abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:40:17 #1
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21862771
Omdat het vorige Ontgroening topic vol is, hier het vervolg.

Te beginnen met een leuk plaatje:

Ontgroeningen blijven een interessant fenomeen. Iedereen lijkt er een mening over te hebben, al dan niet op eigen ervaringen gebaseerd. Wat vind jij nou eigenlijk van ontgroeningen? Lopen er hier nog mensen momenteel ontgroening of heeft iemand onlangs ontgroening gelopen? Plaats hier je meningen, ervaringen, frustraties enzovoorts.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:47:41 #2
4716 thomba
Koekje erbij?
pi_21862966
Ontgroenen roeleert de pan uit!
pi_21863134
Ik heb nog nooit zelf een ontgroening meegemaakt; maar als ik die verhalen erover hoor kan ik maar 1 ding zeggen; Get a G*dd*mn Life...
pi_21863155
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 16:47 schreef thomba het volgende:
Ontgroenen roeleert de pan uit!
je bent ziek
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:58:59 #5
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_21863194
Ach ja ontgroenen... een fout shirt aan-, en je eigenwaarde uittrekken.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_21863236
Iets dat je zeker meegemaakt moet hebben. Even afzien maar er zijn ook momenten dat het echt lachen is. Als je wilt weten wat er allemaal gebeurt moet je het maar lopen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:02:07 #7
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21863259
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:01 schreef ssebass het volgende:
Iets dat je zeker meegemaakt moet hebben. Even afzien maar er zijn ook momenten dat het echt lachen is. Als je wilt weten wat er allemaal gebeurt moet je het maar lopen.
Mee eens.
pi_21863412
Ja iemand zo dronken voeren dat ie vervolgens aan alcohol vergistiging sterft is tof
pi_21863485

stoer hé, dan hoor je er bij.
kijk toch eens hoe cool
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:16:51 #10
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_21863535
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:14 schreef soulfly1983 het volgende:
[afbeelding]
kijk toch eens hoe cool
Ik zou die gast -na het zien van die foto- echt nooit meer serieus nemen. Al zou hij mij vertellen dat z'n moeder overreden is door de bus, dan nog zou ik 'm uitlachen.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:21:27 #11
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21863615
zie in beide foto's niet iets dat echt op een feutenshirt lijkt, dus ben benieuwd van welke verenigingen die foto's zijn. vind bovendien kerel op 1e foto met honkbalknuppel niet bepaald indruk maken. Als de ontgroeningscommissie er al niet fatsoenlijk bijloopt zegt dat wel genoeg over de rest van de vereniging.

edit; gaudium dus... nooit van gehoord
Het is nix, het was nix, en het zal nooit wat worden!
pi_21863631
Ontgroeningen
pi_21863648
quote:
[afbeelding]
kijk toch eens hoe cool
Ontgroening van een scouting, daar noem je ook een groep zeg

Iedereen die zegt ontgroening dom te vinden heeft sowieso ten eerste niets van het fenomeen begrepen, en het ten tweede voor 95% van de gevallen niet ondergaan, waardoor je dus geen rechtvaardigde conclusie kunt trekken.

Bovendien, als je geen ontgroening wilt lopen, ga je bij een van de vele verenigingen die geen ontgroening heeft, jouw keuze. Laat dan de mensen die wél bereid zijn ontgroening te lopen lekker hun ding doen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_21863654
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:10 schreef gieling het volgende:
Ja iemand zo dronken voeren dat ie vervolgens aan alcohol vergistiging sterft is tof
Is toch lastig met een restrictief alcohol beleid. (lees alcohol onthouding)
pi_21863698
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:21 schreef Lexcorp het volgende:
zie in beide foto's niet iets dat echt op een feutenshirt lijkt, dus ben benieuwd van welke verenigingen die foto's zijn. vind bovendien kerel op 1e foto met honkbalknuppel niet bepaald indruk maken. Als de ontgroeningscommissie er al niet fatsoenlijk bijloopt zegt dat wel genoeg over de rest van de vereniging.

edit; gaudium dus... nooit van gehoord
Een of andere suffe vereniging uit Rotterdam, opgericht in 1989, en de ontgroening is afgeschaft in 1995
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_21863699
Ontgroeningen zijn dom, triest, achterlijk, zielig, stommzinnig, maf, duf, saai, en slaan nergens op
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:27:33 #17
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_21863716
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:23 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Iedereen die zegt ontgroening dom te vinden heeft sowieso ten eerste niets van het fenomeen begrepen, en het ten tweede voor 95% van de gevallen niet ondergaan, waardoor je dus geen rechtvaardigde conclusie kunt trekken.

Bovendien, als je geen ontgroening wilt lopen, ga je bij een van de vele verenigingen die geen ontgroening heeft, jouw keuze. Laat dan de mensen die wél bereid zijn ontgroening te lopen lekker hun ding doen.
Precies, elkaar insmeren met poep is toch hartstikke leuk mensen!!
pi_21863729
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:24 schreef ssebass het volgende:
Is toch lastig met een restrictief alcohol beleid. (lees alcohol onthouding)
Hij doelt op een ongeluk bij een huisontgroening in Groningen (5 jaar terug ofzo), waarbij een kerel een fles jenever wegtrok en vervolgens geen braakreflex kon opwekken. Door de overdosis is hij gestorven.
deed het licht uit
pi_21863749
ach, voor kuddedieren en/ of meelopers is ontgroenen best leuk. Ontgroenen is gewoon een vorm van indoctrinatie! Dit was mijn bescheiden mening..
pi_21863757
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:27 schreef TrenTs het volgende:
Precies, elkaar insmeren met poep is toch hartstikke leuk mensen!!
Dat gebeurt niet, mensen die zeggen dat het wel gebeurt zijn leugenaars of hebben voor een kutvereniging gekozen en zijn derhalve bij voorbaat idioten, en idioten gun ik het

Verder: zie mijn eerste twee punten uit mijn eerste post.
deed het licht uit
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:30:19 #21
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21863761
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:26 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Een of andere suffe vereniging uit Rotterdam, opgericht in 1989, en de ontgroening is afgeschaft in 1995
van de gaudiumsite:

Geen ontgroening
Een andere belangrijk moment in de geschiedenis van onze vereniging vond plaats in 1995, toen werd besloten de ontgroening af te schaffen om in te spelen op de veranderende eisen van de huidige student. Er kwam een enorme discussie op gang, maar uiteindelijk waren we het over eens dat een ontgroening niet nodig is om de eerstejaars 'op te leiden' en te laten integreren in de vereniging. We hebben daarom een introductieperiode opgezet die wat betreft karakter uniek is in Nederland: geen aanpak van "afbreken en opbouwen" maar ook zeker geen slappe week met gitaarmuziek rond een kampvuur. We hebben gekozen voor een strakke introductieweek met 4 belangrijke aandachtspunten: het creëren van een jaarband, het bijbrengen van kennis over de vereniging, het kennismaken met de leden en het sociëteitsleven en het ontplooien van eigen initiatief.

Geen aanpak van afbreken, maar wel met een honkbalknuppel rondlopen, en die foto dan openbaar zetten.. Stel indolente rukkers.

Onderaan staan meteen de belangrijkste redenen die voor ontgroening pleiten
pi_21863777
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:29 schreef bert09 het volgende:
ach, voor kuddedieren en/ of meelopers is ontgroenen best leuk. Ontgroenen is gewoon een vorm van indoctrinatie! Dit was mijn bescheiden mening..
Ken jij de betekenis van het woord indoctrinatie wel jochie?
deed het licht uit
pi_21863795
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:23 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

leg jij het dan eens uit.

ten tweede: hoezo een rechtvaardige conclusie? het is een mening.
je reactie slaat niet aan, straks mogen we niet meer zeggen, arme mensen in oorlogsgebieden omdat we het nooit hebben meegemaakt.
mensen geven gewoon een eigen mening.
net zoals ik dat doe, en mijn mening is.

het slaat niet aan, je zet jezelf voor lul en hoe wil je dan nog serieus genomen worden.
volgens mij doen de meesten het gewoon om ergens bij te horen, en het is triest dat het zo moet.
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
pi_21863853
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:26 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Hehe ze lopen er bij als knor, maar na de ontgroening zijn ze dat dus nog steeds
pi_21863877
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:32 schreef soulfly1983 het volgende:
leg jij het dan eens uit.

ten tweede: hoezo een rechtvaardige conclusie? het is een mening.
je reactie slaat niet aan, straks mogen we niet meer zeggen, arme mensen in oorlogsgebieden omdat we het nooit hebben meegemaakt.
mensen geven gewoon een eigen mening.
net zoals ik dat doe, en mijn mening is.

het slaat niet aan, je zet jezelf voor lul en hoe wil je dan nog serieus genomen worden.
volgens mij doen de meesten het gewoon om ergens bij te horen, en het is triest dat het zo moet.
Als het goed is baseer je een mening op kennis van zaken. Aangezien je absoluut geen idee blijkt te hebben van de aktiviteiten tijdens een ontgroening, lijkt het me wel redelijk voorbarig om bij voorbaat te stellen dat ontgroeningen nergens op slaan. Geeft niet, zo denkt 99% van de mensen er over.

Je vergelijking met oorlogsgebieden vind ik onbeschoft en raakt kant nog wal.
deed het licht uit
pi_21863889
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Ken jij de betekenis van het woord indoctrinatie wel jochie?
in·doc·tri·na·tie (de ~ (v.), ~s)
1 het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen

Leerstelling in dit geval: "ontgroenen hoort erbij, anders mag je niet bij ons corpsje horen" "
Nu kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan, maar daar heb ik nu geen zin in...
Conclusie: ik weet best wat indoctrinatie betekent, maar dat is voor een neerlandicus ook niet erg vreemd, wel?
pi_21863895
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:35 schreef ssebass het volgende:
Hehe ze lopen er bij als knor, maar na de ontgroening zijn ze dat dus nog steeds
Ze worden gewoon voorbereid op de rest van hun leven
deed het licht uit
pi_21863900
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:28 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Hij doelt op een ongeluk bij een huisontgroening in Groningen (5 jaar terug ofzo), waarbij een kerel een fles jenever wegtrok en vervolgens geen braakreflex kon opwekken. Door de overdosis is hij gestorven.
Ja men leest ook wel eens wat in de krant, dit euvel blijft iedere keer voorbij komen, volgens mij was het ook nog vrijwillig om als hj even indruk te maken. Ik heb nog nooit onder zulke goede medische begeleiding gestaan als bij de kmt.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:40:08 #29
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21863924
Ontgroeningen zijn gewoon niet leuk, klaar.

Ze zijn heus niet gevaarlijk of indoctrinerend of sadistisch (een beetje misschien), maar ze zijn vooral ontzettend dom en kinderachtig.

Je moet ervan houden, laat ze hun gang maar gaan, ik vind het zelf enorm triest.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_21863932
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:37 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Als het goed is baseer je een mening op kennis van zaken. Aangezien je absoluut geen idee blijkt te hebben van de aktiviteiten tijdens een ontgroening, lijkt het me wel redelijk voorbarig om bij voorbaat te stellen dat ontgroeningen nergens op slaan. Geeft niet, zo denkt 99% van de mensen er over.

Je vergelijking met oorlogsgebieden vind ik onbeschoft en raakt kant nog wal.
tweede voor 95% van de gevallen niet ondergaan, waardoor je dus geen rechtvaardigde conclusie kunt trekken.

hiermee stel je toch duidelijk dat mensen eerst iets moeten ondergaan voor ze een rechtvaardigde conclusie kunnen trekken.
als dat zo is gaat mijn verhaal op
het gaat hier om een MENING van mensen, en hoe die mening zich vormt is een ander iets.
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:41:48 #31
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_21863952
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:30 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Dat gebeurt niet, mensen die zeggen dat het wel gebeurt zijn leugenaars of hebben voor een kutvereniging gekozen en zijn derhalve bij voorbaat idioten, en idioten gun ik het

Verder: zie mijn eerste twee punten uit mijn eerste post.
En jij weet 100% zeker dat het niet gebeurt, want?
Het gebeurde bij jouw ontgroening niet dus gebeurt het nergens.
pi_21863975
als toevoeging:
''als het goed is baseer je een mening op kennis van zaken''
een mening vorm je naar de verhalen die je hoort en het beeld wat jij erbij krijgt.
een rechtvaardigde conclusie trek je als je alle feiten weet.
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
pi_21863993
jezelf laten vernederen en voor lul zetten om ergens bij te horen, hoe triest kan je zijn...
copyright 2006
pi_21864006
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:38 schreef bert09 het volgende:
in·doc·tri·na·tie (de ~ (v.), ~s)
1 het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen

Leerstelling in dit geval: "ontgroenen hoort erbij, anders mag je niet bij ons corpsje horen" "
Nu kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan, maar daar heb ik nu geen zin in...
Conclusie: ik weet best wat indoctrinatie betekent, maar dat is voor een neerlandicus ook niet erg vreemd, wel?
Leuk dat je de definitie erbij pakt, alleen je leerstelling slaat nergens op. Mensen die beginnen aan de ontgroening accepteren het feit al dat er bij die vereniging een leerfase ingelast wordt aan het begin van hun lidmaatschap. Tijdens en direct na de ontgroening hebben veel mensen nog steeds iets van 'nooit meer', pas na een tijdje komen ze er achter wat ze ervan geleerd hebben en dat het wel degelijk een nuttige tijd was. Aangezien dit absoluut niet meer onder druk gebeurt (je bent al lang lid), kan er geen sprake zijn van indoctrinatie.
deed het licht uit
pi_21864009
ontgroenen mag best mits et geen fysieke en geestelijke aandoeningen oplevert voor de ontgroenden :-)
pies on joe toe
pi_21864049
Wat gebeurt er nou eigenlijk met een ontgroening? Of zijn dat van die geheimen binnen de vereniging Sommige verhalen klinken gewoon een beetje te bizar
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:46:41 #37
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21864053
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:43 schreef pooier het volgende:
jezelf laten vernederen en voor lul zetten om ergens bij te horen, hoe triest kan je zijn...
Inderdaad.

Maar daarna heb je wel vrienden voor het leven en een lekker afgesloten sociaal kringetje
pi_21864074
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:44 schreef bonke het volgende:
ontgroenen mag best mits et geen fysieke en geestelijke aandoeningen oplevert voor de ontgroenden :-)
Dat is absoluut een EIS bij normale verenigingen. Dat er hier en daar een of andere kutvereniging over de schreef gaat kun je moeilijk iedereen meteen aanrekenen.
deed het licht uit
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:48:52 #39
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21864086
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:44 schreef bonke het volgende:
Dat gebeurt ook niet.
pi_21864104
Wat doen ze dan bij ontgroeningen? geef eens wat voorbeelden, want iedereen heeft nu natuurlijk het beeld in zn hoofd van een paar naakte studenten met een schaap in een flatje.
pi_21864124
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:42 schreef soulfly1983 het volgende:
als toevoeging:
''als het goed is baseer je een mening op kennis van zaken''
een mening vorm je naar de verhalen die je hoort en het beeld wat jij erbij krijgt.
een rechtvaardigde conclusie trek je als je alle feiten weet.
Meningen over ontgroeningen worden hoofdzakelijk gevormd door verhalen van derden. Aangezien deze vaak niet objectief zijn (pas als iemand ergens negatief tegenover staat vind hij het leuk als sappig verhaal) is je mening dus niet gebaseerd op kennis van zaken. Je hebt een vertekend beeld en trekt daaruit de conclusie dat ontgroeningen triest zijn zonder dat je weet wat een ontgroening werkelijk inhoudt.
deed het licht uit
pi_21864125
Oosthoek,

Hier verschillen wij dus van mening, maar dat is het mooie van een mening! Iedereen mag een mening hebben. In mijn eerste post zeg ik al dat het MIJN mening is, jij hebt recht op de jouwe. Niet meteen mensen aanvallen als je een andere mening toegedaan zijn. Ik weet genoeg van ontgroenen af om het niet leuk te vinden. Ik neem aan dat jij in Utrecht bij het corps zit? die ontgroeningen daar zijn inderdaad niet zwaar.. ( ik heb genoeg vriendjes bij USHC rondlopen om de verhalen te kunnen vergelijken met ontgroeningen uit b.v. Delft en Amsterdam. Moraal van dit verhaal: geen denigrerende opmerkingen meer van "jochie" etc. Jij kiest ervoor om "gezellig"ontgroend te worden, ik blijf bewust een "knor".
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:54:44 #43
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21864191
quote:
[afbeelding]
kijk toch eens hoe cool
Jij begrijpt blijkbaar niet dat het ondergaan van een ontgroening een beproeving is in plaats van een wanhopige poging ergens bij te horen. Ik heb me tijdens mijn ontgroening geen moment vernederd gevoeld: het is uiteindelijk een groot rollenspel waarbij je heel veel over jezelf, elkaar en de vereniging te weten kunt komen. Juist door alles te ondergaan bewijs je dat je sterk van karakter bent: je wilt iets en gaat daarvoor. Iemand die geen ontgroening wil lopen kan overigens net zo sterk van karakter zijn (je wil iets niet en gaat daar niet voor).

Ik ben ontgroening gaan lopen om de ervaring op te doen en besloot pas tijdens de ontgroening dat ik de vereniging echt de moeite vond om lid van te worden. Ik vind zelf dat zowel mijn vereniging als de ontgroening mijn leven hebben verrijkt.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:56:31 #44
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_21864219
Zolang je al het gebeuren binnen een vereniging niet te serieus neemt kan het best leuk zijn, dat geldt ook voor ontgroeningen. Het probleem is dat sommigen er zo in opgaan dat ze het serieus gaan nemen en bijv. echt boos worden als je een regeltje overtreedt. Op dat punt hoeft het van mij niet meer.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:56:51 #45
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21864225
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:50 schreef Repeat het volgende:
Wat doen ze dan bij ontgroeningen? geef eens wat voorbeelden, want iedereen heeft nu natuurlijk het beeld in zn hoofd van een paar naakte studenten met een schaap in een flatje.
Enorm veel afzeiken, alles wat je doet is kut en wordt je op afgezeken.

Je moet domme spelletjes doen en uren in de rij staan en indikken (dicht tegen elkaar aanstaan, soort concentratiekamp-principe). En als het ze niet bevalt wordt je afgezeken.

Je moet allerlei liedjes uit je hoofd leren en groepsdingetjes verzinnen ('ons groepje heeft een nieuw liedje of stukje' ) En tussendoor wordt je vooral veel afgezeken.

Je krijgt nauwelijk slaap en moet waarschijnlijk s nachts een beetje door het bos sjouwen enopdrachtjes doen. De ontgroeners zijn dan meestal ladderzat en jij niet, dus vet irritant. En je wordt natuurlijk heel veel afgezeken. S nachts gaan die zatlappen in de weinig uurtjes slaap die je hebt je dan ook de hele tijd lastigvallen. Zij hoeven toch niet vroeg op.

Je moet 'grappige' dingen doen met sandwich spread of wat voor goor spul dan ook waardoor je helemaal ranzig wordt. Terwijl je vooral wordt afgezeken.

Mja, dat is het wel zo'n beetje.
pi_21864240
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:51 schreef bert09 het volgende:
Oosthoek,

Hier verschillen wij dus van mening, maar dat is het mooie van een mening! Iedereen mag een mening hebben. In mijn eerste post zeg ik al dat het MIJN mening is, jij hebt recht op de jouwe. Niet meteen mensen aanvallen als je een andere mening toegedaan zijn. Ik weet genoeg van ontgroenen af om het niet leuk te vinden. Ik neem aan dat jij in Utrecht bij het corps zit? die ontgroeningen daar zijn inderdaad niet zwaar.. ( ik heb genoeg vriendjes bij USHC rondlopen om de verhalen te kunnen vergelijken met ontgroeningen uit b.v. Delft en Amsterdam. Moraal van dit verhaal: geen denigrerende opmerkingen meer van "jochie" etc. Jij kiest ervoor om "gezellig"ontgroend te worden, ik blijf bewust een "knor".
Jij zegt dat een ontgroening indoctrinatie is, dat noem ik met alle wil van de wereld geen mening. Prima als jij denkt dat ontgroeningen in Delft en Amsterdam in grote lijnen anders zijn, maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat dat reuze meevalt, bovendien moet je dan nog het verschil tussen verenigingsontgroening en dispuutsontgroening uit elkaar houden. Ik zal nooit iemand serieus voor knor uitmaken, omdat ik gewoon met beide benen op aarde sta, maar aangezien mensen mij ook maar al te graag behandelen als 'kutstudent' kan ik nogal eens geïrriteerd uit de hoek komen, mijn excuses daarvoor.

En nu ben ik tijdelijk weg
deed het licht uit
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:57:54 #47
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21864242
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:50 schreef Repeat het volgende:
Dat is een enorme misvatting. Gewoonlijk gebruikt men geiten.
pi_21864246
oosthoek haalt oprechte conclusie en mening door elkaar.
een mening kan je al vormen na het zien van een foto van een ontgroening
een oprechte conlusie trek je na het zien van feiten.
het is geen feit dat iemand het leuk vind als hij lacht, het is geen feit dat een ontgroening leuk is, het is ook geen feit dat een ontgroening niet leuk is,.
dit zijn meningen van mensen.
feiten zijn: sommige mensen vinden het leuk, anderen niet.
een ontgroening kan slecht aflopen wat negatief is voor het beeld van een ontgroening.
meningen en feiten staan dicht bij elkaar, maar er is een scheiding.
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
pi_21864266
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:56 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Je moet domme spelletjes doen en uren in de rij staan en indikken (dicht tegen elkaar aanstaan, soort concentratiekamp-principe). En als het ze niet bevalt wordt je afgezeken.

Je moet allerlei liedjes uit je hoofd leren en groepsdingetjes verzinnen ('ons groepje heeft een nieuw liedje of stukje' ) En tussendoor wordt je vooral veel afgezeken.

Je krijgt nauwelijk slaap en moet waarschijnlijk s nachts een beetje door het bos sjouwen enopdrachtjes doen. De ontgroeners zijn dan meestal ladderzat en jij niet, dus vet irritant. En je wordt natuurlijk heel veel afgezeken. S nachts gaan die zatlappen in de weinig uurtjes slaap die je hebt je dan ook de hele tijd lastigvallen. Zij hoeven toch niet vroeg op.

Je moet 'grappige' dingen doen met sandwich spread of wat voor goor spul dan ook waardoor je helemaal ranzig wordt. Terwijl je vooral wordt afgezeken.

sounds like good ol' fun
pi_21864295
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:54 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Jij begrijpt blijkbaar niet dat het ondergaan van een ontgroening een beproeving is in plaats van een wanhopige poging ergens bij te horen. Ik heb me tijdens mijn ontgroening geen moment vernederd gevoeld: het is uiteindelijk een groot rollenspel waarbij je heel veel over jezelf, elkaar en de vereniging te weten kunt komen. Juist door alles te ondergaan bewijs je dat je sterk van karakter bent: je wilt iets en gaat daarvoor. Iemand die geen ontgroening wil lopen kan overigens net zo sterk van karakter zijn (je wil iets niet en gaat daar niet voor).

Ik ben ontgroening gaan lopen om de ervaring op te doen en besloot pas tijdens de ontgroening dat ik de vereniging echt de moeite vond om lid van te worden. Ik vind zelf dat zowel mijn vereniging als de ontgroening mijn leven hebben verrijkt.
de vraag blijft altijd, waarom wil je erbij horen.
dat is iets wat ieder voor zich moet weten,
en zolang zij dat doen, hebben anderen er wel een mening over
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
  vrijdag 10 september 2004 @ 18:01:39 #51
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21864308
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:59 schreef Repeat het volgende:

[..]

sounds like good ol' fun
Tja

Zoals ik al zei, het is enorm triest.

Maar de meeste mensen willen zo graag bij die vereniging dat ze het inderdaad als een beproeving gaan zien. Ze vinden dat het een band schept of zo, heel apart. Ik heb er niks van gemertk in ieder geval. Je kan niet leuk met mensen omgaan omdat je het te druk hebt met kinderachtige onzindingen. Beetje vreemde logica dus.
pi_21864502
zijn er geen leuke ontgroeningen dan ??
pies on joe toe
  vrijdag 10 september 2004 @ 18:34:25 #53
28317 aca
bzzz bzzz tjsoef
pi_21864826
ben blij dat ik überhaupt niet bij een studentenvereniging zit... welke ontgroening dus?
  vrijdag 10 september 2004 @ 18:54:52 #54
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21865179
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:14 schreef bonke het volgende:
zijn er geen leuke ontgroeningen dan ??
zijn allemaal leuk, is een kwestie van aan de goede kant van het verhaal staan. En bij het ondergaan ervan een beetje relativeringsvermogen en een grote bek hebben helpt ook.
  vrijdag 10 september 2004 @ 18:57:06 #55
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21865221
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:57 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Dat is een enorme misvatting. Gewoonlijk gebruikt men geiten.
ze mogen bij jullie zelf het actieve deel doen? bij ons wordt gebruik gemaakt van fokstieren en dan mogen ze bukken. Anders is er weer sprake van dierenmishandeling enzo, dat wil je natuurlijk ook niet.
  vrijdag 10 september 2004 @ 20:18:19 #56
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21867000
ik heb dit jaar ontgroening moeten lopen (donderdag ben ik officiel 1ste jaars). Ik kan niet zeggen dat ik het erg vond. Er waren momenten dat je wel baalde, maar je leert zoveel dat dat niet echt veel uitmaakt.
De rest van de tijd is het echt gewoon lachen, ik heb het best naar mijn zin gehad. Nee het was geen vakantie oord, maar zo lang je het als een grote grap ziet is het best te doen. Sommige mensen nemen het veels te serieus, en raken overstuur/kappen ermee. Vooral voor de mensen die ontgroening afzijken die hebben het klaarblijkelijk nog nooit meegemaakt en weten niet hoe het echt is.
Widening the bell curve.. one step at a time
pi_21867058
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 20:18 schreef Quickbeam het volgende:
Vooral voor de mensen die ontgroening afzijken die hebben het klaarblijkelijk nog nooit meegemaakt en weten niet hoe het echt is.
Jij praat er positief over wil je zeggen:

- ik heb het best naar mijn zin gehad
- Nee het was geen vakantie oord
- maar zo lang je het als een grote grap ziet is het best te doen

PS: Afzeiken.
sig verwijderd door FA
  vrijdag 10 september 2004 @ 20:24:32 #58
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21867146
ja sorry, ik heb niet echt veel slaap gehad de laatste 2 weken dus mijn spelling is niet wat het nooit geweest is. En ja ik heb het ervaren als iets positief, maar niet iedereen vond dat want 20 man is tijdens de ontgroening afgevallen.
  vrijdag 10 september 2004 @ 20:36:43 #59
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21867476
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:56 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Wat jij beschrijft is het ontgroeningskamp, waarmee de ontgroening begint. Dat is slechts de eerste beproeving, de ontgroening gaat daarna nog enkele weken door, waarin je veel dagen op de sociëteit doobrengt.

Er zijn ook veel feesten voor nullen/feuten only, zodat die elkaar ook wat beter leren kennen. Verder wordt er bij ons 's avonds altijd vrij geïntegreerd met ouderejaars, wat afzeiken kan betekenen, maar ook vaak gewoon leuke gesprekken met je toekomstige verenigingsgenoten.

Verder zijn er ook vaak activiteiten voor 'goede doelen', bijvoorbeeld vuilprikken, collecteren, bejaarden vermaken enzovoorts.

Sommige verenigingen hebben ook sportieve activiteiten tijdens hun ontgroening.

En ga zo maar door. Het afzeiken speelt wel een grote rol, want dat schept de speciale ontgroeningssfeer ("allemaal in hetzelfde schuitje") en komt bij veel activiteiten kijken. Maar het is niet de spil van de ontgroening.
  vrijdag 10 september 2004 @ 20:40:30 #60
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21867580
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:57 schreef Lexcorp het volgende:

[..]

ze mogen bij jullie zelf het actieve deel doen? bij ons wordt gebruik gemaakt van fokstieren en dan mogen ze bukken. Anders is er weer sprake van dierenmishandeling enzo, dat wil je natuurlijk ook niet.
Vooruitstrevend van jullie! Wij zijn momenteel in een heftige geitendiscussie verwikkeld, omdat er vorig jaar eentje is uitgescheurd bij de activiteit. Misschien dat het inzetten van fokstieren een goede oplossing is!
  vrijdag 10 september 2004 @ 20:41:38 #61
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21867605
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:01 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Tja

Zoals ik al zei, het is enorm triest.

Maar de meeste mensen willen zo graag bij die vereniging dat ze het inderdaad als een beproeving gaan zien. Ze vinden dat het een band schept of zo, heel apart. Ik heb er niks van gemertk in ieder geval. Je kan niet leuk met mensen omgaan omdat je het te druk hebt met kinderachtige onzindingen. Beetje vreemde logica dus.
Heb jij by the way je ontgroening afgemaakt of ben je tussentijds gestopt?
  vrijdag 10 september 2004 @ 21:03:17 #62
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21868023
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 20:41 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Heb jij by the way je ontgroening afgemaakt of ben je tussentijds gestopt?
Ik ben gestopt toen ik eenmaal doorheen was
pi_21868457
De vergelijking met oorlogsgebieden gaat niet op, aangezien het leed dat de inwoners van die streken wordt aangedaan doorgaans onverwacht is. Wie ervoor kiest ontgroend te worden, weet min of meer wat hem te wachten staat, al was het maar omdat de meeste verenigingen erop hameren dat het geen pretje is.
Waar nog bij komt dat de ''ontberingen'' van een ontgroening onmogelijk kunnen worden vergeleken met die van oorlog, al worden er wel eens ontzettende klotenstreken uitgehaald, die iedereen ook uitstekend onthoudt.

Noot: ik ben zelf niet ontgroend.
  zaterdag 11 september 2004 @ 13:43:36 #64
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_21879433
Ik heb de ontgroening van het DSC net voltooid.
pi_21879698
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 13:43 schreef Kang-He het volgende:
Aaaah, Poekie
...
  zaterdag 11 september 2004 @ 14:35:56 #66
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21880360
quote:
je een beetje vermaakt, of m.a.w. heeft men zich met jou een beetje vermaakt? Nu de kunst om een verdomd gaaf clubje te vinden om te zorgen dat je niet buiten de boot valt vanwege t grote aantal clubs.
pi_21880734
Je moet ontgroening als een drempel zien. Al die geruchten, foto's en gebeurtenissen geven een erg slecht beeld van de ontgroeningen op dit moment. Dat incident in Groningen kan bij de prominentere verenigingen niet meer voorkomen, die ontgroening was sowieso van een totaal andere aard.

Als je echt geintresseerd bent moet je de nieuwe revu is kopen en dat stuk lezen over de "malaise bij minerva". Een bij elkaar gelogen stuk van een jonge redactrice van de revu die 'undercover' de kmt wilde infiltreren om er een stuk over te schrijven. Op de dag dat ze ontmaskerd werd (dag 2) zei ze nog letterlijk dat het haar opviel dat alles binnen de kmt zo goed geregeld was en dat ze zich daarover verbaasde. Iemand van Minerva antwoorde daarop: Schrijf daar dan is een stuk over... Zover is het natuurlijk niet gekomen.

Het is maar een klein voorbeeld, Maarja wat ik hiermee wil zeggen is dat er zoveel onzin geschreven wordt.. Het wordt op dit moment allemaal goed geregeld en dan heb ik het over elke stad (als de vereniging aan de universiteit gebonden is). De ontgroening is verder op het moment dat het plaatsvindt niet echt leuk. (nogmaals-> drempel) Achteraf wordt het daarentegen vrijwel altijd een leuke ervaring gevonden. Ik heb het nog regelmatig met maatjes van me over de ontgroening dan met name over wie het hardste gepakt werd, over alle vreemde gebeurtenissen etc.

Het is moeilijk te begrijpen zo'n ontgroening, daarbij is het ook verdomde moeilijk uit te leggen. Ik zie het nog steeds als een drempel, als je er eenmaal overheen bent wachten er echt een partij mooie feesten, chicks, etentjes, orgy's, vakanties, bla bla bla op je. Ik vond het zeker de moeite waard.
  zaterdag 11 september 2004 @ 16:47:01 #68
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21882644
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 14:56 schreef Vroompie het volgende:
Als je echt geintresseerd bent moet je de nieuwe revu is kopen en dat stuk lezen over de "malaise bij minerva". Een bij elkaar gelogen stuk van een jonge redactrice van de revu die 'undercover' de kmt wilde infiltreren om er een stuk over te schrijven. Op de dag dat ze ontmaskerd werd (dag 2) zei ze nog letterlijk dat het haar opviel dat alles binnen de kmt zo goed geregeld was en dat ze zich daarover verbaasde. Iemand van Minerva antwoorde daarop: Schrijf daar dan is een stuk over... Zover is het natuurlijk niet gekomen.
Is er dan alweer een journalist undercover gegaan bij jullie? is dat niet aantal jaar geleden ook al gebeurd? overigens blij dat ze om een of andere reden iedere keer jullie moeten hebben. Als ze beetje rondkijken kunnen ze stuk interessantere verhalen krijgen.
pi_21884110
je moet wel redelijk dom zijn wil je je laten betrappen als journalist... ik zou als ik haar baas was haar meteen ontslaan...

en ontgroeningen..

bah bah bah... Ongehoord en stom... dom en achterlijk..

paar vrienden van me zitten er nu in, en ik snap niet wat er leuk aan is om je te laten vernederen, en net zolang te blijven staan totdat je hun respect hebt verkregen en je eervol mag blijven

Ben lid geworden van een zeilvereniging, 150 leden, een introzeilkamp met een leuke 'welkomst-avond' met wat leuke dingen, en iedereen werd naar voren geroepen enzo, maar ontzettend leuk, gezellig, niemand werd afgezeken, iedereen was gelijk, van 6e jaars tot eerstejaars
Doei.
pi_21884213
De Blauwe Schuit? Of studeer je niet in Leiden?
pi_21884258
door voor de koelkast
Doei.
  zaterdag 11 september 2004 @ 23:25:47 #72
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_21890670
Eindelijk thuis na twee weken ontgroening
  zaterdag 11 september 2004 @ 23:35:18 #73
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21890864
en hoe heb jij het ervaren biotje?
  zondag 12 september 2004 @ 01:10:57 #74
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_21892611
Van te voren zag ik er wel tegen op na verhalen van anderen gehoord te hebben, maar als je gewoon inziet dat het één grote show/grap is, dan is het niet moeilijk. Fysiek is het gewoon zwaar, maar als je even doorbijt dan red je het echt wel.
Er zijn geen extreme dingen gebeurd zoals je wel eens hoort, mede door de goede begeleiding van de commissie tot bijstand en strakke naleving van de regels.
pi_21892823
quote:
Op zondag 12 september 2004 01:10 schreef Biotje het volgende:
Van te voren zag ik er wel tegen op na verhalen van anderen gehoord te hebben, maar als je gewoon inziet dat het één grote show/grap is, dan is het niet moeilijk. Fysiek is het gewoon zwaar, maar als je even doorbijt dan red je het echt wel.
nog mensen staand zien slapen? erg grappig gezicht is dat.
  zondag 12 september 2004 @ 10:25:46 #76
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21897230
Biotje, het zelfde gaat voor mij op. Als je een beetje hard doorwerkt, en niet teveel opvalt dan valt het reuze mee. Ook moet je het gewoon relativeren want als je het te serieus neemt dan breken ze je (vaak genoeg gezien). En ja ik mensen staand zien slapen, of naast mij zitten slapen in de bus om 5 uur s'morgens.
  zondag 12 september 2004 @ 12:30:35 #77
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_21898936
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 14:35 schreef Lexcorp het volgende:

[..]

je een beetje vermaakt, of m.a.w. heeft men zich met jou een beetje vermaakt? Nu de kunst om een verdomd gaaf clubje te vinden om te zorgen dat je niet buiten de boot valt vanwege t grote aantal clubs.
Ik moet zeggen dat het achteraf gezien allemaal wel meeviel. De zure tijden werden wel goed afgewisseld met periodes van wat meer ontspanning.
  zondag 12 september 2004 @ 13:12:52 #78
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_21899879
quote:
Doe de groeten aan Kingma.
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:47 schreef Lexcorp het volgende:
Is er dan alweer een journalist undercover gegaan bij jullie? is dat niet aantal jaar geleden ook al gebeurd? overigens blij dat ze om een of andere reden iedere keer jullie moeten hebben. Als ze beetje rondkijken kunnen ze stuk interessantere verhalen krijgen.
Bij ons in Utrecht is dat een jaar of 4 geleden gebeurd. Ook een heel stuk in de revu. Achteraf viel het allemaal mee, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat we extra alert zijn op dat soort kutjournalisten (wat een pleonasme )
deed het licht uit
pi_21910776
quote:
Op zondag 12 september 2004 13:12 schreef Oosthoek het volgende:
Bij ons in Utrecht is dat een jaar of 4 geleden gebeurd. Ook een heel stuk in de revu. Achteraf viel het allemaal mee, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat we extra alert zijn op dat soort kutjournalisten (wat een pleonasme )
Wat ik niet snap is waarom er zo krampachtig een waas van geheimzinnigheid rond de ontgroening wordt gehouden door de verenigingen.
Leden wordt vrijwel altijd verboden om erover te vertellen aan buitenstaanders, en daarmee roep je natuurlijk ook speculatie over jezelf af; wat is er te verbergen?
Niets mis mee op zich, alleen vind ik het dan wel een beetje irritant worden als het zoveelste verenigingslid tegen je zegt "ja maar de mensen weten niet hoe het er aan te gaat en maken het helemaal zwart etc.etc.." Als je dan vervolgens vraagt hoe het er dan wél aan toe gaat is het antwoord steevast "kan ik niet vertellen"
clown hat-curly hair-smiley face
  zondag 12 september 2004 @ 22:17:11 #80
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21912386
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:18 schreef JMS00 het volgende:

[..]

Wat ik niet snap is waarom er zo krampachtig een waas van geheimzinnigheid rond de ontgroening wordt gehouden door de verenigingen.
Leden wordt vrijwel altijd verboden om erover te vertellen aan buitenstaanders, en daarmee roep je natuurlijk ook speculatie over jezelf af; wat is er te verbergen?
Niets mis mee op zich, alleen vind ik het dan wel een beetje irritant worden als het zoveelste verenigingslid tegen je zegt "ja maar de mensen weten niet hoe het er aan te gaat en maken het helemaal zwart etc.etc.." Als je dan vervolgens vraagt hoe het er dan wél aan toe gaat is het antwoord steevast "kan ik niet vertellen"
een ontgroening valt of staat voor een groot deel op de sfeer. Als vanaf moment 1 bepaalde personen niet serieus genomen worden kunnen zij ook niet hun boodschap overbrengen op de nieuwe kandidaat leden. Het uitdelen van een programmaboekje van te voren over wat er exact gaat gebeuren ondermijnt om die reden de doelen van de ontgroening.

Verder zal eenieder het waarschijnlijk met me eens zijn dat 'leden' bijzonder weinig behoefte hebben in detail te treden over specifieke zaken. Ik heb zelf dan toch wel zoiets van, dan moet je t zelf maar doen, of dat gaat je geen reet aan. Dat probleem heb ik dan weer niet met mensen van andere verenigingen met vergelijkbare KMT's. Die hebben weliswaar wat anders meegemaakt, maar die weten wel wat je bedoelt.
pi_21914288
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:30 schreef Lexcorp het volgende:
[..]
Geen aanpak van afbreken, maar wel met een honkbalknuppel rondlopen, en die foto dan openbaar zetten.. Stel indolente rukkers.

Onderaan staan meteen de belangrijkste redenen die voor ontgroening pleiten
Ik heb net even zelf gekeken naar die site en foto's (vandaar mijn late reactie), maar volgens mij sla je de plank volledig mis. Die foto's staan op het oud-leden gedeelte en ik mag toch aannemen dat dat dan ook oude foto's zijn en dan ook niets te maken hebben met hoe ze het heden ten dage doen.

Als 'onderdaan meteen de belangrijkste redenen die voor ontgroening' staan pleit dat toch alleen maar voor hun 'manier'. Als ze hetzelfde weten te bereiken zonder ontgroening kan een ieder die tegen ontgroeningen is dat toch alleen maar toejuichen? Ik heb persoonlijk niets tegen ontgroeningen overigens, de 'deelnemers' kiezen daar toch bewust zelf voor?

Shane McRory
pi_21915141
McRory,

Ik wil even toevoegen dat jouw conclusie klopt.
Ik ben lid bij deze vereniging, de ontgroening is afgeschaft in 1995 en de foto's in kwestie staan op het oud-leden gedeelte en betreffen dus ook van 1995 en daarvoor.

DjeeDoubleU
  maandag 13 september 2004 @ 10:00:08 #83
56971 Beluga
[FOK!]Beluga
pi_21918421
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:05 schreef DjeeDoubleU het volgende:
McRory,

Ik wil even toevoegen dat jouw conclusie klopt.
Ik ben lid bij deze vereniging, de ontgroening is afgeschaft in 1995 en de foto's in kwestie staan op het oud-leden gedeelte en betreffen dus ook van 1995 en daarvoor.

DjeeDoubleU
Dat zal ongetwijfeld kloppen.

Blijft wel een feit dat Gaudium ook voor het afschaffen van de ontgroening nou niet bijster corporaal was. (edit: ik bedoel hiermee dat de ontgroening volgens mij bji Gaudium ingevoerd was omdat "het erbij hoorde" in plaats van op basisprincipes te rusten en vergezeld te zijn door een hoop denkwerk vooraf.)

Ik sluit me aan bij de conclusie van Lexcorp: stelletje rukkers.

[ Bericht 13% gewijzigd door Beluga op 13-09-2004 10:06:01 ]
...
pi_21918565
Hebben de mensen de Revu gelezen ????? Studenten Special! Nou, kheb het wel gezien, geen ontgroening voor mij, belachelijk
pi_21918887
Beluga,

Kan je je verhaal ook onderbouwen, aangezien Gaudium niet corperaal is en nooit de intentie heeft gehad corperaal te zijn.

Groeten
  maandag 13 september 2004 @ 11:13:43 #86
56971 Beluga
[FOK!]Beluga
pi_21919504
quote:
Op maandag 13 september 2004 10:35 schreef DjeeDoubleU het volgende:
Beluga,

Kan je je verhaal ook onderbouwen, aangezien Gaudium niet corperaal is en nooit de intentie heeft gehad corperaal te zijn.

Groeten
GW,

Gelukkig heb ik helemaal geen zin om mijn verhaal te gaan onderbouwen. Neem er maar genoegen mee dat et grootste gedeelte van Rotterdam vindt dat Gaudium bestaat uit een verzameling mongolen. Dat jullie in 95 van wannabe's naar corps-haters gegaan zijn pleit ook niet voor jullie.

B.
...
  maandag 13 september 2004 @ 11:23:37 #87
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21919690
quote:
Op maandag 13 september 2004 10:10 schreef fokaapje het volgende:
Hebben de mensen de Revu gelezen ????? Studenten Special! Nou, kheb het wel gezien, geen ontgroening voor mij, belachelijk
inscannen iemand? Ik wil wel ff lachen om een of andere linkse kutjournalist die bij het minste of geringste al om zijn mammie gaat huilen. En ff kijken of er mensen bij naam worden genoemd.. ook altijd leuk
pi_21919881
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:23 schreef Lexcorp het volgende:

[..]

inscannen iemand? Ik wil wel ff lachen om een of andere linkse kutjournalist die bij het minste of geringste al om zijn mammie gaat huilen. En ff kijken of er mensen bij naam worden genoemd.. ook altijd leuk
hij zelf had zich undercover aangemeld en vond het allemaal wel best, maar andere gasten gingen wel janken
pi_21920197
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:13 schreef Beluga het volgende:

[..]

GW,

Gelukkig heb ik helemaal geen zin om mijn verhaal te gaan onderbouwen. Neem er maar genoegen mee dat et grootste gedeelte van Rotterdam vindt dat Gaudium bestaat uit een verzameling mongolen. Dat jullie in 95 van wannabe's naar corps-haters gegaan zijn pleit ook niet voor jullie.

B.
Prima conclusie !

1. Welk grootste gedeelte van Rotterdam in jouw droomwereld?
2. Als je een ontgroening hebt ben je vriend van het R.S.C., als je deze afschaft ben je een Corps-hater. De wereld draait om het R.S.C.
3 Als een paar goede vrienden van je lid zijn bij het R.S.C. haat je die club.

Mooi verhaal gebaseerd op inside information.

Ik zal hier verder niet meer op reageren aangezien het duidelijk moge zijn dat je verhaal slechts uit gebakken lucht bestaat

Groet,
JW
  maandag 13 september 2004 @ 12:14:27 #90
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_21920507
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:23 schreef Lexcorp het volgende:

[..]

Erg relevant ja
  maandag 13 september 2004 @ 13:03:15 #91
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_21921324
quote:
Op maandag 13 september 2004 12:14 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Erg relevant ja
had inderdaad niet vernoemd hoeven worden aangezien alle journalisten links zijn, maar dan had ik dat kut- ook wel voor journalist weg kunnen halen, aangezien toch van te voren wel bekend is dat ze slechts een afkraakverhaal willen schrijven.
  maandag 13 september 2004 @ 14:23:13 #92
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_21922848
ik vond het stuk in de revu nou niet erg schokkend. het ergste wat er gebeurde was dat je een codenaam kreeg en iets na moest doen (codenaam f16 moest vliegtuig nadoen, K3 hocuspocus zingen, enz enz) zelf zit ik in een studentenvereniging (ook een leidse) zonder ontgroening, maar niet omdat ik iets tegen ontgroeningen heb. Al was dit nog niet echt een goede ontgroening
Laatst hoorde ik een verhaal over een jongen die vorig jaar bij een vereniging ging. Zijn ontgroening bestond uit in een groepje van 5 met de trein van leiden naar amsterdam naar rotterdam en weer terug. Echter, je moest verkleed als suske, wiske, tante sidonia, jerom en lambik. Dat lijkt me nog best leuk eigelijk. Ze mochten zelf de rollen verdelen, en het was een groepje van 2 jongens en 3 meisjes, de jongens besloten wiske en sidonia te zijn en de meisjes de jongensrollen.

Ook dit verhaal moest eigelijk geheim blijven. Dat hoort namelijk bij de ontgroening. maar ja, ik had ze zien lopen, dus hij was me wel enige uitleg schuldig. (Al is dat eigelijk streng verboden)
pi_21924790
Het stuk in de Revu is echt heel slecht naar mijn mening. Groots aangekondigd als 'undercover-story' zie ik er niet 1 schokkende onthulling in staan. De insteek laat zich ook al vanaf het begin duidelijk zien, alles afzeiken is het credo. Wellicht moet dat meiske eerst maar eens haar studie afmaken voordat ze stukjes mag tikken voor een blad dat landelijk wordt uitgebracht, alhoewel de Revu natuurlijk verre van een kwaliteitsblad is.

Wellicht zou het eens 'leuk' als, aangezien het toch zo'n 'boeiend' onderwerp is, dat een serieuze journalist eens zou gaan kijken bij de 'ontgroeningen' van Nederlandse studentenverenigingen, Belgische studentenorganisaties, de KMA, het KIM, keukens in restaurants, bakkersopleidingen, de zeevaartschool (en ook de eerste vaart zelve), enzovoort, en dan een mooi objectief, vergelijkend stuk zou schrijven.
pi_21925551
Posdnous -gezien het feit dat je in Nijmegen studeert- bij welke vereniging heb jij dan gezeten; Carolus, Ovum of Argus??
  maandag 13 september 2004 @ 16:38:33 #95
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_21926047
quote:
Op maandag 13 september 2004 15:50 schreef McRory het volgende:
Het stuk in de Revu is echt heel slecht naar mijn mening. Groots aangekondigd als 'undercover-story' zie ik er niet 1 schokkende onthulling in staan. De insteek laat zich ook al vanaf het begin duidelijk zien, alles afzeiken is het credo. Wellicht moet dat meiske eerst maar eens haar studie afmaken voordat ze stukjes mag tikken voor een blad dat landelijk wordt uitgebracht, alhoewel de Revu natuurlijk verre van een kwaliteitsblad is.

Wellicht zou het eens 'leuk' als, aangezien het toch zo'n 'boeiend' onderwerp is, dat een serieuze journalist eens zou gaan kijken bij de 'ontgroeningen' van Nederlandse studentenverenigingen, Belgische studentenorganisaties, de KMA, het KIM, keukens in restaurants, bakkersopleidingen, de zeevaartschool (en ook de eerste vaart zelve), enzovoort, en dan een mooi objectief, vergelijkend stuk zou schrijven.
dat zou idd stuk beter zijn, maja, het moet wel een jonge journalist zijn, anders valt het nogal op.
maar deze journaliste is EN een slechte journaliste En viel op... Jammer, het stuk had potentie.
  dinsdag 14 september 2004 @ 10:41:45 #96
56971 Beluga
[FOK!]Beluga
pi_21941248
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:53 schreef DjeeDoubleU het volgende:

[..]

Prima conclusie !

1. Welk grootste gedeelte van Rotterdam in jouw droomwereld?
2. Als je een ontgroening hebt ben je vriend van het R.S.C., als je deze afschaft ben je een Corps-hater. De wereld draait om het R.S.C. :'(
3 Als een paar goede vrienden van je lid zijn bij het R.S.C. haat je die club.

Mooi verhaal gebaseerd op inside information.

Ik zal hier verder niet meer op reageren aangezien het duidelijk moge zijn dat je verhaal slechts uit gebakken lucht bestaat

Groet,
JW
1. Ik spreek meer uit ervaringen. Je spreekt wel eens mensen. Over het algemeen vind iedereen (uitleg: de mensen van Laurentius, SSR, RSG en zelfs NSR die ik dan gesproken heb) Gaudium een trieste verzameling mensen. Natuurlijk is dit een generalisatie, ik ken ook wel iemand van Gaudium die onwijs aardig is. Echter, een eetbare appel maakt de kist met rotte peren nog geen goed ingredient voor lekkere jam.

2. Heb ik nooit gezegd, dat maak jij ervan. De lauries hebben ook een ontgroening en dat zijn nou niet bepaald vrienden van het RSC. Het is het verschil tussen wanabe zijn en het haten. Ik doel dus op de houding "Hey, we zijn nog steeds niet gaaf. Nou, dan gaan we maar volledig de andere kant op."

3. je gaat mij niet vertellen dat jij geen kakhekel hebt aan RSC-ers. Zo niet, ben je toch echt een uitzondering.

Ik deel je conclusie wat betreft het niet meer verder ingaan op elkaars punten. Heb een prettig leven nog.
...
pi_21942196
He Beluga, in mijn tijd zouden we zo'n (overduidelijk persoonlijke) vete op een studentikoze, originele wijze beslecht hebben. Ik weet niet wat je beweegredenen zijn om 1 vereniging zo af te vallen maar ik vind het nogal ongepast om dat in een algemene discussie over ontgroeningen te doen. Zeker gezien het feit (ook door jouzelve bevestigd, dus ik neem aan dat dat zo is) dat deze vereniging niet eens meer het ontgroeningsmiddel gebruikt.

En braniac, mijn punt was meer dat er in meerdere delen van de samenleving 'ontgroend' wordt maar dat daar nooit over gesproken wordt. Ik ken mensen die de KMA of zeevaartschool doorlopen hebben en hun verhalen zijn toch een stuk interessanter dan wat ik tot dusver te horen heb gekregen over wat er allemaal gebeurd bij studentenverenigingen. Bovendien: feit blijft dat elke deelnemer aan elk van deze groentijden bewust zelf kiest daar aanwezig te zijn en dat er dus eigenlijk helemaal geen verhaal is.
pi_21944613
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 10:41 schreef Beluga het volgende:

[..]

1. Ik spreek meer uit ervaringen. Je spreekt wel eens mensen. Over het algemeen vind iedereen (uitleg: de mensen van Laurentius, SSR, RSG en zelfs NSR die ik dan gesproken heb) Gaudium een trieste verzameling mensen. Natuurlijk is dit een generalisatie, ik ken ook wel iemand van Gaudium die onwijs aardig is. Echter, een eetbare appel maakt de kist met rotte peren nog geen goed ingredient voor lekkere jam.

2. Heb ik nooit gezegd, dat maak jij ervan. De lauries hebben ook een ontgroening en dat zijn nou niet bepaald vrienden van het RSC. Het is het verschil tussen wanabe zijn en het haten. Ik doel dus op de houding "Hey, we zijn nog steeds niet gaaf. Nou, dan gaan we maar volledig de andere kant op."

3. je gaat mij niet vertellen dat jij geen kakhekel hebt aan RSC-ers. Zo niet, ben je toch echt een uitzondering.

Ik deel je conclusie wat betreft het niet meer verder ingaan op elkaars punten. Heb een prettig leven nog.
1. Zij vinden het - ik vind het dus ook = kuddegedrag
2. We hebben de ontgroening afgeschafd omdat wij het doel op een andere manier weten te bewerkstelligen
3. Ik en de rest van mijn vriendjes hebben een kakhekel aan RSC-ers, dus jij ook = kuddegedrag

Inderdaad veel plezier in je schaperige leven.
pi_21983445
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:32 schreef McRory het volgende:
He Beluga, in mijn tijd zouden we zo'n (overduidelijk persoonlijke) vete op een studentikoze, originele wijze beslecht hebben. Ik weet niet wat je beweegredenen zijn om 1 vereniging zo af te vallen maar ik vind het nogal ongepast om dat in een algemene discussie over ontgroeningen te doen. Zeker gezien het feit (ook door jouzelve bevestigd, dus ik neem aan dat dat zo is) dat deze vereniging niet eens meer het ontgroeningsmiddel gebruikt.
Punt
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 13:37 schreef DjeeDoubleU het volgende:

[..]

1. Zij vinden het - ik vind het dus ook = kuddegedrag
2. We hebben de ontgroening afgeschafd omdat wij het doel op een andere manier weten te bewerkstelligen
3. Ik en de rest van mijn vriendjes hebben een kakhekel aan RSC-ers, dus jij ook = kuddegedrag

Inderdaad veel plezier in je schaperige leven.

Ik vind mijn leven prima. Jij vind jouw leven prima. Ook vinden we elkaars leven kut, laten we blij voor elkaar zijn dat we gelukkig zijn met het leven dat we hebben
...
pi_22000764
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:10 schreef gieling het volgende:
Ja iemand zo dronken voeren dat ie vervolgens aan alcohol vergistiging vergiftiging sterft is tof
Mee eens
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_22001926
quote:
Op donderdag 16 september 2004 19:36 schreef m021 het volgende:

[..]

Mee eens
en zie hier: het voor waar aannemen van indianenverhalen deeltje 1000000
pi_22003837
quote:
Op donderdag 16 september 2004 20:19 schreef mooiegek het volgende:
en zie hier: het voor waar aannemen van indianenverhalen deeltje 1000000
Die "indianenverhaaltjes" staan anders wel elk jaar weer in de krant.
pi_22003874
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:31 schreef m021 het volgende:

[..]

Dan kunnen het nog wel Indianenverhalen zijn.
pi_22007307
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:31 schreef m021 het volgende:

[..]

complete onzin..alcohol is al jaren compleet afgeschaft bij ontgroeningen. sterker nog: nullen/ feuten mogen gedurende de totale ontgroening geen alcohol drinken.
pi_22010724
quote:
Op donderdag 16 september 2004 23:27 schreef mooiegek het volgende:
complete onzin..alcohol is al jaren compleet afgeschaft bij ontgroeningen. sterker nog: nullen/ feuten mogen gedurende de totale ontgroening geen alcohol drinken.
Ongetwijfeld zit jij op 1 van die perfecte studentenverenigingen waar goede regels zijn, maar toch gebeuren er nog steeds ieder jaar ongelukken.

Maar goed, ik laat jullie hier alleen met je discussie, ontgroening is gewoon zielig. Punt.
  vrijdag 17 september 2004 @ 14:06:30 #106
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_22016942
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 07:57 schreef m021 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld zit jij op 1 van die perfecte studentenverenigingen waar goede regels zijn, maar toch gebeuren er nog steeds ieder jaar ongelukken.

Maar goed, ik laat jullie hier alleen met je discussie, ontgroening is gewoon zielig. Punt.
Altijd lachen met mensen die denken de waarheid in pacht te hebben!
pi_22018414
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 14:06 schreef Zhenar het volgende:
Altijd lachen met mensen die denken de waarheid in pacht te hebben!
Ik lees jaarlijks in de krant over die ongelukken. Wou je de krant soms gaan tegenspreken ofzo.

Altijd lachen met die mensen die denken het beter te weten dan de krant.
  vrijdag 17 september 2004 @ 15:35:38 #108
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_22019042
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:08 schreef m021 het volgende:

[..]

Ik lees jaarlijks in de krant over die ongelukken. Wou je de krant soms gaan tegenspreken ofzo.

Ja want alles wat mensen in ingezonden brieven schrijven is waar!

En alle journalisten die over ontgroeningen schrijven zijn er zelf bijgeweest, dus die kunnen uit de eerste hand vertellen wat er is gebeurd!
Nulla verba sed acta
pi_22019103
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:35 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Ja want alles wat mensen in ingezonden brieven schrijven is waar!

En alle journalisten die over ontgroeningen schrijven zijn er zelf bijgeweest, dus die kunnen uit de eerste hand vertellen wat er is gebeurd!
en hebben nooit zin om enorm sensatiegerichte verhalen over studentenverenigingen te schrijven
pi_22019295
We kennen natuurlijk allemaal het boek 'Mores' van Te Rijdt...een mooie vertelling over het Leidse corpsleven....
pi_22021745
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:46 schreef Solitarias het volgende:
We kennen natuurlijk allemaal het boek 'Mores' van Te Rijdt...een mooie vertelling over het Leidse corpsleven....
Onno Te Rijdt komt uit '79, zijn ervaringen zijn niet echt van deze tijd..
pi_22021798
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:43 schreef Vroompie het volgende:

[..]

Onno Te Rijdt komt uit '79, zijn ervaringen zijn niet echt van deze tijd..
och zo raar klinken de meeste zaken in dat boek niet. enkele zaken worden alleen uit verhaaltechnisch standpunt enigzins overdreven.
pi_22021965
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:46 schreef mooiegek het volgende:

[..]

och zo raar klinken de meeste zaken in dat boek niet. enkele zaken worden alleen uit verhaaltechnisch standpunt enigzins overdreven.
Hoe raar jij het vindt klinken doet er niet echt toe, het lijkt me sterk dat jij kennis hebt van hoe al die zaken werkelijk zijn!? Of het overdreven wordt of niet wat Te Rijdt schrijft is simpelweg gedateerd.
pi_22022360
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:53 schreef Vroompie het volgende:

[..]

Hoe raar jij het vindt klinken doet er niet echt toe, het lijkt me sterk dat jij kennis hebt van hoe al die zaken werkelijk zijn!? Of het overdreven wordt of niet wat Te Rijdt schrijft is simpelweg gedateerd.
traditionele studentenverenigingen zijn meestal niet de meest vernieuwende organisaties.
pi_22022500
Ik geloof niet in ontgroeningen, ik zie niet in wat er leuk is aan eerst een maand afgebeuld en de grond ingetrapt te worden. En die mensen moeten jouw vrienden worden?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_22029170
ben sinds twee weken eerstejaars-lid van de mooiste studentenvereniging van nederland.

Over de ontgroening (of liever kennismakingstijd):
Het heeft allemaal een duidelijk doel, wat je als je een beetje kan nadenken ook wel doorhebt. De ontgroening is niet de meest relaxte tijd die je je kan voorstellen, er zitten gewoon een paar flinke drempels bij, maar je bent met elkaar en je wilt allemaal graag lid worden. Het is gewoon een beetje moeilijk uit te leggen, je moet het echt zelf meegemaakt hebben.

Mensen, heb gerust een mening over ontgroeningen, maar weet (en dat zal ieder die het heeft meegemaakt je zeggen ) dat je het toch echt zelf zal moeten meemaken (in zijn geheel, niet alleen de eerste twee dagen ofzo) om een goed oordeel te vellen.

Een vereniging is nogal een besloten iets met eigen tradities en gebruiken die alleen voor binnen de societeit zijn. Je wilt dan niet hordes mensen die alleen lid worden om even een kijkje te nemen en dan weer weg gaan. Een ontgroening zorgt er (onder andere) voor dat dit niet gebeurt. Je doorloopt die periode omdat je graag lid wilt worden en zodra je lid bent ga je ook niet zo snel meer weg. Zodoende hou je dus een hechtere groep mensen over met hart voor de vereniging.

Ik raad iedereen lid te worden van een vereniging, met of zonder ontgroening. Zoek gewoon iets dat bij je past, en als je denkt:"hey die vereniging daar wil ik wel bij" en er is een ontgroening laat dat je dan niet weerhouden je alsnog in te schrijven, het is het allemaal waard.
  zondag 19 september 2004 @ 01:11:04 #117
34622 Synapse
Wie bang is krijgt ook klappen
pi_22050034
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:16 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Ik zou die gast -na het zien van die foto- echt nooit meer serieus nemen. Al zou hij mij vertellen dat z'n moeder overreden is door de bus, dan nog zou ik 'm uitlachen.
Niet te zwaar aan tillen, zeker niet als je alleen de verhalen van "buiten" te horen krijgt. Kort gezegd heeft ongroenen, afgewogen tegen de welbekende korte nadelen, unieke voordelen.
Ten eerste is het nooit slecht je ego eens op 0 te zetten(wanneer doe je dat in je leven?), zodat je ook weer eens helemaal open staat voor anderen. Dat is in meer of mindere mate van toepassing op iedereen.
Ten tweede ga je als groep door dezelfde shit, die na afloop een goed fundament geeft voor een onbevangen opbouw van vriendschappen of kennissen. Kritiek kunnen verdragen en je verbaal kunnen verweren is ook niet verkeerd, kortom gewoon niet bij het minste of geringste gaan huilen.

Voor de rest moet je helemaal zelf weten of je het er voor over hebt of niet. Maar bedenk goed, Het hele leven zit (in beginsel) vol met deze "onzin"

[ Bericht 0% gewijzigd door Synapse op 19-09-2004 01:20:16 ]
Wijsheid is kennis van de theorie, gekoppeld aan de ervaring van de mislukking
  zondag 19 september 2004 @ 21:41:09 #118
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_22067287
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:08 schreef m021 het volgende:

[..]

Ik doelde op de uitspraak "ontgroening is gewoon zielig. Punt".

Maar over 'de verhalen in de krant' gesproken: als jij alles gelooft dat de krant je voorkauwt, ben je wel heel naïef. Objectieve pers is een mooi streven, maar bestaat gewoonweg niet.
Voorbeeld:
Iemand heeft weer eens een avond ontgroening achter de rug, glijdt voor de deur van de sociëteit uit en valt van de trap. Hij wordt vervolgens naar het ziekenhuis gebracht. Drie maal raden hoe de pers dit voorval zal uitleggen...
  maandag 20 september 2004 @ 11:11:00 #119
81202 blublub
snob and a half
pi_22076919
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:41 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Ik doelde op de uitspraak "ontgroening is gewoon zielig. Punt".

Maar over 'de verhalen in de krant' gesproken: als jij alles gelooft dat de krant je voorkauwt, ben je wel heel naïef. Objectieve pers is een mooi streven, maar bestaat gewoonweg niet.
Voorbeeld:
Iemand heeft weer eens een avond ontgroening achter de rug, glijdt voor de deur van de sociëteit uit en valt van de trap. Hij wordt vervolgens naar het ziekenhuis gebracht. Drie maal raden hoe de pers dit voorval zal uitleggen...
idd krijg je zo onwijs kromme verhalen. bij ons was een meisje dat onwijs ziek was geworden, kotsen enzo, moest naar het ziekenhuis, bleek gewoon een infectie te zijn. Toen bekend werd in het ziekenhuis dat ze van een ontgroening kwam keek iedereen wel raar op. Later was een meisje gevallen, pols gebroken, ook naar het (hetzelfde) ziekenhuis. Ik kan me dan wel voorstellen dat er rare verhalen ontstaan, terwijl het gewoon zo is dat als je 350 mensen bij elkaar zet, er altijd wel mensen zijn die ziek worden of die zichzelf verwonden. Mensen die zelf niet zon ontgroening hebben meegemaakt snappen niet dat dat ook gewoon los kan gebeuren en dat dat niks met die ontgroening te maken heeft....
Op zondag 26 september 2004 14:45 schreef DennisMoore het volgende:
Het zij je vergeven, omdat je een maisje bent. 8-).
  donderdag 18 november 2004 @ 17:41:41 #120
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_23406137
*schop*

De ontgroeningen zijn inmiddels al weer een tijd voorbij. Nog ervaringen? Indianenverhalen? Anekdotes?
  donderdag 18 november 2004 @ 18:21:54 #121
11402 ActaniA
Guggenheimer!
pi_23406913
Ontgroeningen zijn debiel. Alsof een weldenkend mens de prangende behoefte zou voelen zich te bewijzen tegenover een stel incompetente brallige idioten. In mijn ogen zijn het echt zielige sukkeltjes die bang zijn geen sociaal leven te krijgen in de studentenstad. Je laten vernederen om vervolgens bij een groep te horen is niet echt van deze tijd. En uithoudingsvermogen laat me niet lachen een paar dagen zonder slaap wat minder eten en gezeik aan je kop. Dat overleeft iedereen wel als het nodig is.
Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.
  donderdag 18 november 2004 @ 19:28:14 #122
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_23408091
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:46 schreef Solitarias het volgende:
En juist in dat boek komen geen excessen of fysiek geweld in voor.
  donderdag 18 november 2004 @ 21:14:36 #123
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23410738
quote:
Zeker wel. Kranten verkopen de grootst mogelijke onzin. Zo zou volgens het AD een fromule bedacht zijn om 5e graads vergelijkingen op te lossen terwijl 200 jaar geleden bewezen is dat dat niet kan. De Volkskrant denkt dat we voor ons eigen pensioen sparen en dat de overheid dat gespaarde pensioen aan het afpakken is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  donderdag 18 november 2004 @ 21:17:15 #124
106056 Landmass
pi_23410806
quote:
Het heeft allemaal een duidelijk doel,
En wat is dat doel, afgezien van "leden" weren die even komen kijken, dan wel?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23411525
quote:
Op donderdag 18 november 2004 21:17 schreef Landmass het volgende:

[..]

En wat is dat doel, afgezien van "leden" weren die even komen kijken, dan wel?
Denk nou toch eens gewoon na...
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." - Orville Wright
"No spacecraft will ever travel faster than the speed of light." - HotFudge
  donderdag 18 november 2004 @ 21:45:31 #126
106056 Landmass
pi_23411564
quote:
Op donderdag 18 november 2004 21:44 schreef HotFudge het volgende:

[..]

Denk nou toch eens gewoon na...
Zeg het nou gewoon...
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23411693
Nou vooruit dan... Stel je hebt een vereniging zonder KMT. De eerste weken komen alle nieuwe eerstejaars en daar staan ze dan, in hun eentje of als ze geluk hebben kennen ze iemand toevallig van de studie of van de openingsweek van de universiteit.
Ze weten daarnaast bijna niets van de vereniging zelf af. Ze kennen de mores (regels -geschreven en ongeschreven-), de onderverenigingen en dergelijken niet.
Een KennisMakingsTijd zorgt ervoor, dat de nieuwe studenten elkaar snel leren kennen, omdat ze allemaal in hetzelfde schuitje zitten, daarnaast leren ze alle aspecten van de vereniging beter kennen.
Misschien klinkt het voor een buitenstaander raar en stom, maar ik zou zeggen, oordeel niet tot je zelf een KMT hebt gelopen bij een vereniging die bij je past uiteraard...
  donderdag 18 november 2004 @ 21:52:58 #128
106056 Landmass
pi_23411774
quote:
Op donderdag 18 november 2004 21:50 schreef HotFudge het volgende:
Nou vooruit dan... Stel je hebt een vereniging zonder KMT. De eerste weken komen alle nieuwe eerstejaars en daar staan ze dan, in hun eentje of als ze geluk hebben kennen ze iemand toevallig van de studie of van de openingsweek van de universiteit.
Ze weten daarnaast bijna niets van de vereniging zelf af. Ze kennen de mores (regels -geschreven en ongeschreven-), de onderverenigingen en dergelijken niet.
Een KennisMakingsTijd zorgt ervoor, dat de nieuwe studenten elkaar snel leren kennen, omdat ze allemaal in hetzelfde schuitje zitten, daarnaast leren ze alle aspecten van de vereniging beter kennen.
Misschien klinkt het voor een buitenstaander raar en stom, maar ik zou zeggen, oordeel niet tot je zelf een KMT hebt gelopen bij een vereniging die bij je past uiteraard...
Het gaat om de manier waarop dat gebeurt. Waarom moet het bij sommige corporale verenegingen op de vervelende manier?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23411852
Wat voor beeld heb je van de "manier waarop dat gebeurt"? Omschrijf het eens...
  donderdag 18 november 2004 @ 22:07:53 #130
106056 Landmass
pi_23412212
quote:
Op donderdag 18 november 2004 21:55 schreef HotFudge het volgende:
Wat voor beeld heb je van de "manier waarop dat gebeurt"? Omschrijf het eens...
Dat je met zijn allen vier uur moet gaan staan met een doos op je hooft. Dat iedereen je aan het afzeiken is. Dat soort dingen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23412411
In mijn opzicht is dat een proces om mensen op die manier te leren van zichzelf af te bijten en voor zichzelf op te komen. Ikzelf heb gemerkt, dat als je er wat van zegt, er al heel snel een onderling respect ontstaat. Daarnaast is het een manier om groepsgevoel te creëren en om mensen van de vereniging te leren kennen. En als je weet, dat er een KMT is bij een vereniging, moet je gewoon in je achterhoofd houden, dat het allemaal een spelletje is... met die paar simpele doelen als streven...
Daarnaast wordt de KMT vaak geassocieerd met deze negatieve dingen, terwijl er ook echt heel veel leuke dingen tussen zitten, zoals een sociaal project (helpen van bijvoorbeeld ouderen, collecteren voor een goed doel enzovoorts) en er zijn echt veel dagen waarop ook echt leuke dingen plaatsvinden, dat zijn de verhalen die je dan weer niet hoort (waarom zou de media leuke dingen in de krant neerzetten in deze sensatiebeluste maatschappij?), omdat degenen die stoppen met de KMT vaak alleen de negatieve aspecten bekijken en naar buiten brengen.
  donderdag 18 november 2004 @ 22:19:25 #132
106056 Landmass
pi_23412490
quote:
Op donderdag 18 november 2004 22:16 schreef HotFudge het volgende:
In mijn opzicht is dat een proces om mensen op die manier te leren van zichzelf af te bijten en voor zichzelf op te komen.
Ben ik met je eens. In dat opzicht is het goed.
quote:
Daarnaast is het een manier om groepsgevoel te creëren
Helaas werkt het niet. En ik spreek uit ervaring.
quote:
en om mensen van de vereniging te leren kennen.
Slecht argument. Dat kan ook gewoon op de normale manier.

Voor de rest ben ik het met je eens.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23412868
quote:
Helaas werkt het niet. En ik spreek uit ervaring.
Mijn ervaring is positief... Doordat de mensen die de KMT doorlopen, samen hetzelfde meemaken, trekken ze sneller naar elkaar toe en in de zogenaamde "pauzes" praten ze dan sneller met elkaar over wat er gebeurd is... maar dat ligt misschien per vereniging anders en misschien ook aan de instelling van de personen zelf... (ik weet niet hoe jij aan die ervaring komt???)
quote:
Slecht argument. Dat kan ook gewoon op de normale manier.
Klopt, maar zoals al gezegd, als je nieuwe studenten zomaar op de vereniging binnen laat komen en ze staan daar... je weet hoe dat gaat, mensen stappen niet allemaal even makkelijk op elkaar af.
Daarnaast denk ik, dat het hoofddoel het leren van jezelf af te bijten en voor jezelf op te komen, op weinig andere manieren een dergelijk effect heeft. Meestal komen de nieuwe studenten van de middelbare school en zijn ze inderdaad nog van die groentjes, als je naar de uni, hbo of iets anders gaat, kom je al meer richting het echte zakenleven en meer in contact met bedrijven. De echte zakenwereld is hard, gaat snel en je moet jezelf kunnen bewijzen en staande kunnen houden. Hoe eerder, dat wordt aangeleerd, hoe meer ervaring je in de tussentijd kunt opdoen...
En na de KMT merk je pas (of soms tijdens de KMT), dat de mensen die eerst enigszins onaardig tegen je deden, de meest aardige personen blijken te zijn. En dat schept weer een band, je spreekt elkaar sneller aan en zo komen de gesprekken makkelijker los...
Je kunt de eerstejaarsgroep elkaar wel laten leren kennen, maar er zijn meer mensen op een vereniging, deze samenloop van omstandigheden, zorgt er als bijeffect voor dat je ook mensen die al langer op de vereniging rondlopen leert kennen...

[ Bericht 5% gewijzigd door HotFudge op 18-11-2004 22:40:06 ]
pi_23413041
Oops twee keer gepost...
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 05:29:24 #135
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41153165
quote:
Taida vastgetaped aan dochter Verdonk

Taïda Pasic wordt op dit moment op niet mis te verstane wijze ontgroend. Het Kosovaarse bReEzAh-sletje, dat op een studentenvisum ons land weer binnen mocht, laat zich vrijwillig vernederen door de Leidse studentenvereniging Minerva (spreek uit als Minerrrwva). U kent het wel: zoemen, indikken, meisjes die in hun heupslip een met mayonaise besmeurde lantaarnpaal in moeten klimmen, in een halve minuut een liter bier naar binnen moet werken dan wel zich laten kaalscheren in de hoop straks deel te mogen uitmaken van dit eliteclubje. Io Vivat! Het toeval wil echter dat ook de dochter van Rita Verdonk zich op dit moment bij Minerva naar binnen probeert te likken. Dus leek het de ontgroeningscommissie wel een aardig idee beide foeten aan elkaar te koppelen. Letterlijk en figuurlijk dan. Zo zit het tweetal aan elkaar getaped en is het duo voorlopig genoodzaakt alles samen te doen. Zo meldt Kink FM en twee onafhankelijke bronnen binnen Minerrrwva hebben dat tegenover ons bevestigd. Beetje lullen dus over hoe op een vals visum Nederland binnen te komen. Wij kunnen niet wachten op de moeder-dochter dag... Bloed! Bloed! Bloed!
Bron: Geen Stijl

If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_41160524
Veel gezeur hierover allemaal. Zelf zou ik niet snel bij een vereniging gaan met een ontgroening. Op de een of andere manier voel ik mij daar te goed voor, ik laat mij echt niet door een corpsballetje afzeiken en vernederen. Kijk, als ik bij het korps mariniers een ontgroening zou moeten ondergaan zou ik het prima vinden, maar niet door een vadsige 9e jaars student die zich zo goed voelt omdat hij al 9 jaar 1e jaars is.

Maar aan de andere kant, het schept wel een band met je lotgenoten. Dat is iets waar je niets over kunt zeggen, want wanneer je over 10 jaar in het bedrijfsleven elkaar tegenkomt dan zul je het wel over de ontgroening hebben en er nog om kunnen lachen ook.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:40:40 #137
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_41162728
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 05:29 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

!
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:53:53 #138
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41163224
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 12:48 schreef Marruk het volgende:
Veel gezeur hierover allemaal. Zelf zou ik niet snel bij een vereniging gaan met een ontgroening. Op de een of andere manier voel ik mij daar te goed voor, ik laat mij echt niet door een corpsballetje afzeiken en vernederen. Kijk, als ik bij het korps mariniers een ontgroening zou moeten ondergaan zou ik het prima vinden, maar niet door een vadsige 9e jaars student die zich zo goed voelt omdat hij al 9 jaar 1e jaars is.

Maar aan de andere kant, het schept wel een band met je lotgenoten. Dat is iets waar je niets over kunt zeggen, want wanneer je over 10 jaar in het bedrijfsleven elkaar tegenkomt dan zul je het wel over de ontgroening hebben en er nog om kunnen lachen ook.
Ach, er zijn genoeg andere manieren om een band met iemand te scheppen. Ik vind dat ontgroenen echt nergens voor nodig.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_41166357
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 05:29 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

jammer dat het keiharde geenstijl onzin is
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:43:18 #140
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41166414
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 15:38 schreef Jesse- het volgende:

[..]

jammer dat het keiharde geenstijl onzin is
Ik zal het eens nagaan...
pi_41169607
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 15:43 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

Ik zal het eens nagaan...
Het is echt pure onzin op niets gebasseerd!

(vanavond nieuwe leden leren kennen )
pi_41171947
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 13:53 schreef Litso het volgende:

[..]

Ach, er zijn genoeg andere manieren om een band met iemand te scheppen. Ik vind dat ontgroenen echt nergens voor nodig.
Je creeert met een ontgroening een zelfde band die je alleen in oorlogsituaties verder nog tegenkomt

Ach ja, je creeert er een leuke band mee blabla, feit is dat dat ook op andere manieren kan. Ik zit ook bij een vereniging, welliswaar een studievereniging, maar daar heerst ook een goeie sfeer, leuk clubje, er wordt genoeg samen gedaan en natuurlijk geen ontgroening. Dus zo kan het ook. Kennelijk vinden mensen het nog steeds nodig om zichzelf onsterfelijk belachelijk te maken. Van mij mogen ze, zolang ze het maar niet kansloos proberen goed te praten, alsof het onmisbaar is voor een goeie band.
pi_41171985
quote:
Op donderdag 16 september 2004 23:27 schreef mooiegek het volgende:

[..]

Ze drinken alleen maar ranja

Of 6 liter water
pi_41172907
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of 6 liter water
De 6 liter was niet tijdens de algemene it hé
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:59:48 #145
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41173772
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of 6 liter water
pi_41176732
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:37 schreef Jesse- het volgende:

[..]

De 6 liter was niet tijdens de algemene it hé
Nee, dat weet ik. Het wordt nogal es politiek correct goed geluld. Maar het komt wel van verenigingsmensen uit, en die maken grotendeels de vereniging lijkt me. Net als die actie een tijdje terug in Groningen van een paar Vindicaters in een restaurant, waar ze ff de aso uithingen en de boel liepen te slopen. Natuurlijk, het bestuur stelt zo snel mogelijk dat dat "niet de vereniging was". Maar er lopen nogal wat mensen bij die verenigingen rond die zichzelf veels te serieus nemen en vaker zulke domme acties hebben. Naar mijn mening lopen er nogal wat mongolen bij die corpsverenigingen rond en doen die verenigingen er weinig aan om dat aan te pakken. Zal wel bij het cultuurtje horen.

Sorrie, maar ik kan die verenigingen met hun ontgroeningen niet serieus nemen. Dat je jezelf zo voor lul zet en zo zonder ruggengraat, en dat achteraf goed lult met "het versterkt de band" en "je moet er bij zijn", ik vind het ronduit fascinerend.
pi_41178310
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 21:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat weet ik. Het wordt nogal es politiek correct goed geluld. Maar het komt wel van verenigingsmensen uit, en die maken grotendeels de vereniging lijkt me. Net als die actie een tijdje terug in Groningen van een paar Vindicaters in een restaurant, waar ze ff de aso uithingen en de boel liepen te slopen. Natuurlijk, het bestuur stelt zo snel mogelijk dat dat "niet de vereniging was". Maar er lopen nogal wat mensen bij die verenigingen rond die zichzelf veels te serieus nemen en vaker zulke domme acties hebben. Naar mijn mening lopen er nogal wat mongolen bij die corpsverenigingen rond en doen die verenigingen er weinig aan om dat aan te pakken. Zal wel bij het cultuurtje horen.

Sorrie, maar ik kan die verenigingen met hun ontgroeningen niet serieus nemen. Dat je jezelf zo voor lul zet en zo zonder ruggengraat, en dat achteraf goed lult met "het versterkt de band" en "je moet er bij zijn", ik vind het ronduit fascinerend.
leuk verhaaltje en het klopt inderdaad, maar het heeft niks met de ontgroening te maken :p

god en ik ben niet eens lid
pi_41184365
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:46 schreef Avani het volgende:
Wat gebeurt er nou eigenlijk met een ontgroening? Of zijn dat van die geheimen binnen de vereniging Sommige verhalen klinken gewoon een beetje te bizar
Mooiste verhaal dat ik heb gehoord: meidje (dik en onzeker) moest als "vies varken" elke dag in de sloot springen..
pi_41190394
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 22:04 schreef Jesse- het volgende:

[..]

leuk verhaaltje en het klopt inderdaad, maar het heeft niks met de ontgroening te maken :p

god en ik ben niet eens lid
Klopt, ik was de [corpsafzeimodus] tagjes vergeten.
pi_41192808
Nou donderdag zag ik een paar van Vidar en ik kreeg meteen medelijden met ze
Man, wat zagen ze eruit! Een had zelfs zijn been verwond enzo.......niet normaal
Ze waren helemaal besmeurd met ketchup en allerlei ander rotzooi en dan vraag ik me af: heb je het er echt voor over?
Ik hoorde dat ze vorig jaar tijdens het ontgroeningskamp mensen midden in de nacht wakker maakten en hen in hun ondergoed buiten lieten staan
4
pi_41199901
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je creeert met een ontgroening een zelfde band die je alleen in oorlogsituaties verder nog tegenkomt
bullshit
pi_41200107
Ach zo slecht kan een ontrgroening niet zijn, vrijwel alle topmensen in Nederland hebben er een ondergaan. Van de toppolitici, de Oranjes, onze topbankieren, advocaten, schrijvers, CEO's, etc...
ik ben sowieso da bomb
pi_41200775
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 17:55 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Ach zo slecht kan een ontrgroening niet zijn, vrijwel alle topmensen in Nederland hebben er een ondergaan. Van de toppolitici, de Oranjes, onze topbankieren, advocaten, schrijvers, CEO's, etc...
Diep in het dal zagen zij de bergtop!
pi_41201922
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 17:48 schreef Corelli het volgende:

[..]

bullshit
Echt nie, korpsmensen zijn bloedbroeders van elkaar
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:17:04 #155
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_41207282
Ach af en toe is het wel duidelijk dat de kranten onzin schrijven. Kijk maar naar de voorpagina van dinsdag bij de telegraaf. Groep eerstejaars doet een bier estafette. Grote kop erbij Drinkgelag bij ontgroening. Dit vind dus plaats in delft en het is de eerste dag van de owee, oftewel ontvangstweek. Niks geen ontgroening dus. Maar goed als je de tekst er onder leest weet je al wat er eigenlijk gebeurt. Ook de metro voert deze foto, 2de pagina van dinsdag. Bij dat onderschrift zitten ze weer naast de straat waar het gebeurde.
Beide zijn trouwens nog makkelijk terug te vinden voor mensen die het willen checken.
Kan je overigens bevestigen dat er geen enkele dwang bij komt kijken, het bier gratis is en de meeste het gewoon leuk vinden om te doen.

Maar goed ontgroeningen hebben een slechte naam en dat komt omdat een groot deel van de mensen alleen de verhalen uit de kranten kent, daar deze dikwijls slecht geinformeerd zijn en alleen boven op de schandalen springen, en bijvoorbeeld niet uitpakken met de berichten over vrijwilligerswerk, fund raisers en andere respectabele iniatieven die uit een vereninging voort komen, mag ook wel wat over de beeldvorming zeggen die op die manier bewerkstelligd wordt. Daarbij kan dan ook nog gezegd worden dat de meeste verhalen ook hier weer betrokken worden op het corps, vergeet niet dat voor ieder corps er meestal nog 10 andere verenigingen te vinden zijn. Alle met andere insteken en indelingen van regels. En daarbij 90% van de mensen die daar lid zijn zijn ook gewoon oke.

Als iemand die een ontgroening door lopen heeft en drie jaar later zelf georganiseerd kan ik ook nog zeggen dat er niks mis is. Maar helaas is dit gewoon niet te verkopen aan de meeste mensen zij hebben hun mening al klaar.

Maar de opmerkingen die gemaakt worden over deze onderwerpen spreken van een zelfde kort zichtigheid als mensen die alle marokkanen crimineel vinden, voetbal supporters hooligans, iedere islamiet een terrorist.

Het is een nutteloze discussie waar nooit een eenduidig antwoord op komt.
  zondag 27 augustus 2006 @ 01:44:26 #156
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41213614
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 22:17 schreef Tweek het volgende:
Ach af en toe is het wel duidelijk dat de kranten onzin schrijven. Kijk maar naar de voorpagina van dinsdag bij de telegraaf. Groep eerstejaars doet een bier estafette. Grote kop erbij Drinkgelag bij ontgroening. Dit vind dus plaats in delft en het is de eerste dag van de owee, oftewel ontvangstweek. Niks geen ontgroening dus. Maar goed als je de tekst er onder leest weet je al wat er eigenlijk gebeurt. Ook de metro voert deze foto, 2de pagina van dinsdag. Bij dat onderschrift zitten ze weer naast de straat waar het gebeurde.
Beide zijn trouwens nog makkelijk terug te vinden voor mensen die het willen checken.
Kan je overigens bevestigen dat er geen enkele dwang bij komt kijken, het bier gratis is en de meeste het gewoon leuk vinden om te doen.

Maar goed ontgroeningen hebben een slechte naam en dat komt omdat een groot deel van de mensen alleen de verhalen uit de kranten kent, daar deze dikwijls slecht geinformeerd zijn en alleen boven op de schandalen springen, en bijvoorbeeld niet uitpakken met de berichten over vrijwilligerswerk, fund raisers en andere respectabele iniatieven die uit een vereninging voort komen, mag ook wel wat over de beeldvorming zeggen die op die manier bewerkstelligd wordt. Daarbij kan dan ook nog gezegd worden dat de meeste verhalen ook hier weer betrokken worden op het corps, vergeet niet dat voor ieder corps er meestal nog 10 andere verenigingen te vinden zijn. Alle met andere insteken en indelingen van regels. En daarbij 90% van de mensen die daar lid zijn zijn ook gewoon oke.

Als iemand die een ontgroening door lopen heeft en drie jaar later zelf georganiseerd kan ik ook nog zeggen dat er niks mis is. Maar helaas is dit gewoon niet te verkopen aan de meeste mensen zij hebben hun mening al klaar.

Maar de opmerkingen die gemaakt worden over deze onderwerpen spreken van een zelfde kort zichtigheid als mensen die alle marokkanen crimineel vinden, voetbal supporters hooligans, iedere islamiet een terrorist.

Het is een nutteloze discussie waar nooit een eenduidig antwoord op komt.
Klasse Tweek, jij begrijpt het!
Ik ben wel lid maar niet van een corps, en ook bij mijn vereniging hebben we in de laatste 5 jaar 2x in de publiciteit gestaan met verhalen van "feuten" die wel even dachten waar het allemaal om draaide en daarmee naar de pers liepen. Een feut is niet voor niets een feut, daar hij totaal niet weet in hoeverre er serieus over wordt nagedacht. Vanuit organisatorisch oogpunt is het veel meer dan alleen afzeiken en vies maken van nuldejaars. Afijn na grondige onderzoeken van zowel de vereniging als de universiteit hebben de kranten die de stukjes publiceerden 2x moeten rectificeren.
Het is opvallend dat de pers inzake ontgroeningen nog steeds hun eigen mening willen zien en hun oogkleppen dicht houden en niet opletten wat er daadwerkelijk gebeurt. Sensatiepers is het
pi_41218926
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 17:55 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Vrijwel alle topmensen... Geloel! Je hoeft niet ontgroend te zijn óf lid te worden van een corps om het te maken in de grote boze wereld. En dat hele corpsbroeders zijn bloedbroeders crap is ook bullshit, de vrienden die je buiten een vereniging (of bij een andere soort vereniging) maakt zijn net zo waardevol.
El duffo o muerte
pi_41223966
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 12:02 schreef EddyMR het volgende:

[..]

Vrijwel alle topmensen... Geloel! Je hoeft niet ontgroend te zijn óf lid te worden van een corps om het te maken in de grote boze wereld. En dat hele corpsbroeders zijn bloedbroeders crap is ook bullshit, de vrienden die je buiten een vereniging (of bij een andere soort vereniging) maakt zijn net zo waardevol.
Som voor jezelf wat topmensen (kijk alleen al naar de ministers en lijsttrekkers bij de grote partijen, of de mensen in de raad van commissarissen bij grote bedrijven) op en je zult zien dat het gros daarvan bij het corps of een ahc vereniging gezeten heeft.

En de mensen die je buiten een vereniging ontmoet kunnen vast net zo waardevol zijn hoor.
ik ben sowieso da bomb
pi_41230375
Heb even een vraagje tussendoor. Ben niet per se tegen ontgroeningen, dus stort dat niet over me heen. Wat ik me afvraag is hoe de KMT van Unitas en SSRA in Amsterdam zijn.. Kan er niet echt veel over vinden... Wat is uberhaupt het verschil tussen deze twee verenigingen? En waarin wijken ze van t Asc af? Dingen die ik me afvraag, maar niet echt heb kunnen vinden...
pi_41231973
Ik ben een beetje bang voor mijn KMT
pi_41239194
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:10 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:

[..]

Som voor jezelf wat topmensen (kijk alleen al naar de ministers en lijsttrekkers bij de grote partijen, of de mensen in de raad van commissarissen bij grote bedrijven) op en je zult zien dat het gros daarvan bij het corps of een ahc vereniging gezeten heeft.

En de mensen die je buiten een vereniging ontmoet kunnen vast net zo waardevol zijn hoor.
Laat de cijfers maar zien, dan geloof ik het... Ik ken aardig wat mensen die carrierematig goed boeren en die niet bij een traditionele vereniging (om het wat breder te maken) hebben gezeten in hun studententijd. Niet dat dat een argument is, maar goed.
El duffo o muerte
pi_41242504
Ik geloof niet zo in het feit dat lidmaatschap van een vereniging garant staat voor een mooie baan. Het baart mij zelfs zorgen als mensen denken dat ze door lid te worden in een soort old-boys-network komen en er zonder kennis maar met veel zuipen hoog komen op de maatschappelijke ladder. Dat gaat op als je lid bent van een zeer enkele familie.

Wat wel waar is, is dat leden van een vereniging ergens voor staan. Het zijn actieve mensen die niet alleen op en neer reizen maar zien dat er meer is dan alleen de studie. Die met mensen van gelijke interesse activiteiten opzetten. Van surfkamp tot het begeleiden van gehandicapte kinderen op zomerkamp. Van bijles tot collectes. Die elkaar daardoor beter leren kennen. Die zien dat organiseren meer is dan alleen maar babbelen. Die met elkaar tegenslagen meemaken en die successen delen. Die vrienden maken.

Mij persoonlijk stoort het dat elke studentenvereniging weer wordt afgeschilderd als goedkope kroeg voor uitvreters die straks veel verdienen en nu voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De onkunde over studenten- en studieverenigingen is zo groot, dat ik me serieus zorgen maak over het niveau van de gemiddelde journalist die bericht over het studentenleven.
Studeren is tegenwoordig punten scoren, er naast werken en nog wat lol maken. Met die lol is niets mis. Met een groot aantal mensen met wie ik lang geleden studeerde en samenwerkte heb ik nog steeds contact. Dat is echte vriendschap. En of je dat nu bereikt bij de studentenvolleybalvereniging, de vakbond of het corps; het heeft zin om lid te worden van een organisatie die je aanspreekt. Daar kom je verder mee. Wie weet bouw je dan ook nog een netwerkje op maar laat dat nu nooit je doel zijn.
Tsja?
pi_41243021
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:10 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:

[..]

Kom maar met die lijst dan.

En trouwens, ook al is dat waar, dat doet niks af aan het feit dat ontgroeningen voor trieste rukkers zijn.
pi_41243239
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 00:07 schreef DAF-diesel het volgende:
Ik geloof niet zo in het feit dat lidmaatschap van een vereniging garant staat voor een mooie baan. Het baart mij zelfs zorgen als mensen denken dat ze door lid te worden in een soort old-boys-network komen en er zonder kennis maar met veel zuipen hoog komen op de maatschappelijke ladder. Dat gaat op als je lid bent van een zeer enkele familie.

Wat wel waar is, is dat leden van een vereniging ergens voor staan. Het zijn actieve mensen die niet alleen op en neer reizen maar zien dat er meer is dan alleen de studie. Die met mensen van gelijke interesse activiteiten opzetten. Van surfkamp tot het begeleiden van gehandicapte kinderen op zomerkamp. Van bijles tot collectes. Die elkaar daardoor beter leren kennen. Die zien dat organiseren meer is dan alleen maar babbelen. Die met elkaar tegenslagen meemaken en die successen delen. Die vrienden maken.

Mij persoonlijk stoort het dat elke studentenvereniging weer wordt afgeschilderd als goedkope kroeg voor uitvreters die straks veel verdienen en nu voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De onkunde over studenten- en studieverenigingen is zo groot, dat ik me serieus zorgen maak over het niveau van de gemiddelde journalist die bericht over het studentenleven.
Studeren is tegenwoordig punten scoren, er naast werken en nog wat lol maken. Met die lol is niets mis. Met een groot aantal mensen met wie ik lang geleden studeerde en samenwerkte heb ik nog steeds contact. Dat is echte vriendschap. En of je dat nu bereikt bij de studentenvolleybalvereniging, de vakbond of het corps; het heeft zin om lid te worden van een organisatie die je aanspreekt. Daar kom je verder mee. Wie weet bouw je dan ook nog een netwerkje op maar laat dat nu nooit je doel zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
El duffo o muerte
pi_41245113
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 00:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kom maar met die lijst dan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ (vul hierna alles in wat je wilt, het asc, l.a.n.x., LSV_minerva, GSC_Vindicat_atque_Polit, RSV_Sanctus_Laurentius enz, enz, zoek zelf gerust naar meer er staan overigens lang niet alle bij, maargoed heb je een klein overzichtje...

Het is ook niet dat je door een ontgroening of door bij een vereniging te gaan je automatisch een hogere positie krijgt, het is eerder andersom. Veel ambitieuze, hoogopgeleide mensen gaan bij een vereniging. Hierdoor hebben ze én het voordeel dat ze een netwerk hebben van mensen die dit ook zijn én een omgeving waarin ze zich kunnen ontplooien. Ook komen ze makkelijker binnen bij sommige organisaties, omdat een oudere jaars er al werkte en hem zo via het informele circuit een baan bezorgt. Dit betekend niet dat het een goede baan is, dit betekend dat hij/zij een kans krijgt om zich te bewijzen. Hij/zij moet zich dus wel nog bewijzen. Verenigingen scheppen slechts extra kansen en een omgeving van hoogopgeleiden, thats it.

O ja en het is ook gewoon lachen naar het schijnt
ik ben sowieso da bomb
pi_41252120
Ik gelloof alleen dus niet dat een werkgever een groentje die toevallig bij diezelfde sv heeft gezeten waar hij decennia terug furore maakte alleen om die reden boven een andere kandidaat verkiest. Het schept misschien wel een beetje een band en ze kunnen makkelijk lullen over van alles, maar vervolgens komt de werkelijkheid van productiviteit en weet ik al wat niet om de hoek kijken en kiest die dude gewoon de persoon die hem het beste lijkt voor de baan...
El duffo o muerte
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:31:49 #167
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_41254398
Het is ook onzin dat lid zijn van een vereniging je een baan garandeert, maar soms maakt het het wel makkelijker. Zo ken je mensen die je kunnen wijzen op vacatures, stage plaatsen enz. Daarbij biedt een vereniging ook genoeg mogelijkheden tot het doen van commisies, die je weer op je cv kan zetten. Sommige verenigingen gooien erbij een introductieweek tot de 100 duizend euro tegen aan, als jij daar met 6 man voor verantwoordelijk bent geweest, is dat zeker een aanwinst voor je cv. Noem mij maar eens een andere plaats waar dat kan. Zelfde geld natuurlijk voor een bestuursjaar, niet alleen leer je veel over jezelf, je doet ook vaardigheden op en ook dit staat weer goed op je cv.
Maar goed dit voor de mensen die carriere gericht zijn. Mijn reden was meer dat ik ook weleens andere mensen tegen wou komen dan alleen die van mijn studie, informatica niet de meest gezellige mensen, en die kom je snel tegen op een vereniging.
Daarnaast heb je gewoon gezellige avonden, feesten, activiteiten enz. Niks mis mee en al helemaal niet alleen voor contact gestoorden die geen vrienden kunnen maken. Want als jij normaal gesproken geen vrienden kan maken dan kan je dat nu ook niet.

Maar goed over ontgroeningen, maar weer "ontgroeningen" zijn er in vele soorten en maten, meestal worden ze tegenwoordig kmt genoemd. Oftewel Kennis makings tijd.
Ik ken een vereniging waar je gewoon een week lang moet werken, waarbij je elkaar goed leert kennen en de tweede week wordt met het verdiende geld een groot feest op gezet. Eng he!
Meeste verenigingen maken er een beleid van dat je niet personelijk wordt aan gevallen en niet gepakt op uiterlijk of wat dan ook. Zo'n kamp wordt meestal gebruikt om snel veel te leren over de vereniging, zijn gebruiken en liederen en de mensen die er rond lopen. Veel van de onderdelen worden ook door andere groeperingen gebruikt zoals scouting, voetbal verenigingen enz. Wederom eng he!
pi_41261251
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:31 schreef Tweek het volgende:

Sommige verenigingen gooien erbij een introductieweek tot de 100 duizend euro tegen aan, als jij daar met 6 man voor verantwoordelijk bent geweest, is dat zeker een aanwinst voor je cv. Noem mij maar eens een andere plaats waar dat kan.
Nou is 100.000 euro wel een heleboel. Maar mijn studievereniging heeft geloof ik een begroting die ook in de tienduizenden euro's zit, dus in het bestuur gaan van een studievereniging kan net zo goed als je het qua bedragen bekijkt.
quote:
Maar goed over ontgroeningen, maar weer "ontgroeningen" zijn er in vele soorten en maten, meestal worden ze tegenwoordig kmt genoemd. Oftewel Kennis makings tijd.
Ik ken een vereniging waar je gewoon een week lang moet werken, waarbij je elkaar goed leert kennen en de tweede week wordt met het verdiende geld een groot feest op gezet. Eng he!
Meeste verenigingen maken er een beleid van dat je niet personelijk wordt aan gevallen en niet gepakt op uiterlijk of wat dan ook. Zo'n kamp wordt meestal gebruikt om snel veel te leren over de vereniging, zijn gebruiken en liederen en de mensen die er rond lopen. Veel van de onderdelen worden ook door andere groeperingen gebruikt zoals scouting, voetbal verenigingen enz. Wederom eng he!
Kijk, onder een ontgroening versta ik niet gezellig picknicken met limonade of werkacties. Dat kan heel leuk zijn. Daar gaat dit topic denk ik ook niet echt over. Dit topic gaat over die smakelijke verhalen waarin mensen eten in hun haar krijgen en een week niet mogen douchen, voor de meest belachelijke dingen boetes moeten betalen, 2 uur lang met je gezicht tegen de muur aan moeten staan, na 5 uur in de rij wachten voor de inschrijving weer achteraan moeten staan, zulks soort dingetjes. Die ik overigens gehoord heb van ervaringsdeskundigen Dat vind ik lichtelijk tragisch. Maar het zorgt wel voor een boel mooie verhalen, dus ze mogen van mij part doorgaan
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:01:36 #169
122397 sciscens
mysterious power source
pi_41299877
De grens tussen wat je wel en geen ontgroening noemt is misschien soms wat vaag, maar het is goed dat verenigingen erover nadenken. Het doel van een goede kennismakingstijd hebben volgens mij bijna alle verenigingen wel hetzelfde begrepen:
- band tussen de nuldejaars
- structuur en cultuur van de vereniging leren kennen (over besturen, commissies, barmores etc.)
- ouderejaars leren kennen

Ik vind als een ontgroening bij de cultuur van je vereniging hoort, je ervoor moet gaan. Het is doorbijten, maar als je je bewust blijft van je grenzen, ontdek je ook in die twee abnormale weken wel of de vereniging wat voor je is. Ik heb zelf geen ontgroening hoeven lopen (hoera, ik mocht wel bier tijdens de KMT!), maar ik respecteer het concept.

Ik erger me hierdoor dus wel aan dichtgetikte mensen die ontgroend zijn door hun vereniging die je jaar na jaar na jaar blijven vragen of je wel een goede band met de vereniging krijgt zonder ontgroening. "Nee natuurlijk niet, maar wij hebben nooit problemen met commissievulling. Wat zeg je, hebben jullie nu nog steeds 4 mensen tekort voor het bestuur?"
pi_41305350
tvp.
pi_41305889
Wat een onzin. Ik snap heel het nut van een studenten"vereniging" niet. Je gaat naar een universiteit om iets te leren, niet om je als een beest te gedragen. Dagenlang laveloos op je nest liggen is niet de meest succesvolle methode om tot goede resultaten op je uiteindelijke diploma te komen. Daar zul je hard aan moeten werken. Zelf. Er is geen vereniging die jouw punten maakt hoor.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:49:06 #172
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_41306767
Lijkt me lachen om met wat vrienden gewoon een keertje aan te melden voor een studentenvereniging en dan wreed de boel op stelten te zetten en die hogerejaars te belazeren!
Sue Me
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:56:56 #173
153940 Corelli
1653 - 1713
pi_41312394
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 21:49 schreef Staaf het volgende:
Lijkt me lachen om met wat vrienden gewoon een keertje aan te melden voor een studentenvereniging en dan wreed de boel op stelten te zetten en die hogerejaars te belazeren!

je bent mijn held als je dat doet.
pi_41312747
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 21:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Wat een onzin. Ik snap heel het nut van een studenten"vereniging" niet. Je gaat naar een universiteit om iets te leren, niet om je als een beest te gedragen. Dagenlang laveloos op je nest liggen is niet de meest succesvolle methode om tot goede resultaten op je uiteindelijke diploma te komen. Daar zul je hard aan moeten werken. Zelf. Er is geen vereniging die jouw punten maakt hoor.
Ja want als je bij een vereniging zit lig je altijd laveloos dagen achter elkaar in je nest

Lees dit maar even:
quote:
Verenigingslidmaatschap vergroot kans op studiesucces

Uit onderzoek blijkt dat Leidse studenten die lid zijn van een studentenvereniging meer kans hebben om hun studie in Leiden succesvol af te ronden. Dat maakte rector magnificus Douwe Breimer vandaag bekend bij de opening van de introductieweek voor nieuwe eerstejaars El Cid.

Deze conclusie is gebaseerd op de studieresultaten van de groep voltijds eerstejaarsstudenten die in september 1998 aan de Universiteit Leiden met hun studie begonnen. Vergeleken werd het studierendement van studenten die lid waren van een Leidse studentenvereniging met dat van studenten zonder verenigings-lidmaatschap. Het onderzoek is beschreven in het rapport Over verenigingslid-maatschap en studiesucces van dr. D.N.M. de Gruijter, verbonden aan het ICLON (Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing ICLON). Het rapport verschijnt binnenkort.

Het studierendement na zes jaar blijkt hoger binnen de groep van leden van Leidse studentenverenigingen dan binnen de groep van niet-leden. Het verschil tussen beide groepen wordt groter na zeven en na acht jaar studie. Maar ook na twee jaar propedeuse blijkt het ‘verenigingseffect’ al aanwezig. Bovendien blijkt dat studenten die lid zijn van een vereniging minder snel met hun studie stoppen.

De Universiteit Leiden is voorstander van het verenigingslidmaatschap. De rector magnificus zelf moedigt de eerstejaars aan zich bij een vereniging aan te sluiten. Hij doet dat traditiegetrouw in de Hooglandse kerk, in de toespraak waarmee hij de nieuwe eerstejaars aan het begint van de El Cid-week (de kennismakingsweek voor nieuwe studenten) welkom heet. Daarbij kan hij nu ook wijzen op de genoemde onderzoeksresultaten.

Leiden staat bekend als een studentenstad met een intensief en gevarieerd verenigingsleven. De stad telt ruim twintig verschillende studentenverenigingen: gezelligheidsverenigingen, religieuze verenigingen, sportverenigingen, muziekverenigingen en internationale verenigingen. Iedereen die in Leiden studeert kan zich bij een studentenvereniging aanmelden. Dat betekent dat van elke studievereniging studenten van allerlei studierichtingen lid zijn.

Naast de studentenverenigingen zijn er talloze studieverenigingen; de meeste opleidingen hebben er een. Een studievereniging organiseert, naast pure gezelligheidsactiviteiten als borrels en feesten, ook studiegerelateerde activiteiten zoals lezingen, excursies en studiereizen. Studenten kunnen lid zijn van zowel een studenten- als een studievereniging. Bij het onderzoek naar studierendementen is alleen gekeken naar het lidmaatschap van een studentenvereniging
Bron: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=16&c=1109
pi_41312807
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 00:07 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Ja want als je bij een vereniging zit lig je altijd laveloos dagen achter elkaar in je nest

Lees dit maar even:
[..]

Bron: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=16&c=1109
als je een beetje leden kent dan weet je dat dat cliche beeld gewoon waar is. Dat onderzoek zegt alleen maar dat leden langer in de stad blijven plakken waar ze lid zijn. Geen wonder, daar ken je iedereen en heb je net een netwerk opgebouwd maar het zegt niks over studieresultaten.

kortom, laat je niet belazeren door de media
  woensdag 30 augustus 2006 @ 10:02:53 #176
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_41318421
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 00:10 schreef Corelli het volgende:

[..]

als je een beetje leden kent dan weet je dat dat cliche beeld gewoon waar is. Dat onderzoek zegt alleen maar dat leden langer in de stad blijven plakken waar ze lid zijn. Geen wonder, daar ken je iedereen en heb je net een netwerk opgebouwd maar het zegt niks over studieresultaten.

waarom ken ik dan mensen die na drie jaar laveloos in bed liggen nog steeds nominaal lopen?
pi_41319572
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 00:10 schreef Corelli het volgende:

[..]

Het is echt onzin dat dat cliche beeld waar is, ik ken mijn leden en tuurlijk zijn er mensen die aan het cliche beeld voldoen. Maar er zijn ook zat mensen die niet in dat cliche beeld passen, voor mijn gevoel iig meer dan die er wel in passen. Dat beeld van mensen die echt niet studeren en 10 jaar over hun studie doen is van tig jaar geleden, dat kan tegenwoordig bijna niet meer.

Als de RM van de universiteit zelf propageert dat lid worden goed voor je is, waarom blijven mensen dat dan ontkennen? Want immers, wat voor belang heeft de RM erbij als leden alleen maar laveloos in bed liggen en niet studeren? Juist GEEN!
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:02 schreef Tweek het volgende:

[..]

waarom ken ik dan mensen die na drie jaar laveloos in bed liggen nog steeds nominaal lopen?
Idd, ook dat kan
pi_41321005
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 21:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Oh, ik vind zelf verenigingen hartstikke leuk hoor. Ben zelf niet lid ofzo omdat ik een alleraardigste studievereniging heb, maar ik kom genoeg bij andere studentenverenigingen over de vloer. En ik vind het er altijd gezellig, en goedkoop bier natuurlijk.
pi_41321043
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:02 schreef Tweek het volgende:

[..]

Ja duh, ik ken ook verenigingsmensen die wel alleen maar laveloos in bed liggen en 10 punten per
jaar halen.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 14:29:23 #180
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_41326988
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja duh, ik ken ook verenigingsmensen die wel alleen maar laveloos in bed liggen en 10 punten per
jaar halen.
Ken ik ook, ken ook weer zat mensen die laveloos in bed liggen en niet lid zijn bij een vereniging.
Het was maar om aan te geven dat ergens lid zijn makelijk te combineren is met een studie.

Overigens wordt van uit de TU in delft ook gestimuleerd om lid te worden bij een vereniging.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 14:32:50 #181
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41327109
Vele verenigingen werken eraan om het stereotype 10-punten-per-jaar-student-imago van zich af te werpen. Zo hebben bijna alle verenigingen in Rotterdam aparte mentoren voor de eerstejaars en mogen mensen pas commissies doen als ze voldoende punten halen. De meeste leden halen hun bachelor in 4 jaar.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 15:08:52 #182
122397 sciscens
mysterious power source
pi_41328334
Hoewel het heel vermakelijk is om als dichtgetikt lid oneindig te discussiëren met even dichtgetikte knorren (excuses: niet-leden), is dat niet waar dit topic over gaat.

Kom op, er zijn op dit moment vast al mensen die weer thuis veilig tussen papa en mama op de bank zitten omdat ze voortijdig gekapt zijn met hun ontgroening. Willen jullie erover praten?
pi_41330221
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 14:32 schreef ScudRaket het volgende:
Vele verenigingen werken eraan om het stereotype 10-punten-per-jaar-student-imago van zich af te werpen. Zo hebben bijna alle verenigingen in Rotterdam aparte mentoren voor de eerstejaars en mogen mensen pas commissies doen als ze voldoende punten halen. De meeste leden halen hun bachelor in 4 jaar.
Dat geldt dus ook voor Leiden (of iig voor Minerva)
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 15:08 schreef sciscens het volgende:
Hoewel het heel vermakelijk is om als dichtgetikt lid oneindig te discussiëren met even dichtgetikte knorren (excuses: niet-leden), is dat niet waar dit topic over gaat.

Kom op, er zijn op dit moment vast al mensen die weer thuis veilig tussen papa en mama op de bank zitten omdat ze voortijdig gekapt zijn met hun ontgroening. Willen jullie erover praten?
Het is wel heel dom om ermee te stoppen, maar ach het geeft niet er is altijd nog de NKT, net zoals er volgend jaar weer een KMT is
pi_41332547
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:50 schreef kreischer2000 het volgende:

Als de RM van de universiteit zelf propageert dat lid worden goed voor je is, waarom blijven mensen dat dan ontkennen? Want immers, wat voor belang heeft de RM erbij als leden alleen maar laveloos in bed liggen en niet studeren? Juist GEEN!
Bedoel je Breimer? Die kraamt wel vaker onzin uit met een bepaald oogmerk, zo ook in dit geval:

http://www.volkskrant.nl/(...)_niet_alleen_nadelig

Maar afgezien daarvan lijkt het me onredelijk om mensen die bereid zijn een ontgroening te doorstaan, zo maar af te serveren.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_41357895
Ontgroeningen en Studentenverenigingen zijn sowieso nutteloos en voor mensen die geen sociale contacten kunnen opbouwen in hun eigen omgeving
  donderdag 31 augustus 2006 @ 12:30:18 #186
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41358037
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 12:26 schreef Petrulli het volgende:
Ontgroeningen en Studentenverenigingen zijn sowieso nutteloos en voor mensen die geen sociale contacten kunnen opbouwen in hun eigen omgeving
  donderdag 31 augustus 2006 @ 12:30:42 #187
140141 ivosnivo
ada fare stop stalking me
pi_41358058
Ik laat mezelf door niemand vernederen, al die domme studentenclubjes
ada fare stop stalking me
  donderdag 31 augustus 2006 @ 14:37:41 #188
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41362460
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 12:26 schreef Petrulli het volgende:
Blijkbaar zijn ze toch niet zo nutteloos, als je even leest wat hierboven allemaal verteld wordt. En kan je niet én gewoon sociale contacten opbouwen in je eigen omgeving, én je aanmelden voor een studentenvereniging?
pi_41394101
Ikzelf ben geen lid van een studentenvereniging waar ontgroend wordt, ik heb dus ook nooit een ontgroening meegemaakt. Ik ken ook geen mensen die ontgroend zijn. (Mijn studiegenoten zijn een stel geitenharenwollensokken.) Het enige dat je er als buitenstaander van meekrijgt zijn allerhande jungleverhalen waarvan ik me altijd afvraag in hoeverre ze waar zijn, en natuurlijk de excessen zoals die ene Groningse jongen die overleed een paar jaar terug.

Maar wat gebeurt er nou echt ? Wordt er echt door de rotte vis gebaggerd en mag je daarna 3 weken niet douchen ? Moet je echt bananen pijpen ?

Ik ben er nieuwsgierig naar, ook gewoon omdat ik weleens wil weten wat ontgroening nou echt is. Want ook al zit er misschien een kern van waarheid in die horrorverhalen, zo erg zal het nou toch ook weer niet zijn, denk ik. Hoe dan ook, ben of ken je iemand die ontgroend is, en wil je er iets meer over vertellen: ik ben nieuwsgierig en ik hoor het graag.

Oh en dit topic is niet bedoeld voor " . Kutknorren. ." danwel "Huuu, zielige arrogante lulhannessen zonder ruggegraat met hun ontgroening."-reacties. Ieder z'n meug, en laat elkaar een beetje met rust. Dit is bedoeld als een informatietopic.
It's my party and I'll cry if I want to.
pi_41394445
Ik vraag het me ook af.
  PR/Manusje van alles vrijdag 1 september 2006 @ 15:07:23 #191
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_41394713
Nou studenten...... je weet die "klassiekers ( ) toch wel... liter bier in 1 keer en dan zeggen ze wheeee er zat azijn door heen enzo en dat soort dingen....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:11:58 #192
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41394854
Goed topic, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel benieuwd ben eigenlijk
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:12:23 #193
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41394864
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Nou studenten...... je weet die "klassiekers ( ) toch wel... liter bier in 1 keer en dan zeggen ze wheeee er zat azijn door heen enzo en dat soort dingen....
Heb je dat zelf meegemaakt of is dit weer 1 van die jungleverhalen?
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:14:47 #194
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41394950
Telkens uren in een rij staan, nauwelijks slapen, ranzig eten krijgen waar ze dan ook nog iets goors mee doen (haha..), allerlei infantiele kutspelletjes waar je moe van wordt. En vooral heel veel tegen je aanschreeuwen zoals hun klasgenootjes van de middelbare school waar ze eindelijk van verlost zijn ook tegen hen deden.

Dat soort ellende.
  PR/Manusje van alles vrijdag 1 september 2006 @ 15:15:07 #195
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_41394964
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:12 schreef Litso het volgende:

[..]

Heb je dat zelf meegemaakt of is dit weer 1 van die jungleverhalen?
Jungle verhalen , ik probeerde hiermee aan te geven dat het nogal voorkomt dat er drankjes gedronken moeten worden enzo. En dat geeft gelijk ook aan dat dat alleen voorkomt bij verenigingen met weinig creatieve vaardigheden.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_41395082
In de Yes van deze week staan een aantal leuke jungleverhalen (niet echt een journalistiek verantwoorde bron maar goed): kots van je groepsgenoten in je haar smeren, zeepsop drinken, in een boom zitten, urenlang liedjes zingen tot je flauwvalt, dat werk.

Ben stiekem ook best nieuwsgierig, maar ook weer niet zo nieuwsgierig dat ik me alsnog ga aanmelden bij O.N.Z.I.N.N.U.S. of B.A.L.L.I.T.A.S.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:19:52 #197
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_41395125
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Jungle verhalen , ik probeerde hiermee aan te geven dat het nogal voorkomt dat er drankjes gedronken moeten worden enzo. En dat geeft gelijk ook aan dat dat alleen voorkomt bij verenigingen met weinig creatieve vaardigheden.
Drank is bij vrijwel alle verenigingen uit den boze tijdens de ontgroening.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:19:59 #198
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41395133
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Waarom probeer je dat aan te geven als je het zelf niet mee hebt gemaakt? Voor zover ik weet worden drankspelletjes juist bijna of helemaal niet meer gedaan bij ontgroeningen sinds het een tijd geleden uit de hand is gelopen.
Niet lulllig bedoeld, maar als je er geen verstand van hebt doe dan ook niet alsof
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:21:17 #199
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41395174
Ik ben 1 jaar lid geweest van een vereniging en heb dus ook een ontgroening meegemaakt en wat Posdnous post, dekt redelijk de lading.

Ik vond het in ieder geval niet leuk .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:23:27 #200
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41395255
Drank, dingen met kots en echt heel smerige dingen komen nauwelijks voor bij die ontgroeningen hoor.

Hooguit bij een heel ranzig dispuut (Gajus van Albertus Magnus was altijd wel befaamd om die dingen ) maar niet bij de verenigingen zelf.
pi_41395258
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:11 schreef Litso het volgende:
Goed topic, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel benieuwd ben eigenlijk
Veel leden doen daar erg geheimzinnig over. Het is ook niet echt de bedoeling dat ze het er met iedereen over hebben. Ik denk ook niet dat je hier een concreet antwoord krijgt.

Ik ben geen lid btw.
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:24:18 #202
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41395297
Drank komt alleen in grote hoeveelheden voor bij degene die je ontgroenen, waardoor het allemaal nog irritanter wordt.
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:25:03 #203
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41395321
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:23 schreef Posdnous het volgende:
Drank, dingen met kots en echt heel smerige dingen komen nauwelijks voor bij die ontgroeningen hoor.

Hooguit bij een heel ranzig dispuut (Gajus van Albertus Magnus was altijd wel befaamd om die dingen ) maar niet bij de verenigingen zelf.
Wat houdt een dispuut nou eigenlijk precies in dan?
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:25:16 #204
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41395328
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:24 schreef XcUZ_Me het volgende:
Drank komt alleen in grote hoeveelheden voor bij degene die je ontgroenen, waardoor het allemaal nog irritanter wordt.
Precies, mócht je maar drinken, dan was het nog wel relaxed geweest.
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:26:48 #205
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41395382
Een meisje uit mijn UIT-groepje had verteld wat haar ontgroening inhield.
Ze kregen van te voren een "boodschappenlijstje" en ze mochten alleen meenemen wat daarop stond. Er stonden ook niet-bestaande dingen op en dan moesten ze gewoon maar wat verzinnen. Uiteindelijk moesten ze alle bagage inleveren, zodat ze de hele week in dezelfde kleding rondliepen.
Je mocht geen mensen aankijken, je mocht alleen maar naar beneden kijken. Je mocht alleen praten als je wat gevraagd werd. Als iemand vroeg: "wat drinken we?" dan moesten ze hard roepen: "bier uut enschede". Als iemand dan "uit" zei ipv "uut", kreeg die persoon "straf". Straf bestond uit het door de modder kruipen. (en je mocht dus geen schone kleren aan na afloop he, een week lang niet).
Als je per ongeluk een andere keer "uut" zei ipv "uit", kreeg je ook straf. Als je iemand aankeek, kreeg je ook straf.
Het bestuur werd voorgesteld: "dit is de preases, hij heet Willem-Hendrik, hij studeert Geneeskunde, zit in het vierde jaar en hij is 23 jaar oud. Dit is de abbactus..." etc. etc. Dat gebeurde met alle bestuursleden. Vervolgens moesten de leden alles foutloos na kunnen vertellen (onmogelijk natuurlijk) en voor elke fout kregen ze "straf".
Verder werd er steeds tegen ze geschreeuwd dat ze waardeloos waren en niks voorstelden enzo... en oja, bij het eten kregen ze allemaal een bord met eten die ze zonder mes en vork moesten opeten. Ook niet iets lekkers, gewoon droge pasta ofzo. Terwijl het bestuur op een podium zat en een vijfgangendiner kreeg.

Nouja, dat soort dingen. Veel drank zit er iig niet (meer) in bij zulke ontgroeningen.
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:27:07 #206
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41395401
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:25 schreef Litso het volgende:

[..]

Wat houdt een dispuut nou eigenlijk precies in dan?
Je hebt de verenigingen zelf, daarbinnen de jaarclubs van een lid of 12-15.

Disputen zijn een soort onderverenigingen waar lang niet alle leden bij zitten. Die zijn vaak ook al heel oud en hebben nog steeds veel bijeenkomsten met oud-leden enzo (mannen van in de 50 bvb).
Die hebben echt heel veel 'mores en tradities' en zijn veel strenger in selectie en harder met ontgroeningen.
  Moderator vrijdag 1 september 2006 @ 15:29:13 #207
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_41395491
Ik heb deze eventjes laten mergen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:30:22 #208
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41395544
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:29 schreef Renesite het volgende:
En toen was ik m'n post kwijt die ik net aan het invoeren was .
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:30:53 #209
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41395569
Dat was een beetje verwarrend, ik dacht dat het hele topic gedelete was.
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:31:53 #210
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41395604
Ah, daar was 'ie

Maargoed, Full Metal Jacket is er niks bij als ik het zo hoor. Ik snap niet wat daar de lol aan is zeg
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:33:56 #211
154145 soppig
sop sop sop
pi_41395680
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:26 schreef Christine het volgende:
Ze kregen van te voren een "boodschappenlijstje" en ze mochten alleen meenemen wat daarop stond. Er stonden ook niet-bestaande dingen op en dan moesten ze gewoon maar wat verzinnen. Uiteindelijk moesten ze alle bagage inleveren, zodat ze de hele week in dezelfde kleding rondliepen.
Je mocht geen mensen aankijken, je mocht alleen maar naar beneden kijken. Je mocht alleen praten als je wat gevraagd werd. Als iemand vroeg: "wat drinken we?" dan moesten ze hard roepen: "bier uut enschede". Als iemand dan "uit" zei ipv "uut", kreeg die persoon "straf". Straf bestond uit het door de modder kruipen. (en je mocht dus geen schone kleren aan na afloop he, een week lang niet).
Als je per ongeluk een andere keer "uut" zei ipv "uit", kreeg je ook straf. Als je iemand aankeek, kreeg je ook straf.
Het bestuur werd voorgesteld: "dit is de preases, hij heet Willem-Hendrik, hij studeert Geneeskunde, zit in het vierde jaar en hij is 23 jaar oud. Dit is de abbactus..." etc. etc. Dat gebeurde met alle bestuursleden. Vervolgens moesten de leden alles foutloos na kunnen vertellen (onmogelijk natuurlijk) en voor elke fout kregen ze "straf".
Verder werd er steeds tegen ze geschreeuwd dat ze waardeloos waren en niks voorstelden enzo... en oja, bij het eten kregen ze allemaal een bord met eten die ze zonder mes en vork moesten opeten. Ook niet iets lekkers, gewoon droge pasta ofzo. Terwijl het bestuur op een podium zat en een vijfgangendiner kreeg.

Nouja, dat soort dingen. Veel drank zit er iig niet (meer) in bij zulke ontgroeningen.
Ookwel het stelt allemaal geen reet voor. Laat de mongolen en de paupers maar weer dingen in de Story lezen of zien in sbs nieuws.
  vrijdag 1 september 2006 @ 16:21:39 #212
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_41397455
Het is alleen ab-actis
pi_41413224
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:26 schreef Christine het volgende:

Wat een pauper kk mannetjes zeg, als iemand mij beveelt in de modder te gaan rollen schop ik em zelf die beerput in en krijgt ie nog een trap na. Ufff ik heb al helemaal zin als ik over twee jaar bij een vereniging ga Ik ben dan 25 en die bestuur mannetjes zullen wel niet veel ouder zijn dus ik krijg ze wel
Sue Me
  zaterdag 2 september 2006 @ 01:10:50 #214
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41413434
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:03 schreef Staaf het volgende:

[..]

Wat een pauper kk mannetjes zeg, als iemand mij beveelt in de modder te gaan rollen schop ik em zelf die beerput in en krijgt ie nog een trap na. Ufff ik heb al helemaal zin als ik over twee jaar bij een vereniging ga Ik ben dan 25 en die bestuur mannetjes zullen wel niet veel ouder zijn dus ik krijg ze wel
Stoere praat, maar zo te horen kan je maar beter gewoon uit de buurt van een ontgroening blijven
pi_41413560
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:10 schreef Litso het volgende:

[..]

Stoere praat, maar zo te horen kan je maar beter gewoon uit de buurt van een ontgroening blijven
Ik dacht het niet ik wil ook bij zo'n clubje dat is goed voor de netwerken en goedkoop bier maar ik zal ze eens goed laten merken wie er de baas is. Ik ben dan 25 en moet ik dan bang zijn als er een kk pikkie van 19 tegen mij staat te schreeuwen dat ik in de modder moet rollen. Moet ie niet proberen...
Toen ik eindexamen deed stond zo'n mannetje nog pokemonkaarten te ruilen op het schoolplein dus dan moeten ze niet opeens zo lauw doen.
Sue Me
  zaterdag 2 september 2006 @ 01:21:26 #216
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41413727
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:15 schreef Staaf het volgende:

[..]

Ik dacht het niet ik wil ook bij zo'n clubje dat is goed voor de netwerken en goedkoop bier maar ik zal ze eens goed laten merken wie er de baas is. Ik ben dan 25 en moet ik dan bang zijn als er een kk pikkie van 19 tegen mij staat te schreeuwen dat ik in de modder moet rollen. Moet ie niet proberen...
Toen ik eindexamen deed stond zo'n mannetje nog pokemonkaarten te ruilen op het schoolplein dus dan moeten ze niet opeens zo lauw doen.
Nogmaals, stoere praat maar denk maar niet dat je hiermee aan kan komen zetten bij zo'n ontgroening hoor
pi_41413879
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:21 schreef Litso het volgende:

[..]

Nogmaals, stoere praat maar denk maar niet dat je hiermee aan kan komen zetten bij zo'n ontgroening hoor
Willen ze dan allemaal pussy's in zo'n club ofzo? Wat willen ze doen als ik niet doe wat ze vragen, zeggen dat ik niet aardig ben ofzo
Sue Me
  zaterdag 2 september 2006 @ 01:50:49 #218
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41414333
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:27 schreef Staaf het volgende:

[..]

Willen ze dan allemaal pussy's in zo'n club ofzo? Wat willen ze doen als ik niet doe wat ze vragen, zeggen dat ik niet aardig ben ofzo
Je niet toelaten, misschien?
pi_41414567
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:50 schreef Litso het volgende:

[..]

Je niet toelaten, misschien?
O. Wie wilt er nou bij een clubje horen waarbij die tjappies je eerst door de modder flikkeren. Bij zo'n kutclub wil ik geeneens zitten. Ik ga geen lidmaatschap betalen om een hele week in smerige kleren te lopen. Nerds.
Sue Me
  zaterdag 2 september 2006 @ 02:06:50 #220
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41414612
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 02:04 schreef Staaf het volgende:

[..]

O. Wie wilt er nou bij een clubje horen waarbij die tjappies je eerst door de modder flikkeren. Bij zo'n kutclub wil ik geeneens zitten. Ik ga geen lidmaatschap betalen om een hele week in smerige kleren te lopen. Nerds.
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:15 schreef Staaf het volgende:

[..]

Ik dacht het niet ik wil ook bij zo'n clubje <...>
Jij, blijkbaar. Klaar nu?
pi_41417706
Ga nog even door zo, ik lach me te pletter.
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
  zaterdag 2 september 2006 @ 10:49:55 #222
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41418090
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:29 schreef Renesite het volgende:
Waarom staat ie na de merge niet meer in mijn AT .
  zaterdag 2 september 2006 @ 10:51:24 #223
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41418118
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 16:21 schreef ScudRaket het volgende:
Het is alleen ab-actis
Ja, ik dacht al dat ik ergens een foutje maakte .
  Moderator zaterdag 2 september 2006 @ 11:32:09 #224
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_41418852
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 10:49 schreef Christine het volgende:

[..]

Waarom staat ie na de merge niet meer in mijn AT .
Snap ik ook nooit
Kan ik ff navragen
pi_41418963
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 02:04 schreef Staaf het volgende:

[..]

!
pi_41419012
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:26 schreef Christine het volgende:Veel drank zit er iig niet (meer) in bij zulke ontgroeningen.
toevallig hoorde ik van een huisgenootje die in het ziekenhuis bij neurologie zit dat er bij de ontgroening van een bepaalde vereniging iemand veel teveel had gedronken, onderuit ging en bij neurologie terecht kwam.
Too much is never enough!
  zaterdag 2 september 2006 @ 11:56:15 #227
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41419341
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:39 schreef The6thgate het volgende:

[..]

toevallig hoorde ik van een huisgenootje die in het ziekenhuis bij neurologie zit dat er bij de ontgroening van een bepaalde vereniging iemand veel teveel had gedronken, onderuit ging en bij neurologie terecht kwam.
Dat zal dan een ouderejaars zijn?
Van wat ik heb gehoord is bier (of uberhaupt alcohol) tijdens een ontgroening "verboden" voor de feuten. Dat lekkers is alleen voor de ouderejaars...
pi_41419956
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:56 schreef Christine het volgende:

[..]

Van wat ik heb gehoord is bier (of uberhaupt alcohol) tijdens een ontgroening "verboden" voor de feuten. Dat lekkers is alleen voor de ouderejaars...
Dat klopt vaak wel ja, al zijn er wat incidenten geweest waarbij feuten in rap tempo een fles wodka ofzo weg moesten tikken.

Wat ontgroeningen betreft: Je kiest er zelf voor, je weet dat je vernederd wordt, je weet ook dat als je er doorheen bent je de rest van je studie het mannetje/vrouwtje kunt uithangen bij je vereniging. Dus ga niet mekkeren dat het allemaal zo zwaar en onmenselijk is.

Verplicht flessen sterke drank wegtikken moet echter niet mogen, maar volgens mij komt dat zelden voor en dan worden dergelijke incidenten breed uitgemeten in de media.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_41421004
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:56 schreef Christine het volgende:

[..]

Volgens mij mogen Leidse nullen bij geen enkele vereniging aan de alcohol en in Utrecht hebben de verenigingen na wat incidentjes redelijk strikte afspraken met de UU gemaakt. De LKvV heeft wel richtlijnen voor ontgroeningen (6 uur slaap, geen drank, goed voedsel et cetera) maar volgens mij is een vereniging niet verplicht zich daar aan te houden.

Überhaupt een stom idee ook om je eigen goede drank zomaar weg te geven
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_41422798
Is de ontgroening van Taste in Enschede zwaar ?
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:25:56 #231
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_41422961
Ik vind ontgroenen totaal overbodig om een band te smeden tussen mensen, maar als mensen dat graag willen moeten ze het verder natuurlijk helemaal zelf weten. Zelf ben ik altijd blij geweest dat ik bij een vereniging zonder ontgroening ben gegaan, omdat de sfeer er ook heel anders door wordt.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_41423147
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 14:25 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind ontgroenen totaal overbodig om een band te smeden tussen mensen, maar als mensen dat graag willen moeten ze het verder natuurlijk helemaal zelf weten. Zelf ben ik altijd blij geweest dat ik bij een vereniging zonder ontgroening ben gegaan, omdat de sfeer er ook heel anders door wordt.
Ik had jou graag spaghetti in je wilde haardos gesmeerd
pi_41426092
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 14:20 schreef riX- het volgende:
Is de ontgroening van Taste in Enschede zwaar ?
Als je bij een open feest de Thoridor tafel volpist wel.
pi_41442800
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 14:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik had jou graag spaghetti in je wilde haardos gesmeerd
Aha, meneer "september-lid" meldt zich ook?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 3 september 2006 @ 01:45:13 #235
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_41442812
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:14 schreef Posdnous het volgende:
Telkens uren in een rij staan, nauwelijks slapen, ranzig eten krijgen waar ze dan ook nog iets goors mee doen (haha..), allerlei infantiele kutspelletjes waar je moe van wordt. En vooral heel veel tegen je aanschreeuwen zoals hun klasgenootjes van de middelbare school waar ze eindelijk van verlost zijn ook tegen hen deden.

Dat soort ellende.
voor zover ik weet geld dat ook voor 1 normale vereniging in enschede.
trouwens, een ontgroening waarbij je in een omliggend land word gedumpt zonder geld is wel cool.

ik vind altijd dat de verenigingen waarbij de ontgroeningen vooral vernederend zijn de leden sukkels zijn.
ik ben lief :)
pi_41444394
Over wat een ontgroening precies inhoudt, zul je zelden iets horen omdat één van de onderlinge afspraken is: bek dicht. Niet omdat er stiekem mensen worden vermoord met drankspelletjes en daarna ingevroren, maar omdat er zo'n mythe omheen is ontstaan. Tegelijkertijd maken studentenverenigingen gebruik van die mythe. Vroeger was het altijd 'de burgers' tegen 'de studenten', want de studenten stonden (net als bijvoorbeeld kunstenaars) 'buiten de maatschappij', en eigenlijk is dat nog steeds zo.
Mensen wíllen het niet begrijpen - dat zie je ook in dit topic - en alles wat je erover naar buiten brengt, wordt uit zijn verband gerukt en vervolgens tegen je gebruikt. Door schade & schande wijs geworden, hebben verenigingen (dwz de corpora) besloten die informatie binnenskamers te houden.
Journalisten azen al jaren op Het Grote Ontgroeningsverhaal, ook dáárbij - infiltranten, journalisten etc. - wordt uitvoerig stilgestaan tijdens de KMT, en daar staan idd sancties op: er wordt NIET geluld. Dat wordt er voortdurend ingehamerd, hoewel dat eigenlijk onzin is, omdat de meeste leden hun ontgroeningservaringen bespreken met elkaar, en niet met mensen die er niet bij waren/er toch geen reet van begrijpen. Dat mes snijdt dus aan 2 kanten.

Als ik toevallig, tijdens college of zo, in gesprek raak met iemand die vraagt of ik ergens lid ben, zeg ik meestal 'nee' om ervan af te zijn. Zeg ik 'ja, ik ben lid van het corps', dan word ik aangekeken alsof ik net heb verteld dat ik graag geiten neuk. Aan dat soort gesprekken heb ik om half negen 's morgens geen behoefte. Om elf uur 's avonds ook niet trouwens. De mythe wordt dus voor een deel in stand gehouden door de niet-leden, die schijnen te denken dat er op de sociëteit regelmatig rituele slachtingen van foeten plaatsvinden. In werkelijkheid is het een gezelligheidsvereniging, en daar doen mensen dingen die ze gezellig vinden. Zoals, bijvoorbeeld, foeten slachten (maar alleen op dinsdagavond)

Behalve een gezelligheidsvereniging is het ook een 'netwerk', en mensen die deel uitmaken van dat netwerk kennen de mores/regels/codes, en dus herkennen ze elkaar. Een vriend van mij had een tijdje terug een sollicitatiegesprek bij een mulitnational. Tijdens het gesprek werd hem kortweg gevraagd: "Ben je lid?" Hij begreep de vraag niet. Lid van wát - de zeilclub, de muziekvereniging? Geen lid, dus

Zoiets geldt ook voor de ontgroening: daarover praat je voornamelijk met elkaar, niet met buitenstaanders. Het is totaal onbelangrijk wat die ervan vinden. Ze waren er niet bij, ze leiden een ander leven, hebben andere vrienden, gaan naar andere feesten, maken geen deel uit van jouw wereld - houwen zo
Hij liegt als een ooggetuige (Russisch gezegde)
pi_41446459
Ik denk dat je dan toch echt andere mensen moet gaan ontmoeten. Ik zie mensen die geen lid zijn niet bepaald als mensen die geen 'deel uitmaken van mijn wereld'. Lijkt me ook een behoorlijk saaie levenswijze. Over het netwerken bij sollicitaties, dat gebeurt gelukkig zelden zo overduidelijk. Bij bedrijven die deze vraag stellen, hoef ik trouwens uberhaupt niet te werken. Ik ben zelf wel lid geweest, behoorlijk actief en heb een leuke tijd gehad. Maar heb niet het idee dat ik daar nu graag op beoordeeld wil worden, zowel in negatieve als in positieve zin...
  zondag 3 september 2006 @ 11:46:18 #238
151582 A_L_N_F
pi_41447129
quote:
Op zondag 3 september 2006 04:03 schreef Revolverheld het volgende:
verhaal
ten eerste heb ik destijds alle ontgroeningsverhalen wel gehoord van vriendinnen.
in eerste instantie zeggen ze idd dat ze niks mogen vertellen.
een doorzeuren en ze komen vanzelf met de verhalen.

studentenverenigingen vind niet wat. die verplichtingen die eraan vast zitten zijn niks voor mij.
bovendien vind ik het leuker om steeds ergens anders te komen en mensen te leren kennen en niet steeds met je eigen jaarclubje of vereniging.

destijds bij mijn intro sliep ik bij een wannabe core vereniging.
de mensen waar ik sliep waren echt de meest trieste lui die ik ken.
de manier waarop vrouwen werden behandeld was ook echt kansloos.
wat me opviel van de mensen van die hautaire vereniging was dat ze op de middelbare school allemaal wel het pispaaltje waren en eigenlijk nooit ergens bij hebben gehoord.
die gasten van die vereniging zag je vroeger ook behoorlijk vaak klappen krijgen in normale studentenkroegen als ze daar waren.
altijd relectant aanwezig en anderen minderwaardig bejegenen.

of dan de verenigingen waarbij je vader rijk moet zijn om erbij te kunnen. lidmaatschap afhankelijk van je papa's vermogen ipv je eigen persoon.

en netwerken, het is idd handig om mensen te kennen maar nog beter is het om jezelf te zijn en gewoon niet te slijmen. ik ken zat rijke mensen en mensen op hoge posities maar geen van allen is zo';n bal. allemaal stuk voor stuk normale mensen en ooit normale studenten die door hard werken succesvol zijn geworden
pi_41447386
Je kan ook als ontgroening alle studentes naakt laten rondlopen .... das dan wel weer leuk
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_41447405
quote:
Op zondag 3 september 2006 11:12 schreef Drive-r het volgende:
Ik denk dat je dan toch echt andere mensen moet gaan ontmoeten. Ik zie mensen die geen lid zijn niet bepaald als mensen die geen 'deel uitmaken van mijn wereld'. Lijkt me ook een behoorlijk saaie levenswijze.

Mij ook. Ken genoeg mensen die geen lid zijn, alleen zie je over het algemeen dat nieuwe vriendschappen tijdens je studententijd op/rond de sociëteit ontstaan. Logisch ook, als je bedenkt hoeveel tijd je er doorbrengt.
quote:
Over het netwerken bij sollicitaties, dat gebeurt gelukkig zelden zo overduidelijk. Bij bedrijven die deze vraag stellen, hoef ik trouwens uberhaupt niet te werken. Ik ben zelf wel lid geweest, behoorlijk actief en heb een leuke tijd gehad. Maar heb niet het idee dat ik daar nu graag op beoordeeld wil worden, zowel in negatieve als in positieve zin...
Als je zelf lid bent geweest, zou je kunnen weten dat de dingen niet zo zwart/wit liggen. Natuurlijk gebeurt het zelden zo overduidelijk. Daarbij: zelf zou ik er ook niet op zitten wachten om om díe reden een baan te krijgen
pi_41447510
Ach, je lijkt me iemand die momenteel nog niet richting arbeidsmarkt gaat, heb ik dat goed? Ik kan wat dat betreft dan over iets meer ervaring spreken. Zeker bij de betere banen hoef je niet te hopen dat je lidmaatschap iets extra's betekent... Maar goed, daar zul je in de toekomst je eigen mening over kunnen vormen. Nu moet je eerst nog even genieten...
pi_41447852
quote:
Op zondag 3 september 2006 11:46 schreef A_L_N_F het volgende:
ten eerste heb ik destijds alle ontgroeningsverhalen wel gehoord van vriendinnen.
in eerste instantie zeggen ze idd dat ze niks mogen vertellen.
een doorzeuren en ze komen vanzelf met de verhalen.
Ik zei al: er wordt geen zwarte magie bedreven. 't Is een mythe, de werkelijkheid is een stuk minder heftig dan veel mensen schijnen te willen geloven.
quote:
studentenverenigingen vind niet wat. die verplichtingen die eraan vast zitten zijn niks voor mij.bovendien vind ik het leuker om steeds ergens anders te komen en mensen te leren kennen en niet steeds met je eigen jaarclubje of vereniging.
Ieder z'n leven
quote:
destijds bij mijn intro sliep ik bij een wannabe core vereniging.
wat me opviel van de mensen van die hautaire vereniging was dat ze op de middelbare school allemaal wel het pispaaltje waren en eigenlijk nooit ergens bij hebben gehoord.
die gasten van die vereniging zag je vroeger ook behoorlijk vaak klappen krijgen in normale studentenkroegen als ze daar waren.
altijd relectant aanwezig en anderen minderwaardig bejegenen.
Allemaal vooroordelen. Een vereniging is net de gewone maatschappij: er zitten sukkels tussen, maar die heb je overal. Daarom heb je het disputen- en jaarclub-systeem: soort zoekt soort, dus de sukkels mogen fijn samen een clubje vormen.
quote:
of dan de verenigingen waarbij je vader rijk moet zijn om erbij te kunnen. lidmaatschap afhankelijk van je papa's vermogen ipv je eigen persoon.
Lid worden van sommige verenigingen is idd een 'privilege' in de zin dat je veel geld betaalt voor je lidmaatschap, en dat is dus niet voor iedereen weggelegd. Ook in die zin is 't net het normale leven. Als je daar niet mee kunt leven, moet je communist worden
quote:
en netwerken, het is idd handig om mensen te kennen maar nog beter is het om jezelf te zijn en gewoon niet te slijmen. ik ken zat rijke mensen en mensen op hoge posities maar geen van allen is zo';n bal. allemaal stuk voor stuk normale mensen en ooit normale studenten die door hard werken succesvol zijn geworden
Ben ik met je eens. Alleen dat woordje 'bal...' - gast, laat je niet zo kennen In welke sprookjeswereld leef jij? In de echte wereld moet voor élk succes hard worden gewerkt, óók door corpsleden
pi_41448205
Sjongejonge jij neemt het wel heel serieus allemaal, vergeet niet dat 90% van de mensen lid wordt voor de toffe feesten en de leuke mensen. Zo bijzonder is het lid zijn niet, net als met ontgroeningen wordt het door al die jungleverhalen opgeblazen tot veel meer dan het is.

Mond dichthouden van pas ontgroende sjaarzen valt ook reuze mee, er zijn er zat die er geen enkele moeite mee hebben hun ontgroeningsverhaal te delen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat lid zijn geen voordelen biedt qua netwerken, maar dat is minder belangrijk dan bier en vrouwvolk
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
  zondag 3 september 2006 @ 12:36:03 #244
151582 A_L_N_F
pi_41448248
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:18 schreef Revolverheld het volgende:
[..]

Allemaal vooroordelen. Een vereniging is net de gewone maatschappij: er zitten sukkels tussen, maar die heb je overal. Daarom heb je het disputen- en jaarclub-systeem: soort zoekt soort, dus de sukkels mogen fijn samen een clubje vormen.
[..]

Lid worden van sommige verenigingen is idd een 'privilege' in de zin dat je veel geld betaalt voor je lidmaatschap, en dat is dus niet voor iedereen weggelegd. Ook in die zin is 't net het normale leven. Als je daar niet mee kunt leven, moet je communist worden
[..]
een corpse of wannabe corpse vereniging is geen duidelijk afspiegeling van de samenleving.
als je een gewoon corpse hebt dan zie je vaak mensen die niet echt gewaardeerd zijn in het dagelijks leven.
pa verdient iets meer dan modaal en dat uitte zich vroeger in capsones en bepaalde kleding (meerdere blousjes, kraagje omhoog) en samen met de hele familie op de tennisvereniging.
kenmerkend voor corpse mensen is dat ze zich heel veel verbeelden maar eigenlijk niks voorstellen.

een goede afspiegeling van de samenleving vind je bij de normale verenigingen, vaak een milde ontgroening en waar het er collegiaal aan toe gaat ongeacht wie je bent of beter gezegd wie je vader is.

geld betalen om lid te worden (dan hebben we het over 1000+ bedragen per jaar) is gewoon triets.
je sluit mensen uit op basis van papa's rijkdom.
niks met communisme te maken maar met eerlijke kansen. en de leukste mensen zijn gewoon de mensen die normaal zijn opgegroeid en zelf hebben leren werken voor geld ipv handje ophouden bij papa.

en als je dan toch een studentenleven met aanzien en netwerk wilt hebben dan moet je hier zijn:
http://www.nyenrode.nl/

mij leek het maar niks
  zondag 3 september 2006 @ 12:38:04 #245
151582 A_L_N_F
pi_41448290
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:33 schreef Thundertje het volgende:

Wil natuurlijk niet zeggen dat lid zijn geen voordelen biedt qua netwerken, maar dat is minder belangrijk dan bier en vrouwvolk
nou liever samen bieren met jan en savonds neuken met leonie dan bier drinken met menno en gepijpt worden door marie-jose, de verenigingshoer
pi_41448317
[
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:33 schreef Thundertje het volgende:
Sjongejonge jij neemt het wel heel serieus allemaal, vergeet niet dat 90% van de mensen lid wordt voor de toffe feesten en de leuke mensen. Zo bijzonder is het lid zijn niet, net als met ontgroeningen wordt het door al die jungleverhalen opgeblazen tot veel meer dan het is.
My words exactly. Dus wat is je punt?
  zondag 3 september 2006 @ 12:43:27 #247
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41448417
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 01:03 schreef Staaf het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik was een keer blijven zitten op school en ging pas het tweede jaar die ontgroening in en die mannetjes zijn dan niet echt ouder dan jezelf wat heel wat scheelt in de intimidatie. Ik had ook de hele tijd zoiets van 'wat moet je nou kneusje'.
pi_41448551
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:39 schreef Revolverheld het volgende:
[..]

Ik dacht uit de toon van je post op te maken, dat je het zelf ook allemaal wat te serieus nam, niet dus, mijn excuses. Altijd mooi om het eens te zijn zonder het zelf door te hebben
  zondag 3 september 2006 @ 14:11:57 #249
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_41450391
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:36 schreef A_L_N_F het volgende:

[..]

een corpse of wannabe corpse vereniging is geen duidelijk afspiegeling van de samenleving.
als je een gewoon corpse hebt dan zie je vaak mensen die niet echt gewaardeerd zijn in het dagelijks leven.
pa verdient iets meer dan modaal en dat uitte zich vroeger in capsones en bepaalde kleding (meerdere blousjes, kraagje omhoog) en samen met de hele familie op de tennisvereniging.
kenmerkend voor corpse mensen is dat ze zich heel veel verbeelden maar eigenlijk niks voorstellen.

een goede afspiegeling van de samenleving vind je bij de normale verenigingen, vaak een milde ontgroening en waar het er collegiaal aan toe gaat ongeacht wie je bent of beter gezegd wie je vader is.

geld betalen om lid te worden (dan hebben we het over 1000+ bedragen per jaar) is gewoon triets.
je sluit mensen uit op basis van papa's rijkdom.
niks met communisme te maken maar met eerlijke kansen. en de leukste mensen zijn gewoon de mensen die normaal zijn opgegroeid en zelf hebben leren werken voor geld ipv handje ophouden bij papa.

en als je dan toch een studentenleven met aanzien en netwerk wilt hebben dan moet je hier zijn:
http://www.nyenrode.nl/

mij leek het maar niks
Stel het is zo zwart-wit als jij stelt, wat zou dan in godsnaam het probleem zijn met je bevinden tussen mensen met vaders met veel geld? Wie zegt dat je tussen mensen moet bevinden die een goede afspiegeling zijn van de maatschappij? Ga dan lekker MBO doen.
  zondag 3 september 2006 @ 15:15:44 #250
151582 A_L_N_F
pi_41451931
quote:
Op zondag 3 september 2006 14:11 schreef Kang-He het volgende:

[..]

Stel het is zo zwart-wit als jij stelt, wat zou dan in godsnaam het probleem zijn met je bevinden tussen mensen met vaders met veel geld? Wie zegt dat je tussen mensen moet bevinden die een goede afspiegeling zijn van de maatschappij? Ga dan lekker MBO doen.
waar je later ook gaat werken in de samenleving of waar je ook deelneemt aan de samenleving, overal zijn verschillende mensen.
mensen van arme ouders en van rijke ouders, mensen die arm zijn en rijk.
een corpsebal laat in heel zijn doen en laten zien dat hij alles wat niet corpse is minder is.

dat irriteert me aan die gasten. zelfde als moslim terorristen, die denken ook veel beter te zijn dan anderen maar ondertussen wil iedereen ze doodschoppen
pi_41460276
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:39 schreef Revolverheld het volgende:
[
[..]

Sorry, maar jouw toon had meer weg van het type lid dat het allemaal net even de serieus neemt... No offense, maar ik begrijp zijn reactie en die lag zeker niet in lijn met 'your words'....
pi_41469594
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:31 schreef Drive-r het volgende:
Sorry, maar jouw toon had meer weg van het type lid dat het allemaal net even de serieus neemt... No offense, maar ik begrijp zijn reactie en die lag zeker niet in lijn met 'your words'....
Zal die typische corpsballentoon wel zijn, dan

Maar serieus: 't is nogal ingewikkeld om iets duidelijk te maken over het corps, of welke andere studentenvereniging dan ook, aan mensen die zo overduidelijk bevooroordeeld zijn. Dan ontkom je niet aan bepaalde inkoppers en - zo blijkt - misverstanden. Het voorbeeld dat ik gaf van dat sollicitatiegesprek was niet bedoeld als borstklopperij ('Kijk eens, wij geweldige corpsleden onder elkaar'), maar als een typisch geval van 'groepscodes', en die groepscodes zorgen er weer voor dat je wel degelijk, of je nou wilt of niet, bij een bepaalde groep hoort.

Afijn, laat ik het eens anders uitleggen.

Waar ik steeds aan moet denken als ik dit topic lees, is die NRC-serie (op de Achterpagina, eens in de zoveel tijd) met foto's van bepaalde groepen mensen. Ongetwijfeld is er ooit een aflevering geweest met 'corpsballen', en die aflevering zou er alsvolgt hebben uitgezien: een collage van 15 foto's van 15 verschillende corpsleden van het mannelijk geslacht die er volkomen identiek uitzien, dus zeg: spijkerbroek, overhemd/poloshirt, Brogues, sportief horloge.

Dat kopieergedrag zou nooit zo duidelijk in 't oog zijn gesprongen als die foto's niet in een collage bij elkaar waren gebracht.

In diezelfde serie is ongetwijfeld ook een aflevering gewijd aan de 'corps-tegenstanders', laten we zeggen: degenen die in dit topic steeds roepen dat ze kuddegedrag haten; dat ze een hekel hebben aan mensen die zich laten ontgroenen omdat ze 'er zo nodig bij willen horen', etc. Die aflevering zou óók een collage van 15 foto's van identieke jongens hebben opgeleverd, alleen zouden die jongens - ik doe een gooi - een zwart T-shirt dragen, een spijkerbroek, gekleurde bandjes om hun pols, gel in hun haar.

Nee, nou niet allemaal gaan reageren met: 'Ik heb nooit gel in m'n haar,' want daar gaat het nou niet om. Het gaat om het aantoonbare gegeven dat iedereen bij een groep hoort, en dat groepsgedrag valt in eerste instantie af te lezen aan ons kleedgedrag (lees: kopieergedrag), en dat geldt in het bijzonder voor mensen die van zichzelf geloven dat ze heel 'anders' zijn, heel apart of alternatief, kortom: 'niet in een hokje te plaatsen', etc. Kijk die NRC-serie er maar op na.

Allemaal fucking klonen. En dát is eigenlijk 't enige punt dat ik wil maken: of je nou bij de ene groep hoort of bij de andere, dat maakt allemaal geen reet uit. Iedereen komt uiteindelijk terecht in de groep die bij hem past. En die groepen zullen elkaar niet begrijpen, al open je er tachtig topics over, of honderd. Daar zijn het groepen voor.

Als je dát beseft, is 't eigenlijk niet eens zo moeilijk om te snappen waarom sommigen de lol of het nut inzien van een ontgroening, en anderen niet
pi_41470330
quote:
Op maandag 4 september 2006 00:24 schreef Revolverheld het volgende:

[..]

Zal die typische corpsballentoon wel zijn, dan
Dat is het hem juist: Jij denkt dat je de typische corpsbal bent. Waarschijnlijk ben je inderdaad het september lid dat graag borden spaghetti bij mensen in het haar smeert die net even wat meer retoriek hebben dan jijzelf. En ja, ik weet precies hoe het corps werkt. Heb er zelf bestuurt, ken alle steden, heb er zeven jaar rondgelopen en zeker van genoten. Maar altijd weer kom ik mensen tegen die nog steeds denken dat het 'groepen' zijn of die het 'onwetende mensen' wel eventjes 'anders zullen uitleggen'.

Het corps is een gezelligheids vereniging, net als alle andere. Mensen gaan bij een vereniging omdat ze toevallig willen feesten of wat dan ook. Er zit geen diepere gedachte achter en de band is net zo sterk als je buiten een vereniging ook had kunnen vinden. Dat mensen het haten komt zeer waarschijnlijk ook door mensen als jij, die er meer van willen maken dan het is... Man, je voelt jezelf al binnen je eigen vereniging verheven boven andere mensen, hoe denk je dat mensen tegen jou aankijken?
pi_41473592
Het corps is niet meer en niet minder dan een traditionele studendengezelligheidsvereniging.

De ontgroening kan niet bij iedereen op begrip rekenen en ik zelf vind dat redelijk ook redelijk begrijpelijk. Als je alle dingen die je meemaakt opschrijft en je selecteert de ergste dingen en je noemt ze in een zin op lijkt het ook een grote ramp.
De realiteit is dat het allemaal best meevalt en het grootste obstakel waarschijnlijk gewoon vermoeidheid is door slaaptekort en veel bezig zijn.

Ik had mijn ontgroening niet willen missen omdat het al met al gewoon een hilarische tijd is die je met een groep doormaakt.

Verder moet je corpsleden die zelf zeggen dat corpsleden allemaal elkaar begrijpen en allemaal zo tot dezelfde groep behoren een beetje negeren. Binnen het corps vind je een grote diversiteit van mensen en meningen. Mijn ervaring is dat veel mensen binnen het corps niet eens het er over eens zijn wat het corps nou precies is, wat het was en waar het naartoe gaat.

Het corps bestaat niet uit klonen zoals Revolverheld zou beweren. Ook is het corps geen ticket naar een succesvolle carrière in het bedrijfsleven. Wel valt er een hoop te leren. Hoe je iets kan organiseren. Hoe met andere mensen om te gaan. Je kan ook op een vereniging een keer een fout maken zonder dat het je kop kost of er grote problemen ontstaan.
Echter, het komt er altijd op neer dat je zelf hard zal moeten studeren en ambitie moet hebben iets te bereiken.
pi_41475312
Mogen alle septemberleden even hard verkouden worden?
bvd.
pi_41520037
Ah, dus als ik het goed begrijp mag ik weigeren om vernederd te worden?

Verder hoorde ik vandaag dat het mogelijk is om onder een ontgroening uit te komen door geld te betalen. Klopt dat?
www.pvda.nl
Steun!
pi_41520477
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:59 schreef Ceylon89 het volgende:
Ah, dus als ik het goed begrijp mag ik weigeren om vernederd te worden?

Verder hoorde ik vandaag dat het mogelijk is om onder een ontgroening uit te komen door geld te betalen. Klopt dat?
Nee dat is onzin, plus dat je dat echt niet wilt.

Wat wel kan is dat als je al in een andere stad bent ontgroend dat je dan niet nog een keer ontgroeningen moet lopen in je nieuwe stad (iig bij de corpora zo).

Maar geen KMT lopen heb je alleen jezelf mee, je wordt scheef aangekeken als je eenmal lid bent, je kent minder mensen tijdens de clubvorming en je weet minder van de vereniging af.
pi_41520553
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:13 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Maar geen KMT lopen heb je alleen jezelf mee, je wordt scheef aangekeken als je eenmal lid bent, je kent minder mensen tijdens de clubvorming en je weet minder van de vereniging af.
Dit zegt al genoeg waarom ik nooit naar een studentenvereniging ben gegaan.
pi_41520678
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:24 schreef nozem het volgende:

[..]
Wat ontgroeningen betreft: Je kiest er zelf voor, je weet dat je vernederd wordt, je weet ook dat als je er doorheen bent je de rest van je studie het mannetje/vrouwtje kunt uithangen bij je vereniging. Dus ga niet mekkeren dat het allemaal zo zwaar en onmenselijk is.
Het is een sekte.
pi_41538577
quote:
Op maandag 4 september 2006 00:57 schreef Drive-r het volgende:
Het corps is een gezelligheids vereniging, net als alle andere. Mensen gaan bij een vereniging omdat ze toevallig willen feesten of wat dan ook. Er zit geen diepere gedachte achter en de band is net zo sterk als je buiten een vereniging ook had kunnen vinden. Dat mensen het haten komt zeer waarschijnlijk ook door mensen als jij, die er meer van willen maken dan het is... Man, je voelt jezelf al binnen je eigen vereniging verheven boven andere mensen, hoe denk je dat mensen tegen jou aankijken?
Dank voor je bijdrage. Ik ben te lui en te vermoeid (door deze reactie) om verder moeite te doen, ik ga mezelf in een volgende post ff rustig citeren. Komt ie:
pi_41538599
quote:
Op zondag 3 september 2006 04:03 schreef Revolverheld het volgende:
In werkelijkheid is het een gezelligheidsvereniging, en daar doen mensen dingen die ze gezellig vinden.
Heb je 'm..?

Mooi. Dan kun je nu lekker gaan
pi_41538612
quote:
Op maandag 4 september 2006 08:18 schreef maertz het volgende:
Het corps is niet meer en niet minder dan een traditionele studendengezelligheidsvereniging.
Top. Goeie bijdrage. Heet nieuws
pi_41538639
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:13 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Nee dat is onzin, plus dat je dat echt niet wilt.

Wat wel kan is dat als je al in een andere stad bent ontgroend dat je dan niet nog een keer ontgroeningen moet lopen in je nieuwe stad (iig bij de corpora zo).

wel KMT lopen heb je ook alleen jezelf mee hoor.

Ook heerlijk, in een veld werken, dan een biertje moeten halen voor een "leider" en na een uur lopen terugkomen en dan te horen krijgen dat het biertje dood is en dat ie het niet meer hoeft.

Sowieso zou ik niet eens gaan, maar daarna zou ik em aan zn ballen een sloot insleuren.
pi_41538754
quote:
Op maandag 4 september 2006 08:18 schreef maertz het volgende:
Het corps bestaat niet uit klonen zoals Revolverheld zou beweren.
Die cursus begrijpend lezen is geen overbodige luxe (Informeer er eens vrijblijvend naar bij je studiebegleider, hij zal je wegwijs kunnen maken in de wereld van de Zin Die Meer Dan Drie Woorden Telt )

Afijn. Waar te beginnen?

Nee, corpsleden zijn geen klonen, mijn post ging over uiterlijkheden, en bij de cursus Begrijpend Lezen zullen ze je t.z.t. wel uitleggen dat daarmee iets anders wordt bedoeld dan met innerlijkheden.

Mijn post ging erover dat er in dit topic veel en nogal heftig wordt gereageerd door mensen die apert tégen ontgroening zijn, en de belangrijkste reden die daarvoor wordt aangevoerd luidt: "Want ik ben nou eenmaal heel anders/uniek/origineel/authentiek/onafhankelijk/eigengereid". Dáár ging die post over. En toen probeerde ik uit te leggen (met de nadruk op probeerde) dat we eigenlijk allemáál bij een 'groep' horen, ook al willen we dat zelf niet zien, en ook al zijn we uiteraard allemaal verschillend en anders, als je verder kijkt dan je neus lang is. Maar aan het fenomeen groepsgedrag ontsnappen wij geen van allen. Dát is het punt dat ik wilde maken (met de nadruk op wilde), maar het geeft niet, joh.

Laten we het gewoon weer hebben over poep smeren en jenever zuipen tot je er dood bij neervalt, dat is wel zo overzichtelijk
  woensdag 6 september 2006 @ 02:44:38 #265
132573 Heumeux
Ogen dicht en rammen
pi_41538796
om een en ander te nuanceren.

tijdens mijn ontgroening, zouden er bepaalde incidenten hebben plaatsgevonden.

zo is er in het nieuws geweest dat men vastgebonden zou zijn etc.

ja we werden vastgebonden, het was vreselijk, een nachtmerrie. gelukkig gebruikte men wc papier.

Patrik Antonius: "how can he make the call?" Doyle Brunson: "u say how can i make that call, i say how could u make that bet!? we are playing poker, not solitaire"
pi_41538911
Ik heb net de ontgroening doorlopen, en ik zou het niet nog een keer doen en het was zeker geen pretje, maar ik ben nooit en dan ook echt nooit met een vinger aangeraakt, en alcohol was verboden. Daarnaast stonden er 24 uur per dag 'psychologen' en 'hospiks' klaar om je op te vangen wanneer je het moeilijk had (kon vanalles zijn) of wanneer je medische klachten had. Ben ook een keer 2 uur opgesloten in een kast, maar voordat ze dat doen wordt je wel snel even gevraagd of je claustrofobie of iets anders hebt. Zeer prima geregeld dus, alleen af en toe wat te weinig eten waardoor er wel eens mensen out gingen. Dat was minder, maar verder heb ik niets gezien van de horrorverhalen in de media
Jupiler is goed
pi_41539971
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:55 schreef Aurelium het volgende:
Ik heb net de ontgroening doorlopen, en ik zou het niet nog een keer doen en het was zeker geen pretje, maar ik ben nooit en dan ook echt nooit met een vinger aangeraakt, en alcohol was verboden. Daarnaast stonden er 24 uur per dag 'psychologen' en 'hospiks' klaar om je op te vangen wanneer je het moeilijk had (kon vanalles zijn) of wanneer je medische klachten had. Ben ook een keer 2 uur opgesloten in een kast, maar voordat ze dat doen wordt je wel snel even gevraagd of je claustrofobie of iets anders hebt. Zeer prima geregeld dus, alleen af en toe wat te weinig eten waardoor er wel eens mensen out gingen. Dat was minder, maar verder heb ik niets gezien van de horrorverhalen in de media
Ah, en jij vindt het normaal om 2 uur in een kast opgesloten te zitten?
www.pvda.nl
Steun!
pi_41540895
quote:
Op woensdag 6 september 2006 07:59 schreef Ceylon89 het volgende:

[..]

Wat snap je nou niet aan het idee ontgroening?
het is niet alleen gezellig thee met elkaar drinken hoor lieverd
pi_41541488
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:25 schreef Revolverheld het volgende:

[..]

Top. Goeie bijdrage. Heet nieuws
Laat dan de volgende keer de rest van je post weg. Dit was inderdaad de enige zin die zinnig was. Daarna begon je jezelf enkel tegen te spreken.
pi_41542408
quote:
Op woensdag 6 september 2006 07:59 schreef Ceylon89 het volgende:

[..]

Ik ga er niet dood aan hoor. Bovendien kun je er gewoon uitgaan mocht je het echt niet meer trekken om welke reden dan ook. De ontgroening is gewoon geen pretje en dat is de bedoeling ook niet, maar ze gaan zeker niet te ver.
Als jij geen zin hebt om jezelf bijvoorbeeld op te laten sluiten in een kast voor 2 uur moet je geen ontgroening gaan doen.
Jupiler is goed
pi_41542552
quote:
"Dat was wat minder."

Understatement van de eeuw.
pi_41542587
quote:
Op woensdag 6 september 2006 10:20 schreef Aurelium het volgende:

[..]

Ik ga er niet dood aan hoor. Bovendien kun je er gewoon uitgaan mocht je het echt niet meer trekken om welke reden dan ook. De ontgroening is gewoon geen pretje en dat is de bedoeling ook niet, maar ze gaan zeker niet te ver.
Als jij geen zin hebt om jezelf bijvoorbeeld op te laten sluiten in een kast voor 2 uur moet je geen ontgroening gaan doen.
==> [KEL]
pi_41544176
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:41 schreef Revolverheld het volgende:

[..]

Mijn post ging erover dat er in dit topic veel en nogal heftig wordt gereageerd door mensen die apert tégen ontgroening zijn, en de belangrijkste reden die daarvoor wordt aangevoerd luidt: "Want ik ben nou eenmaal heel anders/uniek/origineel/authentiek/onafhankelijk/eigengereid". Dáár ging die post over.
En het grappige is dat ze dat juist niet zijn aangezien er nogsteeds meer mensen knorren dan dat er mensen lid zijn
  woensdag 6 september 2006 @ 12:02:15 #274
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_41545116
Ik kwam gisterenochtend nog een aantal meisjes tegen die op een stoep zaten en nogal ellendig voor zich uitkeken. Op een bepaald moment wilden ze opstaan en eten gaan halen, tot er een hoofd door een raam naar buiten kwam en 'wat zijn jullie van plan?' en 'ik heb toch gezegd dat jullie dat in je eigen tijd moeten doen'. Dat zal ze leren!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_41545277
quote:
Dat er "psychologen" en "hospiks" klaar staan zegt imo genoeg.
pi_41546327
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:07 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja, dat mocht er wat gebeuren er mensen klaarstaan die hulp kunnen bieden.

Bij (sport)-evenementen zie je toch ook altijd vrijwillige EHBO'ers klaarstaan.
pi_41546544
quote:
Op woensdag 6 september 2006 11:29 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

En het grappige is dat ze dat juist niet zijn aangezien er nogsteeds meer mensen knorren dan dat er mensen lid zijn
Logica van een hokjesgeest dit.
pi_41546635
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:41 schreef Revolverheld het volgende:

[..]

Mijn post ging erover dat er in dit topic veel en nogal heftig wordt gereageerd door mensen die apert tégen ontgroening zijn, en de belangrijkste reden die daarvoor wordt aangevoerd luidt: "Want ik ben nou eenmaal heel anders/uniek/origineel/authentiek/onafhankelijk/eigengereid". Dáár ging die post over. En toen probeerde ik uit te leggen (met de nadruk op probeerde) dat we eigenlijk allemáál bij een 'groep' horen, ook al willen we dat zelf niet zien, en ook al zijn we uiteraard allemaal verschillend en anders, als je verder kijkt dan je neus lang is. Maar aan het fenomeen groepsgedrag ontsnappen wij geen van allen. Dát is het punt dat ik wilde maken (met de nadruk op wilde), maar het geeft niet, joh.
Dat moet je gewoon negeren en gewoon doen wat je leuk vindt. En als je dan een bepaalde sport beoefend, een bepaalde religie/politiek aanhangt, etc. dan rol je vanzelf in een groep.

Je moet niet bij een groep horen omdat je bij een groep moet horen. Dat lijkt wel communisme.
pi_41546670
Beetje jammer dat de meeste mensen hier zo ontzettend bevooroordeeld zijn. Het is allemaal een vrijwillege keuze en je kan er elk moment mee stoppen. Daarnaast is het dus helemaal niet zo erg, het is alleen de vraag of je het wil of niet. Ik heb respect voor de mensen die er niet aan mee willen doen en ik kan dat ook heel goed begrijpen. Maar van jullie vraag ik wel of jullie niet direct je oordeel klaar willen hebben, voordat je precies weet wat het inhoud.
Jupiler is goed
pi_41568567
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:46 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Inderdaad.

Maar daarna heb je wel vrienden voor het leven en een lekker afgesloten sociaal kringetje

Tegen de tijd dat ik eens kennis kon maken met ''de ontgroening'' kon ik de mensen die ontgroenden, ontgroenen. Een trieste gebeurtenis, door veelal trieste mensen uitgevoerd. In plaats dat ze die mensen eens fatsoenlijk onthalen. Moet ik zeggen dat dat laatste steeds vaker voorkomt.

[ Bericht 23% gewijzigd door FreakerS op 06-09-2006 23:59:48 ]
pi_41571439
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:56 schreef AntonDingeman het volgende:

[..]

Dat moet je gewoon negeren en gewoon doen wat je leuk vindt. En als je dan een bepaalde sport beoefend, een bepaalde religie/politiek aanhangt, etc. dan rol je vanzelf in een groep.

Je moet niet bij een groep horen omdat je bij een groep moet horen. Dat lijkt wel communisme.
Een ding snap ik niet van jou, waarom ben je steeds in dit topic te vinden als je zo anti-ontgroening bent ? Bij een vereniging gaan is een VRIJE keuze, dus laat die mensen toch.. als mensen nou gewoon een beetje begrip voor elkaar hebben
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_41572340
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:56 schreef AntonDingeman het volgende:
Ik snap wel méér dingen niet van jou

Die hele quote hierboven, bijvoorbeeld, ontgaat mij een beetje. Wát moet je gewoon negeren? Ik neem voor het gemak even aan: 'Het groepsgedag.' Okay, dat negeer ik. En dan ga ik daarna een bepaalde sport beoefenen, of een bepaalde religie/politiek aanhangen, en dan' rol ik vanzelf in een groep'.

FF voor de zekerheid: is het dan wél okay, volgens jou? En waarom dan?

En dan komt de uitsmijter:
quote:
Huh?
Het woordje 'moet' snap ik niet helemaal. Niemand 'moet' iets, toch? In dat geval is het idd communisme. Voor zo ver ik weet, sluiten mensen zich aan bij een gezelligheidsvereniging (al dan met inbegrip van een ontgroening) omdat ze het... eh... gezellig vinden, zeg maar. Voor de lol. Om leuke mensen te ontmoeten, te sporten, te feesten, toneel te spelen, lezingen bij te wonen etc.

Of bedoelde je iets anders? Leg het dan nóg eens uit, en dan duidelijk?
pi_41605413
Boehoehoe ik moest in een sloot staan en een lied leren
pi_41605566
quote:
Op donderdag 7 september 2006 00:50 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Een ding snap ik niet van jou, waarom ben je steeds in dit topic te vinden als je zo anti-ontgroening bent ? Bij een vereniging gaan is een VRIJE keuze, dus laat die mensen toch.. als mensen nou gewoon een beetje begrip voor elkaar hebben
Het begrip van de typische ballen uit een vereniging is tevens vaak ver te zoeken aangezien deze zich verheven voelen. Vraag me alleen niet waar ze zich verheven boven voelen.
pi_41605604
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 01:41 schreef FreakerS het volgende:

[..]

Het begrip van de typische ballen uit een vereniging is tevens vaak ver te zoeken aangezien deze zich verheven voelen. Vraag me alleen niet waar ze zich verheven boven voelen.
En jij bent waar lid?
pi_41622882
Ik heb ontgroening gelopen bij Unitas S.R in Utrecht en het was best zwaar, maar het is wel zo dat ik nu meteen 100 man bij voor- en achternaam ken, en een groot deel van hen ook persoonlijker. Als je samen 11 dagen afziet leer je mensen heel snel kennen, karakters komen erg snel boven tafel onder zware druk.
De ontgroening is dus zeker nuttig geweest.
pi_41636280
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:07 schreef Repeat het volgende:

[..]

beetje goedkope opmerkingen, ik ben zelf geen voorstander van ontgroening, maar het is wel een nuttig selectiemechanisme om mensen te selecteren die echt 100% voor hun vereniging gaan. Nu kan je ook 100% voor je vereniging gaan zonder ontgroening alleen komt dat wat minder vaak voor. En als je als vereniging dan de keuze hebt uit heel veel mensen, kan je mensen zichzelf eruit laten selecteren die blijkbaar niet helemaal voor de vereniging willen gaan.

Het is een heel simpel mechanisme dat helpt bij het instandhouden van je vereniging, het is niet voor niets dat verenigingen met een dergelijk mechanisme al heel lang bestaan en nog heel lang zullen blijven bestaan. (Overigens was de selectie wat soepelder toen de ledenaanwas verminderde, logisch).
pi_41646456
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:41 schreef Pjotorzo het volgende:
Ik heb ontgroening gelopen bij Unitas S.R in Utrecht en het was best zwaar, maar het is wel zo dat ik nu meteen 100 man bij voor- en achternaam ken, en een groot deel van hen ook persoonlijker. Als je samen 11 dagen afziet leer je mensen heel snel kennen, karakters komen erg snel boven tafel onder zware druk.
De ontgroening is dus zeker nuttig geweest.
hoe was de marmite?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 11:49:20 #289
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_47363578
Schopje
  maandag 3 mei 2010 @ 20:43:43 #290
255512 Zero17
Gewoon lekker mezelf.
pi_80982668
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 11:49 schreef Zhenar het volgende:
Schopje
De meest falende kick die ik ooit heb gezien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 21 augustus 2012 12:28 schreef Oswald_Montecristo het volgende:
Rust in vrede, hamster van sinepedraap. Je zal niet vergeten worden.
pi_80983052
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:43 schreef Zero17 het volgende:

[..]

De meest falende kick die ik ooit heb gezien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tsja gelukkig is er nog de mores, voor mensen zoals jij
  maandag 3 mei 2010 @ 20:58:06 #292
255512 Zero17
Gewoon lekker mezelf.
pi_80983445
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:50 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Tsja gelukkig is er nog de mores, voor mensen zoals jij
..
Studentenverenigingen !
Corrrrrpsballen !
Vrienden die je uitkiest.
pi_80984721
he, gezellig. Vanwaar deze vrij vroege kick? De examens moeten nog beginnen man! !
Ja doei.
  Moderator maandag 3 mei 2010 @ 21:31:10 #294
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_80984892
Nooit aan mee (hoeven) doen
pi_80986719
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:58 schreef Zero17 het volgende:

[..]

Jij gesuggereerd dat leden van een SV hun vrienden niet uitkiezen?
Vrienden uitkiezen is zo relatief. Wrs is meer dan 90% van je vrienden klasgenoot...

[ Bericht 12% gewijzigd door Rene op 03-05-2010 22:15:58 (quote fix) ]
  maandag 3 mei 2010 @ 22:35:03 #296
255512 Zero17
Gewoon lekker mezelf.
pi_80988293
quote:
Op maandag 3 mei 2010 22:07 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Vrienden uitkiezen is zo relatief. Wrs is meer dan 90% van je vrienden klasgenoot...
Waarom the fuck verzin jij quotes van mij?
Overigens is 'suggereert' wel zo belabberd gespeld dat het amper meer te herkennen is.
pi_80988878
quote:
Op maandag 3 mei 2010 22:35 schreef Zero17 het volgende:

[..]

Waarom the fuck verzin jij quotes van mij?
Overigens is 'suggereert' wel zo belabberd gespeld dat het amper meer te herkennen is.
quote:
[ Bericht 12% gewijzigd door Renesite op 03-05-2010 22:15 (quote fix)
Volgens mij heeft ie het erger gemaakt dan het was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')