Óf dit is een kromme zin, óf ik raak hier de draad kwijt...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:43 schreef Alicey het volgende:
[...]
Een lijn in deze ruimte noem je een wereldlijn, en dat zijn dus in principe meerdere gebeurtenissen die elkaar continu opvolgen. Bijvoorbeeld die boot door het water wordt voorgesteld als een lijn in de ruimte-tijd.
[...]
Oops.. Het is selectief gecopy/paste uit het eerdere topic, maar blijkbaar heb ik hier dus wel een referentie naar de boot gecopy/paste, maar zonder de boot zelf.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:54 schreef foton het volgende:
[..]
Óf dit is een kromme zin, óf ik raak hier de draad kwijt...![]()
Wanneer je sneller dan c zou bewegen (Even losgezien van effecten als massa-toename die dan ontstaan) zou je sneller dan licht gaan. Hierdoor zou je dus als het ware met je waarneming achteruit gaan in de tijd. Als je bijvoorbeeld 10 seconden reist met een snelheid van 2*c, dan zou je 10 seconden "achterlopen". Je zou echter geen invloed kunnen uitoefenen op het verleden.quote:Verder wel een interessant topic trouwens.![]()
Maar... kun je nou wel of niet achteruit in de tijd bewegen? En kan dat dan wel / niet omdat je wel / niet sneller dan c kunt bewegen over de ruimtelijke dimensies?
Het ligt er aan met welk doel je het doet. Als je een weergave wilt maken wat er op een bepaalde tijd gebeurt, dan zou je een grafiek kunnen maken waarin je de tijd afzet tegen de gebeurtenis.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:05 schreef achtbaan het volgende:
nuna deze leuke lange leerzame tekst. kom ik met een dom vraagje:
je kunt tijdsmomenten niet beschouwen als punten op een lijn.. of wel?
Het kleinste tijdinterval is dacht ik een Planck-tijd. Dit is het kortste tijdstip waarin het mogelijk is om vast te stellen of iets in tijd of in ruimte plaatsvindt. Het kan echter zijn dat dit niet helemaal correct is!! Wacht even tot een natuurkundige het goedkeurt of afkeurt.quote:maar dan krijg je toch oneindig veel punten en je krijgt zoiets als die paradox van Zeno of hoe zijn moeder hem ook heeft genoemd..
maar wat is dan het kleinste tijdinterval?...
zoiets heb ik oko gehoord..alleen ik wist niet precies wat dat inhield..quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het ligt er aan met welk doel je het doet. Als je een weergave wilt maken wat er op een bepaalde tijd gebeurt, dan zou je een grafiek kunnen maken waarin je de tijd afzet tegen de gebeurtenis.
[..]
Het kleinste tijdinterval is dacht ik een Planck-tijd. Dit is het kortste tijdstip waarin het mogelijk is om vast te stellen of iets in tijd of in ruimte plaatsvindt. Het kan echter zijn dat dit niet helemaal correct is!! Wacht even tot een natuurkundige het goedkeurt of afkeurt.
Oh, ja, als jij het zegt...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:40 schreef Alicey het volgende:
Dus de lichtsnelheid is altijd, en voor iedereen, hetzelfde. Ongeacht de waarnemer. Dat betekent dus, dat je niet meer zomaar snelheden bij elkaar mag optellen, als je met hoge snelheden werkt.
Kennelijk??quote:Voor kleine snelheden mag dat wel, dit kun je eenvoudig meten. Maar voor hoge snelheden gaat dat kennelijk fout.
Volgens mij werd dit juist voorspeld door de Relativiteitstheorie, en werd dit later pas waargenomen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:42 schreef Alicey het volgende:
Het blijkt ook, dat als een waarnemer een bewegende astronaut aanschouwt, de waarnemer meet dat de tijd van de astronaut langzamer gaat !
Dus je geeft met x,y,z een plaats aan, en vervolgens geef je met c*t nogmaals deze plaats aan.... ik zie het nu verder niet. Overigens weet je pas welke plaats het is als je ook een beginpunt en een richting hebt, volgens mij...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:43 schreef Alicey het volgende:
Nog iets over de ruimte-tijd.
In de Rel.theorie wordt alles bekeken vanuit de ruimte-tijd. Dat is een "ruimte", met 3 plaatselijke dimensies ( lengte, hoogte en breedte) en de tijd. Nou is het onzin om een grootheid tijd bij 3 grootheden plaats te smijten. Dus wat doe je? Je vermenigvuldigt de tijd met de lichtsnelheid.
Want:
-de lichtsnelheid is toch voor iedereen constant
-een snelheid maal een tijd is een plaats, en zo heb je dus in principe 4 grootheden plaats.
Een punt in deze ruimte-tijd is een gebeurtenis; een plaats met een bepaald tijdstip. Bijvoorbeeld je eigen geboorte. Dat is een punt in de ruimte-tijd, wat wordt geschreven als {c*t,x,y,z}.
Ja, de planck-lengte bestaat ook.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:43 schreef achtbaan het volgende:
[..]
zoiets heb ik oko gehoord..alleen ik wist niet precies wat dat inhield..
heb je dan ook planck-afstand? kleinste afstand waarin het mogelijk is om vast te stellen of iets in tijd of in ruimte plaatsvindt?!
Hier en daar is het misschien wat onoverzichtelijk geworden, omdat er selectief gecopy/paste is. Dit om wel de hoofdlijnen van het verhaal in de topic te krijgen, maar zonder alle zijsporen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 23:18 schreef Modwire het volgende:
Ik vind sommige dingen toch nog vrij vaag uitgelegt(hoewel ik alles wat er staat reeds begreep).
Bijvoorbeeld:
[..]
Het is zo waargenomen. BIj hoge snelheden is gemeten dat twee snelheden opgeteld niet meer simpelweg tot V1 + V2 leidt.quote:Oh, ja, als jij het zegt...
[..]
Kennelijk??
Het is een voorbeeldje. En dit voorbeeld is inderdaad eerst voorspeld, en later waargenomen. Zonder de relativiteitstheorie neem je het echter ook waar.quote:[..]
Volgens mij werd dit juist voorspeld door de Relativiteitstheorie, en werd dit later pas waargenomen.
Deze snap ik ook nog niet helemaal.. Maar daar gaan Haus of Maethor vast wel mee verder.quote:[..]
Dus je geeft met x,y,z een plaats aan, en vervolgens geef je met c*t nogmaals deze plaats aan.... ik zie het nu verder niet. Overigens weet je pas welke plaats het is als je ook een beginpunt en een richting hebt, volgens mij...
Opbouwende kritiek is welkom, het is de bedoeling dat deze topic zo compleet en accuraat mogelijk wordt, en het belangrijkste is dat iedereen het uiteindelijk kan begrijpen.quote:Overigens is deze gehele post bedoeld als opbouwende kritiek.![]()
Kun je wat er is uitgehaald en hier geplaatst een beetje volgen?quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:33 schreef miss_sly het volgende:
Zo, ik begin weer vooraan te lezen
Verkapte tvp, maar in het oude topic was ik afgehaakt omdat het geklets van rude en de daaropvolgende antwoorden niet meer te volgen waren voor me. Ik ben nog maar een beginneling![]()
Ik lees dit, en ik snap wat er staat, ik vraag me alleen af hoe dit kan.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:39 schreef Alicey het volgende:
We gaan het nu iets moeilijker maken. Iets wat bijvoorbeeld hier niet aan voldoet is licht. Daarom wordt ook wel gezegd dat licht een constante snelheid heeft.
We hebben gezien dat snelheid relatief is. Bij licht is dat echter niet het geval. Het maakt niet uit of ik stil sta of met 10.000 km/s beweeg, of tegen lichtsnelheid aan. Als ik kijk, zie ik altijd dat het licht ten opzichte van mijzelf met een snelheid van 299.792.458 m/s beweegt.
Ok.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:41 schreef miss_sly het volgende:
De samenvatting so far is duidelijk en komt nog overeen met waar ik gebleven was met begrijpen
We proberen het gewoon opnieuw.quote:Daarna kwamen er veel formules en veel theoretisch gewauwel (in mijn lekenoren that is) door rudeonline die dan weerlegt moesten worden met allerlei moeilijke dingen waar ik nog lang niet aan toe ben
Licht heeft geen massa, en kan daarom dus de lichtsnelheid bereiken (Vandaar lichtsnelheid.quote:Een vraagje hierover, dat is een subtiel iets waar ik in het vorige topic overheen gelezen had:
[..]
Ik lees dit, en ik snap wat er staat, ik vraag me alleen af hoe dit kan.
Misschien aardig voor mis sly en Rude. De c staat voor de lichtsnelheid.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:55 schreef DionysuZ het volgende:
V = (v1 + v2)/(1 + (v1v2/c2)
Klopt, het maakt niet uit hoe snel je gaat, licht heeft altijd dezelfde snelheid (In alle richtingen). Je zag het ook al in de formule, als je voor een van de snelheden de lichtsnelheid invult, komt er uit dat de snelheid die je waarneemt de lichtsnelheid is, ongeacht hoe hoog de andere snelheid is.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:03 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, en als ik invul V1= lichtsnelheid dan komt er ook c uit! Geweldig
Licht heeft altijd dezelfde snelheid tov iedere andere waarnemer, dat is niet afhankelijk van de waarnemer?
Dat klopt ook. Dit valt ook te benaderen met inertiaal-frames. Binnen een inertiaal-frame gelden de natuurwetten zoals wij die kennen. Binnen een inertiaal-frame geldt dus de wet dat de lichtsnelheid constant is, mechanica-wetten etc. Wanneer 2 waarnemers met dezelfde snelheid reizen, zitten zij in hetzelfde inertiaal-frame en kunnen zij dus de waarden die zij meten uitwisselen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:14 schreef miss_sly het volgende:
Daarom is lichtsnelheid een constante, want voor andere snelheden geldt dat iedere waarnemer een andere en toch goede snelheid kan waarnemen?
Duidelijk, en nu ook duidelijker dat je andere massa e.d. meet bij een ander, omdat je in een ander inertiaal-frame (nog nooit van gehoord, maar het verduidelijkt hier wel eea) zit. Ik moet er wel bij bekennen dat ik ook niet zo goed op de hoogte ben van diverse natuurwetten en mechanica-wetten (mijn exacte opleiding is gestopt in 4 VWO, zo'n 20 jaar geleden).quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat klopt ook. Dit valt ook te benaderen met inertiaal-frames. Binnen een inertiaal-frame gelden de natuurwetten zoals wij die kennen. Binnen een inertiaal-frame geldt dus de wet dat de lichtsnelheid constant is, mechanica-wetten etc. Wanneer 2 waarnemers met dezelfde snelheid reizen, zitten zij in hetzelfde inertiaal-frame en kunnen zij dus de waarden die zij meten uitwisselen.
Wanneer 2 waarnemers met een groot snelheidsverschil reizen, zitten zij ieder in hun eigen intertiaal-frame. Binnen hun eigen frame gelden de normale natuurwetten, en beiden nemen ook waar dat in hun eigen frame "alles klopt". Wanneer zij echter metingen willen verrichten ten opzichte van elkaar, dan blijkt dus dat er sprake is van verschillen. Bijvoorbeeld de snelheid die zij onderling meten is niet meer de snelheid die waarnemer 1 heeft + de snelheid die waarnemer 2 heeft.
Wanneer er nog een derde waarnemer wordt bijgezet, kan het zijn dat zij allemaal andere onderlinge waarden meten, waarbij voor allemaal geldt dat het binnen hun eigen frame correct is. Hun frames zijn verder gelijkwaardig, dus zij kunnen niet zeggen dat de een correcter meet dan de ander.
wat heb je gestudeerd dan?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:49 schreef Alicey het volgende:
Mooi dat het allemaal tot zover duidelijk is.Voor mij is het iets minder lang dan 20 jaar geleden, maar daarna heb ik ook eigenlijk niets meer gedaan met mijn exacte pakket..
Ik weet niet hoe snel jouw schoonmoeder is, maar ik denk dat het prima met Newtoniaanse mechanica te vatten is.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:02 schreef desiredbard het volgende:
en ik maar denken dat als je je schoonmoeder onder het beton in de keuken stort dat dat ook onder relatietijd theoriew ging
Je kan tenslotte maar zoveel hebben
en:
Als je niet weet waar je schoonmoeder is is ze overal aan het neuzen
en als je haar plaats kan bepalen (onder het keukenvloertje) is ze niet meer ovaral aan het neuzen
beetje zoals die snelheids plaats bepaling
Beetje flauw om de constantheid van de lichtsnelheid te verklaren met deze formule; de formule volgt uit de constantheid van licht!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:53 schreef Alicey het volgende:
(V1 + V2) / 1 + (V1 * V2 / c2) was de formule.
Dat licht altijd dezelfde snelheid heeft is gebleken uit een experiment in 1885. Albert Michelson en Edward Morley probeerden toen aan te tonen dat er zoiets is als een 'ether' waardoor licht zich voortplant. Dit deden ze door met het beroemde interferometerexperiment aan te tonen dat het licht zich met verschillende snelheden zou bewegen in richtingen parallel en dwars op de aardbaan om de zon. Dan zou de aarde immers door de ether bewegen en zou je een andere lichtsnelheid moeten meten.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:03 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, en als ik invul V1= lichtsnelheid dan komt er ook c uit! Geweldig
Licht heeft altijd dezelfde snelheid tov iedere andere waarnemer, dat is niet afhankelijk van de waarnemer?
Das niet helemaal waarquote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe snel jouw schoonmoeder is, maar ik denk dat het prima met Newtoniaanse mechanica te vatten is.
Het principe dat je niet tegelijkertijd de plaats en beweging kunt bepalen, heeft overigens weinig met de relativiteitstheorie te maken. We komen dan meer richting quantum mechanica.
ik dacht dat dit juist het onzekerheidsprincipe was? Je kunt nooit tegelijk de plaats en de snelheid (impuls) van een deeltje weten?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Das niet helemaal waar
kort gezegd je weet hoe snel je gaat en niet waar je bent of je weet waar je bent en dan weet je niet hoe snel je gaat (richting hoort daar ook bij)
Kortom die plaats snelheid heeft wel degelijk met de theorie snelheid toename gewicht te maken en licht daaraan ten grondslag.
ik heb de formule ooit ergens uitgeschreven 4 jaar geleden...en het doet werkelijk zeer aan je hoofd
kortom als ik weet waar ze is weet ik ook dat ze niet beweegt en dus niet haar neus in zaken aan het steken is: logisch ze ligt onder mijn keukenvloertje oorzaak=-gevolg
dat ik weet waar ze is hang direct samen met het feit dat ik dat daarvoer niet wist actie=reactie
Bovendien heb ik bewezen dat die kleppende onderkaak geen perpeteum mobilee is
Verdomme ...was een fysiek verschijnsel
Mischien moet ik haar opgraven en afstaan aan de universiteit.
Ik bedoel er is ook nog die missing link na de dynosauriers
Mja, ik probeer om met mn brakke kop hier antwoord op te gevenquote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik lees dit, en ik snap wat er staat, ik vraag me alleen af hoe dit kan.
lijkt me stug aangezien de speciale relativiteitstheorie al in 1905 naar buiten kwam en het onzekerheidsprincipe pas in 1927 ontdekt werdquote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:48 schreef desiredbard het volgende:
Ja Heisenberg had ook een schoonmoeder Einstein ook en Newton ook
Zie je het niet Schoonmoeders de basis voor natuurkunde
Maar alle gekheid op ene stokje
Heisenbergs onzekerheidsprincipe ligt aan de basis van de relatieviteits theorie
Nee. De quantummechanica en de rel.theorie zijn onafhankelijk van elkaar opgesteld. Het onzekerheidsprincipe heeft een heel erg andere oorsprong. Dat heeft te maken met de Cauchy-Schwarz ongelijkheid en Hilbert ruimtes.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:48 schreef desiredbard het volgende:
Ja Heisenberg had ook een schoonmoeder Einstein ook en Newton ook
Zie je het niet Schoonmoeders de basis voor natuurkunde
Maar alle gekheid op ene stokje
Heisenbergs onzekerheidsprincipe ligt aan de basis van de relatieviteits theorie
Dat is inderdaad het onzekerheidsprincipequote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik dacht dat dit juist het onzekerheidsprincipe was? Je kunt nooit tegelijk de plaats en de snelheid (impuls) van een deeltje weten?
Misschien aardig om te weten: Einstein was zeker niet de eerste die met het idee relativiteit kwam. Onder andere dhr Lorentz en dhr Poincaré hadden ook al zulke ideeen. Lorentz heeft zelfs de zo beroemde Lorentzcontractie gevonden ( waarbij lengtes dus korter worden van een bewegende waarnemer ) Alleen deed Lorentz dit niet axiomatisch, of via bepaalde fundamenten: hij vond dat het wel moest gelden, om het geheel kloppend te maken. Einstein echter heeft als eerste geopperd om als axioma te nemen dat de lichtsnelheid voor iedereen constant is, en kon derhalve de termen ook daadwerkelijk verklaren. Het verhaal gaat, dat Poincaré ziekelijk jaloers is geworden op Einstein, omdat hij ook op het punt stond om zijn ideeen een vaste vorm te geven.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:02 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Dat licht altijd dezelfde snelheid heeft is gebleken uit een experiment in 1885. .....
In 1905 heeft Albert Einstein toen z'n beroemde speciale relativiteitstheorie ontwikkeld, die dit gegeven als postulaat had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |