De zekerheid van het ontstaan van schaarste of het ontstaan van een broekzak vestzak verhaal doordat de overheid toch wel bij moet passen indien de maximumprijs niet overeenkomt met de marktprijs of kostprijs.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:21 schreef du_ke het volgende:
Ik zie niet wat er tegen een paar zekerheden in het leven is.
Wat een rare instelling... iets is altijd al op een bepaalde manier gedaan en dús moet het maar niet veranderen.quote:En de zaken waar ik het over had werden natuurlijk altijd al door publieke nutsbedrijven beheerd. Daar lijkt nu wat verandering in te komen en ik zie daar nog niet echt de positieve effecten van.
In eerste instantie was er ook maar één telecom-aanbieder in Nederland.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:22 schreef du_ke het volgende:
Overigens kleding en voedsel heb ik het niet over. Daar kan de markt namelijk wel redelijk goed functioneren omdat er geen sprake is van monopolies.
Zie jij dan een manier waarop we werkelijk eletriciteit, water en gas voro lagere prijzen tegen hogere kwaliteit kunnen krijgen : beh heel benieuwd zou je ook verdomde rijk mee kunnen worden!quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
De zekerheid van het ontstaan van schaarste of het ontstaan van een broekzak vestzak verhaal doordat de overheid toch wel bij moet passen indien de maximumprijs niet overeenkomt met de marktprijs of kostprijs.
[..]
Wat een rare instelling... iets is altijd al op een bepaalde manier gedaan en dús moet het maar niet veranderen.
Het heeft niet zo veel met hyperinflatie te maken alswel met de stijgingen een klein beetje binnen de perken houdenquote:Maar vertel nu nog eens wanneer we voor het laatst hyperinflatie hebben gehad, vertel even wat de reden is dat je bang bent dat de prijzen explosief gaan stijgen. Dat baseer je natuurlijk wel érgens op, of is het gewoon irrationele angst voor het gehele marktdenken?
je denkt werkelijk dat het uit kan dat een nieuw bedrijf nieuwe gas- of waterleidingen door het hele land aan kan leggenquote:Op vrijdag 10 december 2004 11:31 schreef Lithion het volgende:
[..]
In eerste instantie was er ook maar één telecom-aanbieder in Nederland.
Niet noodzakelijk, maar er zijn manieren voor, zoals dat ook bij de telecom-markt is gebeurd, om dat te ondervangen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:36 schreef du_ke het volgende:
je denkt werkelijk dat het uit kan dat een nieuw bedrijf nieuwe gas- of waterleidingen door het hele land aan kan leggen?.
Nee hoor.quote:En op het vaste net is het volgens mij nog altijd zo dat je toch bij KPN terecht komt.
Dan nog vraag ik me af hoe je verschillende soorten water door 1 leiding kan pompen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:39 schreef Lithion het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk, maar er zijn manieren voor, zoals dat ook bij de telecom-markt is gebeurd, om dat te ondervangen.
Ja. Al zul je dat niet inzien omdat je een veel te nauw beeld hebt van wat kwaliteit inhoudt en wat het totale product inhoudt.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:35 schreef du_ke het volgende:
Zie jij dan een manier waarop we werkelijk eletriciteit, water en gas voro lagere prijzen tegen hogere kwaliteit kunnen krijgen : beh heel benieuwd zou je ook verdomde rijk mee kunnen worden!
Met welk effect? Dat de producenten niet meer rendabel kunnen leveren?quote:Het heeft niet zo veel met hyperinflatie te maken alswel met de stijgingen een klein beetje binnen de perken houden.
Op dezelfde manier als dat je verschillende telefoongesprekken door 1 kabel kunt pompen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:40 schreef du_ke het volgende:
Dan nog vraag ik me af hoe je verschillende soorten water door 1 leiding kan pompen.
Ok dan stel ik de vraag anders. De waterleidingbedrijven zoals we nu hebben leveren water van zeer hoge kwaliteit voor een zeer redelijke prijs. Hoe zie jij daarin mogelijkheden voor verbetering?quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:45 schreef Lithion het volgende:
[..]
Ja. Al zul je dat niet inzien omdat je een veel te nauw beeld hebt van wat kwaliteit inhoudt en wat het totale product inhoudt.
Nou in dit concrete vorobeeld van de gasprijzen is het heel eenvoudig. De consumenten hebben er direct voordeel van. In plaats van dat ze het via de gasbaten van de overheid terug zouden moeten krijgenquote:Met welk effect? Dat de producenten niet meer rendabel kunnen leveren?
Niet dusquote:Op vrijdag 10 december 2004 11:46 schreef Lithion het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als dat je verschillende telefoongesprekken door 1 kabel kunt pompen.
Je kijkt niet naar het totale product.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:50 schreef du_ke het volgende:
Niet dus. Er is 1 bron, 1 leiding en 1 consument. Hoe wil je daar marktwerking in aan brengen?
Welk totaal product? De waterbeleving?quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:56 schreef Lithion het volgende:
[..]
Je kijkt niet naar het totale product.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |