zou wel jammer zijn als ze deze 'waarheid' misbruiken door te 'faken'quote:Op maandag 2 mei 2005 18:28 schreef JohnDDD het volgende:
Er waren inderdaad voors en tegens.
Voors:
-Ik vond dat ze best vrij snel accurate gegevens kon vertellen.
-Alle gegevens leken wel min of meer te kloppen; kaas/kerk/stadhuis/theater/burgemeester
-De vrouw was een beetje vaag maar leek wel oprecht
Tegens:
-Ze wist zich geen achternamen te herinneren. (of werd hier door de therapeut niet naar gevraagd??)
-Ze wist zich geen plaatsnaam te herinneren. (of werd hier door de therapeut ook niet naar gevraagd?)
-Haar man heette Willem maar het speelde zich af in Frankrijk.
-Volgens haar "belde" Willem wel eens een bediende oid. De uitvinder van de telefoon was Bell, die geboren werd in 1847, vier jaar na de tijd dat haar verhaal zich zou hebben afgespeeld.
-Ze gingen op de begraafplaats niet verder vragen naar het graf e.d.
Ja idd want ze lieten geen naam op het graf zetten en ik zou zelf persoonlijk als mens zijnde wel wat heftiger reageren als ik ehh....quote:Op maandag 2 mei 2005 18:57 schreef JohnDDD het volgende:
ik denk wel dat ze dingen die niet klopten eruit hebben geknipt. of dingen die ze niet wist. een achternaam, plaatsnaam, graf, etc.
Volgens mij vertelde ze dat haar man OM een bediende belde..Met een heuse bel, dus geen telefoon. De naam Willem vond ik ook vrij opmerkelijk voor een fransmanquote:Op maandag 2 mei 2005 18:28 schreef JohnDDD het volgende:
Er waren inderdaad voors en tegens.
Voors:
-Ik vond dat ze best vrij snel accurate gegevens kon vertellen.
-Alle gegevens leken wel min of meer te kloppen; kaas/kerk/stadhuis/theater/burgemeester
-De vrouw was een beetje vaag maar leek wel oprecht
Tegens:
-Ze wist zich geen achternamen te herinneren. (of werd hier door de therapeut niet naar gevraagd??)
-Ze wist zich geen plaatsnaam te herinneren. (of werd hier door de therapeut ook niet naar gevraagd?)
-Haar man heette Willem maar het speelde zich af in Frankrijk.
-Volgens haar "belde" Willem wel eens een bediende oid. De uitvinder van de telefoon was Bell, die geboren werd in 1847, vier jaar na de tijd dat haar verhaal zich zou hebben afgespeeld.
-Ze gingen op de begraafplaats niet verder vragen naar het graf e.d.
http://wiewasik.kro.nl/Uitzendingen.aspxquote:Op maandag 2 mei 2005 01:03 schreef BBQ-kip het volgende:
(Waar) kun je de aflevering online bekijken?
Ze konden haar graf niet opzoeken omdat ze geen achternaam wist. Ze kon zich wel herinneren hoe haar graf eruit zag en heeft volgens mij een graf aangewezen dat er ongeveer net zo uitzag. Dat graf was dus niet haar graf.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:16 schreef Waxxer het volgende:
[..]
Ja idd want ze lieten geen naam op het graf zetten en ik zou zelf persoonlijk als mens zijnde wel wat heftiger reageren als ik ehh....
Nou ja stel ik heb de hele tijd beelden in m'n hoofd over een Ricardo in een wijngaard en als ik dan op die wijngaard kom en daar staat een grafzerk met de naam Ricardo erop, dan zeg ik wel wat meer dan alleen: "Góh....."
Ik geloof niet dat er in dit programma alleen maar levens aan bod komen van mensen die bijzonder hoogwaardige functies hadden:quote:Op maandag 2 mei 2005 22:44 schreef MarkzMan_X het volgende:
Echt een bagger is dit: mensen claimen altijd hoogwaardige functies te hebben gehad: ja ik hielp mensen, ik was een hoge militair enzo.
Nonsens! 't Is pas geloofwaardig als iemand tegen mij zegt: ik was een boer in de middeleeuwen, ben nooit verder geweest dan m'n eigen akker, en ik ging uiteindelijk eenzaam dood door de builenpest.
Dát was geloofwaardig geweest voor die tijd. Maarja, dat is niet spannend en interessant, dus dat hoor je dan ook niet.
Bron: Wie was ik? - Reincarnatie bij de KROquote:De jongste deelnemer aan 'Wie was ik?' is een 25-jarige onderwijzer uit Brabant die verbonden is aan een school voor kinderen met leer- en opvoedproblemen. Een rustige, nuchtere en stoere jongen, die zich herinnert dat hij in 1728 graanboer was in een dorp in de buurt van Aken. In 'Wie was ik?' neemt Derk Bolt hem mee naar een dorp dat voldoet aan de beschrijvingen die tijdens de regressiesessie gegeven zijn.
De oudste deelnemer is een 58-jarige antiekhandelaar uit Zuid-Holland. Tijdens zijn sessie verklaart hij dat hij omstreeks 1780 pianist en schilder was in Oostenrijk. 'Wie was ik?' vertelt verder onder meer het verhaal van een 39-jarige vrouw die momenteel werkzaam is in de vastgoedsector en in 1843 onder de naam Lilian zou hebben geleefd in Frankrijk. Een administratief medewerkster uit Den Haag (37) die naar eigen zeggen nog nooit in Engeland is geweest, vertelde dat ze in 1782 getrouwd was met een hooggeplaatste ambtenaar in Chelsea.
ik was een boer in de middeleeuwen, ben nooit verder geweest dan m'n eigen akker, en ik ging uiteindelijk eenzaam dood door de builenpest.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:44 schreef MarkzMan_X het volgende:
Echt een bagger is dit: mensen claimen altijd hoogwaardige functies te hebben gehad: ja ik hielp mensen, ik was een hoge militair enzo.
Nonsens! 't Is pas geloofwaardig als iemand tegen mij zegt: ik was een boer in de middeleeuwen, ben nooit verder geweest dan m'n eigen akker, en ik ging uiteindelijk eenzaam dood door de builenpest.
Dát was geloofwaardig geweest voor die tijd. Maarja, dat is niet spannend en interessant, dus dat hoor je dan ook niet.
nah....over dat laatste hou ik wel mijn mond!quote:Op maandag 2 mei 2005 23:20 schreef livEliveD het volgende:
[..]
ik was een boer in de middeleeuwen, ben nooit verder geweest dan m'n eigen akker, en ik ging uiteindelijk eenzaam dood door de builenpest.
Het wordt pas geloofwaardig als er wetenswaardigheden gecontroleerd kunnen worden en het bovenstaande gaat voor veel te veel mensen op en is dus niet te controleren. Daarnaast, zoals hierboven aangegeven, zeggen helemaal niet zoveel mensen dat. Tuuwk is het wel zo dat mensen eerder een ervaring zullen vertellen als deze positief is. Ik ga ook niet zeggen dat ik een gereïncarneerde nazi ben (hetgeen ik geen idee van heb trouwens) .
Och, joh, ik heb al zóveel meegemaakt dat ik denk dat mijn huidige leven een lesje is voor degene die ik ooit wasquote:Op dinsdag 3 mei 2005 17:49 schreef JohnDDD het volgende:
Levens waarin weinig gebeurt maken weinig impact en worden dus denk ik minder makkelijk herinnerd en minder makkelijk getriggerd.
Dat je die waarzegster links moet laten liggen en je je verstand moet gebruiken. Kranten staan vol met paranormale media, doctors en professors die uiteindelijk stuk voor stuk op geld uit zijn. Goedgelovige twijfelaars hebben ze het liefst. Niks nieuws, zo gaat het al eeuwen.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:11 schreef lunamoon het volgende:
Heb al gehoord van een waarzegster die zei dat mjn dochter een oude ziel heeft.. wat betekent dat dan?
Ik vond d'r niet overtuigend overkomen.quote:Op zondag 1 mei 2005 21:36 schreef Beathoven het volgende:
De vrouw die vanavond in "Wie was ik" aan het woord was vond ik heel overtuigend overkomen,
Nou, nou, 1 graanboer, hiep hiep hoera.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:53 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er in dit programma alleen maar levens aan bod komen van mensen die bijzonder hoogwaardige functies hadden:
[..]
Bron: Wie was ik? - Reincarnatie bij de KRO
Uhmmm ... ik had er misschien bji moeten zetten dat ik nooit mijn geld aan zoiets weg zou gooien maar dat mjn moeder daar heen was geweest....... in amerika......... en mijn moeder had niiks over mijn dochter aan die mevrouw verteld... dus misschen bestaan er echte ook?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:41 schreef Keromane het volgende:
[..]
Dat je die waarzegster links moet laten liggen en je je verstand moet gebruiken. Kranten staan vol met paranormale media, doctors en professors die uiteindelijk stuk voor stuk op geld uit zijn. Goedgelovige twijfelaars hebben ze het liefst. Niks nieuws, zo gaat het al eeuwen.
Dat ze meer wist vergeet je maar even voor het gemak?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:42 schreef -DailaLama- het volgende:
Ik vond d'r niet overtuigend overkomen.Als ik een vorig leven zou verzinnen, zou ik ook een leven verzinnen dat ik in een koetsje zat in een mooi Frans plaatsje. Het zou geloofwaardiger zijn wanneer ze in d'r vorige leven in een fabriek werkte of dienstmeisje was bij een boer. De kans dat je in een koetsje reed in de 19e eeuw was ontzettend klein.
Zinnig antwoord ookquote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:41 schreef Keromane het volgende:
Dat je die waarzegster links moet laten liggen en je je verstand moet gebruiken. Kranten staan vol met paranormale media, doctors en professors die uiteindelijk stuk voor stuk op geld uit zijn. Goedgelovige twijfelaars hebben ze het liefst. Niks nieuws, zo gaat het al eeuwen.
Ow ik ken nog wel het verhaal van iemand die blind was. Niet echt een successtory, me dunktquote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:53 schreef -DailaLama- het volgende:
Nou, nou, 1 graanboer, hiep hiep hoera.
Wat ik persoonlijk geloof is dat mensen die nu een hoge opleiding gevolgd hebben en nu een dito beroep uitoefenen in een vorig leven iets vergelijkbaars gedaan hebben. Boeren waren in een vorig leven waarschijnlijk ook boer (al zijn die vaak te nuchter om aan dit soort testen mee te doen). Ik denk namelijk dat je persoonlijkheid hetzelfde blijft door de levens heen, dit werd lichtelijk bevestigd door de vrouw in het eerste verhaal bij 'wie was ik'.. Misschien zag je er zelfs wel exact hetzelfde uit.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:44 schreef MarkzMan_X het volgende:
Echt een bagger is dit: mensen claimen altijd hoogwaardige functies te hebben gehad: ja ik hielp mensen, ik was een hoge militair enzo.
Dat wilde hij gewoon even noemen om z'n ego op te poetsen. En ik was Winston Churchill, zo lussen we er nog wel een paar. De reincarnatie van Gaugain is hoogstwaarschijnlijk nu ook een beroemde schilder.quote:Rhodis van de Kooi, 1 mei 2005
Erg leuk programma. Zeer verrassend! Mij is ooit door een helderhorende vertelt dat ik de schilder Gaugain geweest ben, ik hechtte daar weinig waarde aan maar na uw uitzending wil ik toch ook eens verder kijken...
De fransman vertelde het naar aanleiding van het mailtje die de redactie van het programma naar hem had verzonden met daarin het verhaal wat zei verteld had tijdens de regressie therapie. Ze had genoemd dat de burgemeester er maar armzalig bijzat en ze liever had gezien dat hij in het theater zou gaan plaatsnemen en dat is later ook gebeurt.quote:Op woensdag 4 mei 2005 01:07 schreef Dutch_Courage het volgende:
Daarna komt die Franse gast vertellen dat in die periode het gemeentehuis van dat oude krot naar het theater verplaatst is en dat dat hem zo opviel in haar verhaal. Het zal wel aan mij liggen maar daar had ze niks over gezegd.
Kijk, dat is nog creatiever.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:33 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ow ik ken nog wel het verhaal van iemand die blind was. Niet echt een successtory, me dunkt
quote:
Toch wat teleurstellend. Ik begrijp wel dat het geen sensatiezoekers zijn bij de KRO en dat ze qua achtergrond misschien maar beter helemaal niets bewijzen ( ?quote:Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw reactie op het nieuwe KRO-programma ‘Wie was ik?’ dat op zondag 1 mei j.l. voor de eerste maal werd uitgezonden.
U plaatst kanttekeningen bij de research die is gepleegd n.a.v. het verhaal dat werd verteld door de 40-jarige Margriet. Wij willen graag uitleggen hoe e.e.a. in z’n werk is gegaan.
De regressiesessie met deze kandidate nam ongeveer anderhalf uur in beslag. In de uitzending hebben we ons geconcentreerd op de belangrijkste feiten die door haar naar voren zijn gebracht. Voor zover mogelijk hebben we die feiten in Pau gecontroleerd. Nader onderzoek bleek in dit dossier helaas niet mogelijk.
Wat ons betreft is dat niet bezwaarlijk, aangezien wij er op geen enkele manier op uit zijn om in het programma dingen te bewijzen. Wij willen aandacht schenken aan bijzondere en nauwelijks te verklaren herinneringen aan verhalen die zich afspelen in een ver verleden.
A.s. zondag zendt de KRO aflevering 2 uit. U kunt dan kijken naar het verhaal van de 25-jarige Pieter. Hij vertelde tijdens de sessie een verhaal dat zich afspeelt in en rond de Duitse stad Aken.
Met vriendelijke groet,
Paul Vertegaal,
eindredacteur KRO
Mja tis een veel betere mail dan die van Jetixquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:41 schreef JohnDDD het volgende:
Toch wat teleurstellend. Ik begrijp wel dat het geen sensatiezoekers zijn bij de KRO en dat ze qua achtergrond misschien maar beter helemaal niets bewijzen ( ?). Toch vind ik het wle jammer, zeker omdat deze meneer die mij terugmailde niet ingaat om het feit waarom "verder onderzoek niet mogelijk was". Mja. Ik zal de gemeente Pau wel eens mailen
En toch blijf je erbij dat het altijd succes verhalen zijn?quote:Op woensdag 4 mei 2005 09:33 schreef -DailaLama- het volgende:
Kijk, dat is nog creatiever.
Kijk, zo denk ik dus ook. Ik heb die site van de KRO es ff doorgespit, en las dat er bij veel mensen een groot aantal blokkades in dit leven moesten worden opgeheven voor ze verder terug konden. Nu ken ik mijn eigen blokkades aardig goed, en zijn het onderhand geen blokkades meer, maar ik ben een beetje huiverig dat er meer ellende naar boven komt dan je nu weet en verwerkt hebt. .Straks zijn ze uren bezig voor je eindelijk weet dat je i.p.v. een halve boerin uit Twente, een arme boerin uit Wales was, die je daarna al gauw vergeet, omdat de ellende uit je jeugd je naar de keel vliegt, omdat je zoveel herinneringen terug kreeg die je liever niet meer had gewetenquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:45 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja tis een veel betere mail dan die van Jetix
Verder denk ik erover om het zelf eens te ondergaan. Ben wel erg benieuwd wat eruit komt. Nu doe je zoiets niet even tussendoor.
Ik bedoel dat wanneer je terug gaat naar een vorig leven, je geleidelijk aan vanuit je vroegste jeugd terug gaat..Dus de dingen die je in dit leven meegemaakt hebt, moet je eerst doorheen, voordat je bij een eventueel vorig leven uitkomt.quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:16 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik weet eigenlijk niets over regressetherapie enzo, dus Tokse, wat bedoel je met dat je vorige leven te maken heeft met problemen enzo uit je jeugd?
Wat heeft dat met elkaar te maken? (ik snap er even niks meer van...)
Het kan je misschien in dit leven gaan beïnvloeden?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 15:12 schreef livEliveD het volgende:
Waarom zou het niet goed zijn? Wat zou je tegen houden? Ik begrijp niet helemaal waar je probleem zit eigenlijk. Je leeft toch nu en wat je in een vorig leven hebt gedaan kun je toch niet meer veranderen.
Tis op zich mogelijk natuurlijk. Het hangt nogal af van wat voor persoon je bentquote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:37 schreef Eveli het volgende:
Het kan je misschien in dit leven gaan beïnvloeden?
Het kan ook dingen zijn die je overnieuw moet leren te doen. Zodat jij de fout niet meer doet. Dit alles om de perfekte ziel te kunnen halen.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:37 schreef Eveli het volgende:
[..]
Het kan je misschien in dit leven gaan beïnvloeden?
Best een begrijpelijke reactie, aangezien zijn hele wereldbeeld "er is niks na de dood" door de war werd gegooid. Ook kreeg ik het idee dat hij nogal bang was, hij zei duidelijk dat hij in het heden leeft en niet teveel wil stil staan bij het verleden.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:21 schreef Geartsjuh het volgende:
Ik vind het dan wel weer typisch dat hij op het eind van het programma nog niet helemaal overtuigd lijkt terwijl er toch zo veel dingen uit zijn sessie terug waren te vinden.
Ik vond het zelf wel leuk, zou inderdaad wel gaaf zijn als ze gegevens erbij zouden zoeken. Aan de andere kant, sceptici blijven toch wel ontkennen dat reincarnatie mogelijk is, ze kunnen er altijd op terugvallen dat alles in scene is gezetquote:Op maandag 9 mei 2005 00:24 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik vond deze aflevering minder boeiend maar dat kan ook komen doordat ik die gast toch wel een bal vond.
Ik blijf het vreemd vinden dat ze er geen papieren of gegevens van die tijd bij pakken. Als hij een boer was dan moet zijn kavel toch ergens opduiken in archieven lijkt me. Zoiets miste ik bij de vorige aflevering ook al.
Geïnspireerd door het "Fokke en Fok!ke"-topic op ONZ:quote:Op maandag 9 mei 2005 14:06 schreef Beathoven het volgende:
Zou je ook regressietherapie op jezelf kunnen toepassen?
Hmm, de meeste psychotherapeuten zullen het niet zo uitleggen...quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:22 schreef livEliveD het volgende:
Als je in je geheugen gaat graven kun je natuurlijk onplezierige dingen tegenkomen van je jeugd in dit leven. Zowel subtiel onderbewust als een duidelijke flashback.
Ja, maar er is wel een theorie dat ons bewustzijn zich buiten het fysieke lichaam begeeft en onze herinneringen, percepties en ervaringen worden opgeslagen buiten ons lichaam in een soort collectief bewustzijn. Op aarde als mensen vergeten staan we hier niet voor open en dus zullen we dit ook niet zo ervaren, maar op hogere bewustzijnsniveau's zou het volgens de theorie wel kunnen (zoals via regressie).quote:Op maandag 9 mei 2005 16:06 schreef JohnDDD het volgende:
dat laatste zou ook geil genoeg zijn FuifDuif, moet je voorstellen, wat je dan wel allemaal niet kunt weten
Ik denk dat dat voor de meeste geldt..quote:Op woensdag 4 mei 2005 01:31 schreef Dutch_Courage het volgende:
Oh, het was zeker interessant en inderdaad, veel dingen klopten ook wel. Toch sta ik altijd een beetje sceptisch tegenover dit soort dingen. Ik zou het graag een keer zelf meemaken, misschien dat ik het dan geloof.
Na de tsunami kwamen er berichten van twee bevolkingsgroepen op de andamanen die contact met de westerse samenleving (al dan niet blank) vermeden. Zij voelden de tsunami aankomen en konden op tijd naar hoger gelegen gebied vluchten. Die stammen die wel een intensief contact met de westerse samenleving hadden konden de tsunami niet aan voelen komen en daar vielen beduidend meer slachtoffers.quote:Op maandag 9 mei 2005 17:22 schreef RM-rf het volgende:de aboriginals, en evenmin alle andere natuurvolken met een droomtijd-legende verloren deze niet 'toen ze met blanken in contact kwamen'... (zelfs de joods legende van Eden, wat feitelijk ook een droomtijd-legende is, behoort daartoe) ...
de 'droomtijd' legenden verwijzen vaak naar een ver verleden voor de vorming van de huidige samenlevingen, waar veelal dieren konden spreken, de mens direkt contact met met zijn 'god' en soms zaken als 'dood', 'schaamte' en 'geweld' niet bestonden.
het is vaak deel van een soort gemeenschappelijk gedeeld bewustzijn, omdat het bestaan uit bv liederen, overleveringen en sjamanistische ervaring en trance-beelden.
Of een autistische jongen met een fascinatie voor latijnse vogelnamen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:15 schreef U2Fan het volgende:
Ik zat vroeger bij een tweeling in de klas,die hadden een broertje die toen ongeveer 5 was.Hij kon echt alle vogels benoemen in de Latijnse namen.Dat is mij altijd bijgebleven.Duidelijk een geval van reincarnatie!!!!
Tja, het spijt me erg, maar ik heb die ideeen over 'de goede wilde' niet zo hoog zitten...quote:Op maandag 9 mei 2005 18:43 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Na de tsunami kwamen er berichten van twee bevolkingsgroepen op de andamanen die contact met de westerse samenleving (al dan niet blank) vermeden. Zij voelden de tsunami aankomen en konden op tijd naar hoger gelegen gebied vluchten. Die stammen die wel een intensief contact met de westerse samenleving hadden konden de tsunami niet aan voelen komen en daar vielen beduidend meer slachtoffers.
De meeste aboriginals wonen in de steden en in vroegere tijden op missieposten. Dat werd zo geregeld om de bevolking te kunnen controleren. Zij konden de droompaden van hun volk niet meer volgen en de riten konden niet worden overgedragen. Zoals je zegt dus.
Hoe dan ook... feit is dat er een relatie was tussen al het leven en de kosmos en de menselijke bewoners. Anders dan in welke westerse samenleving dan ook. Door de traditionele manier van leven weg te nemen en mensen te dwingen om in die samenleving mee te draaien werd de relatie met de kosmos dus verstoord. Met een heleboel extra ellende vandien.
Door niet meer te kunnen nagaan wie men was kan men vaak nu niet eens meer nagaan wie men is.
Nadat James Cook in 1778 voet aan wal zette is de autochtone bevolking van Australie gedecimeerd. Tussen de 19e en 20ste eeuw naar schatting 90%, door simpelweg uitmoorden maar het meeste door de komst van Europeaanse ziekten en verlies van land en voedseltekorten. Daardoor is er veel spirituele kennis verloren gegaan. En niet te vergeten de evangelie drift en gedwongen bekeringen tot het Christelijke geloof door de missionarissen.quote:Op maandag 9 mei 2005 17:22 schreef RM-rf het volgende:de aboriginals, en evenmin alle andere natuurvolken met een droomtijd-legende verloren deze niet 'toen ze met blanken in contact kwamen'... (zelfs de joods legende van Eden, wat feitelijk ook een droomtijd-legende is, behoort daartoe) ...
Waardering van oervolken en 'wilden' is ietwat offtopic en zelfs off-forum hierquote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:37 schreef RM-rf het volgende:
Tja, het spijt me erg, maar ik heb die ideeen over 'de goede wilde' niet zo hoog zitten...
Ik ken inderdaad de verhalen van dieren die enkele uren voor de Tsunami reageerden en deels wegvluchten..
Wat betreft deze stammen, vermoed ik eerder dat het een verhaal is dat mensen 'graag' geloven, omdat het zo interessant klinkt (slimme oervolkeren, en domme, gemene 'blanken' die 'slecht' zijn voor de natuurvolken)
Voorlopig is niet geheel bekend hoe zwaar de Sentinelezen, het pre historische oervolk op de andamen getroffen zijn, omdat deze inderdaad alle contact met blanken vermijden en aggressief reageren op blanken .... het is evenzeer onmogelijk om te beweren dat deze gevlucht zouden zijn voor de Tsunami omdat ze voorkennis zouden hebben gehad ... juist omdat ook zulke beweringen op niets dan 'aannames' gebaseerd zijn, die volkeren vermijden evenzeer het contact met goedwillende blanke oervolken-knuffelaars
http://www.faz.net/s/RubF(...)common~Scontent.html
Ons referentiekader bepaald of wij wat we hebben als wel of niet gewonnen beschouwen, ja. En ook of wij wat we verloren zijn als verlies ervaren. Alleen zijn we het verloren en kunnen we het niet meer ervaren en dus ook niet echt op waarde schatten. Wat we wel kunnen zien is wat dat wat we nu hebben met de wereld doet. En ik denk best dat we kunnen inschatten wat dat wat er nu nauwelijks meer is met de wereld had kunnen doen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:21 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waardering van oervolken en 'wilden' is ietwat offtopic en zelfs off-forum hierMaar idd, als hun levenswijze ideaal zou zijn, waarom is die dan veranderd, en waarom is niet iedereen zo gaan leven?
Aan de andere kant is ook niet te ontkennen dat de homo technologicus het kontakt met zijn natuurlijke omgeving wel heel erg is kwijtgeraakt. Wij zijn de natuur als vijand gaan beschouwen, iedere vorm van leven die niet door ons geregisseerd en gewenst is wordt als vorm van onkruid bekeken; tot ongewenste zwangerschappen aan toe.
De paniek die uitbreekt als er een insectje in een woonhuis weet binnen te dringen, of als er een ongewild onkruidje tussen de keurige op 10 centimeter afstand geplante tulpen weet te groeien is veelzeggend.
De vraag of we met technologie en westers denken nou netto hebben gewonnen of verloren tov de natuurvolken zal door iedereen weer anders beantwoord worden; maar dat we in ieder geval óók iets verloren hebben staat buiten kijf.
He thanx!quote:Op zondag 15 mei 2005 11:55 schreef releaze het volgende:
sweetygirly, je kan op http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist/ de aflevering van vorige week bekijken (met snelle verbinding wel)
Bron: http://www.wiewasik.kro.nl/Kandidaten.aspxquote:Naam: Fransje Clement
Leeftijd: 30 jaar
Beroep: Bladmanager bij een uitgeverij
Jaartal vorig leven: 1870
Plaats en land in herinnering: Woluwe (deelgemeente van Brussel) in België
Fransje in 1870 als Anna...
Het is 1870 en Anna woont in Brussel en staat met haar zelfgebakken brood op de plaatselijke markt. Ze woont in een krottenwijk. Als kind is ze in het chiquere gedeelte van de stad misbruikt. Daarom komt ze er niet graag terug. Soms beklimt ze de kerk en kijkt dan uit over de stad. Ze heeft geen kinderen. Met haar man wandelt ze soms naar een park. Daar ziet ze aan de overkant van het water een wit landhuis. Buiten de stad is ze nooit geweest. Ze overlijdt rustig op oudere leeftijd op haar favoriete plek onder een boom in het park tegenover het landhuis. In de sessie noemde ze de stad Brussel, maar wel een bepaald gedeelte van de stad. Niet het centrum. Volgens haar heet dat gedeelte iets met een ‘W’. De kerk in deelgemeente Woluwe lijkt erg op de kerk die Fransje in haar leven als Anna heeft bezocht. Ook gaan we terug naar de markt en het rijke en arme gedeelte van de stad. Het witte landhuis dat Fransje beschrijft moet het Malou landhuis zijn. Alles blijkt bijzonder kloppend. De details van het huis, met het park er omheen en meertje op de goede plek.
Fransje is ooit wel eens in Brussel geweest, maar alleen in de binnenstad. Ze vond het daarom ook heel raar dat ze voelde in de regressie dat het om Brussel ging. Omdat wat ze omschreef niet overeenkomt met de grote binnenstad. Later blijkt dat haar verhaal toch wel degelijk klopt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |