welke standen zitten er op je instel wieltje? M P S A?quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:49 schreef Puckzzz het volgende:
Laat ik na al dit technische geneuzel eens even een echte vraag stellen
deeltje 2 "Fotograferen voor Blontjes"
Hoe stel ik zelf de sluitertijd in op mijn camera? Kan dat uberhaupt? En wat kunnen de gevolgen daarvan zijn?
Ik wil er dus voor zorgen dat dat ding niet twee seconden dicht blijft wanneer ik dat niet wil.....zoiets...![]()
Ik zal als ik thuis ben es ff kijkenquote:Op dinsdag 30 november 2004 16:54 schreef Re het volgende:
[..]
welke standen zitten er op je instel wieltje? M P S A?
Hahaha ja dat zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat mijn vriendje het daar niet helemaal mee eens zou zijn. Zelfs niet in het kader van de kunst van fotografiequote:Op dinsdag 30 november 2004 17:54 schreef dawg het volgende:
Of je gaat een keer model staan voor Re en mij, Puckzzz (tattoo's zijn mooi voor foto's!), dan leggen wij je eea uit.
Jammer. Al kan ik je vriendje wel begrijpen hoor.quote:Op woensdag 1 december 2004 09:09 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Hahaha ja dat zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat mijn vriendje het daar niet helemaal mee eens zou zijn. Zelfs niet in het kader van de kunst van fotografie
Dan mis je wel de immer gezellige drukke Fok!FOT meetings. Dat wil je niet op je geweten hebben!quote:Ik hou prive en Fok! tegenwoordig strikt gescheiden.
quote:Op woensdag 1 december 2004 16:39 schreef dawg het volgende:
[..]
Jammer. Al kan ik je vriendje wel begrijpen hoor.
[..]
Dan mis je wel de immer gezellige drukke Fok!FOT meetings. Dat wil je niet op je geweten hebben!
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:18 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
OldbieMode/ Ik ben al naar zoveel meetings geweest dat ik nu wel weet dat het alleen om zuipen gaat, en dat kan ik hier ook heeeeeeeel goed!! /Oldbiemode
quote:Op woensdag 1 december 2004 09:09 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Hahaha ja dat zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat mijn vriendje het daar niet helemaal mee eens zou zijn. Zelfs niet in het kader van de kunst van fotografie
Ik hou prive en Fok! tegenwoordig strikt gescheiden.
ik ben er op 3 geweest (FOT only), alleen de laatste keer een paar biertjes weggehakt maar dat was de schuld van het weer en Dr_Flashquote:Op donderdag 2 december 2004 18:18 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
OldbieMode/ Ik ben al naar zoveel meetings geweest dat ik nu wel weet dat het alleen om zuipen gaat, en dat kan ik hier ook heeeeeeeel goed!! /Oldbiemode
quote:Op donderdag 2 december 2004 20:28 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Sjongejonge, alsof je je 400 mm lens gelijk naar binnen stopt...
Ik zat zo te denken dat het eigenlijk niet geheel onlogisch is.quote:Op dinsdag 23 november 2004 20:42 schreef Xilantof het volgende:
je zit wel goed met je gedachte!
verwoorden is altijd lastig, want groter=kleineren nog meer verwarrende dingen
In grote lijnen klopt dit aardigquote:Op zondag 5 december 2004 13:42 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ik zat zo te denken dat het eigenlijk niet geheel onlogisch is.
een groter getal is minder licht, bij diafragma en sluitertijd.
Nog even een vraag over scherpte diepte.
Of als het klopt is uitleg voor de andere
Klopt dit (schematisch) met een groot diafragma (bv f/1.8)
[afbeelding]
En dit dan met een klein diafragma (f/16)?
[afbeelding]
Je bent dus duidelijk nog niet met Fok!FOT op stap geweest!quote:Op donderdag 2 december 2004 18:18 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Bulb is dat je de sluiter net zolang open kan zetten als je wilt (de knop ingedrukt blijven houden, of een speciale kabel met vergrendeling gebruiken). Bij de oudere camera's is Bulb dus echt oneindig, bij de wat modernere camera's betekent "Bulb" dat je sluitertijd variabel is, maar uiterlijk tot 30 minuten (of iets dergelijks-ligt aan model/merk)quote:Op dinsdag 7 december 2004 09:02 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben al een stuk verder met de betekenis van alle dingetjes in mijn schermpje. Ik heb er dus staan: A = automatisch
M = manual, en dan kan ik kiezen tussen 'M' en 'M bu" die BU staat voor Bulb, maar wat is dat precies?
Oh okee! Dus dan ben je helemaal niet meer afhankelijk van wat de camera een geschikte sluitertijd vindt?quote:Op dinsdag 7 december 2004 09:12 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Bulb is dat je de sluiter net zolang open kan zetten als je wilt (de knop ingedrukt blijven houden, of een speciale kabel met vergrendeling gebruiken). Bij de oudere camera's is Bulb dus echt oneindig, bij de wat modernere camera's betekent "Bulb" dat je sluitertijd variabel is, maar uiterlijk tot 30 minuten (of iets dergelijks-ligt aan model/merk)
Mja tot zover snap ik het. en die stopjes dat zijn die stipjes die van de + naar de - staan?quote:Op woensdag 8 december 2004 10:53 schreef dawg het volgende:
Daar ben je zowiezo niet afhankelijk van. Alleen gaat een camera meestal tot 30 secs. Als je dus langer wilt belichten ('s nachts bijvoorbeeld) gebruik je dus bulb. Maar vaak heb je dat toch niet nodig, want 30 secs belichten is al erg lang.
Anyway, je bent dus nooit afhankelijk van wat je camera wil. Een camera gaat uit van 18% grijs. Een wit opject wil de camera dus korter belichten zodat het 18% grijs wordt. Jij wilt dat niet, dus stel je de belichting een stopje langer in dan dat de camera aangeeft. Bij zwart wil een camera langer belichten, want 18% grijs is lichter dan zwart. Jij wilt dat niet, dus stel je je belichting een stopje korter in, dan dat de camera aangeeft. Snapez-vous?
Die stipjes zijn onderverdelingen van meestal 1/3 stop. De +1 en de -1 zijn de volle stopsquote:Op woensdag 8 december 2004 12:55 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Mja tot zover snap ik het. en die stopjes dat zijn die stipjes die van de + naar de - staan?
Ow okee, en die staan bij de Tv?quote:Op woensdag 8 december 2004 13:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die stipjes zijn onderverdelingen van meestal 1/3 stop. De +1 en de -1 zijn de volle stops
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |