ik wil je niet ontmoedigen maar Jayden heeft weken/maanden om de anderhalf/twee uur gedronken en komt nu om de 3 soms 4 uur voor een voeding. Soms is het helaas niet anders dan dat een kindje gewoon vaaak, zeer vaak wil drinken. Maar echt ooit gaat er meer tijd tussenzitten (al geloofde ik daar op dat moment ook niet in) Succesquote:Op vrijdag 18 februari 2005 14:14 schreef Jdee het volgende:
en ik ook! Duimerdeduim. Go Myrthe!
Hier ook wel btje last van tepelkloven gehad, zalf (prebanthen geloof ik) hielp als een tierelier, en inderdaad naaktlopen tot t droog was ook. Gelukkig wonen we in een bovenwoning: dat niet iedereen naar binnen kan kijken.
Ela is ook bijgevoed vanwege een laag bloedsuikergehalte, wij deden dat met een spuitje en pink: ze zoog dan zelf de voeding naar binnen, heel af en toe een kleine aanzet geven aan dat spuitje en dan lukte het wel weer. Cup niet geprobeerd. Maar toen dronk ze inderdaad spuit-hoeveelheden, en niet 90 cc ofzo...
Mevrouw wil trouwens wel de afgelopen 6 dagen (dat lijken me geen regeldagen meer dus) overdag (gelukkig niet snachts) een tijd om de anderhalf uur weer, en nu vinden mijn borsten dat in ene ook goed: krijg me toch toeschietreflexen om het anderhalf uur, zelfs als ze per ongeluk in slaap is gevallen en echt nog niet hoeft... naja... wanneer zou ze er nu meer uren tussen gooien, ze is nu 3,5 week oud, ik vind het wel welletjes met die regeldagen, dit lijkt meer op haar ritme dan dat het ergens toe leidt![]()
Aan de ene kant vraag ik me dus af of ik haar dan moet laten liggen huilen (ocherme) tot ze er 2,5-3 uur tussen gooit, maar aan de andere kant wil ik ook best wel op verzoek voeden, heb het idee dat dat beter is voor haar (honger->eten). hmmm. dilemma. Ben vast niet de enige trouwens. ideeen/meningen/tips welkom!:Y
Dat heb ik nou ook!! En dan zit m'n man me weer raar aan te kijken als ik gelijk na het eten chocola zit te eten...zeker als ik tien minuten geleden zei dat ik vol zatquote:Op woensdag 9 februari 2005 21:30 schreef AnnieBaby het volgende:
En na een bord avondeten heb ik alweer trek. Alsof het een voorgerecht is![]()
quote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:54 schreef Martineke het volgende:
mijn idee is altijd (eigenlijk rob zn idee), in de dierenwereld gaat de moeder ook niet drinken weghouden van dr kleintjes omdat er "zoveel" tijd tussen moet zitten
Isis valt steeds af als we het niet in de gaten houden.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 20:25 schreef Leah het volgende:
Volgens mij is 50 tot 60 cc gewoon voldoende op deze leeftijd, of is er gezegd dat Isis echt meer moet hebben?
Als ze goed groeit en voldoende natte luiers heeft heeft is het niet te weinig hoor. Wegen voor en na een voeding wordt ook vaak afgeraden omdat het zoveel stress oplevert.
je kunt er bijna voor 100% vanuit gaat dat er altijd genoeg voeding in de borstvoeding zit. Als je tijdens de borstvoedingsperiode niet streng lijnt of anderszins een dieet houdt, dan hoef je niet bang te zijn voor de kwaliteit van je melk.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 09:02 schreef Xanthe het volgende:
Inderdaad hoeveelheid zegt weinig , want je weet bij borstvoeding nooit hoeveel voeding erin zit.
Was ik alweer even vergeten , maar dat zij de verloskundige ook steeds , zij kwam tot woensdag elke dag hier langs om te kijken hoe het ging met de borstvoeding.
hmm, naja, het komt inderdaad ooit goed. Stiekum houd ik mezelf heel erg voor dat het over n maand allemaal anders en wellicht makkelijker is.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 16:41 schreef Knorretje het volgende:
[..]
ik wil je niet ontmoedigen maar Jayden heeft weken/maanden om de anderhalf/twee uur gedronken en komt nu om de 3 soms 4 uur voor een voeding. Soms is het helaas niet anders dan dat een kindje gewoon vaaak, zeer vaak wil drinken. Maar echt ooit gaat er meer tijd tussenzitten (al geloofde ik daar op dat moment ook niet in) Succes
op verzoek voeden:quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:08 schreef Xanthe het volgende:
[..]
Daarover heb ik in het ziekenhuis nog ruzie gehad.
Ik dacht 4 tot 6 uur.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:54 schreef bixister het volgende:
wie weet trouwens hoe lang het ongeveer duurt voordat het voedsel dat je eet in de borstvoeding terecht is gekomen?
Begrijp ikquote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:52 schreef bixister het volgende:
oja leah, ik was nog niet op 't inbakeren ingegaan, sorry, ben hier zo 'hap-snap'pig... maar die omslagdoek doen wij ook ja. helpt soms wel, soms niet.
Bixister! Ik ben echt zoooo slecht met bijlezen geweest de laatste tijd, dus nog even een totaal offtopic zijnde van harte gefeliciteerd met Anna! En een dikke knuffel aan Piet, dat ie maar een goede mooi-weer-papa (moederen maar als ze huilt haar teruggevenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:52 schreef bixister het volgende:
jdee, klinkt zeer herkenbaar die drinkgewoontes van Ela. Anna wil de laatste tijd ook ontzettend vaak drinken, ook in meerdere etappes, en ik vind dat vreselijk vermoeiend.(...)
iemand tips voor hoe dit aan te pakken?
lief dat je daaraan dachtquote:Op zondag 6 maart 2005 23:48 schreef bixister het volgende:
ja, en met martineke en de zich verslikkende maxim? hopelijk is dat inmiddels wat minder erg?
En dat is ook niet voor niks lijkt me, ik kan me herinneren dat er in mijn aktieve VBN tijd veel onderzoek is gedaan naar het overdragen van ziektes via kolven die door meerdere mensen gebruikt waren.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:50 schreef Jonnetje het volgende:
Tussen de inschrijfpapieren van de kraamzorg zat een papier waarop vermeld stond dat de kraamverzorgsters vanwege hygienische redenen niet meer hun/een borstkolf van gezin naar gezin mogen meenemen.
Er staat wel meer interessante info op die site.quote:* What can I do to prepare my older child for a new baby?
* Should breastfeeding be "hidden" from your older child or other children?
* General tips
* Activities to do with your older child while baby is nursing
* If you need a nap and your toddler doesn't
* What if your older child asks to nurse?
* Additional Resources
De Rapley-methode kan alleen als Noa al goed kan zitten, en zelf voedsel in haar mond kan stoppen. Dat is vaak rond zes maanden. (Sowieso geldt ook voor fv-baby's dat wordt aangeraden tot 6 maanden te wachten, niet alleen voor bv-baby's.. de officiele richtlijn voor het cb is 6 mnd).quote:The Milk
* How will my milk change?
Discomforts & Concerns of Pregnant Nursing Mamas
* “Is it for me?” Tips for Making Your Decision
about Nursing during Pregnancy and Tandem Nursing
* Will pregnancy cause my child to wean prematurely?
* What if I want to wean?
* Sore nipples and agitation during pregnancy
* How will breastfeeding affect my morning sickness?
* Nursing during labor
Ja, dat doet inderdaad ook pijn, het uittrekken van de tepels (wat een klaagmuts ben ik zeg...). Maar het meeste pijn doet toch de tsr, dan moet ik soms echt even mijn adem inhouden (heb de neiging om de pijn weg te gaan puffenquote:Op zondag 3 april 2005 00:06 schreef poemojn het volgende:
Weet je zeker dat het de toeschietreflex is en niet het uittrekken vd tepel? Dat kan ook pijn doen maar gaat wel over na een tijdje, als-ie ook minder vlak is..
we wikkelen haar wel in een fleece deken sinds ze geboren is, en soms in de box ook, dan slaapt ze daar ook redelijk in. Maar echt inbakeren hebben we nog niet gedaan, toch eens proberen misschien. aan de andere kant, wat ze nu al een aantal nachten achtereen doet is vanaf een uur of 11 tot 5-half 6 slapen. Wat een luxe! En we hebben wel een nachtje geprobeerd met een soort bijvoeding (50 cc na de borstvoeding toen ik scheel begon te zien van de vermoeidheid na een hele avond veel aanleggen), en toen sliep ze inderdaad 8 uur! Maar wel halverwege de nacht flink gespuugd, zonder dat ze daarvan echt ons wakker voor gemaakt heeft, dus dat was best zielig smorgens (maarwel schoon te maken dus). Die ochtend na haar bv gegeven te hebben 190 cc gekolfd (ieks das veel!).quote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:42 schreef bixister het volgende:
inbakeren geeft hier sinds gisteren weer opnieuw wat rust, Jdee, misschien ook iets voor jullie?
(...)
en over die kunstvoeding: ik zou er als ik jou was eerder voor kiezen om de avondvoeding gewoon zelf te blijven geven en dan maar niet te kolven. die ene keer dat je weggaat kan ze dan alsnog wel kunstvoeding krijgen, toch? hebben jullie al es geprobeerd of ze dat wel lust trouwens? Anna dus wel, als 't maar precies op de juiste temperatuur is.
Ik werd in het ziekenhuis goed begeleid, de kraamhulp kwam meteen met een tepelhoedje op de proppen (wat mij op dat moment ook wel de beste oplossing leek, maar naar later bleek voor een hoop ellende heeft gezorgd). De verloskundige heeft zich absoluut niet beziggehouden met mijn borstvoeding trouwens, die heb ik sowieso maar 2x 2 minuten gezien na de bevalling...quote:Op maandag 4 april 2005 10:12 schreef Icaä het volgende:
Suzanna, zoals ET ook al zei: wat gaat er toch een boel mis in ziekenhuizen bij het aanleren van borstvoeding
Ik had het er over met mijn verloskundige, en zij zei 'kun je je voorstellen dat wij helemaal niet blij zijn als iemand twee dagen in het ziekenhuis moest blijven; dan kunnen wij daarna de scherven [t.a.v. de borstvoeding] bij het kraambed opruimen'. Zo droevig vond ik dat; het lijken geen incidenten meer, maar meer een soort desinteresse of gemakzucht bij (sommige) verpleegkundigen.
Goed van je trouwens dat het je toch gelukt is.
Je kunt bij de AH bijvoorbeeld wel koemelkvrij brood en koemelkvrije boter kopen. Mijn moeder heeft een koemelkallergie, vandaar.quote:Producten die altijd koemelk bevatten, zijn niet toegestaan in een koemelkvrij dieet. Dit geldt voor alle volgende producten die meestal gemakkelijk te herkennen zijn:
* magere melk, halfvolle melk, volle melk
* karnemelk
* kaas, smeerkaas, smeltkaas
* yoghurt, biogarde, vla, kwark, pap, pudding, yoghurtdrank
* kefir, huttenkase, cottage cheese, umer
* roomboter, slagroom, koffieroom, halfroom, koffiemelk, sour cream, zure room, crème fraîche
* roomijs, yoghurtijs
* chocolademelk
* zuivelfrisdranken, frisdranken op weibasis
Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat?
Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:
* melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
* wrongel, wei, weipoeder en melkzout
* melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
* caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
* margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
* lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
* lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
* broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten
Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.
Misschien staan hier nog ervaringsverhalen tussen.quote:Kan ik nog borstvoeding geven als ik opnieuw zwanger ben?
* Ja. Medisch gezien bestaat hiertegen geen bezwaar.
* Tijdens de toeschietreflex komt er een beetje oxytocine (weeënopwekker) vrij, maar borstvoeding verhoogt de kans op een vroeggeboorte niet.
* Halverwege de zwangerschap vermindert de melkproductie. Dit vormt geen probleem, omdat je kind nu andere dingen eet naast moedermelk.
* Ook de smaak van de melk verandert in het midden van de zwangerschap. Hierdoor stoppen sommige kinderen uit zichzelf met borstvoeding.
Nee je hebt niks raars gedaan. Mijn kraamverzorgster gaf ook aan dat veel katten dol zijn op de geur van moedermelk. En bij toeval ben ik er ook vandaag achter gekomen dat dit hier ook zo is. Tomas gaf over vlak na een borstvoeding, wat melk kwam op de vloer terecht. Ik leg Tomas even weg en kom terug om de vloer schoon te maken, zijn er daar 2 katten bezig om de melk op te likken! (ja, klinkt ranzig vooral omdat Tomas het al gedronken had!)quote:Op zaterdag 16 april 2005 22:10 schreef phluphy het volgende:
Iemand anders dit (al dan niet "toevallig") ook meegemaakt? Of hebben we iets raars gedaan?![]()
![]()
![]()
Dus mijn ontsteltenis over 10 weken is weer eens een staaltje ongeduld, mijnerzijds?quote:Op dinsdag 19 april 2005 00:15 schreef bixister het volgende:
smirre, volgens mij kan dat nog héél lang duren... het verschilt per vrouw. poemojn heeft dacht ik wel eens een linkje geplaatst of wist een voorbeeld van iemand die echt jaaaren later nog soms wat melk verloor....bij mij was 't de vorige keer vrij snel over.
Dat over die katten en BV net zette me ook even aan het denken...quote:Wilyan is op maandagavond 28 april 2003 via een keizersnede geboren in het ziekenhuis in Assen. Hij was erg groot bij zijn geboorte (4550gr. en ca. 55cm.).
Alles (inclusief de voeding) ging erg goed. Het ging zo goed met hem en mij dat we al op donderdag naar huis mochten. Dus eerder dan normaal is na een keizersnede.
In het ziekenhuis heb ik trouwens even last gehad van stuwing.
Eenmaal thuis ging alles ook prima.
Tot ik op de laatste dag dat de kraamverpleegkundige er was bijna geen voeding meer gaf. Hoogstwaarschijnlijk heb ik toen toch wat te weinig vocht binnen gekregen. In één of twee dagen was de voeding tot minimaal terug gelopen. De kraamverpleegkundige wist het weer omhoog te krijgen door me (bijna absurd) veel (tegen de 4 á 5 liter per dag) te laten drinken en proberen BV af te kolven. Wat er afgekolfd werd werd in een flesje aan Wilyan gegeven zodat we ook wisten hoeveel hij nou per dag binnenkreeg en hij heeft een klein beetje bijvoeding gehad.. De voeding kwam idd weer terug en ik kon weer normaal gaan drinken. Ik kreeg toen voor de tweede keer last van stuwing.
Vanaf dat moment was het mis. Wilyan wou niet meer aan de borst. Sterker nog: hij wou zelfs geen afgekolfde melk meer uit het flesje hebben.
Het eerste wat er geroepen werd was tepel-speenverwarring. Dit leek mij erg sterk, want dan zou hij niet aan de borst willen (want daar zou hij meer moeite voor moeten doen) maar wél afgeklofde melk uit een flesje willen drinken (alleen maar zuigen dus makkelijker). Maar hij wou ook écht geen BV uit het flesje. We hebben het meerdere keren geprobeerd, eerst aan de borst en als dat niet lukte (vers) afgekolfde melk uit een flesje. Hij wou het echt niet hebben. Maakten we daarna een fles met kunstvoeding dan was die zonder morren zo snel mogelijk leeg.
Na een tijdje hannessen was ik het zat en ben ik (in één keer volledig) overgestapt op kunstvoeding. Ik werd er gewoon doodongelukkig van, al dat gepruts en gepier. Het was gewoon overduidelijk dat hij liever kunstvoeding kreeg dan borstvoeding.
Ik kolfde mijn borsten leeg met mijn handen omdat mijn borsten gewoon zeer gingen doen. Het viel me op dat de melk bijna meteen ging schiften. Dat was me bij het afkolven voor Wilyan ook al eens opgevallen en ik heb het ook wel aan de kraamverpleegkundige laten zien. Die zei dat dat het verschil/mengeling/overgang tussen de voormelk en de vettere achtermelk was. Klonk toen vrij logisch. Maar later bij het afbouwen/leegkolven begon ik toch te twijfelen, het rook namelijk ook anders dan toen de BV nog goed ging. Ik schonk er verder weinig aandacht aan want Wilyan was nu aan de kunstvoeding en was weer helemaal gelukkig.
Toen Wilyan bijna een jaar was begon het weer te kriebelen. 1 januari 2004 stopte ik met de pil. Eigenlijk moest ik vanwege de keizersnede een jaar wachten maar aangezien het ook twee jaar geduurd heeft voordat ik zwanger was van Wilyan....
Ik besloot me op te geven voor een VBN-cursus gewoon voor het geval dat. Het leek me interressant, handig om te op terug te kunnen vallen bij de tweede en misschien kon ik wat antwoorden krijgen waarom het bij Wilyan niet gelukt is.
Ik deed daar mijn verhaal en de contactpersoon aldaar vond het (net als u) vreemd dat Wilyan gewoon écht geen BV (meer) luste. Ze deed ook de/een opleiding voor lactatiedeskundige en is een tijd lang in de boeken gedoken en heeft het voorgelegd aan meerdere mensen (o.a. van/tijdens die opleiding).
Het enige wat er zo geconstateerd kon worden (het was immers allemaal "achteraf praten" er kon geen melk meer onderzocht worden ofzo) was dat er WAARSCHIJNLIJK een (teveel (?) aan een) enzym in mijn borstvoeding zat die de melk te snel afbrak. Dat enzym schijnt normaal ook in de borstvoeding te zitten, maar treed normaal pas veel later in werking.
tussen 5 en 6 bvquote:Op woensdag 20 april 2005 18:58 schreef Bar_en_Mar het volgende:
hoe zit het met jullie voedingsschema?
ik heb hier het volgende schema iig gekregen(tijden kunnen uitwijken ivm met voeden op verzoek)
6 uur bv
9 uur brood+bv
12uur pap/brood+bv
15 uur fruit
18 uur warme hap
21 uur bv
en zo nu en dan heb ik Thijs nog eens tegen een uurtje of 23 en soms nog scnachts.
quote:Op zondag 24 april 2005 00:19 schreef bixister het volgende:
hier ook geen vast schema maar toch niet meer zo ontzettend vaak op een dag als eerst gelukkig. en 't voeden duurt ook niet meer zo lang per keer; maximaal een half uur. jdee vervelend dat Ela zo lang nodig heeft voor 't boeren, dat gaat hier echt heel gesmeerd (en 't zijn ook van die bijna grote-mensen-boeren, zo hard knallen ze eruit)
De website.quote:Soms zijn er situaties waarin je je baby niet zelf kunt voeden terwijl je toch wilt dat je baby moedermelk krijgt. Op dat moment kan donormelk een uitkomst zijn.
Vroeger bestonden er moedermelkbanken. Helaas zijn deze in Nederland opgeheven.
Daarom is hier een netwerk opgericht van moeders die graag voor je willen kolven en zo tijdelijk een uitkomst bieden.
Het werkt als volgt:
Wij brengen vraagmoeder en donor- moeder bijelkaar. Deze zullen met elkaar gematcht worden op regionaal niveau.
Omdat men via moedermelk bepaalde ziekten op de baby kan overbrengen is het noodzakelijk dat de vraagmoeder het bloedonderzoek van de donormoeder betaald (ong. 30 Euro) Het transport van de bevroren moedermelk wordt onderling geregeld door de moeders. De vraagmoeder moet ook de flessen waarin de moedermelk bewaard wordt betalen.
Stuur een E-mail naar de beheerder om te zien of U in aanmerking komt voor het Moedermelk Netwerk als vraagmoeder of als donor.
Na aanmelding zal ik U een vragenlijst sturen.
Je kunt moedermelk donor worden als je: een kindje jonger hebt dan 1 jaar, niet rookt, geen alcohol drinkt 12 uur voordat je gaat kolven of bepaalde medicatie gebruikt. Ook moeders die bijvoorbeeld een koemelk eiwit-vrij dieet houden worden van harte uitgenodigd te doneren.
Mwoa, ik vind het raarder om gemodificeerde melk van een volslagen andere soort aan mijn kind te voerenquote:Op maandag 25 april 2005 14:29 schreef bixister het volgende:
mooi dat 't er is, maar ik zou er zelf niet zo gauw gebruik van maken denk ik. voelt toch wat raar om melk van een andere ('vreemde') moeder aan je eigen kind te geven, ook al is ze dan getest op een aantal ziektes.
Nououou, zo erg is het nou ook weer nietquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:02 schreef Martineke het volgende:
heb dat gisteren op tv gezien ja, melk is helemaal niet goedbv is wel goed, maar koemelk niet.
Dat ken ik jaquote:Op dinsdag 26 april 2005 13:47 schreef bixister het volgende:
(maar ik heb 't over mijn gevoel he, da's niet zo redelijk)
quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:54 schreef poemojn het volgende:
probeer desnoods eens met haar te douchen/badderen en kijk of ze dan extra wil drinken.
quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:57 schreef bixister het volgende:
toevallig heb ik haar vanavond in de tummytub gedaan, en probeerde ze wel wat van het water te drinken. of bedoel je dat niet? (nou ja, kolftijd. bye!)
geen vrij stopcontact hier op een handige plaats helaas, maar ik heb altijd wel wat (op papier) te lezen tijdens 't kolven hoor.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:03 schreef poemojn het volgende:
Hahaha.. nee, ik bedoelde samen met jou, huid-op-huidcontactwerkt vaak stimulerend voor een baby om extra te drinken.
Veel moeders lezen trouwens het bv-forum terwijl ze kolven, misschien kun jij op Fok?
Bepanthen hielp niet.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:50 schreef poemojn het volgende:
Phluphy, hoe gaat het nu met je kloven? Geneest het al?
Op het bv-forum vertelt iemand dat zij eucerine smeerde tegen de kloven, te krijgen bij de apotheek, en dat dat goed hielp. Misschien ook het proberen waard als de Bepanthen niet goed genoeg helpt? De apotheker kan waarschijnlijk wel vertellen wat het precies is, en of je het moet afwassen voor je kolft of niet. Het wordt iig niet in Bepanthen verwerkt (heb het even nagekeken).
probeer ervoor te zorgen dat een gaasje niet gaat "vastplakken"quote:Op zondag 8 mei 2005 09:21 schreef phluphy het volgende:
en 's nachts een steriel gaasje ertegen.
quote:Op zondag 8 mei 2005 10:04 schreef phluphy het volgende:
Nadeel daarvan is weer dat zich een mooi korstje vormt dat erom vraagt eraf gepulkt te worden...
gewoon denken aan hoe het voelt tijdens het kolven. Dan blijf je er wel vanaf mag ik hopen...quote:Op zondag 8 mei 2005 10:04 schreef phluphy het volgende:
Deze tip komt te laat, dit heb ik nl. vanochtend al ondervonden![]()
Maar het was wel mooi droog. Nadeel daarvan is weer dat zich een mooi korstje vormt dat erom vraagt eraf gepulkt te worden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |