heeft op zich weinig met relativiteit te maken. Het ligt trouwens wel in de bedoeling om binnenkort ook een topic zoals deze te openen,maar dan over de Quantum Mechanica.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 01:35 schreef FuifDuif het volgende:
En mag ik er even aan toevoegen dat het idee van de non-locality nogal indruist tegen de ouderwetse opvattingen dat materie op zichzelf bestaat? Het idee bestaat nu vooral, dankzij de non-locality, dat deeltjes waar dan ook (zelfs door het gehele universum) op de één of andere manier aan elkaar verbonden kunnen blijven en elkaar beïnvloeden.
Nee, want hun relatieve snelheid is niet hoger of lager dan elders. Het gaat juist om de relatieve snelheid, ten opzichte van de aarde bewegen zij net zo veel als mensen in andere gebieden.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:19 schreef _superboer_ het volgende:
Zou je met deze theorie ook de lagere levensverwachting van de bevolkingen rond de evenaar kunnen verklaren? Omdat zij een grotere afstand afleggen dan bijvoorbeeld wij Nederlanders?
Dat ga ik ook volgens!quote:Op zaterdag 12 februari 2005 09:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is ook Quantum Mechanica, FuifDuif, en heeft op zich weinig met relativiteit te maken. Het ligt trouwens wel in de bedoeling om binnenkort ook een topic zoals deze te openen,maar dan over de Quantum Mechanica.
Oke, Alicey, dat zou heel mooi zijn. Ik wilde gewoon wat in de groep gooien om mee te kunnen praten met de grotenquote:Op zaterdag 12 februari 2005 09:52 schreef Alicey het volgende:
Dat is ook Quantum Mechanica, FuifDuif, en heeft op zich weinig met relativiteit te maken. Het ligt trouwens wel in de bedoeling om binnenkort ook een topic zoals deze te openen,maar dan over de Quantum Mechanica.
Dat ligt eraan. Er bestaan wel significante meteorologische verschillen tussen de gebieden van de aarde rondom de equator en bijvoorbeeld hier in Nederland. Verschillen die bewegingssnelheid zouden kunnen beïnvloeden: warmte, luchtdruk enzovoort.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, want hun relatieve snelheid is niet hoger of lager dan elders. Het gaat juist om de relatieve snelheid, ten opzichte van de aarde bewegen zij net zo veel als mensen in andere gebieden.
Nee. Maar je hebt wel een punt als je zegt dat de mensen op de evenaar sneller gaan. Dat is logisch, want de hoeksnelheid van de aarde is overal hetzelfde, en de afstand tot de draai-as van de aarde is op de evenaar het grootst. Dus draaien ze sneller. En dus zouden ze idd een tijdsdillatatie moeten ondergaan tov van iemand op bijvoorbeeld de Noordpool. Alleen is dit effect gruwelijk klein, misschien in de orde van nanosecondes. Ook zit je nog met een ander probleem: de rotatie van de aarde is geen eenparige beweging, maar een versnelling. De richting van de snelheid verandert immers altijd bij een cirkelbeweging, en dus heb je te maken met een versnelling. De speciale rel. theorie spreekt constant over inertiaalstelsels, en de aarde is dus zeker geen inertiaalstelsel. Daar wordt het verhaal dus een stuk ingewikkelder. Maar dat is hier verder niet belangrijk.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:19 schreef _superboer_ het volgende:
Zou je met deze theorie ook de lagere levensverwachting van de bevolkingen rond de evenaar kunnen verklaren? Omdat zij een grotere afstand afleggen dan bijvoorbeeld wij Nederlanders?
Maar het gaat hier om de draaisnelheid van de aarde, en die verschilt natuurlijk per punt. De omlooptijd is voor elk punt gelijk, alleen zal de afgelegde weg ( de omtrek, dus 2*pi*(afstand tot draai-as) ) groter zijn. En dus is de snelheid anders. Dus zullen mensen op de evenaar sneller draaien dan mensen in bv nederland. En dus zal er een onderling tijdsverschil komen ! Erg klein, maar het is er wel. Maar zoals ik al zei, het gaat hier om rotaties, en dus versnellingen, en dat valt eigenlijk buiten de SRT.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, want hun relatieve snelheid is niet hoger of lager dan elders. Het gaat juist om de relatieve snelheid, ten opzichte van de aarde bewegen zij net zo veel als mensen in andere gebieden.
Ja, maar dat doet er hier niet toe, want dat is de algemene relativiteitstheorie, niet de speciale. Het gaat hier om de speciale rel.theorie duidelijk te maken, Rude.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:36 schreef rudeonline het volgende:
Dus jullie zijn het er wel mee eens dat de tijd op de evenaar sneller gaat als op de noordpool?
Dat is heel belangrijk, het betekend immers dat als je sneller gaat t.o.v elkaar de tijd juist sneller gaat. Terwijl bij het naderen van de lichtsnelheid de tijd juist langzamer gaat. De klok van een Eskimo gaat dus langzamer omdat hij langzamer beweegt.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dat doet er hier niet toe, want dat is de algemene relativiteitstheorie, niet de speciale. Het gaat hier om de speciale rel.theorie duidelijk te maken, Rude.
dat beantwoord dus de vraag of rude het snapt of niet...quote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is heel belangrijk, het betekend immers dat als je sneller gaat t.o.v elkaar de tijd juist sneller gaat. Terwijl bij het naderen van de lichtsnelheid de tijd juist langzamer gaat. De klok van een Eskimo gaat dus langzamer omdat hij langzamer beweegt.
Moet ik nog meer zeggen?quote:Ook het bekritiseren van de relativiteitstheorie is in deze topic niet gewenst.
Het was Maxwell die de snelheid van elektromagnetische golven berekende. De uitleg doe ik in 3 stappen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 20:52 schreef rudeonline het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe licht aan zijn snelheid komt?
De relativiteitstheorie beschrijft onder anderen wat er gebeurt wanneer verschillende waarnemers met hoge snelheid van elkaar bewegen. De Newtoniaanse mechanica is niet meer accuraat bij hoge snelheden. De relativiteitstheorie is accuraat voor hoge snelheden, en bij lage snelheden zijn de uitkomsten gelijk aan die van de Newtoniaanse mechanica.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 18:05 schreef mrkanarie het volgende:
maar nu snap ik nog steeds niet wat het nut is van die relativiteitstheorie![]()
Ja sorry, ben een betweter. Ik bekenquote:ed: en natuurlijk is haushofer weer sneller en heeft hij een mooiere uitleg
Waarom zou dat een impact moeten hebben op de relativiteitstheorie? (Het kan echter zijn dat ik nu iets over het hoofd zie hoor).quote:Op zaterdag 12 februari 2005 21:57 schreef Sidekick het volgende:
Misschien niet helemaal ontopic, maar wat is er geworden van e=mc^2 klopt niet volgens wetenschappers ? Is dat al ontkracht oid?
Het zou een hele impact hebben op de relativiteitstheorie.
Nee, licht gaat voor hem altijd 300.000km/s (ten opzichte van hemzelf), en voor ons (ten opzichte van onszelf) ook.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:46 schreef rudeonline in een ander topic het volgende:
En als hij dan ook een lichtsnelheid meet van 300.000km/sec dan gaat licht dus schijnbaar ook langzamer, zijn seconde duurt namelijk voor ons langer.
De wiskunde op zich wordt natuurlijk niet aangepast. We maken wiskundige modellen die de realiteit zo goed mogelijk beschrijven. En als we iets anders waarnemen dan wat het model voorspelt is hij kennelijk niet correct, en passen we hem aan of verzinnen we iets anders.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:15 schreef rudeonline het volgende:
Volgens de huidige theorie zou de ruimte krom kunnen zijn en worden lengtes korter. Dan is mijn vraag, passen we de wiskunde dan aan aan de werkelijkheid,
Dat komt omdat je alleen kijkt naar dingen die bijna geen snelheidsverschil t.o.v. jou hebben.quote:of zit de werkelijkheid misschien iets anders in elkaar? Want ik heb een lengte nooit spontaan korter zien worden.
Even een vraagje:quote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:54 schreef Rasing het volgende:
Omdat het licht vanuit beide waarnemers met 300.000 km/s reist, loopt de klok voor de stilstaande waarnemer langzamer dan voor de reizende. Het licht legt immers een langere weg af als je stilstaat.
Nee, in jouw voorbeeld is het precies zo. Ook daar loopt de klok die met de halve lichtsnelheid reist, sneller dan een klok die zich ten opzichte van jou in rust bevindt (je horloge of zo).quote:Op woensdag 16 februari 2005 09:16 schreef Fisherman_Fish het volgende:
Even een vraagje:
[...] Hoe moet ik dit rijmen met de quote dat de klok voor de stilstaande waarnemer langzamer lijkt te lopen dan voor de reizende. Ik het voorbeeld hier is het toch juist andersom?
Dus wat je zegt is: stel 4 miljard jaar geleden had het zichtbare heelal een straal van 4 miljard lichtjaar, en sindsdien neemt die straal af met bijna de lichtsnelheid.quote:En nog even een verhaal:
Ik bedoelde meer dat niet het geheel begint in te storten met de lichtsnelheid, maar dat het vanaf buitenaf begint. Dus bijvoorbeeld massa die op 2 miljard lichtjaar van hier staat is pas 2 miljard jaar nadat de buitenste rand is begonnen met de beweging naar het centrum met bijne de lichtsnelheid naar hier gaan bewegen. Het is alsware ""meegenomen" door de massa van buitenaf die naar binnen aan het trekken is. Of het daadwerkelijk zo zal gaan in de werkelijkheid daar hebben we volgens mij bijna geen idee van omdat we nog te weinig weten van wat er daadwerkelijk op die plek in het helal speelt, want we weten alleen wat er 4 miljard jaar geleden daar is gebeurdquote:Op woensdag 16 februari 2005 11:34 schreef Maethor het volgende:
Dus wat je zegt is: stel 4 miljard jaar geleden had het zichtbare heelal een straal van 4 miljard lichtjaar, en sindsdien neemt die straal af met bijna de lichtsnelheid.
Ten eerste vraag ik me af of die implosiesnelheid wel zo hoog is. Maar als dat zo is, zou je op het eerste gezicht zeggen dat je het zou zien aankomen. Want het is niet zo dat de 'randen' van het heelal alleen instorten: de hele ruimte stort in. Het effect zou dus ook dichterbij gewoon zichtbaar moeten zijn. Dit zou uiteraard geen verschil maken als die instortsnelheid bijna c is, maar daar twijfel ik dus aan.
Ok, laten we dan maar hopen dat jou aanname van de ineenstorting ok is, anders kan het in een split second afgelopen zijn met ons...quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:13 schreef Maethor het volgende:
Maar dat is niet wat we waarnemen. De expansie van het heelal vindt overal plaats. Vergelijk het met een rijzende oneindig grote krentencake in de oven: iedere krent verwijdert zich van elke andere krent, er is geen middelpunt van expansie aan te wijzen. Dit is ook wat we in het heelal zien: hoe verder weg we kijken, hoe sneller sterrenstelsels van ons af bewegen. Ik neem aan dat als het heelal weer ineen zal storten, dit op dezelfde manier zal gaan.
Maar goed, als gedachtenexperiment is er natuurlijk niks mis met jou voorbeeld. Maar als de buitenste rand slechts instort, en de rest pas daarna 'meeneemt', zie je het niet aankomen, nee.
Van die uniforme ineenstorting ben ik vrij zeker. Dit gebeurt onder invloed van de onderlinge aantrekkingskrachten van alle massa in het heelal, en het zou wel heel vreemd zijn als alleen 'aan de rand' alles zou beginnen in te storten. Bovendien, dan zou de aarde het middelpunt van de ineenstorting zijn, en dat gaat er bij mij niet inquote:Op woensdag 16 februari 2005 13:12 schreef Fisherman_Fish het volgende:
Ok, laten we dan maar hopen dat jou aanname van de ineenstorting ok is
Kun je je afvragen inderdaadquote:
Een massa kan de lichtsnelheid niet halen. En het is niet de massa die oneindig groot wordt. Zo wordt het wel verwoord in de popi-literatuur, maar fysisch gesproken wil je de massa als een scalar behandelen: als een constante. Het is de impuls die oneindig wordt.quote:Op woensdag 16 februari 2005 17:30 schreef rudeonline het volgende:
Even een andere vraag, als een massa de lichtsnelheid zou halen, dan zou deze massa toch oneindig groot worden? Zo erg zelfs dat het hele heelal in elkaar zou storten. Dat zou betekenen dat als een massa de lichtsnelheid zou halen dat dan vervolgens het hele heelal de lichtsnelheid haalt? mm, vreemd..
Waar heb je het over?quote:Op woensdag 16 februari 2005 17:45 schreef rudeonline het volgende:
Dat is een lekker ontwijkend antwoord...
Eerst deeltjes versnellen en dan zeggen dat het niet kan..
Dat massa's zwaarder worden als ze met een bepaalde snelheid gaan, dat is een interpretatie. Als fysici zeg je dat niet zo gauw, omdat dat het model wat moeilijker maakt, en omdat het conceptueel niet zo duidelijk is wat dat nou precies inhoudt. Daarom wordt gekozen om te zeggen dat de impuls groter wordt. De impuls is m*v, dus in feite is er niets aan de hand.quote:Op woensdag 16 februari 2005 18:32 schreef rudeonline het volgende:
Eerst wordt verkondigt dat massa's steeds zwaarder worden als deze worden versnelt, waarbij een massa oneidig zwaar zou worden bij de lichtsnelheid, en dan dat afdoen met een simpel, het kan niet, dus ik hoef het me ook niet voor te stellen. Waarom kan het dan niet?
wat een conclusies trek jij johquote:Op woensdag 16 februari 2005 17:30 schreef rudeonline het volgende:
Even een andere vraag, als een massa de lichtsnelheid zou halen, dan zou deze massa toch oneindig groot worden? Zo erg zelfs dat het hele heelal in elkaar zou storten. Dat zou betekenen dat als een massa de lichtsnelheid zou halen dat dan vervolgens het hele heelal de lichtsnelheid haalt? mm, vreemd..
Het aarde hoeft niet het middelpunt te zijn, want we zouden ook door de aanstormende "massa" meegenomen kunnen worden naar het punt waar alle massa samen komt. We zouden dan natuurlijk inslaan op deze massa. Deze inslag zou dan aan de ene kant van de aarde gebeuren. Als wij mensen dan zouden blijven leven (lekker waarschijnlijkquote:Op woensdag 16 februari 2005 16:32 schreef Maethor het volgende:
Van die uniforme ineenstorting ben ik vrij zeker. Dit gebeurt onder invloed van de onderlinge aantrekkingskrachten van alle massa in het heelal, en het zou wel heel vreemd zijn als alleen 'aan de rand' alles zou beginnen in te storten. Bovendien, dan zou de aarde het middelpunt van de ineenstorting zijn, en dat gaat er bij mij niet in. (Het geo- en heliocentrisme hebben we allang achter ons gelaten.)
Tsjonge jonge Rude, waar ben je toch mee bezig...quote:Op woensdag 16 februari 2005 17:45 schreef rudeonline het volgende:
Dat is een lekker ontwijkend antwoord...
Eerst deeltjes versnellen en dan zeggen dat het niet kan..
Tja, ik was in ieder geval wel wat van plan, maar zit me nog te bedenken wat voor ideeen over de SRT we hier nog kunnen behandelen en toelichten. Dus als iemand nog een idee heeft?quote:Op woensdag 16 februari 2005 18:53 schreef DionysuZ het volgende:
wanneer beginnen we trouwens aan de algemene relativiteit ^_^ heb er zin inn!!
Einstein heeft idd een eigen boekje geschreven, genaamd "mijn theorie". Het is een grijs boekje, van ca 130 bladzijden, en heb het zelf toendertijd voor een tientje gekocht. Erg mooi uitgelegt. De meester zelf!quote:Op woensdag 16 februari 2005 23:21 schreef foton het volgende:
[Semi off-topic]
Is er ook een goed boek dat zo ongeveer op het niveau van dit topic de relativiteitstheorie uitlegt? Lijkt me wel interessant.
[/Semi off-topic]
Dat is de algemene relativiteitstheorie, waarover binnenkort meerquote:Op donderdag 17 februari 2005 00:09 schreef FuifDuif het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met zijn theorie over dat materie licht doet afbuigen? Bijvoorbeeld in het heelal, waarbij ruimtematerie zoals een planeet licht afbuigt van bijvoorbeeld een ster, waardoor de ster vanaf de aarde gezien op een andere plaats lijkt te staan, dan dat deze in werkelijkheid staat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |