Ja.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:07 schreef miss_sly het volgende:
Ga ik ook volgen![]()
so far snap ik het ook.
correctie, een vraagje: 'onderling een snelheid van 500 km/u'
bedoel je hiermee dat er een verschil in snelheid is van 500 km/u tov van elkaar?
OK, snap ik.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja.
Als je op het ene brokstuk zou gaan staan, zie je dat de andere met 500 km/u naar je toe/van je af beweegt. Als je op het andere brokstuk zou gaan staan, zou je echter tot dezelfde conclusie komen.
quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:25 schreef miss_sly het volgende:
licht heeft altijd dezelfde snelheid tov van mijzelf of welk ander referentiepunt dan ook?
Je zou dat kunnen zeggen, maar dat zou tegelijkertijd van alles gezegd kunnen worden. Het begrip snelheid zou dan geen betekenis meer hebben.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:29 schreef rudeonline het volgende:
helemaal duidelijk... dus je zou ook kunnen zeggen dat wij altijd met 299.792.458 m/sec ten opzichte van het licht bewegen?
Scherp opgemerkt, helaas gaat dit niet op. Dit zou dan betekenen dat licht stil staat. En licht heeft voor iedereen altijd de snelheid c. Ongeacht het frame.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:29 schreef rudeonline het volgende:
helemaal duidelijk... dus je zou ook kunnen zeggen dat wij altijd met 299.792.458 m/sec ten opzichte van het licht bewegen?
Hoezo niet? Ook wanneer je het over 2 stenen hebt met beide een snelheid kun je deze snelheid onderling "uitwisselen". Snelheid blijft een begrip.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je zou dat kunnen zeggen, maar dat zou tegelijkertijd van alles gezegd kunnen worden. Het begrip snelheid zou dan geen betekenis meer hebben.
quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoezo niet? Ook wanneer je het over 2 stenen hebt met beide een snelheid kun je deze snelheid onderling "uitwisselen". Snelheid blijft een begrip.
1 van de postulaten van de relativiteitsleer zegt nu eenmaal dat voor elke waarnemer licht met dezelfde snelheid reist. Als je zegt dat wij dan ook ten opzichte van het licht met c reizen, moet het licht alsnog weer met c tov van ons reizen (vanwege dat postulaat). Dat houdt dus in dat en het licht en wij beiden tegelijk met c reizen. Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoezo niet? Ook wanneer je het over 2 stenen hebt met beide een snelheid kun je deze snelheid onderling "uitwisselen". Snelheid blijft een begrip.
Wat zou dan de snelheid van de stenen worden?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoezo zouden wij en het licht dan bewegen? Dat begrijp ik niet.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
1 van de postulaten van de relativiteitsleer zegt nu eenmaal dat voor elke waarnemer licht met dezelfde snelheid reist. Als je zegt dat wij dan ook ten opzichte van het licht met c reizen, moet het licht alsnog weer met c tov van ons reizen (vanwege dat postulaat). Dat houdt dus in dat en het licht en wij beiden tegelijk met c reizen. Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Ik weet waar je naar toe wilt.....maar ik zou het erg fijn vinden als je je nu es zou inzetten om de relativiteitstheorie te begrijpen. Tenminste, de principes ervan. Ik weet namelijk 100% zeker dat jij dan je eigen fouten zult inzien. Dus laat je eigen ideeen nou even varen, en probeer nou gewoon es de conventionele theorie te begrijpen. Daar is dit topic voor bedoelt.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar we zijn nog niet bij het idee "snelheden relativistisch optellen" gekomen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:39 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik vervolg hier even op, en hoop dat Rude zijn vragen verder nog even laat wachten. Het wordt strax, hoop ik, allemaal wat duidelijker. En anders wordt het een zooitje hierquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:23 schreef Alicey het volgende:
We gaan het nu iets moeilijker maken. Iets wat bijvoorbeeld hier niet aan voldoet is licht. Daarom wordt ook wel gezegd dat licht een constante snelheid heeft.
We hebben gezien dat snelheid relatief is. Bij licht is dat echter niet het geval. Het maakt niet uit of ik stil sta of met 10.000 km/s beweeg, of tegen lichtsnelheid aan. Als ik kijk, zie ik altijd dat het licht ten opzichte van mijzelf met een snelheid van 299.792.458 m/s beweegt.
Is het tot zover nog duidelijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |