abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17562856
omdat de winter aan het aflopen is bij deze een vervolg op de topic van Pearly (wintervogels ) ben nieuwschierig naar ervaringen van eventuele ander die wel eens "het veld " in gaan en wat er allemaal gezien wordt ( en geen krikkende mensenstelletjes die zie zelf ook ) maar gewoon serieuze waarnemeingen en/of verslagen ..

greetzzz ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zondag 7 maart 2004 @ 22:52:51 #2
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_17564439
Leuk topic. Ik "vogel" sinds anderhalf jaar en het is een ontzettend leuke hobby. Je bent lekker ontspannend bezig in de natuur, en je hebt er uitgezonderd van een verrekijker niet veel voor nodig. Vogels kijken kan op veel manieren. Sommige mensen gaan alleen achter zeldzame vogels aan, anderen vinden iedere vogel interessant. Weer anderen zijn alleen in roofvogels geinteresseerd enz.
Je kan het doen in je eigen achtertuin, in het dichtsbijzijnde park, of in een natuurgebied. De duinen kennen weer heel andere vogels dan het bos, hetzelfde geldt voor de polders, water en hei. Elke seizoen heeft weer andere vogels. Er zijn vogels die hier het gehele jaar blijven, zgn. standvogels zoals de koolmees en merel, in de winter komen er hier juist weer veel vogels uit het noorden om hier te overwinteren, zoals verschillende soorten ganzen, eenden en lijsters. Er zijn in de winter ook veel vogels aan het overwinteren in Afrika, die in andere seizoenen bij ons zitten, zoals de grutto.
In het voorjaar komt alles weer terug. De grutto's kun je weer zien de weilanden. Allerlei zangvogels zijn weer te horen. In het voorjaar komen de vogels om hier te broeden.
Pas in de herfst vertrekken er weer veel soorten vogels naar zuidelijke oorden. Het is dan trektijd, en op bepaalde plaatsen kan je dat heel goed zien, dat kan heel spectaculair zijn als er duizenden vogels over je heen vliegen.
Behalve dat zijn vogels natuurlijk ook heel mooi om naar te kijken. Iedere vogel ziet er weer anders uit, en kennen de meest mooie kleuren hebben, zoals de bekende ijsvogel.
Er vogelen meer mensen dan je zou zeggen, ook genoeg vrouwen Iedereen die er enigzins in geinteresseerd is, beleefd er plezier aan op zijn eigen manier.
Hoe begin je nou met vogelen? Wat je nodig hebt is een verrekijker, en een gidsje (in elke boekenzaak te koop). Probeer eerst de algemene vogels te leren kennen. Die komen vaak al voor in de tuin en om het huis, zoals de koolmees, merel, kauw, spreeuw enz. Zodra je er meer op gaat letten, leer je steeds meer vogels kennen. Je kan er zover in gaan als je wilt, bijvoorbeeld met het leren van geluiden (er zijn ook cd's met vogelgeluiden te koop).
  dinsdag 9 maart 2004 @ 20:03:27 #3
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17606131
Hallo!
Ik wilde even een vraagje hier in gooien, en 'n schopje omhoog allicht voor dit leuke topic!

Brood-overschotten en brood-kruimels e.d. kunnen altijd wel in de tuin worden gegooid. Daar profiteren de grotere vogelsoorten van als de Merel, de duif, de kraaien en raven, de ekster en ook de musjes natuurlijk. In de winter voer je bij voor de vogels die 's winters veel te zien zijn en later meer naar 't noorden leven. Maar .... die voeren we bij met verschillende soorten zaad, vetbollen met zaad of insecten en ongepelde- of gepelde pinda's. Maar nou heb ik laatst iemand horen zeggen : "Eigenlijk mag je bovenstaande spullen niet aanbieden als er geen sneeuw ligt of als het niet vriest omdat de vogels zelf hun kostje moeten zien te vinden". Klopt dat?

Mag ik nu dadelijk als de lente begint dan niet meer bijvoeren met dat soort spul? of wordt het dan toch niet meer gegeten? Hoe kan ik eigenlijk op andere manieren er voor de vogels te zijn?
Thx voor de uitleg voor degene die mij in het antwoord wil voorzien
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:03:38 #4
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_17642339
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 20:03 schreef Pearly het volgende:

Brood-overschotten en brood-kruimels e.d. kunnen altijd wel in de tuin worden gegooid. Daar profiteren de grotere vogelsoorten van als de Merel, de duif, de kraaien en raven, de ekster en ook de musjes natuurlijk. -knip-
Raven? hier? Volgens mjin encyclopedie komen ze niet in ons land voor en zijn ze bovendien nog een goeie slag groter dan de kraaien die je vaak ziet. Ben je niet in de war met kraaien?

Je vraag weet ik verder niet te antwoorden. In principe kunnen de vogels wel voor zichzelf zorgen, maar waarom zou je ze niet ook wat mogen voeren? Al moet je er mee oppassen, mijn broer heeft laatst een eend brood gegeven aan de deur en nu staan ze elke dag voor de deur
patat ftw :)
pi_17650980
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:03 schreef daniman het volgende:

[..]

Raven? hier? Volgens mjin encyclopedie komen ze niet in ons land voor en zijn ze bovendien nog een goeie slag groter dan de kraaien die je vaak ziet. Ben je niet in de war met kraaien?

Je vraag weet ik verder niet te antwoorden. In principe kunnen de vogels wel voor zichzelf zorgen, maar waarom zou je ze niet ook wat mogen voeren? Al moet je er mee oppassen, mijn broer heeft laatst een eend brood gegeven aan de deur en nu staan ze elke dag voor de deur
Je kan eenden beter ook niet voeren. Ze vervelen zich dood als ze zelf geen eten meer hoeven te zoeken, waardoor de mannetjes vaak met z'n allen een vrouwtje gaan verkrachten. Soms verdrinkt het vrouwtje, andere keren sterven haar eventuele kuikens omdat de moeder zo vaak wordt belaagd door mannetjes dat ze niet op d'r kinderen kan letten.
Ik heb ook ergens gelezen dat de gemiddelde levensverwachting van een stadseend maar 1.5 jaar is (normaal worden ze 30) omdat ze veel te veel brood eten.
...
pi_17651722
Op zich schijnen vogels van voeren niet lui te worden, ze verdelen het voedselzoeken tussen de voedertafel en zelf zoeken. Je kunt het beste met voeren stoppen zodra ze jongen krijgen omdat deze zich kunnen verslikken in de grote stukken(met name brood).

Om aan te haken bij de vraag van de starter van het topic, hier in Twente waar ik woon zijn de grutto's ook weer terug evenals de scholeksters. Wat op dit moment ook wel leuk is zijn de verschillende soorten eenden die nu fouragerend op de kleine plassen te zien zijn zoals pijlstaart en slobeend.
Voor dit weekend wordt er oostenwind voorspelt, dus als je in het oosten woont opletten naar kraanvogels en wouwen!!

Ps. Er zijn wel enkele raven in Nederland maar vooral in de heidegebieden
  donderdag 11 maart 2004 @ 20:03:24 #7
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17652050
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:03 schreef daniman het volgende:

[..]

Aaahhh ja... nee, ik bedoelde niet raven ...... ik ben in de war met Kouwen ...... (schrijf je dat zó)?
Sorryyyyyyy

Vanochtend liep ik in de keuken en zie ik in mijn ooghoek ineens iets kolossáááls voorbij vliegen. Ik keek nog eens goed! Ja hoor.... voor de 2de keer kwam die ooievaar alweer overgevlogen
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_17656336
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 20:03 schreef Pearly het volgende:
Vanochtend liep ik in de keuken en zie ik in mijn ooghoek ineens iets kolossáááls voorbij vliegen. Ik keek nog eens goed! Ja hoor.... voor de 2de keer kwam die ooievaar alweer overgevlogen
Was het geen reiger? Een ooievaar is erg stoer hoor .

Wij hebben laatst ook een hele stoere vogel waargenomen in een park in Utrecht: een heilige Ibis!
  vrijdag 12 maart 2004 @ 09:44:14 #9
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_17662114
cool, al die vogels!
Kouwen heb je goed geschreven! Grappige vogels, en ze kunnen ook tam worden heb ik gehoord.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 18:20:40 #10
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_17672295
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 09:44 schreef daniman het volgende:
cool, al die vogels!
Kouwen heb je goed geschreven! Grappige vogels, en ze kunnen ook tam worden heb ik gehoord.
Het zijn kauwen
Zijn zeker niet schuw, minder schuw dan de gewone kraai, en hele intelligente beestjes.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 18:25:01 #11
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_17672398
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 22:53 schreef Pandorah het volgende:

[..]

Was het geen reiger? Een ooievaar is erg stoer hoor .

Wij hebben laatst ook een hele stoere vogel waargenomen in een park in Utrecht: een heilige Ibis!
Het verschil tussen ooievaars en reigers is heel goed te zien, ooievaars vliegen altijd met uitgestrekte nek, reigers trekken hun nek altijd in.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 13:00:36 #12
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17686097
http://www.ivnvechtplasse(...)Corvus-monedula.html

yep .. het zijn kAUwen .....
En volgesn mij was het een ooievaar maar ja, nu twijfel ik weer natuurlijk. grrr
Ik woon tegen de maas, veel weiland en wel wat boerderijen daar. Zou kunnen?

Ibissen mooi hoor!!
Moet een wondertje gebeuren als ik die zie denk ik .....
pi_17693098
BOE ... omdat ik moest reageren van pearly :-)
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zaterdag 13 maart 2004 @ 19:40:04 #14
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17693197
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 19:36 schreef bonootje het volgende:
BOE ... omdat ik moest reageren van pearly :-)
heejho!! .. gak ....
(zo doet de gans)
  maandag 15 maart 2004 @ 13:23:16 #15
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_17729002
Die Heilige Ibissen zijn uitgezet en komen niet voor in het wild. Het meest bijzondere dat ik ooitgezien heb is twee kwakken. Eén kwak heb ik de hele avond kunnen bewonderen en begon zelfs te jagen !
  donderdag 18 maart 2004 @ 20:35:22 #16
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17809521
Genieten jiullie ook niet van die fluiters ?? Ik kwam daar straks thuis van mijn werk en ik liep naar buiten en ik hoor de vogeltjes hun lenteliedje fiedelen !!
Héérlijk ... Het was éch zo'n typerend avond-fiedeltjes-concert .....

lastige alleen van die lente is nu weer dat ik niet van mijn koolmezen e.d. kan genieten. De buur-kinderen zijn nogal druk aan het schommelen in de tuin ... Jammer eigenlijk!
De Turkse Tortels durven nog wél even snel in de tuin voor een stukkie brood.
Alles vliegt nu ook achter elkaar aan hé ? De mannetjes merel vliegt met een rotgang achter de vrouwtjes merel aan ...

Love is in the air ! !
  donderdag 18 maart 2004 @ 20:39:04 #17
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17809611
quote:
Op maandag 15 maart 2004 13:23 schreef Natrix het volgende:
Die Heilige Ibissen zijn uitgezet en komen niet voor in het wild. Het meest bijzondere dat ik ooitgezien heb is twee kwakken. Eén kwak heb ik de hele avond kunnen bewonderen en begon zelfs te jagen !
Kwakken staan op de Rode Lijst omdat hun broedbiotoop kwetsbaar is en omdat ze bijna als broedvogel uit Nederland verdwenen zijn.
Is het niet geweldig als je zoiets dan tegenkomt?
Waar had je ze gezien Natrix ???
Het zijn mooie beesten trouwens!
pi_17849638
vandaag op stap geweest met een aantal mede vogelaars. Hoofdzakelijk om naar roofvogels te gaan kijken. Maar, ja de weergoden hadden beetje teveel snert gegeten gloof ik... we waaide hier en daar af en toe bijna uit onze jasjes.
we hebben qua roofvogels alleen maar een aantal torenvalken gezien en die zaten in een nestkast net over het randje te kijken.. zo van .. jaaa daaag het waait te hard jullie komen maar hier naar toe .
verder nog wel wat tureluurs,kluten,kolonie kokmeeuwen,bergeenden,brandganzen gezien. wat wel apart was , was dat er tussen die grote groep brandganzen 1 SNEEUWGANS zat ( een hele echte, gezien zijn zwarte staartpunten). dus al met al was het allemaal wel aardig maar de volgende keer minder snert eten aub ......

greeetzzzz ro

[ Bericht 0% gewijzigd door bonootje op 20-03-2004 20:13:04 ]
  zondag 21 maart 2004 @ 08:27:16 #19
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17861784
Woww.... 2 vechtende merels in de tuin ! Gewéldig om te zien hé ... hoe die vechten om een vrouwtje!
  zondag 21 maart 2004 @ 17:15:54 #20
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_17868744
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 20:39 schreef Pearly het volgende:

[..]

Kwakken staan op de Rode Lijst omdat hun broedbiotoop kwetsbaar is en omdat ze bijna als broedvogel uit Nederland verdwenen zijn.
Is het niet geweldig als je zoiets dan tegenkomt?
Waar had je ze gezien Natrix ???
Het zijn mooie beesten trouwens!
Ik heb ze gezien in een gebied in de buurt van Alphen aan den Rijn. Het vervelende is dat een man die ik gisteren op mijn verhaardag sprak zei dat het ook afstammelingen kunnen zijn van een broedkolonie in Avifauna. Ik wil dat gewoon niet geloven.wat betreft die heilige Ibissen is het niet waar wat ik zei, je kan ook wilde exemplaren zien. Alleen zie je hier in Alphen vaak een groep afkomstig uit Avifauna.
  zondag 21 maart 2004 @ 18:34:48 #21
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_17870399
Ik heb de laatste dagen als ik thuiskom steeds dat ik een vrolijk fluitend vogeltje hoor fluiten. Volgens mij een mees... van al die fluitende vogels word ik altijd erg vrolijk
pi_17871177
quote:
Op zondag 21 maart 2004 17:15 schreef Natrix het volgende:
Ik heb ze gezien in een gebied in de buurt van Alphen aan den Rijn. Het vervelende is dat een man die ik gisteren op mijn verhaardag sprak zei dat het ook afstammelingen kunnen zijn van een broedkolonie in Avifauna. Ik wil dat gewoon niet geloven.wat betreft die heilige Ibissen is het niet waar wat ik zei, je kan ook wilde exemplaren zien. Alleen zie je hier in Alphen vaak een groep afkomstig uit Avifauna.
Dat klopt: de ibissen rond Alphen zijn afkomstig uit Avifauna. Ze hebben toen bewust besloten om hun vleugels niet te knippen. Verder heb je in Zuid-Frankrijk nog een kolonie van die heilige ibissen.
De ibis die ik in Utrecht heb gezien was een wilde want hij/zij had geen ringetje om. Het kan zijn dat ie Alpen zat was of dat ie verdwaald is...

Wilde (!) kwaks (ofwel nachtreigers) zijn ook te vinden in Artis. Goed zoeken maar ze zitten er over het algemeen wel daar.
  maandag 22 maart 2004 @ 11:19:12 #23
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_17883166
quote:
Op zondag 21 maart 2004 19:14 schreef Pandorah het volgende:

[..]

Dat klopt: de ibissen rond Alphen zijn afkomstig uit Avifauna. Ze hebben toen bewust besloten om hun vleugels niet te knippen. Verder heb je in Zuid-Frankrijk nog een kolonie van die heilige ibissen.
De ibis die ik in Utrecht heb gezien was een wilde want hij/zij had geen ringetje om. Het kan zijn dat ie Alpen zat was of dat ie verdwaald is...

Wilde (!) kwaks (ofwel nachtreigers) zijn ook te vinden in Artis. Goed zoeken maar ze zitten er over het algemeen wel daar.
Wow, waar moet ik dan precies gaan zoeken in Artis ?
pi_17884828
quote:
Op maandag 22 maart 2004 11:19 schreef Natrix het volgende:
Wow, waar moet ik dan precies gaan zoeken in Artis ?
Ik ben ze een paar keer tegengekomen (einde van de middag) bij de vijver waar de pelikanen ed. zitten.
  donderdag 25 maart 2004 @ 12:19:19 #25
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17956392
quote:
Op zondag 21 maart 2004 18:34 schreef daniman het volgende:
Ik heb de laatste dagen als ik thuiskom steeds dat ik een vrolijk fluitend vogeltje hoor fluiten. Volgens mij een mees... van al die fluitende vogels word ik altijd erg vrolijk
Dat noemen ze nou lentekriebels lieffie!
  vrijdag 26 maart 2004 @ 20:14:30 #26
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_17990681
Ik was vandaag in Blijdorp en daar zag ik ook een kleine reiger bij de flamingo's zitten en het leek erg op een kwak ( kon zijn kop helaas niet goed zien). Aangezien Blijdorp voor zover ik weet geen kwakken verder houdt, zou het ook best een wilde geweest kunnen zijn.
Maar het ging eiegenlijk iets te gemakkelijk !
pi_18009717
hoi,hoi,
ik kwam vandaag (zaterdag) dus terug rijden van mijn werk en zag op een dijkje vlakbij St. Philipsland (het Rammegors om precies te zijn) een grote vogel op zag vliegen met iets in zijn snavel.
dus ik snel de parallelweg opgeschoten en de auto uit gerend,het trapje op en zag hem nog vliegen. Het was een bruine kiekendief (vrouwelijke) dat zag ik wel snel. maar het mooie was dat er dus ook nog een mannetje aan kwam zetten. heb er zeker 15 minuten (in mijn blousje best fris nog dus :-) ) naar staan kijken. Ze waren echt met een (beginnend) baltsritueel bezig. het naar elkaar toe vliegen, op de kop vliegen om vliegend prooi-overdracht te doen e.d . dit was een super mooie geweldig gezicht. Ik ga hier zeker nog meer kijken of ze tot broeden komen en of er jongen uit voort komen .
greeeetzz ro
  dinsdag 30 maart 2004 @ 14:45:40 #28
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_18062565
Vandaag groene specht gezien
pi_18066226
afgelopen zondag een lekker eindje fietsen.....(over zeldzaam moment gesproken ). toch ook wel het 1 en ander gezien onderweg, buizerd,torenvalken,groene specht,
3 lepelaars (voor het eerst van mijn leven en dan zo dichtbij achter in de polder ),tureluurs,slechtvalk. was absoluut voor herhaling vatbaar en zeker met dat heerlijk lente weer.
greetzzzz Ro
  zaterdag 17 april 2004 @ 18:47:50 #30
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18494318
Hallo !
ik heb een vraag!
Weet iemand mij de titel ( of ISBN nummer ) van een goedkoop en handig vogel spot boekje voor een beginner?
Ik wil het graag via bol.com kunnen bestellen ....
Dank u!
  zondag 18 april 2004 @ 13:19:01 #31
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18512120
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 21:35 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi,
ik kwam vandaag (zaterdag) dus terug rijden van mijn werk en zag op een dijkje vlakbij St. Philipsland (het Rammegors om precies te zijn) een grote vogel op zag vliegen met iets in zijn snavel.
dus ik snel de parallelweg opgeschoten en de auto uit gerend,het trapje op en zag hem nog vliegen. Het was een bruine kiekendief (vrouwelijke) dat zag ik wel snel. maar het mooie was dat er dus ook nog een mannetje aan kwam zetten. heb er zeker 15 minuten (in mijn blousje best fris nog dus :-) ) naar staan kijken. Ze waren echt met een (beginnend) baltsritueel bezig. het naar elkaar toe vliegen, op de kop vliegen om vliegend prooi-overdracht te doen e.d . dit was een super mooie geweldig gezicht. Ik ga hier zeker nog meer kijken of ze tot broeden komen en of er jongen uit voort komen .
greeeetzz ro
wauw cool! Zoiets moet je maar net tegenkomen!
  zondag 18 april 2004 @ 13:20:55 #32
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18512170
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 18:47 schreef Pearly het volgende:
Hallo !
ik heb een vraag!
Weet iemand mij de titel ( of ISBN nummer ) van een goedkoop en handig vogel spot boekje voor een beginner?
Ik wil het graag via bol.com kunnen bestellen ....
Dank u!
Ik heb wel bij een boekenzaak voor tweedehands boeken (De Slegte in Arnhem) een vogelencyclopedie voor ongeveer 18 euro gekocht. Staan ontzettend veel vogels in en is erg mooi.

Geïllustreerde Encyclopedie van de VOGELS
ISBN: 90 6113 883 3
  zondag 18 april 2004 @ 13:22:25 #33
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18512214
Ik zag trouuwens vanochtend in het kanaal in Apeldoorn twee mooie witte zwanen zwemmen terwijl ik langs het kanaal reed in mijn auto. En uiteraard had ik mijn digitale fotocamera niet bij me om een foto te maken

ik denk dat ik hem gewoon altijd bij me ga dragen, als ik dan iets moois zie kan ik het meteen fotograferen
pi_18515261
Op 10 april hadden we nog een excursie. Dit maal met meer succes met het zien van (roof)vogels. Het weer was minder winderig dan op 20 maart jl. maar ondanks dat er vrij goed weer aangegeven was viel het toch nog een beetje tegen met heel af en toe een beetje miezerige regen maar gelukkig het merendeel droog.
Het begon al goed toen we verzameld waren bij de Meulvliet te Tholen. Sjak de Kock stond een beetje om zich heen te kijken en zag iets zitten, dit bleek na beter onderzoek m.b.v. een telescoop, een ransuiltje te zijn in een boom langs het zwembad. Dus dat was al een goed begin. Hierna vertrokken en over Oud-Vossemeer naar het Rammegors. Niet de kant van de grote weg maar het voor auto’s afgesloten gedeelte maar de oostkant van het Rammegors.

Na wat uitleg over het o.a. het ontstaan van het Rammegors van Cees en het opstellen van de telescopen werd er heel wat ontdekt( o.a. 1 slechtvalk, 1 blauwborst, witte kwikstaart, boerenzwaluwen, ganzen met kuikens!! zeker een stuk of 20 totaal en in de verte ook een bruine kiekendief paar en ook nog wel een tjiftjaf en een fitis gehoord)
Hierna zijn we over naar Stavenisse gereden en onderweg nog een aantal tussenstops gemaakt waar waarschijnlijk een aantal buizerdnesten zouden kunnen zitten, wat we ook nog gezien hebben zijn 3 tot 4 paren bruine kiekendieven waarvan er waarschijnlijk 2 paar zeer waarschijnlijk tot broeden zouden kunnen komen ( wij houden onze ogen en oren open want die zitten namelijk in “ons “ gebied. Onderweg ook nog langs het water op een paaltje een smelleken (vr) gezien. Dit was een aparte ervaring moet ik zeggen. We reden er langs en hadden eigenlijk meer oog voor de kleine zilverreiger die we op zagen vliegen tot dat Nico riep: “Ho stop daar zit iets op een paaltje” en na wat bestudeer werk kwamen we tot de conclusie dat het een smelleken moest zijn.
Verder hebben we onderweg naar Stavenisse nog een kleine zilverreiger, een lepelaar en een aantal buizerds en torenvalken zien vliegen. Bij de visplaats op de punt van Stavenisse boven aan de dijk nog even de telescopen op gezet. Hier zaten wat tureluurs, meerkoeten, bergeenden, graspieper, e.d. maar ook wéér 1 blauwborst. ( Ikzelf had tot nu toe nog nooit 1 blauwborst gezien en nu zelfs 2 op 1 ochtend.
Dit was dus een zeer enerverende zaterdagochtend en na elkaar prettige paasdagen toegewenst te hebben gingen we uit elkaar om de eerste stappen te gaan zetten tot het in kaart brengen van roofvogelnesten en het in de praktijk brengen van de theorie.

Daar begonnen wijzelf al gelijk mee. We reden niet gelijk terug naar Tholen maar de polder weer in. Daar hadden Dick en Nico eerder die week een aantal mogelijke nesten van buizerds gezien. De eerste is een bijna zeker nest want toen we daar aankwamen en uit de auto stapte hoorde we gelijk het “gillen” van de buizerds en vloog er 1tje van het nest af. De andere mogelijke nesten houden we voorlopig nog op mogelijke nesten want daarvan was niet goed te zien of er daadwerkelijk leven aan boord was.
pi_18518725
ff over dat (bij)voeren, dat is onlangs opnieuw onderzocht, je kan ook gewoon 's zomers bijvoeren, behalve met vetbollen en dingen die daar op lijken. Zaad kan gewoon.

En raven komen wel voor in NL hoor, o.a. op de Veluwe, en heb ze weleens gezien (vooral gehoord, maken een heel ander geluid dan kraaien, en ze zijn erg schuw) op de Utrechtse Heuvelrug.

(*JNM lid is)
mug·gen·zif·ter (de ~ (m.), ~s)
1 kleingeestige vitter => beuzelaar, criticaster, criticus, haarklover, kommaneuker, mierenneuker, peuteraar, pezewever, pietjesneuker, pietlut, scherpslijper
  zondag 18 april 2004 @ 22:00:51 #36
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18523752
ik zie het al weer bonootje, ik had toen met jou mee moeten gaan, prachtig had ik het gevonden
pi_18555332
het is echt de moeite om soms eens op pad te gaan en "het veld "in te trekken met boekje en kijker(s) en eventueel fototoestel. mooiste en beste tijd is zo vroeg mogelijk in de morgen en met redelijk tot goed weer natuurlijk, met regen en storm heeft het niet zo veel nut als je wat wilt zien en/of horen natuurlijk.
dus Daniman a.s. weekend je wekkertje om 5.00 uur en op pad :-)

greetzzzz ro
  zondag 25 april 2004 @ 18:12:07 #38
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18675742
pi_18688837
over lieve vogeltjes gesproken

jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  vrijdag 30 april 2004 @ 10:29:53 #40
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18788563
*sjopt*

aahhhh mooie foto is dit zeg!!!!
Is dit nou een meerkoet ?
  maandag 3 mei 2004 @ 21:47:30 #41
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18866822
Vandaag ben ik naar diergaarde Blijdorp geweest in Rotterdam en heb daar ook de paradijs kraanvogels mogen aanschouwen.
Helaas ! De vogels zitten nogal ver weg verstopt terwijl het zulke prachtige beesten zijn. Jammer hoor.
Daarnaast heel wat verschillende eenden gefototgrafeerd die door het Azie gedeelte van het park lopen. Schitterende kleuren !!!
Nog wat exotische vogels (met moeilijke namen) in de binnenverblijven. Maar toch blijf ik er moeite mee houden dat de grotere vogels als bijvoorbeeld de Jaarvogel, in een te kleine kooi zitten.

En dan de schitterende Flamingo's. Héérlijk om daar even op het muurtje te zitten bij de oude ingang. Er liep ook nog één enkele ooievaar tussen.
Al met al, een lekker dagje vogels en andere beessies kijken.
  dinsdag 4 mei 2004 @ 20:34:23 #42
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18887662
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 10:29 schreef Pearly het volgende:
*sjopt*

aahhhh mooie foto is dit zeg!!!!
Is dit nou een meerkoet ?
als ik me niet vergis is dat een meerkoet!

over mooie fotoos gesproken:

Zwanen zijn echt supermooi!
  zaterdag 4 september 2004 @ 11:06:02 #43
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_21743364
hoepla!! ....
Kennelijk wordt het aantal insectjes weer minder. Er komen zoetjes aan weer meer mussen en koolmezen in mijn tuin. Ze komen weer van het brood pikken terwijl ik hartje zomer niks hoefde neer te leggen want geen een vogel kwam het halen. mwaa... een duif, die wel ... twee Turkse Tortels die een beetje komen snaaien.

Eind dit jaar begin volgend jaar gaa'k verhuizen. Daar moet ik weer helemaal opnieuw beginnen met het voeren om vogels in mijn tuin te krijgen.
Wat zal ik het hier missen. Op zondagochtend tijdens een glas jus naar de birdy's kijken.
  zondag 27 februari 2005 @ 10:41:25 #44
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25278790
en SCHuP !
  zondag 27 februari 2005 @ 14:15:25 #45
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25281377
Nou ben ik nog steeds nooit eens een dag weg geweest voor het vogels kijken... vaak komt het er niet van en in mijn eentje vind ik het ook niet leuk.

Als we hier een meeting zouden gaan houden voor het bezichtigen van vogels , dan zou ik me meteen inschrijven

Overigens is iemand die vaak bij me in de bus zit, ook een vervent vogelliefhebber en die stelde me laatst voor om in mei eens mee te gaan. Dat zou ik fantastisch vinden Ik wil ook veel kennis van vogels hebben, maar het komt er maar steeds niet van en met alleen een boek schiet het weinig op, vaak leer je de vogels pas kennen als je ze in het echt heb gezien.
pi_25284605
hoi,hoi, lang geleden dat ik hier eens gekeken heb.
maar hoe komt het dan dat je helemaal nog niet aan het spotten geweest bent ?? je woont in een hele mooie omgeving ( de veluwe) en alleen kan als je beginnend bent minder leuk zijn....maar juist door veel te spotten ( alleen of met andere) kun je jezelf steeds meer (praktijk) ervaring op doen. het is dan ook wel jammer dat je wat ver weg woont anders konden we best eens "het veld " in trekken. en jaargetijde doet er eigenlijk niet toe....de weersomstadigheden tot op zekere hoogte wel natuurlijk maar zelfs op een wat zombere dag kun je spontaan het leukste tegen komen

greetzzzzz ro
quote:
Op zondag 27 februari 2005 14:15 schreef daniman het volgende:
Nou ben ik nog steeds nooit eens een dag weg geweest voor het vogels kijken... vaak komt het er niet van en in mijn eentje vind ik het ook niet leuk.

Als we hier een meeting zouden gaan houden voor het bezichtigen van vogels , dan zou ik me meteen inschrijven

Overigens is iemand die vaak bij me in de bus zit, ook een vervent vogelliefhebber en die stelde me laatst voor om in mei eens mee te gaan. Dat zou ik fantastisch vinden Ik wil ook veel kennis van vogels hebben, maar het komt er maar steeds niet van en met alleen een boek schiet het weinig op, vaak leer je de vogels pas kennen als je ze in het echt heb gezien.
  maandag 28 februari 2005 @ 00:11:40 #47
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25290672
quote:
Op zondag 27 februari 2005 18:12 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi, lang geleden dat ik hier eens gekeken heb.
maar hoe komt het dan dat je helemaal nog niet aan het spotten geweest bent ?? je woont in een hele mooie omgeving ( de veluwe) en alleen kan als je beginnend bent minder leuk zijn....maar juist door veel te spotten ( alleen of met andere) kun je jezelf steeds meer (praktijk) ervaring op doen. het is dan ook wel jammer dat je wat ver weg woont anders konden we best eens "het veld " in trekken. en jaargetijde doet er eigenlijk niet toe....de weersomstadigheden tot op zekere hoogte wel natuurlijk maar zelfs op een wat zombere dag kun je spontaan het leukste tegen komen

greetzzzzz ro
[..]
ik heb het gewoon vaak druk... en als ik een keer tijd heb denk ik er niet aan. Ik zou het echt moeten plannen. En zelfs dan weet ik niet eens waar ik het beste naar toe kan gaan. Maar goed, dat zoek ik dan nog wel uit, want ik ik wil toch eens een keer vogels gaan spotten!

Enne... waar mag Smerdiek ergens liggen?
pi_25294204
Smerdiek = Sint-Maartensdijk , dat ligt op het eiland Tholen in Zeeland (ongeveer 20 km. van Bergen op Zoom)
  maandag 28 februari 2005 @ 07:43:06 #49
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25294390
aha... ja dat is inderdaad wel een eind bij Apeldoorn uit de buurt
pi_25298861
dat was inderdaad een meerkoet met jong
ik had een hele reportage in gedachten over het nest
aangezien het vlabkij huis zit
echter... het lot was mij minder goed gezind.. knie overbelast en het eerste half jaar niet meer fatsoenlijk op mn knieen kunnen zitten
dus tja.. daar gaan dan je fotoos

maareh.. rotterdam zitten zovwieso veel vreemde vogels hoor
ik ga er binnekort wonen
en nu tijdens het verbouwen wil ik sochtends nog wel eens rondje om de bergse plas gaan lopen
maar daar vliegen aardig wat leuke vogeltjes rond toch
(en het is redelijk dichtbij blijdorp ook.. dus combi's zijn te verzinnen

socthends vogeltjes kijken....
(die zijn sochtends zowieso actiever)
en dan smiddags blijdorp
al heb ik geen roofvogels gezien
wel hoop watervogels en wat rare mezen

oveigens. heb ik zelf een tijdje terug de anwb vogelgids gekocht
daar staat vrij veel in
en een "echte liefhebber" moet je de vogelencyclopedie van Peterson hebben
maar die heb ik in nl ... (en op bol.com) nog niet gevonden
jobensaskia.nl
  maandag 28 februari 2005 @ 23:21:25 #51
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25303775
Ik kwam vanmiddag op weg naar huis een half-volwassen merel tegen, is dat niet wat vroeg in het jaar
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_25307892
quote:
Op zondag 27 februari 2005 14:15 schreef daniman het volgende:

misschien een id om eens met een paar mensen ergens af te spreken op een zaterdag of zondag ???
pi_25309378
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 08:06 schreef bonootje het volgende:

[..]

misschien een id om eens met een paar mensen ergens af te spreken op een zaterdag of zondag ???
hmm wie wat waar wanneer?

sounds like a plan

maareh.... moeten even kijken wanneer dan
ben officieel hard bezig met mijn huis verbouwen en het is vervelend koud op het moment
(en camera mag vast mee)
maar een dagje even er tussen uit... klinkt verleidelijk
van al die verf word je ook niet superblij
(ik wil gewoon NU verhuizen!!)
jobensaskia.nl
  dinsdag 1 maart 2005 @ 10:48:36 #54
102511 Daiha
Fragile Emotional Disorder
pi_25309539
tvp

Zag laatst in mijn tuin nog een sperwer een spreeuw slaan, en voor het raam oppeuzelen.
Prachtig!
Tranendal
pi_25309950
idd sounds like a good plan ;-) denk dat Pearl en aanhang ook wel mee wil... moeten idd ff kijken hoe/wat/wanneer en vooral wie en hoeveel. dan zoeken we op termijn wel uit wat een beetje centrale ligging is voor iedereen e.d.

o,ja hier staan wat fotootjes op die ikzelf o.a. gemaakt heb als je zin hebt...neem gerust een kijkje :-)
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/natuurfotos.htm
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:37 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

hmm wie wat waar wanneer?

sounds like a plan

maareh.... moeten even kijken wanneer dan
ben officieel hard bezig met mijn huis verbouwen en het is vervelend koud op het moment
(en camera mag vast mee)
maar een dagje even er tussen uit... klinkt verleidelijk
van al die verf word je ook niet superblij
(ik wil gewoon NU verhuizen!!)
pi_25309985
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:48 schreef Daiha het volgende:
tvp

Zag laatst in mijn tuin nog een sperwer een spreeuw slaan, en voor het raam oppeuzelen.
Prachtig!
mazzelaar.... heb jij wel een grote tuin denk ik ?? is idd een geweldig gezicht (heb het wel eens op een videootje gezien )
greetzz ro
  dinsdag 1 maart 2005 @ 11:27:43 #57
102511 Daiha
pi_25310142
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 11:18 schreef bonootje het volgende:

[..]

mazzelaar.... heb jij wel een grote tuin denk ik ?? is idd een geweldig gezicht (heb het wel eens op een videootje gezien )
greetzz ro
Nee hoor woon in Hardinxveld, met een tuin van 5 bij 5 meter ofzo. Zie die sperwer wel vaker overvliegen, toevallig zag ik hem net die spreeuw slaan en in ons tuintje neerstrijken.

Voor de rest zitten er bij ons alleen maar spreeuwen, kauwen, merels en mussen (jaja, beschermde vogelsoort!). Dus dit was een bijzondere waarneming. En af en toe komen er weleens winterkoninkjes en heggemussen buurten, en vinken.

Trouwens, die foto's van je site kan ik niet openen.....
Tranendal
pi_25311478
nu wel als het goed is ;-)
  dinsdag 1 maart 2005 @ 13:10:56 #59
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25311686
Owwww.. dan wil ik ook wel mee
Vogeltjes kijken!

Nog een fototje van een fuut:
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
  dinsdag 1 maart 2005 @ 18:27:25 #60
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25316181
lijkt mij ook reuze leuk om te meeten! Moeten we alleen wel een punt vinden dat het niet te ver weg voor iedereen is!
Als het aan mij ligt dan wel bij voorkeur op een zaterdag

ontopic: mooie foto's! Ik moet maar snel mijn digitale cameraatje laten repareren, dan kan ik ook weer foto's maken als ik nog wat tegenkom.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 18:35:17 #61
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25316306
eentje van eigenlijk al een tijd geleden (september 2003):

[ Bericht 31% gewijzigd door daniman op 02-03-2005 23:16:29 ]
pi_25319743
[quote]Op dinsdag 1 maart 2005 18:27 schreef daniman het volgende:
lijkt mij ook reuze leuk om te meeten! Moeten we alleen wel een punt vinden dat het niet te ver weg voor iedereen is!

ontopic: mooie foto's! Ik moet maar snel mijn digitale cameraatje laten repareren, dan kan ik ook weer foto's maken als ik nog wat tegenkom.
[/qhallokidoki.. lijkt me het meest handig dat 1 iemand dit coordineerd, anders krijg je allemaal nodeloos heen en weer gemail. Iemand anders nog goede ideetjes ??? let it come to us all then
pi_25319976
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 22:02 schreef bonootje het volgende:
[quote]Op dinsdag 1 maart 2005 18:27 schreef daniman het volgende:

[/qhallokidoki.. lijkt me het meest handig dat 1 iemand dit coordineerd, anders krijg je allemaal nodeloos heen en weer gemail. Iemand anders nog goede ideetjes ??? let it come to us all then
Open iig dan even een Vogel-meet topic, dan blijft deze ontopic
pi_25320641
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 22:13 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Open iig dan even een Vogel-meet topic, dan blijft deze ontopic
done it
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:26:43 #65
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25321795
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 13:10 schreef Radyhyn het volgende:

Nog een fototje van een fuut:
[afbeelding]
Paar weken geleden waren twee futen hier in de sloot al bezig met hun baltsrituelen, prachtig om te zien
Ik heb mij voorgenomen het dit jaar eens vast te leggen.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:28:48 #66
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25321844
pi_25327362
hmm en ik maar denken "waar is dat verrekte topic dan"
is het gewoon een sticky geworden

overigens.. againzender.. dat gaat je zeker hele stoere fotoos opleveren
en als je het echt goed wil doen.. zorg je ook dat je de eieren en de jongen daarna blijft volgen
dat levert plaatjes op als bovenstaande meerkoet met jong zegmaar
kost wat moeite.. kost veel tijd.. maar is erg leuk
(en ik heb nu 3 volwassen meerkoeten rondzwemmen die ik van dag tot dag heb zien groeien en alles heb zien overleven.. in tegenstelling tot een stuk of 5 broertje/zusjes!)
jobensaskia.nl
  woensdag 2 maart 2005 @ 10:09:35 #68
102511 Daiha
pi_25328058
Leuk idee!

Heb alleen op het moment absoluut geen tijd helaas..... Net een huis gekocht dus hard aan het verbouwen.

Maken jullie wel foto's en een verslag van de meeting??? Ben benieuwd wat er allemaal gespot gaat worden.
Tranendal
  woensdag 2 maart 2005 @ 10:45:08 #69
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25328641
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 10:09 schreef Daiha het volgende:
Leuk idee!

Heb alleen op het moment absoluut geen tijd helaas..... Net een huis gekocht dus hard aan het verbouwen.
heeeeeeeeeeLa! ho ho .... dan is het toch juist lekker dat je er effe een zaterdagje uit kan. Althans .. ik heb dat wel gedaan toen ik de sleutel van mijn nieuwe huis kreeg.

woensdag 2 maart 2005 @ 22:54:30 #70
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25338264
quote:
Leuk idee!

Maken jullie wel foto's en een verslag van de meeting??? Ben benieuwd wat er allemaal gespot gaat worden.
-edit- Fok! Staat blijkbaar iets te scherp afgesteld

[ Bericht 12% gewijzigd door daniman op 02-03-2005 23:03:09 (double) ]
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:00:53 #71
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25338422
quote:
Leuk idee!

Wat denk jij? Ik zorg dan echt wel dat mijn cameraatje gemaakt is. En verslagen van de meeting doen we zowiezo wel, das makkelijker dan vogels fotograferen, vooral als vogels schuw zijn
het is me nog nooit gelukt om een kraaiachtige GOED op de foto te krijgen... hooguit een kouw maar die zijn ook iets minder schuw

Volgens mij hebben jullie nog nooit mijn vogelbeeld gezien (vorig jaar gekocht bij een soort vsn indianenwinkel):

Wie weet wat voor adelaar dit precies is? In mijn boek kan ik niet vinden...

[ Bericht 15% gewijzigd door daniman op 02-03-2005 23:15:38 ]
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:06:22 #73
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_25338523
Wij hebben in de tuin ook allerlei bolletjes en zakjes met vogelvoer, maar er komen maar heel weinig vogels op af, een enkele keer zie je een kool- of pimpelmees, maar daar blijft het ook bij.
Denk dat het komt doordat er zoveel katten rondlopen in de buurt.. wel erg jammer
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:55:03 #74
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25339500
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 23:06 schreef peejdorie het volgende:
Wij hebben in de tuin ook allerlei bolletjes en zakjes met vogelvoer, maar er komen maar heel weinig vogels op af, een enkele keer zie je een kool- of pimpelmees, maar daar blijft het ook bij.
Denk dat het komt doordat er zoveel katten rondlopen in de buurt.. wel erg jammer
Nu er sneeuw ligt: komen ze er dan ook niet op af? m\Want misschien heben ze al genoeg voedsel in de vrije natuur.

Prachtig weer is dit om vogels te spotten met die sneeuw. Vanmiddag nog een boomklever gezien achter het huis
Maar volgens mij zag ik ook een groep van 40 kieviten over vliegen vandaag (westwaarts), kan dat kloppen
  donderdag 3 maart 2005 @ 01:20:54 #75
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_25340976
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 23:55 schreef Againzender het volgende:

[..]

Nu er sneeuw ligt: komen ze er dan ook niet op af? m\Want misschien heben ze al genoeg voedsel in de vrije natuur.

Prachtig weer is dit om vogels te spotten met die sneeuw. Vanmiddag nog een boomklever gezien achter het huis
Maar volgens mij zag ik ook een groep van 40 kieviten over vliegen vandaag (westwaarts), kan dat kloppen
mjah, het sneeuwt alleen niet echt bij ons
pi_25342004
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 23:55 schreef Againzender het volgende:

[..]

hoi,hoi, kan kloppen dat je kieviten gezien hebt...die zijn eigenlijk niet echt weggeweest(ik heb ze bijna dagelijks gezein de afgelopen paar maanden)
kieviten trekken met de vorstgrens mee zal ik maar zeggen.

greetzz ro
pi_25344407
quote:
Leuk idee!

hmm je bent niet de enige hoor!
ik ben ook hard bezig
maar hoop toch wel een keer klaar te zijn
jobensaskia.nl
pi_25348140
Net nog een apart vogeltje gezien, liep opeens bij ons op het erf, had hem daar nog nooit eerder gezien.
Denk zelf dat het een snip (zoals op vroegere hondertje) of een tureluur oid is
Weet iemand precies wat het is?

Hij zat vrij ver weg, dus lukte mij niet om betere foto's te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door ABgirl op 03-03-2005 16:16:21 ]
  donderdag 3 maart 2005 @ 16:18:59 #79
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_25348304
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 16:02 schreef ABgirl het volgende:
Net nog een apart vogeltje gezien, liep opeens bij ons op het erf, had hem daar nog nooit eerder gezien.
Denk zelf dat het een snip (zoals op vroegere hondertje) oid is
Weet iemand precies wat het is?
Het is een watersnip, dat zie je aan de lange snavel (je hebt nog twee snippen die hier voorkomen, houtsnip en bokje, waarvanhet bokje een kortere snavel heeft) en op de 2e foto zie je als je heel goed kijkt een lichte streep over z'n kop lopen (heeft alleen de watersnip). Maarreh leuk dat je die op je erf had! Zal ongetwijfeld met het winterweer te maken hebben.
pi_25350522
Ok, dank je, zo'n idee hadden wij hier thuis ook. Maar toch wel apart dat ie opeens hier rondliep, had ik nog nooit eerder gezien.
pi_25396450
hoi,hoi , daarnet terug gekomen van een ritje vanaf de slikken van de heen tot de scherpenissepolder.

bij het rammegors vloog een bruine kiek (M) en een ruigpootbuizerd (zeer zeker) de buizerd hing een tijdje te bidden op diverse locaties, pracht zicht.verder niet veel bij het rammegors.
terug naar huis nog 2 !! blauwe kieken(m) gezien,hebben er zeker 10 minuten naar staan kijken.
verder in een slootkant nog 2 bokjes van zeer dichtbij gezien en op de foto gezet.
verder nog aantal wulpen,scholeksters,kramsvogels en zeker wel 10 torenvalken.

hmmm shipsss hoe moest dat ook alweer ??? fotootje toevoegen ???

greetzzz ro
  zondag 6 maart 2005 @ 15:54:52 #82
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25397453
Je zet je fotootjes op je internet site.....
Dan verwijs je hem vanuit hier zoals ABgirl als volgt :
[[UPK=http://i2.photobucket.com/albums/y7/abgirl1985/DSCN0274.jpg]afbeelding[/UPK]]

Tussen de haakjes staat dan url i.p.v. UPK
  zondag 6 maart 2005 @ 16:20:44 #83
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25397998
waarom zo moeilijk: het volgende kan ook:

[img ]internetaddres[/img ]

de spaties in de img tag moet weg, en waar internetadres staat, moet iets staan zoals: http://www.daniman.nl/pics/vogeltje.jpg (alleen dan dus naar je eigen site of plaatjesopslagplaats
  zondag 6 maart 2005 @ 16:39:45 #84
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25398288
zo kan het ook !
pi_25403420
Even een Mod vraagje aan de vogelaars hier.
Is het een idee om dit topic en Wintervogels samen te voegen, oftwel te 'mergen'
pi_25409596
quote:
Op zondag 6 maart 2005 16:20 schreef daniman het volgende:
waarom zo moeilijk: het volgende kan ook:

[img ]internetaddres[/img ]

de spaties in de img tag moet weg, en waar internetadres staat, moet iets staan zoals: http://www.daniman.nl/pics/vogeltje.jpg (alleen dan dus naar je eigen site of plaatjesopslagplaats
wel opletten dat je de lokatie van het plaatje er tussen zet.. en nie tde lokatie van de site
anders werkt het nog niet
jobensaskia.nl
  maandag 7 maart 2005 @ 12:54:09 #87
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25411010
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:02 schreef Bluezz het volgende:
Even een Mod vraagje aan de vogelaars hier.
Is het een idee om dit topic en Wintervogels samen te voegen, oftwel te 'mergen'
Wintervogels gaat specifiek over wintergasten, vogels die in de winter in NL voorkomen. Van mij mogen de 2 topics gewoon apart blijven. Ik weet niet hoe de rest hierover denkt
pi_25414067
Ja, ik heb een vraagje

Ik loop elke ochtend in het bos (met de hond) en zie en hoor de laatste weken méér spechten dan ik in mijn 37 jaar eerder hoorde. Hartstikke leuk! (Nog foto's proberen te maken gister, maar mislukt).

Vanochtend leek het net alsof ze met elkaar communiceerden (1 specht trommelt wat, vervolgens de andere). Doen ze dat ook echt of is dat mijn verbeelding maar?
pi_25422908
ja eerlijk gezegd vind ik ook wel dat je die splitsing kan gebruiken. de herfst en winter zijn qua natuuraanbod niet te vergelijken met de lente en zomer.

greetzzz ro
quote:
Op maandag 7 maart 2005 12:54 schreef Radyhyn het volgende:

[..]

Wintervogels gaat specifiek over wintergasten, vogels die in de winter in NL voorkomen. Van mij mogen de 2 topics gewoon apart blijven. Ik weet niet hoe de rest hierover denkt
pi_25423016
hoi,hoi, www.vogeldagboek.nl is ook een leuke site. hier kun je je o.a. aanmelden voor een nieuwsbrief waarin hij zijn natuurmomenten omschrijft met fotootjes. leuk om te lezen.

greetzzzz ro
pi_25428440
Ik zet je link ook even in het linkjes overzicht erbij
En we laten de vogelstopics gesplitst.
Komen er dan ook binnenkort Lente, Zomer en Herfstvogels???

(Dit voor de leek zoals ik die ook wel eens uit het raam/in de tuin kijkt)
pi_25437626
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 18:14 schreef Bluezz het volgende:
Ik zet je link ook even in het linkjes overzicht erbij
En we laten de vogelstopics gesplitst.
Komen er dan ook binnenkort Lente, Zomer en Herfstvogels???

(Dit voor de leek zoals ik die ook wel eens uit het raam/in de tuin kijkt)
hahaha nee laten we dat nou net niet gaan doen de herfst en winter kunnen prima onder 1 noemer door net als de lente en zomer periode,die sluiten ook prima bij elkaar aan.( zoals het terug komen van diverse soorten vogels die in het voorjaar gaan paren en gaan broeden en die dan vervolgens in de voorzomer hun kroost op het nest heeft.) of iemand ander moet er anders over denken ......

greetzzzz ro
pi_25491975
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/bokje.htm

he,he eindelijk gelukt om een fotootje van het bokje van vorige week zondag op het grote werelwijde web te zetten ..
btw..... www.vogeldagboek.nl ook een leuke en leerzame site plus dat je ook zelf input kan geven. Dit is ook het geval op www.waarneming.nl hier kun je je eigen waarnemingen ingeven en zo ook al je eigen waarnemingen overzien.

greetzzzz ro
pi_25492896
Je eerste linkje geeft hier een kruisje in het zwart
pi_25494970
hmmm raar.... hij staat er toch op...
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 19:14 schreef Bluezz het volgende:
Je eerste linkje geeft hier een kruisje in het zwart
pi_25509797
www.vogelfestival.nl ook erg leuk... wel midden in de zomer maar juist daarom. Ik ga mijn best doen om daar naar toe te gaan en dan in de buurt op een kamping met een tentje,lijkt me erg gaaf
greetzzz ro
pi_25517800
iedereen op vakantie????

greetzzz ro
  dinsdag 15 maart 2005 @ 12:36:24 #98
102511 Daiha
pi_25519580
Het lijkt me wel leuk een klein wedstrijdje te doen, wie de eerste tjif-tjaf van het jaart hoort (en/of ziet) en de eerste zwaluw ziet.

Ook andere typische zomervogels zijn welkom! Het komend weekend zal er in verband met de zachte temperatuur en zuidenwind wel een invasie van zomervogels komen. Ikzelf heb op dit moment nog geen enkele zomervogel gezien.... Maarja ik kijk ook de hele dag uit op een snelweg, dus hoogstens heb ik kans op overvliegende zwaluwen oid. Zaterdag maar eens goed opletten.
Tranendal
pi_25529250
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 12:36 schreef Daiha het volgende:
Het lijkt me wel leuk een klein wedstrijdje te doen, wie de eerste tjif-tjaf van het jaart hoort (en/of ziet) en de eerste zwaluw ziet.

Ook andere typische zomervogels zijn welkom! Het komend weekend zal er in verband met de zachte temperatuur en zuidenwind wel een invasie van zomervogels komen. Ikzelf heb op dit moment nog geen enkele zomervogel gezien.... Maarja ik kijk ook de hele dag uit op een snelweg, dus hoogstens heb ik kans op overvliegende zwaluwen oid. Zaterdag maar eens goed opletten.
nou,ja wedstrijd klinkt gelijk zo van ....nanananan ikke eerst en jij lekker niet nanananana

maar is wel leuk om het te vermelden dat je een vogel voor het eerst gehoord en/of gezien hebt.
ikzelf hoorde van de week al een fitis en vanmorgen heb ik hem helemaal duidelijk voor mijn kijker gehad. Parmantig hoog in een boom voor ons huis zat ie lekker te fluiten naar een andere fitis. blijft leuk om naar te kijken en te luisteren.

dit zijn ook leuke meldingen om door te geven bij www.natuurkalender.nl daar was ik de 5de aangever van een gehoorde fitis , is wel grappig om te zien
greetzzzzzz ro

[ Bericht 7% gewijzigd door bonootje op 16-03-2005 10:44:32 ]
  woensdag 16 maart 2005 @ 11:49:19 #100
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25529952
Leuk ideetje.. zo'n wedstrijd

Ik zag vanochtend nog een groene specht. Echt mooie vogels!
Heb vandaag voor het eerst het gevoel dat het echt lente begint te worden! Jippie!
  woensdag 16 maart 2005 @ 21:51:09 #101
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25531883
Toen ik in de bus van Arnhem naar Apeldoorn over de snelweg ging vandaag zag ik nog een buizerd zitten
De vogelaar die vaak op dezelfde tijden met de bus reist naar mij zei dat je ze daar dagelijks kunt zien, maar vandaag viel het mij pas op daarbij hoorde ik van hem dat het een buizerd was, ik kwam in de snelheid en met mijn nog magere kennis niet verder dan roofvogel...
  zaterdag 19 maart 2005 @ 16:47:59 #102
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25589800
Kievit

Het gedoe omtrent de Kievit loopt hoog op!
Vandaag zijn er toch nog mensen op zoek geweest naar Kievits-eieren terwijl dat sinds kort strafbaar is!
Ik vind het prima dat er geen kievits-eieren meer gevonden mogen worden. Uit onderzoeken blijkt dat het aantal vanaf 1970 alleen nog maar aan het zakken is!! Dat kan natuurlijk niet. De kievit is namelijk een typische Nederlandse vogel waar goed voor gezorgd moet worden. Ik vind dat de kievits-eieren-zoekers maar een andere "culturele" hobby moeten gaan zoeken.

Het vriest niet dus fireljeppen moet geen punt zijn!!!!

[ Bericht 5% gewijzigd door Pearly op 19-03-2005 16:53:06 ]
pi_25590931
Dat het aantal kieviten minder wordt heeft niet echt met het eierenzoeken te maken hoor.
Het komt veel meer doordat steeds meer weilanden worden omgetoverd tot zogenaamd natuurlandschap en doordat vossen en roofvogels als kraaien beschermd worden.
Kieviten leven het liefst in weilanden met kort gras en hebben een hekel aan allerlei hoog spul om hun nest. Verder is het probleem dat kraaien nogal slim zijn. Heb genoeg verhalen van mensen die nestbeschermers of markering bij het nest hadden geplaatst gehoord, dat de gemarkeerde nesten leeggeroofd waren en de niet gemarkeerde niet.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:31:32 #104
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25592053
Kieviten zijn er nog voldoende echter .... Een uitsterven kan stiekum snel gaan.
Het maakt de kieviten overigens niet uit waar ze hun eieren moeten leggen als het maar laag is. Kieviten broeden door heel Nederland! Zij is niet broed-plaats gebonden.
Logisch dat roofdieren moeten leven maar alleen van kievitseieren zal niet lukken!! Verder moet men het met mij eens zijn dat dit 'de natuur' is ......
Dat er kievitseieren geraapt worden om onderzoeken te doen, alla! Dat er kievitseieren geraapt worden "omdat men de eerste wil zijn" gaat me gewoon echt te ver!!!

Zou het dan echt zo zijn dat men het voor niks verboden heeft??
Ik geloof dat niet!
  zondag 20 maart 2005 @ 08:15:53 #105
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25604414
een kraai is niet van de orde der roofvogels, maar van de orde der zangvogels (hoe lelijk zijn roep ook is). Wel is het een nestplunderaar, hij rooft dus wel
  zondag 20 maart 2005 @ 19:54:29 #106
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25617764
Ja! okay ... daniman. Maar ROOFvogel is ten alle tijden zoiezo een verkeerde benaming voor Buizerds, Valken en Arenden!
Dat een Ekster of een Kraai rooft ... okay ......
Maar Roven is een verkeerd woord voor de vleeseters onder de vogels.
  zondag 20 maart 2005 @ 23:14:50 #107
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25623221
Misschien kunnen we dan beter bij de latijnse naam blijven Falconiformes
  maandag 21 maart 2005 @ 10:21:55 #108
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25629403
Rovende vogels en roofvogels hebben altijd bestaan en het niet afschieten hiervan is dus niet de bron van het probleem.

In extreem erge gevallen:
Wanneer dieren bijvoorbeeld belangrijke schade aanrichten aan de wilde flora- of fauna kan er toestemming worden verleend tot het vangen, verjagen of afschieten (Flora- en faunawet)

De oorzaak waarom het niet goed gaat met weide vogels in het algemeen is meer de manier waarop de weilanden nu gebruikt worden. Slechte maai-tijdstippen en beheer van de grond. Ook verdwijnen er veel gebieden aan bouwprojecten.
Gelukkig wordt hier veel meer op gelet de laatste jaren.
pi_25629623
Mevrouw van Dale wacht nog steeds op het spechten-antwoord

Of mogen leken hier geen vragen stellen?
  maandag 21 maart 2005 @ 10:43:41 #110
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25629907
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:31 schreef Tinkerbell het volgende:
Mevrouw van Dale wacht nog steeds op het spechten-antwoord

Of mogen leken hier geen vragen stellen?
Tuurlijk wel... ik wist eigenlijk het antwoord niet (Of spechten ook communiceren met het geroffel).

Ik heb ff voor je gezocht en het antwoord is JA

"Onder de gebruikers van de snavel als vocaal instrument, nemen de spechten de ereplaats in. Het sporadisch korte gehamer duidt enkel op het zoeken van voedsel. De lang aangehouden roffels in het voorjaar zijn echter zoveel als het roepen van een partner. Beide seksen doen het en ieder lid van de familie kan worden geïdentificeerd aan de intensiteit en het ritme van zijn percussie."
Bron: http://www.vogelbescherming.be/content/index.php?option=content&task=view&id=231&Itemid=40

Ik heb een keer gehad dat ik ergens gewoon op een weg liep en er een specht (Grote bonte specht) aan de andere kant steeds net iets voor mij uitvloog van boom tot boom. Steeds piktie een beetje in de boompjes voor eten en vloog weer naar de volgende.
Toen, in plaats van de volgende boom te pakken, landde hij tegen een lantaarn paal die tussen de bomen stond . Hij roffeld wat (klont wel raar) en dacht toen waarschijnlijk: Hey, dit is geen boom! En toen vloog ie weer naar de volgende
Wel leuk om eens te zien!
pi_25629954
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:43 schreef Radyhyn het volgende:

[..]

Tuurlijk wel... ik wist eigenlijk het antwoord niet (Of spechten ook communiceren met het geroffel).

Ik heb ff voor je gezocht en het antwoord is JA

"Onder de gebruikers van de snavel als vocaal instrument, nemen de spechten de ereplaats in. Het sporadisch korte gehamer duidt enkel op het zoeken van voedsel. De lang aangehouden roffels in het voorjaar zijn echter zoveel als het roepen van een partner. Beide seksen doen het en ieder lid van de familie kan worden geïdentificeerd aan de intensiteit en het ritme van zijn percussie."
Bron: http://www.vogelbescherming.be/content/index.php?option=content&task=view&id=231&Itemid=40

Ik heb een keer gehad dat ik ergens gewoon op een weg liep en er een specht (Grote bonte specht) aan de andere kant steeds net iets voor mij uitvloog van boom tot boom. Steeds piktie een beetje in de boompjes voor eten en vloog weer naar de volgende.
Toen, in plaats van de volgende boom te pakken, landde hij tegen een lantaarn paal die tussen de bomen stond . Hij roffeld wat (klont wel raar) en dacht toen waarschijnlijk: Hey, dit is geen boom! En toen vloog ie weer naar de volgende
Wel leuk om eens te zien!
Jaaaa leuk

Ik dacht het al, het was zo opvallend. Elke ochtend in het bos hoor en zie ik ze. Ik hou van spechten en je ziet er weer zoveel meer dan een poosje terug

Mevrouw van Dale bedankt u
  maandag 21 maart 2005 @ 10:53:39 #112
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25630154
Groene spechten zijn ook erg mooi om te zien. Ze zitten vaak in het gras en als ze verstoord worden vliegen ze snel een boom in.

Groene specht:

Tinkerbell, hoor je de spechten ook lachen?
Dat is echt leuk om te horen: Ha-Ha-Ha-Ha-Ha
Ik moet er zelf ook altijd om lachen als ik het hoor. Dan denk ik: Jeej een specht
pi_25630298
Daar ga ik eens op letten
  maandag 21 maart 2005 @ 11:08:24 #114
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25630521
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef Radyhyn het volgende:

Ik moet er zelf ook altijd om lachen als ik het hoor. Dan denk ik: Jeej een specht
Dat lachen is mij nooit opgevallen Zal er ook eens op letten Helaas zitten er niet zo gek veel spechten in de buurt.
pi_25658994
Vorige week zaterdag liep ik in de stad (Enschede) toen er ineens een groep van ongeveer 10 kraanvogels over kwam vliegen, midden over het centrum dus. En volgens mij was ik de enige die het opviel, ik zag in ieder geval niemand anders naar boven kijken

Dit was de derde keer in m'n leven dat ik kraanvogels in het wild heb gezien, maar de eerste keer dat ik ze zag vliegen. Blijft toch speciaal
A mind with a heart of it's own
pi_25659051
quote:
Die groene spechten hoor ik vaak lachen als ik bij mijn ouders ben, die wonen aan de rand van de stad en daar zitten ze regelmatig in de buurt.

Uilen die 's nachts tegen elkaar aan het schreeuwen zijn is ook altijd leuk, vooral als je niet weet wat het is. Net of er een paar kleine kinderen aan het schreeuwen zijn
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 22 maart 2005 @ 15:20:48 #117
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25660673
Kraanvogels! Wow, dat had ik ook wel willen zien

Over uilen:
Vorige zomer kwam mijn zusje naar mij toe dat ze 's nachts steeds rare geluiden hoorde van buiten. Op een nacht riep ze me om ook eens te luisteren. Het klonk als een soort langerekte katten miauw: Mieuuuuuw..... Mieuuuuuuuw en dit heen en weer tussen 2 plekken.
Terwijl wij uit het zolder raam in de duisternis aan het turen waren kwam er na 5 minuten ongeveer een zwarte schim op ons af vliegen. Het was een uil en vloog vlak langs ons heen het dak over! Echt zo gaaf.
Maarja, ik wist nog niet wat voor soort het was. Ik dacht dat ie erg klein was dus ik dacht eerst aan een steen uiltje. Ik heb toen op internet geluiden van uilen geluisterd maar ik kwam er niet achter.
Toen kwam ik op een site met het geluid van jonge ransuilen erop, en dit was precies hetzelfde!! Ik had het geluid van die ene nacht opgenomen met de video functie van onze digitale camera dus kon het goed vergelijken.
De nachten erna bleven we het geluid horen en zijn we nog een paar keer wezen zoeken of we ze konden vinden om foto's te nemen. Ze zaten waarschijnlijk op het kerkhof wat aan een park grenst. Ik heb het nog aan de beheerder gevraagd (overdag ) of hij iets had opgemerkt van uilen en hij had inderdaad braakballen gevonden. Ik heb de uilen helaas zelf niet meer gezien. En later hoorden we ze ook niet meer.

Maar... een week later bleek dat iemand anders wel foto's heeft kunnen nemen van de jongen. De jongen zaten in een oude linde aan de andere kant van de wijk waar ik woon. Ze waren waarschijnlijk 'verhuisd'. Ik vind het echt leuk dat ze bij ons in de buurt zaten

Foto's van de jonge Ransuilen te Zwijndrecht:

dinsdag 22 maart 2005 @ 21:37:31 #118
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25669716
Wowwww... wat ziet er dat allemaal GAAF uit!
En natuurlijk bedankt voor de zeer interessante vogel posts allemaal.
Ik heb weer een hoop bijgeleerd!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:29:51 #119
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25673489
Gaaf zeg van die uilen!!!
pi_25687295
Zeldzame monniksgier in Flevoland

In Nederland is opnieuw een monniksgier gesignaleerd. De zeldzame roofvogel is neergestreken in de Oostvaardersplassen in Flevoland, aldus Staatsbosbeheer.

2000
De laatste keer dat er in ons land een monniksgier werd gespot, was in 2000. Duizenden vogelliefhebbers probeerden toen een glimp op te vangen van de vogel, onder meer op de Maasvlakte.

Grondbewoner
De vogel is sinds 1800 nog maar drie keer eerder in Nederland gezien. Over de hele wereld leven nog maar zo'n 1000 monniksgieren. De gier in Flevoland is moeilijk te vinden omdat hij voornamelijk op de grond leeft.

Rust
De monniksgier komt normaal gesproken voor in Zuid-Europa en Azië. Vogelaars ontdekten het beest tijdens een excursie door het natuurgebied in Lelystad. "Hoe hij hier is terechtgekomen, weet ik niet. Hij vindt hier in elk geval rust, ruimte en voedsel. Uiteindelijk zal hij wel weer weggaan, vermoed ik. Het is zeg maar een tijdelijke topper", aldus een woordvoerder van Staatsbosbeheer.

© RTLNieuws.nl
  maandag 4 april 2005 @ 14:15:19 #121
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_25976563
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 20:14 schreef Natrix het volgende:
Ik was vandaag in Blijdorp en daar zag ik ook een kleine reiger bij de flamingo's zitten en het leek erg op een kwak ( kon zijn kop helaas niet goed zien). Aangezien Blijdorp voor zover ik weet geen kwakken verder houdt, zou het ook best een wilde geweest kunnen zijn.
Maar het ging eiegenlijk iets te gemakkelijk !
Ik zal je zeggen ik zit in Rotterdam op school en loop regelmatig even langs Blijdorp, en er zit zeker te weten een Kwak. Van buitenaf kan je deze gewoon zien want hij zit in de flamingo vijver of in de struiken er omheen. Hij kan volgens mij wel vliegen want laatst zat ie dus buiten de flamingo vijver. Of er meerdere zitten weet ik niet, want altijd als ik ga kijken zie ik er maar één.

Groetjes Staaf
Sue Me
pi_25977709
Zaten er in de buurt van Blijdorp ook geen ooievaars? Kan me zoiets van vroeger herinneren.

Gisteren een rondje gelopen met de hond, zaten er opeens een stuk of 10 kuifeenden in de tocht. Was wel leuk om te zien, zie ze daar normaal eigenlijk nooit. Waren volgens mij allemaal paartjes want was steeds een wit/zwarte met een bijna helemaal zwarte.
Verder weer kievieten, leeuweriken, gele kwikstaartjes, fazanten, patrijzen ed gezien.

Volgens mij gaat er ook weer een paartje buizerds (weet niet welke) in de boom bij de buren in het land broeden.
pi_25979003
hmm ik zag in rotterdam ook kuifeenden inderdaad
leuke beestjes wel
en niet weinig ook trouwens

was erg leuk

en aalscholvers
nog geen ooievaar gezien tho
en ik vraag me af of ze er ook witte reigers hebben
jobensaskia.nl
  maandag 4 april 2005 @ 18:09:03 #124
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25981647
Vroeger was er een ooievaarsnest op een pilaar in blijdorp helaas is dat heel wat jaar geleden dat ze hier genesteld hebben. (ik weet ook niet zeker of die paal er nog staat)
In noord (west) rotterdam heb je ook ooievaars. Die fourangeren op de weilanden.

Over de kwak in blijdorp:
Ik geloof dat hij gewoon bij de dierentuin hoort. Hij kan vast wel van boom tot boom vliegen. In Artis zitten ze ook (zie foto). De verzorger zei dat ze soms nog best een eindje konden vliegen.

pi_25987771
Is denk ook al een jaar of 10 geleden dat ik er ben geweest. Kan me herinneren dat er toen toch behoorlijk wat ooievaars zaten, zelfs op een paal van de bovenleiding van de trein, en volgens mij ook een pilaar ja en nog tussen de flamingos ofzo. Maar ja, wel jammer dan, als ze er niet meer zitten.
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:45:30 #126
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25994887
Er zitten er nog wel een paar tussen de flamingo's maar die vliegen verder niet geloof ik. De 'wilde' ooievaars die er nesteleden zijn wel weg (tenminste de laatste paar keer heb ik ze niet meer gezien).

Als ik over de snelweg (A27?) rijd richting Utrecht zie ik in de buurt van Lexmond vaak ooievaars. Vaak zitten ze ook boven de snelweg op de lantaarnpalen.
Ik geloof dat daaro ook ergens dat ooievaarsdorp zit.
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:58:55 #127
102511 Daiha
pi_25995187
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 10:45 schreef Radyhyn het volgende:

Als ik over de snelweg (A27?) rijd richting Utrecht zie ik in de buurt van Lexmond vaak ooievaars. Vaak zitten ze ook boven de snelweg op de lantaarnpalen.
Ik geloof dat daaro ook ergens dat ooievaarsdorp zit.
Dat ooievaarsdorp zit in Groot Ammers, vlakbij de A27. Ik zie ze daar ook vaak langs de snelweg en op lantaarnpalen.

Als je daar rijdt moet je ook eens opletten op purperreigers, die broeden in de Zouweboezem bij Lexmond. Die staan daar vaak in het weiland, lijken wel op blauwe reigers maar hebben een meer donkere kleur.
Tranendal
  dinsdag 5 april 2005 @ 11:05:29 #128
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25995365
Ja ben wel eens in de zouweboezem geweest.. Het stikte er van de purperreigers!
Vanaf de snelweg daar heb ik wel eens een purperreiger gezien daar. Maar meestal zitten ze een beetje verscholen in de slootjes.
Op zich kom ik daar niet zo veel langs (A27) maar dat vind ik altijd wel een leuk stukkie om eens te kijken of er weer wat zit
(De laatste keer trouwens, vorige zondag, zag ik niet veel daar. Volgende keer beter )
  dinsdag 5 april 2005 @ 11:18:06 #129
102511 Daiha
pi_25995661
Ja mooi he, ook al lijken ze veel op blauwe reigers. Het feit dat ze zeldzaam zijn vind ik al leuk.

Zag op de site van de Zouweboezem dat ze pas een week geleden weer voor het eerst gesignaleerd zijn, dus idd volgende keer beter
Tranendal
  donderdag 7 april 2005 @ 13:46:13 #130
98634 Lempicka
Back to Life
pi_26046736
Soms hoef je je bed niet eens uit om vogels te zien.. ik dacht van de winter op een ochtend.. hmm dat klinkt als een wel erg grote vlieg tegen mijn raam.. ik achter het gordijn kijken....
Is er een koolmeesje door het raam naar binnen gevlogen. Eventjes met zachte dwang weer naar buiten gejaagd..
En er zit een bonte specht in het rembrandtpark in Amsterdam (meestal in de boom vlak voor mijn raam).
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
pi_26108120
Vandaag om een uurtje of 11 de deur uitgegaan om een rondje te gaan doen.
In eerste instantie om roofvogelnesten te zoeken om ze voor het broedseizoen in kaart te kunnen brengen. De nesten die we vorig broedseizoen al in kaart hadden waar we broedsucces hadden waren allemaal nog onbezet ( de zichtbare dan) ben bij een buizerdnest geweest waar we vorig jaar een aantal jongen af hebben zien vliegen maar ook dat was tot nu nog onbezet. Naast de bomenrij waar dit nest zit staan ook een aantal knotwilgen, althans die er ooit voor doorgegaan zijn. Ik ben er bij gaan kijken in de hele stille hoop om er heel misschien een uil(tje) in kunnen ontdekken. Helaas…. Geen uil… maar tot mijn verbazing wel een vrouw wilde eend. Op een meter of 2 hoogte zit gewoon een wilde eend te broeden. Dit was een hele grappige ontdekking. Nadat ik een tijdje in de buurt rond gestruind had zag ik het vrouwtje van het nest afvliegen en ben er dan ook gelijk naar toe gelopen om eens een kijkje te nemen. Er liggen 2 eieren op het nest en gezien de grootte van het nest zullen er geen eieren meer bij komen.

http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/wilde%20eend.htm

Hierna ben ik verder gegaan om eens een kijkje te nemen in een “bosje” met wat jonge struik en boom aanplant midden in een weiland. Toen ik uit de auto stapte hoorde ik hem al roepen…. Een tjiftjaf. Luid en duidelijk. Terwijl ik dichterbij de struiken kwam werd het steeds duidelijker hoorbaar en heb hem dan ook op 2 meter gezien en best aardig op de camera vast kunnen leggen.
Ondertussen heb ik nog een aantal torenvalken en bruine kiekendieven gezien die lekker op en tegen de wind in lucht hingen.

Verder ben ik nog doorgegaan naar het Rammegors om eens via de andere kant een stukje route te lopen. Op de loopplank hoorde en zag ik een fitis op een meter of 4 van mij vandaan ( wat een dagje zo… 2 schuwe,qua uiterlijk, op elkaar lijkende vogel soorten van zo dichtbij te zien,helaas foto lukte niet)
Ook hier bruine kiekendieven aanwezig 3 stuks zelfs. En een flink kabaal van ganzen die er volgens mij aan het nestelen zijn in het dikke riet.
Terwijl het aardig begon door te regen weer terug naar de auto gegaan en besloten om weer huiswaarts te gaan.
Ondanks het mindere weer toch wel even leuk geweest.

Waargenomen soorten : torenvalk,rietganzen,bruine kiekendieven ( 6),rietgors (M),graspieper,scholeksters,kieviten,wulpen,kraaien,kauwen,bergeenden,fitis, tjiftjaf.
  zaterdag 9 april 2005 @ 22:07:38 #132
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26109333
Wat leuk zeg.. die eend.
Het is wel bekend dat ze in holle bomen nestelen maar ik heb er zelf daar nog nooit een gezien.

Bij mij in de buurt is het paartje bruine kiekedieven alweer gespot.. we hopen dat ze weer gaan broeden zoals vorig jaar. Ik zal het eens in de gaten houden
  zondag 10 april 2005 @ 10:55:23 #133
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_26117660
gaaf van die eend

kan je misschien ook nog de foto's van die tjiftjaf uploaden?
  zondag 10 april 2005 @ 11:20:59 #134
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26117987
Ik zag gisteren in 'open gebied aan de rand van een bos' een zwarte vogel opvliegen met een witte horizontale streep over zijn staart.
Ik heb geen ideeee wat het is!
pi_26119230
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/tjiftjaf.htm

zie je wel ... ik wist dat ik wat vergeten was :-) maar bij deze nog de link. het zijn wel "verkleinde en uitgeknipte" fotootjes de rest was groen.
en die eend wil ik wel gaan volgen eens kijken of er misschien nog meer eieren bij gekomen zijn en hoe wat wanneer ze uitkomen e.d.

greetzzz ro
  zondag 10 april 2005 @ 12:59:01 #136
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_26119958
quote:
Op donderdag 7 april 2005 13:46 schreef Lempicka het volgende:

En er zit een bonte specht in het rembrandtpark in Amsterdam (meestal in de boom vlak voor mijn raam).
Ik woon vlakbij het park, en in de populieren achter het huis hier zag ik er laatst ook eentje.
In het Vondelpark heb ik ook wel eens een grote bonte specht gezien.

Overigens hebben die volgens mij behoorlijk last van al die parkieten die hun nestplaatsen innemen.
  zondag 10 april 2005 @ 20:09:09 #137
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26130464
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:20 schreef Pearly het volgende:
Ik zag gisteren in 'open gebied aan de rand van een bos' een zwarte vogel opvliegen met een witte horizontale streep over zijn staart.
Ik heb geen ideeee wat het is!
Hoe groot was tie?
  zondag 10 april 2005 @ 20:14:02 #138
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26130586
Nou ... Radhyn ... mijn moeder riep : Het lijkt wel een specht.
Ik zeg : Neee jho .. spechten zijn slanker en langer....
Je zou op het eerste oog zeggen dat ie groter is dan een merel maar kleiner dan een kouw

edit : ik vind het eigenlijk allemaal geweldig om te zien! Vooral in open vlaktes en bossen probeer ik te spotten. Ik zie steeds meer maar ik weet nooit wat het is. Ik moet gewoon opzoeken wat ik heb gezien!!
Misschien dat ik me er ooit eens wat meer in ga verdiepen! Het lukt me nu even niet ....

[ Bericht 41% gewijzigd door Pearly op 10-04-2005 20:31:43 ]
  zondag 10 april 2005 @ 21:42:57 #139
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26133019
Ja.. ik dacht eigenlijk eerst aan een zwarte specht.. maar die heeft geen witte veren bij de staart.
Hij komt echter wel in bosrijke omgeving voor. Hij is ongeveer even groot als een kraai (best groot dus).

Heel misschien is het een notenkraker. Deze komt niet zo vaak voor in Nederland. Hij is donkerbruin met op de buik en gedeelte van de rug witte stippen. Zijn rug is verder donker met aan het uiteinde van de staart een witte band. Hij leeft in naaldbossen.

Misschien heb je hier wat aan
  zondag 10 april 2005 @ 23:17:32 #140
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26135810
Vreemd .....
maar als ik even 'goed' zoek he ..... Dan kom ik op de huiszwaluw uit. Die heeft precies die witte horizontale streep over zijn achterkantje ( stuit ) lopen.
Maar een huiszwaluw zit toch niet aan de kant van de weg om daarna op te vliegen als ik met de auto langsrij?
Ik zoek verder!
  maandag 11 april 2005 @ 00:10:52 #141
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26137227
Neej.. dat kan haast niet. (heb nog nooit een zwaluw op de grond zien zitten). En die zijn ook niet zo groot.

Een vlaamse gaai heeft ook een overduidelijke witte stuit. Alleen is ie verder niet zwart.
  maandag 11 april 2005 @ 10:10:09 #142
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26141540
Dat is ook weer zo!! Ik dacht er vanmorgen ook aan dat het eigenlijk niet zou kunnen. En trouwens ... de vogel was ook lang niet zo slank als een huiszwaluw.

Ik heb nu een boekje besteld waar heel veel gangbare vogels in staan. Want nu werd ik er toch wel gek van dat ik de soort niet kon vinden.
  maandag 11 april 2005 @ 12:10:05 #143
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26144153
Ow leuk, welk boekje?

Laat je het wel ff horen als je er achter bent wat het is? Want ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden
  maandag 11 april 2005 @ 13:49:52 #144
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26146178
[hier is de kaft]

Ik dacht dat het deze was. Maar ik zal nog eens de schrijvers hier vermelden als ik 'm binnen heb.
  maandag 11 april 2005 @ 14:47:49 #145
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26147533
Weet je inmiddels al wat voor vogel het was Pearly?
  maandag 11 april 2005 @ 15:29:56 #146
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26148639
Welneee Daniman ....
Ik vind het allemaal prachtig maar heb er nog geen kaas van gegeten eigenlijk!
Jij wel dan? Gezien mijn omschrijving?

Ik heb me suf gezoch op internet. Maar niks hoor......
  maandag 11 april 2005 @ 15:48:30 #147
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26149053
nee, er schiet me nog niets te binnen... kan natuurlijk wel even door mijn encyclopedietje bladeren vanavond....

Even kijken:
- grootte tussen merel en kauw
- zwartig
- witte horinzontale streep op staart

dat waren de omschrijvingen toch?
  maandag 11 april 2005 @ 15:55:36 #148
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26149179
ja ... klopt ! Maar de witte horizontale streep zat meer tegen de stuit dan er echt overheen.

De staart is een beetje in een driehoek zeg maar. Dus breed aan het uiteinde waarna hij tabs toe loopt naar het lichaam.
Toen ik heen maar ook toen ik terug reed met de auto zat hij langs de kant van de polderweg en vloog hij op over het weiland richting de bosrand.
Jeetje ... wat een ingewikkeld gedoe.

Als je de achterkant van een huiszwaluw ziet ... dan lijkt die achterkant er volgens mij nog het meest op. Maar de huiszwaluw is veel slanker he!

Succes ... ik ben benieuwd
  maandag 11 april 2005 @ 16:10:23 #149
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26149515
Heb gisteren nog wel mijn vogelboekje doorgebladerd maar ik heb verder niks kunnen vinden.

Ow.. weiland.. het was toch geen scholekster? Hier kan je zien dat hij (o.a.)duidelijk een witte stuit heeft. http://www.xs4all.nl/~sjaak/vwgvl/avifauna/scholekster.html
  maandag 11 april 2005 @ 16:39:42 #150
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26150207
Voor zover ik het van de foto kan aflezen lijkt het formaat ook wel te kloppen... De grootte van kauwtjes en Eksters verschillen niet zo veel.
  maandag 11 april 2005 @ 17:28:50 #151
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26151391
mijn moeder riep op dat moment dat ie wegvloog meteen : aaa jho ... dat is een ekster! Maar ik zei onmiddelijk : nee mam ... hij is te plomp voor een ekster.

Het zou een scholekster geweest kunnen zijn. Ik ga er gewoon maar weer eens langs rijden. Eens kijken of ik 'm weer zie en 'm beter kan beschrijven.

Dit heb ik nou altijd he!! brrr
pi_26156739
quote:
Op maandag 11 april 2005 00:10 schreef Radyhyn het volgende:
Neej.. dat kan haast niet. (heb nog nooit een zwaluw op de grond zien zitten). En die zijn ook niet zo groot.

.
hoi,hoi, het kan wel.... al is het idd wel erg zeldzaam dat een zwaluw op de grond gaat zitten maar ik heb het toch al wel een paar keertjes gezien dat een zwaluw op de gron ging zitten. Was wel een vreemd gezicht ja want ik dacht ook dat ze eigenlijk zelden of nooit op de grond gingen zitten maar heb het toch echt gezien, was heel apart.

Ben vanavond nog ff bij het nest van de wilde eend gaan kijken ( met familie en die vonde het ook geweldig om te zien) en tot mijn verbazing...... er lagen nu 3 eieren in....dus dit was wel een erg "vers "nest. kan zomaar zijn dat er woensdag wel 4 en misschien nog meer in komen te liggen maar houd het voorlopig toch maar op deze 3 en maximaal 4.
ook al is het "maar" een wilde eend.... blijft een erg leuke ervaring zo....
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/vogels.htm ......voor een update

o,jaa vlak voordat we bij de eend waren vloog er in de slootskant nog een kleine zilverreiger op ook altijd leuk...
greetzzz ro
pi_26157325
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:49 schreef Pearly het volgende:
[hier is de kaft]

Ik dacht dat het deze was. Maar ik zal nog eens de schrijvers hier vermelden als ik 'm binnen heb.
hoi,hoi, is leuk boekje om mee te starten Pearly... erg leuk boekje (ooit ook eens gehad :-)
greetzzzz ro
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:47:56 #154
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26164934
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:39 schreef daniman het volgende:
Voor zover ik het van de foto kan aflezen lijkt het formaat ook wel te kloppen... De grootte van kauwtjes en Eksters verschillen niet zo veel.
Een scholekster is geen soort ekster hoor
Een scholekster is een weidevogel die voedsel vangt door met zijn lange snavel in de grond te prikken.
Hij heeft wel dezelfde kleuren als een ekster
(behalve zijn snavel dan )
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:44:59 #155
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26168462
zitten jullie vanaf je werk te posten ofzo??
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:46:25 #156
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26168490
Ja
  dinsdag 12 april 2005 @ 13:02:09 #157
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26168809
nou ... alleen daar al om wil ik wel op kantoor werken!
  dinsdag 12 april 2005 @ 15:15:21 #158
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26171960
hehehe beetje late reactie.. want: Bommelding stadskantoor Etten-Leur
  dinsdag 12 april 2005 @ 15:16:58 #159
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26171994
Tis afstudeerstage dus he

Maar ook nog wel met een leuk F&F onderwerp: De Flora- en faunawet.
Erg leuk en interessant.
  dinsdag 12 april 2005 @ 15:52:15 #160
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26172871
Jho ... wat spannend allemaal!
En idd, wel leuk zo'n afstudeerstage met zo'n onderwerp

Ik zit ziek thuis, Animal Planet te kijken. Helaas geen vogeltjes maar luipaarden. OOk mooi!
  dinsdag 12 april 2005 @ 16:04:54 #161
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26173148
Owjeej... Beterschap Pearly!!!
  dinsdag 12 april 2005 @ 18:27:28 #162
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26176382
Thanxie Radyhyn

Morgen komt als het goed is mijn 'vogel'boekje binnen ... YeaH!
pi_26182373
dit lijkt me het gepaste topic om wat raad te vragen.

Ik zit thuis met een psychotische pimpelmees. Het beest lijkt opzoek naar menselijk aandacht, hij hangt rond aan de zuidkant van het huis in de buurt van de voederbak voor het raam van de woonkamer op de benedenverdieping. Maar als ik naar mijn bureau op de bovenverdieping ga volgt het beestje me en gaat daar tegen de raam aanvliegen.

Ik heb er niet echt last van maar het beest blijft maar tegen de ruit aanvliegen dat ik bang ben dat hij er ooit eens wat aan gaat overhouden. Het rare is dat hij tegen de raam vliegt, maar als ik het raam openzet blijft hij effe voor het venster hangen en vliegt dan weg (ik had eigenlijk gedacht dat hij zou binnen vliegen wat dus niet gebeurt). Ik weet niet of er iets aan te doen is (ik zou hem eigenlijk een beetje missen ) maar misschien dat iemand weet wat er met het beestje aan de hand kan zijn
I've got a plan so cunning you could put a tail on it and call it a weasel
  dinsdag 12 april 2005 @ 22:27:18 #164
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26182555
Leuk Pearly dat morgen je boekje binnenkomt!
  dinsdag 12 april 2005 @ 22:29:30 #165
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_26182622
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 22:21 schreef Hello_Kitty het volgende:

Ik zit thuis met een psychotische pimpelmees. Het beest lijkt opzoek naar menselijk aandacht, hij hangt rond aan de zuidkant van het huis in de buurt van de voederbak voor het raam van de woonkamer op de benedenverdieping. Maar als ik naar mijn bureau op de bovenverdieping ga volgt het beestje me en gaat daar tegen de raam aanvliegen.

Ik heb er niet echt last van maar het beest blijft maar tegen de ruit aanvliegen dat ik bang ben dat hij er ooit eens wat aan gaat overhouden. Het rare is dat hij tegen de raam vliegt, maar als ik het raam openzet blijft hij effe voor het venster hangen en vliegt dan weg (ik had eigenlijk gedacht dat hij zou binnen vliegen wat dus niet gebeurt). Ik weet niet of er iets aan te doen is (ik zou hem eigenlijk een beetje missen ) maar misschien dat iemand weet wat er met het beestje aan de hand kan zijn
gewoon je raam open laten staan
pi_26184841
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 22:21 schreef Hello_Kitty het volgende:

het kan ook zijn dat het toeval is dat ie mee naar boven gaat... zoals ik het lees lijkt het op het roodborstje wat tegen het raam tikt ... zal ik maar zeggen. denk dat ie gewoon z'n eigen spiegelbeeld ziet en daar op anticipeert en dan in de aanval gaat. dat is eigenlijk het enigste wat ik op dit moment kan bedenken.

greetzz ro
pi_26185295
toeval zou me verbazen, het is echt al een week systematisch aan de gang, dat beest gaat tikken aan het raam van een kamer waar mensen aanwezig zijn.
I've got a plan so cunning you could put a tail on it and call it a weasel
pi_26187810
hmm de vraag is of je een pimpelmees in huis wil
tenzij je wil dat hij blijft.. want hem weer het huis uit krijgen word dan nog feest

tijdje terug zo'n ding wezen vangen in het bejaardenhuis
met 2 man toch nog een kwartier bezig geweest
en zo groot zijn die kamers niet
jobensaskia.nl
pi_26187826
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 18:27 schreef Pearly het volgende:
Thanxie Radyhyn

Morgen komt als het goed is mijn 'vogel'boekje binnen ... YeaH!

Dit is ook een fijne site met alle vogels bij elkaar, mét geluiden: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  woensdag 13 april 2005 @ 10:27:01 #170
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26189634
Ok.. mijn theorie:

Er vliegen insecten bij de ramen (misschien wel aangetrokken door het eventuele licht wat je daar aan hebt). En het pimpelmeesje wil ze vangen dus fladdert ie maar wat tegen het raam

Of...

Hij vindt je lief
  woensdag 13 april 2005 @ 13:59:49 #171
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26195019
JAaa ... boekje net binnen. De postbode belde aan. De brievenbus was te klein
Het boekje is maar klein. Van Peter Hayman. Zijn nieuwste vogel zakgids voor 14.40

Ook denk ik dat ik de vogel heb gevonden. Tot nu toe kom ik uit op de Stormvogel! Kan dat?

[ Bericht 2% gewijzigd door Pearly op 13-04-2005 14:05:42 ]
  woensdag 13 april 2005 @ 14:31:29 #172
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26195823
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Een stomvogel is een soort van meeuw achtige vogel. Volgens mij komt ie maar heel sporadisch voor in Nederland. Woon je aan de kust?
  woensdag 13 april 2005 @ 14:33:37 #173
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26195882
Ik was gisteren bij een vergadering van de vogelwerkgroep en die hadden het toevallig over dat boekje.
Dat het het beste boekje is om mee te beginnen volgens hun! Goede keuze dus!
  woensdag 13 april 2005 @ 14:46:19 #174
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26196211
Thanx ...
maar dan zoek ik weer even door. Gezien de horizontale witte streep op de stuit klopt hij wel. Maar toch is de stormvogel idd nog te slank met wat ik heb gezien.

Ik zoek verder.
Fijn ... goed boekje.... mooi zo!
pi_26300468
hoi,hoi, ben vandaag weer eens bij "mijn " eendje gaan kijken. er lagen nu inmiddels al 7 eieren op het nest http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/vogels.htm
de moedereend zat weer keurig op het nest.

een meter of 500 verderop hoorde ik een buizerd mauwen... daar hadden we afgelopen donderdag al een nieuw gebouwd nest ontdekt.dus maar hopen dat de buizerd op dat nest gaat broeden.

greetzzzz ro
  zondag 17 april 2005 @ 22:16:01 #176
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26308643
GAAF Ro ....
Dit zijn echt mooie foto's zeg!
Vind die eend dat geen probleem dat jij daar zo dichtbij staat? Ze gaat toch wel van haar eieren af als je in de buurt bent.
Houd ons op de hoogte a.u.b.
  zaterdag 23 april 2005 @ 19:40:50 #177
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26459130

nou jonges en meisjes! Ik ben eruit.
Het was gewoon .... een kievit!!!
sorryyy
pi_26460225
netjes gedaan bonootje
vorig jaar zelf zoiets gedaan met meerkoeten
was erg leuk omt edoen
alleen kreeg ik helaas last van overbelaste knieen.. en dan kan je dus niet meer op je knieen zitten
(nahja.. niet zonder je letterlijk laten omvallen.. maar dan is opstaan daarna weer zo lastig.. en rechtop vallen is lastiger )
jobensaskia.nl
  maandag 25 april 2005 @ 14:18:53 #179
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_26497266
quote:

Nou, ik heb het dit weekeinde voor het eerst gehoord, idd erg grappig

Verder ook nog een kudde (?) staartmezen ontmoet, ook altijd erg gezellig

Overigens, heeft er al iemand zwaluwen gezien? Ik mis ze een beetje met dit mooie weer
  maandag 25 april 2005 @ 16:02:57 #180
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26499819
quote:
Op maandag 25 april 2005 14:18 schreef Againzender het volgende:

[..]
Overigens, heeft er al iemand zwaluwen gezien? Ik mis ze een beetje met dit mooie weer
Jep kijk maar: Lente/Zomer Vogels
Gisteren zag ik er ook nog een vliegen.. alleen was het tegen de zon in dus kon ik niet goed zien wat voor soort het was. Ik denk weer een huiszwaluw.
Ik ben wel aan het wachten tot de gierzwaluwen weer terug zijn. Hier in de buurt is zo'n kerkje waar een hele kolonie in broedt
pi_26505538
Mn vader heeft gister zijn/onze eerste gierzwaluw van dit jaar gezien
Op mijn site (zie ondertitel) houden we onze waarnemingen sinds kort bij. Er staat nog niet zoveel op, maar dat komt omdat de site nog gloednieuw is
pi_26505892
kan leuk zijn .... maar hoe kom ik daar ingelogd ??

greetzzz ro
pi_26506104
niet... tis nu alleen nog voor onze eigen waarnemingen.
pi_26506436
quote:
Op maandag 25 april 2005 21:47 schreef ikke_ook het volgende:
niet... tis nu alleen nog voor onze eigen waarnemingen.
oooooo oke dan :-) we wachten af dan maar ;-)

greetzzz ro
pi_26506781
pi_26507281
Dat weekend komt slecht uit... mn oma is die zaterdag jarig, en dus ben ik niet in Eindhoven dat weekend maarbij mijn ouders thuis. (In de buurt van Deventer)....Dus dat is niet echt niet praktisch. Helaasch
pi_26637677
Gisteren heb ik tijdens de roofvogelshow op Koninginnedag (Krimpen a/d IJssel, bij Rotterdam) deze foto gemaakt:

De valkenier kwam vlak langs me heen met deze prachtige roofvogel.
Ik heb alleen geen idee wat voor een het is, heb al wat rondgegoogled, maar niet echt eentje gevonden die er genoeg op lijkt.

Heeft iemand enig idee?
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 1 mei 2005 @ 12:23:44 #188
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26638062
Ik denk dat het een ruigpootbuizerd is. Maar dat weet ik niet zeker hoor

Wel gaaf om zo'n beest te zien van zo dichtbij!
pi_26638662
het lijkt mij idd ook een buizerd maar of het een ruigpoot is ..... kun je eigenlijk niet zien. dan zou je zijn staart moeten zien en een onder aanzicht...om dan zijn "polsvlekken" te kunnen zien.
en idd is wel erg gaaf zo dicht bij ... die krachtige kop en snavel en die grijppoten.....

greetzzz ro
pi_26639405
Ah, bedankt allebei.
Ja, ik vond het zelf ook een fascinerend gezicht, zo van dichtbij !
pi_26640020
Nog even een paar foto's van dezelfde vogel opgezocht.
Hier eentje waar de staart goed te zien is (alleen niet van onderaf):

En deze vind ik ook mooi, hier kan je de vleugels goed zien.
(Dat gele waar hij in zit te pikken is een dood kuikentje, wat hij van de valkenier kreeg als beloning.)

maandag 2 mei 2005 @ 19:12:56 #192
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_26673259
Ik heb ook nog een tweetal foto's met vogels die ik niet goed thuis kan brengen.

Ik had zelf wat zitten zoeken bij rietgors en vliegenvanger, maar volgens mij is het dat toch niet.

En dit is volgens mij een zwartkop aan de hand van het boekje, maar die hoort er zo in de zomer (wat het toch al bijna is) anders uit te zien.
Zijn er hier mensen die het antwoord kunnen geven?
Life is what you make it.
pi_26673731
Die onderste is een zwartkop... en die ziet er toch echt zo uit in de zomer hoor In de winter kun je hem ook niet zien hier in Nederland trouwens.

En die bovenste is denk ik een fitis of een tjiftjaf maar kan ook best een ander zangvogeltje zijn. Das altijd erg lastig te determineren zonder dat je hem hoort fluiten.
  maandag 2 mei 2005 @ 19:55:24 #194
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26674645
het is inderdaad een Fitis ofTtjiftjaf.

Maar welke?

Weinig vogels zingen zo´n regelmatig lied als de Tjiftjaf. Het lijkt op de zang van de Koolmees. De Tjiftjaf zingt echter op één enkele toonhoogte. Deze verdragende zang, een tweetonig hoog 'tjif' en een lager 'tjaf', verraadt zijn aanwezigheid onmiddelijk. Het is tevens het duidelijkste onderscheid van de Fitis, die een wat weemoedige vinkachtige zang heeft zonder de vinkenslag aan het einde van het liedje. Overigens schijnt het voor te komen dat Fitissen soms eindigen of beginnen in een soort Tjiftjaf-riedel.

Herkenning: L 11 cm. De Tjiftjaf is veel kleiner en slanker dan een Huismus. De Tjiftjaf lijkt als twee druppels water op de Fitis. Vanaf afstand is de zang het enige middel om beide soorten uit elkaar te houden. Van nabij is waar te nemen dat de Tjiftjaf dondere poten. Daarnaast is de Tjiftjaf wat minder geel dan de Fitis en wat grauwer van kleur en heeft een minder opvallende wenkbrauwstreep. In de nazomer is de jonge Tjiftjaf veel geler dan de oude vogels en dan is verwarring met de Fitis zeer wel mogelijk.
pi_26674819
Met die laatste omschrijving kun je zo weinig vind ik... je hebt van beide soorten uitersten die dan misschien wel qua omschrijving de andere soort zijn, maar qua zang niet. Dus fitis en tjiftjaf kan ik alleen uit elkaar halen aan de hand van de zang, op uiterlijk begin ik er niet aan
  maandag 2 mei 2005 @ 20:04:50 #196
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26674996
Hehe dat heb ik ook hoor
Ik kan ze ook niet uit elkaar halen kwa uiterlijk.

Ik denk altijd zo: als ie tjif-tjaf zegt is het geen fitis
pi_26675121
precies
  maandag 2 mei 2005 @ 22:46:55 #198
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_26680560
Bedankt voor de hulp in deze.
Een duidelijkere Fitis had ik ook op de foto. (en die was tenminste wel scherp )
Life is what you make it.
  woensdag 4 mei 2005 @ 00:15:26 #199
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26714942
Wat houdt vinkenslag in?
  woensdag 4 mei 2005 @ 10:31:21 #200
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26720243
vin·ken·slag1 (de ~ (m.))
1 [Belg.] het slaan, de zang van een vink
  donderdag 5 mei 2005 @ 10:53:40 #201
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26748821
Maar is het dan een bepaald patroontje of afsluiting van de zang van een vink?
  donderdag 5 mei 2005 @ 17:07:31 #202
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26757051
Onderstaande gedeelte komt uit het Groot dictee der Nederlandse taal :

In deze macabere ambiance klonk in een sinistere hoek opeens een ridicuul gerijmel; een kwetterende kwibus sms'te met een vinkenslag een geïmproviseerde rap naar het mobiele nummer van de primus inter pares onder de pleitbezorgers voor onze normen en waarden.

Kan het misschien gelezen worden als : ff snel?? of : ff tussendoor??
  maandag 9 mei 2005 @ 16:17:26 #203
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26855654
gevonden net in de tuin bij het plantjes inzetten, 1 ei, en wat voor één... hij weegt 160 gram is 10cm hoog en de omtrek om het dikste punt is 20cm Weet iemand wat voor ei dit is?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_26856074
Dat is echt wel een enorm ei.... kan t van een gans zijn?of een zwaan ofzo?
Ga maar na, t is groter dan een gemiddeld kippen ei, dus de vogel zal ook wel groter zijn dan een kip
  maandag 9 mei 2005 @ 17:02:24 #205
68598 Duintje
Dagomam
pi_26857122
Hier is een foto van het ei.

Het lijkt me niet dat het van een gans of zwaan is, want die begraven volgens mij hun eieren niet maar maken keurig netjes een nest

[ Bericht 7% gewijzigd door Dagonet op 09-05-2005 17:22:55 (resized naar 800x600) ]
pi_26861544
wij hebben 2 kanaries en die hebben vandaag hun 4e ei gelecht.
De mama zorgt er heel goed voor want ze is niet van het nest af te slaan, als je bij de eieren wil kijken blijft ze gewoon zitten, en de papa voert de mama dus die doet ook goed zijn werk.

het mannetje ziet er ongeveer zo uit :

en de pop ongeveer zo, op dr buikje is ze een beetje creme:

dus over een paar weekjes nieuwe baasjes zoeken voor ze want we gaan ze niet houden
de mensheid zorgt voor zn eigen ondergang.
pi_26861586
oh hij was begraven. Dat had ik niet begrepen..
Misschien heeft een ander dier het ei wel begraven om het later op te eten...ik kan me geen vogels bedenken die eieren begraven, maar misschien kan iemand anders hier mij nog wat leren
  maandag 9 mei 2005 @ 20:25:01 #208
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26863380
Het lijkt mij toch echt een zwanen ei.
Kijk maar op deze site http://www.xs4all.nl/~kejowejo/zwanen5mei/ppages/ppage3.htm

Waarom hij beraven was. Geen idee. Misschien een kwajongen of een roofdier.
  maandag 9 mei 2005 @ 20:32:10 #209
68598 Duintje
Dagomam
pi_26863649
[
Het lijkt mij toch echt een zwanen ei.
Kijk maar op deze site http://www.xs4all.nl/~kejowejo/zwanen5mei/ppages/ppage3.htm

overduidelijk een zwanenei. zal hem zuinig bewaren, dan kan ik het volgende Pasen mooi beschilderen
pi_26863760
Oh, hier loopt de vraag ook al.

Ik wilde net de vogelmensen van hier eens naar dat topic sturen.

(ik vind het wat verwarrend dat er nu op 2 plaatsen over wordt gepraat)
pi_26864311
Die post had weggemoeten, door een misverstand is dat niet gebeurt.
Mijn excuses

Groot Ei gevonden

[ Bericht 24% gewijzigd door Blues op 09-05-2005 21:04:01 ]
pi_27034029
Ik zit hier in een hoek-appartement met een groot 3-hoekig balkon en kan zowel links als rechts in de sloten kijken en tegenover heb ik uitzicht op een grote vijver met een park rondom. Daartussen een druk kruispunt. Dit jaar lijkt het wat betreft meerkoeten en eenden extra druk. Vier nesten met meerkoetjes met nesten eendjes op gepaste afstand. Het een voortdurende strijd om ruimte, is er zat maar ze willen allemaal hetzelfde plekje. Het is geen gezicht als paps+mams+kids aan de wandel gaan, zo koddig! Een gepiep van jewelste. Eenden verliezen het trouwens altijd van de meerkoeten, deze laatste zijn iets agressiever, ook onderling gunnen stelletjes elkaar geen ruimte. Wat me spijt is dat er toch een aantal, vooral eendjes, door het verkeer worden overreden en dat terwijl ze niet hoeven over te steken omdat de sloten onderling met elkaar middels tunneltjes verbonden zijn. Reigers zijn ook altijd op de loer, als ik ze zie ga ik maar even naar binnen, kan dat niet aanzien maar besef tevens dat ook deze grote jongens kleintjes hebben. Ook zijn er dit jaar veel eksters, kauwtjes en een boom vlakbij is in bezit van een vinkenpaartje. Opvallend weinig mussen, sterker nog, nog niet één gezien. Dit jaar ook geen zwanen, jammer. Weet iemand een online-site over 'gewone' vogels, iets als vogelbescherming.nl maar dan uitgebreider wat betreft informatie???
pi_27034134
Zou het er aan liggen waar je woont? Ik heb erg veel mussen in de tuin. Ik woon in een oude wijk (jaren 40).
pi_27034294
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:16 schreef Tinkerbell het volgende:
Zou het er aan liggen waar je woont? Ik heb erg veel mussen in de tuin. Ik woon in een oude wijk (jaren 40).
Is al bekend dat er tegenwoordig veel minder mussen zijn, zie vogelbescherming maar bij een kennis barst het van de mussen, gewoon woonwijkje, maar bij m'n zus in Amsterdan (ouwe woning), toch vanouds een 'mussenstad' zijn ze er nauwelijks meer.
  maandag 16 mei 2005 @ 09:53:13 #215
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27047176
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 10:16 schreef bonootje het volgende:
het is echt de moeite om soms eens op pad te gaan en "het veld "in te trekken met boekje en kijker(s) en eventueel fototoestel. mooiste en beste tijd is zo vroeg mogelijk in de morgen en met redelijk tot goed weer natuurlijk, met regen en storm heeft het niet zo veel nut als je wat wilt zien en/of horen natuurlijk.
dus Daniman a.s. weekend je wekkertje om 5.00 uur en op pad :-)

greetzzzz ro
afgelopen zaterdag is me goed bevallen... ik ga je raad opvolgen! ik ga gewoon eens wat zaterdagen plannen om sochtends lekker vroeg op pad te gaan. Ik ga iig die vriend van mijn tante eens vragen, maar ga denk ik ook wel eens helemaal zelf, lekker zelf wat proberen te ontdekken en "uit te vogelen"
  maandag 16 mei 2005 @ 09:54:39 #216
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27047187
Ik zie in Apeldoorn nog altijd genoeg mussen! Nou is de wijk waar ik in woon en dan n het bijzonder mijn deel van de wijk ook al niet zo nieuw meer, dus hier heb je ze nog volop (en natuurlijk in het park waar ik tegenover woon).
pi_27048573
quote:
Op maandag 16 mei 2005 09:53 schreef daniman het volgende:

[..]

afgelopen zaterdag is me goed bevallen... ik ga je raad opvolgen! ik ga gewoon eens wat zaterdagen plannen om sochtends lekker vroeg op pad te gaan. Ik ga iig die vriend van mijn tante eens vragen, maar ga denk ik ook wel eens helemaal zelf, lekker zelf wat proberen te ontdekken en "uit te vogelen"
als ik je een kleine tip mag geven.... koop een zakboekje over vogels .. is minder zwaar als je "bijbel"

greetzzzz ro
pi_27048656
maar even een klein vervolg op afgelopen zaterdag proberen te geven ......

is het de moeite waard voor een vervolg ( als het aan mij ligt iig wel ) ???? en het dan ergens net na de zomervakanties plannen ofzo dan is er nu nog voldoende tijd om nog meer mensen hiervoor enthousiast te maken om mee te gaan.

greetzzzz ro
  maandag 16 mei 2005 @ 11:52:56 #219
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27049181
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:27 schreef bonootje het volgende:

[..]

als ik je een kleine tip mag geven.... koop een zakboekje over vogels .. is minder zwaar als je "bijbel"

greetzzzz ro
en waarschijnlijk is het dan ook makkelijker op te zoeken wat een vogel is... hoewel mijn grote boek ook een index heeft... maar ja

iig zal ik eerst een beetje een aardige verrekijker moeten scoren... misschien kan ik tweedehands wat op de kop tikken
  maandag 16 mei 2005 @ 11:55:10 #220
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27049242
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:31 schreef bonootje het volgende:
maar even een klein vervolg op afgelopen zaterdag proberen te geven ......

is het de moeite waard voor een vervolg ( als het aan mij ligt iig wel ) ???? en het dan ergens net na de zomervakanties plannen ofzo dan is er nu nog voldoende tijd om nog meer mensen hiervoor enthousiast te maken om mee te gaan.

greetzzzz ro
Ik zeg: JA, DOEN WE!

en dat geeft mij ruim de tijd om mijn kennis ook wat te vergroten voor we weer meeten, zodat ik ook kan zeggen Daar is een [naam vogelsoort] ipv dat jullie moeten zeggen: Kijk daniman, daar is een [naam vogelsoort]
  zondag 22 mei 2005 @ 13:47:24 #221
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27242608
Vrijdagavond heb ik mijn nieuwe camera kunnen ophalen, en ik dacht: Ik ga em eens uitproberen tijdens een wandeling. Ik koos voor Sonsbeekpark Arnhem (daar kom ik elke dag langs en ik was er nog nooit wezen wandelen). Ik ging niet met de intentie om naar vogels te kijken, maar ik kwam wel hele mooie tegen, die ik dan ook op de foto heb gezet

Nu zijn er enkele waarvan ik niet weet wat voor vogel het is. Dus bij die "is dit?" foto's de vraag of jullie het me kunnen vertellen (ik kwam er bij die niet uit met mijn encyclopedie).

1.

dit is dan wel geen vogel, maar wel een mooie foto van ee lief hertje

2.

Nijlgans

3.

Nijlganzen

4.

Mandarijneend

5.

Ik hou het zelf nog even bij de vrouwelijke carolina eend

6.

Kuifeenden

7.

Nijlgans

8.

soepgans

Het was zeker een mooie wandeling!

[ Bericht 6% gewijzigd door daniman op 23-05-2005 00:38:25 ]
  zondag 22 mei 2005 @ 14:11:39 #222
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27243214
nummertje 4 is iig een mandarijneend :

zondag 22 mei 2005 @ 14:18:53 #223
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27243392
aha thanx! Mooie eend is dat trouwens
pi_27244091
Práchtig idd zo'n mandarijneend
  zondag 22 mei 2005 @ 15:12:22 #225
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_27244678
hoi hoi Daniman .....

Dan moet je toch weer bij ons Ro zijn !! Die kent toch weer wat meer eendjes.
Maar goed : de eend met die licht bruine kring om het oog is de Nijlgans.
Die met die jonkies is volgens mij een Carolina eend.
De kuif eenden van jou worden in mijn boekje omschreven als de Eclips(kuif)eend. En het is zelfs een koppeltje.
En die mandarijn is idd PRACHTIG. Mooi Daniman!

Tip : Peter Hayman nieuwe zakgids VOGELS
ISBN : 90-5210-571-5
pi_27244891
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:12 schreef Pearly het volgende:
hoi hoi Daniman .....

hahahhaha is dat zo ????
  zondag 22 mei 2005 @ 17:38:42 #227
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_27248976
ja !! ... dat is zo!! Althans : zo heb ik het ingeschat
niet goed!?
pi_27250784
2 nijlgans
3 nijlgans
4 mandarijneend
5 vrouwtje mandarijneend hou ik het op (zou evt ook carolina eend kunnen zijn maar gezien foto 4.... )
en 8 is een zogenaamde "soep"gans lijkt mij Dus een tamme gans.

Het lijken me trouwens gewone kuifeenden hoor, kijk maar naar die kuif, en ze zijn erg wit, eclips zijn dat veel minder.
  maandag 23 mei 2005 @ 00:30:51 #229
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27262134
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:12 schreef Pearly het volgende:
hoi hoi Daniman .....

Maar goed : de eend met die licht bruine kring om het oog is de Nijlgans.
Die met die jonkies is volgens mij een Carolina eend.
De kuif eenden van jou worden in mijn boekje omschreven als de Eclips(kuif)eend. En het is zelfs een koppeltje.
En die mandarijn is idd PRACHTIG. Mooi Daniman!

Tip : Peter Hayman nieuwe zakgids VOGELS
ISBN : 90-5210-571-5
Bonootje adviseerde me idd om ook eens een zakformaat vogelboekje te kopen. Is toch wat makkelijker dan zo'n groot dik boek waar ik elke keer weer vogels mis
  maandag 23 mei 2005 @ 00:33:28 #230
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27262182
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:20 schreef bonootje het volgende:

[..]

hahahhaha is dat zo ????
hm ik had toch wel verwacht eigenlijk dat jij je visie op de foto's even hiet had neergeplant
Nou ja maakt niet uit! Jouw foto's van de meeting waren trouwens ook mooi
  maandag 23 mei 2005 @ 00:35:52 #231
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27262227
de mandarijneend staat dus niet in mijn boek dus daar kan ik niets over zeggen... er staat wel een macaroni pinguin in, maar ja
  maandag 23 mei 2005 @ 09:07:16 #232
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_27265145
quote:
Op maandag 23 mei 2005 00:30 schreef daniman het volgende:

[..]

Bonootje adviseerde me idd om ook eens een zakformaat vogelboekje te kopen. Is toch wat makkelijker dan zo'n groot dik boek waar ik elke keer weer vogels mis
Yep ... ik weet het!

En het is nog waar ook!
  maandag 23 mei 2005 @ 16:01:11 #233
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_27278183
Zondag ben ik met de vogelwerkgroep mee geweest naar de Oostvaardersplassen in Flevoland.

Hieronder een kleine impressie van wat we die dag zoal gezien hebben. (Veel foto's zijn van veraf genomen dus ze zijn niet allemaal even duidelijk )

Van linksboven, met de klok mee; Gele kwikstaart, vos met jong (hij had er twee maar op deze foto staat er maar 1), krakeend, fitis (hij was aan het zingen dus wist ik dat het een fitis was en geen tjiftjaf), paartje bergeenden.

Van boven, met de klok mee; zwaan met jongen, vink, groene kikker, 2 kleine zilverreigers, koninkpaard.

Verder hebben we een wielewaal gezien! Meestal zie je em niet maar hoor je em wel. Maar nu vloeg hij toevallig de weg over. Jeej 1ste keer dat ik heb gezien
Ook nog een hoop bruine kiekendieven (wat wil je met al dat rietland). Verder nog Ooievaars, lepelaars, bontbekplevier, verschillende soorten ganzen, havik, grote bonte specht, boomkruiper, verschillende eenden soorten, toren- en boomvalk, verschillende soorten zwaluwen, veld leeuwerik, grote zilverreigers, koekoeken, kluut, een hoop algemene soorten en nog veeeeel meer (78 soorten totaal).

Ook hebben we de monniksgier 'gezien'. Nouja.. gezien... door de telescoop kon je een zwarte stip zien en volgens mensen die em daarheen hebben zien vliegen moest dat de monniksgier zijn. Achja het zal wel Jammer dat ie niet onze kant op is komen vliegen
pi_27278903
Leuk! Mooie dingen gezien ook!!

Ik zou vorige week ook gaan maar ik voelde me niet lekker 's ochtends dus ben ik maar in bed blijven liggen. Kennis van me is nog wel gegaan toen. Lijst van wat hij gezien heeft staat hier
  zaterdag 28 mei 2005 @ 11:44:35 #235
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_27428509
http://scripts.planet.nl/video/

Wacht niet te lang met 'even kijken naar deze streaming'. Mooi om te zien! Echt schitterend!
Ik kan er behoorlijk lang naar kijken.......
pi_27682370
De laatste tijd heb ik boven de weilanden hier in de Krimpenerwaard al een paar keer een witte vogelsoort zien vliegen (vooral boven weilanden en sloten), met een rode snavel, een zwart 'kapje' op z'n kop en een gevorkte staart, net als bij een zwaluw dus, maar dan ongeveer zo groot als een meeuw.

Ik had geen idee wat het kon zijn, maar na enig googlen lijkt het erop dat het waarschijnlijk visdiefjes zijn, want ze leken nog het meest op de vogel op deze Google-foto:

Ik heb er zelf helaas geen foto van kunnen maken, daarvoor waren ze te snel weer weg, maar ik vind het in ieder geval leuk om weer eens een (voor mij) onbekende vogelsoort te leren kennen.
Mooie beestjes!
pi_27682974
Leuk! Visdiefjes zijn zeker mooie beestjes Grote kans dat het een visdiefje was idd.
pi_27683373
quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:07 schreef ikke_ook het volgende:
Leuk! Visdiefjes zijn zeker mooie beestjes Grote kans dat het een visdiefje was idd.
Ja, ik las net nog op een site dat het een stern-soort is (Sterna hirundo). Dat 'hirundo' herinnerde mij meteen aan het Franse woord voor zwaluw, 'hirondelle', dus daar zie je ook meteen die overeenkomst met de gevorkte staart van de zwaluw in. Best interessant... Ik had ze dus nog nooit eerder gezien, en dacht eerst nog aan een scholekster, maar die heeft veel meer zwart en langere poten.
pi_27683496
Visdiefjes(sterns) zien er ook veel slanker uit in hun vlucht
Meer info over het visdiefje
pi_27690618
quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:27 schreef ikke_ook het volgende:
Visdiefjes(sterns) zien er ook veel slanker uit in hun vlucht
Meer info over het visdiefje
Interessante info op die site, ikke_ook, bedankt!
  maandag 6 juni 2005 @ 22:38:04 #241
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27692261
Beste Vogelaars,

Ik ben hier nieuw op het forum en tot mijn grote verbazing is er zelfs een topic over vogelen/vogels. Het is echt eeuwen geleden dat ik vogels heb gekeken. Ik was vroeger een fanatiek vogelaar en heb dan ook veel leuke dingen gedaan omtrent het vogelen. Roofvogels ringen, inventariseren en natuurlijk op kamp naar Vlieland/Schiermonnikoog om daar vogels te spotten.

Op een gegeven moment (ik ga hier geen vrienden mee maken , was ik zelfs lid van de DBA en liep ik met mijn beeper het land rond te crossen) Ondertussen ben ik 23 en heb ik er helaas geen tijd meer voor. Uitgaan in combinatie met vogels kijken is een ontzettend slechte mix. Daar komt nog eens bij dat ik in het weekend lessen moet geven.

Wie van jullie kijkt er nog regelmatig vogels en kent het natuurgebied Engbertsdijksvenen (Buurt van Almelo). Dit is een ontzettend mooie plek om onder andere Kraanvogels, Klapeksters, Grote verscheidenheid aan steltlopers, witoogeend en regelmatig een Arend.

En zijn jullie fanatieke Lars JOnsson gebruikers of lopen hier nog ouderwetse Peterson mensen rond! !

Greetz
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_27693025
Welkom hier ImmovableMind, maar wat is een beeper en de DBA
  maandag 6 juni 2005 @ 23:06:29 #243
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_27693311
* nieuwsgierig is!

pi_27693455
Google zegt :
http://www.dutchbirding.nl/

én dit gevonden :
quote:
De échte vogelfreaks – ‘twichters’ in het jargon – communiceren met elkaar via een netwerk van beepers. Rond deze periode verkeren zij dan ook in een semi-autistische toestand, als waanzinnigen vastklampend aan hun apparaatje dat om de haverklap een cijfercode uitbraakt, die zij dan decoderen met een speciaal codeboekje. Vergeet het klassieke beeld van het in kakigroen geklede boswachtertype – pluim op de hoed – dat zich een weg door het struikgewas baant. De moderne vogelaar is uiterst mobiel, uitgerust met peperduur optisch materiaal en beschikt ten alle tijde over verschillende referentiewerken, zowel op papier als op cdrom, cd of internet.
Wij wachten op de ontknoping
pi_27695609
www.koreus.com/files/200502/smart-bird.html

ik vind hem zo lief en grappig

ik weet, niet uniek, maar blijft leuk
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_27696559
Ja geweldig en ongelofelijk
  dinsdag 7 juni 2005 @ 09:12:04 #247
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27699380
De DBA is inderdaad de Dutchburding. Normaal gesproken hekelt iedereen je als vogelaar. Dit komt omdat je alleen op nieuwe soorten jaagt. Zonder oog te hebben op de soorten die je al een keer gezien hebt. Gelukkig is dit niet helemaal waar, want ik geniet nog steeds bij elke roofvogel die ik langs zie komen!

Hey Milagro, die smartbird is idd grappig
Greetz Timo
pi_27699613
ik zou graag mezelf peterson aanhanger noemen
maar het is "onmogelijk" om daar nog wat van te vinden lijkt het?
hadden er bij de vogelopvang wel eentje liggen.. en dat was best een fijn boekje
maar een nieuwe vinden.. dat kost toch beduidend veel omeite

op moment ben ik anwb aanhanger maar
jobensaskia.nl
pi_27706036
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 00:17 schreef milagro het volgende:
www.koreus.com/files/200502/smart-bird.html

ik vind hem zo lief en grappig

ik weet, niet uniek, maar blijft leuk
hij is superrrr geweldiggg hahahhahah
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:46:06 #250
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27731805
Voor alle Peterson aanhangers.....:
Het boek is verouderd koop aub een Jonnson, die is stukken stukken beter!

Nog een vraag...wat is de meest bijzondere (niet mooie) vogel die je in Nederland gezien hebt?

Groeten Timo
pi_27736002
hm tja.. je zou denken dat de kuifeend van 10 jaar geleden nog steeds hetzelfde eruit ziet?
niet dan?

waarom is jonnson zoveel beter dan?

hm het meest bjizonder.. een pestvogel denk ik?
op zich geen zwaar zeldzaam beestje.. maar wel heel zeldzaam in de naardermeer zegmaar
daar horen ze niet echt

en vandeweek vond ik een aalscholver midden in de stad.. daar stond ik ook wat raar van te kijken

en wat ik wel stoer vind is de zilverreiger.. maar die is niet echt zeldzaam geloof ik
jobensaskia.nl
pi_27736931
Ik heb het ANWB vogelboek tegenwoordig. Heb van verschillende mensen gehoord dat hij goed is.
Ik weet niet of hij goed is in vergelijking met Johnson. Ik vind m iig wefijn.

Meest bijzonder.... hmmmm roodmus in de Oostvaardersplassen?
Monniksgier Oostvaardersplassen?(Alhoewel ik deze heb gezien op aanwijzing van anderen, en erg ver weg, dus dat ligt toch anders)
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:18:55 #253
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27739074
Hello,

De kuifeend ziet er idd nog steeds hetzelfde uit.......... ! haha!
Maar het gaat hier om een paar dingen die ik in het veld belangrijk vind. En bij de Lars vind ik de volgende dingen beter geregeld:

• Gids met uitgebreidere beschrijvingen, ook van geluiden;
  • Staan meer nieuwkomers in;
  • Aandacht voor ondersoorten;
  • Tekeningen zijn vanuit verschillende hoeken gemaakt, niet alleen zij aanzicht;
  • Groter areaal;
  • Alle kleden: zomer- en winterkleed, jeugdkleden.

Meer kan ik er zo niet verzinnen..............

Volgens mij is de Lars wel wat zwaarder in gewicht, maar met een rugzak merk je daar niet veel van. Je zult zien dat de meeste wat oudere vogelaars de peterson gebruiken en de jongeren die zul je vaak met een Lars vinden. Dat zijn tenminste mijn bevindingen.

Mijn bijzonderste soorten in Nederland:
  • Giervalk
  • Izabeltapuit
  • Sperwergrasmus
  • Zwarte Ibis

Pestvogels zijn fantastisch mooie vogels, ze zitten regelmatig in de buurt van Almelo als het winter is. Die monniksgier had ik ook nog willen zien, maar heb helaas vervoersproblemen. Top!
    Hieronder de Lars plaatje Sorry zwart/wit

[ Bericht 5% gewijzigd door ImmovableMind op 08-06-2005 14:06:34 ]
  • Wie met niets tevreden is, bezit alles.
      woensdag 8 juni 2005 @ 13:25:10 #254
    63358 Radyhyn
    Melodramatic fool
    pi_27739319
    Mijn meest bijzondere waarneming was al een heel aantal jaren geleden tijdens een ganzenexcursie van de VWG. Namelijk een sneeuwgans blauwe fase.

De rest stond naar een andere sneeuwgans te kijken. En ik vroeg mij af waarom degene die ik in de kijker had een grijs/blauw lichaam had. Dit bleek dus een ondersoort te zijn.
    Was wel erg leuk dat ik die 'ontdekt' had ik nog maar net met vogelen begonnen was toen.
      woensdag 8 juni 2005 @ 15:33:38 #255
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_27743916
    Mijn schoonouders hebben op dit moment een hop in de tuin zitten, mooi beest!

En een vogel die een roep heeft 'als een autoalarm' volgens mijn schoonvader, iemand een idee wat dat voor beest kan zijn
      woensdag 8 juni 2005 @ 15:37:19 #256
    45460 Pearly
    Mi Na Pritpangi
    pi_27744060
    Merels zijn goed in geluiden immiteren.
      woensdag 8 juni 2005 @ 15:43:24 #257
    102511 Daiha
    pi_27744273
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 15:33 schreef Againzender het volgende:
    Mijn schoonouders hebben op dit moment een hop in de tuin zitten, mooi beest!

En een vogel die een roep heeft 'als een autoalarm' volgens mijn schoonvader, iemand een idee wat dat voor beest kan zijn
    Een hop?? Waar wonen jouw schoonouders?? Dat zijn prachtige vogels!

Een autoalarm

Misschien een wielewaal, die hebben een hele heldere, luidruchtige zang. Maar dan zullen jouw schoonouders wel een erg grote tuin moeten hebben met hoge loofbomen, anders zal het geen wielewaal zijn.
    Tranendal
    pi_27744779
    Een spotvogel misschien?
      woensdag 8 juni 2005 @ 16:28:22 #259
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_27745850
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 15:43 schreef Daiha het volgende:

[..]

Een hop?? Waar wonen jouw schoonouders?? Dat zijn prachtige vogels!

Een autoalarm

Misschien een wielewaal, die hebben een hele heldere, luidruchtige zang. Maar dan zullen jouw schoonouders wel een erg grote tuin moeten hebben met hoge loofbomen, anders zal het geen wielewaal zijn.
    O ja, ze wonen in Zuid Frankrijk, daar zie je ze wat vaker dan in Nederland!

Een wielewaal had mijn schoonvader wel herkend denk ik. In de tuin staat niet zoveel loofhout. Bij de rivier staan wel wat populierachtige bomen, maar niet echt de omgeving voor een wielewaal.

Ik ga het wel eens uitzoeken als ik er ben.

Bij de rivier daar komen ook koereigers voor, ook mooie beestjes
      woensdag 8 juni 2005 @ 16:35:45 #260
    102511 Daiha
    pi_27746127
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 16:28 schreef Againzender het volgende:

[..]

O ja, ze wonen in Zuid Frankrijk, daar zie je ze wat vaker dan in Nederland!

Een wielewaal had mijn schoonvader wel herkend denk ik. In de tuin staat niet zoveel loofhout. Bij de rivier staan wel wat populierachtige bomen, maar niet echt de omgeving voor een wielewaal.

Ik ga het wel eens uitzoeken als ik er ben.

Bij de rivier daar komen ook koereigers voor, ook mooie beestjes
    Shit zeg, dan zou ik ook wel met plezier naar mijn schoonouders gaan.

* jaloers is

Mijn schoonouders wonen in een betonnen woonwijk, met 1 conifeer in hun tuin
    Tranendal
      woensdag 8 juni 2005 @ 16:40:03 #261
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_27746289
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 16:35 schreef Daiha het volgende:

[..]

Shit zeg, dan zou ik ook wel met plezier naar mijn schoonouders gaan.

* jaloers is

Mijn schoonouders wonen in een betonnen woonwijk, met 1 conifeer in hun tuin
    Mijn ouders krijgen een vinex-wijk in hun achtertuin. Gevolg is wel dat er nu een grote kale zandvlakte achter het huis ligt, en er een ransuil gebruik maakt van de bomen in de tuin van mijn ouders als uitvalsbasis voor de jacht.
      woensdag 8 juni 2005 @ 16:49:59 #262
    102511 Daiha
    pi_27746668
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 16:40 schreef Againzender het volgende:

[..]

Mijn ouders krijgen een vinex-wijk in hun achtertuin. Gevolg is wel dat er nu een grote kale zandvlakte achter het huis ligt, en er een ransuil gebruik maakt van de bomen in de tuin van mijn ouders als uitvalsbasis voor de jacht.
    Ach, dit is betrekkelijke situatie, over een tijdje ben je blij als je een koolmeesje in de tuin ziet.

Bij mij thuis scheren de gierzwaluwen nog over het huis. Ben benieuwd hoe lang ik daar nog van kan genieten, overal om ons heen worden nieuwbouwhuizen uit de grond gestampt zonder nestelmogelijkheden voor de gierzwaluwen....
    Tranendal
      woensdag 8 juni 2005 @ 16:51:09 #263
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_27746720
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 16:49 schreef Daiha het volgende:

[..]

Ach, dit is betrekkelijke situatie, over een tijdje ben je blij als je een koolmeesje in de tuin ziet.

Bij mij thuis scheren de gierzwaluwen nog over het huis. Ben benieuwd hoe lang ik daar nog van kan genieten, overal om ons heen worden nieuwbouwhuizen uit de grond gestampt zonder nestelmogelijkheden voor de gierzwaluwen....
    Dat merk ik hier in Amsterdam al. In de oude wijken hoor je ze veel meer dan in de nieuwe wijken. Heel jammer. En de mensen maar klagen daar over muggen...
      donderdag 9 juni 2005 @ 09:49:22 #264
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_27766165
    Hello,

Zou je je schoonouders willen vragen of ze een aantal foto's van die Hop (Upupa epops) kunnen maken. Zoals je kunt zien ziet hij er al exotisch uit. In Nederland is hij een zeldzame doortrekker die er een enkele keer ook wel broedt. In België wordt broeden ook sporadisch gesignaleerd. Hij komt ook in Afrika en Azië voor. De hop is gemakkelijk te herkennen aan zijn roodbruine verenpak met een lange zwart gepunte opzetbare kuif. Een opvallende eigenschap is de uitgesproken stank die het dier verspreidt omdat enerzijds het nest nooit wordt schoongemaakt (afvalvoedsel en mest blijven achter) en anderzijds omdat het vrouwtje een klier heeft aan de basis van haar staart, die tijdens de broedtijd een zware stank verspreidt. De hop is een insectenetende weidevogel.
    Bron: Wikipedia

Het kan geen merel zijn geweest, die kunnen alleen bepaalde noten nazingen. Zeker niet het geluid van een autoalarm. Spreeuwen (en Kauwen) kunnen daarintegen wel fantastisch goed geluiden nabootsen. Ik zal voor het geluid van een autoalarm eens bij de Uilen familie kijken. Dezen kunnen ontzettend rare geluiden maken

Ik heb in Almelo ook nog het voorrecht dat er gierzwaluwen bij mijn balkon voorbij scheren. Is er toch nog een voordeel om in een oude verpauperde wijk te wonen
    Maar door de nieuwbouw krijgen niet alleen gierzwaluwen het moeilijk in Nederland. Het gaat in Nederland ook ontzettend slecht met de huismus. KLIK HIER

Greetz Timo!
      donderdag 9 juni 2005 @ 18:39:11 #265
    45460 Pearly
    Mi Na Pritpangi
    pi_27781819
    Volgens mij is de huismus nu juist jaar met jaar weer langzaamaan aan het terugkomen. Ik kom op plekken waar er anders nogal behoorlijk wat zijn.

Je bericht heb ik niet gelezen maar zag er wel 2001 onder staan
      donderdag 9 juni 2005 @ 18:46:43 #266
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_27782013
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 09:49 schreef ImmovableMind het volgende:

Zou je je schoonouders willen vragen of ze een aantal foto's van die Hop (Upupa epops) kunnen maken. Zoals je kunt zien ziet hij er al exotisch uit. In Nederland is hij een zeldzame doortrekker die er een enkele keer ook wel broedt. In België wordt broeden ook sporadisch gesignaleerd.
    Ik zal het eens vragen, maar ze kunnen daar niet internetten, dus als ze er eentje maken, dan duurt het even voor ik hem hier in Nederland heb!
    quote:
    Spreeuwen (en Kauwen) kunnen daarintegen wel fantastisch goed geluiden nabootsen.
    Spreeuwen herkennen ze wel denk ik, maar die kunnen inderdaad fantastisch geluiden nadoen. Vroeger zat er altijd een kolonie spreeuwen in Utrecht CS. Daar zat er eentje tussen die een conducteursfluit kon nadoen zorgde elke keer weer voor paniek onder gehaaste forensen
    Wat kauwen betreft: daar zat altijd wel een groep van een stuk of 30 van die gasten, misschien dat daar de boosdoener tussen zit!
    pi_27783227

hoe lief.....nog zo kwetsbaar , bij ons in de heg....
    The secret of getting ahead is getting started
    pi_27786686
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 19:31 schreef Poison-Ivy het volgende:
    hoe lief.....nog zo kwetsbaar , bij ons in de heg....
    Wat leuk, zeg! Doet me denken aan het merelnest bij ons in de tuin vorig jaar:

Dat waren er dus drie... Hoeveel zijn het er bij jou? Een stuk of vijf, zes?
    En weet je ook wat voor vogels het zijn?

[ Bericht 14% gewijzigd door Scootmobiel op 09-06-2005 21:37:46 ]
      donderdag 9 juni 2005 @ 21:52:32 #269
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_27788080
    Zo ik heb weer even bijgelezen! Grappig, dat verhaal van die spreeuw die een conducteursfluit nadeed
    pi_27790131
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 21:13 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Wat leuk, zeg! Doet me denken aan het merelnest bij ons in de tuin vorig jaar:

[afbeelding]

Dat waren er dus drie... Hoeveel zijn het er bij jou? Een stuk of vijf, zes?
    En weet je ook wat voor vogels het zijn?
    Geinig, die 3 kopjes zo uit dat nest

*Het zijn trouwens merels *
      vrijdag 10 juni 2005 @ 09:05:55 #271
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_27796347
    Hellow,

Die merel nesten zijn idd erg leuk in de tuin, alleen zijn die jongen zoooo ontzettend lelijk. Vogels zijn 1 van de weinige jonge dieren die ECHT lelijk zijn (Voor eenden telt die natuurlijk niet)
    Mijn ouders hebben momenteel een bonte vliegervanger in een huisje nestelen. Erg leuk om te zien wat die ouders blijven aanslepen aan voer.

Spreeuwen kunnen idd fantastische geluiden nadoen. Ik heb verhalen gehoord van spreeuwen uit Afrika die hier in de zomer de geluiden van de savanne na kunnen doen. Vooral veel Afrikaanse roofvogels, erg grappig. En heb ergens gelezen dat ze ook Olifanten na doen (Maar die wil ik toch eerst graag horen voordat ik het geloof)

Het onderzoek is idd nogal oud , maar weet wel dat het met de huismus bij ons nog steeds erg slecht gaat. Ik weet dat ze op bepaalde plekken in Nederland wel heel goed gaan. In dierentuinen lopen ze als ratten de terassen langs

Graag zou ik van jullie weten wat jullie favourite vogel is en het zou leuk zijn als je er een plaatje bij zet.Hieronder in iig mijne. Mijn eerste ervaring met deze vogel was zo kicken dat ik hem nooit meer kan vergeten. Ik zag deze vogel voor het eerst op Schiermonnikoog toen hij aan het jagen was op ....................... alles wat vloog Super snelle duikvluchten en grote veerontploffingen in de lucht als hij iets raakte........prachtig!

Greetz Timo!
      vrijdag 10 juni 2005 @ 09:31:41 #272
    63358 Radyhyn
    Melodramatic fool
    pi_27796835
    Oei, das een moeilijke vraag... favoriete vogel...
    Ik ga even denken hoor
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:27:30 #273
    63358 Radyhyn
    Melodramatic fool
    pi_27799911
    Nou ok.. hier komt ie dan...

Het zijn er 3. En het zijn wel gewone huis-tuin-en-keuken vogels.

De gierzwaluw.
    De bode van de zomer. De kreten die gierzwaluwen maken geven mij altijd zo'n zuid-frankrijk gevoel. Vlak bij mijn huis ligt een oud kerkje waar een hele kolonie gierzwaluwen zit dus bij mijn huis vliegen er ook veel. Eind deze maand gaan we daar weer een telling doen. Prachtige beesten.

De knobbelzwaan.
    Zo mooi en toch zo strek. Van lelijk eendje tot prachtige zwaan. Ik heb eens een aantal jaren achter elkaar een paartje zwanen met hun broedsels gevolgd (zie foto). Echt erg leuk.

De vlaamse gaai.
    Ja het is nog steeds vlaamse gaai voor mij.. en niet gaai. Hij is gewoon vlaams!
    Dit is mijn 'geluksvogel'. Vraag me niet waarom . Ze kunnen een enorme herrie maken, maar soms zijn ze zachtjes tegen elkaar aan het 'praten' en dat ik echt een leuk, lief geluidje . Dit is een schilderij die ik gemaakt heb van een Vlaamse Gaai.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 12:43:37 #274
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_27802313
    Ik vind de Gaai ook een mooie vogel.
    Deze staat ook in mijn top drie!

Ze zitten in de winter vaak in een natuurgebied vlakbij mijn huis. Kan uren naar deze beestjes kijken!
    Misschien vind ik hem mooi omdat het stiekem gewoon een mini slechtvalkje is
    pi_27803475
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 22:47 schreef Poison-Ivy het volgende:
    Geinig, die 3 kopjes zo uit dat nest

*Het zijn trouwens merels *
    Hm, zo'n vermoeden had ik al idd, maar was er niet zeker van, vanwege het vele blauw op de vleugels. Een beetje hadden ze dat bij mij ook wel, maar niet zo duidelijk als op jouw foto.

Bij de mijne heeft het hele proces precies 14 dagen geduurd, van 'net uit het ei' tot uitvliegen. De laatste dagen ging het erg snel allemaal, en toen ze eenmaal een beetje konden vliegen heb ik ze helaas ook nauwelijks meer gezien. Ze zaten toen meer in de struiken van het plantsoen en kwamen niet meer terug op het nest.

Maar het was erg leuk om het hele proces eens meegemaakt te hebben.

P.S.: Prachtig geschilderd die vlaamse gaai, Radyhyn!

[ Bericht 7% gewijzigd door Scootmobiel op 10-06-2005 13:27:52 ]
    pi_27902984
    Ze zijn al flink gegroeid, die mereltjes....... lol! Het wordt ook een beetje krap in het nestje
    als ik goed heb geteld zijn het er 4, mits er niet nog eentje helemaal onderin verstopt zit....

woensdag 15 juni 2005 @ 09:15:07 #277
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_27941680
    Dat nest is idd te klein voor vier van die kleintjes. Zo te springen er binnenkort al een paar uit het nest de grote wereld in. Mocht dit niet gebeuren dan word de kleinste over de rand geknikkerd en aan zijn lot overgelaten. Natural Selection is a bitch
    pi_27942069
    hmm mijn alltime favorite is een jong zwaantje dat ik heb geprobeerd op te voeden
    helaas zonder succes
    het zwaantje wilde niet zwemmen en kreeg daardoor vergroeide pootjes
    en als ze niet zwemmen danwel vliegen.. is het ongemogelijk om het beestje ooit nog uit te zetten
    als ik nou een grote tuin had gehad had ze daar misschien wel mogen blijven
    maar nu is ze gewoon ingeslapen

in zn algemeneheid.. vind ik boomvalkjes errug stoer
    jobensaskia.nl
      woensdag 15 juni 2005 @ 18:46:50 #279
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_27959813
    he bah Uhmmie wat jammer
    pi_27965041
    tja je doet er weinig aan
    je weet dat niet alle vogels het overleven als je dat werk doet
    maar van deze baalde ik toch wel dubbel hoor

aan andere kant.. ze was helemaal tam.. das ook niet goed als je het beest ooit nog eens wil uitzetten
    jobensaskia.nl
    pi_27976496
    Wat betreft favoriete vogels.... ja er zijn zoveel mooie vliegbeesten

Deze is erg mooi, ijsvogel

En wat betreft roofvogels, de adelaar is dan toch wel indrukwekkend mooi

[ Bericht 5% gewijzigd door Poison-Ivy op 16-06-2005 11:17:45 ]
    pi_27976730
    IJsvogel is idd erg mooi!!Hij zit af en toe bij ons in de tuin bij de vijver
    Ik vind de rode wouw ook erg mooi trouwens!
      donderdag 16 juni 2005 @ 13:37:15 #283
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_27982135
    Mooie amerikaanse Zeearend. Ik vind de EU versie nog cooler. Maar dat komt door zijn formaat en brute kracht
      donderdag 16 juni 2005 @ 19:12:55 #284
    45460 Pearly
    Mi Na Pritpangi
    pi_27993323
    Ik zat van de week naar animal planet te kijken. Daar commentariseert die oude man ( Adkinson ) veel bij vogel beelden. Hij gaat ook overal in de wereld naar toe om de mooiste vogels op te zoeken. Gisteren ging het weer over de paradijsvogels in de tropisch landen. Deze mannetjesvogels hebben de gekste manieren om hun vrouwtjes te paaien.
    Daar liet hij ook een de "mooist" gekleurde paradijsvogel zien die er is. Hij heeft alle kleuren, in vlakken en als er licht op valt, glimmen zijn veren als een tierelier. Het lijken wel diamanten veren.
    Ik heb dus niet opgelet hoe deze vogel heet. Weet iemand dat misschien?
      donderdag 16 juni 2005 @ 21:37:45 #285
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_27997726
    hele mooie vogels, Poison-Ivy
      donderdag 16 juni 2005 @ 21:45:42 #286
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_27997990
    ik heb een mooie verrekijker gescoord, dus als we (of ik met iemand anders) weer eens ga vogelspotten heb ik ook zelf iets om mee te kijken
      vrijdag 17 juni 2005 @ 19:34:49 #287
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_28026682
    Welke verrekijker heb je gescoord? merk en type?
    En volgens mij gaat het niet goed met je parkietje, vanochtend had die nog meer kleur!
      vrijdag 17 juni 2005 @ 20:39:56 #288
    45460 Pearly
    Mi Na Pritpangi
    pi_28028453
    hahahahaahhahaha .... ImmovableMind !!
    p.s. TJa... dat krijg je met slow-animaties!

Bij de Aldi hadden ze verrekijkers te koop. Er stond op de doos iets van 10x 20x en 30x
    Helaas weet ik het merk niet meer maar hij kostte 20 euro. Ik dacht nog: zal ik hem kopen? Maar heb het niet gedaan. Ik weet namelijk niet of ie goed genoeg is gezien afstand. Verdorie .... heb ik nou altijd!
      zaterdag 18 juni 2005 @ 00:32:18 #289
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_28035340
    Van dat parkietje heb ik een paar bewerkingen gemaakt, en elke keer als mijn avatar geladen wordt kiest ie er eentje uit. Vandaar

Ik ben op dit moment niet thuis en weet het merk e.d. nog niet uit mijn hoofd. Dat vertel ik je morgen of overmorgen wel
      zaterdag 18 juni 2005 @ 00:33:09 #290
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_28035364
    Mijn verrekijker is 119m op 1000m!
      zaterdag 18 juni 2005 @ 18:14:51 #291
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_28047493
    Dat is op zich wel een goede Qua verrekijkers heb ik het liefst een Bresser (merk). Ik heb hier ook een sterrekijker van. Qua telescoop heb ik het liefst een Swarovski. Hier betaal je dan wel big time voor maar het is naar mijn mening het beste merk. Tevens kan je er een fototoetsel op aansluiten. Op deze manier kan je super mooie plaatjes maken.

Ik raad jullie aan geen verrekijkers bij de Aldi te kopen. Nu heb ik niks tegen de Aldi. Ik doe er zelf elke week boodschappen en ook de computers die ze verkopen zijn van top kwaliteit. Toch heb ik zo mijn twijfels over die verrekijker. Hij lag niet stabiel in de hand en ook de aangebrachte oculairen leken mij niet van goede kwaliteit. Voor een goede kijker ben je al snel over de honderd euro kwijt.

Maar gelukkig kan iedereen zijn hobby zo duur maken als hij zelf wilt. Maar denk goed na over een eventuele aankoop. Van een goede kijker kan je veel plezier beleven....jarenlang
    pi_28047672
    Weten jullie wat voor vogeltje er bij ons in de tuin woont? Hij zit vaak aan het eind van de dag prachtige sonates te fluiten, tot aan het fluiten naar een mooi meisje aan toe lijkt het wel.
    Het is een klein ding, en heb hem nooit erg goed kunnen zien.
    Een paar meter verder zit er ook vaak eentje en die geeft dan altijd antwoord... wat zou het kunnen zijn???
    Echt allerlei verschillende geluiden brengt ie voort, er zit wel een patroon in als je goed luistert.
      zaterdag 18 juni 2005 @ 21:31:33 #293
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_28051525
    Het kan een zanglijster, spreeuw of merel zijn:

Klik hier voor een stukje Merel zang
    Klik hier voor een stukje Zanglijster zang
    Of hier voor een spreeuw (dit laatste is niet echt duidelijk, hij kan het nog beter

Hoop dat die hierbij zit, anders gaan we gewoon verder bij de vinken en mezen!

Greetz!!
    pi_28052177
    Het lijkt het meest op die merel
    Alleen deze heeft nog meer noten op zijn zang.

Next time kijk ik ff heel goed wat er in de boom zit
    pi_28054378
    Ik denk dat het een merel of een zanglijster is. En het verschil is eigenlijk vrij makkelijk. Een merel fluit een deuntje, terwijl de zanglijster steeds korte stukjes herhaalt. Kan wel heel melodieus klinken, maar t blijven steeds korte stukjes die hij 3, 4, 5 keer herhaalt
    pi_28058642
    anders moet je even op dit linkje kijken
    http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
    staan van "alle" vogels de naam, toenaam en zang en korte uitleg over
    vooral die zang is misschien best handig in dit geval
    jobensaskia.nl
      zondag 19 juni 2005 @ 11:50:55 #297
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_28060032
    interessante site Uhmmie
    pi_28060351
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 09:31 schreef Radyhyn het volgende:
    Oei, das een moeilijke vraag... favoriete vogel...
    Ik ga even denken hoor
    ik weet het al, voor mij is dat de uil

Uilen zitten op een tak en loeren.

alleen vind ik ze niet zo fijn als ik zie hoe ze een muis verorberen
    gloek gloek gloek weg...brrrrrr
    [i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
    pi_28061700
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 10:35 schreef Uhmmie het volgende:
    anders moet je even op dit linkje kijken
    http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
    staan van "alle" vogels de naam, toenaam en zang en korte uitleg over
    vooral die zang is misschien best handig in dit geval
    Ja!
    Bedankt, stond ook bij de linkjes, maar was het ff vergeten

Er staat hier trouwens verderop tussen 2 flatbloks in elke dag een reiger.
    Gewoon een beetje heen en weer aan het lopen, er is wel veel water in de buurt, maar blijkbaar woont ie daar... gek gezicht... en zo mak als een lammetje
      zondag 19 juni 2005 @ 14:00:55 #300
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_28062615
    ik weet nu het merk van mijn verrekijker. Tis een Leidory. Ik kan nog wel een keer wat foto's ervan online gooien.
      zondag 19 juni 2005 @ 14:01:35 #301
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_28062627
    voor die ene post gooi ik hem wel even vol en maak ik een nieuwe
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')