Tsunami's verplaatsen zich wel degelijk zeer snel, in de orde van 600 tot 1000 km/uur omdat het slechts een waterophoging van 20 cm is over een afstand van tientallen kilometers. Pas onder invloed van ondiep water begint de boel te remmen en stroopt het op, in de hoogte dus.quote:Het blok stort niet als een geheel de zee in. Door de gelaagde opbouw en gemengde samenstelling zal de vulkaanwand niet als een enkel massief blok in 10 minuten 60 kilometer naar de zee glijden. De topsnelheid van 360 km/uur lijkt onrealistisch hoog. Daarnaast zal wrijving het blok afremmen en doen breken in kleinere delen.
Ik heb het over het blok en niet over de tsunami natuurlijkquote:Op zaterdag 25 september 2004 10:34 schreef meranto het volgende:
[..]
Tsunami's verplaatsen zich wel degelijk zeer snel, in de orde van 600 tot 1000 km/uur omdat het slechts een waterophoging van 20 cm is over een afstand van tientallen kilometers. Pas onder invloed van ondiep water begint de boel te remmen en stroopt het op, in de hoogte dus.
En zo'n waterophoging valt ook nog eens nauwelijk op tussen de normale oppervlaktegolven die je toch al hebt.quote:Op zaterdag 25 september 2004 10:34 schreef meranto het volgende:
[..]
Tsunami's verplaatsen zich wel degelijk zeer snel, in de orde van 600 tot 1000 km/uur omdat het slechts een waterophoging van 20 cm is over een afstand van tientallen kilometers. Pas onder invloed van ondiep water begint de boel te remmen en stroopt het op, in de hoogte dus.
De kans dat er iets misgaat met het vliegtuig is waarschijnlijk 1000 keer zo groot, dus wees maar niet bangquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 18:27 schreef Sonja27 het volgende:
Ik ga as vrijdag naar La Palma! Maar ik ga me er geen moment druk om maken.
Ik op Netwerk of Nova geloof ik, ook al wat jaren geleden.quote:Op maandag 20 september 2004 13:16 schreef Light het volgende:
[..]
Ik heb er een paar jaar terug al eens een docu over gezien op Discovery.
nog niet genoeg overstromingen gehad daar in Limburg de laatste 10 jaar?quote:Op maandag 25 oktober 2004 08:59 schreef -Xerxes- het volgende:
WHahahahahaha, ik woon in limburg![]()
![]()
Laat maar komen die golf
Ikke niet, welke idioot gaat ook ergens wonen waar elk jaar het water 3 keer tot aan je knieen staatquote:Op maandag 25 oktober 2004 09:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
nog niet genoeg overstromingen gehad daar in Limburg de laatste 10 jaar?![]()
als het gebeurt zit je daar toch het veiligst lijkt me, niet zozeer van de vulkaanuitbarsting zelf maar de vloedgolf geweegt zich van je afquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 18:27 schreef Sonja27 het volgende:
Ik ga as vrijdag naar La Palma! Maar ik ga me er geen moment druk om maken.
Nog 3 dagen!quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 13:24 schreef splendor het volgende:
[..]
als het gebeurt zit je daar toch het veiligst lijkt me, niet zozeer van de vulkaanuitbarsting zelf maar de vloedgolf geweegt zich van je af![]()
Veel plezierquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 22:25 schreef Sonja27 het volgende:
[..]
Nog 3 dagen!Ik denk dat ik mijn rubberbootje maar meeneem. Kom ik vanzelf weer eens thuis
![]()
Ik maak me niet te veel zorgen (helemaal geen!) ivm die eventuele Tsunami. Hij zal er vast wel eens komen maar dat kan net zo goed pas over 300 jaar zijn. Ik ga genieten!
Zwemmend ben je kansloos. Dat hebben ze ook in oostelijk Afrika ondervonden. Daarover hoor je minder in het nieuws maar zo'n tsunami kan ook op grote afstand toeslaan, als er geen kustlijn tussen zit.quote:Op maandag 27 december 2004 22:09 schreef Mssngr het volgende:
Weliswaar niet in de Atlantic, maar helaas wel bingo in Azië.
en je doet er niks an.![]()
Precies!quote:Op maandag 27 december 2004 22:30 schreef Light het volgende:
[..]
Zwemmend ben je kansloos. Dat hebben ze ook in oostelijk Afrika ondervonden. Daarover hoor je minder in het nieuws maar zo'n tsunami kan ook op grote afstand toeslaan, als er geen kustlijn tussen zit.
Eeehmz, in de TT staat megatsunami, in 1958 was er een tsunami met vloedgolven van een halve kilometer (!!!) hoog en dat was géén mega-tsunami. Hij was zelfs klein.quote:Op maandag 20 september 2004 12:09 schreef Skylar het volgende:
Het vulkanische eiland La Palma, een van de Canarische eilanden, staat op instorten. Een instortende vulkaan zal vloedgolven van vijftig meter opwekken, zogenaamde mega-tsunamis, die de oostkust van de Verenigde Staten tot 20km landinwaards plus een deel van Europa zullen overspoelen en verwoesten. Maar lees onderstaande vragen en antwoorden maar eens... Als het allemaal waar is, is dit toch op z'n zachts gezegd best verontrustend eigenlijk...
When was the biggest tsunami?
The largest tsunami in recorded history was in Lituya Bay, Canada, 1958. An earthquake measuring 8.3 on the Richter scale caused 40 million cubic metres of rock to fall into the sea. A wave more than half a kilometre high was created that surged through the bay devastating all in its path. This was not even a mega-tsunami, by these standards it was tiny, but it did show scientists what sort of wave a small landslide could cause. But what would be the effect of a big one?
Ik vond 500 meter wel erg overdreven maar na wat zoekwerk op google snap ik wat je bedoelt:quote:Op maandag 27 december 2004 23:25 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Eeehmz, in de TT staat megatsunami, in 1958 was er een tsunami met vloedgolven van een halve kilometer (!!!) hoog en dat was géén mega-tsunami. Hij was zelfs klein.
Om eentje met vloedgolven van 500 meter hoog dan megatsunami's te noemen.....
Maar dit is in een vloedgolf in een baai en die komt altijd hoger. Gooi een baksteen in een klein bak met water, of in een groot meer.. dezelfde baksteen maar de golf en inslag op de rand is bij de ene vele malen groter.quote:Lituya bay, Alaska, July 9, 1958: Site of the largest tsunami ever recorded in modern times. More accurately referred to as a Mega-Tsunami due to the gigantic scale of the event. This tsunami was caused by a colossal landslide. The maximum tsunami run-up measured was 576 meters on the opposite side of the landslide area. The rest of the bay suffered run-ups in excess of 100 meters. All vegetation, including full grown pine trees were stripped by the tsunami, leaving a washed rocky surface.
Misschien dat de Telegraaf in het vervolg zo vrij mag zijn om ook eens enige uitleg te verschaffen. Ik geloof er namelijk niet zoveel van. De wetenschappers zullen ongetwijfeld in de juist richting zitten maar de interpretatie van de Telegraaf vertrouw ik niet helemaal.quote:Op maandag 20 september 2004 12:29 schreef Skylar het volgende:
Mis! Zie onderstaand artikel dat in de Telegraaf heeft gestaan!
Wereldramp broeit in Canarische vulkaan
Een serie enorme, allesvernietigende vloedgolven zal in de toekomst in Nederland, Europa en vooral Noord-, Midden- en Zuid-Amerika dood en verderf brengen. De golven, die in Nederland tot 15 meter en in Amerika tot 50 meter hoogte kunnen reiken, zullen kilometers landinwaarts komen en de meeste steden en dorpen in het westen van ons land zwaar beschadigen en onder water zetten.
[...]
Dr. Day verwacht dat de haven van Rotterdam zwaar zal worden beschadigd. Zijn modellen zijn weliswaar niet specifiek op Nederland berekend, toch ziet hij dat ons land niet aan de gevolgen van de tsoenami zal ontkomen, ook al zullen de golven voor onze kust bij lange na niet meer hun oorspronkelijke kracht hebben. De steden in West-Nederland zullen het zwaar te verduren krijgen en de schade kan ons land voor jaren terugwerpen.
Wat een onzin redenatie van de Telegraaf. Vloedgolven vergelijken met het weer.quote:Wie denkt, dat deze wetenschappers hun rampscenario uit de duim zuigen, is aan het verkeerde adres. Zij voorspelden als eersten dat de Etna dit jaar weer actief zou worden, voordat de Italiaanse regering of bevolking daar ook maar iets van vermoedden.
Ook kwam hun voorspelling van mei 2000 uit dat de Grote Oceaan zou worden geplaagd door 25 tropische stormen en veertien tyfoons. Volgens hen zou de gemiddelde voorjaarstemperatuur in Engeland dit jaar 8,6 graden Celsius zijn, het werd 8,5 graden Celsius.
Zorgt het inklinken van de polders ook voor een daling van de dijken? Een en ander lijkt me wel van belang voordat je zomaar die conclusie kunt trekken. Bovendien is bodemdaling goed te voorkomen door de grondwaterstand in de polders te verhogen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 13:15 schreef gr8w8 het volgende:
Ach, over 50 jaar staat West Nederland en stukken van het Noorden toch al onder water. Door de combinatie van een stijgende zeespiegel en het inklinken van de polders is het ophogen van de dijken een verloren zaak.
Ik heb van Discovery begrepen dat er een soort breuk door de hele vulkaan loopt. Dat is dus al een zwak punt.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:20 schreef Murray het volgende:
Ze gaan er dus maar van uit dat dat hele eiland in z'n geheel plotsklaps in het water dondert in het geval van een uitbarsting... hoe kunnen ze dat zeker weten?
Ja maar kan dat eiland niet langzaam afbrokkelen dan zeg maar? Wie zegt dat die vulkaan met een catastrofale mega uitbarsting weer tot leven komt? Kan toch ook langzaam aan weer op gang komen, met kleine erupties?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:21 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik heb van Discovery begrepen dat er een soort breuk door de hele vulkaan loopt. Dat is dus al een zwak punt.
Misschien als je het lief vraagt?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:29 schreef Murray het volgende:
[..]
Ja maar kan dat eiland niet langzaam afbrokkelen dan zeg maar?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |