abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 maart 2004 @ 15:38:53 #1
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_18041479
Waarom dit topic?
Omdat ik nix te doen heb ( ) en omdat ik in het beoordelingstopic en in de wedstrijdtopics vaak foto's zie die met een klein beetje kennis van techniek een stuk beter hadden kunnen worden. Misschien staat het niet duidelijk op internet, misschien zijn mensen te lui om eerst boeken ed door te nemen voor te beginnen, maar het valt mij gewoon op. Met dit topic hoop ik mensen te motiveren om wat meer na te denken voor ze hun foto maken en vooral, voordat ze hun foto plaatsen.

Okeeeeeej, ik heb een camera gekocht, wat nuuuuu??
Als je de camera nog maar net hebt dan maak je vooral veel foto's om je camera uit te proberen en dat is goed. Zorg dat je alle opties een paar keer uitprobeert zodat je echt weet wat elk knopje doet. Denk niet dat de handleiding voor watjes is, er staan vaak nuttige (fotografie)tips in en zonder de handleiding ontdek je misschien nooit die éne optie.
Als je al die foto's gemaakt hebt zal je zelf al een hoop afschrijven, maar die mooie macro van een pen en dat leuke vergezicht vanaf het balkon zijn toch wel goed gelukt, vind jij dan... Toch niet plaatsen, want het is nog niets. Tenzij je een gave hebt zijn je eerste foto's bij voorbaat niet interessant voor iemand anders. Jij vindt ze prachtig omdat het je eerste foto's zijn, bewaar ze als aandenken aan je eerste fotoshoot maar ga er niet TE trots mee lopen doen. Je loopt zelfs kans om zwaar afgekraakt te worden en daardoor je motivatie te verliezen.

Oki, ik ken nu alle opties en knopjes, wat nu?
Dan is het tijd om echt te gaan fotograferen. Kies van tevoren een onderwerp of kader uit om te gaan fotograferen. Ga naar een festival, een bos, een polder, een kinderboerderij, je achtertuin, whatever. Schroom niet om in het openbaar foto's te gaan zitten maken, je bent echt niet de eerste fotograaf die men in hun leven ziet. Als je van tevoren weet wat je wilt gaan fotograferen dan heb je voor jezelf in ieder geval al een beeld gevormd van het soort foto's dat je zal gaan maken, dat geeft je al een voorsprong. Bedenk wat je zelf interessant en leuk vindt, ga niet op de Kalverstraat mensen fotograferen als je eigenlijk veel liever in het bos bomen wilt fotograferen. Je moet natuurlijk alles een keer uitproberen, maar zeker aan het begin is het zaak om de basistechnieken onder de knie te krijgen voordat je andere onderwerpen kan gaan proberen, die je eigenlijk minder liggen.

Ik heb een tijd, een plaats en een camera, ik ben er klaar voor!
She's all yours . Probeer in je foto's de volgende techniek zo veel mogelijk toe te passen:
  • Hoe langer de kijker kijkt, hoe beter je foto
    Hoe meer er op je foto te ontdekken is, hoe meer technieken je toepast die de kijker vasthouden of ergens heenleiden, hoe meer je de kijker te denken zet, hoe beter je foto.
  • Zorg voor een onderwerp EN een achtergrond
    Om dynamiek in je foto te krijgen, zorg je ervoor dat er een echt onderwerp EN een leuke achtergrond op je foto staat. Een boot voor een zonsondergang is veel beter dan alleen een boot, of alleen een zonsondergang. Zorg ook dat het plaatje klopt. Een meeuw voor een kermisattractie is niet echt het schoolvoorbeeld van een onderwerp met bijpassende achtergrond.
  • De 1/3regel (Gulden snede)
    Zet in principe niets in het midden van je foto, het maakt je foto erg frontaal en laat niet veel ruimte om met perspectieven e.d. te spelen, de kijker raakt snel uitgekeken. Over het algemeen wordt de 1/3 regel toegepast, waarbij het onderwerp op 1/3 van de rand af zit (Dit geldt ook voor de horizon!!!). Je zal zien dat je foto een dynamischer karakter krijgt en dat je makkelijker een lijnenspel kan creëren in je foto. Je kan deze 1/3regel natuurlijk veranderen in een 1/8regel, of een 4/5regel, als je er maar rekening mee houdt dat het uit het midden plaatsen van je onderwerp je foto een stuk dynamischer en leuker maakt.
  • Beeldhoek
    Vooral van belang bij portretfotografie. De algemene regel is iemand op ooghoogte te fotograferen (bij kinderen dus ook! Bovendien vinden kinderen het vaak veel prettiger als iemand op dezelfde hoogte zit of ligt), maar je kan net zo goed op een tafel gaan staan of op de grond gaan liggen, het zorgt voor aparte perspectieven die de kijker bezighouden.
  • Contrasten
    Contrast is belangrijk! Een foto met weinig tot geen contrast is vaak saai. Goed voorbeeld is een groene plant tegen de achtergrond van nog meer groene planten. Zorg er altijd voor dat er iets contrasteert wat je onderwerp meer naar voren brengt. Het is meestal aan te raden om het hele spectrum te gebruiken, dus wit en zwart op 1 foto zetten met alles daartussen. Zoek naar uitersten!
  • Kleuren
    Kleurencontrast is ook een goede techniek, veel kleur houdt de kijker vast, weinig kleur maakt de plaat saai. Groen, blauw en geel houden de kijker vast, blauw, donkerblauw en lichtblauw maken de foto saai.
  • Lijnen
    Lijnen trekken de kijker de foto in, naar een onderwerp of leiden hem/haar door de foto heen. Kronkelweggetjes, waslijnen, toevallig in 1 lijn liggende broodjes, you name it.
  • Less is more
    Een uitsnede van een grote foto is vaak mooier dan het totaal.

Er zijn natuurlijk nog meer technieken te bedenken, minimalisme, herhaling, studio enz enz. Die technieken zal je OF vanzelf wel tegenkomen OF kan je leren door een boekje bij de bibliotheek te huren.

Okeej, ik heb mijn foto's en wat nu?
    Als je ze wilt publiceren is de nabewerking ook niet onbelangrijk. Zeker als je ze op internet wilt zetten is het altijd makkelijk voor het uploaden ze nog even door een fotobewerkingsprogramma heen te halen. Zorg ervoor dat je contrast en hoe licht/donker je foto is goed aanpast. Vooral contrast is belangrijk, aangezien veel foto's vaak een stuk doffer zijn dan de werkelijkheid. Nabewerking is geen schande! Probeer het wel zo veel mogelijk te beperken. Het is toch leuker om het met je camera te kunnen dan met je PC.

Nog meer tips?
    Bekijk foto’s van andere fotografen. Niet alleen van professionele fotografen, maar ook van mindere helden of mensen die dit topic niet gelezen hebben en baggerfoto’s maken . Je leert niet alleen van het zien van gebruikte technieken van andere fotografen en die toepassen, maar je leert ook van het bekritiseren van iemands foto, zien welke technieken hij/zij niet toegepast heeft en daardoor te leren wat belangrijk is in een foto.
    Blijf niet in je eigen omgeving hangen maar vlieg erop uit, fotograferen in je eigen huis is wel lekker veilig (wel leuk voor regenachtige dagen, alhoewel je dan ook superfoto’s kan maken van platgeregende mensen), maar je bent er al snel uitgekeken. Buiten is zoveel te zien en te fotograferen, maak daar gebruik van!
    Huur een boek uit de bibliotheek, koop een boek of tijdsschrift bij de boekenwinkel. Leer meer en meer technieken, andere visies en kijk nog meer foto’s. Die National Geographic fotografen zijn ook ooit begonnen zoals jij en ik.
    Tot slot kan je geld overmaken naar mij, mail maar voor mijn rekeningnummer .

Succes allemaal .
  • GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
    pi_18043892
    Mooi initiatief..dit kan ik volhartig aanmoedigen..dit moet DE plek worden voor al je n00b vragen. Een Foto FAQ if you will...

En ik zal ook alle steun betuigen aan vragen die er mogen zijn.
    Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
    pi_18044474
    mha. ik denk dat de bestaande topic ook al aardig de scheepslading bedekken...
    pi_18044571
    Termen:
    Sluitertijd : de tijd dat er licht op de chip valt van de camera. Deze varieeert van 15 sec. tot 1/2000 van een seconde. Bij 15 sec valt er dus erg veel licht op de chip. Bij 1/2000 heeeel weinig.

Voorbeeld:'Wanneer je een nachtofo wilt maken heb je een lange sluitertijd nodig. Je moet de camera dan natuulijk erg stil houden want het licht komt van eenzelfde plek stil op je camera. Wanneer je de camera beweegt komen er lichtstralen van een andere voorwerp over dezelfde plek op je CCD.
    Tegen de zon in fotograferen is slecht voor je CCD-chip(chip waar licht opvalt). Het felle licht maakt de elektronica kapot. Deze kan zich niet meer herstellen zoals onze ogen. Dus kies je dan een sluitertijd die erg kort/hoog is. zoals 1/500. Dit moet je ook doen bij snelle bewegingen. Tenminste als je die wilt bevriezen.

Diafragma:
    Het diafragma is de lensopening. Die bepaalt hoeveel licht er door mag. Dus hoe groter het diafragma hoe meer licht er door kan.
    Het diafragma wordt weergegeven op je schermpje als F2,8 o.i.d. Eigenlijk moet er dit staan: F/2,8.
    Hoe hoger het getal des te kleiner wordt het diafragma. Want 1/2,8 is bijv groter dan 1/8.

Dus als er staat op je schermpje : F2,8 dan laat dit meer licht door dan F8,0.

Uit je hoofd leren: een kleiner getal zorgt voor een kleine scherptediepte. Een groot getal dus voor een grote scherptediepte.

voorbeeld:

wil je een landschap op de foto hebben dan wil je deze er waarschijnlijk helemaal tot de horizon en vanaf de plaats dat de foto genomen wordt scherp hebben. Hier kies je dus een hoog getal. Op je digitale camera is het hoogste getal F8,0.

wil je een persoon of een ander onderwerp lost van z'n omgeving/achtergrond/voorgrond dan kies je een klein getal.

Iso-waarde:
    Klinkt heel technisch, maar tis niet meer dan de gevoeligheid voor licht van de CCD-chip. Hoe hoger de iso-waarde hoe gevoelig hij is voor licht. Als het donker is ben je dus geneigd om een hogere ISO-waarde te kiezen. Er zit echter een nadeel aan. Bij een hogere Iso-waarde krijg je een ruis in de foto. Op de pc kun je dit zien als blokjes die niet de eigenlijke kleur hebben van het onderwerp. Zwart is ook niet echt zwart meer. Probeer dus zoveel mogelijk de ISO-waarde laag te houden voor mooie foto's.

Witbalans:

Dit is de kleuropmaak van de foto. Dit doet de camera vaak al automatisch maar als je wat gevordert bent kun je de foto bijvoorbeeld heel kil of heel warm laten worden.

Ff wat technisch geleuter kunnen wat foutjes inzitten
    Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
    "De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
    pi_18054795
    super topic!! dit moeten we zeker gaan uitbreiden.
    Vooral mensen die er nog niet zo in thuis zijn zullen dit waarderen!! (*steekt hand op*)
    Architecture is like Shitting
    Its Fun creating it, but the product is useless
    WEBSITE ONLINE DigiSan
    pi_18054874
    Tip van een n00b voor n00bs: Zorgt dat de horizon ook daadwerkelijk horizontaal loopt. Vooral met digitale compactcams valt dit vaak tegen. Ik zie dat deze fout nog vaak wordt gemaakt. Ik heb me er vandaag bijv zelf behoorlijk aan vergalloppeerd tijdens een testuurtje met m'n Ixus 400
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
    pi_18055089
    super topic!
    ik ben voor, ga morgen alles eens even op mijn gemak lezen.
    die boeken heb ik geen zin in maar misschien lukt het me hiermee.
    En zodra ik wat geld op mijn rekening heb staan vraag ik je bankrekeningnr wel.
    Vrede, moet je niet buiten ,maar in je zelf zoeken.
    Wie innerlijke rust heeft gevonden, grijpt naar niets en wijst ook niets af.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 13:56:06 #8
    52657 pea4fun
    valt geen soep van te maken
    pi_18061705
    Geweldig dit! Mag ik meteen al een vraag stellen?

Ik wil binnenkort een aantal motorrijders in actie op de foto zetten. Hiervoor wil ik het zogenaamde "panning" toepassen. Ik heb dit al vaker geprobeert met vogels, maar het is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd heel wazige plaatjes, of plaatjes waar niks op staat (tipisch geval van te laat dus) Hoe kan ik het beste te werk gaan?

ps. De motorrijders zijn wel bereid om voor mij vaker diezelfde bocht te nemen
    http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
    pi_18061828
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 13:56 schreef pea4fun het volgende:

Ik wil binnenkort een aantal motorrijders in actie op de foto zetten. Hiervoor wil ik het zogenaamde "panning" toepassen. Ik heb dit al vaker geprobeert met vogels, maar het is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd heel wazige plaatjes, of plaatjes waar niks op staat (tipisch geval van te laat dus) Hoe kan ik het beste te werk gaan?

Voor zover ik weet moet je hiervoor een zeer korte sluitertijd nemen, of eventueel de 'sportstand' mocht je camera deze bezitten. Door deze korte sluitertijd voorkom je dat je onderwerp wazig op de foto komt, mits je je cam goed met het object meebeweegt.
    Het is met een digicompactcam redelijk moeilijk timen ivm de shutterlag, dus waarschijnlijk zul je het een paar keer moeten proberen voordat je een acceptabel resultaat behaalt.
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:04:17 #10
    20641 portier
    pi_18061889
    quote:

Sleep je camera mee met je onderwerp, druk TIJDENS het slepen op de ontspanknop en sleep nog even mee nadat je camera de foto al gemaakt heeft. Verder is het ook gwoon een kwestie van oefenen hoor .
    GEILE VROUWPERSONEN!
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:14:36 #11
    52657 pea4fun
    pi_18062075
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:04 schreef portier het volgende:

[..]

Sleep je camera mee met je onderwerp, druk TIJDENS het slepen op de ontspanknop en sleep nog even mee nadat je camera de foto al gemaakt heeft. Verder is het ook gwoon een kwestie van oefenen hoor .
    Ik zit een beetje met het scherpstellen. Ik weet dat ik eerst scherp moet stellen, dan een meegaande beweging maken en afdrukken op het moment dat het onderwerp op het punt komt wat ik in gedachten had waar de foto moet worden genomen. En een iets langere sluitertijd om beweging in de foto te krijgen. Welke sluitertijd adviseren jullie?
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:25:05 #12
    20641 portier
    pi_18062240
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:14 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik zit een beetje met het scherpstellen. Ik weet dat ik eerst scherp moet stellen, dan een meegaande beweging maken en afdrukken op het moment dat het onderwerp op het punt komt wat ik in gedachten had waar de foto moet worden genomen. En een iets langere sluitertijd om beweging in de foto te krijgen. Welke sluitertijd adviseren jullie?
    Hangt er maar net vanaf hoe lang je onderwerp erover doet om die beweging te creeren. Ik weet niet hoe snel ze daar rijden, je kan gewoon eerst even kijken hoe snel ze gaan. Let wel, 1 seconde is lang, dus ga wel een stuk lager zitten. Je kan ook een trapje gebruiken, maak een paar foto's met verschillende sluitertijden, dan heb je achteraf vrijwel altijd een of meerdere goed gelukte foto's .
    GEILE VROUWPERSONEN!
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:31:00 #13
    52657 pea4fun
    pi_18062330
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:25 schreef portier het volgende:

[..]

Hangt er maar net vanaf hoe lang je onderwerp erover doet om die beweging te creeren. Ik weet niet hoe snel ze daar rijden, je kan gewoon eerst even kijken hoe snel ze gaan. Let wel, 1 seconde is lang, dus ga wel een stuk lager zitten. Je kan ook een trapje gebruiken, maak een paar foto's met verschillende sluitertijden, dan heb je achteraf vrijwel altijd een of meerdere goed gelukte foto's .
    Dank je. Ik ga het proberen, waarschijnlijk komend weekend. Ik zal mijn dochter wel eerst op de fiets laten rijden deze week om te oefenen
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:31:53 #14
    20641 portier
    pi_18062346
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:31 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Dank je. Ik ga het proberen, waarschijnlijk komend weekend. Ik zal mijn dochter wel eerst op de fiets laten rijden deze week om te oefenen
    Die zal wel wat minder snel gaan .
    GEILE VROUWPERSONEN!
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:42:17 #15
    52657 pea4fun
    pi_18062512
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:31 schreef portier het volgende:

[..]

Die zal wel wat minder snel gaan .
    Eerst de techniek en dan de snelheid
    pi_18062728
    Je moet juist een hele korte sluitertijd nemen anders krijg je je onderwerp never nooit scherp. De beweging van de achtergrond krijg je toch wel door het pannen als het goed is.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 15:02:54 #17
    52657 pea4fun
    pi_18062949
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef American_Nightmare het volgende:
    Je moet juist een hele korte sluitertijd nemen anders krijg je je onderwerp never nooit scherp. De beweging van de achtergrond krijg je toch wel door het pannen als het goed is.
    Als je een korte sluitertijd neemt dan staat je onderwerp stil, als het ware bevroren op je plaatje. Ik wil een soort streep van beweging erin. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen.
    pi_18063106
    Ow oke. Ik dacht dat je het onderwerp stil wilde hebben en de achtergrond bewegend.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 15:10:27 #19
    20641 portier
    pi_18063111
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef American_Nightmare het volgende:
    Niet enorm kort hoor, met een te korte sluitertijd staat zelfs een trein in volle vaart stil (ervaring).
    GEILE VROUWPERSONEN!
    pi_18063435
    weer een topic voor mensen die het begrip sluitertijd en diafragma niet snappen
    pi_18066789
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 15:02 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Als je een korte sluitertijd neemt dan staat je onderwerp stil, als het ware bevroren op je plaatje. Ik wil een soort streep van beweging erin. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen.
    Een sluitertijd van 1/30, of 1/10 is lang genoeg om de beweging te creeeren. Blijf inderdaad wel meebewegen met het onderwerp nadat je de ontspanknop hebt ingedrukt. Dan weet je zeker dat het onderwerp ook daadwerkelijk op de foto staat.

Overigens, goed initiatief dit topic!!

Misschien ook een stukje over matrix/centrum/spotmeting erin?
    pi_18067031
    Klopt trouwens niks van. Je wilt dus beweging in de achtergrond en van het object zelf? Dan moet je inderdaad een iets langere sluitertijd nemen, en de cam met het object meebewegen, maar net iets langzamer als het object beweegt en in exact dezelfde richting. Dat krijg je imo dus nooit voor mekaar. Maar succes.

Panning is bedoeld om onderwerpen scherp te krijgen terwijl je beweging hebt in de achtergrond.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 18:31:29 #23
    14376 BlaatschaaP
    Elephant of joy.
    pi_18067563
    Mja, ik heb zo'n vaag idee dat er niemand een echt concreet antwoord kan geven op mijn vraag.. maar als ik foto's maak (voornamelijk macrofoto's van de natuur zoals bloemen, etc.) blijven ze, hoevaak ik het ook doe, gewoon saai. Ik kan je wel honderden foto's laten zien van hele schattige bloemetjes waar eigenlijk niets mis mee is.. Lekker scherp, niet in het midden, etc.. maar toch blijven ze gewoon saai. Hier zo'n voorbeeld:

Nu weet ik ook wel dat de lijn van het hek daarachter ook wel recht had gekund (ik lag jammergenoeg in een erg ongemakkelijke positie) maar zou dat de foto nou echt spannender maken?

Heeft iemand tips of moet ik gewoon maar eens een ander onderwerp gaan zoeken dan de lokale bloem? .
    pi_18067728
    quote:

Panning iis een supertechniek maar vergt gewoon wel wat oefening.

Ik heb een tutorial voor je opgezocht en in tegenstelling tot wat je verteld wordt moet je dus GEEN supersnelle sluitertijd gebruiken want dan krijg je dus een foto zoals dit:

En met panning krijg je foto's zoals dit:

Je ziet dat die auto scherp is en de achtergrond helemaal gestreept/vervaagd....dit is een hele goede foto met veel dynamiek...

Wat langzamere sluitertijd resulteert in dit:

Hier komt die auto erg dramatisch over in de foto....overigens staat er niet dat dit soort foto's vooral goed werken met hele felgekleurde objecten met een donkere achtergrond.

Lees het maar effe dan is alles duidelijk

Enne met panning moet je juist *niet* in een bocht gaan zitten maar of juist ervoor of erna...waar ze een beetje snelheid krijgen of hebben....net uit een bocht is het makkelijkst want dan kan je ze nog normaal volgen.

Oh ja in de foto's kieken ze op 300mm en de duimregel voor scherpe foto's is dat je minimaal je brandpuntsafstand in honderdste seconden moet nemen..bij 300mm dus 1/300e...en voor de onderste foto gebruiken ze 1/30e !!! ....snap je het verschil?

Heel kort is panning hetzelfde als een bewegend object met je hoofd volgen...dan moet je ook je hoofd draaien....nou vervang in gedachten je oogblik met de camera en het is dus de bedoeling om met je camera hetzelfde te doen als je met je hoofd doet om een bewegend object te blijven volgen.

Enne wat je ook nog zou kunnen doen is als je heel dichtbij kan komen om te pannen zoals je in de onderste foto ziet, maar dan ook nog flitsen erbij...dan bevries je voor heel even het object en dan krijg je dat net effe scherper en de rest zoals je in de foto ziet...ook erg mooi !!
    pi_18067775
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 18:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
    Mja, ik heb zo'n vaag idee dat er niemand een echt concreet antwoord kan geven op mijn vraag.. maar als ik foto's maak (voornamelijk macrofoto's van de natuur zoals bloemen, etc.) blijven ze, hoevaak ik het ook doe, gewoon saai. Ik kan je wel honderden foto's laten zien van hele schattige bloemetjes waar eigenlijk niets mis mee is.. Lekker scherp, niet in het midden, etc.. maar toch blijven ze gewoon saai. Hier zo'n voorbeeld:

[afbeelding]

Nu weet ik ook wel dat de lijn van het hek daarachter ook wel recht had gekund (ik lag jammergenoeg in een erg ongemakkelijke positie) maar zou dat de foto nou echt spannender maken?

Heeft iemand tips of moet ik gewoon maar eens een ander onderwerp gaan zoeken dan de lokale bloem? .
    Niet in de felle zon schieten
    Wacht op een bij ofzo die lekker gaat smikkelen aan die bloem
    Nog dichterbij...

maarre dit is geen "beoordeel mijn foto" topic, maar jouw vraag zit er net tussen. Maar in principe vraag je geen technische vraag, maar echt een inspiratie vraag...ietsjes anders toch wel...
      dinsdag 30 maart 2004 @ 18:47:40 #26
    14376 BlaatschaaP
    Elephant of joy.
    pi_18067860
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 18:43 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

Niet in de felle zon schieten
    Wacht op een bij ofzo die lekker gaat smikkelen aan die bloem
    Nog dichterbij...

maarre dit is geen "beoordeel mijn foto" topic, maar jouw vraag zit er net tussen. Maar in principe vraag je geen technische vraag, maar echt een inspiratie vraag...ietsjes anders toch wel...
    Nee, zeker geen inspiratievraag. Ik vraag me alleen af wat voor tips andere mensen hebben om toch nét die extra touch te geven aan die foto. Bij bloemen bijv. de achtergrond. Wat voor dingen geven leuke effecten, etc.
    pi_18068036
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 18:47 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Nee, zeker geen inspiratievraag. Ik vraag me alleen af wat voor tips andere mensen hebben om toch nét die extra touch te geven aan die foto. Bij bloemen bijv. de achtergrond. Wat voor dingen geven leuke effecten, etc.
    jaja, ok...euh...kijk es hier: http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=s&c=117&sort_by=8

zoek een foto uit die je graag zou willen nadoen en dan kunnen we de foto een beetje uitleggen?
      dinsdag 30 maart 2004 @ 19:01:23 #28
    20641 portier
    pi_18068141
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 18:47 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Bloemen zijn zo ciché geworden dat er gewoon niet veel te halen valt. Eigenlijk is het meer een goede foto super maken met wat bloemetjes ervoor. Zet er een kuiken, een lammetje een ander vogeltje, een waterval enz enz achter en je hebt opeens een superfoto. Je moet eigenlijk een onderwerp nemen, daar bloemetjes voor zetten en je hebt een geslaagde achtergrond. Op de bloemen zelf valt idd niet veel meer te halen...
    GEILE VROUWPERSONEN!
    pi_18069359
    Die uitspraak van portier wil ik tegenspreken als het mag...als je de link volgt die ik gepost heb dan kan je heel wat foto's zien die echt niet cliche zijn, maar juist heel goed doordacht en orgineel.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 20:16:40 #30
    20641 portier
    pi_18069935
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 19:50 schreef hassanjassan het volgende:
    Die uitspraak van portier wil ik tegenspreken als het mag...als je de link volgt die ik gepost heb dan kan je heel wat foto's zien die echt niet cliche zijn, maar juist heel goed doordacht en orgineel.
    Kijk nog eens goed, de foto's die eruit springen zijn foto's waar wat met de achtergrond gedaan wordt...
    GEILE VROUWPERSONEN!
    pi_18078176
    Ik zit vaak ook een beetje met die cliché bloemetjes in m'n hoofd... het is gewoon het eerste wat in me opkomt om te fotograferen... zal eens proberen om het te doen met ook nog iets leuks op de achtergrond, alhoewel dat waarschijnlijk een stuk moeilijker gaat zijn.

Handige gids in ieder geval, alhoewel er niet echt iets nieuws in staat voor mij.
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
    pi_18078356
    Ow, misschien nog een toevoeging: Alles wat hierboven gezegd is zijn maar richtlijnen, zeker geen vaste regels. Net er tegenin gaan kan soms ook weer tot verassend leuke resultaten leiden.
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
    pi_18078958
    quote:
    Als je al die foto's gemaakt hebt zal je zelf al een hoop afschrijven, maar die mooie macro van een pen en dat leuke vergezicht vanaf het balkon zijn toch wel goed gelukt, vind jij dan... Toch niet plaatsen, want het is nog niets. Tenzij je een gave hebt zijn je eerste foto's bij voorbaat niet interessant voor iemand anders.
    hmm en ik maar denken dat de beginner hier ook welkom was en dat je dan gewoon commentaar en advies zou krijgen?
    en hoe makkelijker advies dan aan de hand van een levend voorbeeld?
    anders word het nooit wat

verder fijn topic hoor
    alleen beetje jammer van die opmerking
    jobensaskia.nl
    Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
    pi_18082035
    quote:
    Op woensdag 31 maart 2004 10:27 schreef Uhmmie het volgende:

[..]
    alleen beetje jammer van die opmerking
    Ok het staat er misschien een beetje bot.
    maar het is natuurlijk wel goed om eerst zelf eens kritisch naar de foto's te kijken voor je ze op het net stort.
    En daarnaast heb je bij plaatsing ook kans op kritieken die niet zo opbouwend zijn, en tere zieltjes zouden daardoor best wel eens het plezier in fotograferen kunnen verliezen

Maar als je denkt dat je het aankunt houdt niemand je tegen hoor,
    pi_18082124
    Bloemen zijn saaaaaai... Die hele macro-reeks staat alleen maar vol met bloemen en insecten. De originaliteit van de gemiddelde vakantiefoto uit Salou is nog groter.
    pi_18082970
    quote:
    Op woensdag 31 maart 2004 13:07 schreef fotovandennis het volgende:

[..]

Ok het staat er misschien een beetje bot.
    maar het is natuurlijk wel goed om eerst zelf eens kritisch naar de foto's te kijken voor je ze op het net stort.
    En daarnaast heb je bij plaatsing ook kans op kritieken die niet zo opbouwend zijn, en tere zieltjes zouden daardoor best wel eens het plezier in fotograferen kunnen verliezen

Maar als je denkt dat je het aankunt houdt niemand je tegen hoor,
    tja daar plaats je het hier toch voor?
    en tere zieltjes.. tja das vervelend op zich
    zonder kritiek zul je nooit weten wat er niet goed aan is lijkt me

"mooi" blijft een kwestie van smaak
    maar "techniek" zul je toch een keer moeten leren.

maar geloof niet dat dit topic DE plaats is voor dze discussie
    liever wat nuttige algemene dingen erin dan gemek over een juiste woordkeuzes of gewoon misschien wel een verkeerd begrepen opmerking
    maar het stond er erg lomp.. en volgens mij strookt het niet geheel met wat er hier gebeurd
    *shuts up nu*
    jobensaskia.nl
    pi_18124950
    hallo een vraagje: als ik foto's wil laten afdrukken van mijn digitale camara, is het dan slim om ze van te voren te bewerken en daar bedoel ik mee automatische contrast en auto niveaus of gewoon de foto zo laten zoals hij gemaakt is?
      vrijdag 2 april 2004 @ 10:46:17 #38
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18125975
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 09:49 schreef tempelflower het volgende:
    hallo een vraagje: als ik foto's wil laten afdrukken van mijn digitale camara, is het dan slim om ze van te voren te bewerken en daar bedoel ik mee automatische contrast en auto niveaus of gewoon de foto zo laten zoals hij gemaakt is?
    Dat hant er vanaf waar je hem naartoe stuurt. Als je hem naar een groot lab stuurt zullen ze er nauwelijks iets aan corrigeren en kan je het beste je foto al zelf wat verbeteren. Als je hem naar een kwaliteitswinkel brengt zoals mijn winkel, de winkel van Fotoloog of een andere locale fotoboer dan zal diegene alles op alles zetten om voor jou een topfoto af te leveren. Ik kijk elke foto na op densiteit, kleur (C, Y, M), contrast, kleurverzadiging, en scherpte maar dat zullen ze bij een groot lab niet doen.
    verslaafd aan de cirkelkwadratuur
      vrijdag 2 april 2004 @ 10:49:02 #39
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18126034
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 10:46 schreef rique het volgende:

[..]

Dat hant er vanaf waar je hem naartoe stuurt. Als je hem naar een groot lab stuurt zullen ze er nauwelijks iets aan corrigeren en kan je het beste je foto al zelf wat verbeteren. Als je hem naar een kwaliteitswinkel brengt zoals mijn winkel, de winkel van Fotoloog of een andere locale fotoboer dan zal diegene alles op alles zetten om voor jou een topfoto af te leveren. Ik kijk elke foto na op densiteit, kleur (C, Y, M), contrast, kleurverzadiging, en scherpte maar dat zullen ze bij een groot lab niet doen.
    *Beaamt dit*
    Sometimes it snows in april
    Sometimes I feel so bad, so bad
    Sometimes I wish life was never ending,
    And all good things, they say, never last
      vrijdag 2 april 2004 @ 11:21:57 #40
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_18126798
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 10:49 schreef fotoloog het volgende:

[..]

*Beaamt dit*
    mooi dan kan ik mijn 2000+ foto's wel bij jou langssturen dus

misschien een leuk vraagje om te beantwoorden is waneer gebruik je de M stand en wanneer de P stand... of A stand of.... (weet ik veel welke standen je allemaal hebt). Dus eigenlijk wanneer wil je de sluitertijd variabel hebben en waneer diafragma
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      vrijdag 2 april 2004 @ 11:43:52 #41
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18127363
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 11:21 schreef Re het volgende:

[..]

mooi dan kan ik mijn 2000+ foto's wel bij jou langssturen dus

misschien een leuk vraagje om te beantwoorden is waneer gebruik je de M stand en wanneer de P stand... of A stand of.... (weet ik veel welke standen je allemaal hebt). Dus eigenlijk wanneer wil je de sluitertijd variabel hebben en waneer diafragma
    2000 !
    *Ramen lapt,vloer dweilt,koffie zet*
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:02:37 #42
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18127884
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 11:43 schreef fotoloog het volgende:

[..]

2000 !
    2000!

Neehoor, die klant ga ik binnenslepen fotoloog!

Trouwens, bij mij zijn de ramen en vloeren standaard schoon, ook voor klanten met 1 foto. En de koffie is altijd vers gezet!
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:03:35 #43
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18127899
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 12:02 schreef rique het volgende:

[..]

2000!

Neehoor, die klant ga ik binnenslepen fotoloog!

Trouwens, bij mij zijn de ramen en vloeren standaard schoon, ook voor klanten met 1 foto. En de koffie is altijd vers gezet!
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:05:02 #44
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18127929
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 12:03 schreef fotoloog het volgende:

[..]

vrijdag 2 april 2004 @ 12:13:26 #45
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18128105
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 11:21 schreef Re het volgende:

[..]
    Naast opscheppen over mijn winkel zal ik proberen deze vraag te beantwoorden. Let wel: dit is een persoonlijk antwoord en is geen universele waarheid.

P-stand: Gebruik ik 90 % van de tijd. Alles lekker automatisch maar toch eenvoudig wat stopjes over- of onderbelichten als ik daar zin in heb. In tegenstelling tot de volautomatische stand worden hierbij sluitertijd en diafragma weergegeven, iets dat erg leerzaam voor me is.

Tv-stand: Gebruik ik 5% van de tijd. Vooral als ik een lange sluitertijd wil voor nachtopnamen gebruik ik deze stand. De extreme situaties dus. Hele snelle sluitertijden gebruik ik niet zoveel, ik ben niet zo dynamisch en sportief

Av-stand: Gebruik ik bijna nooit eigenlijk. heel soms voor een kleine DOF maar eigenlijk gebruik ik deze stand niet.

M-stand: Gebruik ik 5% van de tijd. Vooral als ik veel tijd heb om verschillende instellingen te kiezen. Voor mijn A70 de enige stand waarbij je de flitsoutput kan regelen. Zo kan je met een heeeeeel klein flitsje supermooie portretten krijgen met sprankelende ogen zonder dat het hele model wordt weggeflitst. Leuke stand voor experimenteerwerk, zou ik eigenlijk meer moeten gebruiken maar daar ontbreekt mij soms het geduld voor.

Voorkeuzemenu's portret, landscape, sports: Gebruik ik nooit.
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:33:14 #46
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_18128486
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 11:43 schreef fotoloog het volgende:

[..]

2000 !
    **offtopic**
    koffie is niet esentieel want ik drink mijn koffie wel ergens anders (of je moet echt een mooi espresso apparaatje hebben staan), prijs natuurlijk wel
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:42:09 #47
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18128655
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 12:33 schreef Re het volgende:

[..]

**offtopic**
    koffie is niet esentieel want ik drink mijn koffie wel ergens anders (of je moet echt een mooi espresso apparaatje hebben staan), prijs natuurlijk wel
    30 cent per foto?

Ik heb ook warme choco, thee of soep
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:43:45 #48
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18128687
    15 cent
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:44:56 #49
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18128713
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 12:43 schreef fotoloog het volgende:
    15 cent

Waar druk je op af? WC-papier?
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:47:18 #50
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18128757
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 12:44 schreef rique het volgende:

[..]

Waar druk je op af? WC-papier?
    Kodak edge
    En voor 30 cent op Royal
      vrijdag 2 april 2004 @ 12:49:20 #51
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18128796
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 12:47 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Kodak edge
    Sjah dat zit niet in mijn assortiment... Ik ben bang dat ik het van je ga verliezen Fotoloog. 15 cent gaat waarschijnlijk niet werken met het Royal papier. Ik wil nog wel even navraag doen bij het opperhoofd maar een bod van 14 cent zit er denk ik niet in
      vrijdag 2 april 2004 @ 13:01:22 #52
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_18129073
    ***verder off topic**** is het 2:3 of 3:4 formaat en wat is de standaard grootte van de foto

En om weer even on topic te gaan, ik gebruik meestal een vaste diafragma waarde van F5.6 of 6.3 met variabele sluitertijden (op de lichtmeter in te stellen) iets hoger voor het landschap, ga volgende week eindelijk een goede portetlens kopen (micro 105 mm F2.8)
      vrijdag 2 april 2004 @ 13:03:22 #53
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18129121
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 13:01 schreef Re het volgende:
    ***verder off topic**** is het 2:3 of 3:4 formaat en wat is de standaard grootte van de foto
    **nog meer offtopic, Fotoloog, gebruik je macht om deze wildgroei te voorkomen**

Wat je wil, je bent de klant, dus koning. Ik denk dat dit ook voor Fotoloog geldt. Mijn prijzen gaan uit van een afdruk op de 10-lijn. Dat is dus een 10/15 of 10/13 afdruk op Kodak Royal Paper.
      vrijdag 2 april 2004 @ 13:17:29 #54
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18129449
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 13:01 schreef Re het volgende:

En om weer even on topic te gaan, ik gebruik meestal een vaste diafragma waarde van F5.6 of 6.3 met variabele sluitertijden (op de lichtmeter in te stellen) iets hoger voor het landschap, ga volgende week eindelijk een goede portetlens kopen (micro 105 mm F2.8)
    *boos kijkt*
      FOK!fotograaf vrijdag 2 april 2004 @ 13:55:15 #55
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_18130401
    Ik maak nu al een paar maandje erg tevreden foto's met mijn s50, maar wordt een beetje gek van het constante knippen in photoshop om de foto's netjes in 2:3 te krijgen. Zijn hier plugins voor, die dit proces wat vereenvoudigen in PS?

Oh, en iets wat ik niet zo snel zag hier als tip. Als je een foto gaat maken, denk dan ook eens na over hoe laat en met welk weeer je foto's maakt. Vlak voor zonsondergang bijvoorbeeld worden foto's totaal anders als een uurtje eerder.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      vrijdag 2 april 2004 @ 17:01:32 #56
    36311 Pinobot
    Te lui voor een echte religie.
    pi_18135154
    Idd een beetje moeilijk, ik gebruik PSP om fotos een beetje bij te stellen, de croptool geeft daar in de statusbalk de verhouding aan, in PS ben ik dat nog niet tegengekomen.
    Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 april 2004 @ 09:57:39 #57
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_18147268
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 17:01 schreef Pinobot het volgende:
    Idd een beetje moeilijk, ik gebruik PSP om fotos een beetje bij te stellen, de croptool geeft daar in de statusbalk de verhouding aan, in PS ben ik dat nog niet tegengekomen.
    In Photoshop7 kun je een preset op de croptool maken waardoor de crop die je maakt gelijk de goeie verhouding en resolutie heeft.

Hou er wel rekening mee dat de printformaten onderling nogal afwijken qua verhouding. De inchmaten van de print zijn daarvoor een stuk handiger. Het beste is dan ook om je opname zo te archiveren zoals ie uit je camera/scanner komt en pas te croppen wanneer je er daadwerkelijk iets mee van plan bent. Je kunt dan door een andere preset te kiezen naar het juiste printformaat croppen.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_18147747
    hmm dit topic heeft weinig meer weg van de topictitel inmiddels
    jobensaskia.nl
      zaterdag 3 april 2004 @ 13:18:38 #59
    20641 portier
    pi_18149797
    quote:
    Op zaterdag 3 april 2004 10:52 schreef Uhmmie het volgende:
    hmm dit topic heeft weinig meer weg van de topictitel inmiddels
    Tsja, wat doe je eraan he? .
    GEILE VROUWPERSONEN!
    pi_18178878
    hmm ik niks in ieder geval
    jobensaskia.nl
    pi_18221904
    In het grote "beoordeel mijn foto" topic stelde SDS een vraag over zijn foto's...als beginner kent hij enkele technieken niet bij naam die hij misschien wel gebruikt heeft.
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2004 12:26 schreef SjiebiediepSjauw het volgende:
    Hmm. Tjsa, ik heb em uit gemakszucht vaak gewoon op de automatische insteller staan. Ik zet de flits wel vaak uit, die A80 flitst soms nog als de zon schijnt
    Fill-In Flash
    If you have pictures where the foreground is too dark while the background seems to be correctly exposed, then using fill-in flash may be a technique worth learning about. Using fill-in flash, as the name implies, is to use flash to fill-in light where it is deficient. This is usually the situation when you are in the shadows and shooting through objects in the foreground that are acting as a frame.

lees verder
    pi_18225036
    kunnen jullie me dit even uitleggen:

zijn de diafragmawaardes op in digitaal toesten te vergelijken met die van analoog dus is een 5.6 digitaal hetzelfde als 5.6 analoog.

en hoe zit dat met dat witbalans?

ben ik on topic of niet!
      dinsdag 6 april 2004 @ 17:26:42 #63
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18225283
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2004 17:18 schreef tempelflower het volgende:
    kunnen jullie me dit even uitleggen:

zijn de diafragmawaardes op in digitaal toesten te vergelijken met die van analoog dus is een 5.6 digitaal hetzelfde als 5.6 analoog.

en hoe zit dat met dat witbalans?

ben ik on topic of niet!
    Ja de diafragmawaardes zijn zo te vergelijken, qua lichtsterkte en scherptediepte kan je je kennis 1:1 overnemen van de filmfotografie.

Met de witbalans zit dat zo: Dit is iets dat alleen bij digitaal een issue is, bij anoloog kan je geen witbalans gebruiken, je kan natuurlijk wel allemaal filters gebruiken om bijvoorbeeld TL-zwemen tegen te gaan maar dit is iets anders dan witbalans, dat is echt een term uit de digitale fotografie.
    pi_18225430
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2004 17:26 schreef rique het volgende:

[..]

Ja de diafragmawaardes zijn zo te vergelijken, qua lichtsterkte en scherptediepte kan je je kennis 1:1 overnemen van de filmfotografie.
    Niet helemaal correct:
    quote:
    Echter loopt het bij compacte digitale camera's hier even spaak. Zoals je misschien wel eens op de lens hebt gezien, heeft een compacte digitale camera een hele sterke groothoeklens. Een erg populaire camera als de Canon Powershot A70 heeft bijvoorbeeld een 5.4-16.2mm lens. Dus zelfs als je volledig inzoomt zit je vast aan een extreem groothoeklens. Op 35mm camera's zie je zelden tot nooit een 16mm lens, laat staan dat je een 5,4mm lens vindt. Gevolg is dat de scherptediepte van een A70 op alle zoomstanden vrijwel oneindig is. Een foto als hieronder is met een compacte camera vrijwel onmogelijk.
    Uit de GoT fotografie faq. Ik kan het in de praktijk ook erg goed merken.
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
      FOK!fotograaf dinsdag 6 april 2004 @ 17:41:51 #65
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18225627
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2004 17:33 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Niet helemaal correct:
    [..]

WTF
    ben ik nou gek of vergelijken ze hier appels en peren in die quote?

want die 16 mm op een digicam gaan ze "vergelijken" met een 16 mm op een SLR
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 6 april 2004 @ 17:44:16 #66
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18225693
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2004 17:33 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Niet helemaal correct:
    [..]

Ja Lortnoc, je hebt gelijk. De scherptediepte is namelijk onder andere afhankelijk van diafragmaopening en brandpunt. Het diafragma reageert echter hetzelfde als bij filmfotografie, de lichtsterkte is hetzelfde en de scherptediepte ook maar dit geldt dus wel bij dezelfde absolute brandpuntsafstand! En om bijvoorbeeld een 28 mm equivalent op digitaal te hebben zit je al gauw aan een 18mm digitaal. En ja, dan geldt er een andere scherptediepte.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 april 2004 @ 20:37:57 #67
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_18230581
    quote]
    Echter loopt het bij compacte digitale camera's hier even spaak. Zoals je misschien wel eens op de lens hebt gezien, heeft een compacte digitale camera een hele sterke groothoeklens. Een erg populaire camera als de Canon Powershot A70 heeft bijvoorbeeld een 5.4-16.2mm lens. Dus zelfs als je volledig inzoomt zit je vast aan een extreem groothoeklens. Op 35mm camera's zie je zelden tot nooit een 16mm lens, laat staan dat je een 5,4mm lens vindt. Gevolg is dat de scherptediepte van een A70 op alle zoomstanden vrijwel oneindig is. Een foto als hieronder is met een compacte camera vrijwel onmogelijk.
    [/quote]

Wat een larie op een rij . Had een digitale camera maar een sterke groothoeklens.

Wat wel klopt is het verhaal over scherptediepte en brandpuntsafstand. Wat vergeten is is het opnameformaat waardoor de gebruikte brandpuntsafstanden verklaard worden.

Even in het kort: Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe langer de scherptediepte. Een gegeven brandpunt geeft voor alle opnameformaten dezelfde scherptediepte. Dat uit zich door de enorme scherptediepte die je met een digitale compact hebt met het standaardbrandpunt, en de korte scherptediepte die je met een 4*5" technische camera met een standaardlens haalt (daar zit een 150mm op die dezelfde scherptediepte heeft als een 150mm voor kleinbeeld zou hebben, alleen is bij die technische camera de gebruikte beeldhoek een stuk groter)

Dat het bij digitaaltjes nogal verwarrend is, komt omdat de brandpunten op twee manieren weergegeven worden. In de advertentie wordt keurig teruggerekend naar kleinbeeld (omdat je dan mooie grote getallen krijgt), voorop de lens staat de werkelijke brandpuntsafstand en alleen die geeft een indruk van de scherptediepte die je met de camera cadeau krijgt..
    pi_18276366
    quote:
    ...Een erg populaire camera als de Canon Powershot A70 heeft bijvoorbeeld een 5.4-16.2mm lens. Dus zelfs als je volledig inzoomt zit je vast aan een extreem groothoeklens. Op 35mm camera's zie je zelden tot nooit een 16mm lens, laat staan dat je een 5,4mm lens vindt...

Kan iemand mij uitleggen waar dat 5.4-16.2mm voor staat? Ik heb natuurkunde in m'n vakkenpakket zitten dus weet wel een beetje wat brandpunt/beeldpunt en voorwerpsafstand ed. zijn. En wat kan je bijvoorbeeld berekenen met zo'n 5.4 getal?
    bijv. dank
      donderdag 8 april 2004 @ 15:30:49 #69
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18276464
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 15:26 schreef killko het volgende:

[..]

Kan iemand mij uitleggen waar dat 5.4-16.2mm voor staat? Ik heb natuurkunde in m'n vakkenpakket zitten dus weet wel een beetje wat brandpunt/beeldpunt en voorwerpsafstand ed. zijn. En wat kan je bijvoorbeeld berekenen met zo'n 5.4 getal?
    bijv. dank
    Die getallen stellen de brandpuntsafstand voor (in mm), dus de f in de natuurkunde. Je hebt natuurkunde dus dan weet je ook vast wel wat je ermee kan berekenen.Teken het maar eens uit op papier en kijk of je de termen groothoek en tele kan verklaren.
      donderdag 8 april 2004 @ 15:32:00 #70
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18276489
    Die getallen stellen de brandpuntsafstand voor (in mm), dus de f in de natuurkunde. 5.4 is de korste brandpuntsafstand, dat andere getal is de langste brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand is dus variabel ---> zoomlens.

Je hebt natuurkunde dus dan weet je ook vast wel wat je ermee kan berekenen.Teken het maar eens uit op papier en kijk of je de termen groothoek en tele kan verklaren.

{soort van dubbelpost}
    pi_18280069
    het is dus het brandpunt (had ik al gedacht). maar hoe bereken je nou een vergroting (zoom) bijvoorbeeld?

[ Bericht 48% gewijzigd door killko op 08-04-2004 18:30:25 (foutje) ]
      donderdag 8 april 2004 @ 18:07:46 #72
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18280495
    de vergroting is afhankelijk van de doorsnee van de lens, de brandpuntsafstand en de grootte van het beeld (hoogte CCD) Je hebt dus de hoogte van de ccd, de "hoogte" van de lens, en dan kan je met de brandpuntsafstand uitrekenen wat de hoogte van het beeld is. Dit kan je ook uitrekenen voor de breedte van het beeld. Dit is even uit het hoofd wat ik me nog kan herinneren van natuurkunde maar als je het nog in je pakket hebt zou ik het hoofdstuk "optica" adviseren.

-edit- hm dit klopt niet helemaal wat ik zeg. Maar ik weet even niet zo snel hoe het wel moet. Misschien dat ik vanavond even tijd heb om wat te tekenen.
      donderdag 8 april 2004 @ 18:15:06 #73
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18280673
    IK WEET HET!

Met behulp van de hoogte van de CCD (of het negatief) en de brandpuntsafstand kan je de beeldhoek bepalen. Aan de andere kant van de lens heb je twee onbekenden, de afstand tot het object en de "hoogte" van het object. Als je de vergroting wil weten vul je de gewenste afstand in en dan weet je de objecthoogte (met verhoudingen rekenen, 2 driehoeken). De vergroting is anders per afstand natuurlijk.

Volgens mij klopt het nu.
    pi_18280782
    Hmm, bedankt tot zover. doordat de de brandpuntsafstand bij een telelens groter is, komt er veel licht náást de ccd, en alleen een stukje van het midden erOP (hierdoor vergroot). dit snap ik nu maar ik wil altijd alles precies weten . Ik zal thiamat bepaalde details wel even vragen (in reallife is het misschien wat makkelijker om te begrijpen) en hij weet het vast ook wel

En eh, wij hebben denk ik een ander boek want in het hoofdstuk 'lichtbeelden' staat niet veel vernieuwende info over dit (alleen een stukje dat een telelens vergroot) en dat je met fototoestellen met sluitertijd en diafragma kan klooien..

NOTE: dit bericht is gepost ná het tweede bericht van riek

[ Bericht 16% gewijzigd door killko op 08-04-2004 18:23:08 (note) ]
      donderdag 8 april 2004 @ 18:23:32 #75
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18280852
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:20 schreef killko het volgende:
    hmm, bedankt tot zover. doordat de de brandpuntsafstand bij een telelens groter is, komt er veel licht náást de ccd, en alleen een stukje van het midden erOP (hierdoor vergroot). dit snap ik nu maar ik wil altijd alles precies weten . Ik zal thiamat bepaalde details wel even vragen (in reallife is het misschien wat makkelijker om te begrijpen) en hij weet het vast ook wel.
    en eh, wij hebben denk ik een ander boek want in het hoofdstuk 'lichtbeelden' staat niet veel vernieuwende info over dit (alleen een stukje dat een telelens vergroot)
    Bij een telelens is de brandpuntsafstand groter, de beeldhoek is dus kleiner en je vangt dus minder objecten binnen je beeldveld. Dit wordt echter wel uitgesmeerd over dezelfde grootte CCD (Er valt dus niets naast de CCD!) dus daarom zie je een kleiner deel van de werkelijkheid uitgesmeerd over eenzelfde vlak, je hebt dus een extra vergroting bereikt. Ik zal vanavond wel wat voor je tekeken.
      donderdag 8 april 2004 @ 18:26:29 #76
    59483 PeanutDaan
    'zik - (AstraSat)
    pi_18280914
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 13:55 schreef freud het volgende:
    Ik maak nu al een paar maandje erg tevreden foto's met mijn s50, maar wordt een beetje gek van het constante knippen in photoshop om de foto's netjes in 2:3 te krijgen. Zijn hier plugins voor, die dit proces wat vereenvoudigen in PS?
    Ik heb een proggie van het net gedowned. Het heet cropit en je kunt het hier downloaden. Het staat bij tips&trucs onderaan de page.
    Kan je precies wat er wel of niet op komt als je ze laat afdrukken.
    Digital Emotions | "ik wil ook op de foto!!!"
    pi_18280916
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:15 schreef rique het volgende:
    IK WEET HET!

Met behulp van de hoogte van de CCD (of het negatief) en de brandpuntsafstand kan je de beeldhoek bepalen. Aan de andere kant van de lens heb je twee onbekenden, de afstand tot het object en de "hoogte" van het object. Als je de vergroting wil weten vul je de gewenste afstand in en dan weet je de objecthoogte (met verhoudingen rekenen, 2 driehoeken). De vergroting is anders per afstand natuurlijk.

Volgens mij klopt het nu.
    beeldhoek
    en die vergroting, heeft dat met de formule 1/b+1/v=1/f te maken? maar hoe kan je dat (ook als het er niks mee heeft te maken) dan uitvinden?
      donderdag 8 april 2004 @ 18:39:13 #78
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18281109
    bitte sehr!

De bovenste situatie is een groothoek (kleine brandpuntsafstand) Je ziet dat de hele boom erop komt.

De onderste situatie is een tele-opname (langere brandpuntsafstand) Omdat de CCD hetzelfde blijft wordt de beeldhoek (alfa) kleiner en je ziet dat een klein stukje boom uitgerekt wordt over de CCD.

Als je dit snapt is het een kleine stap naar de verschillen in beeldhoek tussen camera's die gebruik maken van films en digitale camera's (de CCD is immers kleiner dan een negatief)
      donderdag 8 april 2004 @ 18:43:56 #79
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18281179
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:39 schreef rique het volgende:
    bitte sehr!

[afbeelding]

De bovenste situatie is een groothoek (kleine brandpuntsafstand) Je ziet dat de hele boom erop komt.

De onderste situatie is een tele-opname (langere brandpuntsafstand) Omdat de CCD hetzelfde blijft wordt de beeldhoek (alfa) kleiner en je ziet dat een klein stukje boom uitgerekt wordt over de CCD.

Als je dit snapt is het een kleine stap naar de verschillen in beeldhoek tussen camera's die gebruik maken van films en digitale camera's (de CCD is immers kleiner dan een negatief)
    Rique,wat ben je weer behulpzaam
    Hele tekenstudie's komen voorbij!
      donderdag 8 april 2004 @ 18:45:16 #80
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18281202
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:43 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Rique,wat ben je weer behulpzaam
    Hele tekenstudie's komen voorbij!
    Jaja, ik ben mij er eentje.

pi_18281392
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:39 schreef rique het volgende:
    bitte sehr!
    [afbeelding]
    Danke schön, dat heb je mooi gedaan!
    quote:

Ja dit snap ik nu ook. maar hoe weet je hoe groot je ccd is en hoeveel hij er nog naast komt (het licht naast de ccd).
    quote:
    Ja toen mijn vader binnenkwam met een boekje met lenzen (is ook opeens geinteresseerd in een telelens voor zijn analoge spiegelreflex) met voorbeelden en hoeken begon ik het opeens te snappen. het is hoek alpha in je tekening!

[ Bericht 1% gewijzigd door killko op 08-04-2004 19:01:26 (additional thing added) ]
      donderdag 8 april 2004 @ 19:15:54 #82
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18281796
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:56 schreef killko het volgende:

Ja dit snap ik nu ook. maar hoe weet je hoe groot je ccd is en hoeveel hij er nog naast komt (het licht naast de ccd).
    [..]
    Hoe groot je CCD is hangt af van je camera, dat weet ik niet zo uit mijn hoofd. Bij mijn camera is de CCD 1.6 keer zo klein als een negatief dus reken maar uit.

Een objectief vangt in principe een cirkelvorminge lichtbundel op (naja eigenlijk dus kegelvormig) en je moet de CCD (of negatief) zien als de maximale rechthoek in die cirkel die op je achterwand geprojecteerd wordt. bij een CCD heeft die rechthoek de verhouding 4:3 dus met een beetje rekenwerk zou je zelf wel een idee op papier kunnen krijgen van een cirkel met een 4:3 driehoek erin.
    pi_18289351
    quote:
    Op donderdag 8 april 2004 18:56 schreef killko het volgende:

Nou, nu begint het gedonder.

In alle reclame folders en alles zie je vaak staan dat jouw camera(powershot a70) een zoombereik heeft van 3x. En dan 35 - 105 mm(35 mm equivalent o.i.d). Dit wil zeggen dat je hetzelfde bereik hebt als met een analoge camera met een lens erop die een brandpuntsafstand heeft van 35 -105 mm( je zoombereik is ook 3x omdat 35 precies 3 keer in 105 past )

Maar potverdrie, jij ziet op je lensje van de powershot a70 staan: 5,4-16,2 mm. Dit zou dus betekenen dat je een dikke groothoeklens had. Ware het niet, dat het licht wat door je camera valt maar voor een klein gedeelte wordt opgevangen door je CCD. Dus het groote plaatje wat door je lens valt word maar gedeeltelijk opgevangen. Die selectie zie je natuurlijk wel normaal. Want dat is alles wat je opvangt. Alleen, het lijkt sterk uitvergroot. Tis ff nogal abstract denken.

Dus nu kun je gaan uitrekenen wat de cropfactor is van je camera. Dus hoe veel kleiner je CCD is vergeleken met een negatief van een analoge camera.
    35/5,4=6,48.

Dus moet je de brandspuntafstand van je lens altijd met ongeveer 6,5 vermenigvuldigen:
    16,2*6,48=105 mm.

Hopelijk ist nog ietsje duidelijker. Dit hele gebeuren heeft eigenlijk weinig te maken met de lens-formule.
    "De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
    pi_18295207
    Ik wil hierbij iedereen hartelijk bedanken, maar de volgende personen in het bijzonder
    -Rique voor de goede hulp
    -thiamat voor de druppel die het mijn hersenen deed snappen
    -de bedenker van dit topic
    pi_18314565
    Ik heb een proggie van het net gedowned. Het heet cropit en je kunt het hier downloaden. Het staat bij tips&trucs onderaan de page.
    Kan je precies wat er wel of niet op komt als je ze laat afdrukken.
    [/quote]

ik heb het progammatje gezien, werkt heel makkelijk.
    ik heb zelf nog geen foto's af laten drukken dus is dit misschien een domme vraag.

als ik dit progammatje niet zou gebruiken doen ze de maat dan zelf aanpassen bij de afdrukcentrale?

en als ik nu eens alles wat ik op de foto zie wil laten afdrukken hoe moet ik dat dan doen om geen witte lijnen te krijgen?
      zaterdag 10 april 2004 @ 09:12:03 #86
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18316449
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2004 02:16 schreef tempelflower het volgende:

en als ik nu eens alles wat ik op de foto zie wil laten afdrukken hoe moet ik dat dan doen om geen witte lijnen te krijgen?
    Je zal dan ergens heen moeten gaan waar ze 4:3 afdrukken. Zelf druk ik deze verhouding dan op 10x13 cm af. Dan verlies je niets aan je beeld, alleen je foto is wat "vierkanter" dan je gewend bent. Je moet dit echter wel van tevoren aangeven.

Een andere manier is om die witte lijnen te accepteren en die met een snijmachine eraf te snijden, dan heb je natuurlijk ook hetzelfde eindresultaat.
    pi_18317686

Uitleg:
    Als er een A achter de aanbieder staat, krijg je dat er aan de boven- en onderkant wat wordt afgesneden (plaatje linksboven)

Als er een B achter de aanbieder staat, wordt je 3:4 foto verkleind (de hoogte wordt de hoogte van een 2:3 formaat) en er komen witte balken aan de zijkant (plaatje rechtsboven)

Bij een C krijg je ook de hoogte van een 2:3 formaat, maar zullen de witte balken die bij B ontstonden eraf gesneden worden (linksonder)

Bij D wordt het 3:4 formaat behouden en zal die zonder snijden op de afdruk passen.

Bij meerdere letters kan je kiezen.

Computer Idee nummer 3 van 2004. www.computeridee.nl <-- hier vind je de sites van alle afdrukservices die in de bovenstaande test zijn genoemd.
    NB: in dit nummer zijn al die afdrukservices op meerdere dingen getest (prijs, kwaliteit, ed..

[ Bericht 93% gewijzigd door killko op 10-04-2004 11:43:19 (gescant..) ]
      zaterdag 10 april 2004 @ 14:25:50 #88
    36311 Pinobot
    Te lui voor een echte religie.
    pi_18321269
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2004 09:12 schreef rique het volgende:
    Een andere manier is om die witte lijnen te accepteren en die met een snijmachine eraf te snijden, dan heb je natuurlijk ook hetzelfde eindresultaat.
    Ik crop de foto zoveel mogelijk naar 1:1,5 en gebruik dan Canvas Resize, ik Lock de Aspect Ratio op 1,5 en stel de Background in op zwart omdat ik dan zwarte lijnen krijg en ik zwarte insteekmappen gebruik, de hoogte kun je ook 4 mm verhogen omdat er in het lab vaak iets afgesneden wordt.
    Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
    pi_18325709
    bedankt voor jullie moeite;

die test deed me het een en ander verwonderen, ik zat te denken me foto's af te sturen naar fujiprint (analoog laat ik ze daar ook afdrukken) zie ik tot mijn vebazing dat je ze nog beter naar het kruidvat kan sturen.

maar als ik de foto nu crop met dat progammatje cropit krijg ik dan alsnog foto's met witte rand of gewoon het geheel?
    pi_18342446
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2004 18:32 schreef tempelflower het volgende:
    maar als ik de foto nu crop met dat progammatje cropit krijg ik dan alsnog foto's met witte rand of gewoon het geheel?
    Je krijgt dan foto's in een 2:3 formaat, zoals je dat met analoge foto's ook hebt. Als je jouw voorbeeld kruidvat neemt, zal je foto ook zeer waarschijnlijk (geen ervaring) in het 2:3 formaat verschijnen.
      zondag 11 april 2004 @ 12:44:08 #91
    39284 thiamat
    ...Mmmm...
    pi_18342479
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 12:42 schreef killko het volgende:

[..]

Je krijgt dan foto's in een 2:3 formaat, zoals je dat met analoge foto's ook hebt.
    Dus geen witte rand
    pi_18348340
    BEDANKT allemaal voor jullie reactie
    ga vanavond een bestellen afwachten wat er deze week uitkomt.
    pi_18351670
    Moet ik me om onderstaande vlek zorgen gaan maken? hij zit op meerdere foto's die ik (die dag) gemaakt heb.
      zondag 11 april 2004 @ 19:44:42 #94
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18351723
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 19:42 schreef killko het volgende:
    Moet ik me om onderstaande vlek zorgen gaan maken? hij zit op meerdere foto's die ik (die dag) gemaakt heb.
    [afbeelding]
    Meerdere of op alle foto's?
    pi_18351923
    alle
      zondag 11 april 2004 @ 20:02:00 #96
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18352087
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 19:53 schreef killko het volgende:
    alle
    Wat voor cam heb je ?
    pi_18352132
    Canon Powershot A70, een half jaartje ( moest eigenlijk zo'n verdrietig achtig gezichtje worden.. )

[ Bericht 74% gewijzigd door killko op 11-04-2004 20:05:24 (om misverstanden te voorkomen...) ]
    pi_18352420
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 20:03 schreef killko het volgende:
    Canon Powershot A70, een half jaartje ( moest eigenlijk zo'n verdrietig achtig gezichtje worden.. )
      zondag 11 april 2004 @ 20:20:51 #99
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18352614
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 20:03 schreef killko het volgende:
    Hmmz...Lijkt me een stofje o.i.d. op je ccd,als je nog garantie hebt,ff terug naar je fotoboer!
    pi_18352808
    is het zeker geen dode pixel dan? anders probeer ik nog een paar keer en ga ik ermee terug. zit zoiets normaal bij de garantie oid? hij is iets meer dan een half jaar oud.
      zondag 11 april 2004 @ 20:32:20 #101
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18352873
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 20:29 schreef killko het volgende:
    is het zeker geen dode pixel dan? anders probeer ik nog een paar keer en ga ik ermee terug. zit zoiets normaal bij de garantie oid? hij is iets meer dan een half jaar oud.
    Ik zou er zeker even mee terug gaan ! neem ff een paar fotootjes mee ,waarop het duidelijk te zien is
    pi_18352964
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 20:20 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Hmmz...Lijkt me een stofje o.i.d. op je ccd,als je nog garantie hebt,ff terug naar je fotoboer!
    ik denk niet dat dat een stofje is, een stofje is een zwart plekje, niet een wit puntje
    pi_18354169
    en wat denk jij dat het is?

Nog iets: als ik iets wits fotografeer, valt hij mij niet op, in tegenstelling tot iets donkers (op dat plekje)

[ Bericht 69% gewijzigd door killko op 12-04-2004 14:32:17 (iets toegevoegd) ]
      FOK!fotograaf maandag 12 april 2004 @ 21:56:16 #104
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18378672
    owhkee vraagje:
    hoe zit het met batterijen en fotorolletjes in het buitenland?
    van die CR2 batterijen bijv.
    zijn die duurder in het buitenland? en fotorolletjes? ook duurder?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      maandag 12 april 2004 @ 22:01:57 #105
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18378846
    quote:
    Op maandag 12 april 2004 21:56 schreef Xilantof het volgende:
    owhkee vraagje:
    hoe zit het met batterijen en fotorolletjes in het buitenland?
    van die CR2 batterijen bijv.
    zijn die duurder in het buitenland? en fotorolletjes? ook duurder?
    Het hangt een beetje van het land af. Je ging toch naar Engeland? Daar is over het algemeen alles wel een beetje duurder. Ik zou gewoon genoeg gear vanuit nederland meenemen want iets dat in Engeland goedkoper is dan hier moet ik nog tegenkomen. Zelfs de schotse whisky is daar veel duurder in de brouwerij dan bij ons bij de gall&gall.

Rare lui, die engelsen.
      FOK!fotograaf maandag 12 april 2004 @ 22:22:50 #106
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18379389
    quote:
    Op maandag 12 april 2004 22:01 schreef rique het volgende:

[..]

Het hangt een beetje van het land af. Je ging toch naar Engeland? Daar is over het algemeen alles wel een beetje duurder. Ik zou gewoon genoeg gear vanuit nederland meenemen want iets dat in Engeland goedkoper is dan hier moet ik nog tegenkomen. Zelfs de schotse whisky is daar veel duurder in de brouwerij dan bij ons bij de gall&gall.

Rare lui, die engelsen.
    nee ik ga naar duitsland, zwitserland, italie en frankrijk.
    ik neem ook verder wel genoeg mee, maar gewoon voorals het op raakt
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      maandag 12 april 2004 @ 22:24:44 #107
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18379441
    quote:
    Op maandag 12 april 2004 22:22 schreef Xilantof het volgende:

[..]

nee ik ga naar duitsland, zwitserland, italie en frankrijk.
    ik neem ook verder wel genoeg mee, maar gewoon voorals het op raakt
    Er zullen niet echt veel prijsverschillen zijn (naja behalve in CH) maar wat belangrijker is om te weten: In die landen hoef je niet bang te zijn voor de beschikbaarheid van die producten in nood. Je hoeft dus geen 10 blisters batterijen mee te nemen. In die landen zijn die dingen wel op bijna elke hoek te verkrijgen tegen denk ik een normale prijs, behalve in CH en op toeristische plekken natuurlijk.
      FOK!fotograaf maandag 12 april 2004 @ 22:32:04 #108
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18379668
    quote:
    Op maandag 12 april 2004 22:24 schreef rique het volgende:

[..]

Er zullen niet echt veel prijsverschillen zijn (naja behalve in CH) maar wat belangrijker is om te weten: In die landen hoef je niet bang te zijn voor de beschikbaarheid van die producten in nood. Je hoeft dus geen 10 blisters batterijen mee te nemen. In die landen zijn die dingen wel op bijna elke hoek te verkrijgen tegen denk ik een normale prijs, behalve in CH en op toeristische plekken natuurlijk.
    ik heb denk ik wel voldoende bij me voor... maar gewoon voor het geval dat.
    er zitten net nieuwe batterijen in de camera zelf, en de reserve die we nog hebben liggen gaan mee. flitser: idem.
    rolletje, ach
    maar was gewoon nieuwsgierig

dankje
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_18385259
    lang leve oplaadbare batterijen

en kwam afgelopen zaterdag in de fotowinkel batterijen tegen die in een kwartier konden opladen
    dus dat is zelfs goed te doen als je met je tentje op stap gaat
    kwartiertje naast een stopcontact kamperen is ook niet het ergste
    overiegn geen idee over hoe lang die batterijen mee gaan.. maar volgens de verpakking gewoon normale tijd
    heb het overigens niet meegenomen.. had net nieuwe batterijen gekocht
    dus kan niet melden of het ook daadwerkelijk zo lang mee gaat
    jobensaskia.nl
      FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2004 @ 08:44:21 #110
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18385278
    Helaas heb ik nog nooit gehoord van oplaadbare CR2 batterijen voor een Nikon SLR.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_18385440
    tja helaas weet neit ik niet van allerlei camera's wat voor batterijen erin passen he

en ik ging er gemakshalve even vanuti dat oplaadbaar niet alleen in mijn camera werkt.. maar in de meeste

excusez moi dus
    jobensaskia.nl
      FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2004 @ 09:41:55 #112
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18385734
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 09:07 schreef Uhmmie het volgende:
    tja helaas weet neit ik niet van allerlei camera's wat voor batterijen erin passen he

en ik ging er gemakshalve even vanuti dat oplaadbaar niet alleen in mijn camera werkt.. maar in de meeste

excusez moi dus

voor zover ik weet zijn er geen SLR's die werken op penlites... (maar dat zou Ouwesok natuurlijk wel gelijk weer ontkrachten )
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 13 april 2004 @ 10:53:22 #113
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18386928
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 09:41 schreef Xilantof het volgende:

[..]

voor zover ik weet zijn er geen SLR's die werken op penlites... (maar dat zou Ouwesok natuurlijk wel gelijk weer ontkrachten )
    Je hebt voor bepaalde type's een batterygrip waar penlite's inkunnen
      FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2004 @ 10:58:03 #114
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18387005
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 10:53 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Je hebt voor bepaalde type's een batterygrip waar penlite's inkunnen
    okee, dat wist ik wel
    maar een camera (Dus de body zelf) met penlite's
    bestaat dan ook?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 13 april 2004 @ 11:11:03 #115
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18387252
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 10:58 schreef Xilantof het volgende:

[..]

okee, dat wist ik wel
    maar een camera (Dus de body zelf) met penlite's
    bestaat dan ook?

Nikon F301,F401,F501
    Canon T50,T70,T80,T90

[ Bericht 2% gewijzigd door fotoloog op 13-04-2004 11:18:12 ]
      FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2004 @ 11:41:22 #116
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18388058
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 11:11 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Nikon F301,F401,F501
    Canon T50,T70,T80,T90
    aha
    weer wat geleerd
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_18388334
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 11:11 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Nikon F301,F401,F501
    Canon T50,T70,T80,T90
    En de F801s ook
    pi_18390750
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 08:41 schreef Uhmmie het volgende:
    lang leve oplaadbare batterijen

en kwam afgelopen zaterdag in de fotowinkel batterijen tegen die in een kwartier konden opladen
    dus dat is zelfs goed te doen als je met je tentje op stap gaat
    kwartiertje naast een stopcontact kamperen is ook niet het ergste
    overiegn geen idee over hoe lang die batterijen mee gaan.. maar volgens de verpakking gewoon normale tijd
    heb het overigens niet meegenomen.. had net nieuwe batterijen gekocht
    dus kan niet melden of het ook daadwerkelijk zo lang mee gaat
    Het ligt ook aan de lader of het wel zo snel kan. en de tijd hangt ook af waarin ze getest hebben (een klok?). kan best..
    pi_18391830
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 13:28 schreef killko het volgende:

[..]

Het ligt ook aan de lader of het wel zo snel kan. en de tijd hangt ook af waarin ze getest hebben (een klok?). kan best..
    die zat er bij he
    (jaja had ik er niet bijgezet.. i know)
    jobensaskia.nl
    pi_18393623
    quote:
    Op zondag 11 april 2004 20:32 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Ik zou er zeker even mee terug gaan ! neem ff een paar fotootjes mee ,waarop het duidelijk te zien is
    ik heb net ff de fotoboer gebeld: Ik kan de camera daar gewoon inleveren met aankoopsbewijs enzo en dan zullen zij hem opsturen naar Canon, waar hij gereanimeerd zal worden. Alles helemaal gratis enzo. Enige nadeel is dat ik de camera minstens 4 weken kwijt ben... Maarjah, dan doet hij het ook weer zoals het hoort
    Canon, I'm loving it..
      FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2004 @ 16:00:56 #121
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18394408
    trouwens, hoe zit dat met de C41 zwartwit rolletjes?
    die kan je toch gewoon op de "normale" manier laten ontwikkelen en afdrukken?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 13 april 2004 @ 16:04:00 #122
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_18394478
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 16:00 schreef Xilantof het volgende:
    trouwens, hoe zit dat met de C41 zwartwit rolletjes?
    die kan je toch gewoon op de "normale" manier laten ontwikkelen en afdrukken?
    Jazeker,ikzelf gebruik daar Portra B&W papier voor
      FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2004 @ 16:17:01 #123
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18394779
    quote:
    Op dinsdag 13 april 2004 16:04 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Jazeker,ikzelf gebruik daar Portra B&W papier voor
    ik heb zojuist deze gekocht:
    Kodak Professional T400 CN

ben benieuwd

[ Bericht 0% gewijzigd door Xilantof op 13-04-2004 16:17:29 (typo) ]
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_18462042
    laten ontwikkelen in kleur kan dus ook... bij de MEdiaMarkt ofzo dit is wel heel aantrekkelijk natuurlijk
    Doei.
      FOK!fotograaf vrijdag 16 april 2004 @ 09:38:30 #125
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_18462096
    quote:
    Op vrijdag 16 april 2004 09:34 schreef Faithy het volgende:
    laten ontwikkelen in kleur kan dus ook... bij de MEdiaMarkt ofzo dit is wel heel aantrekkelijk natuurlijk
    denk dat het moet zijn: "laten ontwikkelen als kleur..."
    denk niet dat je hem in kleur kan laten afdrukken...
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_18462312
    je snapt wat ik bedoel..
    Doei.
      vrijdag 16 april 2004 @ 09:53:05 #127
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_18462350
    quote:
    Op vrijdag 16 april 2004 09:38 schreef Xilantof het volgende:

[..]

denk dat het moet zijn: "laten ontwikkelen als kleur..."
    denk niet dat je hem in kleur kan laten afdrukken...
    Je kan hem ook in kleur afdrukken hoor. Naja in een kleurteinte dan, sepia ofzow of blauwtinten. Dat komt bij mij regelmatig voor. Maarja, de "echte" kleuren krijg je daar natuurlijk niet mee terug
    pi_18462456
    ik bedoelde dus: dat je ze ook kan LATEN ontwikkelen, en dat je het dan niet zelf moet doen
    Doei.
    pi_18518942
    quote:
    Op vrijdag 16 april 2004 09:51 schreef Faithy het volgende:
    je snapt wat ik bedoel..
    Niet echt denk ik..
      zondag 18 april 2004 @ 23:07:14 #130
    39284 thiamat
    ...Mmmm...
    pi_18525401
    quote:
    Op zondag 18 april 2004 18:30 schreef killko het volgende:

[..]

Niet echt denk ik..
    Killko, klep dicht

Niet zo mierenneuken jongens . We moeten weer ontopic.
    pi_18875312
    oke, even een lekenvraag

gisterenavond foto's genomen nu begreep ik als je ze in raw neemt dan kun je ze later bewerken met zo min mogelijk kwaliteits verlies.

ik heb de camera op raw gezet maar wat blijkt achteraf dan zet hij automatichs de size heel erg klein maakt dus krijg ik een postzegel als foto.

ook geeft hij de foto's in windows niet gelijk weer zoals jpg maar als een bestandje die niet ondersteunt wordt door photoshop.

wat heb ik verkeerd gedaan ligt het er misschien aan dat ik ze zwart/ wit geschoten heb?

en het ware nogwel goede foto's ook. snif snif
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 mei 2004 @ 13:30:53 #132
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_18878013
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 10:28 schreef tempelflower het volgende:
    oke, even een lekenvraag

wat heb ik verkeerd gedaan ligt het er misschien aan dat ik ze zwart/ wit geschoten heb?

Geen paniek, leg die hamer rustig weg

Wat jij nodig hebt is een RAW-plugin op je beeldbewerker of een programmaje op je PC waarmee je RAW's kan bekijken. De postzegel die je ziet is een JPG-bestandje dat ingebed ligt in de RAW en dat dienst doet als duimnagel (of in goed nederlands thumbnail)

Misschien kan iemand anders je beter alles over het werken met RAW-files uit de doeken doenOuwesok heeft het meer met flitsbuizen
      dinsdag 4 mei 2004 @ 14:54:33 #133
    52657 pea4fun
    pi_18879926
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 10:28 schreef tempelflower het volgende:
    oke, even een lekenvraag

gisterenavond foto's genomen nu begreep ik als je ze in raw neemt dan kun je ze later bewerken met zo min mogelijk kwaliteits verlies.

ik heb de camera op raw gezet maar wat blijkt achteraf dan zet hij automatichs de size heel erg klein maakt dus krijg ik een postzegel als foto.

ook geeft hij de foto's in windows niet gelijk weer zoals jpg maar als een bestandje die niet ondersteunt wordt door photoshop.

Als het goed is heb je bij je camera een cd'tje gekregen waar het programma op staat waar je de raw foto's mee om kan zetten. Heb je het cd'tje niet, dan kan ik het wel voor je proberen te kopieren. Ik heb dezelfde camera.
    pi_18883154

[ Bericht 100% gewijzigd door tempelflower op 04-05-2004 17:22:00 ]
    pi_18883185
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 14:54 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Als het goed is heb je bij je camera een cd'tje gekregen waar het programma op staat waar je de raw foto's mee om kan zetten. Heb je het cd'tje niet, dan kan ik het wel voor je proberen te kopieren. Ik heb dezelfde camera.
    pea bedankt voor je aanbod.
    pi_18883246
    oke het is na een beetje wrikken gelukt, de foto's staan nu in minolta dimage viewer;
    maar wat ik vreemd vind is dat ze in paint en op de thumpnails zwart wit zijn (zo had ik ze volgens mij ook gemaakt) maar als ze als raw bestand binnen komen zijn ze gekleurd ra ra hoe kan dit.

en dan de volgende ronde kan ik ze nu vanuit dit progamma openen in photoshop?

maar alvast THX ik ben niet mijn foto's kwijt!
    pi_18893712
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 17:23 schreef tempelflower het volgende:
    oke het is na een beetje wrikken gelukt, de foto's staan nu in minolta dimage viewer;
    maar wat ik vreemd vind is dat ze in paint en op de thumpnails zwart wit zijn (zo had ik ze volgens mij ook gemaakt) maar als ze als raw bestand binnen komen zijn ze gekleurd ra ra hoe kan dit.

en dan de volgende ronde kan ik ze nu vanuit dit progamma openen in photoshop?

maar alvast THX ik ben niet mijn foto's kwijt!
    Hoe het komt dat de foto toch in kleur is?
    Het leuke van RAW is dat alles word bewaard, qua informatie. Het toestel maakt er geen leuk jpg'je van en gooit dus geen informatie weg. Helemaal geen informatie. Dus ook geen kleuren.

Je kan de foto's niet meteen vanuit dat programma openen in photoshop. Het eerste wat je moet doen is de foto met jou programma aanpassen. Witbalans instellen, contrast.. en ehhh weet ik veel wat allemaal. Als je dat gedaan hebt sla je de foto op als jpg. Zo gauw dat gebeurt is kan je de foto wel in photoshop openen.

Wat ook kan (en erg leuk is, hoop ik, zelf nooit gedaan) maar dat is een ''update'' downloaden (kopen) voor photoshop, waarmee je dan foto's in RAW formaat kan openen in photoshop en dan dus in photo shop de foto's bewerken.
    pi_18894837
    oke tot zover is het gelukt maar als ik de foto dus wil opslaan krijg ik in beeld file not supported,
    dus kom ik nog niet verder.

rara hoe zit dat?

eigenlijk wel vreemd want dat progammaatje bevat niet veel dus als ik verder wil gaan bewerken moet ik dat alsnog met een jpg bestandje doen.
    pi_18899481
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2004 01:49 schreef tempelflower het volgende:
    oke tot zover is het gelukt maar als ik de foto dus wil opslaan krijg ik in beeld file not supported,

rara hoe zit dat?

eigenlijk wel vreemd want dat progammaatje bevat niet veel dus als ik verder wil gaan bewerken moet ik dat alsnog met een jpg bestandje doen.
    geen idee, ik ken het programma niet. Bij mij werkt het zo:

En je moet inderdaad verder gaan met jpg in photoshop. Maar dat is toch geen probleem? waarom zal je je witbalans nog aan willen passen als je het goed hebt gedaan in jou minolta programma.
    pi_18996652
    Kan iemand een link geven waarin uitgelegd staat wat je met wat voor lens kan doen? (ook mm's zie ik veel voorkomen, wat kan je doen met veel mm's en wat met weinig?)
    pi_18997150
    quote:
    Op zondag 9 mei 2004 16:02 schreef sexylexy het volgende:
    Kan iemand een link geven waarin uitgelegd staat wat je met wat voor lens kan doen? (ook mm's zie ik veel voorkomen, wat kan je doen met veel mm's en wat met weinig?)
    Het grote lenzen topic #2

Daar kun je het denk ik wel vragen
    pi_19023281
    quote:
    Op zondag 9 mei 2004 16:22 schreef Impry het volgende:

[..]

Het grote lenzen topic #2

Daar kun je het denk ik wel vragen
    Staat daar ook niet die mooie tekening van rique?
    pi_19038592
    quote:
    Op maandag 29 maart 2004 17:50 schreef thiamat het volgende:
    Termen:
    Sluitertijd : de tijd dat er licht op de chip valt van de camera. Deze varieeert van 15 sec. tot 1/2000 van een seconde. Bij 15 sec valt er dus erg veel licht op de chip. Bij 1/2000 heeeel weinig.

Voorbeeld:'Wanneer je een nachtofo wilt maken heb je een lange sluitertijd nodig. Je moet de camera dan natuulijk erg stil houden want het licht komt van eenzelfde plek stil op je camera. Wanneer je de camera beweegt komen er lichtstralen van een andere voorwerp over dezelfde plek op je CCD.
    Tegen de zon in fotograferen is slecht voor je CCD-chip(chip waar licht opvalt). Het felle licht maakt de elektronica kapot. Deze kan zich niet meer herstellen zoals onze ogen. Dus kies je dan een sluitertijd die erg kort/hoog is. zoals 1/500. Dit moet je ook doen bij snelle bewegingen. Tenminste als je die wilt bevriezen.

Diafragma:
    Het diafragma is de lensopening. Die bepaalt hoeveel licht er door mag. Dus hoe groter het diafragma hoe meer licht er door kan.
    Het diafragma wordt weergegeven op je schermpje als F2,8 o.i.d. Eigenlijk moet er dit staan: F/2,8.
    Hoe hoger het getal des te kleiner wordt het diafragma. Want 1/2,8 is bijv groter dan 1/8.

Dus als er staat op je schermpje : F2,8 dan laat dit meer licht door dan F8,0.

Uit je hoofd leren: een kleiner getal zorgt voor een kleine scherptediepte. Een groot getal dus voor een grote scherptediepte.

voorbeeld:

wil je een landschap op de foto hebben dan wil je deze er waarschijnlijk helemaal tot de horizon en vanaf de plaats dat de foto genomen wordt scherp hebben. Hier kies je dus een hoog getal. Op je digitale camera is het hoogste getal F8,0.

wil je een persoon of een ander onderwerp lost van z'n omgeving/achtergrond/voorgrond dan kies je een klein getal.

Iso-waarde:
    Klinkt heel technisch, maar tis niet meer dan de gevoeligheid voor licht van de CCD-chip. Hoe hoger de iso-waarde hoe gevoelig hij is voor licht. Als het donker is ben je dus geneigd om een hogere ISO-waarde te kiezen. Er zit echter een nadeel aan. Bij een hogere Iso-waarde krijg je een ruis in de foto. Op de pc kun je dit zien als blokjes die niet de eigenlijke kleur hebben van het onderwerp. Zwart is ook niet echt zwart meer. Probeer dus zoveel mogelijk de ISO-waarde laag te houden voor mooie foto's.

Witbalans:

Dit is de kleuropmaak van de foto. Dit doet de camera vaak al automatisch maar als je wat gevordert bent kun je de foto bijvoorbeeld heel kil of heel warm laten worden.

Ff wat technisch geleuter kunnen wat foutjes inzitten
    Sluitertijden van 30 seconden zijn er ook + weet iemand misschien hoe je het voor mekaar krijgt om bv sluitertijden van een paar minuten aan te houden, want in fotoboeken zie ik dat wel eens staan, en dan denk ik: hoe kan dat?
      dinsdag 11 mei 2004 @ 11:19:31 #144
    39284 thiamat
    ...Mmmm...
    pi_19040985
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2004 08:44 schreef Yamyam het volgende:

[..]

Sluitertijden van 30 seconden zijn er ook + weet iemand misschien hoe je het voor mekaar krijgt om bv sluitertijden van een paar minuten aan te houden, want in fotoboeken zie ik dat wel eens staan, en dan denk ik: hoe kan dat?
    Ja, mijn stukje had ik al eens eerder voor iemand geschreven maar dan specifiek voor een powershot.. keb dit dus ff over het hoofd gezien. Langere sluitertijden met een SLR moet je dan handmatig doen... tenminste bij mijn oude XG1. De ontspanknop zo lang inhouden zoals jij de sluitertijd wilt.
    pi_19055624
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2004 11:19 schreef thiamat het volgende:

[..]

Ja, mijn stukje had ik al eens eerder voor iemand geschreven maar dan specifiek voor een powershot.. keb dit dus ff over het hoofd gezien. Langere sluitertijden met een SLR moet je dan handmatig doen... tenminste bij mijn oude XG1. De ontspanknop zo lang inhouden zoals jij de sluitertijd wilt.
    da's prettig als je 4 minuten dat ding moet indrukken haha
      dinsdag 11 mei 2004 @ 22:31:19 #146
    85237 fr.oosje
    het is zoals het is
    pi_19058287
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2004 01:49 schreef tempelflower het volgende:

rara hoe zit dat?

Oke even een lesje in RAW.

Zoals al eerder gesteld is RAW de ruwe informatie die rechtstreeks van je chip afkomt. Alle bewerkingen die de camera normaal softwarematig voor jou doet, kan/moet je nu dus achteraf zelf doen. Tevens is een voordel; dat het 16 bit is ipv 8 bit. Het grootste voordeel is dat je dus eigenlijk je digitale negatief zelf kan onwikkelen. Zo is het heel erg makkelijk om achteraf de witbalans aan te passen. Of een stopje over of onder te belichten. Dit alles natuurlijk zonder noemswaardig kwaliteits verlies.

Een nadeel is echter dat je er wel een speciaal programma voor nodig hebt, of een plugin voor Photoshop. Zelf werk ik met photoshop CS en daar zit de RAW plugin standaard in. Een programma wat ook goed werkt, met mijn eos 300d in iedergeval, is C1. Je moet maar eens op google zoeken. dan vind je het vanzelf. De programma's die bij je camera zitten zijn meestal niet zo heel erg goed, maar dat weet ik niet in jouw geval omdat ik je programma niet ken.

Zelf schiet ik altijd alles in RAW omdat het me veeeeeel meer flexibiliteit geeft dan met een gewoon JPG bestand. Ik raad het dan ook aan iedereen aan. Als je RAW kan schieten doe het dan!

Als je er zo niet uit komt dan moet je het maar zeggen
    pi_19069973
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2004 22:31 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

Zoals al eerder gesteld is RAW de ruwe informatie die rechtstreeks van je chip afkomt. Alle bewerkingen die de camera normaal softwarematig voor jou doet, kan/moet je nu dus achteraf zelf doen. Tevens is een voordel; dat het 16 bit is ipv 8 bit. Het grootste voordeel is dat je dus eigenlijk je digitale negatief zelf kan onwikkelen. Zo is het heel erg makkelijk om achteraf de witbalans aan te passen. Of een stopje over of onder te belichten. Dit alles natuurlijk zonder noemswaardig kwaliteits verlies.

Een nadeel is echter dat je er wel een speciaal programma voor nodig hebt, of een plugin voor Photoshop. Zelf werk ik met photoshop CS en daar zit de RAW plugin standaard in. Een programma wat ook goed werkt, met mijn eos 300d in iedergeval, is C1. Je moet maar eens op google zoeken. dan vind je het vanzelf. De programma's die bij je camera zitten zijn meestal niet zo heel erg goed, maar dat weet ik niet in jouw geval omdat ik je programma niet ken.

Zelf schiet ik altijd alles in RAW omdat het me veeeeeel meer flexibiliteit geeft dan met een gewoon JPG bestand. Ik raad het dan ook aan iedereen aan. Als je RAW kan schieten doe het dan!

je bedoelt dit?

http://www.pictureflow.com/CaptureOne/Pages/C1-Main.html
    pi_19072572
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2004 22:31 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

. Zelf werk ik met photoshop CS en daar zit de RAW plugin standaard in.
    zit het ook in photoshop elements (gebruik ik liever daar die in het nederlands is)
    of in photoshop 7 (engelse uitvoering)

waar kan ik dat dan vinden?

en kan ik mijn foto's uit mijn camera gelijk daarnatoe loaden of moet ik ze dan toch nog via dat standaard progammaatje laten lopen?
    pi_19073120
    Nog een klein vraagje...kan je JPG's terugkopiëren op een Smart Media Card? Dus als je een JPG-tje op je pc hebt staan, dat je die dan weer plakt op je 'verwisselbare schijf' via Deze Computer. (Zo gaat het bij mij tenminste)
    pi_19108002
    En nog een vraagje. Als je overdag een foto wil nemen met een lange sluitertijd is hij al snel overbelicht. Hoe kun je dat tegengaan? Als je dan je diafragma wijzigt, krijg je dan geen last van een slechte scherptediepte?
    pi_19112293
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2004 21:07 schreef Impry het volgende:
    En nog een vraagje. Als je overdag een foto wil nemen met een lange sluitertijd is hij al snel overbelicht. Hoe kun je dat tegengaan? Als je dan je diafragma wijzigt, krijg je dan geen last van een slechte scherptediepte?
    bij kleine diafragma heb je inderdaag veel scherpte, of dat een probleem is... mag je zelf beoordelen, je kan dit voorkomen om een grijsfilter te gebruiken, zo komt er minder licht op de ccd, en kan je wel een lange sluitertijd en grote opening voor het diafragma gebruiken.
    pi_19116644
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2004 23:51 schreef berc het volgende:

[..]

bij kleine diafragma heb je inderdaag veel scherpte, of dat een probleem is... mag je zelf beoordelen, je kan dit voorkomen om een grijsfilter te gebruiken, zo komt er minder licht op de ccd, en kan je wel een lange sluitertijd en grote opening voor het diafragma gebruiken.
    Oh ja Is nog eigenlijk goed ook een kleine diafragma
    pi_19421376
    Ik heb echt een topsite gevonden met lessen.

Dit zijn de levels en elk level heeft dus een batterij aan links die errug nuttig zijn.....

Level 1 ::. basics of black n' white photography & 35mm camera operation.
    Level 2 ::. learning about the camera & visual/technical tools used in color photography.
    Level 3 ::. intermediate level with some simple special effects techniques.
    Level 4 ::. minor in photography; learning the fundamentals of studio lighting skills.
    Level 5 ::. minor project; developing a visual/conceptual theme for the final portfolio.

[ Bericht 6% gewijzigd door hassanjassan op 26-05-2004 17:49:56 ]
    pi_19424674
    Linkje???
    pi_19425861
    quote:
    Op woensdag 26 mei 2004 15:13 schreef hassanjassan het volgende:
    Ik heb echt een topsite gevonden met lessen.

Dit zijn de levels en elk level heeft dus een batterij aan links die errug nuttig zijn.....

Level 1 ::. basics of black n' white photography & 35mm camera operation.
    Level 2 ::. learning about the camera & visual/technical tools used in color photography.
    Level 3 ::. intermediate level with some simple special effects techniques.
    Level 4 ::. minor in photography; learning the fundamentals of studio lighting skills.
    Level 5 ::. minor project; developing a visual/conceptual theme for the final portfolio.
    pi_19426178
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2004 21:07 schreef Impry het volgende:
    Je kunt ook je "exposure compensation" in de min gooien. Maar ik weet niet zeker of dat wel goed werkt, nog nooit geprobeerd.
    pi_19428385
    Superidee, zo'n topique!!!
    waren al veel vragen die ik in de groep wilde gooien, hoeft nu niet:9
    pi_19432055
    Vraagje...

Nu hier toch een flink tijdje aan het rondhuppelen ben op dit forum, vraag ik me toch iets af. Ik maak op dit moment alleen foto's met een Canon a50 ( ) van mijn vader, maar ik ga zeer waarschijnlijk snel die a80 of iets met ongeveer dezelfde mogelijkheden aanschaffen. Maar dan mijn vraag: Als ik hier de schitterende foto's bekijk in het dierentuintopic, waar je ongeveer de kontharen van een das kan tellen
    Kan je die foto's 'gewoon' maken met een toestel als de a80 of heb je dan zo'n opkliklens nodig. En kan je ook een lens erop klikken, of moet je dan weer een heel ander toestel kopen. iemand die hier misschien een antwoord op kan geven, dat graag in
    pi_19434030
    quote:
    Op woensdag 26 mei 2004 21:52 schreef De_Warme_bakker het volgende:
    Maar dan mijn vraag: Als ik hier de schitterende foto's bekijk in het dierentuintopic, waar je ongeveer de kontharen van een das kan tellen
    het zal wel aan mijn zieke geest liggen maar een likkebaard smiley bij de zin :kontharen van een das ???

hahahaha lol !!
    pi_19444270
    quote:
    Vraagje...

Nu hier toch een flink tijdje aan het rondhuppelen ben op dit forum, vraag ik me toch iets af. Ik maak op dit moment alleen foto's met een Canon a50 ( ) van mijn vader, maar ik ga zeer waarschijnlijk snel die a80 of iets met ongeveer dezelfde mogelijkheden aanschaffen. Maar dan mijn vraag: Als ik hier de schitterende foto's bekijk in het dierentuintopic, waar je ongeveer de kontharen van een das kan tellen
    Kan je die foto's 'gewoon' maken met een toestel als de a80 of heb je dan zo'n opkliklens nodig. En kan je ook een lens erop klikken, of moet je dan weer een heel ander toestel kopen. iemand die hier misschien een antwoord op kan geven, dat graag in
    Als je echt met scherptediepte wilt spelen, kun je beter een prosumercamera of een (D)SLR kopen.
    Betaal je wel meer, maar dat is een bijkomstigheid.
    pi_19444357
    quote:
    Vraagje...

als je er bovenop gaat zitten met je cam lukt het wel, wil je het van een afstandje doen heb je minimaal toch een dikke opkliklens nodig (op een dslr)
    pi_19449144
    ok, bedankt
    pi_20046286
    Even een vraagje over reflectieschermen.
    Kun je deze zelf maken, of moet je ze aanschaffen?
    En hoeveel van deze schermen gebruik je meestal? Moet je dan ook kunstmatige verlichting hebben, en deze dus weerkaatsen op het reflectiescherm, of kan het ook met bestaand licht?
      zondag 20 juni 2004 @ 22:25:22 #164
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20051455
    Geweldig topic Ik ga alles eens ff op mn gemak doorlezen!!
    Talent hits a target no one else can hit; Genius hits a target no one else can see.
      zondag 20 juni 2004 @ 22:26:45 #165
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20051496
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 22:25 schreef -BoBo- het volgende:
    Geweldig topic Ik ga alles eens ff op mn gemak doorlezen!!
    Je bent lekker bezig dit weekend

Hoe meer fotofreaks, hoe beter!
      zondag 20 juni 2004 @ 22:29:58 #166
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_20051575
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 19:06 schreef dawg het volgende:
    En hoeveel van deze schermen gebruik je meestal? Moet je dan ook kunstmatige verlichting hebben, en deze dus weerkaatsen op het reflectiescherm, of kan het ook met bestaand licht?
    Je kunt ook best zelf een reflectiescherm maken van een groot stuk wit papier. Dit weerkaatst genoeg licht om als reflectiescherm dienst te doen. Handiger zijn natuurlijk de ronde, opvouwbare, stoffen reflectieschermen die je kunt kopen.

Een reflectiescherm is juist erg handig bij bestaand licht. Omdat je dat niet in de hand hebt, kun je met een reflectiescherm heel makkelijk bijvoorbeeld een schaduwkant van een gezicht wat oplichten.

Mijn ervaring is dat je het effect dat een reflectiescherm heeft in het begin met het blote oog nauwelijks waarneemt, maar op de foto des te meer. Als je er echter op gaat letten zie je met het blote oog ook best verschil!
      zondag 20 juni 2004 @ 22:30:20 #167
    20641 portier
    pi_20051587
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 19:06 schreef dawg het volgende:
    Je kan ook creatief doen met piepschuim of alluminiumfolie .
    GEILE VROUWPERSONEN!
      zondag 20 juni 2004 @ 22:31:01 #168
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_20051610
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 22:30 schreef portier het volgende:

[..]

Je kan ook creatief doen met piepschuim of alluminiumfolie .
    Piepschuim inderdaad! Ik wist dat er nog iets was naast papier maar kon er zo gauw niet opkomen.
      zondag 20 juni 2004 @ 23:28:01 #169
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20053174
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 17:56 schreef dawg het volgende:

[..]

Een sluitertijd van 1/30, of 1/10 is lang genoeg om de beweging te creeeren. Blijf inderdaad wel meebewegen met het onderwerp nadat je de ontspanknop hebt ingedrukt. Dan weet je zeker dat het onderwerp ook daadwerkelijk op de foto staat.

Overigens, goed initiatief dit topic!!

Misschien ook een stukje over matrix/centrum/spotmeting erin?
    Matrix/centrum/spotmeting --> Yes Please!! Wie o wie kan er wat over vertellen...
    Talent hits a target no one else can hit; Genius hits a target no one else can see.
      zondag 20 juni 2004 @ 23:28:55 #170
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20053198
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 22:26 schreef rique het volgende:

[..]

Je bent lekker bezig dit weekend

Hoe meer fotofreaks, hoe beter!
      zondag 20 juni 2004 @ 23:34:43 #171
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_20053339
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 23:28 schreef -BoBo- het volgende:

[..]

Matrix/centrum/spotmeting --> Yes Please!! Wie o wie kan er wat over vertellen...
    Een goede uitleg hierover vond ik hier: http://www.pixelmania.nl/artikel.asp?art=317

Beter zou ik het zelf waarschijnlijk niet kunnen uitleggen!

En rique heeft uiteraard helemaal gelijk: welkom op FOT!
      zondag 20 juni 2004 @ 23:40:13 #172
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20053459
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 23:34 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Een goede uitleg hierover vond ik hier: http://www.pixelmania.nl/artikel.asp?art=317

Beter zou ik het zelf waarschijnlijk niet kunnen uitleggen!

En rique heeft uiteraard helemaal gelijk: welkom op FOT!
    thnx
    Fijne link. Prettig dat het in NL is... Vind ik toch net ff iets makkelijker
      zondag 20 juni 2004 @ 23:42:01 #173
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_20053519
    quote:
    Op zondag 20 juni 2004 23:40 schreef -BoBo- het volgende:

[..]

thnx
    Fijne link. Prettig dat het in NL is... Vind ik toch net ff iets makkelijker
    Dat vind ik ook hoor, zeker als er van die fotografie-vaktermen gebruikt worden...
      zondag 20 juni 2004 @ 23:54:32 #174
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20053813
    Oh echt een geweldige link! Kan de 300D met de D70 vergelijken. Dat tijdschrift "Pixelmania"ga ik misschien wel aanschaffen.
    Ga even kijken of er nog meer info staat op die site.
      zondag 20 juni 2004 @ 23:58:00 #175
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_20053890
    Een andere hele mooie site om digitale camera's te vergelijken is http://www.dpreview.com.

Ik kijk hier altijd om te zien of ik iets kan vinden over een bepaalde digitale camera.
      maandag 21 juni 2004 @ 00:01:19 #176
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20053958
    Hey ik lees net op pixelmania.nl dat er geen NL handleiding is voor de D70?!? Dat zou wel een minpunt zijn voor mij persoonlijk...
      maandag 21 juni 2004 @ 00:04:10 #177
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20054025
    http://www.dpreview.com/learn/?/glossary

Dit is makkelijk! Alles wat je wil weten zo bij de hand
      maandag 21 juni 2004 @ 00:06:09 #178
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_20054066
    Ik zei toch dat het een mooie site was?
    pi_20064313
    quote:
    Vraagje...

Er kan een opkliklens op de A80. Lees in het Powershot-topic mijn ervaringen ermee maar eens (let op: nummers enzo die daar genoemd worden zijn voor die voor de A70/A60 maar zullen niet echt veel verschillen)
    Ik ben er wel erg blij mee, want zo krijg je meer van het voorwerp erop en minder eromheen (soms heb je namelijk foto's die maar voor een klein deel bedekt zijn met dat wat je erop wou hebben).
    Succes met je keuze!
    pi_20064908
    quote:
    Op maandag 21 juni 2004 00:01 schreef -BoBo- het volgende:
    Hey ik lees net op pixelmania.nl dat er geen NL handleiding is voor de D70?!? Dat zou wel een minpunt zijn voor mij persoonlijk...
    er is wel een NL handleiding bij de D70
      maandag 21 juni 2004 @ 14:52:52 #181
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20065750
    quote:
    Op maandag 21 juni 2004 14:19 schreef jan_onbekend het volgende:

[..]

er is wel een NL handleiding bij de D70
    Ja ik vond het al zo raar Geen NL handleiding leek me ook al zo sterk
      maandag 21 juni 2004 @ 16:27:37 #182
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20068208
    quote:
    Op maandag 21 juni 2004 00:01 schreef -BoBo- het volgende:
    Als je gewoon een nette D70 koopt die voor de nederlandse markt bestemd is zit er netjes een nederlandse handleiding bij. Zowieso kan ik je nederlandse import aanraden want Inca (importeur van Nikon) staat bekend om zijn aversie tegen grijze en zwarte import (en terecht overigens)
      maandag 21 juni 2004 @ 21:06:24 #183
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20075743
    quote:
    Op maandag 21 juni 2004 16:27 schreef rique het volgende:

[..]

Als je gewoon een nette D70 koopt die voor de nederlandse markt bestemd is zit er netjes een nederlandse handleiding bij. Zowieso kan ik je nederlandse import aanraden want Inca (importeur van Nikon) staat bekend om zijn aversie tegen grijze en zwarte import (en terecht overigens)
    Oke bedankt!
    pi_20132410
    Cool topic dit hoor!
    Maar ik had ook een vraagje! ik heb dus een pentax optio s gekocht en je kan daar niet handmatig de sluitertijd of diafragma instellen. Ik heb wel gemerkt dat ik de lichtinval wel kan aanpassen en de scherpte van een voorwerp van dichtbij ook goed kan aanpassen.. maar volgens mij gaat dit niet zoals de andere toestellen.. Nu zat ik dus te denken of ik geen flutcamera heb gekocht..
    als mijn boterham zou mogen kiezen, koos ie voor nutella
      woensdag 23 juni 2004 @ 19:47:09 #185
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20132541
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2004 19:42 schreef sannuh het volgende:
    Cool topic dit hoor!
    Maar ik had ook een vraagje! ik heb dus een pentax optio s gekocht en je kan daar niet handmatig de sluitertijd of diafragma instellen. Ik heb wel gemerkt dat ik de lichtinval wel kan aanpassen en de scherpte van een voorwerp van dichtbij ook goed kan aanpassen.. maar volgens mij gaat dit niet zoals de andere toestellen.. Nu zat ik dus te denken of ik geen flutcamera heb gekocht..
    Dat ligt er maar net aan: Als jij de camera hebt gekocht om gewoon leuke vakantieplaatjes mee te schieten, dan waarschijnlijk niet. Maar als je de camera hebt gekocht om jezelf verder te verdiepen in fotografie, dan wel.... Je moet op zn minst wel handmatig de sluitertijd en het diafragma in kunnen stellen
      FOK!fotograaf woensdag 23 juni 2004 @ 19:47:12 #186
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20132543
    ik weet niet welke optio S je gekocht heb (heb ff nagekeken, en er zijn er aardig wat verschillende)

en ik denk niet zo zeer dat je een flut camera heeft. maar zo op het eerste oog ziet het er uit als een point-and-shot-camera.
    als je zelf echt wil gaan "klooien" met sluitertijd en diafragma, dan denk ik niet dat dit kan op deze camera.

maar waaruit denk je dat ie flut is dan?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_20132682
    tja omdat ik hier gewoon allerlei dingen lees over dat diafragma en sluitertijd.. en ik dat dus niet zelf kan instellen.. ja dan denk ik er weer een stuk negatiever over zeg maar.. dat die van mij dat niet kan :S
    maar ik ben pas begonnen met fotograferen enz hoor.. en zit wel met allerlei functies gewoon wat te proberen... maarre ik wil dus wel graag leren om mooie foto's te maken en krijg de indruk dat dat niet echt gaat zonder dat je handmatig je diafragma en sluitertijd kan instellen..
      FOK!fotograaf woensdag 23 juni 2004 @ 19:52:24 #188
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20132716
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2004 19:51 schreef sannuh het volgende:
    tja omdat ik hier gewoon allerlei dingen lees over dat diafragma en sluitertijd.. en ik dat dus niet zelf kan instellen.. ja dan denk ik er weer een stuk negatiever over zeg maar.. dat die van mij dat niet kan :S
    maar ik ben pas begonnen met fotograferen enz hoor.. en zit wel met allerlei functies gewoon wat te proberen... maarre ik wil dus wel graag leren om mooie foto's te maken en krijg de indruk dat dat niet echt gaat zonder dat je handmatig je diafragma en sluitertijd kan instellen..
    dat is niet helemaal waar...

ook op automaat kan je mooie foto's maken
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_20132881
    Haha ja ik was dus wel ff benieuwd of ie dus nu slecht was ofzo.. maarja in het begin kan ik hier natuurlijk wel mee aan de slag en als ik nog extra geïnteresseerd ben in fotograferen kan ik altijd nog een ingewikkelder fototoestel kopen he!
      woensdag 23 juni 2004 @ 20:00:20 #190
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20133005
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2004 19:57 schreef sannuh het volgende:
    Haha ja ik was dus wel ff benieuwd of ie dus nu slecht was ofzo.. maarja in het begin kan ik hier natuurlijk wel mee aan de slag en als ik nog extra geïnteresseerd ben in fotograferen kan ik altijd nog een ingewikkelder fototoestel kopen he!
    Slecht is zeker geen goed woord! Het is gewoon een kwalitatief mooi product waar je prima foto's mee kan maken. Alleen zou het kunnen dat in de loop van de tijd je interesse gewekt wordt voor de overige functies die helaas niet instelbaar zijn bij jouw camera. Naja, dan kan je overstappen.

Overigens vind ik zaken zoals compositie en het herkennen van fotografisch interessante objecten (het ontwikkelen van een "fotografen-oog") belangrijker dan het spelen met sluitertijd en diafragma. Je kan dus gerust tevreden zijn met je aankoop!
    pi_20133222
    Oooh oke! Gelukkig maar
      woensdag 23 juni 2004 @ 20:26:30 #192
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20133795
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2004 20:00 schreef rique het volgende:

[..]

Overigens vind ik zaken zoals compositie en het herkennen van fotografisch interessante objecten (het ontwikkelen van een "fotografen-oog") belangrijker dan het spelen met sluitertijd en diafragma. Je kan dus gerust tevreden zijn met je aankoop!
    Daar heb je ook gelijk in Rique!
    Sanne wat ik net zei over sluitertijd en diafragma moet je niet verkeerd opvatten. Je kan inderdaad nu nog goed vooruit met de functies die je camera op dit moment heeft. In een verder stadium zal je hoogstwaarschijnlijk sluitertijd en diafragma wel gaan gebruiken maar tegen die tijd kun je naar een andere camera gaan kijken.
    pi_20145152
    Heeft iemand misschien voorbeelden van foto's die gemaakt zijn met 1/4000 en 1/8000 sluitertijd?
    Maakt dit veel verschil?
    Ik zit namelijk te twijfelen tussen camera's, waarvan de 1 goedkoper is met een hogere sluitertijd maar minder andere functies, en de ander met lagere sluitertijd, meer functies, en duurder.
      FOK!fotograaf donderdag 24 juni 2004 @ 09:37:20 #194
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20145744
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2004 08:58 schreef Yamyam het volgende:
    Heeft iemand misschien voorbeelden van foto's die gemaakt zijn met 1/4000 en 1/8000 sluitertijd?
    Maakt dit veel verschil?
    Ik zit namelijk te twijfelen tussen camera's, waarvan de 1 goedkoper is met een hogere sluitertijd maar minder andere functies, en de ander met lagere sluitertijd, meer functies, en duurder.
    die sluitertijd houdt niet in dat de camera alleen maar met die snelheid schiet.
    die waarde is de kortste sluitertijd die mogelijk is.
    bovendien telt diafragma er ook bij.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_20158818
    ja dat zal allemaal wel maar hoeveel beter is 1/8000 nou ten opzichte van 1/4000
      FOK!fotograaf donderdag 24 juni 2004 @ 19:01:14 #196
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20158861
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2004 18:58 schreef Yamyam het volgende:
    ja dat zal allemaal wel maar hoeveel beter is 1/8000 nou ten opzichte van 1/4000
    1/8000ste van een seconde is alleen handig bij snelle sportfotografie.

dan is het handig.

maar 1/8000 kan je alleen gebruiken bij veeel licht, en/of lichtsterke lens en/of een hoge isowaarde.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      donderdag 24 juni 2004 @ 19:02:24 #197
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20158877
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2004 18:58 schreef Yamyam het volgende:
    Hoe beter het is hangt af van wat je ermee wil doen. 1/8000 is bijvoorbeeld voor mijn cameragebruik niet nodig.

Wat denk je met die 1/8000e te gaan doen?
      vrijdag 25 juni 2004 @ 12:20:45 #198
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20176174
    quote:
    8.2mm - 25.8m? Zegt me niks; die heeft toch 34-108mm?
    Het heeft een 'standaard' 49mm thread, dusse ...
    Ik keek trouwens even hier: dpReview.com
    Bright jij schreef dit in het macro topic maar wat bedoel je met standaard 49mm thread. Heb het hier maar even gepost want in het hoort niet in het macro topic
      vrijdag 25 juni 2004 @ 12:22:25 #199
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20176235
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:20 schreef -BoBo- het volgende:

[..]

Bright jij schreef dit in het macro topic maar wat bedoel je met standaard 49mm thread. Heb het hier maar even gepost want in het hoort niet in het macro topic
    hee jij hier

Ik denk dat ze de straal van de lens bedoelt maar ik weet het niet zeker.

of doorsnee, dat klinkt wat waarschijnlijker

[ Bericht 6% gewijzigd door rique op 25-06-2004 12:28:57 ]
      vrijdag 25 juni 2004 @ 12:30:12 #200
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20176417
    ik kan de cropfactor van mn camera niet vinden in mijn handleiding Ik heb een register in mn handleiding. Op welk woord moet ik zoeken???? Cropfactor ken ie nie
    pi_20176455
    Goh, wat een toeval! Jullie hier ook al

die 49mm geeft aan welke maat lens je erop kunt 'schroeven'. Thread betekent schroefdraad. Zegt dus al genoeg

Ja, in de praktijk wordt daar de straal van de opzetlens mee bedoeld. Er zijn bijv. ook convertertjes die ervoor zorgen dat je bijv. een 49mm thread op een 52mm thread kunt schroeven. Dat is dan niks anders dan een ringetje tussen de camera en de opzetlens.
      vrijdag 25 juni 2004 @ 12:32:43 #202
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20176469
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:30 schreef -BoBo- het volgende:
    ik kan de cropfactor van mn camera niet vinden in mijn handleiding
    Er staat als het goed is wel in de technische specificaties wat het 35-mm equivalent van je objectief is. Dan is het een rekensommetje want dan deel je dat equivalent door het getal dat op je objectief staat. Als je dus een 10-30 objectief hebt dat 35-mm eq. 20-60 heeft dan is je cropfactor:

20/10 = 2 (of 60/30=2)
    pi_20176497
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:22 schreef rique het volgende:

[..]
    hee jij hier
    Ik denk dat ze de straal van de lens bedoelt maar ik weet het niet zeker.
    of doorsnee, dat klinkt wat waarschijnlijker
    * kijkt in kruis ===>
      vrijdag 25 juni 2004 @ 12:34:48 #204
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20176532
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:33 schreef Bright het volgende:

[..]

* kijkt in kruis ===>
    Zo leer je nog eens wat...

Sorryyyyyyyyyy
    pi_20176569
    Probeer google eens ... Welk type had je ook alweer?

edit: we zijn door fotoloog gesnapt in het andere topic; net op tijd weg
      vrijdag 25 juni 2004 @ 12:57:30 #206
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_20177098
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:36 schreef Bright het volgende:
    Probeer google eens ... Welk type had je ook alweer?

edit: we zijn door fotoloog gesnapt in het andere topic; net op tijd weg
      vrijdag 25 juni 2004 @ 13:04:17 #207
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20177270
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:32 schreef rique het volgende:

[..]

Er staat als het goed is wel in de technische specificaties wat het 35-mm equivalent van je objectief is. Dan is het een rekensommetje want dan deel je dat equivalent door het getal dat op je objectief staat. Als je dus een 10-30 objectief hebt dat 35-mm eq. 20-60 heeft dan is je cropfactor:

20/10 = 2 (of 60/30=2)
    Sorry maar dit gaat me ff te snel....
      vrijdag 25 juni 2004 @ 13:06:23 #208
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20177323
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:32 schreef Bright het volgende:
    Goh, wat een toeval! Jullie hier ook al

die 49mm geeft aan welke maat lens je erop kunt 'schroeven'. Thread betekent schroefdraad. Zegt dus al genoeg

Ja, in de praktijk wordt daar de straal van de opzetlens mee bedoeld. Er zijn bijv. ook convertertjes die ervoor zorgen dat je bijv. een 49mm thread op een 52mm thread kunt schroeven. Dat is dan niks anders dan een ringetje tussen de camera en de opzetlens.
    Oke duidelijk. Maar een converter kan toch ook als vergroting dienen???
    pi_20177342
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:57 schreef fotoloog het volgende:
    [..]
    [afbeelding]
    * steekt tong uit

On topic ...
    Die ring, dat is dus een verloopringetje.
      vrijdag 25 juni 2004 @ 15:34:39 #210
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20181315
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 13:04 schreef -BoBo- het volgende:

[..]

Sorry maar dit gaat me ff te snel....
    Ow sorry. In je handleiding staat als het goed is een lijstje met technische specificaties. Dan kan je ergens de technische specificaties van het objectief vinden. Daar staan die getalletjes die je ook voorop je objectief hebt gevonden, waar je het vanochtend over had. Bovendien staat er ergens aangegeven met welke brandpuntsafstanden dit overeenkomt als je het uitdrukt in termen voor 35mm fotocamera's (dat zijn die dingen waar fotorolletjes ingaan).

De verhouding tussen jouw brandpuntsafstanden en de equivalente 35mm afstanden is je cropfactor. Als je sensor 2x zo klein is als een negatief dan is je cropfactor 2. Mijn sensor is ongeveer 6x zo klein (sjeetje, eigenlijk best klein dus) dus bij mij is de cropfactor 6. JE moet dus het 35mm equivalent delen door de ware brandpuntsafstand om de cropfactor te weten te komen.
    pi_20183906
    Je kunt trouwens ook eens zoeken op Field of View crop (FOV). De cropfactor wil ooit nog weleens onder die noemer gegooid worden.
      zaterdag 26 juni 2004 @ 16:22:17 #212
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20205830
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 12:32 schreef rique het volgende:

[..]

20/10 = 2 (of 60/30=2)
    Je 35mm equivalent is dus het bereik wat je hebt alleen dan uitgelegd naar termen van een 35mm camera?
    Op de lens van mijn camera staat dit: 8.2 - 25.8 Mijn 35mm equivalent is 34 - 108. Dan maak ik dus dit rekensommetje: 34:8.2 = ongeveer 4.2 Dan is de cropfactor van mijn camera dus 4.2??
      zaterdag 26 juni 2004 @ 16:23:23 #213
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20205847
    quote:
    Op zaterdag 26 juni 2004 16:22 schreef -BoBo- het volgende:

[..]

Je 35mm equivalent is dus het bereik wat je hebt alleen dan uitgelegd naar termen van een 35mm camera?
    Op de lens van mijn camera staat dit: 8.2 - 25.8 Mijn 35mm equivalent is 34 - 108. Dan maak ik dus dit rekensommetje: 34:8.2 = ongeveer 4.2 Dan is de cropfactor van mijn camera dus 4.2??
      zaterdag 26 juni 2004 @ 16:27:16 #214
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20205924
    Aha kee
    pi_20233901
    Mijn cropfactor is afhankelijk van de zoomfactor, kan dat?
    Ik heb 28-200mm en er staat op de lens: 7.2-50.8
    Dus in groothoek is het 28/7.2=3.88888888889
    en in tele is het dan 200/50.8=3.93701
      zondag 27 juni 2004 @ 21:46:55 #216
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20236067
    quote:
    Op zondag 27 juni 2004 20:12 schreef Bright het volgende:
    Ik heb hetzelfde "probleem".
    pi_20238897
    quote:
    Op zondag 27 juni 2004 20:12 schreef Bright het volgende:
    Heeft dat niet met de significantie (dus de afronding) van de getallen te maken? met 28 kunnen ze namelijk 27,5 bedoelen, maar ook 28,4 als je begrijpt wat ik bedoel. Waarschijnlijk is dat jullie "probleem" want deel 28,4 maar eens door 7,15 (om het maar ongeveer bij de beide einden te houden). Het resultaat daarvan is 3,972.... Dat komt al aardig dichter bij die 200/50,8 hè..
    pi_20243051
    Wat betekent zo'n knipperend bliksemfiguurtje op een fototoestel?
    (gister bij poging tot nachtfotografie, wel met flitser trouwens)
      FOK!fotograaf maandag 28 juni 2004 @ 07:58:37 #219
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20243058
    quote:
    Op maandag 28 juni 2004 07:57 schreef Yamyam het volgende:
    Wat betekent zo'n knipperend bliksemfiguurtje op een fototoestel?
    (gister bij poging tot nachtfotografie, wel met flitser trouwens)
    knipperend is misschien dat je flitser nog aan het laden is.
    (check anders ff je handleiding..)
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_20243459
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2004 19:02 schreef rique het volgende:

[..]

Hoe beter het is hangt af van wat je ermee wil doen. 1/8000 is bijvoorbeeld voor mijn cameragebruik niet nodig.

Wat denk je met die 1/8000e te gaan doen?
    actie foto's maken?

maar ik wil graag het verschil zien op een foto. Kan anders iemand even een actiefoto maken (weet ik veel van een auto die langsracet ofzo) met 1/4000 en 1/8000?
    pi_20243472
    quote:
    Op maandag 28 juni 2004 07:58 schreef Xilantof het volgende:

[..]

knipperend is misschien dat je flitser nog aan het laden is.
    (check anders ff je handleiding..)
    Handleiding is zoek. En niet mijn schuld. Op internet ook niet te vinden, want camera is 16 jaar oud.
    Maar goed.
      vrijdag 2 juli 2004 @ 13:23:32 #222
    20343 SnuggLe
    Drs. Betweter
    pi_20360098
    Met digitale fotografie ben ik redelijk lang bezig, maar met gewoon fotografie (een leuke spiegelreflex camera) heb ik geen ervaring.

Nu kan ik een Canon EOS 1000f kopen met 35/80 lens. Daarnaast een 75/300 mm en externe flitser 300 EZ van Canon. Dit alles voor de prijs van 100 euro.
    Is dat wat?????
      vrijdag 2 juli 2004 @ 13:28:41 #223
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_20360223
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 13:23 schreef SnuggLe het volgende:
    Met digitale fotografie ben ik redelijk lang bezig, maar met gewoon fotografie (een leuke spiegelreflex camera) heb ik geen ervaring.

Nu kan ik een Canon EOS 1000f kopen met 35/80 lens. Daarnaast een 75/300 mm en externe flitser 300 EZ van Canon. Dit alles voor de prijs van 100 euro.
    Is dat wat?????
    Lijkt me een alleszins acceptabele prijs!
      vrijdag 2 juli 2004 @ 14:46:50 #224
    35485 rique
    with Canon, I can
    pi_20362380
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 13:28 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Lijkt me een alleszins acceptabele prijs!
    Sterker nog, als je de body en de kitlens in de prullenbak gooit dan heb je voor 100 euro voor de telezoom en de flitser nog steeds een goede deal!

bij wijze van spreken natuurlijk
      vrijdag 2 juli 2004 @ 14:50:41 #225
    20343 SnuggLe
    Drs. Betweter
    pi_20362520
    Oke perfect. Leuke aanvulling naast mijn digitale gevalletje om eens leuke foto's te maken!
    pi_20643099
    Ik heb een aantal vragen, ongetwijfeld voor jullie gesneden koek, voor mij (nog) niet:

Als richtgetal van mijn flitser heb ik 16. Volgens een flitstopic hier op Fok! moet je dat verlengen met factor 1.4 voor ISO 200 (=>22.4m).

Vraag 1: Klopt dit en waar komt die factor 1.4 vandaan?

Dan kan je een tabel maken voor de diafragma's die je mag gebruiken bij een gefocuste afstand. Bij 0.8m kom ik uit op f/28, 2m op f/11.2 en 5m op f/4.5. De tussenliggende waarden heb ik ook uitgerekend, dus als die gewenst zijn, kan ik die zo posten. Mijn maximaal (of minimaal, hoe je wilt)instelbare diafragma is f/16, mijn minimaal instelbare focusafstand is 0.8m.

Vraag 2: Kloppen de uitgerekende waarden en betekent dit dat ik minimaal (ongeveer) 1.2m afstand moet houden als ik wil flitsen?

In mijn zoeker staan aan de rechterkant 'exposure values'. Het enige dat ik erover weet, is dat het wijzertje niet in het rood mag staan. De getalletjes lopen van 30 naar 600.

Vraag 3: Wat betekenen die cijfertjes precies (eenheid?) en kan ik er verder nog iets mee, behalve het wijzertje ergens in het midden houden?

Dit was het, ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Waarschijnlijk gedeeltelijk offtopic: Ik heb een hele oude camera, waarmee ik de boel wil leren:
    Canon Canonet 28.
    Lens 40mm f/2.8
    1/30s f/2.8
    1/620s f/14.5
    Flitser: Canon Canolite D
    Richtgetal: 16 (bij ISO 100)
    Flitstijd 1/1000s

Mochten jullie denken: 'dat is kansloze troep, koop nieuw spul', zeg het dan even...

Alvast bedankt!
    pi_20672616
    Ik mag hem nu zeker wel een beetje omhoog schoppen of niet? Ben nieuw trouwens, dus mocht er een reden zijn, dat er nog niet gereageerd is (niet interessant, te vroeg, toch een ander topic etc.): ik hoor het graag! Thx...
      vrijdag 16 juli 2004 @ 21:13:35 #228
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_20674004
    Richtgetal van je flitser gedeeld door de afstand van het te flitsen onderwerp is je diafragma waarde bij Iso 100
    De factor 1.4 heeft te maken met wat voor film er in je camera zit!
    De cijfertjes die je in je zoeker ziet,d.m.v. een volgnaald zijn de sluitertijden
    Staat de naald in het gele gebied ,dus tussen de 30 en de 600 ,dan is de kans op een goed geslaagde foto maximaal!
    En de Canonet 28 is een prima camera,dus niet wegdoen
      dinsdag 20 juli 2004 @ 22:06:38 #229
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_20752500
    Van mijn Sony Cybershot kan ik de belichting van de foto regelen zijn er stelregels voor die instellingen wanneer ik welke kan / moet gebruiken?
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      FOK!fotograaf woensdag 21 juli 2004 @ 07:23:21 #230
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20758238
    je moet iig zorgen dat je een mooi belichtte plaat krijgt. hoe je dat doet "mag je zelf weten"
    als je bijv. weinig scherptediepte wilt, kan je daar je diafragma op kiezen, en bij die waarde je sluitertijd kiezen.
    anders om natuurlijk ook
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      FOK!fotograaf woensdag 21 juli 2004 @ 07:24:15 #231
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_20758239
    ik zelf had nog een vraagje
    ff linkje naar de vraag:

Nikon D70, deeltje 5

had hem een beetje verkeerd neer gezet.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_20758642
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
    Van mijn Sony Cybershot kan ik de belichting van de foto regelen zijn er stelregels voor die instellingen wanneer ik welke kan / moet gebruiken?
    Tuurlijk zijn die er...

Kort: Heb je actie en wil je die niet-bewogen op de plaat, dan moet je een grote sluitersnelheid hebben. Om voldoende licht te vangen, moet dus je diafragma groter, waardoor wellicht wat scherpte verloren kan gaan (afhankelijk van afstand en licht)

Heb je een close-up of macro waarbij de scherpte-diepte te klein dreigt te worden, dan moet je je diafragma verkleinen, waardoor dus de sluitertijd omlaag moet. Is dat niet mogelijk omdat je bijv. uit de hand fotografeert, dan zul je meerdere foto's moeten maken met verschillende instellingen.

Hiertussen zit nog heel veel ... Teveel om op te noemen. Maar in het kort: de sluitertijd bepaald of je wel of geen beweging in beeld ziet (hoe korter, hoe minder beweging) en het diafragma bepaalt de scherpte van de foto (hoe groter, hoe waziger de foto)
    Wazig is niet helemaal het woord dat ik zoek

Tenminste, zo pas ik het toe, maar ik ben slechts een zeer klein amateurtje hoor! Luister maar liever naar de groten der aarde op Fok!
      donderdag 22 juli 2004 @ 23:36:53 #233
    39446 303
    (C) Roland
    pi_20798794
    Welke boeken worden aangeraden om fotograferen te leren? Er is zoveel op de markt dat ik niet weet wat nu het beste boek is. Ik ga digitaal fotograferen, maakt dit nog uit bij de keuze van een boek?
    Installing a new program will always screw up at least one old one.
      vrijdag 23 juli 2004 @ 08:47:12 #234
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20803218
    De digitale fotogids van National Geographic is volgensmij wel een goede. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb het wel horen zeggen. Voor de gewone fotogids van national geographic geldt hetzelfde.
      vrijdag 23 juli 2004 @ 23:21:11 #235
    39446 303
    (C) Roland
    pi_20819815
    Ik ga morgen eens kijken of ik die ergens kan vinden.

Ander vraagje: is het mogelijk zelf een stok met een schroefdraad als statiefpoot te maken of zijn die goedkoop ergens te koop? Het hoeft niet een driepoot te zijn, maar gewoon een stok waarop ik de camera kan zetten. Daarnaast zou ik graag advies willen hebben welk normaal statief goed is (of zit daar niet zoveel verschil in)?
      zaterdag 24 juli 2004 @ 18:31:48 #236
    97859 -BoBo-
    Empathie... Carl Rogers
    pi_20831476
    Statief vraagje
    Misschien heb je hier iets aan?
      zondag 25 juli 2004 @ 16:35:54 #237
    39446 303
    (C) Roland
    pi_20847267
    Zeker! Even sparen nu, die dingen zijn dus niet goedkoop...

[ Bericht 50% gewijzigd door 303 op 25-07-2004 16:44:07 ]
    pi_22915121
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2004 11:21 schreef killko het volgende:
    [afbeelding][afbeelding]

Uitleg:
    Als er een A achter de aanbieder staat, krijg je dat er aan de boven- en onderkant wat wordt afgesneden (plaatje linksboven)

Als er een B achter de aanbieder staat, wordt je 3:4 foto verkleind (de hoogte wordt de hoogte van een 2:3 formaat) en er komen witte balken aan de zijkant (plaatje rechtsboven)

Bij een C krijg je ook de hoogte van een 2:3 formaat, maar zullen de witte balken die bij B ontstonden eraf gesneden worden (linksonder)

Bij D wordt het 3:4 formaat behouden en zal die zonder snijden op de afdruk passen.

Bij meerdere letters kan je kiezen.

Computer Idee nummer 3 van 2004. www.computeridee.nl <-- hier vind je de sites van alle afdrukservices die in de bovenstaande test zijn genoemd.
    NB: in dit nummer zijn al die afdrukservices op meerdere dingen getest (prijs, kwaliteit, ed..
    ooit heeft iemand voor mij hier de afbeelding geplaatst ik heb zelf op computer idee gekeken maar krijg het artikel niet meer tevoorschijn

heeft iemand misschien een scan van deze test liggen.

alvast mijn hartelijke dank
    pi_22966308
    volgens mij was dat plaatje van mij, maar kan 'm nu niet meer vinden en zal ondertussen ook wel over de datum zijn..
    pi_23015310
    quote:
    Op zondag 31 oktober 2004 00:33 schreef killko het volgende:
    volgens mij was dat plaatje van mij, maar kan 'm nu niet meer vinden en zal ondertussen ook wel over de datum zijn..
    ja volgens mij heb je gelijk, maar wat bedoel je met over de datum?
    is er misschien iemand anders die deze test heeft liggen?

b.v.d.
    pi_23382488
    quote:
    Op dinsdag 2 november 2004 08:23 schreef tempelflower het volgende:

[..]

ja volgens mij heb je gelijk, maar wat bedoel je met over de datum?
    is er misschien iemand anders die deze test heeft liggen?

b.v.d.
    dat de ontwikkelaars ondertussen al andere opties enzo hebben, omdat het al een tijdje terug is dat die plaatjes in een blad stonden..
      dinsdag 23 november 2004 @ 13:05:49 #242
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23513867
    Dit gaat over het algemeen allemaal over digitale fotografie. In welk opzicht kan ik de tips hier gegeven ook toepassen op mijn spiegereflex?

Ik heb gisteren alles uitgeprint en zou er graag wat meer over leren. Bijvoorbeeld over de twee lenzen die ik heb, de mogelijkheden van mijn camera etc. Ik zal vanavond even kijken wat voor een camera ik heb. Op het moment weet ik alleen dat het een Pentax ?40 is ofzoiets.....
    Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
    pi_23521019
    Stel:

Ik heb een diafragma van f/4 en een sluitertijd van 1/500. bereik ik het zelfde met een f/8 en 1/1000?
    Met het zelfde bedoel ik dan qua licht hé
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 17:54:32 #244
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23521087
    Supermuffin: je moet kijken naar het aantal stops dat je "verplaatst"

dus nee, je bereikt niet het zelfde.

f/8 is "dichter" dan f/4. als je dan ook nog een kortere sluitertijd neemt, dan wordt de foto nog donker dan op f/8 met 1/500

je zou dus eerder denken aan f/8 en 1/250ste.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_23524414
    oh ja, een klein foutje

als je bij de ene iets er van afneem moet er bij de andere eentje bij zeg maar?
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 20:18:53 #246
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23524582
    je moet altijd zorgen dat je licht genoeg hebt

doe je je diafragma dichter (hoger getal) moet je sluitertijd langer worden. dus 1/ laaggetal
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_23524765
    ja dat snap ik. Maar mijn vraag was of dat elkaar kon op heffen, dus als je diafragma 2 keer zo groot is, je ook een 2 keer zo kortere sluitertijd kon nemen.

Ik had het alleen verkeerd geformuleerd.
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 20:42:33 #248
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23525157
    je zit wel goed met je gedachte!

verwoorden is altijd lastig, want groter=kleiner en nog meer verwarrende dingen
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_23525475
    ja dat is inderdaad lastig. Daar maakte ik dus ook een vergissing.
      woensdag 24 november 2004 @ 12:46:18 #250
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23538877
    *krijg een beetje het gevoel genegeerd te worden*

Ik heb mijn camera meegenomen vanochtend, het zonnetje kwam net op en er hing nog wat mist. Ik heb misschien een paar leuke foto's kunnen maken. Helaas moet ik eerst wachten tot het rolletje vol is en ze afgedrukt zijn.....

Maargoed ik heb dus een Pentax Z50P
    met de volgende lenzen: Pentax 80-200 en een Pentax 35-80

Nu weet ik dat de eerste de telelens is (ahem toch? ) en de tweede de 'gewone' lens is. Maar ik begrijp niet goed wat wat is op die lenzen. Bijvoorbeeld heb ik een draaischijf die ik in kan stellen op : A, 32, 22, 16, 11, 8 en 4.7 ( op de 80-200 ) waar staan die getallen voor? Kan iemand met veel geduld dit aan me uitleggen? En hoe ik het moet t oepassen? Ik zou het graag willen leren en ik heb er geen boeken over......plus dat ik het liever hier vraag
    Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
      FOK!fotograaf woensdag 24 november 2004 @ 18:46:11 #251
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23547491
    quote:
    Op woensdag 24 november 2004 12:46 schreef Puckzzz het volgende:
    *krijg een beetje het gevoel genegeerd te worden*

Ik heb mijn camera meegenomen vanochtend, het zonnetje kwam net op en er hing nog wat mist. Ik heb misschien een paar leuke foto's kunnen maken. Helaas moet ik eerst wachten tot het rolletje vol is en ze afgedrukt zijn.....

Maargoed ik heb dus een Pentax Z50P
    met de volgende lenzen: Pentax 80-200 en een Pentax 35-80

Nu weet ik dat de eerste de telelens is (ahem toch? ) en de tweede de 'gewone' lens is. Maar ik begrijp niet goed wat wat is op die lenzen. Bijvoorbeeld heb ik een draaischijf die ik in kan stellen op : A, 32, 22, 16, 11, 8 en 4.7 ( op de 80-200 ) waar staan die getallen voor? Kan iemand met veel geduld dit aan me uitleggen? En hoe ik het moet t oepassen? Ik zou het graag willen leren en ik heb er geen boeken over......plus dat ik het liever hier vraag
    die getallen die je noemt zijn de Diafragma waarden die je kan instellen.
    weet niet of die term je al iets zegt?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      woensdag 24 november 2004 @ 20:06:09 #252
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23549484
    quote:
    Op woensdag 24 november 2004 18:46 schreef Xilantof het volgende:

[..]

die getallen die je noemt zijn de Diafragma waarden die je kan instellen.
    weet niet of die term je al iets zegt?
    ehh de term zegt me wel iets, maar ik weet niet op wat voor manier ik het moet toepassen. Ik ben vanavond een beetje aan het spelen geweest met de opdracht van November geen zorgen ik ga echt niks inzenden, het is gewoon voor oefening "water & vuur"Nu heb ik een hele mooie molensteen waar water overheen loopt, en daar had ik een kaarsje achter gezet zodat het kaarslicht door de top van het water scheen. het zag er prachtig uit, alsof de punten van het water in de fik stonden. Ik kreeg het alleen niet op de foto....tenminste dat denk ik. De sluitertijd stond volledig verkeerd want hij bleef echt wel twee seconden dicht. No way dat ik twee seconden mijn camera stil heb kunnen houden en dan nog, dat water beweegt constant dus die foto's zijn echt mislukt. Ik wou dat ik wist hoe ik de sluitertijd kon instellen e.d.
    Diafragma, ik ken de term dus wel maar ik weet niet wat het doet. Ik ben echt een nitwit op het gebied van fotografie, maar ik wil het zo graag leren en ik heb echt oog voor mooie compostities e.d. maar dan meer op ander kunstvlakken......
      FOK!fotograaf woensdag 24 november 2004 @ 22:14:46 #253
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23553051
    2 seconden is idd niet uit de hand te doen...
    maar stromend water op 2 seconden kan erg mooi zijn! geen een soort " wolk " effect .

over diafragma.
    het diafragma zit in je lens. je kan daarmee je lens " meer open" of " meer dicht" maken.
    wat je er dus mee kan doen is: je scherpte diepte veranderen (En daar dus mee spelen)
    vaak wordt er alleen gezegt diafragma 4.5 of 5.6 of wat dan ook.
    je moet onthouden dan hoe lager het getal (1.8 ofzo) hoe groter de opening van je diafragma en hoe kleiner je scherpte diepte is (dus een klein deel van de foto is maar scherp).

je moet "gewoon" denken dat er 1/1.8 staat (dit is als je het uitrekend een groter getal dan 1/8). dit staat er eigenlijk ook ( of f/1.8) maar in de volkmond wordt dat vaak weggelaten.

ik weet toevallgi dat er in het How to groeidocument (een stickey topic boven in de lijst) ook een post is over diafragmering. weet niet in hoeverre dat aansluit op je precieze vraag.
    Ouwesok weet erg veel!
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 november 2004 @ 22:37:52 #254
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23553815
    quote:
    Op woensdag 24 november 2004 22:14 schreef Xilantof het volgende:
    Ouwesok weet erg veel!
    schept altijd weer verplichtingen

Xilantof heeft nu heel fraai uitgelegd waar die cijfertjes voor staan, maar nou nog even wat je er mee moet.

Diafragmeren heeft drie functies:
  • Regelen van de scherptediepte (1)
  • Verbeteren van de afbeeldingskwaliteit(2)
  • Regelen van de lichttoevoer(3)
    Bij 1
    Hoe verder je het diafragma dichtdraait(groter getal dus kleinere opening), hoe groter het gebied wordt waarin je onderwerpen scherp worden afgebeeld. Soms wil je veel scherptediepte, dan is het kwestie van doordiafragmeren, soms wil je weinig, dan laat je het diafragma ver openstaan (klein getal)
    Naast het diafragma is ook de afstand tot je onderwerp(je vergrotingsmaatstaf) bepalend voor de scherptediepte, het gaat allemaal om verhoudingen
    Nee, het gebruikte brandpunt doet er niet toe . Een groothoek geeft net zoveel scherptediepte als een tele. Er is een heel leuk experimentje om dat aan te tonen, valt alleen buiten de scope van deze uitlegdoen we wel een andere keer

Bij 2
    Lenzen hebben fouten. Of er nou <noemmaarietsgoedkoops> op staat of Carl Zeiss Oberkochen, lenzen hebben foutenhet is niet anders
    Die fouten spelen zich hoofdzakelijk af aan de randen van de lenskrommingen. Tegen de meeste fouten helpt het om simpelweg je diafragma twee klikjes dicht te draaien. Is de volle opening van je lens (kleinste getal) dus 4, dan draai je hem voor de beste kwaliteit dicht tot 8.
    Bij een lichtkanon als een 1.4/50 is je ideale werkopening dus 2.8 .

Houdt overigens niet in dat je niet op grotere openingen zou mogen werken, zo groot zijn de verschillen ook weer niet. Overigens gaat die verbetering niet door als je het diafragma zover mogelijk dichtdraait. Bij kleinbeeld geldt dat na F=11 je afbeeldingskwaliteit weer afneemt, simpelweg omdat het gaatje te klein wordt.

Bij 3
    Soms moet dat ding gewoon een eind dicht. Je hebt er nog een hooggevoelige film in zitten, maar je staat buiten waar de zon uitbundig schijnt. Het diafragma moet tot 16 dicht om nog een goeie belichting te halen. Niet ideaal voor de kwalteit, maar makkelijk dat het kan.
    Toch moet je het diafragma niet als lichtkraan gaan zien, maar vooral als 'stijlmiddel'.

En hoe leer je dat nou het beste Gewoon door lekker met die diafragmaring te spelen en te kijken welke instelling welk resultaat heeft. Na verloop van tijd krijg je er vanzelf handigheid in .

Nog even tot slot: Beter dan de beste lens is een goed statief
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_23554451
    en nu weer opnieuw oefenen...
    en oefenen...
    en oefenen..
    en.

DWB valt in slaap, tot morgen
      FOK!fotograaf donderdag 25 november 2004 @ 07:22:12 #256
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23558911
    Dankje Ouwesok!
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      donderdag 25 november 2004 @ 08:58:04 #257
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23559346
    quote:
    Op donderdag 25 november 2004 07:22 schreef Xilantof het volgende:
    Dankje Ouwesok!
    Hier sluit ik me volledig bij aan!
    Ctrl P maar weer

Ik stel gewoon met behulp van jullie mijn eigen "Fotograferen voor Blondjes" bundel wel samen

Vanochtend extra vroeg opgestaan, het was mistig en ik hoopte dat de zon nog door zou breken. Ik kom altijd langs een boerderij waar heel veel paarden in de wei staan. En dan in de mist met dampende lichamen en een zwak opkomend zonnetje is dat een heel mooi gezicht. Het zonnetje verkoos zich niet te laten zien en dan heb je gelijk zo'n grijze sfeer, maar ik heb toch misschien nog wat leuke plaatjes van een moeder en dochter(paard) gemaakt.
    *afwacht* rolletje is bijna vol....
    pi_23569313
    quote:
    Op donderdag 25 november 2004 08:58 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Hier sluit ik me volledig bij aan!
    Ctrl P maar weer

Ik stel gewoon met behulp van jullie mijn eigen "Fotograferen voor Blondjes" bundel wel samen

Vanochtend extra vroeg opgestaan, het was mistig en ik hoopte dat de zon nog door zou breken. Ik kom altijd langs een boerderij waar heel veel paarden in de wei staan. En dan in de mist met dampende lichamen en een zwak opkomend zonnetje is dat een heel mooi gezicht. Het zonnetje verkoos zich niet te laten zien en dan heb je gelijk zo'n grijze sfeer, maar ik heb toch misschien nog wat leuke plaatjes van een moeder en dochter(paard) gemaakt.
    *afwacht* rolletje is bijna vol....
    Klinkt leuk!
    Wat je ook wel eens ziet en wat ook wel leuk is is een paardenkop die opzij kijkt, en dan met een hoog diafragma-getal zodat je een hele wazige achtergrond hebt.. Als je rolletje toch nog niet vol is...
      donderdag 25 november 2004 @ 20:27:07 #259
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23574124
    quote:
    Op donderdag 25 november 2004 16:58 schreef killko het volgende:

[..]

Klinkt leuk!
    Wat je ook wel eens ziet en wat ook wel leuk is is een paardenkop die opzij kijkt, en dan met een hoog diafragma-getal zodat je een hele wazige achtergrond hebt.. Als je rolletje toch nog niet vol is...
    Morgen weer een dag

Ik heb denk ik wel een aantal foto's waar moeder en dochter aan het grazen zijn maar hun nekken kruizen elkaar (snapt iemand het nog?) Ik ben heel benieuwd
    pi_23582425
    quote:
    Op donderdag 25 november 2004 16:58 schreef killko het volgende:

[..]

Klinkt leuk!
    Ehhmmm... als niet-kenner wil ik eigenlijk niet reageren, maar het is toch al zo verwarrend, daarom:
    ik neem aan dat je bedoelt dat je je diafragma wat verder openzet, waardoor scherpte-diepte kleiner wordt (dus bijv. voorgrond is scherp, achtergrond is wazig). Oftewel, een kleiner diafragma-getal
    pi_23591609
    Op mijn camera krijg je bij een hoog getal (8.0) een kleiner 'gat' dan bij een laag getal (2.8), waarbij bij het kleine gat minder licht naar binnen komt dús achtergrond wazig..
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 november 2004 @ 21:49:29 #262
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23596410
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 18:07 schreef killko het volgende:
    Op mijn camera krijg je bij een hoog getal (8.0) een kleiner 'gat' dan bij een laag getal (2.8), waarbij bij het kleine gat minder licht naar binnen komt dús achtergrond wazig..
    Bijna goed . Op dat van dat gat het licht en de scherptediepte na dan.

Dat er door een kleiner gat minder licht naar binnen komt mag duidelijk zijn.
    Die scherpteindruk en dan met name waar het objectief niet scherpt tekent houdt een verband met de verstrooiingsschijfjes die het objectief produceert. Hoe kleiner die zijn, hoe scherper je plaatje lijkt.
    Die verstrooiingsschijfjes nu worden kleiner naarmate je lensopening kleiner wordt.

Draai je dus je diafragma dicht (groter getal), dan worden de verstrooiingsschijfjes kleiner en dus je plaatje scherper .
    pi_23599451
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 20:42 schreef Xilantof het volgende:

maar ik heb voor mijn gevoel nog steeds geen goed antwoord.

Laat f/16 en 1/500 net zo veel licht door als f/8 en 1/250?
    Dat was mijn vraag eigenlijk.
      FOK!fotograaf zaterdag 27 november 2004 @ 00:15:01 #264
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23599901
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 23:54 schreef super-muffin het volgende:

[..]

je moet het aantal stops "vereffenen" hoeveel stops er tussen f/16 en f/8 zitten weet ik niet.
    idem voor 1/500 en 1/250.

ik zou graag een hulplijn inroepen...
    ik wil graag bellen met Ouwesok!
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 november 2004 @ 01:07:31 #265
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23600794
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 23:54 schreef super-muffin het volgende:

[..]

De hoeveelheid doorgelaten licht is in deze gevallen niet hetzelfde. Als de eerste combinatie een juiste belichting geeft, zou je bij f/8 een tijd van 1/2000 moeten belichten.

Op een klassieke lichtmeter kun je het fraai zien, die geeft bij een gemeten lichtwaarde alle te gebruiken combinaties van sluitertijden en diafragma's. Met al die combinaties komt steeds dezelfde hoeveelheid licht op de film/CCD.
    Welke combinatie je kiest hangt af van wat je in je plaatje wilt terugzien (korte tijd voor bevriezen actie, of grote opening voor weinig scherptediepte..enz...enz)
    pi_23603303
    Oh ja, ik snap het. Wat kost zo'n lichtmeter
      zondag 28 november 2004 @ 11:12:11 #267
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23624875
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 10:15 schreef super-muffin het volgende:
    Een beetje lichtmeter o.a. Sekonic begint bij zo'n ¤ 45
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 november 2004 @ 11:44:10 #268
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23625253
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 10:15 schreef super-muffin het volgende:
    Goed op marktplaats en zo snorren. Soms vind je daar voor zo'n 75 eur een fraaie Lunasix3
      zondag 28 november 2004 @ 12:06:10 #269
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23625577
    Een lunasix 3 is een fraai meet apparaat(ik heb hem zelf) edoch de batterijen die in een Lunasix gaan,zijn van het type PX 625,dit is een type wat uit de handel is gehaald vanwege de hoeveelheid kwik,er zijn wel alternatieven,maar niet overal makkelijk verkrijgbaar.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 november 2004 @ 12:16:06 #270
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23625723
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 12:06 schreef fotoloog het volgende:
    Een lunasix 3 is een fraai meet apparaat(ik heb hem zelf) edoch de batterijen die in een Lunasix gaan,zijn van het type PX 625,dit is een type wat uit de handel is gehaald vanwege de hoeveelheid kwik,er zijn wel alternatieven,maar niet overal makkelijk verkrijgbaar.
    Een LunasixF gaat zo rond de 100 eur en loopt op 9V-blok en die meet ook flitslicht
      zondag 28 november 2004 @ 12:18:01 #271
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23625758
    Begon jij niet over een 3
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 november 2004 @ 12:27:05 #272
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23625905
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 12:18 schreef fotoloog het volgende:
    Begon jij niet over een 3
    Ik ben vandaag oplopend gesorteerd straks kom ik bij de Mastersix
      zondag 28 november 2004 @ 13:21:36 #273
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23626808
    Dan sluit ik af met de digisix
    pi_23626909
    Und hier noch ein paar andere dabei um es komplet unubersichtig zu machen

http://www.gossen-photo.d(...)_sub_01_lunasixf.gif
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 november 2004 @ 13:28:16 #275
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23626930
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 13:21 schreef fotoloog het volgende:
    Dan sluit ik af met de digisix
    Spotmaster

Of de Starlite:
      zondag 28 november 2004 @ 13:37:40 #276
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23627086
      dinsdag 30 november 2004 @ 12:49:39 #277
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23666413
    Laat ik na al dit technische geneuzel eens even een echte vraag stellen
    deeltje 2 "Fotograferen voor Blontjes"
    Hoe stel ik zelf de sluitertijd in op mijn camera? Kan dat uberhaupt? En wat kunnen de gevolgen daarvan zijn?
    Ik wil er dus voor zorgen dat dat ding niet twee seconden dicht blijft wanneer ik dat niet wil.....zoiets...
      dinsdag 30 november 2004 @ 16:54:04 #278
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_23672311
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 12:49 schreef Puckzzz het volgende:
    Laat ik na al dit technische geneuzel eens even een echte vraag stellen
    deeltje 2 "Fotograferen voor Blontjes"
    Hoe stel ik zelf de sluitertijd in op mijn camera? Kan dat uberhaupt? En wat kunnen de gevolgen daarvan zijn?
    Ik wil er dus voor zorgen dat dat ding niet twee seconden dicht blijft wanneer ik dat niet wil.....zoiets...
    welke standen zitten er op je instel wieltje? M P S A?
      dinsdag 30 november 2004 @ 17:03:15 #279
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23672539
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 16:54 schreef Re het volgende:

[..]

welke standen zitten er op je instel wieltje? M P S A?
    Ik zal als ik thuis ben es ff kijken Het is gewoon vervelend dat ik geen gebruiksaanwijzing heb voor mijn camera. Morgen toch maar eens ff Googelen...
    pi_23673843
    Of je gaat een keer model staan voor Re en mij, Puckzzz (tattoo's zijn mooi voor foto's!), dan leggen wij je eea uit.
      woensdag 1 december 2004 @ 09:09:37 #281
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23687782
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 17:54 schreef dawg het volgende:
    Of je gaat een keer model staan voor Re en mij, Puckzzz (tattoo's zijn mooi voor foto's!), dan leggen wij je eea uit.
    Hahaha ja dat zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat mijn vriendje het daar niet helemaal mee eens zou zijn. Zelfs niet in het kader van de kunst van fotografie

Ik hou prive en Fok! tegenwoordig strikt gescheiden.
    pi_23696674
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 09:09 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Hahaha ja dat zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat mijn vriendje het daar niet helemaal mee eens zou zijn. Zelfs niet in het kader van de kunst van fotografie
    Jammer. Al kan ik je vriendje wel begrijpen hoor.
    quote:
    Dan mis je wel de immer gezellige drukke Fok!FOT meetings. Dat wil je niet op je geweten hebben!
      donderdag 2 december 2004 @ 18:18:39 #283
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23719353
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 16:39 schreef dawg het volgende:

[..]

Jammer. Al kan ik je vriendje wel begrijpen hoor.
    [..]

Dan mis je wel de immer gezellige drukke Fok!FOT meetings. Dat wil je niet op je geweten hebben!

OldbieMode/ Ik ben al naar zoveel meetings geweest dat ik nu wel weet dat het alleen om zuipen gaat, en dat kan ik hier ook heeeeeeeel goed!! /Oldbiemode
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 december 2004 @ 18:24:26 #284
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23719469
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 18:18 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

OldbieMode/ Ik ben al naar zoveel meetings geweest dat ik nu wel weet dat het alleen om zuipen gaat, en dat kan ik hier ook heeeeeeeel goed!! /Oldbiemode

Wij zuipen niet op meets .daar nemen we specialisten voor mee
      donderdag 2 december 2004 @ 20:23:37 #285
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_23722110
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 09:09 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

, jammer hoor, ik denk dat je vriendje het best leuk vind om wat foto's te hebben , wij zijn verder onschuldig... meestal
      donderdag 2 december 2004 @ 20:25:24 #286
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_23722149
    quote:

[..]

ik ben er op 3 geweest (FOT only), alleen de laatste keer een paar biertjes weggehakt maar dat was de schuld van het weer en Dr_Flash
    pi_23722213
    Daar snap ik nou he-le-maal niets van

Ik zou juist mijn vriendin aanmoedigen om mooie foto's van haar te laten maken. Sjongejonge, alsof je je 400 mm lens gelijk naar binnen stopt... Het fotograferen is toch een kunst an sich, en om daar als vriendje dan moeilijk over te doen...

Ik heb ooit eens een meisje gevraagd of ik foto's van der mocht maken. Sindsdien als ik haar tegenkomt, klampt ze zich vast aan haar stoere vriendje...
    Maarre... Puckzzz, anders neem je je vriend toch mee?!
    én onze meets zijn niet om te zuipen al was die chocomel in Naarden verdomd lekker toen het regende

[ Bericht 5% gewijzigd door De_Warme_bakker op 04-12-2004 10:48:29 ]
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 december 2004 @ 21:01:17 #288
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23723074
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 20:28 schreef De_Warme_bakker het volgende:
    Sjongejonge, alsof je je 400 mm lens gelijk naar binnen stopt...

pi_23777035
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 20:42 schreef Xilantof het volgende:

Ik zat zo te denken dat het eigenlijk niet geheel onlogisch is.
    een groter getal is minder licht, bij diafragma en sluitertijd.

Nog even een vraag over scherpte diepte.
    Of als het klopt is uitleg voor de andere

Klopt dit (schematisch ) met een groot diafragma (bv f/1.8)

En dit dan met een klein diafragma (f/16)?
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 13:47:13 #290
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23777132
    quote:
    Op zondag 5 december 2004 13:42 schreef super-muffin het volgende:

[..]

Ik zat zo te denken dat het eigenlijk niet geheel onlogisch is.
    een groter getal is minder licht, bij diafragma en sluitertijd.

Nog even een vraag over scherpte diepte.
    Of als het klopt is uitleg voor de andere

Klopt dit (schematisch ) met een groot diafragma (bv f/1.8)
    [afbeelding]

En dit dan met een klein diafragma (f/16)?
    [afbeelding]
    In grote lijnen klopt dit aardig .

Misschien is het echter beter om een en ander eens proefondervindelijk vast te stellen, dus gewoon met foto's. Steeds eentje op een grote opening en eentje op een kleine opening en stel de verschillen vasten deel ze met ons natuurlijk
    pi_23777175
    quote:

[..]

Je bent dus duidelijk nog niet met Fok!FOT op stap geweest!
    pi_23778133
    Hey dit topic zocht ik. Ik heb sinds kort een digitale camera gekocht. deze om precies te zijn.

iemand nog tips?

[ Bericht 65% gewijzigd door Boy_Snakeye op 05-12-2004 16:50:27 (Foutje verkeerde topic , blijkt dus...) ]
    Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
    pi_23780467
    dan denk ik dat je toch maar even verder moet zoeken naar dit topic; [Centraal] beoordeel mijn foto (deel 15)
      dinsdag 7 december 2004 @ 09:02:03 #294
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23815481
    Ik ben al een stuk verder met de betekenis van alle dingetjes in mijn schermpje. Ik heb er dus staan: A = automatisch
    M = manual, en dan kan ik kiezen tussen 'M' en 'M bu" die BU staat voor Bulb, maar wat is dat precies?
    Ik krijg dan een lijntje bovenin mijn schermpje met een + en een - en daartussenin stipjes. resp. naar de + of de - afhangend van de hoeveelheid licht en diafragma. daaronder staat dan Tv en Av met een aantal waarden. ik snap het , goed he? wanneer ik aan mijn wieltje draai bewegen de stipjes en veranderen de waarden, zodat ik de juiste sluitertijd en diafragma kan instellen. Ik ben daar met het onderwerp van December erg mee aan het spelen geweest omdat ik heel weinig licht had e.d. Vrijdag kan ik het resultaat ophalen. Ik ben benieuwd.

Maar de vraag is dus: wat betekent 'Bulb' ?
      dinsdag 7 december 2004 @ 09:12:50 #295
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_23815581
    quote:
    Op dinsdag 7 december 2004 09:02 schreef Puckzzz het volgende:
    Ik ben al een stuk verder met de betekenis van alle dingetjes in mijn schermpje. Ik heb er dus staan: A = automatisch
    M = manual, en dan kan ik kiezen tussen 'M' en 'M bu" die BU staat voor Bulb, maar wat is dat precies?
    Bulb is dat je de sluiter net zolang open kan zetten als je wilt (de knop ingedrukt blijven houden, of een speciale kabel met vergrendeling gebruiken). Bij de oudere camera's is Bulb dus echt oneindig, bij de wat modernere camera's betekent "Bulb" dat je sluitertijd variabel is, maar uiterlijk tot 30 minuten (of iets dergelijks-ligt aan model/merk)

[ Bericht 4% gewijzigd door Shark.Bait op 07-12-2004 10:56:55 (a teveel) ]
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      dinsdag 7 december 2004 @ 12:40:48 #296
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23818757
    quote:
    Op dinsdag 7 december 2004 09:12 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Bulb is dat je de sluiter net zolang open kan zetten als je wilt (de knop ingedrukt blijven houden, of een speciale kabel met vergrendeling gebruiken). Bij de oudere camera's is Bulb dus echt oneindig, bij de wat modernere camera's betekent "Bulb" dat je sluitertijd variabel is, maar uiterlijk tot 30 minuten (of iets dergelijks-ligt aan model/merk)
    Oh okee! Dus dan ben je helemaal niet meer afhankelijk van wat de camera een geschikte sluitertijd vindt?
    pi_23828500
    Daar ben je zowiezo niet afhankelijk van. Alleen gaat een camera meestal tot 30 secs. Als je dus langer wilt belichten ('s nachts bijvoorbeeld) gebruik je dus bulb. Maar vaak heb je dat toch niet nodig, want 30 secs belichten is al erg lang.

Anyway, je bent dus nooit afhankelijk van wat je camera wil. Een camera gaat uit van 18% grijs. Een wit object wil de camera dus korter belichten zodat het 18% grijs wordt. Jij wilt dat niet, dus stel je de belichting een stopje langer in dan dat de camera aangeeft. Bij zwart wil een camera langer belichten, want 18% grijs is lichter dan zwart. Jij wilt dat niet, dus stel je je belichting een stopje korter in, dan dat de camera aangeeft. Snapez-vous?

[ Bericht 1% gewijzigd door dawg op 08-12-2004 13:09:31 (typo) ]
      woensdag 8 december 2004 @ 12:55:53 #298
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23830694
    quote:
    Op woensdag 8 december 2004 10:53 schreef dawg het volgende:
    Daar ben je zowiezo niet afhankelijk van. Alleen gaat een camera meestal tot 30 secs. Als je dus langer wilt belichten ('s nachts bijvoorbeeld) gebruik je dus bulb. Maar vaak heb je dat toch niet nodig, want 30 secs belichten is al erg lang.

Anyway, je bent dus nooit afhankelijk van wat je camera wil. Een camera gaat uit van 18% grijs. Een wit opject wil de camera dus korter belichten zodat het 18% grijs wordt. Jij wilt dat niet, dus stel je de belichting een stopje langer in dan dat de camera aangeeft. Bij zwart wil een camera langer belichten, want 18% grijs is lichter dan zwart. Jij wilt dat niet, dus stel je je belichting een stopje korter in, dan dat de camera aangeeft. Snapez-vous?
    Mja tot zover snap ik het. en die stopjes dat zijn die stipjes die van de + naar de - staan?
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 december 2004 @ 13:00:41 #299
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23830792
    quote:
    Op woensdag 8 december 2004 12:55 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Mja tot zover snap ik het. en die stopjes dat zijn die stipjes die van de + naar de - staan?
    Die stipjes zijn onderverdelingen van meestal 1/3 stop. De +1 en de -1 zijn de volle stops
      woensdag 8 december 2004 @ 13:03:03 #300
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_23830828
    quote:
    Op woensdag 8 december 2004 13:00 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die stipjes zijn onderverdelingen van meestal 1/3 stop. De +1 en de -1 zijn de volle stops
    Ow okee, en die staan bij de Tv?
    pi_23831018
    Diafragma: 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8.0 - 11 - 16 - 32
    Sluiter: 1/8000 - 1/4000 - 1/2000 - 1/1000 - 1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 etc etc.

Dit zijn hele stops, oftewel een verdubbeling (of halvering) van de hoeveelheid licht die op de film/CCD valt.
    Alles daartussen zijn 1/3 of 1/2 stops.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')