quote:Juist, in stappen (vergeten er bij te zetten
Op vrijdag 20 juni 2003 22:51 schreef elcastel het volgende:
Dus als ik het goed begrijp heb je een "in stappen" verstelbaar statief ? Omdat je de "klik" wilt horen ? Bij de mijne hoor je altijd klik, maar heeft geen stappen, dus gewoon klemvast. Overigens kan ik alle poten verstellen (3 stuks) en kunnen ze allemaal evenver.
en verder voor een statief, ik zou wel een statief(je) willen dan en klein is (klein genoeg voor op tafel ofzo) maar ook voor op grond.. (en dan een redelijke hoogte kan bereiken) bestaat zoiets?
bijvoorbaad dank!
Bij de Combi zag ik er een voor 25,-. Het simpelste wat ze hadden, maar ook meteen het lichtste en kleinste.
[Dit bericht is gewijzigd door elcastel op 22-06-2003 00:34]
quote:Ja het statief wat ik nu heb ik van Luxon (oud statief van m'n vader maar wel nog goed). Ik vroeg me alleen af of 25,- nou duur is voor een simpel statief. Want het leek mij niet al te veel.
Op zondag 22 juni 2003 00:23 schreef elcastel het volgende:
Op het interent kan ik ook winig concreets vinden qua prijzen i.c.m. plaatjes. Volgens mij zijn de bekendere merken Luxon en Slik, misschien moet je daar eens op zoeken.
Bij de meest lullige fotowinkel op de hoek echter staan er ook vaak al gauw 5 ofzo ....
quote:ga je hem echt veel gebruiken als je hem hebt/ontdenkt hebt?
Op zondag 22 juni 2003 00:36 schreef elcastel het volgende:
Je wilt natuurlijk wel het een en ander kunnen verstellen en hij moet niet gammel worden van veelvuldig gebruik, want als je het statief hebt ontdekt, dan ga je hem gebruiken ook en veel !
je moet mij maar ff niets kwalijk nemen, ben echt net begonnen
Maar ehh, je maakt gewoon veel scherpere foto's met statief. Ik neem hem niet altijd mee, maar ik heb een auto, dus je legt zo'n ding zo achterin, je camera zit er zo op. Ik praat dan natuurlijk niet over de spontane foto's die je direct moet maken. Denk meer aan foto's met langere sluitertijd, landschappen, portretten, macro's ...
quote:Ik heb er pas nog een gekocht voor vaderdag, bij de lokale fotoshop hier. Een handig 'tafelstatiefje' zoals ze dat daar noemden; zo'n 20 cm hoog, superlicht en makkelijk in je blouse mee te nemen. Was rond de 20 euro.
Op zondag 22 juni 2003 00:20 schreef American_Nightmare het volgende:
Wat is nou een mooie prijs voor een klein licht statief dat handig is om mee te nemen?
Ik heb nu een statief maar dat is eigenlijk wat te groot en zwaar.Bij de Combi zag ik er een voor 25,-. Het simpelste wat ze hadden, maar ook meteen het lichtste en kleinste.
quote:Wat moet er op komen te staan
Op zondag 22 juni 2003 00:20 schreef American_Nightmare het volgende:
Wat is nou een mooie prijs voor een klein licht statief dat handig is om mee te nemen?
Ik heb nu een statief maar dat is eigenlijk wat te groot en zwaar.Bij de Combi zag ik er een voor 25,-. Het simpelste wat ze hadden, maar ook meteen het lichtste en kleinste.
Als dat een digicammetje is zijn er niet zulke zware eisen aan het statief.
Zet je er een camera van formaat(middenformaat of zo'n ouwe reflex met losse transportmotor met twaalf AA-accu's) met een lens van formaat(>= 300mm) op een iets te licht statiefje, dan kun je net zo goed geen statief gebruiken (ruimt veel sneller op)
Verdere (kwaliteits)eisen hangen af van je manier van gebruiken. Zo krijg je van sommige statieven de vergrendelingen van de poten nauwelijks los als je met je kouwe jatten een fraai winterlandschapje probeert te pakken.
Of je hebt een perfect statief dat helaas niet voor wandelaars is gebouwd (mijn Berlebach bijvoorbeeld, bijzonder veelzijdig, megastabiel en duurzaam, alleen weegt ie een dikke acht kilo )
Blijft nog de statiefkop over. Test deze op werkgemak en veiligheid (dat je camera niet voor- of achterover klapt wanneer je één schroef losmaakt)
Een goed gekozen statief gaat enkele camerageneraties mee. Kijk dus niet op een ¤'tje of wat.
quote:En daar sla je sowieso de spijker op zijn kop, even voor de "meer leek dan ik" personen, er wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerd schroefdraad, zo gebruik ik nu dus eenstatief van mijn vader uit het jaar kruik, wat hij ooit heeft gekocht voor een verrekijker, dus je kunt hem gewoon blijven gebruiken !
Op zondag 22 juni 2003 13:47 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Een goed gekozen statief gaat enkele camerageneraties mee. Kijk dus niet op een ¤'tje of wat.
Ik kreeg in de fotozaak zo vaak mensen die vroegen om een hoog, stevig en degelijk statief waar dan een spiegelreflex met een flink objectief op moest, maar dan uiteraard wel licht en klein als hij ingevouwen was . Dat zijn natuurlijk eisen die elkaar tegenspreken.
quote:Zeker wanneer je erbij bedenkt dat het bij voorkeur nix moet kosten.
Op zondag 22 juni 2003 21:05 schreef JeroenH het volgende:
maar dan uiteraard wel licht en klein als hij ingevouwen was. Dat zijn natuurlijk eisen die elkaar tegenspreken.
En dan krijg je van die bespaaracties met statieven die bijvoorbeeld op een Manfrotto lijken, de helft kosten, maar anderhalf keer zo zwaar zijn of slechts half zo stabiel.
Misschien nog een tipje voor de goeie keuze: Vouw het beoogde statief in de winkel al helemaal uit en neem een camera mee die bij minstens twee keer zo zwaar is als de beoogde digicam (leen voor de gelegenheid even iets) Probeer dan naar hartelust de kop in alle richtingen te verstellen.
De grap is dat wanneer je er nix op zet, elk statief stabiel en sterk is
En mag je de boel niet uitvouwen, dan gewoon en op naar een betere winkel.
quote:JAAAAA het is gelukt met de poten
Op zondag 22 juni 2003 18:00 schreef American_Nightmare het volgende:
Thanx. Hij is inderdaad voor een digicam, dus heel solide hoeft ie niet te zijn. Het voordeel van de goedkopere statiefjes is dat ze ook veel lichter zijn om mee te nemen. Ik zal nog eens wat rondkijken.
Oh en even voor de meneer hierboven:
Die van mij was dus 22 euro bij de Mediamarkt, kan tot 1 meter hoog worden uitgetrokken en staat dan erg stevig (nu wel, nu ik het potenmysterie heb opgelost ). Vanguard Tourist 2. Misschien moet je daar even naar kijken. Met een kogeldinges bovenop zodat hij alle kanten op kan draaien en hij vouwt klein op met een draagzakje.
quote:
Op maandag 23 juni 2003 14:39 schreef Loesje29 het volgende:[..]
JAAAAA het is gelukt met de poten
Ik had gewoon iets verkeerds gedaan. Een kwestie van kwartslagje draaien, nog verder uittrekken en het was prima in orde. Bedankt allemaal.Oh en even voor de meneer hierboven:
Die van mij was dus 22 euro bij de Mediamarkt, kan tot 1 meter hoog worden uitgetrokken en staat dan erg stevig (nu wel, nu ik het potenmysterie heb opgelost). Vanguard Tourist 2. Misschien moet je daar even naar kijken. Met een kogeldinges bovenop zodat hij alle kanten op kan draaien en hij vouwt klein op met een draagzakje.
quote:Loogje
Op maandag 23 juni 2003 15:02 schreef fotoloog het volgende:[..]
Was dus echt even een domme gans... met het statief was niks mis, met mijn logica des te meer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |