Das goed nieuws!quote:[b]Op vrijdag 9 juli 2004 16:59 schreef Borelius het volgende /b]
Ik heb er op dit forum nog niemand over gehoord, maar de Nederlands handleiding in PDF-formaat van de Nikon D70 (bijna 20Mb) schijnt zeldzaam te zijn.
Ik heb hem op mijn eigen servertje staan (voor de liefhebber), dit is de link:
http://82.217.15.248/d70_nl.zip
Hier ben ik blij mee! Ik heb Inca een paar keer verzocht de pdf te leveren . Ik heb een NL d70 en vind het domweg handig het boekje ook op pdf te hebben al was het alleen maar omdat het origineel bijna uit elkaar valt. Reactie van Inca: er bestaat geen pdf van de NL handleiding..... Borelius : driewerf dank!quote:Op vrijdag 9 juli 2004 16:59 schreef Borelius het volgende:
Ik heb er op dit forum nog niemand over gehoord, maar de Nederlands handleiding in PDF-formaat van de Nikon D70 (bijna 20Mb) schijnt zeldzaam te zijn.
Welke software bedoel je? Nikon View en Nikon Editor?quote:Op vrijdag 9 juli 2004 23:17 schreef Xilantof het volgende:
ff een vraagje, klopt het dat je met de bijgeleverde software de RAW bestanden (NEF) niet kan openen?
twas een stomme vraag, want ik heb hem zelf ook al eens gedaan.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 00:50 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Welke software bedoel je? Nikon View en Nikon Editor?
Daar kan ik gewoon de RAW bestanden mee bekijken hoor
* hooiberg heeft het gedownload enzo, en nu?quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:20 schreef Borelius het volgende:
Om Nikon RAW files te bewerken met Photoshop CS is inderdaad een plugin nodig.
zie : http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
Nikon Capture Editor kan het ook, maar voor de D70 pas vanaf versie 4.1
Klopt, maar ik vind het een beetje vaag programma, geen zin om uit te zoeken, dus is het beter en makkelijker om die plugin in CS te klappen dan nog een programma te lerenquote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:55 schreef calvobbes het volgende:
Hmmm... Bij mijn photoshop 6 kon ik al gewoon wat met RAW doen
met die bijgeleverde Nikon Editor kon je ook wel wat bewerken, maar niet zoveel.
Bij mij was het juist wat meer andersomquote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:12 schreef Xilantof het volgende:
thnx
ik loop een beetje op de feiten voouit![]()
Houdt er wel rekening mee dat het dan een 42- 120 mm lens wordt door de brandpuntverlenging van 1,5.quote:Op maandag 19 juli 2004 15:28 schreef Xilantof het volgende:
Je 28-80 lens kan je gewoon gebruiken.
de D70 is zowat met alle nikon-lenzen compatible
OK, goed dat je ´t zegt!quote:Op maandag 19 juli 2004 22:45 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Houdt er wel rekening mee dat het dan een 42- 120 mm lens wordt door de brandpuntverlenging van 1,5.
Het is dus niet helemaal wat je gewent bent.
Het is zeker niet wat je gewend bent, doordat de sensor van een D70 zoveel kleiner is dan een kleinbeeld-negatief, krijg je een beeldhoek, die lijkt op een lens van 1,5 keer zo'n grote brandpuntsafstand, en vooral bij een groothoek is dat heel goed merkbaar. Maar je moet niet denken dat je 300 mm lens 'gratis' een 450 mm lens wordt, want dan is er toch het nodige kwaliteitsverschil met een echte 450 mm lens op een kleinbeelcamera. Je vangt gewoon in de breedte en hoogte wat minder beeld, hetzelfde als een digitale, op de computer uitgevoerde uitsnede, ook wel crop genoemd. Hier zijn hardnekkige misverstanden over.quote:Op maandag 19 juli 2004 22:45 schreef Oceanonix het volgende:
Houdt er wel rekening mee dat het dan een 42- 120 mm lens wordt door de brandpuntverlenging van 1,5. Het is dus niet helemaal wat je gewent bent.
weet ikquote:Op maandag 19 juli 2004 22:45 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Houdt er wel rekening mee dat het dan een 42- 120 mm lens wordt door de brandpuntverlenging van 1,5.
Het is dus niet helemaal wat je gewent bent.
Jaaa, maar toch is een extra tip wel mooi mee genomen!quote:Op dinsdag 20 juli 2004 00:00 schreef Xilantof het volgende:
[..]
weet ik
hij vroeg alleen of de lens er op kon, en dat kan ie
ik weet dat hij het meer tegen jou zei dan tegen mij.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 14:19 schreef LomarVe het volgende:
[..]
Jaaa, maar toch is een extra tip wel mooi mee genomen!![]()
Extra downloadmogelijkheid (thx Borelius!) via : www.compumess.nl/d70#leesvoerquote:Op vrijdag 9 juli 2004 16:59 schreef Borelius het volgende:
Als deze lens speciaal voor DSLR's zijn, waarom dan als nog de verrekening met de cropfactor? doen ze hier trouwens alleen bij de laagste waarde maar dat zou wel zo zijn omdat groothoek nog steeds lastig is met de cropfactorquote:Sigma has today announced a further extension to its range of DC lenses which are designed specifically for digital SLR's. The new 18-50 mm F2.8 EX DC has a very usable 18 mm wide angle (approx 28 mm FOV on a digital SLR) to 50 mm telephoto (approx. 2.7x zoom). Like all DC lenses the image circle produced by this lens is designed to be just the right size for APS size sensors and hence allows the lens to be more compact than it would otherwise be.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat (naast het kleinste diafragma) het belangrijkste kenmerk van een objectief altijd wordt uitgedrukt in de brandpuntsafstand. Een maat waar je pas echt iets aan hebt is de beeldhoek. En die is afhankelijk van de brandpuntsafstand, maar ook van de maat van het negatief/beeldsensor. De standaardlens, is per definitie gelijk aan de diagonaal van je negatief. Voor kleinbeeld ongeveer 50mm, maar die geeft op een middenformaat weer een grotere en op de meeste digicams een kleinere beeldhoek.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 19:06 schreef Xilantof het volgende:
Als deze lens speciaal voor DSLR's zijn, waarom dan als nog de verrekening met de cropfactor?
dat wist ik, dat had ik een tijd geleden al van Ouwesok geleerdquote:Op donderdag 22 juli 2004 08:59 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Wat ik zeg. De beeldhoek van een standaardlens komt ongeveer overeen met de beeldhoek van het menselijk oog. De brandpuntsafstand van die zogenaamde standaardlens is gelijk aan de diagonaal van je negatief of beeldsensor. Bij kleinbeeld dus wortel (242+362) = 43,27mm (pythagoras). Een 50mm objectief is dus eigenlijk niet eens een echt standaard-objectief, maar een heel licht telelensje.
okee dit verhaal snap ik (en is de antwoord op mijn vraagquote:Op donderdag 22 juli 2004 13:14 schreef Borelius het volgende:
Xilantof, ik heb het verhaal van Sigma nog eens goed doorgelezen en ben ook nog eens verder op zoek gegaan naar informatie over dit type lens. Het is me nu duidelijk wat Sigma bedoelt.
Ze hebben bepaalde objectieven speciaal voor de DSLR-camera's gemaakt, NIET met de bedoeling om dat crop-verhaal te omzeilen, maar om met gebruikmaking van het gegeven dat er dus een deel van het beeld niet opgevangen wordt, de lens compacter en toch kwalitatief hoogwaardig te maken. Je kunt het ook simpel zo zeggen: waarom zou je veel energie/moeite stoppen om een zo groot mogelijke beeldhoek te maken als het resultaat ervan toch voor een deel verloren gaat.
Deze lenzen produceren dus buiten het oppervlakte van een APS-size sensor gewoon geen beeld. Als je een dergelijke lens op een analoge camera zou kunnen plaatsen, dan krijg je dus foto's waar een flinke rand rondom de foto's niet belicht zal worden.
Dat is wat ik ervan denk te begrijpen. En het verklaart meteen waarom er nog steeds over die crop-factor gesproken wordt.
das waarquote:Op donderdag 22 juli 2004 16:53 schreef Borelius het volgende:
Tja, waarom ze dat soort lenzen niet maken kan inderdaad te maken hebben met de verwachting dat het straks allemaal lood om oud ijzer is. Als je nu een gloednieuwe kwaliteitslens hebt en je bent er zuinig op, dan kan die over 5 jaar of 10 jaar nog prima mee en ik verwacht dat binnen 5 jaar een digitale body met 'kleinbeeld'-sensor voor grote groepen heel betaalbaar zal zijn. En dan hoor je niemand er meer over. Wie weet vragen ze jou over tig jaar nog wel eens: He, opa, hoe zat dat vroeger met die crop-factor? Dan weet je er nu vast alles van!![]()
flits geeft vaak (vind ik) een te contract met de achtergrond. ik zou liever niet flitsen..quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:28 schreef NiXz het volgende:
Ik moet (over een uur ben ik al weg) vanavond op een feest foto's maken, in een cafe, iemand nog tips?
Iso omhoog geen flits? Flitser? etc
okee, snap ikquote:Op donderdag 22 juli 2004 13:14 schreef Borelius het volgende:
Xilantof, ik heb het verhaal van Sigma nog eens goed doorgelezen en ben ook nog eens verder op zoek gegaan naar informatie over dit type lens. Het is me nu duidelijk wat Sigma bedoelt.
Ze hebben bepaalde objectieven speciaal voor de DSLR-camera's gemaakt, NIET met de bedoeling om dat crop-verhaal te omzeilen, maar om met gebruikmaking van het gegeven dat er dus een deel van het beeld niet opgevangen wordt, de lens compacter en toch kwalitatief hoogwaardig te maken.
dit snap ik ook nog, maar nu het volgende ....quote:Je kunt het ook simpel zo zeggen: waarom zou je veel energie/moeite stoppen om een zo groot mogelijke beeldhoek te maken als het resultaat ervan toch voor een deel verloren gaat.
dit snap ik ook, maar waarom (als ie buiten de APS-gebied geen licht toelaat) dan toch die cropfactor?quote:Deze lenzen produceren dus buiten het oppervlakte van een APS-size sensor gewoon geen beeld.
dit lijkt dus het bovenstaande tegen te spreken, omdat ie toch die cropfactor heeft..quote:Als je een dergelijke lens op een analoge camera zou kunnen plaatsen, dan krijg je dus foto's waar een flinke rand rondom de foto's niet belicht zal worden.
dan zou ik helemaal zeggen van: probeer het gewoon uit...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:36 schreef NiXz het volgende:
heb alleen ingebouwde flits
zie fotootje, hotpixelrood?quote:Op zondag 25 juli 2004 12:09 schreef Xilantof het volgende:
hotpixel
of is een hotpixelrood?
das wel een perfect plusje trouwensquote:Op zondag 25 juli 2004 12:13 schreef NiXz het volgende:
[..]
zie fotootje, hotpixelrood?![]()
Ik heb de Nikon D70 met 18-70 kitlens gekocht bij Foto Klein (Keizerswaard Rotterdam voor 1300 euro) en heb nauwelijks 2 weken hoeven wachten. Misschien een tip?)quote:Op vrijdag 18 juni 2004 11:23 schreef JeroenH het volgende:
Ik heb mijn D70 ook nog steeds niet. Ik heb ook een paar winkels gebeld, maar hij is nergerns op voorraad en heeft een onbekende levertijd. Waar hij wel op voorraad is draaien ze je een poot uit (¤ 1500+), daar pas ik voor. Ik wacht nog wel even. Maar leuk is niet.
Hetzelfde verhaal voor de regio Alkmaar, bij fotoboer 'het Fotopakhuis' (Kanaalkade 16), levertijd voor de D70 & 18-70 ongeveer drie weken, prijs 1348 euro.quote:Op maandag 26 juli 2004 21:32 schreef Nikonmind het volgende:
[..]
Ik heb de Nikon D70 met 18-70 kitlens gekocht bij Foto Klein (Keizerswaard Rotterdam voor 1300 euro) en heb nauwelijks 2 weken hoeven wachten. Misschien een tip?)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |