Hmmm, ik ben te moe om hier nu over na te denken maar het zal moeten met relativistische kinetische energieën ofzo...quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:40 schreef backstabber het volgende:
Als je nou met bijna de lichtsnelheid vliegt en iemand anders komt met dezelfde snelheid uit de tegenovergestelde snelheid, dan is de relatieve snelheid dus nog steeds 300000 km/s?
Maar als ze nu botsen, wat gebeurt er dan met de overige energie?
Ik denk dat hij bedoeld waar de energie blijft, als je het bekijkt vanuit beide deeltjes en je rekent daar apart hun energieën uit. En daarna reken je met behulp van de snelheidstransformaties 1 energie uit... Daar zit een verschil in.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:55 schreef DionysuZ het volgende:
V = (v1 + v2)/(1 + (v1v2/c2)
waarom geldt dat dan niet meer?quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niemand weet alles, en gedachtenkronkels... Ja, heb ik ook wel eens denk ik.
[..]
Je komt uiteindelijk niet eerder aan, dat is voor het voorbeeld ook niet echt belangrijk. Wanneer de boot 10 km/u gaat, en jij 5 km/u, dan beweeg jij dus t.o.v. de boot met 5 km/u. Voor een waarnemer zal de voot met 10 km/u gaan, en jij gaat ten opzichte van de waarnemer 15 km/u. Bij hogere snelheden (Dus zeg de boot gaat 200.000 km/s en jij 100.000 km/s), dan geldt voor die waarnemer niet meer dat hij de boot met 200.000 km/s ziet gaan en jou met 300.000 km/s.
Nee, dat is niet de reden. De reden is dat wanneer je meer snelheid maakt, de tijd voor jou langzamer zal gaan. Zelf meet je geen verschillen, en voor jou lijkt juist dat de wereld om je heen langzamer gaat. Dit zorgt er dus voor dat 15 km die in jouw uur zitten, geen 15 km zijn in het uur van andere waarnemers (Maar net iets minder). Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 08:45 schreef miss_sly het volgende:
Is dat dan omdat het vrijwel onmogelijk is om een constante snelheid van 10 en 5 km/h aan te houden, waardoor er de hele tijd een kleine afwijking is?
Dit is een van de hoofdredenen waarom vrouwen snel afhaken bij wiskunde. Het is soms ook erg moeilijk om iets aan te nemen (Waarom? is dan een instinctieve reactie). Het is overigens wel aan te leren om iets top-down te benaderen en stap voor stap te werken, maar het is iets wat je zelf moet doen.quote:Ik ga misschien wel te ver door, maar ik vind het altijd vrij moeilijk te bepalen wat nu het punt is dat het ophoudt met uitlegbaar zijn, en gewoon iets wordt dat ik moet aannemen.
Hahaha... Ik zie het voor me..quote:Mijn wis- en natuurkundeleraren werden stapelgek van me met mijn onophoudelijke stroom vragen en zelden de bevestiging dat ik het nu toch echt door had![]()
ja, duidelijker. Een heel belangrijk punt blijft dus het verschil tussen waarnemer en object?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 08:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de reden. De reden is dat wanneer je meer snelheid maakt, de tijd voor jou langzamer zal gaan. Zelf meet je geen verschillen, en voor jou lijkt juist dat de wereld om je heen langzamer gaat. Dit zorgt er dus voor dat 15 km die in jouw uur zitten, geen 15 km zijn in het uur van andere waarnemers (Maar net iets minder). Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Ik kan je garanderen dat die leraren niet blij waren met mijn eeuwige "waarom?"quote:Dit is een van de hoofdredenen waarom vrouwen snel afhaken bij wiskunde. Het is soms ook erg moeilijk om iets aan te nemen (Waarom? is dan een instinctieve reactie). Het is overigens wel aan te leren om iets top-down te benaderen en stap voor stap te werken, maar het is iets wat je zelf moet doen.
Hahaha... Ik zie het voor me..
Bij de relativiteitstheorie is dat inderdaad van belang. Beter gezegd : Verschillende waarnemers kunnen andere snelheden meten, zonder dat de waarnemers van elkaar kunnen zeggen dat de een het juist heeft en de ander niet.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ja, duidelijker. Een heel belangrijk punt blijft dus het verschil tussen waarnemer en object?
Nee, dat kan ik me voorstellen.quote:[..]
Ik kan je garanderen dat die leraren niet blij waren met mijn eeuwige "waarom?"![]()
Het heeft denk ik niet zo zeer te maken met het waarom willen weten, maar eerder alles op zijn tijd.. Wanneer je van alles tegelijk het waarom gaat uitleggen, is het meestal niet meer duidelijk.quote:Ik probeer nu inderdaad wat minder het waarom te zoeken, maar ik moet nog wel horen van iemand die er meer van weet, dat het nu gewoon 'aannemen dat' is en niet meer 'waarom-daarom'.
WB is wel heel erg exact.quote:Samenwonen met een vriend die WB heeft gestudeerd heeft daar zeker aan bijgedragen![]()
Meten die waarnemers ook andere snelheden van hetzelfde object als ze bijvoorbeeld naast elkaar stilstaan?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bij de relativiteitstheorie is dat inderdaad van belang. Beter gezegd : Verschillende waarnemers kunnen andere snelheden meten, zonder dat de waarnemers van elkaar kunnen zeggen dat de een het juist heeft en de ander niet.
ik probeer me hier iets in te houden en niet iedere vraag te beginnen met 'waarom?'quote:Nee, dat kan ik me voorstellen.
Ik kan bijna niet wachten op het einde, maar dat is vast nog erg ver weg wat betreft de relativiteitstheorie! Dit is vast een heel eenvoudige basis, als zelfs ik er iets van door begin te krijgenquote:Het heeft denk ik niet zo zeer te maken met het waarom willen weten, maar eerder alles op zijn tijd.. Wanneer je van alles tegelijk het waarom gaat uitleggen, is het meestal niet meer duidelijk.Daar kun je op proberen te anticiperen door het waarom te bewaren voor het einde van de uitleg.
Als ik zijn dictaten met formules zie, krijg ik een wee gevoel in mijn maag van ellendequote:WB is wel heel erg exact.Ik heb het op de middelbare school wel gehad, maar daarna heb ik er eigenlijk niets meer mee gedaan.. Is ook denk ik niets voor mij ook.
Nee. Waarnemers die zich in hetzelfde "frame" bevinden, meten precies hetzelfde. Maar zodra er verschillen optreden in (oa) snelheid, meten ze verschillende zaken.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:29 schreef miss_sly het volgende:
Meten die waarnemers ook andere snelheden van hetzelfde object als ze bijvoorbeeld naast elkaar stilstaan?
Het lijkt me juist een bijzonder goede eigenschap om nooit te stoppen met het vragen naar 'waarom'!quote:ik probeer me hier iets in te houden en niet iedere vraag te beginnen met 'waarom?'
Bovendien hoeft nu de les niet stilgelegd te worden om dat miss_sly het nou nog steeeeeds niet door heeft
De relativiteitstheorie heeft z'n geheel eigen lingo, en zoals altijd doen degenen die erin thuis zijn graag moeilijkquote:Ik kan bijna niet wachten op het einde, maar dat is vast nog erg ver weg wat betreft de relativiteitstheorie! Dit is vast een heel eenvoudige basis, als zelfs ik er iets van door begin te krijgen
Formules zijn een manier van communicatie, maar wat ze over zouden moeten brengen is de redenatie erachter. Einstein dacht ook niet in formules, die zag gewoon pingpongballletjes in supersonische treinenquote:Als ik zijn dictaten met formules zie, krijg ik een wee gevoel in mijn maag van ellende![]()
Ik vind Inleiding statistiek al moeilijk, omdat ik al een gevoel van falen krijg zogauw ik de vergelijkingen zie staan.![]()
Nee, dan meten ze hetzelfde. Het verschil ontstaat namelijk doordat verschillende waarnemers met verschillende snelheden reizen. Wanneer ze beiden met dezelfde snelheid reizen (Of stilstaan, stilstaan is een snelheid van 0), dan zitten ze in hetzelfde inertiaalframe, en meten ze beiden dezelfde snelheden, massa's en lengtes van een ander object.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Meten die waarnemers ook andere snelheden van hetzelfde object als ze bijvoorbeeld naast elkaar stilstaan?
Vraag gerust door hoor. Als je het nog niet begrijpt is kennelijk de uitleg nog niet voldoende.quote:[..]
ik probeer me hier iets in te houden en niet iedere vraag te beginnen met 'waarom?'
Bovendien hoeft nu de les niet stilgelegd te worden om dat miss_sly het nou nog steeeeeds niet door heeft
We kunnen inderdaad nog een stuk dieper.. Maar wacht ook even af wat rude doet.quote:[..]
Ik kan bijna niet wachten op het einde, maar dat is vast nog erg ver weg wat betreft de relativiteitstheorie! Dit is vast een heel eenvoudige basis, als zelfs ik er iets van door begin te krijgen
Hmm.. Statistiek heb ik zelf nooit iets mee gedaan.. Sowieso heb ik al erg lang niets met wiskunde gedaan, ik zou weer aardig moeten inwerken voor ik er iets zinnigs mee kan.. Sommige dingen hebben bij mij ook lang geduurd eer ik het snapte. Aan de andere kant vind ik wiskunde niet interessant genoeg om me echt in te verdiepen..quote:[..]
Als ik zijn dictaten met formules zie, krijg ik een wee gevoel in mijn maag van ellende![]()
Ik vind Inleiding statistiek al moeilijk, omdat ik al een gevoel van falen krijg zogauw ik de vergelijkingen zie staan.![]()
*check!quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee. Waarnemers die zich in hetzelfde "frame" bevinden, meten precies hetzelfde. Maar zodra er verschillen optreden in (oa) snelheid, meten ze verschillende zaken.
Dat was ook wat mijn ouders altijd hadden verteld, maar veel klasgenoten en docenten dachten daar anders over. Ik zal echter nooit stoppen met vragen naar waarom, maar ik heb nu door dat er soms geen 'daarom' is in de exacte vakken en dat ik soms gewoon iets moet aannemen. GEloof me, dat is moeilijk genoegquote:Het lijkt me juist een bijzonder goede eigenschap om nooit te stoppen met het vragen naar 'waarom'!
Als het niet moeilijk is, is het toch ook niet interessant?quote:De relativiteitstheorie heeft z'n geheel eigen lingo, en zoals altijd doen degenen die erin thuis zijn graag moeilijkDat geldt voor fysici, dat geldt voor medici, etc.
quote:Formules zijn een manier van communicatie, maar wat ze over zouden moeten brengen is de redenatie erachter. Einstein dacht ook niet in formules, die zag gewoon pingpongballletjes in supersonische treinenEerst het concept bedenken, en daar dan later de formules uit destilleren. Voor ons is het andersom: wij moeten op zoek naar het concept achter de formules. Dat is lastig, maar laat je er niet door intimideren
Zelf iets verzinnen zal niet gebeuren, maar ik zal proberen niet te stoppen met vragen als het nog niet duidelijk is. Als je tenminste niet ongeduldig wordt dan!quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, dan meten ze hetzelfde. Het verschil ontstaat namelijk doordat verschillende waarnemers met verschillende snelheden reizen. Wanneer ze beiden met dezelfde snelheid reizen (Of stilstaan, stilstaan is een snelheid van 0), dan zitten ze in hetzelfde inertiaalframe, en meten ze beiden dezelfde snelheden, massa's en lengtes van een ander object.
[..]
Vraag gerust door hoor. Als je het nog niet begrijpt is kennelijk de uitleg nog niet voldoende.![]()
Zolang je maar niet zelf een andere theorie gaat verzinnen omdat je het niet begrijpt.
rude doet me een beetje aan mezelf denken, jaaaaren geledenquote:We kunnen inderdaad nog een stuk dieper.. Maar wacht ook even af wat rude doet.
Ik heb Statistiek nodig voor SPD (Bedrijfseconomie). Helaas....quote:Hmm.. Statistiek heb ik zelf nooit iets mee gedaan.. Sowieso heb ik al erg lang niets met wiskunde gedaan, ik zou weer aardig moeten inwerken voor ik er iets zinnigs mee kan.. Sommige dingen hebben bij mij ook lang geduurd eer ik het snapte. Aan de andere kant vind ik wiskunde niet interessant genoeg om me echt in te verdiepen..
Dat de tijd van het object langzamer gaat zie je niet, maar jij ziet het object niet zo snel bewegen als het object zelf meent te bewegen. Dit heeft dus te maken met het feit dat bij hogere snelheden de massa van het object toeneemt, waardoor de ruimte-tijd vervormt. Hierdoor wordt de verhouding ruimte en tijd voor het object zeg maar anders dan voor jou. Het gevolg hiervan is dat het object in zijn eigen ruimte-tijd-verhouding een hoge snelheid kan hebben, terwijl jij het object veel langzamer ziet bewegen.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:07 schreef miss_sly het volgende:
Tijd langzamer meten....In mijn beleving zou de tijd van het object langzamer gaan dan mijn eigen tijd? Is daar een reden voor of op een of andere manier wat uit te leggen?
Voor degene die zelf met hoge snelheid beweegt, verandert er niets aan zijn tijd en massa. Voor de waarnemer op afstand (en in "rust") lijkt het echter alsof die persoon zwaarder wordt. Dat is ook de reden waarom niets met de lichtsnelheid kan bewegen: de massa zou oneindig groot worden.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:07 schreef miss_sly het volgende:
Massa begrijp ik nu ook, denk ik. Het is niet zo dat ik daadwerkelijk een andere massa zou zien, maar dat zou je kunnen wegen, dus meten, toch? Op het oog verandert er niets, maar meetbaar zou er wel iets wijzigen?
Jawel, maar het is toch raar dat iets als lengte kan veranderen dankzij de snelheid, nietwaar?quote:Lengte had ik al snel door, omdat dat ook zichtbaar is, dus dat was een makkie
Precies. Als je een ruimteschip zag vliegen met bijna de snelheid van het licht, en je keek naar binnen, dan zou je de klok die daarbinnen aan de muur hangt veel langzamer zien tikken dan je eigen klok.quote:Tijd langzamer meten....In mijn beleving zou de tijd van het object langzamer gaan dan mijn eigen tijd? Is daar een reden voor of op een of andere manier wat uit te leggen?
Dat had ik vroeger ook, maar na 6 jaar een beta-studie is dat er wel afgesletenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ow, dat moet ik nog leren...een formule/vergelijking en ik klap volledig dicht![]()
Maakt sommige zaken onnodig moeilijk, maar er zit groei in. Ik heb2 jaar geleden alsnog mijnVWO diploma gehaald (15 jaar na dato) omdat ik nu wel met de eenvoudige modellen uit Economie 1 kon werken
Neehoor, we hebben geduld en tijd zat.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zelf iets verzinnen zal niet gebeuren, maar ik zal proberen niet te stoppen met vragen als het nog niet duidelijk is. Als je tenminste niet ongeduldig wordt dan!
Toen zei je ook dat de natuurkunde niet klopte omdat je het niet begreep?quote:[..]
rude doet me een beetje aan mezelf denken, jaaaaren geleden
Ik weet niet eens wat een kwartiel is, en de fiscus toonde zich toch niet echt hevig ontzet over mijn bedrijfsadministratie.quote:[..]
Ik heb Statistiek nodig voor SPD (Bedrijfseconomie). Helaas....
Ik vind het niet leuk en ik zie van een hoop dingen die ik moet leren het noodzakelijke niet. Waarom zou ik kwartielen moeten kunnen berekenen om een goede bedrijfsadministratie te voeren?![]()
een beta-studie lijkt me nog steeds veeeel te hoog gegrepen, maar mijn huidige studie zou iktoch graag wel een keer afrondenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat had ik vroeger ook, maar na 6 jaar een beta-studie is dat er wel afgesleten
Mooi, ga ik daar gebruik van makenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Neehoor, we hebben geduld en tijd zat.![]()
Nou, ik geloof dat ik daar soms echt wel bij in de buurt kwam jaquote:Toen zei je ook dat de natuurkunde niet klopte omdat je het niet begreep?
quote:Ik weet niet eens wat een kwartiel is, en de fiscus toonde zich toch niet echt hevig ontzet over mijn bedrijfsadministratie.
Het zal vast (hopelijk) niet minder geworden zijn.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:27 schreef miss_sly het volgende:
Nou, ik geloof dat ik daar soms echt wel bij in de buurt kwam ja
Ach, verstand komt met de jaren, zegt men, dus ik zou nu een behoorlijke dosis moeten hebben
Oei.. Je krijgt ook echt meer dan alleen de inleiding?quote:Ik doe mijn werk ook vrij aardig volgens mij, zonder dat ik dat weet, maar om dat felbegeerde papiertje te halen, moet ik er echt iets over weten. En het ergste is: dit is pas Inleiding Statisiek, er komt nog een hele hoop achteraan
![]()
Daarover doe ik geen uitsprakenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het zal vast (hopelijk) niet minder geworden zijn.
quote:Oei.. Je krijgt ook echt meer dan alleen de inleiding?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |