Alle fotonen hebben energie. En ze hebben allemaal de lichtsnelheid. Een andere mening daarover hebben mag best, als je maar weet dat je ingaat tegen alle gebruikelijke modellen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:45 schreef Doffy het volgende:
Volgens mij zijn er fotonen zonder massa, maar die brengen ook geen energie over. Fotonen die wel energie hebben, hebben dan ook een lagere snelheid dan de lichtsnelheid.
Ik denk dat de juiste bewoording is: "dat het licht dat op aarde valt een impuls geeft van 50.000 kg m/s." Ofzo. Maar nou moet Haushofer het wetenschappelijk niveau maar hooghouden, want ik ga weg.quote:desiredbard: licht heeft inderdaad een "verpletterend" effect. Ik meen dat ik ooit eens gelezen dat het licht dat op aarde valt aan de zon-kant ongeveer 50.000 kg weegt.(verspreid over het hele beschenen oppervlak, natuurlijk).
quote:Op vrijdag 11 februari 2005 07:45 schreef Alicey het volgende:
quote:
[..]
Dus je geeft met x,y,z een plaats aan, en vervolgens geef je met c*t nogmaals deze plaats aan.... ik zie het nu verder niet. Overigens weet je pas welke plaats het is als je ook een beginpunt en een richting hebt, volgens mij...
Deze snap ik ook nog niet helemaal.
Zullen we even ontopic blijven ? Het gaat hier over de relativiteitstheorie.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:53 schreef desiredbard het volgende:
Kijk er zijn hier nog intelligente mensen, maar ik wilde het simpel houden.
Het grappige is gewoon dat we de ruimte aan het verkennen zijn, buiten ons zonnenstelsel willen gaan maar:
Nog onbekende organismen hebben op de bodem van de zee, en nog steeds niet exact weten wat licht nu precies is.
(afgezien van een paar Gristenen maar als ik al niet over mijn schoonmoeder
mag geinen zal ik Jesus er maar buitenhouden)
OK:
Wat is de vraag ...... heheheheheh
Dat is een erg mooi verhaal. Hij heeft namelijk een afleiding gebruikt met een doos met een foton erin, en impulsbehoud. Alleen is zijn redenatie verkeerd ! En toch zie je deze afleiding nog vaak terugkomen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:01 schreef DionysuZ het volgende:
daar kun je altijd een ander topic over openen desiredbard. Het gaat hier over de relativiteitstheorie.
kan iemand nog eens uitleggen hoe einstein bij e=mcc gekomen is, via welke weg. Dat is natuurlijk een aantal decennia het belangrijkste stukje van de relativiteitstheorie geweest, zonder was er nooit een koude oorlog geweest en zou de vs niet boos zijn op iran.
Verder zouden we ook het non-proliferatiegedrag niet schenden door de VS hier in ons land 20 kernkoppen te laten stallen, en zouden we dus legaler bezig zijn.
Anyway, e=mc^2 anyone?
Een mooie tvpquote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:54 schreef Rasing het volgende:
Het enige voorbeeld waarbij ik meende de theorie te snappen, was dat van de klok met de heen- en weerkaatsende lichtstraal....
.....
Perfect uitgelegdquote:Op vrijdag 11 februari 2005 17:54 schreef Rasing het volgende:
Het enige voorbeeld waarbij ik meende de theorie te snappen, was dat van de klok met de heen- en weerkaatsende lichtstraal.
Er is dus een trein, waarop een klok staat die bestaat uit 2 spiegels waartussen een lichtstraal heen- en weerkaatst. Een waarnemer op de trein zal zien dat de straal de afstand tussen de spiegels in de kortst mogelijke weg aflegt:
____
...|
...|
...|
_ |___(in beide richtingen dus)
terwijl een waarnemer die langs het spoor staat, dit ziet:
_________
\........../\.....
.\......../..\....
..\...../.....\...
...\../........\..
__\/____\_
Omdat het licht vanuit beide waarnemers met 300.000 km/s reist, loopt de klok voor de stilstaande waarnemer langzamer dan voor de reizende. Het licht legt immers een langere weg af als je stilstaat.
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, als iemand op- of aanmerkingen heeft: feel free.
How's that for a tvp?![]()
Met het risico een permban te krijgen, aan geschiedenisvervalsing te doen, hier de unieke foto waarop de grote meester zelf laat zien hoe hij aan de formule kwam.quote:
zeer indrukwekkend en bovennatuurlijk logisch! geen wonder dat hij pas op zijn 3e kon praten! blijkaar had hij de letter C op een late leeftijd meegekregen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 19:27 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Met het risico een permban te krijgen, aan geschiedenisvervalsing te doen, hier de unieke foto waarop de grote meester zelf laat zien hoe hij aan de formule kwam.
[afbeelding]
De twee horizontale lijntjes stellen de spiegels voor. De lijnen ertussen de weg die een waarnemer het licht ziet afleggen als hij langs het spoor staat. (in plaats van licht kan je even een pingpongballetje voorstellen).quote:Op vrijdag 11 februari 2005 18:54 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg dat verhaal van die klok met die spiegels niet helemaal mee, ik vind de tekeningetjes wat onduidelijk; iemand die dat kan verduidelijken?
goeie vraag!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 20:52 schreef rudeonline het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe licht aan zijn snelheid komt?
Mja, dat is hier niet belangrijk, dat heeft meer te maken met de quantummechanica. En die staat los van de relativiteitstheorie.quote:Miss_sly:
en deeltje-golfje enz kan ik helemaal nog niet volgenn...jullie gaan ineens weer wat snel.
Een foton heeft energie, en dat is kinetische energie. Het heeft bovendien geen rustmassa, en dus moet een foton altijd met de lichtsnelheid reizen.quote:Kan iemand mij vertellen hoe licht aan zijn snelheid komt?
Nee, iets komt niet zomaar in beweging. Maar als jij bv benzine in je auto gooit, gooi je er in feite energie in. Zo'n foton heeft ook energie. En dus beweegt het. Omdat het geen rustmassa bezit, kan het niet stilstaan. Dat kun je in formulevorm zien: de impuls is gegeven door de energie gedeeld door de lichtsnelheid: p=E/c. Nu is een foton zonder energie geen foton; dan heb je niks. Dus zal een foton altijd bewegen. Die formule geldt alleen voor deeltjes zonder massa.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 22:04 schreef rudeonline het volgende:
Niets komt vanzelf in beweging, en als het geen rustmassa heeft, waarom zou het dan moeten bewegen?
Dat is ook Quantum Mechanica, FuifDuif, en heeft op zich weinig met relativiteit te maken. Het ligt trouwens wel in de bedoeling om binnenkort ook een topic zoals deze te openen,maar dan over de Quantum Mechanica.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 01:35 schreef FuifDuif het volgende:
En mag ik er even aan toevoegen dat het idee van de non-locality nogal indruist tegen de ouderwetse opvattingen dat materie op zichzelf bestaat? Het idee bestaat nu vooral, dankzij de non-locality, dat deeltjes waar dan ook (zelfs door het gehele universum) op de één of andere manier aan elkaar verbonden kunnen blijven en elkaar beïnvloeden.
Nee, want hun relatieve snelheid is niet hoger of lager dan elders. Het gaat juist om de relatieve snelheid, ten opzichte van de aarde bewegen zij net zo veel als mensen in andere gebieden.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:19 schreef _superboer_ het volgende:
Zou je met deze theorie ook de lagere levensverwachting van de bevolkingen rond de evenaar kunnen verklaren? Omdat zij een grotere afstand afleggen dan bijvoorbeeld wij Nederlanders?
Dat ga ik ook volgens!quote:Op zaterdag 12 februari 2005 09:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is ook Quantum Mechanica, FuifDuif, en heeft op zich weinig met relativiteit te maken. Het ligt trouwens wel in de bedoeling om binnenkort ook een topic zoals deze te openen,maar dan over de Quantum Mechanica.
Oke, Alicey, dat zou heel mooi zijn. Ik wilde gewoon wat in de groep gooien om mee te kunnen praten met de grotenquote:Op zaterdag 12 februari 2005 09:52 schreef Alicey het volgende:
Dat is ook Quantum Mechanica, FuifDuif, en heeft op zich weinig met relativiteit te maken. Het ligt trouwens wel in de bedoeling om binnenkort ook een topic zoals deze te openen,maar dan over de Quantum Mechanica.
Dat ligt eraan. Er bestaan wel significante meteorologische verschillen tussen de gebieden van de aarde rondom de equator en bijvoorbeeld hier in Nederland. Verschillen die bewegingssnelheid zouden kunnen beïnvloeden: warmte, luchtdruk enzovoort.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, want hun relatieve snelheid is niet hoger of lager dan elders. Het gaat juist om de relatieve snelheid, ten opzichte van de aarde bewegen zij net zo veel als mensen in andere gebieden.
Nee. Maar je hebt wel een punt als je zegt dat de mensen op de evenaar sneller gaan. Dat is logisch, want de hoeksnelheid van de aarde is overal hetzelfde, en de afstand tot de draai-as van de aarde is op de evenaar het grootst. Dus draaien ze sneller. En dus zouden ze idd een tijdsdillatatie moeten ondergaan tov van iemand op bijvoorbeeld de Noordpool. Alleen is dit effect gruwelijk klein, misschien in de orde van nanosecondes. Ook zit je nog met een ander probleem: de rotatie van de aarde is geen eenparige beweging, maar een versnelling. De richting van de snelheid verandert immers altijd bij een cirkelbeweging, en dus heb je te maken met een versnelling. De speciale rel. theorie spreekt constant over inertiaalstelsels, en de aarde is dus zeker geen inertiaalstelsel. Daar wordt het verhaal dus een stuk ingewikkelder. Maar dat is hier verder niet belangrijk.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:19 schreef _superboer_ het volgende:
Zou je met deze theorie ook de lagere levensverwachting van de bevolkingen rond de evenaar kunnen verklaren? Omdat zij een grotere afstand afleggen dan bijvoorbeeld wij Nederlanders?
Maar het gaat hier om de draaisnelheid van de aarde, en die verschilt natuurlijk per punt. De omlooptijd is voor elk punt gelijk, alleen zal de afgelegde weg ( de omtrek, dus 2*pi*(afstand tot draai-as) ) groter zijn. En dus is de snelheid anders. Dus zullen mensen op de evenaar sneller draaien dan mensen in bv nederland. En dus zal er een onderling tijdsverschil komen ! Erg klein, maar het is er wel. Maar zoals ik al zei, het gaat hier om rotaties, en dus versnellingen, en dat valt eigenlijk buiten de SRT.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, want hun relatieve snelheid is niet hoger of lager dan elders. Het gaat juist om de relatieve snelheid, ten opzichte van de aarde bewegen zij net zo veel als mensen in andere gebieden.
Ja, maar dat doet er hier niet toe, want dat is de algemene relativiteitstheorie, niet de speciale. Het gaat hier om de speciale rel.theorie duidelijk te maken, Rude.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:36 schreef rudeonline het volgende:
Dus jullie zijn het er wel mee eens dat de tijd op de evenaar sneller gaat als op de noordpool?
Dat is heel belangrijk, het betekend immers dat als je sneller gaat t.o.v elkaar de tijd juist sneller gaat. Terwijl bij het naderen van de lichtsnelheid de tijd juist langzamer gaat. De klok van een Eskimo gaat dus langzamer omdat hij langzamer beweegt.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dat doet er hier niet toe, want dat is de algemene relativiteitstheorie, niet de speciale. Het gaat hier om de speciale rel.theorie duidelijk te maken, Rude.
dat beantwoord dus de vraag of rude het snapt of niet...quote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is heel belangrijk, het betekend immers dat als je sneller gaat t.o.v elkaar de tijd juist sneller gaat. Terwijl bij het naderen van de lichtsnelheid de tijd juist langzamer gaat. De klok van een Eskimo gaat dus langzamer omdat hij langzamer beweegt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |