abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 december 2004 @ 17:50:58 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23836633
De site van de SP is altijd goed voor vermaak:

http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/2830
quote:
Voer snel maximale gasprijzen in

07-12-2004 • De oproep van de Consumentenbond om de gasprijzen te maximaliseren kan rekenen op steun van de SP. Een motie waarin dit plan werd bepleit, is ruim een maand geleden helaas nog afgewezen. SP-Kamerlid Arda Gerkens ziet de 23.000 steunbetuigingen van de Consumentenbond als reden om alsnog maatregelen te nemen.

Gerkens: “Dit is een duidelijk signaal aan het kabinet. Onze motie kon eind oktober helaas alleen op de steun van de linkse fracties rekenen. Hopelijk is de noodzaak inmiddels ook tot het kabinet en de regeringsfracties doorgedrongen.”

Gemiddeld stijgen de energierekeningen met ongeveer 150 euro ten opzichte van vorig jaar. Veel huishoudens dreigen hierdoor in de knel te komen. Gerkens: “Er bereiken ons veel alarmerende berichten over huishoudens die worden afgesloten. Vaak treft dit gezinnen met jonge kinderen. Ook worden deze gezinnen nogal eens afgesloten van water. Dit levert erg onhygiënische, maar vooral ook zeer gevaarlijke omstandigheden op. Daar kunnen we ons in een beschaafd en welvarend land als Nederland niet bij neerleggen.”
Overal waar de overheid met maximum-minimum prijzen en quotas ingrijpt gaat het fout: zorg, huur, en een internationaler voorbeeld de USSR. Maar niet in de ideale belevingswereld van de SP.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_23836652
Vergeet het bonnensysteem niet.
  woensdag 8 december 2004 @ 17:52:41 #3
106056 Landmass
pi_23836668
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:51 schreef Steijn het volgende:
Vergeet het bonnensysteem niet.
Hebben ze dat ook eens een keer voorgesteld?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23836688
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:52 schreef Landmass het volgende:

[..]

Hebben ze dat ook eens een keer voorgesteld?
Nee, maar maximumprijzen leiden tot tekorten dus moet er gerantsoeneerd worden.
pi_23836781
Compleet gestoord idd, lekker symptomen bestrijden.
pi_23836805
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:50 schreef Landmass het volgende:
De site van de SP is altijd goed voor vermaak:

http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/2830
[..]

Overal waar de overheid met maximum-minimum prijzen en quotas ingrijpt gaat het fout: zorg, huur, en een internationaler voorbeeld de USSR. Maar niet in de ideale belevingswereld van de SP.
Nee, overal waar ze aan het privatiseren zijn geslagen gaat het lekker....

Met als nationaal voorbeeld de NS
mensen vinden mij raar
pi_23836847
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:58 schreef El_Dorko_Grande het volgende:

[..]

De NS is nooit geprivatiseerd. Bedrijven die wel geprivatiseerd zijn bijvoorbeeld TPG en KPN. Geen slechtlopende bedrijven dacht ik zo.
pi_23840767
Een soort kick-back regeling voor de minima of gewoon voor iedereen in de vorm van een ruime zalmsnip kan geen kwaad maar een maximum aan gasprijzen? Denk toch eens even na. Heel de wereld koopt hier gas in en schakelt haar energie productie naar gas over. Met als gevolg dat we te weinig gas zullen hebben op de markt en de prijs nog verder zal moeten stijgen. Die prijzen zijn niet voor niets gekoppeld laat dat aub zo.
pi_23841036
De gasprijzen zitten toch gekoppeld aan de olieprijzen? Nou dan wil ik ook dat er een maximum voor de benzineprijs komt door de SP
pi_23843599
quote:
Op woensdag 8 december 2004 21:12 schreef FreedonNadd het volgende:
Een soort kick-back regeling voor de minima of gewoon voor iedereen in de vorm van een ruime zalmsnip kan geen kwaad maar een maximum aan gasprijzen? Denk toch eens even na. Heel de wereld koopt hier gas in en schakelt haar energie productie naar gas over. Met als gevolg dat we te weinig gas zullen hebben op de markt en de prijs nog verder zal moeten stijgen. Die prijzen zijn niet voor niets gekoppeld laat dat aub zo.
Er wordt een maximumprijs voor particuliere huishoudens voorgesteld.. Da's goedkoper dan de prijzen uit de hand te laten lopen zodat de overheid weer geld moet uitgeven voor een minima regeling.
Ik zie trouwens helemaal niets in het privatiseren van nutsvoorzieningen. Waarom zou je een bedrijf dat winstmaximalisatie nastreeft de gelegenheid geven om de bevolking uit te knijpen? Er is toch niks mis met de huidige regeling? De leveringszekerheid is 100%,de caloriewaarde is goed en de prijs is redelijk.
pi_23845675
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:53 schreef Steijn het volgende:

[..]

Nee, maar maximumprijzen leiden tot tekorten dus moet er gerantsoeneerd worden.
Ook in dit geval?

De gasmarkt is niet bepaald open maar in handen van een overheidsmonopolist. Waarbij het ook niet zo is dat er geen gas meer geproduceerd zal worden bij een lage prijs. (de productie in NL ligt wel min of meer vast import uit het buitenland is een ander verhaal) Het grote probleem is de vaste koppeling met de olieprijs die ze bedacht hebben in '63.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_23845718
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Er wordt een maximumprijs voor particuliere huishoudens voorgesteld.. Da's goedkoper dan de prijzen uit de hand te laten lopen zodat de overheid weer geld moet uitgeven voor een minima regeling.
Ik zie trouwens helemaal niets in het privatiseren van nutsvoorzieningen. Waarom zou je een bedrijf dat winstmaximalisatie nastreeft de gelegenheid geven om de bevolking uit te knijpen? Er is toch niks mis met de huidige regeling? De leveringszekerheid is 100%,de caloriewaarde is goed en de prijs is redelijk.
Helemaal mee eens . Echter bij veel personen is de langspeelplaat bij het vrije marktmantra blijven hangen .
  donderdag 9 december 2004 @ 00:49:29 #13
106056 Landmass
pi_23846604
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Helemaal mee eens . Echter bij veel personen is de langspeelplaat bij het vrije marktmantra blijven hangen .
Misschien omdat overal waar de vrije markt aanwezig is voldoende aanbod van goeie kwaliteit tegen lage prijzen is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23847003
Dat is nu ook het geval met gas in Nederland. En zou een commercieel bedrijf b.v. even veel moeite doen als een publiek bedrijf om drinkwater van bijzonder hoge kwaliteit te leveren? De vraag is er toch wel.

Dit geldt ook voor gas er blijft wel vraag dus een marktpartij zal zichzelf niet in de vingers snijden door een lage prijs te vragen.
  donderdag 9 december 2004 @ 01:34:03 #15
106056 Landmass
pi_23847228
quote:
Op donderdag 9 december 2004 01:17 schreef du_ke het volgende:
En zou een commercieel bedrijf b.v. even veel moeite doen als een publiek bedrijf om drinkwater van bijzonder hoge kwaliteit te leveren? De vraag is er toch wel.
Het lijkt mij het beste voor de discussie als je zelf even het antwoord geeft.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23847763
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:49 schreef Landmass het volgende:

[..]

Misschien omdat overal waar de vrije markt aanwezig is voldoende aanbod van goeie kwaliteit tegen lage prijzen is.
Je bedoelt de NS, UPC, binnenkort de absurde huurverhogingen, de klachten over Nuon en Essent die er nu al liggen en de Amerikaanse toestanden in de energiesector?
Als er voldoende concurrentie is en als de consument kan kiezen, misschien.. Alleen de consument kan niet kiezen als het om een nutsvoorziening gaat.. en de bedrijven zullen zich niet bekommeren om milieu, een veilig netwerk, leveringszekerheid, service, voldoende personeel, etc. Ze zullen ook een keihard afsluitingsbeleid voeren. Ze willen immers hun winstmarge verhogen, en vergeet de energiebaron niet en zijn bende managers niet die het liefst miljoenen per dag moeten verdienen..

Als het om een koekjesfabriek ging, dan gaf ik je helemaal gelijk. Maar nutsvoorzieningen zijn van levensbelang voor de bevolking, en moeten dus niet het speeltje worden van de vrije markt.
  donderdag 9 december 2004 @ 08:32:28 #17
106056 Landmass
pi_23848633
quote:
Op donderdag 9 december 2004 02:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je bedoelt de NS, UPC, binnenkort de absurde huurverhogingen, de klachten over Nuon en Essent die er nu al liggen en de Amerikaanse toestanden in de energiesector?

Als er voldoende concurrentie is en als de consument kan kiezen, misschien.. Alleen de consument kan niet kiezen als het om een nutsvoorziening gaat.. en de bedrijven zullen zich niet bekommeren om milieu, een veilig netwerk, leveringszekerheid, service, voldoende personeel, etc. Ze zullen ook een keihard afsluitingsbeleid voeren. Ze willen immers hun winstmarge verhogen, en vergeet de energiebaron niet en zijn bende managers niet die het liefst miljoenen per dag moeten verdienen..

Als het om een koekjesfabriek ging, dan gaf ik je helemaal gelijk. Maar nutsvoorzieningen zijn van levensbelang voor de bevolking, en moeten dus niet het speeltje worden van de vrije markt.
Probleem is dat hier een netwerkstructuur mee komt spelen. Dan kan zo'n bedrijf andere bedrijven weren en vieze truucs uithalen. Gecompliceerd allemaal. IMO (en ik ben diehard kapiatlist) hadden we nooit KPN de local loop mee moeten geven maar zelf controlle moeten houden over de local loop. Het is net alsof Volkswagen ook eigenaar zou zijn van de de snelweg .

Fijn dat je dat van die koekjesfabriek wel snapt. Dat is al heel wat.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23850759
quote:
Op donderdag 9 december 2004 01:34 schreef Landmass het volgende:

[..]

Het lijkt mij het beste voor de discussie als je zelf even het antwoord geeft.
Ok en het antwoord is dat die minder hun best zullen doen .
  donderdag 9 december 2004 @ 11:59:17 #19
106056 Landmass
pi_23851673
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok en het antwoord is dat die minder hun best zullen doen .
Er zit een grote hiaat in je wereldbeleving.

Als bedrijven niet goed genoeg hun best doen stapt de klant toch over naar een ander bedrijf dat wel zijn best doet. Snap je dat dan niet
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23851743
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:00 schreef Steijn het volgende:
Bedrijven die wel geprivatiseerd zijn bijvoorbeeld TPG en KPN. Geen slechtlopende bedrijven dacht ik zo.
KPN heeft zich daarvoor wel jaren de tering moeten reorganiseren, het bedrijf was op sterven na dood.

TPG heeft een monopoliepositie, als de markt open gaat in 2007 wil ik wel eens zien hoe TPG zich staande houdt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 9 december 2004 @ 12:10:48 #21
106056 Landmass
pi_23851887
quote:
Op donderdag 9 december 2004 12:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

KPN heeft zich daarvoor wel jaren de tering moeten reorganiseren, het bedrijf was op sterven na dood.

TPG heeft een monopoliepositie, als de markt open gaat in 2007 wil ik wel eens zien hoe TPG zich staande houdt.
Wat zou er mis mee zijn als die bedrijven failliet gaan. Zolang andere bedrijven (meervoud) maar inspringen op de vraag van de consumenten.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23853092
quote:
Ja, door die UMTS prut maar dat was bij andere telecombedrijven niet anders. Kijk naar de prijzen van de SMS'jes, kijk naar de prijzen van ADSL, kijk naar de prijzen van digitale televisie, die zijn allemaal fors gedaald sinds concurrentie op de markt op gang is gekomen.
quote:
Wat heeft dat te maken met het succes van privatisering? Als TPG failliet gaat dan kun je niet zeggen dat de privatisering mislukt is. Wat je wel kunt zeggen is dat de marktomstandigheden zijn verslechterd en dat ze daardoor failliet zijn gegaan. Maar kennelijk is dat dan de richting die de consument op wilt.
pi_23855936
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:59 schreef Landmass het volgende:

[..]

Er zit een grote hiaat in je wereldbeleving.

Als bedrijven niet goed genoeg hun best doen stapt de klant toch over naar een ander bedrijf dat wel zijn best doet. Snap je dat dan niet
Snap je dan niet Dat er maar een wateraansluiting is per huishouden? Ofwel de consument heeft geen keus en zal wel water van de desbetreffende aanbieder moeten afnemen.
pi_23856005
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:13 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ja, door die UMTS prut maar dat was bij andere telecombedrijven niet anders. Kijk naar de prijzen van de SMS'jes, kijk naar de prijzen van ADSL, kijk naar de prijzen van digitale televisie, die zijn allemaal fors gedaald sinds concurrentie op de markt op gang is gekomen.
[..]
Zit misschien wel wat in maar je gaat iets te rap. De meeste zaken die je aanhaalt zijn namelijk pas geïntroduceerd nadat kpn al lang en breed niet meer overheidshanden was.
pi_23856006
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:50 schreef Landmass het volgende:
Ik vermoed zomaar dat de rotzooi in de Sovjet-Unie niet werd veroorzaakt door een maximumprijs voor gas.
  donderdag 9 december 2004 @ 15:50:07 #26
106056 Landmass
pi_23856200
quote:
Op donderdag 9 december 2004 15:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik vermoed zomaar dat de rotzooi in de Sovjet-Unie niet werd veroorzaakt door een maximumprijs voor gas.
Maximumprijzen zijn een oorzaak van de rotzooi.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23867634
quote:
Op donderdag 9 december 2004 08:32 schreef Landmass het volgende:

[..]

Probleem is dat hier een netwerkstructuur mee komt spelen. Dan kan zo'n bedrijf andere bedrijven weren en vieze truucs uithalen. Gecompliceerd allemaal. IMO (en ik ben diehard kapiatlist) hadden we nooit KPN de local loop mee moeten geven maar zelf controlle moeten houden over de local loop. Het is net alsof Volkswagen ook eigenaar zou zijn van de de snelweg .

Fijn dat je dat van die koekjesfabriek wel snapt. Dat is al heel wat.
Daarmee heb je toegegeven dat de vrije markt niet zonder controle kan. Probleem is dat de markt geen moraal kent en niet op lange termijn denkt.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:35:12 #28
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867789
Waarom stellen we niet de maximumprijs voor alle eindproducten op e 0,01. Wat zullen we dan wel niet voor een ontzettende welvaart hebben.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 9 december 2004 @ 23:36:13 #29
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867826
quote:
Op donderdag 9 december 2004 15:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Een niet tot zeer slecht functionerende prijsstelling is een van de grote problemen geweest voor de USSR.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 9 december 2004 @ 23:37:26 #30
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867853
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:58 schreef El_Dorko_Grande het volgende:

[..]

Precies. DSM, Corus, de KLM en de KPN zijn ook goede voorbeelden.
pi_23867895
Het gaat natuurlijk alleen over gas, niet over alle produkten. In ieder geval, het lijkt mij niet zo'n probleem. Ook de ultra-liberalen willen toch dat gas goedkoop genoeg blijft voor de armsten en dan moet dat toch gecompenseerd worden. Maar, zo hoor ik, de vrije markt zorgt ervoor dat het niet ondraaglijk wordt. Goed, denk ik dan, wat vreest men? In dat geval zal de compensatie niet nodig zijn. Punt is natuurlijk welke prijs dat dan moet zijn.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:39:12 #32
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867907
quote:

[..]

Gek he? Een organisatie die jarenlang heeft kunnen doen wat het wilde, moet ineens efficient gaan werken.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:39:50 #33
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867922
quote:
Op donderdag 9 december 2004 15:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Snap je dan niet Dat er maar een wateraansluiting is per huishouden? Ofwel de consument heeft geen keus en zal wel water van de desbetreffende aanbieder moeten afnemen.
Hoeveel telefoonaansluitingen heeft een huishouden?
pi_23867923
Het flauwe is echter dat de prijs stijgt terwijl de vraag of het aanbod niet substantieel veranderen.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:40:04 #35
106056 Landmass
pi_23867927
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Daarmee heb je toegegeven dat de vrije markt niet zonder controle kan.
uiteraard hebben we een juridisch systeem nodig.
quote:
Probleem is dat de markt geen moraal kent en niet op lange termijn denkt.
nee, mensen kennen geen moraal. In het communisme niet, op de sportvelden niet, in het christendom & in het kapitalisme niet.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23867930
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Een niet tot zeer slecht functionerende prijsstelling is een van de grote problemen geweest voor de USSR.
Ja. Ook. Maar een maximale prijs voor gas zal daar toch niet voor hebben gezorgd? Nee, het was de gehéle dichtgestroopte economie.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:40:56 #37
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867951
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Daarmee heb je toegegeven dat de vrije markt niet zonder controle kan. Probleem is dat de markt geen moraal kent en niet op lange termijn denkt.
Bijzonder curieus dan dat bedrijven miljarden euro's per jaar investeren in R&D.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:42:03 #38
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23867982
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:39 schreef du_ke het volgende:
Het flauwe is echter dat de prijs stijgt terwijl de vraag of het aanbod niet substantieel veranderen.
* Kaalhei mompelt iets met China.

Maar jij zult wederom ongetwijfled heel goede bronnen hebben die je stelling onderbouwen, niet?
pi_23867983
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:39 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Hoeveel telefoonaansluitingen heeft een huishouden?
Over een telefoonlijn kunnen evt nog verschillende diensten aangeboden worden. Dat is met een waterleiding niet het geval voor zover ik kan inschatten.
Maar dan nog blijft het 1 vaste aansluiting die min of meer verplicht bij kpn moet worden afgenomen.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:42:50 #40
106056 Landmass
pi_23868008
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:39 schreef du_ke het volgende:

Heb jij een bron van de wereldwijde vraag & aanbod naar gas uitgezet tegen de tijd (met een tijdsas waarop we de seizoenen kunnen zien)?
Dan kunnen we meteen even kijken of jij gelijk heb. Waarschijnlijk niet.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  donderdag 9 december 2004 @ 23:43:45 #41
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868036
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:38 schreef Monidique het volgende:
Het gaat natuurlijk alleen over gas, niet over alle produkten. In ieder geval, het lijkt mij niet zo'n probleem. Ook de ultra-liberalen willen toch dat gas goedkoop genoeg blijft voor de armsten en dan moet dat toch gecompenseerd worden. Maar, zo hoor ik, de vrije markt zorgt ervoor dat het niet ondraaglijk wordt. Goed, denk ik dan, wat vreest men? In dat geval zal de compensatie niet nodig zijn. Punt is natuurlijk welke prijs dat dan moet zijn.
Nivellering kan je het beste in een keer doen. Alle andere pogingen dit te doen hebben een negatief effect op het macro-sociaal optimum als gevolg van een slecht werkende markt op dat gebied. De markt voor woonruimte is er een klassiek voorbeeld van.
pi_23868037
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:42 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

* Kaalhei mompelt iets met China.

Maar jij zult wederom ongetwijfled heel goede bronnen hebben die je stelling onderbouwen, niet?
Ik had het over de binnenlandse vraag. Of zelfs evt de europese. Het hier gewonnen gas heeft niet zo veel met china van doen.

Eigenlijk komt het er zelfs op neer dat de huidige prijsverhogingen een verkapte belastingverhoging zijn .
pi_23868089
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:40 schreef Landmass het volgende:

nee, mensen kennen geen moraal. In het communisme niet, op de sportvelden niet, in het christendom & in het kapitalisme niet.
En deze wezens wil jij de eerste levensbehoeften van mensen laten regelen die nauwelijks in de positie zijn om iets terug te doen?
  donderdag 9 december 2004 @ 23:45:59 #44
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868093
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Over een telefoonlijn kunnen evt nog verschillende diensten aangeboden worden. Dat is met een waterleiding niet het geval voor zover ik kan inschatten.
Maar dan nog blijft het 1 vaste aansluiting die min of meer verplicht bij kpn moet worden afgenomen.
Er is uiteraard een zeer eenvoudig een effectief systeem mogelijk waarbij de overheid de infrastructuur in handen heeft, i.c. de waterleidingen e.d., en er verschillende aanbieders zijn. Met de electriciteitsmarkt doet men nu iets dat hier zeer sterk op lijkt. De transportsector is een ander zeer goed werkend voorbeeld.
pi_23868094
Overigens wel apart om te zien dat alle pogingen om meer marktwerking toe te laten op de woningmarkt tot grotere problemen leiden .
  donderdag 9 december 2004 @ 23:46:32 #46
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868104
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:40 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. Ook. Maar een maximale prijs voor gas zal daar toch niet voor hebben gezorgd? Nee, het was de gehéle dichtgestroopte economie.
Ja, a.g.v.?
  donderdag 9 december 2004 @ 23:47:23 #47
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868138
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik had het over de binnenlandse vraag. Of zelfs evt de europese. Het hier gewonnen gas heeft niet zo veel met china van doen.

Eigenlijk komt het er zelfs op neer dat de huidige prijsverhogingen een verkapte belastingverhoging zijn .
Tegenwoordig gaat bijna alles over wereldvraag en -aanbod. Ja, we kunnen het ook voorkomen, maar dan hebben we echt een probleem.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:48:08 #48
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868159
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:46 schreef du_ke het volgende:
Overigens wel apart om te zien dat alle pogingen om meer marktwerking toe te laten op de woningmarkt tot grotere problemen leiden .
Ga je dit wederom onderbouwen met een van je legendarische bronnen?
pi_23868196
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Er is uiteraard een zeer eenvoudig een effectief systeem mogelijk waarbij de overheid de infrastructuur in handen heeft, i.c. de waterleidingen e.d., en er verschillende aanbieders zijn. Met de electriciteitsmarkt doet men nu iets dat hier zeer sterk op lijkt. De transportsector is een ander zeer goed werkend voorbeeld.
Bij de elektroicitietsmarkt zou er misschien nog iets voor te zeggen zijn omdat dit internationaal wordt ingekocht. Daar is bij waterwinning echter geen sprake van dat gebeurt regionaal en daar is het leidingennet ook op afgesteld. Ik zie niet hoe je daar de huidige situatie kan verbeteren. (zeer hoge kwaliteit en erg redelijke prijzen) dan zou al de winning en distributie gescheiden moeten worden wat weer extra bureaucratie oplevert.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:50:17 #50
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868217
Als dit ingesteld zal worden voor de consumentenmarkt, dan ga ik overigens meteen zoveel mogelijk gas afnemen en dit verkopen aan bedrijven, als het rendabel is. En dat is het wel als het verschil groot genoeg wordt.
pi_23868231
Of dit nou een goed plan is of niet -ik kan er in principe wel enige sympathie voor voelen-, het is, voor de SP, maar ook voor anderen, een mooi moment om ook dat andere weer es in het nieuws te brengen: energie- en waterbesparing. Ik vermoed dat mensen best wel wat geld kunnen besparen door wat oplettender te zijn. Natuurlijk bedoel ik niet dat men maar als een wilde moet gaan leven, maar dat er heus wel kleine dingetjes zijn die, hoewel op zich weinig, kunnen helpen. Het licht uitdoen, bijvoorbeeld, als je niet in een kamer bent. Allemaal nogal logisch, maar het kan helpen.

Of minder achter de PC zitten, bijvoorbeeld, .
pi_23868245
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:48 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ga je dit wederom onderbouwen met een van je legendarische bronnen?
Heb geen zin in google. Maar Heerma heeft begin jaren '90 lopen klooien met de woningstichtingen en de huursubsidie en sindsdien worden er elk jaar minder woningen gebouwd en blijft de vraag stijgen. En nu wil Dekker door het duurder maken van wonen voor mensen met lage inkomens de boel vlottrekken erg apart.
pi_23868255
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:46 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ja, a.g.v.?
Nou, in ieder geval niet de maximale prijs voor gas.
pi_23868299
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:50 schreef Kaalhei het volgende:
Als dit ingesteld zal worden voor de consumentenmarkt, dan ga ik overigens meteen zoveel mogelijk gas afnemen en dit verkopen aan bedrijven, als het rendabel is. En dat is het wel als het verschil groot genoeg wordt.
! Veel bedrijven kunnen nu al stukken goedkoper gas afnemen. Dan zou het verschil wel erg groot moeten worden. Iets wat totaal niet aan de orde is uiteraard.
  donderdag 9 december 2004 @ 23:59:26 #55
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868450
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:50 schreef Monidique het volgende:
Of dit nou een goed plan is of niet -ik kan er in principe wel enige sympathie voor voelen-, het is, voor de SP, maar ook voor anderen, een mooi moment om ook dat andere weer es in het nieuws te brengen: energie- en waterbesparing. Ik vermoed dat mensen best wel wat geld kunnen besparen door wat oplettender te zijn. Natuurlijk bedoel ik niet dat men maar als een wilde moet gaan leven, maar dat er heus wel kleine dingetjes zijn die, hoewel op zich weinig, kunnen helpen. Het licht uitdoen, bijvoorbeeld, als je niet in een kamer bent. Allemaal nogal logisch, maar het kan helpen.

Of minder achter de PC zitten, bijvoorbeeld, .
Ja, en wat denk je met een maximumprijs voor energie/gas te verkrijgen? Een consumptie die hoger is dan het sociaal-economisch wenselijk niveau. Mensen gaan juist meer gebruiken ipv van minder, gerelateerd aan de prijs.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:01:42 #56
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868498
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou, in ieder geval niet de maximale prijs voor gas.
Niet/zeer slecht functionerend prijsmechanisme, zoals ik al zei. Gas maakt er deel van uit, maar i.c. de SU met haar extreem grote gasreserves, is dit niet zo relevant. Overigens werd en wordt gas vaak afgefakkeld in de SU als zijnde een bijproduct bij de winning van olie.
pi_23868500
Nou kaalhei volgens is de vraag naar energie redelijk inelastisch hoor. Anders zou verhoging van de brandstofprijzen ook echt goed helpen tegen files .
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:03:14 #58
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868535
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Bij de elektroicitietsmarkt zou er misschien nog iets voor te zeggen zijn omdat dit internationaal wordt ingekocht. Daar is bij waterwinning echter geen sprake van dat gebeurt regionaal en daar is het leidingennet ook op afgesteld. Ik zie niet hoe je daar de huidige situatie kan verbeteren. (zeer hoge kwaliteit en erg redelijke prijzen) dan zou al de winning en distributie gescheiden moeten worden wat weer extra bureaucratie oplevert.
Waterwinning gebeurt ook internationaal. Mijn ouder krijgen bv. Duits water uit de Eiffel.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:03:34 #59
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868546
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:51 schreef du_ke het volgende:
Heb geen zin in google.
scholar.google.com?
pi_23868554
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Waterwinning gebeurt ook internationaal. Mijn ouder krijgen bv. Duits water uit de Eiffel.
Dat zijn dan (volgens mij) toch echt uitzonderingen.
pi_23868558
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Wat een moeilik gedoe! Wat zijn daar nu de voordelen van? Wat kan mij het nou schelen of ik UPC water of Unilever water of Casema water drink? Wat is er mis met het systeem zoals we dat hadden? Het water wordt lokaal gewonnen en verkocht door de overheid tegen de laagste prijs..
pi_23868588
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

scholar.google.com?
nee lui heb de hele dag geleerd en nu geen zin meer in zoeken
pi_23868598
quote:
Op donderdag 9 december 2004 23:59 schreef Kaalhei het volgende:
Ja, en wat denk je met een maximumprijs voor energie/gas te verkrijgen? Een consumptie die hoger is dan het sociaal-economisch wenselijk niveau.
Kijk, sociaal-economisch wenselijk niveau, het klinkt mooi, maar het komt gewoon neer op mensen die zo weinig geld hebben dat ze bijzonder weinig gebruik kunnen maken van gas. Dan kun je wel zeggen dat ze maar moeten koken boven een fikkend vuilnisvat, dat is immers het sociaal-economisch wenselijk niveau, maar het is niet wat ík in ieder geval een wenselijk niveau acht. En als ze het wel kunnen betalen, nou, dan hoeft niemand bang te zijn, want dan wordt die maximumprijs dus nooit bereikt. Wat dat betreft lijkt mij het ook wat beter om mensen te steunen die het nodig hebben in plaats van een maximumprijs.
quote:
Mensen gaan juist meer gebruiken ipv van minder, gerelateerd aan de prijs.
Mogelijk, hoewel ik denk dat de meeste mensen die er niet echt over hoeven na te denken er ook niet echt over nadenken. Maar aangezien ik het eigenlijk niet over de maximumprijs had: het lijkt mij toch verstandig om dan óók daar op te wijzen.

disclaimer: pas op, overstekende hyperbolen
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:05:30 #64
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868603
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:01 schreef du_ke het volgende:
Nou kaalhei volgens is de vraag naar energie redelijk inelastisch hoor. Anders zou verhoging van de brandstofprijzen ook echt goed helpen tegen files .
Dat het inelastisch is, wil niet zeggen dat het geen effect heeft. Overigens zijn de relatieve energiebesparingen in de NLse huishoudens na de crises in 1973 een goed voorbeeld dat het wel werkt.

Op autoloze zondagen waren er ook geen files.
pi_23868620
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat een moeilik gedoe! Wat zijn daar nu de voordelen van? Wat kan mij het nou schelen of ik UPC water of Unilever water of Casema water drink? Wat is er mis met het systeem zoals we dat hadden? Het water wordt lokaal gewonnen en verkocht door de overheid tegen de laagste prijs..
Dat vraag ik me dus ook af .
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:06:22 #66
106056 Landmass
pi_23868624
quote:
Het water wordt lokaal gewonnen en verkocht door de overheid tegen de laagste prijs.
Waarschijnlijk niet. Overheidsinstanties kenmerken zich door lage efficientie en hoge prijzen.
Kenmerk van de vrije martk is nou net dat het tot lage prijzen leidt omdat inefficiente ondernemingen (die dus dure producten maken) weggeconcureerd worden door efficiente ondernemingen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:06:47 #67
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868631
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wat een moeilik gedoe! Wat zijn daar nu de voordelen van?
Optimale allocatie van bronnen.
quote:
Wat kan mij het nou schelen of ik UPC water of Unilever water of Casema water drink? Wat is er mis met het systeem zoals we dat hadden? Het water wordt lokaal gewonnen en verkocht door de overheid tegen de laagste prijs..
Prijs/kwaliteit verhouding
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:07:55 #68
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868667
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat zijn dan (volgens mij) toch echt uitzonderingen.
Je hebt wel een punt aangezien er bij waterwinning relevante transportkosten zijn, itt electriciteit. Maar dat is met brood ook en die markt functioneert ook prima.
pi_23868715
Ik denk niet dat alle markten heel eenvoudig met elkaar te vergelijken zijn. Overigens, er is toch een maximumprijs voor graan, of toch in ieder geval subsidie?
pi_23868719
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:05 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Dat het inelastisch is, wil niet zeggen dat het geen effect heeft. Overigens zijn de relatieve energiebesparingen in de NLse huishoudens na de crises in 1973 een goed voorbeeld dat het wel werkt.

Op autoloze zondagen waren er ook geen files.
Het heeft idd wel effect maar dit zal zeer beperkt zijn. En volgens mij kan je besparingen beter berijken met een mentaliteitsverandering dan met finaciële middelen.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:12:04 #71
106056 Landmass
pi_23868757
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:09 schreef Monidique het volgende:
Ik denk niet dat alle markten heel eenvoudig met elkaar te vergelijken zijn. Overigens, er is toch een maximumprijs voor graan, of toch in ieder geval subsidie?
idd + importheffingen op sommige landbouwproducten
Ons voedsel had dus nog goedkoper kunnen zijn als we die ongein hadden afgeschaft. Maar ja .... welvaartsgroei is nou niet een prioriteit van sommige politici. Niveleren en nationale trots daarintegen wel.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23868758
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:07 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt aangezien er bij waterwinning relevante transportkosten zijn, itt electriciteit. Maar dat is met brood ook en die markt functioneert ook prima.
Bij rood kan je dan ook kiezen uit meer dan 1 distributiekanaal en dat maakt al een groot verschil. Meer aanbieders voor iets wat bij dezelfde bron omhoog gepompt wordt en via de zelfde leiding je huis binnenkomt heeft niet echt veel zin lijkt mij.
pi_23868800
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:06 schreef Landmass het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet. Overheidsinstanties kenmerken zich door lage efficientie en hoge prijzen.
Kenmerk van de vrije martk is nou net dat het tot lage prijzen leidt omdat inefficiente ondernemingen (die dus dure producten maken) weggeconcureerd worden door efficiente ondernemingen.
Maar probleem is nou net dat een fatsoenlijke concurrentie in het geval van b.v. leidingwater helemaal niet mogelijk is.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:14:47 #74
106056 Landmass
pi_23868816
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar probleem is nou net dat een fatsoenlijke concurrentie in het geval van b.v. leidingwater helemaal niet mogelijk is.

Daarom moet je uitkijken met wat je privatiseert. Uitkijken dus, niet per definitie nee zeggen!
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23868825
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:12 schreef Landmass het volgende:

[..]

idd + importheffingen op sommige landbouwproducten
Ons voedsel had dus nog goedkoper kunnen zijn als we die ongein hadden afgeschaft. Maar ja .... welvaartsgroei is nou niet een prioriteit van sommige politici. Niveleren en nationale trots daarintegen wel.
Waarom zou de welvaart hier nog veel verder moeten groeien als deze al behoorlijk hoog is?
pi_23868842
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:14 schreef Landmass het volgende:

[..]

Daarom moet je uitkijken met wat je privatiseert. Uitkijken dus, niet poer definitie nee zeggen!
Maar ook zeer zeker niet per definitie ja.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:17:15 #77
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868865
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:05 schreef Monidique het volgende:
Kijk, sociaal-economisch wenselijk niveau, het klinkt mooi, maar het komt gewoon neer op mensen die zo weinig geld hebben dat ze bijzonder weinig gebruik kunnen maken van gas. Dan kun je wel zeggen dat ze maar moeten koken boven een fikkend vuilnisvat, dat is immers het sociaal-economisch wenselijk niveau, maar het is niet wat ík in ieder geval een wenselijk niveau acht. En als ze het wel kunnen betalen, nou, dan hoeft niemand bang te zijn, want dan wordt die maximumprijs dus nooit bereikt. Wat dat betreft lijkt mij het ook wat beter om mensen te steunen die het nodig hebben in plaats van een maximumprijs.
Ik zeg ook helemaal niet dat je het niet moet doen. Ik zeg alleen dat je het niet op deze wijze moet doen. Je zou eraan kunnen denken om het mimimumloon/bijstand te verhogen of een bepaalde bandbreedte te geven die dergelijke problemen kan opvangen.
quote:
Mogelijk, hoewel ik denk dat de meeste mensen die er niet echt over hoeven na te denken er ook niet echt over nadenken. Maar aangezien ik het eigenlijk niet over de maximumprijs had: het lijkt mij toch verstandig om dan óók daar op te wijzen.

disclaimer: pas op, overstekende hyperbolen
Na de eerste afrekening van het energiebedrijf draait men meestal wel bij.
pi_23868888
Als de rekening buitensporig hoog is geworden wel, ja.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:18:32 #79
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868891
quote:

[..]

Aan de andere kant kunnen omgevingsvariabelen er wel toe leiden dat er monopolisten ontstaan, met alle gevolgen vandien.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:20:34 #80
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23868930
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:09 schreef Monidique het volgende:
Ik denk niet dat alle markten heel eenvoudig met elkaar te vergelijken zijn. Overigens, er is toch een maximumprijs voor graan,
Nee. Mag jij een kilo graan voor e1.000.000 verkopen?
quote:
of toch in ieder geval subsidie?
NJa, ik meen dat het op de productie ligt of lag. Maar het is iig een kwalijk systeem, dat zorgt voor teveel (kleine) boeren en te veel hongerige Afrikanen.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:22:01 #81
106056 Landmass
pi_23868947
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:18 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Aan de andere kant kunnen omgevingsvariabelen er wel toe leiden dat er monopolisten ontstaan, met alle gevolgen vandien.
http://www.euronet.nl/use(...)t/IhateMS_intro.html
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23868992
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:20 schreef Kaalhei het volgende:
Nee. Mag jij een kilo graan voor e1.000.000 verkopen?
Ik was in de war met een minimumprijs.

Klein verschil, ...
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:24:35 #83
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23869005
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarom zou de welvaart hier nog veel verder moeten groeien als deze al behoorlijk hoog is?
We moeten onze bronnen (energie, arbeid, grondstoffen) zo efficient mogeljk gebruiken, dat lijkt me een open doekje. Zowel uit economisch, sociaal, moreel en ecologisch aspect.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:26:15 #84
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23869025
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik was in de war met een minimumprijs.

Klein verschil, ...
Mag je een kilo graan weggeven?
pi_23869036
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:24 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

We moeten onze bronnen (energie, arbeid, grondstoffen) zo efficient mogeljk gebruiken, dat lijkt me een open doekje. Zowel uit economisch, sociaal, moreel en ecologisch aspect.
Maar het kan ook heel goed zijn dat we door nu meer grondstoffen aan te wenden we over een generatie zonder zitten. Daar moeten we toch ook rekening mee houden? En is het erg wanneer onze welvaart wat minder hard groeit maar daardoor die van b.v. een afrikaans land dat nu nog achterstand heeft wat harder groeit?
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:30:04 #86
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23869097
quote:
MS is geen monopolist er zijn nl. een aantal andere aanbieders. Overigens leert de geschiedenis dat naarmate men verder komt in een technisch-economisch paradigma, de monolpolies worden afgebroken. De nut van R&D neemt voor MS af bij toenemende uitgaven en het oplopen tegen de grenzen van de technologie en de concurrentie kan wel gebruik maken van de voordelen van de R&D van MS. De interface van Linux (met name Mandrake is er een goed voorbeeld van) is er een goed voorbeeld van. Ook het hele Firefox gebeuren is een signaal van de wet van de remmende voorsprong, iig relatief gezien.
pi_23869100
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:26 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Mag je een kilo graan weggeven?
Een boer heeft een minimumprijs waarvoor hij graan kan verkopen, of dat geldt voor melk, dat kan ook, of dat is alweer weg, wat ik betwijfel. Minimumprijs, of gegarandeerde prijs, aan de productiekant dus. Maar dat heeft hier helemaal niets meer mee te maken.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:31:17 #88
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23869112
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar het kan ook heel goed zijn dat we door nu meer grondstoffen aan te wenden we over een generatie zonder zitten. Daar moeten we toch ook rekening mee houden? En is het erg wanneer onze welvaart wat minder hard groeit maar daardoor die van b.v. een afrikaans land dat nu nog achterstand heeft wat harder groeit?
Je post is eerder een pleidooi voor minimumprijzen van gas, dan voor maximumprijzen.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:32:13 #89
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23869123
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

Een boer heeft een minimumprijs waarvoor hij graan kan verkopen, of dat geldt voor melk, dat kan ook, of dat is alweer weg, wat ik betwijfel. Minimumprijs, of gegarandeerde prijs, aan de productiekant dus. Maar dat heeft hier helemaal niets meer mee te maken.
Een garantieprijs is niet hetzelfde als een minimumprijs.
pi_23869144
Ik ben dan ook zeker niet voor hele lage prijzen. Er mag echter wel een redelijk maximum aan zitten van mij.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:36:41 #91
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23869213
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:33 schreef du_ke het volgende:
Ik ben dan ook zeker niet voor hele lage prijzen. Er mag echter wel een redelijk maximum aan zitten van mij.
Ik zie niet in waarom......
pi_23869734
quote:

[..]

Er is maar een beperkt aantal waterwingebieden in het land. Waarschijnlijk wel.

Particuliere bedrijven kenmerken zich door een winstoogmerk, dus als het minder rendabel is om een lekkende leiding te vervangen dan zal het bij voorkeur niet gebeuren. Investeren in het milieu is niet direct winstgevend en dus gebeurt het niet. Je hebt zelf al gezegd dat mensen intrisiek slecht zijn. Dus zodra ze een nutsvoorziening verzorgen, zullen de prijzen de pan uitrijzen. Je product wordt toch wel afgenomen. (Vandaar het voorstel over een maximumprijs, net als bij bijv. huurwoningen.)

Verder, water is water, gas is gas, stroom is stroom... Ik vind dit hele gedoe juist een inefficiente onderneming. En nogmaals: Waarom zouden we? De energievoorziening is toch al perfect geregeld?
pi_23873225
Het is naar mijn mening dus in principe wel een sympathiek idee, maar de uitvoering is helemaal verkeerd. Het idee is dat (zeer) arme mensen niet de dupe moeten worden van een eventuele hoge gasprijs en daar ben ik het mee eens. De SP wil alleen, en daar is het de SP voor, de markt in feite ontregelen om deze mensen te helpen. Ik denk dat een markt, mits vrij genoeg, het gezondst is wanneer deze zoveel mogelijk onaangetast door de overheid is. Een gezonde markt mag echter niet als excuus gelden om mensen in een zeer schrale situatie te laten leven. Daarom lijkt het mij het best om als uitvoering voor dit in principe sympathieke plan te kiezen voor het leggen van de aandacht op de hulpbehoevende huishoudens, oftewel subsidies of andere hulp, in plaats van op de over het algemeen voor iedereen goed functionerende markt.
pi_23873816
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom......
Om de consument te beschermen tegen al te grote schommelingen. Het lijkt me niet echt positief waneer de kosten voor het dagelijks levensonderhoud plotseling en sterk kunnen stijgen.

Ik zie op zich wel wat in een maximale stijging per jaar (zoals b.v. huren).
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:15:27 #95
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23873938
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:08 schreef du_ke het volgende:
Om de consument te beschermen tegen al te grote schommelingen. Het lijkt me niet echt positief waneer de kosten voor het dagelijks levensonderhoud plotseling en sterk kunnen stijgen.

Ik zie op zich wel wat in een maximale stijging per jaar (zoals b.v. huren).
Waarom zou dat dan alleen voor gas moeten gelden? Of wil je voor álle basisbehoeften een maximum-prijs instellen?
pi_23873963
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:15 schreef Lithion het volgende:

[..]

Waarom zou dat dan alleen voor gas moeten gelden? Of wil je voor álle basisbehoeften een maximum-prijs instellen?
Gas is een voorbeeld maar het zou van mij idd ook voor water, elektra en woonlasten mogen gelden .
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:18:14 #97
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23873998
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:16 schreef du_ke het volgende:
Gas is een voorbeeld maar het zou van mij idd ook voor water, elektra en woonlasten mogen gelden .
En kleding, voedsel...

Waarom zou de consument bescherming nodig hebben tegen grote prijsschommelingen? Wanneer is er voor het laatst in Nederland sprake geweest van hyperinflatie?
pi_23874005
quote:
Ach, zolang de concurrentie zich op het niveau van Selektvracht houdt hebben ze jammer genoeg weinig te vrezen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_23874062
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:18 schreef Lithion het volgende:

[..]

En kleding, voedsel...

Waarom zou de consument bescherming nodig hebben tegen grote prijsschommelingen? Wanneer is er voor het laatst in Nederland sprake geweest van hyperinflatie?
Ik zie niet wat er tegen een paar zekerheden in het leven is .

En de zaken waar ik het over had werden natuurlijk altijd al door publieke nutsbedrijven beheerd. Daar lijkt nu wat verandering in te komen en ik zie daar nog niet echt de positieve effecten van .
pi_23874078
Overigens kleding en voedsel heb ik het niet over. Daar kan de markt namelijk wel redelijk goed functioneren omdat er geen sprake is van monopolies.
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:29:47 #101
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23874201
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:21 schreef du_ke het volgende:
Ik zie niet wat er tegen een paar zekerheden in het leven is .
De zekerheid van het ontstaan van schaarste of het ontstaan van een broekzak vestzak verhaal doordat de overheid toch wel bij moet passen indien de maximumprijs niet overeenkomt met de marktprijs of kostprijs.
quote:
En de zaken waar ik het over had werden natuurlijk altijd al door publieke nutsbedrijven beheerd. Daar lijkt nu wat verandering in te komen en ik zie daar nog niet echt de positieve effecten van .
Wat een rare instelling... iets is altijd al op een bepaalde manier gedaan en dús moet het maar niet veranderen.

Maar vertel nu nog eens wanneer we voor het laatst hyperinflatie hebben gehad, vertel even wat de reden is dat je bang bent dat de prijzen explosief gaan stijgen. Dat baseer je natuurlijk wel érgens op, of is het gewoon irrationele angst voor het gehele marktdenken?
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:31:08 #102
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23874229
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:22 schreef du_ke het volgende:
Overigens kleding en voedsel heb ik het niet over. Daar kan de markt namelijk wel redelijk goed functioneren omdat er geen sprake is van monopolies.
In eerste instantie was er ook maar één telecom-aanbieder in Nederland.
pi_23874309
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:29 schreef Lithion het volgende:

[..]

De zekerheid van het ontstaan van schaarste of het ontstaan van een broekzak vestzak verhaal doordat de overheid toch wel bij moet passen indien de maximumprijs niet overeenkomt met de marktprijs of kostprijs.
[..]

Wat een rare instelling... iets is altijd al op een bepaalde manier gedaan en dús moet het maar niet veranderen.
Zie jij dan een manier waarop we werkelijk eletriciteit, water en gas voro lagere prijzen tegen hogere kwaliteit kunnen krijgen : beh heel benieuwd zou je ook verdomde rijk mee kunnen worden!
quote:
Maar vertel nu nog eens wanneer we voor het laatst hyperinflatie hebben gehad, vertel even wat de reden is dat je bang bent dat de prijzen explosief gaan stijgen. Dat baseer je natuurlijk wel érgens op, of is het gewoon irrationele angst voor het gehele marktdenken?
Het heeft niet zo veel met hyperinflatie te maken alswel met de stijgingen een klein beetje binnen de perken houden .
pi_23874354
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:31 schreef Lithion het volgende:

[..]

In eerste instantie was er ook maar één telecom-aanbieder in Nederland.
je denkt werkelijk dat het uit kan dat een nieuw bedrijf nieuwe gas- of waterleidingen door het hele land aan kan leggen ?.

En op het vaste net is het volgens mij nog altijd zo dat je toch bij KPN terecht komt.
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:39:36 #105
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23874395
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:36 schreef du_ke het volgende:
je denkt werkelijk dat het uit kan dat een nieuw bedrijf nieuwe gas- of waterleidingen door het hele land aan kan leggen ?.
Niet noodzakelijk, maar er zijn manieren voor, zoals dat ook bij de telecom-markt is gebeurd, om dat te ondervangen.
quote:
En op het vaste net is het volgens mij nog altijd zo dat je toch bij KPN terecht komt.
Nee hoor.
pi_23874416
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:39 schreef Lithion het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk, maar er zijn manieren voor, zoals dat ook bij de telecom-markt is gebeurd, om dat te ondervangen.
Dan nog vraag ik me af hoe je verschillende soorten water door 1 leiding kan pompen.
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:45:04 #107
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23874483
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:35 schreef du_ke het volgende:
Zie jij dan een manier waarop we werkelijk eletriciteit, water en gas voro lagere prijzen tegen hogere kwaliteit kunnen krijgen : beh heel benieuwd zou je ook verdomde rijk mee kunnen worden!
Ja. Al zul je dat niet inzien omdat je een veel te nauw beeld hebt van wat kwaliteit inhoudt en wat het totale product inhoudt.
quote:
Het heeft niet zo veel met hyperinflatie te maken alswel met de stijgingen een klein beetje binnen de perken houden .
Met welk effect? Dat de producenten niet meer rendabel kunnen leveren?
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:46:28 #108
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23874512
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:40 schreef du_ke het volgende:
Dan nog vraag ik me af hoe je verschillende soorten water door 1 leiding kan pompen.
Op dezelfde manier als dat je verschillende telefoongesprekken door 1 kabel kunt pompen.

Bovendien gaat het om het totaal product dat geleverd wordt, dat houdt meer in dan alleen het primaire product water.
pi_23874577
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:45 schreef Lithion het volgende:

[..]

Ja. Al zul je dat niet inzien omdat je een veel te nauw beeld hebt van wat kwaliteit inhoudt en wat het totale product inhoudt.
Ok dan stel ik de vraag anders. De waterleidingbedrijven zoals we nu hebben leveren water van zeer hoge kwaliteit voor een zeer redelijke prijs. Hoe zie jij daarin mogelijkheden voor verbetering?
quote:
Met welk effect? Dat de producenten niet meer rendabel kunnen leveren?
Nou in dit concrete vorobeeld van de gasprijzen is het heel eenvoudig. De consumenten hebben er direct voordeel van. In plaats van dat ze het via de gasbaten van de overheid terug zouden moeten krijgen .
De winning van gas blijft net zo rendabel als hij altijd al was . Doordat de wereldmarktprijs van olie stijgt hoeft toch de lokale prijs van gas in NL niet te stijgen?
pi_23874601
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:46 schreef Lithion het volgende:

[..]

Op dezelfde manier als dat je verschillende telefoongesprekken door 1 kabel kunt pompen.
Niet dus . Er is 1 bron, 1 leiding en 1 consument. Hoe wil je daar marktwerking in aan brengen?
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:56:28 #111
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_23874722
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:50 schreef du_ke het volgende:
Niet dus . Er is 1 bron, 1 leiding en 1 consument. Hoe wil je daar marktwerking in aan brengen?
Je kijkt niet naar het totale product.
pi_23874769
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:56 schreef Lithion het volgende:

[..]

Je kijkt niet naar het totale product.
Welk totaal product? De waterbeleving?
pi_23876457
Om even op het onderwerp terug te komen: Ik vind het idee van een maximumprijs voor gas goed. Volgens de liberale kerk zouden de prijzen sowieso lager worden vanwege de gezonde concurrentie. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan is er altijd nog een maximaal redelijke prijs. Die moet uiteraard niet dienen om de prijs kunstmatig laag te houden, maar om krepeergevallen te voorkomen.
De mensen die geen vertrouwen hebben in de regulerende werking van de markt worden er door gerustgesteld, de mensen die in de heilzame werking van de markt geloven zouden er geen bezwaar tegen moeten hebben, omdat de prijs toch nooit zo hoog kan oplopen.
Ik vind het best slim bedacht, een goed compromis en helemaal niet 'vermakelijk' zoals de TS beweert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')