http://www.nu.nl/news.jsp?n=470598&c=13quote:Beroofde automobiliste verdacht van doodslag (video)
Uitgegeven: 19 januari 2005 20:02
Laatst gewijzigd: 19 januari 2005 23:10
AMSTERDAM - De 43-jarige automobiliste die nadat zij beroofd was één van de daders in Amsterdam doodreed, wordt verdacht van doodslag. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam woensdag bekendgemaakt. De vrouw moet donderdagmiddag voor de rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam verschijnen.
Bekijk video:
Modem/ Breedband
Uit onderzoek van politie en justitie is tot nu toe gebleken dat zij maandag met opzet over ongeveer 50 meter hard achteruit is gereden in reactie op het stelen van haar tas uit de auto. Daarbij heeft zij de brommer en de overleden man geraakt. De 19-jarige Amsterdammer raakt bekneld tussen de auto en de boom waartegen de vrouw tot stilstand kwam. Hij overleed aan de gevolgen daarvan.
Justitie verdenkt de automobiliste in de eerste plaats van "het nemen van een onaanvaardbaar risico, hetgeen in juridische zin de verdenking oplevert van doodslag", zo luidt de verklaring van het OM. De officier van justitie denkt dat gezien de ernst van de feiten de rechter-commissaris kan beslissen dat de vrouw langer vast moet blijven zitten.
quote:Burgemeester Job Cohen keert zich vandaag in deze krant tegen mensen die zeggen dat Ali el Bejjati is vermoord. ''Men moet wel beseffen dat het begonnen is met een straatroof. Dat hoor ik in die buurt veel te weinig. Mensen die hieraan voorbij gaan, zijn de zaak aan het bagatelliseren op een manier die mij absoluut niet aanstaat.''
http://www.parool.nl/nieuws/2005/JAN/20/p1.html
Ja dat vond ik ook raar, ik heb geen een van zijn maatjes horen praten over dat wat Ali deed niet goed was..quote:
Kijk, dit soort reacties vind ik van dezelfde domheid getuigen als de tasjesdief in kwestie.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:37 schreef desiredbard het volgende:
-
Wat jij doet is baggataliseren. Je kan ook zeggen tegen iemand die net verkracht is "het is maar sex hoor, je hebttoch wel eens vaker sex gehad"quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:33 schreef Taurus het volgende:
cora4034:
Dit is weer dramatiseren, 'oudere mensen die misschien ook nog eens vallen omdat ze omver getrokken worden en, tot overmaat van ramp, OOK nog eens hun heup breken'![]()
Dat is in dit geval niet gebeurd hoor voor zover ik weet.. Whatever, ik vind een tasjesroof niet te vergelijken met het verlies van 'n dierbare, maar dat zal wel aan mij liggen dan.![]()
Zo geredeneerd ligt het omslagpunt ongeveer bij 10 tasjesroven, dan begint het voor de maatschappij aantrekkelijk te worden om het omver te rijden.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:35 schreef Doc het volgende:
Een tasjesdief brengt zijn slachtoffer en de maatschappij als geheel schade toe die zeker immaterieel niet inverhouding staat zijn gewin. Alleen voor zijn eigen materiële behoefte doen dergelijke personen mensen buitenproportioneel geestelijk en lichamelijk pijn. Dat verhoud zich in mijn ogen tot dezelfde buitenproportionaliteit dat zo's tasjesdief door een ongeluk als dit de dood vind.
Om hetplastisch te zeggen: de schade voor een slachtoffer van een tasjesroof is 10 keer zo erg als de winst voor de dief, de dood door een ongeluk van zo'n jongen is 10 keerzo erg als de ropof zelf. Zelfde verhouding.
Ongeluk, ongeluk, ongeluk. Ze is beschuldigd van doodstraf he... Ik weet dat je het graag anders ziet volgens mij, maar het is toch echt zo. Kan alsnog anders uitlopen, maar laten we niquote:Op donderdag 20 januari 2005 12:35 schreef Doc het volgende:
Een tasjesdief brengt zijn slachtoffer en de maatschappij als geheel schade toe die zeker immaterieel niet inverhouding staat zijn gewin. Alleen voor zijn eigen materiële behoefte doen dergelijke personen mensen buitenproportioneel geestelijk en lichamelijk pijn. Dat verhoud zich in mijn ogen tot dezelfde buitenproportionaliteit dat zo's tasjesdief door een ongeluk als dit de dood vind.
Om hetplastisch te zeggen: de schade voor een slachtoffer van een tasjesroof is 10 keer zo erg als de winst voor de dief, de dood door een ongeluk van zo'n jongen is 10 keerzo erg als de ropof zelf. Zelfde verhouding.
Iemand die 10 maal veroordeeld is voor tasjesroof mag (en daar staan heel wat meer roven tegenover) wat mij betreft de doodstraf krijgen (voor de genuanceerde versie van deze post zie een eerder topic).quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Zo geredeneerd ligt het omslagpunt ongeveer bij 10 tasjesroven, dan begint het voor de maatschappij aantrekkelijk te worden om het omver te rijden.![]()
Als z'n matties beter brommer konden rijden kon hij nog steeds jatten.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:36 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja dat vond ik ook raar, ik heb geen een van zijn maatjes horen praten over dat wat Ali deed niet goed was..![]()
Er is helemaal geen sprake van een gebroken heup!! Kijk als dát was gebeurd was er voor het slachtoffer van de roof ook wel psychische schade ja, maar in dit geval niet en de jongen is wél dood, dus deze twee situaties zijn NIET te vergelijken.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Wat jij doet is baggataliseren. Je kan ook zeggen tegen iemand die net verkracht is "het is maar sex hoor, je hebttoch wel eens vaker sex gehad"
Je mag onderkennen dat tasjesdieven de schade daadwerkelijk aanbrengen. En een gebroken heup is ten eerste (zeker voor een bejaarde die net snel herstelt) extreem pijnlijk en mogelijk door complicaties dodelijk. En dat is een risico dat dat soort gasten neemt. Dus doe daarniet zo luchtig over!
Hij is kennelijk met Ali op de koffie gekomen.quote:
Weer zo'n domme opmerkingquote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Brendovic het volgende:
Hoe laat en waar is die stille tocht precies. Daar moet even flink getoerert worden
Wat ze gaan doen is onderzoeken of het doodslag is.Voor die vrouw daarvoor veroordeeld is, is het simpelweg nog steeds een ongeluk.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:42 schreef Taurus het volgende:
Ongeluk, ongeluk, ongeluk. Ze is beschuldigd van doodstraf he... Ik weet dat je het graag anders ziet volgens mij, maar het is toch echt zo. Kan alsnog anders uitlopen, maar laten we ni
net net doen of het nu al vast staat dat de vrouw totaal geen enkel risico in zag bij haar actie.
Dat zeg ik toch ook? Maar dat was het risico dat de dief nam om zijn eigen materiële behoften te bevredigen. Die had ook aan zijn ouders kunnen denken en het leed dat hij ze aandeed door als een dief te sterven ...quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:42 schreef Taurus het volgende:
Zelfde verhouding, maar de twee situaties zijn niet te vergelijken. De schade die 1 persoon oploopt van haar gestolen tas, is 10 keer minde rdan de schade van een moeder die haa rkind verliest, tasjesdief of niet, ik denk dat dat voor de ouders en nabestaanden weinig uit maakt hoor..
http://www.nu.nl/news.jsp?n=470910&c=12quote:Stille tocht voor doodgereden tasjesdief
Uitgegeven: 20 januari 2005 12:34
Laatst gewijzigd: 20 januari 2005 12:35
AMSTERDAM - Vrienden, familieleden en buurtbewoners houden vrijdagmiddag een stille tocht in Amsterdam voor Ali el B.. De 19-jarige jongen werd eerder deze week in Amsterdam-Oost doodgereden door een 43-jarige vrouw nadat hij een tasje uit haar auto had gestolen. De tocht begint waarschijnlijk om 14.00 uur bij het Centraal Station in Amsterdam en voert naar de plek in de Derde Oosterparkstraat waar het incident plaatshad.
De gemeente Amsterdam maakt geen bezwaar tegen de stille tocht. Burgemeester Cohen brengt in dit verband donderdagmiddag een bezoek aan het kantoor van Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Daar komen zaken aan de orde als de route en de begeleiding van de tocht, liet een woordvoerster van de gemeente weten. Ook laat Cohen zich door de stadsdeelvoorzitter bijpraten over de actuele situatie in het stadsdeel.
Nee, doodSLAG... heel wat anders dan moord oid.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:42 schreef Taurus het volgende:
Ze is beschuldigd van doodstraf he...
Gelukkig kan er over de mate van "opzet" in dit geval gediscusieerd worden, en dat zal de rechter ook doen.quote:Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachte rade, beroven van het leven van een ander.
Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was. Als iemand bijvoorbeeld met een vuurwapen op de ramen van een gebouw schiet waar zich mensen kunnen bevinden, is er sprake van (poging tot) doodslag.
Sim-pel, wat de wet veelplegers voorschrijft: Gevangenisstraf. Moeilijk he?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:44 schreef Doc het volgende:
[..]
Iemand die 10 maal veroordeeld is voor tasjesroof mag (en daar staan heel wat meer roven tegenover) wat mij betreft de doodstraf krijgen (voor de genuanceerde versie van deze post zie een eerder topic).
Taurus, even een vraag. Wat moet er met gasten gebeuren die ondanks vele pogingen om dit persoon weer op het rechte pad te krijgen door blijven gaan met dergelijkë misdrijven? Wat lijkt jou nou de oplossing?
En Oudkerk is bij z'n moeder geweest.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Priapus het volgende:
[..]
Hij is kennelijk met Ali op de koffie gekomen.
Ja dat was gewoon een domme typfout hoor, doodstraf wijst zowieso niet op moord ofzo. Doodslag bedoelde ik dus ook.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:49 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Nee, doodSLAG... heel wat anders dan moord oid.
[..]
Gelukkig kan er over de mate van "opzet" in dit geval gediscusieerd worden, en dat zal de rechter ook doen.![]()
Cohen doet het altijd fout bedoel je.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:50 schreef Disorder het volgende:
Ach, het siert ze. Cohen zou alleen beter moeten weten en zich helemaal niet moeten laten horen. Laat ze lekker in hun eigen problemen stikken.
Vind 'k ook belachelijk. Het betrof hier geen moord of zinloos geweld, en ik vind 't ook raar dat Job Cohen zich er mee gaat bemoeien, ik hoorde gister iets van dat hij met de nabestaanden gaat praten?quote:
In veel van die gevallen worden die gasten niet opgepakt en gaat de dader niet dood. Het gaat er juist om dat iemand die een tasjesdief is dat soort risicoos neemt.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van een gebroken heup!! Kijk als dát was gebeurd was er voor het slachtoffer van de roof ook wel psychische schade ja, maar in dit geval niet en de jongen is wél dood, dus deze twee situaties zijn NIET te vergelijken.
Voor mij is het weldegelijk gelijksoortig hoe jij er over praat.Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt wel zo over.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Taurus het volgende:
En die eerste opmerking slaat nergens op, "je kan ook...", ik zie helemaal niet hoe ik zoiets gelijksoortig beweerd kan hebben net..
Het is niet de materiële schade van een tasjesroof, maar met name de immateriële schade voor velen waar jij luchtig over doet. Ik maak ook enkele malen duidelijk dat ik het niet net zo erg vind: ik zeg duidelijk dat de de dood vele malen erger is (lees die posts nog maareens door, het staat er echt duidelijk). Maar de schade die de dief aan het slachtoffer brengt is ook vele malen erger dan de materiele winst die hij wil behalen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:46 schreef Taurus het volgende:
Ik ontken niet dat tasjesdieven de schade niet aanbrengen, tuurlijk doen ze dat, maar het verlies van iemand is erger dan het verlies van een tas! That's all, dat is niet luchtig doen over het verlies van een tas maar oh my god, als jij het net zo erg vind dat je tas is gejat als dat iemand die je goed kent dood gaat dan is het met JOU erg gesteld hoor, niet met de maatschappij of met mij.
Mooie vraag inderdaad: waarom ga je in godsnaam met de nabestaanden van deze jongen praten ? Doet Cohen dat met alle nabestaanden van overledenen in Amsterdam ? Of wellicht alleen met nabestaanden van huil-Marokkanen ?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
Vind 'k ook belachelijk. Het betrof hier geen moord of zinloos geweld, en ik vind 't ook raar dat Job Cohen zich er mee gaat bemoeien, ik hoorde gister iets van dat hij met de nabestaanden gaat praten?![]()
laten we dit nou niet al te veel aandacht geven lijkt me..![]()
Praat die Nederlands dan?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
En Oudkerk is bij z'n moeder geweest.
Is dat een hoer dan?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Op de afwerkplaats zeker.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
er staat ook in de krant dat de vrouw verward was na het ongeluk -> ontoerekeningsvatbaarquote:
Tenzij hij ze gaat vertellen dat hun zoon niet is vermoord en een stille tocht dus niet echt nodig is omdat dat hier in Nederland alleen word gedaan bij zinloos geweld, vind ik 't onnodig.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:00 schreef opinie het volgende:
[..]
Mooie vraag inderdaad: waarom ga je in godsnaam met de nabestaanden van deze jongen praten ? Doet Cohen dat met alle nabestaanden van overledenen in Amsterdam ? Of wellicht alleen met nabestaanden van huil-Marokkanen ?
Die drukte wordt veroorzaakt door een stel Fok!kertjes die nav dit ongeluk terugwillen naar een middeleeuwse tribale cultuur zonder moderne rechtsstaat SCH.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:58 schreef SCH het volgende:
Tot nu toe wordt de zaak goed afgehandeld en snap ik de drukte erom heen eigenlijk niet zo.
Maar jij en ik weten allebei dat hij ze dat niet gaat vertellen......quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:04 schreef Taurus het volgende:
[..]
Tenzij hij ze gaat vertellen dat hun zoon niet is vermoord en een stille tocht dus niet echt nodig is omdat dat hier in Nederland alleen word gedaan bij zinloos geweld, vind ik 't onnodig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |