http://www.nu.nl/news.jsp?n=470598&c=13quote:Beroofde automobiliste verdacht van doodslag (video)
Uitgegeven: 19 januari 2005 20:02
Laatst gewijzigd: 19 januari 2005 23:10
AMSTERDAM - De 43-jarige automobiliste die nadat zij beroofd was één van de daders in Amsterdam doodreed, wordt verdacht van doodslag. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam woensdag bekendgemaakt. De vrouw moet donderdagmiddag voor de rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam verschijnen.
Bekijk video:
Modem/ Breedband
Uit onderzoek van politie en justitie is tot nu toe gebleken dat zij maandag met opzet over ongeveer 50 meter hard achteruit is gereden in reactie op het stelen van haar tas uit de auto. Daarbij heeft zij de brommer en de overleden man geraakt. De 19-jarige Amsterdammer raakt bekneld tussen de auto en de boom waartegen de vrouw tot stilstand kwam. Hij overleed aan de gevolgen daarvan.
Justitie verdenkt de automobiliste in de eerste plaats van "het nemen van een onaanvaardbaar risico, hetgeen in juridische zin de verdenking oplevert van doodslag", zo luidt de verklaring van het OM. De officier van justitie denkt dat gezien de ernst van de feiten de rechter-commissaris kan beslissen dat de vrouw langer vast moet blijven zitten.
quote:Burgemeester Job Cohen keert zich vandaag in deze krant tegen mensen die zeggen dat Ali el Bejjati is vermoord. ''Men moet wel beseffen dat het begonnen is met een straatroof. Dat hoor ik in die buurt veel te weinig. Mensen die hieraan voorbij gaan, zijn de zaak aan het bagatelliseren op een manier die mij absoluut niet aanstaat.''
http://www.parool.nl/nieuws/2005/JAN/20/p1.html
Ja dat vond ik ook raar, ik heb geen een van zijn maatjes horen praten over dat wat Ali deed niet goed was..quote:
Kijk, dit soort reacties vind ik van dezelfde domheid getuigen als de tasjesdief in kwestie.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:37 schreef desiredbard het volgende:
-
Wat jij doet is baggataliseren. Je kan ook zeggen tegen iemand die net verkracht is "het is maar sex hoor, je hebttoch wel eens vaker sex gehad"quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:33 schreef Taurus het volgende:
cora4034:
Dit is weer dramatiseren, 'oudere mensen die misschien ook nog eens vallen omdat ze omver getrokken worden en, tot overmaat van ramp, OOK nog eens hun heup breken'![]()
Dat is in dit geval niet gebeurd hoor voor zover ik weet.. Whatever, ik vind een tasjesroof niet te vergelijken met het verlies van 'n dierbare, maar dat zal wel aan mij liggen dan.![]()
Zo geredeneerd ligt het omslagpunt ongeveer bij 10 tasjesroven, dan begint het voor de maatschappij aantrekkelijk te worden om het omver te rijden.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:35 schreef Doc het volgende:
Een tasjesdief brengt zijn slachtoffer en de maatschappij als geheel schade toe die zeker immaterieel niet inverhouding staat zijn gewin. Alleen voor zijn eigen materiële behoefte doen dergelijke personen mensen buitenproportioneel geestelijk en lichamelijk pijn. Dat verhoud zich in mijn ogen tot dezelfde buitenproportionaliteit dat zo's tasjesdief door een ongeluk als dit de dood vind.
Om hetplastisch te zeggen: de schade voor een slachtoffer van een tasjesroof is 10 keer zo erg als de winst voor de dief, de dood door een ongeluk van zo'n jongen is 10 keerzo erg als de ropof zelf. Zelfde verhouding.
Ongeluk, ongeluk, ongeluk. Ze is beschuldigd van doodstraf he... Ik weet dat je het graag anders ziet volgens mij, maar het is toch echt zo. Kan alsnog anders uitlopen, maar laten we niquote:Op donderdag 20 januari 2005 12:35 schreef Doc het volgende:
Een tasjesdief brengt zijn slachtoffer en de maatschappij als geheel schade toe die zeker immaterieel niet inverhouding staat zijn gewin. Alleen voor zijn eigen materiële behoefte doen dergelijke personen mensen buitenproportioneel geestelijk en lichamelijk pijn. Dat verhoud zich in mijn ogen tot dezelfde buitenproportionaliteit dat zo's tasjesdief door een ongeluk als dit de dood vind.
Om hetplastisch te zeggen: de schade voor een slachtoffer van een tasjesroof is 10 keer zo erg als de winst voor de dief, de dood door een ongeluk van zo'n jongen is 10 keerzo erg als de ropof zelf. Zelfde verhouding.
Iemand die 10 maal veroordeeld is voor tasjesroof mag (en daar staan heel wat meer roven tegenover) wat mij betreft de doodstraf krijgen (voor de genuanceerde versie van deze post zie een eerder topic).quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Zo geredeneerd ligt het omslagpunt ongeveer bij 10 tasjesroven, dan begint het voor de maatschappij aantrekkelijk te worden om het omver te rijden.![]()
Als z'n matties beter brommer konden rijden kon hij nog steeds jatten.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:36 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja dat vond ik ook raar, ik heb geen een van zijn maatjes horen praten over dat wat Ali deed niet goed was..![]()
Er is helemaal geen sprake van een gebroken heup!! Kijk als dát was gebeurd was er voor het slachtoffer van de roof ook wel psychische schade ja, maar in dit geval niet en de jongen is wél dood, dus deze twee situaties zijn NIET te vergelijken.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Wat jij doet is baggataliseren. Je kan ook zeggen tegen iemand die net verkracht is "het is maar sex hoor, je hebttoch wel eens vaker sex gehad"
Je mag onderkennen dat tasjesdieven de schade daadwerkelijk aanbrengen. En een gebroken heup is ten eerste (zeker voor een bejaarde die net snel herstelt) extreem pijnlijk en mogelijk door complicaties dodelijk. En dat is een risico dat dat soort gasten neemt. Dus doe daarniet zo luchtig over!
Hij is kennelijk met Ali op de koffie gekomen.quote:
Weer zo'n domme opmerkingquote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Brendovic het volgende:
Hoe laat en waar is die stille tocht precies. Daar moet even flink getoerert worden
Wat ze gaan doen is onderzoeken of het doodslag is.Voor die vrouw daarvoor veroordeeld is, is het simpelweg nog steeds een ongeluk.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:42 schreef Taurus het volgende:
Ongeluk, ongeluk, ongeluk. Ze is beschuldigd van doodstraf he... Ik weet dat je het graag anders ziet volgens mij, maar het is toch echt zo. Kan alsnog anders uitlopen, maar laten we ni
net net doen of het nu al vast staat dat de vrouw totaal geen enkel risico in zag bij haar actie.
Dat zeg ik toch ook? Maar dat was het risico dat de dief nam om zijn eigen materiële behoften te bevredigen. Die had ook aan zijn ouders kunnen denken en het leed dat hij ze aandeed door als een dief te sterven ...quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:42 schreef Taurus het volgende:
Zelfde verhouding, maar de twee situaties zijn niet te vergelijken. De schade die 1 persoon oploopt van haar gestolen tas, is 10 keer minde rdan de schade van een moeder die haa rkind verliest, tasjesdief of niet, ik denk dat dat voor de ouders en nabestaanden weinig uit maakt hoor..
http://www.nu.nl/news.jsp?n=470910&c=12quote:Stille tocht voor doodgereden tasjesdief
Uitgegeven: 20 januari 2005 12:34
Laatst gewijzigd: 20 januari 2005 12:35
AMSTERDAM - Vrienden, familieleden en buurtbewoners houden vrijdagmiddag een stille tocht in Amsterdam voor Ali el B.. De 19-jarige jongen werd eerder deze week in Amsterdam-Oost doodgereden door een 43-jarige vrouw nadat hij een tasje uit haar auto had gestolen. De tocht begint waarschijnlijk om 14.00 uur bij het Centraal Station in Amsterdam en voert naar de plek in de Derde Oosterparkstraat waar het incident plaatshad.
De gemeente Amsterdam maakt geen bezwaar tegen de stille tocht. Burgemeester Cohen brengt in dit verband donderdagmiddag een bezoek aan het kantoor van Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Daar komen zaken aan de orde als de route en de begeleiding van de tocht, liet een woordvoerster van de gemeente weten. Ook laat Cohen zich door de stadsdeelvoorzitter bijpraten over de actuele situatie in het stadsdeel.
Nee, doodSLAG... heel wat anders dan moord oid.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:42 schreef Taurus het volgende:
Ze is beschuldigd van doodstraf he...
Gelukkig kan er over de mate van "opzet" in dit geval gediscusieerd worden, en dat zal de rechter ook doen.quote:Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachte rade, beroven van het leven van een ander.
Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was. Als iemand bijvoorbeeld met een vuurwapen op de ramen van een gebouw schiet waar zich mensen kunnen bevinden, is er sprake van (poging tot) doodslag.
Sim-pel, wat de wet veelplegers voorschrijft: Gevangenisstraf. Moeilijk he?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:44 schreef Doc het volgende:
[..]
Iemand die 10 maal veroordeeld is voor tasjesroof mag (en daar staan heel wat meer roven tegenover) wat mij betreft de doodstraf krijgen (voor de genuanceerde versie van deze post zie een eerder topic).
Taurus, even een vraag. Wat moet er met gasten gebeuren die ondanks vele pogingen om dit persoon weer op het rechte pad te krijgen door blijven gaan met dergelijkë misdrijven? Wat lijkt jou nou de oplossing?
En Oudkerk is bij z'n moeder geweest.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Priapus het volgende:
[..]
Hij is kennelijk met Ali op de koffie gekomen.
Ja dat was gewoon een domme typfout hoor, doodstraf wijst zowieso niet op moord ofzo. Doodslag bedoelde ik dus ook.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:49 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Nee, doodSLAG... heel wat anders dan moord oid.
[..]
Gelukkig kan er over de mate van "opzet" in dit geval gediscusieerd worden, en dat zal de rechter ook doen.![]()
Cohen doet het altijd fout bedoel je.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:50 schreef Disorder het volgende:
Ach, het siert ze. Cohen zou alleen beter moeten weten en zich helemaal niet moeten laten horen. Laat ze lekker in hun eigen problemen stikken.
Vind 'k ook belachelijk. Het betrof hier geen moord of zinloos geweld, en ik vind 't ook raar dat Job Cohen zich er mee gaat bemoeien, ik hoorde gister iets van dat hij met de nabestaanden gaat praten?quote:
In veel van die gevallen worden die gasten niet opgepakt en gaat de dader niet dood. Het gaat er juist om dat iemand die een tasjesdief is dat soort risicoos neemt.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van een gebroken heup!! Kijk als dát was gebeurd was er voor het slachtoffer van de roof ook wel psychische schade ja, maar in dit geval niet en de jongen is wél dood, dus deze twee situaties zijn NIET te vergelijken.
Voor mij is het weldegelijk gelijksoortig hoe jij er over praat.Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt wel zo over.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Taurus het volgende:
En die eerste opmerking slaat nergens op, "je kan ook...", ik zie helemaal niet hoe ik zoiets gelijksoortig beweerd kan hebben net..
Het is niet de materiële schade van een tasjesroof, maar met name de immateriële schade voor velen waar jij luchtig over doet. Ik maak ook enkele malen duidelijk dat ik het niet net zo erg vind: ik zeg duidelijk dat de de dood vele malen erger is (lees die posts nog maareens door, het staat er echt duidelijk). Maar de schade die de dief aan het slachtoffer brengt is ook vele malen erger dan de materiele winst die hij wil behalen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Taurus het volgende:
Ik ontken niet dat tasjesdieven de schade niet aanbrengen, tuurlijk doen ze dat, maar het verlies van iemand is erger dan het verlies van een tas! That's all, dat is niet luchtig doen over het verlies van een tas maar oh my god, als jij het net zo erg vind dat je tas is gejat als dat iemand die je goed kent dood gaat dan is het met JOU erg gesteld hoor, niet met de maatschappij of met mij.
Mooie vraag inderdaad: waarom ga je in godsnaam met de nabestaanden van deze jongen praten ? Doet Cohen dat met alle nabestaanden van overledenen in Amsterdam ? Of wellicht alleen met nabestaanden van huil-Marokkanen ?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
Vind 'k ook belachelijk. Het betrof hier geen moord of zinloos geweld, en ik vind 't ook raar dat Job Cohen zich er mee gaat bemoeien, ik hoorde gister iets van dat hij met de nabestaanden gaat praten?![]()
laten we dit nou niet al te veel aandacht geven lijkt me..![]()
Praat die Nederlands dan?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
En Oudkerk is bij z'n moeder geweest.
Is dat een hoer dan?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Op de afwerkplaats zeker.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
er staat ook in de krant dat de vrouw verward was na het ongeluk -> ontoerekeningsvatbaarquote:
Tenzij hij ze gaat vertellen dat hun zoon niet is vermoord en een stille tocht dus niet echt nodig is omdat dat hier in Nederland alleen word gedaan bij zinloos geweld, vind ik 't onnodig.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:00 schreef opinie het volgende:
[..]
Mooie vraag inderdaad: waarom ga je in godsnaam met de nabestaanden van deze jongen praten ? Doet Cohen dat met alle nabestaanden van overledenen in Amsterdam ? Of wellicht alleen met nabestaanden van huil-Marokkanen ?
Die drukte wordt veroorzaakt door een stel Fok!kertjes die nav dit ongeluk terugwillen naar een middeleeuwse tribale cultuur zonder moderne rechtsstaat SCH.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:58 schreef SCH het volgende:
Tot nu toe wordt de zaak goed afgehandeld en snap ik de drukte erom heen eigenlijk niet zo.
Maar jij en ik weten allebei dat hij ze dat niet gaat vertellen......quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:04 schreef Taurus het volgende:
[..]
Tenzij hij ze gaat vertellen dat hun zoon niet is vermoord en een stille tocht dus niet echt nodig is omdat dat hier in Nederland alleen word gedaan bij zinloos geweld, vind ik 't onnodig.
Welke allochtonenhaat ?quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:06 schreef NorthernStar het volgende:
Kan de allochtonenhaat nu even gestaakt worden?
Is ook de laatste keer dat ik het vraag.
- collega criminelen is generaliseren (dus dom)quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:06 schreef GlaSSeS het volgende:
Die gozer heeft mooi zn verdiende loon gekregen!! Hier kan de Nederlandse rechtstaat niet tegenopNu gaan die zn collega criminelen een stille tocht organiseren, dat is natuurlijk absoluut belachelijk. Boontje komt om zn loontje zal ik maar zeggen.
Als ik een crimineel zou zijn, en ik wordt tijdens een roof om een ouder vrouwtje door een ongeluk gedood, gaat men zeker niet treuren hoor. Maar dat is in die Marrokaanse cultuur wel anders blijkt maar weer
Als iemand keer op keer weer dezelfde fout in gaat (ik had hetover 10 keerveroordeeld!) dan heeft gevangenistraf niet echt veel zin vind je niet?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:51 schreef Taurus het volgende:
Sim-pel, wat de wet veelplegers voorschrijft: Gevangenisstraf. Moeilijk he?![]()
Dat jij nu denkt dat ik voor het recht in eigen hand nemen ben is niet gebaseerd op iets inhoudelijks wat ik hier schrijf. Nergens pleit ik voor eigenrichting (want daar ben ik ook geen voorstander van).quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:51 schreef Taurus het volgende:
Wat vind jij dan, allemaal het eigen recht in handen nemen want dán gebeurt er tenminste wat, en dan escaleert de zaak niet denk je?![]()
In dit geval gin het niet om 1 of 2 of 3 tasjesroven, maar om 1 of 2 of 3 veroordelingen van tasjes roof. Dat is een verschil.quote:Als jij 10 tasjesroven goed genoeg vind voor de doodstraf, dan is dat jouw mening. Ik ben tegen de doodstraf dus ik vind 10 tasjesroven, laat staan 1 of 2 of 3 (meer waren het er niet hoor, bij deze persoon, voor zover bekend) met de dood bekopen een te hoge straf.
Totdat die vrouw daadwerkelijk veroordeeld wordt voor doodslag blijft het een ongeluk ...quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:11 schreef Taurus het volgende:
- het is nog steeds niet zeker of het een ongeluk was...
Kijk, zo zijn we het gewend.quote:Cafébaas Leeuwarden doodgestoken
Uitgegeven: 20 januari 2005 11:08
Laatst gewijzigd: 20 januari 2005 11:09
LEEUWARDEN - De 54-jarige cafébaas die in de nacht van maandag op dinsdag in Leeuwarden werd vermoord, is doodgestoken. Dat blijkt uit sectie op het lichaam van het slachtoffer, zo maakte de politie donderdag bekend.
De exploitant van cafe Nijlân is waarschijnlijk slachtoffer van een roofmoord. Een nog onbekend geldbedrag is uit het café verdwenen. De politie vermoedt dat drie daders de man hebben vermoord. Bij de roofoveral op de kroeg raakte ook een 46-jarige stamgast gewond.
als jij een tasjesdief bent en je sterft, en je ouders en vrienden schamen zich niet voor je daden , heb ik medelijden met de maatschappij ...quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:11 schreef Taurus het volgende:
- als jij een tasjesdief bent en je sterft, en je ouders en vrienden gaan niet treuren, heb ik medelijden met je
quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
- collega criminelen is generaliseren (dus dom) --> Jammer dat je de feiten niet onder ogen durft te zie. Jij hebt zeker groen links gestemd.
- ouder vrouwtje is dramatiseren van het gebeurde, het betrof volgens mij geen ouder vrouw'tje' --> Vrouwen boven de 40 vind ik ouwer ja!! Ze zijn nou eenmaal al bijna op de helft van hun leven.
- het is nog steeds niet zeker of het een ongeluk was... --> Lees de krant nou eens goed man!!
- als jij een tasjesdief bent en je sterft, en je ouders en vrienden gaan niet treuren, heb ik medelijden met je --> Tasjes dief?? Deze Marrokaanse meneer heeft wel meer ondeugende dingen gedaan hoor. Zo te horen ben jij dus totaal niet op de hoogte!!
Onzin. Die ouders zijn ook inwoners van zijn stad. En waarom zou Cohen niet moeten laten horen dat hij het belachelijk vindt dat de tasjesroof gebagataliseert wordt. Iemand moet dat toch zeggen? Je kan beterproblemen oplossen dan wachten op een escalatie. Juist het laten stikken van mensen met hun eigen problemen was het "integratiebeleid" dat in NL al vanaf het moment dat men in het land kwam gevoerd heeft. Als men ze in hun eigen problemen laatstikken kan er nooit integratie komen ...quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:50 schreef Disorder het volgende:
Ach, het siert ze. Cohen zou alleen beter moeten weten en zich helemaal niet moeten laten horen. Laat ze lekker in hun eigen problemen stikken.
Inderdaad, dat zou krom zijn!quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:18 schreef Puckzzz het volgende:
Ik zou het schandalig vinden wanneer er ook nog een burgermeester of wethouder mee zou lopen.....
Nee Cohen is ook op bezoek geweest bij de nabestaanden van de dodelijke burenruzie ong een week geleden in de Spaarndammerbuurt. Het slachtoffer was iemand meen ik met als voornaam Martin. Geen marokkaan dus.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:00 schreef opinie het volgende:
[..]
Mooie vraag inderdaad: waarom ga je in godsnaam met de nabestaanden van deze jongen praten ? Doet Cohen dat met alle nabestaanden van overledenen in Amsterdam ? Of wellicht alleen met nabestaanden van huil-Marokkanen ?
Tasjesdieven zul je altijd blijven houden, ook in een staat waar de doodstraf toegestaan is. Bovendien heb ik mij niet zodanig in het onderwerp verdiept dat ik er van overtuigd ben dat gevangenisstraf niet helpt, net zoals 'echte hulp'. Het voordeel van gevangenisstraf is datquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:11 schreef Doc het volgende:
[..]
Als iemand keer op keer weer dezelfde fout in gaat (ik had hetover 10 keerveroordeeld!) dan heeft gevangenistraf niet echt veel zin vind je niet?
[..]
Dat jij nu denkt dat ik voor het recht in eigen hand nemen ben is niet gebaseerd op iets inhoudelijks wat ik hier schrijf. Nergens pleit ik voor eigenrichting (want daar ben ik ook geen voorstander van).
Slachtoffer overval jaagt dader de dood in IV
In dit geval staan niet direct mensenlevens op het spel, maar wel zeer duidelijk de kwaliteit van het leven. Mensen die geen enkel respect voor andere tonen die keer op keer in de fout gaan en het leven van anderen vergallen. Waar die grenzen liggen kunnen we als samenleving bepalen. Daar zijn weten voor. Als bij deze mensen blijkt dat keer op keer op welke wijze dan ook weer op het rechte pas zetten niet helpt, dan weet ik geen andere oplossing. Zoals ik al zei, ik hoor heel erg graag een alternatieve oplossing!
Cruciaal in mijn stellingname is ook dat eerst vele malen geprobeert is deze mensen het rechte pad op te krijgen. Het is niet zo dat een "slecht persoon" in een keer maar met een ter dood gebracht moet worden (zeker niet bij de eerste 3 veroordelingen). In tegendeel: we hebben als maatschappij een plicht er alles aan te doen wat in onze mogelijkheid ligt zo iemand op het rechte pad te brengen. Als een dergelijk persoon dan daar lak aan heeft, dan pas is een oplossing zoals ik die stel aan de orde. Mijn betoog gaat dan ook in het geheel niet over eigen richting (waar ik in mijn eerste post op reageerde was een gevoel waarom men het niet een probleem vind dat een keer iemand die telkens kleine stukjes van iemands leven steelt eens het hele leven wordt afgenomen; dat is echter in het geheel geen pleidooi voor eigenrichting - daar ben ik namelijk zeer fel op tegen).
Het soort misdaden waar ik het over heb zijn misdaden waarbij duidelijk direct het leven van een mede-mens geschaad wordt. En dan niet eenmaal, maar daarbij keer op keer in herhaling vervallen ondanks pogingen iemand het rechte pas op te brengen. Bedenkt dat niets doen ten koste gaat van de zwakkere in de samenleving: de bejaarden die bijvoorbeeld niet meer over straat durven, of die een heup breken (met alle gruwlijke gevolgen van dien) door een dergelijke tasjesroof. Als duidelijk is dat er slachtoffers blijven vallen als dit persoon blijft leven ...
Wat zou jouw oplossing zijn voor dergelijke gevallen? Als gevangenissen en echte hulp niet werken ?
[..]
In dit geval gin het niet om 1 of 2 of 3 tasjesroven, maar om 1 of 2 of 3 veroordelingen van tasjes roof. Dat is een verschil.
Ik vind wat ergebeurd is als rechtelijke maatstaf niet goed vinden (leeshet stuk daarvoor hierboven), maar qua "karma" vind ik wat er nu gebeurt is niet onrechtvaardig. Wellichtals de straffen voor dergelijke dieven hoeger zouden liggen en ik het gevoel had dat er veel meer aangedaan werd, dat ik meer medelijden zou hebben. Die gasten hebben een zodanig lage pakkans of een buitenproportioneel lage straf krijgen dat ik het ook niet erg vind dat Allah/het lot/God/karma/toeval deze jongen nu buitenproprtioneel zwaar straft.
En slecht voor de Marokkaanse gemeenschap die weer ons onder vuur komt te liggen op deze manier. Wie zegt dat niemand zich schaamt trouwens? Je moet dit soort uitspraken ook zien in het licht van wat er nu is gebeurd en zoals terecht werd opgemerkt: bij Tjoelker deed de familie ook heerlijk mee aan de stille tocht terwijl ook zij wisten van zijn eerdere gedrag. En dat kan ik ook wel begrijpen. Laat het verdriet toch gewoon even overheersen en die mensen uitrazen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:15 schreef Doc het volgende:
[..]
als jij een tasjesdief bent en je sterft, en je ouders en vrienden schamen zich niet voor je daden , heb ik medelijden met de maatschappij ...
Ja dat hebben ze bij zijn eerste drie veroordelingen vast ook gedachtquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:23 schreef Taurus het volgende:
maar dat ik toch meer ben voor het blijven proberen diegene op het goede pad te zetten en niet de doodstraf in te voeren. Ik ben niet van het principe oog om oog, tand om tand.
Het begint er eerder op te lijken dat of jij degene bent die zich niet goed ingelezen heeft, of dat jij de telegraaf/volkskrant/parool leest en ik de trouw. (toevallig hoor, het is niet mijn krant, mocht je hieruit de oplossing voor mijn standpunten willen halen)quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:17 schreef GlaSSeS het volgende:
Op donderdag 20 januari 2005 13:11 schreef Taurus het volgende:
- collega criminelen is generaliseren (dus dom) --> Jammer dat je de feiten niet onder ogen durft te zie. Jij hebt zeker groen links gestemd.
- ouder vrouwtje is dramatiseren van het gebeurde, het betrof volgens mij geen ouder vrouw'tje' --> Vrouwen boven de 40 vind ik ouwer ja!! Ze zijn nou eenmaal al bijna op de helft van hun leven.
- het is nog steeds niet zeker of het een ongeluk was... --> Lees de krant nou eens goed man!!
- als jij een tasjesdief bent en je sterft, en je ouders en vrienden gaan niet treuren, heb ik medelijden met je --> Tasjes dief?? Deze Marrokaanse meneer heeft wel meer ondeugende dingen gedaan hoor. Zo te horen ben jij dus totaal niet op de hoogte!!
Deze meneer kwam net uit de bak...heeft hem veel goed gedaanquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
a. de crimineel het meestal als straf ervaart, het is niet prettig.
b. de samenleving tijdelijk verlost is van deze crimineel.
c. de kans op verbetering van leven blijft bestaan.
Pakken ze je onterecht op voor het ene, blijkt er nog iets gezelligs open te staan.quote:De twee jongens van 15 en 16 jaar die de politie aanhield vlak na het incident, hebben volgens het OM niets met de betreffende tasjesroof te maken. Een van de jongens was de eigenaar van de brommer en de andere had de kentekenplaat op zijn naam staan, constateerde justitie. Een jongen is weer op vrije voeten, de andere zit nog vast in verband met een andere diefstal.
Als blijkt dat de gevangene niet leert en het gedrag BLIJFT uitvoeren, dan is alleen punt b. over. Na tien kansen zijn je kansen op verbeteren op. Dan mag de maatschappij wat mij betreft niet tijdelijk maarvoor goed van deze crimineel verlost zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
Tasjesdieven zul je altijd blijven houden, ook in een staat waar de doodstraf toegestaan is. Bovendien heb ik mij niet zodanig in het onderwerp verdiept dat ik er van overtuigd ben dat gevangenisstraf niet helpt, net zoals 'echte hulp'. Het voordeel van gevangenisstraf is dat
a. de crimineel het meestal als straf ervaart, het is niet prettig.
b. de samenleving tijdelijk verlost is van deze crimineel.
c. de kans op verbetering van leven blijft bestaan.
Die discussie had ik met SCH. Ik refereer er nu met deze post alleen aan. Het gaat om het principe of een dood (door toeval/Allah/karma, zoals in dit geval) ooit "rechtvaardig" kan zijn voor de daden als een tasjesroof. En naar mijn gevoel dus wel. Mijn zijtak gaat er om onderwelke voorwaarden en dergelijke "rechtvaardigheid" wettelijk te maken.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:23 schreef Taurus het volgende:
Dat ik aannam dat jij dan voor eigen rech tin handen nemen bent, komt omdat ik deze discussie steeds bij het begin-onderwerp probeer te betrekken, jij dwaalt steeds verder af tot we in een discussie voor of tegen de doodstraf belanden, waar ik nu niet mee bezig ben. Jij vindt dat iemand die 10 keer een tasje jat wel de doodstraf verdiend, ik betrek dat bij dit onderwerp (ik dacht dat jij het daar nog steeds over had) en zeg dus niet gehoord te hebben dat de dader hier 10 keer van tasjesroof is beschuldigd. Zodoende nam ik aan dat jij vond dat deze vrouw goed heeft gehandeld, en dus voor eigen recht in handen nemen bent. Maar dat heb ik blijkibaar verkeerd geinterpreteerd, jij wil een heel andere discussie in gang zetten, en ik moet zeggen dat ik je standpunten goed begrijp, maar dat ik toch meer ben voor het blijven proberen diegene op het goede pad te zetten en niet de doodstraf in te voeren. Ik ben niet van het principe oog om oog, tand om tand.
Nouja, naar eigen land terug sturen dan, zou ik ook voor zijn. Dan mogen ze daar wat mij betreft de zaak afhandelen, maar de doodstraf neuh, dat is zo barbaars he..quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:29 schreef Sabretooth het volgende:
[..]
Ja dat hebben ze bij zijn eerste drie veroordelingen vast ook gedachtMaar laten we vooral doorgaan hiermee, geldslurpende allochtonen jeugdprogramma's opzetten die nergens toe leiden want we moeten tenslotte die mensen op het goede spoor zien te brengen
![]()
http://www.nu.nl/news.jsp?n=470910&c=12quote:Stille tocht voor doodgereden tasjesdief
Uitgegeven: 20 januari 2005 12:34
Laatst gewijzigd: 20 januari 2005 12:55
AMSTERDAM - Vrienden, familieleden en buurtbewoners houden vrijdagmiddag een stille tocht in Amsterdam voor Ali el B.. De 19-jarige jongen werd eerder deze week in Amsterdam-Oost doodgereden door een 43-jarige vrouw nadat hij een tasje uit haar auto had gestolen. De tocht begint waarschijnlijk om 14.00 uur bij het Centraal Station in Amsterdam en voert naar de plek in de Derde Oosterparkstraat waar het incident plaatshad.
De gemeente Amsterdam maakt geen bezwaar tegen de stille tocht. Burgemeester Cohen brengt in dit verband donderdagmiddag een bezoek aan het kantoor van Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Daar komen zaken aan de orde als de route en de begeleiding van de tocht, liet een woordvoerster van de gemeente weten. Ook laat Cohen zich door de stadsdeelvoorzitter bijpraten over de actuele situatie in het stadsdeel.
Bekend
De 18-jarige medeverdachte van de tasjesroof die zich woensdagavond meldde, heeft inmiddels bekend. Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam wil nog niets zeggen over zijn verklaring over het auto-incident. "We zijn hem nog aan het horen", aldus een woordvoerder. Hij wordt vrijdag voorgeleid voor de rechter-commissaris.
De 43-jarige automobiliste moet donderdagmiddag voor de rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam verschijnen. Het OM verdenkt de vrouw van doodslag. Volgens justitie is zij met opzet hard achteruit gereden in reactie op het stelen van haar tas. Ali el B. raakte daardoor bekneld tussen haar auto en een boom en overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
Kentekenplaat
De twee jongens van 15 en 16 jaar die de politie aanhield vlak na het incident, hebben volgens het OM niets met de betreffende tasjesroof te maken. Een van de jongens was de eigenaar van de brommer en de andere had de kentekenplaat op zijn naam staan, constateerde justitie. Een jongen is weer op vrije voeten, de andere zit nog vast in verband met een andere diefstal.
"Maar het zijn goeie jongens hoor"quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:38 schreef milagro het volgende:
[..]
Pakken ze je onterecht op voor het ene, blijkt er nog iets gezelligs open te staan.
't Is wat.
Ja laat die mensen gewoon uitrazen joh. Wat maakt dat nou uit? Een stille tocht om een of andere crimineel mee te eren dat moet gewoon kunnen in dit land. Wat zijn we toch goed bezig met ze allen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:28 schreef SCH het volgende:
[..]
En slecht voor de Marokkaanse gemeenschap die weer ons onder vuur komt te liggen op deze manier. Wie zegt dat niemand zich schaamt trouwens? Je moet dit soort uitspraken ook zien in het licht van wat er nu is gebeurd en zoals terecht werd opgemerkt: bij Tjoelker deed de familie ook heerlijk mee aan de stille tocht terwijl ook zij wisten van zijn eerdere gedrag. En dat kan ik ook wel begrijpen. Laat het verdriet toch gewoon even overheersen en die mensen uitrazen.
Ja maar ja, DAT mag dan weer niet he! Je bent immers opgepakt voor het ene, we moeten wel aan de privacy van boefje denken!quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:38 schreef milagro het volgende:
Pakken ze je onterecht op voor het ene, blijkt er nog iets gezelligs open te staan.
't Is wat.
Hmm, doc. Dat is een terechte nuance, maar die wordt niet gemaakt over de rechtszaak waar Ali die dag voor moest komen. Hij is daar niet voor veroordeeld, sterker nog hij is uit zijn voorlopige hechtenis vrijgelaten op bevel van de rechter. Ik zie heel wat fokkertjes die bij de ene verdachte zonder enig inzicht in de processtukken zeker weten dat Ali daar schuldig aan was en bij deze mevrouw het omgekeerde doen. Curieus.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:13 schreef Doc het volgende:
[..]
Totdat die vrouw daadwerkelijk veroordeeld wordt voor doodslag blijft het een ongeluk ...
A. Tsja daar ben ik het ook niet mee eens, de inrichting van gevangenissen, maar dat is weer een heel andere discussie.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:34 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Deze meneer kwam net uit de bak...heeft hem veel goed gedaan
A) Vol Pension...Gratis Canal + is inderdaad niet prettig
B) Ahem we zijn er nu helemaal van verlost
D) De kans op recidivisme is absolutely niks nietnte zero nul niets op het moment
Het is en blijft een ongeluk... ze heeft ze waarschijnlijk geprobeerd aan te tikken met de auto
Het feit dat deze dame nu doodslag ten laste gelegd wordt is een schande
valt nog mee dat niet teveel lieden zeggen dat ze het echt moedwillig gedaan heeft
Dat is vragen om problemen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:41 schreef Redux het volgende:
De gemeente Amsterdam maakt geen bezwaar tegen de stille tocht.
Dat zijn familie en naaste vrienden dat doen, vind ik nog te begrijpen, maar de rést?quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:28 schreef SCH het volgende:
[..]
En slecht voor de Marokkaanse gemeenschap die weer ons onder vuur komt te liggen op deze manier. Wie zegt dat niemand zich schaamt trouwens? Je moet dit soort uitspraken ook zien in het licht van wat er nu is gebeurd en zoals terecht werd opgemerkt: bij Tjoelker deed de familie ook heerlijk mee aan de stille tocht terwijl ook zij wisten van zijn eerdere gedrag. En dat kan ik ook wel begrijpen. Laat het verdriet toch gewoon even overheersen en die mensen uitrazen.
Typisch links gebral. Het gaat niet om de armoede die het eventueel zou veroorzaken, het gaat erom dat er met dat geld wel betere dingen gedaan kunnen worden aangezien je zelf al aangeeft dat deze mensen "verloren" zijn. Oppakken en in jeugdtehuizen stoppen waar ze afgerost worden als ook maar bijdehand naar de bewakers durven te kijken. Dat kost ook veel geld maar dan zijn we tenminste wel van al die probleemfiguren af die toch alleen maar op straat rondhangen, op andermans brommer onschuldige mensen gaan beroven van hun tasjes. Ja ik noem maar een voorbeeld....quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:39 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dus ja, vooral doorgaan hiermee, nie topgeven, en met de armoede onder de Nederlanders door deze 'geldslurpende allochtonen jeugdprogramma's' valt het volgens mij ook allemaal wel mee hoor![]()
Exact. In een goed functionerende rechtstaat neemt de staat de plicht op zich om de maatschappij te bechermen tegen onverberterlijke criminelen. Indien blijkt dat iemand niet in staat is te functioneren in de maatschappij zijn er twee mogelijkheden. Of de maatschappij past zich aan het gedrag van de desbetreffende persoon aan of de desbetreffende persoon wordt permanent uit de maatschappij gehaald. Het heeft niets met gerechtigheid te maken als een onverbeterlijke crimineel, waarvan de staat op voorhand weet dat de kans dat deze persoon weer in de fout gaat en daarbij de maatschappij schade berokkent gigantisch groot is, toch weer in dezelfde maatschappij wordt losgelaten. Dat is de kat op het spek binden.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:38 schreef Doc het volgende:
Na tien kansen zijn je kansen op verbeteren op. Dan mag de maatschappij wat mij betreft niet tijdelijk maarvoor goed van deze crimineel verlost zijn.
Had die hond ook iemand berooft? Deze HOND heeft dat namelijk wel gedaanquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:52 schreef SCH het volgende:
Merkwaardig om hier een stille tocht voor te houden maar ja, er is ooit ook een stille tocht voor een hond gehouden. Als het mensen helpt bij de verwerking, dan moet het maar. Wat mij betreft schaffen we de stille tocht per heden af.
Potver, wat is die site snel.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:45 schreef Manono het volgende:
Luistert, Koning Hassan zou je hand eraf hakken na tien keer, misschien dat dat helpt..
Nee maar nu even zonder gekheid, haters onder ons, Marokkaanse jongeren voeren netzo goed dit soort discussies:
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-9615.html
De inschatting zal zijn dat er geen groot risico op ordeverstoringen is. Bij de begrafenis van Sam Klepper trokken er ook honderden criminelen door de stad. Als mensen hun doden willen herdenken kun je dat toch slecht tegenhouden.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:48 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat is vragen om problemen.
Als ze 'risicowedstrijden' kunnen afgelasten, hadden ze dit ook onder dezelfde noemer kunnen tegenhouden.
Aan de andere kant zijn we zo prat op de vrijheid van meningsuiting en dat hoort dan ook te gelden voor meningen en uitingen waar we het niet mee eens zijn.
Ik trok de vergelijking dat omdat wij ook in staat zijn ineens de ogen voor de werkelijke feiten te sluiten.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:51 schreef milagro het volgende:
Meindert Tjoelker bleek alles behalve een heilige te zijn, klopt.
Ik en vele met mij hadden daar op het moment dat het nét gebeurd was, geen weet van.
Maar hoe dan ook, Meindert is niet gestorven door de reactie op EIGEN crimineel gedrag.
In die zin zijn de reacties van buitenstaanders toen en nu niet echt te vergelijken.
een hondquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:52 schreef SCH het volgende:
Merkwaardig om hier een stille tocht voor te houden maar ja, er is ooit ook een stille tocht voor een hond gehouden. Als het mensen helpt bij de verwerking, dan moet het maar. Wat mij betreft schaffen we de stille tocht per heden af.
LOLquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:47 schreef fanneke het volgende:
Stille tocht op vrijdagmiddag 14.00uur??? Mmmmmmmmm, moeten die familieleden, vrienden en (allochtone?)buurtbewoners dan niet werken zoals de rest van Nederland???
Klein verschil, vriend. Wat Tjoelker ook in het verleden misdaan mocht hebben, op het moment van zijn dood zat hij niet midden in een vechtpartij of andere criminele daad. Deze goudhartige Aliquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Hou eens op met dat links en rechts, ik denk helemaal niet in termen van links en rechts en mijn mening gebral noemen is ook niet erg aardig. Mijn mening is net zo goed een mening als de jouwe.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:52 schreef Sabretooth het volgende:
[..]
Typisch links gebral. Het gaat niet om de armoede die het eventueel zou veroorzaken, het gaat erom dat er met dat geld wel betere dingen gedaan kunnen worden aangezien je zelf al aangeeft dat deze mensen "verloren" zijn. Oppakken en in jeugdtehuizen stoppen waar ze afgerost worden als ook maar bijdehand naar de bewakers durven te kijken. Dat kost ook veel geld maar dan zijn we tenminste wel van al die probleemfiguren af die toch alleen maar op straat rondhangen, op andermans brommer onschuldige mensen gaan beroven van hun tasjes. Ja ik noem maar een voorbeeld....
Ben jij een communist of zo? Dit doet me erg aan de Sovjet-Unie denkenquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:53 schreef Lithion het volgende:
[..]
Exact. In een goed functionerende rechtstaat neemt de staat de plicht op zich om de maatschappij te bechermen tegen onverberterlijke criminelen. Indien blijkt dat iemand niet in staat is te functioneren in de maatschappij zijn er twee mogelijkheden. Of de maatschappij past zich aan het gedrag van de desbetreffende persoon aan of de desbetreffende persoon wordt permanent uit de maatschappij gehaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |