Voor de gene die het niet zo gevolgt hebben:quote:The EU Council of Ministers is demonstrating that the concept of democracy is alien to the EU. This Wednesday, the Irish Presidency managed to secure a qualified majority for a counter-proposal to the software patents directive, with only a few countries - including Belgium and Germany - showing resistance. The new text proposes to discard all the amendments from the European which would limite patentability. Instead the lax language of the original Commission proposal is to be reinstated in its entirety, with direct patentability of computer programs, data structures and process descriptions added as icing on the cake. The proposal is now scheduled to be confirmed without discussion at a meeting of ministers on 17-18 May, unless one of the Member States changes its vote. In a remarkable sign of unity in times of imminent elections, members of the European Parliament from all groups across the political spectrum are condemning this blatant disrespect for democracy in Europe.
bron
Mischien had ik aasgieren er ook bij moeten zetten?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Tegenwoordig zie je juist een trend dat de grote jongens worden aangeklaagd door de kleinere spelers vanwege patentbreuk.
haha, tsja das natuurlijk "puur toeval"quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:07 schreef MelkKoe het volgende:
[..]
Mischien had ik aasgieren er ook bij moeten zetten?
Wanneer is er nu ooit iets positiefs gedaan met software patenten?
Nog zoiets hoe corrupt de EU opgezet is, de sponsor van het Ierse voorzitterschap word gesponsord door microsoft!
Ik wilde geen waarde-oordeel geven, slecht aangeven dat het niet alleen de grote jongens zijn die ervan profiteren.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:07 schreef MelkKoe het volgende:
[..]
Nog zoiets hoe corrupt de EU opgezet is, de sponsor van het Ierse voorzitterschap is microsoft! Ik weet het niet met Europa we hebben het heel hard nodig willen we op kunnen tegen Amerikaanse regeringen als Bush, maar op deze manier brengt het meer slechts dan goeds.
Niet DE sponsor maar een deel sponsor..en ik kan je zo vertellen waarom, Dell levert PC's en servers aan dit project en die worden van een Microsoft OS voorzien. Maar goed, als je liever een grote duistere samenzwering wil zien..TRU is daar --->quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:07 schreef MelkKoe het volgende:
Nog zoiets hoe corrupt de EU opgezet is, de sponsor van het Ierse voorzitterschap is http://www.eu2004.ie/sitetools/sponsorship.asp ! Ik weet het niet met Europa we hebben het heel hard nodig willen we op kunnen tegen Amerikaanse regeringen als Bush, maar op deze manier brengt het meer slechts dan goeds.
Ah, een onbevooroordeelde site, huh, Koos?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:08 schreef Koos Voos het volgende:
' Software patenten hebben nut omdat bedrijven graag hun intellectuele eigendom willen beschermen, of dat kleine jongens of grote zijn doet niet ter zake.' ..
er zit ook gewoon maffia tussen ... volg de SCO zaak eens http://www.groklaw.net/
ik weet niet of je het door hebt maar je kan dan algoritmen pattenteren, heel het pattenteer gedrag heeft totaal geen nut, mensen gaan steeds iets nieuws verzinnen om onder een pattent uit te kunnen komen en niet innoveren in totaal nieuwe oplossingen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:03 schreef Tijger_m het volgende:
[Als een bedrijf miljoenen cq miljarden in R&D steekt en daar banen meer creeert dan mogen ze van mij een patent hebben en daar licentie kosten voor rekenen, dat jij het daar niet mee eens bent maakt het nog niet ondemocratisch.
Ow.. dan heb je het niet helemaal begrepen, het gaat wel degelijk over schending van patenten.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ah, een onbevooroordeelde site, huh, Koos?
Ik volg die zaak als sinds het begonnen is, voorlopig is het nog onder de rechter en degenen die inzage hebben gehad in wat SCO' bewijs noemt denken dat ze mischien kunnen winnen.
Overigens heeft dat hele verhaal niets van doen met software patenten.
ja toch wel goed dat de duitse regering bij z'n standpunten blijftquote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:18 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Ow.. dan heb je het niet helemaal begrepen, het gaat wel degelijk over schending van patenten.
Dan weet je vast wel hoe die duitse rechter heeft geoordeeld ?![]()
Het is van belang dat mensen/bedrijven/organisaties bepaalde ideeen kunnen patenteren zodat het makkelijker wordt om de investeringskosten terug te verdienen. Als er van tevoren geen grote kans zou zijn dat de investeringen terug verdient zouden worden, zal de persoon/bedrijf/organisatie ook geen resources aanwenden voor nieuwe ontwikkelingen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:15 schreef Skinkie het volgende:
[..]
ik weet niet of je het door hebt maar je kan dan algoritmen pattenteren, heel het pattenteer gedrag heeft totaal geen nut, mensen gaan steeds iets nieuws verzinnen om onder een pattent uit te kunnen komen en niet innoveren in totaal nieuwe oplossingen.
voorbeeld:
in plaats dat men van de verbrandings motor naar een electromotor gaat, worden er eerst tig verschillende verbrandings motoren gemaakt, die allemaal net anders werken.
als openbaar is hoe iets werkt, hoeft niemand opnieuw het wiel uit te vinden en kan gebruik maken van vrij verkrijgbaar research materiaal. aan R&D moet niet verdient worden, maar gebruikt worden om te innoveren, en niet achter te gaan lopen
Onzin, als je 'prior art' kan bewijzen blijft er geen spaan heel van een patent, dat verhaal gaat dus gewoon niet op.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:15 schreef Skinkie het volgende:
ik weet niet of je het door hebt maar je kan dan algoritmen pattenteren, heel het pattenteer gedrag heeft totaal geen nut, mensen gaan steeds iets nieuws verzinnen om onder een pattent uit te kunnen komen en niet innoveren in totaal nieuwe oplossingen.
voorbeeld:
in plaats dat men van de verbrandings motor naar een electromotor gaat, worden er eerst tig verschillende verbrandings motoren gemaakt, die allemaal net anders werken.
als openbaar is hoe iets werkt, hoeft niemand opnieuw het wiel uit te vinden en kan gebruik maken van vrij verkrijgbaar research materiaal. aan R&D moet niet verdient worden, maar gebruikt worden om te innoveren, en niet achter te gaan lopen
Um...Vrijmetselaars? Ok dan...TRU is die kant op --->quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:31 schreef Skinkie het volgende:
ja toch wel goed dat de duitse regering bij z'n standpunten blijft
overigens vraag ik me af of met dit EUCD misschien een aantal Vrijmetselaars aan de macht proberen te blijven...
Ik verbaas me erover dat je dat nu pas inziet. Als de europeese burgers aan hun vertegenwoordigers had gevraagt om Europa had het geheel er nu compleet anders uit gezien. Het Europees parlement is niets waard zolang de verschillende lidstaten uiteenlopende meningen hebben.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:57 schreef MelkKoe het volgende:
Ik zie weinig reden om binnekort te gaan stemmen voor een Euro parlement als het niks meer is dan een schijnparlement dat makkelijk aan de kant geschroven word. Is dit nu de toekomst van Europa een stel elite politici die maar wat doen zonder aan iemand verantwoording af te hoeven leggen?
Geef ons een lijstje zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:57 schreef Koos Voos het volgende:
Die hele patent race houd innovatie tegen.. daar zijn duizenden pagina's over te vinden op het net.
Oh, waar dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:56 schreef Skinkie het volgende:
grin die prior art is in veel gevallen al common knowledge kijk is naar de states wara het systeem al heeft gefaald. kun je dan met droge ogen zeggen dat het een goed systeem is?
De groep tegenstanders van europese erkenning van patenten bestaan vooral uit Amerikaanse Open Source projecten. Dat zijn er nogal wat. Enkele bekende zijn RedHat, Lindows en Winequote:Op zaterdag 8 mei 2004 01:19 schreef Tijger_m het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom een klein groepje tegenstanders meent dat als zij hun zin niet krijgen er geen sprake zou zijn van democratie, volgens mij begrijpen die mensen niet echt wat democratie inhoudt.
patenten op dubbelklikken die worden uitgegevenquote:Op zaterdag 8 mei 2004 01:19 schreef Tijger_m het volgende:
Oh, waar dan?
jij weet werkelijk niet waar je over praat he?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:18 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Ow.. dan heb je het niet helemaal begrepen, het gaat wel degelijk over schending van patenten.
Dan weet je vast wel hoe die duitse rechter heeft geoordeeld ?![]()
Dat het Europarlement allerlei amendementen aan deze wet goedkeurd, en die daarna vrolijk van tafel geveegt worden door de Ierse voorzitter vind je heel normaal voor een zogenaamd democratisch Europa?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 00:03 schreef Tijger_m het volgende:
k heb geen massale europese afkeuring gezien door de bevolking van deze voorstellen dus waar haal jij dat ondemocratische lulverhaal vandaan eigenlijk?
Dat was het probleem helemaal niet, die software patenten die kwamen er daar was zelfs de FFII mee eens. Er waren alleen beperkingen ingesteld zodat buisness methods (de shoppingcard, one-click shopping) etc niet patanteerbaar waren en meer. Een groot deel van de patenten in Amerika zit compleet nul R&D op, en die zijn het probleem.quote:Als een bedrijf miljoenen cq miljarden in R&D steekt en daar banen meer creeert dan mogen ze van mij een patent hebben en daar licentie kosten voor rekenen, dat jij het daar niet mee eens bent maakt het nog niet ondemocratisch.
hmmm ...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
jij weet werkelijk niet waar je over praat he?
Onzin SCO heeft geen patenten op Unix, mischien zelfs niet eens het copyright, maar patenten zeker niet die zouden of al verjaard zijn of nogsteeds van AT&T zijn die de software geschreven heeft.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 14:57 schreef Koos Voos het volgende:
Unix- en Linux-leverancier SCO klaagt computerreus IBM aan vanwege schending van zijn Unix-patenten.
misschien zou je beter moeten weten dan om een kort berichtje door de VNU-tiepmiepje, op basis van een vaag gerucht als feit aan te nemen:quote:Op zaterdag 8 mei 2004 14:57 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
hmmm ...![]()
Unix- en Linux-leverancier SCO klaagt computerreus IBM aan vanwege schending van zijn Unix-patenten.
bron : http://www.vnunet.nl/nieuws.htm?id=243941
nergens is sprake van patenten (als je de zaak een beetje beter zou kennen, en wat meer ervarig zou hebben met IP-gerelateerde zaken, zou je direkt kunnen opmerken dat juist de zaak van SCO tegen IBM e.a. problemen aantoond die via een systeem van patenten direkt voorkomen worden, bv het gegeven dat SCO nog altijd weigert precies inzichtelijk te maken welke specifieke code het betreft)quote:18. SCO is the present owner of all software code and licensing rights to System V Technology.
56. AT&T Technologies originally licensed the UNIX operating system software code to approximately 30,000 software licensees, including defendant IBM, for the UNIX operating system software source code, object code and related schematics, documentation and derivative works (collectively, the ?UNIX Software Code?). To protect the confidential and proprietary source code information, these license agreements, as detailed below, contained strict limitations on use and dissemination of UNIX Software Code.
SCO Duitsland heeft in betrekkelijk korte tijd tweemaal een Linux-kwestie verloren. Op 18 februari bereikten de advocaten van SCO overeenstemming met de collega's van tegenpartij Univention GmbH; daarmee werd een verdere behandeling voor een Duitse rechtbank voorkomen. SCO haalde op alle vier kernpunten bakzeil: het zal niet langer beweren dat Linux van SCO Unix gestolen eigendommen of onderdelen bevat, dat eindgebruikers strafbaar zijn vanwege rechtenschendingen ten nadele van SCO, dat Linux een aftreksel is van Unix en dat kopers een rechtszaak tegemoet kunnen zien omdat het gekochte besturingssysteem feitelijk SCO Linux of Caldera Linux is.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 15:51 schreef RM-rf het volgende:
feit is wel dat de SCO niet unix-patenten betreft, ondaks dat SCO wel enige in bezit heeft hebben ze bewust verkozen te procederen op basis van auteursrecht en gebruikslicenties hiervoor.
De Duitse rechtszaken zijn totaal irrelevant aangezien daar geen feitelijke toetsing is geweest, SCO heeft geweigerd om daar hun bewijzen te overleggen en daardoor hebben zij de zaken verloren.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 16:15 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
SCO Duitsland heeft in betrekkelijk korte tijd tweemaal een Linux-kwestie verloren. Op 18 februari bereikten de advocaten van SCO overeenstemming met de collega's van tegenpartij Univention GmbH; daarmee werd een verdere behandeling voor een Duitse rechtbank voorkomen. SCO haalde op alle vier kernpunten bakzeil: het zal niet langer beweren dat Linux van SCO Unix gestolen eigendommen of onderdelen bevat, dat eindgebruikers strafbaar zijn vanwege rechtenschendingen ten nadele van SCO, dat Linux een aftreksel is van Unix en dat kopers een rechtszaak tegemoet kunnen zien omdat het gekochte besturingssysteem feitelijk SCO Linux of Caldera Linux is.
Houdt SCO zich niet aan deze afspraken, dan is het een boete van ¤ 10.000,- per overtreding verschuldigd.
Een ding is in elk geval zeker: door Linux op te zadelen met een betalend licentiemodel wordt het open bron-systeem sterk ondermijnd.
Vandaar dat boze tongen beweren dat oa Microsoft achter deze kwestie zit.
info oa :
ttp://www.computable.nl/nieuws.htm?id=278961
http://www.zdnet.nl/techz.cfm?id=28982
http://www.fnl.nl/news/sh(...)0
begrijp jij het woord ' on topic 'quote:Op zaterdag 8 mei 2004 17:48 schreef RM-rf het volgende:
Koos, ook de duitse rechtzaken betroffen auteursrecht; begrijp jij het verschil tussen auteursrecht en patenten-recht?
Lijkt mij erg relevant, zeggen dat iets van jou is en het niet kunnen bewijzen, maar dmv een batterij advocaten en heel veel geld van investeringsmaatschappijen de zaak juridisch uit vechten.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 17:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De Duitse rechtszaken zijn totaal irrelevant aangezien daar geen feitelijke toetsing is geweest, SCO heeft geweigerd om daar hun bewijzen te overleggen en daardoor hebben zij de zaken verloren.
Stelt dus feitelijk niets voor.
Niet willen bewijzen omdat de rechtszaak in de VS prioriteit heeft, Duitsland is niet echt relevant aangezien de rechtszaak waar het eigenlijk om gaat tegen IBM loopt in de VS.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 18:15 schreef Koos Voos het volgende:
Lijkt mij erg relevant, zeggen dat iets van jou is en het niet kunnen bewijzen, maar dmv een batterij advocaten en heel veel geld van investeringsmaatschappijen de zaak juridisch uit vechten.
En dan toch, zoals in Duitsland, de zaak verliezen...![]()
M A F F I A !
Wat is hier nu tegen te doen?quote:The approach of the Commission and Council in this directive is shocking. They are making full use of all the possibilities of evading democracy that the current Community Law provides. First they ignored 94% of the participants of their own consultation, without given any justification apart from the claim that the remaining 6% represented the "economic majority". Now they are completely disregarding the vote of the European Parliament, and by the way also of the Economic and Social Council and of the Council of Regions. They are doing this because they are used to succede by doing this. The EU is constructed this way. It makes unaccountable bureaucrats the masters of legislation. The problem is compounded by the complete lack of democratic checks and balances in the European patent system. EU and Patents combine into a particularly toxic mixture. Europe's citizens urgently need to take up this issue and learn the lessons before it is too late. They should in particular not allow this kind of structure to be perpetuated by a European Constitution this year.
bron
Niets, zo rammen 'ze' de nieuwe EU grondwet er ook doorheen,, referenda of niet.quote:Op zondag 9 mei 2004 05:44 schreef MelkKoe het volgende:
Wat ik veel erger vind dan dat software patenten toegelaten worden, is dat de EU counsel zomaar het Parliament kan omzeilen, helemaal nadat het Parliament al massaal tegen gestemt heeft.
Zo is het volgens de Deen Bent Hindrup Andersen gegaan:
[..]
Wat is hier nu tegen te doen?
Juist een reden om wel te gaan stemmen, de democratie is inderdaad ver te zoeken in het Europarlement, stem dan europatransparant, die club wil tenminste iets aan die corrupte bende doen.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:57 schreef MelkKoe het volgende:
[..]
Ik zie weinig reden om binnekort te gaan stemmen voor een Euro parlement als het niks meer is dan een schijnparlement dat makkelijk aan de kant geschroven word. Is dit nu de toekomst van Europa een stel elite politici die maar wat doen zonder aan iemand verantwoording af te hoeven leggen?
Wat ik me nou afvraag is of "men" blanco kan stemmen ?!quote:Op zondag 16 mei 2004 00:46 schreef giovan het volgende:
[..]
Juist een reden om wel te gaan stemmen, de democratie is inderdaad ver te zoeken in het Europarlement, stem dan europatransparant, die club wil tenminste iets aan die corrupte bende doen.
Wat een onzin. De enige keer dat ik gehoord heb dat zo'n systeem is gebruikt, was bij ruilverkavelingen tot ergens in de jaren '70. Alle betrokken landeigenaren mochten dan stemmen over een plan tot ruilverkaveling. Ging men niet stemmen, dan werd men geacht "voor" te hebben gestemd. Na de ruilverkavelingsrellen in Tubbergen in de jaren '70 is dit afgeschaft. Bij gewone verkiezingen is het nooit gebruikt.quote:Op woensdag 19 mei 2004 19:41 schreef TooFasForMellow het volgende:
Als je niet gaat stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen (?) gaat je stem automatisch naar de grootste partij
Blanco stemmen kon altijd al. Alleen is een blanco stem per definitie ongeldig. Er zit ook een knop "blanco" op stemmachines, dus het kan gewoon. Blanco stemmen tellen alleen mee voor de opkomst, dat is namelijk het aantal uitgebrachte stemmen, geldig of niet. Er blijven ook geen zetels leeg als het aantal blanco stemmen de kiesdeler overschrijdt, het zijn immers geen geldige stemmen.quote:maar het moet ook mogelijk zijn om blanco te stemmen; d.w.z., op geen enkele partij .... een soort van "burgerlijke opstand" .... zeg maar. Ik vraag me nou écht af of dat wel écht mogelijk is.... Dat is nog altijd beter dan niet stemmen...... of op een willekeurig persoon binnen een partij....... Als je blanco zou stemmen is dat een duidelijke aanwijzing dat je het er niet mee eens bent, zoals ik het begrijp..... Eerste -overduidelijke- reden zou "verwarring" zijn.
Uit de NRC van 19 mei.quote:oftwarepatent: akkoord Europa
Door onze correspondent
BRUSSEL, 19 MEI. Ministers van de EU-lidstaten hebben gisteren een akkoord bereikt over een omstreden richtlijn voor softwarepatenten. Zij verwierpen bezwaren van het Europarlement, dat een minder vergaande patentering wenst. Het Europarlement, dat medebeslissingsrecht heeft, vreest dat vooral grote bedrijven profiteren. Lidstaten en Europarlement moeten later dit jaar proberen op één lijn te komen.
Kleinere softwarebedrijven en ontwikkelaars van vrije software hebben sterk gelobbyd tegen de richtlijn, omdat de innovatie op basis van de gepatenteerde software zou worden bemoeilijkt. Volgens minister Brinkhorst (Economische Zaken) zijn de bezwaren op ,,misinformatie'' gebaseerd. ,,De richtlijn gaat veel minder ver dan de praktijk in de Verenigde Staten, waar alle software kan worden geoctrooieerd'', zei Brinkhorst.
Volgens de ontwerprichtlijn zijn slechts patenten mogelijk op software die direct is gekoppeld aan hardware, waarbij sprake moet zijn van een duidelijke technische toevoeging. De ministers hebben in een amendering nog eens benadrukt dat een patent op pure software niet mogelijk is. Hiervoor gelden regels van copyright. Zo kan volgens de ontwerprichtlijn - in tegenstelling tot de Amerikaanse praktijk - geen patent worden verleend op bedrijfsmethoden.
Eurocommissaris Bolkestein (Interne Markt) onderstreepte dat de patenten ,,niet kunnen worden gebruikt om legitieme concurrentie de nek om te draaien of om anderen toegang tot technologie en ideeën te verhinderen''. Hij noemde het akkoord ,,een belangrijke bijdrage aan de Europese concurrentiekracht en de interne markt''. Nu gelden in de lidstaten nog uiteenlopende regels.
Het Europarlement aanvaardde onlangs amenderingen op de ontwerprichtlijn om de mogelijkheden voor softwarepatenten te beperken op het gebied van interoperabiliteit en databehandeling. In september zal het Europarlement zich in tweede lezing over de richtlijn buigen. De verwachting is dat uiteindelijk een zogenoemde conciliatieprocedure nodig is om tot een compromis met de EU-lidstaten te komen.
Eindelijk duidelijkheidquote:Op donderdag 20 mei 2004 13:52 schreef freako het volgende:
[..]
Wat een onzin. De enige keer dat ik gehoord heb dat zo'n systeem is gebruikt, was bij ruilverkavelingen tot ergens in de jaren '70. Alle betrokken landeigenaren mochten dan stemmen over een plan tot ruilverkaveling. Ging men niet stemmen, dan werd men geacht "voor" te hebben gestemd. Na de ruilverkavelingsrellen in Tubbergen in de jaren '70 is dit afgeschaft. Bij gewone verkiezingen is het nooit gebruikt.
[..]
Blanco stemmen kon altijd al. Alleen is een blanco stem per definitie ongeldig. Er zit ook een knop "blanco" op stemmachines, dus het kan gewoon. Blanco stemmen tellen alleen mee voor de opkomst, dat is namelijk het aantal uitgebrachte stemmen, geldig of niet. Er blijven ook geen zetels leeg als het aantal blanco stemmen de kiesdeler overschrijdt, het zijn immers geen geldige stemmen.
De eerste stemcomputers hadden geen knop voor een blanco stem, dat is er pas later bijgekomen. Een blanco stem is eigenlijk beter dan niet gaan stemmen, althans, voor die mensen die niet weten wat ze willen stemmen. Je geeft daarmee een bepaald signaal af. Een niet-stemmer geeft alleen maar aan niet geinteresseerd te zijn, terwijl dat niet noodzakelijk het geval is.quote:Op donderdag 20 mei 2004 13:52 schreef freako het volgende:
Blanco stemmen kon altijd al. Alleen is een blanco stem per definitie ongeldig. Er zit ook een knop "blanco" op stemmachines, dus het kan gewoon. Blanco stemmen tellen alleen mee voor de opkomst, dat is namelijk het aantal uitgebrachte stemmen, geldig of niet. Er blijven ook geen zetels leeg als het aantal blanco stemmen de kiesdeler overschrijdt, het zijn immers geen geldige stemmen.
Ok, dat wist ik niet, bedankt voor de aanvulling. Ben ook nog niet zo lang stemgerechtigd.quote:Op donderdag 20 mei 2004 14:36 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De eerste stemcomputers hadden geen knop voor een blanco stem, dat is er pas later bijgekomen.
Klopt.quote:Een blanco stem is eigenlijk beter dan niet gaan stemmen, althans, voor die mensen die niet weten wat ze willen stemmen. Je geeft daarmee een bepaald signaal af. Een niet-stemmer geeft alleen maar aan niet geinteresseerd te zijn, terwijl dat niet noodzakelijk het geval is.
Maui, dat vroeg ik me dus af; het kan wel. Ben ik er ook bij de europese verkiezingen. Magnie landelijk stemmen; wel voor de gemeenteraad .... Vreemd....quote:Op donderdag 20 mei 2004 13:52 schreef freako het volgende:
[..]
Wat een onzin. -cut- Bij gewone verkiezingen is het nooit gebruikt.
[..]
Denk het niet. Dat zou namelijk stembusfraude zijn. Een blanco stem is gewoon ongeldig.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 18:27 schreef TooFasForMellow het volgende:
in ieder geval zou/zal dat juridisch stand houden, niet .... ?!
Maar het gaat nu wel erg offtopic.quote:Blanco stemmen heeft zin
Door Maarten Vink en Hans Vollaard
Veel kiezers weten niet op welke partij zij moeten stemmen. Blanco stemmen kan voor hen een oplossing zijn. Velen aarzelen om dit te doen, omdat de mythe bestaat dat dit goed is voor de grotere partijen. Dit is niet waar.
Elke stemcomputer heeft naast het venster met de lijsten van politieke partijen een knop 'blanco'. Met een druk op deze witte knop en een bevestiging met de rode knop, is een blanco stem een feit.
Op de ouderwetse manier levert het inleveren van een 'leeg' stembiljet, dus zonder enig kruisje of tekst met rood potlood, een blanco stem op. Blanco stemmen tellen mee voor het opkomstpercentage, dat vertelt welk deel van de stemgerechtigde kiezers het belangrijk vond om mee te doen aan democratische verkiezingen.
Blanco stemmen tellen echter niet mee voor de verdeling van de Kamerzetels. Voor deze verdeling is de zogenaamde 'kiesdeler' bepalend. De kiesdeler is het aantal geldige stemmen dat nodig is voor één van de 150 zetels in de Tweede Kamer. Bij totaal zes miljoen geldige stemmen zijn er dus per zetel 40.000 geldige stemmen nodig (zes miljoen gedeeld door 150). Een partij met 80.000 stemmen krijgt dus twee zetels.
Blanco stemmen maakt geen verschil uit voor de verdeling van de zetels over de politieke partijen, omdat de kiesdeler wordt bepaald op grond van het aantal geldige stemmen. Natuurlijk wordt de kiesdeler wel kleiner of groter al naar gelang het totaal aantal uitgebrachte stemmen op alle kandidaten. Hoe meer blanco stemmen, des te minder geldige stemmen, des te kleiner de kiesdeler.
Dit is niet per definitie in het voordeel van grote of kleine partijen, maar hangt af van de vraag wat blanco-stemmers zouden hebben gestemd als zij wel een bepaalde partij hadden gekozen. In het geval dat vooral de grotere partijen (PvdA, CDA, VVD) stemmen verliezen aan blanco-stemmers, gaan zij erop achteruit omdat de kleinere partijen verhoudingsgewijs meer stemmen en dus zetels krijgen.
Zeker partijen zoals de SGP en de ChristenUnie die kunnen rekenen op een 'vaste aanhang', halen makkelijker zetels. De kiesdeler wordt met meer blanco-stemmers namelijk kleiner. Als bijvoorbeeld slechts viereneenhalf miljoen geldige stemmen worden uitgebracht, dan zijn per zetel 'maar' 30.000 geldige stemmen nodig. Kortom, als een kiezer twijfelt tussen niet-stemmen en blanco stemmen, dan is het goed te weten dat dit in principe niets uitmaakt voor de uiteindelijke verdeling van de Kamerzetels, en zeker niet werkt in het voordeel van de grotere partijen.
De komst van de stemcomputer bracht een aantal veranderingen met zich mee met betrekking tot ongeldig en blanco stemmen. De allereerste stemcomputers misten bijvoorbeeld een 'blanco-knop'. Dit is naderhand rechtgezet. De belangrijkste verandering is dat op de stemcomputer geen ongeldige stem meer kan worden uitgebracht. Op de ouderwetse manier van stemmen, die bijvoorbeeld in Amsterdam nog wordt gebruikt, maakt het aankruisen van meer dan één hokje, of het schrijven van een leus of een grote kras op het stembiljet, een stem ongeldig.
Ongeldige stemmen werden vroeger apart geregistreerd naast blanco stemmen. Met de stemcomputer is ongeldig stemmen niet meer mogelijk. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft daarom besloten ongeldige en blanco stemmen niet meer apart te registreren. Verwarrend is dat het CBS blanco stemmen in zijn statistieken ongeldig noemt. Dat doet het CBS evenwel omdat de Kieswet alleen de mogelijkheid kent om stemmen 'geldig' of 'ongeldig' te noemen.
Een blanco stem geeft uitdrukking aan het feit dat een kiezer verkiezingen wel belangrijk vindt, maar geen keuze heeft kunnen of willen maken. Het maakt in die principiële zin dus zeker verschil uit of iemand thuisblijft en niet stemt, ofwel opkomt maar blanco stemt.
Blanco of ongeldig stemmen kan een uitdrukking zijn van protest. Nu de Nederlandse kiezer binnen een jaar weer naar de stembus moet doordat politici niet verantwoord met hun kiezersmandaat zijn omgesprongen, lijkt er reden genoeg voor protest. Het is wat dat betreft jammer dat er stemcomputers zijn gekomen omdat het onze keuze beperkt tot het drukken op een witte knop.
De Italianen kennen bijvoorbeeld de zogenaamde 'salami-methode' waarbij zij een stuk stinkende salami in het stembiljet stoppen als teken van afkeer. Bij de presidentsverkiezingen in Frankrijk wilden sommige linkse kiezers op de rechtse Chirac stemmen, maar wel met een wasknijper op de neus. Wellicht moeten ontevreden Nederlandse kiezers morgen hun (blanco) stem uitbrengen met een stuk salami in de mond en een wasknijper op de neus.
Maarten Vink en Hans Vollaard zijn verbonden aan het Departement Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden.
Ik heb het dan ook over FP Fokkertjes: die stemmen standaard VVD (of LPF, of Nieuw Rechts), omdat ze denken dat ze daarmee Turkije erbuiten houden.quote:Op donderdag 10 juni 2004 01:29 schreef Koos Voos het volgende:
' Ze stemmen op een partij die voor software patenten is (VVD) alleen maar omdat ze Turkije buiten de deur willen houden. Dom '
Als het aan de VVD ligt komt Turkije bij de EU.... als je dat echt niet wilt moet je LPF of NR stemmen.
Ik zie het verband met die software patenten niet direkt...![]()
bron: Tweakers.netquote:De Tweede Kamer heeft gisteren een motie van SP, GroenLinks, PvdA en D66 verworpen waarin de regering werd opgeroepen de Europese behandeling van de richtlijn voor softwarepatenten uit te stellen. Wanneer de Raad van Ministers van de EU het onderwerp op de agenda heeft staan, zal Nederland in ieder geval niet verzoeken tot uitstel, zo liet staatssecretaris Van Gennip (CDA) van Economische Zaken blijken in een spoeddebat. De motie die hierop werd ingediend door vier Kamerleden werd met 57 tegen 59 stemmen verworpen. De vier partijen en daarnaast ook de LPF en de ChristenUnie wilden eerst een motie van het Europees Parlement afwachten die verzoekt tot het herstarten van de gehele procedure, voordat de Raad van Ministers het onderwerp gaat behandelen.
EU softwarepatentenVolgens de staatssecretaris heeft de Raad echter geen reden om te wachten met zijn besluitvorming. Volgens haar heeft het Europees Parlement genoeg tijd gehad om moties in te dienen en is er na de bepaling van een standpunt door de Raad nog voldoende gelegenheid voor inspraak van dat Parlement. EU-voorzitter Luxemburg en Polen, dat de behandeling vorige keer nog van de agenda haalde, zijn de partijen die beslissen wanneer softwarepatenten opnieuw op de agenda verschijnen. De VVD en het CDA steunden Van Gennip in de opvatting dat de Tweede Kamer niet moet ingrijpen in procedures van het Europees Parlement en de Raad. Wanneer de behandeling weer op de agenda van de Raad verschijnt is niet duidelijk, maar Van Gennip ging er van uit dat dit niet aanstaande maandag zal zijn. Het Europees Parlement kan overigens in een later stadium op verschillende manieren nog voorkomen dat het besluit tot een richtlijn wordt genomen.
Wat zit je nou op Microsoft te fixeren? De meeste grote bedrijven zijn voorstander van software patenten, Microsoft is maar een kleine jongen op dat gebied.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:18 schreef Koos Voos het volgende:
Gokje doen ?
Microsoft 'schikt 'met de EU en betaald, de EU schenkt ze dat patentrecht zodat ze de komende 100 jaar de tijd hebben om de EU burgers een poot ui te draaien.
Want in het geheim onderhandelen met Microsoft blijft een vreemde zaak.. de geur van corrupte is zo langzamerhand ondragelijk in Nederland.
Nou past dat wel een beetje in het huidige straatbeeld van de grote steden..![]()
De meeste politici hebben gewoon geen kennis van de materie. Zij zien softwarepatenten gelijk aan alle andere patenten, nl. bedoeld om ontwikkelingskosten terug te verdienen. En de lobbyisten uit het bedrijfsleven helpen daar een handje bij door te benadrukken dat zonder softwarepatenten innovatie onmogelijk wordt. Dat de werkelijkheid eerder omgekeerd is ziet men niet.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 22:47 schreef Koos Voos het volgende:
De VVD en het CDA steunden Van Gennip in de opvatting dat de Tweede Kamer niet moet ingrijpen in procedures van het Europees Parlement en de Raad.
Waarom niet ? Als dit in het belang van de democratie en transparantie is ?
Of omdat er voorstellen liggen die ronduit DOM zijn ?
Nu, in die discussie op Tweakers staat ook dat Canada zich gaat mengen met die achterlijke patentenwetgeving. De Canadese overheid dus:quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:00 schreef Breetai het volgende:
Ik werk bij een bedrijf dat zich specialiceerd in Integrated Docuemnt solutions (copiers, printers en softwareomgevingen). De Patenten afdeling bij ons heeft ook totaal geen gezonde visie wat betreft softwarepatenten. Naar mijn idee vinden ze softwarepatenten een goed idee want dan kunnen ze schermen met defensieve patenten tegen onze concurrenten. Ze stellen dat ze sommige implementtaties in software al kunnen patenteren. Dit wordt alleen nog maar gekker.
Voor hardware zal dat best wel lukken en geef ik ze groot gelijk. Voor software zal dat met de huidige implementatie van de regelgeving echt niet lukken. Dan worden we meteen platgewalst en raken we onze voornaamste afzetmarkt kwijt (amerika).
Komt er op neer dat een Canadese uitvinding (de "blackberry", e-mail-apparaatje) door Amerikanen wordt geclaimd, omdat er geen patent op zit...quote:Je vergeet even te melden dat de amendementen van het EP er allemaal weer uitgehaald waren bij de laatste landbouwvergadering..
edit:
Een leuk praktijkgeval uit Canada over de Blackberry (het apparaatje waarmee Balkenende stiekem met zijn bestuur mailde tijdens zijn "persoonlijke" geprekken met Bos tijdens de laatste kabinetsinformatie):
crn
Dinsdag, 15 februari 2005 - Microsoft heeft gedreigd om uit Denemarken te vertrekken als er geen Europese softwareoctrooien mogelijk worden.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat zit je nou op Microsoft te fixeren? De meeste grote bedrijven zijn voorstander van software patenten, Microsoft is maar een kleine jongen op dat gebied.
Onze eigen Philips is voorstander, die hebben stukken meer invloed in NL als Microsoft.
PS: De EU heeft hardere maatregelen tegen MS genomen als wie dan ook, wat raaskal je nou?
Zwijggeld? Bedreiging van familie?quote:Op dinsdag 1 maart 2005 17:44 schreef Koos Voos het volgende:
De invloed van oa Microsoft op 'democratische' processen in de EU wordt steeds duidelijker.
Het is tijd voor een groot Europees onderzoek naar fraude en steekpenningen, waarom hoor ik nu niets van Buitenen ?
Dat is in principe toch hetzelfde als patent aanvragen op 'een draagbaar apparaat waarmee gebeld kan worden naarsoortgelijke apparaten en vaste telefoons (aangevuld met nog wat andere standaard functionaliteit van een mobiele telefoon)'? Volgens mij is dat bij normale patenten helemaal niet mogelijk, dus hoe kan het dan dat dergelijke patenten blijkbaar op het gebied van software wel toegelaten worden?quote:1. A computer based testing system comprising: a test development system for creating a computerized test having a number of questions to be answered by an examinee, a plurality of related test screens containing messages and directions providing information for the examinee, and a computerized test script defining rules for determining a sequence of questions and related test screens to be presented; a workstation operable to present the questions to at least one said examinee and operable to accept examinee responses to the questions so presented; and a test delivery system operatively coupled to both said test development system and said workstation for delivering said computerized test by presenting the questions and related test screens according to the rules defined by the test script to each said examinee on said workstation.
Het ligt aan jou.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:20 schreef Skinkie het volgende:
Ligt het nu aan mij of probeert de VVD software patenten via een achterdeurtje naar binnen te helpen ondanks dat ze tegen triviale patenten zijn?
De motie van Örgü is met algemene stemmen aangenomen.quote:3 mrt 2005 - VVD: Softwarepatenten betrekken bij Gemeenschapsoctrooi
VVD-woordvoerder Fadime Örgü wil dat de Nederlandse regering de Europese Commissie ertoe beweegt de regeling voor een verbod op triviale softwarepatenten te integreren in één Europees Gemeenschapsoctrooi: één Europees systeem dat technische vindingen, zoals nieuwe of verbeterde producten, verbeterde werkwijzen en apparaten beschermt en voorkomt dat derden van de gedane inspanningen de vruchten gaan plukken.
De VVD vindt dat de lidstaten van de Europese Unie moeten komen tot één Europees Gemeenschapsoctrooi en niet alleen tot een specifieke richtlijn voor (een verbod op) softwarepatenten. Een motie van Örgü met die strekking werd vandaag door de Kamer aangenomen.
De VVD is een tegenstander van triviale patenten en een voorstander van een goed Europees octrooisysteem. Dat geldt zowel voor softwarepatenten als voor andere patenten. Het toekomstig Gemeenschapsoctrooi is een zeer belangrijk element in de Lissabon-strategie om de EU tot de meest concurrerende economie ter wereld te maken. In de lidstaten wordt veel geld uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling om de nodige innovatie te realiseren. Deze investeringen moeten uiteraard worden terugverdiend. Het Gemeenschapsoctrooi zou daarbij een grote verbetering zijn boven de huidige versnipperde, inefficiënte en vooral dure octrooiregels. De VVD–fractie vraagt al jaren om zo’n Gemeenschapsoctrooi en de tijd is er nu echt rijp voor: de uitbreiding van de Unie heeft er voor gezorgd dat bijna alle landen die zijn aangesloten bij de conventie van München en het Europees Patentbureau, nu ook lid zijn van de EU. De taalproblematiek die voorheen het obstakel voor een gemeenschapsoctrooi vormde is bovendien minder relevant geworden omdat de noodzaak om met één taal te werken door de uitbreiding alleen maar is toegenomen.
Bron: VVD
onzin, het negeren van het Europees Parlement kan juist _nu_ makkelijk gedaan worden, omdat de macht daarvan uiteindelijk niets is, in de grondwet word juist ook het gezag van het parlement vastgelegd, waardoor in die situatie het ook makkelijker wordt voor het EP om de commissie in zulke gevallen terug te fluiten ...quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:59 schreef Koos Voos het volgende:
De EU een democratie ?
Zodra die EU grondwet erdoor is geramd word het nog veeeel erger.
quote:Ontwerpwet softwarepatenten goedgekeurd
De Raad van Ministers van Economische Zaken heeft zojuist de Europese ontwerpwet voor de softwarepatenten goedgekeurd. Dat bevestigd een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken in Den Haag.
Vanmorgen vroeg leek het er nog op dat Denemarken de formele goedkeuring zou tegenhouden. Het Deense parlement had de minister die opdracht gegeven.
Bron: Computable
Goh... ik denk dat iemand best wel geinteresseerd is in het minidiskje met wat werkelijk gezegd isquote:
En die laatsten zijn bang voor herverkiezingen. Die zijn als de dood om afgerekend te worden voor hun uitverkooppolitiek. Beetje burgers treiteren maar geen enkele echte oplossing bieden voor bepaalde grote problemen.quote:Op woensdag 9 maart 2005 17:36 schreef klnvntrbyt het volgende:
Brinkhorst is onbetrouwbaar want hij voort een motie van de kamer niet uit. Als je een minister niet kunt vertrouwen omdat hij moties niet uitvoert, is er maar een optie, en dat is een motie van wantrouwen.
Die uiteraard wordt verworpen omdat CDA, D66 en VVD een meerderheid in de kamer hebben...
Zo, welke innovatie is er uit de Open Source hoek in de EU dan wel gekomen de laatste jaren? Buiten dat, hoezo wordt Open Source gehinderd door deze wet? Dat iets gepatenteerd is betekent niet dat het niet gebruikt kan worden in Open Source, betekent alleen dat er soms een financieele bijdrage verschuldigd is en dat toestemming door de patenthouder gegeven moet worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 12:57 schreef Koos Voos het volgende:
Brinkhorst, de grootste naoorlogse Nederlandse landverrader, komt blijkbaar met zijn ondemocratische en ronduit stuitende gedrag weg.. walgelijk gewoon.
Hiermee geeft Brinkhorst het startsein voor het einde van de Europese software innovatie en open source.. bravo D66 !![]()
Niet volgens het parlament, dat de SP er zo over denkt maakt het nog geen waarheid. Jouw term slaat dus nergens op.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 13:44 schreef Koos Voos het volgende:
Het Nederlandse parlement is geschoffeerd door Brinkhorst, het is 'verraden ', vandaar ' landverrader '.
Umm...right. Noem mij eens 3 grote innovaties van Linux dan? Ik ben redelijk goed met Linux bekent maar ik kan niets noemen wat alleen linux heeft en wat niet al bestaat op Unix of Windows.quote:En dat jij geen Linux kenner ben dat kan ik ook niet helpen anders zou je weten dat er veel innovatie in de EU uit deze hoek komt.
Nee, ik noem een minister geen landverrader vanwege een EU wet (die aangenomen is door alle EU ministers...kortom er zijn wat, 20 landverraders?) en mischien verdient het aanbeveling om eens wat meer te lezen als jij gedaan hebt, informatie uit slechts 1 bron is onvoldoende.quote:Ga je zelf maar eens na laten kijken.. of lees je is wat beter in.
Grootste probleem is, is dat de grote jongens de kleine jongens nu gewoon vierkant de grond in kunnen boren.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 13:30 schreef Tijger_m het volgende:
Het zijn juist bedrijven die met nieuwe uitvindingen komen zoals Philips die voor patenten zijn, daar heeft Nederland meer voordeel aan dan aan de huidige Open Source hype.
Dat argument zou leuk zijn en waarheid kunnen bevatten behalve dan dat het precies omgekeerde gebeurt in de VS waar al dit soort patenten vergeven worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 14:11 schreef Hymn het volgende:
Grootste probleem is, is dat de grote jongens de kleine jongens nu gewoon vierkant de grond in kunnen boren.
Jij patenteert een algoritme en MS past die algoritme heel iets aan waardoor hij niet meer gelijk is, jij kan dan wel mooi MS aanklagen maar dat zal je _nooit_ winnen, ook al kom je in de buurt van de overwinning kun je er van op aan dat MS wel iets vindt om je helemaal failliet te procederen.
Software patenten wordt het ultieme middel voor corporatisme.
Ik neem aan dat je het plaatje hebt gezien van hoeveel patenten een gemiddelde webshop schendt?
Dus wie is nu eigenlijk het slachtoffer van patent wetgeving? Hoe rijm je dat met jouw corporatisme bewering helemaal in het licht van de volgende uitspraak van Microsoft:quote:Microsoft is an energetic filer of patents, submitting more than 3,000 this year. It is an equally energetic patent defendant, fending off 35 to 40 patent lawsuits at any given time at a cost of $100m a year, according to Smith.
Microsoft roept zelfs op om de kosten voor patent aanvragen voor individuen en kleine bedrijven af te schaffen...leg eens uit?quote:Smith outlined proposals to reduce "abusive" patent litigation, create "more consistency among international patent systems [and] eliminate patent filing fees for individual inventors and small firms", the Seattle Post Intelligencer reports. He also called for more consistent funding for the US Patent and Trademark Office leading to "more quality in the patent process".
Dat waag ik te betwijfelen. Komt Philips straks met meer innovaties doordat ze de software (deels) kunnen patenteren?quote:Op vrijdag 11 maart 2005 13:30 schreef Tijger_m het volgende:
Het zijn juist bedrijven die met nieuwe uitvindingen komen zoals Philips die voor patenten zijn, daar heeft Nederland meer voordeel aan dan aan de huidige Open Source hype.
Zaterdag 28 mei 2005, 10:49 - De Europese Commissie wil het effect van softwarepatenten op de innovatie van software weten. De Commissie wacht de conclusies van een onderzoek echter niet af.quote:Op zondag 9 mei 2004 12:12 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Niets, zo rammen 'ze' de nieuwe EU grondwet er ook doorheen,, referenda of niet.
bron: http://www.euobserver.com/index.phtml?sid=9&aid=15540
Heeft absoluut niets meer met Democratie te maken, ook opvallend weinig debat hierover in de kamer en media.
Dit is een van de redenen om juist vóór de grondwet te stemmen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:03 schreef Koos Voos het volgende:
Typisch ondemocratisch en beslist ANTI EUROPA is de hele gang van zaken rondom de software patenten.
Dus omdat macht die ze hebben nu slecht verdeeld is moet ik voorstemmen voor iets dat de macht weer anders verdeeld en de EU nog meer rechten geeft?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 14:08 schreef NewOrder het volgende:
Dit is een van de redenen om juist vóór de grondwet te stemmen.
Heb je zelf het artikel gelezen?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 17:09 schreef Koos Voos het volgende:
De invloed van bepaalde lobbygroepen wordt met de dag meer zichtbaar.
Ja, heb jij eea wel helemaal begrepen ? als jij open source aanhangers ' autonome links-radikale actievoerders ' noemt dan weet ik genoegquote:Op vrijdag 3 juni 2005 17:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Heb je zelf het artikel gelezen?
Dat heeft niks te maken met europa, maar is een werkgroep van de nederlandse overheid..
Je moet echt RM -rf op jezelf toepassen...wat een waanzin.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 17:48 schreef RM-rf het volgende:
maar het geeft wel een zekere indruk weer die ik vaker van de 'open source' wereld heb, iets teveel neigend naar autonome links-radikale actievoerders
Wederom bewijst Van Gennip dat ze goed is in niet helemaal doen wat er van haar verwacht wordt. Ze zal de boodschap waarschijnlijk wel dusdanig brengen dat er totaal niet gepleit wordt voor terughoudendheid met verlening van softwareoctrooien.quote:Advies: 'terughoudendheid met software-octrooien'
Den Haag, 12.40 uur - Staatssecretaris Van Gennip deelt ‘op hoofdlijnen’ het advies dat een adviescommissie woensdag uitbracht over de EU-richtlijn softwarepatenten (‘octrooiering van in computers geïmplementeerde uitvindingen’). Dit schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Zij onderschrijft de mening van de commissie Giskes dat er geen goed inderscheid is te maken tussen ‘in computers geïmplementeerde uitvindingen en software, en dat software niet kan worden uitgesloten van octrooieerbaarheid omdat deze tot de technologie behoort. Een verbetering van ‘de bestuurlijke inbedding van het octrooisysteem’ is volgens haar een oplossing.
Van Gennip pleit wel net als de commissie voor terughoudendheid bij de verlening van softwareoctrooien. Zij zal niet, zoals de commissie voorstelt, in Brussel pleiten voor voorlopige stopzetting van de onderhandelingen over de richtlijn, die wacht op de ‘tweede lezing’ door het Europese Parlement. Wel zal ze de Engelse vertaling van het advies via ambtelijke kanalen onder de aandacht brengen van de Europese Commissie, de EP-rapporteur en de overige lidstaten. (Freek Blankena)
Bron: http://www.automatiseringgids.nl/news/default.asp?nwsId=31734
Ik zou het interssanter vinden als je uitlegt wat dat artikel over een nederlandse werkgroep voor Open standaarden en Open source bij de nationale overheid, te maken heeft met de europese patenten-richtlijn ...quote:Op vrijdag 3 juni 2005 18:53 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Ja, heb jij eea wel helemaal begrepen ? als jij open source aanhangers ' autonome links-radikale actievoerders ' noemt dan weet ik genoeg![]()
wat is er mis mij dat de overheid bij een aanbesteding eist dat de gemaakte software onder een open source licentie wordt aangeleverd?quote:Op zaterdag 4 juni 2005 00:00 schreef RM-rf het volgende:
en het dus onzinnig is daar extra 'regeltjes of verplichtingen' voor te maken ...
Dat is dan ook niet wat zij hebben gezegd. Het gaat erom dat de software die wordt gebruikt voldoet aan open standaarden, waarbij de voorkeur uitgaat naar software met een open broncode. Men wordt dus verplicht om open standaarden te gebruiken, wat in mijn ogen niet meer dan normaal is. Het bewijs dat een dergelijke regel hard nodig is kan men zelf ondervinden door een willekeurig verslag van een vergadering van de Tweede Kamer te downloaden.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 00:00 schreef RM-rf het volgende:
verder, ik heb enkel aangegeven dat er bij mij een zeker ergernis is over het 'neigen naar zo'n houding'... zeker bepaalde initiatieven van Groen Links die beweren dat er een regel moet komen waarbij de overheid enkel Open Source software zou moegen toepassen vind ik absoluut onzinnig en dom ...
Het woord ' democratie' komt ook in de topictitel voor.. en met name het gebrek daar aan.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 00:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik zou het interssanter vinden als je uitlegt wat dat artikel over een nederlandse werkgroep voor Open standaarden en Open source bij de nationale overheid, te maken heeft met de europese patenten-richtlijn ...
verder, ik heb enkel aangegeven dat er bij mij een zeker ergernis is over het 'neigen naar zo'n houding'... zeker bepaalde initiatieven van Groen Links die beweren dat er een regel moet komen waarbij de overheid enkel Open Source software zou moegen toepassen vind ik absoluut onzinnig en dom ...
en ja, ik sta heel open tegenover OS-software, omdat ik ook geloof dat deze zich in een commerciele omgeving _kan_ bewijzen... en het dus onzinnig is daar extra 'regeltjes of verplichtingen' voor te maken ... dat kun je ook teruglezen in het standaard essay 'The Cathedral and the Bazaar' .... maar dat is grotendeels offtopic, als het het hier over de EU-richtlijn voor patenten gaat
quote:Europarlement lijkt in te stemmen met softwarepatenten
21 juni 2005 - Het Europarlement zal waarschijnlijk instemmen met een nieuwe richtlijn die het mogelijk maakt om software te patenteren. De juridische commissie van het Europarlement wil weinig veranderen aan het voorstel voor softwareoctrooien. Vooral kleine softwarebedrijven zijn tegen het patenteren van software, omdat het de ontwikkeling van nieuwe programmatuur remt.
Voorstanders
Het resultaat van de stemmingen in de juridische commissie is een flinke opsteker voor bedrijven als Nokia en Philips die al jaren ijveren voor de mogelijkheid om in Europa softwarepatenten toe te staan. Saillant detal is dat Philips aan het begin van de vorige eeuw in Nederland heeft kunnen uitgroeien tot wereldspeler omdat Nederland destijds geen buitenlandse patenten erkende. Philips kon daardoor ongebreideld gloeilampen maken en verkopen op basis van een door de Amerikaan Edison gepatenteerde uitvinding.
Grote bedrijven
Mark MacGann, president van de Eicta (een belangenorganisatie van grote technologiebedrijven zoals Intel, Microsoft en Philips), is ingenomen met de uitkomst. Volgens veel grote technologiebedrijven is het van groot belang dat Europa octrooien toestaat op 'computer-geïmplementeerde uitvindingen'. Zonder een goede bescherming via octrooien zou het minder aantrekkelijk zijn om geld te investeren in het doen van onderzoek en ontwikkeling.
Tegenstanders
Tegenstanders van softwarepatenten, voornamelijk te vinden onder kleine bedrijven en onafhankelijke softwareontwikkelaars, stellen juist dat softwareoctrooien ten koste zullen gaan van de innovatie. Zij vrezen dat grote bedrijven softwarepatenten zullen misbruiken om de concurrentie te ontmoedigen.
Bron
quote:Nipte meerderheid voor afwijzing softwarepatenten
Het wetsvoorstel van de Europese Raad van ministers voor softwarepatenten is met een nipte meerderheid afgewezen door het Europees Parlement. Er waren 680 stemmen tegen, terwijl er 648 vóór waren en 18 onthoudingen.
Dit meldt Computable's verslaggever vanuit Straatsburg waar het Europees Parlement zich deze week boog over de omstreden softwarepatenten en de diverse amendementen daarvoor.
Bron
Niet alleen dat, ze noemen zichzelf democraten en zijn VOOR invoering van het referendum!quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:58 schreef Skinkie het volgende:
D66 is een grote kiezers bedrog partij, claimen dat ze tegen zijn... en hun minister stemt voor...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |