Je intuitie zegt dat je die snelheden mag optellen. Immers,als jij bijvoorbeeld op een boot fietst, en die boot gaat 10 km/u en jij gaat 5 km/u, dan is je totale snelheid 10+5=15 km/u.Dit zijn lage snelheden, en dat gaat allemaal prima. Echter, gaat die boot bijvoorbeeld 250.000 km/u, en jij fietst met 100.000 km/u over die boot, dan is je totale snelheid niet meer 100.000+250.000. Hier moet je dus een andere formule gebruiken. Uit die formule volgt, dat als je kleine snelheden neemt, dat de uitkomst bijna gelijk is aan het gewoon optellen van de snelheden. En dat verwacht je ook. Maar voor grote snelheden verschillen de uitkomsten heel erg.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
nee, mijn snelheid tov de raket is toch weer een nieuwe snelheid, en die is gewoon zeg 5 km/uur wandeltempo. De raket gaat dan 300.000 km/sec en daarbinnen ga ik 5 km/uur.
Nou, euhm...quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je intuitie zegt dat je die snelheden mag optellen. Immers,als jij bijvoorbeeld op een boot fietst, en die boot gaat 10 km/u en jij gaat 5 km/u, dan is je totale snelheid 10+5=15 km/u.Dit zijn lage snelheden, en dat gaat allemaal prima. Echter, gaat die boot bijvoorbeeld 250.000 km/u, en jij fietst met 100.000 km/u over die boot, dan is je totale snelheid niet meer 100.000+250.000. Hier moet je dus een andere formule gebruiken. Uit die formule volgt, dat als je kleine snelheden neemt, dat de uitkomst bijna gelijk is aan het gewoon optellen van de snelheden. En dat verwacht je ook. Maar voor grote snelheden verschillen de uitkomsten heel erg.
Niemand weet alles, en gedachtenkronkels... Ja, heb ik ook wel eens denk ik.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, euhm...
Mag ik even voorstellen: ik ben dus echt ongelofelijk onwetend als het gaat om wiskunde e.d. want ik heb dat nooit begrepen op de middelbare school. De laatste jaren begint er wat te dagen, maar ik heb soms misschien wat rare kronkels in mijn denken![]()
Je komt uiteindelijk niet eerder aan, dat is voor het voorbeeld ook niet echt belangrijk. Wanneer de boot 10 km/u gaat, en jij 5 km/u, dan beweeg jij dus t.o.v. de boot met 5 km/u. Voor een waarnemer zal de voot met 10 km/u gaan, en jij gaat ten opzichte van de waarnemer 15 km/u. Bij hogere snelheden (Dus zeg de boot gaat 200.000 km/s en jij 100.000 km/s), dan geldt voor die waarnemer niet meer dat hij de boot met 200.000 km/s ziet gaan en jou met 300.000 km/s.quote:Naar mijn idee als ik op die boot zit is mijn snelheid de snelheid van de boot, ongeacht of ik mezelf nog beweeg of niet. Want ook al zou ik bewegen met een iets lagere snelheid dan de boot, dan nog gaan we niet ineens 15 km/u, maar nog steeds 10, toch? Die boot gaat over die 10 km nog steeds een uur doen, ook al zou ikwel met 5 km/uur op die boot fietsen, toch?
Het enige dat ik kan wijzigen is mijn snelheid tov de boot, mar daarmee kom ik niet sneller vooruit en doe ik nog steeds even lang over de af te leggen afstand.
Goed punt. Een snelheid meet je altijd ten opzichte van iets. Om bij die boot te blijven: ten opzichte van de boot ga je 5 km/u. Ten opzichte van de grond ga je 10+5=15 km/u. Maar ga je het vanaf de Zon bekijken, dan zeg je "ej, de Aarde, en dus de grond, gaat met 108.000 km/u rond de zon ". Dus vanaf de zon gezien ga je met zo'n 108.015 kilometer per uur ( even de ellipsbeweging van de aarde rond de zon vergetenquote:Op donderdag 3 februari 2005 14:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, euhm...
Mag ik even voorstellen: ik ben dus echt ongelofelijk onwetend als het gaat om wiskunde e.d. want ik heb dat nooit begrepen op de middelbare school. De laatste jaren begint er wat te dagen, maar ik heb soms misschien wat rare kronkels in mijn denken![]()
Naar mijn idee als ik op die boot zit is mijn snelheid de snelheid van de boot, ongeacht of ik mezelf nog beweeg of niet. Want ook al zou ik bewegen met een iets lagere snelheid dan de boot, dan nog gaan we niet ineens 15 km/u, maar nog steeds 10, toch? Die boot gaat over die 10 km nog steeds een uur doen, ook al zou ikwel met 5 km/uur op die boot fietsen, toch?
Het enige dat ik kan wijzigen is mijn snelheid tov de boot, mar daarmee kom ik niet sneller vooruit en doe ik nog steeds even lang over de af te leggen afstand.
Exactquote:Op donderdag 3 februari 2005 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Dus: als iemand op de kant staat en mij op die boot voorbij ziet komen, boor 10 km/u en ikfiets 5 km/u, ga ik volgens de waarneming van die persoon tov de aarde met 15 km/u maar als die persoon naar de boot kijkt neemt hij 10 km/u tov de aarde waar en als hij naar mij tov de boot kijkt, neemthij 5 km/u tov de aarde waar? (even zonder de beweging van de aarde zelf mee te tellen denk ik dan).
helemaal goed. Maar nu gebeurt het volgende als de boot versnelt... hij wordt korter en de tijd gaat langzamer. Op het moment dat je de lichtsnelheid nadert is de km zo ver gekrompen zodat je t.o.v een waarnemer aan de kant helemaal geen afstand meer aflegt. En daar komt nog eens bij dat je klokje heel langzaam loopt waar jou tijd verschuift met de tijd van een externe waarnemer.quote:Op donderdag 3 februari 2005 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Dus: als iemand op de kant staat en mij op die boot voorbij ziet komen, boor 10 km/u en ikfiets 5 km/u, ga ik volgens de waarneming van die persoon tov de aarde met 15 km/u maar als die persoon naar de boot kijkt neemt hij 10 km/u tov de aarde waar en als hij naar mij tov de boot kijkt, neemthij 5 km/u tov de aarde waar? (even zonder de beweging van de aarde zelf mee te tellen denk ik dan).
Kijk rude het werkt zo. Een persoon stapt in een raket en vliegt met 299.792.454 m/s van me af -> vrooeeeeemmmmm. De persoon IN de raket wil een test doen: hij stapt op een fiets en fiets met 5 m/s naar de voorkant van de raket. Hij redeneert namelijk:quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Een verkeerde aanname volgens mij. Zou je immers met 300.000km/sec vliegen met je raket dan zou je nooit meer in gehaalt kunnen worden. Sterker nog, je kunt niet eens van achter naar voren lopen.
terwijl je t.o.v de raket eigenlijk stil staat en dus eigenlijk makkelijk heen en weer zou moeten kunnen lopen.
Is iedereen het hier mee eens?quote:Echter een andere persoon, die achterblijft op aarde, die ziet persoon A in de raket wegvliegen met 299.792.454 m/s. Hij kijkt in het ruimteschip en ziet de persoon op de fiets stappen. Maar doordat de lichtsnelheid constant is, loopt de tijd in het ruimteschip t.o.v. de achtergebleven persoon onnoemelijk veel trager! 1 seconde duurt op het ruimteschip 6121.61 seconden, waardoor de 5 m/s die de persoon op de raket denkt te fietsen ten opzichte van de achtergebleven persoon 6121.61x langer duurt. En zo komt die persoon dus NIET over de lichtsnelheid heen rude.
Ten eerste: we hebben het hier niet over versnellingen, maar over snelheid.quote:Op donderdag 3 februari 2005 16:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
helemaal goed. Maar nu gebeurt het volgende als de boot versnelt... hij wordt korter en de tijd gaat langzamer. Op het moment dat je de lichtsnelheid nadert is de km zo ver gekrompen zodat je t.o.v een waarnemer aan de kant helemaal geen afstand meer aflegt. En daar komt nog eens bij dat je klokje heel langzaam loopt waar jou tijd verschuift met de tijd van een externe waarnemer.
Klopt het tot zover?
Dat van die massa, dat ligt een beetje subtiel. Je kunt het zo opvatten, dat de massa groter wordt. Maar je kunt het beter opvatten, als dat de impuls ( is massa maal snelheid ) groter wordt. Maar dat is een manier van interpreteren.quote:Op donderdag 3 februari 2005 16:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga er onderweg even over nadenken
Ik heb trouwens een beetje moeite met dat 'massa groter meten'; daar kan ik me zo gauw niets bij voorstellen.
Tijd en lengte wel, hoewel ik even moet denken over dat langzamer meten van elkaars tijd. Doe ik ook even onderweg naar huis
Ten eerste: een boot haalt de lichtsnelheid nooit. Dus zal ie nooit ingekort worden tot lengte 0, voor een andere waarnemer. En verder: je hebt bovenstaande niet begrepen, als je deze conclusie trekt. Nog maar es lezen dus.quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:16 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb het allemaal gelezen en begrijp het ook volledig.
Desalnietemin wil ik hier toch iets aan toe voegen. Wanneer een boot versnelt tot de lichtsnelheid dan is deze boot zover ingekort zodat hij eigenlijk helemaal niet meer waarneembaar is. Het water waar de boot door vaart is echter niet ingekrompen en een meter water blijft gewoon een meter water. Voor de boot is die meter ineens een oneindig grote afstand geworden omdat het bootje ook oneindig is ingekort. Hij beweegt dus geen enkele meter verder omdat 1 meter water voor de boot opeens een oneindige lengte is geworden. Zelfs met de huidige wetenschap en een beetje inbeeldingsvermogen zul je moeten constateren dat je bij lichtsnelheid stil staat.
lees jij wel eens? lees de post van Haushofer nog eens door dan. Vanuit de boot gezien is de oever en het water ingekort! Met een relatieve snelheid van c ziet de boot die over de rivier vaart de oever en de rivier als oneindig kort. Andersom geldt hetzelfde, de man die staat te vissen aan de oever ziet de boot als oneindig kort langsflippen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:16 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb het allemaal gelezen en begrijp het ook volledig.
Desalnietemin wil ik hier toch iets aan toe voegen. Wanneer een boot versnelt tot de lichtsnelheid dan is deze boot zover ingekort zodat hij eigenlijk helemaal niet meer waarneembaar is. Het water waar de boot door vaart is echter niet ingekrompen en een meter water blijft gewoon een meter water. Voor de boot is die meter ineens een oneindig grote afstand geworden omdat het bootje ook oneindig is ingekort. Hij beweegt dus geen enkele meter verder omdat 1 meter water voor de boot opeens een oneindige lengte is geworden. Zelfs met de huidige wetenschap en een beetje inbeeldingsvermogen zul je moeten constateren dat je bij lichtsnelheid stil staat.
Tru.quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
Je meet een snelheid toch ten opzichte van iets. In dit geval jezelf. t.o.v jezelf staat de boot dus stil.
Licht gaat met de lichtsnelheid tov ons. Dus, vanaf het foton bekeken, gaat het hele universum met de lichtsnelheid. En daar is niets mis mee. "Het wordt niet bij de lichtsnelheid anders". Je redeneert weer verkeerd.quote:De manier waarop jullie beredeneren (en jullie zijn waarschijnlijk niet de enige) houd in DAT wij t.o.v het licht al met de lichtsnelheid bewegen hoewel we zeker weten dat er bij ons een normaal tijdsverloop is en dat dat bij de lichtsnelheid anders wordt.
Nee, met ons nog miljoenen anderen...quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
(en jullie zijn waarschijnlijk niet de enige)
Stel je nu eens voor dat alle massa in het heelal inderdaad metdeze snelheid door het heelal beweegt. Want t.o.v het licht doet het dat. Wat zou er gebeuren als alle massa nu ook nog eens versnelt. Een massa zou dan steeds sneller gaan ( al 14 milj jaar ofzo) waarbij de snelheid op een gegeven moment sneller gaat als 300.000km/sec. Zou de seconde dan niet steeds korter worden?quote:Licht gaat met de lichtsnelheid tov ons. Dus, vanaf het foton bekeken, gaat het hele universum met de lichtsnelheid. En daar is niets mis mee. "Het wordt niet bij de lichtsnelheid anders". Je redeneert weer verkeerd.
Hmmm, ik ben te moe om hier nu over na te denken maar het zal moeten met relativistische kinetische energieën ofzo...quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:40 schreef backstabber het volgende:
Als je nou met bijna de lichtsnelheid vliegt en iemand anders komt met dezelfde snelheid uit de tegenovergestelde snelheid, dan is de relatieve snelheid dus nog steeds 300000 km/s?
Maar als ze nu botsen, wat gebeurt er dan met de overige energie?
Ik denk dat hij bedoeld waar de energie blijft, als je het bekijkt vanuit beide deeltjes en je rekent daar apart hun energieën uit. En daarna reken je met behulp van de snelheidstransformaties 1 energie uit... Daar zit een verschil in.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:55 schreef DionysuZ het volgende:
V = (v1 + v2)/(1 + (v1v2/c2)
waarom geldt dat dan niet meer?quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niemand weet alles, en gedachtenkronkels... Ja, heb ik ook wel eens denk ik.
[..]
Je komt uiteindelijk niet eerder aan, dat is voor het voorbeeld ook niet echt belangrijk. Wanneer de boot 10 km/u gaat, en jij 5 km/u, dan beweeg jij dus t.o.v. de boot met 5 km/u. Voor een waarnemer zal de voot met 10 km/u gaan, en jij gaat ten opzichte van de waarnemer 15 km/u. Bij hogere snelheden (Dus zeg de boot gaat 200.000 km/s en jij 100.000 km/s), dan geldt voor die waarnemer niet meer dat hij de boot met 200.000 km/s ziet gaan en jou met 300.000 km/s.
Nee, dat is niet de reden. De reden is dat wanneer je meer snelheid maakt, de tijd voor jou langzamer zal gaan. Zelf meet je geen verschillen, en voor jou lijkt juist dat de wereld om je heen langzamer gaat. Dit zorgt er dus voor dat 15 km die in jouw uur zitten, geen 15 km zijn in het uur van andere waarnemers (Maar net iets minder). Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 08:45 schreef miss_sly het volgende:
Is dat dan omdat het vrijwel onmogelijk is om een constante snelheid van 10 en 5 km/h aan te houden, waardoor er de hele tijd een kleine afwijking is?
Dit is een van de hoofdredenen waarom vrouwen snel afhaken bij wiskunde. Het is soms ook erg moeilijk om iets aan te nemen (Waarom? is dan een instinctieve reactie). Het is overigens wel aan te leren om iets top-down te benaderen en stap voor stap te werken, maar het is iets wat je zelf moet doen.quote:Ik ga misschien wel te ver door, maar ik vind het altijd vrij moeilijk te bepalen wat nu het punt is dat het ophoudt met uitlegbaar zijn, en gewoon iets wordt dat ik moet aannemen.
Hahaha... Ik zie het voor me..quote:Mijn wis- en natuurkundeleraren werden stapelgek van me met mijn onophoudelijke stroom vragen en zelden de bevestiging dat ik het nu toch echt door had![]()
ja, duidelijker. Een heel belangrijk punt blijft dus het verschil tussen waarnemer en object?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 08:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de reden. De reden is dat wanneer je meer snelheid maakt, de tijd voor jou langzamer zal gaan. Zelf meet je geen verschillen, en voor jou lijkt juist dat de wereld om je heen langzamer gaat. Dit zorgt er dus voor dat 15 km die in jouw uur zitten, geen 15 km zijn in het uur van andere waarnemers (Maar net iets minder). Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Ik kan je garanderen dat die leraren niet blij waren met mijn eeuwige "waarom?"quote:Dit is een van de hoofdredenen waarom vrouwen snel afhaken bij wiskunde. Het is soms ook erg moeilijk om iets aan te nemen (Waarom? is dan een instinctieve reactie). Het is overigens wel aan te leren om iets top-down te benaderen en stap voor stap te werken, maar het is iets wat je zelf moet doen.
Hahaha... Ik zie het voor me..
Bij de relativiteitstheorie is dat inderdaad van belang. Beter gezegd : Verschillende waarnemers kunnen andere snelheden meten, zonder dat de waarnemers van elkaar kunnen zeggen dat de een het juist heeft en de ander niet.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ja, duidelijker. Een heel belangrijk punt blijft dus het verschil tussen waarnemer en object?
Nee, dat kan ik me voorstellen.quote:[..]
Ik kan je garanderen dat die leraren niet blij waren met mijn eeuwige "waarom?"![]()
Het heeft denk ik niet zo zeer te maken met het waarom willen weten, maar eerder alles op zijn tijd.. Wanneer je van alles tegelijk het waarom gaat uitleggen, is het meestal niet meer duidelijk.quote:Ik probeer nu inderdaad wat minder het waarom te zoeken, maar ik moet nog wel horen van iemand die er meer van weet, dat het nu gewoon 'aannemen dat' is en niet meer 'waarom-daarom'.
WB is wel heel erg exact.quote:Samenwonen met een vriend die WB heeft gestudeerd heeft daar zeker aan bijgedragen![]()
Meten die waarnemers ook andere snelheden van hetzelfde object als ze bijvoorbeeld naast elkaar stilstaan?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bij de relativiteitstheorie is dat inderdaad van belang. Beter gezegd : Verschillende waarnemers kunnen andere snelheden meten, zonder dat de waarnemers van elkaar kunnen zeggen dat de een het juist heeft en de ander niet.
ik probeer me hier iets in te houden en niet iedere vraag te beginnen met 'waarom?'quote:Nee, dat kan ik me voorstellen.
Ik kan bijna niet wachten op het einde, maar dat is vast nog erg ver weg wat betreft de relativiteitstheorie! Dit is vast een heel eenvoudige basis, als zelfs ik er iets van door begin te krijgenquote:Het heeft denk ik niet zo zeer te maken met het waarom willen weten, maar eerder alles op zijn tijd.. Wanneer je van alles tegelijk het waarom gaat uitleggen, is het meestal niet meer duidelijk.Daar kun je op proberen te anticiperen door het waarom te bewaren voor het einde van de uitleg.
Als ik zijn dictaten met formules zie, krijg ik een wee gevoel in mijn maag van ellendequote:WB is wel heel erg exact.Ik heb het op de middelbare school wel gehad, maar daarna heb ik er eigenlijk niets meer mee gedaan.. Is ook denk ik niets voor mij ook.
Nee. Waarnemers die zich in hetzelfde "frame" bevinden, meten precies hetzelfde. Maar zodra er verschillen optreden in (oa) snelheid, meten ze verschillende zaken.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:29 schreef miss_sly het volgende:
Meten die waarnemers ook andere snelheden van hetzelfde object als ze bijvoorbeeld naast elkaar stilstaan?
Het lijkt me juist een bijzonder goede eigenschap om nooit te stoppen met het vragen naar 'waarom'!quote:ik probeer me hier iets in te houden en niet iedere vraag te beginnen met 'waarom?'
Bovendien hoeft nu de les niet stilgelegd te worden om dat miss_sly het nou nog steeeeeds niet door heeft
De relativiteitstheorie heeft z'n geheel eigen lingo, en zoals altijd doen degenen die erin thuis zijn graag moeilijkquote:Ik kan bijna niet wachten op het einde, maar dat is vast nog erg ver weg wat betreft de relativiteitstheorie! Dit is vast een heel eenvoudige basis, als zelfs ik er iets van door begin te krijgen
Formules zijn een manier van communicatie, maar wat ze over zouden moeten brengen is de redenatie erachter. Einstein dacht ook niet in formules, die zag gewoon pingpongballletjes in supersonische treinenquote:Als ik zijn dictaten met formules zie, krijg ik een wee gevoel in mijn maag van ellende![]()
Ik vind Inleiding statistiek al moeilijk, omdat ik al een gevoel van falen krijg zogauw ik de vergelijkingen zie staan.![]()
Nee, dan meten ze hetzelfde. Het verschil ontstaat namelijk doordat verschillende waarnemers met verschillende snelheden reizen. Wanneer ze beiden met dezelfde snelheid reizen (Of stilstaan, stilstaan is een snelheid van 0), dan zitten ze in hetzelfde inertiaalframe, en meten ze beiden dezelfde snelheden, massa's en lengtes van een ander object.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Meten die waarnemers ook andere snelheden van hetzelfde object als ze bijvoorbeeld naast elkaar stilstaan?
Vraag gerust door hoor. Als je het nog niet begrijpt is kennelijk de uitleg nog niet voldoende.quote:[..]
ik probeer me hier iets in te houden en niet iedere vraag te beginnen met 'waarom?'
Bovendien hoeft nu de les niet stilgelegd te worden om dat miss_sly het nou nog steeeeeds niet door heeft
We kunnen inderdaad nog een stuk dieper.. Maar wacht ook even af wat rude doet.quote:[..]
Ik kan bijna niet wachten op het einde, maar dat is vast nog erg ver weg wat betreft de relativiteitstheorie! Dit is vast een heel eenvoudige basis, als zelfs ik er iets van door begin te krijgen
Hmm.. Statistiek heb ik zelf nooit iets mee gedaan.. Sowieso heb ik al erg lang niets met wiskunde gedaan, ik zou weer aardig moeten inwerken voor ik er iets zinnigs mee kan.. Sommige dingen hebben bij mij ook lang geduurd eer ik het snapte. Aan de andere kant vind ik wiskunde niet interessant genoeg om me echt in te verdiepen..quote:[..]
Als ik zijn dictaten met formules zie, krijg ik een wee gevoel in mijn maag van ellende![]()
Ik vind Inleiding statistiek al moeilijk, omdat ik al een gevoel van falen krijg zogauw ik de vergelijkingen zie staan.![]()
*check!quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee. Waarnemers die zich in hetzelfde "frame" bevinden, meten precies hetzelfde. Maar zodra er verschillen optreden in (oa) snelheid, meten ze verschillende zaken.
Dat was ook wat mijn ouders altijd hadden verteld, maar veel klasgenoten en docenten dachten daar anders over. Ik zal echter nooit stoppen met vragen naar waarom, maar ik heb nu door dat er soms geen 'daarom' is in de exacte vakken en dat ik soms gewoon iets moet aannemen. GEloof me, dat is moeilijk genoegquote:Het lijkt me juist een bijzonder goede eigenschap om nooit te stoppen met het vragen naar 'waarom'!
Als het niet moeilijk is, is het toch ook niet interessant?quote:De relativiteitstheorie heeft z'n geheel eigen lingo, en zoals altijd doen degenen die erin thuis zijn graag moeilijkDat geldt voor fysici, dat geldt voor medici, etc.
quote:Formules zijn een manier van communicatie, maar wat ze over zouden moeten brengen is de redenatie erachter. Einstein dacht ook niet in formules, die zag gewoon pingpongballletjes in supersonische treinenEerst het concept bedenken, en daar dan later de formules uit destilleren. Voor ons is het andersom: wij moeten op zoek naar het concept achter de formules. Dat is lastig, maar laat je er niet door intimideren
Zelf iets verzinnen zal niet gebeuren, maar ik zal proberen niet te stoppen met vragen als het nog niet duidelijk is. Als je tenminste niet ongeduldig wordt dan!quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, dan meten ze hetzelfde. Het verschil ontstaat namelijk doordat verschillende waarnemers met verschillende snelheden reizen. Wanneer ze beiden met dezelfde snelheid reizen (Of stilstaan, stilstaan is een snelheid van 0), dan zitten ze in hetzelfde inertiaalframe, en meten ze beiden dezelfde snelheden, massa's en lengtes van een ander object.
[..]
Vraag gerust door hoor. Als je het nog niet begrijpt is kennelijk de uitleg nog niet voldoende.![]()
Zolang je maar niet zelf een andere theorie gaat verzinnen omdat je het niet begrijpt.
rude doet me een beetje aan mezelf denken, jaaaaren geledenquote:We kunnen inderdaad nog een stuk dieper.. Maar wacht ook even af wat rude doet.
Ik heb Statistiek nodig voor SPD (Bedrijfseconomie). Helaas....quote:Hmm.. Statistiek heb ik zelf nooit iets mee gedaan.. Sowieso heb ik al erg lang niets met wiskunde gedaan, ik zou weer aardig moeten inwerken voor ik er iets zinnigs mee kan.. Sommige dingen hebben bij mij ook lang geduurd eer ik het snapte. Aan de andere kant vind ik wiskunde niet interessant genoeg om me echt in te verdiepen..
Dat de tijd van het object langzamer gaat zie je niet, maar jij ziet het object niet zo snel bewegen als het object zelf meent te bewegen. Dit heeft dus te maken met het feit dat bij hogere snelheden de massa van het object toeneemt, waardoor de ruimte-tijd vervormt. Hierdoor wordt de verhouding ruimte en tijd voor het object zeg maar anders dan voor jou. Het gevolg hiervan is dat het object in zijn eigen ruimte-tijd-verhouding een hoge snelheid kan hebben, terwijl jij het object veel langzamer ziet bewegen.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:07 schreef miss_sly het volgende:
Tijd langzamer meten....In mijn beleving zou de tijd van het object langzamer gaan dan mijn eigen tijd? Is daar een reden voor of op een of andere manier wat uit te leggen?
Voor degene die zelf met hoge snelheid beweegt, verandert er niets aan zijn tijd en massa. Voor de waarnemer op afstand (en in "rust") lijkt het echter alsof die persoon zwaarder wordt. Dat is ook de reden waarom niets met de lichtsnelheid kan bewegen: de massa zou oneindig groot worden.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:07 schreef miss_sly het volgende:
Massa begrijp ik nu ook, denk ik. Het is niet zo dat ik daadwerkelijk een andere massa zou zien, maar dat zou je kunnen wegen, dus meten, toch? Op het oog verandert er niets, maar meetbaar zou er wel iets wijzigen?
Jawel, maar het is toch raar dat iets als lengte kan veranderen dankzij de snelheid, nietwaar?quote:Lengte had ik al snel door, omdat dat ook zichtbaar is, dus dat was een makkie
Precies. Als je een ruimteschip zag vliegen met bijna de snelheid van het licht, en je keek naar binnen, dan zou je de klok die daarbinnen aan de muur hangt veel langzamer zien tikken dan je eigen klok.quote:Tijd langzamer meten....In mijn beleving zou de tijd van het object langzamer gaan dan mijn eigen tijd? Is daar een reden voor of op een of andere manier wat uit te leggen?
Dat had ik vroeger ook, maar na 6 jaar een beta-studie is dat er wel afgesletenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ow, dat moet ik nog leren...een formule/vergelijking en ik klap volledig dicht![]()
Maakt sommige zaken onnodig moeilijk, maar er zit groei in. Ik heb2 jaar geleden alsnog mijnVWO diploma gehaald (15 jaar na dato) omdat ik nu wel met de eenvoudige modellen uit Economie 1 kon werken
Neehoor, we hebben geduld en tijd zat.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zelf iets verzinnen zal niet gebeuren, maar ik zal proberen niet te stoppen met vragen als het nog niet duidelijk is. Als je tenminste niet ongeduldig wordt dan!
Toen zei je ook dat de natuurkunde niet klopte omdat je het niet begreep?quote:[..]
rude doet me een beetje aan mezelf denken, jaaaaren geleden
Ik weet niet eens wat een kwartiel is, en de fiscus toonde zich toch niet echt hevig ontzet over mijn bedrijfsadministratie.quote:[..]
Ik heb Statistiek nodig voor SPD (Bedrijfseconomie). Helaas....
Ik vind het niet leuk en ik zie van een hoop dingen die ik moet leren het noodzakelijke niet. Waarom zou ik kwartielen moeten kunnen berekenen om een goede bedrijfsadministratie te voeren?![]()
een beta-studie lijkt me nog steeds veeeel te hoog gegrepen, maar mijn huidige studie zou iktoch graag wel een keer afrondenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat had ik vroeger ook, maar na 6 jaar een beta-studie is dat er wel afgesleten
Mooi, ga ik daar gebruik van makenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Neehoor, we hebben geduld en tijd zat.![]()
Nou, ik geloof dat ik daar soms echt wel bij in de buurt kwam jaquote:Toen zei je ook dat de natuurkunde niet klopte omdat je het niet begreep?
quote:Ik weet niet eens wat een kwartiel is, en de fiscus toonde zich toch niet echt hevig ontzet over mijn bedrijfsadministratie.
Het zal vast (hopelijk) niet minder geworden zijn.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:27 schreef miss_sly het volgende:
Nou, ik geloof dat ik daar soms echt wel bij in de buurt kwam ja
Ach, verstand komt met de jaren, zegt men, dus ik zou nu een behoorlijke dosis moeten hebben
Oei.. Je krijgt ook echt meer dan alleen de inleiding?quote:Ik doe mijn werk ook vrij aardig volgens mij, zonder dat ik dat weet, maar om dat felbegeerde papiertje te halen, moet ik er echt iets over weten. En het ergste is: dit is pas Inleiding Statisiek, er komt nog een hele hoop achteraan
![]()
Daarover doe ik geen uitsprakenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het zal vast (hopelijk) niet minder geworden zijn.
quote:Oei.. Je krijgt ook echt meer dan alleen de inleiding?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |