abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:04:36 #1
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25011903
Vervolg op Borstvoeding deel 8

Laatste posts gingen over boterhammen en appeltaart
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:30:02 #2
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25012326
Jaaa, boterhammen met pindakaas. Dan kan ik echt de hele dag van eten. En na een bord avondeten heb ik alweer trek. Alsof het een voorgerecht is
pi_25013015
HIer boterhammen met Palingworst en gebraden gehakt (oma's koek) en ik heb iets met appelflappen....
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_25023242
Nou ja joh!!! Ik kan ook best veel brood eten en ineens met smeerworst. At ik anders nooit!
En chocola! Dacht eerst dat het aan mij lag hehehe maar gelukkig niet de enige.
pi_25023298
Gewoon acht boterhammen eten, en veel avondeten en toe.
pi_25029793
Myrthe is helaas nog steeds 200 gram onder haar geboortegewicht (vandaag dag 16) dus ik moet gaan bijvoeden De lactatiekundige denkt dat het komt door de traumatische bevalling en door het bloedverlies, beiden zijn normaal gesproken al vaak aanleiding tot het niet goed op gang komen van de bv en ik heb ze allebei En ook nog vlakke tepels dus ik moet voeden met tepelhoedjes. Alleen nou wil Myrthe dus het flesje niet leegdrinken, ze spuugt alles net zo hard weer uit, hoe moet dat nu ? Ze moet toch wat binnenkrijgen/houden..
  donderdag 10 februari 2005 @ 22:34:17 #7
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25030022
Heb je met een cupje voeden al geprobeerd? En hoeveel moet je bijvoeden dan?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_25030639
Balen zeg Ladybos, als ze alles weer terug geeft kan het zijn dat ze vol zit...Je kunt iemand niet dwingen om te drinken/eten.... (maar wat ik ook gehoord heb is zodat ze het in het maagje gehad hebben is het niet erg)
Hopelijk komt alles snel op gang en is Mythe snel boven het gewicht

Hoe zit het straksjes met bijvoeden....
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_25031735
Tepelhoedjes 'moeten' niet bij vlakke tepels, heeft de lactatiekundige je die aangeraden? Heeft ze ook verteld over de nadelen ervan (minder stimuleren van de melkproductie)? En heb je wel tepelhoedjes met contactuitsparingen? http://www.borstvoeding.ecoparents.com/hoedje.html
Heeft ze ook borstcompressie aangeraden om meer vette achtermelk bij Myrthe naar binnen te krijgen? http://www.borstvoeding.com/newman/borstcompressie.html
Is je lactatiekundige aangesloten bij NVL?
Succes
  vrijdag 11 februari 2005 @ 10:11:44 #10
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25036297
wat vervelend zeg dat Myrthe teruggeeft met flesje ik heb werkelijk geen advies hoe het wel te doen, misschien een spuitje of zo?? maar wel veel sterkte gewenst

ook even een vraagje, ik kan het niet vinden in mijn boek.
ik heb eergisterennacht om 00.00 100 cc bv uit de vriezer gehaald en laten ontdooien voor gisteren dat wij naar de film gingen, ik had ook 1 flesje verse bv mee gegeven, nu heeft ze die verse gegeven en zit ik nog steeds met die ontdooide 100 cc in de koelkast, die is nu dus al bijna 36 uur uit de vriezer, mag ik deze nog geven aan maxim vandaag???
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:01:34 #11
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25036987
Ik heb het even gevraagd aan de verpleeghulp annex kraamhulp die er vandaag is. Haar antwoord: normaal gesproken mag je bv 5 dagen in de koelkast bewaren. Dus volgens haar kun je die melk nog best kan gebruiken, ténzij die betreffende melk al eens opgewarmd is geweest (en daarna ingevroren).
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:09:36 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_25037095
Phluphy, kolf jij nog steeds alles voor Danyel?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:11:23 #13
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25037119
Ja mevrouw !!
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:12:48 #14
37150 livelink
pi_25037136
Wow, wat goed, zeg! Echt petje af dat je dat volhoudt. Die Danyel boft maar.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 12:17:55 #15
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25038053
tnx phluphy annex kraamhulp
pi_25041904
Om de vraag voor te zijn sauna en borstvoeding.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 17:48:21 #17
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25043506
hihi, jij bent echt goed. Bedankt!
pi_25047511
Nou het gaat weer lekker hier :-( Ik werd me vannacht toch een partij ziek, flink overgeven, diarree en een paar keer flauwgevallen, en 40 graden koorts. Zat ik net op te wachten. Ben nog zo slap van het lage Hb gehalte en maak me zorgen om Myrthe die maar niet aankomt. BV loopt meteen erg terug, maar ik ben ook zo kapot, ik trek het gewoon niet zo. Beginnende borstontsteking, fikse tepelkloven, zit huilend van de pijn te voeden, en nu ook nog hartstikke ziek. Heb gisteren en vandaag een paar keer gekolfd, 1e keer 90cc, toen 100, toen 2x 60 en de laatste keer maar 30 Voor de rest krijgt ze bijvoeding. Gelukkig pakt ze de fles nu wel, alleen soms komt er nog steeds een hele voeding terug. En als dat dan een met veel moeite gekolfde voeding is zit ik weer te huilen

Poemojn, de tepelhoedjes zijn aangeraden door de kraamhulp, zonder de hoedjes pakte ze de borst echt niet. Na drie dagen worstelen tepelhoedje gehaald en in 1x goed. Uiteraard met contactuitsparingen en de lactatiekundige raadde aan om bij te kolven om de productie op gang te houden. Borstcompressie heeft ze het niet over gehad.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:45:27 #19
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25047702
Jeetje Ladybos!
Sterkte.

Ik weet dat het heeel erg moeilijk is, maar probeer veel te rusten en niet te stressen. Probeer de harde stukken uit je borst te masseren en doe vooral heel rustig aan. Laat Myrthe (hoe pijnlijk ook) je helpen je borsten leeg te maken. Met kolven komt er nl. minder uit dan dat je kleintje eruit haalt.

Ik weet dat het nu even heel erg zwaar is en ms denk jezelf over stoppen. Als je nu doorzet ben je echt een ontzettende kanjer in mijn ogen. Maar lukt het niet, maak dan voor jullie zelf een beslissing. Myrthe zal er echt niet slechter van worden als ze op de fles overstapt.

De sleutel ligt 'm in rust en ontspanning. Probeer ook in je hoofd rust te creëeren. Als je dat lukt zul je zien dat het beter gaat.
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:59:32 #20
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25047997
Sterkte Ladybos!
Doe niet meer dan je aankan en rust zoveel mogelijk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  FOK!fossiel vrijdag 11 februari 2005 @ 22:03:43 #21
2628 Karin
pi_25048083
Ladybos wat klote zeg
Heb je het nog over voeden met een cupje gehad met iemand? Dat ging bij Bram heel goed toen hij een week oud was, heb je ook minder kans dat ze daarna de borst minder goed kan pakken als ze eenmaal gewend is aan de fles.
Sterkte!
pi_25048214
Gelukkig had ik m'n post bewaard Fok hapert
Mijn post:
--

Op dat bijvoeden & te weinig aankomen na lijkt het verdacht veel op mijn kraamtijd. Overmatig bloedverlies bij de bevalling vergroot ook de kans op borstontsteking, jammer genoeg.
Je moet ook niet ten koste van alles willen doorgaan. Ik ben blij dat het bij ons wel gelukt is en dat Myrthe nog bv krijgt, maar als je het niet meer ziet zitten kan ik me dat goed voorstellen: niets om je schuldig over te voelen. Wil je wel doorgaan, dan kun je de lactatiekundige nog eens bellen (ik neem aan dat jij ook gratis nog weer moet bellen om haar advies na een week te evalueren?). Ook kun je meer tips vragen op het borstvoedingsforum.
'k Sluit me aan bij Dutchie.. Het beste is om Myrthe aan te leggen met haar kin richting de harde plekken, zo kan ze die het beste leegdrinken. Mag je al in bad en heb je een bad? Dan kun je ook een borstvoedingsdag inbouwen: samen op de bank/bed/bad liggen en Myrthe veel aanleggen, en je man/vriend het huishouden laten doen. In veel traditionele culturen is het ook gebruikelijk dat de nieuwe moeder de eerste 40-60 dagen alleen met het voeden en haar baby bezig is, en niet met huishoudelijke klusjes: dat doen haar vrouwelijke familieleden voor haar.

Het tepelhoedje kun je ook gebruiken bij het aanleggen, en daarna even loskoppelen en Myrthe opnieuw aanleggen. Dan heeft ze waarschijnlijk makkelijker grip. Zo kun je het weer afbouwen, als je wilt. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die daar wel zes maanden mee kunnen voeden, dus maak je geen zorgen als het niet meteen wil. (Ik heb ze zelf na zo'n 1,5 a 2 maanden afgebouwd.)

Mbt kloven: goed laten luchten, aan de lucht laten drogen, na het voeden moedermelk erop smeren (antibacteriele werking). Als je zalf wilt gebruiken kun je het beste kiezen voor pure lanoline (waarschijnlijk verkoopt de apotheek dat wel, of je lactatiekundige), en dan dun smeren zodat je de huid niet week houdt. Zoogcompressen vaak verschonen. Wat ook goed schijnt te werken, ik heb er zelf geen ervaring mee, zijn Soothies gel breast pads (online bestellen). De apotheek verkoopt waarschijnlijk ook wel tepelbeschermers: die gebruik je ipv zoogcompressen; ze vangen de melk op en laten lucht door via de luchtgaatjes. Wel opletten dat ze geen pijn doen; bij stuwing kunnen ze een soort kolvende werking hebben waardoor je steeds meer aanmaakt.

Om je productie te verhogen kun je die borstcompressie proberen.
Als alle normale maatregelen (kolven, borstcompressie, heel veel aanleggen) geen effect hebben kun je de huisarts ook nog vragen domperidon voor te schrijven (meer info). Dat werkt ook productieverhogend, maar medicijnen zijn nooit de eerste keus natuurlijk.

Voor je borstontsteking: verwarm de borst met bijv warme washandjes voor je gaat voeden. Zo kan de melk makkelijker stromen. Probeer veel te rusten. Neem paracetamol tegen de pijn (mag volgens Newman). Is de koorts na 24 uur niet weg neem dan antibiotica; de huisarts weet wel wat je bij borstvoeding kunt gebruiken.

Heel veel sterkte.

/edit
Aanvulling op Karin: je kunt misschien ook een borstvoedingshulpset gebruiken voor het bijvoeden.

23 euro bij www.borstvoedingswinkel.nl.
pi_25048489
Hmm is wel erg veel info tegelijk he? Nouja, gebruik eruit wat je kunt gebruiken en maak je niet te druk.
pi_25055926
Poemojn heel erg bedankt voor je reactie, Karin, Grijs en Dutch ook natuurlijk. Ik was inderdaad al op het punt van stoppen, vooral toen ik gisteren zo ziek was. Maar ben toch doorgegaan met kolven ook al \kwam er niet veel en gisteravond, vannacht en vanochtend weer gevoed + 1x gekolfd, 70 cc Maar verder ben ik nog zo brak als wat, lig dus maar weer op bed voor de verandering. Ik heb bijna dagelijks telefonisch contact met de lactatiekundige, dus dat is wel fijn. Zij heeft me ook http://www.borstvoedingalmere.nl/BVA%20mothermates.htm mothermates tegen de tepelkloven. De kloven zijn er nog maar het aanleggen deed geen zeer meer, wat echt een verademing is want ik zat huilend van de pijn te voeden, en ik ben echt wel wat pijn gewend. Het kolven vind ik wel fijn omdat ik dan goed kan zien hoeveel ze binnen krijgt. Op onze weegschaal was ze echter helaas weer afgevallen t.o.v. gisteren, terwijl ze gisteren megaveel gedronken heeft. Bijna een halve liter kunstvoeding en daarnaast nog wat ik af heb kunnen kolven (250 denk ik). M'n moeder schrok er echt van toen ze binnenkwam hoe ze afgevallen was

De kloven zullen wel blijven vrees ik, ik heb een hele lichte en tere huid, die moeilijk geneest. Met kolven doen ze geen pijn gelukkig dus dat is wel vol te houden, maar als mijn kleding erlangs schuurt dan is het behoorlijk pijnlijk. Gaan die kloven na verloop van tijd over of is het iets waar je de hele bv periode last van kunt blijven houden ?

Het bijvoeden met de fles gaat nu goed, het drinken uit de borst doet ze ook met een tepelhoedje dus het verschilt niet zoveel van een speen qua vorm. Moet ik dan toch beducht zijn op tepel/speen verwarring ?
pi_25056952
Die kloven gaan over (bij mij iig wel, ik ken ook geen verhalen waarbij dat niet het geval was). Meestal ben je na zo'n 6 weken gewend aan het voeden, bij mij duurde het ca. 8 weken, maar toen had ik ook nergens meer last van. Erg fijn dat het aanleggen geen pijn deed. Die mothermates ken ik niet, maar het lijkt hetzelfde principe te zijn als die gelpads.

Spuugt Myrthe nog veel?
Bloed(d)en jouw kloven ook? Als een baby bloed binnenkrijgt kan hij misselijk worden, dus dat kan het spugen ook nog verklaren.

Als je aanlegt met tepelhoedje moet je goed opletten dat ze haar mond goed wijd opendoet. Je loopt nl het risico dat ze met een tuitmondje gaat aanhappen, omdat dat bij tepelhoedjes voldoende is. Maar leg je haar dan zonder tepelhoedje aan dan kan zo'n tuitmondje kloven veroorzaken.
Verder is het bij een tepelhoedje zo dat de baby niet al hoeft te gaan zuigen voor ze echt iets in haar mond voelt. Zonder tepelhoedje moeten ze eerst goed aanzuigen om de tepel achterin de mond te krijgen, maar met tepelhoedje zit dat er meteen al. Het is dus wel een iets andere drinktechniek. Bij een tepelhoedje is de melkstroom ook meer constant dan zonder tepelhoedje: zonder tepelhoedje komt de melk uit zo'n 15 kanalen en spuit 't alle kanten op; met tepelhoedje heb je maar een paar gaatjes en komt de melk veel trager.

Weeg je Myrthe altijd op ongeveer hetzelfde moment van de dag? Na een voeding? Heeft ze elke dag voldoende poep- en plasluiers? Dat kan allemaal nl behoorlijk uitmaken bij het wegen.
Toen Myrthe toen ze 10 dagen was een weekendje ter observatie in het ziekenhuis lag moest ze voor en na elke kant vd voedingen gewogen worden. Tussendoor werd ze verschoond. Ze had niet elke dag een poepluier maar dat weekend in het ziekenhuis ineens wel tussen 2 voedingen, dus dat scheelde behoorlijk bij het wegen: na het voeden was ze lichter dan ervoor. Daarom is het ook beter om over een langere termijn dan een dag haar gewicht te vergelijken.
Wat voor weegschaal hebben jullie? Een digitale of een mechanische? En als het een digitale is (gewoonlijk nauwkeuriger), heeft die dan ook een correctiemogelijkheid voor als de baby niet netjes stilligt maar heen en weer spartelt om het gemiddelde gewicht te berekenen? Dat zijn ook factoren die al snel een afwijking in het gewicht veroorzaken.

Oja, nog over dat spugen: doet ze dat nog steeds? Heeft ze sinds haar geboorte wel regelmatig een poepluier gehad, liefst iig een keer per dag, en is ze haar meconium netjes kwijtgeraakt?
Myrthe had nl eens twee weken geen poepluier en spuugde ook steeds, en zij is toen door de huisarts nagekeken of er ook een verstopping in de darmen kon zijn. Dan zit een baby zo vol dat-ie alle nieuwe voedingen uitspuugt, en groeit-ie dus ook niet goed. Misschien kun je Myrthe eens door de huisarts laten nakijken? De oorzaak hoeft nl niet perse bij een te lage melkproductie te liggen.

Meer weet ik zo snel niet.. als me iets te binnenschiet post ik dat wel.
Succes en sterkte!
pi_25058223
De kloven bloeden inderdaad behoorlijk, het is soms net aardbeiendrank in plaats van melk Dus daar zou ze inderdaad misselijk van kunnen worden. Maar ze heeft ook een flesvoeding er helemaal uitgespuugd. Ze heeft nu in totaal zo'n 5 keer de hele voeding weer uitgespuugd (en daarna meteen weer honger dus het was niet omdat ze overvol zat). Wat helpt is haar wat rechterop te houden (gaat makkelijker met het flesje dan aan de borst) en rustig bij laten komen na het drinken, niet gelijk weer aan pappa geven ofzo want dan gaat ze de lucht in en dan is het geheid mis. Ze poept en plast verder prima, dus ik denk dat het incidenten waren waarbij we te ' ruig' met haar omgingen vlak na het drinken.

Ik heb een dag lang gewogen voor en na de voedingen maar daar werd ik helemaal sappel van, inderdaad soms na de voeding lichter dan ervoor enzo. We wegen haar met een digitale keukenweegschaal, niet helemaal ideaal dus, maar we zijn ook een paar keer naar het inloopweeguur geweest en dat zijn ook de getallen waar we vanuit gaan. Maar de keren dat we ze thuis en vlak daarna op het CB hebben gewogen kwam het gewicht wel precies overeen dus ik denk dat de thuisweegschaal nog best goed is. We wegen haar nu sinds een week iedere dag. Ze was vorige week 3686 en maandag t/m vandaag 3520. Haar geboortegewicht was 3720. De huisarts is gisteren nog langs geweest omdat ik zo ziek was en hij heeft ook nog even naar haar gekeken, ze is goed helder dus hij maakte zich nog geen zorgen maar ze moest wel nu aan gaan komen (zeiden ze vorige week ook al Anyway, daarstraks heeft ze weer een flesje gehad, maar meer dan 70cc kreeg ik er echt niet in, ze spuugt het gewoon weer terug. Net 70cc gekolfd dus dat ga ik haar zo geven.
pi_25084941
Hoe gaat het nu, Ladybos?
pi_25085611
Op OOL loopt nu een topic over lijnen tijdens de borstvoeding. Ik wist helemaal niet dat dat samen mocht, maar blijkbaar kan het toch wel. Misschien een fijn weetje voor moeder die borstvoeding (willen) geven maar ook willen afvallen: blijkbaar kun je het wel combineren..

Can I diet while breastfeeding?
Zes richtlijnen (geheel eigen vrije vertaling):
1. Wacht tot je baby 2 maanden oud is
2. Voed op verzoek, zonder beperkingen
3. Eet minimaal 1500-1800 calorieen per dag
4. Houd je gewichtsverlies onder de 700 gram per week
5. Verminder je calorie-inname langzaam
6. Vermijd crash-oplossingen

En hier kun je je lichaamsvetpercentage berekenen.
pi_25089375
hee, ik had een update gepost maar die is niet verschenen zie ik.. nog maar een keertje dan
Ik ben weer lekker aan het kolven geweest en de opbrengst van gisteren in totaal was 315 cc en voor vandaag zit ik al op 295 en ik zal nog wel 2x 60 cc kolven dus dat gaat ook prima. We zijn naar het CB geweest om te wegen en Myrthe was 3620 gram dus 100 gram meer dan donderdag !! Dus we zijn heel blij :-) Gisteravond had ze een beetje koorts (38 gr.) dus ik denk dat ik haar ook een beetje heb aangestoken :-( Maar vandaag is het al beter (37,5). De wijkverpleegkundige is weer langsgeweest, die is heel erg aardig en gezellig dus dat is heel erg fijn. Daar kunnen we ook alles aan vragen enzo. Mijn tepels beginnen weer een beetje te genezen, misschien als ze weer helemaal geheeld zijn dat ik een nieuwe poging ga doen met Myrthe aan de borst, maar voorlopig vind ik het wel fijn om precies te kunnen zien hoeveel ze binnen krijgt.
  maandag 14 februari 2005 @ 22:07:40 #30
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25091090
Goed zeg, Ladybos! Hopelijk is Myrthe nu snel op gewicht en wordt het voeden voor jou nu ook leuker.
pi_25091540
Blij voor jou Ladybos zodra alles lekker genezen is weer lekker genieten van de bv aan de borst Mythe geniet maar lekker hoor en kom maar lekker aan
pi_25097536
Mooi dat het beter gaat!
pi_25101187
Hahaha vanochtend zat ik met Myrthe in bed te wachten tot Guido het flesje warm had gemaakt en ze lag te krijsen, dus ik dacht ik leg haar even tegen mijn blote borst aan, misschien wordt ze er even door gefopt. Pakt ze zo in 1x de borst en begint te zuigen ! Door het kolven was mijn tepel blijkbaar net wat meer omhoog gekomen waardoor ze hem kon pakken. Ze heeft een minuut of 20 gezogen, maar ik vroeg me wel af of ze nou ook echt iets binnenkreeg. Ze slikte wel maar dat was maar af en toe. Maar 't bied in ieder geval perspectieven voor de toekomst, wie weet gaat het gewone borstvoeden zonder hoedje toch nog lukken !! Voorlopig moeten eerst mijn tepels nog verder helen maar ik ga zeker proberen haar minimaal 1x per dag zo aan te leggen totdat alles weer geheeld is. Wat ze evt. binnen krijgt tel ik dan maar niet mee in haar dagtotaal.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 22:50:47 #34
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25103416
Mij werd ook geadviseerd (toen Daan geboren was) om eerst (een klein beetje) te kolven, zodat de tepel eruit kwam.
Ik weet niet meer of het toen geholpen heeft, Daan heeft nooit echt goed gedronken. Judith pakte de borst wel zonder hulpmiddelen.

Zal wel fijn zijn als Myrthe nu plotseling de smaak te pakken krijgt!
pi_25103580
Grijs ik heb dat ook wel gedaan, maar dat hielp niet voldoende. Maar doordat ik nu al een aantal dagen zo goed als alleen maar kolf, zijn ze blijkbaar toch wat beter te happen geworden
  donderdag 17 februari 2005 @ 09:56:09 #36
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25123025
Ladybos, ik lees positieve verhalen, gelukkig! Ik heb echt diepe respect dat je doorzet. Gai zait een kanjer!
  donderdag 17 februari 2005 @ 18:55:04 #37
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25130366
Ik sluit me bij Dutchie aan !
... ♥ ik mis je ♥
pi_25133987
Dank je wel Dutch en Pluphy, had ik net weer ff nodig, ik vind het wel zwaar hoor, voel me zo lamlendig en zwak en het is best een belasting, steeds voeden/kolven. 't Is er zo weer tijd voor en ik merk dat ik het uit zit te stellen. Maar vooruit maar weer, 't is voor het goede doel en als Phluph me een kanjer vind dan heb ik wel een reputatie hoog te houden natuurlijk
pi_25136861
lekker hoor Ladybos, ik duim voor je mee dat je straks weer lekker gewoon bv kunt geven
pi_25140707
Ik ook
  vrijdag 18 februari 2005 @ 14:14:06 #41
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_25144725
en ik ook! Duimerdeduim. Go Myrthe!

Hier ook wel btje last van tepelkloven gehad, zalf (prebanthen geloof ik) hielp als een tierelier, en inderdaad naaktlopen tot t droog was ook. Gelukkig wonen we in een bovenwoning: dat niet iedereen naar binnen kan kijken .

Ela is ook bijgevoed vanwege een laag bloedsuikergehalte, wij deden dat met een spuitje en pink: ze zoog dan zelf de voeding naar binnen, heel af en toe een kleine aanzet geven aan dat spuitje en dan lukte het wel weer. Cup niet geprobeerd. Maar toen dronk ze inderdaad spuit-hoeveelheden, en niet 90 cc ofzo...

Mevrouw wil trouwens wel de afgelopen 6 dagen (dat lijken me geen regeldagen meer dus) overdag (gelukkig niet snachts) een tijd om de anderhalf uur weer, en nu vinden mijn borsten dat in ene ook goed: krijg me toch toeschietreflexen om het anderhalf uur, zelfs als ze per ongeluk in slaap is gevallen en echt nog niet hoeft... naja... wanneer zou ze er nu meer uren tussen gooien, ze is nu 3,5 week oud, ik vind het wel welletjes met die regeldagen, dit lijkt meer op haar ritme dan dat het ergens toe leidt
Aan de ene kant vraag ik me dus af of ik haar dan moet laten liggen huilen (ocherme) tot ze er 2,5-3 uur tussen gooit, maar aan de andere kant wil ik ook best wel op verzoek voeden, heb het idee dat dat beter is voor haar (honger->eten). hmmm. dilemma. Ben vast niet de enige trouwens. ideeen/meningen/tips welkom!:Y
..en laat gaan...
pi_25146413
Noa wilde de eerste weken ook heel vaak drinken, het leken soms wel regelWEKEN. Met als gevolg erg borstkloven natuurlijk. Zelfs nu wil ze soms nog als ze wakker wordt gelijk drinken, zelfs al heeft ze maar een uurtje geslapen.

Ladybos: heel veel sterkte met alles, klinkt erg heftig!!! Ik heb trouwens geen last meer van borstkloven, maar nog steeds wel gauw pijnlijke en gevoelige tepels. Ik heb ook een lichte en dunne huid, ik denk inderdaad dat dat minder snel heelt en eerder pijn doet. En...huilen bij het voeden heb ik de eerste weken alleen maar gedaan. En het idee dat ze dan na een uur weer zou willen drinken was al genoeg om de tranen te voelen prikken (erg he!!). Maar ja...het is allemaal weer goed gekomen en Noa drinkt nu meestal gewoon om de drie uur, dus dat gaat allemaal goed!!

Heel veel sterkte nogmaals, jij ook Jdee!! De zalf heet trouwens Bepanthen, als ik het goed heb.

Over mezelf en Noa:
Noa drinkt tegenwoordig wel goed, alleen heb ik het idee dat ze vaak 'lekt' en dan wel doordrinkt maar de helft uit haar mondje laat lopen. Merken jullie dit ook weleens? Wat kan de oorzaak zijn?
Ik dacht eerst dat het gewoon zuigbehoefte was, maar dat is eigenlijk ook niet zo...(pink is dan niet goed...)
pi_25146802
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 14:14 schreef Jdee het volgende:
en ik ook! Duimerdeduim. Go Myrthe!

Hier ook wel btje last van tepelkloven gehad, zalf (prebanthen geloof ik) hielp als een tierelier, en inderdaad naaktlopen tot t droog was ook. Gelukkig wonen we in een bovenwoning: dat niet iedereen naar binnen kan kijken .

Ela is ook bijgevoed vanwege een laag bloedsuikergehalte, wij deden dat met een spuitje en pink: ze zoog dan zelf de voeding naar binnen, heel af en toe een kleine aanzet geven aan dat spuitje en dan lukte het wel weer. Cup niet geprobeerd. Maar toen dronk ze inderdaad spuit-hoeveelheden, en niet 90 cc ofzo...

Mevrouw wil trouwens wel de afgelopen 6 dagen (dat lijken me geen regeldagen meer dus) overdag (gelukkig niet snachts) een tijd om de anderhalf uur weer, en nu vinden mijn borsten dat in ene ook goed: krijg me toch toeschietreflexen om het anderhalf uur, zelfs als ze per ongeluk in slaap is gevallen en echt nog niet hoeft... naja... wanneer zou ze er nu meer uren tussen gooien, ze is nu 3,5 week oud, ik vind het wel welletjes met die regeldagen, dit lijkt meer op haar ritme dan dat het ergens toe leidt
Aan de ene kant vraag ik me dus af of ik haar dan moet laten liggen huilen (ocherme) tot ze er 2,5-3 uur tussen gooit, maar aan de andere kant wil ik ook best wel op verzoek voeden, heb het idee dat dat beter is voor haar (honger->eten). hmmm. dilemma. Ben vast niet de enige trouwens. ideeen/meningen/tips welkom!:Y
ik wil je niet ontmoedigen maar Jayden heeft weken/maanden om de anderhalf/twee uur gedronken en komt nu om de 3 soms 4 uur voor een voeding. Soms is het helaas niet anders dan dat een kindje gewoon vaaak, zeer vaak wil drinken. Maar echt ooit gaat er meer tijd tussenzitten (al geloofde ik daar op dat moment ook niet in) Succes
pi_25147039
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 21:30 schreef AnnieBaby het volgende:
En na een bord avondeten heb ik alweer trek. Alsof het een voorgerecht is
Dat heb ik nou ook!! En dan zit m'n man me weer raar aan te kijken als ik gelijk na het eten chocola zit te eten...zeker als ik tien minuten geleden zei dat ik vol zat !!!

STiekemurd, ik heb ook ineens een chocola-manie (nou ja, een beetje overdreven maar toch)... ik at NOOIT chocola, vond het niet eens lekker (werd er altijd misselijk van als ik meer dan één stukje at) maar nu kan ik hele repen achter elkaar wegeten (doe ik niet...maar wel VERLEIDING!!!!) ...
  vrijdag 18 februari 2005 @ 17:54:21 #45
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25147955
dat herken ik Jdee, maxim heeft regelmatig een avond of een middag dat hij echt veel wil drinken, ik laat hem dan ook zoveel drinken als hij wil. kloofjes heb ik weinig last van gehad gelukkig, wel hier en daar af en toe 1tje, bepanthen zalf erop en zo weer weg

mijn idee is altijd (eigenlijk rob zn idee), in de dierenwereld gaat de moeder ook niet drinken weghouden van dr kleintjes omdat er "zoveel" tijd tussen moet zitten
pi_25148192
Denk dat ik hier met mijn borstvoedings probleem terecht kan...
We hebben vanaf dag 1 al een probleem dat Isis niet aan de borst wilde , ze werd hysterisch als we te lang probeerden en dus kreeg ze al snel (gekolfde)vingervoeding naast de enkele keer dat het wel lukte om haar aan te leggen.
Sinds een paar dagen lukte het dus weer om haar aan te leggen en ze dronk!
Soms wel een uur lang , maar haar zuigkracht is nog steeds niet 100% want de weegschaal geeft aan dat ze vaak slechts 50 tot 60 cc. binnen krijgt.
Als ik kolf komt er meer dan genoeg uit , dus het is niet dat ik niet genoeg melk heb.
Maar ik word er soms wel moedeloos van dat we zo op haar gewicht moeten letten en daardoor op wat ze nou werkelijk binnen krijgt.
Te meer omdat het wel een behoorlijke druk geeft voor mij doordat ik eigenlijk alleen maar met de voeding bezig ben.
Ritme ziet er tegenwoordig zo uit; schone luier , temperaturen , wegen , borst , wegen , bijvoeden.
Alles bij elkaar zijn we dan al snel 2 uur bezig en ze komt ongeveer om de 3 uur.
Dus tussendoor heb ik 1 uur om te rusten / huishouden / tijd voor mezelf....

Is dit herkenbaar voor iemand? En kwam het ook nog goed?
pi_25148247
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 17:54 schreef Martineke het volgende:

mijn idee is altijd (eigenlijk rob zn idee), in de dierenwereld gaat de moeder ook niet drinken weghouden van dr kleintjes omdat er "zoveel" tijd tussen moet zitten
Daarover heb ik in het ziekenhuis nog ruzie gehad.
Ik mocht Isis niet aanleggen van 1 van de verpleegsters omdat er minimaal 3 uur tussen moest zitten en er toen slechts 2 uur tussen zat.
Enigzins verbouwereerd bleef ik achter....
Tot de zin weer tot me door drong uit het borstvoedings boekje "voeden op vraag en aanbod"
Dus als Isis vraagt mag ze aan de borst....
Zeker nu het eindelijk een beetje wil lukken...
  vrijdag 18 februari 2005 @ 20:25:28 #48
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25150371
Volgens mij is 50 tot 60 cc gewoon voldoende op deze leeftijd, of is er gezegd dat Isis echt meer moet hebben?
Als ze goed groeit en voldoende natte luiers heeft heeft is het niet te weinig hoor. Wegen voor en na een voeding wordt ook vaak afgeraden omdat het zoveel stress oplevert.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 20:52:19 #49
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25150724
Xanthe, 1 tip: ga niet na elke voeding wegen. Dat kan je goed van worden. Hou het op 1 keer per dag, dan 1x per week en vervolgens gewoon op het cb.
Het is idd heel moeilijk om in sommige ziekenhuizen te voeden zoals jij het wilt. Zeker als er geen uniform beleid is, wordt je heen en weer geslingerd door twijfel omdat iedereen weer wat anders zegt.
Ik had echt geluk met ons ziekenhuis hier. De lactatiedeskundige praatte het hele team elke week bij, zodat er 1 beleid was. Maar wel zo dat je als moeder dat zo kon toepassen als dat jij zelf wilde en niet wat zij wilden.
Vooral in het begin is het moeilijk om je poot stijf te houden. Je bent onzeker, geen ervaring, overweldigt door het hele gedoe etc.
Geldt ook voor thuis met een kraamhulp. Maar op een gegeven moment moet je gewoon doorzetten.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 21:03:14 #50
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25150877
En misschien een hart onder de riem;
Toen Freek uiteindelijk overging op flesvoeding, bleek dat ie zelden meer dronk als 40/50cc (let op, toen was ie dus 4 maanden!) en.... hij groeide de curve uit op de borstvoeding . Hoeveelheid zegt dus echt niet alles, zeker bij borstvoeding niet.
pi_25157964
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 20:25 schreef Leah het volgende:
Volgens mij is 50 tot 60 cc gewoon voldoende op deze leeftijd, of is er gezegd dat Isis echt meer moet hebben?
Als ze goed groeit en voldoende natte luiers heeft heeft is het niet te weinig hoor. Wegen voor en na een voeding wordt ook vaak afgeraden omdat het zoveel stress oplevert.
Isis valt steeds af als we het niet in de gaten houden.
Daarom moeten we haar dus wegen voor en na de voeding.
Vandaar dus ook die 100cc regel.
Maar nu drinkt ze echt nog maar 50cc baal ervan dat we haar dus nog steeds moeten bijvoeden.
Ze groeit nu in elk geval wel weer , maar is nog steeds onder haar geboorte gewicht.
Lijkt wel of mijn borsten er ook geen zin meer in hebben , want met veel moeite krijg ik er zelf nog 50 tot 100 cc uit dmv. kolfen.
pi_25157970
Inderdaad hoeveelheid zegt weinig , want je weet bij borstvoeding nooit hoeveel voeding erin zit.
Was ik alweer even vergeten , maar dat zij de verloskundige ook steeds , zij kwam tot woensdag elke dag hier langs om te kijken hoe het ging met de borstvoeding.
  † In Memoriam † zaterdag 19 februari 2005 @ 09:24:57 #53
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_25158014
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 09:02 schreef Xanthe het volgende:
Inderdaad hoeveelheid zegt weinig , want je weet bij borstvoeding nooit hoeveel voeding erin zit.
Was ik alweer even vergeten , maar dat zij de verloskundige ook steeds , zij kwam tot woensdag elke dag hier langs om te kijken hoe het ging met de borstvoeding.
je kunt er bijna voor 100% vanuit gaat dat er altijd genoeg voeding in de borstvoeding zit. Als je tijdens de borstvoedingsperiode niet streng lijnt of anderszins een dieet houdt, dan hoef je niet bang te zijn voor de kwaliteit van je melk.

http://www.borstvoeding.ecoparents.com/voorachter.html
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zaterdag 19 februari 2005 @ 22:08:32 #54
63367 Jdee
pi_25169069
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 16:41 schreef Knorretje het volgende:

[..]

ik wil je niet ontmoedigen maar Jayden heeft weken/maanden om de anderhalf/twee uur gedronken en komt nu om de 3 soms 4 uur voor een voeding. Soms is het helaas niet anders dan dat een kindje gewoon vaaak, zeer vaak wil drinken. Maar echt ooit gaat er meer tijd tussenzitten (al geloofde ik daar op dat moment ook niet in) Succes
hmm, naja, het komt inderdaad ooit goed. Stiekum houd ik mezelf heel erg voor dat het over n maand allemaal anders en wellicht makkelijker is.
Het punt is dus inderdaad dat het veel tijd kost. En energie. ik merk wel trouwens dat ik ELK ritme als beter-dan-geen-ritme ervaar: ze drinkt nu bijvoorbeeld al 2 dagen op dezelfde tijden ongeveer (wel veel en lang in 3 etappes) en daar past mn lichaam zich dan echt ontzettend snel op aan: ik moet nu alleen echt mn rust pakken om dat vol te houden, maar ik merk dat ik vandaag al minder moe ben dan gisteren. ik snak naar 'n ritme en dat mag zowat elk ritme zijn geloof ik...

Ik ga maar eens aan dat ritme toegeven en lekker
..en laat gaan...
  zondag 20 februari 2005 @ 12:44:15 #55
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25177005
ik heb het gedaan gisteren naar scheveningen geweest en we gingen wat drinken bij vd valk, maxim moest ook wat eten ben wel beetje discreet achteraan gaan zitten en heb hem daar eten gegeven ik was/ben echt helemaal trots op mezelf robbie ook trots op mij, hij zei, je moet het toch maar ff doen he
pi_25182035
Goedzo Martineke. Het is toch ook heel natuurlijk een baby voeden met de borst. En mensen moeten echt wel heel erg gaan kijken willen ze er wat van kunnen zien hoor Als je het zo niet doet kom je zelf ook nergens.

Ladybos, hoe is't met je en Myrthe. Gaat de bv alweer wat beter. Ik heb met Joshua 2 weken volledig gekolft hoor. En dat ging steeds beter en werd steeds meer. En dan s'ochtends als ik wat meer relaxed was na mijn nachtrust en mijn borsten vol zaten met melk dan lag ik hem aan. Uiteindelijk na die 2 weken heb ik toen langzaamaan liggend veel gevoed, waardoor je lichaam ontspant, en doe je ogen maar dicht als je dat lukt, en laat Myrthe dan maar lekker drinken. Zo op die manier ging dat steeds beter. Uiteindelijk na veel oefenen zittend gaan voeden en dat ging ook steeds beter. Ik heb Joshua bijna 1 jaar bv gegeven.

Het wegen voor de voeding en na de voeding geloof ik niet in. Wat de andere meiden zeggen, daar word je compleet nuts van, want owee als je kindje dan niet is aangekomen. Wat dan. Nee hoor, zeer zeker ook niet ten goede voor je relaxed zijn tijdens het voeden en dus al helemaal niet goed voor de bv.

En phluphy ik vind het geweldig knap van je dat je nog steeds afkolft voor Danyel
  maandag 21 februari 2005 @ 09:05:15 #57
63367 Jdee
pi_25190258
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 18:08 schreef Xanthe het volgende:

[..]

Daarover heb ik in het ziekenhuis nog ruzie gehad.
op verzoek voeden:
inderdaad, al kun je wel weer heel erg moe worden als ze dan inderdaad elk uur wil (en je dus zelf nergens meer aan toe komt). Maar gek genoeg wennen je borsten er wel aan: Ela rommelt meestal in de avonduren en dan heb ik ook meer stuwing (als ze eens niet na 1-1,5 uur weer wil), dan overdag. *nieuw* is dat ze sochtends rommelt: na de eerste voeding na een uur weer tot uur of 10. ik typ dit dan ook met een kind op mn armen... oh well...

ik ga weer verder lezen
..en laat gaan...
  maandag 21 februari 2005 @ 09:13:28 #58
63367 Jdee
pi_25190306
Martineke wahee!! Fijn dat het lukte. Goed hoor. De eerste keer niet-thuis-voeden was bij Ela op het cb, heb toen tegelijkertijd ook nog een flesje vast lopen houden voor een medemoeder die even haar peuter op de wc moest helpen -> mutlitasken Ben wel benieuwd hoe het gaat op een lokatie waar verder geen andere kinderen worden gevoed though. Tot dusver geen problemen gehad met voeden als andere mensen kijken, als ze maar niet echt gaan kijken, zeg maar... En ergens kan ik me er niet toe zetten te voeden als mn schoonmoeder er is.
Gisteren tegelijkertijd met mn nichtje ons grut gevoed. We hadden het er nog over of we ze zouden kunnen uitwisselen, of dat dat zou werken... Waren allebei wel benieuwd maar de dames wilden niet meer drinken erna, dus konden het niet uitproberen... Was wel grappig geweest
..en laat gaan...
pi_25194468
nou moe, vanochtend heel verhaal getypt maar het is weer pleite dus Anyway, vanochtend Myrthe gewogen en ze was 3880 gaat dus de goede kant op. Helaas blijken we wel spruw te hebben (nee geen enkele ellende wordt ons bespaard...). Dus daktarin gel gehaald en net gegeven, ze vind het maar vies geloof ik want ze probeert het zo snel mogelijk weer haar mondje uit te werken. Iemand nog tips ?
  maandag 21 februari 2005 @ 21:17:03 #60
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25195645
Ik smeerde het hier (op advies van de huisarts) gewoon in het mondje, dus niet de aangegeven hoeveelheid op een lepeltje, da's veel te veel voor zo'n kleintje. Beetje op je vinger en dan goed door het mondje verdelen, of een beetje op de speen/tepel doen.
Let op dat je ook alle spuugdoekjes ed heet moet wassen, en ik denk ook je kolf na gebruik goed uitkoken, spruw is nogal hardnekkig
pi_25213105
Ben ik de enige die geen daktarin maar Nystatine kreeg voor spruw? De aangegeven hoeveelheid vond ik ook veel te veel, deed veel minder (maar spul is maar een week houdbaar ofzo ).

Even een vraagje....
Mag je met borstvoeding vanaf 4 maanden al 's avonds een fles pap gaan geven om de baby de hele nacht te laten doorslapen? Of is dat te vroeg en mag dat pas vanaf 6 maanden?
Voor de rest ben ik niet van plan om al met 4 maanden fruithapjes enzo te gaan geven, ik hoorde dat dat bij borstvoeding vaak pas met 6 maanden wordt gedaan?
  woensdag 23 februari 2005 @ 12:50:07 #62
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25213422
suzanna, alles wat geen bv is, is bijvoeding. En bijvoeding wordt pas aangeraden om daar vanaf 6 maanden mee te beginnen om de darmpjes goed de kans te geven uit te rijpen en zodoende in de rest van hun leven zo veel mogelijk bescherming te bieden tegen allergieen e.d.

En die pap (rijstebloem) is trouwens helemaal geen garantie dat ze ineens doorslapen.

De voordelen (waarvan je niet eens weet of ze er zijn) wogen bij mij niet op tegen de nadelen (die wel bewezen zijn)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25216643
Okee E.T....dat is wel duidelijk opzich. Als de voordelen er niet eens zouden zijn, is het natuurlijk onzin om daarmee te beginnen. Thnx!
  woensdag 23 februari 2005 @ 18:40:04 #64
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25218218
Oei, er is een keerpunt! Ik kan niet meer onbeperkt eten zonder aan te komen. Al die tijd ging het prima, alles verdween "in de bv", maar nu begin ik toch wat uit te dijen

Het lijkt me niet toevallig dat de melk er ook wat minder vet uitziet dan voorheen.
Weet iemand of dit een normaal patroon is? Ik heb namelijk niet het idee dat ik mij eetgewoontes aangepast heb (nog steeds veul ! )
... ♥ ik mis je ♥
pi_25218344
Ja, als de baby ouder wordt wordt de melk minder vet. Ze hoeven ook niet tot hun 18e met een kilo per maand aan te komen natuurlijk. Leuk dat je dat kunt zien!
  woensdag 23 februari 2005 @ 18:59:13 #66
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25218514
Echt? Wat leuk ! Bedankt Poemojn. Inderdaad leuk dat je dat zo goed kunt zien dan ineens hé?!
Alleen jammer dat die calorieën in MIJN lijf terecht komen, toch maar gaan oppassen dan
... ♥ ik mis je ♥
pi_25218784
okay ook ik begon me een klein beetje zorgen te gaan maken over de mamamelk, Thijs begint hier trouwens een voorkeur borst te krijgen, nu ben ik zo eigenwijs dat hij nog steeds van mij uit allebei moet drinken (iedere voeding een andere borst 2 krijg ik er niet meer in )
Maar dan drinkt hij enorm slecht en blijft hij enorm huilerig/boos en dus leg ik hem toch nog even aan de andere borst aan waar hij wel goed kan/wilt drinken.
En Thijs vind het leuk om mama snachts weer merdere malen te plagen was best wel weer vermoeidend.
Phulphy s6 met de caloirieen
  woensdag 23 februari 2005 @ 19:31:27 #68
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25219048
Jij ook Bar

Overigens: schiet me net te binnen dat tegelijkertijd met de verandering van de melk, ook de ontlasting van Danyel heel erg veranderd is: minder vaak, minder dun en heel anders van geur.
Én minder moeizaam, het lijkt wel alsof hij nu minder (tot geen) krampjes heeft
... ♥ ik mis je ♥
pi_25220275
ow lekker Danyel & Phluphy altijf fijn minder tot geen last van krampjes

Thx Pluphy
pi_25250491
Hier sta ik nog steeds in dubio, de gewrichtspijnen hebben weer in alle hevigheid toegeslagen waardoor ik me vooral 's avonds en s' nachts zo goed als niet kan bewegen. 's Ochtends is het dan ook nog pet en na een paar uurtjes wordt het beter. Nu is het kwart voor 3 en is de pijn voldoende weg om in ieder geval te kunnen typen. Maar voor de borstvoeding is dit dus echt zwaar !@#$% om het maar even netjes te zeggen. Aanleggen gaat helemaal niet, ik kan d'r niet eens vasthouden. Kolven gaat alleen als Guido alles voor me pakt, me helpt met ontkleden en eigenlijk ook nog voor me pompt (ik gebruik een handkolf). Geen houdbare situatie dus Ik wil dus gaan afbouwen, maar hoe doe ik dat zo snel mogelijk zonder dat ik ontplof Ik laat nu al steeds zoveel mogelijk tijd tussen de kolfbeurten zitten, maar ik zit toch nog wel op 4 tot 5 keer per dag.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 16:18:59 #71
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25251773
Getsie Ladybos wat een ellende.
Ik weet niet of er zicht is op verbetering van de pijn, anders zou je kunnen overwegen een electrische kolf te huren of zelf kopen (ik weet natuurlijk niet hoe fanatiek je bent t.o.v. bv).

Wat het afbouwen betreft: de verpleegkundige die hier komt is 3 x (3 kinderen gehad) vrij abrupt gestopt. Zodra ze stuwingen kreeg ging ze onder de douche en wisselde warm en koud water(koud als laatste). Als het echt niet te harden was kolfde ze een beetje. Het is net als bv zelf: minder vraag is minder productie.

Hoe dan ook, beterschap en succes
... ♥ ik mis je ♥
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 februari 2005 @ 16:42:43 #72
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25252106
Jeuh LadyBos, da's niet zo fijn. Ik weet nie hoe je Myrthe voedt, ik heb Isa eigenlijk altijd liggend gevoed thuis. Lekker relaxed op het bed met z'n twee. Misschien is dat een optie, voor mij was dat juist een rustpunt. Dikke knuffel voor jou

Phluphy, wat goed zeg dat jij nog steeds alles kolft voor Danyel. Ben helemaal trots (inclusief het warme gevoel van binnen) op je

Suzanna, wij hebben hier ook Nystadinges gehad met de spruw, van dat gele plakkerige spul. In de koelkast is het trouwens 10 dagen houdbaar. Het heeft bij ons heel goed geholpen overigens.

Knuffels
Sjeen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_25252237
Ik voed ook meestal liggend als ik moe ben, Ladybos...(niet te vergelijken met jouw situatie maar goed...) Misschien kan je man/vriend Myrthe dan bij je leggen en zelfs zorgen dat ze goed aanlegt? Bij mij hielp de kraamverzorgster daarbij in het begin, ik hoefde niets te doen. Natuurlijk weet ik niet of je man/vriend daar goed in is?

Heel veel sterkte...het klinkt als een heel erg rotte situatie!
pi_25252328
Bar_en_Mar : ik heb ook een 'goede' en 'slechte' borst, begin ik af en toe te merken. Behalve als de ene borst écht lekker vol zit (genoeg tijd heeft gekregen om vol te raken) drinkt Noa daar ook lekker aan. Vanmiddag was ze aan het pakken en loslaten bij de ene borst, leek net of ze alleen zuigbehoefte had. Maar toen ik de andere borst probeerde dronk ze ERG gulzig. Verklaarde ook weer haar huilerigheid ervoor, had gewoon onwijze honger en er kwam niet genoeg uit naar haar zin ...
Vind het wel irritant idd...lastig om te bepalen of je nou gewoon de 'slechte' borst vaker moet aanleggen of juist de goede borst meer moet stimuleren...want het valt me alleen af en toe op, het is niet altijd zo zegmaar.

Sjeen: goed idee, om Nystatine in de koelkast te doen . Er stond op de verpakking dat het niet "HOEFDE' , maar mogen dus blijkbaar wel! Toch niet genoeg in de bijsluiter gelezen waarschijnlijk ... (deze mama is weleens lui...)
pi_25252651
Gewoon voeden gaat hier niet, ik voed met een tepelhoedje en ze laat het meeste rechtstreeks weer uit haar mondje lopen, vandaar dat ze ook steeds afviel in het begin. Dus ook liggend voeden is dan geen optie, levert alleen maar een nat bed op

Phluph, ik ben hartstikke pro bv, was ook echt gemotiveerd om het te gaan doen, boeken gelezen, lactatiekundige laten komen a raison van 70 euro, kolven gekocht en gehuurd, maar ik merk gewoon dat mijn lichaam me aan alle kanten in de steek laat, alsof het niet zo heeft mogen zijn. Maar daarom sta ik ook zo in dubio, want stoppen is definitief. En wat nou als het straks weer beter gaat en ik spijt krijg. Aan de andere kant voelt het alsof het in deze situatie in ieder geval niet beter gaat en ik de rust van het niet voeden/kolven nodig heb om te herstellen. Vandaag weer een bed-dag, en eigenlijk ben ik nog geen dag echt uit bed geweest sinds de geboorte van Myrthe, en die is vandaag precies een maand oud. Ik voel me nog net zo slap als vlak na de bevalling, mijn Hb wil maar niet omhoog gaan ondanks alle pillen, groentes, rood vlees en vitamine C, en dan nu die afgrijselijke pijnen erbij waardoor ik helemaal wanhopig wordt. Ik ben gewoon hard aan rust toe en ik vrees dat zolang ik blijf borstvoeding geven mijn lichaam gewoon niet de kans krijgt om voldoende te herstellen, het is natuurlijk toch best een aanslag op je lichaam. Misschien niet als je verder gezond bent maar in mijn situatie in ieder geval wel. Oftewel ik blijf het een vreselijk moeilijke beslissing vinden om te stoppen of door te gaan..
  vrijdag 25 februari 2005 @ 17:25:20 #76
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25252747
Ladybos, ik heb geen goede tip voor je, maar wil je wel heel veel sterkte wensen. Zoals jij jouw situatie omschrijft, vind ik het alleen maar heel knap dat je het probeert. Maar als het echt niet gaat...
Ben nu zelf aan het afbouwen maar echt heel langzaam. Bij het consultatiebureau raden ze aan om ongeveer 3 a 4 dagen per voeding te doen, maar ik denk dat gezien je pijn te langzaam gaat.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 18:16:18 #77
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25253434
Ladybos, ik snap dat het een moeilijke beslissing is. Natuurlijk zou je liever niet stoppen. Maar lieverd, je hebt het al zo zwaar. Als je stopt en daardoor weer zelf wat meer lucht en energie overhoudt, komt dit ook ten goede aan Myrthe. Een voordeel bij een nadeel dus.
Good luck.
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 25 februari 2005 @ 20:58:22 #78
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25255973
Even over abrupt stoppen, ik heb dat zelf ook gedaan, en ik kan het niemand aanraden, echt niet.
De pijn was niet te harden (en ik ben toch echt wel wat gewend) met als toetje een pracht van een borstontsteking.
Wat ik begrepen heb van mijn HA is dat als je zo abrupt stopt, de kans op borstontsteking ontzettend groot is, zeker als je weerstand al niet zo denderend is, en dat lijkt me bij Ladybos eigenlijk wel het geval.
Probeer, als je besluit te stoppen, toch af te bouwen! Zeker als je al niet goed op de been bent, is een borstontsteking het laatste wat je kunt gebruiken, daar kun je goed ziek van zijn, en dat komt je herstel niet ten goede.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 21:02:45 #79
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_25256045
ik ben ook abrupt gestopt met borstvoeding . bij het CB hadden ze me het ook afgeraden maar ja er zaten geen voedingsstoffen is dus waarom zou ik het hem geven als hij er niks aan heeft ik bedoel kyllian viel zoveel af dat kon ik hem niet aan doen dus zette ik hem gelijk over op de fles.
wat ik gedaan had was elke avond met een warme douche over mijn borsten en zachtjes masseren en de melk eruit knijpen . heerlijk was dat het heeft een weekje geduurt en toen was het gestopt en had nergens last van..
pi_25256865
ladybos, wat klinkt dat zwaar zeg... veel sterkte ermee, en afbouwen lijkt me echt een heel redelijke optie nu hoor. je hebt 't echt met alle macht geprobeerd, maar als het zoveel pijn & moeite kost lijkt 't me niet vol te houden. succes met afbouwen dus. myrthe wordt ook echt wel groot met kunstvoeding, en heeft ook veel aan een wat uitgeruste mama. hopelijk neemt je pijn dan ook snel wat af (mag je dan ook weer meer pijnstillers?).

jdee, klinkt zeer herkenbaar die drinkgewoontes van Ela. Anna wil de laatste tijd ook ontzettend vaak drinken, ook in meerdere etappes, en ik vind dat vreselijk vermoeiend. zolang ze 's nachts goed slaapt gaat het nog maar we hebben een paar nachten achter de rug dat ze voortdurend huilde en alleen getroost kon worden met de borst. lastig om te bepalen of 't dan verstandig is om die dan ook steeds te geven, want ze heeft ook last van krampjes dus meer melk zou dat ook weer erger kunnen maken. maar ze lijkt bijna nooit echt verzadigd na een voeding, valt wel in slaap, maar alleen kort en meer van vermoeidheid van 't vele zuigen volgens mij dan van het lekker vol zitten. alle onzekerheden van de BV-periode met Piet kwamen dus terug de afgelopen dagen. na 2 nachten (en dagen) nauwelijks geslapen te hebben kreeg ik er een fikse hoofdpijn bij, en gisteren bleek mevrouw ook nog te zijn afgevallen.
kortom: ik was ook ernstig aan het twijfelen over het wel of niet voortzetten van de borstvoeding. vanaf komende maandag sta ik er overdag ook weer alleen voor, ik zag het erg somber in hoe ik dat moest gaan doen met Piet erbij. maar vannacht hebben we gelukkig wel weer goed geslapen en vandaag bleek ze ook weer goed te zijn aangekomen, dus ik heb toch weer wat goede moed. maar het blijft lastig dat we Anna tussen de voedingen momenteel maar erg moeilijk te slapen kunnen leggen. ze valt wel in slaap tijdens 't voeden, maar als ik haar dan (na korte of lange tijd) in d'r bedje leg begint ze in no time te kreunen/krijsen. lekker dicht bij me slaapt ze wel, maar dan slaap ik zelf dus nauwelijks. iemand tips voor hoe dit aan te pakken?
pi_25256892
wie weet trouwens hoe lang het ongeveer duurt voordat het voedsel dat je eet in de borstvoeding terecht is gekomen?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 22:02:36 #82
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25257006
Bix, baby had dat hier ook, ik zag me al een jaar met een slapend kind op mijn buik liggen , maar na een week of twee ging het beter. Ik denk dat ze ook nog veel behoefte heeft om bij je te zijn, zo net uit die warme buik (daarom wou ze er vast ook niet uit ).

Over voeding, ik zou het niet weten, ik heb wel begrepen dat alles wat je in de zwangerschap at, geen problemen zou moeten geven in de bv, maar ik heb geen idee of dat een bakerpraatje is....
pi_25257379
ja, dat heb ik ook gehoord. maar ik at bijv. weinig kiwi tijdens de zwangerschap en nu zit dat regelmatig door m'n "kraam-fruithap". ik vroeg me af of ze daar misschien last van kon hebben.

en inderdaad logisch dat ze nog veel dichtbij me wil zijn, maar dat ze steeds maar zo kort slaapt tussen de voedingen is wel erg vermoeiend (als 't aan haar ligt krijgt ze elk uur te eten).
  vrijdag 25 februari 2005 @ 22:47:48 #84
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25257651
Misschien moeten we dit even verplaatsen naar het babytjestopic, maar gezien de ervaringen met Freek heb ik baby al vrij vlot ingebakerd, baby wordt duidelijk wakker van de eigen handjes. Werkt hier als een tierelier moet ik zeggen.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 07:52:36 #85
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25262229
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 21:54 schreef bixister het volgende:
wie weet trouwens hoe lang het ongeveer duurt voordat het voedsel dat je eet in de borstvoeding terecht is gekomen?
Ik dacht 4 tot 6 uur.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat kiwi krampjes kan veroorzaken.
Bix, misschien vindt Anna het vervelend om vanuit d'r warme holletje tegen jou aan in een koud bedje gelegd te worden?
... ♥ ik mis je ♥
pi_25268504
ja, daar is al rekening mee gehouden: bedje wordt voorverwarmd. maar dat is kennelijk niet genoeg...
  zaterdag 26 februari 2005 @ 20:10:39 #87
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25270072
Ik bedoel trouwens niet ingebakerd zoals het in het andere topic staat. Ik wikkel baby in een omslagdoek, en dat lijkt net wat meer warmte/begrenzing te geven.
pi_25270156
thanks meiden, voor jullie lieve reacties. Ik sta nog steeds in dubio. Heb al wel 100x de beslissing genomen om te stoppen maar ga toch door met kolven en twijfel dan weer. De gewrichtspijnen zijn erg heftig, gelukkig ging het vannacht iets beter maar het is eigenlijk geen doen zo. Ik heb vanochtend om half 9 gekolfd, en om half 7 vanavond. Ik stel het gewoon zo lang mogelijk uit, ik neem aan dat door de volle borsten de produktie dan vanzelf afneemt. Alhoewel ik net wel in no time 125 cc gekolfd had. Maar ja, zo modderen we maar weer verder, in 1 keer stoppen kan toch niet vanwege de medicijnen die ik slik en die in de mm terechtkomen, die moeten voor Myrthe ook langzaam afgebouwd worden en niet in 1x.
pi_25270322
Sterkte, Ladybos.
Omdat je zo twijfelt over wel/niet stoppen; stel je stopt en wilt daarna weer beginnen dan kan dat de eerste zes weken meestal zonder teveel moeite, pas daarna wordt het lastiger opnieuw borstvoeding te gaan geven. Evt is er dus nog een weg terug.

Bix, gewoon uitproberen.. Heeft ze veel last van buikpijn? Succes
  zaterdag 26 februari 2005 @ 20:34:00 #90
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_25270427
LadyBos.. doe wat het beste voor jezelf is !!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_25271031
Poemojn, dat wist ik niet ! Fijn om te weten !!
pi_25272672
oja leah, ik was nog niet op 't inbakeren ingegaan, sorry, ben hier zo 'hap-snap'pig... maar die omslagdoek doen wij ook ja. helpt soms wel, soms niet.

poemojn, ik denk wel dat ze vaak krampjes heeft, maar ik vind 't moeilijk in te schatten (soms is 't alweer honger, of gewoon ander verdriet in 't algemeen). en natuurlijk proberen we 't een en ander uit qua eten, maar 't scheelt als we weten in welke voeding ze ongeveer mijn eten doorgegeven krijgt. ach, we modderen gewoon weer ff verder (het gaat nu trouwens weer een stuk beter, tussen de afgelopen voedingen zat weer genoeg tijd, dan werkt alles meteen zoveel beter!).
pi_25272920
Misschien heb je nog iets aan de tips in dit artikel, Bix?

Ladybos, zelfs vrouwen die een baby adopteren geven die soms borstvoeding. Dan beginnen ze al maanden vantevoren mbv kolven met het opwekken vd melkproductie. Ze kunnen de baby dan niet altijd 100% borstvoeding geven maar wel gedeeltelijk.
Als je zelf een kind hebt gekregen, en zeker de eerste weken na de bevalling, is dat makkelijker.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 23:10:14 #94
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25273013
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 22:52 schreef bixister het volgende:
oja leah, ik was nog niet op 't inbakeren ingegaan, sorry, ben hier zo 'hap-snap'pig... maar die omslagdoek doen wij ook ja. helpt soms wel, soms niet.
Begrijp ik , effe gauw nog Fok!ken voor de laatste voeding hè? Het zal echt met de week beter gaan hoor! We krijgen hier al beduidend meer rust in de tent .
pi_25273020
ja, daar had ik zeker wat aan poemojn, bedankt!
  zondag 27 februari 2005 @ 18:23:57 #96
63367 Jdee
pi_25284804
Ladybos> vervelend, de keuze waar je voor staat. Zolang je bv blijft geven 'stel je hem nog even uit' eigenlijk, maar luister vooral goed naar je hart erin. Welke voeding Myrthe ook krijgt, ze wordt groot en ze heeft tot dusver al de extra's van bv binnengehad, dat telt weldegelijk mee (al is het maar voor je gevoel en jullie gehechtheid (ehhh, zeg je dat zo?) aan elkaar). Wat je ook besluit, als je er maar samen achter staat. That's all that matters, m.i.. Sterkte met je besluit en je fysieke gesteldheid en een grote en , ik heb er echt bewondering voor hoe je het tot dusver doet.
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 21:52 schreef bixister het volgende:

jdee, klinkt zeer herkenbaar die drinkgewoontes van Ela. Anna wil de laatste tijd ook ontzettend vaak drinken, ook in meerdere etappes, en ik vind dat vreselijk vermoeiend.(...)
iemand tips voor hoe dit aan te pakken?
Bixister! Ik ben echt zoooo slecht met bijlezen geweest de laatste tijd, dus nog even een totaal offtopic zijnde van harte gefeliciteerd met Anna! En een dikke knuffel aan Piet, dat ie maar een goede mooi-weer-papa (moederen maar als ze huilt haar teruggeven ) is en plezier met zijn zus gaat maken later. voor jou en vaders...

Verder, wat naar dat Anna ook 's nachts komt, daar wordt je echt niet gelukkig van en ik herken ook ontzettend de onzekerheid of dat je dan wel de borst moet geven of juist niet. Zeker als je de krampjes niet wil verergeren. Hier hielp haar echt 1 borst geven, en dan proberen alles eruit te masseren terwijl ze drinkt. Ze drinkt dan echt minder lang aan de andere toetjesborst, krijgt meer achtermelk (denk ik) dan als ik haar eerder het toetje geef, en heeft minder last van krampjes. Vaak. Niet altijd. Maar vaak genoeg dat we deze manier erin houden.
Krampjes ook hier huilreden no.1, zelfs ook diarree (vanwege de verkoudheid ook, denk ik) gehad, echt heel naar voor haar. Als ze zich ontspant (zoals in bad, fijn....) wil het weleens loskomen. (kun je je kind dus WEER schoonmaken en badje doen )

Helpt een badje met natusan-bedtime-spul wellicht met in slaap komen? Slaapt ze toch een half uur-uur langer aan een stuk van...
Ook valt Ela in slaap als ze in de draagdoek gewikkeld ligt, is lekker warm, ruikt vertrouwd. Ze heeft nu 's ochtends (uur of 3 tussen 10 en 1 ongeveer) en 'savonds (16-19 ongeveer) rommeltijden, lijkt een soort van ritme te zijn (*O* geef me een r, geef me een i, geef me een t, geef me een m, geef me een e! ), waarin ik ofwel om het uur madam een 20 minuten'durende snack kan geven (niet handig) ofwel haar in de draagdoek kan wikkelen en dan wandelen/hobbelen/stofzuigen. in het laatste geval wil ze nog steeds wel drinken, maar niet om het uur. Scheelt weer met hoe vol mijn borsten zijn en dat ze dan inderdaad minder vermoeid is en dus meer energie steekt in het drinken.
Bijkomend voordeel is dan dat ik 2 handen (of 1 als ik een pink moet lenen als sabbelspeen) over heb. Nadeel is dat het erg warm kan zijn voor haar, zeker als ik in een warme ruimte ben.

Wens je goede nachten met 3 voedingen of minder toe en een uitgeruste Anna, dan komt het met jou rust ook in orde, al blijft het niet superhandig...
..en laat gaan...
pi_25296225
Ladybos....ik las dat je een extreem laag HB hebt (toch?). Wat bij mij erg heeft geholpen (ik had het de eerste week na de bevalling alleen) is 'Floradix' , een kruidendrankje die helpt om je hb te verhogen (dmv ijzer) en het helpt beter dan de staaltabletten (ook minder last van verstopping).
Misschien een idee?

Floradix is verkrijgbaar bij reformzaken etc. als het goed is, maar misschien ook wel gewoon bij de apotheek.

(misschien heb je het allang, sorry voor m'n spuit-elf dan)
pi_25346253
Nou tis officieel... vanaf gisteren geen BV meer. Ik wist het vantevoren, maar toch onderschat hoe snel het teruggelopen is. Ik heb nog wel geprobeerd om in het weekend en doordeweeks Benthe extra aan te leggen om alles op peil te houden, maar helaas is het me niet gelukt. Jammer vind ik het toch wel, het intieme en vooral het gemak 's nachts. Maar aan de andere kant moet ik er nu niet aan denken om te gaan kolven op mijn werk.
Iedereen succes met BV, tis iets ontzettends mooi van moeder natuur
  donderdag 3 maart 2005 @ 14:09:07 #99
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25346701
Ah Stiekemurd wat jammer nou. Was al benieuwd hoe het met jou en het afbouwen ging. Maar je hebt het toch een lange tijd gedaan en dat geeft vast een goed gevoel. Mooi is het he?

Hier heb ik nu twee voedingen afgebouwd en gaat het nog wel goed. Kan me dus best voorstellen dat je het gaat missen, want ik moet er ook wel aan wennen. Maar aan de andere kant vind het nog leuker om die overgebleven voedingen te geven en heb ik vooral laat op de avond echt een gevoel van vrijheid. Heb gisteren zelfs weer een wijntje gedronken
pi_25346833
Stiekemurd, jammer dat 't zo snel is teruggelopen. Hou je jezelf goed in de gaten? Schijnt dat je een week na de laatste voeding nog ineens weer rode harde plekken kunt krijgen.

Anniebaby, ik weet niet hoe snel jij wilt afbouwen, maar als je langere tijd gedeeltelijk bv en fv wilt geven kun je vaak het beste de ochtend- en nachtvoedingen zo lang mogelijk erin houden (van 2-6u 's morgens is het prolactineniveau het hoogst en dat is belangrijk voor de melkproductie).

Lekker he, wijn? Ik drink 't zo af en toe ook. Kan gewoon, als je daarna 2-3 uur wacht met de volgende voeding. (En Myrthe is nu zo zwaar dat ik al lang dood zou zijn voor zij genoeg alcohol binnen krijgt om schade te veroorzaken, dus dat ga ik niet uitproberen. )
pi_25347985
Annie ik ben ook benieuwd hoe het straks met jou gaat. Het kan wel heel lang wel goed gaan hoor. Vriendin van mij doet ook nog steeds 2 voedingen.

Poemojn, dank je voor de tip. Ik had gisteren naar werk al expres mijn kolfset meegenomen. Voor het geval dat.

En over drank gesproken, ik heb ook al heerlijk van een Irish coffee gesnoept
  donderdag 3 maart 2005 @ 16:29:39 #102
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25348424
Ben nu zo aan het afbouwen dat ik de voeding van 20.00 uur en die van 8.00 uur (iets voor of iets over die tijd) overhoudt. Ik heb toch bewust gekozen om de voeding van 0.00 uur (zo ongeveer) een flesje te laten zijn zodat mijn vriend die kan geven en ik eventueel op tijd naar bed. 's nachts komt ze niet meer dus dan hoeft het niet.
Ik hoop echt dat ik die twee voedingen nog lang kan volhouden. Het lijkt me heerlijk als ik straks werk dat we even een momentje samen hebben. Maar als het niet lukt, is het jammer...
pi_25352953
stiekemerd jammer dat 't zo snel terugliep zeg... even slikken he, het afscheid van BV.
pi_25370983
wat ik me afvraag: hoe zit dat nou met die voor- & achtermelk en het aanmaken van nieuwe melk? als Anna bijv. 1 borst leegdrinkt, en de 2e half leeg drinkt, wordt aangeraden om de volgende keer met die tweede te beginnen, zodat ze daar ook de achtermelk van krijgt (en de borst goed leeggedronken wordt ivm mogelijke ontstekingen natuurljik). lijkt me logisch. maar er wordt in de tussentijd ook nieuwe melk aangemaakt in beide borsten. waar komt die nieuwe voormelk dan te zitten, wordt dat van 'achteren' aangevoerd? gaat achtermelk op een gegeven moment over in voormelk? waar/wanneer dan? of zie ik het te simplistisch? of juist te moeilijk?
  vrijdag 4 maart 2005 @ 22:38:54 #105
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25371039
Hee! Dat vroeg ik me in de kraamtijd ook af.. Ik denk dat die tweede borst dan nog "leger" is (want daar ben je immers mee geeindigd), en dus kom je dan eerder weer aan de achtermelk toe? Zoiets?
  vrijdag 4 maart 2005 @ 22:43:47 #106
3011 E.T.
pi_25371124
Ik heb hier diverse theorieen over gehoord:
* voor- en achtermelk 'scheiden' pas na een x-aantal uur in je borst (water en vet scheiden zich niet gelijk) Als de baby binnen (ik meen) 4 uur weer drinkt is hetgeen hij/zij drinkt niet echt voor of achtermelk
* Voormelk is hetgeen 'opgeslagen' is in je borst, tijdens het voeden maak je de grootste hoeveelheid melk aan en dat is de vette achtermelk.

Je baby een toetje te geven wordt mede aangeraden zodat beide borsten goed gestimuleerd worden (afhankelijk van welke van de twee theorieen voor/achtermelk wordt aangehouden)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25371268
geen idee eigenlijk Bix...

Hier het volgende:

Thijs heb ik alweer een tijdje snachts en dan niet om de gebruikelijke 4 uur maar om de 1,5/2 uur mag best wel toegeven dat het weer enorm vermoeiend is (ook wel weer knus)
Hopelijk maar voor eventjes want ik vond het toch ook wel lekker en fijn om weer es 8 uurtjes te kunnen slapen
pi_25371706
Dat zouden de 6-maanden-regeldagen kunnen zijn.. Hoe lang heb je dat nu al?
Gaat hij overdag naar een kdv? Soms drinken ze dan 's nachts vaker, lekker knus bij mama zijn.
pi_25371785
het snachts niet doorslapen zou nu de 2de week ingaan

hij is altijd bij mij Poemojn ik ben een "ouderwetse"huismama geworden
pi_25372057
Dan moet je minder fok!ken overdag

't Zou nog een groeispurt kunnen zijn, iig een fase... gaat heel waarschijnlijk wel weer over. Maar als je er echt te moe van wordt kun je nog proberen of je man hem kan 'foppen' met water oid, werkt soms ook (hebben wij niet geprobeerd). Dan kun je de tijd ertussen misschien verlengen, want om de 1,5 uur is weinig comfortabel voor jou idd.
pi_25372198
LOL ik fok al nooit meer echt overdag

We kijken nog wel even het aan, meestal is het net zo snel weer voorbij als dat het begon, en anders gaan we vannacht maar saampies naar de vallende sneeuw kijken
pi_25386476
bedankt voor de uitleg ET & poemojn!
  zondag 6 maart 2005 @ 20:45:28 #114
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_25401219
Het is alweer over het nachtvoeden om e 1,5-2 uur in ruil is het nu slapen vanaf 20/21 uur tot de volgende morgen 8-9 uur en dat is wel erg lekker moet ik zeggen

Geef hem ook weer 2 borsten en een fruit en groente hapje
pi_25403781
Gefeliciteerd Bar!

Hoe gaat het eigenlijk nu met LadyBos en haar Myrthe?
pi_25404261
ja, en met martineke en de zich verslikkende maxim? hopelijk is dat inmiddels wat minder erg?
pi_25409987
Poemojn ik heb de borstvoeding afgebouwd, ik kon geen medicijnen nemen tegen de gewrichtspijn zolang ik nog bv gaf en aangezien het zonder medicijnen geen doen was (ik kon Myrthe niet vasthouden en Guido moest de kolf inknijpen..) was het de enige optie. Maar ik denk dat het goed is geweest, ik merk dat ik minder vermoeid ben. Met de gewrichten gaat het ook iets beter door de medicijnen, dus het gaat langzaam de goede kant op hier. Donderdag krijg ik de uitslag van de reumatoloog, of het reuma is of iets anders. Met Myrthe gaat het super, woensdag moeten we voor het eerst naar de consultatieburo-arts dus dan horen we of ze ook goed is gegroeid enzo. Ze lijkt in ieder geval geen moeite te hebben met de flesvoeding, ze krijgt wel hypo-allergeen trouwens op aanraden van de huisarts en de wijkverpleegkundige. Alleen de luiers stinken echt verschrikkelijk vergeleken met de borstvoedings-poepluiers, wat een verschil zeg !! Je zou er haast weer bv voor gaan geven
  maandag 7 maart 2005 @ 13:35:51 #118
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25411530
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:48 schreef bixister het volgende:
ja, en met martineke en de zich verslikkende maxim? hopelijk is dat inmiddels wat minder erg?
lief dat je daaraan dacht

met maxim gaat het al een stuk beter gelukkig als hij drinkt, ik heb hem 1 1/2 week geen fles gegeven omdat ik niet meer durfde en we waren op vakantie bij me schoonouders in frankrijk, dus heb daar schoonmama opgezadeld met het flesje toen wij een dag weg waren 2 flesjes gingen perfect gelukkig en inmiddels durf ik ook weer fles te geven en verslikt hij zich nog weleens maar niet zo erg meer gelukkig

iemand enig idee of avent ook electrische kolven heeft? of electrisch hulpstuk om op een handkolf te zetten? ik word ondertusses gek van dat handkolven, duurt veels te lang.
  maandag 7 maart 2005 @ 14:02:26 #119
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25411869
Noa valt tijdens het drinken vaak in slaap, maar als ik haar in bed leg begint ze te huilen, ze wil dan weer drinken. Als ik haar dan weer aanleg, drinkt ze een halve minuut en valt weer in slaap. Ik stimuleer haar om te drinken door:
- de borst te masseren
- over haar wangetje te aaien
- in haar handje te kriebelen
en dan zuigt ze weer een paar keer en stopt dan weer (in haar slaap).
Ze wil meestal geen fopspeen en blijft dan in bed huilen tot ik weer kom (meestal om de 10 minuten, langer kan ik het niet aanhoren...). Ze huilt met gesloten ogen maar...blijft wel huilen tót ik haar weer aan de borst heb. Dan valt ze na een halve minuut weer in slaap.

Dit soort dingen heeft ze best vaak, ook 's nachts soms. Meestal ben ik uiteindelijk zo moe dat ik in slaap val en het huilen niet meer hoor. En uiteindelijk blijkt dan dat zij ook in slaap is gevallen.

Mijn vraag is: hoe kan ik die extreme zuigbehoefte bevredigen...waarom valt ze wel in slaap aan de borst maar wordt ze binnen vijf minuten weer wakker in haar bedje? (en vaak eerder)
pi_25412193
een teut misschien? zo 1 2 3 geen idee Suzanna

Ik kreeg gister van mijn stiefmoeder te horen, dat Thijs ook best al pap ofzo mag, en dat ik zo nu en dan wel al eens roosvicee mag gaan beginnen geven....

Deden jullie dat ook al met 6 maand?
En als ze pap kregen met wat maakten jullie dat?
pi_25412273
o ik zit maar weer half te lezen.... sorry Suzanne een fopspeen helpt niet...
Thijs viel in het begin ook wel geregeld in slaap tijdens het eten/drinken, en ik deed ook idd stimuleren enzo (voeten/wangetje/borst)
als ik het zo 1 2 3 lees heeft ze idd wel honger, hmmm nee ik weet het niet zo 1 2 3, wakker houden klinkt wel heel logisch maar hoe is even wat anders.
Dat sachts wakker worden in het bedje zal wel te maken hebben dat ze eerst lekker van een warm bedje naar een ander warm bedje gaat, lekker ligt te drinken, en vervolgens in een afgekoeld/bijna koud tot koud bedje terug gelegd word en dat is niet zo lekker natuurlijk

Suzanna zou het misschien helpen om voor Noa afgekolfde melk te geven snachts? mischien houd ze dat wel wakker vol?
s6 ermee iig en ik hoop dat je meer bruikbare tips krijgt
  maandag 7 maart 2005 @ 14:55:44 #122
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25412560
Bedankt voor de tips.
Het koude bedje kan het niet zijn...ik verwarm het voor...maak meestal kruiken klaar 's nachts(zo gedaan...en daarna lekker voor mij ..)

Een teut is dus een fopspeen?
Ik geef haar overigens meestal gelijk voeding als ze wakker is, dan drinkt ze beter. Maar 's ochtends is ze nog zo moe dat ze gelijk tijdens de voeding WEER in slaap valt. Alleen blijft ze niet slapen en ze blijft honger houden óf het is alleen zuigbehoefte.

Anyways, ik vind het gewoon raar en vraag me af of ik niet genoeg melk produceer en ze in slaap valt omdat het zuigen zo vermoeiend is...Als ik zou blijven zitten zou ze zó een hele tijd kunnen blijven slapen op m'n schoot (heb ik wel vaker gedaan overdag als ik op de bank zat o.i.d.) maar zodra ze wakker wordt wil ze weer drinken.
pi_25412731
hmm ik weet niet ofdat je te weinig melk maakt, want dan zou ze het overdag ook hebben lijkt me.

Maak jij haar smorgens wakker? Want als ik Thijs wakker zou maken in de ochtend dan wilt hij ook niet drinken en slaapt hij meestal ook snel weer in, als ik hem uit zijn eigen laat komen dan drinkt hij wel goed.

En heb je dit al langer?
Of is dit van de laatste paar dagen/dag? want anders zouden het ook weer regeldagen/regeltijd kunnen zijn, want dan komen ze ook sneller terug.
  maandag 7 maart 2005 @ 15:15:17 #124
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25412845
Dit heb ik inderdaad al langer...maar het is soms niet/soms wel.

Ik maak haar 's ochtends niet wakker, ze wordt meestal uit zichzelf wakker.

22:00 (ongeveer) naar bed en ik ook
04:00 wordt ze meestal wakker voor een voeding
6:30 meestal weer, dan slaapt ze soms tot
9:00, dan wordt ze weer wakker, dan slaapt ze soms tot 10:30.

De volgende voedingen worden soms overgeslagen: 22:00 en 6:30 (bij hoge uitzondering overigens).

Het gebeurt wel vaak, en als het niet gebeurt gaat ze soms heel gefrustreerd drinken, pakken en loslaten en aan haar oortje trekken...
Ik heb dan het IDEE dat ze genoeg gedronken heeft omdat ze niet doordrinkt, maar zodra ik haar van de borst afhaal is het krijsen.
Ze plast wel genoeg volgens mij...soms hele zware luiers na een uur maar soms ook niets. Ze poept eigenlijk niet (maar ééns in de week o.i.d.). Ze is ook soms winden aan het laten maar ze doen volgens mij geen pijn (meer).

Mijn pink vindt ze niet altijd lekker, ze gaat hem dan met haar tongetje eruit duwen. Ze vindt dan juist soms wel de speen lekker (gek genoeg).

het probleem met de speen is eigenlijk dat ze hem niet vast blijft houden...ze zuigt er fanatiek op in het begin maar laat hem dan uit haar mondje vallen (vaak in haar slaap). Ze heeft dat na vijf minuten door en gaat dan weer huilen tot ik hem er weer in doe. Dat doe ik dus niet meer, want dan slaapt ze twee minuten en is dan weer wakker.

Vaak doe ik haar dan in de draagzak en dan slaapt ze wel. Zou het dan gewoon aandacht-vragen kunnen zijn?
pi_25414481
hihihi je zou idd een dochter kunnen hebben die gewoon graag bij je is Suzanne

Kan het zijn dat Noa niet goed aangelegd is? Dat ze daardoor steeds loslaat?
Ik weet uit mijn hoofd niet zo 1 2 3 hou oud je meisiie nu is maar hier hebben Thijs en ik wat probleempjes gehad met drinken toen hij ongeveer 3 maandjes oud was, alles was interesanter dan mijn tiet, hij moest en zou alles in de omgeving bekijken met als gevolg telkens loslaten rondkijken terug vast en ga zo maar door en dan idd krijsen als ik te snel naar zijn zin bh terug dichtklapte.
Wat hier toen enorm hielp was op bed gaan liggen lichten uit geen muziek/tv/licht alleen Thijs en ik en dan ook nog vaak deken half over ons heen zodat hij niet te veel om zich heen kon zien, toen wilde hij drinken.

Suzanne als je wilt mag je mij ook mailen hoor koetje@xs4all.nl= ook mijn msn
  maandag 7 maart 2005 @ 19:51:05 #126
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25415726
Hee, Bar_en_Mar, dat zou het wel kunnen zijn!! Ik kan me nog herinneren dat je daar moeite mee had, had je daar ook over gepost op het forum?
pi_25426923
Uhm.... Even jullie mening graag..

Is het raar dat ik nu al een Borstkolf heb aangeschaft?

Tussen de inschrijfpapieren van de kraamzorg zat een papier waarop vermeld stond dat de kraamverzorgsters vanwege hygienische redenen niet meer hun/een borstkolf van gezin naar gezin mogen meenemen. En dat je als je er wel één wil die wel via de kraamverzorgster kunt kopen. (voor ongeveer dezelfde prijs als in de winkel)

Nu zag ik via advertentiezoeker deze staan:

voor wel 15 euro...
Ik wil bij deze baby weer proberen om BV te gaan geven (als dat al mogelijk is).
Aangezien ik toch Avent flesjes wil gaan gebruiken (ook als de BV om wat voor reden dan ook niet wil lukken), heb ik 'm gekocht.

Er mist alleen wel één flesje en de bijbehorende(?) afsluitplaatjes zitten er niet bij. Jammer maar hallo voor 15 euro! Het ding is gewoon nog zo goed als nieuw.
W ~ H ~ T
pi_25427235
Waarom zou dat raar zijn? Is een mooi koopje toch? En stel dat je 'm niet gebruikt, dan kun je hem altijd nog doorverkopen. Misschien kun je nog wat met deze info over tweedehands kolven?
pi_25427461
Ik zat toen ik zwanger was van Wilyan al te twijfelen of ik er één aan zou schaffen. Dat werd me toen erg afgeraden.

Ik heb het stukje even doorgelezen en moet zeggen dat je idd op Marktplaats (en andere veilingsites) wel vaker foto's van een kolf ziet staan waarvan de flesjes er helemaal dof uitzien, krasjes hebben of dat de maatstreepjes onleesbaar zijn en ook het rubberen borstkussentje of andere onderdelen wat er helemaal geel uitziet...

Van deze set is er één dingetje waar een scheurtje in zit, maar dat onderdeel zit ook nog nieuw reserve in het doosje. Verder kun je zien dat hij erg weinig is gebruikt en het flesje zit bijvoorbeeld weer geen enkel krasje op.

De mevrouw waar ik 'm van heb heeft 'm zelf geprobeerd voor haar zoontje. Dat jongetje bleek een afwijking in zijn hersentjes te hebben en wist niet hoe hij moest drinken/slikken waardoor hij na een tijdje een sonde heeft gekregen.
Uiteindelijk heeft ze de kolf dus eigenlijk maar een paar keer gebruikt.
W ~ H ~ T
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:56:11 #130
3011 E.T.
pi_25428979
Jonnetje, ik heb ook een kolf gekocht toen ik nog zwanger was. (ook de avent isis) En ik was dolblij dat ik niet op stel en sprong nog zo'n ding moest halen toen ik 'm in de kraamweek nodig had! Dat de kraamverzorgster 'm alleen maar even in een pan met kokend water hoefde te gooien.

Lijkt me trouwens een waanzinnig goede koop! Wist je trouwens dat Avent een hele goede service heeft als er een onderdeeltje stuk is? Dat dingetje dat gescheurd is, dat is zeker dat zachte siliconending waar je de hendel aan vast maakt?
Als ik jou was zou ik avent even bellen dan krijg je zo'n ding zo thuisgestuurd, heb je er in elk geval eentje op voorraad, mocht de huidige het begeven
En afdekplaatjes enzo kun je gewoon los kopen, dus daar zou ik ook niet over in zitten.
  † In Memoriam † dinsdag 8 maart 2005 @ 21:00:35 #131
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_25430440
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:50 schreef Jonnetje het volgende:

Tussen de inschrijfpapieren van de kraamzorg zat een papier waarop vermeld stond dat de kraamverzorgsters vanwege hygienische redenen niet meer hun/een borstkolf van gezin naar gezin mogen meenemen.
En dat is ook niet voor niks lijkt me, ik kan me herinneren dat er in mijn aktieve VBN tijd veel onderzoek is gedaan naar het overdragen van ziektes via kolven die door meerdere mensen gebruikt waren.

Ik denk dat je heel goed moet kijken of de onderdelen die met de melk in contact komen goed gesteriliseerd kunnen worden.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:20:45 #132
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25430859
Lijkt me een prima investering Jonnetje! 15 euro is weinig geld.
De flesjes zijn ook los te koop, zijn gewone standaard Avent flessen. Mocht de bv niet lukken, kun je de kolf weer doorverkopen.
Ik heb altijd alle onderdelen van zo'n zelfde kolf in pan met water gesterlisieerd.
Succes er mee!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_25432173
Eerst even: ik heb helemaal geen verstand van kolven, maar het schijnt dat je bij deze kolf alle onderdelen kunt steriliseren, en de kunststof schelp eventueel nog los nieuw erbij kunt kopen. Dus als die kolf er goed uitziet en je weet dat hij weinig gebruikt is denk ik dat je daar geen problemen van hoeft te verwachten, Jonnetje.
Als je zoekt op "Avent Isis" en steriliseren kun je wel meer info vinden op Google.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:53:47 #134
3011 E.T.
pi_25432257
de Isis kan idd in z'n geheel uitgekookt worden
Erg makkelijk dus qua overnemen
  dinsdag 8 maart 2005 @ 23:01:07 #135
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25432401
alles kan gesteriliseerd worden ja, doe t bijna elke dag
pi_25440532
Hier even een vraagje over het maken van pap

Ik kreeg op het cb vandaag het advies om afentoe ( het was geen pré) eens pap te geven aan Thijs, dat zou kunnen met of gewoon afgekolfde melk of met opvolg melk...

Iemand hier ervaring mee en met welke melk deden jullie het dan?
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:41:27 #137
3011 E.T.
pi_25440685
Ik heb Saskia nooit pap gegeven toen ik nog bv gaf.
Ze kreeg tenslotte ook brood, en qua voedingsstoffen voegt pap dan niets meer toe.
En van 't lepeltje happen (2e argument voor pap) deed ze ook al met fruit en groente..
Ik zag dus geen toegevoegde waarde. (nu hebben ze bij mji op het cb ook nooit iets gezegd over pap, maar dat terzijde)
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:41:35 #138
3011 E.T.
pi_25440686
edit: een keer is genoeg
pi_25440724
brood mag hij pas werd mij verteld vanmorgen met 9 maand
het ging niet echt over het van de lepel eten (want hier ook al met fruit en groente) maar over de ijzer wat erin zit
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:47:56 #140
3011 E.T.
pi_25440767
Brood is toch 7 maanden? (hier wel volgens het cb)
pi_25440833
lol zo zie je maar weer hoe het verschilt per cb
pi_25441308
Zelf geen ervaring, maar voor afgekolfde melk schijn je het beste Biobim te kunnen gebruiken (van de natuurwinkel), dat bindt beter. Myrthe krijgt geen pap. Om de ijzer hoef je het niet te doen. In moedermelk zit niet veel ijzer, maar 't wordt wel beter opgenomen dan ijzer uit koemelk en groenten enzo. Als je geinteresseerd bent kan ik wel linkjes zoeken.
Brood krijgt ze af en toe een korstje van, of een soepstengel oid. Meer om te sabbelen dan als voeding dus. Met een boterham geven wacht ik ook tot ze wat ouder is, al is dat natte-duimen-werk want de adviezen over introduceren van gluten lopen nogal uiteen. (En gluten komen ook in de moedermelk terecht dus op zich krijgt ze die al sinds haar geboorte.. ik begrijp de adviezen op dit punt niet, vandaar dat ik zelf wat aanrommel. )
pi_25441363
tjonge.. wel 3 knipogende smileys in 1 post..
  zaterdag 12 maart 2005 @ 08:53:17 #144
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25485802
Dus eigenlijk hoef je helemaal geen pap meer te gaan geven met 6 maanden, alleen als introductie fruit/groente en bij zeven maanden wat brood? Klinkt logisch, want borstvoeding is toch volledige voeding, voor een lange tijd...

Ik heb op het borstvoedingsforum vaker over moeders gelezen die hun kindje tussendoor ook moedermelk lieten drinken in plaats van bijv. melk of water. Hun kindje wilde ook vaak niets anders (zelfs op 2,5 jarige leeftijd!).
Op zich natuurlijk leuk dat zo'n kindje nog zo lekker drinkt, maar ik vind dat persoonlijk nogal lang...wat vinden jullie? (ook onpraktisch, vanwege oppassen etc...)
pi_25486972
De AAP (vereniging van Amerikaanse kinderartsen) raadt aan om minimaal 1 jaar bv te geven (waarvan de eerste zes maanden exclusief), en daarna zolang moeder & kind willen. De WHO raadt hetzelfde aan, maar dan 2 jaar ipv 1 jaar. Het blijft wel gezondheidsvoordelen houden. Als het kind ouder wordt drinkt hij gewoonlijk minder vaak bij de moeder maar de concentratie antistoffen ed neemt toe. Meestal drinkt een ouder kind nog zo'n 2 keer per dag: 's morgens bij het wakker worden en 's avonds als hij gaat slapen. De buitenwereld hoeft er dus niets van te merken.
Ik heb 't nog nooit gezien, en ken IRL ook niemand die dat doet, maar online zijn er meerdere. Het duidelijkste voorbeeld vind ik wel de moeder die eerst een tweeling kreeg en die borstvoeding gaf, toen een eenling erbij. Ze drinken nu nog alledrie bij haar, en ze is weer zwanger van een tweeling.
Nursing an older infant
Nursing after the first year
pi_25568880
En een schopje terug naar boven

Thijs krijgt nu vollop bijvoeding met als "gevolg"hij ineens weer terug komt tussen 24.00 en 01.00 uur.
Was dat bij jullie ook het geval?
pi_25573321
Niet gemerkt, maar Myrthe leeft er nog niet op.. Bijvoeding is geen hele maaltijd voor haar, en ik weet geen vaste tijden voor voedingen (er is wel een ritme maar ik let er nooit zo op).

Bixister (en Suzanna misschien?): Tips for juggling a newborn and toddler
quote:
* What can I do to prepare my older child for a new baby?
* Should breastfeeding be "hidden" from your older child or other children?
* General tips
* Activities to do with your older child while baby is nursing
* If you need a nap and your toddler doesn't
* What if your older child asks to nurse?
* Additional Resources
Er staat wel meer interessante info op die site.
- Cluster Feeding and Fussy Evenings

En de hele index staat op Life with Baby. Heel handig om door te lezen als je tijd hebt.

Oja, Suzanna: je melkproductie kan idd achteruit lopen door je nieuwe zwangerschap, en de melk kan anders (zouter) smaken dan normaal. Verder zul je waarschijnlijk last krijgen van pijnlijke tepels bij het voeden. Wist die VBN-contactpersoon dat niet?
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:00:17 #148
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25573704
poemojn:
Ik had een VBN-medewerkster gebeld, maar zij moest eerst met collega's overleggen. De CB-arts vond dat ik gewoon door kon gaan met volledige borstvoeding omdat Noa wel tevreden en alert en vrolijk is. Ze was de afgelopen maand maar 200 gram aangekomen.... maar hij maakte zich geen zorgen, hij ging op mijn oordeel af zei hij.
Mijn zus raadde me echter aan echt te gaan bijvoeden, want ze had de ervaring dat met zwangerschap de melk weinig tot niets kan gaan worden..en zeker niet genoeg is voor een volledige borstvoeding.

Dus wordt het bijvoeden, want ik wil niet helemaal stoppen met de borstvoeding...

Over pijnlijke tepels: die heb ik inderdaad, dat was een van de tekenen die erop wezen dat ik zwanger was, daarom ging ik een test doen.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:06:19 #149
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25573844
Even nog een vraagje...hoe zit het nu met potjes en eerste hapjes als ik én flesvoeding én borstvoeding geef? Bij borstvoeding is het met zes maanden, dat weet ik...ik wilde de Rapley-methode proberen.

Wat raden jullie me aan?
pi_25574211
Eigenlijk denk ik dat de cb-arts gelijk heeft, en dat je aan Noa wel merkt wanneer (en of) je moet gaan bijvoeden. Ik heb zelf geen ervaring met bv en zwangerschap zoals je weet.. maar kom je wel eens bij Jip en Janneke? Daar is nu een vrouw die eerst een tweeling kreeg en die voedde, toen weer zwanger werd en na de bevalling 3 kinderen bv gaf. Die kinderen drinken nu alledrie nog bij haar en ze is weer zwanger van een tweeling. Maar die zijn wel ouder dan Noa natuurlijk. En daar zijn dacht ik wel meer tandemvoedende moeders dus die kunnen je misschien helpen.
Dat Noa nu minder aankomt is op zich niet vreemd, bij bv heb je vaak de 4-maanden-dip. Aan het eind van het eerste jaar is de gemiddelde bv-baby een stuk lichter dan de gemiddelde fv-baby. Groeicurves voor bv-baby's.
Misschien heb je hier nog wat aan:
Nursing During Pregnancy and Tandem Nursing: The Official FAQ
quote:
The Milk
* How will my milk change?

Discomforts & Concerns of Pregnant Nursing Mamas
* “Is it for me?” Tips for Making Your Decision
about Nursing during Pregnancy and Tandem Nursing
* Will pregnancy cause my child to wean prematurely?
* What if I want to wean?
* Sore nipples and agitation during pregnancy
* How will breastfeeding affect my morning sickness?
* Nursing during labor
De Rapley-methode kan alleen als Noa al goed kan zitten, en zelf voedsel in haar mond kan stoppen. Dat is vaak rond zes maanden. (Sowieso geldt ook voor fv-baby's dat wordt aangeraden tot 6 maanden te wachten, niet alleen voor bv-baby's.. de officiele richtlijn voor het cb is 6 mnd).
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:33:45 #151
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25574447
Ik merkte aan Noa de laatste week dat ze erg vaak wil drinken, aan twee borsten niet genoeg heeft en net zo lang drinkt (met wisselvoeden) tot ze genoeg binnenheeft, maar ik denk dat dat uiteindelijk alleen voormelk wordt als ik wisselvoed. Ook zag ik gewoon géén verschil terwijl ik haar heel vaak aanleg (én lang...).

Noa wilde net trouwens maar heel eventjes drinken en ligt al een tijd te slapen, maar ik neem aan dat dat door de prik vanmiddag komt...
pi_25574448
hier is het ook nog geen volle maaltijd hoor qua bijvoeding, hier is het fruit met achtereen volgens borst en avondeten met daarachtereen borst. Maar het viel me op sinds ik het op deze mannier toepas Thijs ineens dus weer later nog een keertje terug komt, en vind het wel grappig.

Suzanne s6 ermee ik zou ook zolang mogelijk proberen om volledige bv te geven
pi_25575224
Suzanna, ik heb nog heel lang doorgevoed toen ik zwanger werd van mijn tweede. Het wordt wel minder de melk maar dat is pas na een paar maanden. Tenminste zo was het bij mij. Het hoeft niet, maar ik zou er wel op rekenen. Ik heb Joshua nog zeker 3 maanden volledig gevoed tijdens mijn zwangerschap. En dat was wel voldoende, hij at toen al wel maar dat was niet veel en telde zeker nog niet als een voeding.

Joshua is ook nooit geen snelle geweest kwa aankomen gewicht. Ik denk dat je naar je baby zelf moet kijken, hoe ze reageert en is ze vrolijk, actief. En vooral je eigen intuitie. Laat je niet gek maken door gewicht wat niet snel genoeg aankomt. Wat je misschien wel gaat merken straks, is dat als je misselijk gaat worden je eigenlijk al moet eten omdat je misselijk bent, ik had ineens een honger dat was niet normaal. En die was bijna niet te stillen, eten als je misselijk bent is niet fijn maar helemaal niet als je nog eens extra moet eten om je baby te voeden. Dat was de tijd dat het toch wel af ging nemen de productie. Ik kon het zelf niet meer aan om nog volledig te voeden.

Dus probeer gewoon relaxed ermee om te gaan en je vooral niet te druk te maken. Je voelt vanzelf aan of je baby echt een te kort krijgt aan voeding. Dat ze van borst naar borst wil daar voert ze alleen de productie mee op dus juist weer goed voor haar
  zondag 20 maart 2005 @ 12:39:11 #154
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25607548
ik heb toch 1 vraagje, ik maak me niet echt zorgen, maar wil herkenning zien of zo

bv gaat hier nog steeds goed, maxim drinkt meestal 1 borst helemaal leeg en de 2e een beetje.
alleen het valt mij op dat als maxim aan de rechterborst ligt hij 3 (of 2 x of 4 x whatever) x zuigt en snel slikt en vervolgens loslaat, en zo gaat dat dan ff door totdat hij zich verslikt omdat hij zo wild doet. alleen ik snap niet helemaal waarom hij zo doet aan de rechterborst eigenlijk, links is nooit geen probleem. zou t zijn omdat hij a) eigenlijk vol zit? b) lucht in zn buikje zal hebben dan? (boertjes laten doet hij ook goed) c) misschien omdat hij te moe is om nog te drinken maar toch wil!!

spruw kan niet he aan 1 borst?? bij maxim zie ik niks geks in zn mondje, witte aanslag op zn tong gaat eraf als ik met gaasje eroverheen ga.
doen andere baby's dit ook?
pi_25611565
Misschien dat ie wat te gulzig is en teveel drinkt. Opzich kan het heel goed dat ie genoeg heeft aan 1 borst. En als ie een tweede borst krijgt dan zal het misschien zo zijn dat jij een toeschietreflex krijgt en dat dat ineens teveel voor hem is. Daar kunnen baby's ook onrustig van worden als ze ineens teveel naar binnen krijgen.
  zondag 20 maart 2005 @ 17:35:59 #156
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25614593
ik heb alleen niet het idee dat die tsr nu zo heftig is, als hij loslaat spuit het er niet uit zeg maar, en druppelen ook niet. wel als hij paar keer heeft los gelaten, dan komt er een nwe tsr. ik snap alleen dat loslaten en weer vastpakken niet, en al helemaal niet dat het alleen maar rechts is
pi_25622329
Baby's hebben vaak een voorkeur borst. En bij mij was het zo en dat heb ik veel vaker gehoord dat de ene borst meer aanmaakt dan de andere. Joshua dronk vaak prettiger aan de rechterkant dan aan de linkse kant. Op een of andere manier aan de linkse kant ging het altijd wat moeizaam.

Maar Martineke, misschien een vraagje voor het borstvoedings forum. Daar zitten veel ervarings deskundigen. Zelf denk ik niet echt dat het een groot probleem is maar misschien dat je hem kunt helpen met verbetering ofzo.
pi_25623110
martineke, het lijkt erop dat maxim heeft ontdekt dat hij de tsr kan opwekken aan die kant door dat loslaten etc. slim van 'm!

hier gaat het wel weer redelijk. veel aanleggen, ook dat 'wisselvoeden' zoals suzanna noemt doe ik nu vaker, almaar doorgaan tot anna enigszins tevreden lijkt. voor ik het vergeet: suzanna heel veel geluk gewenst met je nieuwe zwangerschap!! wat een schok he? hopelijk loopt 't allemaal soepeltjes en kun je intussen toch nog lang doorgaan met de bv aan Noa. sterkte ermee, zal best ff zwaar zijn!
Anna is inmiddels weer goed aan het aankomen. dus zolang het enigszins gaat probeer ik dit toch vol te houden, maar in de loop van de dag is 't vaak wel lastiger om haar tevreden te krijgen, ook omdat ik natuurlijk druk ben met Piet. af en toe een beetje bijvoeden zoals we laatst hebben gedaan zie ik dan ook wel als optie om even wat rust in te bouwen, maar ik wil wel proberen dat tot een minimum te beperken. 's avonds ligt ze vaak de hele avond te drinken/soezen, zoals ook in dat artikel genoemd werd dat poemojn aanhaalde. alleen wordt daar dus ook ergens genoemd "geen reden tot bezorgdheid, zolang de baby de rest van de dag vrolijk en tevreden is..." en dat laatste was hier de afgelopen week niet meer vaak het geval, vandaar mijn wanhoop. en dat blijf ik wel een beetje als criterium hanteren hoor, er moeten toch ook nog wat momenten tussendoor zijn voor rust en leuke dingen. maar goed, vanaf een uur of 22.00u is ze dan voor pampus, en dan komt ze pas om 04.00u weer, da's wel prima.
  maandag 21 maart 2005 @ 12:40:24 #159
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25632594
Martineke, Noa doet dat bij mij ook...pakken en dan weer loslaten en dan weer met veel gretigheid pakken...Meestal alleen bij de rechterborst. Die heeft trouwens een betere toeschietreflex óf maakt meer melk aan, want daar drinkt ze beter en 'klokt' ze ook meer. De andere borst niet echt.

Ik heb al een paar keer een flesje na gegeven, want ze had echt niet genoeg. Jammer hoor...maar goed, ze moet toch eten he!! En het is ook niet elke keer, de voeding erna heeft ze soms weer wel genoeg ineens.
pi_25637383
oja suzanna over die voormelk/achtermelk hoef je je volgens mij geen zorgen te maken bij wisselvoeden, zie de link die poemojn hier plaatste.
  maandag 21 maart 2005 @ 19:56:29 #161
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25642984
verrek, zo had ik het nog niet bekeken joh dat dat wel eens zou kunnen zijn om tsr op te wekken
ikke maar denken dat er iets is wat ik niet weet

thanks

al doende leert men
pi_25643609
ik weet 't natuurlijk ook niet zeker he martineke. maar anna doet ook wel dat soort dingen en het werkt vaak wel!

gisteravond laat heb ik trouwens nog wat gekolfd en dat hebben we Anna vanavond rond etenstijd gegeven ipv de kunstvoeding. als we dit nou een tijdje zo vol zouden kunnen houden krijgt ze toch nog volledige BV.
pi_25645719
Fijn Bix!

Fijn ook Suzanna dat je haar nog wel bv kunt geven.

En Martineke, dat deed Myrthe ook om de tsr op te wekken.
pi_25646943
Ik kan me dat niet herinneren van Joshua. Maar het zou best kunnen van die tsr. Heel slim

Bix ik moest nog aan jouw denken over de bv omdat je toen vertelde dat je Piet moest bijvoeden. Wat fijn dat het zo goed gaat met Anna.
  maandag 21 maart 2005 @ 23:05:04 #165
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25648889
Thnx Bixister! Wel goed om te weten inderdaad!
Noa drinkt trouwens vanavond veel beter dan ze overdag deed. Ze dronk maar kleine beetjes, ging dan rond liggen kijken, geluidjes maken, kraaien en lachen, etc. Of heel hard huilen als ik haar probeerde aan te leggen. Madammeke vond de omgeving veel interessanter... het zal de leeftijd wel zijn!
En ik maar bang zijn dat ze nog honger had...dus proberen aan te leggen (nou ja zeg Suzanna, als ze niet meer wil dan wil ze niet meer...toch????) en zij wilde gewoon niet.
Leg ik haar in de box, raad eens wat ze doet? Juist ja, vragen om eten. Dit keer drinkt ze ietsjes langer maar gaat dan weer rond liggen kijken. En zo ging het nog wel even door. Niet bevorderlijk voor het huishouden ...

Maar omdat ze vanavond wel weer goed dronk ben ik weer tevreden. Ze leek ook echt genoeg te hebben aan mijn melk, misschien heb ik me te vroeg zorgen gemaakt (eigenlijk door mijn zus, die zei dat Noa echt niet genoeg kon hebben aan mijn melk omdat ik zwanger ben ... ik ga haar maar niet meer tegenspreken maar heb het er gewoon niet meer over...tis lief bedoeld maar het maakt mij alleen maar onzeker!)
  maandag 21 maart 2005 @ 23:06:35 #166
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25648943
fijn bixister beetje voorraadje aan proberen te leggen dan, zou fijn zijn als ze volledige bv krijgt

niet te snel zorgen maken he suzanna, laat je niet gek maken hoor
  maandag 21 maart 2005 @ 23:18:53 #167
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25649285
Tja...ik ben nu eenmaal makkelijk van iets te overtuigen als iemand een mening met overtuiging brengt...da's best een moeilijke eigenschap af en toe! (ik ben het aan het afleren, maar dat gaat niet altijd zo snel...)
pi_25719155
over 't kolven en het gebrek aan tijd.gelegenheid daarvoor (kwam in babietjestopic ter sprake) :

het is niet zozeer de tijd op zich, maar meer dat Anna erg vaak drinkt en er dus te weinig tijd tussen voedingen zit om ook nog te kolven. en daar helpt G's aanwezigheid helaas niks aan.
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:50:32 #169
3011 E.T.
pi_25719341
Drinkt Anna 's morgens beide borsten leeg?
's morgens zitten je borsten vaak (over) vol, het is dan een optie om de ene borst te kolven terwijl Anna de andere leegdrinkt.. Je hebt dan ook nog eens het voordeel van goede TSR'en omdat Anna die zelf opwekt
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:51:36 #170
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25719378
Nee, daar heb je dan idd niet veel aan... Ik zou het ook zo 123 niet weten, behalve dan steeds kleine beetjes kolven en die invriezen totdat je voldoende hebt, maar da's nogal een klus.
pi_25719390
jahoor, ze drinkt 'voortdúrend' beide borsten leeg!
pi_25719508
tussen de 'voedingsblokken' door zit wel wat tijd, maar die dwing ik min of meer af door bijvoorbeeld een heel end te gaan wandelen; dan slaapt ze wel. en 's middags slaapt ze ook een paar uur, maar dan lig ik zelf ook plat, bovendien wil ze dan ook regelmatig tussendoor nog wel even lurken. maar goed, we hebben nog even tot 21 april (vooralsnog mijn 1e avondje uit vanaf nu) en anders geeft G d'r die avond maar kunstvoeding hoor en neem ik gewoon m'n kolf mee (daar is wel gelegenheid voor daar).
pi_25720051
's Morgens de andere borst afkolven is dan de enige optie denk ik, of idd een flesje kunstvoeding geven.
De tips om meer te kolven kende je al (tepels kneden enzo)? Heb ooit wel eea op het bv-forum gezien maar zelf geen ervaring, en niet alles onthouden omdat ik toch niet kolf.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:18:39 #174
63367 Jdee
pi_25828504
Ik zat erover na te denken om Ela's laatste voeding kunstvoeding te doen, zelf dan af te kolven en dan de nacht-en ochtend voeding zelf te geven (bv), want ik zit met hetzelfde punt als Bix: alleen als we wandelen/hobbelen komt er tijd tussen de voedingsblokken. En in theorie zou ze er langer over moeten doen om de kv te verteren en dus langer slapen-> meer rust snachts. Hoewel het nu wel te doen valt hoor, alleen aan kolven kom ik dus ook niet toe.
..en laat gaan...
pi_25829119
inbakeren geeft hier sinds gisteren weer opnieuw wat rust, Jdee, misschien ook iets voor jullie? het werkte in 't begin ook goed bij Anna, later weer een tijd helemaal niet, en gisteren dacht ik: kom, laat ik dat maar weer es proberen. (ze sliep weer steeds slechter en eigenlijk alleen maar als ze lekker tegen mij aan lag of in de (rijdende) wandelwagen. en jawel hoor, mevrouw heeft vannacht ontzettend goed geslapen, in haar eigen bedje! van 22.30 tot 05.00u, en daarna weer tot 08.00u. ook vanochtend heeft ze zo een hele tijd heerlijk geslapen. (had ik dat geweten, dan had ik vanochtend gemakkelijk even kunnen kolven tussendoor).

en over die kunstvoeding: ik zou er als ik jou was eerder voor kiezen om de avondvoeding gewoon zelf te blijven geven en dan maar niet te kolven. die ene keer dat je weggaat kan ze dan alsnog wel kunstvoeding krijgen, toch? hebben jullie al es geprobeerd of ze dat wel lust trouwens? Anna dus wel, als 't maar precies op de juiste temperatuur is.
  zaterdag 2 april 2005 @ 22:37:18 #176
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_25941551
Hallo allemaal,

Een berichtje van mijn kant, nieuw in dit topic.
Ik ben twee weken geleden bevallen van ons tweede zoontje. Eerste zoontje heb ik bijna een half jaar borstvoeding gegeven. Ook nummer 2 krijgt weer borstvoeding. Tot mijn grote vreugde gaat de borstvoeding uitstekend. Groot verschil met de eerste keer is dat ik me dit keer geen tepelhoedje heb laten aansmeren door een stel nitwits in het ziekenhuis. Dat zou nodig zijn omdat ik zulke vlakke tepels heb. Destijds heb ik nummer 1 uiteindelijk, en met heel veel moeite, het drinken zonder tepelhoedje kunnen aanleren. Omdat ik dat tepelhoedje om verschillende redenen een ontzettend onding vond, had ik mij voorgenomen om nummer 2 zonder tepelhoedje te gaan voeden. Dat is dus gelukt .

Wat ik me alleen niet zo duidelijk herinner van de vorige keer is dat de toeschietreflex zo'n pijn doet! Zowel ongeveer een half uur voordat junior zich aankondigt (als de borsten weer 'vollopen', als tijdens het voeden zelf. Ik moet echt op mijn tanden bijten dan!
Herkent iemand dit? Het zijn echt maar een paar momenten hoor, ik heb niet voortdurend last van pijn tijdens het voeden. En wordt het straks minder?

(Ik denk overigens dat ik niet zo'n last had van zo'n heftige toeschietreflex te vorige keer, juist vanwege dat tepelhoedje).

o ja, ik heb het over 'nitwits', omdat ik ook dit keer weer de grootst mogelijke onzin hoorde van sommige (dus niet alle) verpleegkundigen, zoals tegen mijn buurvrouw, die zes uur geleden was bevallen: 'goh, u heeft nog geen melk, ja, daar moeten we dan wel wat aan gaan doen, u moet maar met tepelhoedjes gaan voeden'.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  zaterdag 2 april 2005 @ 23:00:21 #177
3011 E.T.
pi_25942335
Icaa, ik weet dat bij mij in het begin de tsr ook tegen het pijnlijke aan was.. Dit werd gelukkig na verloop van tijd beter. Op het laatst voelde ik 't bijna niet meer.

En sja, nitwits in het ziekenhuis.. er zijn er genoeg van helaas. En helaas zijn zulke mensen regelmatig de oorzaak van het 'niet lukken' van de bv..
pi_25944217
Weet je zeker dat het de toeschietreflex is en niet het uittrekken vd tepel? Dat kan ook pijn doen maar gaat wel over na een tijdje, als-ie ook minder vlak is..
  zondag 3 april 2005 @ 13:04:59 #179
109497 Icaä
pi_25950892
quote:
Op zondag 3 april 2005 00:06 schreef poemojn het volgende:
Weet je zeker dat het de toeschietreflex is en niet het uittrekken vd tepel? Dat kan ook pijn doen maar gaat wel over na een tijdje, als-ie ook minder vlak is..
Ja, dat doet inderdaad ook pijn, het uittrekken van de tepels (wat een klaagmuts ben ik zeg...). Maar het meeste pijn doet toch de tsr, dan moet ik soms echt even mijn adem inhouden (heb de neiging om de pijn weg te gaan puffen ).

Ben blij van ET te horen dat het op den duur minder gaat worden trouwens
  FOK!fossiel zondag 3 april 2005 @ 14:21:00 #180
2628 Karin
pi_25952315
Icaä, bij mij deed het ongeveer de eerste 4 weken veel pijn die eerste slokken, of dat nou de toeschietreflex was of het aanzuigen, ik weet het niet. Had de eerste weken echt niet gedacht ooit pijnloos te voeden maar opeens was die pijn weg.
  zondag 3 april 2005 @ 22:48:08 #181
63367 Jdee
pi_25965350
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 13:42 schreef bixister het volgende:
inbakeren geeft hier sinds gisteren weer opnieuw wat rust, Jdee, misschien ook iets voor jullie?
(...)
en over die kunstvoeding: ik zou er als ik jou was eerder voor kiezen om de avondvoeding gewoon zelf te blijven geven en dan maar niet te kolven. die ene keer dat je weggaat kan ze dan alsnog wel kunstvoeding krijgen, toch? hebben jullie al es geprobeerd of ze dat wel lust trouwens? Anna dus wel, als 't maar precies op de juiste temperatuur is.
we wikkelen haar wel in een fleece deken sinds ze geboren is, en soms in de box ook, dan slaapt ze daar ook redelijk in. Maar echt inbakeren hebben we nog niet gedaan, toch eens proberen misschien. aan de andere kant, wat ze nu al een aantal nachten achtereen doet is vanaf een uur of 11 tot 5-half 6 slapen. Wat een luxe! En we hebben wel een nachtje geprobeerd met een soort bijvoeding (50 cc na de borstvoeding toen ik scheel begon te zien van de vermoeidheid na een hele avond veel aanleggen), en toen sliep ze inderdaad 8 uur! Maar wel halverwege de nacht flink gespuugd, zonder dat ze daarvan echt ons wakker voor gemaakt heeft, dus dat was best zielig smorgens (maarwel schoon te maken dus). Die ochtend na haar bv gegeven te hebben 190 cc gekolfd (ieks das veel!).

verder sindsdien niet meer gekolfd, ikkom er echt niet aan toe gewoon... maar kv (nutrilon) accepteert ze dus wel, alleen spuugt ze na geruime tijd wel een boel eruit.

ze heeft al 2 weken mt 62 aan (hema), wawie! van mijn voeding! *trots*.

en mijn tsr doet ook nog steeds stekend zeer, de omschrijving 'naalden in je tepel' lijkt me erg toepasselijk. maar Ela die haar kaken klem zet doet zeerder
..en laat gaan...
  maandag 4 april 2005 @ 08:33:00 #182
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25970315
Ah...flashbacks naar een tijd die nog maar kort achter mij ligt!!

Icaä: mij was ook bijna tepelhoedjes aangesmeerd door een verpleegkundige in het ziekenhuis, toen ze mij 'hielp' met aanleggen kneep ze in mijn tepel (zij deed me erg pijn!) en zei toen dat ze ingetrokken of vlak waren en 'niet goed', zodat ik onwijs onzeker was en de eerste dagen erg veel gedacht heb: nou, dan stop ik maar...
Maar gelukkig had ik een goede kraamverzorgster...dus met veel moeite uiteindelijk wel geleerd om goed aan te leggen! Nu gaat het al een hele poos heel goed met aanleggen en drinken, maar heb ik natuurlijk minder melk vanwege de zwangerschap. Daarom moet ik ook bijvoeden.

Jdee: Noa spuugt de kunstvoeding er ook veel sneller uit. Ook soms later nog, als je denkt dat het verteerd zou moeten zijn. Ik weet ook niet hoe dat komt...
  maandag 4 april 2005 @ 10:12:47 #183
109497 Icaä
pi_25971474
Suzanna, zoals ET ook al zei: wat gaat er toch een boel mis in ziekenhuizen bij het aanleren van borstvoeding
Ik had het er over met mijn verloskundige, en zij zei 'kun je je voorstellen dat wij helemaal niet blij zijn als iemand twee dagen in het ziekenhuis moest blijven; dan kunnen wij daarna de scherven [t.a.v. de borstvoeding] bij het kraambed opruimen'. Zo droevig vond ik dat; het lijken geen incidenten meer, maar meer een soort desinteresse of gemakzucht bij (sommige) verpleegkundigen.

Goed van je trouwens dat het je toch gelukt is.
  maandag 4 april 2005 @ 13:10:13 #184
63367 Jdee
pi_25975181
Suzanna> ik heb ook het idee dat het er pas tijjjjden later uitkomt, met stukjes enzo. Heel zielig, want toen lag mevrouw dus uren nog te slapen in een plasje (al leek het meer dan het was, vermoed ik). Maar we hebben nog niet veel ervaring met kv, dus heel misschien was het steeds toeval...

Ze is trouwens echt aan het rommelen, maar vanacht wel 7 uur (!!!) geslapen (zij dan, ik was op de normale tijd wakker, maar wel lekker aan het genieten van de minuten die voorbijgingen, me wel aan het afvragend wanneer mn borsten zouden gaan ontploffen overigens). En wil nu om het half uur even lurken, of boertje, of beide. Zou eigenlijk met haar moeten gaan wandelen buiten denk ik. Want dutje doen dat lukt nu niet denk ik.

wel goed trouwens dat t nog gelukt was met bv zelfs. Icaa ik heb dat ook eerder gehoord, die borstvoedingskeurmerken die de ziekenhuizen zouden kunnen halen zijn ook zo wijdverspreid niet als je zou hopen...
..en laat gaan...
  maandag 4 april 2005 @ 15:20:43 #185
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25978021
Icaä: Ik kan het me goed voorstellen van jouw verloskundige...want onzekerheid is echt een van de ergste dingen in het kraambed vind ik...je bent al emotioneel zo zwak door de gebeurtenis en dan ook nog eens te horen krijgen dat je 'geen goede tepels' hebt o.i.d. is niet echt bevorderlijk!
Dat ik heb volgehouden is ook omdat mijn man én m'n familie mij echt aanmoedigden om het te blijven doen. En het is toch echt heel fijn om borstvoeding te geven, ik vind het maar lastig om elke keer zo'n flesje te maken ...

Jdee: ik heb idd het idee dat kunstvoeding slechter verteert, maar idd lijkt de hoeveelheid spuug die eruit komt vaak meer te zijn dan het is. Heb ik gehoord ...
Het is ook heel anders dan bv-spuug he, die is dun en die van KV is vaak heel slijmerig en dik. Niet echt lekker voor Noa, lastiger om te verwerken volgens mij!
  maandag 4 april 2005 @ 20:12:19 #186
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25984656
Dit is de laatste week dat ik borstvoeding ga geven. Vind het echt heel erg jammer, maar Stella heeft zoveel last van eczeem dat we toch een speciale voeding willen proberen. Ik zou met zes maanden toch wel stoppen en is het nu gewoon een beetje eerder.
Moet er denk ik wel echt afscheid van nemen want ik vind het harstikke leuk en het gaat ook goed. Maar ik wil graag zien of Stella nu last heeft van verkeerde voeding of dat het iets anders is. Ze heeft ook echt jeuk nu van het eczeem en krabt zich helemaal open. Het is gewoon zielig om te zien.

Ik wens de rest nog succes en veel plezier.
pi_25987216
quote:
Op maandag 4 april 2005 10:12 schreef Icaä het volgende:
Suzanna, zoals ET ook al zei: wat gaat er toch een boel mis in ziekenhuizen bij het aanleren van borstvoeding
Ik had het er over met mijn verloskundige, en zij zei 'kun je je voorstellen dat wij helemaal niet blij zijn als iemand twee dagen in het ziekenhuis moest blijven; dan kunnen wij daarna de scherven [t.a.v. de borstvoeding] bij het kraambed opruimen'. Zo droevig vond ik dat; het lijken geen incidenten meer, maar meer een soort desinteresse of gemakzucht bij (sommige) verpleegkundigen.

Goed van je trouwens dat het je toch gelukt is.
Ik werd in het ziekenhuis goed begeleid, de kraamhulp kwam meteen met een tepelhoedje op de proppen (wat mij op dat moment ook wel de beste oplossing leek, maar naar later bleek voor een hoop ellende heeft gezorgd). De verloskundige heeft zich absoluut niet beziggehouden met mijn borstvoeding trouwens, die heb ik sowieso maar 2x 2 minuten gezien na de bevalling...
pi_25987383
AnnieBaby wat jammer! en vooral wat zielig dat Stella zo'n last heeft van eczeem zeg. kan me voorstellen dat je alles wel wilt doen om dat te verminderen. maar erg balen dat je de goedlopende borstvoeding daarvoor moet stoppen. heb je zelf trouwens ook al een speciaal dieet geprobeerd zodat jouw borstvoeding wat 'hypoallergener' werd?
heel veel succes met afbouwen, en ik hoop dat de speciale voeding snel effect heeft.
pi_25988425
Jammer AnnieBaby! Bix noemde al een hypoallergeen dieet.. ik weet niet hoe lang je de speciale flesvoeding minimaal moet proberen, maar als dat maar voor een korte tijd is en je wilt de mogelijkheid van bv open houden kun je misschien ervoor kiezen om die tijd te kolven zodat de productie wel op gang blijft? Dan kun je na de proefweek (of hoe lang dat ook duurt) nog doorgaan met borstvoeden als de flesvoeding niet bevalt.
Succes
  dinsdag 5 april 2005 @ 09:53:37 #190
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25993955
Ik heb het met de huisarts erover gehad om mijn borstvoeding hypo-allergener te maken, maar dat betekent dat je een maand lang geen melkproducten kan eten, maar ook moet opletten met andere voeding waar iets van melk in zit. Hij zei dat het best moeilijk is omdat het in meer zit dan je denkt. Als ik haar speciale voeding geef, weet ik tenminste zeker dat het echt goed is.
Dat van het kolven zou nog een idee zijn, maar dat moet ik dan wel een maand doen.
pi_25995573
Oei, een maand is wel lang..
Het gaat dus alleen om een koemelkvrij dieet als je dat zou proberen (dus niet kippenei, noten, soja, tarwe etc ook vermijden)? Daar kun je op deze site meer over vinden. Als je dat wel zou willen proberen kun je vaak wel een verwijzing naar een dietist krijgen.
quote:
Producten die altijd koemelk bevatten, zijn niet toegestaan in een koemelkvrij dieet. Dit geldt voor alle volgende producten die meestal gemakkelijk te herkennen zijn:

* magere melk, halfvolle melk, volle melk
* karnemelk
* kaas, smeerkaas, smeltkaas
* yoghurt, biogarde, vla, kwark, pap, pudding, yoghurtdrank
* kefir, huttenkase, cottage cheese, umer
* roomboter, slagroom, koffieroom, halfroom, koffiemelk, sour cream, zure room, crème fraîche
* roomijs, yoghurtijs
* chocolademelk
* zuivelfrisdranken, frisdranken op weibasis

Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat?
Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:

* melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
* wrongel, wei, weipoeder en melkzout
* melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
* caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
* margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
* lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
* lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
* broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten

Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.
Je kunt bij de AH bijvoorbeeld wel koemelkvrij brood en koemelkvrije boter kopen. Mijn moeder heeft een koemelkallergie, vandaar.
Als je ook tarwe ed moet vermijden wordt het lastiger, dan kom je bij de glutenvrije producten en die zijn vaak voornl in natuurvoedingswinkels te koop.
Succes & beterschap voor Stella!

/edit
PS: Ik weet niet hoe erg Stella's eczeem is, maar vind 't jammer dat de huisarts je blijkbaar al bij voorbaat ontmoedigd heeft voor een koemelkvrij dieet, vandaar deze info. Je zou evt misschien ook een weekje een koemelkvrij dieet kunnen proberen, als je dat te ingewikkeld vindt kun je daarna altijd nog overstappen op hypoallergene flesvoeding.
Succes met je beslissing/keuze!

[ Bericht 5% gewijzigd door poemojn op 05-04-2005 11:25:15 ]
pi_25998689
hier op J&J het berichtje van een moeder die in dezelfde situatie zit als jij nu, misschien kun je daar nog wat mee.
  dinsdag 5 april 2005 @ 15:02:17 #193
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25999269
He Poejmon bedankt voor wat je hebt uitgezocht. Wat ik wel raar vind iedere keer als ik dit lees is dat Stella alleen maar eczeem heeft, maar voor de rest erg vrolijk is en nergens last van heeft. Maar ja, hoe dat komt kan jij ook niet weten
Ik denk dat ik wel stop, maar zeker nog een week blijf kolven zodat ik terug kan komen op mijn beslissing. Op zich ga ik dan ook weer aan het werk, dus het is wel een mooi symbolisch einde...
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2005 @ 08:01:31 #194
7074 moussy
kuttekop
pi_26015905
Van de Frontpage

In het Aziatische land Myanmar, een buurland van onder meer China en Thailand, geeft een vrouw borstvoeding aan twee Bengaalse tijgerwelpjes. De 40-jarige Hla Htay zoogt de welpen vier keer per dag gedurende 30 minuten. De beestjes krijgen daarnaast ook flesvoeding.

De tijgertjes zijn geboren in een dierentuin. De twee werden bij hun moeder weggehaald nadat een derde welpje door de tijgermoeder was gedood. De kleintjes blijven borstvoeding krijgen totdat hun tanden beginnen te groeien.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2005 @ 09:37:04 #195
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_26016935
Ik vind dit niet natuurlijk...
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_26018688
Ik heb idd geen idee hoe dat kan AnnieBaby. Een droge huid komt verder niet voor in jullie familie?

Moussy
'k Heb ooit wel eens een foto gezien waarop een vrouw een biggetje borstvoeding gaf, maar dat was vanuit de praktische redenering 'zo mest ik hem gratis vet en kan hij over een paar maanden geslacht worden en ons tot voedsel dienen'. Mij niet gezien.
  woensdag 6 april 2005 @ 20:49:35 #197
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_26032698
Poemjon, ik heb zelf eczeem gehad als baby dus ik weet wel waar het vandaan komt. Alleen ik kreeg het van teveel in bad gaan met slechte producten en dat vermijden we al met Stella. Nou wil ik het met voeding gaan proberen. Je had in het andere topic ook gezegd dat Myrthe hypo-allergene voeding niet lekker vond en dat vind Stella ook niet. Maar ik denk dat we dat toch moeten gaan proberen voordat we verder gaan. En uit het flesje drinken gaat nu heel goed, dus ik hoop dat het lukt.
pi_26033036
Succes ermee!
pi_26033047
Het abces in m'n linkerborst is weer gegroeid dus ik vrees dat ik morgen weer een nachtje in het ziekenhuis mag logeren
  woensdag 6 april 2005 @ 21:57:14 #200
37150 livelink
pi_26034148
Nee toch, Ladybos. Jij wordt wel keihard geconfronteerd met je lichaam sinds de geboorte van Myrthe.
Hopelijk houdt het snel een keer op.
pi_26034716
Sterkte Ladybos
pi_26037121
Misschien geinig: een 11 minuten durende engelse rap over de voordelen van borstvoeding.
http://www.slecorp.com/breastfeeding_rap/bfyb-final.htm.
  donderdag 7 april 2005 @ 10:32:19 #203
45621 Suzanna
Mama van...
pi_26042183
Ladybos, sterkte....

Poemojn: de rap is wel geinig idd, maar erg lang!!

Even een vraagje...
Noa wil de laatste tijd (vooral overdag) de borst niet meer...ze drinkt dan heel even als ze honger heeft en stopt dan en gaat óf naar me lachen of geluidjes maken etc., heel schattig, maar dan drinkt ze lang niet genoeg. En als ik daarna een flesje aanbied (na de hele tijd geprobeerd te hebben de borst toch te laten drinken...) drinkt ze gulzig het flesje leeg!

Kan dit komen doordat de melk toch een andere smaak heeft door de zwangerschap? (dat heb ik volgens mij iemand zien posten?)
pi_26042497
Dat kan, maar het kan ook door een lagere productie komen.
quote:
Kan ik nog borstvoeding geven als ik opnieuw zwanger ben?
* Ja. Medisch gezien bestaat hiertegen geen bezwaar.
* Tijdens de toeschietreflex komt er een beetje oxytocine (weeënopwekker) vrij, maar borstvoeding verhoogt de kans op een vroeggeboorte niet.
* Halverwege de zwangerschap vermindert de melkproductie. Dit vormt geen probleem, omdat je kind nu andere dingen eet naast moedermelk.
* Ook de smaak van de melk verandert in het midden van de zwangerschap. Hierdoor stoppen sommige kinderen uit zichzelf met borstvoeding.
Misschien staan hier nog ervaringsverhalen tussen.
  donderdag 7 april 2005 @ 11:50:53 #205
45621 Suzanna
Mama van...
pi_26044032
Thnx poemojn...

Wat ik dan denk als ik die dingen zie...ik ben nog lang niet op de helft van de zwangerschap en de BV gaat nu al niet meer lekker! Maar goed...
Ik zit nu trouwens met zere borsten omdat Noa niet wilde drinken aan de borst ... ik vind dit nu echt niet leuk meer...
pi_26044082
kolven misschien suzanna?

en ladybos wat ellendig zeg. sterkte weer!
pi_26044885
Wil ze ook niet als ze de ergste honger met een flesje heeft gestild? Wat vervelend Suzanna.
Dat de productie bij jou sneller terugloopt komt misschien nog doordat je korter borstvoeding hebt gegeven voor je zwanger werd dan de meeste vrouwen die zwanger worden terwijl ze borstvoeding geven?

Ladybos, weet je al meer nu?
  donderdag 7 april 2005 @ 16:51:27 #208
45621 Suzanna
Mama van...
pi_26051159
poemojn: ze wil juist alleen als ze erge honger heeft én slaperig is...dus dat is dan meestal 's ochtends vroeg/'s nachts en 's avonds.
Ze heeft vanmiddag trouwens wel gedronken! Zomaar, heel goed. Was ik erg blij mee

En misschien heb je wel gelijk! Ik ben opzich wel benieuwd waar het aan ligt...
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:10:50 #209
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_26282660
In verband met het medicijn-debacle van laatst (alvleesklier) wilde ik Danyel alvast laten wennen aan kunstvoeding. We hebben dit langzaam-aan opgebouwd, en hij krijgt nu 50% moedermelk en 50% Nutrilon-AR. (Met als gevolg overigens dat hij nu meer moeite heeft met zijn ontlasting.)

Anyway, ik heb het kolven teruggebracht van 4x naar 2x per dag. Dit geeft heel wat rust moet ik zeggen, ik kolf bij het opstaan en het naar bed gaan en hoef al die spullen dus niet meer de hele dag met me mee te zeulen.
Het afbouwen ging prima, via 1 tussenstap zat ik na 4 dagen al probleemloos, zonder stuwingen, op het nieuwe schema.

Ik hou nu dus wel melk over, maar dat gaat de vriezer in. We hebben namelijk per toeval een nieuwe afnemer ontdekt: het jonge katje van mijn zus
Toen ik bij haar thuis kolfde kwam dat beestje helemaal opgewonden op de geur af , bij wijze van grap wat melk in een schaaltje gedaan en voila, een paar slurpjes later was alles op

Iemand anders dit (al dan niet "toevallig") ook meegemaakt? Of hebben we iets raars gedaan?
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:24:07 #210
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_26283068
Oke wel geen bv-kenner maar Phluph als de ontlasting te hard wordt meer water toevoegen aan de voeding.

De kat van mijn vriendin was ook gek op bv-melk
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:29:10 #211
34891 melonovy
La Kutschie
pi_26283204
Knorretje heeft toch ook een poosje een kitten gevoed met gekolfde melk?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_26283509
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 22:10 schreef phluphy het volgende:

Iemand anders dit (al dan niet "toevallig") ook meegemaakt? Of hebben we iets raars gedaan?
Nee je hebt niks raars gedaan. Mijn kraamverzorgster gaf ook aan dat veel katten dol zijn op de geur van moedermelk. En bij toeval ben ik er ook vandaag achter gekomen dat dit hier ook zo is. Tomas gaf over vlak na een borstvoeding, wat melk kwam op de vloer terecht. Ik leg Tomas even weg en kom terug om de vloer schoon te maken, zijn er daar 2 katten bezig om de melk op te likken! (ja, klinkt ranzig vooral omdat Tomas het al gedronken had!)

En ooit stond op nu.nl het het verhaal van een vrouw die haar hond ook borstvoeding gaf (maar dan zonder te kolven, rechtstreeks uit de bron zeg maar..)
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_26283877
hier gaat het overschot ook nog steeds naar de katten en het kan ook totaal niet kwaad.

Toen ik zat met een verwaarloosde moederloze kitten (van nog geen week oud) bij de da geweest of dit mogelijk was omdat ik dacht aan de evt afweerstoffen etc die of goed of slecht konden doen. Ze kon me geen voordelen vertellen, maar had ook nog nooit nadelen vernomen of risico's
pi_26283915
Phluphy, volgens deze bron hoort lactulose te helpen.. Succes met kolven en afbouwen!

In AR zit al johannesbroodpitmeel dacht ik, blijkbaar heeft dat bij Danyel niet het gewenste effect. Dus evt kun je dan johannesbroodpitmeel toevoegen aan Omneo, of lactulose toevoegen aan AR.
pi_26286261
net weer even gekolfd; sinds we Anna inbakeren kom ik daar dus wel aan toe. voordeel is dat Anna nu uitsluitend borstvoeding krijgt (ze krijgt rond onze etenstijd nu de gekolfde melk van de vorige avond). het gaat erg goed momenteel, gisteren heb ik zelfs voor 't eerst een deel van het gekolfde ingevroren omdat het echt teveel wordt voor dat ene extra flesje. en Anna is over het geheel van de dag duidelijk tevreden met de hoeveelheid die ze krijgt en dat geeft mij ook een boel rust. wel grappig om te zien vind ik dat het duidelijk verschil maakt of ik zelf 's middags heb kunnen slapen; dat kan ik direct merken aan de hoeveelheid die ik 's avonds kolf. en wat me ook opvalt is dat het een heel verschil is of ik 2 uur of 3 uur (of zelfs 4 uur) na de laatste voeding kolf. ik heb regelmatig gelezen dat de BV na een uur of 2 wel weer ongeveer is aangevuld, maar kennelijk komt er bij mij daarna nog een beduidende portie bij. tussen 2 dagvoedingen kolven is daardoor een veel minder aantrekkelijke optie voor mij geworden. niet dat dat nodig is overigens, maar omdat ik dat destijds met Piet wel heb gedaan om hem het gekolfde dan weer na de volgende voeding te geven -in de veronderstelling dat ik daardoor in totaal meer zou aanmaken- vind ik dit wel een belangrijk gegeven.
  zondag 17 april 2005 @ 22:05:52 #216
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_26308349
Dat gaat nu dus lekker, bixister! Lekker dat je zelf zo ook wat meer rust krijgt!
En phluphy, ik vind het ontzettend knap dat je het allemaal nog zo volhoudt! Ik kan me voorstellen dat het een heel stuk scheelt nu je wat minder hoeft te kolven. Geniet maar lekker van de extra ruimte die je daardoor krijgt.
pi_26308546
Fijn Bix!
  maandag 18 april 2005 @ 18:51:31 #218
63367 Jdee
pi_26329200
fijn Bixister! En succes Phluphy en Laybos
..en laat gaan...
  maandag 18 april 2005 @ 19:03:19 #219
109497 Icaä
pi_26329488
Hier maar weer eens een berichtje van mij. Morgen ben ik al weer een maand geleden bevallen, wat gaat de tijd toch hard!

De borstvoeding gaat geweldig goed. Ik hou me op dit moment nog ver van kolven, want dat heeft me de vorige keer ontzettend veel energie gekost. Bovendien heb ik het gevoel dat het daarmee ook het begin van het einde is geweest (het leverde veel stress op). Nu geef ik alleen borstvoeding, en dat is hartstikke rustig. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is twee keer de druk er een beetje afgehaald, door kort te kolven. Dat was 's nachts, toen ik bijna niet meer kon liggen van de pijn van de volle borsten.

Over pijn gesproken: de toeschietreflex is nog onverminderd pijnlijk. Dat vind ik wel echt vervelend, maar volgens mij is er niet veel aan te doen. Ja, stoppen met bv, maar dat wil ik voorlopig niet. Het duurt ongeveer een seconde of twintig, maar is behoorlijk heftig. Wel raar hoor, dat ik er dit keer zo'n last van heb (en de vorige keer niet).
  dinsdag 19 april 2005 @ 00:05:23 #220
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26337991
Weet niet waar anders mijn vraag te stellen, maar probeer het maar hier. Stuur me maar weg als het hier niet aan de orde is. (Maar dan wel graag vertelllen waar dan wel.)
Hoe lang duurt het voordat je borsten zich weer 'normaal' gedragen nadat je gestopt bent met bv.
Het is bij mij nu 10 weken geleden dat ik voor het laatst gekolfd heb, maar nog kan ik 'melkachtige vloeistof' uit mijn tepel drukken. Een paar druppeltjes maar, maar toch. Er zit kennelijk nog steeds gat aan.
pi_26338203
smirre, volgens mij kan dat nog héél lang duren... het verschilt per vrouw. poemojn heeft dacht ik wel eens een linkje geplaatst of wist een voorbeeld van iemand die echt jaaaren later nog soms wat melk verloor.... bij mij was 't de vorige keer vrij snel over.

icaä fijn dat je BV goed loopt. maar wat vervelend die pijnlijke toeschietreflex. ik voel 'm wel maar niet echt pijnlijk. het 'prikt' een beetje maar dat is 't dan ook. (hoewel, gecombineerd met echt gestuwde borsten is 't wel wat pijnlijk soms, maar dat komt niet vaak meer voor bij mij).

oja, bovendien voel ik de TSR rechts sterker dan links. m'n rechtertepel is sowieso gevoeliger dan de linker, en tijdens het kolven zie ik dat links de melk er met veel dikkere stralen uitstroomt dan rechts terwijl er uiteindelijk wel ongeveer evenveel melk uit beide borsten komt. maf he zo'n verschil, maar grappig om te zien. ik dacht dat ik links minder voeding had omdat Anna daar sneller mee klaar is, maar dat was dus een misverstand.
pi_26340391
Bij mij gaat de borstvoeding ook nog steeds prima.
Ik kolf 3 dagen per week op mijn werk. Het gaat wel goed maar ik vind kolven op zich vreselijk. De eerste week ging mijn bv ook achteruit (door het stress gevoel van het kolven en weer werken natuurlijk) maar gelukkig is het goed gekomen.

Het TSR is bij mij trouwens ook best pijnlijk....
pi_26341470
Wat Bix al zei, Smirre. En beter niet steeds kijken of er nog wat uit komt, daarmee kun je de productie namelijk op gang houden.

Fijn dat het goed gaat, Icaä, Lily en Bix.
Die pijn van de tsr wordt dacht ik minder na een paar weken, maar ik weet dat niet zeker meer.. Misschien evt navragen op het bv-forum?
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:02:02 #224
3011 E.T.
pi_26342987
Smirre, ik ben nu 5 maanden gestopt met bv en onder de douche kan ik nog steeds druppels produceren...

En lekker dat bij de andere drie de bv zo goed loopt!
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:11:51 #225
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_26343186
Smirre, wat ook helpt; niet meer knijpen.
Maar ook serieus, juist door te knijpen stimuleer je de melkklieren weer een beetje. Dus als je wilt testen of het zo is prima, maar niet te vaak.
Ben nu 4 maanden gestopt en ook hier komt er nog wel wat uit als ik knijp.
  dinsdag 19 april 2005 @ 12:35:48 #226
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26345026
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 00:15 schreef bixister het volgende:
smirre, volgens mij kan dat nog héél lang duren... het verschilt per vrouw. poemojn heeft dacht ik wel eens een linkje geplaatst of wist een voorbeeld van iemand die echt jaaaren later nog soms wat melk verloor.... bij mij was 't de vorige keer vrij snel over.
Dus mijn ontsteltenis over 10 weken is weer eens een staaltje ongeduld, mijnerzijds?

En oké-oké, ik zal niet meer knijpen. (zei de controll-freak)
Bedankt voor jullie reakties. En succes met bv-en en (absoluut minder romantisch) kolven.
pi_26357215
Hoi moeders!

Ik kom ook even lekker meekletsen over borstvoeding. Ik pik een hoop van jullie op hoor (onder het mom van 'nooit geweten dat...'). Ik knoop het allemaal in mijn oren!

Onze Lars is morgen precies twee maanden. Sinds dag 5 krijgt hij alleen maar borstvoeding. Door de keizersnede en door zijn 'matige start' (couveuse ivm streptokokken-infectie en maeconium) heeft hij de eerste vier dagen flesvoeding gekregen, eerst via een sonde en daarna via finger-feeding. Door mijn ervaring met onze oudste vier jaar geleden heb ik al mijn hoop op de stuwing van dag 5 gevestigd en dit heeft gewerkt. Het gaat prima!

Sinds twee weken kolf ik elke avond om een uur of 6, zodat Pa-Paatje de avond erop een flesje kan geven. Hartstikke leuk voor vader en zoon en het geeft mij een veilig gevoel voor als ik een keer weg zou moeten. Bij Grote Zus vier jaar geleden moest ik naar een begrafenis toen ze negen weken was, maar die kleine had nog nooit uit een fles gedronken, dus dat was drama voor Oma die oppaste. Daarom wilde ik daar nu sneller mee beginnen en het ging eigenlijk meteen goed.

Voorlopig hoef ik nog niet te werken. Ik ben nog tot augustus vrij, omdat ik na mijn bevallingsverlof nog drie maanden ouderschapsverlof heb, maar ik ga nu alvast jullie ervaringen doorlezen met kolven op het werk. Handig dit topic!

Wat pijn bij de TSR betreft: aan de linkerborst heb ik geen centje pijn, maar bij de rechterborst moet ik echt wel even een paar seconden op mijn tanden bijten. edit: ik lees zojuist dat Bix dit verschil in borsten ook heeft.

Groetjes van Ma-Maatje!

[ Bericht 1% gewijzigd door Ma-Maatje op 19-04-2005 20:35:42 ]
pi_26373008
Ik durf het bijna niet te vragen...
Heeft iemand hier het/een voedingskussen van Jolein?

zie: http://forum.fok.nl/topic/684877/4/50#26371757

Ik zal zo eens beginnen om mijn BV-verhaal op papier te zetten.
Ik kwam bij de zwangerschaps-info-avond van het ziekenhuis een Lactatiekundige tegen.
Ik heb wel zo'n voorlichtingscursus gehad van de VBN maar omdat we verhuisd zijn leek het me handiger om een contactpersoon dichter in de buurt te hebben. Ik vertelde mijn verhaaltje en ze was behoorlijk verbaasd. Ze vroeg of ik alles even op papier wou zetten en dan naar haar toe wou sturen, dan zou zij ook nog een keer in de boeken duiken en navraag doen.
Lijkt me niet verkeerd om te doen, want stel dat ik idd een enzym aanmaakte wat de BV te snel afbrak dan is het wel handig om te weten of ik daar nu weer kans op heb.
W ~ H ~ T
pi_26373274
Ik heb nooit een voedingskussen gebruikt.
Maar wat voor enzym is dat dan? Ik heb nooit over zoiets gelezen?
pi_26375475
Dit is wat mij toendertijd is uitgelegd... (ik weet ook niet beter hoor.. )
Er schijnt bij elke vrouw die BV geeft een enzym in haar melk te zitten. Dat enzym hóórt ook aanwezig te zijn. Het helpt de melk af te breken. Alleen trad het bij mij te snel in werking.

En dit is ongeveer wat ik de Lactatiekundige net heb toegestuurd zodat zij zich er ook nog eens goed in kan verdiepen. Wellicht dat zij misschien te weten kan komen of het klopte van dat enzym, of dat het toch iets anders is geweest:
quote:
Wilyan is op maandagavond 28 april 2003 via een keizersnede geboren in het ziekenhuis in Assen. Hij was erg groot bij zijn geboorte (4550gr. en ca. 55cm.).
Alles (inclusief de voeding) ging erg goed. Het ging zo goed met hem en mij dat we al op donderdag naar huis mochten. Dus eerder dan normaal is na een keizersnede.
In het ziekenhuis heb ik trouwens even last gehad van stuwing.

Eenmaal thuis ging alles ook prima.
Tot ik op de laatste dag dat de kraamverpleegkundige er was bijna geen voeding meer gaf. Hoogstwaarschijnlijk heb ik toen toch wat te weinig vocht binnen gekregen. In één of twee dagen was de voeding tot minimaal terug gelopen. De kraamverpleegkundige wist het weer omhoog te krijgen door me (bijna absurd) veel (tegen de 4 á 5 liter per dag) te laten drinken en proberen BV af te kolven. Wat er afgekolfd werd werd in een flesje aan Wilyan gegeven zodat we ook wisten hoeveel hij nou per dag binnenkreeg en hij heeft een klein beetje bijvoeding gehad.. De voeding kwam idd weer terug en ik kon weer normaal gaan drinken. Ik kreeg toen voor de tweede keer last van stuwing.
Vanaf dat moment was het mis. Wilyan wou niet meer aan de borst. Sterker nog: hij wou zelfs geen afgekolfde melk meer uit het flesje hebben.
Het eerste wat er geroepen werd was tepel-speenverwarring. Dit leek mij erg sterk, want dan zou hij niet aan de borst willen (want daar zou hij meer moeite voor moeten doen) maar wél afgeklofde melk uit een flesje willen drinken (alleen maar zuigen dus makkelijker). Maar hij wou ook écht geen BV uit het flesje. We hebben het meerdere keren geprobeerd, eerst aan de borst en als dat niet lukte (vers) afgekolfde melk uit een flesje. Hij wou het echt niet hebben. Maakten we daarna een fles met kunstvoeding dan was die zonder morren zo snel mogelijk leeg.

Na een tijdje hannessen was ik het zat en ben ik (in één keer volledig) overgestapt op kunstvoeding. Ik werd er gewoon doodongelukkig van, al dat gepruts en gepier. Het was gewoon overduidelijk dat hij liever kunstvoeding kreeg dan borstvoeding.

Ik kolfde mijn borsten leeg met mijn handen omdat mijn borsten gewoon zeer gingen doen. Het viel me op dat de melk bijna meteen ging schiften. Dat was me bij het afkolven voor Wilyan ook al eens opgevallen en ik heb het ook wel aan de kraamverpleegkundige laten zien. Die zei dat dat het verschil/mengeling/overgang tussen de voormelk en de vettere achtermelk was. Klonk toen vrij logisch. Maar later bij het afbouwen/leegkolven begon ik toch te twijfelen, het rook namelijk ook anders dan toen de BV nog goed ging. Ik schonk er verder weinig aandacht aan want Wilyan was nu aan de kunstvoeding en was weer helemaal gelukkig.

Toen Wilyan bijna een jaar was begon het weer te kriebelen. 1 januari 2004 stopte ik met de pil. Eigenlijk moest ik vanwege de keizersnede een jaar wachten maar aangezien het ook twee jaar geduurd heeft voordat ik zwanger was van Wilyan....
Ik besloot me op te geven voor een VBN-cursus gewoon voor het geval dat. Het leek me interressant, handig om te op terug te kunnen vallen bij de tweede en misschien kon ik wat antwoorden krijgen waarom het bij Wilyan niet gelukt is.
Ik deed daar mijn verhaal en de contactpersoon aldaar vond het (net als u) vreemd dat Wilyan gewoon écht geen BV (meer) luste. Ze deed ook de/een opleiding voor lactatiedeskundige en is een tijd lang in de boeken gedoken en heeft het voorgelegd aan meerdere mensen (o.a. van/tijdens die opleiding).
Het enige wat er zo geconstateerd kon worden (het was immers allemaal "achteraf praten" er kon geen melk meer onderzocht worden ofzo) was dat er WAARSCHIJNLIJK een (teveel (?) aan een) enzym in mijn borstvoeding zat die de melk te snel afbrak. Dat enzym schijnt normaal ook in de borstvoeding te zitten, maar treed normaal pas veel later in werking.
Dat over die katten en BV net zette me ook even aan het denken...
Ik heb toendertijd geprobeerd de afgekolfde melk aan de katten te geven maar die wouden het ook niet hebben en lieten het gewoon staan.
W ~ H ~ T
pi_26376027
Wat vervelend Jonnetje.. zie je nu niet heel erg op tegen de bv?
Heb je ook zelf de melk wel eens geproefd (zoet, zuur, zout)?
pi_26377714
Nee, ik zie er niet echt tegen op. Dat valt wel mee.
Eigenlijk kijk ik er wel een beetje naar uit! Ik ga er gewoon voor. En ik hoop dat ik nu wat langer door kan gaan met de BV.

Ik probeer het gewoon. Voor die tweede keer stuwing was er namelijk niks aan de hand, volgens mij is er iig íéts mis gegaan tijdens of na die tweede keer stuwing. En mocht het nu weer gebeuren dan kan ik het sneller herkennen.

Ik heb het idd eens geproefd.
Toen het goed was, was het wat naar het zoete toe. Later (dat schifterige) neigde meer naar het zurige.. Maar het proefde niet heel erg overdreven zuur ofzo.
Ik vond het trouwens toen best wel eng om te proeven want het zag er gewoon heel raar uit...
W ~ H ~ T
pi_26382181
hoe zit het met jullie voedingsschema?

ik heb hier het volgende schema iig gekregen(tijden kunnen uitwijken ivm met voeden op verzoek)

6 uur bv
9 uur brood+bv
12uur pap/brood+bv
15 uur fruit
18 uur warme hap
21 uur bv

en zo nu en dan heb ik Thijs nog eens tegen een uurtje of 23 en soms nog scnachts.

je zult ook net zien dat wanneer je met de arts dit schema hebt opgesteld Thijs ineens langer slaapt in de morgen (half 8) en dan moet ik ineens schuiven.
  woensdag 20 april 2005 @ 21:11:43 #234
3011 E.T.
pi_26385844
Bar, ik heb me nooit aan schema's gehouden.
Ik probeerde alleen de bijvoeding zo ongeveer rond dezelfde tijd aan te houden en de rest kwam daar gewoon 'omheen'.
Ik deed gewoon rond lunchtijd een boterham (meestal kwam ze dan toevallig net uit bed), na het middagslaapje (of er vlak voor) fruit en dan deed ik wel bij het avondeten, met z'n drieeen aan tafel zitten en dan eten.
At ze niet? Jammer dan, morgen weer een dag.. Ik heb me daar nooit druk om gemaakt
  woensdag 20 april 2005 @ 23:12:38 #235
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_26389962
la ma

[ Bericht 63% gewijzigd door Martineke op 21-04-2005 12:34:32 ]
pi_26390414
quote:
Op woensdag 20 april 2005 18:58 schreef Bar_en_Mar het volgende:
hoe zit het met jullie voedingsschema?

ik heb hier het volgende schema iig gekregen(tijden kunnen uitwijken ivm met voeden op verzoek)

6 uur bv
9 uur brood+bv
12uur pap/brood+bv
15 uur fruit
18 uur warme hap
21 uur bv

en zo nu en dan heb ik Thijs nog eens tegen een uurtje of 23 en soms nog scnachts.
tussen 5 en 6 bv
rond 10 bv + kaakie, soepstengel, rijstewafeltje, wat er maar voor handen is
rond lunchtijd 1-2 boterhammen en bv (al word dat gelukkig steeds minder, sinds een paar dagen nog maar 1 borst ipv twee)
rond half 3 fruit (vaak met liga)
rond 5 uur bv (en vaak nog wat te knabbelen)
rond 7 uur avondeten, +toetje
rond half 9 bv
rond 1uur papfles (320ml)
pi_26408963
ik betrap me er ook enorm op dat ik me niet echt bepaald aan het schema houd,Thijs veranderd nogal enorm telkens van slaapritme en eetritme.
Maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie het beetje deden weet ik iig dat ik het toch best wel goed doe
  donderdag 21 april 2005 @ 22:02:49 #238
63367 Jdee
pi_26415452
ela is nu 12 weken en haar 'schema' ziet er zo uit:

6u tot 7u (ze hapt nogal wat lucht en heeft daardoor veel last van boertjes, dat kost vaak meer tijd dan t hele eten bijelkaar)
rond 8u of half 9
11u
14u (al wil ze vaak wel eerder als ik niet iets met haar doe rond 13u (wandelen, spelletje, etc)
17u
18u
19u30
21u (vanaf 5 tot 9 is t dus tutten veelal: 10 mins drinken, dan weer half uurtje niet etc).
22u tot 23u (met spelletjes proberen boertjes te laten komen, zodat ze om 11u ook slapen kan).

en dan 7 u slaap, wahee!
als ik t zo bekijk best netjes eigenlijk...
..en laat gaan...
  donderdag 21 april 2005 @ 22:33:34 #239
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_26416502
hier hebben we niet echt een schema geloof ik, maxim eet wanneer hij eten wil, en de ene keer is dat om 7 uur smorgens, maar dat kan ook goed 10 uur zijn. maar vandaag was t
08.15
11.45
15.00
17.30
21.00
t kan zijn dat hij misschien nog een keer wil vanavond, ligt eraan of hij nog wakker word, hij ligt nu te slapen in zn bedje
pi_26464799
hier ook geen vast schema maar toch niet meer zo ontzettend vaak op een dag als eerst gelukkig. en 't voeden duurt ook niet meer zo lang per keer; maximaal een half uur. jdee vervelend dat Ela zo lang nodig heeft voor 't boeren, dat gaat hier echt heel gesmeerd (en 't zijn ook van die bijna grote-mensen-boeren, zo hard knallen ze eruit )

de voedingen van vandaag:

4.15u
8.30u
9.30u ('toetje')
13.30u
16.00u
17.00u (zoethoudertje, we waren op bezoek en anna was eigenlijk moe maar we gingen alweer bijna naar huis dus op bed leggen was geen optie)
18.30u borst + 70cc gekolfde melk van gisteravond
21.00u
vanaf 21.30u ligt ze te slapen. ik ga nu nog even kolven en verwacht haar weer ergens tussen 4.00 en 6.00u.
  zondag 24 april 2005 @ 10:43:00 #241
3011 E.T.
pi_26469002
Bix, ik wil ff zeggen dat ik zo blij ben dat 't nu allemaal goed gaat met de bv!

Het ge-emmer met de bv bij Piet staat me nog zo helder voor de geest dat ik dit gewoon super vind!
  zondag 24 april 2005 @ 10:53:29 #242
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_26469128
vraagje voor de experts, heb het wel gelezen ergens geloof ik, maar weet t niet zeker.
ik heb gisterenavond feest gehad en heb 2 wijntjes op, de eerste om 8 uur, en de tweede om half 11. om half 2 vannacht heb ik gekolfd aangezien er een hoop spanning op stond. maar de vraag is dus, moet ik dit weggooien of is er niks mis mee??
  zondag 24 april 2005 @ 10:56:40 #243
3011 E.T.
pi_26469160
Volgens mij kan dat helemaal geen kwaad hoor, Martineke.
Er zit drie uur tussen, het grootste deel van de alcohol is ondertussen dan al door je lichaam afgebroken.

(de experts zeggen dat na de eerste weken een wijntje vlak na een voeding helemaal geen kwaad kan. Dan is het bij de volgende voeding niet meer schadelijk)
  zondag 24 april 2005 @ 11:00:07 #244
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_26469202
ah ok thanks.
dan word t een mooi voorraadje voor in de vriezer.
  zondag 24 april 2005 @ 14:31:52 #245
63367 Jdee
pi_26473651
quote:
Op zondag 24 april 2005 00:19 schreef bixister het volgende:
hier ook geen vast schema maar toch niet meer zo ontzettend vaak op een dag als eerst gelukkig. en 't voeden duurt ook niet meer zo lang per keer; maximaal een half uur. jdee vervelend dat Ela zo lang nodig heeft voor 't boeren, dat gaat hier echt heel gesmeerd (en 't zijn ook van die bijna grote-mensen-boeren, zo hard knallen ze eruit )
) die knallende boeren kunnen echt hard zijn ja, Neelix kijkt ook weleens verschrikt op van zijn compu als Ela er na een beetje wurmen en draaien een uitgooit. Zelf is ze er dan niet zo van onder de indruk geloof ik . Wel fijn dat Anna nu op 8-9 keer per dag zit, dat scheelt inderdaad flink, dan kun je ondertussen nog dingen doen.
Gisteren hier spelletjesdag gehouden (bordspelen), en behalve kaartspellen kan ik alle spelletjes met Ela aan de borst doen . Ondanks de drukte was ze niet echt van slag, zo lijkt het. Fijn. Kunnen we dus vaker doen. Alleen het 's avonds oefenen met de fles lukte niet; heeft ze normaliter een heel bescheiden huiltje, 'misthoorn' pastte beter toen ... Oh well, vanavond weer proberen, over een weekje wil ik wel weer eens naar het theater (en anders heb ik een kaartje over...).
..en laat gaan...
pi_26486871
tnx ET, ik ben er ook ontzettend blij mee! mijn verloskundige had wel gezegd: een tweede zwangerschap verloopt vaak beter, een tweede bevalling verloopt vaak beter, maar ook een tweede keer borstvoeding kan vaak veel beter verlopen dan de eerste keer. dat was bij haarzelf ook het geval geweest. dat vond ik heel bemoedigend, al bleven mijn verwachtingen wat sombertjes. maar het gaat nu echt prima, al zitten er ook wel mindere dagen tussen hoor. en we zien wel hoe lang 't duurt, maar ik geniet hier heel erg van.

jdee, een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, dat haar dochtertje weigert uit de fles te drinken. gisteren is m'n vriendin voor 't eerst een paar uur alleen weggegaan, zodat ze echt niet beschikbaar was op 'voedertijd'. heb nog niet gehoord of dat geholpen heeft, maar uit andere verhalen weet ik wel dat het dan vaak ineens wel lukt. karin had met bram bijvoorbeeld geloof ik ook iets dergelijks aan de hand. bij oma (zonder moeder in de buurt) lukte het toen ineens wel met de fles meen ik me te herinneren.

oh en fijn bericht over dat wijntje, ik heb daar de laatste tijd zo'n trek in af en toe, misschien het mezelf dus toch maar eens toestaan.
  FOK!fossiel zondag 24 april 2005 @ 23:25:15 #247
2628 Karin
pi_26487072
Ja hier hadden we inderdaad ook moeite om de fles erin te krijgen (was het alweer vergeten )
Lois heeft hier toen de fles gegeven zonder mij in de buurt en dat ging wel goed. Ze hield Bram net zo vast als ik hem vasthad tijdens de borstvoeding, dus op zijn zijtje. En daarna ging het inderdaad veel beter met het accepteren van de fles.
pi_26487301
oh sorry Lois, dat ik je voor oma aanzag.
  zondag 24 april 2005 @ 23:34:55 #249
3011 E.T.
pi_26487306
Hier hadden we ook een flesweigeraartje..
Is uiteindelijk ook goed gekomen.. gewoon door stug vol te houden en elke voeding te beginnen met een fles.
De dag dat Saskia naar het kdv ging was ook de eerste keer dat ze weer echt uit de fles dronk (gelukkig). (ze had al wel uit de fles gedronken toen ze een paar dagen oud was maar daarna een tijdje geen fles gegeven en toen begon het ge-emmer)
pi_26496316
Het moedermelknetwerk is van start gegaan!
quote:
Soms zijn er situaties waarin je je baby niet zelf kunt voeden terwijl je toch wilt dat je baby moedermelk krijgt. Op dat moment kan donormelk een uitkomst zijn.
Vroeger bestonden er moedermelkbanken. Helaas zijn deze in Nederland opgeheven.
Daarom is hier een netwerk opgericht van moeders die graag voor je willen kolven en zo tijdelijk een uitkomst bieden.

Het werkt als volgt:

Wij brengen vraagmoeder en donor- moeder bijelkaar. Deze zullen met elkaar gematcht worden op regionaal niveau.
Omdat men via moedermelk bepaalde ziekten op de baby kan overbrengen is het noodzakelijk dat de vraagmoeder het bloedonderzoek van de donormoeder betaald (ong. 30 Euro) Het transport van de bevroren moedermelk wordt onderling geregeld door de moeders. De vraagmoeder moet ook de flessen waarin de moedermelk bewaard wordt betalen.

Stuur een E-mail naar de beheerder om te zien of U in aanmerking komt voor het Moedermelk Netwerk als vraagmoeder of als donor.
Na aanmelding zal ik U een vragenlijst sturen.

Je kunt moedermelk donor worden als je: een kindje jonger hebt dan 1 jaar, niet rookt, geen alcohol drinkt 12 uur voordat je gaat kolven of bepaalde medicatie gebruikt. Ook moeders die bijvoorbeeld een koemelk eiwit-vrij dieet houden worden van harte uitgenodigd te doneren.
De website.
pi_26497502
mooi dat 't er is, maar ik zou er zelf niet zo gauw gebruik van maken denk ik. voelt toch wat raar om melk van een andere ('vreemde') moeder aan je eigen kind te geven, ook al is ze dan getest op een aantal ziektes.
pi_26512875
quote:
Op maandag 25 april 2005 14:29 schreef bixister het volgende:
mooi dat 't er is, maar ik zou er zelf niet zo gauw gebruik van maken denk ik. voelt toch wat raar om melk van een andere ('vreemde') moeder aan je eigen kind te geven, ook al is ze dan getest op een aantal ziektes.
Mwoa, ik vind het raarder om gemodificeerde melk van een volslagen andere soort aan mijn kind te voeren
  dinsdag 26 april 2005 @ 10:02:23 #253
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_26514006
heb dat gisteren op tv gezien ja, melk is helemaal niet goed bv is wel goed, maar koemelk niet.
ga ik daar over nadenken, zit wel wat in ja. eigenlijk heel vreemd waarom mij mensen melk drinken van een beest, terwijl de natuur zo helemaal niet is.
dat is dan niet zo gek toch dat er beebjes zijn met een koemelk allergie, dat hoort gewoon niet!
pi_26517376
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 10:02 schreef Martineke het volgende:
heb dat gisteren op tv gezien ja, melk is helemaal niet goed bv is wel goed, maar koemelk niet.
Nououou, zo erg is het nou ook weer niet Alleen zijn de gezondheidsvoordelen van zuivel en dan met name van melk, waar in NL altijd zo op gehamerd werd, een beetje overdreven. Maar dat maakt het niet meteen Slecht, toch?
En het valt me, als je naar de gigantische verschillen in samenstelling kijkt tussen moedermelk en fabrieksvoeding (alleen al de hoeveelheid eiwitten!), eigenlijk heel erg mee hoe klein de gezondheidsverschillen zijn die je tussen babies vindt die op beide produkten worden grootgebracht. Voor normale babies dan he, voor prematuren zijn de verschillen wel gigantisch. Mooi dus dat je nu in elk geval de optie hebt om moedermelk te geven als je dat zelf niet kan
pi_26518759
zit wat in anneja (maar ik heb 't over mijn gevoel he, da's niet zo redelijk). ach en vroeger werden babies grootgebracht met bier!
pi_26520585
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:47 schreef bixister het volgende:
(maar ik heb 't over mijn gevoel he, da's niet zo redelijk)
Dat ken ik ja tis volslagen ot, maar schoonpa komt geregeld aanzetten met eende-eieren bij ons en ik moet er echt niet aan den-ken die dingen te moeten eten (in cake gaat nog, maar een lekker vier-minuten eendesnotei, uchhh). Terwijl ik met kippe-eieren geen enkele moeite heb.
  dinsdag 26 april 2005 @ 22:37:50 #257
63367 Jdee
pi_26531506
hmmm, toch maar wel volhouden dus met proberen, maar ik voel me bijna schuldig als ze huilt en Neelix haar niet lukt te troosten...

ok ok, dat ligt er ook wel aan dat Neelix af en toe gemakzuchtig is en dan verklaard "vanavond lukt het niet". Ik denk dat ie het langer moet proberen, daar is ie het dan niet mee eens, en daty zijn geen discussies die je op dat moment moet voeren dus doen we dat dan maar niet...zucht

maar morgen weer een dag!
..en laat gaan...
  dinsdag 26 april 2005 @ 22:59:17 #258
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_26532183
Het idee is heel mooi Poemojn maar ik vind het dus persoonlijk helemaal niets. Er zijn nogal wat ziektes overdraagbaar via de moedermelk, de moeders worden dan wel getest maar je hebt nog altijd te maken met incubatietijd. Ik neem ook aan dat die moeders hiervoor betaald worden? Als dat zo is dan zou dat juist de verkeerde mensen kunnen aantrekken Ik vind het maar eng...
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_26532998
Nee, het is vrijwilligerswerk Loena.
Dat van die ziektes weet ik.. in andere landen worden melkbanken gesubsidieerd en wordt de melk gepasteuriseerd, maar daar is hier geen geld voor beschikbaar. Met dit netwerk wil Chella dacht ik aantonen dat er wel vraag naar moedermelk is, zodat het hier in NL ook geprofessionaliseerd kan worden.
Ik wilde jullie alleen op dit nieuwe netwerk wijzen, zit niet in de organisatie ofzo.
Maar het idee vind ik op zich niet zo gek (mijn moeder heeft in het ziekenhuis als pasgeboren baby ook melk gekregen van een onbekende vrouw, en dat is nooit op ziekten getest.. dat mocht toen nog), zeker niet voor premature baby's waarvan de moeders te gestresst zijn om zelf genoeg te kunnen kolven.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:39:02 #260
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_26533347
Oke dan , vrijwilligerswerk, tis wel nobel van die moeders dan Als ik daar aan mee zou doen zou het een duur geintje worden voor mij, mèn de hoeveelheden die ik eet als ik BV geef( en dan nog afvallen, ik vind het best knap van mijzelf ) Maar goed ik vind het niet meer van deze tijd, maar dan alleen om het HIV verhaal. Het is en blijft dé ziekte van de laatste jaren, ik zou het voor mijn kind niet willen riskeren.
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 27 april 2005 @ 10:20:27 #261
63367 Jdee
pi_26539213
mijn onderbuuv (91) vertelde dat ze vroeger ook elke 2 dagen een literfles kwamen ophalen bij haar, voor het kinderziekenhuis in de stad. (elke 2 dagen een LITER?! ieks, dat haal ik nu echt niet, en zeker niet met de hand!). Maar is an sich geen slecht idee, dunkt me.
..en laat gaan...
pi_26541093
He nee dat idee staat mij ook helemaal niet aan dat mijn baby moeder melk zou krijgen van een andere moeder. Net hetzelfde als Bix zegt, ik zou het zelf gewoon niet prettig vinden. Of alleen melk van mij of dan maar fv. Meer te maken met mijn trots denk ik.
pi_26727268
Cartoon van Medisch Contact:
  woensdag 4 mei 2005 @ 14:57:27 #264
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_26727727
LOL
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:49:22 #265
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_26740511
Poemojn, die's geinig

Auw auw, ik heb tepelkloven van het kolven.
Ik gebruik dat zalfje van Medela, maar het helpt nog niet echt. Ook moedermelk erop doen hielp niet echt. Iemand nog tips? Het doet echt zeerrrrrrrrr
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:56:03 #266
3011 E.T.
pi_26740810
Phluph, bij mij heeft Bepanthen goed geholpen tegen kloven (en veel aan de lucht laten drogen)
pi_26741027
wat vervelend phluphy! nu ineens? of heb je dat wel vaker gehad. bepanthen is 't eerste dat bij mij ook opkwam, maar zelf heb ik 't nog nooit nodig gehad.

poemojn, even nog doorgaand op die acetongeur van Anna's urine: kan inderdaad te maken hebben met de naderende of huidige regeldagen. ze is bijna 3 maanden dus dat zou daar wel mee kloppen. bovendien heb ik al een tijdje het gevoel dat ik weer eens ongesteld moet gaan worden, dat schijnt toch ook gepaard te gaan met een BV-dip heb ik wel eens gehoord? nou ja, hopen dat we er een beetje snel en voorspoedig doorheen komen dan. en ik ga Anna in ieder geval wel extra in de gaten houden. maar de weegschaal is alweer een flinke tijd geleden ingeleverd. die mis ik op dit soort momenten wel hoor. (sprak de onzekere troela).
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:06:43 #268
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_26741258
Bepanthen heb ik nog wel liggen denk ik. Ga ik meteen proberen.
Het begon inderdaad 'opeens'. Er komt nu ook altijd eerst wat bloed en dan pas melk.
Volgens de lactatiekundige kan dit geen kwaad, maar ik gooi het toch altijd maar weg.
Heb toch genoeg.
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:07:14 #269
3011 E.T.
pi_26741286
Ongesteld moeten worden kan invloed hebben op je bv. Bij mij was het heel duidelijk merkbaar; de week voor ik ongesteld werd kwam Saskia een keertje extra (en die extra keer was meestal 'snachts )
Maar ja, dat was maar een paar dagen en zodra de ongesteldheid een feit was ging 't weer als vanouds Was dus altijd een paar dagen afzien.
En daarbij evt. regeldagen, kan idd een paar dagen voor twijfel zorgen.

Keertje extra aanleggen is natuurlijk nooit verkeerd!
pi_26742061
Heb ik net een heel stuk getypt, is het weg..

Bix, misschien kun je op het weeguurtje een keer extra wegen ter bevestiging? Misschien wel zo prettig.
En je weet wat de 4-maanden-dip is, dus dat het niet onwaarschijnlijk is dat Anna als ze 4 maanden is ineens langzamer groeit dan de curve? Komt bij veel bv-baby's voor, is heel normaal en niets om ongerust over te worden.
En dat gevoel-van-ongesteld-worden heb ik ook vaak, maar tot nu toe nog niets.

Phluphy vervelend die kloven. Idd bepanthen, drogen aan de lucht, enz. Bloed in de melk kan geen kwaad, maar kan wel voor misselijkheid bij Danyel zorgen als hij er veel van binnenkrijgt, dus als je toch genoeg voorraad hebt is weggooien misschien wel zo makkelijk.
Iemand hier (Ladybos?) had gelpads gebruikt tegen kloven, misschien kun je die proberen? Beviel wel goed dacht ik. Dat waren de Mother Mates, zie http://www.borstvoedingalmere.nl/BVAverkoopwinkel.htm .
Beterschap
pi_26742180
ja, wil ik ook gaan doen. maar het weeguurtje is pas weer dinsdag (normaal ook op dondedag maar ja morgen is 't natuurlijk dicht). en van die 4 maanden dip was ik al op de hoogte ja, tnx.
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:36:02 #272
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_26742376
Het was ook niet mijn bedoeling om je ongerust te maken met mijn berichtje in het babietjestopic hoor Bix!
pi_26742422
weet ik hoor. (enne ik was het al).
  donderdag 5 mei 2005 @ 00:03:41 #274
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_26743444
Inherent aan het moederschap Bix, helaas
pi_26744150
Hier overgens ook vaak het ongesteldgevoel en tot nu toe wilt het ook nog niet echt doorzetten al had ik vorige maand wel een dagje ietwat bloed veloren

Bix hopelijk valt het allemaal mee
Pluphy
pi_26762897
nog even uit het baby-topic van gisteravond:
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:54 schreef poemojn het volgende:
probeer desnoods eens met haar te douchen/badderen en kijk of ze dan extra wil drinken.
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:57 schreef bixister het volgende:
toevallig heb ik haar vanavond in de tummytub gedaan, en probeerde ze wel wat van het water te drinken. of bedoel je dat niet? (nou ja, kolftijd. bye!)
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 00:03 schreef poemojn het volgende:
Hahaha.. nee, ik bedoelde samen met jou, huid-op-huidcontact werkt vaak stimulerend voor een baby om extra te drinken.
Veel moeders lezen trouwens het bv-forum terwijl ze kolven, misschien kun jij op Fok?
geen vrij stopcontact hier op een handige plaats helaas, maar ik heb altijd wel wat (op papier) te lezen tijdens 't kolven hoor.
en oooh bedoelde je dat! nou, daar heeft Anna weinig aansporing voor nodig hoor, die heeft altijd wel zin om te drinken! het lijkt me ook niet zo'n heel handige plek om te voeden eigenlijk. maar wie weet gaan we 't eens proberen. wat ik wel regelmatig doe is lekker een paar uur samen in bed liggen 's middags, en dan mag ze ook lurken wat ze wil.
pi_26763139
Dat laatste komt op hetzelfde neer. Maar ik dacht dat je pas zei dat ze naar minder voedingen was teruggegaan (of heb ik dat verkeerd onthouden?) vandaar die tip voor douchen/badderen & voeden om er toch wat extra's in te krijgen.
Geef je 1 of 2 borsten? Als je nu steeds 1 kant geeft kun je misschien nog de 2e erna aanbieden, krijgt ze weer wat extra vocht binnen.
Nou.. succes & sterkte, komt vast wel goed, en het is al bijna dinsdag.
pi_26763366
ja, ze drinkt ook niet meer de hele dag en avond door, slaapt beter tussendoor, etc. maar als ik haar aanleg wil ze altijd wel drinken eigenlijk. en nee, ik geef altijd 2 borsten, had ik er maar meer!
pi_26763450
Gewoon weer bij de 1e verdergaan (wisselvoeden)
pi_26763822
jaja, ik ken 't.
pi_26791844
Phluphy, hoe gaat het nu met je kloven? Geneest het al?
Op het bv-forum vertelt iemand dat zij eucerine smeerde tegen de kloven, te krijgen bij de apotheek, en dat dat goed hielp. Misschien ook het proberen waard als de Bepanthen niet goed genoeg helpt? De apotheker kan waarschijnlijk wel vertellen wat het precies is, en of je het moet afwassen voor je kolft of niet. Het wordt iig niet in Bepanthen verwerkt (heb het even nagekeken).
pi_26796730
ff een vraagje hoor.....
Mijn schoonzus is 5 weken geleden bevallen van een dochter en geeft borstvoeding. Nu is het zo dat de kleine een paar keer afgevallen is (dus ook na die eerste week) en geeft behoorlijk wat terug. De kleine sliep ook al na een paar weken "door". Van 2300 uur tot 6 uur. Johannesbroodpitmeel al geprobeerd, en nu haar bedje bij hoofdeind om hoog. Ze geeft nu 6 voedingen per 24 uur. Nu is het zo dat ze in die 5 weken nog maar 300 gram aangekomen is. Volgens haar cb is 6 voedingen voldoende.... Maar is dat wel zo??????

Ik wil absoluut niet de bemoeizieke schoonzus uithangen en overladen met advies, want had/heb ik zelf ook een schurfthekel aan... maar ik zit er toch een beetje mee....
pi_26797970
Spugen is niet erg bij borstvoeding, zolang de baby geen pijn heeft. Jbpm geven hoeft dan dus niet. Hij mag zo veel en zo vaak drinken als hij wil, je hebt nl niet het gevaar van overvoeden (bij fv mag je niet meer dan 1 liter geven ivm de koemelkeiwitten en de nieren vd baby, die limiet heb je met borstvoeding niet). 300 gram is niet erg veel nee, ik dacht dat 90-200 gram/week normaal is. Zes voedingen is bij bv ook erg weinig, 8 is logischer. En een nachtvoeding ook.. Voedt ze op verzoek of op schema? Borstcompressie helpt misschien ook.
Misschien wil je schoonzus wel op het bv-forum vertellen hoe het gaat en vragen wat ze ervan denken?
Wat vervelend logisch dat je ermee zit, het gaat toch om je nichtje..
pi_26798628
Poemojn ik hoopte al dat je zou reageren. BV-goeroe

Ze voedt op schema. Nu zou ik zelf eerst op verzoek gaan voeden en daarna pas de regelmaat er in brengen, maar ja dat ben ik... Toen Benthe nog bv kreeg, kreeg ze ook verzoek met als gevolg dat ze 1200 per maand aankwam Miin schoonzus is ook heel erg onzeker en gaat 2 keer per week naar het CB toe. Dat is prima natuurlijk, beter dan iedereen zijn advies opvolgen.
Ik zal haar idd het BV forum als tip meegeven, maar ze is helemaal niet in-to internet en computers.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 12:39:06 #285
3011 E.T.
pi_26798820
Volgens de bv-goeroes is voeden op schema de doodsteek voor het wel of niet slagen van de bv.
En idd.. 6 voedingen per 24 uur vind ik errug weinig.. (volgens mij is het cb daar niet zo bv-minded.. wat ik zo lees is dat ze fv-schema's aanhouden)

en zoals poemojn al zei.. 90 - 200 gram per week is normaal voor een kleintje om aan te komen
pi_26798884
Dan komt de papa in beeld kan die ook wat doen voor z'n kind.. papa's hebben vaak meer verstand van computers en internet..
Weet je schoonzusje wat regeldagen zijn, en hoe borstvoeding werkt (vraag en aanbod-principe)? Wijs haar anders eens op Borstvoedingverdienttijd.nl op de animatie 'Zo wordt moedermelk gemaakt' onderaan, daarin wordt dat heel duidelijk uitgelegd.
Succes!
pi_26799332
Ja ik vond het ook meer een fv schema, maar goed. Ik zal ook die url aan haar doorgeven. Ik zei al tegen mijn schoonmoeder (in de hoop dat zij dit tegen schoonzus zegt), ze misschien beter contact op kan nemen met een lactatie deskundige of een BV stichting/organisatie....
Toen ik laatst zat te praten over voormelk en achtermelk keek ze me ook zo aan...

Ennieweej, toch heb ik er bewondering voor dat ze nog door gaat met de BV, ik denk dat een hoop nieuwbakken mama's zich allang aan de fv gegrepen hadden!
pi_26799522
5 weken is nog hartstikke piep! hopelijk gaat je schoonzus 't proberen met meer aanleggen, en gaat de productie dan omhoog.

poemojn ik vind die uitleg over borstcompressie niet zo heel duidelijk, althans, het deel over hoe de baby moet drinken: 'open-pauze-sluiten'.
pi_26799737
Ow ja, schiet me ineens te binnen. Het CB aldaar had gezegd dat 6 voedingen genoeg waren, want anders was ze de hele dag aan het voeden. Dat is toch een advies van lik me reet!!!
Lekker stimulerend maar niet heus.
Ze moest trouwens nu gaan kolven om de productie omhoog te krijgen, maar dat doe je toch niet met kolven?????? Dat is toch totaal andere "techniek" dan aanleggen?
pi_26800118
kolven kan ook wel helpen hoor. maar aanleggen is nog beter. alleen is het soms voor jezelf en het kind fijner dat hij/zij een keer goed vol zit (en dan lekker kan slapen), dus dan kun je na de bv het gekolfde voorraadje van daarvoor geven. tenminste dat was bij mij bij Piet destijds de overweging om tussendoor regelmatig te kolven.
pi_26800860
Meer aanleggen of anders kolven idd. 6 voedingen vind ik ook erg weinig. Tomas is nu ook 5 weken en ik zit zeker op de 8 voedingen per dag (heb overigens helemaal niet het gevoel dat ik de hele dag aan het voeden ben hoor!). En dan slaapt hij net als de baby van je schoonzus ook door 's nachts..
It's all up to you
  zaterdag 7 mei 2005 @ 19:52:45 #292
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_26808391
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 23:50 schreef poemojn het volgende:
Phluphy, hoe gaat het nu met je kloven? Geneest het al?
Op het bv-forum vertelt iemand dat zij eucerine smeerde tegen de kloven, te krijgen bij de apotheek, en dat dat goed hielp. Misschien ook het proberen waard als de Bepanthen niet goed genoeg helpt? De apotheker kan waarschijnlijk wel vertellen wat het precies is, en of je het moet afwassen voor je kolft of niet. Het wordt iig niet in Bepanthen verwerkt (heb het even nagekeken).
Bepanthen hielp niet.
Purclan ook niet (gebruiken ze op kraamafdeling in Radboud zkh)

Maandagochtend neem ik contact op met de lactatiekundige. Ik zal Eucerine voorstellen, want verder heb ik zelf toch geen opties of ideeën.
Tepel begint langzaamaan ontstoken te raken, niet zo zeer zichtbaar, maar wel qua gevoel.
Ik kolf (al tandenknarsend) toch maar door, hopende dat het net zo spontaan ophoudt als het begonnen is.
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 8 mei 2005 @ 00:11:11 #293
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_26814614
Phluphy, kan het geen spruw zijn?
  zondag 8 mei 2005 @ 09:21:37 #294
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_26818440
Zoals het eruit ziet lijkt het meer op kloven: "barstjes" rondom zeg maar.
Vanochtend leek het trouwens wel eindelijk iets minder te zijn. Ik heb er niets meer op gesmeerd, alleen zo lang mogelijk aan de lucht gelaten, en 's nachts een steriel gaasje ertegen.
... ♥ ik mis je ♥
  † In Memoriam † zondag 8 mei 2005 @ 09:53:56 #295
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_26818665
quote:
Op zondag 8 mei 2005 09:21 schreef phluphy het volgende:
en 's nachts een steriel gaasje ertegen.
probeer ervoor te zorgen dat een gaasje niet gaat "vastplakken"
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  zondag 8 mei 2005 @ 10:04:32 #296
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_26818752
Deze tip komt te laat, dit heb ik nl. vanochtend al ondervonden

Maar het was wel mooi droog. Nadeel daarvan is weer dat zich een mooi korstje vormt dat erom vraagt eraf gepulkt te worden...
... ♥ ik mis je ♥
  † In Memoriam † zondag 8 mei 2005 @ 10:07:26 #297
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_26818779
quote:
Op zondag 8 mei 2005 10:04 schreef phluphy het volgende:
Nadeel daarvan is weer dat zich een mooi korstje vormt dat erom vraagt eraf gepulkt te worden...
niet pulleken!!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_26818806
quote:
Op zondag 8 mei 2005 10:04 schreef phluphy het volgende:
Deze tip komt te laat, dit heb ik nl. vanochtend al ondervonden

Maar het was wel mooi droog. Nadeel daarvan is weer dat zich een mooi korstje vormt dat erom vraagt eraf gepulkt te worden...
gewoon denken aan hoe het voelt tijdens het kolven. Dan blijf je er wel vanaf mag ik hopen...
It's all up to you
pi_26827704
Je hebt ook een soort variatie op 't ouderwetse thee-ei om op je borst te doen zodat er lucht bij kan komen. Oja, borstschelpen noemen ze die dingen, dit is die van Avent:

En niet pulken Phluphy.

Bixister, ik vond ook niet alles even duidelijk, maar het idee is gewoon met de hand kolven terwijl de baby drinkt, en dan wel zo dat de extra melk eruit komt als de baby z'n mond open heeft.. lijkt me.
pi_26944074
Jonnetje, heb je eigenlijk nog iets van de lactatiekundige gehoord? Ik heb wel gekeken of ik iets kon vinden, maar kwam niet verder dan dat melk sneller gaat schiften bij grote temperatuurverschillen (bijv als de flesjes net uit de koelkast komen, of nog heet zijn van het steriliseren). Ik heb zo ook geen andere ideeen dan wat toen gedacht is.
  donderdag 12 mei 2005 @ 20:46:32 #301
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_26956319
Als ik wil gaan kolven, wat is dan in godsnaam een goed moment om daarmee te beginnen? Ik geef nu zo'n beetje om de 4 uur borstvoeding, steeds 1 borst per keer. Dit gaat vooralsnog zonder enig probleem. Maar nu over het kolven... in een borst zit natuurlijk voor en achtermelk bedacht ik me, dus het lijkt me dat als je gaat kolven, je dat wel bij een volle borst moet doen, zodat ook de achtermelk meekomt. Hiervoor bestaat vast en zeker een handig systeem waar ik niet van op de hoogte ben. Kan iemand mij dit vertellen of heeft iemand misschien een goede tip voor een website waar het duidelijk op staat?
En trouwens; mijn god, wat zijn die kolven duur!!! Vandaag ff de prenatal ingelopen, maar dat wordt toch een tweedehandsje denk ik zo...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')