Ik denk dat dat voor de meeste geldt..quote:Op woensdag 4 mei 2005 01:31 schreef Dutch_Courage het volgende:
Oh, het was zeker interessant en inderdaad, veel dingen klopten ook wel. Toch sta ik altijd een beetje sceptisch tegenover dit soort dingen. Ik zou het graag een keer zelf meemaken, misschien dat ik het dan geloof.
Na de tsunami kwamen er berichten van twee bevolkingsgroepen op de andamanen die contact met de westerse samenleving (al dan niet blank) vermeden. Zij voelden de tsunami aankomen en konden op tijd naar hoger gelegen gebied vluchten. Die stammen die wel een intensief contact met de westerse samenleving hadden konden de tsunami niet aan voelen komen en daar vielen beduidend meer slachtoffers.quote:Op maandag 9 mei 2005 17:22 schreef RM-rf het volgende:de aboriginals, en evenmin alle andere natuurvolken met een droomtijd-legende verloren deze niet 'toen ze met blanken in contact kwamen'... (zelfs de joods legende van Eden, wat feitelijk ook een droomtijd-legende is, behoort daartoe) ...
de 'droomtijd' legenden verwijzen vaak naar een ver verleden voor de vorming van de huidige samenlevingen, waar veelal dieren konden spreken, de mens direkt contact met met zijn 'god' en soms zaken als 'dood', 'schaamte' en 'geweld' niet bestonden.
het is vaak deel van een soort gemeenschappelijk gedeeld bewustzijn, omdat het bestaan uit bv liederen, overleveringen en sjamanistische ervaring en trance-beelden.
Of een autistische jongen met een fascinatie voor latijnse vogelnamen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:15 schreef U2Fan het volgende:
Ik zat vroeger bij een tweeling in de klas,die hadden een broertje die toen ongeveer 5 was.Hij kon echt alle vogels benoemen in de Latijnse namen.Dat is mij altijd bijgebleven.Duidelijk een geval van reincarnatie!!!!
Tja, het spijt me erg, maar ik heb die ideeen over 'de goede wilde' niet zo hoog zitten...quote:Op maandag 9 mei 2005 18:43 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Na de tsunami kwamen er berichten van twee bevolkingsgroepen op de andamanen die contact met de westerse samenleving (al dan niet blank) vermeden. Zij voelden de tsunami aankomen en konden op tijd naar hoger gelegen gebied vluchten. Die stammen die wel een intensief contact met de westerse samenleving hadden konden de tsunami niet aan voelen komen en daar vielen beduidend meer slachtoffers.
De meeste aboriginals wonen in de steden en in vroegere tijden op missieposten. Dat werd zo geregeld om de bevolking te kunnen controleren. Zij konden de droompaden van hun volk niet meer volgen en de riten konden niet worden overgedragen. Zoals je zegt dus.
Hoe dan ook... feit is dat er een relatie was tussen al het leven en de kosmos en de menselijke bewoners. Anders dan in welke westerse samenleving dan ook. Door de traditionele manier van leven weg te nemen en mensen te dwingen om in die samenleving mee te draaien werd de relatie met de kosmos dus verstoord. Met een heleboel extra ellende vandien.
Door niet meer te kunnen nagaan wie men was kan men vaak nu niet eens meer nagaan wie men is.
Nadat James Cook in 1778 voet aan wal zette is de autochtone bevolking van Australie gedecimeerd. Tussen de 19e en 20ste eeuw naar schatting 90%, door simpelweg uitmoorden maar het meeste door de komst van Europeaanse ziekten en verlies van land en voedseltekorten. Daardoor is er veel spirituele kennis verloren gegaan. En niet te vergeten de evangelie drift en gedwongen bekeringen tot het Christelijke geloof door de missionarissen.quote:Op maandag 9 mei 2005 17:22 schreef RM-rf het volgende:de aboriginals, en evenmin alle andere natuurvolken met een droomtijd-legende verloren deze niet 'toen ze met blanken in contact kwamen'... (zelfs de joods legende van Eden, wat feitelijk ook een droomtijd-legende is, behoort daartoe) ...
Waardering van oervolken en 'wilden' is ietwat offtopic en zelfs off-forum hierquote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:37 schreef RM-rf het volgende:
Tja, het spijt me erg, maar ik heb die ideeen over 'de goede wilde' niet zo hoog zitten...
Ik ken inderdaad de verhalen van dieren die enkele uren voor de Tsunami reageerden en deels wegvluchten..
Wat betreft deze stammen, vermoed ik eerder dat het een verhaal is dat mensen 'graag' geloven, omdat het zo interessant klinkt (slimme oervolkeren, en domme, gemene 'blanken' die 'slecht' zijn voor de natuurvolken)
Voorlopig is niet geheel bekend hoe zwaar de Sentinelezen, het pre historische oervolk op de andamen getroffen zijn, omdat deze inderdaad alle contact met blanken vermijden en aggressief reageren op blanken .... het is evenzeer onmogelijk om te beweren dat deze gevlucht zouden zijn voor de Tsunami omdat ze voorkennis zouden hebben gehad ... juist omdat ook zulke beweringen op niets dan 'aannames' gebaseerd zijn, die volkeren vermijden evenzeer het contact met goedwillende blanke oervolken-knuffelaars
http://www.faz.net/s/RubF(...)common~Scontent.html
Ons referentiekader bepaald of wij wat we hebben als wel of niet gewonnen beschouwen, ja. En ook of wij wat we verloren zijn als verlies ervaren. Alleen zijn we het verloren en kunnen we het niet meer ervaren en dus ook niet echt op waarde schatten. Wat we wel kunnen zien is wat dat wat we nu hebben met de wereld doet. En ik denk best dat we kunnen inschatten wat dat wat er nu nauwelijks meer is met de wereld had kunnen doen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:21 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waardering van oervolken en 'wilden' is ietwat offtopic en zelfs off-forum hierMaar idd, als hun levenswijze ideaal zou zijn, waarom is die dan veranderd, en waarom is niet iedereen zo gaan leven?
Aan de andere kant is ook niet te ontkennen dat de homo technologicus het kontakt met zijn natuurlijke omgeving wel heel erg is kwijtgeraakt. Wij zijn de natuur als vijand gaan beschouwen, iedere vorm van leven die niet door ons geregisseerd en gewenst is wordt als vorm van onkruid bekeken; tot ongewenste zwangerschappen aan toe.
De paniek die uitbreekt als er een insectje in een woonhuis weet binnen te dringen, of als er een ongewild onkruidje tussen de keurige op 10 centimeter afstand geplante tulpen weet te groeien is veelzeggend.
De vraag of we met technologie en westers denken nou netto hebben gewonnen of verloren tov de natuurvolken zal door iedereen weer anders beantwoord worden; maar dat we in ieder geval óók iets verloren hebben staat buiten kijf.
He thanx!quote:Op zondag 15 mei 2005 11:55 schreef releaze het volgende:
sweetygirly, je kan op http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist/ de aflevering van vorige week bekijken (met snelle verbinding wel)
Bron: http://www.wiewasik.kro.nl/Kandidaten.aspxquote:Naam: Fransje Clement
Leeftijd: 30 jaar
Beroep: Bladmanager bij een uitgeverij
Jaartal vorig leven: 1870
Plaats en land in herinnering: Woluwe (deelgemeente van Brussel) in België
Fransje in 1870 als Anna...
Het is 1870 en Anna woont in Brussel en staat met haar zelfgebakken brood op de plaatselijke markt. Ze woont in een krottenwijk. Als kind is ze in het chiquere gedeelte van de stad misbruikt. Daarom komt ze er niet graag terug. Soms beklimt ze de kerk en kijkt dan uit over de stad. Ze heeft geen kinderen. Met haar man wandelt ze soms naar een park. Daar ziet ze aan de overkant van het water een wit landhuis. Buiten de stad is ze nooit geweest. Ze overlijdt rustig op oudere leeftijd op haar favoriete plek onder een boom in het park tegenover het landhuis. In de sessie noemde ze de stad Brussel, maar wel een bepaald gedeelte van de stad. Niet het centrum. Volgens haar heet dat gedeelte iets met een ‘W’. De kerk in deelgemeente Woluwe lijkt erg op de kerk die Fransje in haar leven als Anna heeft bezocht. Ook gaan we terug naar de markt en het rijke en arme gedeelte van de stad. Het witte landhuis dat Fransje beschrijft moet het Malou landhuis zijn. Alles blijkt bijzonder kloppend. De details van het huis, met het park er omheen en meertje op de goede plek.
Fransje is ooit wel eens in Brussel geweest, maar alleen in de binnenstad. Ze vond het daarom ook heel raar dat ze voelde in de regressie dat het om Brussel ging. Omdat wat ze omschreef niet overeenkomt met de grote binnenstad. Later blijkt dat haar verhaal toch wel degelijk klopt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |