Dit is al een hele lange tijd bekend, maar ik vermoed dat er niet over wordt gepraat, omdat er toch niets aan te doen valt. het wordt dus gewoon in de doofpot gestopt!quote:Op maandag 20 september 2004 12:11 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
interessant. Maar schreven alle geologen nu niet moord en brand??! waarom was dit niet op het nieuws gisteren? Ik bedoel al die rampwaarschuwingen berieken nooit de grote media, lijkt het
quote:What scientists are predicting is that the collapse is likely to happen any time within the next few thousand years.Scientists also know that a collapse will not happen without any warning. They will be able to alert people to possible danger several weeks in advance.
Mis! Zie onderstaand artikel dat in de Telegraaf heeft gestaan!quote:Op maandag 20 september 2004 12:11 schreef het_fokschaap het volgende:
nederland heeft er dus geen last van !
Weet jij niet wat any time betekent?quote:Op maandag 20 september 2004 12:27 schreef Mr_Jt het volgende:
Volgens de site van de BBC loopt het allemaal niet zo'n vaart hoor:
[..]
Any time within the next few thousand years kan er ook wel een derde wereldoorlog met kernbommen uitbreken. Of een grote meteoriet op aarde neerstorten.quote:Op maandag 20 september 2004 12:34 schreef Skylar het volgende:
[..]
Weet jij niet wat any time betekent?![]()
Het is niet zeker dat er een derde wereldoorlog met kernbommen gaat uitbreken, of dat er een meteoriet gaat neerstorten. Dat die tsunami komt, is zeker en dat kan ook morgen gebeuren.quote:Op maandag 20 september 2004 12:45 schreef Mr_Jt het volgende:
[..]
Any time within the next few thousand years kan er ook wel een derde wereldoorlog met kernbommen uitbreken. Of een grote meteoriet op aarde neerstorten.
Ik bedoel; met zo'n ruime tijdschatting kunnen alle dingen wel gevaarlijk zijn. Het enige dat je hiervan weet is dat het ooit gaat gebeuren.
in het openingsbericht betwijfel je het anders zelf nog: "Als het allemaal waar is"quote:Op maandag 20 september 2004 12:54 schreef Skylar het volgende:
[..]
Dat die tsunami komt, is zeker en dat kan ook morgen gebeuren.
Hahaha, nou heb je me!quote:Op maandag 20 september 2004 12:57 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
in het openingsbericht betwijfel je het anders zelf nog: "Als het allemaal waar is"
Ik heb er een paar jaar terug al eens een docu over gezien op Discovery.quote:Op maandag 20 september 2004 12:12 schreef ThE_ED het volgende:
Was een tijdje terug al een docu over...
Idd. Op Discovery geloof ik. Was een interessantequote:Op maandag 20 september 2004 12:12 schreef ThE_ED het volgende:
Was een tijdje terug al een docu over...
Een MOAB die groot genoeg is om iets dergelijks te veroorzaken maakt zelf ook weer zo'n tsunami-golf natuurlijk...quote:Op maandag 20 september 2004 12:34 schreef Onderbroek het volgende:
hm...kunnen we niet een soort zee-MOAB maken?
Je weet wel..die grote bom die ze in afghanistan gebruiken...maar dan op zee. Door de explosie zal een klein deel van de tsunami weg worden geslagen.
Als we meerdere gebruiken dan kunnen mogelijk veel mensen levens / steden redden
hm...ja ok...maar het idee is duidelijk..gewoon een tegengewicht bieden voor die tsunamiquote:Op maandag 20 september 2004 14:02 schreef Sjaakman het volgende:
[..]
Een MOAB die groot genoeg is om iets dergelijks te veroorzaken maakt zelf ook weer zo'n tsunami-golf natuurlijk...
Tsunami's verplaatsen zich wel degelijk zeer snel, in de orde van 600 tot 1000 km/uur omdat het slechts een waterophoging van 20 cm is over een afstand van tientallen kilometers. Pas onder invloed van ondiep water begint de boel te remmen en stroopt het op, in de hoogte dus.quote:Het blok stort niet als een geheel de zee in. Door de gelaagde opbouw en gemengde samenstelling zal de vulkaanwand niet als een enkel massief blok in 10 minuten 60 kilometer naar de zee glijden. De topsnelheid van 360 km/uur lijkt onrealistisch hoog. Daarnaast zal wrijving het blok afremmen en doen breken in kleinere delen.
Ik heb het over het blok en niet over de tsunami natuurlijkquote:Op zaterdag 25 september 2004 10:34 schreef meranto het volgende:
[..]
Tsunami's verplaatsen zich wel degelijk zeer snel, in de orde van 600 tot 1000 km/uur omdat het slechts een waterophoging van 20 cm is over een afstand van tientallen kilometers. Pas onder invloed van ondiep water begint de boel te remmen en stroopt het op, in de hoogte dus.
En zo'n waterophoging valt ook nog eens nauwelijk op tussen de normale oppervlaktegolven die je toch al hebt.quote:Op zaterdag 25 september 2004 10:34 schreef meranto het volgende:
[..]
Tsunami's verplaatsen zich wel degelijk zeer snel, in de orde van 600 tot 1000 km/uur omdat het slechts een waterophoging van 20 cm is over een afstand van tientallen kilometers. Pas onder invloed van ondiep water begint de boel te remmen en stroopt het op, in de hoogte dus.
De kans dat er iets misgaat met het vliegtuig is waarschijnlijk 1000 keer zo groot, dus wees maar niet bangquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 18:27 schreef Sonja27 het volgende:
Ik ga as vrijdag naar La Palma! Maar ik ga me er geen moment druk om maken.
Ik op Netwerk of Nova geloof ik, ook al wat jaren geleden.quote:Op maandag 20 september 2004 13:16 schreef Light het volgende:
[..]
Ik heb er een paar jaar terug al eens een docu over gezien op Discovery.
nog niet genoeg overstromingen gehad daar in Limburg de laatste 10 jaar?quote:Op maandag 25 oktober 2004 08:59 schreef -Xerxes- het volgende:
WHahahahahaha, ik woon in limburg![]()
![]()
Laat maar komen die golf
Ikke niet, welke idioot gaat ook ergens wonen waar elk jaar het water 3 keer tot aan je knieen staatquote:Op maandag 25 oktober 2004 09:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
nog niet genoeg overstromingen gehad daar in Limburg de laatste 10 jaar?![]()
als het gebeurt zit je daar toch het veiligst lijkt me, niet zozeer van de vulkaanuitbarsting zelf maar de vloedgolf geweegt zich van je afquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 18:27 schreef Sonja27 het volgende:
Ik ga as vrijdag naar La Palma! Maar ik ga me er geen moment druk om maken.
Nog 3 dagen!quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 13:24 schreef splendor het volgende:
[..]
als het gebeurt zit je daar toch het veiligst lijkt me, niet zozeer van de vulkaanuitbarsting zelf maar de vloedgolf geweegt zich van je af![]()
Veel plezierquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 22:25 schreef Sonja27 het volgende:
[..]
Nog 3 dagen!Ik denk dat ik mijn rubberbootje maar meeneem. Kom ik vanzelf weer eens thuis
![]()
Ik maak me niet te veel zorgen (helemaal geen!) ivm die eventuele Tsunami. Hij zal er vast wel eens komen maar dat kan net zo goed pas over 300 jaar zijn. Ik ga genieten!
Zwemmend ben je kansloos. Dat hebben ze ook in oostelijk Afrika ondervonden. Daarover hoor je minder in het nieuws maar zo'n tsunami kan ook op grote afstand toeslaan, als er geen kustlijn tussen zit.quote:Op maandag 27 december 2004 22:09 schreef Mssngr het volgende:
Weliswaar niet in de Atlantic, maar helaas wel bingo in Azië.
en je doet er niks an.![]()
Precies!quote:Op maandag 27 december 2004 22:30 schreef Light het volgende:
[..]
Zwemmend ben je kansloos. Dat hebben ze ook in oostelijk Afrika ondervonden. Daarover hoor je minder in het nieuws maar zo'n tsunami kan ook op grote afstand toeslaan, als er geen kustlijn tussen zit.
Eeehmz, in de TT staat megatsunami, in 1958 was er een tsunami met vloedgolven van een halve kilometer (!!!) hoog en dat was géén mega-tsunami. Hij was zelfs klein.quote:Op maandag 20 september 2004 12:09 schreef Skylar het volgende:
Het vulkanische eiland La Palma, een van de Canarische eilanden, staat op instorten. Een instortende vulkaan zal vloedgolven van vijftig meter opwekken, zogenaamde mega-tsunamis, die de oostkust van de Verenigde Staten tot 20km landinwaards plus een deel van Europa zullen overspoelen en verwoesten. Maar lees onderstaande vragen en antwoorden maar eens... Als het allemaal waar is, is dit toch op z'n zachts gezegd best verontrustend eigenlijk...
When was the biggest tsunami?
The largest tsunami in recorded history was in Lituya Bay, Canada, 1958. An earthquake measuring 8.3 on the Richter scale caused 40 million cubic metres of rock to fall into the sea. A wave more than half a kilometre high was created that surged through the bay devastating all in its path. This was not even a mega-tsunami, by these standards it was tiny, but it did show scientists what sort of wave a small landslide could cause. But what would be the effect of a big one?
Ik vond 500 meter wel erg overdreven maar na wat zoekwerk op google snap ik wat je bedoelt:quote:Op maandag 27 december 2004 23:25 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Eeehmz, in de TT staat megatsunami, in 1958 was er een tsunami met vloedgolven van een halve kilometer (!!!) hoog en dat was géén mega-tsunami. Hij was zelfs klein.
Om eentje met vloedgolven van 500 meter hoog dan megatsunami's te noemen.....
Maar dit is in een vloedgolf in een baai en die komt altijd hoger. Gooi een baksteen in een klein bak met water, of in een groot meer.. dezelfde baksteen maar de golf en inslag op de rand is bij de ene vele malen groter.quote:Lituya bay, Alaska, July 9, 1958: Site of the largest tsunami ever recorded in modern times. More accurately referred to as a Mega-Tsunami due to the gigantic scale of the event. This tsunami was caused by a colossal landslide. The maximum tsunami run-up measured was 576 meters on the opposite side of the landslide area. The rest of the bay suffered run-ups in excess of 100 meters. All vegetation, including full grown pine trees were stripped by the tsunami, leaving a washed rocky surface.
Misschien dat de Telegraaf in het vervolg zo vrij mag zijn om ook eens enige uitleg te verschaffen. Ik geloof er namelijk niet zoveel van. De wetenschappers zullen ongetwijfeld in de juist richting zitten maar de interpretatie van de Telegraaf vertrouw ik niet helemaal.quote:Op maandag 20 september 2004 12:29 schreef Skylar het volgende:
Mis! Zie onderstaand artikel dat in de Telegraaf heeft gestaan!
Wereldramp broeit in Canarische vulkaan
Een serie enorme, allesvernietigende vloedgolven zal in de toekomst in Nederland, Europa en vooral Noord-, Midden- en Zuid-Amerika dood en verderf brengen. De golven, die in Nederland tot 15 meter en in Amerika tot 50 meter hoogte kunnen reiken, zullen kilometers landinwaarts komen en de meeste steden en dorpen in het westen van ons land zwaar beschadigen en onder water zetten.
[...]
Dr. Day verwacht dat de haven van Rotterdam zwaar zal worden beschadigd. Zijn modellen zijn weliswaar niet specifiek op Nederland berekend, toch ziet hij dat ons land niet aan de gevolgen van de tsoenami zal ontkomen, ook al zullen de golven voor onze kust bij lange na niet meer hun oorspronkelijke kracht hebben. De steden in West-Nederland zullen het zwaar te verduren krijgen en de schade kan ons land voor jaren terugwerpen.
Wat een onzin redenatie van de Telegraaf. Vloedgolven vergelijken met het weer.quote:Wie denkt, dat deze wetenschappers hun rampscenario uit de duim zuigen, is aan het verkeerde adres. Zij voorspelden als eersten dat de Etna dit jaar weer actief zou worden, voordat de Italiaanse regering of bevolking daar ook maar iets van vermoedden.
Ook kwam hun voorspelling van mei 2000 uit dat de Grote Oceaan zou worden geplaagd door 25 tropische stormen en veertien tyfoons. Volgens hen zou de gemiddelde voorjaarstemperatuur in Engeland dit jaar 8,6 graden Celsius zijn, het werd 8,5 graden Celsius.
Zorgt het inklinken van de polders ook voor een daling van de dijken? Een en ander lijkt me wel van belang voordat je zomaar die conclusie kunt trekken. Bovendien is bodemdaling goed te voorkomen door de grondwaterstand in de polders te verhogen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 13:15 schreef gr8w8 het volgende:
Ach, over 50 jaar staat West Nederland en stukken van het Noorden toch al onder water. Door de combinatie van een stijgende zeespiegel en het inklinken van de polders is het ophogen van de dijken een verloren zaak.
Ik heb van Discovery begrepen dat er een soort breuk door de hele vulkaan loopt. Dat is dus al een zwak punt.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:20 schreef Murray het volgende:
Ze gaan er dus maar van uit dat dat hele eiland in z'n geheel plotsklaps in het water dondert in het geval van een uitbarsting... hoe kunnen ze dat zeker weten?
Ja maar kan dat eiland niet langzaam afbrokkelen dan zeg maar? Wie zegt dat die vulkaan met een catastrofale mega uitbarsting weer tot leven komt? Kan toch ook langzaam aan weer op gang komen, met kleine erupties?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:21 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik heb van Discovery begrepen dat er een soort breuk door de hele vulkaan loopt. Dat is dus al een zwak punt.
Misschien als je het lief vraagt?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:29 schreef Murray het volgende:
[..]
Ja maar kan dat eiland niet langzaam afbrokkelen dan zeg maar?
quote:Op dinsdag 21 september 2004 18:04 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Laatst stond er in de 'Natuur, Wetenschap & Techniek' een artikel over. De hoofdconclusie was dat het vooral onzin was en overdreven, hier even een paar argumenten:De initiële golfhoogte van de tsunami is niet proportioneel met de afmetingen van het blok omdat het blok onderweg uiteenvalt. Watertubulentie rondom en achter het blok in niet meegenomen in de bepaling van de golfhoogte. Wrijving tussen het blok en de bodem is evenmin meegenomen. De initiële golfhoogte zal veel kleiner zijn dan verondersteld. Het blok stort niet als een geheel de zee in. Door de gelaagde opbouw en gemengde samenstelling zal de vulkaanwand niet als een enkel massief blok in 10 minuten 60 kilometer naar de zee glijden. De topsnelheid van 360 km/uur lijkt onrealistisch hoog. Daarnaast zal wrijving het blok afremmen en doen breken in kleinere delen. De vulkaan is niet bezweken. De scheur in de bergkam kan een oppervlaktezetting zijn ten gevolge van de vulkanische activiteit en de aardbevingen. Er is geen enkel seismisch of geologisch bewijs dat aantoont dat de oppervlaktescheur verbonden is met een breukvlak in de vulkaan of dat er een breukvlak tot de basis van de vulkaan doorloopt. Bij de laatste uitbarsing in 1971, die 25 dagen duurde, vond geen enkele aardverschuiving plaats. Er is geen waterbassin in de vulkaan. Het gesteente van de relatief jonge vulkaan Cumbre Vieja is zo poreus dat het nog geen water kan vasthouden. Afgezien van een paar kleine kamers in de topflanken van de vulkaan, zal de vulkaan voorlopig niet als stoomketel uiteen klappen. Lineair model ongeldig voor ondiep water. Het rekenmodel dat gebruikt is om de tsunamispreiding te voorspellen, is gebaseerd op lineaire golftheorie. Dit model beschrijft de voortplanting van tsunamis in diep water en geldt alleen voor golven waarbij de golflengte zeer klein is ten opzichte van de golflengte. Zelfs bij het overgedemensioneerde blok dat in zee stort zal de opgewekte tsunami maar een korte golflengte hebben van maximaal 3 tot 4 minuten. Zodra je het lineaire rekenmodel gebruikt om de verspreiding te berekenen van deze golf met korte golflengte gaat het mis omdat de golfdemping buiten beschouwing blijft. De mate van demoping van de golfhoogte is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de golflengte. Door deze invloed niet mee te nemen is er een veel te grote verspreiding van de tsunami voorspeld. Verder houdt het model geen rekening met niet lineaire ondiepwater-effecten als wrijving, terugkaatsende golven en verstrooiing, waardoor ook de startgolf te hoog is. Een nieuwe berekening van de situatie van het grote blok dat in zee stort met een goed rekenmodel, resulteerd in een tsunami die de VS bereikt met een golfhoogte van slechts 3 meter. Een verbeterd niet lineair model brengt de golfhoogte zelfs nog verder terug tot nog maar een meter.
Net gezien... dan was die vloedgolf in Azie maar klein bier met vergeleken wat ons, of beter: de Amerikanen, nog te wachten zou kunnen staanquote:Op donderdag 30 december 2004 19:44 schreef Keios het volgende:
Vanavond in Histories (of overleven) op Canvas om 20.50 (of 22.15): documentaire over Tsunami's. Ik denk dat er ook ook een stukje over La Palma inzit.
Tcoh ben ik benieuwd of deze theorie nu niet weer bijgesteld gaat worden.quote:
Er zal vast wel enige vorm van demping optreden. Maar om dan meteen het hele effect van de tsunami uit te vlakken, dat gaat wat ver.quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tcoh ben ik benieuwd of deze theorie nu niet weer bijgesteld gaat worden.
Als we zien dat de aarbeving in indonesie wel tot aan de oostkust van afrika effect heeft gehad, dan geloof ik die laatste alinea niet zo dat de golf zoveel gedempt zou gaan worden voor dat ie in de VS aan komt. Vooral ook om het feit dat ze het hebben over demping in niet diepe zeeen. Aangezien het ongeveer van la palma tot amerkia flink diep is.
Bronquote:The Largest Earthquake in the World
More than 2,000 killed, 3,000 injured, 2,000,000 homeless, and $550 million damage in southern Chile; tsunami caused 61 deaths, $75 million damage in Hawaii; 138 deaths and $50 million damge in Japan; 32 dead and missing in the Phillippines; and $500,000 damage to the west coast of the United States.
Ze hebben bij de BBC gewoon een heel simpel rekenmodel gebruikt, waar ze vooral geen rekening hebben gehouden met de ondiepte van de zee naast dat rotsblok.quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tcoh ben ik benieuwd of deze theorie nu niet weer bijgesteld gaat worden.
Als we zien dat de aarbeving in indonesie wel tot aan de oostkust van afrika effect heeft gehad, dan geloof ik die laatste alinea niet zo dat de golf zoveel gedempt zou gaan worden voor dat ie in de VS aan komt. Vooral ook om het feit dat ze het hebben over demping in niet diepe zeeen. Aangezien het ongeveer van la palma tot amerkia flink diep is.
Een fjörd bij Oslo dat op instorten staat is voor ons een grotere bedreiging.quote:Op maandag 20 september 2004 12:11 schreef het_fokschaap het volgende:
nederland heeft er dus geen last van !
quote:Op maandag 20 september 2004 12:09 schreef Skylar het volgende:
However, the real damage would be to the East coast of the USA.
By the time it had travelled the 4000 miles to America the wave would be lower and wider. It would now be just 50 metres high but many kilometres long, allowing it to sweep up to 20 miles in land, destroying everything in its path. Boston, New York and Miami would virtually be wiped off the map. Skyscrapers would be bulldozed as if they weren't there. Bridges would be ripped from their foundations. And virtually every human in these cities would be killed.
En die zeeboden is over 1000km zeg maar 30 m verplaatst , hoeveel volume heeft zich daarmee verplaatst? Hoeveel verschil is dit in verhouding tot het gedeelte wat men verwacht dat van la palma zou kunnen afbreken?quote:Op vrijdag 31 december 2004 13:11 schreef Morkje het volgende:
[..]
Ze hebben bij de BBC gewoon een heel simpel rekenmodel gebruikt, waar ze vooral geen rekening hebben gehouden met de ondiepte van de zee naast dat rotsblok.
Daarbij: de reden dat de vloedgolf van zondag ook in Afrika effect had was dat het een aarbeving was waarbij de zeebodem over een paar 1000 km verschoof. Stond gister nog een mooi plaatje over in de volkskrant. Verklaart ook waarom Bangladesh bijvoorbeeld bijna niet getroffen is. Door het rechte golffront hoeft de energie niet zoveel verdeeld te worden, terwijl dat wel zo is als de golf uit 1 punt komt. (zondag bijvoorbeeld 2000 km aarbeving, komt als 1000 km breed in afrika aan, La palma wordt 1 km aarbeving, en zou vele malen meer kilometers kust bereiken, en dus wordt de golf lager omdat de energie verdeeld wordt.
Dat is niet waar, want als het 100 lichtjaren hier vandaan is dan duurt het honderd jaar voordat het ons bereikt, mits hetm op de snelheid van het licht reist. Dus tijd zat, Meer dan met een Tsunami.quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:13 schreef sol1tair het volgende:
Tja, we kunnen ons overal druk om maken. Als er in een range van een paar honderd lichtjaar een supernova ontstaat zijn we de lul voordat we het weten.
Ehm... Tijd zat? Je weet simpelweg niet of je weg moet en wanneer!quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:43 schreef pro_jeex het volgende:
[..]
Dat is niet waar, want als het 100 lichtjaren hier vandaan is dan duurt het honderd jaar voordat het ons bereikt, mits hetm op de snelheid van het licht reist. Dus tijd zat, Meer dan met een Tsunami.
Binnen een bereik van 140 lichtjaar moet je zeker weg omdat je anders bij aankomst binnen een minuut wegschroeid. Maar ja waar wil je heen? Je moet dan zeker nog 50 lichtjaar wegreizen, met andere woorden dan gaan we gewoon allen dood.quote:Op vrijdag 31 december 2004 15:02 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Ehm... Tijd zat? Je weet simpelweg niet of je weg moet en wanneer!
In het VRT-nieuw zeiden ze dat alle Amerikaanse kinderen die aan de kust wonen (zowel oost als west) Tsunami-drills doen in klas. Maar als er een golf van 650m aankomt die 20km landinwaarts zou gaan, is er niet veel aan te doen vrees ik. Alleen die vulkaan in de gaten houden.quote:Op donderdag 30 december 2004 23:06 schreef neok het volgende:
[..]
Net gezien... dan was die vloedgolf in Azie maar klein bier met vergeleken wat ons, of beter: de Amerikanen, nog te wachten zou kunnen staanZo'n 8 uur om de oostkust te evacueren.
Als het met lichtsnelheid reist dan weet je dat het onderweg is op het moment dat het je bereikt heeft. Kijken gaat namelijk ook met lichtsnelheid, niet sneller.quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:43 schreef pro_jeex het volgende:
[..]
Dat is niet waar, want als het 100 lichtjaren hier vandaan is dan duurt het honderd jaar voordat het ons bereikt, mits hetm op de snelheid van het licht reist. Dus tijd zat, Meer dan met een Tsunami.
Bij de zeebeving is een watermassa 1/50ste (uitgaande van een driehoek van 30 meter hoog en een lengte van 1000 km) in beweging gekomen. Maar dit was in diepe zee, geen demping. Bij de zeebeving is een hoeveelheid water in beweging gekomen die kleiner is dan de hoeveelheid rots, het is 1/50ste van de totale vulkaanwand, maar daarvan drukt een heel groot deel geen water opzij. (vergelijk het met een baksteen in een plas water van een centimer gooien). Daarnaast stelt Natuur en Techniek dat er verkeerde rekenmethodes zijn gebruikt om de golfhoogtes uit te rekenen. En ik neem aan dat een wetenschapstijdschrift dit beter kan berekenen dan de BBC.quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die zeeboden is over 1000km zeg maar 30 m verplaatst , hoeveel volume heeft zich daarmee verplaatst? Hoeveel verschil is dit in verhouding tot het gedeelte wat men verwacht dat van la palma zou kunnen afbreken?
Heb jij voor mij een kaartje met de dieptes van de zee daar aan de west kant van la palma, want in de atlassen staat het nogal klein en lijkt het wel heel snel de diepte in te gaan in ieder geval.
Verder vraag ik me af of de golf zelf dus convergerent is geweest zoals je zegt met een aardbeving van 2000 kmbreedte die als 1000 km breedt afrika treft, ik vond de plaatjes in de VK er toch wel wat breder uitzien dan die 1000 km breed. Dat
Ehm, weinig tegen te doen, eigenlijk.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 22:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Als dit allemaal waar is dan is er tijd genoeg om er op te anticiperen.
Tuurlijk wel. In de VS zullen er nooit 120.000 doden vallen, al is de tsunami twee keer zo heftig als die van 2e kerstdag.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:40 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Ehm, weinig tegen te doen, eigenlijk.
'Ja, want in de VS kunnen ze wel zwemmen!'quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. In de VS zullen er nooit 120.000 doden vallen, al is de tsunami twee keer zo heftig als die van 2e kerstdag.
Dat was ook 't eerste wat ik dacht.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 12:22 schreef Falco het volgende:
Al Qaida neemt het mee in de planning lijkt me.
La Palma ligt niet vlak naast de oostkust van Amerika.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:44 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
'Ja, want in de VS kunnen ze wel zwemmen!'
Het enige wat je natuurlijk kan doen is gewoon zorgen dat iedereen zich op een hoger gelegen gebied bevindt, dus door goede communicatie. Als er een aardbeving met 9.0 M vlak naast de oostkust van Amerika zou plaatsvinden kan je misschien wel praten over een miljoen doden.
Ja, dat snap ik, dus dan heb je weinig doden, maar als het rampscenario waar blijkt te zijn dan kun je weinig doen aan de tsunami zelf, en heb je massale verwoesting.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
La Palma ligt niet vlak naast de oostkust van Amerika.
Dat klopt, maar als de situatie vergelijkbaar is met die van Azië dan zijn er in de VS al heel veel mensen geevacueerd. Als het vlak voor de Oostkust gebeurd dan valt er weinig te evacueren natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:51 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, dus dan heb je weinig doden, maar als het rampscenario waar blijkt te zijn dan kun je weinig doen aan de tsunami zelf, en heb je massale verwoesting.
Gevaarlijke meteorietaanslagen ziet men vantevoren aankomen, aardbevingen niet.quote:
Dus hij heeft meteorietinslagen voorspeld in Europa, Afrika en de Indische Oceaan, en nu er een tsunami heeft plaatsgevonden in de Indische Oceaan begin jij bang te worden?quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:58 schreef segunda het volgende:
Shure, niet echt hoogdravende journalistiek maar toch scary,
iemand anders die dit kaartje ineens ook eng begint te vinden ?
[afbeelding]
Uit: Angels don't play this HAARP
Gelukkig voor de Amerikanen is de oostkust geen seismisch actief gebied, dus de kans op een 9.0 daar lijkt me nihil. Het Caribisch gebied wel meer, maar ook daar lijkt me een 9.0 niet waarschijnlijk. Een 7.0 is al uitzonderlijk daar, de 7.0 bevingen en groter komen vrijwel zonder uitzondering voor aan de rand van de Pacific Ocean.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:44 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Als er een aardbeving met 9.0 M vlak naast de oostkust van Amerika zou plaatsvinden kan je misschien wel praten over een miljoen doden.
Klopt.quote:Op zondag 2 januari 2005 00:40 schreef Light het volgende:
[..]
Gelukkig voor de Amerikanen is de oostkust geen seismisch actief gebied, dus de kans op een 9.0 daar lijkt me nihil. Het Caribisch gebied wel meer, maar ook daar lijkt me een 9.0 niet waarschijnlijk. Een 7.0 is al uitzonderlijk daar, de 7.0 bevingen en groter komen vrijwel zonder uitzondering voor aan de rand van de Pacific Ocean.
Het gaat om de vernietigingskracht.quote:Op maandag 27 december 2004 23:25 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Eeehmz, in de TT staat megatsunami, in 1958 was er een tsunami met vloedgolven van een halve kilometer (!!!) hoog en dat was géén mega-tsunami. Hij was zelfs klein.
Om eentje met vloedgolven van 50 meter hoog dan megatsunami's te noemen.....
Omdat een tsunami niets met eb en vloed te maken heeft.quote:Op zondag 2 januari 2005 11:08 schreef Mr-Mackey het volgende:
Snap overigens niet waarom iedereen het ineens over Tsunami's heeft i.p.v. vloedgolven.
Het water kwam volgens mij toch duidelijk omhoog, dat heet vloed. Net zoals wij de term stormvloed kennen.quote:Op zondag 2 januari 2005 11:32 schreef Light het volgende:
Omdat een tsunami niets met eb en vloed te maken heeft.
Tsunami's zijn hip!quote:Op zondag 2 januari 2005 11:08 schreef Mr-Mackey het volgende:
[..]
Snap overigens niet waarom iedereen het ineens over Tsunami's heeft i.p.v. vloedgolven.
Ja, dit soort berichten scoren nu wel natuurlijk.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:55 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Wat een sensatiejournalistiek zeg, niet te geloven.
Yep, alhoewel een meteoriet misschien niet de eigenschappen heeft van die vacuum werking onder de golf, die de golf nog verder opstuwt. En een meteoriet is een punt, in tegenstelling tot een aardbeving, en daardoor neemt de intensiteit snel af. Een meteoriet komt natuurlijk wel met een rotvaart naar beneden, dus dat compenseert.quote:Op maandag 3 januari 2005 01:52 schreef achtbaan het volgende:
water wordt vanaf de bodem meegeduwd naar de kust.. dat is kenmerkend voor megatsunami, de andere kenmerk is het ontstaan van een 'waterwand' en dat de megatsunamgolfi zjin periode afmaakt op de bodem. Normale golven worden gebroken zodra ze de kust raken...
leuk en interessant, net was er een reportage hierover in Kruispunt... heel eng.
een meteoriet kan dat ook veroorzaken, neem ik aan...
Ja, maar het is sowieso niet realistisch.quote:Op maandag 3 januari 2005 01:59 schreef Morkje het volgende:
Stukje zee naast La Palma inpolderen. Oostkust VS evacueren en kernbom er op (of 2, of 10). Stelletje polen op die berg zetten en ze langzaam dat ding in stukjes laten hakken en in zee laten dumpen. 100 kilometer zee aan de oostkust van de VS inpolderen. (of misschien alleen het continentaal plat, ff laten uitrekenen) en pas gaan bebouwen als die golf is geweest. Allemaal een beetje duur. Een combinatie van 1 en 3 lijkt me een meest haalbare (goedkope). Maar dan moeten we het wel snel doen, nu zijn die polen nog goedkoop.
Maar ff serieus: gewoon met een zooi explosieven langzaam die bergwand de zee in dwingen lijkt me wel te doen.
Ik bedoel dat het eiland sowieso niet in zal storten, en als het gebeurt zullen de golven een stuk kleiner worden dan men in de 'documentaire' je wil laten geloven. Lees het dikgedrukte stuk eens dat ik hierboven heb geschreven.quote:Op maandag 3 januari 2005 02:09 schreef Jihad-Joe het volgende:
Hoezo niet realistisch?
Volgens mij is het met de huidige mijntechnieken mogelijk.
Als die tsunami komt mag je wel bij mij logeren hoor, ver bij zee vandaan.quote:Op maandag 3 januari 2005 14:38 schreef Faithy het volgende:
fijn zeg..
ik ben net verhuisd naar een huisje op 100 meter van de zee vandaan...![]()
gaan we ook allemaal in duitsland wonen?! geen last van Rijn-tsunami?quote:Op maandag 3 januari 2005 14:46 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Als die tsunami komt mag je wel bij mij logeren hoor, ver bij zee vandaan.
ik betwijfel het..quote:Op maandag 3 januari 2005 15:42 schreef Varr het volgende:
Amerika zal sobiso kosten wat het kost wel wat ondernemen, alles om te voorkomen dat de steden aan de oostkust vernietigt worden.
Yep, en m'n 6 VWO N&T opleiding en wat logisch verstand.quote:Op maandag 3 januari 2005 19:25 schreef komrad het volgende:
Als ik het goed heb heeft meneer giraffe dat uit een natuur en wetenschap tijdschrijft.
Stormvloed gaat geleidelijk.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het water kwam volgens mij toch duidelijk omhoog, dat heet vloed. Net zoals wij de term stormvloed kennen.
quote:Op dinsdag 4 januari 2005 23:09 schreef achtbaan het volgende:
ik zat uren lang het worod tsunami te ontcijfern en ik kwam tot de volgende ontdekking:
het woord tsunami = Ts-un-ami of wel Ts-een-vriend (frans)
Ts is moeilijk..
Ts=Top secret?
quote:Op zondag 2 januari 2005 00:17 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Gevaarlijke meteorietaanslagen ziet men vantevoren aankomen, aardbevingen niet.
Het is waarschijnlijk ook nogeens zuiver mineraalwater, dus bottelen en verkopen om de kosten ten dele hiermee te financieren.quote:Op woensdag 5 januari 2005 13:33 schreef komrad het volgende:
Serieuze oplossing.
Indien het vallen van de rots werkelijk veroorzaakt worden door het water dat blijft staan de tussen de ondoordringbare kolommen van gestold magma is de oplossing om de zorgen dat de hoeveelheid water sterk afneemt. Dit kan mijns inziens door
Meerdere kleine gaten in de ondoordringbare kolommen boren op een manier dat het water gecontroleerd de berg uit kan stromen
Ik denk dat het boren te veel trillingen veroorzaakt.quote:Op woensdag 5 januari 2005 13:33 schreef komrad het volgende:
Serieuze oplossing.
Indien het vallen van de rots werkelijk veroorzaakt worden door het water dat blijft staan de tussen de ondoordringbare kolommen van gestold magma is de oplossing om de zorgen dat de hoeveelheid water sterk afneemt. Dit kan mijns inziens door
Meerdere kleine gaten in de ondoordringbare kolommen boren op een manier dat het water gecontroleerd de berg uit kan stromen
quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het is waarschijnlijk ook nogeens zuiver mineraalwater, dus bottelen en verkopen om de kosten ten dele hiermee te financieren. ehm nee, het is regenwater
Dit plan kost een zeer zeer kleine fractie van de kosten (en het leed) van een eventuele ramp.
Maar er zijn weinig landen die willen investeren in het voorkomen van rampen. Nederland is een uitzondering. Na eerst in 1953 leergeld betaald te hebben zijn de Deltawerken aangelegd. Je spreekt jezelf tegen: 'Ná' ?
quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:29 schreef Lammie het volgende:
[..]
Ik denk dat het boren te veel trillingen veroorzaakt. Te veel trilling voor wat? Een aardbeving kan niet worden opgewekt door trillingen
Serieuze oplossing.
Ik zit zelf te denken om rond palma een ketting van lichte atoom bommen te plaatsen.
En op het moment dat het stuk afbreekt en die mega golf ontstaat, tegelijk die bommen te laten ontploffen zodat die megagolf gebroken wordt. Ik denk dat dit de enigste oplossing is om schade te beperken. Ik denk dat dat het alleen maar erger maakt, kom op man, 'serieuze oplossing'?
Door de trillingen van het boren kan het eiland verder scheuren, slimpie.quote:Op woensdag 5 januari 2005 17:14 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Te veel trilling voor wat? Een aardbeving kan niet worden opgewekt door trillingen. Ik denk dat dat het alleen maar erger maakt, kom op man, 'serieuze oplossing'?
De meeste wetenschappers zijn het er over eens dat de originele voorspelling niet juist zijn. Het is niet bewezen dat de vulkaan een stoomketel is, het is niet bewezen dat er echt te maken is van een diepe scheur, het is al gezegd in de documentaire dat de voorspellingen van de hoogte van de tsunami geen rekening houden met turbulenties/wrijvingen/ondiep water. Als dat wel wordt gedaan komt de golf niet hoger dan een meter bij Amerikaquote:Op donderdag 6 januari 2005 18:16 schreef komrad het volgende:
Het probleem van dit topic lijkt me duidelijk, de wetenschappers zijn het niet met elkaar eens hoe het nu zit. Persoonlijk vond ik de documentaire helder en logisch, maar er zijn zeer waarschijnlijk ook voldoende argumenten om te twijfelen aan de beweringen die gedaan worden.
Het lijkt me vreemd dat de tsunami niet de overkant van de oceaan haalt terwijl hij ook van atjeh naar de afrikaanse kust is gekomen. Maar het probleem is dus er is geen wetenschappelijke consensus over dit onderwerp
Hallo, maak jij eerst eens je school af.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 14:17 schreef markzone het volgende:
Na het lezenvan het sukje van Roger en het bekijken vanzijn links moet het toch wel erg duidelijk zijn geworden dat de sensatiejournalistiek erg goed bezig is geweest de afgelopen dagen/weken. Als er nu nog mensen zijn die denken dat op La Palma een megatsunami gecreëerd kan worden, die kunnen bijna voor gek verklaard worden.
Dit sluit echt niet uit dat er nooit zoiets als een mega-tsunami zal komen. Ik denk (met mijn 6 VWO NT en 1ste jaars NAtuurkunde HBO) dat een mega-tsunami zeker kan worden gecreëerd door een meteorietinslag of iets dergelijks en misschien ook wel bij een uitbarsting van een vulkaan maar dan moet het echt gaan omeen gigantisch uitbarsting warbij waarschijnlijk een heel vulkanisch eiland weggevaagd wordt. iets in die trend.
dus het is duidelijk dat een mega-tsunami in de Atlantic Ocean sensatiejournalistiek is, maar is geen argument om te zeggen dat het NOOIT zal voorkomen. Wetenschappers zijn niet in staat zulke gigantische rampen te kunnen voorspellen.
quote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:08 schreef Lammie het volgende:
[..]
Hallo, maak jij eerst eens je school af.
En volgens mij zit jij op de 1e jaar spinazie academie.
quote:Op maandag 24 januari 2005 01:27 schreef OnegaiNL het volgende:
of we schieten gewoon delen van die rots de ruimte in
of we leggen ze neer bij dat stadje in rusland die door chemische ramp onleefbaar is geworden XD
maar ja ik ben ook bang dat het gaat gebeuren, maar of het gaat gebeuren in mijn leven lijkt me nogal sterk, alleen het lastige is hoe gaan ze rotsen veranderen, 1 fout en het klapt dat moment al de zee in.... tja dus ze moeten het voorzichtig gaan doen, rotsen erafhakken
....quote:Woonplaats: Zaandam
Geboortedatum: 1988-03-19
Opleiding: VMBO Theoretisch
Beroep:
Hobbies/interesses: Anime, Manga, Japan
kan je niet tegen een grap ofzo?quote:
Ja, Nederland zit veiligquote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:00 schreef bolletje_25 het volgende:
Interessante link: http://www.coasttocoastam.com/shows/2005/01/21.html
Met onderaan een animatie
En als niet donderdag, dan zijn hier nog wat meer toekomstige optiesquote:Op maandag 22 mei 2006 14:24 schreef bolletje_25 het volgende:
En het is bijna zover!
http://www.savelivesinmay.com/
Donderdag gaan we dood. Net na m'n examens, kutzooi
quote:Op vrijdag 2 maart 2007 23:43 schreef Frutsel het volgende:
Naja, in de docu werden dus diverse mogelijkheden bekeken...
bijv een aardverschuiving door zware regenval...
een terroristische aanslag op de flank van de berg, bijv door raketten of bommen of een aardbeving...
In elk van die gevallen wezen proeven en bodemonderzoekjes aan dat de berg weliswaar onstabiel was, maar niet genoeg om ook in te zakken...
Echter bij een vulkaanuitbarsting was dat anders... volgens die onderzoekers kwam er bij zo'n krachtige ontploffing genoeg energie vrij die de flank van de berg wel degelijk zou doen inzakken... omdat die al instabiel is en juist door de opwaartse krachten en de uitzettende kracht van magma/lava zou het goed mogelijk zijn dat de flank instort en daarbij in zee een supergolf teweeg brengt richting het oosten van de VS...
Binnen 4 generaties zou dit 'zeker' gebeuren...
Echter blijft het gissen hoe zwaar zon uitbarsting zou zijn en wat voor golf het zou zijn...
Es kijken of ik dit nog ergens kan terug vinden... jammer van het duits![]()
Kijk anders eens hier... [SP-films/Docu's/Boeken] Waarbij "De Elementen" de hoofdrol heeft. Te kijken via YouTube.
BBC Horizon heeft er ook iets over gemaakt, deels identiek.. alleen dit was specifiek op La Palma, de BBC heeft er ook 4 andere natuurrampen aangeknoopt
zou leuker zijn als we een quake krijgen ergens in het noorden van de atlantic... of de noordzee..quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:04 schreef Don_Dajo het volgende:
(Boeie) het is toch alleen maar nadelig voor amerika(,alsof zij ook zooveel aan andere denken).. Bij ons zou je nevernooit zo'n golfje zien als ie in het water valt.
(Mischien kunnen we het instorten van die berg koppelen aan 'Global Warming' en dan zeggen dat het de eigen schuld is van die amerikanen
Mwa utrechtse heuvelrug is hoogquote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:26 schreef zoalshetis het volgende:
volgens mij ligt nederland redelijk safe qua tsunami. we hebben veel landen die de eerste golf pakken.
we hoeven straks alleen maar groningen af te schrijven door inzakkingen en aardbevingen. maar daar hebben we wel veel geld voor terug gekregen. waarmee we ondermeer de dijken verhoogd hebben.
nou maar hopen dat het gat, wat nu groningen heet, niet heel nederland van boven doet overstromen...
Dat is niet zo leukquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
zou leuker zijn als we een quake krijgen ergens in het noorden van de atlantic... of de noordzee..
dan kunnen ze letterlijk de borst natmaken in het westen
idd.quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:35 schreef IHVK het volgende:
Schopje DE lijkt me wel handig.
Omdat een tsunami iets heel anders is dan een golf veroorzaakt door wind. Een golf veroorzaakt door wind is een oppervlaktegolf en bij een tsunami beweegt een hele kolom water, vanaf de bodem van de oceaan tot aan de oppervlakte.quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:44 schreef zoalshetis het volgende:
we hebben toch voor golven een golfbreker? waarom zou dit op grote schaal niet kunnen worden toegepast op tsunami's?
Dan heb je niet goed gekeken naar de beelden van de 2004 Asiatische tsunami geloof ikquote:Op zondag 11 november 2007 23:56 schreef Radjesh het volgende:
Hmz [afbeelding] reddingsvesten inslaan dan maar
Als hij daar wel flink gaat springen, kan de oostkust van de VS beter even geen vakantiegangers ontvangenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:13 schreef -skippybal- het volgende:
Zolang je niet gaat springen is er geen enkel probleem.
Twee jaar na de laatste post en na de ramp in Japan zie je toch weer nieuwsberichten die de zaak rond LaPalma gaan noemenquote:Kille wave threat
A TSUNAMI could hit Britain at any time, experts have warned.
The main threat comes from a volcano in the Canary Islands but a huge killer wave could also be sparked by an undersea quake off Portugal.
And Brits would not get advance warning of a disaster because there is no tsunami alert system in place for Europe’s Atlantic coastline.
Prof Bill McGuire, of University College London, said an eruption of the Cumbre Vieja volcano on La Palma could trigger a mega-wave to swamp the south-west coast of the UK.
He said: “We don’t know when it will go but it will happen at some point.
“In the worst case scenario we’d be looking at waves of six or seven metres.”
Experts say the UK’s network of coastal-based nuclear power stations would be at risk from a tsunami.
Die link naar de aardbeving zoals bij Lissabon in 1733 (?) is wellicht nog handiger te 'verklaren' dan een mogelijke vulkaanuitbarsting waarbij mogelijk een groot deel van het eiland wegzakt.quote:Op maandag 21 maart 2011 10:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Twee jaar na de laatste post en na de ramp in Japan zie je toch weer nieuwsberichten die de zaak rond LaPalma gaan noemen
Overzicht van de quake-swarmquote:Earthquake swarm beneith Canary Islands volcano
Recently El Hierro volcano of the Canary Islands has been experiencing a seismic swarm beneath it, which as of yesterday reached to over 700 events. Most of these events have been at Magnitudes of around 2 (+/-0.5) and are clustered beneath El Hierro whilst the depths of these earthquakes have been roughly between 9 and 16 km for the mostpart, with the exception of a few shallower and deeper quakes, the shallowest of which has been 4 km. If we look at these earthquakes in two plots here http://www.volcano-blog.com/hierro.html we can see the clustering of these earthquakes is mainly confined to an oval area at 10 km depth. El Hierro is a broadly basaltic volcano which might have been active in 1793 although this is uncertain.
So the big question is, what’s happening here? It is possible that there is magma on the move at depth, perhaps moving into a magma chamber. Does this mean that there will be an eruption? Maybe, maybe not. The majority of magma intrusions do not reach the surface, and as has been seen elsewhere, in the past, activity can cease at anytime. As of yet (to my knowledge) there have been no other signs of moving magma at the surface such as ground deformation or increased gas emission, although GPS antenna have been set up by officials at the Canary Islands. For now it is too early to tell what (if anything) will happen, so keep watching.
Als ie half september iets doet, dan kijk ik wel toe vanaf Tenerifequote:Op donderdag 28 juli 2011 11:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Overzicht van de quake-swarm
KABOOOM
Maar goed, tis een andere vulkaan zo te lezen, but u never now
twitter:teideano twitterde op vrijdag 05-10-2012 om 13:34:05@eruptionsblog @rschott @jonfr500 LP´s at La Palma? mmmmm...will upload spectra in a second... http://t.co/j9ZpZiSH reageer retweet
twitter:teideano twitterde op vrijdag 05-10-2012 om 13:34:48@eruptionsblog @rschott @jonfr500 so my firends...what do you think ´bout that? http://t.co/WQvtilUe reageer retweet
en zonnestormen, ijskappen die smelten, ijstijden, etcquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:25 schreef 5thencounter het volgende:
Moest eerst niet Yellostone Park knallen? En die vreselijke grote Meteoriet inlaan? Dat Megarampengejank in komkommertijd komt m'n strot uit zo onderhand...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Teideano= vulkanoloog op de canarische eilanden.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |