Dus mijn ontsteltenis over 10 weken is weer eens een staaltje ongeduld, mijnerzijds?quote:Op dinsdag 19 april 2005 00:15 schreef bixister het volgende:
smirre, volgens mij kan dat nog héél lang duren... het verschilt per vrouw. poemojn heeft dacht ik wel eens een linkje geplaatst of wist een voorbeeld van iemand die echt jaaaren later nog soms wat melk verloor....bij mij was 't de vorige keer vrij snel over.
Dat over die katten en BV net zette me ook even aan het denken...quote:Wilyan is op maandagavond 28 april 2003 via een keizersnede geboren in het ziekenhuis in Assen. Hij was erg groot bij zijn geboorte (4550gr. en ca. 55cm.).
Alles (inclusief de voeding) ging erg goed. Het ging zo goed met hem en mij dat we al op donderdag naar huis mochten. Dus eerder dan normaal is na een keizersnede.
In het ziekenhuis heb ik trouwens even last gehad van stuwing.
Eenmaal thuis ging alles ook prima.
Tot ik op de laatste dag dat de kraamverpleegkundige er was bijna geen voeding meer gaf. Hoogstwaarschijnlijk heb ik toen toch wat te weinig vocht binnen gekregen. In één of twee dagen was de voeding tot minimaal terug gelopen. De kraamverpleegkundige wist het weer omhoog te krijgen door me (bijna absurd) veel (tegen de 4 á 5 liter per dag) te laten drinken en proberen BV af te kolven. Wat er afgekolfd werd werd in een flesje aan Wilyan gegeven zodat we ook wisten hoeveel hij nou per dag binnenkreeg en hij heeft een klein beetje bijvoeding gehad.. De voeding kwam idd weer terug en ik kon weer normaal gaan drinken. Ik kreeg toen voor de tweede keer last van stuwing.
Vanaf dat moment was het mis. Wilyan wou niet meer aan de borst. Sterker nog: hij wou zelfs geen afgekolfde melk meer uit het flesje hebben.
Het eerste wat er geroepen werd was tepel-speenverwarring. Dit leek mij erg sterk, want dan zou hij niet aan de borst willen (want daar zou hij meer moeite voor moeten doen) maar wél afgeklofde melk uit een flesje willen drinken (alleen maar zuigen dus makkelijker). Maar hij wou ook écht geen BV uit het flesje. We hebben het meerdere keren geprobeerd, eerst aan de borst en als dat niet lukte (vers) afgekolfde melk uit een flesje. Hij wou het echt niet hebben. Maakten we daarna een fles met kunstvoeding dan was die zonder morren zo snel mogelijk leeg.
Na een tijdje hannessen was ik het zat en ben ik (in één keer volledig) overgestapt op kunstvoeding. Ik werd er gewoon doodongelukkig van, al dat gepruts en gepier. Het was gewoon overduidelijk dat hij liever kunstvoeding kreeg dan borstvoeding.
Ik kolfde mijn borsten leeg met mijn handen omdat mijn borsten gewoon zeer gingen doen. Het viel me op dat de melk bijna meteen ging schiften. Dat was me bij het afkolven voor Wilyan ook al eens opgevallen en ik heb het ook wel aan de kraamverpleegkundige laten zien. Die zei dat dat het verschil/mengeling/overgang tussen de voormelk en de vettere achtermelk was. Klonk toen vrij logisch. Maar later bij het afbouwen/leegkolven begon ik toch te twijfelen, het rook namelijk ook anders dan toen de BV nog goed ging. Ik schonk er verder weinig aandacht aan want Wilyan was nu aan de kunstvoeding en was weer helemaal gelukkig.
Toen Wilyan bijna een jaar was begon het weer te kriebelen. 1 januari 2004 stopte ik met de pil. Eigenlijk moest ik vanwege de keizersnede een jaar wachten maar aangezien het ook twee jaar geduurd heeft voordat ik zwanger was van Wilyan....
Ik besloot me op te geven voor een VBN-cursus gewoon voor het geval dat. Het leek me interressant, handig om te op terug te kunnen vallen bij de tweede en misschien kon ik wat antwoorden krijgen waarom het bij Wilyan niet gelukt is.
Ik deed daar mijn verhaal en de contactpersoon aldaar vond het (net als u) vreemd dat Wilyan gewoon écht geen BV (meer) luste. Ze deed ook de/een opleiding voor lactatiedeskundige en is een tijd lang in de boeken gedoken en heeft het voorgelegd aan meerdere mensen (o.a. van/tijdens die opleiding).
Het enige wat er zo geconstateerd kon worden (het was immers allemaal "achteraf praten" er kon geen melk meer onderzocht worden ofzo) was dat er WAARSCHIJNLIJK een (teveel (?) aan een) enzym in mijn borstvoeding zat die de melk te snel afbrak. Dat enzym schijnt normaal ook in de borstvoeding te zitten, maar treed normaal pas veel later in werking.
tussen 5 en 6 bvquote:Op woensdag 20 april 2005 18:58 schreef Bar_en_Mar het volgende:
hoe zit het met jullie voedingsschema?
ik heb hier het volgende schema iig gekregen(tijden kunnen uitwijken ivm met voeden op verzoek)
6 uur bv
9 uur brood+bv
12uur pap/brood+bv
15 uur fruit
18 uur warme hap
21 uur bv
en zo nu en dan heb ik Thijs nog eens tegen een uurtje of 23 en soms nog scnachts.
quote:Op zondag 24 april 2005 00:19 schreef bixister het volgende:
hier ook geen vast schema maar toch niet meer zo ontzettend vaak op een dag als eerst gelukkig. en 't voeden duurt ook niet meer zo lang per keer; maximaal een half uur. jdee vervelend dat Ela zo lang nodig heeft voor 't boeren, dat gaat hier echt heel gesmeerd (en 't zijn ook van die bijna grote-mensen-boeren, zo hard knallen ze eruit)
De website.quote:Soms zijn er situaties waarin je je baby niet zelf kunt voeden terwijl je toch wilt dat je baby moedermelk krijgt. Op dat moment kan donormelk een uitkomst zijn.
Vroeger bestonden er moedermelkbanken. Helaas zijn deze in Nederland opgeheven.
Daarom is hier een netwerk opgericht van moeders die graag voor je willen kolven en zo tijdelijk een uitkomst bieden.
Het werkt als volgt:
Wij brengen vraagmoeder en donor- moeder bijelkaar. Deze zullen met elkaar gematcht worden op regionaal niveau.
Omdat men via moedermelk bepaalde ziekten op de baby kan overbrengen is het noodzakelijk dat de vraagmoeder het bloedonderzoek van de donormoeder betaald (ong. 30 Euro) Het transport van de bevroren moedermelk wordt onderling geregeld door de moeders. De vraagmoeder moet ook de flessen waarin de moedermelk bewaard wordt betalen.
Stuur een E-mail naar de beheerder om te zien of U in aanmerking komt voor het Moedermelk Netwerk als vraagmoeder of als donor.
Na aanmelding zal ik U een vragenlijst sturen.
Je kunt moedermelk donor worden als je: een kindje jonger hebt dan 1 jaar, niet rookt, geen alcohol drinkt 12 uur voordat je gaat kolven of bepaalde medicatie gebruikt. Ook moeders die bijvoorbeeld een koemelk eiwit-vrij dieet houden worden van harte uitgenodigd te doneren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |