abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24901981
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 13:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]

nee, mijn snelheid tov de raket is toch weer een nieuwe snelheid, en die is gewoon zeg 5 km/uur wandeltempo. De raket gaat dan 300.000 km/sec en daarbinnen ga ik 5 km/uur.
Je intuitie zegt dat je die snelheden mag optellen. Immers,als jij bijvoorbeeld op een boot fietst, en die boot gaat 10 km/u en jij gaat 5 km/u, dan is je totale snelheid 10+5=15 km/u.Dit zijn lage snelheden, en dat gaat allemaal prima. Echter, gaat die boot bijvoorbeeld 250.000 km/u, en jij fietst met 100.000 km/u over die boot, dan is je totale snelheid niet meer 100.000+250.000. Hier moet je dus een andere formule gebruiken. Uit die formule volgt, dat als je kleine snelheden neemt, dat de uitkomst bijna gelijk is aan het gewoon optellen van de snelheden. En dat verwacht je ook. Maar voor grote snelheden verschillen de uitkomsten heel erg.
pi_24902202
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je intuitie zegt dat je die snelheden mag optellen. Immers,als jij bijvoorbeeld op een boot fietst, en die boot gaat 10 km/u en jij gaat 5 km/u, dan is je totale snelheid 10+5=15 km/u.Dit zijn lage snelheden, en dat gaat allemaal prima. Echter, gaat die boot bijvoorbeeld 250.000 km/u, en jij fietst met 100.000 km/u over die boot, dan is je totale snelheid niet meer 100.000+250.000. Hier moet je dus een andere formule gebruiken. Uit die formule volgt, dat als je kleine snelheden neemt, dat de uitkomst bijna gelijk is aan het gewoon optellen van de snelheden. En dat verwacht je ook. Maar voor grote snelheden verschillen de uitkomsten heel erg.
Nou, euhm...
Mag ik even voorstellen: ik ben dus echt ongelofelijk onwetend als het gaat om wiskunde e.d. want ik heb dat nooit begrepen op de middelbare school. De laatste jaren begint er wat te dagen, maar ik heb soms misschien wat rare kronkels in mijn denken

Naar mijn idee als ik op die boot zit is mijn snelheid de snelheid van de boot, ongeacht of ik mezelf nog beweeg of niet. Want ook al zou ik bewegen met een iets lagere snelheid dan de boot, dan nog gaan we niet ineens 15 km/u, maar nog steeds 10, toch? Die boot gaat over die 10 km nog steeds een uur doen, ook al zou ikwel met 5 km/uur op die boot fietsen, toch?
Het enige dat ik kan wijzigen is mijn snelheid tov de boot, mar daarmee kom ik niet sneller vooruit en doe ik nog steeds even lang over de af te leggen afstand.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_24902255
Om het tot nu toe samen te vatten: het bleek dat de lichtsnelheid constant is, uit waarnemingen. Einstein gebruikte dit om een nieuwe relatie te vinden tussen ruim te en tijd. De resulterende formules waren formules die voor kleine snelheden gelijk waren aan de oude formules ( dus dat je snelheden lineair mag optellen: V=V1 +V1. Dit kan natuurlijk ook -V zijn, maar dat is alleen maar de richting, en is verder onbelangrijk. Voor hoge snelheden voorspelt de formule dat het optellen van snelheden niet meer lineair mag.

De betreffende formule kun je vinden in de FAQ, maar misschien dat sommigen de afleiding iets te lastig vinden. Maar waarnemingen bevestigen zeker deze formule: Het is niet iets wat uit de lucht is komen vallen. Het is puur een resultaat van de constante lichtsnelheid. En deze formule wordt dan ook veelvuldig toegepast. Bijvoorbeeld in deeltjesversnellers ed.

Er is nog iets aan de hand. Het is niet alleen het optellen van snelheden wat drastisch veranderd voor hoge snelheden. Het blijkt ook, dat als een waarnemer een bewegende astronaut aanschouwt, de waarnemer meet dat de tijd van de astronaut langzamer gaat ! Maar de onderlinge snelheid is relatief. De astronaut kan dus net zo goed zeggen dat de waarnemer beweegt, en dus zal de astronaut ook bij de waarnemer meten dat de tijd van de waarnemer langzamer gaat!

De astronaut of de waarnemer meten natuurlijk niet dat hun eigen tijd langzamer gaat: ze staan beide stil ten opzichte van zichzelf, en dus verloopt de tijd normaal.

Je kunt dus zeggen, dat metingen niet meer absoluut zijn. Wat de ene waarnemer een seconde noemt, kan de andere waarnemer wel een minuut noemen ! Het is dus onzin om bijvoorbeeld alles van het frame van een foton te bekijken. Wat Einstein probeerde te zeggen, is dat elk frame ( dus elke waarnemer ) gelijkwaardig is. Niemand heeft het recht om te zeggen dat een meetwaarde die en die waarde aanneemt; een andere waarnemer kan best iets anders meten !
pi_24902294
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou, euhm...
Mag ik even voorstellen: ik ben dus echt ongelofelijk onwetend als het gaat om wiskunde e.d. want ik heb dat nooit begrepen op de middelbare school. De laatste jaren begint er wat te dagen, maar ik heb soms misschien wat rare kronkels in mijn denken
Niemand weet alles, en gedachtenkronkels... Ja, heb ik ook wel eens denk ik.
quote:
Naar mijn idee als ik op die boot zit is mijn snelheid de snelheid van de boot, ongeacht of ik mezelf nog beweeg of niet. Want ook al zou ik bewegen met een iets lagere snelheid dan de boot, dan nog gaan we niet ineens 15 km/u, maar nog steeds 10, toch? Die boot gaat over die 10 km nog steeds een uur doen, ook al zou ikwel met 5 km/uur op die boot fietsen, toch?
Het enige dat ik kan wijzigen is mijn snelheid tov de boot, mar daarmee kom ik niet sneller vooruit en doe ik nog steeds even lang over de af te leggen afstand.
Je komt uiteindelijk niet eerder aan, dat is voor het voorbeeld ook niet echt belangrijk. Wanneer de boot 10 km/u gaat, en jij 5 km/u, dan beweeg jij dus t.o.v. de boot met 5 km/u. Voor een waarnemer zal de voot met 10 km/u gaan, en jij gaat ten opzichte van de waarnemer 15 km/u. Bij hogere snelheden (Dus zeg de boot gaat 200.000 km/s en jij 100.000 km/s), dan geldt voor die waarnemer niet meer dat hij de boot met 200.000 km/s ziet gaan en jou met 300.000 km/s.
pi_24902387
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou, euhm...

Goed punt. Een snelheid meet je altijd ten opzichte van iets. Om bij die boot te blijven: ten opzichte van de boot ga je 5 km/u. Ten opzichte van de grond ga je 10+5=15 km/u. Maar ga je het vanaf de Zon bekijken, dan zeg je "ej, de Aarde, en dus de grond, gaat met 108.000 km/u rond de zon ". Dus vanaf de zon gezien ga je met zo'n 108.015 kilometer per uur ( even de ellipsbeweging van de aarde rond de zon vergeten )
Zo kun je doorgaan. Het zonnestelsel gaat met 1.440.000 km/u door de melkweg, de melkweg beweegt weer, etcetera.

nb: merk op dat de aarde 108.000 km/u rond de Zon gaat. Dat is 30 kilometer per seconde. En het licht gaat 300.000 kilometer per seconde. ( niet per uur, dus daar zit nogal een verschil tussen! )
pi_24903704
Dus: als iemand op de kant staat en mij op die boot voorbij ziet komen, boor 10 km/u en ikfiets 5 km/u, ga ik volgens de waarneming van die persoon tov de aarde met 15 km/u maar als die persoon naar de boot kijkt neemt hij 10 km/u tov de aarde waar en als hij naar mij tov de boot kijkt, neemthij 5 km/u tov de aarde waar? (even zonder de beweging van de aarde zelf mee te tellen denk ik dan).
pi_24904060
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Dus: als iemand op de kant staat en mij op die boot voorbij ziet komen, boor 10 km/u en ikfiets 5 km/u, ga ik volgens de waarneming van die persoon tov de aarde met 15 km/u maar als die persoon naar de boot kijkt neemt hij 10 km/u tov de aarde waar en als hij naar mij tov de boot kijkt, neemthij 5 km/u tov de aarde waar? (even zonder de beweging van de aarde zelf mee te tellen denk ik dan).
Exact Maar dat heeft nog niets met relativiteit te maken; dat geldt ook al in normale mechanica.
En als je dit in de relativistische formule zou invullen, dan zou je ook deze antwoorden krijgen ( met een erg, erg kleine relativistische correctie die je mag verwaarlozen )

Om nog even verder te gaan:

Het blijkt ook, dat objecten "zwaarder" worden, als de relatieve snelheid groter wordt. Dus als jij stilstaat, en je ziet een astronaut met hoge snelheid voorbij zoeven, dan zul je zijn massa groter meten dan dat-ie zelf zou doen. Zelf meet hij natuurlijk zijn eigen massa, omdat hij stilstaat tov zichzelf. En andersom, als de astronaut jouw massa meet, zal hij deze massa ook groter meten. Omdat snelheid relatief is, en dit effect ( net als die tijdsvertraging ) symmetrisch is.

En om compleet te zijn: lengtes worden in de bewegingsrichting verkort. Als je dus een meetlat hebt van een meter, en die laat je heel snel vliegen, dan zul je als stilstaande waarnemer meten dat die meetlat korter is dan een meter. Maar als je met de meetlat meereist, zul je meten dat de waarnemer tov jouw beweegt, en dus is ook dit effect wederzijds: dan zal de waarnemer stilstaan. Je ziet dus weer, dat het cruciaal is van uit welk stelsel je een grootheid bekijkt.
Je kunt vrij makkelijk aantonen dat die lengte-verkorting alleen in de bewegingsrichting is.

Om terug te gaan naar Rude zijn redenatie: Hij zegt "ej, snelheid is relatief, dus waarom niet zeggen dat alle waarnemers met de lichtsnelheid bewegen en licht stilstaat"? Dat gaat dus niet op; je zou concluderen dat alle waarnemers even snel gaan, wat overduidelijk niet het geval is. Je beperkt jezelf tot 1 stelsel, wat dus volgens de relativiteitstheorie niet kan. Je claimt dan namelijk 1 absoluut stelsel op, wat boven alle andere stelsels staat. En dat is een ongeldige uitspraak, volgens het relativiteitsprincipe. Dat zegt dat zo'n stelsel niet bestaat, net zomin als absolute snelheid ed. Voor versnelling geldt dit allemaal niet, alleen voor snelheid.

Om samen te vatten: bij een relatieve snelheid zullen 2 waarnemers van elkaar
-de massa's groter meten
-elkaars tijd langzamer meten ( hun eigen tijd natuurlijk niet!)
-hun lengtes in de bewegingsrichting ingekort zien.

En deze effecten zijn wederzijds. Wiskundig volgt dit allemaal uit de waarneming dat de lichtsnelheid constant is.
pi_24904112
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 15:37 schreef miss_sly het volgende:
helemaal goed. Maar nu gebeurt het volgende als de boot versnelt... hij wordt korter en de tijd gaat langzamer. Op het moment dat je de lichtsnelheid nadert is de km zo ver gekrompen zodat je t.o.v een waarnemer aan de kant helemaal geen afstand meer aflegt. En daar komt nog eens bij dat je klokje heel langzaam loopt waar jou tijd verschuift met de tijd van een externe waarnemer.

Klopt het tot zover?
  donderdag 3 februari 2005 @ 16:40:15 #59
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24904147
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:55 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Een verkeerde aanname volgens mij. Zou je immers met 300.000km/sec vliegen met je raket dan zou je nooit meer in gehaalt kunnen worden. Sterker nog, je kunt niet eens van achter naar voren lopen.
terwijl je t.o.v de raket eigenlijk stil staat en dus eigenlijk makkelijk heen en weer zou moeten kunnen lopen.
Kijk rude het werkt zo. Een persoon stapt in een raket en vliegt met 299.792.454 m/s van me af -> vrooeeeeemmmmm. De persoon IN de raket wil een test doen: hij stapt op een fiets en fiets met 5 m/s naar de voorkant van de raket. Hij redeneert namelijk:

a. ik vlieg met 299.792.454 m/s
b. ik fiets met 5 m/s rechtdoor
c. ik kan die twee snelheden gewoon optellen en dus ga ik sneller dan het licht!! (1 m/s)

Hij doet dat dus en merkt dat hij gewoon naar voren kan fietsen. Hij denkt: HA, ik ga harder dan het licht, weg relativiteitstheorie!

Echter een andere persoon, die achterblijft op aarde, die ziet persoon A in de raket wegvliegen met 299.792.454 m/s. Hij kijkt in het ruimteschip en ziet de persoon op de fiets stappen. Maar doordat de lichtsnelheid constant is, loopt de tijd in het ruimteschip t.o.v. de achtergebleven persoon onnoemelijk veel trager! 1 seconde duurt op het ruimteschip 6121.61 seconden, waardoor de 5 m/s die de persoon op de raket denkt te fietsen ten opzichte van de achtergebleven persoon 6121.61x langer duurt. En zo komt die persoon dus NIET over de lichtsnelheid heen rude.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_24904159
Ik ga er onderweg even over nadenken
Ik heb trouwens een beetje moeite met dat 'massa groter meten'; daar kan ik me zo gauw niets bij voorstellen.
Tijd en lengte wel, hoewel ik even moet denken over dat langzamer meten van elkaars tijd. Doe ik ook even onderweg naar huis
pi_24904220
quote:
Echter een andere persoon, die achterblijft op aarde, die ziet persoon A in de raket wegvliegen met 299.792.454 m/s. Hij kijkt in het ruimteschip en ziet de persoon op de fiets stappen. Maar doordat de lichtsnelheid constant is, loopt de tijd in het ruimteschip t.o.v. de achtergebleven persoon onnoemelijk veel trager! 1 seconde duurt op het ruimteschip 6121.61 seconden, waardoor de 5 m/s die de persoon op de raket denkt te fietsen ten opzichte van de achtergebleven persoon 6121.61x langer duurt. En zo komt die persoon dus NIET over de lichtsnelheid heen rude.
Is iedereen het hier mee eens?
pi_24904278
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 16:37 schreef rudeonline het volgende:

[..]

helemaal goed. Maar nu gebeurt het volgende als de boot versnelt... hij wordt korter en de tijd gaat langzamer. Op het moment dat je de lichtsnelheid nadert is de km zo ver gekrompen zodat je t.o.v een waarnemer aan de kant helemaal geen afstand meer aflegt. En daar komt nog eens bij dat je klokje heel langzaam loopt waar jou tijd verschuift met de tijd van een externe waarnemer.

Klopt het tot zover?
Ten eerste: we hebben het hier niet over versnellingen, maar over snelheid.
Als de boot heel snel gaat, en jij staat aan de kant van het water, meet je dat de boot korter wordt. Maar als je zelf op de boot staat, dan meet je dat de boot gewoon zijn lengte behoudt. Jouw fout is telkens dat je uitgaat van 1 frame, en daaruit je conclusies trekt. Maar dat is niet geldig. Iemand anders kan uit een ander frame meten, en andere conclusies trekken.

Dus als jij met die boot reist, met 0,999999999*c, dan meet jij dat alles aan de waterkant ernstig wordt ingekort. Maar iemand aan de waterkant meet juist dat jij met de boot ernstig wordt ingekort.
Dus je legt weldegelijk nog steeds een afstand af. Een waarnemer aan de kant meet dat jouw tijd veel trager gaat. En dat jouw lengte wordt ingekort. Dat gebeurt beide op zo'n manier, dat de resulterende snelheid die 0,9999999999999*c blijft. Want we hebben het nog steeds over constante snelheden. En geen versnellingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 03-02-2005 17:09:24 ]
pi_24904451
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 16:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga er onderweg even over nadenken
Ik heb trouwens een beetje moeite met dat 'massa groter meten'; daar kan ik me zo gauw niets bij voorstellen.
Tijd en lengte wel, hoewel ik even moet denken over dat langzamer meten van elkaars tijd. Doe ik ook even onderweg naar huis
Dat van die massa, dat ligt een beetje subtiel. Je kunt het zo opvatten, dat de massa groter wordt. Maar je kunt het beter opvatten, als dat de impuls ( is massa maal snelheid ) groter wordt. Maar dat is een manier van interpreteren.

Nog iets over de ruimte-tijd.

In de Rel.theorie wordt alles bekeken vanuit de ruimte-tijd. Dat is een "ruimte", met 3 plaatselijke dimensies ( lengte, hoogte en breedte) en de tijd. Nou is het onzin om een grootheid tijd bij 3 grootheden plaats te smijten. Dus wat doe je? Je vermenigvuldigt de tijd met de lichtsnelheid.
Want:

-de lichtsnelheid is toch voor iedereen constant
-een snelheid maal een tijd is een plaats, en zo heb je dus in principe 4 grootheden plaats.

Een punt in deze ruimte-tijd is een gebeurtenis; een plaats met een bepaald tijdstip. Bijvoorbeeld je eigen geboorte. Dat is een punt in de ruimte-tijd, wat wordt geschreven als {c*t,x,y,z}.
Een lijn in deze ruimte noem je een wereldlijn, en dat zijn dus in principe meerdere gebeurtenissen die elkaar continu opvolgen. Bijvoorbeeld die boot door het water wordt voorgesteld als een lijn in de ruimte-tijd. Nou komt een mooie analogie. ( heb em natuurlijk niet zelf bedacht ). Iedereen in die ruimte-tijd heeft dezelfde snelheid: de lichtsnelheid ! Hoe kan dit?

Nou, dit is niet alleen de snelheid door de ruimte, maar ook de snelheid "in de tijd". En nou is het aan een waarnemer om te bekijken hoe jij die snelheid verdeelt over je ruimte en je tijd. Vergelijk het es met een auto die over een baan racet. Als hij gewoon recht over de baan gaat, is hij het snelst aan de overkant. Maar als hij een scheven lijn volgt, dan doet ie er langer over. Dat komt, omdat hij dan zijn snelheid over meerdere dimensie verspreidt ( denk bijvoorbeeld dat de baan over de Noord-Zuid as ligt ) In de ruimte-tijd is dit niet anders. En dus geldt: als je sneller in de ruimte gaat, dan ga je langzamer in de tijd. En andersom.
pi_24904684
Ik heb het allemaal gelezen en begrijp het ook volledig.
Desalnietemin wil ik hier toch iets aan toe voegen. Wanneer een boot versnelt tot de lichtsnelheid dan is deze boot zover ingekort zodat hij eigenlijk helemaal niet meer waarneembaar is. Het water waar de boot door vaart is echter niet ingekrompen en een meter water blijft gewoon een meter water. Voor de boot is die meter ineens een oneindig grote afstand geworden omdat het bootje ook oneindig is ingekort. Hij beweegt dus geen enkele meter verder omdat 1 meter water voor de boot opeens een oneindige lengte is geworden. Zelfs met de huidige wetenschap en een beetje inbeeldingsvermogen zul je moeten constateren dat je bij lichtsnelheid stil staat.
pi_24904723
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 17:16 schreef rudeonline het volgende:
Desalnietemin wil ik hier toch iets aan toe voegen. Wanneer een boot versnelt tot de lichtsnelheid dan is deze boot zover ingekort zodat hij eigenlijk helemaal niet meer waarneembaar is. Het water waar de boot door vaart is echter niet ingekrompen en een meter water blijft gewoon een meter water. Voor de boot is die meter ineens een oneindig grote afstand geworden omdat het bootje ook oneindig is ingekort. Hij beweegt dus geen enkele meter verder omdat 1 meter water voor de boot opeens een oneindige lengte is geworden. Zelfs met de huidige wetenschap en een beetje inbeeldingsvermogen zul je moeten constateren dat je bij lichtsnelheid stil staat.
Ten eerste: een boot haalt de lichtsnelheid nooit. Dus zal ie nooit ingekort worden tot lengte 0, voor een andere waarnemer. En verder: je hebt bovenstaande niet begrepen, als je deze conclusie trekt. Nog maar es lezen dus.

De boot ziet juist dat de waarnemers om hem heen zijn ingekort. En jij zegt weer, dat omdat een waarnemer buiten de boot meet dat de boot wordt ingekort, dit ook voor de boot geldt. En dat is dus niet zo. Je conclusie deugt dus niet.
  donderdag 3 februari 2005 @ 17:20:45 #66
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24904742
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 17:16 schreef rudeonline het volgende:
lees jij wel eens? lees de post van Haushofer nog eens door dan. Vanuit de boot gezien is de oever en het water ingekort! Met een relatieve snelheid van c ziet de boot die over de rivier vaart de oever en de rivier als oneindig kort. Andersom geldt hetzelfde, de man die staat te vissen aan de oever ziet de boot als oneindig kort langsflippen.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_24904860
Serieus Rude, het staat hier nou allemaal, en als je het nou nog niet begrijpt, dan moet je het nog maar es doorlezen. Want herhalen heeft geen zin. Je snapt kennelijk nog steeds niet het idee van relativiteit.
pi_24904930
Je meet een snelheid toch ten opzichte van iets. In dit geval jezelf. t.o.v jezelf staat de boot dus stil. En wat men op de boot zou zien zal voorlopig nog even een raadsel blijfen. Een boot kan inderdaad de "lichtsnelheid" niet halen. De manier waarop jullie beredeneren (en jullie zijn waarschijnlijk niet de enige) houd in DAT wij t.o.v het licht al met de lichtsnelheid bewegen hoewel we zeker weten dat er bij ons een normaal tijdsverloop is en dat dat bij de lichtsnelheid anders wordt. Dit is simpel te bewijzen door tijd letterlijk te koppelen aan de afgelegde weg., en t.o.v het licht leggen wij per seconde 300.000km af. En dan te kijken wat er gebeurt als we iets of iemand gedurende enige tijd een snelheid t.o.v ons laten ondergaan. Daar waar de meeste tijd is verstreken is dan het grootste aantal km t.o.v het licht afgelegt.
  donderdag 3 februari 2005 @ 19:46:49 #69
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_24906987
Als ik in een raket ga zitten, en ik doe mijn gordel goed vast, en de raket gaat er 'oerend hard' vandoor. zo hard dat ik na een tijdje met 100.000 km/s van de aarde verwijder. Dan doe ik mijn gordel los en kijk om me heen. Dan ben ik niet korter/langer dan normaal, niet zwaarder/lichter dan normaal, de tijd gaat niet sneller/langzamer dan normaal... Dat is gezien vanuit de aarde wel zo, maar gezien vanuit mij niet.
Dingen die t.o.v. jou met bijna de lichtsnelheid gaan, dáár gaat het anders. Niet bij jou zelf als je t.o.v. iets anders met de lichtsnelheid gaat...
Dit is trouwens een algemene reactie, niet op Rudeonline want daar reageer ik niet meer op.
pi_24907622
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
Je meet een snelheid toch ten opzichte van iets. In dit geval jezelf. t.o.v jezelf staat de boot dus stil.
Tru.
quote:
De manier waarop jullie beredeneren (en jullie zijn waarschijnlijk niet de enige) houd in DAT wij t.o.v het licht al met de lichtsnelheid bewegen hoewel we zeker weten dat er bij ons een normaal tijdsverloop is en dat dat bij de lichtsnelheid anders wordt.
Licht gaat met de lichtsnelheid tov ons. Dus, vanaf het foton bekeken, gaat het hele universum met de lichtsnelheid. En daar is niets mis mee. "Het wordt niet bij de lichtsnelheid anders". Je redeneert weer verkeerd.
  donderdag 3 februari 2005 @ 20:45:55 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_24907984
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
(en jullie zijn waarschijnlijk niet de enige)
Nee, met ons nog miljoenen anderen...
Misschien dat dat een lichtje zou moeten laten branden.
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:03:08 #72
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_24909429
ik zeg tvp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:47:46 #73
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_24910322
Ik zeg petje af voor Haushofer et al die ondanks alles weer rude willen opvoeden... en dus hoopvoller zijn dan ik over rude ben...

PS. Haushofer, mooie link naar GR college-site in ander topic! Thanks!
'Nuff said
pi_24911991
quote:
Licht gaat met de lichtsnelheid tov ons. Dus, vanaf het foton bekeken, gaat het hele universum met de lichtsnelheid. En daar is niets mis mee. "Het wordt niet bij de lichtsnelheid anders". Je redeneert weer verkeerd.
Stel je nu eens voor dat alle massa in het heelal inderdaad metdeze snelheid door het heelal beweegt. Want t.o.v het licht doet het dat. Wat zou er gebeuren als alle massa nu ook nog eens versnelt. Een massa zou dan steeds sneller gaan ( al 14 milj jaar ofzo) waarbij de snelheid op een gegeven moment sneller gaat als 300.000km/sec. Zou de seconde dan niet steeds korter worden?
  vrijdag 4 februari 2005 @ 01:52:35 #75
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24914466
sneller dan 300.000 km/s?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')