abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 december 2004 @ 17:50:58 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23836633
De site van de SP is altijd goed voor vermaak:

http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/2830
quote:
Voer snel maximale gasprijzen in

07-12-2004 • De oproep van de Consumentenbond om de gasprijzen te maximaliseren kan rekenen op steun van de SP. Een motie waarin dit plan werd bepleit, is ruim een maand geleden helaas nog afgewezen. SP-Kamerlid Arda Gerkens ziet de 23.000 steunbetuigingen van de Consumentenbond als reden om alsnog maatregelen te nemen.

Gerkens: “Dit is een duidelijk signaal aan het kabinet. Onze motie kon eind oktober helaas alleen op de steun van de linkse fracties rekenen. Hopelijk is de noodzaak inmiddels ook tot het kabinet en de regeringsfracties doorgedrongen.”

Gemiddeld stijgen de energierekeningen met ongeveer 150 euro ten opzichte van vorig jaar. Veel huishoudens dreigen hierdoor in de knel te komen. Gerkens: “Er bereiken ons veel alarmerende berichten over huishoudens die worden afgesloten. Vaak treft dit gezinnen met jonge kinderen. Ook worden deze gezinnen nogal eens afgesloten van water. Dit levert erg onhygiënische, maar vooral ook zeer gevaarlijke omstandigheden op. Daar kunnen we ons in een beschaafd en welvarend land als Nederland niet bij neerleggen.”
Overal waar de overheid met maximum-minimum prijzen en quotas ingrijpt gaat het fout: zorg, huur, en een internationaler voorbeeld de USSR. Maar niet in de ideale belevingswereld van de SP.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_23836652
Vergeet het bonnensysteem niet.
  woensdag 8 december 2004 @ 17:52:41 #3
106056 Landmass
pi_23836668
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:51 schreef Steijn het volgende:
Vergeet het bonnensysteem niet.
Hebben ze dat ook eens een keer voorgesteld?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23836688
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:52 schreef Landmass het volgende:

[..]

Hebben ze dat ook eens een keer voorgesteld?
Nee, maar maximumprijzen leiden tot tekorten dus moet er gerantsoeneerd worden.
pi_23836781
Compleet gestoord idd, lekker symptomen bestrijden.
pi_23836805
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:50 schreef Landmass het volgende:
De site van de SP is altijd goed voor vermaak:

http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/2830
[..]

Overal waar de overheid met maximum-minimum prijzen en quotas ingrijpt gaat het fout: zorg, huur, en een internationaler voorbeeld de USSR. Maar niet in de ideale belevingswereld van de SP.
Nee, overal waar ze aan het privatiseren zijn geslagen gaat het lekker....

Met als nationaal voorbeeld de NS
mensen vinden mij raar
pi_23836847
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:58 schreef El_Dorko_Grande het volgende:

[..]

Nee, overal waar ze aan het privatiseren zijn geslagen gaat het lekker....

Met als nationaal voorbeeld de NS
De NS is nooit geprivatiseerd. Bedrijven die wel geprivatiseerd zijn bijvoorbeeld TPG en KPN. Geen slechtlopende bedrijven dacht ik zo.
pi_23840767
Een soort kick-back regeling voor de minima of gewoon voor iedereen in de vorm van een ruime zalmsnip kan geen kwaad maar een maximum aan gasprijzen? Denk toch eens even na. Heel de wereld koopt hier gas in en schakelt haar energie productie naar gas over. Met als gevolg dat we te weinig gas zullen hebben op de markt en de prijs nog verder zal moeten stijgen. Die prijzen zijn niet voor niets gekoppeld laat dat aub zo.
pi_23841036
De gasprijzen zitten toch gekoppeld aan de olieprijzen? Nou dan wil ik ook dat er een maximum voor de benzineprijs komt door de SP
pi_23843599
quote:
Op woensdag 8 december 2004 21:12 schreef FreedonNadd het volgende:
Een soort kick-back regeling voor de minima of gewoon voor iedereen in de vorm van een ruime zalmsnip kan geen kwaad maar een maximum aan gasprijzen? Denk toch eens even na. Heel de wereld koopt hier gas in en schakelt haar energie productie naar gas over. Met als gevolg dat we te weinig gas zullen hebben op de markt en de prijs nog verder zal moeten stijgen. Die prijzen zijn niet voor niets gekoppeld laat dat aub zo.
Er wordt een maximumprijs voor particuliere huishoudens voorgesteld.. Da's goedkoper dan de prijzen uit de hand te laten lopen zodat de overheid weer geld moet uitgeven voor een minima regeling.
Ik zie trouwens helemaal niets in het privatiseren van nutsvoorzieningen. Waarom zou je een bedrijf dat winstmaximalisatie nastreeft de gelegenheid geven om de bevolking uit te knijpen? Er is toch niks mis met de huidige regeling? De leveringszekerheid is 100%,de caloriewaarde is goed en de prijs is redelijk.
pi_23845675
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:53 schreef Steijn het volgende:

[..]

Nee, maar maximumprijzen leiden tot tekorten dus moet er gerantsoeneerd worden.
Ook in dit geval?

De gasmarkt is niet bepaald open maar in handen van een overheidsmonopolist. Waarbij het ook niet zo is dat er geen gas meer geproduceerd zal worden bij een lage prijs. (de productie in NL ligt wel min of meer vast import uit het buitenland is een ander verhaal) Het grote probleem is de vaste koppeling met de olieprijs die ze bedacht hebben in '63.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_23845718
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Er wordt een maximumprijs voor particuliere huishoudens voorgesteld.. Da's goedkoper dan de prijzen uit de hand te laten lopen zodat de overheid weer geld moet uitgeven voor een minima regeling.
Ik zie trouwens helemaal niets in het privatiseren van nutsvoorzieningen. Waarom zou je een bedrijf dat winstmaximalisatie nastreeft de gelegenheid geven om de bevolking uit te knijpen? Er is toch niks mis met de huidige regeling? De leveringszekerheid is 100%,de caloriewaarde is goed en de prijs is redelijk.
Helemaal mee eens . Echter bij veel personen is de langspeelplaat bij het vrije marktmantra blijven hangen .
  donderdag 9 december 2004 @ 00:49:29 #13
106056 Landmass
pi_23846604
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Helemaal mee eens . Echter bij veel personen is de langspeelplaat bij het vrije marktmantra blijven hangen .
Misschien omdat overal waar de vrije markt aanwezig is voldoende aanbod van goeie kwaliteit tegen lage prijzen is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23847003
Dat is nu ook het geval met gas in Nederland. En zou een commercieel bedrijf b.v. even veel moeite doen als een publiek bedrijf om drinkwater van bijzonder hoge kwaliteit te leveren? De vraag is er toch wel.

Dit geldt ook voor gas er blijft wel vraag dus een marktpartij zal zichzelf niet in de vingers snijden door een lage prijs te vragen.
  donderdag 9 december 2004 @ 01:34:03 #15
106056 Landmass
pi_23847228
quote:
Op donderdag 9 december 2004 01:17 schreef du_ke het volgende:
En zou een commercieel bedrijf b.v. even veel moeite doen als een publiek bedrijf om drinkwater van bijzonder hoge kwaliteit te leveren? De vraag is er toch wel.
Het lijkt mij het beste voor de discussie als je zelf even het antwoord geeft.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23847763
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:49 schreef Landmass het volgende:

[..]

Misschien omdat overal waar de vrije markt aanwezig is voldoende aanbod van goeie kwaliteit tegen lage prijzen is.
Je bedoelt de NS, UPC, binnenkort de absurde huurverhogingen, de klachten over Nuon en Essent die er nu al liggen en de Amerikaanse toestanden in de energiesector?
Als er voldoende concurrentie is en als de consument kan kiezen, misschien.. Alleen de consument kan niet kiezen als het om een nutsvoorziening gaat.. en de bedrijven zullen zich niet bekommeren om milieu, een veilig netwerk, leveringszekerheid, service, voldoende personeel, etc. Ze zullen ook een keihard afsluitingsbeleid voeren. Ze willen immers hun winstmarge verhogen, en vergeet de energiebaron niet en zijn bende managers niet die het liefst miljoenen per dag moeten verdienen..

Als het om een koekjesfabriek ging, dan gaf ik je helemaal gelijk. Maar nutsvoorzieningen zijn van levensbelang voor de bevolking, en moeten dus niet het speeltje worden van de vrije markt.
  donderdag 9 december 2004 @ 08:32:28 #17
106056 Landmass
pi_23848633
quote:
Op donderdag 9 december 2004 02:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je bedoelt de NS, UPC, binnenkort de absurde huurverhogingen, de klachten over Nuon en Essent die er nu al liggen en de Amerikaanse toestanden in de energiesector?

Als er voldoende concurrentie is en als de consument kan kiezen, misschien.. Alleen de consument kan niet kiezen als het om een nutsvoorziening gaat.. en de bedrijven zullen zich niet bekommeren om milieu, een veilig netwerk, leveringszekerheid, service, voldoende personeel, etc. Ze zullen ook een keihard afsluitingsbeleid voeren. Ze willen immers hun winstmarge verhogen, en vergeet de energiebaron niet en zijn bende managers niet die het liefst miljoenen per dag moeten verdienen..

Als het om een koekjesfabriek ging, dan gaf ik je helemaal gelijk. Maar nutsvoorzieningen zijn van levensbelang voor de bevolking, en moeten dus niet het speeltje worden van de vrije markt.
Probleem is dat hier een netwerkstructuur mee komt spelen. Dan kan zo'n bedrijf andere bedrijven weren en vieze truucs uithalen. Gecompliceerd allemaal. IMO (en ik ben diehard kapiatlist) hadden we nooit KPN de local loop mee moeten geven maar zelf controlle moeten houden over de local loop. Het is net alsof Volkswagen ook eigenaar zou zijn van de de snelweg .

Fijn dat je dat van die koekjesfabriek wel snapt. Dat is al heel wat.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23850759
quote:
Op donderdag 9 december 2004 01:34 schreef Landmass het volgende:

[..]

Het lijkt mij het beste voor de discussie als je zelf even het antwoord geeft.
Ok en het antwoord is dat die minder hun best zullen doen .
  donderdag 9 december 2004 @ 11:59:17 #19
106056 Landmass
pi_23851673
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok en het antwoord is dat die minder hun best zullen doen .
Er zit een grote hiaat in je wereldbeleving.

Als bedrijven niet goed genoeg hun best doen stapt de klant toch over naar een ander bedrijf dat wel zijn best doet. Snap je dat dan niet
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23851743
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:00 schreef Steijn het volgende:
Bedrijven die wel geprivatiseerd zijn bijvoorbeeld TPG en KPN. Geen slechtlopende bedrijven dacht ik zo.
KPN heeft zich daarvoor wel jaren de tering moeten reorganiseren, het bedrijf was op sterven na dood.

TPG heeft een monopoliepositie, als de markt open gaat in 2007 wil ik wel eens zien hoe TPG zich staande houdt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')